One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
OK, ik ben dus niet alleen.Luckeh schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:18:
[...]
Ja, bij mij is zelfs flink extreem.
Ik heb een T10 (met 40 panelen van 500Wp) en een T6 (met 24 panelen).
De T10 gaat bij mij de afgelopen tijd ver boven de 10kW. Vandaag tikte hij zelfs de 14kW aan voor ruim een half uur. De T6 blijft wel op 6kW piek hangen.
T10:
[Afbeelding]
T6:
[Afbeelding]
Totaal vermogen T6 & T10:
[Afbeelding]
zo had ik het dus nog niet bekeken...kmf schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:43:
[...]
1) is dat erg>) en 2: is dat niet normaal gedraag? wat hij kan opslaan doet ie dt, de rest gaat naar het net/huisverbruik? bij DC gekoppeld, hoef hij niks om te vormen, dus kan ie prima 10kW DC direct in de accu's pompen en 4kWh overflow omvormen voor het huis/net? Ik had altijd aangenomen dat dt 1 van de vordelen van dc gekoppelde panelen was.
[ Voor 19% gewijzigd door sdgs op 29-03-2026 21:16 ]
Heb bijna dezelfde setup en herken wat je zegt; FE maakt keuzes die ik niet altijd snap of logisch vind.Triumphs schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:27:
Ik heb ook Frank energie en op dit moment zou het erg goed koop moeten zijn. (Zelfs onder 0,0 cent) Maar waarom laten ze mijn batterij dan niet laden . Och jee en ik kijk net en nu is hij aan het laden.
Maar ik vind dat hetr niet consuquent gaat. dan wel en vaak ook niet dan stuurt hij alle zonnestroom naar het net en niet naar mijn batterij? (2 x 9,3 kWh en G3-S5)
Bij mij gaat zonnestroom direct het net op lijkt het wel, nooit de accu in. Echt geen idee of dat FE is of dat er iets mis is in de setup.
Wel zijn mijn panelen niet op de alpha omvormer direct aangesloten. Weet niet of daar het verschil zit??
Nee dat gaat ook als de panelen op de Alpha zitten zo bij Frank. Ze optimaliseren je eigen gebruik en omwek niet. Is voor mij de reden om de controle weer terug te nemen. Voor de FE frustraties is een apart topic...d_marf schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:22:
[...]
Heb bijna dezelfde setup en herken wat je zegt; FE maakt keuzes die ik niet altijd snap of logisch vind.
Bij mij gaat zonnestroom direct het net op lijkt het wel, nooit de accu in. Echt geen idee of dat FE is of dat er iets mis is in de setup.
Wel zijn mijn panelen niet op de alpha omvormer direct aangesloten. Weet niet of daar het verschil zit??
osluis in "Frank Energie Slim Handelen"
[ Voor 4% gewijzigd door DikDikkie op 30-03-2026 07:15 ]
Ja, DC gaat direct de batterij in; al gebeurt wel een een DC>DC conversie.kmf schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:43:
[...]
1) is dat erg>) en 2: is dat niet normaal gedraag? wat hij kan opslaan doet ie dt, de rest gaat naar het net/huisverbruik? bij DC gekoppeld, hoef hij niks om te vormen, dus kan ie prima 10kW DC direct in de accu's pompen en 4kWh overflow omvormen voor het huis/net? Ik had altijd aangenomen dat dt 1 van de vordelen van dc gekoppelde panelen was.
De 4kW extra gaat dan het huis in. Ik heb een T10 en een T6 om zo onder de 3x25A te blijven (ca 17.3kW). Maar nu de T10 soms een overshoot heeft ga ik daar theoretisch overheen. Er is echter ruim voldoende verbruik in het huis zodat geen enkele hoofdgroep ook maar in de buurt komt van de 25A gebruik.
Ik weet niet wat dit betekent voor de levensduur van de omvormer. Kan me voorstellen dat de T10 veel onderdelen deelt met de T15; maar desondanks heb ik liever dat hij heel blijft ipv dat beetje extra vermogen.
Dergelijke overshoot had/heb ik al jaren met mijn (nog reeds bestaande, en gekoppelde SMA installatie)
Deze is van 2013, en heeft 7x240 WP.. totaal 1,75.. echter soms is er een vermogen van 1,85 of 1,9 kw.. voor enkele minuten. Tot op heden geen probleem daarvan ondervonden.
Ga ervanuit dat de Alpha hier ook goed mee om kan gaan, zonder beperking van de levensduur (nieuwe hardware, ?betere techniek? dan SMA, dan zou ik zeker geen probleem hiermee verwachten.
Deze is van 2013, en heeft 7x240 WP.. totaal 1,75.. echter soms is er een vermogen van 1,85 of 1,9 kw.. voor enkele minuten. Tot op heden geen probleem daarvan ondervonden.
Ga ervanuit dat de Alpha hier ook goed mee om kan gaan, zonder beperking van de levensduur (nieuwe hardware, ?betere techniek? dan SMA, dan zou ik zeker geen probleem hiermee verwachten.
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Als ik naar bovenstaande afbeeldingen kijk dan lijken jullie het PV vermogen te bedoelen.
Er is hier duidelijk onderscheid:
vermogen van de omvormer (DC=>AC) van 10KW wat aan het huis geleverd kan worden. Ook hier is een loadpiek boven de 10KW mogelijk, maar gaat dan bijvoorbeeld om enkele seconden waarin een apparaat aanslaat en meer dan de 10KW vraagt.
Daarnaast is het verwerkbaar PV vermogen van de Alpha's ingesteld op max 200% (indien je batterijenopstelling dit toe laat). Het kan dus prima zijn dat de Alpha 14KW aan PV levert aan de batterijen.
Wellicht heb ik het verkeerd begrepen en wordt er 14KW aan het net geleverd? Dat zou idd vreemd zijn.
Er is hier duidelijk onderscheid:
vermogen van de omvormer (DC=>AC) van 10KW wat aan het huis geleverd kan worden. Ook hier is een loadpiek boven de 10KW mogelijk, maar gaat dan bijvoorbeeld om enkele seconden waarin een apparaat aanslaat en meer dan de 10KW vraagt.
Daarnaast is het verwerkbaar PV vermogen van de Alpha's ingesteld op max 200% (indien je batterijenopstelling dit toe laat). Het kan dus prima zijn dat de Alpha 14KW aan PV levert aan de batterijen.
Wellicht heb ik het verkeerd begrepen en wordt er 14KW aan het net geleverd? Dat zou idd vreemd zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Murky1 op 31-03-2026 13:36 ]