Een terechte vraag denk ik, en wat lastig te beantwoorden omdat er zoveel tegelijk gebeurt. Zo is het nu met dat circus rond die besprekingen lastig luisteren naar zowel Oekraïne als Rusland. Beiden hebben zo hun eigen belang om te benadrukken dat de Russen nog doorgaan. Oekraïne wil duidelijk maken dat Rusland andere plannen heeft dan onderhandelen. Rusland zelf wil natuurlijk uitstralen dat ze deze oorlog nog lang kan volhouden.
Om die reden zag ik zelf liever een externe bron hierover iets uitspreken.
CNN haalt vandaag enkele Amerikaanse officials aan. Amerikaanse officials, ook altijd zo'n onduidelijk begrensde groep personen die blijkbaar kennis van zaken hebben, maar goed, CNN refereert eraan. Daar wil ik dan nog wel op af gaan.
En wat zeggen ze?
Russia amassing forces for new Ukraine offensive
Nu is dat niet meteen iets waar we ons verstand van moeten verliezen. Zo moest dat vorige vermaarde lenteoffensief van Rusland door de Oekraïense commander-in-chief Syrskyi worden gemeld
Kyiv Independent.
De titel van dat artikel vertelt het verhaal wel:
Russia's spring offensive has 'effectively already begun,' Syrskyi says
Als een van de officials zelf iets over de doelstelling van het offensief denkt te kunnen zeggen, dan neig ik ernaar het toch weer minder serieus te nemen:
“Putin will attempt to take whatever land he can get right up to the outskirts of Kyiv,” the second US official said. “The Russians are going to make every effort to get what they can.”
Dat woord Kyiv had er even niet in moeten staan. Daarvan krijg ik de neiging dit als overdrijving te diskwalificeren.
Over de Oekraïners zegt het artikel:
The preparations come as Ukraine is suffering a major manpower shortage on the battlefield. US assessments show that it is largely Ukrainian drone capabilities and the effectiveness of its minefields that are holding back Russia despite its sizable manpower advantage, both in Eastern Ukraine and inside Russia’s Kursk region where Ukrainian forces still maintain a foothold.
Dit klinkt misschien niet zo positief. Hierover heb ik nog een slotopmerking. Maar een verdedigende partij heeft een meer comfortabele positie dan een aanvallende partij. Als mijnen en drones de verdediging kunnen ondersteunen dan kijken we aan tegen een verandering van definitie van wat nodig is voor een verdediging. Bedenk dat deze officials een door drones bezwangerde oorlog vermoedelijk ook maar van horen zeggen hebben.
Ook over de Russen was het artikel kritisch:
Russia is having its own challenges amassing the forces it would like, as the two sides have continued a grinding and deadly war of attrition in eastern Ukraine. In addition, the first official told CNN that there is no indication that North Korea is currently able to significantly increase its own troops levels in Ukraine, following the loss of thousands of its soldiers in the fighting. However, for weeks now, US assessments have shown little change in Russia’s war aims, including taking control of more Ukrainian territory, despite the Trump administration urging the Kremlin to abide by a 30-day ceasefire and to enter substantive peace talks.
Misschien moeten we in dit licht de wat ongewone bijdrage plaatsen die de Russen hadden voorbedacht om het Russia's 98th Parachute Division bij Chasiv Yar te ondersteunen (
teacup in "Het Donbas front").
In het bovenstaande lees ik vooral de
interpretatie van de gegevens door deze officials. De kans is levensgroot dat de Oekraïense militairen van dezelfde informatie een andere interpretatie maken omdat ze al enkele jaren met Russen in de weer zijn.
Misschien is dit de enige feitelijke waarneming uit het artikel:
CNN has previously reported that surveillance feeds have been showing Ukrainian forces for several weeks that Russia is moving significant numbers of troops and hardware into positions just a few dozen kilometers back from the front line.
De Russen lijken dus iets te willen gaan doen. Trekken ze alles uit de kast? Nou nee, want er is inmiddels een hoop materieel aan de EU Oostgrens opgesteld. Ongeacht wat ze van plan zijn gaat Kyiv het door de afwezigheid van dergelijk materieel niet worden. Poetin reageert misschien op de politieke druk met dit offensief. Dit zou dan weer een kwetsbaarheid zichtbaar maken van de combinatie van een politiek leider en militair oppercommandant in een persoon. Het is daarom heel goed mogelijk dat in dit offensief geen militair doel is te onderscheiden, maar later vooral een politiek doel blijkt te hebben gehad.
Slotopmerking
In US en UK wordt door best wel wat schrijvers negatief tegen de kansen van Oekraïne aan gekeken. Wie daar op aanslaat is
Philips O'Brien. In februari van dit jaar had hij een stuk geschreven waarin hij een aantal van dergelijke artikelen op de korrel nam:
A Year of Ukrainian "Collapse" Narratives. Dit even als context om ook de toonzetting van deze officials wat te duiden.