Dankjewel voor je uitgebreide antwoord :-)TetraPilotomie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:01:
[...]
Ik heb vorig jaar juni een 20KWh/5KW AlphaESS Smile-G3-S5 gekocht: net als jij koos ik in 1e instantie voor de Nexus van Zonneplan. Na goed inlezen op de materie heb ik hiervan afgezien en gekozen voor de AlphaESS, deze is volledig zelf aan te sturen. Dat doe ik met Home Assistant.
Het enige waar ik spijt van heb: de capaciteit. Als je de verhalen daarover leest, gaat "men" uit van zo'n beetje je eigen verbruik. In mijn werkelijkheid heb ik te maken met eigen opwek (onlangs uitgebreid) naar 6,5KWP, max 45KWh per dag en een eigen verbruik in de winter 12KWh (wij zijn gasloos).
Feitelijk is mijn 20KWh aan de kleine kant, ik wil namelijk 2 dingen: zoveel mogelijk NOM, maar óók handelen om het geheel financieel aantrekkelijker te maken. Dan was voor mij 30KWh een betere keuze geweest.
Dan het vermogen: het liefst had ik 10KW genomen, maar dan heb je een duurdere aansluiting én heb ik na veel onderzoek geconcludeerd dat het ook niet goed voor de levensduur van de batterij/omvormer is.
Waarbij opgemerkt moet worden dat er niet één echt gedegen onderzoek van LFP batterijen te vinden is, wél een hoop meningen erover.
Ik heb 1 jaar bij Frank Energie gezeten met goede resultaten in de 2e helft van 2024, daarna zijn de resultaten onderuit gegaan. Nu zit ik bij Tibber: die biedt de hoogste vergoeding voor terugleveren (mijn verbruik is sinds juni 0). Tibber kan de batterij niet aansturen, maar dat vind ik oké: het levert in de zomermaanden zo'n €100/maand op excl. EB, die Tibber uitbetaald. Dat laatste vindt ik een nadeel: pas na 1 contract-jaar wordt de verrekening gedaan, waardoor ik moet terugbetalen. (Incl. EB €150-€200/maand)
Last but not least: ik heb de BTW op de installatie netjes teruggestort gekregen van de belastingdienst.
Succes met je keuze, waarbij ik jouw voorkeur voor zelfbestuurbaarheid de juiste vind.
Zou ik het systeem weer kopen, met de kennis van nu: zonder twijfel. Het verzekert mij van nog eens 15 jaar gratis energie, een voortzetting van 15 jaar gratis energie met de aanschaf van zonnepanelen in 2009. De investering in PV heeft daarbij ook nog eens de batterij betaald.
Wel één grote maar: je moet zelf aan de slag met coderen in Home Assistant of aanverwant. De app van AlphaESS biedt onvoldoende mogelijkheden. Met alleen deze app zou ik de AlphaESS niet in huis willen hebben.
Je kunt nu toch nog uitbreiden met extra batterij-units als je meer vermogen wilt dan je nu hebt?
Mijn stroomverbruik ligt voorlopig wel iets lager en ik hoop dan ook met 15kWh uit te komen maar anders kan er altijd uitgebreid worden is mij verteld door de ESS dealer. Daarbij moet dat ook wel weer financieel voordeel opleveren onder de streep.
Ik kies wel bewust voor de 10kW omvormer op 3-fase omdat ik anders 2x zoveel tijd kwijt ben bij opladen met (bij onbalans handelen) dan minder rendement gezien de korte interessantste periodes.
Tja, energieleveranciers blijven een dingetje ;-)
Hoe bedoel je precies dat je moet terugbetalen bij Tibber? Is dat omdat je werkelijke EB minder is dan vooraf wordt berekend?
Ik zit nu (nét deze maand
Ik denk naast het handel-deel epex vooral ook aan zelfgebruik van zelf opgewekte stroom gecombineerd in donkerdere dagen met goedkoop opladen en avond/nacht weer gebruiken.
Ervaring zal me moeten leren welke verhoudingen tussen handel en zelfgebruik ik daarbij moet hanteren om de terugverdientijd zo kort mogelijk te hebben (zonder dat ik de batterijen teveel uitput).
Het zelf aansturen via flows in Homey Pro is voor mij niet zo complex, maar ik had juist van de dealer begrepen dat de nieuwe Alpha App ook goed werkt en met Ai het huisgebruik leert en de handel daar zelf op aanpast?