Vertrouwen is goed, controle nog beter
Even stapje terug RTFM.Juan schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:30:
[...]
@SaaX
Found it
[Afbeelding]
But where to put/connect it on the battery?
And how use a normal powercord in that case?
Like this
https://www.allekabels.nl...2big2MEAQYASABEgIpZPD_BwE
Die stekker komt op de Alpha ESS zit naast de voeding van grid zover ik kan zien. Die gaat naar een automaat/subverdeler en dan pas naar WCD's.
PV-verdeler kastje met 30mA aardleks kan voldoen. De uitgang is niet gezekerd en als je teveel vermogen trekt, gaat de Alpha ESS uit.
Dispatch mode 5 + 0W power instellen.kmf schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:20:
ok. een dagje zitten spelen met handmatig (met home assistant) de aLpha te bedienen,
opladen op commando lukt. NOM forceren ook, maar weet iemand welke dispatch mode ik moet gebruiken om de accu te laten stoppen met ontladen EN laden?
--- dispatch mode 2+ 0W power combo dus.
TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar
Dergelijk kastje voldoet.Dapdodo schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:44:
[...]
Even stapje terug RTFM.
Die stekker komt op de Alpha ESS zit naast de voeding van grid zover ik kan zien. Die gaat naar een automaat/subverdeler en dan pas naar WCD's.
PV-verdeler kastje met 30mA aardleks kan voldoen. De uitgang is niet gezekerd en als je teveel vermogen trekt, gaat de Alpha ESS uit.
/f/image/CotvXioJt9IcUwkv4nUjJoRo.png?f=fotoalbum_large)
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
Would be greatkmf schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:40:
[...]
misschien dat jij en @SaaX kunnen samenwerken, hij is de ontwikkelaar van de modbus/homeassistant aansturen van de ALphaESS
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
Instructies staan in de AlphaESS manual. Plug is bijgeleverd met de omvormer (als het goed is)jsiegmund schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:10:
[...]
Do you know of any instructions on how to properly (and safely) do this? I'd be interested as well to have a 220 outlet for 'just in case' scenarios.
Yes die plug heb ik, maar de instructies had ik tot dusverre nog niet gevonden. Ik ga nog even spitten. Thanks!pbleijsw schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:15:
[...]
Instructies staan in de AlphaESS manual. Plug is bijgeleverd met de omvormer (als het goed is)
Als volgt aangesloten:
Hoofdschakelaar groepenkast -> C32 3P+N installatieautomaat met 4mm2 naar grid op de backupbox.
De Load vanuit de backupboxplus met 6mm2 naar de afgaande groepenkast omdat daar dmv peakshaving & pv stroom + 3*25A ca. 40 ampère kan lopen.
De T10 AC & Backup met 4mm2 naar de backupboxplus. Datakabels voor Lan, Meter en BMS gewoon cat6 gebruikt.
:strip_exif()/f/image/z0EDEijWcZitLaCRAt8tinmj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een relais geplaatst die bij netuitval een aantal eindgroepen laat uitschakelen zodat de accu straks niet onnodig leeg wordt getrokken door o.a Laadpaal en koelkastje in garage bijvoorbeeld.
:strip_exif()/f/image/vebOXkbbCEMG5CYnaL6Da5xE.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard moet ik het nog fatsoeneren. Het geheel komt in mijn meterkast vam 1*1 meter zodat er ook ruimte was voor accu's, waterontharder etc.
[ Voor 55% gewijzigd door HR1985 op 01-03-2026 21:10 . Reden: Aanvulling ]
aan 1 kant wel netjes, aan andere kant. ik had niet de inverter zelf in een meterkast verwacht. hoe gaat het met de temperatuuur bij max laad/ontlaadmomenten?HR1985 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:04:
Ik heb sinds deze week de set zelf geïnstalleerd. Backupboxplus met Smile G3 T10 en mijn accu's 3*9,3kw zijn nog onderweg.
Als volgt aangesloten:
Hoofdschakelaar groepenkast -> C32 3P+N installatieautomaat met 4mm2 naar grid op de backupbox.
De Load vanuit de backupboxplus met 6mm2 naar de afgaande groepenkast omdat daar dmv peakshaving & pv stroom + 3*25A ca. 40 ampère kan lopen.
De T10 AC & Backup met 4mm2 naar de backupboxplus. Datakabels voor Lan, Meter en BMS gewoon cat6 gebruikt.
[Afbeelding]
Ik heb een relais geplaatst die bij netuitval een aantal eindgroepen laat uitschakelen zodat de accu straks niet onnodig leeg wordt getrokken door o.a Laadpaal en koelkastje in garage bijvoorbeeld.
[Afbeelding]
Uiteraard moet ik het nog fatsoeneren. Het geheel komt in mijn meterkast vam 1*1 meter zodat er ook ruimte was voor accu's, waterontharder etc.
wat betreft de backup connectors. ik had het mijn installateur nagevraagd: de mijne zijn al opgebruikt om de backup box aan te verbinden blijkbaar.Juan schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:30:
[...]
@SaaX
Found it
[Afbeelding]
But where to put/connect it on the battery?
And how use a normal powercord in that case?
Like this
https://www.allekabels.nl...2big2MEAQYASABEgIpZPD_BwE
maar als mijn odel is om een generator te kunnen gebruiken bij lege accu, ik ook de mogelijkheid heb om een ATS op de normale netwerk te plaatsen en direct in te voeden. de accu zal deze gewoon opzuigen. logisch, raar dat ik er niet aan dacht. de Alpha had (door een fout aan mijn kant) in de nacht mijn plugin-thuisaccu leeggezogen. het kan de Alpha immers niks schelen of de stroom van zonnepanleen komt, of van een ander injectiepunt.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
[...]
aan 1 kant wel netjes, aan andere kant. ik had niet de inverter zelf in een meterkast verwacht. hoe gaat het met de temperatuuur bij max laad/ontlaadmomenten?
[...]
Ik weet nog niet precies hoe dat zal zijn, de meterkast is 1x1 meter en 2m80 hoog. Mocht het te warm worden dan boor ik een paar luchtgaten bovenin met luchtroosters om beter te ventileren. Het heeft mijn aandacht maar ik verwacht dat het mee zal vallen.
Hij laad en ontlaad niet meer bij rond de 90% dat de batterij vol is sinds vanmiddag rond 2 uur. Heeft iemand ervaring hoe dit verholpen kan worden?
Direct oplaad-/ ontlaadfunctie werken beide niet meer.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
heb jij de controle overgenomen? of gebruik je enkel de app en standaard gedrag?Juan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:47:
Solshare/Alpha heeft er nogal een handje van op eigen houtje te laden of ontladen..
Dit heb ik ook een paar keer gehad, ze doen dat gewoon zonder melden..
Ik heb dit voor het laatst gehad 16 februari. toen bleef deze op 21% hangen, erg vaag.[Afbeelding]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Mijn SMA (oude bestaande PV) kan ik wel helemaal zelf instellen.
Neem dan zelf de controle over. dat biedt veel meer opties tot finegrained control.Juan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:38:
Enkel app, en website.. was het maar zo, dat ik de controle zelf in handen had.
Mijn SMA (oude bestaande PV) kan ik wel helemaal zelf instellen.
ik ben deze week een strategie aan het opbuwen om de Alpha samen te laten werken met 2 aparte extra accusystemen.
Hierover via service ticket contact opgezocht. Kreeg wat instructies en uiteindelijk via de mail een test programmaatje opgestuurd wat ik moest draaien om de verbinding te controleren; dat werkte niet. De conclusie vanuit service is nu dat het EMS bord van de inverter vervangen moet worden en er zou iemand van het eigen AlphaESS (NL?) team komen om dat te doen, ben erg benieuwd.
Persoonlijk heb ik er nog wat twijfels bij. Je kunt natuurlijk hardware issues hebben, maar als er netwerk technisch iets scheef zou zitten zou ik verwachten dat ook de app niet meer goed zou werken en de inverter überhaupt niet meer bereikbaar / online zou zijn. Dat is allemaal niet het geval. Maar goed, ik laat het aan de mensen die hier verstand van zouden moeten hebben en ga eens kijken of dit mijn problemen oplost.
hoe heb je getest? en welke HA-integratie heb/ga je gebruiken? de Alpha accepteert maar 1 modbusverbinding, dus als er een verbinding is opgezet kan je er niet een 2e aanmaken. bij mijn home assistant gebruik ik de integraite van @SaaX https://projects.hillviewlodge.ie/jsiegmund schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:00:
Ik heb een interessant issue. Ik kreeg op mijn SMILE-G3-T10 de modbus TCP niet werkend. Ik weet vrij zeker dat ik het tijdens een eerder testje wel eens heb zien werken, heb er verder alleen nooit meer iets mee gedaan.
Hierover via service ticket contact opgezocht. Kreeg wat instructies en uiteindelijk via de mail een test programmaatje opgestuurd wat ik moest draaien om de verbinding te controleren; dat werkte niet. De conclusie vanuit service is nu dat het EMS bord van de inverter vervangen moet worden en er zou iemand van het eigen AlphaESS (NL?) team komen om dat te doen, ben erg benieuwd.
Persoonlijk heb ik er nog wat twijfels bij. Je kunt natuurlijk hardware issues hebben, maar als er netwerk technisch iets scheef zou zitten zou ik verwachten dat ook de app niet meer goed zou werken en de inverter überhaupt niet meer bereikbaar / online zou zijn. Dat is allemaal niet het geval. Maar goed, ik laat het aan de mensen die hier verstand van zouden moeten hebben en ga eens kijken of dit mijn problemen oplost.
als die een graph kan maken. dan is de verbinding aanwezig ander zie je allemaal unavailable-errors. dat is mijn manier om zeker te zien of de verbinding werkt.
Ik heb met een modbus tester (powerhud modbus tester) geprobeerd om verbinding te maken op 502, dat werkt überhaupt al niet. Ik heb wel eens eerder een integratie op Homey (geen HA dus) gehad waarvan ik het idee had dat deze ooit wel heeft gewerkt (maar nooit gebruikt). Zou eventueel die app er nog eens helemaal af kunnen halen om er zeker van te zijn dat die geen verbinding meer heeft. Ik wilde een nieuwe app voor Homey testen waarvan de ontwikkelaar AlphaESS support aan het inbouwen is (zie paar posts hierboven).kmf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:20:
[...]
hoe heb je getest? en welke HA-integratie heb/ga je gebruiken? de Alpha accepteert maar 1 modbusverbinding, dus als er een verbinding is opgezet kan je er niet een 2e aanmaken. bij mijn home assistant gebruik ik de integraite van @SaaX https://projects.hillviewlodge.ie/
als die een graph kan maken. dan is de verbinding aanwezig ander zie je allemaal unavailable-errors. dat is mijn manier om zeker te zien of de verbinding werkt.
Wat zijn de symptomen wanneer je nog iets anders hebt draaien? Krijg je dan een harde connection refused op poort 502?
[ Voor 7% gewijzigd door jsiegmund op 04-03-2026 09:25 ]
als mijn HA verbinding draait dan is het inderdaad connection refused op 502. de enige manier om een success te krijgen is door de verbinding van de alpha hard te verbreken (kabel eruit) en dan op moment dat die weer ip krijgt, gelijk de terminal commando geven, anders nam HA het snel weer over.jsiegmund schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:23:
[...]
Ik heb met een modbus tester geprobeerd om verbinding te maken op 502, dat werkt uberhaupt al niet. Ik heb wel eens eerder een integratie op homey gehad waarvan ik het idee had dat deze ooit wel heeft gewerkt (maar nooit gebruikt). Zou eventueel die app er nog eens helemaal af kunnen halen om er zeker van te zijn dat die geen verbinding meer heeft.
Wat zijn de symptomen wanneer je nog iets anders hebt draaien? Krijg je dan een harde connection refused op poort 502?
Ok interessant. Dan ga ik die app even compleet deinstalleren en daarna de connectie verbreken, eens kijken wat dat doet. Welk terminal commando gebruikte je om te testen @kmf ?kmf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:26:
[...]
als mijn HA verbinding draait dan is het inderdaad connection refused op 502. de enige manier om een success te krijgen is door de verbinding van de alpha hard te verbreken (kabel eruit) en dan op moment dat die weer ip krijgt, gelijk de terminal commando geven, anders nam HA het snel weer over.
[ Voor 5% gewijzigd door jsiegmund op 04-03-2026 09:41 ]
Thanks voor de tip! Ik bleek nog een HA instantie op mijn NAS te hebben draaien die de verbinding bezet hield. Na die uitgezet te hebben en de kabel eruit te hebben getrokken begon het ineens te werken!kmf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:26:
[...]
als mijn HA verbinding draait dan is het inderdaad connection refused op 502. de enige manier om een success te krijgen is door de verbinding van de alpha hard te verbreken (kabel eruit) en dan op moment dat die weer ip krijgt, gelijk de terminal commando geven, anders nam HA het snel weer over.
wellicht overbodig nu, maar voor anderen dan:jsiegmund schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:27:
[...]
Ok interessant. Dan ga ik die app even compleet deinstalleren en daarna de connectie verbreken, eens kijken wat dat doet. Welk terminal commando gebruikte je om te testen @kmf ?
nc -cv <ip-address> 502
WoBoW schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:09:
Ik was er na veel frustratie ook achter gekomen dat mijn AlphaESS SMILE-G3-T10 maar één modbus connectie tegelijkertijd ondersteund. Ik gebruik EVCC om via modbus aan te sturen, maar deze heeft een modbus proxy functie ingebouwd zitten, zodat ik via de proxy de batterij alsnog kan bereiken.
dan vraag ik me toch af wat jullie nog meer met de modbusverbinding willen gaan doen? stats opvragen en commando's doorgeven is toch al voldoende en de HA-integratie doet dat al?jsiegmund schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:08:
[...]
Thanks voor de tip! Ik bleek nog een HA instantie op mijn NAS te hebben draaien die de verbinding bezet hield. Na die uitgezet te hebben en de kabel eruit te hebben getrokken begon het ineens te werken!
oh, homey. gelukkig gebruik ik Home assistant, dankzij de integrate van @SaaX heb ik live info EN commandmogelijkheden in 1.WoBoW schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:32:
Als je de live informatie in Homey wilt gebruiken en de configuratie wilt laten uitvoeren door EVCC, dan kom je al in de knel ;-). Daarnaast heeft mijn batterij de neiging om zijn instellingen te overschrijven die ik via modbus heb ingesteld, dus dat moet dan even handmatig vanaf de laptop.
Met de HA integratie zou ik inderdaad ook een eind komen, maar dan moet ik een losse HA instantie gaan draaien en onderhouden naast mijn Homey, die ik juist heb omdat ik weinig onderhoud wilkmf schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:47:
[...]
[...]
dan vraag ik me toch af wat jullie nog meer met de modbusverbinding willen gaan doen? stats opvragen en commando's doorgeven is toch al voldoende en de HA-integratie doet dat al?
Wat ik in HA verder gemaakt heb is een financieel dashboard wat een near realtime beeld geeft van het renderen van de ingestelde strategie. Waarbij het hopelijk voor iedereen natuurlijk helder is dat gedurende salderen voor de meeste mensen een thuisbatterij niet of nauwelijks rendeert. Handelen en mikken op spreads vind is zinloos binnen salderen, door het RTE-effect en de te vaak lage spreads.
Mijn Modbus-ervaringen zijn verder dramatisch. Werkt gewoon belabbert. Ik doe alles via de cloud-koppeling en dat werkt prima, zei het met soms lichte vertraging.
Ik kijk vooral uit naar de periode vanaf 2027 en einde salderen. Ik volg deze thread de komende tijd verder rmet interesse ondanks de beperkte reacties.
Aan die website heb ik nu live logging toegevoegd (updates per kwartier). Dus de liefhebbers kunnen nu online zien hoe mijn besturing performed.
Leek me aardig om nog even te delen.
Ik heb recent maar gevonden dat ik bij Dynamisch tarief sturing, kan selecteren dat ik de laadstroom wil beperken (in Laad - Ontlaad instellingen kan ik GEEN limiet zetten op hoeveel laadstroom de omvormer trekt en M.a.w. trekken we 10KW, wat met capaciteitstarief te gek voor woorden is.)
Nu merk ik volgende:
- Zonnig (PV installatie produceert 4+ KW
- Batterij is 88%
- We zitten in een lage energieprijs periode
Batterij laad NIET
EV Lader wordt wel gestuurd van de PV (mooi, die staat op ECO laden - Langzaam laden, dat is gewenst) maar wat ik ook doe (ookal is de auto vol / losgekoppeld) hij laad zijn batterij NIET vol in een periode van lage energieprijs.
Maw eens mijn wagen vol is gaat de PV installatie ipv de batterij te vullen, de elec op het net pompen.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen ?
Als ik de drempelwaarde voor definitie van lage prijs verlaag (Maw als de strategie voor bij lage prijs te laden niet uitgevoerd wordt) dan gaat de PV installatie weer netjes de batterij laden.
Echter wil ik ten allen tijde volgende hebben:
- Laad de Batterij op van de grid tot 50% bij lage prijzen
- Als er PV energie genoeg is, huishouden en batterij vullen eerst
- eens Batterij vol is, huishouden voldaan, EV Laden met 'rest van de PV'
pas als
- batterij is 100%
- Huis is voldaan
- EV Lader is voldaan
DAN mag er op het net gepompt worden (want ik kan dit niet uitschakelen in de app dus .. ok dan.)
Ik heb al tickets gelogd bij Alpha maar die weten precies minder van hun eigen systeem dan ik op het moment..
Volgends AlphaEss kan de omvormer van mij geen limiet op grid charging van de batterij aan
- Wel dus, maar enkel via 'Sturing Dynamische tarieven'
Volgends AlphaEss kan de batterij niet verder laden dan wat ik instel als drempelwaarde voor SOC in 'Sturing Dynamische Tarieven'
- Wel dus, maar enkel als de Strategie niet uitgevoerd wordt (maw als de prijs niet laag is)
Alvast bedankt voor alle hulp die geboden kan worden !
The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy
Waar heb je dit overzicht vandaan? Niet uit de Alpha app.Luckeh schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:38:
[...]
Ik kan het niet vinden in de app of op de site.
Wel kun je het denk ik berekenen, door de "since installation" optie te bekijken.
Ik heb een 22kW accu, dus ik zit inmiddels op 114 cycli (2520 / 22) sinds de installatie medio feb. Noot: we zijn er pas 8 weken terug ingetrokken, dus de getallen zijn wat vertekend.
[Afbeelding]
https://cloud.alphaess.com/RonaldSG schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:07:
[...]
Waar heb je dit overzicht vandaan? Niet uit de Alpha app.
Sinds gisteren ook eigenaar van een mooi AlphaESS systeem. Alles werkt via de app van Alpha. Ik wil hem echter koppelen aan Frank maar daar krijg ik telkens de melding "hier is iets fout gegaan". Iemand enig idee?
Frank mailen en opnieuw proberen.rudyhattem schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:58:
Goedemorgen,
Sinds gisteren ook eigenaar van een mooi AlphaESS systeem. Alles werkt via de app van Alpha. Ik wil hem echter koppelen aan Frank maar daar krijg ik telkens de melding "hier is iets fout gegaan". Iemand enig idee?
Good morning,
We apologize that the battery level notification for both on-grid and off-grid modes is not yet technically supported for your device model. However, this setting is available in the APP for all models by default.
Therefore, we suggest you turn off these notifications on your end.
If you are unable to disable them, please let us know and we can help you turn them off remotely.
Zo laad mijn auto nu op met 11kwh, laad de accu op met 5kwh en leveren de zonnepanelen ongeveer 4kwh. Al met al zou dat een net verbruik moeten zijn van ongeveer 12kwh. Alleen app geeft aan 500wh verbruik. Erg apart terwijl homewizard via de p1 poort 13kwh geeft.
/f/image/wWsKkQM4C9eDKmi1c3SxKze5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KZclrRngETxnU7WJb2Zz6w5t.png?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee waar ik dit zou kunnen zoeken? Net als of de ct waardes gewoon verkeerd ingelezen worden of zo.
Untappd: Louwke80
Ik herken dat bij mijzelf thuis; Zodra ik de auto ga laden gaat het thuisverrbruik volgens de Alpha app naar 0W.
Nog niemand heeft me kunnen uitleggen of dat wel klopt/of dat zo hoort en waarom dan.
Weet jij het toevallig wel?
Met je vraag kan ik je overigens niet echt helpen denk ik.
Wel weet ik dat de app niet perse realtime is, dus wellicht is het puur die vertraging die soms afwijkende cijfers laat zien.
Echter mag die slecht voor korte tijd zijn. Als dit 1 minuut of langer duurt, dan zou dat wel apart zijn.
Louwke schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:41:
Ik zit met een issue denk ik, hoe groot geen idee. Maar de nummers lijken niet te kloppen.
Zo laad mijn auto nu op met 11kwh, laad de accu op met 5kwh en leveren de zonnepanelen ongeveer 4kwh. Al met al zou dat een net verbruik moeten zijn van ongeveer 12kwh. Alleen app geeft aan 500wh verbruik. Erg apart terwijl homewizard via de p1 poort 13kwh geeft.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand enig idee waar ik dit zou kunnen zoeken? Net als of de ct waardes gewoon verkeerd ingelezen worden of zo.
Kun je de AlphaESS P1 meter even per fase bekijken? Bij mij had Enexis na wat onderhoud de CT-klem verkeerd om aangesloten en ging de P1 meter van AlphaESS de mist in. Dat geeft rare effecten!Louwke schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:41:
Ik zit met een issue denk ik, hoe groot geen idee. Maar de nummers lijken niet te kloppen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die heb ik inderdaad ook gecontroleerd en alle pijlen dezelfde richting in.Luckeh schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:38:
[...]
Kun je de AlphaESS P1 meter even per fase bekijken? Bij mij had Enexis na wat onderhoud de CT-klem verkeerd om aangesloten en ging de P1 meter van AlphaESS de mist in. Dat geeft rare effecten!
Waardes op de meetunit wijzigen wel snel zag ik. Helaas niet de mogelijkheid vandaag die kast open te maken en er eens aan te rommelen. Wellicht iets moois met de bedrading er naar toe
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij, nu zijn er bedrijven die me allereerst platbellen en enige pressie neerleggen dat ik snel moet beslissen.
Ik ben voor mijn gevoel en de verhalen erover gecharmeerd van de Alpha ESS Smile G3 T10 3.8S klinkt super. Wil op de handelsmarkt en eigen stroom slim gebruiken.
Nu 3 dingen;
- noodpakket erbij ja/nee?
- is het waar dat Alpha ESS nederlands is en de server in NL staat
- de aanschafkosten, die blijven vrij hoog klinken. Wat is de gemiddelde kWh-prijs momenteel?
Beste prijs die ik van deze 2 grote bedrijven hoorde is 9.500,- exclusief BTW en exclusief noodpakket (die is extra 2000,-) Bij mij gaat het om een 15.2 kWh.
Ik las op het forum dat de prijs in oktober op 250,- per kWh lag, dat klinkt dan weer heel goedkoop.
Kunnen jullie je ervaring delen? Ik hoef ect niet voor een dubbeltje op de eerste rij, maar duizenden euro's verschil in prijs vind ik opmerkelijk.
Alpha: Chinees bedrijf, grote en betrouwbare speler die er groot is in sommige delen van Europa en Australie.
Setup is overal prijzig, maar er zijn goedkopere merken als bijv HyxiPower, Sigenstor/sigenergy is net weer wat duurder dan Alpha.
Prijzen van de hardware zijn begin dit jaar met zeker 10% gestegen. Of de prijs netjes is hangt ook deels af van je omstandigheden/hoeveelheid werk dat gedaan moet worden.
11500 ex is zeker stevig te noemen, maar je kan in sommige gevallen de btw terug vragen.
Hoor eens bij BBK Systems zij staan al sinds Alpha op de markt is in België gekend als een installateur die niet zoals jammer genoeg alle andere bedrijven overal met hun prijzen schieten.. Prijs en na service gewoon top, heb het al verschillende keren vernomen via via. De prijzen die jij noemt val ik bijna van van mijn stoel..RaptorTMN schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:37:
Goedenavond allen,
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij, nu zijn er bedrijven die me allereerst platbellen en enige pressie neerleggen dat ik snel moet beslissen.
Ik ben voor mijn gevoel en de verhalen erover gecharmeerd van de Alpha ESS Smile G3 T10 3.8S klinkt super. Wil op de handelsmarkt en eigen stroom slim gebruiken.
Nu 3 dingen;
- noodpakket erbij ja/nee?
- is het waar dat Alpha ESS nederlands is en de server in NL staat
- de aanschafkosten, die blijven vrij hoog klinken. Wat is de gemiddelde kWh-prijs momenteel?
Beste prijs die ik van deze 2 grote bedrijven hoorde is 9.500,- exclusief BTW en exclusief noodpakket (die is extra 2000,-) Bij mij gaat het om een 15.2 kWh.
Ik las op het forum dat de prijs in oktober op 250,- per kWh lag, dat klinkt dan weer heel goedkoop.
Kunnen jullie je ervaring delen? Ik hoef ect niet voor een dubbeltje op de eerste rij, maar duizenden euro's verschil in prijs vind ik opmerkelijk.
Het is wel met volledige installatie en uitgebreide EMS-setup voor ook maximaal handelen op de onbalansmarkt.
Wordt er trouwens ook op verdiend? Of is het enkel energiekosten besparend en met 10-15 jaar investering eruit halen?
Voor iedereen die overweegt om een accu aan te schaffen om op onbalans te handelen doet er goed aan om eens het Frank Energie Slim Handelen door te lezen. De tijd van de accu terug verdienen met handel op de onbalans handel is voorbij. Ik heb mijn AlphaESS recent los gekoppeld van de onbalans handel.RaptorTMN schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:21:
Dank D_marf en Truewarrior123 voor de reactie. Ik vindt het ook een stevig bedrag en dat excl BTW. Alles inclusief met noodstroompakket zit ik op €13.612,50 als ik akkoord zou gaan.
Het is wel met volledige installatie en uitgebreide EMS-setup voor ook maximaal handelen op de onbalansmarkt.
Wordt er trouwens ook op verdiend? Of is het enkel energiekosten besparend en met 10-15 jaar investering eruit halen?
Als noodstroom voorziening heb ik een bouwstroom verdeler voorzien van de juiste stekker die ik op de UPS uitgang van de AlphaESS kan aansluiten zodat ik altijd een paar apparaten van stroom kan voorzien in geval van nood. Dat kost aanzienlijk minder, ik was +- €150 klaar. De juiste stekker was mee geleverd bij de AplhaESS
Doe geen handel, puur voor thuis gebruik van opwek zonnepanelen.
Belasting volgt Solar netjes, oftewel ik lever terug lijkt me dan.
Echter tijdens het opladen met 5Kwh dropt de belasting naar 0, dit geval betekend dat dan de zonnenergie de accu in gaat, lijkt me ook te kloppen. Maar ik mis dan nog steeds 1Kwh.
Al met al lijkt hier de Solar goed aangesloten te zitten en de belasting wordt goed weergegeven.
Alleen de Netafname lijkt me niet te kloppen. Maar wat is dit? Zijn dit de CT's die aan de netload kant zitten? Die had ik gecontroleerd en zitten in de juiste richting aangesloten.
Geen idee of ik het nu verkeerd allemaal lees of niet
Ik wil graag uitbreiden, maar voor een setje van 4 extra (inclusief kabels en muurbevestiging) ben ik 5.5k EUR kwijt. Op MP zie ik een 2e hands setje staan. Mijn installateur gevraagd of hij hier een probleem mee heeft. Terugkoppeling: dat maakt hem niet zoveel uit; maar Alpha eist dat een gecertificeerde monteur de installatie doet en activatie laat doen via de installateursapp.
Dus vervolgens gevraagd of zij die batterijen voor mij dan willen installeren waarop ik te horen krijg dat ze "vanuit de leverancier helaas geen batterijen van derden mogen monteren".
Dus voor diegenen die hun 3.8s willen upgraden naar de nieuwe 9.3 serie (niet interompatible), weet dat exemplaren 2e hands wel eens best lastig te verhandelen kunnen zijn.
Laat dit nu een van de redenen zijn waarom ik koos voor Victron. Die beperkingen die ze kunnen opleggen middels dit soort zaken zou eigenlijk niet mogen vind ik, en toch gebeurd het.Luckeh schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:33:
Beetje een baalmoment vandaag. Ik heb een aardige PV-installatie met >100kWh zon opbrengst per dag en een 22kWh batterij pakket (6x 3.8s). Mijn 22kWh is niet genoeg voor zelfconsumptie en ik wil graag batterij stack uitbreiden. Zeker met oog op de energieprijzen de komende maanden in het achterhoofd.
Ik wil graag uitbreiden, maar voor een setje van 4 extra (inclusief kabels en muurbevestiging) ben ik 5.5k EUR kwijt. Op MP zie ik een 2e hands setje staan. Mijn installateur gevraagd of hij hier een probleem mee heeft. Terugkoppeling: dat maakt hem niet zoveel uit; maar Alpha eist dat een gecertificeerde monteur de installatie doet en activatie laat doen via de installateursapp.
Dus vervolgens gevraagd of zij die batterijen voor mij dan willen installeren waarop ik te horen krijg dat ze "vanuit de leverancier helaas geen batterijen van derden mogen monteren".
Dus voor diegenen die hun 3.8s willen upgraden naar de nieuwe 9.3 serie (niet interompatible), weet dat exemplaren 2e hands wel eens best lastig te verhandelen kunnen zijn.
Laat staan als er ooit een vormfactor veranderd en zaken als 'niet' compatible worden aangemerkt.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Ik heb geen plek meer voor AlphaESS uitbreidingen (nu 15kwh). ik heb daarom gekozen voor een Indevolt solidflex die ik op het dakterras hebt gemonteerd, met stekker op zijn eigen groep. de indevolt is "maar 250 euro/km.Luckeh schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:33:
Beetje een baalmoment vandaag. Ik heb een aardige PV-installatie met >100kWh zon opbrengst per dag en een 22kWh batterij pakket (6x 3.8s). Mijn 22kWh is niet genoeg voor zelfconsumptie en ik wil graag batterij stack uitbreiden. Zeker met oog op de energieprijzen de komende maanden in het achterhoofd.
Ik ben deze week bezig gewest om een algoritme te maken om die twee apparaten aardig met elkaar te werken. (doel: volledig opladen met zonne-energie zonder dat ze elkaar in de weg staan en elkaar opladen.) aardig gelukt nu. de indevolt staat gelimiteerd op huis baseload, zodat de alpha enkel de pieken opvangt en voor NOM zorgt.
Ik ben nu zelfs van plan om 2 losse indevolts erbij te nemen, om een paar UPSsen in huis te vervangen. per stuk toch weer 2kWh erbij. Indevolt kan je ook mooi als 1 cluster laten samenwerken. Al zijn die dan weer gelimiteerd op 800W.
Hier totaal 13k (3x 3,8kw) inclusief Zaptec Laadpaal, met 10x 450 wp zonnepanelen.RaptorTMN schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:21:
Dank D_marf en Truewarrior123 voor de reactie. Ik vindt het ook een stevig bedrag en dat excl BTW. Alles inclusief met noodstroompakket zit ik op €13.612,50 als ik akkoord zou gaan.
Backup functie destijds niet genomen (2024)
Daar wil ik nog voor gaan kijken.
Twijfel nog even of ik een voor een noodstroom voorziening optie
- AlphaESS volwaardig noodstroom met Back up Box plus €1400
- AlphaESS critical group selectie 3 groepen €500-600
- AlphaESS back up stopcontact (max 4) €100-250
Komt op zolder te staan. Best goeie deal zo toch?
[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]
Nette prijzen, lager dan de offertes die ik heb liggen. Mag ik vragen welke leverancier dit is? Antwoord mag ook per PM.Space21 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:51:
Offerte binnen voor plaatsing Alpha ESS Smile 18,6 kWh met 10 kW hybride omvormer. Inclusief materiaal installatie 6.694,00EUR ex btw. Best goeie deal toch? Ik wilde eigenlijk groter 27,9 kwh maar de installateur adviseerde mij iets kleiner te nemen.
Dat is gewoon de prijs ongeveer hoor. De een heeft gewoon een backup stopcontact standaard gratis en backupbox plus was 1300 dacht ik. Mijn tip is gewoon kies een goede installateur.. dat doet ook al super veel. De meeste late je aan je lot over ondanks de vele beloftes.. ik maak niet snel reclame maar als een firma je zelfs helpt zonder dat je daar klant bent zegt echt meer dan voldoende.. bbk systems is echt wel een beetje een uitzondering op de regel daar..Space21 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:51:
Offerte binnen voor plaatsing Alpha ESS Smile 18,6 kWh met 10 kW hybride omvormer. Inclusief materiaal installatie 6.694,00EUR ex btw. Best goeie deal toch? Ik wilde eigenlijk groter 27,9 kwh maar de installateur adviseerde mij iets kleiner te nemen.
Komt op zolder te staan. Best goeie deal zo toch?
Frank en jabba is sowieso al overrated.. de ingebouwde ems zelf gebruiken is het beste wat je kan doen momenteel volgens mijn mening..HeelSoms schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:09:
[...]
Voor iedereen die overweegt om een accu aan te schaffen om op onbalans te handelen doet er goed aan om eens het Frank Energie Slim Handelen door te lezen. De tijd van de accu terug verdienen met handel op de onbalans handel is voorbij. Ik heb mijn AlphaESS recent los gekoppeld van de onbalans handel.
Als noodstroom voorziening heb ik een bouwstroom verdeler voorzien van de juiste stekker die ik op de UPS uitgang van de AlphaESS kan aansluiten zodat ik altijd een paar apparaten van stroom kan voorzien in geval van nood. Dat kost aanzienlijk minder, ik was +- €150 klaar. De juiste stekker was mee geleverd bij de AplhaESS
[ Voor 2% gewijzigd door Teknoman360 op 21-03-2026 10:37 . Reden: Spelling ]
Want dat schijnt de oplossing te zijn. Via de meterkast ‘ziet’ de alpha omvormer de panelen/omvormer niet.
Aldus wat mij achteraf werd verteld 🫣😔
Appletower schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:09:
Kwam er laatst achter dat, ondanks het hebben van de Backup Box Plus, bij stroom uitval mijn Enphase systeem ook uit gaat. Weet iemand wat te doen om de zonnepanelen toch de batterij te laten voeden als de stroom uitvalt?
Jammer, maar als je de interne bedrading volgt, zal de enphase spanningloos worden en dus geen bijdrage meer leveren. Dus of rechtstreeks op de batterijomvormer of op het huis (waarbij de laatste volgens mij alleen bij victron mag, in de handleiding niks van kunnen vinden).Appletower schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:48:
Nee, alles gaat eerst richting de Backup Box Plus @d_marf : grid, panelen (via Enphase is dat ook een reguliere stroomkabel), en dan terug het huis in. Dus als de stroom uitvalt, blijft het huis gewoon "draaien". Alleen loopt de batterij natuurlijk langzaam leeg. En juist dat wil ik voorkomen door het Enphase systeem, de batterij te voeden moet zonnestroom.
[Afbeelding]
nee, de alpha zal de andere omvormers niet zien, maar er wel van kunnen opladen. maar die pv-omvormers zullen na een reboot weer moeten opkomen en stroom opwekken om het systeem te voeden omdat de alpha de grid levert.. dat had ik een paar maanden terug met mijn solar edge uitgetest.Appletower schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:48:
Nee, alles gaat eerst richting de Backup Box Plus @d_marf : grid, panelen (via Enphase is dat ook een reguliere stroomkabel), en dan terug het huis in. Dus als de stroom uitvalt, blijft het huis gewoon "draaien". Alleen loopt de batterij natuurlijk langzaam leeg. En juist dat wil ik voorkomen door het Enphase systeem, de batterij te voeden moet zonnestroom.
[Afbeelding]

Er zijn wel opmerkingen op facebook van installateurs, dat de alpha niet goed kan reguleren. als de accu's vol zijn, dan kan de alha de frequentie/spaning niet verhogen om de zonne-omvormers te laten uitgaan/terugmoduleren, hierdoor zal blijkbaar de Alpha in storing vallen.
[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 22-03-2026 09:54 ]
Ik ga een thuisbatterij plaatsen en de keuze is gemaakt voor een Alpha Ess batterij.
De keuze is nu tussen de 2 modules van de 9,3 kwh of 5 modules van de 3,8kwh batterij.
Batterij komt in de garage te staan waar geen verwarming is.
Ik heb begrepen dat de 3,8 dubbel zo rap kan ontladen/laden maar dit nadeliger is voor de levensduur van de batterij.
Wat is jullie advies hierin?
laad en ontlaadsnelheid is ook gelimiteeerd door de omvormer. ik zal persoonlijk voor het praktische gaan. de 9.3kWh module s zijn nieuwer, dus kans is groter dat ze na 5 jaar nog goed te koop zijn als je uitbreiding wilt, mixen werkt niet immers.Jones86 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:03:
Hallo allemaal,
Ik ga een thuisbatterij plaatsen en de keuze is gemaakt voor een Alpha Ess batterij.
De keuze is nu tussen de 2 modules van de 9,3 kwh of 5 modules van de 3,8kwh batterij.
Batterij komt in de garage te staan waar geen verwarming is.
Ik heb begrepen dat de 3,8 dubbel zo rap kan ontladen/laden maar dit nadeliger is voor de levensduur van de batterij.
Wat is jullie advies hierin?
ik heb met lifePo4 ook geleerd dat "levensduur" weinig invloed heeft, die levensverlengende tips hebben in praktijk misschien dat je accu een maandje langer een paar procent beter performance hebt. ik denk dat je na 8-9 jaar al stiekem aan het rondkijken is voor een nieuwer model.
:strip_exif()/f/image/PrhlC5jVwVxahmDiUBqhZt8l.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/UpREGPbyTR66klCxmh9NZIQS.png?f=fotoalbum_large)