Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-Q2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:
  • 273.144 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:24
Rene schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:15:
Dit lijkt me een prima onderhandelingskaart voor UA vandaag. We accepteren geen bombardementen meer op civiele infrastructuur. Als deze eis niet wordt gehandhaafd blazen we de rest van de strategische vloot op.

Deze aanval heeft blijkaar 36% van de strategische vloot buitenspel gezet en voor 7 miljard aan schade veroorzaakt. De schrik zit er blijkbaar goed in.

Probleem voor Rusland is dat het verplaatsen van strategische vliegtuigen buiten kruisraket bereik geen zin meer heeft. Probleem 2 is dat dure AA totaal geen effect heeft. Probleem 3, wellicht het grootste probleem is dat Rusland zo lek als een mandje is. Ze hadden die containers ook in het centrum van Moskou neer kunnen zetten.

En niet te vergeten dat de meeste landen deze aanval prachtig vinden, 0 burgerdoden en zoveel schade. Ben benieuwd of Trump zijn mening nog gaat ventileren :+
Of Trump dat wel of niet doet maakt eigenlijk weinig uit. Punt is wel dat dit de aanvallen zijn die je als land uit wil kunnen voeren. Oekraïne heeft zichzelf met deze aanval goed in de kijker gezet, ook voor Amerika. Het laat zien dat je een land bent waar je mee moet samenwerken om de trucjes te leren. Het is een aanval die 99% van de luchtafweer ontwijkt, overal in een land gedaan kan worden en zo specifiek gericht is dat je geen collateral damage hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:38

Rzaan

Altijd zoekende

Rene schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:15:
Dit lijkt me een prima onderhandelingskaart voor UA vandaag. We accepteren geen bombardementen meer op civiele infrastructuur. Als deze eis niet wordt gehandhaafd blazen we de rest van de strategische vloot op.
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Bovendien laat Rusland zich niet op deze manier intimideren.
Dat zit niet in de volksaard.
Sterker nog, ik denk dat ze nog een tandje bij zullen zetten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
En daar gaan ze, iedere truck controleren.

https://www.reddit.com/r/..._stop_every_truck_in_the/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:29

HugoBoss1985

Xenotech

De actie heeft dus ook indirecte gevolgen binnen Rusland, mooi zo :)
Kijk Vladimir; zo voer je een succesvolle SMO uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-08 15:01
Rzaan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:24:
[...]

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Bovendien laat Rusland zich niet op deze manier intimideren.
Dat zit niet in de volksaard.
Sterker nog, ik denk dat ze nog een tandje bij zullen zetten.
Dit zal ongetwijfeld beantwoord worden met een massa beschieting op burgerdoelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
barry86 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:03:
[...]

Dit zal ongetwijfeld beantwoord worden met een massa beschieting op burgerdoelen
Ongetwijfeld, maar dat heeft dan verder weinig te maken met deze drone strike van Oekraïne.

Massa beschieting op burgerdoelen is tenslotte de standaard tactiek van de terroristische russische staat.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:11
Yucon schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Probleem 4 is dat de drones in kwestie er misschien al staan.

niet bedoeld als speculatie, maar het is een mogelijkheid waar de russen in hun afweging rekening mee zullen moeten houden
Dat heb ik in het andere topic ook gesuggereerd, lijkt me verre van onmogelijk, men kan vrachtwagens niet blijvend controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:00
barry86 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:03:
[...]

Nee;
Ze zouden sowieso op die doelen schieten nu kunnen ze dit even als excuus gebruiken maar er verandert in dat opzicht gewoon niets.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:00
brecht_vb schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:20:
[...]

Dat heb ik in het andere topic ook gesuggereerd, lijkt me verre van onmogelijk, men kan vrachtwagens niet blijvend controleren.
Of zodra je verbogen drones gevonden zijn stijgen ze op en gaan ze achter de politie aan. Dan gaan die ook snel weer minder goed controleren...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
brecht_vb schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:20:
[...]

Dat is 1 van de mooiste neveneffecten van deze meesterlijke zet. Men is doodsbenauwd en men heeft geen idee of er nog wel of niet vrachtwagens zijn met deze dodelijke lading. Heel kort zal alles op alles gezet worden voor een 100% controle, wat ontzettend veel mankracht kost en ook weer andere problemen veroorzaakt. En dan nog is het by far geen 100% die ze gaan halen. Over een paar weken hoeft Kyiv maar te hinten op wat nieuwe vrachtwagens (of nog beter, er nog 1 inzetten als dat lukt) om het ze dun door de broek te laten lopen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
klaw schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:59:
[...]

Of zodra je verbogen drones gevonden zijn stijgen ze op en gaan ze achter de politie aan. Dan gaan die ook snel weer minder goed controleren...
Zover ik het heb begrepen zaten er sowieso al boobytraps in de vrachtwagens (als de deur openging -> BOEM). En na de actie gingen ze ook in rook op. Daar kan en durft de politie echt niet veel tegen te doen, die denken wel 3x na voor ze zomaar een vrachtwagen opentrekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
caspervc schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:16:
[...]

Al lijkt het me wel dat je je vliegvelden met strategische bommenwerpers enigszins beschermd....
1 van de valkuilen waar putin en vriendjes altijd in lopen is dat ze arrogant zijn. Ze denken dat ze heel wat zijn, maar puntje bij paaltje is het niet alleen technisch een 5e wereld land. Ook qua leiderschap, tactisch inzicht en dergelijken zijn ze echt compleet achterlijk. Ze zouden Kyiv ook wel even in 3 dagen veroveren toch? Ze hebben nooit gedacht dat Oekraïne zover op Russisch grondgebied een aanval zou kunnen, willen en durven uitvoeren. De maatregelen waren hooguit minimaal. Ik heb bijvoorbeeld beelden gezien van er een of andere soldaat met een proppenschieter die op een drone aan het schieten was, effect 0 natuurlijk.

Deze verrassingen elke keer, dit is niet de eerste keer, is het ergste wat putin en vriendjes kan overkomen. Zelfs al zouden ze willen dan kunnen ze zich hier niet tegen wapenen. Als ze dat gaan doen dan kost dat ongelofelijk veel geld, mankracht en materiaal. En ironisch genoeg draait putin de mankracht liever door de gehaktmolen dan ze nuttig in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:17
Het overleg duurde maar een uurtje:
Maar er komen weer pow exchanges, al zijn er blijkbaar nog geen details besproken

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Yucon schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:19:
Probleem 4 is dat de drones in kwestie er misschien al staan.

niet bedoeld als speculatie, maar het is een mogelijkheid waar de russen in hun afweging rekening mee zullen moeten houden
Elke geparkeerde vrachtwagen is nu een potentieel drone lanceerstation.
Het zal een behoorlijke impact hebben op het veiligheidsgevoel.
Hoe meer burgers zwarte rookwolken zien boven militaire objecten hoe beter.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:38

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen hier geen hypothetische discussies. Terug naar de feitelijke gebeurtenissen. Enkele posts zijn zojuist verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
De snelheid waarmee Rusland terrein wint begint weer toe te nemen (aldus DeepState). Het is in het grote plaatje nog altijd niet veel, maar wellicht een beetje zorgwekkend dat er weer een opwaartse trend is maar tegelijkertijd de Russische verliezen (volgens UA) stukken lager zijn dan maanden terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLHrKhpXDeR2bpVZSuRcyymx1hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqI1BtujhbUdJqxUPcfDUwb4.jpg?f=fotoalbum_large

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:48

Onbekend

...

https://www.nu.nl/spannin...it-oostelijke-regios.html

Uit de gesprekken in Turkije tussen Oekraïne en Rusland van vandaag is het positieve nieuws dat Oekraïne en Rusland komende week duizenden gesneuvelde soldaten willen gaan uitwisselen, en ze werken aan een nieuwe gevangenenruil.

Daarnaast wil Rusland pas een staakt-het-vuren overwegen als aan het volgende is voldaan:
  • Oekraïne moet zich terugtrekken uit de regio's Luhansk, Kherson, Zaporizhzhia en Donbas.
  • Oekraïne mag geen militaire steun meer accepteren.
  • Verbod van westerse troepen in Oekraïne.
  • Oekraïense leger moet worden ingekrompen, net als de wapen- en munitievoorraden.
  • In Oekraïne moeten nieuwe verkiezingen worden gehouden.
  • Alle economische sancties tegen Rusland moeten worden opgeheven.
  • Oekraïne moet de doorvoer van Russisch gas hervatten.
Het is me nogal een lijst waar Rusland echt last van blijkt te hebben. :+

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 19:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxuWq57XNE9rkyiwc_VjOCxbwCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y43x8K5yi1oymuA5AEyIb9Zj.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:56

_Arthur

blub

Onbekend schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:22:
Daarnaast wil Rusland pas een staakt-het-vuren overwegen als aan het volgende is voldaan:
  • Oekraïne moet zich terugtrekken uit de regio's Luhansk, Kherson, Zaporizhzhia en Donbas.
  • Oekraïense leger moet worden ingekrompen, net als de wapen- en munitievoorraden.
En de lijst wordt elke dag steeds langer (en onrealistischer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Onbekend schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:22:
https://www.nu.nl/spannin...it-oostelijke-regios.html

Uit de gesprekken in Turkije tussen Oekraïne en Rusland van vandaag is het positieve nieuws dat Oekraïne en Rusland komende week duizenden gesneuvelde soldaten willen gaan uitwisselen, en ze werken aan een nieuwe gevangenenruil.

Ik kan me nog voorstellen dat je dit als eisen hebt voor permanente vrede. Maar voor een wapenstilstand is dit wel een heel lange lijst. Is ook niet praktisch uitvoerbaar.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 11:37
Het klinkt vooral als een verlanglijstje om een nieuw offensief in de toekomst gemakkelijker te maken voor de Russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ik post even in het juiste topic.
Yakolev schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:28:
[...]

Met bovenstaande beschrijving zijn veel OSINTers het niet eens.

Een voorbeeld

[Twitter]
Op een Maxar foto van 3 Mei is schroot al te zien. We kunnen dan zo ongeveer stellen dat er op dit vliegveld geen A-50 is geraakt. Nu kan het best dat er een A-50 op een ander vliegveld is geraakt, daar zullen we in de loop ter tijd wel antwoord op krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZiVdcwqjhRhx11o-bZwEHAzt7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYZfxmhHxMuhxEVYwjw7VWdF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 03-06-2025 11:16 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Wel al 11 bevestigde verliezen. Mogelijk nog wel stukken meer.
  • 7 TU-95
  • 4 TU-22M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-08 15:12
Plus 12 vliegmachines....

Het Oekraïense ministerie van Defensie legt in het geheel geen verantwoording af over de lijsten die dagelijks worden gedeeld - en hoeft dat natuurlijk ook niet. Maar dat is toch een behoorlijk ander getal dan +40.....

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er nog een pak bijkomen in de komende dagen, terwijl men zoekt naar bevestiging van de vernietigingen. Maar dat is natuurlijk niet hoe deze lijst in het verleden tot stand is gekomen....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-08 19:00

Dazzler2120

FP ProMod
Helixes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:30:
[...]

Het Oekraïense ministerie van Defensie legt in het geheel geen verantwoording af over de lijsten die dagelijks worden gedeeld - en hoeft dat natuurlijk ook niet. Maar dat is toch een behoorlijk ander getal dan +40.....

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er nog een pak bijkomen in de komende dagen, terwijl men zoekt naar bevestiging van de vernietigingen. Maar dat is natuurlijk niet hoe deze lijst in het verleden tot stand is gekomen....
Volgens mij werd vanaf het begin van de bekendmaking al duidelijk gemaakt dat 40+ toestellen BESCHADIGD zijn geraakt. De lijst waar je op reageert zijn permanent uitgeschakeld materiaal, ofwel: Niet meer te repareren.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Helixes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:30:
[...]

Er zijn ~40 toestellen geraakt door drones, waarvan minstens 11 vernietigd. De rest is beschadigd, waarvan niet duidelijk is of ze gerepareerd kunnen worden.

Wat ik vaker zie in deze oorlog is dat mensen Engelse termen als 'hit' direct linken met 'vernietigd'. Maar dat was niet de initiële claim:
Ukraine claims drone attack hit 40 Russian bombers

Ukraine said 40 aircraft — Tu-95s, Tu-22Ms and A-50s — were damaged or destroyed Sunday
Ik denk dat mensen in hun enthousiasme er direct vanuit gaan dat er dan 40 vliegtuigen vernietigd zijn.

Een beschadigd vliegtuig is uitgeschakeld, tot wanneer die gerepareerd kan worden :)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
XWB schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:01:
Er zijn ~40 toestellen geraakt door drones, waarvan minstens 11 vernietigd. De rest is beschadigd, waarvan niet duidelijk is of ze gerepareerd kunnen worden.

Wat ik vaker zie in deze oorlog is dat mensen Engelse termen als 'hit' direct linken met 'vernietigd'.
.... Behalve dan met personnel.

De vertaling die Pravda hanteert is "combat loss". Of dat dan een totall, of partial loss zou moeten zijn, staat er niet bij.

Ook lijkt het me nogal optimistisch dat er inmiddels meer dan 10.000 tanks vernietigd zijn. Schattingen daarvan op basis van openbare informatie is veel veel lager, en 10k is meer dan de upper limit van tanks waartoe Ru beschikking zou hebben.

... Hebben we een bron voor die gehanteerde definities?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Helixes schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:29:
[...]

.... Behalve dan met personnel.

De vertaling die Pravda hanteert is "combat loss". Of dat dan een totall, of partial loss zou moeten zijn, staat er niet bij.

Ook lijkt het me nogal optimistisch dat er inmiddels meer dan 10.000 tanks vernietigd zijn. Schattingen daarvan op basis van openbare informatie is veel veel lager, en 10k is meer dan de upper limit van tanks waartoe Ru beschikking zou hebben.

... Hebben we een bron voor die gehanteerde definities?
10k is niet meer dan de upper limit die er waren volgens de schattingen. Het is weliswaar meer dan de actieve upper limit, maar als je reserves meeneemt begonnen ze al met meer dan 10k tanks. En er worden er natuurlijk ook nog steeds gebouwd.

De gehanteerde definities zijn volgens mij rapportages uit het veld waarbij de bevestiging altijd lastig is. Want ook als een tank uitgeschakeld is, kan ie vaak nog worden opgehaald en weer gerepareerd. In die 10k zullen dus echt wel dubbele geteld zijn. Realistische schattingen gaan dan ook eerder richting de 3k-5k aan verloren tanks.

Maar dan nog zijn de voorraden aardig leeg aan het raken (blijkt uit satellietbeelden) en wat er staat wordt steeds langzamer opgebruikt (oftewel lastig te repareren, of ze worden puur als donor gebruikt bij reparaties)

Binnen de lijst worden sowieso verschillende definities gebruikt. Tanks/voertuigen/manschappen zijn schattingen terwijl bij vliegtuigen en b.v. AA systemen ze pas geteld worden na een daadwerkelijke bevestiging.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
redwing schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:41:
Binnen de lijst worden sowieso verschillende definities gebruikt. Tanks/voertuigen/manschappen zijn schattingen terwijl bij vliegtuigen en b.v. AA systemen ze pas geteld worden na een daadwerkelijke bevestiging.
Dan vind ik 384 vliegtuigen alsnog aan de hoge kant. Geen klachten, maar het gat met de confirmed visual is daarmee wel erg groot. Ik weet dat er een paar in de Zwarte en/of Azovzee zouden zijn gekukeld - die ga je nooit meer terug zien. Maar voor de rest is een neerstortend vliegtuig nogal een "event"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zag net beelden van een explosie (explosief) waarbij er geclaimd werd dat dit een pilaar was van de Kerch brug.
Van gisteren 2 juni.
Iemand meer nieuws/info hierover?

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-06-2025 13:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:15:
Ik zag net beelden van een explosie (explosief) waarbij er geclaimd werd dat dit een pilaar was van de Kerch brug.
Van gisteren 2 juni.
Hier iig de melding en video etc:

⚡️🇺🇦 SBU conducted a new unique special operation and hit the Crimean Bridge for the third time - this time underwater! The operation lasted several months. SBU agents mined the supports of this illegal facility. And today at 4:44 am the first explosive device was activated.

MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 3 juni 2025

En ook beelden van bovenop de brug die duidelijk nog geen onderzeeer is:

The underwater supports of the supports were severely damaged at the bottom level - 1100 kg of explosives in the TNT equivalent contributed to this. In fact, the bridge is in a state of emergency.

initiele melding van RU is dat dit 'falling debris' van een raket drone waren ;)

🤔 Debris fell on the road: Russia announced an attack near the Crimean Bridge. Russian media are reporting that a jet drone was allegedly shot down on the morning of Tuesday, June 3. At that moment, when cars were still driving on the bridge, debris fell directly on the road.

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 03-06-2025 13:33 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:15
YakuzA schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Hier iig de melding en video etc:
[Bluesky]

En ook beelden van bovenop de brug die duidelijk nog geen onderzeeer is:
[Bluesky]

initiele melding van RU is dat dit 'falling debris' van een raket drone waren ;)
[Bluesky]
1 is jammer genoeg net te weinig...

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-07 15:52
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:15:
Van gisteren 2 juni.
https://x.com/wartranslated/status/1929861365201547627

Deze beelden denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:22
Okay, wat een interessante tactieken en ontwikkelingen. Er hebben er denk ik wel een paar hoofdpijn in het Kremlin.

Natuurlijk ook veel vragen over het bericht "The first is now detonated" klinkt alsof morgen de tweede kan komen.

Men is ook echt opvallend snel "open" met communicatie met deze acties (zowel deze als op de airbases)

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt me schitterend als ze er vanaf nu elke dag een pijler onder vandaan schieten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-08 15:24

3raser

⚜️ Premium member

Wat een bijzondere beelden. Ten eerste, haarscherp in beeld gebracht alsof die camera er hangt om dit moment te filmen. Ten tweede, die pilaar is heel anders dan de andere pilaren. Het lijkt alsof er zwarte schotten omheen zitten? Waarom precies deze pilaar porberen op te blazen? De explosie lijkt plaats te vinden buiten dat schot, dus de schade zal ook minder zijn dan wanneer rechtstreeks aangebracht op het beton van de pilaar lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
3raser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:00:
[...]

Wat een bijzondere beelden. Ten eerste, haarscherp in beeld gebracht alsof die camera er hangt om dit moment te filmen. Ten tweede, die pilaar is heel anders dan de andere pilaren. Het lijkt alsof er zwarte schotten omheen zitten? Waarom precies deze pilaar porberen op te blazen? De explosie lijkt plaats te vinden buiten dat schot, dus de schade zal ook minder zijn dan wanneer rechtstreeks aangebracht op het beton van de pilaar lijkt me.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1929865554703130675

Hiergeven ze uitleg over de pilaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:57
Gwindorian schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:56:
Okay, wat een interessante tactieken en ontwikkelingen. Er hebben er denk ik wel een paar hoofdpijn in het Kremlin.

Natuurlijk ook veel vragen over het bericht "The first is now detonated" klinkt alsof morgen de tweede kan komen.

Men is ook echt opvallend snel "open" met communicatie met deze acties (zowel deze als op de airbases)
Een groot doel van deze operaties is niet alleen militair, maar ook politiek.

Trump heeft meerdere malen tegen Zelensky gezegd 'you don't hold the cards'. Met deze operaties en de drone operaties wil Oekraïne laten zien dat ze wél iets in handen hebben. Wellicht niet meer brute kracht op het slagveld, maar wel veel slimheid waarmee ze Rusland pijn kunnen doen.

En dat komt mooi uit, want er komen steeds meer signalen dat de Russische economie het moeilijk krijgt. Nieuwsuur had hier nog een aardig stukje over:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
3raser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:00:
[...]

https://x.com/front_ukrainian/status/1929871856099602542

Lees hier dat de brug nu wordt aangevallen door drones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Dat geeft een hoop verduidelijking. Logisch ook dat daar een camera hangt dan. Maar 110 stalen pilaren... ik ben benieuwd hoeveel schade dat daadwerkelijk is dan. Zou toch fantastisch zijn als die brug eerdaags in eens door zijn benen zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05:36
zou het dan niet handiger zijn om de pilaren net daarnaast te pakken?
Ik neem aan dat die en significant deel van de last dragen en wanneer ze dat niet meer doen zou er wel eens veel te veel druk kunnen komen te staan op de rest....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

gustaveau schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:37:
zou het dan niet handiger zijn om de pilaren net daarnaast te pakken?
Ik neem aan dat die en significant deel van de last dragen en wanneer ze dat niet meer doen zou er wel eens veel te veel druk kunnen komen te staan op de rest....
Ik ga er vanuit dat de Oekraïners wel weten waar ze mee bezig zijn/er verstand van hebben.

Het is wel frappant dat ze het voor elkaar krijgen.
M.a.w. dat ze toch (nog/wederom) zo dichtbij de brug(pilaren) kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
https://x.com/igorsushko/status/1929881197586657757 wel groot zeg, je kan bijna live mee kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zonder beelden van de andere pilaren of explosies daar is het nog niet heel groot. :P

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 03-06-2025 14:54 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Het kan dus misschien ook nog zo zijn dat de explosie op de video bedoeld was om (ook) de beschermende constructies (als het daar om gaat) weg te blazen.
Zodat zee drones de draagconstructie/pilaren zelf kunnen raken.
De explosie lijkt tussen de brugpilaar en de eerste ronde constructie de lucht in te gaan.

Zo maar een brainstorm van mij, ik ben ook geen expert.

@Wackmack @gustaveau Op het bovenaanzicht (luchtfoto)van de brug vallen die ronde constructies in het water mij wel op.
Ik denk dat die geen deel uitmaken van de brug/draagconstructie zelf?
Misschien zijn het wel eens soort drone jammers?

[ Voor 48% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-06-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:56:
Het kan dus misschien ook nog zo zijn dat de explosie op de video bedoeld was om de beschermende constructies (als het daar om gaat) weg te blazen.
Zodat zee drones de draagconstructie/pilaren zelf kunnen raken.

Zo maar een brainstorm van mij, ik ben ook geen expert.
Nu met nieuwe beelden :)

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1929884791987380443

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Twitter vind die link nog niet zo leuk helaas:
"Something went wrong. Try reloading."

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

YakuzA schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:02:
[...]

Twitter vind die link nog niet zo leuk helaas:
"Something went wrong. Try reloading."
De link deed het net wel, mooie rookpluim in ieder geval.
Of dat nou een nieuw fikkie was of detzelfde n.a.v. de eerdere video/boem is wel spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:03:
[...]

De link deed het net wel, mooie rookpluim in ieder geval.
Of dat nou een nieuw fikkie was of detzelfde n.a.v. de eerdere video/boem is wel spannend.
Schijnbaar weer verwijderd ivm oud/incorrect:

🚫 The videos currently circulating on the Internet from the Crimean Bridge turned out to be old, from previous attacks((

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:02

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Iets anders is met de vloer gelijk gemaakt, Russische basis in Thotkini, Kursk.

Bron:
https://newsie.social/@Tendar/114619500805307420

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Je zal nu maar een Russische duiker zijn die al die andere pilaren moet gaan checken voor ladingen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Aantal vliegtuigen is toch naar boven bijgesteld, aldus Ukraine zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOJn6GaWJ58ig3K2rVqBehnKvi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANspWcMtLCFOVUs1GvhKpDT2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Wren schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:32:
Aantal vliegtuigen is toch naar boven bijgesteld, aldus Ukraine zelf.

[Afbeelding]
+43 vliegtuigen, hopelijk snel met onderbouwing!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Heel benieuwd waar er nog 29 vernietigde vliegtuigen staan bovenop de bevestigde 11/12.

Het doet nadat er al aardig wat satelliet beelden vrijgekomen zijn wat onbetrouwbaar aanvoelen. Maar wie weet, ik laat mij verassen.

Wel zouden er misschien beelden van een geraakte A-50 nog vrijgegeven worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Yakolev op 03-06-2025 15:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:46

Fanta

FordPerformance™️

*knip* offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door teacup op 03-06-2025 19:24 ]

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Een geraakte A-50 is nog niet hetzelfde als een vernietigde A-50. Datzelfde geldt voor eventueel andere vliegtuigen die geraakt zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ik geloof er weinig van dat dit 1100kg lading is. Ik heb in mijn leven aardig wat zeemijnen opgeblazen en dat geeft toch wel een iets ander beeld als dit.... Het is daar tussen de 6 en 10 meter diep (zo snel uit de kaart gekeken).

Ter referentie hier een explosie van een zeemijn: YouTube: Minesweepers Detonate World War 2 Sea Mines In The Baltic Sea

Weet niet welk type dit was maar een duitse GC mijn heeft ca. 750kg springstof.

Verder overigens een prima prestatie. Dat die brug maar snel mag zinken :D

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Satelliet beelden van Olenya van vandaag. Wegens bewolking kan er geen volledige BDA gemaakt worden.

Vernietigd:
3 Tu-95MS
1 An-12

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35IUOSx1C13MuxjXKWAGuGUqrhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzVdI7IIVL0hmxDOIr8mUDyd.jpg?f=fotoalbum_large

En dan Dyagilevo Airbase van gisteren, waar er wat brandplekken zijn op het gras in de buurt van een Il-76. Geen visuele schade te zien aan de vliegtuigen met deze scherpte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jB6JY4_f478ysiFGCYOrEEDPAGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWXt9sJ4HOEGjlWIhGdaxq41.jpg?f=fotoalbum_large

Fotos komen van:
https://x.com/avivector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rene schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:26:
[...]

Ik geloof er weinig van dat dit 1100kg lading is. Ik heb in mijn leven aardig wat zeemijnen opgeblazen en dat geeft toch wel een iets ander beeld als dit.... Het is daar tussen de 6 en 10 meter diep (zo snel uit de kaart gekeken).

Ter referentie hier een explosie van een zeemijn: YouTube: Minesweepers Detonate World War 2 Sea Mines In The Baltic Sea

Als leek; dat lijkt toch best overeen te komen? Of mis ik iets...?

Dan ga ik er wel vanuit dat de eerste plof uit je filmpje de springstof van het duikteam is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

[...]

Dan heb je wel mooi en leuk werk verricht.

Ik dacht dat men elders stelde het "equivalent" van 1100kg dynamiet. Dus feitelijk een andere (mindere?) lading.
Edit: zo las ik het op Reddit.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-06-2025 16:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
Lat: 46.017°, Lon: 34.500°

Firms laat brand zien op, of vlakbij het spoor richting Krim

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ6Atguz2anVqv3s9winu9zyM0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqdbxhxQoV4v2A5ekVKyap7a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOpI1LjoJcSWjmytM-ketKkyeIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRJeEiWTHQlaJ136kD3EeIbr.jpg?f=fotoalbum_large

Plaatje om te duiden waar de explosie was.

Ik ben vooral heel erg benieuwd hoe ze daar 1100 kg (!!) hebben geplaatst, onder de neus van die camera.

Nieuwe onderwater drones heen en weer gevaren met aantal kg per keer?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 13:21
gise schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:28:
[Afbeelding]

Ik ben vooral heel erg benieuwd hoe ze daar 1100 kg (!!) hebben geplaatst, onder de neus van die camera.

Ik zag dit al voorbij komen. Op het plaatje, rode rechthoek lijken het sate prikkers maar dit zijn stalen schroefpalen met een diameter van 1420mm en, volgens mij, volgestort met beton. Het zijn er ook best veel.
Ik weet niet wat een springstof doet van 1100kg tov deze palen maar kan me voorstellen dat de schade aanzienlijk is.
Ik werk bij een groot funderings bedrijf, ik zal eens vragen aan iemand die er verstand van heeft of dit überhaupt te herstellen is en wat het doet met de rest van de constructie. (Ik ben zelf niet van de praktijk namelijk)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Bij een zeemijn die gecontroleerd ontploft kan alle energie vrij z'n weg vinden.
Wellicht dat bij deze 1100 kg de energie veelal in de palen verdwijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:06
gise schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:28:
[Afbeelding]

Het was geen 1100 kilo, maar 1100 kg TNT equivalent. Ofwel: net zoveel boem als 1100 kilo TNT, maar met modernere springstoffen heb je dan zeker geen 1100 kg nodig (maar het zal nog steeds meer dan 500 kg zijn)

[ Voor 3% gewijzigd door onkl op 03-06-2025 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4bPMQDgdxGVsx2vj2IGhfSxOiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AaLi8yby5qhTBKAbbf03jmik.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
zie nog erg weinig bevestiging van beschadigde/vernietigde A-50's.

Russische pogingen om te 'bewijzen' dat ze onbeschadigd zijn (met een foto van begin mei) geven dan wel weer hoop:

Deze wordt meerdere keren gedeeld, maar nog geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hier is niet echt uit op te maken wat de schade is. Beetje rommel op het wegdek? Om die brug uit te schakelen moet je gewoon meerdere pijlers vernielen. Overspanningen zijn makkelijker te vervangen dan pijlers.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ja, het is alleen verrekte moeilijk om die pijlers uit te schakelen, ook met explosieven. De explosie kinetische kracht gaat vooral de weg van minste weerstand op, dus als je niet uitkijkt heb je alleen een brandplek op de metalen/betonnen pijler.

Je hebt alleen niet de luxe om gaatjes te gaan boren daar waar je de explosieven instopt zoals bij een normale demolition

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
evilution schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:32:
[...]

Hier is niet echt uit op te maken wat de schade is. Beetje rommel op het wegdek? Om die brug uit te schakelen moet je gewoon meerdere pijlers vernielen. Overspanningen zijn makkelijker te vervangen dan pijlers.
Hoe dan ook is het natuurlijk weer een blamage dat ze die brug op zo'n manier hebben kunnen raken. Die brug wordt op alle mogelijke manieren afgeschermd en dan krijgen ze het alsnog voor elkaar om zo'n zware bom bij een pijler te laten ontploffen.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:54
XWB schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 16:18:
Een geraakte A-50 is nog niet hetzelfde als een vernietigde A-50. Datzelfde geldt voor eventueel andere vliegtuigen die geraakt zijn.
Je moet niet denken beschadigd of vernietigd. Je moet meer kijken naar hoeveel moeite het kost om de schade te herstellen, als dat al mogelijk is, en hoe lang dat dan gaat duren. Let wel dat de meeste van die toestellen nog uit Sovjet tijden stammen en dat mallen, machines en know-how er mogelijk niet meer is.

Vergelijk het een beetje met Duitse wapens uit WW2. Om een paar voorbeelden te bedenken:

- Van de Nashorn (Sd.kfz.164) zijn er 394 gebouwd. Er zijn er nog maar 3 over waarvan er eentje rijdt.
- De Tiger 2 tank (Sd.kfz.182) zijn er 492 gebouwd. Er is nog een handvol over en er is er 1 die weer rijdt.

Er zijn diverse musea (met Youtube kanalen) bezig om hun collectie rijdbaar te maken. Dat is heel lastig want onderdelen bestaan niet meer, tekeningen zijn er niet meer en een replica maken van een bestaand onderdeel is ook maar zo niet gedaan. Het grootste deel van de wapens is vernietigd na de oorlog en wat ze nu restaureren hebben ze in rivieren en meren gevonden. Op Militracks nam Panzer Farm hun gerestaureerde sd.kfz.250 mee welke ze in een rivier hadden gevonden. Dat ging van:

Naar :

Nu komen de Russische vliegtuigen niet uit een rivier waar ze bijna 80 jaar in hebben liggen rotten maar als je ze structureel weet te raken dan worden ze gewoon schroot. Dat is de reden dat je veel inslagen ziet op de vleugel boven 1 van de motoren. Hopelijk zijn ze afgetankt voor wat extra effect. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En dan is zo'n vliegtuig nog 'ietsje' meer specialistische high-tech (ook de sovjetmeukl dan een 'simpele' 'lompe' tank ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien dat ik het gemist heb eerder in deze thread maar rusland had toch nog maar een paar (2?) operationele A-50’s? Benieuwd of dit impact gaat hebben op hoe UA de F-16s en Mirages in kan zetten.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 17:42
Waren er niet 2 versies? De ‘gewone’ A-50 en een modernere waarvan er komende jaren meerdere zouden moeten gaan vliegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:41:
Waren er niet 2 versies? De ‘gewone’ A-50 en een modernere waarvan er komende jaren meerdere zouden moeten gaan vliegen?
Wikipedia: Beriev A-50

Wikipedia: Beriev A-100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 23:43

Qwerty-273

Meukposter

@KeRsTmAnNeKe Om MikeyMan aan te vullen, dat is dus de A-50U. Een opgepoetste A-50 die ook weer als model heeft gestaan voor de A-100.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 19:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hhhxd5_0VtorHT2HpZrKsFQ6d0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNrWvrmtBfTHNd3pElVlLpAK.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

A low-resolution satellite view of the Russian airbase in Olenegorsk, Murmansk region.

P.S: the aircraft marked as “probably damaged Tu-95” is destroyed An-12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkhDzRcOZZ8iSlSFTutE5ZES6Qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y1Nd8NCML3Z6MLeJjH6GgkI2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Drone delivery vanuit de UK dit jaar x10 tov vorig jaar:

🇬🇧🇺🇦 Britain is investing a record $472 million this year to increase drone deliveries to Ukraine from 10,000 in 2024 to 100,000 in 2025.

MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 4 juni 2025

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Duiken nu zelfs al kleine mortieren uit NK op op het slagveld:

North Korean 60-mm mortars have been spotted in Russian arsenals for the first time.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 3 juni 2025

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:52
YakuzA schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:28:
Duiken nu zelfs al kleine mortieren uit NK op op het slagveld:
[Bluesky]
gaan die via china? die steeds beweerde dat ze rusland niet helpen?

Kan me moeilijk voorstellen dat ze de enorme omleidingsroute nemen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:56

_Arthur

blub

Hansieo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:16:

Noord Korea en Rusland grenzen aan elkaar he. Ook al is het maar voor een km of 15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Hansieo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:16:
[...]

Gaan nu nog met de boot van NK naar RU, maar ze zijn bezig om daar een (goede) brug over de rivier te maken, zodat ze het ook makkelijker per spoort/vrachtwagen kunnen gaan doen.
North Korea: First road bridge to Russia 'significant' development
https://www.bbc.com/news/articles/cy8qeel6959o
Schijnbaar net af?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

YakuzA schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:21:
Gaan nu nog met de boot van NK naar RU, maar ze zijn bezig om daar een (goede) brug over de rivier te maken, zodat ze het ook makkelijker per spoort/vrachtwagen kunnen gaan doen.
Dat lijkt me nou een mooi doelwit.
Zowel imago-technisch als militair relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Rzaan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:28:
[...]

Dat lijkt me nou een mooi doelwit.
Zowel imago-technisch als militair relevant.
En zolang je de russische zijde opblaast heb je niks direct met NK te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

gustaveau schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:54:
[...]

En zolang je de russische zijde opblaast heb je niks direct met NK te maken.
Noord Korea doet toch al mee aan de oorlog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Rzaan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:38:
[...]

Noord Korea doet toch al mee aan de oorlog?
*knip* Dat Noord-Korea Rusland alleen defensief zou helpen heeft meer onderbouwing nodig (en dan graag in een ander topic) . Zo kort opgemerkt klinkt het als een Russisch talking point.
Dus als je de brug een beetje verkeerd opblaast, geef je ze alleen maar een reden om er nog meer bijgetrokken te worden.

[ Voor 19% gewijzigd door teacup op 04-06-2025 20:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
gustaveau schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:04:
[...]

*knip*
Dus als je de brug een beetje verkeerd opblaast, geef je ze alleen maar een reden om er nog meer bijgetrokken te worden.
Hoe bedoel je defensief? Noord Korea levert soldaten, materieel en munitie dat offensief wordt ingezet in Oekraïne.

Veel meer betrokken kunnen ze niet raken.

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 04-06-2025 20:27 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Er is meer beeldmateriaal vrijgegeven van de droneaanval in Rusland:

A 4 minutes video has been released showing the majority of the drone footage from "operation spiderweb"

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Zo op het oog lijken het geen operationele A-50 vliegtuigen te zijn. Verder mooi filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
als alle landingen een explosie hebben opgeleverd ziet het er erg goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik weet niets van vliegtuigen, dus geen idee wat voor waardevols er geraakt is.
Zo'n AWACS ding herken ik nog.
Maar volgens Reddit zijn er iets van 32 geraakt. Of in ieder geval: Daar eindigde de drone footy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Yakolev schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:32:
Zo op het oog lijken het geen operationele A-50 vliegtuigen te zijn. Verder mooi filmpje.
En inderdaad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-08 08:39
Dus die Russsische vliegvelden staan voornamelijk vol met geplunderde roestbakken.
Mooi toch? Dan weten we dat ook weer.

Hoe dan ook het blijft een briljante actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003

ManiacsHouse

Scheisse!

Vale Ouwe schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:43:
Dus die Russsische vliegvelden staan voornamelijk vol met geplunderde roestbakken.
Mooi toch? Dan weten we dat ook weer.

Hoe dan ook het blijft een briljante actie.
Dat laatste vooral. Al is er in bepaalde gevallen misschien schroot geraakt, de manier waarop is wat mij betreft ongekend _/-\o_

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 13:21
Volgens deze bron waren er kruisraketten kh-101gemonteerd onder de vleugels van de Tu-95s jets. Heeft toch wat ellende voorkomen in Ukraine.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Eindelijk de beeld en inclusief de 2 drones die landen op de A50’s:

De A50’s zien idd aardig roestig.

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 04-06-2025 20:17 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08 12:16

pro_6or

amateur_60r

Mooi zo, zelfs de toekomstige super duper hyper de pieper A-100 worden al preventief geruimd.

Dit krijg je met machine learning. Die pakken wat ze hebben geleerd.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:38

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Loopt het Russisch offensief leeg, of is het niet eens vol geweest?

De twijfel is vandaag geuit in een briefing van een NAVO official met een aantal journalisten (Ukrainska Pravda).

Sumy
Allereerst een bevestiging van wat de afgelopen dagen al is gemeld, de verschuiving van het strijdperk van Kursk naar het noordelijk gedeelte van de Sumy oblast. Maar de tekenen van een doorzettende opbouw voor een offensief blijven uit:
We see an expansion of the front line in the north and northeast of Sumy Oblast. But there is no evidence that Russian forces are preparing a serious offensive on the Sumy front.
Zouden de Russen dan echt serieus met die bufferzone bezig zijn? (heb ik eigenlijk nooit als een serieus argument kunnen beschouwen):
This could suggest preparation for an attack on the city of Sumy itself, but we see no evidence of this. We assess it as an attempt to create a ‘buffer zone’, which, to our knowledge, Russian forces have long planned
Maar ook de twee vernietigde bruggen in Kursk kunnen de lucht uit het offensief hebben doen weglopen. De vliegtuigen hebben veel aandacht getrokken, maar blijkbaar kunnen deze bruggen van nog crucialer belang zijn geweest voor de aanvoerroutes van het Sumy offensief. Tactiek kan pragmatisch zijn:
In addition, the recent destruction of bridges in Russian territory complicates logistics for Russian forces on the Sumy front
Donetsk
Als Sumy afkoelt is het dan niet zo dat de focus naar een ander front lijkt te worden verlegd?
Russian attacks in Donetsk Oblast, which have neared the administrative border of Dnipropetrovsk Oblast, are unlikely to lead to a major offensive.
We see an increase in intensity, but there are no signs that they are preparing a significant offensive operation
Het zomeroffensief zou zijn begonnen, maar de voortekenen laten zich nog moeilijk vinden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:16:
Eindelijk de beeld en inclusief de 2 drones die landen op de A50’s:
[YouTube: NEW Operation Spider Web Footage! TWO A-50 AWACS Hit, Eleven Tu-22M3 Hit, Seven Tu-95 & a IL-78]
De A50’s zien idd aardig roestig.
Toch zijn die TU-22's wel vet als ik heel eerlijk ben.
Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid