Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gervanlierop
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-08 10:32
TetraPilotomie schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

Ik heb vorig jaar juni een 20KWh/5KW AlphaESS Smile-G3-S5 gekocht: net als jij koos ik in 1e instantie voor de Nexus van Zonneplan. Na goed inlezen op de materie heb ik hiervan afgezien en gekozen voor de AlphaESS, deze is volledig zelf aan te sturen. Dat doe ik met Home Assistant.
Het enige waar ik spijt van heb: de capaciteit. Als je de verhalen daarover leest, gaat "men" uit van zo'n beetje je eigen verbruik. In mijn werkelijkheid heb ik te maken met eigen opwek (onlangs uitgebreid) naar 6,5KWP, max 45KWh per dag en een eigen verbruik in de winter 12KWh (wij zijn gasloos).
Feitelijk is mijn 20KWh aan de kleine kant, ik wil namelijk 2 dingen: zoveel mogelijk NOM, maar óók handelen om het geheel financieel aantrekkelijker te maken. Dan was voor mij 30KWh een betere keuze geweest.
Dan het vermogen: het liefst had ik 10KW genomen, maar dan heb je een duurdere aansluiting én heb ik na veel onderzoek geconcludeerd dat het ook niet goed voor de levensduur van de batterij/omvormer is.
Waarbij opgemerkt moet worden dat er niet één echt gedegen onderzoek van LFP batterijen te vinden is, wél een hoop meningen erover.
Ik heb 1 jaar bij Frank Energie gezeten met goede resultaten in de 2e helft van 2024, daarna zijn de resultaten onderuit gegaan. Nu zit ik bij Tibber: die biedt de hoogste vergoeding voor terugleveren (mijn verbruik is sinds juni 0). Tibber kan de batterij niet aansturen, maar dat vind ik oké: het levert in de zomermaanden zo'n €100/maand op excl. EB, die Tibber uitbetaald. Dat laatste vindt ik een nadeel: pas na 1 contract-jaar wordt de verrekening gedaan, waardoor ik moet terugbetalen. (Incl. EB €150-€200/maand)
Last but not least: ik heb de BTW op de installatie netjes teruggestort gekregen van de belastingdienst.
Succes met je keuze, waarbij ik jouw voorkeur voor zelfbestuurbaarheid de juiste vind.
Zou ik het systeem weer kopen, met de kennis van nu: zonder twijfel. Het verzekert mij van nog eens 15 jaar gratis energie, een voortzetting van 15 jaar gratis energie met de aanschaf van zonnepanelen in 2009. De investering in PV heeft daarbij ook nog eens de batterij betaald :).

Wel één grote maar: je moet zelf aan de slag met coderen in Home Assistant of aanverwant. De app van AlphaESS biedt onvoldoende mogelijkheden. Met alleen deze app zou ik de AlphaESS niet in huis willen hebben.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord :-)

Je kunt nu toch nog uitbreiden met extra batterij-units als je meer vermogen wilt dan je nu hebt?
Mijn stroomverbruik ligt voorlopig wel iets lager en ik hoop dan ook met 15kWh uit te komen maar anders kan er altijd uitgebreid worden is mij verteld door de ESS dealer. Daarbij moet dat ook wel weer financieel voordeel opleveren onder de streep.
Ik kies wel bewust voor de 10kW omvormer op 3-fase omdat ik anders 2x zoveel tijd kwijt ben bij opladen met (bij onbalans handelen) dan minder rendement gezien de korte interessantste periodes.
Tja, energieleveranciers blijven een dingetje ;-)

Hoe bedoel je precies dat je moet terugbetalen bij Tibber? Is dat omdat je werkelijke EB minder is dan vooraf wordt berekend?

Ik zit nu (nét deze maand :) ) bij Zonneplan Dynamisch en daar zou ik natuurlijk ook gewoon kunnen blijven als ik zelf ga handelen op epex (en dan maar niet op de onbalansmarkt). Ik hoor de laatste tijd veel negatieve ervaringen met de onbalans-handel via de energieleverancier en die levert in de winterperiode waarschijnlijk nog minder op.
Ik denk naast het handel-deel epex vooral ook aan zelfgebruik van zelf opgewekte stroom gecombineerd in donkerdere dagen met goedkoop opladen en avond/nacht weer gebruiken.
Ervaring zal me moeten leren welke verhoudingen tussen handel en zelfgebruik ik daarbij moet hanteren om de terugverdientijd zo kort mogelijk te hebben (zonder dat ik de batterijen teveel uitput).

Het zelf aansturen via flows in Homey Pro is voor mij niet zo complex, maar ik had juist van de dealer begrepen dat de nieuwe Alpha App ook goed werkt en met Ai het huisgebruik leert en de handel daar zelf op aanpast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:52
gervanlierop schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:04:
Beste Ervaringsdeskundigen,
Zouden jullie, met de kennis van nu, wéér kiezen voor de AlphaESS Smile thuisbatterij?
Even voorstellen:
Ik bezit nog geen thuisbatterij (wel een Enphase PV-systeem met ca 5,5 MWh/jaar en een eigen gebruik van ca 5 MWh) maar overweeg al een tijdje deze te gaan aanschaffen. In eerste instantie had ik na het aflopen van mijn vaste energiecontract bij Greenchoice en eea te vergelijken gekozen voor Zonneplan Dynamisch contract plus een 20kWh Nexus.
Inmiddels heb ik me veel beter kunnen inlezen en kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat in geen goede keuze had gemaakt en heb Nexus geannuleerd.
Met name de onmogelijkheden om de door ZP aangepaste Solis omvormer zelf aan te kunnen sturen (met bv mijn HomeyPro) plus de tegenvallende resultaten van de Powerplay-handelsfunctie van ZP in combinatie met slechts beloftes hebben hiertoe geleid.

Nu overweeg ik om een AlphaESS Smile G3-T6~T10 met voorlopig 15 kWh opslag aan te schaffen.
Zijn er naar jullie ervaring / kennis inmiddels redenen om daar toch maar beter vanaf te zien? (en liefst dan ook waarom ;-) )

Ik wil de batterij in eerste instantie laten handelen (twijfel tussen Frank of Tibber?) om de investering gedurende de saldering nog wat sneller terug te verdienen maar als dat mij niet meer bevalt of ik wil overstappen, ook zelf in staat te zijn om de accu niet alleen uit te lezen maar ook slim aan te sturen met bijvoorbeeld Homey-Pro via Api of Modbus TCP.
(Een onmogelijkheid met de Nexus, die dan terugvalt aan een domme thuisbatterij)

Ik hoor graag jullie adviezen en tips over zowel de batterijkeuze als de energie-leverancier.
Ik heb sinds april Smile G3 T10 30kWh met BackUp box PLUS. Werk met Frank Energie, verder geen sturing via Homey Pro.
- Werkt prima op de gridforming na (dat is dat de PV blijft werken tijdens stroomuitval om batterij te laden; schijnt een SW update aan te komen die dat op gaat lossen (net van AplhaESS service begrepen dat dit nu in testfase is))
- Ik begreep ook dat AI nu beschikbaar zou zijn, zelf niet uitgeprobeerd
- 1x 2weken laad ik zelf met de hand tot 100% in goedkope periode om BMS te calibreren
- De klantenservice kan beter: mn de inhoudelijke reacties net als regelmatige communicatie over oa SW updates (= nul op dit moment).
- Ik heb ~10kWh gereserveerd voor UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 31-08 19:59
gervanlierop schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:59:
[...]

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord :-)

Je kunt nu toch nog uitbreiden met extra batterij-units als je meer vermogen wilt dan je nu hebt? […]
Ik heb offerte voor een extra 10kWh batterij: dat blijkt momenteel de helft te kosten van mijn huidige installatie. Dat gaat dus niet gebeuren....
Bijkomend probleem: de BTW kan ik ook niet meer terug krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door TetraPilotomie op 31-08-2025 19:52 ]

TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik denk, uitgaande van wat ik gezien/gelezen heb, nu gekozen zal hebben voor de SigEnergy ipv Alpha. de app hiervan biedt meer mogelijkheden, en de accu is ip65 ipv de ip20 van de alpha batterijmodules. De achtertuin moet niet met meer dan 10cm overstromen, anders is het ook afgelopen hier. (nou loopt mijn achteruin af naar de gemeenschappelijke tuinen, dus die kans is kleiner dan een algehele stroomstoring in mijn stad).
ik vind de mogelijkheden van de alpha softwarematig beperkt. Ik hen nu wel modbus connectie denk ik, maar ik kan dat niet testen zolang Frank mijn Alpha bestuurt.

De SigEnergy is ook veel compacter dan mijn Alpha. met dezelfde volume kan ik bij de sig 2x zoveel capaciteit krijgen. nu heb ik maar 15kWh, wil ik uitbreiden, dan moet ik mijn schuur opofferen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
2PtB schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:23:
[...]

- Ik begreep ook dat AI nu beschikbaar zou zijn, zelf niet uitgeprobeerd
leg dit eens uit?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2PtB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:52
Dit is waar ik naar refereer, zelf geen ervaring mee.

https://www.alphaess.com/alphacloud?utm_source=perplexity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01-09 08:09
My SMILE-G3-BAT-10.1P batteries and also my SMILE-G3-S5 inverter are all IP65. Also my previous system (SMILE-BAT-10.1P with SMILE5-INV) were IP65.

[ Voor 37% gewijzigd door SaaX op 31-08-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
SaaX schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 23:23:
My SMILE-G3-BAT-10.1P batteries and also my SMILE-G3-S5 inverter are all IP65. Also my previous system (SMILE-BAT-10.1P with SMILE5-INV) were IP65.
unfortunately, the SMILE-G3-BAT-3.8 which is mainly sold here is only ip21. the inverter itself is ip65, but batteries ip21. makes it a weird combo IMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Daar heb ik ook niks van gemerkt. nergens iets van AI gemerkt. bij mij is er niet eens optie om dynamische tarieven in te voeren, dan is er weinig AI mogelijk denk ik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:48
kmf schreef op maandag 1 september 2025 @ 06:33:
[...]

Daar heb ik ook niks van gemerkt. nergens iets van AI gemerkt. bij mij is er niet eens optie om dynamische tarieven in te voeren, dan is er weinig AI mogelijk denk ik.....
Dan is dat omdat Frank stuurt. Want bij mij is die optie wel aanwezig.
In die zin dat die ze ergens ophaalt. Want zelf invoeren kan inderdaad niet.
Dan heb je 2 percentages om hoog/midden/laag gebied te creeren en daar kun je dan de acties:
- laden met x
- ontladen met x
- geen (is NOM)
aan toe kennen.
Maar daar mag nog een wel "AI" overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Zouden jullie, met de kennis van nu, wéér kiezen voor de AlphaESS Smile thuisbatterij?
Even voorstellen:
Ik bezit nog geen thuisbatterij (wel een Enphase PV-systeem met ca 5,5 MWh/jaar en een eigen gebruik van ca 5 MWh) maar overweeg al een tijdje deze te gaan aanschaffen. In eerste instantie had ik na het aflopen van mijn vaste energiecontract bij Greenchoice en eea te vergelijken gekozen voor Zonneplan Dynamisch contract plus een 20kWh Nexus.
Inmiddels heb ik me veel beter kunnen inlezen en kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat in geen goede keuze had gemaakt en heb Nexus geannuleerd.
Met name de onmogelijkheden om de door ZP aangepaste Solis omvormer zelf aan te kunnen sturen (met bv mijn HomeyPro) plus de tegenvallende resultaten van de Powerplay-handelsfunctie van ZP in combinatie met slechts beloftes hebben hiertoe geleid.

Nu overweeg ik om een AlphaESS Smile G3-T6~T10 met voorlopig 15 kWh opslag aan te schaffen.
Zijn er naar jullie ervaring / kennis inmiddels redenen om daar toch maar beter vanaf te zien? (en liefst dan ook waarom ;-) )

Ik wil de batterij in eerste instantie laten handelen (twijfel tussen Frank of Tibber?) om de investering gedurende de saldering nog wat sneller terug te verdienen maar als dat mij niet meer bevalt of ik wil overstappen, ook zelf in staat te zijn om de accu niet alleen uit te lezen maar ook slim aan te sturen met bijvoorbeeld Homey-Pro via Api of Modbus TCP.
(Een onmogelijkheid met de Nexus, die dan terugvalt aan een domme thuisbatterij)

Ik hoor graag jullie adviezen en tips over zowel de batterijkeuze als de energie-leverancier.
Ik heb geen ervaring met andere batterij systemen, alleen met een andere PV-installatie (Enphase) bij onze vorige woning.

In onze nieuwe woning hebben wij in februari een G3-T10 met 40x 500wp solar laten aanleggen, in combinatie met een 23kWh batterij (6 modules van 3.8kWh). Totaal bruto kostenplaatje rond de 22k EUR. Bij de installatie ging de omvormer *poef* (foutje bij aansluiten geloof ik) dus ik heb een tijdje 2 omvormers in m'n configuratie gehad. Dus de support daarvoor is aanwezig. Met behulp van AlphaESS rechtstreeks is het defecte exemplaar later uit m'n config gehaald. Dat lukte m'n installateur niet.

Over de app & mogelijkheden ben ik zeer tevreden. Het enige wat ik eigenlijk niet kan is het beperken van m'n PV-opwek bij een negatieve stroomprijs. De omvormer wordt wel goed warm, dus zorg dat er niet teveel stof op het kapje komt. Mijn installatie is iets van de grond gezet, dus een eventuele overstroming van 10cm hoeft nog geen risico te zijn, maar veel hoger moet het water niet komen.

Ik hoop dat prijzen van AlphaESS nog wat zakken. We wonen er nu 3 maanden en ik merk dat het systeem nog net niet goed gedimensioneerd is. Ik wil bijvoorbeeld graag m'n batterij capaciteit verdubbelen (naar de max 12 modules, 45kW). Helaas is dat de maximum capaciteit, tenzij ik nog een extra omvormer ga laten plaatsen (kan dan maximaal een T6 zijn, denk ik ivm de 3x25A aansluiting).

Nog geen gebruik gemaakt van enige "AI" modules.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:35
Even voorstellen:

Zorg dat je weet met wie je zaken doet. Voor zover ik weet is Solshare de enige die ALPHAESS distribueert in NL. Die werkt samen met installateurs per regio. Doordat dit twee verschillende partijen zijn wijzen ze naar elkaar 's er iets aan de hand is. Mijn ALPHAESS laadpaal werkt niet samen met de batterij zolang die door Frank wordt aangestuurd. Ben er inmiddels een jaar mee bezig. Handmatig laden helaas, zonde.

Qua hardware denk ik dat ALPHAESS zich wel bewezen heeft, ook langere garantie dan concurrentie. De software van Frank haalt de beste resultaten als je wilt handelen op oa onbalansmarkt. Hoe het in 2027 is blijft de vraag.

Icm warmtepomp werkt Quatt ook met AlphaESS samen, met misschien wel betere integratie (nog weinig over te vinden).

Kortom, afhankelijk van je doel je keuze maken. Spreek ook met verschillende installateurs over jouw installatie. Bij mij gaan de zonnepanelen rechtstreeks de omvormer van de batterij in, om omzetverlies te voorkomen.
Succes!
Pagina: 1 2 3 4 Laatste