Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phone7
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-05 10:09
Probkeempje met Tibber abonnement, meerdere P1 meter en een thuisaccu van HomeWizard.

Het lijkt alsof de twee P1 meters van Tibber en HomeWizard niet goed met elkaar overweg kunnen zodra er een HomeWizard thuisaccu van 2,7Kwh wordt aangesloten. De accu valt weg zodra de tibber p1 naast de P1 meter van HomeWizard wordt gestoken in de actieve P1 splitter.

Iemand een idee hoe dit is op te lossen?

Oplossing:
De oplossing lijkt de voeding van de splitter te zijn. Deze was losgeschoten. Nu werkt het systeem goed.

[ Voor 13% gewijzigd door Phone7 op 02-05-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 00:36
GL007 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:20:
[...]

Dus batterij beschikbaar vermogen is groter dan 0 % en batterij staat in inactieve mode.
Dan weten we dat.
Klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:24
Phone7 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:26:
Probkeempje met Tibber abonnement, meerdere P1 meter en een thuisaccu van HomeWizard.

Het lijkt alsof de twee P1 meters van Tibber en HomeWizard niet goed met elkaar overweg kunnen zodra er een HomeWizard thuisaccu van 2,7Kwh wordt aangesloten. De accu valt weg zodra de tibber p1 naast de P1 meter van HomeWizard wordt gestoken in de actieve P1 splitter.

Uit elkaar halen en zilver papier scherm er tussen
Wel hierna de signaal sterkte controleren

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 01-05-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:59

Levert de voeding voldoende vermogen? P1 meters hebben een goede voeding nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:21
Peterhardenberg schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:41:
Levert de voeding voldoende vermogen? P1 meters hebben een goede voeding nodig.
Ik bouw vaak projectjes met ESP32 microcontrollers (10 tegen 1 dat deze of iets vergelijkbaars ook in de P1 meter zit). In de gevallen dat ik met een projectje stabiliteitsproblemen had, zeker als ik wifi gebruikte, was de voeding vrijwel altijd de oorzaak. Kabel en/of netvoedinkje vervangen door een kwalitatief goede heeft een grote kans op het op te lossen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:58

Hier ook HW P1 en Tibber Pulse samen in een HW splitter + 2 HW PIB’s maar geen problemen… Pulse heeft een langere kabel dus die hangt wel een eindje van de HW P1 vandaan.

Lijkt erop dat je meter moeite heeft beide voldoende te voeden en een externe voeding zou dus de oplossing kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door easywoods op 02-05-2025 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:05
easywoods schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 00:00:
[...]

Hier ook HW P1 en Tibber Pulse samen in een HW splitter + 2 HW PIB’s maar geen problemen… Pulse heeft een langere kabel dus die hangt wel een eindje van de HW P1 vandaan.

Lijkt erop dat je meter moeite heeft beide voldoende te voeden en een externe voeding zou dus de oplossing kunnen zijn.
@Phone7
Hier dezelfde opstelling als @easywoods
Ook geen enkel probleem, draait nu 4 weken stabiel.
Wel cruciaal dat de splitter door een degelijke usb voeding wordt voorzien van stroom en heb de Pulse op 1 meter afstand zitten.
In het verleden, toen ik nog geen voeding had aangesloten wel meegemaakt dat de Pulse uitviel, en load balancing van de auto lader niet meer werkte. Dus probeer een voeding aan te sluiten.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:12

fxs81

Julianadorp

Mooie dag gehad gisteren. Gaat lekker zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzMMFi8UIpwEhdkT2sfKKBx-Rrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M7RL4Q41oz8rLgwy02gPicbT.png?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
DCSBL schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:21:
Met dit stukje config kun je in Home Assistant aan de slag met het uitlezen van de nieuwe API.

https://gist.github.com/D...5a02491ae814932627c5a218a

Dit stukje kan nog niet ‘aansturen’... work in progress!
Begrijp ik het goed dat voor Homey dan eerst nog een update van de “Homey HW app” nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
easywoods schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Begrijp ik het goed dat voor Homey dan eerst nog een update van de “Homey HW app” nodig is?
Wat is zie in de code dan heb je een update nodig. En daar zit ik ook op te wachten.
Verder mis ik de foutmeldingen. Waardeloos!!!!!!
En ik mis de temperatuur van de elektronica.

[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 02-05-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:21
Ik heb sinds vandaag een nieuw energie contract en voor het eerst met terugleververgoeding. Ook heb ik een batterij.

Hoe stellen jullie de tarieven in? Ik kom er namelijk niet aan uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easywoods
GL007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Wat is zie in de code dan heb je een update nodig. En daar zit ik ook op te wachten.
Dat is wel een heel negatieve reactie met 6 uitroeptekens zeg.

Die update in Homey kost natuurlijk gewoon tijd en gelukkig ligt de prioriteit bij aansturing en niet bij foutmeldingen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
Hieperdepiep schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:19:
Ik heb sinds vandaag een nieuw energie contract en voor het eerst met terugleververgoeding. Ook heb ik een batterij.

Hoe stellen jullie de tarieven in? Ik kom er namelijk niet aan uit
Je kunt dit heel gemakkelijk in de HW app doen als op het wieltje rechtsboven drukt en dan naar Tarieven gaat. Je kunt daar ook je begin maand instellen. Klik op Tarief toevoegen. Je kunt ook voor vast of dynamisch kiezen.

Volgens mij kun je wel de het tarief invullen wat je vergoedt krijgt als je meer teruglevert dan afneemt, maar niet de zogenaamde "Terugleverboete". Dat is wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:22
Hoe vaak komt bij jullie SoC-drift voor? Sinds ik de PiB op 10 maart heb aangesloten heeft het zich 4x voorgedaan:
  • 27 maart
  • 7 april
  • 19 april
  • 2 mei
Ruwweg eens in de 2 weken dus. Dat vind ik eigenlijk best wel veel. Ben benieuwd hoe dat bij anderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hansie_P schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:49:
Hoe vaak komt bij jullie SoC-drift voor? Sinds ik de PiB op 10 maart heb aangesloten heeft het zich 4x voorgedaan:
  • 27 maart
  • 7 april
  • 19 april
  • 2 mei
Ruwweg eens in de 2 weken dus. Dat vind ik eigenlijk best wel veel. Ben benieuwd hoe dat bij anderen is.
2 keer sinds 25 februari

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Ik heb het elke 3 dagen. Bij vol zonnige dag. Bij slechte zon dagen treed het niet op

[ Voor 16% gewijzigd door GL007 op 02-05-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GL007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:55:
[...]

Ik heb het elke 3 dagen
Dat zou voor mij wel een reden zijn om bij HW aan de bel te trekken.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:12

fxs81

Julianadorp

• 27 maart
  • 7 april
  • 19 april
  • 2 mei
Even teruggezocht, hier 3x sinds de dag van in gebruik nemen op 3 april.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:55:
[...]

Ik heb het elke 3 dagen. Bij vol zonnige dag. Bij slechte zon dagen treed het niet op
Snap ik niet. Het treed alleen op als de batterij leeggetrokken wordt en de SOC nul aangeeft en dan iets te veel wordt ontladen.

De hoeveelheid zon heeft daar op zich weinig mee te maken.

Ik heb het de afgelopen maand slechts 1 maal gezien omdat de batterijen niet leeg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
  • 27 maart
  • 7 april
  • 19 april
  • 2 mei
De reactie van HW:
Dit is inderdaad normaal, elke batterij heeft dit wel is. Ons team is hard aan het werk om dit te verminderen. Het kan inderdaad verschillen per batterij.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22
GL007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:12:
[...]

En ik mis de temperatuur van de elektronica.
Heb je het nu over de Homewizard app? https://homey.app/nl-nl/app/com.homewizard/HomeWizard/

Houd je er wel rekening mee dat dit een prive initiatief is en geen betaalde baan ofzo. Ruim een week geleden schreef @Tebbie iets over vakantie. Laat hem lekker genieten.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
Hansie_P schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:16:
[...]

De reactie van HW:

[...]
Het kan optreden wanneer de batterij flink wordt geladen en ontladen. Het temperatuur verandering en chemische verandering in de batterij kan dit veroorzaken. Dit heb ik in het verleden meegemaakt bij grote projecten met noodstroom voorzieningen. Voor mij is dit normaal.

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 02-05-2025 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 14:13
Komt geheel onverwachts toch de betaallink binnen! Thanks!

[ Voor 73% gewijzigd door bing69 op 02-05-2025 12:01 ]

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
winwiz schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:20:
[...]

Heb je het nu over de Homewizard app? https://homey.app/nl-nl/app/com.homewizard/HomeWizard/

Houd je er wel rekening mee dat dit een prive initiatief is en geen betaalde baan ofzo. Ruim een week geleden schreef @Tebbie iets over vakantie. Laat hem lekker genieten.
Mij zul je nooit over @Tebbie horen klagen. Hij doet prima werk. Zijn app op Homey werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
winwiz schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:20:
[...]

@GL007 code staat op github dus kan je gewoon zelf aanpassen in een vorkje voor jouw gebruik. https://github.com/jtebbens/com.homewizard

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansie_P
bing69 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:27:
Helaas, Homewizard is zijn belofte om binnen twee weken te leveren niet na gekomen. Geen betaallink, helemaal niets!!! (ook niet in de spam)
De 2 weken is nog steeds een verwachting he:
We verwachten jouw thuisbatterij in de komende 2 weken te leveren.
Fijn dat je iedereen elke dag op de hoogte houdt van je levering (of gebrek hieraan), maar kunnen we nu weer on-topic gaan aub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Helaas, Homewizard is zijn belofte om binnen twee weken te leveren niet na gekomen. Geen betaallink, helemaal niets!!! (ook niet in de spam)
gewoon een vriendelijke mail naar homewizard sturen, hoewel vervelend en mogelijk lastig, maar dit kan gebeuren, zoveel oorzaken. of wacht het gewoon af.
lijkt me ook niet echt een probleem, het zou wat anders zijn als je huis aan het branden is en je beld de brandweer en ze nemen daar de telefoon niet op of komen gewoon niet, want dan heb je wel een echt probleem.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:48
Hansie_P schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:38:
[...]

De 2 weken is nog steeds een verwachting he:

[...]

Fijn dat je iedereen elke dag op de hoogte houdt van je levering (of gebrek hieraan), maar kunnen we nu weer on-topic gaan aub?
Er is anders genoeg hier off topic en ik snap eigenlijk wel de frustratie .
Heb zelf via wizi week geleden vraag gesteld, maar geen antwoord van Homewizard.
De communicatie een op een naar klant is eigenlijk het enig wat beter zou kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Prisma16 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:36:
[...]

@GL007 code staat op github dus kan je gewoon zelf aanpassen in een vorkje voor jouw gebruik. https://github.com/jtebbens/com.homewizard
HomeWizard zal eerst de api voor batterij moeten aanpassen om de temperatuur en de foutmelding erin te krijgen. Ik heb begrepen dat de api in voorbereiding is voor de mode instelling van de batterij.

Verder ben ik niet zo bedreven in het JSON programmeren. Ik heb in het verleden In C en C++ geprogrammeerd. En daar ben ik 7 jaar geleden mee gestopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Erg jammer,
Wat was de reactie van HW nadat je dit hebt gemeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zojuist ontvangen en betaald op een betaallink voor een bestelling van 3-10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:30
Doet er al niet meer toe 😆

[ Voor 86% gewijzigd door Harri op 02-05-2025 12:03 ]

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Peterhardenberg schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:45:
[...]

Erg jammer,
Wat was de reactie van HW nadat je dit hebt gemeld?
opgelost!!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
  • 27 maart
  • 7 april
  • 19 april
  • 2 mei
Ook even gekeken: Sinds eind februari 5 x gezien:

17 maart
30 maart
6 april
14 april
27 april

Als het ongeveer een keer per twee weken is, lijkt het mij wel prima. Een PiB staat natuurlijk relatief vaak op 0 of juist op 100% (los van de reserve-buffer) dus het lijkt mij echt een beveiligings-dingetje om zeker te weten dat hij niet doorschiet de ene of de andere kant op.

Is het echter (veel) vaker dan 2 keer per week, dan is het wellicht handig om wel even met HW te checken of dat zo hoort.
Hierboven was iemand die het elke dag had, dat lijkt mij echt niet de bedoeling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:48
Top en nu zelf hier even beter communiceren, wat is de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 23:30
GL007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:20:
[...]

Het kan optreden wanneer de batterij flink wordt geladen en ontladen. Het temperatuur verandering en chemische verandering in de batterij kan dit veroorzaken. Dit heb ik in het verleden meegemaakt bij grote projecten met noodstroom voorzieningen. Voor mij is dit normaal.
Dat klopt volledig met wat ik hier zie: sinds 19-01 5x een SOC lading zien gebeuren, en telkens als de batterij op 0% komt wanneer de warmtepomp stroom vraagt.
Als de batterij ‘s nachts op 0% komt met alleen stroomvraag van de verlichting/koelkast/router e.d. (ca.70-120W) dan volgt er geen SOC lading.
Het zou mooi zijn als HW dit kan verminderen, maar ik heb liever dat de batterij in goede conditie gehouden wordt, en maak me er verder dus ook niet druk om.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
  • 27 maart
  • 7 april
  • 19 april
  • 2 mei
Op 04-02-2025 de batterij geleverd gekregen en op 05-02-2025 aangesloten.

Op onderstaande datums heeft er in de nacht een "Soc-Drift" plaatsgevonden die meestal vanzelf weer opgelost werd, maar ik heb ook tweemaal de 🔋 handmatig moeten "Resetten".

De 🔋 heeft van 11-04 t/m 18-04 helemaal uitgestaan i.v.m. de E305 foutmelding toen ik met vakantie ging en HW niet kon bereiken.

23-04
01-04
25-03
16-03
12-03
07-03
23-02
17-02

Daarnaast heb ik de laatste paar weken dat de 🔋 af en toe een paar uur, "helemaal niets doet". 1x heb ik hem handmatig "aan en uit" om hem weer aan het werk te krijgen. De laatste 2x "kwam hij zelf weer tot leven".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
ivo1969 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:13:
[...]

Top en nu zelf hier even beter communiceren, wat is de oplossing?
Betaallink op de 14e dag ontvangen! :)

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edblom
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-05 21:51
Betaallink ontvangen! Besteld 15-10-2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
Hel lijkt wel of het dat "tijdelijk nietsdoen" van de 🔋toch ook met de hier zo vaak genoemde SoC-drift te maken heeft.

Zie afbeelding grafieken van vannacht. Om 1:15 uur stopt hij ermee. 🔋 Heeft dan nog wel een restcapaciteit van 13% maar heeft om diezelfde tijd ook een "Piekbelasting van 844 Watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuQDtmDeDF819XCl-aRd6KY3qWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhyiycgnX5rOXrjQkdXUaF8h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PwCT0pfUXeC5gTkFiVqODTCu2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aby26o5ahPt2XfjsNWjZ9tQq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-06 14:45

joeri1

Cloud Engineer

Klassieker schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:00:
Hel lijkt wel of het dat "tijdelijk nietsdoen" van de 🔋toch ook met de hier zo vaak genoemde SoC-drift te maken heeft.

Zie afbeelding grafieken van vannacht. Om 1:15 uur stopt hij ermee. 🔋 Heeft dan nog wel een restcapaciteit van 13% maar heeft om diezelfde tijd ook een "Piekbelasting van 844 Watt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt mij niet de bedoeling. Capaciteit die niet gebruikt wordt én niet-zonneenergie laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is die piekbelasting wel een laad activiteit van de batterij? Die zou je dan namelijk terug moeten zien in de batterij grafiek zelf. Wat wel opvalt is dat de batterij niet inspringt bij deze piek om te gaan ontladen.

Edit : Plaatje toegevoegd met typische SoC drift correctie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39SBR4aAW0-Y4b6yZ4PYBQPJfr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKfqs5EY1mHVLGUN8wREVHky.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 02-05-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het kan handig zijn om in de installatie meerdere power energy sockets te plaatsen zodat je weet wat de belasting is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gielz
  • Laatst online: 23:58
Leuk om te zien wat er nu in de beta beschikbaar is via de API. Het is daar nu mogelijk om de modus van de batterij aan te passen buiten de app om. Dit kun je vervolgens weer gebruiken in automatiseringen.

Manueel is geen optie, maar ik heb hoop ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDxer4TDIQQRdZPXApmk1bpUlQE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/vxirrjM6DVhTHpDNzUwyTITT.gif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghTKLfNxO2VVLOBK-eX4CEReryk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XZHGJtnkQ1MH31NmRUrnefIs.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door gielz op 02-05-2025 15:50 ]

6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:49
Ik heb in 1 maand al ruim 10x snachts gehad dat de batterij ging opladen voor de SOC. Best zonde van de NOM. Homewizard berichtje gestuurd en ze beweren dat ze bezig zijn om het te verbeteren...

Mijn batterij laadt gewoon elke van 100 naar 0 dus geen idee waarom het zo vaak verkeerd meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
SlayaStone schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:28:
Ik heb in 1 maand al ruim 10x snachts gehad dat de batterij ging opladen voor de SOC. Best zonde van de NOM. Homewizard berichtje gestuurd en ze beweren dat ze bezig zijn om het te verbeteren...

Mijn batterij laadt gewoon elke van 100 naar 0 dus geen idee waarom het zo vaak verkeerd meet.
Lees even terug in het forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
gielz schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:42:
Leuk om te zien wat er nu in de beta beschikbaar is via de API. Het is daar nu mogelijk om de modus van de batterij aan te passen buiten de app om. Dit kun je vervolgens weer gebruiken in automatiseringen.

Manueel is geen optie, maar ik heb hoop ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh ik kan niet wachten tot dat publiekelijk beschikbaar komt.

Ik ben er net in geslaagd om mijn Zonneplan / SAJ inverter via Modbus aan te sturen om minder op te wekken als de stroomprijs negatief is. Maar nu gaat die batterij natuurlijk stroom leveren. Dus als ik die in dezelfde automatisering op 'laad je buikje maar vol' kan zetten dan zou dat nog beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:17
SlayaStone schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:28:

10x is misschien best wel veel eigenlijk, denk ik.
Ik heb mijn batterij vanaf 10 maart en hij heeft het bij mij pas 3x gedaan.
Mijn batterij is voor het overgrote deel wel elka avond om 22:00 a 22:30 leeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:37

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

Prisma16 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:36:
[...]

Rustig rustig, ik begrijp een ieders enthousiasme. API update gisteren pas vrijgekomen. Ben al begonnen.
Had ook een polling interval verzoek staan (1 of 10s).
Krijg alleen mijn P1 meter niet geüpdatet met nieuwe firmware. Ff reset gegeven maar krijg korte blauwe cirkel en stopt ‘ie en schiet in witte ring, iemand eerder gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
Devke schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:46:
[...]

Is die piekbelasting wel een laad activiteit van de batterij? Die zou je dan namelijk terug moeten zien in de batterij grafiek zelf. Wat wel opvalt is dat de batterij niet inspringt bij deze piek om te gaan ontladen.

Edit : Plaatje toegevoegd met typische SoC drift correctie.

[Afbeelding]
Bedankt,

Ja dat plaatje herken ik inderdaad van mijn eerder geplaatste lijstje met SoC-drifts en nu zie ik zelf het ook. Op het 🔋 plaatje mis ik de laad piek in de 🔋 grafiek.

Terwijl ik dit zit te typen, bedenk ik me ineens wat (waarschijnlijk) de 844 Watt stroom afname om 1:15 uur geweest is. Omdat het zo warm was gisterenmiddag had ik begin van de avond en nacht de airco op de slaapkamer aan. 🫣🤭Sorry, ik denk dat dat het is geweest.

Blijft natuurlijk niet goed dat de 🔋 , waar nog 13% energie in zat, niet "bijgesprongen" is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:25:
Een video van Bright over de HW PiB:

[YouTube: Stekker erin en klaar! Simpele thuisbatterij getest]

Doorgaans niet de meest diepgaande video's op dat kanaal maar deze is niet verkeerd. En geen fouten in de vermogen/energie-eenheden, altijd een bonus bij Bright.
Prima uitleg van de gedachte achter de HW PiB, stekker er in en maximaal zelf je zonne-energie verbruiken.
En niet meer dan dat.

Dus geen API/SOC/RTE/HA/DSMR/YAML.

Daarom hoop ik dat HW deze lijn blijft vasthouden en zich iet te veel van de wijs laat brengen door tweakers die ieder parameter willen uitlezen en aansturen.

Mijn PiB staat eenzaam op zolder in een hoekje te NOMmen, verder geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Tebbie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:59:
[...]

Rustig rustig, ik begrijp een ieders enthousiasme. API update gisteren pas vrijgekomen. Ben al begonnen.
Had ook een polling interval verzoek staan (1 of 10s).
Krijg alleen mijn P1 meter niet geüpdatet met nieuwe firmware. Ff reset gegeven maar krijg korte blauwe cirkel en stopt ‘ie en schiet in witte ring, iemand eerder gezien?
Is jouw usb voeding in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie

Tebbie

GL007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:22:
[...]

Is jouw usb voeding in orde?
Ja dat heb al uitgesloten. Die setup/adhoc wifi komt niet op na blauwe kleur/ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Je moet er wel rekening mee houden dat de homewizard integratie in home assistant core zit. Dus dat zal iig niet Mei worden tenzij je zelf de gegevens in je configuration.yaml zet.

Je kunt je ook aanmelden als beta tester. Wellicht vind je dan nog wat bugs!
RiDo78 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:36:
[...]

Oh ik kan niet wachten tot dat publiekelijk beschikbaar komt.

Ik ben er net in geslaagd om mijn Zonneplan / SAJ inverter via Modbus aan te sturen om minder op te wekken als de stroomprijs negatief is. Maar nu gaat die batterij natuurlijk stroom leveren. Dus als ik die in dezelfde automatisering op 'laad je buikje maar vol' kan zetten dan zou dat nog beter zijn.

6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 23-05 12:45
GL007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:15:
[...]

600 pagina’s? 😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
Prisma16 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:12:

Daarom hoop ik dat HW deze lijn blijft vasthouden en zich iet te veel van de wijs laat brengen door tweakers die ieder parameter willen uitlezen en aansturen.
Ik ben het zeer oneens met je, en dat is prima natuurlijk. Als de batterij default op de NOM-modus komt, maar uiteindelijk een uitgebreide API krijgt waarmee Tweakers veel controle over de batterij hebben, dan is dat toch prima? Dan is er een grotere groep klanten blij.

Ik zou de batterij niet kopen als ik niet zou verwachten dat voor de batterij een uitgebreide(re) API zou worden ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Anders ga naar TS in dit forum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:38:
[...]

Ik ben het zeer oneens met je, en dat is prima natuurlijk. Als de batterij default op de NOM-modus komt, maar uiteindelijk een uitgebreide API krijgt waarmee Tweakers veel controle over de batterij hebben, dan is dat toch prima? Dan is er een grotere groep klanten blij.

Ik zou de batterij niet kopen als ik niet zou verwachten dat voor de batterij een uitgebreide(re) API zou worden ontwikkeld.
Helemaal eens.

Apparatuur die je niet lokaal(!) kan bedienen, komt er bij mij écht niet meer in.
Dat is een eis tegenwoordig, je kan er gewoon niet op aan dat een cloud-dienst over 3 jaar nog bestaat op de manier dat je het kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
graceful schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:01:
[...]

Helemaal eens.

Apparatuur die je niet lokaal(!) kan bedienen, komt er bij mij écht niet meer in.
Dat is een eis tegenwoordig, je kan er gewoon niet op aan dat een cloud-dienst over 3 jaar nog bestaat op de manier dat je het kocht.
Maar een HW PiB kan je lokaal bedienen, er zit een aan/uit schakelaar op en meer is niet nodig.

Vroeger waren er auto's met een schuif op het stuur om de ontsteking vroeger/later te zetten. Maar dat is ruim honderd jaar geleden vervangen door een regelsysteempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Laatst online: 23:49
GL007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:15:
[...]

Ik weet wat de SOC drift is, maar als de batterij bijna om de nacht teveel gaat ontladen dan is er is software technisch gewoon iets niet lekker. Zo te zien gebeurd het bij de meeste mensen ook veel minder vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
gielz schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:31:
Je moet er wel rekening mee houden dat de homewizard integratie in home assistant core zit. Dus dat zal iig niet Mei worden tenzij je zelf de gegevens in je configuration.yaml zet.

Je kunt je ook aanmelden als beta tester. Wellicht vind je dan nog wat bugs!

[...]
Natuurlijk, alles heeft tijd nodig. En het belangrijkste vind ik dat die functionaliteit er aan komt. Ik hoef niet zo zeer betatester te zijn... Er breekt al genoeg ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
Prisma16 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:13:
Maar een HW PiB kan je lokaal bedienen, er zit een aan/uit schakelaar op en meer is niet nodig.
Nee, meer heb jij kennelijk niet nodig. Dat betekent niet dat anderen dat niet nodig hebben.
Vroeger waren er auto's met een schuif op het stuur om de ontsteking vroeger/later te zetten. Maar dat is ruim honderd jaar geleden vervangen door een regelsysteempje.
Op het gevaar af een overloze discussie te starten; die vergelijking gaat niet op. Een goedlopende motor is een eis die iedere automobilist aan zijn of haar auto stelt.

Geen invloed kunnen uitoefenen op de strategie van je thuisbatterij of wel invloed kunnen uitoefenen op de strategie van je thuisbatterij zijn twee verschillende wensen voor twee verschillende groepen gebruikers. Als je het dan toch met autotechniek wil vergelijken; ik heb een hekel aan stoelverwarming, ik vind het niet prettig. Maar ik vind het oké dat er op zit, volgens mij gebruikt mijn vrouw het af en toe. Dus zelfs zonder dat ik het gebruik ben ik blij met de functie.

Ik begrijp niet goed waarom je (op het Tweakers-forum...) zo stellig uit dat je hoopt dat Tweakers-functionaliteit niet wordt uitgebreid, terwijl je daar helemaal geen last van zult hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
graceful schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:01:
101% mee eens, dat is ook mijn stelregel geworden. Maar de lopende discussie gaat niet hierover. Ik probeer te begrijpen waarom iemand wenst dat functionaliteit waar hij of zij geen behoefte gaan heeft dan ook maar niet voor anderen ontwikkeld hoeft te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
Er zijn ook dingen waarbij je wel een API nodig hebt of het inderdaad voor lief neemt (niets mis mee). Ik heb hier nu wat klaar staan voor vannacht wat in de standaard HW app denk ik een lastig verhaal word.

Wanneer de SOC onder de 5% gaat en het is na zonderondergang en voor zonsopkomst ga dan naar de standby modus. Vervolgens wacht je tot zonsopkomst als dan vervolgens het P1 vermogen onder de -700 watt komt ga je naar Nul op de meter modus. Mocht het bewolkt zijn of winter dan zal hij na 2 uur alsnog naar Nul op de meter modus gaan ondanks dat het P1 vermogen niet onder de -700 watt is.

Ik heb dan meteen meerdere vliegen; Minder SOC drifts, uitgesteld laden en minder lage wattages ontlading in de lage SOC %en. Dit kan dus allemaal in de huidige beta gerealiseerd worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
JeroenH schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:51:
[...]

101% mee eens, dat is ook mijn stelregel geworden. Maar de lopende discussie gaat niet hierover. Ik probeer te begrijpen waarom iemand wenst dat functionaliteit waar hij of zij geen behoefte gaan heeft dan ook maar niet voor anderen ontwikkeld hoeft te worden.
Het is inderdaad een beetje off-topic maar voor mij ligt het wat genuanceerder.

Als HW extra opties wil ontwikklen is dat helemaal hun keuze. Wat ik wel vind dat ze er eerst voor moeten zorgen dat de huidige situatie stabiel is en doet wat er beloofd is.

Er komen nog regelmatig berichten voorbij over verbindingen die weg vallen, meer dan verwachte SOC drift en niet te vergeten de toch wel lage RTE.

Als dat allemaal is opgelost zijn naar mijn menig de extra luxe opties pas aan de beurt. Ik zeg met opzet luxe omdat deze niet in de verkoop specificaties staan en iedereen die een HW batterij koopt kan weten dat die functies niet beschikbaar zijn. Wil je dat wel zul je moeten afwachten wat HW op termijn doet of iets anders kopen. Simpel dat men Tweakers is geeft geen recht op die uitbreidingen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenH
hanev001 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:11:
Simpel dat men Tweakers is geeft geen recht op die uitbreidingen.
Van mijn kant het laatste hierover, maar dat iemand hier zou denken dat we "recht" zouden hebben op deze extra functies heb ik nergens gelezen. Dat HW hier meeleest, met tijd en wijle ook post, en we een gezamelijk wensenlijstje konden inleveren is alleen maar een mooi staaltje samenwerking van deze community, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klassieker schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:03:
[...]

Bedankt,

Ja dat plaatje herken ik inderdaad van mijn eerder geplaatste lijstje met SoC-drifts en nu zie ik zelf het ook. Op het 🔋 plaatje mis ik de laad piek in de 🔋 grafiek.

Terwijl ik dit zit te typen, bedenk ik me ineens wat (waarschijnlijk) de 844 Watt stroom afname om 1:15 uur geweest is. Omdat het zo warm was gisterenmiddag had ik begin van de avond en nacht de airco op de slaapkamer aan. 🫣🤭Sorry, ik denk dat dat het is geweest.

Blijft natuurlijk niet goed dat de 🔋 , waar nog 13% energie in zat, niet "bijgesprongen" is.
Mooi dat achterhaald is wat de piek heeft veroorzaakt. Batterij had moeten bijspringen als was dat denk ik geen 800Wh meer geweest. Dat neemt gestaffeld af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:48
Allemaal prachtig die automatiseringen, opnames in HA/Homey etc, zolang dit met 4 batterijen en een P1 niet mogelijk is (immers eea resulteerd vaak in verbroken verbinding met de P1), ben ik er klaar mee.

Lees mijn posts maar terug.

Huidige situatie.
4 PIBs
Nieuwe P1 (om zeker te zijn dat het niet aan de oude lag)
Geen integratie in enig ander systeem (dus niet in Ha/Homey of ander systeem).
Verbonden met accespoint die niet geintegreerd is in mesh,
alleen 2.4Ghz wifi uitzend
Allemaal fixed ipadressen
Wifi conmectie met accesspoint >85% (wisselt soms maar zeker groter dan dat).
Verschillende situaties met P1 geprobeerd.
Direct op P1 poort, zonder en met usb power
In athom energy dongle die voorzien is van power
Alu folie
Enz enz ik heb het geprobeerd.
Vandaag weer verbinding met P1 verbroken.
Helemaal gek wordt ik ervan.
Nu Homwewizard splitter toegepast met daarin de p1 en de athom energy dongle.

Wederom mijn klacht richting Homewizard opgepakt

Bij deze oproep aan alle bezitters met 4 (dus niet minder dan dat) PIBs
Wat is jullie situatie en werkt het bij jullie.

Euro 5200 voor een systeem wat ik bijna elke dag een PIB uit/aan moet zetten om de verbinding met de P1 te maken.

@HomeWizard_NL graag telefonisch contact jullie hebben mijn nummer.

Zonder deugdelijke oplossing kunnen ze de PIB’s ophalen en crediteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 19:46:

Ik begrijp niet goed waarom je (op het Tweakers-forum...) zo stellig uit dat je hoopt dat Tweakers-functionaliteit niet wordt uitgebreid, terwijl je daar helemaal geen last van zult hebben.
De charme van de HW producten is de (relatieve ) eenvoud. Als het er voor een "gemiddelde" gebruiker te veel functionaliteit geeft is dat slecht voor het imago en dus het marktaandeel van het product. De HW PiB moet niet het imago van een ding voor "nerds" worden. Dat gun ik het product niet. Het moet vooral plug-and-play blijven.

Zeker het extern sturen van veiligheidsrelevante parameters als stromen en temperaturen kan ongunstig uitpakken.

Dat anderen de API helemaal uitmelken is prima maar daar moet HW niet verantwoordelijk voor willen zijn.

O ja, mijn HW PiB hangt aan HA en is voorzien van een temperatuursensor en een stroomtrafo...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Prisma16 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:12:
[...]

Prima uitleg van de gedachte achter de HW PiB, stekker er in en maximaal zelf je zonne-energie verbruiken.
En niet meer dan dat.

Mijn PiB staat eenzaam op zolder in een hoekje te NOMmen, verder geen omkijken naar.
Dus waar jij geen behoefte aan hebt mag een ander niet krijgen of wensen? Dus als jij geen zin hebt om in een bepaald restaurant een biefstuk te eten mag een tafeltje verderop die gast hem ook niet hebben. 🤔. Ik probeer maar een simpel vergelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MartindM schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:47:
Allemaal prachtig die automatiseringen, opnames in HA/Homey etc, zolang dit met 4 batterijen en een P1 niet mogelijk is (immers eea resulteerd vaak in verbroken verbinding met de P1), ben ik er klaar mee.

Huidige situatie.
4 PIBs
Alu folie

Euro 5200 voor een systeem wat ik bijna elke dag een PIB uit/aan moet zetten om de verbinding met de P1 te maken.

Houd ons een beetje op de hoogte. Vervelend dat het bij jou niet lekker loopt. Volgens mij heb je al heel veel tips opgevolgd en uitgeprobeerd. Wat me nog te binnen schiet.... 1 pib minder laten lopen? Kijken of er niet teveel verkeer over de p1 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prisma16 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:59:
[...]

De charme van de HW producten is de (relatieve ) eenvoud. Als het er voor een "gemiddelde" gebruiker te veel functionaliteit geeft is dat slecht voor het imago en dus het marktaandeel van het product. De HW PiB moet niet het imago van een ding voor "nerds" worden. Dat gun ik het product niet. Het moet vooral plug-and-play blijven.

Zeker het extern sturen van veiligheidsrelevante parameters als stromen en temperaturen kan ongunstig uitpakken.

Dat anderen de API helemaal uitmelken is prima maar daar moet HW niet verantwoordelijk voor willen zijn.

O ja, mijn HW PiB hangt aan HA en is voorzien van een temperatuursensor en een stroomtrafo...
Volgens mij heb ik gelezen dat dit geen onderdeel van de integratie gaat worden. Je hoeft de opties in de app niet te gebruiken he. Ik denk dat ik 25% ook niet gebruik. Een ander misschien wel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sonero
  • Laatst online: 23-05 12:45
Devke schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:59:
[...]

Dus waar jij geen behoefte aan hebt mag een ander niet krijgen of wensen? Dus als jij geen zin hebt om in een bepaald restaurant een biefstuk te eten mag een tafeltje verderop die gast hem ook niet hebben. 🤔. Ik probeer maar een simpel vergelijk te maken.
Hier sta ik toch meer hetzelfde in als @hanev001. Laat HW eerst de kwaliteitsproblemen oplossen voordat er allerlei toeters-en-bellen worden opgetuigd. Ja, ik snap dat de toeters-en-bellen vanuit het softwareteam komen en dat de QA manager nu heel veel vlieguren maakt richting China. Totaal verschillende rollen en de QA manager gaat geen code schrijven. Begrijpelijk.

Maar als ik halverwege mijn biefstuk ben wil ik niet dat het tafeltje door zijn poten zakt. Complimenten aan de chef voor de goede biefstuk maar ik kom wel terug als het meubilair op orde is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
Hier dus 2 PIBs met HA, nog nooit problemen gehad buiten een E305. Valt dus weinig te vergelijken maar werkt het wel als je er 2 permanent uit zet. Dat zou ik zelf getest hebben als ik in jou situatie zat.

Dit is trouwens ook nieuw in de P1 beta;
We have introduced a lot of changes to handle internal memory more efficient which should result in a more stable experience.

Huidige situatie.
4 PIBs
Alu folie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb hem zojuist betaald, en een P1-meter + splitter + USB-voedinkje besteld. Here we go!

-edit-

En in negen minuten tijd vier bevestingsmails gehad :o dat MOET goedkomen ;)

21:02 "Betaalbevestiging"
21:02 "Je HomeWizard bestelbevestiging"
21:07 "Your HomeWizard order confirmation"
21:11 "Uw bestelling is ontvangen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sonero schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:09:
[...]

Hier sta ik toch meer hetzelfde in als @hanev001. Laat HW eerst de kwaliteitsproblemen oplossen voordat er allerlei toeters-en-bellen worden opgetuigd. Ja, ik snap dat de toeters-en-bellen vanuit het softwareteam komen en dat de QA manager nu heel veel vlieguren maakt richting China. Totaal verschillende rollen en de QA manager gaat geen code schrijven. Begrijpelijk.

Maar als ik halverwege mijn biefstuk ben wil ik niet dat het tafeltje door zijn poten zakt. Complimenten aan de chef voor de goede biefstuk maar ik kom wel terug als het meubilair op orde is.
Er zal altijd iets mis gaan. Zeker weten. Nieuwe producten daar horen kinderziektes bij. Als je ze kunt handlen is het best leuke materie. Kan iemand er niet tegen en wilt de gok niet wagen dan begrijp ik dat echt wel. Dan ook niet doen.

Ik val een beetje over de opmerking dat als iemand een bepaalde functionaliteit niet wenst dat een ander hem dan ook niet mag hebben. Dat komt een beetje kortzichtig over in mijn ogen.

Nogmaals ik begrijp best dat het enorm frustreerd als het niet werkt en niet aan de verwachting voldoet. Dus ook daar is begrip voor mijner zijds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JeroenH schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:16:
Ik heb hem zojuist betaald, en een P1-meter + splitter + USB-voedinkje besteld. Here we go!

-edit-

En in negen minuten tijd vier bevestingsmails gehad :o dat MOET goedkomen ;)

21:02 "Betaalbevestiging"
21:02 "Je HomeWizard bestelbevestiging"
21:07 "Your HomeWizard order confirmation"
21:11 "Uw bestelling is ontvangen"
Makkelijkste heb je gehad. Transmission komt nog 🤣🤣🤣. Geintje. Ging hier prima al lees ik ook andere ervaringen. Afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-06 15:56
CP1977 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:36:
[...]

Als je geen homey of home assistent hebt kan het ook gewoon direct in je solaredge app, voor “normale” gebruikers zeg maar.

https://www.solaredge.com/nl/productiestop-functie

Maar heb je home assistent en wil je het daarmee doen volg deze stappen dan niet.
THANKS voor de zinvolle URL, heb wel een Homey maar vanuit de SolarEdge app wil ik voorlopig wel eens experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
Prisma16 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:59:
[...]

Aha je doet hetzelfde wat ik hier heb. Temperatuur meten en de batterij vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Mijn 2 batterijen draaien hier nu 4 weken. Geen enkele foutmelding, en in april (vanaf 6-30 april) 129 kWh geladen en 96 kWh in NOM geleverd. Rekening houdend met de ~50% lading bij aflevering zit de RTE rond de 74%.

Tevreden, en met de handmatig laden optie een mooie optie om mijn Tibber contract te optimaliseren.
Maar er is wel een vreemd verschijnsel me opgevallen.

Na de installatie was de wifi sterkte van beide batterijen boven de 90%.
Gedurende de eerste week daalde deze echter tot onder de 60% op de ene, en 45% op de andere batterij.
De wifi opnieuw ingesteld en weer boven de 90% sterkte, om daarna weer flink te zakken. Na een week tot eerder genoemd niveau.
Dat is dus nu 4 keer gebeurd.
Er is niets veranderd aan mijn wifi setup. Maar geleidelijk zakt de in de app gemelde wifi sterkte dus steeds terug, in een week bijna een halvering.
Tja vreemd niet?
Iemand iets vergelijkbaars gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 23:55

Huidige situatie.
4 PIBs
Alu folie

Hoe vol zit de 2.4 band met 'buren' en wifi versterkers van de buren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
EVfan schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 22:42:
Mijn 2 batterijen draaien hier nu 4 weken. Geen enkele foutmelding, en in april (vanaf 6-30 april) 129 kWh geladen en 96 kWh in NOM geleverd. Rekening houdend met de ~50% lading bij aflevering zit de RTE rond de 74%.

Tevreden, en met de handmatig laden optie een mooie optie om mijn Tibber contract te optimaliseren.
Maar er is wel een vreemd verschijnsel me opgevallen.

Na de installatie was de wifi sterkte van beide batterijen boven de 90%.
Gedurende de eerste week daalde deze echter tot onder de 60% op de ene, en 45% op de andere batterij.
De wifi opnieuw ingesteld en weer boven de 90% sterkte, om daarna weer flink te zakken. Na een week tot eerder genoemd niveau.
Dat is dus nu 4 keer gebeurd.
Er veranderd niets aan mijn wifi setup. Maar geleidelijk zakt de in de app gemelde wifi sterkte dus steeds terug, in een week bijna een halvering.
Tja vreemd niet?
Iemand iets vergelijkbaars gezien?
Volgens HW is 50% nog OK en is minder dan 20% echt slecht.

Als de signaalsterkte lager is dan 50%, kan het apparaat tijdelijk de wifiverbinding verliezen. Als de signaalsterkte lager is dan 20%, is de kans groot dat de wifiverbinding regelmatig wegvalt.

Bron : https://helpdesk.homewiza...s-offline-wat-kan-ik-doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:04

Huidige situatie.
4 PIBs
Alu folie

Ik snap je frustratie.
Ik heb 3 PIB, gebruik Homey en home assistent die allemaal de homewizzard p1 meter uitlezen.
Gebruik ook de homewizzard splitter.
Heb echter sinds eind januari de pib’s zijn aangesloten niet 1x gehad dat de p1 geen verbinding meer had wel in al die tijd 2x een accu die de wifi kwijt was, maar dat is ook alweer meer dan een maand terug.

Misschien ligt het aan je p1 of toch je netwerk.

Ik heb 4x een mikrotik ap/switch/router staan.
De p1 zit op een ander ap dan de accu’s
P1 op ap in de meterkast, accu’s op ap op slaapkamer.
Alles vast adres ook maar laat de apparaten zijn eigen connectie kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 23:48
SpikeHome schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 00:07:
[...]

Ik snap je frustratie.
Ik heb 3 PIB, gebruik Homey en home assistent die allemaal de homewizzard p1 meter uitlezen.
Gebruik ook de homewizzard splitter.
Heb echter sinds eind januari de pib’s zijn aangesloten niet 1x gehad dat de p1 geen verbinding meer had wel in al die tijd 2x een accu die de wifi kwijt was, maar dat is ook alweer meer dan een maand terug.

Misschien ligt het aan je p1 of toch je netwerk.

Ik heb 4x een mikrotik ap/switch/router staan.
De p1 zit op een ander ap dan de accu’s
P1 op ap in de meterkast, accu’s op ap op slaapkamer.
Alles vast adres ook maar laat de apparaten zijn eigen connectie kiezen.
Dank voor je tip.

Heb net een nieuwe P1 en ging 2dgn goed en toen weer de melding.
In mijn geval zitten de P1 en PIB’s op 1 AP (Fritzbox 3000) deze zend alleen 2.4 Ghz is dedicated P1/PIB’s en apart SSID
Rest van mijn wifi netwerk alles ook van Fritzbox (7583 modem router / 3000 AP (2x) / 3000AX AP / 1200 repeater / 7360 AP) zit wel in Mesh. Gastnetwerk staat uit.
Kanaal keuze gevarieerd, kijkende naar drukte op de kanalen.

In de eerste situatie was alles in het netwerk opgenomen met fixed IP, wel onderhevig aan Mesh en los van het feit dat de positie statisch is, werden de PIB’s/P1 afwisselend aan andere acesspoints/7583 gekoppeld, dus ben daar vanaf gestapt.

Verder nooit last gehad van wegvallende verbindingen gehad.
Ervaar ook met andere wifi apparatuur niets.

Het vreemde is dat de PIB’s en de P1 op zichzelf goed verbonden zijn met het netwerk gezien de aangegeven sterkte. Mijn inziens iets in de software die uiteindelijk de PIB’s aan de P1 koppelen.
Als de foutmelding weergegeven kan worden dan is dat gebasseerd op een oorzaak, daarom verwacht ik van Homewizard een antwoord daarop.

Daarnaast is het irritant dat je op de app moet kijken. Waarom geen pushmelding, dan wel een indicatie (rode bolletje met getal erin) dat er een fout is. Als het zo belangrijk is om in bepaalde gevallen de batterij te controleren/aan uit te zetten, dan is een tijdige melding key.

Wat verder opvalt
De melding is 99 van de 100, zo niet 100x overdag en niet ‘s nachts.

Heb nog een oude TP-link AP 2.4 Ghz, mss dat ik die nog eens probeer.
Poorten openzetten ?

Ik hou een log bij, dus ervaringen opgedaan zal ik blijven delen / wellicht op later moment samenvatten.

Tips zijn welkom
Dank medetweakers _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartindM schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 07:58:
[...]

Dank voor je tip.

In mijn geval zitten de P1 en PIB’s op 1 AP (Fritzbox 3000) deze zend alleen 2.4 Ghz is dedicated P1/PIB’s en apart SSID
Rest van mijn wifi netwerk alles ook van Fritzbox (7583 modem router / 3000 AP (2x) / 3000AX AP / 1200 repeater / 7360 AP) zit wel in Mesh. Gastnetwerk staat uit.

In de eerste situatie was alles in het netwerk opgenomen met fixed IP, wel onderhevig aan Mesh en los van het feit dat de positie statisch is, werden de PIB’s/P1 afwisselend aan andere acesspoints/7583 gekoppeld, dus ben daar vanaf gestapt.

Het vreemde is dat de PIB’s en de P1 op zichzelf goed verbonden zijn met het netwerk gezien de aangegeven sterkte. Mijn inziens iets in de software die uiteindelijk de PIB’s aan de P1 koppelen.
Als de foutmelding weergegeven kan worden dan is dat gebasseerd op een oorzaak, daarom verwacht ik van Homewizard een antwoord daarop.

Daarnaast is het irritant dat je op de app moet kijken. Waarom geen pushmelding, dan wel een indicatie (rode bolletje met getal erin) dat er een fout is. Als het zo belangrijk is om in bepaalde gevallen de batterij te controleren/aan uit te zetten, dan is een tijdige melding key.

Wat verder opvalt

Poorten openzetten ?

Ik hou een log bij, dus ervaringen opgedaan zal ik blijven delen / wellicht op later moment samenvatten.

Tips zijn welkom
Dank medetweakers _/-\o_
Binnen het topic gezocht op "mesh"? Ik krijg dan al een pagina of 5 aan resultaten. Staat daar iets tussen wat kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
MartindM schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 07:58:
[...]

Dank voor je tip.

Wat verder opvalt

Poorten openzetten ?

Tips zijn welkom
Dank medetweakers _/-\o_
Ook al geprobeerd een sterkere voeding aan de P1 meter. 5,2volt ipv 5 volt
Vaak de oplossing als de verbinding goed is maar de werking niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOcVc_gumMzE32mNNsQiemqvzSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZsYz5zPMfa2eHhwKbkxyFNS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Peterhardenberg op 03-05-2025 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Net een visueel bugje tegengekomen, PiB gaf in de Now-view een SoC van 58% aan terwijl deze op de Today-view wel correct als 1% stond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qp70zMO5R_xah4z-30GGmnZ78go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fN3Om9g7NSO3nwMvynncIc40.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47qvllQ6earO2uDjUvQigJD1m50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hNxrc7Nl9vJPuA1uHPjAxvPr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
Uitgesteld laden, werkt dit nou? Ja, het werkt maar nog met beperkingen. Je gaat namelijk ook het ontladen op standby zetten wat je wellicht niet wilt als je nog een hoge SOC hebt. Ik heb dit gemeld bij HW.

In de app is dit tevens ook direct netjes zichtbaar in de grafiek;

*Mode selectie in HA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sluzWzfzisqdZv_ONGQBG_Xp-n4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/70nMPgsBSTviNC6gn4hTfMwJ.png?f=user_large

*Automatisering HA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of2ma9bk1O9VJoBgxCUgllgkSXA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FM6nMUxvg7u4oStX1imebCZ2.png?f=user_large

*Grafiek HA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXbhTL2I-uAEMFFMNJZm9sChnyE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8sOBd1I6otURzbdrenLzYuzD.png?f=user_large

*Grafiek HW App, error bij openen meter configuratie in de app. Gemeld en werd al aan gewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1z6CuA54XNQKh0rxVnoqlSi7jY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ymU3thn4LJMw7zcwMtcL2KAV.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gielz schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:38:
Uitgesteld laden, werkt dit nou? Ja, het werkt maar nog met beperkingen. Je gaat namelijk ook het ontladen op standby zetten wat je wellicht niet wilt als je nog een hoge SOC hebt. Ik heb dit gemeld bij HW.

In de app is dit tevens ook direct netjes zichtbaar in de grafiek;

*Mode selectie in HA
[Afbeelding]

*Automatisering HA
[Afbeelding]

*Grafiek HA
[Afbeelding]

*Grafiek HW App, error bij openen meter configuratie in de app. Gemeld en werd al aan gewerkt.
[Afbeelding]
Eens. Merk hier ook dat de functionaliteit gewoon werkt. Er zijn echter wel use cases te bedenken waarbij je eigenlijk niet in de standby stand wilt blijven staan. Dit is te bouwen denk ik met automatiseringen in HA. Dan kijk ik nog niet naar de App, want ook daar zal je dan iets moeten fixen.

Mochten er mensen zijn die graag mee willen testen? In de TS staat een link hoe je je kunt aanmelden hiervoor.

Bevindingen m.b.t. features, testresultaten deel ik met HW als input voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Ik heb mij al een week geleden als tester aangemeld maar ik kan nog steeds niet mee testen.
Vanmorgen op het request ingrediënt voor alle apparaten.
Er staat op dit formulier een vraag over serie nummers. P1 heeft op de behuizing geen serienummer staan en op de batterij staat wel een nummer. Op de energy socket staat geen nummer.
Ik heb dit vak open gelaten en aangegeven test update voor alle apparaten die ik heb.
Wat nu verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Tebbie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:24:
[...]

Ja dat heb al uitgesloten. Die setup/adhoc wifi komt niet op na blauwe kleur/ring.
En de bleutooth ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie

Tebbie

GL007 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:35:
Ik heb mij al een week geleden als tester aangemeld maar ik kan nog steeds niet mee testen.
Er staat op dit formulier een vraag over serie nummers. P1 heeft op de behuizing geen serienummer staan en op de batterij staat wel een nummer. Op de energy socket staat geen nummer.
Ik heb dit vak open gelaten en aangegeven test update voor alle apparaten die ik heb.
Wat nu verder
In de Homewizard Energy app bij meters kan je de serienummers vinden id:xxxxxxxxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Tebbie schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:39:
[...]

In de Homewizard Energy app bij meters kan je de serienummers vinden id:xxxxxxxxx
Oké wel vreemd serie nummer is geen ID.
Ik ga een nieuwe request invullen bedank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:41:
[...]

Oké wel vreemd serie nummer is geen ID.
Ik ga een nieuwe request invullen bedank
Het is het MAC nummer en de laatste 6 tekens zijn uniek per apparaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HldMR7Zn8qekKelkhUSSj81dnY0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GctFs1fACOniQCSd5vfM2VrG.jpg?f=user_large

Dit is toch wel mooi om te zien, in de ochtend net aan geheel ontladen waarna de zon het weer overneemt en het opladen weer begint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie

Tebbie

Nee komt ook niet op. Vrees dat dit sinds bèta firmware 6.0.110 / 6.0112 misgaat. Ik ga nog verder wat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:35:
Wat nu verder
Aanmeldingen worden verwerkt door @DCSBL. Ik heb hem nu even voor je getagd. Normaal gesproken gaat aanmelden vrij snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Prisma16 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:14:
[...]

Volgens HW is 50% nog OK en is minder dan 20% echt slecht.

Als de signaalsterkte lager is dan 50%, kan het apparaat tijdelijk de wifiverbinding verliezen. Als de signaalsterkte lager is dan 20%, is de kans groot dat de wifiverbinding regelmatig wegvalt.

Bron : https://helpdesk.homewiza...s-offline-wat-kan-ik-doen
@Prisma16
Zeker, dat geeft HW aan.
Maar dat was niet mijn punt.
Ik verlies (nog) niet de verbinding, maar tot nu toe reproduceerbaar zakt het % wifi sterkte in een week naar de bijna de helft van de waarde na het net opnieuw verbinden.
De oorzaak daarvan zit denk ik niet in de wifi infrastructuur in onze woning, maar wat is het dan . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
EVfan schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:53:
[...]

@Prisma16
Zeker, dat geeft HW aan.
Maar dat was niet mijn punt.
Ik verlies (nog) niet de verbinding, maar tot nu toe reproduceerbaar zakt het % wifi sterkte in een week naar de bijna de helft van de waarde na het net opnieuw verbinden.
De oorzaak daarvan zit denk ik niet in de wifi infrastructuur in onze woning, maar wat is het dan . . . .
Misschien een tip. Verander het kanaal waarop wifi op 2,4Ghz uitzend naar een ander kanaal..
Ik weet niet af je in een buurt woond waar men veel wifi versterkers gebruiken. Die ruiken nl een extra kanaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-06 23:59
Met de nieuwe beta API kon ik met behulp van Postman de batterij-stand naar wens aanpassen. Dat is geen automation, maar wel leuk om te proberen. Als je tenminste al een beetje vertrouwd bent met Postman. Zie https://github.com/homewi...iscussioncomment-13022662.
Pagina: 1 ... 94 ... 141 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.