Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:22
Ik heb momenteel een installatie van Solar Edge. Ik heb 2 aanbiedingen voor een thuisbatterij. Een nieuwe Solar Edge omvormer met thuisbatterij 9,2kW. Laad/ontlaadvermogen 5kWh. DC koppeling batterij. Of voor dezelfde prijs een AphaESS van 11,4kW, laad/ontlaad 10kWh maar dan wel de extra verliezen omwille van AC koppeling. Blijf ik binnen het Ecosysteem van van SE of switch ik? Ik voel altijd het meest om het bij 1 leverancier, app,… te houden maar misschien zijn er argumenten om toch voor AlphaESS te kiezen? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack_BE
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:49
Ik ben aan het overwegen om een AlphaESS SMILE-G3 T10 te laten installeren. Echter zal dit waarschijnlijk in een kamer komen te hangen aan de muur die aansluit met de slaapkamer.
Ik hoor tot hiertoe 2 verhalen i.v.m. geluids(last) :
1. geen enkel geluid, 3 kleine tikjes als hem opstart
2. electrisch gezoen aanwezig bij werking, vergelijkbaar met zowat elke omvormer/electrisch element.

Wat zijn jullie, als trotse eigenaars van dit product, ervaringen?

Alternatief kan ik deze buiten laten plaatsen in carport, maar liever geen extra openbreek werken van oprit :)

dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:15
Jack_BE schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:44:
Ik ben aan het overwegen om een AlphaESS SMILE-G3 T10 te laten installeren. Echter zal dit waarschijnlijk in een kamer komen te hangen aan de muur die aansluit met de slaapkamer.
Ik hoor tot hiertoe 2 verhalen i.v.m. geluids(last) :
1. geen enkel geluid, 3 kleine tikjes als hem opstart
2. electrisch gezoen aanwezig bij werking, vergelijkbaar met zowat elke omvormer/electrisch element.

Wat zijn jullie, als trotse eigenaars van dit product, ervaringen?

Alternatief kan ik deze buiten laten plaatsen in carport, maar liever geen extra openbreek werken van oprit :)

dank je!
De omvormer en batterijen zijn niet altijd waterdicht dus buiten in de Carport is denk geen goede plek.
Heb hem in onze garage/schuur die aan het huis is gebouwd. Door de garagge vloer/muur hebben ze gaten geboord naar de kruipruimte onder het huis om via de kruipruimte naar de meterkast te komen.
Garage blijft door de warmte afgifte van het laden ontladen via de omvormer nu lekker warm en droog.
Als je hem in een kamer plaatst heb je geen verwarming meer nodig!
Ja hij wat lawaai/geluid, maar daar heb ik geen last van. 8)

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:47

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Wimhaw schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:53:
[...]

De omvormer en batterijen zijn niet waterdicht dus buiten in de Carport is denk geen goede plek.
Heb hem in onze garage/schuur die aan het huis is gebouwd.
Volgens de brochure is de G3-T10 beschermd op nivo IP65. Dat is goed genoeg om buiten te zetten.
De mijne staat in de carport op 7 meter van het huis. Wel zo brandveilig.

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:15
aartw99 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:17:
[...]

Volgens de brochure is de G3-T10 beschermd op nivo IP65. Dat is goed genoeg om buiten te zetten.
De mijne staat in de carport op 7 meter van het huis. Wel zo brandveilig.

Aart
Je hebt deels gelijk omvormer is idd ip65, maar bijbehorende batterijen niet altijd. De 3.8kWh versie is maar IP21

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack_BE
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:49
Wimhaw schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:53:
[...]

De omvormer en batterijen zijn niet altijd waterdicht dus buiten in de Carport is denk geen goede plek.
Heb hem in onze garage/schuur die aan het huis is gebouwd. Door de garagge vloer/muur hebben ze gaten geboord naar de kruipruimte onder het huis om via de kruipruimte naar de meterkast te komen.
Garage blijft door de warmte afgifte van het laden ontladen via de omvormer nu lekker warm en droog.
Als je hem in een kamer plaatst heb je geen verwarming meer nodig!
Ja hij wat lawaai/geluid, maar daar heb ik geen last van. 8)
Carport bestaat uit golfplaten dank en tuinschutting. Batterij zal aan kan komen via buur die baksteen garage heeft. Dus van neerslag zal het al gen last hebben.
Maak me ook zat zorgen rond vriestemperatuur. Bedrijfsrekening is in omgevingstemperatuur va -20 tot +50. Dus normaal weer ok, maar lees hier en daar dan ontlading tot -20 ka. Maar lading stopt op 0graden wegens beveiliging.

Iemand hier ervaring mee?

Eventueel batterij in PIR platen inkleden met ventilatie roosters een goed idee maar hier ook weer onzekerheden en tegenstrijdige informatie op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:17

Ersus

Zuid-Limburg

Teknoman360 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:15:
Volgens de monteur was bij de hoofdaansluiting de fase omgekeerd. Hij deed het geloven dat de batterij goed is aangesloten. Dus wellicht bij de bouw van het huis al verkeerd. Wat is waarschijnlijker? Gelukkig, is alleen de warmtepomp die last had van fasedraaiing. En gemakkelijk op te lossen. Maar ik zal goed monitoren bij de andere groepen.
Een verdraaiing kan wel, hier zat geen rechts draaiveld omdat fase 1 en 3 gewisseld zijn vóór de meter tijdens het verplaatsen van de meterkast. De monteurs dachten 123 te volgen ondanks dat het 321 was.

Nu zit dus:
Vanaf grondkabel 123 naar de meter 321 naar de verdeler 123.
Een Homewizard P1 meter geeft dus nog altijd L1 data uit de meter die als L3 in de verdeler is aangesloten (en L3 als L1) om weer rechts draaiveld te krijgen.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste