Je kan best een toestel interessant vinden ook al is het in bezit van een verderfelijke staat.MikeyMan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:43:
[...]
Toch zijn die TU-22's wel vet als ik heel eerlijk ben.
Enkele hi-res satelietbeelden van de vernietigde vliegtuigen. Deze vallen niet meer onder het kopje beschadigd lijkt me
Dit is Belaya air base.
https://x.com/NOELreports/status/1930364159616577865/quotes
:strip_exif()/f/image/Fli9qP2veio9p6fuL0y4Vhk0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5XvzuiJeeWD4fbpTbxZw3lPA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ek4LZ0A8Wm6LMD57zTg7UG0Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UmhmSxluSeyO6MIHtKmBwTPL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ZHCH20RBy1J8o8pkm6sX5on.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is Belaya air base.
https://x.com/NOELreports/status/1930364159616577865/quotes
:strip_exif()/f/image/Fli9qP2veio9p6fuL0y4Vhk0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5XvzuiJeeWD4fbpTbxZw3lPA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ek4LZ0A8Wm6LMD57zTg7UG0Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UmhmSxluSeyO6MIHtKmBwTPL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ZHCH20RBy1J8o8pkm6sX5on.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zo0P7gYoiHR2UDFblEAOAVoo.jpg?f=fotoalbum_large)
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
We zien al weken aaneengesloten hoge aantallen op de artillerie.teacup schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:01:
Loopt het Russisch offensief leeg, of is het niet eens vol geweest?
Voor RU is artillerie 1 van de 3 pijlers waar hun offensief op is gebaseerd:
Artillerie, drones & aanvallen met vervangbare eenheden. (Tenzij ik het mis heb).
Ik denk niet dat RU nu al direct een tekort heeft aan artillerie, maar de aantallen die nu sneuvelen zorgen wel voor logistieke & operationele problemen.
Mijn uitleg zou zijn dat zonder artillerie RU de stellingen niet kapot kan schieten. En dan ontstaat er ruimte om bijvoorbeeld drone netten te plaatsen. En dat zorgt er weer voor dat drone aanvallen minder succesvol zijn. En dan kun je eenvoudiger de aanvallen afslaan.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/K21zZGVkEo
Video van de onderwater drone die is gebruikt in de aanval op de Kerch brug
TU-22M he, ondanks wat de naam doet vermoeden totaal ander vliegtuig dan de originele TU-22, gevaarlijkste bommenwerper (om te vliegen) van de USSR en toch populairste ivm vodka-airco die je af kon tappen.MikeyMan schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:43:
[...]
Toch zijn die TU-22's wel vet als ik heel eerlijk ben.
Oslik blyat! Oslik!
thx, er wordt verassend weinig aandacht besteed aan de aanval. Zal het dan niet succesvol zijn?gise schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:34:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/K21zZGVkEo
French Mirage 2000 fighter jets flew over the Black Sea, tracing a route in the shape of the trident — the national symbol of Ukraine.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 4 juni 2025
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het filmpje bracht volgens Mark Krutov van Radio Free Europe geen nieuwe vernietigde vliegtuigen aan het licht. Dat staat op het moment nog op 12.
As for planes other than the highly hyped A-50s, yesterday's 2nd package of SBU videos didn't change the overall 'destroyed' count: 11 bombers and 1 transport plane. That's exactly what we independently counted together with @pustota and @legal0ve. https://t.co/zTpHPr9oVD
— Mark Krutov (@kromark) 5 juni 2025
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Er is geen schade zichtbaar en de brug is niet ingestort. Wordt hij alweer gebruikt voor verkeer? Het voelt voor mij persoonlijk niet als een hele succesvolle aanval. Meer iets van "kijk eens wat wij kunnen". Ik had liever gezien dat ze 6 van die drones hadden gestuurd en in 1 keer de hele brug neer hadden gehaald en vraag me dan ook af, waarom niet? Wat is het nu van deze aanval geweest?barry86 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:14:
[...]
thx, er wordt verassend weinig aandacht besteed aan de aanval. Zal het dan niet succesvol zijn?
De Amerikanen zijn het ook niet eens met de telling van Oekraïne.Yakolev schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:33:
Het filmpje bracht volgens Mark Krutov van Radio Free Europe geen nieuwe vernietigde vliegtuigen aan het licht. Dat staat op het moment nog op 12.
[Twitter]
De Verenigde Staten schatten dat bij de grote Oekraïense droneaanval dit weekend twintig Russische gevechtsvliegtuigen zijn geraakt, waarvan er ongeveer tien zijn vernietigd.
Er is nog geen duiker beneden geweest die beelden heeft gemaakt.barry86 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:14:
[...]
thx, er wordt verassend weinig aandacht besteed aan de aanval. Zal het dan niet succesvol zijn?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
De Verenigde Staten "schatten dat in". Daar ben ik het ook niet mee eens3raser schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:37:
[...]
De Amerikanen zijn het ook niet eens met de telling van Oekraïne.
[...]
Daily driver; MB R171 SLK280
Draai het om: als het geen effect had gehad zou de brug gelijk met veel bombarie heropend zijn om dat te tonen. Dat is ook gebeurd - waarna het weer heel snel dicht ging voor spoorvervoer. Dat zegt impliciet ook wat. De aanslag was op de spoorzijde, niet de weg deze keer.3raser schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:35:
[...]
Er is geen schade zichtbaar en de brug is niet ingestort. Wordt hij alweer gebruikt voor verkeer? Het voelt voor mij persoonlijk niet als een hele succesvolle aanval. Meer iets van "kijk eens wat wij kunnen". Ik had liever gezien dat ze 6 van die drones hadden gestuurd en in 1 keer de hele brug neer hadden gehaald en vraag me dan ook af, waarom niet? Wat is het nu van deze aanval geweest?
Ondertussen meldt officiële RU Telegram dat het open zou zijn, maar heb ik geen onafhankelijke bevestiging kunnen vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 05-06-2025 08:54 ]
Oslik blyat! Oslik!
Wat je eigenlijk zegt is dat de brug tijdelijk dicht is geweest. Niet geheel onlogisch. Maar als hij nu weer in gebruik is dan is het effect van de aanval toch nihil? Ik begrijp simpelweg niet dat als je in staat bent om zo'n grote bom onder die pijler te krijgen dat je het niet gelijk af maakt. De beveiliging is nu waarschijnlijk aangescherpt dus een nieuwe poging wordt een stuk lastiger.dion_b schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:52:
[...]
Draai het om: als het geen effect had gehad zou de brug gelijk met veel bombarie heropend zijn om dat te tonen. Dat is ook gebeurd - waarna het weer heel snel dicht ging voor spoorvervoer. Dat zegt impliciet ook wat. De aanslag was op de spoorzijde, niet de weg deze keer.
Ondertussen meldt officiële RU Telegram dat het open zou zijn, maar heb ik geen onafhankelijke bevestiging kunnen vinden.
De Russen melden dat er een explosie is geweest, maar dat er geen schade is....dion_b schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:52:
[...]
Draai het om: als het geen effect had gehad zou de brug gelijk met veel bombarie heropend zijn om dat te tonen. Dat is ook gebeurd - waarna het weer heel snel dicht ging voor spoorvervoer. Dat zegt impliciet ook wat. De aanslag was op de spoorzijde, niet de weg deze keer.
Ze piepen alleen een beetje over een civiel doel.
Gewoon het feit dat één van de meest beveiligde objecten alweer succesvol aangevallen is zonder dat ze er iets aan kunnen doen is al een enorme blamage voor de Russen.
YouTube: Zo beschermt Rusland de belangrijke Krimbrug | NU.nl | Explainer
[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 05-06-2025 09:34 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Men weet het nu niet zeker. Die brugpilaar kan structureel beschadigd zijn. Misschien laten de Russen nu wel treinen rijden, maar beperken ze het gewicht. Mogen er bijv gaan tanks meer op de treinen.3raser schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:59:
[...]
Wat je eigenlijk zegt is dat de brug tijdelijk dicht is geweest. Niet geheel onlogisch. Maar als hij nu weer in gebruik is dan is het effect van de aanval toch nihil? Ik begrijp simpelweg niet dat als je in staat bent om zo'n grote bom onder die pijler te krijgen dat je het niet gelijk af maakt. De beveiliging is nu waarschijnlijk aangescherpt dus een nieuwe poging wordt een stuk lastiger.
Bij een volgende flinke storm met stroming begeeft de pilaar het wellicht. Het hoeft niet te betekenen dat de brug per direct instort, maar je kan hem wel zo beschadigen dat hij wellicht over een paar weken in elkaar klapt (of niet).
De breakdown inclusief exacte locaties en ook met een timestamp analyse van het filmpje. Indrukwekkend werk.Yakolev schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:33:
[Twitter]
GeoConfirmed UKR.
— GeoConfirmed (@GeoConfirmed) 4 juni 2025
Full analyses of the SSU video.
DESTROYED: 12 - Confirmed (by Sat)
Attacked: 11 - Damage unclear
UNK : 1 [Could be double]
Amount = different planes based on geolocation and comparison of distinct features (like counting tires on top of the plane, thanks for… https://t.co/QJLGSIaiSy
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
De aanval op de vliegtuigen was mooi, maar gooit weinig roet in het eten van RU volgens mij.
De aanval op de krim-brug is een storm in een glas water. Zelfs met een stormshadow ga je daar niet veel beweging in krijgen.
De aanval op de krim-brug is een storm in een glas water. Zelfs met een stormshadow ga je daar niet veel beweging in krijgen.
YouTube: Update from Ukraine | New Evidence! Ruzzia Lost two A-50 and many Tu...
Denys Davydov heeft gisteren een mooie analyse gemaakt van operation Spider Web en dan met name een beeldanalyse over de vliegtuigen die 'kapot' zijn gemaakt.
Ik lees nog wel steeds verschillende aantallen, 41 vs 12 vs 21. Time will tell.
Denys Davydov heeft gisteren een mooie analyse gemaakt van operation Spider Web en dan met name een beeldanalyse over de vliegtuigen die 'kapot' zijn gemaakt.
Ik denk dat dit een hele belangrijke set missies was voor de Oekraïners. Primair is het denk ik wél een belangrijke slag tegen de Russen. En dan misschien niet eens zozeer dat deze actie directe invloed heeft op het slagveld. Maar, de Oekraïners laten wel degelijk zien dat het voortzetten van de oorlog een zware tol eist op de militaire - maar ook economische - positie van Rusland. Rusland zal doorhebben dat het aanvallen als deze gewoonweg niet 100% kan tegenhouden; en moeten verliezen als deze gewoonweg incalculeren bij het voortzetten van deze oorlog.brecht_vb schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:35:
De aanval op de vliegtuigen was mooi, maar gooit weinig roet in het eten van RU volgens mij.
Ik denk dat het intern ook heel belangrijk is om met acties als deze het moraal nog enigszins op te poetsen. Deze twee aanvallen laten zien dat Oekraïne nog niet uitgeteld in de hoek ligt. Het is een gevaarlijk, en vindingrijk land.
En dat is dan ook meteen de boodschap aan het Westen, denk ik. In deze wereld waar het schreeuwen is naar aandacht, en overstemming en vergetelheid dreigt, zijn acties als deze ontzettend belangrijk. Het laat ook aan het Westen zien dat Oekraïne nog lang niet ontklauwd is door Rusland. Integendeel. Dit katje zul je met handschoenen moeten blijven oppakken.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
De boodschap is gewoon heel duidelijk, Ukraine is bereid om de oorlog overal te voeren, ook in Rusland. Net zoals ze dat gedaan hebben in Afrika. De bedoeling hiervan is om vooral de resources te verdelen. Rusland heeft keuzes moeten maken om vooral de grensstreek te beveiligen.
Nu dat ze aantonen dat ze ook diep in Rusland basissen kunnen aanvallen, moeten ze deze strategie herdenken. Het is vooral het oorlogstheater verleggen naar meer dan enkel de ingevallen regio's, maar naar heel Rusland.
Ukraine blijft een verbazingwekkend weerbaar en inventief land. De driedaagse operatie tot een halt te zetten, het zinken van de Moskva en alle andere zeemacht materiaal waaronder een duikboot, de aanvallen via drones, de inval in Rusland zelf en nu de drone aanvallen op vliegtuigbasisen 1000 km verder.
Hopelijk nog een paar van die mooie verassingen in petto!
Nu dat ze aantonen dat ze ook diep in Rusland basissen kunnen aanvallen, moeten ze deze strategie herdenken. Het is vooral het oorlogstheater verleggen naar meer dan enkel de ingevallen regio's, maar naar heel Rusland.
Ukraine blijft een verbazingwekkend weerbaar en inventief land. De driedaagse operatie tot een halt te zetten, het zinken van de Moskva en alle andere zeemacht materiaal waaronder een duikboot, de aanvallen via drones, de inval in Rusland zelf en nu de drone aanvallen op vliegtuigbasisen 1000 km verder.
Hopelijk nog een paar van die mooie verassingen in petto!
Computers make very fast, very accurate mistakes.
41 is de upper limit, gemeld door UA zelf. Meer zullen het dan ook niet zijn.Polycom schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:54:
YouTube: Update from Ukraine | New Evidence! Ruzzia Lost two A-50 and many Tu...
12 destroyed + 11 damaged is de huidige tally van de satellietbeelden. Dat is dan her huidige minimum van 23 destroyed/damaged.
PSN
Het gaat allemaal om het moeilijker maken, De Bear uit de koude oorlog is het werkpaard, hoe minder werkpaarden je hebt, hoe zwaarder je de rest belast om het tempo vol te houden, wat weer leid tot meer onderhoud en outage, waardoor de resterende kisten weer zwaarder belast worden en weer meer onderhoud nodig hebben.brecht_vb schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:35:
(het waren er maar 55 of 60 die ze hadden in 2020, en daarvan is altijd een gedeelte in onderhoud, en als je er dan nu 10 actieve verliest, ben je zo 25 tot 30% van je actieve TU95's kwijt)
Verder leid die aanval tot verschuiving van de Russische troepen een aandacht weer terug verder in het achterland, want dit heeft laten zien dat ze daar kwetsbaar zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 05-06-2025 11:51 ]
PSN
Dit soort acties (hoe groot of klein ook) hebben een enorm effect.YakuzA schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:49:
Verder leid die aanval tot verschuiving van de Russische troepen een aandacht weer terug verder in het achterland, want dit heeft laten zien dat ze daar kwetsbaar zijn.
In de Vietnam-oorlog bleken ze enorm effectief.
De constante angst, de dreiging, het gevoel van 'waar gaan ze nu weer toeslaan?' is gekmakend.
Hoe diverser, hoe beter soms.
Dan weer een spoorbrug, dan weer een vliegveld, een olie-opslag, een fiets vol explosieven. Je weet niet meer waar je je verdediging moet inzetten.
Ik had eigenlijk nog meer van dit soort acties vanuit Oekraïne verwacht. Zowel door Speciale Troepen als door partizanen. Want wie geen geld heeft, moet slim zijn.
Gezien het aantal rokende Yuri’s op specifieke, tactische plekken gebeurt er in de achtergrond ook meer dan het nieuws haalt:Rzaan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:13:
[...]
Dit soort acties (hoe groot of klein ook) hebben een enorm effect.
De constante angst, de dreiging, het gevoel van 'waar gaan ze nu weer toeslaan?' is gekmakend.
Dan weer een spoorbrug, dan weer een vliegveld, een olie-opslag, een fiets vol explosieven. Je weet niet meer waar je je verdediging moet inzetten.
Ik had eigenlijk nog meer van dit soort acties vanuit Oekraïne verwacht. Zowel door Speciale Troepen als door partizanen. Want wie geen geld heeft, moet slim zijn.
YakuzA in "De situatie binnen Rusland"
Search op yuri:
De situatie binnen Rusland
Er was ook ooit ergens zo’n tracker voor ‘mysterious fires in Russia’ dacht ik.
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 05-06-2025 12:56 ]
PSN
Cashflow vanuit de bevroren Russische assets in Japan komt ook op gang:
https://www.ukrinform.net...rozen-russian-assets.htmlUkraine and the Japan International Cooperation Agency (JICA) have signed an agreement required to receive $3 billion under the Extraordinary Revenue Acceleration (ERA) loans initiative.
Ukrainian Prime Minister Denys Shmyhal announced this on Telegram, according to Ukrinform.
"Ukraine and JICA have signed an agreement necessary to receive $3 billion under the ERA initiative. The funds will be repaid using proceeds generated from frozen Russian assets. These resources will be directed toward priority budget expenditures to boost the economy and strengthen Ukraine," he wrote.
PSN
Natuurlijk moeilijk te bewijzen maar er gaan geruchten rond dat Rusland op de dag dat de vliegtuigen zijn aangevallen wederom een grootschalige aanval wou doen met raketten en drones op Oekraïne, dit om maximale druk uit te oefenen op Oekraïne voor aan de onderhandelingstafel om toch maar akkoord te gaan met ongunstige voorwaarden.
Een aantal vliegtuigen had ook (zichtbaar in de drone video’s) al cruise missiles aan de vleugel hangen.
Door deze actie is specifiek dit bombardement op die bewuste dag niet doorgegaan en daarmee kwam de Russische delegatie toch met een ander gevoel naar de onderhandelingen lijkt me, in plaats van maximale druk uitoefenen moesten ze incasseren.
Een aantal vliegtuigen had ook (zichtbaar in de drone video’s) al cruise missiles aan de vleugel hangen.
Door deze actie is specifiek dit bombardement op die bewuste dag niet doorgegaan en daarmee kwam de Russische delegatie toch met een ander gevoel naar de onderhandelingen lijkt me, in plaats van maximale druk uitoefenen moesten ze incasseren.
Oekraine moest hier lang ook terughoudend mee zijn. De vorige US regering was altijd bezig met deescaleren. Aanslagen in Rusland (zeker ook op de raffinage industrie) waren ze niet blij mee en ze hadden flink wat leverage met dehulp die ze boden.Rzaan schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:13:
[...]
Dit soort acties (hoe groot of klein ook) hebben een enorm effect.
Die hulp is nu toch al heel erg opgedroogd en staat voor nog verdere versoberingen.
Daar hoeft Oekraine nu dus ook geen/minder rekening mee te houden.
in de US zijn ze van de aanval afgelopen weekend pas naderhand op de hoogte gesteld. Dat was ook de hoogste noodzaak, dat ze het niet van te voren al wisten.
een treffende spreuk
Was dit een overdracht? Het vliegtuig draagt namelijk het wapen van Oekraïne (de drietand).
In de regio Bryansk zou een Iskander installatie vernietigd zijn. Andere bronnen berichten ook nog over 2 beschadigde Iskander installaties.
https://x.com/UKikaski/st...Qa-O-EwfCV5e3TIa-3Jw&s=19
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Vooralsnog een claim, want het filmpje laat niks duidelijks zien. Tot nu toe is er nog geen enkele Iskander TEL bevestigd geraakt - dus het zou mogelijk wel een primeur kunnen zijn.BeaM-R schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:34:
In de regio Bryansk zou een Iskander installatie vernietigd zijn. Andere bronnen berichten ook nog over 2 beschadigde Iskander installaties.
Er is wel echter twijfel.
As for today, you're not going to find the 'Iskander' on our list until further evidence supports the claim: https://t.co/0fInyVmRLp
— WarSpotting (@WarSpotting) 5 juni 2025
What we see on the footage may, indeed, be it. It may also be SAM, or just an ammo, incl. 'Grad' ammo. Until then we'll keep an eye on it.
4/4
Does not look like a Iskander TBM explosion at all.
— WarVehicleTracker🇵🇱 ☧ (@WarVehicle) 5 juni 2025
Below, I will add a Tochka-U explosion from 2014 as comparison https://t.co/c7Fomkdi7W
Oekraiense en Russische OWA drones vliegen over en weer. In Bryansk zouden Oekraiense drones wel al wat geraakt hebben.
Significant explosions in the area of Bryansk in western Russia.
— Status-6 (Military & Conflict News) (BlueSky too) (@Archer83Able) 5 juni 2025
Looks like ammunition detonation. pic.twitter.com/TLglUHpXLE
Sad if true. Vogels maken nesten met fiber kabels;
Nature will adapt maar dit laat toch wel de trieste kant van deze waanzin zien
Birds on the front lines weave their nests from fiber optics. pic.twitter.com/vwdLXg3Wyy
— Saint Javelin (@saintjavelin) 5 juni 2025
Nature will adapt maar dit laat toch wel de trieste kant van deze waanzin zien
Daily driver; MB R171 SLK280
Video van Bryansk:Yakolev schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:05:
Oekraiense en Russische OWA drones vliegen over en weer. In Bryansk zouden Oekraiense drones wel al wat geraakt hebben.
[Twitter]
[...]
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/NZm94sCizY
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/v8MPWq4bCV
[ Voor 9% gewijzigd door gise op 06-06-2025 01:18 ]
brandstof tanks op Engels air base:
:strip_exif()/f/image/R4jjZm4neM8140u0HiEHmPb6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CCCWbII7NXpJ7RW7lLyaN0hn.jpg?f=fotoalbum_large)
Bryansk:
Russian sources:
:strip_exif()/f/image/R4jjZm4neM8140u0HiEHmPb6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CCCWbII7NXpJ7RW7lLyaN0hn.jpg?f=fotoalbum_large)
Engels, oil depot 🤩🔥 pic.twitter.com/Y9qfDr5R4p
— The Ukrainian Review (@UkrReview) 6 juni 2025
Bryansk:
Bryansk…. MORE BAVOVNA 💥💥💥 pic.twitter.com/dXkmp6XPNS
— MAKS 25 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 5 juni 2025
Russian sources:
🔥According to Russian sources, the following could have been hit in Bryansk:
— The Ukrainian Review (@UkrReview) 5 juni 2025
▪️Iskander launchers, which Russia planned to attack Ukraine with;
▪️a warehouse with stockpiles of Iskander missiles;
▪️a plane that brought new Iskander missiles;
▪️aircraft based at the airport. pic.twitter.com/MLuwy4Ghqx
[ Voor 22% gewijzigd door Tens op 06-06-2025 09:10 ]
Als Rusland al zegt wat er mogelijk geraakt is, dan zal het ook wel geraakt zijn.Tens schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:16:
brandstof tanks op Engels air base:
[Afbeelding]
[Twitter]
Bryansk:
[Twitter]
Russian sources:
[Twitter]
Partizanen (is dat de correcte vertaling?) hebben treinrails opgeblazen en een goederentrein laten ontsporen in bezet Oekraïne
Video: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/U7bHqT3eKV
Video: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/U7bHqT3eKV
Er is een HOOP positieve activiteit de laatste paar dagen: de drone-actie op russische vliegvelden, treinrails acties, olieopslag, Krim-brug en ga zo maar door.
Telkens weer hoop ik dat Oekraine nu eindelijk het militaire overwicht heeft om gebied terug te pakken, rusland terug te drijven. Maar, ik ben bang dat het zo ver niet makkelijk gaat komen, teveel russen voor de meatgrinder. En dat alle acties van afgelopen week vooral zullen helpen met onderhandelen.
Maar, ik blijf hopen.
Telkens weer hoop ik dat Oekraine nu eindelijk het militaire overwicht heeft om gebied terug te pakken, rusland terug te drijven. Maar, ik ben bang dat het zo ver niet makkelijk gaat komen, teveel russen voor de meatgrinder. En dat alle acties van afgelopen week vooral zullen helpen met onderhandelen.
Maar, ik blijf hopen.
Je zou maar een hooggeplaatst leger officier zijn aan Russische zijde, wat een rotweek heb je dan zeg
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik denk dat velen maar weg blijven van ramen, ook al is het de begane grond...PASware schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:24:
Je zou maar een hooggeplaatst leger officier zijn aan Russische zijde, wat een rotweek heb je dan zeg
Ook alweer verdomd dicht bij de 1 miljoen slachtoffers

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 06-06-2025 09:47 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik vind de Oekraïners (en vooral hun burgers) het slachtoffer.DropjesLover schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:46:
[...]
Ik denk dat velen maar weg blijven van ramen, ook al is het de begane grond...
Ook alweer verdomd dicht bij de 1 miljoen slachtoffers
De 1 miljoen Russen noem ik zeker geen "slachtoffer".
Ik vind het dan ook misplaatst om ze zo te noemen.
Slachtoffer van hun eigen bewind wellicht, waarvoor ze gesneuveld zijn.
Als die miljoen zich nou eens verzet had tegen dat bewind, hoe zou het er dan nu uitzien in Rusland en m.b.t. deze oorlog?
[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-06-2025 11:14 ]
Zo vrijwillig zijn de meesten niet de gehaktmolen in gewandeld.HugoBoss1985 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:03:
[...]
Ik vind de Oekraïners (en vooral hun burgers) het slachtoffer.
Ik vind het dan ook misplaats om ze zo te noemen.
Als die miljoen zich nou eens verzet had tegen dat bewind, hoe zou het er dan nu uitzien in Rusland en m.b.t. deze oorlog?
Dat zeg ik ook niet en ik heb die insteek (hou rekening met dwang) ook regelmatig genuanceerd hier op het forum.MikeyMan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:11:
[...]
Zo vrijwillig zijn de meesten niet de gehaktmolen in gewandeld.
[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-06-2025 11:13 ]
Dood en gewond is een slachtoffer, ongeacht de zijde, in mijn ogen.HugoBoss1985 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:03:
[...]
Ik vind de Oekraïners (en vooral hun burgers) het slachtoffer.
Ik vind het dan ook misplaatst om ze zo te noemen.
Rusland is op dit tempo al door 2,5 - 3 miljoen soldaten heen gebrand. Die 1 miljoen die daar tegen zouden protesteren worden gewoon neergemaaid. Die not 1 step back motivatie-tactiek uit WW2 wordt nu ook weer gewoon toegepast, zijn ook berichten van...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Feitelijk zijn het wel allemaal militairen; zeker zodra ze in Oekraïne, Kursk of op een Russische militaire basis geneutraliseerd zijn.DropjesLover schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:24:
[...]
Dood en gewond is een slachtoffer, ongeacht de zijde, in mijn ogen.
Rusland is op dit tempo al door 2,5 - 3 miljoen soldaten heen gebrand. Die 1 miljoen die daar tegen zouden protesteren worden gewoon neergemaaid. Die not 1 step back motivatie-tactiek uit WW2 wordt nu ook weer gewoon toegepast, zijn ook berichten van...
"Gesneuveld" vind ik dan beter passen.
Volgens mij heb je helemaal gelijk en had het protest al ver daarvoor plaats moeten vinden, binnen in Rusland.
Maar ze laten (lieten) zich helaas liever door de Oekraïners vernietigen.
En als je orders om burgerdoelen bewust aan te vallen uitvoert ben je voor mij geen fatsoenlijk mens.
[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-06-2025 11:56 ]
De meeste Russische soldaten zijn toch echter vrijwilligers, maar tegelijkertijd kan ik mij ook heel goed voorstellen waarom ze de belissing maakten. Velen hebben zich in recente maanden ook aangemeld in de hoop dat vrede dichttbij zou zijn. Die komen van een koude kermis thuis.MikeyMan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:11:
[...]
Zo vrijwillig zijn de meesten niet de gehaktmolen in gewandeld.
Uiteraard heb je ook een groep proffesionele soldaten, dienstplichtigen en gemobiliseerden die inderdaad geen keus hadden, maar het aandeel van deze groepen wordt steeds kleiner en kleiner.
Naja, het zijn alsnog ongeveer 250.000 - 300.000 mensen die nooit meer thuiskomen aan Russische zijde, al was het een keuze ja of nee. Ontzettend trieste getallen.
@Yakolev Die vrijwilligers worden helaas ook in grote mate gedwongen of van straat geplukt.
Wat er met de Noord-Koreanen gebeurd vind ik overigens ook wel interessant.MikeyMan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:48:
@Yakolev Die vrijwilligers worden helaas ook in grote mate gedwongen of van straat geplukt.
Wellicht komen we er nooit achter of dat die vrijwillig- of onder dwang handelen.
Het zijn fanatieke (gehersenspoelde) gekkies in ieder geval.
Ik heb wat recente beelden gezien en moest aan de Japanners in WW2 denken.
Ze blazen zichzelf liever op voor hun geweldige leider i.p.v. dat ze zich overgeven.
[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-06-2025 11:53 ]
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Russische bommenwerpers krijgen meer raketten mee als vóór Oekraïense drone-aanval
Zegt hoogstwaarschijnlijk iets over de beschikbaarheid van vliegtuigen.
En er zal een reden zijn dat ze tot nu toe nooit tot de max geladen worden, iets met leeftijd en belastbaarheid?
.
En er zal een reden zijn dat ze tot nu toe nooit tot de max geladen worden, iets met leeftijd en belastbaarheid?
🕸️✈️ After "Spiderweb" operation Russia was able to raise only 7 bombers for the attack, - Defense Express
— MAKS 25 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 6 juni 2025
❗️The enemy was able to use five Tu-95MS and two Tu-160. And they loaded them with missiles "to the maximum". Previously, each bomber usually launched 1-3 missiles, and now… pic.twitter.com/PXFCnEese3
.
Meer rode blokken op firms dan gister boven brandstof opslag Engels
:strip_exif()/f/image/72KRaTwEXL7yxGve9T4aLfK6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Tens op 06-06-2025 19:20 ]
Die vliegtuigen die zo volgeladen worden zegt echt wel iets. Als RU die image niet wouden geven; dan deden ze daar wel iets aan.Tens schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:19:
Russische bommenwerpers krijgen meer raketten mee als vóór Oekraïense drone-aanval
[Twitter]
.
Als UKR nog zo’n grap kan uithalen op die bommenwerpers heeft RU echt een probleem.
Lang geleden zagen we hier toropets dat dagen heeft gebrand.
Heeft iemand nieuws gezien of toropets vandaag terug wordt gebruikt, of wordt zoiets gewoon achtergelaten?
Heeft iemand nieuws gezien of toropets vandaag terug wordt gebruikt, of wordt zoiets gewoon achtergelaten?
Update video voor Engels:Tens schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:19:
Meer rode blokken op firms dan gister boven brandstof opslag Engels
[Afbeelding]
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/VVIWjyO9z3
Volgens BBC-Oekraïne, dat met veel soldaten en eenheden op de grond heeft gesproken, begint Oekraïne achter te lopen op Rusland wat betreft de kwantiteit en kwaliteit van drones.
https://www.bbc.com/ukrainian/articles/cg4v07dz3y6o
quote: Google TranslateIn 2024 and early 2025, Russia was able to systematise and scale up its production of FPV drones. It created an analogue of the Ukrainian Unmanned Systems Forces and trained highly professional units of UAV operators, such as the Rubicon, which are already causing considerable trouble for Ukrainian troops in the hottest areas of the front.
Meanwhile, Ukraine continues to develop its "zoo" of drones, scattering resources and forces among different manufacturers, who approach the creation of weapons differently. They are often willing to sacrifice product quality for the sake of reducing its cost, and therefore worsening its characteristics, a source in the management of one of the large defense enterprises tells BBC Ukraine.
In addition, the Russians were able to qualitatively modernize their main long-range drones – the Shaheds – and significantly increased the range of their FPV drones on the battlefield.
They were also quicker to bring a technological innovation to the battlefield – drones with artificial intelligence.
Dus dan is het heel mooi dat Oekraïne een aantal vliegtuigen heeft uitgeschakeld, maar als Rusland nu meer en meer overschakeld op drones dan is er nog steeds een groot probleem.Yakolev schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:46:
Volgens BBC-Oekraïne, dat met veel soldaten en eenheden op de grond heeft gesproken, begint Oekraïne achter te lopen op Rusland wat betreft de kwantiteit en kwaliteit van drones.
[...]
Afgelopen 3 dagen heeft Rusland een record aantal drones en raketten ingezet tegen Oekraïne
Over het aantal raketten dat Rusland produceert meldt de Kyiv Independent het volgende:
https://united24media.com...-missiles-and-drones-8942Russia’s largest airstrike yet
The previous record came at the end of May, when Russia fired 995 drones and various types of cruise and ballistic missiles over three days, averaging 300 aerial weapons per night.
This time, Moscow “outdid” even that: 452 aerial weapons were launched, including nearly 400 drones, along with dozens of cruise and ballistic missiles.
To understand the scale: In April 2024, Russia’s ally Iran launched 300 drones and missiles at Israel in a single wave. The effort to intercept them required assistance from the US, UK, and French air forces, in addition to Israel’s own air defense systems.
Over het aantal raketten dat Rusland produceert meldt de Kyiv Independent het volgende:
https://kyivindependent.c...-ukrainian-intel-figures/Russia's production of ballistic missiles has increased by at least 66% over the past year, according to data from Ukraine's military intelligence (HUR) shared with the Kyiv Independent.
At the end of 2022, Military Intelligence Chief Kyrylo Budanov claimed Russia was almost out of Iskander ballistic missiles. By December 2024, HUR spokesperson Andriy Yusov noted that Russia had increased production to somewhere between 40 and 50 Iskander missiles per month.
According to data obtained by HUR, Moscow is now producing 60 to 70 Iskander-M— the ballistic version of the missile — and 10 to 15 hypersonic Kinzhals per month
The figures shared with the Kyiv Independent show Russian stockpiles of "almost 600 Iskander-Ms" and "over 100" Kinzhals.
Groot probleem is natuurlijk dat China gigantische hoeveelheden drones levert aan Rusland.Yakolev schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:46:
[...]
Moet er niet aan denken hoeveel ze kunnen inzetten na dertig dagen wapenstilstandgise schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:55:
Afgelopen 3 dagen heeft Rusland een record aantal drones en raketten ingezet tegen Oekraïne
Putin zegt ook dat hun drones de beste zijn:Yakolev schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:46:
Putin claims Russian drones are world-leading but admits the need for stronger defenses, alluding to recent losses of strategic aircraft in a Ukrainian drone operation, per his council speech today. pic.twitter.com/SDafzOmDQw
— WarTranslated (@wartranslated) 6 juni 2025
Oekraïne claimt een Russische Su-35 te hebben neergeschoten.
Russian Su-35 claimed down over Kursk this morning by the Ukrainian Air Force https://t.co/tPwDDuPpEa
— Ukraine Control Map (@UAControlMap) 7 juni 2025
Boven Russisch gebied, de Russen zullen alles doen om visuele bevestiging te voorkomen.Yakolev schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:22:
Oekraïne claimt een Russische Su-35 te hebben neergeschoten.
[Twitter]
edit: er hing al een drone in de buurt:
Ukrainian Special Forces release the first footage of a downed Russian Su-35 fighter jet. https://t.co/3ecwUPYWYs pic.twitter.com/YvkdZWM7ZX
— WarTranslated (@wartranslated) 7 juni 2025
https://defence-blog.com/...ussian-su-35-fighter-jet/In a brief statement, the Air Force confirmed, “A Su-35 multirole fighter was downed as part of an air operation in the Kursk sector.”
No further details were provided by the service regarding the method of engagement or the exact location of the shootdown.
Unofficial sources suggest the Russian aircraft was attempting to approach the Ukrainian border with the intent to intercept Ukrainian fighter jets conducting precision strike missions on targets inside Russian territory. According to those accounts, the Su-35 was lured into a pre-set trap and neutralized before it could engage.
[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 07-06-2025 11:48 ]
Was ze inderdaad erg goed gelukt met de 29 toestellen van de week. Maar we wachten af.
Maar hier lijkt er inderdaad visuele bevestiging te zijn. Filmpje van mogelijk neergestorte vliegtuig in Tweet.
En een Reddit link: (Reddit Old)
https://old.reddit.com/r/...n_air_force_shows_visual/
Maar hier lijkt er inderdaad visuele bevestiging te zijn. Filmpje van mogelijk neergestorte vliegtuig in Tweet.
Not Oleshchuk pic.twitter.com/2oQZUBUOMC
— Vitaly (@M0nstas) 7 juni 2025
En een Reddit link: (Reddit Old)
https://old.reddit.com/r/...n_air_force_shows_visual/
[ Voor 71% gewijzigd door Yakolev op 07-06-2025 11:06 ]
*knip* Voegt niets toe
[ Voor 94% gewijzigd door teacup op 07-06-2025 18:18 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
En ook een bevestiging van Fighterbomber - de piloot heeft het overleefd.Yakolev schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:59:
Was ze inderdaad erg goed gelukt met de 29 toestellen van de week. Maar we wachten af.
[Twitter]
https://t.me/fighter_bomber/21375Su-35S lost in Kursk region. Pilot rescued.
Laatste dagen waren er idd al (opvallend) wat meer filmpjes op aan het duiken van F16’s die ground support role vervullen rondom Tetkino in Kursk.Tens schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:53:
[...]
Boven Russisch gebied, de Russen zullen alles doen om visuele bevestiging te voorkomen.
edit: er hing al een drone in de buurt:
[Twitter]
[...]
https://defence-blog.com/...ussian-su-35-fighter-jet/
PSN
stukje over hoe de Oekraïense luchtmacht opereert:YakuzA schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:28:
[...]
Laatste dagen waren er idd al (opvallend) wat meer filmpjes op aan het duiken van F16’s die ground support role vervullen rondom Tetkino in Kursk.
Ukraine’s jets adopt Western tactics, learn to hunt in packs
But one of the most important updates to Kyiv’s air arm isn’t technological, it’s procedural. Ukrainian pilots now fly in complex packages, where each plane supports the other planes in the same formation.
https://euromaidanpress.c...unt-in-packs-like-wolves/From solo missions to strike packages
The arrival of the first F-16s back in August, and the first Mirage 2000s in February, allowed even more complex strike packages. Unlike the Sukhois and MiGs, the F-16s and Mirage 2000s do have internal radar-jammers.
“Sometimes when we arrive, there are already F-16s waiting there, or sometimes Mirages,” a Ukrainian fighter pilot said in an official video from March.
The F-16s and Mirages “either cover the whole package that is sent there to [strike] our enemies, or also strike [themselves],” the pilot said.
So while some F-16s are flying attack sorties over Sumy with American-made precision glide bombs, others may be flying jamming missions to protect the attackers—while other Ukrainian fighters, perhaps Su-27s, target the Russian air-defenses that the F-16s and Mirages can’t jam.
These complex fighter packages still don’t risk striking very deep inside Russia, where the air defenses might be prohibitively dense. “Currently, we can only strike at tactical depth,” the pilot in the March interview conceded. That means tens of kilometers rather than hundreds of kilometers.
[ Voor 58% gewijzigd door Tens op 07-06-2025 13:17 ]
Het was een F-16 blijkbaar: Meerdere bronnen twijfelen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3DzW1fqozzRiTjfBCGUq4EgK.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 08-06-2025 11:43 ]
Yes! Weer een Cyka-35 minder. Hun minst slechte vliegende schroothoop. Of meer, niet vliegende dan.
Zouden er inderdaad geen A-50s meer paraat zijn op het moment. Best veel Oekraïense activiteit dicht bij het front.
Zouden er inderdaad geen A-50s meer paraat zijn op het moment. Best veel Oekraïense activiteit dicht bij het front.
een treffende spreuk
We weten natuurlijk niet of de SU-35 is neergeschoten met “onze” (NL) F16, maar hebben onze wel eens eerder een vliegtuig uit de lucht geschoten? In ieder geval weer mooi resultaat!
Jazeker :gise schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 14:58:
[...]
We weten natuurlijk niet of de SU-35 is neergeschoten met “onze” (NL) F16, maar hebben onze wel eens eerder een vliegtuig uit de lucht geschoten? In ieder geval weer mooi resultaat!
https://www.nmm.nl/nl/stories/mig-killer/
een treffende spreuk
Plastic fabriek die drone onderdelen maakt brandt.
Nog geen oorzaak bekend
:strip_exif()/f/image/KTtSIzY1twCdm8hW3ChgQ5qT.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog geen oorzaak bekend
:strip_exif()/f/image/KTtSIzY1twCdm8hW3ChgQ5qT.jpg?f=fotoalbum_large)
🔥 A warehouse storing components for Russian drones reportedly caught fire in Azov, Rostov region. The facility, producing plastic parts for drone manufacturing, was significantly damaged. pic.twitter.com/kelPQAMYWs
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 7 juni 2025
vind ik nogal kwatsj, dat laat RU niet gebeuren, en het houdt 0 rekening met CN en NK.TeslaNerd schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:02:
[...]
Ik zag deze post vandaag met een HOOP positieve activiteit voor de toekomst van Oekraine en Rusland
https://x.com/mylordbebo/status/1931261797828296806?s=46
Oekraïne heeft niet de ambitie en mankracht om diep Rusland in te gaan. Die zullen hooguit een 'protective border' gebied in het grensgebied aan de russische zijde maken en hun voormalige regio's weer innemen.brecht_vb schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:22:
[...]
vind ik nogal kwatsj, dat laat RU niet gebeuren, en het houdt 0 rekening met CN en NK.
Meer is niet te doen. En de eerdere aanvallen op russich gebied waren voornamelijk strategisch van aard.
Iemand die beweert dat Oekraïne half rusland gaat overnemen is een idioot en/of heeft een verborgen agenda.
let the past be the past.
Een alternatieve manier om drones te bevechten. (Filmpje in tweet)
Russian troops ambushed a Ukrainian fiber-optic FPV drone and cut its cable with medical scissors as it flew past. pic.twitter.com/HsUNR3iatW
— Clash Report (@clashreport) 7 juni 2025
*knip* Niet op de man
[ Voor 94% gewijzigd door teacup op 07-06-2025 21:02 ]
een treffende spreuk
Volgende stap is autonome drones die zelf een doel opzoekenpro_6or schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:04:
[...]
Hey, je hebt de tekst aangepast. Het is nu geen grote Russische overwinning meer maar iets dat (natuurlijk, al lang) gebeurt aan het front. Zie je het kabeltje toevallig ontrollen dan kun je het altijd proberen door te knippen.
Schaartje is ook dual use. Zal onze invasieve soort binnenkort hard nodig hebben.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Die zijn er al! En worden ook al ingezet. Daar is inmiddels al een tijdje het 1 en ander over te vinden op internet qua verhalen/achtergrond.evilution schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:25:
[...]
Volgende stap is autonome drones die zelf een doel opzoeken
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Nieuwe FPV van één van de drones die een paar dagen terug vanuit een vrachtwagen een vliegtuig te pakken had genomen. Heerlijk scherp beeld met brandende vliegtuigen en nul air defense.
Hier geupload: https://streamable.com/xewpza
Hier geupload: https://streamable.com/xewpza
/f/image/V4e3qDrgf9Xw8MeWp7elmj6C.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Spykie op 07-06-2025 20:26 ]
Die zijn er al en worden al sinds vorig jaar ingezet, zie bv. XWB in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M10"evilution schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:25:
[...]
Volgende stap is autonome drones die zelf een doel opzoeken
Een Russische trein met militair materiaal zou getroffen zijn (niet bekend hoe, maar er zijn geruchten). Op de trein zaten meer dan 10 tanks en tientallen andere voertuigen, deze zouden verloren zijn gegaan.
The Ukrainian Armed Forces struck a locomotive transporting a column of Russian military equipment, the Southern Defense Forces confirm.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 7 juni 2025
As a result, Russia lost 13 tanks and over 100 units of armored and automotive vehicles. pic.twitter.com/tE6QbxXp9n
Dit klopt niet en is gerectificeerd.
According to updated information, the Su-35 fighter jet that took off from the Borisoglebsk airbase was shot down by a surface-to-air missile system.
— AviVector (@avivector) 7 juni 2025
We apologize for sharing previously inaccurate information. We also mistakenly deleted the previous post.
Ik zie her en der berichten van “Spider Web 2.0”, ditmaal een aanval op een trein die tanks aan het vervoeren was. Hopelijk snel wat beeldmateriaal en confirmatie.
Mogelijk 13 tanks en ~100 (gepantserde) voertuigen geraakt.
:strip_exif()/f/image/wdPcKJz86lMY7NehkXF8GwA5.jpg?f=fotoalbum_large)
Post: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/hLMHazATDv
:strip_exif()/f/image/wdPcKJz86lMY7NehkXF8GwA5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door gise op 07-06-2025 22:05 ]
Zal dit geen fake bericht zijn? Ik zie er verder nog weinig over.gise schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:03:
Ik zie her en der berichten van “Spider Web 2.0”, ditmaal een aanval op een trein die tanks aan het vervoeren was. Hopelijk snel wat beeldmateriaal en confirmatie.
[Afbeelding]
Bron is onduidelijk, werd gisteren ook al over de post aangegeven. Informatie uit een tweede bron zou fijn zijn. Tot dan toe even kritisch zijn op deze informatie.HCMarX schreef op zondag 8 juni 2025 @ 07:46:
[...]
Zal dit geen fake bericht zijn? Ik zie er verder nog weinig over.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Ik lees heel af en toe mee, maar niet veel meer. De uitzichtloosheid van de situatie maakt dat ik niet meer elke dag de ontwikkelingen wil volgen. Mijn familie zit gelukkig veilig en verder probeer ik de negatieve dingen zoals het zoveelste willekeurige bombardement op burgerdoelen een beetje te ontwijken, en positieve dingen (zoals de Oekraïense aanval op de vliegvelden) wel te lezen.
Ik kan er toch verder niets aan doen, behalve geld doneren, dus probeer ik mijn gemoedstoestand ook een beetje te beschermen. Elke dag over deze ellende lezen, trek ik niet meer.
Zie nu een bevestiging uit een ander kanaal:teacup schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:10:
[...]
Bron is onduidelijk, werd gisteren ook al over de post aangegeven. Informatie uit een tweede bron zou fijn zijn. Tot dan toe even kritisch zijn op deze informatie.
https://newsukraine.rbc.u...e-smashes-1749326470.html
@RoD Heb Nederlandse wortels maar herken de stemming bij mijzelf ook wel. De uitzichtloosheid geldt evenzo voor Rusland als voor Oekraïne. Rusland heeft zijn "Window of opportunity" al lang geleden gehad en niet goed gebruikt. De tussen hangen en wurgen situatie die we nu zien bestaat zolang dat land in de ontkenning blijft hangen. Oekraïners kunnen zich niet permitteren de uitzichtloosheid alszodanig te accepteren. En daarom verwacht ik eigelijk dat die situatie niet uitzichtloos is. Ze is heel moeilijk maar Oekraïne is zeker niet zonder support.Ukrainian forces struck a Russian railway convoy with a powerful attack. The strike destroyed more than 10 tanks, informs the Southern Defense Forces of Ukraine.
P.S. naast die trein heb ik de nodige andere gebeurtenissen gezien die hier later wel langs gaan komen.
[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 08-06-2025 10:21 ]
Zeer herkenbaar.RoD schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:21:
[...]
Ik lees heel af en toe mee, maar niet veel meer. De uitzichtloosheid van de situatie maakt dat ik niet meer elke dag de ontwikkelingen wil volgen. Mijn familie zit gelukkig veilig en verder probeer ik de negatieve dingen zoals het zoveelste willekeurige bombardement op burgerdoelen een beetje te ontwijken, en positieve dingen (zoals de Oekraïense aanval op de vliegvelden) wel te lezen.
Ik kan er toch verder niets aan doen, behalve geld doneren, dus probeer ik mijn gemoedstoestand ook een beetje te beschermen. Elke dag over deze ellende lezen, trek ik niet meer.
Beetje mijn verhaal. Familie zit veilig en we ondersteunen zowel het leger, individuele leger-onderdelen en vluchtelingen.
Mijn partner vertaalt heel soms ook onderhouds- en gebruiksdocumenten voor voertuigen die vanuit Defensie naar Oekraine gaan.
De bombardementen in Oekraine lees ik niet meer. Depressie ligt op de loer.
Echter lijkt het niet te kloppen.pro_6or schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:29:
Ook op firms, “zouden” branden te zien zijn;
https://x.com/hpwwjvafcv8...&t=kMJNzBiLE-vmobMJNWxRNQ
1. Het spoor loopt daar niet.
2. De brand was er een dag eerder dan de strike was aangegeven.
Claim to show FIRMS data of the incident, i am incredulous.
— Justin Case (@justincbzz) 8 juni 2025
One, afaik the rail ends here
Second, the incident is claimed to have happened on the 7th, but on the 6th there's already fires in the area
Third, this looks like a regular fire in the fields https://t.co/Q6c2xVkePI pic.twitter.com/OoRRXBvphW
Werd idd al aangewezen als onwaarschijnlijk op die locatie:Yakolev schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:24:
[...]
Echter lijkt het niet te kloppen.
1. Het spoor loopt daar niet.
2. De brand was er een dag eerder dan de strike was aangegeven.
[Twitter]
PSN
De ellende welke de russen uitstorten over Oekraïne is verschrikkelijk, en ik kan mij goed voorstellen dat je op den duur wat afstand moet nemen (zeker als je nauwe banden hebt met het land en de inwoners). Het siert je dat het je je zo aantrekt, en afstand nemen is daarbij verstandig.RoD schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:21:
[...]
Het is misschien een schrale troost, maar ondanks alles wat er nu gebeurt ben ik ervan overtuigt dat we op het punt in de geschiedenis zijn aangekomen waar Oekraïne zich permanent los weet te worstelen uit de grip/invloed van rusland. De prijs voor deze vrijheid is hoog, maar zo ook de kansen voor Oekraïne. Door alle berichten van de oorlog lijkt het soms alsof alles grim en duister is, maar wanneer je op een afstand kijkt zie je langzaamaan de kansen voor Oekraïne toenemen.
- De russen hoopten op een snelle initiële overwinning; die hebben ze niet gekregen.
- De russen hoopten op uitblijven van westerse steun; de steun voor Oekraïne werd steeds groter.
- De russen hoopten op het winnen met massa; de russen zijn grotendeels door de sovjet erfenis heen.
- De russen hoopten op het opbranden van de sovjet voorraden van Oekraïne; Oekraïne heeft in oorlogstijd voor een significant deel de overstap naar Westers materieel weten te maken.
- De russen hoopten op het breken van het Oekraïense volk met terreur; men vecht door voor hun naasten.
- De russen hoopten op het winnen met een uitputtingsoorlog/oorlogseconomie; alle seinen in rusland staan op rood en uitstellen van de rekening wordt steeds kostbaarder.
- De russen hoopten op het, via Trump, afdwingen van een snelle capitulatie; Oekraïne weet het proces politiek keurig te sturen en de russische manipulatie tegen de russen te keren.
- De russen hoopten op het effect van intimidatie van westerse landen/producenten; de productiecapaciteit blijft toenemen en we staan op de vooravond van de grootste investeringen in defensie sinds lange tijd.
- De russen hoopten op uitdoven van westerse steun; de steun Europa neemt steeds verder toe.
- De russen hoopten op het vernietigen van de Oekraïense oorlogsindustrie; er wordt steeds meer in Oekraïne zelf geproduceerd.
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
De preoccupatie met treinen is hier zo groot dat een brandende Russische bitumen fabriek er een minderwaardigheidscomplex van zou krijgen.
Oekrainse drones dus:
:strip_exif()/f/image/i9MaTgSejtTHDCNpVQCbLfPr.png?f=user_large)
/f/image/O1FpfyDoeBCAzzXx6g14mwg0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Kwb9c9gNVZaTdWx4Jx1hjVIF.png?f=fotoalbum_large)
Over de raffinaderij, waar de bitumenfabriek deel van uitmaakt:
RBC-UkraineIn Kstovo, Nizhny Novgorod region in Russia, a massive fire broke out at one of the factories. It erupted shortly after a drone attack.
There is a fire in a bitumen production unit with a total volume of 200 cubic meters. A firefighting train departed from the Zelecino station to the site," said a statement from the rescue services.
Oekrainse drones dus:
In Rusland hebben ze tegenwoordig brandbestrijdingstreinen:Notably, an air raid alert was declared in Kstovo in the morning due to UAVs. However, whether the fire is a result of a strike is still unknown. At least one drone was captured on video.
Omdat met al die branden de locatie van belang is eerst maar even een kaart:Meanwhile, the Russians reported that a firefighting train had been dispatched to the scene of the fire.
According to Russian media, tanks with bitumen are burning there, after the substance spilled over an area of 100 square meters.
:strip_exif()/f/image/i9MaTgSejtTHDCNpVQCbLfPr.png?f=user_large)
/f/image/O1FpfyDoeBCAzzXx6g14mwg0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Kwb9c9gNVZaTdWx4Jx1hjVIF.png?f=fotoalbum_large)
Over de raffinaderij, waar de bitumenfabriek deel van uitmaakt:
The Lukoil refinery is one of the key assets in Russia's fuel sector, which directly supports the war effort. From here, streams of petroleum products supply the Russian military with fuel for aviation, armored vehicles, and rear logistics.
Moreover, the Kstovo refinery supplies not only internal military convoys but also delivers fuel to the temporarily occupied territories of Ukraine. In other words, this plant is a part of the enemy’s deeply integrated military-industrial complex.
Firms laat rode vlakken zien bij Krymsk airbase:
Precies op de plek waar brandstoftanks staan: 44.961334, 38.010761
:strip_exif()/f/image/M1HcUsuiRsBqyGMyi6NrDQyw.jpg?f=fotoalbum_large)
Precies op de plek waar brandstoftanks staan: 44.961334, 38.010761
A fire broke out last night at the fuel depot of the Krymsk airbase in Russia's Krasnodar Krai, according to FIRMS data analyzed by monitoring group "Crimean Wind." pic.twitter.com/vah2y0WFEP
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 8 juni 2025
:strip_exif()/f/image/M1HcUsuiRsBqyGMyi6NrDQyw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D6xNCWnbiXTnB3bkmnhzhJCb.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.
Let op:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid