Dat is exact de reden waarom ik de omvormer ertussen uit gehaald heb en de strings rechtstreeks op de batterij heb laten aansluiten. Daar ben ik erg tevreden over en werkt ook met de optimizers bij de panelen. Verder voorkomt rechtstreeks aansluiten natuurlijk ook een stuk verlies (DC->AC->DC).___Mark___ schreef op donderdag 24 september 2026 @ 13:14:
Hi Allemaal, waardevolle informatie hier!
Ik overweeg zelf een AlphaESS SMILE-G3-T10 (10 kW) met 18,6 kWh batterij en Backup Box Plus. Ik heb een bestaande 3-fase SolarEdge SE12K die ik wil behouden.
Voor zover ik begrijp kan de SE12K achter de Backup Box worden aangesloten en tijdens een netstoring blijven produceren op het door AlphaESS gevormde eilandnet.
Mijn vraag gaat specifiek over het terugregelen van de SE12K als de accu vol raakt.
Stel: de accu zit tegen 100% SOC, het huis verbruikt 2 kW en de SE12K produceert 8 kW. Kan AlphaESS de SE12K dan terugregelen naar het benodigde vermogen?
De SE12K ondersteunt, zover ik heb kunnen vinden, Power Reduction/PRI en P(f)-regeling bij gebruik van een Alternative Power Source.
Weet iemand of AlphaESS hiervan gebruikmaakt, bijvoorbeeld via frequency shifting, PRI/dry contacts of een andere methode?
Heeft iemand dit daadwerkelijk getest met een SolarEdge + SMILE-G3-T10 + Backup Box Plus bij een volle accu en PV-overschot? Wat gebeurt er dan met de SolarEdge?
Ik wil natuurlijk voorkomen dat de omvormer blijft produceren en de stroom niet kwijt kan 🫣
Bij mij werkt het in ieder geval met mijn SMA Sunny tripower wel. De SMA gaat in stapjes terug naar 0 als de accu vol is. Wellicht dat SolarEdge een andere aansturing nodig heeft dan Alpha Ess toepast.kmf schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:04:
[...]
Er zijn op facebook Alpha group berichten van mensen die beweren da als de alpha vol raakt. hij NIET frequentie gaat sturen om de SolarEdge te verlagen. De alpha zal vol raken en dan, als ie niet kan ontladen in storing gaan.
Ik heb geen zin om dat uit te testen.
Vraagje aan de huidige alphaess gebruikers. Ik ben geïnteresseerd in de nieuwe thuisbatterij met 3,6kw omvormer en wil graag weten hoe het zit met hun appbeleid. Nu zal dat niet een vergelijk zijn 1 op 1, maar ik ben nieuwsgierig hoe goed dit bedrijf voor zijn klanten zorgt.
Geven ze de app regelmatig updates en luisteren ze naar feedback?
Is de app een beetje nifty om mee te werken?
Kunnen jullie met dynamische tarieven overweg? (Neem aan dat ze dat ook gaan implementeren dan)
Integratie met Homey mogelijk?
Laat het ons weten wat jullie nog meer aanspreekt of juist missen?
Geven ze de app regelmatig updates en luisteren ze naar feedback?
Is de app een beetje nifty om mee te werken?
Kunnen jullie met dynamische tarieven overweg? (Neem aan dat ze dat ook gaan implementeren dan)
Integratie met Homey mogelijk?
Laat het ons weten wat jullie nog meer aanspreekt of juist missen?
dat is nieuw voor mij, ik leef in de veronderstelling dat dan alle optimizers ertussen uit moeten?WoBoW schreef op donderdag 24 september 2026 @ 17:13:
[...]
Dat is exact de reden waarom ik de omvormer ertussen uit gehaald heb en de strings rechtstreeks op de batterij heb laten aansluiten. Daar ben ik erg tevreden over en werkt ook met de optimizers bij de panelen. Verder voorkomt rechtstreeks aansluiten natuurlijk ook een stuk verlies (DC->AC->DC).
En Dat is dan weer een behoorlijke extra kostenpost.
Het kan als het bijvoorbeeld een tigo optimizer betreft. Met solar edge optimizers kan ik me niet echt voorstellen dat dat goed gaat zonder de solar edge omvormer indd.___Mark___ schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:20:
[...]
dat is nieuw voor mij, ik leef in de veronderstelling dat dan alle optimizers ertussen uit moeten?
En Dat is dan weer een behoorlijke extra kostenpost.
Even een kleine frustratie kwij; Ik verkoop al jaren zo veel als mogelijk enkel string en serie PV opstellingen omdat ik geloof in het simpel en efficiënt houden en weet hoe de drie bypass diode werken per paneel.
Heel frustrerend is het dat ik nu dagelijks met balende enphase en solar edge klanten spreek (sets die ik niet heb verkocht maar wel mij weten te vinden voor het advies voor beste thuisbatterij oplossing)
Denk dan ja had me gewoon 5 jaar geleden gevraagd dan was je toen goedkoper uit geweest en had je nu meer efficiëntie 🙈🙈
[ Voor 39% gewijzigd door ErikVers op 24-09-2026 21:40 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |
Mijn vader heeft nu een dikke maand zijn AlphaESS systeem draaien, 20kW omvormer en 37kWh batterijen. Systeem is voorzien van een backupbox waar ook zijn twee PV systemen op zijn aangesloten (Solar Edge en Enphase). Het werd te kostbaar om dat allemaal om te bouwen en de panelen rechtstreeks aan te sluiten op de smile omvormer.
We lopen nu tegen wat problemen aan en het grootste probleem is dat een van de hoofdzekeringen (3x 25A) er steeds uitknalt. De import lijkt te zijn begrensd op ca. 13kW, maar de export staat vol open op 20kW en soms komt daar de PV nog een keer overheen. Ik heb al pieken van 24kW gezien. Dat gaat natuurlijk nooit lang goed met de ouderwetse 25A (trage) zekeringen en ook vanochtend is er weer een uitgeknald!
Mijn vragen:
- Hoe krijg ik zelf toegang tot het installateursmenu? Ik heb er een hekel aan dat ik geen volledige toegang tot mijn eigen spullen heb
- Installateur zegt dat FrankEnergie zijn settings kan overrulen, ook de setting van de exportbegrenzing. Ik geloof dit niet want dat zou erg gevaarlijk kunnen worden
- PV levert laadt de accu niet op in eilandbedrijf. Ik las een paar pagina's terug dat het wel zou moeten kunnen, maar las niet hoe het is opgelost.
- Wanneer ik de hoofdschakelaar uitzet en de accu naar eilandbedrijf gaat, dan gaat dat niet echt soepel, wifi gaat even uit, lampen knipperen flink, printer start opnieuw op, etc. etc. Is dit normaal? Ik had eigenlijk gedacht dat dit soepeler zou gaan...
Ik hoor graag!
Thanks!
We lopen nu tegen wat problemen aan en het grootste probleem is dat een van de hoofdzekeringen (3x 25A) er steeds uitknalt. De import lijkt te zijn begrensd op ca. 13kW, maar de export staat vol open op 20kW en soms komt daar de PV nog een keer overheen. Ik heb al pieken van 24kW gezien. Dat gaat natuurlijk nooit lang goed met de ouderwetse 25A (trage) zekeringen en ook vanochtend is er weer een uitgeknald!
Mijn vragen:
- Hoe krijg ik zelf toegang tot het installateursmenu? Ik heb er een hekel aan dat ik geen volledige toegang tot mijn eigen spullen heb
- Installateur zegt dat FrankEnergie zijn settings kan overrulen, ook de setting van de exportbegrenzing. Ik geloof dit niet want dat zou erg gevaarlijk kunnen worden
- PV levert laadt de accu niet op in eilandbedrijf. Ik las een paar pagina's terug dat het wel zou moeten kunnen, maar las niet hoe het is opgelost.
- Wanneer ik de hoofdschakelaar uitzet en de accu naar eilandbedrijf gaat, dan gaat dat niet echt soepel, wifi gaat even uit, lampen knipperen flink, printer start opnieuw op, etc. etc. Is dit normaal? Ik had eigenlijk gedacht dat dit soepeler zou gaan...
Ik hoor graag!
Thanks!
@Sharky2000 apparaten>inverter>tandwiel(instellinge)>Teruglevering & stroominkoop instellingen stel vermogenwaarde in. Kun je die wel beperken?
Dit is bijzonder, die staat nu op 13.000W terwijl ik hier vorige week niks in kon voeren... Ik denk dat de installateur na mijn telefoontje iets heeft gewijzigd in de Installer settings...Dapdodo schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 16:10:
@Sharky2000 apparaten>inverter>tandwiel(instellinge)>Teruglevering & stroominkoop instellingen stel vermogenwaarde in. Kun je die wel beperken?
Wat ik alleen niet weet is of hierbij ook rekening wordt gehouden met de PV teruglevering, want die kan ook nog eens 14.000W piekvermogen leveren... Dan is het 13+14=27kW en knallen de zekeringen er nog steeds uit... Kun je de AlphaESS echt sturen op een max van 17kW totaal vermogen wat hij mag importeren en exporteren inclusief teruglevering of eigen gebruik?
Wat ik toen begreep bij mijn installatie is dat pc dan wel direct op de Alpha ESS omvormer moet (DC->DC) om ook te werken in eilandmodus (Dus dat de panelen de accu blijven voeden)
Afhankelijk van je omvomer kan het dan een bepaalde piek aan.
Je kan er dan evt ook voor kiezen om een deel van je PV direct op de Aplha ESS omvormer aan te sluiten en het andere deel (string) gewoon lekker via je meterkast laten lopen.
Afhankelijk van je omvomer kan het dan een bepaalde piek aan.
Je kan er dan evt ook voor kiezen om een deel van je PV direct op de Aplha ESS omvormer aan te sluiten en het andere deel (string) gewoon lekker via je meterkast laten lopen.