• ruud1234821
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:55
Thanks voor de eerdere reacties met betrekking tot hoeveelheid kabels. Aanvullende vraag; welke diameter buis is nodig voor de 3-fase kabel? Volgens mij (maar ik kan mij verkeerd herinneren) had de installateur het over 19mm buizen voor data en 3-fase YMvK kabel, maar 25mm lijkt mij realistischer?

Ik wil mogelijk de PVC-buizen van meterkast naar trapkoof via toilet (vaste PVC-buizen in toilet, flexbuis voor doorvoer gipsblokken muren naar meterkast/koof in vrijwel rechte lijn, 1.23m te overbruggen op toilet, 2*~8cm gipsmuren) zelf installeren aangezien ik ook een aantal extra ethernet-kabels via dezelfde route wil trekken, dus is het wel handig om te weten welke maat PVC-buizen te gebruiken, en hoeveel buizen.

In totaal gaat het om:
  1. De 3-fase kabel tussen batterij/omvormer (op zolder) en backup box plus (op bgg nabij meterkast)
  2. Een ethernetkabel tussen batterij/omvormer en backup box plus
  3. Een ethernetkabel tussen batterij/omvormer en switch/router in meterkast
  4. 2-3 ethernet-kabels naar eerste verdieping (Cat 6a U-FTP, 7mm diameter)
  5. 1-2 extra ethernetkabels naar zolder (Cat 6a U-FTP, 7mm diameter)
Theoretisch zou 4*19mm buizen voldoende zijn als de 3-fase kabel daar doorheen past:
  • 1 buis voor 3-fase
  • 1 buis voor 2*data ESS system
  • 2 buizen voor 4 U-FTP kabels
Met vier 25mm buizen zijn de kabels waarschijnlijk makkelijker te trekken, en kan ik wellicht een reserve-buis overhouden:
  • 1 buis voor 3-fase
  • 1 buis voor 3*data (ESS systeem plus extra ethernet op zolder)
  • 1 buis voor 3*data (1e verdieping)
  • 1 reserve-buis
Nadeel van 25mm buizen is dat die niet beschikbaar lijken te zijn in reguliere bouwmarkten als Praxis/Gamma, dus dit vereist een bezoekje aan bijvoorbeeld Wildkamp (maar verder weg, en een 4m buis past niet in de auto), en het is nog de vraag of 3 UTP-kabels met 7mm diameter door een enkele 25mm buis passen.

Iemand verder nog tips om dit te realiseren?
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste