Ik heb momenteel een installatie van Solar Edge. Ik heb 2 aanbiedingen voor een thuisbatterij. Een nieuwe Solar Edge omvormer met thuisbatterij 9,2kW. Laad/ontlaadvermogen 5kWh. DC koppeling batterij. Of voor dezelfde prijs een AphaESS van 11,4kW, laad/ontlaad 10kWh maar dan wel de extra verliezen omwille van AC koppeling. Blijf ik binnen het Ecosysteem van van SE of switch ik? Ik voel altijd het meest om het bij 1 leverancier, app,… te houden maar misschien zijn er argumenten om toch voor AlphaESS te kiezen? 😊
Ik ben aan het overwegen om een AlphaESS SMILE-G3 T10 te laten installeren. Echter zal dit waarschijnlijk in een kamer komen te hangen aan de muur die aansluit met de slaapkamer.
Ik hoor tot hiertoe 2 verhalen i.v.m. geluids(last) :
1. geen enkel geluid, 3 kleine tikjes als hem opstart
2. electrisch gezoen aanwezig bij werking, vergelijkbaar met zowat elke omvormer/electrisch element.
Wat zijn jullie, als trotse eigenaars van dit product, ervaringen?
Alternatief kan ik deze buiten laten plaatsen in carport, maar liever geen extra openbreek werken van oprit
dank je!
2. electrisch gezoen aanwezig bij werking, vergelijkbaar met zowat elke omvormer/electrisch element.
Alternatief kan ik deze buiten laten plaatsen in carport, maar liever geen extra openbreek werken van oprit
dank je!
De omvormer en batterijen zijn niet altijd waterdicht dus buiten in de Carport is denk geen goede plek.Jack_BE schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:44:
Ik ben aan het overwegen om een AlphaESS SMILE-G3 T10 te laten installeren. Echter zal dit waarschijnlijk in een kamer komen te hangen aan de muur die aansluit met de slaapkamer.
dank je!
Heb hem in onze garage/schuur die aan het huis is gebouwd. Door de garagge vloer/muur hebben ze gaten geboord naar de kruipruimte onder het huis om via de kruipruimte naar de meterkast te komen.
Garage blijft door de warmte afgifte van het laden ontladen via de omvormer nu lekker warm en droog.
Als je hem in een kamer plaatst heb je geen verwarming meer nodig!
Ja hij wat lawaai/geluid, maar daar heb ik geen last van.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Volgens de brochure is de G3-T10 beschermd op nivo IP65. Dat is goed genoeg om buiten te zetten.Wimhaw schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:53:
[...]
De omvormer en batterijen zijn niet waterdicht dus buiten in de Carport is denk geen goede plek.
Heb hem in onze garage/schuur die aan het huis is gebouwd.
De mijne staat in de carport op 7 meter van het huis. Wel zo brandveilig.
Aart
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh
Je hebt deels gelijk omvormer is idd ip65, maar bijbehorende batterijen niet altijd. De 3.8kWh versie is maar IP21aartw99 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:17:
[...]
Volgens de brochure is de G3-T10 beschermd op nivo IP65. Dat is goed genoeg om buiten te zetten.
De mijne staat in de carport op 7 meter van het huis. Wel zo brandveilig.
Aart
Carport bestaat uit golfplaten dank en tuinschutting. Batterij zal aan kan komen via buur die baksteen garage heeft. Dus van neerslag zal het al gen last hebben.Wimhaw schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:53:
[...]
De omvormer en batterijen zijn niet altijd waterdicht dus buiten in de Carport is denk geen goede plek.
Heb hem in onze garage/schuur die aan het huis is gebouwd. Door de garagge vloer/muur hebben ze gaten geboord naar de kruipruimte onder het huis om via de kruipruimte naar de meterkast te komen.
Garage blijft door de warmte afgifte van het laden ontladen via de omvormer nu lekker warm en droog.
Als je hem in een kamer plaatst heb je geen verwarming meer nodig!
Ja hij wat lawaai/geluid, maar daar heb ik geen last van.
Maak me ook zat zorgen rond vriestemperatuur. Bedrijfsrekening is in omgevingstemperatuur van -20 tot +50. Dus normaal weer ok, maar lees hier en daar dat enkel ontlading tot -20 kan. Maar lading stopt op 0 graden wegens beveiliging.
Er is ook verschil van documentatie van AlphaEES via hun we site, en degene die je van een installateur krijgt. Soms is het -10 en soms -20 …
Iemand hier ervaring mee?
Eventueel batterij in PIR platen inkleden met ventilatie roosters een goed idee maar hier ook weer onzekerheden en tegenstrijdige informatie op internet.
[ Voor 5% gewijzigd door Jack_BE op 26-10-2025 09:10 ]
Een verdraaiing kan wel, hier zat geen rechts draaiveld omdat fase 1 en 3 gewisseld zijn vóór de meter tijdens het verplaatsen van de meterkast. De monteurs dachten 123 te volgen ondanks dat het 321 was.Teknoman360 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:15:
Volgens de monteur was bij de hoofdaansluiting de fase omgekeerd. Hij deed het geloven dat de batterij goed is aangesloten. Dus wellicht bij de bouw van het huis al verkeerd. Wat is waarschijnlijker? Gelukkig, is alleen de warmtepomp die last had van fasedraaiing. En gemakkelijk op te lossen. Maar ik zal goed monitoren bij de andere groepen.
Nu zit dus:
Vanaf grondkabel 123 naar de meter 321 naar de verdeler 123.
Een Homewizard P1 meter geeft dus nog altijd L1 data uit de meter die als L3 in de verdeler is aangesloten (en L3 als L1) om weer rechts draaiveld te krijgen.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Hai iedereen.
Ik heb niet de hele topic gelezen, maar zag in de recente posts hier niks over staan. Er komen nieuwe accu modules aan. 9.3kwh, en die zijn net als de omvormer IP65 en kunnen dus ook buiten staan.
Ik mag binnenkort als 1 van de eerste deze plaatsen bij een klant van mij. 3 modules totaal
Ze kunnen 6 in serie geplaatst worden en 2 clusters paralel, voor een totaal van maximaal 111.6 kWh.
Prijs is ook aantrekkelijker, ik kan binnenkort meer delen.
Ik heb niet de hele topic gelezen, maar zag in de recente posts hier niks over staan. Er komen nieuwe accu modules aan. 9.3kwh, en die zijn net als de omvormer IP65 en kunnen dus ook buiten staan.
Ik mag binnenkort als 1 van de eerste deze plaatsen bij een klant van mij. 3 modules totaal
Ze kunnen 6 in serie geplaatst worden en 2 clusters paralel, voor een totaal van maximaal 111.6 kWh.
Kunnen ze op bestaande T10 aangesloten worden? Ik wil graag uitbreiden (van 22 naar 44+), maar vind de prijzen voor de G3 3.8 veel te hoog.lever schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:18:
Hai iedereen.
Edit: Ik ging het internet op en vond dit: Datasheet. Dus lijkt inderdaad compatible met de T10. Maar wat waarschijnlijk relevanter is, is de vraag of je de batterypack sizes kunt mixen met elkaar (ik heb nu 6x 3.8s).
[ Voor 17% gewijzigd door Luckeh op 28-10-2025 11:00 ]
Of die 6 verkopen en hiervoor 5 nieuwe kopen. Zelf heb ik 8x3.8 en vindt dat voorlopig wel voldoende.Luckeh schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:40:
[...]
Kunnen ze op bestaande T10 aangesloten worden? Ik wil graag uitbreiden (van 22 naar 44+), maar vind de prijzen voor de G3 3.8 veel te hoog.
Edit: Ik ging het internet op en vond dit: Datasheet. Dus lijkt inderdaad compatible met de T10. Maar wat waarschijnlijk relevanter is, is de vraag of je de batterypack sizes kunt mixen met elkaar (ik heb nu 6x 3.8s).
Kan met zekerheid zeggen dat ze niet gemixd kunnen worden.Luckeh schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:40:
[...]
Kunnen ze op bestaande T10 aangesloten worden? Ik wil graag uitbreiden (van 22 naar 44+), maar vind de prijzen voor de G3 3.8 veel te hoog.
Om een idee te geven, mijn verkoop prijs voor de 3.8 was 950 euro (250 per kWh).
Verkoopprijs voor de 9.3 is 1860 (200 per kWh).
En ja, ze kunnen op de T10 aangesloten worden.
Ik heb dit topic even doorgelezen, maar ik ben ook bezig geweest met de AlphaESS app. Ik heb wat instellingen verandert mbt de handel strategie. Maar ik weet niet meer wat de standaard instellingen zijn. Iemand enig idee wat deze waren? Of lees ik er overheen in dit topic?
Ik lees ook veel wisselende berichten over handelen met energie bij Frank Energie. Ik heb de mogelijkheid het handelen zelf te doen of via Frank Energie door mijn batterij te koppelen in de Frank Energie app. Iemand die hier in een notendop (indien dat mogelijk is?
) antwoord op kan geven wat het slimste is?
Ik lees ook veel wisselende berichten over handelen met energie bij Frank Energie. Ik heb de mogelijkheid het handelen zelf te doen of via Frank Energie door mijn batterij te koppelen in de Frank Energie app. Iemand die hier in een notendop (indien dat mogelijk is?
Boooh! Leekvraag: wat is de de reden dat ze niet gemixed kunnen worden?lever schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:06:
[...]
Kan met zekerheid zeggen dat ze niet gemixd kunnen worden.
Deze werken ook perfect in koude temperaturen begrijp ik. Weet iemand of dit ook al bewezen is in praktijk? Volledige lading en ontlading mogelijk bij lagere temperaturen?lever schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 23:18:
Hai iedereen.
Hoeveel extra verbruik is er door warmtekussen die batterij warm houden?
De reden is dat de nieuwe batterijen in serie worden geschakeld, de G3 parallelLuckeh schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:27:
[...]
Boooh! Leekvraag: wat is de de reden dat ze niet gemixed kunnen worden?
TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar
Dank je. Blijft wel jammer dat je ze niet kunt mixen. Ik kan dus uitbrteiden zo lang ze de 3.8s serie voeren. Maar als ze die stoppen is de 2e hands markt de enige optie.TetraPilotomie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:55:
[...]
De reden is dat de nieuwe batterijen in serie worden geschakeld, de G3 parallel
Ik heb een jaar bij Frank Energie gezeten, de opbrengst sinds begin dit jaar viel behoorlijk tegen. Tevens geef je de controle over de batterij volledig uit handen, daar moet je tegen kunnen (ik niet!). De algoritmes van FE houden ook geen rekening met PV, dat maakt hun Zelfconsumptie algoritme waardeloos.kwiedovb schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:17:
Ik heb dit topic even doorgelezen, maar ik ben ook bezig geweest met de AlphaESS app. Ik heb wat instellingen verandert mbt de handel strategie. Maar ik weet niet meer wat de standaard instellingen zijn. Iemand enig idee wat deze waren? Of lees ik er overheen in dit topic?
Ik lees ook veel wisselende berichten over handelen met energie bij Frank Energie. Ik heb de mogelijkheid het handelen zelf te doen of via Frank Energie door mijn batterij te koppelen in de Frank Energie app. Iemand die hier in een notendop (indien dat mogelijk is?) antwoord op kan geven wat het slimste is?
Máár: met alleen de app van AlphaESS is de batterij gebrekkig aan te sturen, die gebruik ik dus niet. Bij mij draait alles op Home Assistant, met een zelf ontwikkeld algoritme. Mijn energie leverancier is Tibber, waar mijn rendement naar verwachting een opbrengst van €100/maand wordt (06-2025 tot 06-2026). Batterij 20KWh/5KW, PV 6KWP. Gasloos.
[ Voor 0% gewijzigd door TetraPilotomie op 29-10-2025 22:08 . Reden: Correctie ]
Wel interessant wat je met HA hebt gedaan. Heb ook tibber met een batterij van 30,4kWh en ruim 12kWP aan PV.TetraPilotomie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:06:
[...]
Ik heb een jaar bij Frank Energie gezeten, de opbrengst sinds begin dit jaar viel behoorlijk tegen. Tevens geef je de controle over de batterij volledig uit handen, daar moet je tegen kunnen (ik niet!). De algoritmes van FE houden ook geen rekening met PV, dat maakt hun Zelfconsumptie algoritme waardeloos.
Máár: met alleen de app van AlphaESS is de batterij gebrekkig aan te sturen, die gebruik ik dus niet. Bij mij draait alles op Home Assistant, met een zelf ontwikkeld algoritme. Mijn energie leverancier is Tibber, waar mijn rendement naar verwachting een opbrengst van €100/maand wordt (06-2025 tot 06-2026). Batterij 20KWh/5KW, PV 6KWP.
Heb wel ergens nog een raspberry pi 4, waar ik ooit HA op had. Helaas niet voor elkaar gekregen met HA te automatiseren. Zou niet weten hoe. Heb je je algoritme en hoe je AlphaESS op HA hebt aangesloten ergens gedeeld bv gitlab? Heb wel interesse!
Lees even terug, vooral in de start van deze topic.Wimhaw schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:15:
[...]
Wel interessant wat je met HA hebt gedaan. Heb ook tibber met een batterij van 30,4kWh en ruim 12kWP aan PV.
Heb wel ergens nog een raspberry pi 4, waar ik ooit HA op had. Helaas niet voor elkaar gekregen met HA te automatiseren. Zou niet weten hoe. Heb je je algoritme en hoe je AlphaESS op HA hebt aangesloten ergens gedeeld bv gitlab? Heb wel interesse!
Gisteren was er een interessante gebeurtenis met onze Smile G3-T10 - 46kWh (12x3,8).
Hij was helemaal vastgelopen en de enige oplossing om 'm weer aan de gang te krijgen was om alle battery units uit te schakelen, inverter uit, loskoppelen van huis/grid.
Vastgelopen: 'system' lampje was uit - bat - meter - com lampjes waren aan. SOC stond al > 24h op 16%. Reageert niet op forced charging / discharging commands. Wordt beheerd door Frank Energie, maar er gebeurde dus al > 24h niets meer.
AlphaESS support zegt: doordat de batterij al vele weken niet meer tot 100% was opgeladen, ontstaat er een SOC-gap tussen de verschillende battery units. Om ze weer in het gareel te krijgen - te calibreren - is het belangrijk om het systeem (wekelijks?) tot 100% op te laden.
Het wordt beheerd door Frank (handelen) en dan beweegt de SOC tussen 10 en 94%.
Ik vind het moeilijk te begrijpen dat AlphaESS de batterij laat crashen omdat een VPP (Frank) de batterij nooit tot 100% laadt. De batterij zou toch zelf kunnen besluiten om als de SOC's van de units uit elkaar gaan lopen de hele boel af en toe op te laden tot 100%? Of tenminste een notificatie geven in de app?
Vraag: iemand ook meegemaakt? Suggesties om dit in de toekomst te voorkomen? Iets met HA maken om (twee)wekelijks een 'full charge' te doen?
Hij was helemaal vastgelopen en de enige oplossing om 'm weer aan de gang te krijgen was om alle battery units uit te schakelen, inverter uit, loskoppelen van huis/grid.
Vastgelopen: 'system' lampje was uit - bat - meter - com lampjes waren aan. SOC stond al > 24h op 16%. Reageert niet op forced charging / discharging commands. Wordt beheerd door Frank Energie, maar er gebeurde dus al > 24h niets meer.
AlphaESS support zegt: doordat de batterij al vele weken niet meer tot 100% was opgeladen, ontstaat er een SOC-gap tussen de verschillende battery units. Om ze weer in het gareel te krijgen - te calibreren - is het belangrijk om het systeem (wekelijks?) tot 100% op te laden.
Ik vind het moeilijk te begrijpen dat AlphaESS de batterij laat crashen omdat een VPP (Frank) de batterij nooit tot 100% laadt. De batterij zou toch zelf kunnen besluiten om als de SOC's van de units uit elkaar gaan lopen de hele boel af en toe op te laden tot 100%? Of tenminste een notificatie geven in de app?
Vraag: iemand ook meegemaakt? Suggesties om dit in de toekomst te voorkomen? Iets met HA maken om (twee)wekelijks een 'full charge' te doen?
kan je beschrijevn hoe je die hard reset hebt gedaan? ik heb zelf niet de "officiele" procedure doorgekregen en weet dus niet hoe dat hoort... en had je nou gelijk alpha gebeld, of je leverancier?AlteKiet schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:12:
Gisteren was er een interessante gebeurtenis met onze Smile G3-T10 - 46kWh (12x3,8).
wat betreft het volledig opladen om te calibreren: dat doe ik zelf handmatig met de app, ik ga dan 100% laten opladen als de stroomprijzen gunstig zijn in afwachting op avondgebruik. ik merk inderdaad dat de accu na een weekje "handel" bij 100% nog heel lang (uren) door blijft laden met 1kW tot de BMS het laden afkapt, dan denk ik inderdaad "die calibratie was wel nodig". Blijkbaar denkt de controller dat "13kWh" al 100% is.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Instructies voor systeem uitschakelen en inschakelen. Uit installatiehandleiding van Smile G3-T4 t/m T10. Online te vinden.
/f/image/7PaEwoGFpj2166NPNbeJTT4d.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7PaEwoGFpj2166NPNbeJTT4d.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door AlteKiet op 30-10-2025 12:13 . Reden: plaatjes 50% ]
had je dat zwarte kapje weg moeten halen eerst?AlteKiet schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:40:
Instructies voor systeem uitschakelen en inschakelen. Uit installatiehandleiding van Smile G3-T4 t/m T10. Online te vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ja, de donkere kappen aan de zijkant moeten er (allemaal) af, dan.kmf schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:40:
[...]
had je dat zwarte kapje weg moeten halen eerst?
ik vind dat eigenlijk niet echt handig geplaatst dan, wat als je met nood de stroom eraf moet halen?AlteKiet schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:50:
[...]
Ja, de donkere kappen aan de zijkant moeten er (allemaal) af, dan.
Dan eerst isoleren in de meterkast, zou ik zeggen. Wij hebben een backupbox-plus, die zit naast de batterijen, daar kan ik de batterij loshalen van het huis/grid.kmf schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:54:
[...]
ik vind dat eigenlijk niet echt handig geplaatst dan, wat als je met nood de stroom eraf moet halen?
Ik heb ook een backupbox-plus, maar die zit bij mij naast de meterkast (accu staat in achtertuin), moest je die niet eerst ontkoppelen/uitzetten?AlteKiet schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:58:
[...]
Dan eerst isoleren in de meterkast, zou ik zeggen. Wij hebben een backupbox-plus, die zit naast de batterijen, daar kan ik de batterij loshalen van het huis/grid.
Nee hoor, kijk maar naar de on/off instructie.kmf schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:12:
[...]
Ik heb ook een backupbox-plus, maar die zit bij mij naast de meterkast (accu staat in achtertuin), moest je die niet eerst ontkoppelen/uitzetten?
Je hoeft bij de backupbox alleen de AC (van batterij), Backup (van batterij) en PV uit te schakelen
Thanks voor je antwoord! Ik heb inderdaad ook geen gas, ik ga eens kijken of ik met Home Assistant iets voor elkaar kan krijgen zodat ik zelf meer kan regelen/instellen. Nogmaals dank!TetraPilotomie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:06:
[...]
Ik heb een jaar bij Frank Energie gezeten, de opbrengst sinds begin dit jaar viel behoorlijk tegen. Tevens geef je de controle over de batterij volledig uit handen, daar moet je tegen kunnen (ik niet!). De algoritmes van FE houden ook geen rekening met PV, dat maakt hun Zelfconsumptie algoritme waardeloos.
Máár: met alleen de app van AlphaESS is de batterij gebrekkig aan te sturen, die gebruik ik dus niet. Bij mij draait alles op Home Assistant, met een zelf ontwikkeld algoritme. Mijn energie leverancier is Tibber, waar mijn rendement naar verwachting een opbrengst van €100/maand wordt (06-2025 tot 06-2026). Batterij 20KWh/5KW, PV 6KWP. Gasloos.
Ik heb bij Nextenergy ook de indruk dat de eigen zonne-energie productie buiten de G3-T10 omvormer verkeerd geteld wordt, nl. als inkoop (charge). De app van Nextenergy (smart home) is daar niet duidelijk in. En er schijnt te weinig zon op dit moment om dit te checken.TetraPilotomie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:06:
[...]
Iemand ervaring met Nextenergy-app en Opbrengst?
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh
Zie andere bericht
[ Voor 81% gewijzigd door willemfarber op 06-11-2025 10:25 ]
Is al bekend per wanneer de nieuwe Smile-G3 batterijen met 4,5 kWh of 9,3 kWh capaciteit beschikbaar zijn in Nederland? Heb onlangs een offerte getekend voor 3x een 4,5 kWh batterij incl. een 10 kW omvormer alsook de Backup Box Plus maar moet blijkbaar wachten tot het 1e kwartaal 2026, omdat de batterijen nog niet beschikbaar zijn in Nederland.
Update van de werkzaamheden aan de batterij en onbalanshandel:
Vanaf het koppelen aan Frank Energie (op 24 oktober 2025) een redelijke opbrengst van ongeveer 2 euro per dag gemiddeld. Op 10 november kwamen weer nieuwe monteurs langs die noodstroom voor essentiele groep moesten uitvoeren. Nadat ze de meterkast en ook de batterij hadden bekeken zeiden ze dat het niet mogelijk was zonder een backup box plus. En ze gaven aan dat de batterij op pootjes moest staan. Ze lieten foto's zien. Bij mij was de batterij gewoon op de vloer geplaatst zonder van die pootjes (zoals bij luidsprekers). Hoe zit dat bij jullie installaties? 1 monteur komt uit Duitsland, wellicht dat de pootjes verplicht zijn daar.
Vanaf het koppelen aan Frank Energie (op 24 oktober 2025) een redelijke opbrengst van ongeveer 2 euro per dag gemiddeld. Op 10 november kwamen weer nieuwe monteurs langs die noodstroom voor essentiele groep moesten uitvoeren. Nadat ze de meterkast en ook de batterij hadden bekeken zeiden ze dat het niet mogelijk was zonder een backup box plus. En ze gaven aan dat de batterij op pootjes moest staan. Ze lieten foto's zien. Bij mij was de batterij gewoon op de vloer geplaatst zonder van die pootjes (zoals bij luidsprekers). Hoe zit dat bij jullie installaties? 1 monteur komt uit Duitsland, wellicht dat de pootjes verplicht zijn daar.
Mijn batterijen zijn een paar centimeter van de grond opgehangen aan de muur. Geen pootjes maar via een beugel.Teknoman360 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:22:
Een backup box plus heb je inderdaad nodig als je de batterij wil gebruiken bij stroomuitval. Die backup box voorkomt dat je per abuis ook stroom op het externe net zet, zodat monteurs in jouw straat veilig aan het stroomnet kunnen werken zonder dat jouw batterij hun onder stroom zet.
mijn alpha hangt zo'n 10cm van de grond aan muurbeugels.Teknoman360 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:22:
om je hele huis van noodstroom te voorzien is een backup box nodig, maar voor essentiele groepen niet, dan kan de ups functie gewoon gebruikt worden. kwestie van die groep aansluiten op de ups-poort.
Het stroom zal niet het net terugvloeien via die groep omdat die ook niet meer aangesloten is op je normale meterkast. Dus die monteur op straat zal niet onder stroom komen te staan.
Bij mij zijn de batterijen met voeten 1 cm van de vloer geplaatst.
Ik overweeg mijn back-up te gaan gebruiken met alleen de wissel schakelaar die bij de backup-box geleverd is. Dan heb ik geen UPS, maar dat vindt ik ook helemaal niet nodig. Ik kan zelf niet bedenken wat daar tegen is. Het scheelt een ombouw operatie van de groepenkast namelijk, omdat de backup-box behoorlijk wat ruimte in neemt. (Ik heb niet de + uitvoering).
Ik overweeg mijn back-up te gaan gebruiken met alleen de wissel schakelaar die bij de backup-box geleverd is. Dan heb ik geen UPS, maar dat vindt ik ook helemaal niet nodig. Ik kan zelf niet bedenken wat daar tegen is. Het scheelt een ombouw operatie van de groepenkast namelijk, omdat de backup-box behoorlijk wat ruimte in neemt. (Ik heb niet de + uitvoering).
Vind de app van AlphaESS met dynamisch contract best wel handig, maar ik mis de optie dat hij tussen bv 25% en 65% van de dynamische prijs alleen je verbruik uit de batterij haalt. Je kunt wel invoeren 1000Wh ontladen, maar dan gaat wat je niet verbruikt het net in of als je meer gebruikt haalt hij uit het net. Dat wil ik niet.
Zou mooi zijn dat er die optie komt van alleen eigen gebruik halen uit de batterij.
Ligt dat aan mij of denken jullie daar ook zo over?
Zou mooi zijn dat er die optie komt van alleen eigen gebruik halen uit de batterij.
[ Voor 3% gewijzigd door Wimhaw op 15-11-2025 15:56 ]
Als je geen invoert, doet die toch wat je wilt?Wimhaw schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:54:
Vind de app van AlphaESS met dynamisch contract best wel handig, maar ik mis de optie dat hij tussen bv 25% en 65% van de dynamische prijs alleen je verbruik uit de batterij haalt. Je kunt wel invoeren 1000Wh ontladen, maar dan gaat wat je niet verbruikt het net in of als je meer gebruikt haalt hij uit het net. Dat wil ik niet.
Nee, dan gebeurt er niets hij laad en ontlaad niet.Dapdodo schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:25:
[...]
Als je geen invoert, doet die toch wat je wilt?
Als je de epex optie pausseerd dan ontlaad hij wel je verbruik als het nodig is.