• ruud1234821
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:46
Thanks voor de eerdere reacties met betrekking tot hoeveelheid kabels. Aanvullende vraag; welke diameter buis is nodig voor de 3-fase kabel? Volgens mij (maar ik kan mij verkeerd herinneren) had de installateur het over 19mm buizen voor data en 3-fase YMvK kabel, maar 25mm lijkt mij realistischer?

Ik wil mogelijk de PVC-buizen van meterkast naar trapkoof via toilet (vaste PVC-buizen in toilet, flexbuis voor doorvoer gipsblokken muren naar meterkast/koof in vrijwel rechte lijn, 1.23m te overbruggen op toilet, 2*~8cm gipsmuren) zelf installeren aangezien ik ook een aantal extra ethernet-kabels via dezelfde route wil trekken, dus is het wel handig om te weten welke maat PVC-buizen te gebruiken, en hoeveel buizen.

In totaal gaat het om:
  1. De 3-fase kabel tussen batterij/omvormer (op zolder) en backup box plus (op bgg nabij meterkast)
  2. Een ethernetkabel tussen batterij/omvormer en backup box plus
  3. Een ethernetkabel tussen batterij/omvormer en switch/router in meterkast
  4. 2-3 ethernet-kabels naar eerste verdieping (Cat 6a U-FTP, 7mm diameter)
  5. 1-2 extra ethernetkabels naar zolder (Cat 6a U-FTP, 7mm diameter)
Theoretisch zou 4*19mm buizen voldoende zijn als de 3-fase kabel daar doorheen past:
  • 1 buis voor 3-fase
  • 1 buis voor 2*data ESS system
  • 2 buizen voor 4 U-FTP kabels
Met vier 25mm buizen zijn de kabels waarschijnlijk makkelijker te trekken, en kan ik wellicht een reserve-buis overhouden:
  • 1 buis voor 3-fase
  • 1 buis voor 3*data (ESS systeem plus extra ethernet op zolder)
  • 1 buis voor 3*data (1e verdieping)
  • 1 reserve-buis
Nadeel van 25mm buizen is dat die niet beschikbaar lijken te zijn in reguliere bouwmarkten als Praxis/Gamma, dus dit vereist een bezoekje aan bijvoorbeeld Wildkamp (maar verder weg, en een 4m buis past niet in de auto), en het is nog de vraag of 3 UTP-kabels met 7mm diameter door een enkele 25mm buis passen.

Iemand verder nog tips om dit te realiseren?

• bas00
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:15
Afgelopen weekeind hebben wij het volgende gehad met onze installatie. In de schuur was er door een defect apparaat een aardlek. De aardlekschakelaar van de betreffende fase sprong uit zoals hoort maar de bij ons geplaatste nieuwe hoofschakelaar ( is ook een aardlekschakelaar) sprong er ook uit waardoor de complete netspanning werd afgeschakeld en vervolgend de AlphaEss in noodstroom modus (eilandbedrijf) ging. Hoe zit dat bij jullie geinstalleerd? Dit is toch raar dat de complete netspanning op alle fases wordt uitgeschakeld omdat er in huis een lekstroompje is. Ik heb aan de installateur al voorgesteld om de hoofdschakelaar dan van het type selectieve aardlek te plaatsen. Deze heeft een iets langere responstijd waardoor dan alleen de betreffende fase er uit klapt en niet het hele systeem. Ik ga eind van de week op vakantie maar ik ben niet gerust met deze opzet. Wat als dit gebeurt als ik er niet ben. Dan loopt de noodstroom tot de accu leeg is en daarna is het huis stroomloos. Precies het omgekeerde van waar ik het systeem mede voor gekocht heb.

Onze installatie is AlphaEss Smile G3 T10 met 4 accu's van 9,2 kWh en een backupbox

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:58
@bas00 , waarom in godsnaam 2 aardlekschakelaars achter elkaar?
Of bedoel je automaten.

• bas00
De hoofdschakelaar is een aardlekschakelaar geworden. zie foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mD4KPR3rTh1XNjsiToJIU5kXuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWAqon2znw7YDUg0AtlM3wFn.jpg?f=fotoalbum_large

• JUST_me
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-09 22:57
Furrwin schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:36:
ik kwam er zelf sinds gisteren achter dat er AI optie is bijgekomen, en gelijk aangezet.
eigenlijk het enige wat ik in de aansturing heb zien veranderen is dat die bij hoge energieprijzen je batterij beschikbaar stelt, alleen op momenten dat stroom goedkoop is zorgt die niet dat hij stroom gaat 'inkopen' en dit dus maar preventief handmatig gedaan.
(voorheen stond de optie op prijsgebaseerde sturing van 85% hoog en 10% laag)
ben ook benieuwd of dit een AI model is wat ook echt leert van je persoonlijk gebruik van stroom ect, we gaan het zien gok ik maar daar kan je na 1 dag natuurlijk nog niets over zeggen
Hoe zijn je ervaringen tot dusver met de AI-mode? Ik heb hem sinds gisteren ook in de app erbij staan. Maar kies er voor nu nog even voor om zelf in en verkoop aan te sturen.

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-09 09:19

Kama

Aritifical Intelligenticus

bas00 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:25:
Afgelopen weekeind hebben wij het volgende gehad met onze installatie. In de schuur was er door een defect apparaat een aardlek. De aardlekschakelaar van de betreffende fase sprong uit zoals hoort maar de bij ons geplaatste nieuwe hoofschakelaar ( is ook een aardlekschakelaar) sprong er ook uit waardoor de complete netspanning werd afgeschakeld en vervolgend de AlphaEss in noodstroom modus (eilandbedrijf) ging. Hoe zit dat bij jullie geinstalleerd? Dit is toch raar dat de complete netspanning op alle fases wordt uitgeschakeld omdat er in huis een lekstroompje is. Ik heb aan de installateur al voorgesteld om de hoofdschakelaar dan van het type selectieve aardlek te plaatsen. Deze heeft een iets langere responstijd waardoor dan alleen de betreffende fase er uit klapt en niet het hele systeem. Ik ga eind van de week op vakantie maar ik ben niet gerust met deze opzet. Wat als dit gebeurt als ik er niet ben. Dan loopt de noodstroom tot de accu leeg is en daarna is het huis stroomloos. Precies het omgekeerde van waar ik het systeem mede voor gekocht heb.

Onze installatie is AlphaEss Smile G3 T10 met 4 accu's van 9,2 kWh en een backupbox
Bij mij gebeurde precies hetzelfde, maar hier is een automaat geplaatgst ipv aardlek. Gisteren ging er een apparaat in de keuken kapot (staafmixer, 750W) en de automaat van de keukengroep klapte eruit, maar ook de "hoofdschakelaar" van de batterij... Niks vertraging.... En het hele huis dus zonder stroom. Dat lijkt me toch niet de bedoeling??

Ik heb er vanmorgen een mail over gestuurd naar de leverancier (365zon), want ik vind het ook maar niks... Overigens geen backupsysteem hier. Bij mij gaat het om deze "hoofdschakelaar" / automaat (eaton pls6-b40)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOiv3ouOaqWVuWRIluDqA6X9QZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uEq4RnFooyjCtDSiZCwpir0.jpg?f=fotoalbum_large

Niels

• bas00
Ben benieuwd hoe jouw leverancier reageert. Die van mij lijkt niet echt onder de indruk van mijn probleem terwijl de oplossing zo simpel is. Een tragere aardlekschakelaar plaatsen.
De werking: Als er in het huis een apparaat kortsluiting of lekstroom veroorzaakt, reageert de snelle 30mA aardlekschakelaar van die groep direct. Omdat de (hoofd)aardlekschakelaar in het woonhuis (de selectieve variant) een fractie van een seconde wacht, blijft het stroomnet in het hoofdgebouw gewoon ingeschakeld.

• Dapdodo
bas00 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:57:
Ben benieuwd hoe jouw leverancier reageert. Die van mij lijkt niet echt onder de indruk van mijn probleem terwijl de oplossing zo simpel is. Een tragere aardlekschakelaar plaatsen.
De werking: Als er in het huis een apparaat kortsluiting of lekstroom veroorzaakt, reageert de snelle 30mA aardlekschakelaar van die groep direct. Omdat de (hoofd)aardlekschakelaar in het woonhuis (de selectieve variant) een fractie van een seconde wacht, blijft het stroomnet in het hoofdgebouw gewoon ingeschakeld.
Is dit echt de eerste hoofdschakelaar achter de energiemeter van grid?

• bas00
Deze hoofdschakelaar zit tussen het openbaar net en de backupbox.

• K3N8
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-09 23:42
Hallo allemaal,

Ik heb deze week een AlphaESS Smile G3-S5 18,6 kWh thuisbatterij gekocht. Morgen heb ik de inspectie en over drie weken wordt hij geïnstalleerd. Ik zal ook een Modbus TCP aansluiting krijgen voor Home Assistant.

De aankomende tijd ga ik deze thread lekker doornemen.

Gr. Alexander

• ruud1234821
In navolging op mijn eerdere vraag over het aantal kabels, ben ik ook benieuwd naar de minimale/aanbevolen aderdikte voor de drie-fase kabel tussen Smile G3-T10 en Backup Box Plus. Installateur heeft aangegeven met YMvK-kabel te werken, en dat een 19mm buis voor die kabel voldoende is (tenzij er bochten zijn, dan is 25mm aanbevolen).

Voor zover ik heb begrepen past door een 19mm buis hoogstens een 5G2.5 kabel. In de Alpha ESS handleiding die ik online heb gevonden staat aderdikte 6-10 mm2 voor G3-T10, dus 2.5mm2 kabels voldoen daar niet aan. De huisinstallatie (3*25A, 16A per groep) lijkt echter meer op wat er voor de G3-T5 vermeld staat, waarvoor 2.5mm2 (voor backup side) wel voldoende zou zijn.

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Wat is de afstand tussen de backup box en de T10? Dit is namelijk ook bepalend (b.v. tussen mijn hoofdmeter en de Alpha installatie zit zo'n 28m).

Persoonlijk zou ik altijd deze kabels overdimensioneren tbv toekomstbestendigheid; want je legt ze maar 1x. Als je ooit je omvormer upgrade naar eentje met meer capaciteit dan heb je niet meer genoeg aan 2.5mm2.

Ik heb overigens (nog) geen backup-box en baal dat ik dit niet mee heb laten nemen toen ik de T10 liet plaatsen met het oog op de toekomstbestendigheid. Het enige waar ik extra om vroeg was een extra UTP kabel mee te trekken. Opnieuw een kabel aanleggen is een forse klus.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP

• ruud1234821
Luckeh schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:18:
Wat is de afstand tussen de backup box en de T10? Dit is namelijk ook bepalend (b.v. tussen mijn hoofdmeter en de Alpha installatie zit zo'n 28m).

Persoonlijk zou ik altijd deze kabels overdimensioneren tbv toekomstbestendigheid; want je legt ze maar 1x. Als je ooit je omvormer upgrade naar eentje met meer capaciteit dan heb je niet meer genoeg aan 2.5mm2.

Ik heb overigens (nog) geen backup-box en baal dat ik dit niet mee heb laten nemen toen ik de T10 liet plaatsen met het oog op de toekomstbestendigheid. Het enige waar ik extra om vroeg was een extra UTP kabel mee te trekken. Opnieuw een kabel aanleggen is een forse klus.
Afstand tussen BB+ en omvormer is grof geschat max 12m. Van BB+ naar grid is volgens de handleiding sowieso dikkere ader nodig dus ik neem aan dat de installateur die kabels ook bij zich heeft; ik kan dan vragen of hij de dikkere kabel ook tussen backup box en omvormer gebruikt.

Kabeldoorvoer loopt van (BB+ nabij) meterkast -> toilet -> trapkoof -> zolder (batterij). In het toilet ben ik van plan om twee 40mm buizen te plaatsen (1 voor data, 1 voor stroom); via dezelfde route wil ik ook een aantal extra UTP-kabels trekken. Dus 1x40mm buis zou ruim voldoende moeten zijn voor de 3-fase kabel, ongeacht aderdikte.

Voor wat betreft datakabels, denk ik dat ik de datakabel tussen omvormer en BB+ sowieso door de installateur laat leggen om schuldvraag bij eventuele storingen te voorkomen, en mogelijk is een directe kabelverbinding (zonder opbouwdoos/patch panel) hiervoor beter.

Als ik het aan de installateur overlaat, leggen ze voor de internetverbinding waarschijnlijk ook een rechtstreekse kabel tussen omvormer op zolder en router/switch in meterkast. Aangezien ik zelf al extra internet-aansluitingen op zolder wil realiseren (via patch panel in meterkast en opbouwdoos op zolder), overweeg ik om de internet-aansluiting voor de omvormer op dezelfde manier voor te bereiden (dus batterij aangesloten op opbouwdoos op zolder, in plaats van directe, lange kabel naar meterkast).

• Dapdodo
bas00 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:43:
Deze hoofdschakelaar zit tussen het openbaar net en de backupbox.
Oke, er zit dus alleen een aardlekschakelaar tussen net en backupbox en daar zit pas je eerste automaat en bij mij is die 32A?
Want een aardlekschakelaar zal niet op overstroom uitschakelen. Maar kan maximaal 63A afschakelen.
Dus als je net 3x25A is, gaan je hoofdzekeringen als eerste? Hij kan als hoofdschakelaar dienen. Maar ben enigzins verbaasd dat daar iemand een 30mA aardlekschakelaar zet.
En te grote automaten in de backupbox.

• Dirkvd001
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 21-08 15:06
WongWong schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:32:
[...]

Hi allemaal,

Hebben jullie ook sinds de update dat het lijkt of de instellingen nog op de oude 'app' draait? Mijn batterij doet niet echt meer wat ie voorheen wel deed. En bij zelfverbruik gaat ie ineens ontladen. Ik ben niet gekoppeld met Frank en deed alles handmatig zelf. In de oude app-layout besloot ik zlef wanneer ie ging ontladen obv hoge tarieven etc en zette dat zelf weer uit wanneer ik vond dat het genoeg was. MAar nu lijkt de batterij daar nog op te draaien, en ik krijg het met geen mogelijkheid weer terug naar zelfconsumptie. Via Gemini ook al een paar keer gevraagd en zelfs de omvormer gereset. Tot nu toe geen succes.

Ik ben weer een paar uur bezig en heb work modus op Self consumption gedaan, maar hij blijft werken via 'Price-Based Control'. Hij springt telkens weer hier op terug en met geen mogelijkheid goed te krijgen. Ik heb hier sinds 16:00 al last van en probeer het telkens te fixen via mobiel of browser.

Bij Price-Based Control heb ik dit staan, maar toch overruled hij alles door SOC 30% te hanteren en te ontladen met 4KW indien dat mogelijk is...

Ik heb geen enkele koppelling met een energie leverancier.

Hebben jullie enig idee? Ik heb het gevoel dat de oude instellingen van voor de app-refresh nog gehanteerd wordt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gr,

Wong
Ja en het is zelfs zo dat ik niet geforceerd kan laden van het net als de batterij leeg is. Momenteel kan ik enkel laden met de zonnepanelen. Lastig genoeg omdat er een pak minder zon is en als ik tijdens de dure piekmomenten een grote verbruiker wil aanzetten kost het me meer.

Maandag 24/8 komt er een technieker van de firma die de batterij heeft geplaatst.
Die van Alpha ESS reageren gewoon niet meer nadat ze zeiden dat er iets mis is na de update van cloud.alphaess naar portal.alphaess.

Zelfverbruik/Tijdsgebaseerd/Dynamisch veranderen helpt gewoon niks. Laadt NIET.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 16:56
@WongWong en @Dirkvd001

Heb net van mijn werklocatie geprobeerd om met de nieuwe app mijn batterij op te laden en dat lukte netjes. Tussen de 9.9 en10.06kWh lade hij op en op moment dat ik dit stopte lade hij met alleen zonnestroom. Was op dat moment maar 2,86kWh.

De oude instellingen van de oude app zijn gewoon overgenomen.

instellingen --> prijsgebaseerde controle -->reserve op 5% verbruik 95% UPS reserve aan Prijsgestuurde regeling geselecteerd.

Bij <25% geen actie, >25 en <65 geen actie, >65% met max. 3kWh terugleveren. Draai met name op zonnestroom.

Werkt bij mij zonder problemen!

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• K3N8
Wie van jullie draait de AlphaESS binnen een IOT VLAN? Ik wil de thuisbaterij namelijk niet op mijn LAN hebben.

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:35
K3N8 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:29:
Wie van jullie draait de AlphaESS binnen een IOT VLAN? Ik wil de thuisbaterij namelijk niet op mijn LAN hebben.
Waarom zou je dat niet willen?

• Dapdodo
@WongWong , @Dirkvd001 :
Ik had hier hetzelfde, Als ik op mijn telefoon iets instelde, was het op de computer ook aangepast. Echter de Alpha Ess reageerde er niet op.
na een mail aan mij installateur en storingsmelding. Werkte hij na 2 dagen weer wel volgens wat ik in de cloud had ingesteld.
Was inderdaad vanaf de update dat hij de in oude instellingen bleef hangen.
Storingsmonteur is niet fysiek langsgeweest.

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:06
@K3N8 Heb de AlphaESS alsook mijn laadpaal en zonnepanelen op een apart VLAN draaien. Werkt zonder problemen. Vanuit mijn IoT netwerk waar Home Assistant draait, kan ik zonder problemen via Modbus de AlphaESS aansturen.

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-09 09:19

Kama

Aritifical Intelligenticus

bas00 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:57:
Er is installateur langs geweest (de derde). Mijn batterij stond namelijk al weken uit omdat de meetspoelen niet goed waren aangesloten, waardoor de batterij telkens in max laad/ontlaad loop terecht kwam. Deze installateur kon eindelijk de spoelen wel goed plaatsen, de waardes in de app kloppen nu eindelijk. De installateur heeft ook alsnog een bedrade verbinding gelegd naar de router.

Hij heeft toegelicht dat de "zware" automaat tussen de net-hoofdschakelaar en de meterkast van de woning zit, omdat de batterij ook direct na de net-hoofdschakelaar zit. Zo is de woning dus afgeschermd van de batterij. Hij hoort er niet uit te klappen als een groep er al uitklapt, maar als de kortsluiting maar heftig genoeg is, kan het gebeuren. Dat nemen we dan maar aan.

Waarom je daar een aardlekschakelaar zou plaatsen ipv een automaat is mij een raadsel.

Mbt VLAN: De AlphaESS heb ik in de router geisoleerd, dus kan geen verbinding maken met andere apparaten, alleen met internet. Werkt prima. (Reden: Wie toegang heeft tot de AlphaESS, kan via dat apparaat dan op je hele netwerk komen.) Voor integratie met Home Assistant gebruik ik integratie via HACS van CharlesGillanders.

Niels

• K3N8
@Appletower Bedankt!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heeft iemand in de nieuwe settings al kunnen vinden waar de oude “Max A from grid” verstopt is? ( om overbelasting te voorkomen) en hebben jullie stormguard aan?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Dapdodo
@kmf
De load balancer van de laadpaal, is die van mij.
>Devices>EVcharger>Advanced Settings>Household current setup > 25.0 A
mogelijk is het, als je geen laadpaal hebt:
>Devices>Inverter>Advanced setting>(onderaan)Feed/Buy Power>Feed Network limits>set value in Power

Via de website ingelogd. App nog niet goed doorzocht.

[ Voor 9% gewijzigd door Dapdodo op 23-08-2026 16:01 ]

• kmf
  • Niet online
Dapdodo schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:00:
@kmf
De load balancer van de laadpaal, is die van mij.
>Devices>EVcharger>Advanced Settings>Household current setup > 25.0 A
mogelijk is het, als je geen laadpaal hebt:
>Devices>Inverter>Advanced setting>(onderaan)Feed/Buy Power>Feed Network limits>set value in Power

Via de website ingelogd. App nog niet goed doorzocht.
Ik bedoel de thuisaccu

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Dapdodo
Dan is het volgens mij de onderste met inverter bedoel ik de thuisaccu. Waarbij inverter je serienummer isl

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 23-08-2026 19:42 ]

• WongWong
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-09 18:57
Dirkvd001 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:55:
[...]

Ja en het is zelfs zo dat ik niet geforceerd kan laden van het net als de batterij leeg is. Momenteel kan ik enkel laden met de zonnepanelen. Lastig genoeg omdat er een pak minder zon is en als ik tijdens de dure piekmomenten een grote verbruiker wil aanzetten kost het me meer.

Maandag 24/8 komt er een technieker van de firma die de batterij heeft geplaatst.
Die van Alpha ESS reageren gewoon niet meer nadat ze zeiden dat er iets mis is na de update van cloud.alphaess naar portal.alphaess.

Zelfverbruik/Tijdsgebaseerd/Dynamisch veranderen helpt gewoon niks. Laadt NIET.
@Dirkvd001 Ja, inmiddels is het na een week verholpen. Echter wisten ze het bij AlphaESS ook niet hoe het kwam. Mijn vermoeden is inderdaad ook dat de oude app instellingen bleven hangen, maar raar dat ze op de achtergronden niet konden zien waar het aan lag. Sinds afgelopen vrijdag 23:25 doet hij het weer zoals verwacht.
Wimhaw schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:53:
@WongWong en @Dirkvd001

Heb net van mijn werklocatie geprobeerd om met de nieuwe app mijn batterij op te laden en dat lukte netjes. Tussen de 9.9 en10.06kWh lade hij op en op moment dat ik dit stopte lade hij met alleen zonnestroom. Was op dat moment maar 2,86kWh.

De oude instellingen van de oude app zijn gewoon overgenomen.

instellingen --> prijsgebaseerde controle -->reserve op 5% verbruik 95% UPS reserve aan Prijsgestuurde regeling geselecteerd.

Bij <25% geen actie, >25 en <65 geen actie, >65% met max. 3kWh terugleveren. Draai met name op zonnestroom.

Werkt bij mij zonder problemen!
@Wimhaw Bij mij werd dat telkens overruled. Maar gelukkig doet hij het weer!

• R. Von Wood
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-08 11:34
WongWong schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:20:
[...]

Nou, ik wacht het af. Zij konden niet verklaren waar de commando op gebasseerd is en waar het vandaan komt. Hebben ze bij jou gewoon iets verwijderd of systeem gereset?
Nou, nu pas officiële reactie op mijn ticket. Zonder te zijn geholpen. 'de werking lijkt prima' is de boodschap. Het niet laden op lage tarieven is helaas nog een keer voorgekomen (20 Augustus) in de afgelopen dagen. Dus het probleem is nog niet opgelost. Ik heb ze gevraagd om 11 en 20 Augustus eens goed te bestuderen. Wordt vervolgd.

• R. Von Wood
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-08 11:34
Vandaag een vrij vlotte reactie vanuit AplhaEss op mijn schrijven. De storing wordt toegeschreven aan een 'bug' en moet nu opgelost zijn. Voor mij nu eerst klaar.

• WongWong
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-09 18:57
R. Von Wood schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:02:
Vandaag een vrij vlotte reactie vanuit AplhaEss op mijn schrijven. De storing wordt toegeschreven aan een 'bug' en moet nu opgelost zijn. Voor mij nu eerst klaar.
Ben benieuwd! Hopelijk is het verholpen.

• DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18:49
Hoe zijn de ervaringen met de AI mode van Aplha? Ik zie hem eindelijk ook verschijnen en wil hem gaan testen.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:55
DikDikkie schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:13:
Hoe zijn de ervaringen met de AI mode van Aplha? Ik zie hem eindelijk ook verschijnen en wil hem gaan testen.
Ik ben ook benieuwd (heb de optie helaas nog niet, maar gebruik voor nu deze Homey plugin die ook een hoop moois doet: https://homey.app/nl-nl/app/com.energyprices.app/SlimLaden-Thuis-&-Auto/), word interessant om te zien of die ingebouwde AI beter is 😀

TechConnect

• ScoutIngenieur
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 01-09 15:31
Hallo allemaal. Volledig nieuw hier, en ben me aan het orienteren op een thuisbatterij en heb mijn zinnen gezet op de hier veel besproken AlphaESS Smile G3 (9.3 kWh accu en 10 kW omvormer).

3 persoons huishouden, 8x 380 Wp panelen met enphase IQ7 micro omvormers (dus AC geschakeld). 4 stuks op oost, 4 stuks op west gericht. De batterij capaciteit zal uiteraad gericht zijn op verhogen thuisgebruik, maar zeker op day trading (EPEX Spot markt). Daarnaast zit ik in een gebied waar "netcongestie en onbalans" trading wordt aangeboden, waarbij mijn accu capaciteit kan bijdragen aan balanceren van het grid. Hoewel het voor mij ook echt wel een investering is, vind ik de terug verdientijd wat minder belangrijk. Zolang mijn maandlasten naar beneden gaan ben ik al tevreden.

Nu duizelt het me echter in het uitzoeken van de energie leverancier:
  • Tibber komt goed op mij over maar ondersteunt de directe aansturing niet (alleen op hun eigen batterij).
  • SunErgy kan ik qua reviews extreem weinig over vinden, maar het gebruik van een lokale EMS "SlimmeRik" (wat verdacht veel op een gewrapte RaspberryPi lijkt) is interessant. Ze stellen compatible te zijn met zowel de enphase micro-omvormers alsook de AlphaESS omvormer.
  • FrankEnergie is het meest duidelijk, zij stellen het volledig te kunnen. Ik lees echter (ook hier) heel veel ontevreden reactie over juist die aansturing.
  • Willekeurige aanbieder met dynamisch contract, maar met HomeAssistent in eigen beheer (nieuw voor me). Kan hiermee alleen de day-trading of ook de congestie/onbalans toegepast worden.
Zijn er anderen?

Verder begrijp dat ik dat welk system je ook kiest (Frank Energie cloud, Slimmerik lokaal of Home Assistent lokaal) dat dit HEMS naast het AlphaESS EMS werkt? Overlappen die twee elkaar, vullen ze elkaar aan?

Qua home assistent, zoals gezegd: nieuw voor me. Ik heb echter een NAS draaiende thuis (trueNAS server, draait Nextcloud) en ben bezig een eigen router met OPNSense in te richten. Dus op zich is het iets wat wel aan durf. Het bied tzt ook mogelijkheden om de huidige Aqara cameras en sensors te integreren :D
Is Home Assistent eenvoudig op te zetten op een bestaande server (bare-metal dan wel VM) en zodoende de boel werkend te krijgen? Aldoende kan ik dan leren en steeds meer toevoegen.

Edit2add: Oh ja, hele topic over backup box... Ik pak de noodstroom outlet van de omvormer, leidt die naar mijn meterkast en sluit met een nieuwe hoofdschakelaar en aardlek een bestaande groep op de noodstroom. Daarmee zijn een kleine vriezer op zolder en de meterkast gebruikers (modem, switch, NAS) beveiligd tegen onderbrekingen.

[ Voor 6% gewijzigd door ScoutIngenieur op 31-08-2026 19:57 ]

• JUST_me
Verder begrijp dat ik dat welk system je ook kiest (Frank Energie cloud, Slimmerik lokaal of Home Assistent lokaal) dat dit HEMS naast het AlphaESS EMS werkt? Overlappen die twee elkaar, vullen ze elkaar aan?
Qua home assistent, zoals gezegd: nieuw voor me. Ik heb echter een NAS draaiende thuis (trueNAS server, draait Nextcloud) en ben bezig een eigen router met OPNSense in te richten. Dus op zich is het iets wat wel aan durf. Het bied tzt ook mogelijkheden om de huidige Aqara cameras en sensors te integreren :D
Is Home Assistent eenvoudig op te zetten op een bestaande server (bare-metal dan wel VM) en zodoende de boel werkend te krijgen? Aldoende kan ik dan leren en steeds meer toevoegen.

Edit2add: Oh ja, hele topic over backup box... Ik pak de noodstroom outlet van de omvormer, leidt die naar mijn meterkast en sluit met een nieuwe hoofdschakelaar en aardlek een bestaande groep op de noodstroom. Daarmee zijn een kleine vriezer op zolder en de meterkast gebruikers (modem, switch, NAS) beveiligd tegen onderbrekingen.
Ik heb Frank geprobeerd (zoals je in dit forum hebt kunnen lezen) en was ontevreden over het resultaat. Zelf een tijdje zitten klooien in de app van Alpha, met handmatig aanpassen in en verkoop; winst was veel (2-3x dan de aansturing van Frank) hoger maar dat aanpassen iedere dag vond ik teveel gedoe. Ik heb mijn accu gekocht om neer te zetten en zelf zijn ding te laten doen, dat was het nu niet.

Sinds twee weken de app 'slim laden' op mijn Homey Pro draaiend. En hoewel het ingebouwde laadplan in de app soms een keuze maakt die ik niet helemaal snap (en dan maar handmatig aanpas), is dit wél de manier waarop ik het voor ogen had. Systeem draait vrijwel autonoom en stuurt netjes de accu aan. Maakt een redelijk nauwkeurige voorspelling van de opbrengst van mijn 28 zonnepanelen en past daarop het laad/ontlaad plan van de accu aan. Winst is vergelijkbaar met wanneer ik zelf de accu handmatig aanstuurde.

Dik tevreden. Ook omdat de ontwikkelaar van de app erg actief is en er meerdere nieuwe app versies per week zijn.

Slim laden (of andere apps of b.v. home Assistant) draaien volledig los van de aansturing van Alpha. Of de waardeloze aansturing van je energie leverancier. Daarmee wordt de keuze van leverancier óók minder belangrijk; je hoeft hun aansturing toch niet te gebruiken.

• ScoutIngenieur
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 01-09 15:31
Ik zal die app "Slim Laden" eens nakijken.

Ik moet zeggen, ik heb gister avond Home Assistent als VM op mijn Truenas server aan de praat gekregen, ik krijg de actuele en cumulatieve PV productie van mijn enphase (micro)omvormers al binnen en heb P1 meter (als ook water meter) van HomeWizard maar besteld. Zit nog wel flink te worstelen met het binnen halen van Aqara sensors en Tado thermostaten, maar das een heel ander onderwerp.

Ik heb met het ontdekken van HA wel het idee dat er een wereld voor me open gaat, en dat ik zo mogelijk onafhankelijker kan zijn van energie leverencier, en dat was het doel.

• jjmelse
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 05-09 08:41
Hoi allen, enige tijd geleden heb ik hier al gedeeld dat ik een eigen EMS, genaamd AlphaESSControl, heb ontwikkeld voor lokale aansturing via modbus van mijn AlphaESS installatie. Ik stel de C-code daarvan vrij beschikbaar (zie voor meer info www.alphaesscontrol.nl).

Afgelopen tijd heb ik m’n software nog ‘ns flink opgeschoond en uitgebreid. Hier op een rijtje de belangrijkste wijzigingen:
  • m'n software is nu maximaal geparametriseerd (o.a. hellings- en orientatiehoek zonnepanelen, ondergrens SOC bij ontladen, NED.nl zonnevoorspellingslocatie zit nu in de eenvoudig aanpasbare config file)
  • ik heb een extra providermode toegevoegd (de opties zijn nu: provider steering fully overruled, mixed steering, provider in full control)
  • ik heb als optie aansturing van een Shelly Smart Plug toegevoegd (tot groot plezier van mijn vrouw :-). De led-ring van de smart plug gaat afhankelijk van het actuele energietarief op groen (energietarief onder instelbare prijs) of geel (negatieve prijzen)
  • het zonneopbrengst- en het homeloadvoorspellingsalgoritme zijn beiden sterk verbeterd
  • de overgang zomer-/wintertijd en vice versa is nu structureel opgelost
  • en tot slot heb ik de onderhoudbaarheid van de code verbeterd en enkele bugs gefixed
Wanneer je al een vorige versie van mijn software had draaien, let er dan op dat je ook je config file update naar de nieuwe versie.

Nou, doe er vooral je voordeel mee!

[ Voor 3% gewijzigd door jjmelse op 02-09-2026 12:48 ]

• kmf
  • Niet online
kmf schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:36:
Heeft iemand in de nieuwe settings al kunnen vinden waar de oude “Max A from grid” verstopt is? ( om overbelasting te voorkomen) en hebben jullie stormguard aan?
om mijn vraag te beantwoorden voor het archief:
ik had een ticket ingeschoten en dit is het antwoord
Dear Customer,

Thank you for contacting the AlphaESS Service Team.

Unfortunately, this setting is no longer available to end users, as selecting the wrong value could cause issues with the system.

If you would like this setting to be changed, you will need to contact your installer or us directly.

For your information, the setting is currently set to 24 A.

If you have any other questions, please let us know.

Kind regards,

Your AlphaESS Support Team
hoewel ik mijn alpha bij 20A al zie te limiteren bij laden.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 04-09-2026 11:02 ]

• Innomine
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:17
Sinds de grote update van AlphaESS app krijg ik af en toe onderstaande notificaties:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxclyXoUMF9jTCAiTOZPvOTv3o8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KiVYYZKEiKODOaCIWcPWGwP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht eerst dat het gewoon een software bug was, want bij de "Switch to off-grid operation" staat ook "...and is now powering your home from the battery". Ik heb helemaal geen back-up box, dus dat leek me sterk.

Echter zat ik nu toevallig naast te batterij toen ik de melding kreeg en hij schakelde inderdaad even uit en daarna weer aan. Het licht knipperde even, maar volgens mij heb ik in het hele huis geen energieverlies gehad (mijn pc ging gewoon onverstoord door).

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Alvast bedankt! :)

• Dapdodo
@Innomine , afhankelijk hoe het aangesloten zit heb je gewoon backup en is de grid weggevallen. Daar heb je geen backupbox voor nodig. Kan je aan je P1 meter zien wat de voltage is/zijn rond die momenten.?

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:38

CSB

:D

Vraagje aan de experts hier; is Dispatch Stop at SoC een variabele die je op bijv. 30% zet zodat de batterij stopt met export naar het net op 30%, of stopt de batterij dan met alles op 30%?

Ik wil namelijk dat mijn accu stopt met naar het grid exporteren op een bepaalde SoC%, maar mijn eigen verbruik mag gewoon doorgaan tot een lager %.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:35
Dapdodo schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:08:
@Innomine , afhankelijk hoe het aangesloten zit heb je gewoon backup en is de grid weggevallen. Daar heb je geen backupbox voor nodig. Kan je aan je P1 meter zien wat de voltage is/zijn rond die momenten.?
Hoe bedoel je dit? Kan je hem als backup laten draaien zonder backup box?

• Innomine
Dapdodo schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:08:
Ik heb helemaal niets aan die backup-poorten hangen, vandaar dat het zo vreemd is. Via de MCP server van Home Assistant heb ik met Claude wat onderzoek gedaan.
"Om 11:00:00 maakte je AlphaESS-omvormer een klok-sprongetje — hij rapporteerde heel even "11:59:59" en corrigeerde binnen seconden naar 11:00:05. Dat is een typische re-sync-signatuur nadat de omvormer op batterij-backup is overgeschakeld."
Toen zei ik dat ik helemaal niets op die back-up heb hangen:
"Dan had ik dat verkeerd geïnterpreteerd — en jij hebt gelijk. Ik heb die backup-sensor nu over de hele dag bekeken:
  • Vannacht 02:30: ~70–78W
  • Tijdens het event 10:57: ~70–78W
  • Nu (23:02): 77W
Dus dead-flat, dag en nacht, en bovendien keurig gelijk verdeeld over de drie fasen (~22–26W elk). Dat patroon — altijd hetzelfde, perfect gebalanceerd, 24/7 — is precies wat je níét ziet bij echte huishoudelijke belasting (die fluctueert en is ongebalanceerd). Het is typisch het eigen stand-by-/zelfverbruik van de omvormer op dat backup-kanaal, of een meetoffset. Met andere woorden: dit bevestigt jouw beeld dat er niets op de backup-uitgang hangt. Mijn eerdere uitleg dat dit "beschermde circuits" waren, trek ik dus in.

Dat verandert de verklaring van 10:57:
  • De backup heeft niets van je huis overgenomen — er hing immers niets op.
  • De melding "nam over als backup" is dan een interne toestandswissel van de omvormer: hij detecteerde de netverstoring en schakelde zijn backup-/omvormerlogica even om. AlphaESS meldt dat ongeacht of er werkelijk belasting op de backup-poort zit.
  • Dat je Home Assistant/Pi gewoon doorliep zónder datagat, én dat de slimme meter niets telde, wijst er samen op dat de onderbreking héél kort was (sub-seconde / paar netperioden). Je lampen reageren direct en knipperden zichtbaar; elektronica met een voeding (Pi, router, de omvormer-comms zelf) overbrugt zo'n korte dip op de interne condensatoren en valt niet uit.
Kort gezegd: waarschijnlijk een heel korte netdip die de omvormer intern als "backup-event" registreerde en meldde, maar er is niets daadwerkelijk op batterij-backup gedraaid — consistent met een lege backup-uitgang."

• Dapdodo
jerjer schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:51:
[...]

Hoe bedoel je dit? Kan je hem als backup laten draaien zonder backup box?
Volgens mij als je op de backup poort een kleine groep aansluit, kan dat inderdaad. Echter bij compleet huis om aan de norm te voldoen (dubbelpolig scheiden naar grid en bypass), moet je wel een backupbox gebruiken.

Persoonlijk denk ik zelfs bij 1 fase totaal overbodig, als je zelf een bypass in je meterkast zet.
Mijn idee is om dat nog eens te testen bij 3 fase. Maar dan moet ik thuis de boel een dagje of 2 onverwachts spanningsloos kunnen schakelen. En gezondheid en tijd belemmeren dat nog.

• JUST_me
Innomine schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:53:
Sinds de grote update van AlphaESS app krijg ik af en toe onderstaande notificaties:

[Afbeelding]

Ik dacht eerst dat het gewoon een software bug was, want bij de "Switch to off-grid operation" staat ook "...and is now powering your home from the battery". Ik heb helemaal geen back-up box, dus dat leek me sterk.

Echter zat ik nu toevallig naast te batterij toen ik de melding kreeg en hij schakelde inderdaad even uit en daarna weer aan. Het licht knipperde even, maar volgens mij heb ik in het hele huis geen energieverlies gehad (mijn pc ging gewoon onverstoord door).

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Alvast bedankt! :)
Ik heb dit vanaf de installatie regelmatig gehad. Soms zelfs 4x per dag. Contact gehad met de installateur en Alpha Ess. De installateur heeft aan de back end instellingen veranderd en Alpha meldde het volgende;

"Het system meldt stroomuitval en na paar seconden stroom terugkeer. Zoals bijvoorbeeld uit het logboek blijkt, meldde het systeem op 11 augustus 2026 om 15:45:03 een Grid_Volt_Alarm, wat aangeeft dat de netspanning op dat moment onstabiel was; het alarm werd twee seconden later (op 11 augustus 2026 om 15:45:07) opgeheven. Dit bewijst dat er op dat moment bij u thuis een netfluctuatie van twee seconden plaatsvond, die in principe onmerkbaar is voor u, maar voor ons systeem geldt dit als een netafwijking, dus zullen we dit naar waarheid melden."

Ik vind het een beetje een raar verhaal, maar met de gewijzigde instellingen heb ik deze meldingen niet meer ervaren.

• Innomine
JUST_me schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:39:
[...]

Ik heb dit vanaf de installatie regelmatig gehad. Soms zelfs 4x per dag. Contact gehad met de installateur en Alpha Ess. De installateur heeft aan de back end instellingen veranderd en Alpha meldde het volgende;

"Het system meldt stroomuitval en na paar seconden stroom terugkeer. Zoals bijvoorbeeld uit het logboek blijkt, meldde het systeem op 11 augustus 2026 om 15:45:03 een Grid_Volt_Alarm, wat aangeeft dat de netspanning op dat moment onstabiel was; het alarm werd twee seconden later (op 11 augustus 2026 om 15:45:07) opgeheven. Dit bewijst dat er op dat moment bij u thuis een netfluctuatie van twee seconden plaatsvond, die in principe onmerkbaar is voor u, maar voor ons systeem geldt dit als een netafwijking, dus zullen we dit naar waarheid melden."

Ik vind het een beetje een raar verhaal, maar met de gewijzigde instellingen heb ik deze meldingen niet meer ervaren.
Dank, dat zal het zijn dan! Ik kijk het nog even aan en zal anders ook eens contact opnemen met de installateur. Merci! :)

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-09 15:28
Sinds de update van Alpha ESS (ondertussen meer dan een maand geleden) ervaar ik meerdere problemen
  • Accu gaat op random ogenblikken in standby (batterij laadt alleen op, maar huis haalt stroom van net (als zonnestroom niet voldoet). Soms 3-4 uur aan één stuk
  • Laden is nu vanaf 50% flink verminderd. Accu laadt nog met 3kW vermogen (24 kWh accu) terwijl voor die updat ede accu probleem verder laadde aan 6-7 kW tot ergens in de 70%
Iemand anders die dit ook opgemerkt heeft?

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:27
Voor de zekerheid je instellingen gecontroleerd?

• K3N8
Sinds afgelopen week draait bij mij een AlphaESS SMILE-G3 S5 met 18,6 kWh batterij en Backup Box Plus. De PV-installatie is tegelijk aangepast naar 8,94 kWp: 5,64 kWp zuid op de AlphaESS en 3,30 kWp noord via de bestaande SolarEdge.
Home Assistant / Modbus
De koppeling met Home Assistant via Modbus TCP bleek niet helemaal probleemloos. Ik gebruik het pakket van Ramon van Raaij. Functioneel erg compleet, maar standaard wordt behoorlijk agressief gepolld: veel sensoren op scan_interval: 1 of 5 en message_wait_milliseconds: 10.

Daarmee kwamen in mijn situatie grofweg 15–20 Modbus-requests per seconde bij de AlphaESS terecht. Na verloop van tijd stopte poort 502 met antwoorden en kreeg HA timeouts. Alleen een fysieke link-reset, netwerkkabel eruit en erin, bracht Modbus weer terug. Mijn conclusie is dat de AlphaESS-interface die hoeveelheid requests niet goed verwerkt. Inmiddels poll ik veel rustiger; SOC en dagtotalen hoeven tenslotte niet iedere seconde te worden uitgelezen.
Zaterdag: AlphaESS als lokaal EMS
Zaterdag draaide het systeem vooral als klassiek EMS: eigen PV eerst naar huis, vervolgens batterij laden en later vanuit de batterij het huis voeden.

Dat werkte opvallend goed. Bij ongeveer 27,7 kWh PV en 17,4 kWh huisverbruik kwam de directe netafname voor het huis praktisch op nul uit. Zelfvoorziening zat rond 99%.

Dat was voor mij een belangrijke bevestiging dat de AlphaESS zelfstandig heel netjes op zelfconsumptie kan sturen.
Zondag: Frank VPP
Zondag was juist interessant vanwege Frank Energie. Er werd ongeveer 32 kWh PV opgewekt en de batterij werd overdag naar 100% gebracht. Daarbij werd soms ook netstroom gebruikt terwijl er nog voldoende zon was. Vanuit puur zelfverbruik leek dat eerst vreemd.

's Avonds werd duidelijk waarom: Frank hield capaciteit vast voor dure kwartieren en schakelde enkele keren kort naar stevige export. Ik zag ongeveer 4 kW batterijontlading, waarvan bijna 4 kW naar het net ging.

Positief vond ik dat dit geen urenlange ontlading was. Na zo'n VPP-burst ging het systeem weer terug naar normaal gebruik en voedde de batterij alleen het huis. Rond 20:00 stond de batterij ondanks meerdere handelsmomenten nog op ongeveer 88% SOC.

HomeWizard stond toen rond –€1,98, dus netto bijna €2 opbrengst voor de dag, terwijl de batterij nog grotendeels vol was.
Zelfvoorziening en batterijgrootte
Ook met actieve VPP-handel liep de zelfvoorziening zondag volgens AlphaESS op richting 80%. Voorheen zat ik grofweg rond 65%.

De 18,6 kWh batterij voelt na deze eerste dagen ook niet overdreven groot. Mijn dagverbruik ligt ongeveer tussen 17 en 24 kWh. Voor alleen zelfconsumptie zou kleiner waarschijnlijk kunnen, maar voor de combinatie van zelfverbruik, VPP, dynamische prijzen en noodreserve lijkt deze capaciteit juist goed te passen.
Noorddak
De 3,30 kWp aan oude panelen op noord verrast positief. De afgelopen zonnige dagen leverde noord ongeveer 4,5–4,7 kWh per dag. Niet spectaculair, maar wel nuttig door de brede productiecurve.
Voorlopige conclusie
Na een paar dagen is het natuurlijk te vroeg voor uitspraken over rendement. Maar technisch is mijn eerste indruk positief:
  • AlphaESS zelf als EMS: erg goed;
  • Home Assistant via Modbus: werkt, maar standaard polling is veel te agressief;
  • Frank VPP: lijkt selectief en behoorlijk slim te handelen;
  • 18,6 kWh batterij: voorlopig een goede match met mijn verbruiksprofiel.
Vooral de combinatie van hoge zelfvoorziening én actieve handel vind ik interessant. De echte test wordt natuurlijk de komende herfst/winter en vooral de periode na het verdwijnen van salderen per 1 januari 2027.

• SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-09 14:25
@K3N8 There shouldn't be any issue polling the G3-S5 with scan_interval: 1 or 5 and message_wait_milliseconds: 10.

I'm running these setting on my G3-S5 (and an old SMILE5 initially) now for 3 years without any issues and I'm also using Excess Export on a daily basis (15 hours per day), causing a couple of 10,000 Modbus register writes per day on top of the reads. I have users of my integration (https://projects.hillviewlodge.ie/alphaess/) across the globe, none of them have reported timing issues - except the ones using very old models in combination with a Modbus RTU to TCP converter.

So, I'd say your problem must have a different root cause - hard to say what it could be without direct access.

I have never tested Ramon's version of my integration, so I can't exclude that the problem might be in his version - maybe reach out to Ramon, he might be able to help isolating the problem.

Good luck,
Axel

• K3N8
SaaX schreef op zondag 6 september 2026 @ 23:07:
@K3N8 There shouldn't be any issue polling the G3-S5 with scan_interval: 1 or 5 and message_wait_milliseconds: 10.

I'm running these setting on my G3-S5 (and an old SMILE5 initially) now for 3 years without any issues and I'm also using Excess Export on a daily basis (15 hours per day), causing a couple of 10,000 Modbus register writes per day on top of the reads. I have users of my integration (https://projects.hillviewlodge.ie/alphaess/) across the globe, none of them have reported timing issues - except the ones using very old models in combination with a Modbus RTU to TCP converter.

So, I'd say your problem must have a different root cause - hard to say what it could be without direct access.

I have never tested Ramon's version of my integration, so I can't exclude that the problem might be in his version - maybe reach out to Ramon, he might be able to help isolating the problem.

Good luck,
Axel
Thanks Axel! First I'll monitor if the changes I made solves the issue. If it is like you say, it wil not. Then I'll contact Ramon.

• K3N8
@ScoutIngenieur Ik draai HEMS van HA en dat werk prima. Alles lokaal. P1 meter van HomeWizard en een Modbus TCP naar de AlphaESS thuisbatterij. Ik gebruik HA voorlopig alleen als monitor.

Ik ben voornamelijk gericht op zelfvoorziening en gebruik Frank Energie. Mede vanwege netcongestie (320 EUR per jaar voor een 5kW omvormer voor 4 jaar) en netarbitrage. Ik heb me voorgenomen het drie maanden de kans te geven. Daarna ga ik misschien alles zelf doen met HA.

• SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-09 14:25
K3N8 schreef op zondag 6 september 2026 @ 23:27:
[...]

Thanks Axel! First I'll monitor if the changes I made solves the issue. If it is like you say, it wil not. Then I'll contact Ramon.
Alternatively, use my integration 😜

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:43

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Zou iemand mij kunnen vertellen of dit klopt?

Ik heb een Alphaess G3 T10 met 3x 9.3kWh

Volledige noodstroom voor het huis, met de Backup box plus.

3x25A van liander.

Deze automaat is als ik het goed het punt in de meterkast waar de stroom richting huis gaat. Als deze uit gaat is het huis stroomloos.(nog niet de batterij)

Is dit dan een goede? Ze hebben hem al vervangen want er zat b16 in en dat hadden ze fout gedaan. Maar als dit 20A is is het toch alsnog niet goed ?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LXJWCBG1/20260906-193649.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Night89 op 08-09-2026 11:48 ]

Met Vriendelijke Groet,

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Night89 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:43:
Zou iemand mij kunnen vertellen of dit klopt?

Ik heb een Alphaess G3 T10 met 3x 9.3kWh

Volledige noodstroom voor het huis, met de Backup box plus.

3x25A van liander.

Deze automaat is als ik het goed het punt in de meterkast waar de stroom richting huis gaat. Als deze uit gaat is het huis stroomloos.(nog niet de batterij)

Is dit dan een goede? Ze hebben hem al vervangen want er zat b16 in en dat hadden ze fout gedaan. Maar als dit 20A is is het toch alsnog niet goed ?

[Afbeelding]
Ik had daar liever een A-merk in gezien vanwege de constante belasting die erover heengaat.

Goedkoop is duurkoop op langere termijn.

Maar los van dit, als dit je toevoer is naar het huis is het niet goed, want dan ga je van 3x25 naar 3x20A (dus minder...)
en de toevoer naar je batterij idem.

Daarnaast wil je niet heel je huis op een 0.03 aardlekautomaat...

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:43

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Bedankt voor je reactie vorkie, ik zat er naar te kijken en vond het al raar.

Voor mijn argumenten richting de installateur, waarom zou ik het hele huis niet op die automaat willen, afgezien van de 20A ?

Met Vriendelijke Groet,

• bas00
Bij mij is na aandringen de geplaatste 65 Amp aardlek schakelaar die als hoofdschakelaar was geplaatst vervangen door een normale hoofdschakelaar van Eaton van 63 Amp.

Zoals ik in mijn vorige post al vermelde zorgde de oude situatie bij een aardlek op 1 van de groepen afschakeling van het gehele grid waardoor de Alpha Ess in eilandmodus schakelde. Ook de elektricien die deze schakelaar heeft vervangen vond de keuze van een aardlek na een aardlek erg vreemd en vragen om problemen. Ik verwacht dat het systeem nu normaal zal draaien.

Nou nog uitzoeken hoe ik de prijsaansturing moet instellen als mijn Dynamisch Contract morgen in gaat. Vindt dat best wel ingewikkeld.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste