Daar gaan wij uitijndelijk allemaal heen denk ik. Genoeg panelen om samen met een batterij het huis te laten draaien in de winter. In de zomer draaien op de panelen en vermogen terugschroeven als de marktprijs negatief is. (productie afstemmen op eigen verbruik)
dan moeten de panelen (per m2) nog wel heel veel beter worden voor mij, wil dat lukken..
want ik heb alles al vol liggen (ik zou de oudse 240w kunnen gaan vervangen maar dat vind ik nu zonde zolang de omvormer het nog doet)
Probleem voor mij is dat ik swinters enorm veel kwh gebruik per dag maar bijna niks genereeer, en zomers dus 'bijna' niks verbruik maar net heel veel genereer...
Jan 2024: 592kwh totaal verbruik, 2.52kwh teruggeleverd
Feb 2024 480kwh totaal verbuirk, 13kwh teruggeleverd
(dus de batterij gaat voor mij in deze maanden helemaal niks doen)
mei 2024 265kwh totaal gebruik 440kwh terug geleverd
Jun 2024: 248kwh totaal verbuik, 443kwh terug geleverd
(en september is vaak mijn verbruik nog veel lager want dat is mijn vakantie maand)
Vaatwasser is wel een verbuiker ja, 1kwh per keer, maar ja die draait maar 1x in de 2 dagen
de wasmachine verbruikt nog minder 400w tot 900w per keer en die draait nog minder vaak 1x in de 3 dagen of zo.
een EV heb ik niet, en als ik die wel had, dan kan ik thuis toch niet laden.....
Dus in de zomer kan ik de PIB dus wel gebruiken om ongeveer 3 tot 4kw dus extra zelf gebruik te hebben (maar dan moet ik denk ik net er 2 van hebben, met 1 zal dat denk ik net niet gaan met 2.5kwh)
Het probleem voor mij is wel de efficientie denk ik aangezien die 3kw die ik per dag nog wel uit het net trek dus bijna altijd gaat met mijn nacht vebruik dat is zeg maar 160w constant.. Dus als PIB voor mij dat 0 op de meter maakt zal hij constant maar 160w moeten leveren tov die 800W dat hij kan, geen idee wat dan het rendement eigenlijk is..