AlphaEss schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:08:
@
kmf @
2PtB Ik lees aandachtig mee betreft de functie gridforming.
@
kmf Jij geeft aan dezelfde setup te hebben jij hebt dus ook een T10 omvormer?
Ik lees dat de T10 geen gridforming zou ondersteunen maar de T12/15/20 serie wel.
Ik zit namelijk met een soort gelijk probleem bij netuitval word externe omvormer uitgeschakeld en dus word ondanks de backup functie er geen stroom meer opgewekt en de batterij word niet opgeladen.
Heb zelf ook een T10 met back-up plus en 11,4 kWh
Ik heb ook een T10 omvormer, waar heb jij gelezen dat het geen gridforming kan? Bij mij draait de solaredge omvormer toch echt offgrid.
OK, ik wou dit even voor de zekerheid naar kijken en even checken, dus heb ik speciaal voor jou even de hoofdschakelaar uitgeschakeld.
het resultaat is dit:
Wat ik deed
Ik heb de hoofschakelaar van mijn groepenkast uitgezet om volledig off-grid te gaan. Daarna ging ik naar de zolder om bij mijn SolarEdge-omvormer te kijken.
Wat er gebeurde
De app deteccteerde eerst niet dat het huis offgrid was, dit kwam een par secondes later.
Toen ik boven ging hoorde ik dat de wasmachine bezig was met centrifugeren. Gelukkig merkte die niets van de spanningsonderbreking en draaide gewoon door.
De SolarEdge-omvormer zag wél dat de netspanning wegviel en begon te rebooten. Na zo’n twee minuten wekte hij weer stroom op. In de Alpha-app zag ik dat de “discharging load” steeds afnam totdat de opgewekte energie hoger was dan het verbruik. Toen schakelde de Alpha over op opladen.
Mijn Hoymiles-systeem werd nog wel door de Alpha gemeten, maar tijdens de off-grid periode verschijnt die niet als ‘solar generated’ in de Alpha-app. In de Hoymiles-app zag ik echter dat die omvormer gewoon bleef produceren.
Mijn APC-UPS op zolder hield de server actief, maar ook die registreerde dat het net afwisselend online en offline was.
Conclusie
De backup-modus van het systeem werkt niet helemaal naadloos:
De UPS merkt de onderbreking en schakelt (zichtbaar) heen en weer.
De SolarEdge-omvormer reboot en neemt even geen stroom af.
Je ziet de lampen één keer flikkeren.
Is dat erg? Naar mijn idee niet: het huis bleef gewoon draaien en de systemen herstellen zich automatisch.
voor de archieven:
nadeel: ik ging kijken, maar er was geen "offgrid status van de alpha beschikbaar via modbus of cloud, dus kan ik daar geen notificatie op draaien. ik kan enkel weten dat het offgrid was omdat de Phase 1,2,3 current tijdens offgrid op 0 sprong.
[
Voor 4% gewijzigd door
kmf op 13-06-2025 17:44
]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp