Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:02
JeroenH schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:48:
[...]

Ah ok. Als ik op donderdag 8 mei wil mikken, wat is wijs qua betalen; vrijdag a.s. doen of zo? Dinsdag? Hopende dat 8 mei één van de voorgestelde data is?
Ik zou Zondagavond gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:03
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:48:
[...]

Bedankt hiervoor. Wel iets meer plastiek dan gedacht. Hopen dat dit binnen 5 à 10 jaar niet allemaal broos geworden is en direct breekt. :+
Ik verwacht dat dat wel meevalt.
Het plastic van 11, 14 en 40 jaar oude voertuigen die hier staan mankeert ook niets aan. En de wc armaturen die we na aankoop vd woning hebben vervangen waren (na 21 jaar) ook niet broos.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Laatst online: 23:03
Ah ok. Als ik op donderdag 8 mei wil mikken, wat is wijs qua betalen; vrijdag a.s. doen of zo? Dinsdag? Hopende dat 8 mei één van de voorgestelde data is?
Geen garantie, maar ik zou inzetten op dinsdagavond of -namiddag betalen. Dan hebben ze de hele woensdag om het verzendlabel op de doos te plakken en aan te melden bij TransMission, en dan leveren op donderdag met uitloop naar vrijdag.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:41
[...]

Ik heb 5 maart betaald en 7 maart is de batterij afgeleverd.
De mail van 5 maart was ook de derde mail met de link om te betalen.
27 februari, 2 maart en 5 maart waren de dagen dat ik de mail had gekregen.
Ik was ziek dus had toen ook geen mail bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 16:16
De verbindingsproblemen zijn wel erg irritant aan het worden. Altijd 1 van de 4. Alles stopt dat ook met (ont)laden. zelfs als je batterij uitzet gaat de rest niet (ont)laden en blijft de melding staan bij de batterij dat de verbinding weg is.

Als dat voor een paar seconden even gebeurt kan ik snappen, blijft WiFi, maar lijkt er op dat de bat de melding niet meer reset en het hele systeem onderuit haalt.

Stroom aangesloten aan de P1(is ook al vervangen) en mesh in huis uitgeschakeld om te testen of dat helpt. Toch maar eens een ander router proberen, maar dan weet ik het ook niet meer.

De optie om opnieuw verbinding maken heeft bij mij nog nooit geholpen, het reset alleen de maximale ontlaading terug naar 800.

Misschien was het handiger geweest als één bat de hoofd was geweest wat verbinding maakt met de P1 (met nog een backup), die de rest van de batterijen aanstuurt, dat ontlast de P1 ook.

[ Voor 7% gewijzigd door C0C0 op 29-04-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21:36
C0C0 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:28:
De verbindingsproblemen zijn wel erg irritant aan het worden. Altijd 1 van de 4. Alles stopt dat ook met (ont)laden. zelfs als je batterij uitzet gaat de rest niet (ont)laden en blijft de melding staan bij de batterij dat de verbinding weg is.

Als dat voor een paar seconden even gebeurt kan ik snappen, blijft WiFi, maar lijkt er op dat de bat de melding niet meer reset en het hele systeem onderuit haalt.

Stroom aangesloten aan de P1(is ook al vervangen) en mesh in huis uitgeschakeld om te testen of dat helpt. Toch maar eens een ander router proberen, maar dan weet ik het ook niet meer.

De optie om opnieuw verbinding maken heeft bij mij nog nooit geholpen, het reset alleen de maximale ontlaading terug naar 800.

Misschien was het handiger geweest als één bat de hoofd was geweest wat verbinding maakt met de P1 (met nog een backup), die de rest van de batterijen aanstuurt, dat ontlast de P1 ook.
Treed dit probleem op bij meer dat 2 batterijen. Of zie ik dat verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0C0
  • Laatst online: 19-06 16:16
GL007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:59:
[...]

Treed dit probleem op bij meer dat 2 batterijen. Of zie ik dat verkeerd.
1 batterij per keer, wel verschillende.

Heb net de stroom van de P1 afgehaalt er weer in dat loste het probleem metteen op. Denk dat de P1 het probleem is en niet de batterij. Zit er aan te denken om automatisch de p1 te laten rebooten over afstand, handig als ik niet thuis ben ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
C0C0 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:18:
[...]

1 batterij per keer, wel verschillende.

Heb net de stroom van de P1 afgehaalt er weer in dat loste het probleem metteen op. Denk dat de P1 het probleem is en niet de batterij. Zit er aan te denken om automatisch de p1 te laten rebooten over afstand, handig als ik niet thuis ben ;) .
Helaas geeft de batterij geen foutmelding in de api want dan had je vanuit een domatica controller een actuator kunnen afschakelen en inschakelen voor de P1 reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 23:14
GL007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:24:
[...]

Helaas geeft de batterij geen foutmelding in de api want dan had je vanuit een domatica controller een actuator kunnen afschakelen en inschakelen voor de P1 reset
Je zou het misschien indirect kunnen detecteren als je een situatie verwacht dat de accu aan het opladen of ontladen zou moeten zijn (bv. SoC > 0% AND power_from_grid > 0 AND battery_discharge_power = 0 THEN power cycle P1 meter), geen idee of dit met de info uit de huidige API kan. Maar beter zou zijn als iets als status meegegeven zou worden in de API. Hopelijk komt dat in de toekomst.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
JeroenH schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:41:
[...]

Je zou het misschien indirect kunnen detecteren als je een situatie verwacht dat de accu aan het opladen of ontladen zou moeten zijn (bv. SoC > 0% AND power_from_grid > 0 AND battery_discharge_power = 0 THEN power cycle P1 meter), geen idee of dit met de info uit de huidige API kan. Maar beter zou zijn als iets als status meegegeven zou worden in de API. Hopelijk komt dat in de toekomst.
Gaat de batterij naar de stand stand-by bij een P1 storing. Ik heb hier nog geen probleem gehad. Vandaar deze vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 29-04-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:42
C0C0 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:28:

Kijk iemand die exact zelfde problemen als ik ervaar, zie mijn eerdere posts.
Na vele zaken proberen vandaag een nieuwe P1 meter geinstalleerd (achterzijde nieuwe P1 vermeldt: Model HWE-P1-RJ12, de oude vermeldt op de achterzijde: Model HWE-P1-C1.
Heb geen HA, wel Homey, daarin een advanced flow aangemaakt die kijkt of PIB’s minder dan 100% en langer dan 30 min inactief zijn en dan een pushmelding genereerd. Vraag blijft als ik zo’n melding krijg wat dan de situatie is die dat veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
GL007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:44:
[...]

Gaat de batterij naar de stand stand-by bij een P1 storing. Ik heb hier nog geen probleem gehad. Vandaar deze vraag.
Gaat bij mij naar inactief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
MartindM schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:51:
[...]

Gaat bij mij naar inactief
Dat is mooi. Nu kunnen we met een flow dit probleem tekkelen. En samen met een actuator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartindM schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:50:
[...]

Kijk iemand die exact zelfde problemen als ik ervaar, zie mijn eerdere posts.
Na vele zaken proberen vandaag een nieuwe P1 meter geinstalleerd (achterzijde nieuwe P1 vermeldt: Model HWE-P1-RJ12, de oude vermeldt op de achterzijde: Model HWE-P1-C1.
Heb geen HA, wel Homey, daarin een advanced flow aangemaakt die kijkt of PIB’s minder dan 100% en langer dan 30 min inactief zijn en dan een pushmelding genereerd. Vraag blijft als ik zo’n melding krijg wat dan de situatie is die dat veroorzaakt.
Ho wacht even. Hoe kom je aan die informatie voor Homey. Als je dit uit de P1-meter of de batterijen haalt kan dit het probleem zijn.

Er is door HW duidelijk aangegeven dat bij 4 batterijen er geen ruimte is voor extra communicatie naar externe apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
hanev001 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:03:
[...]

Ho wacht even. Hoe kom je aan die informatie voor Homey. Als je dit uit de P1-meter of de batterijen haalt kan dit het probleem zijn.

Er is door HW duidelijk aangegeven dat bij 4 batterijen er geen ruimte is voor extra communicatie naar externe apps.
De P1 zit niet in Homey, de PIB’s wel. Ik zal ze direct uit Homey halen.
Ik was in de veronderstelling dat het alleen connecties met de P1 betrof
Als dat de oplossing zou zijn, fantastisch, maar wat mij betreft 10 jaar terug in de tijd.
Bij 4 batterijen kun je dus niets met HA/Homey of andere domotica doen
Ik hou jullie op de hoogte

[ Voor 5% gewijzigd door MartindM op 29-04-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
hanev001 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:03:
[...]

Voor homey is een Homewizard app en die geeft alle informatie over de batterijAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1ALqtctIpKqMA-6WRt1FzU9ZAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KC7ehkM6OsgaJ4ddSLuMmweM.png?f=fotoalbum_large

Zie het plaatje. Dit is mijn batterij dashboard in Homey
P1 wordt door Homey niet gebruikt. Hiervoor heb ik de Athom energy dongle.

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 29-04-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:17:
[...]

Voor homey is een Homewizard app en die geeft alle informatie over de batterij[Afbeelding]

Zie het plaatje. Dit is mijn batterij dashboard in Homey
Ja maar de data bron blijft nog steeds de batterijen en daar kan dus het probleem zitten omdat deze daar mogelijk niet voldoende communicatie capaciteit voor hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
hanev001 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:43:
[...]

Ja maar de data bron blijft nog steeds de batterijen en daar kan dus het probleem zitten omdat deze daar mogelijk niet voldoende communicatie capaciteit voor hebben
Ik denk van niet. P1 ondersteund twee sockets voor twee soorten communicatie. Ik heb het idee dat dit soms te veel is. En vooral bij slechte verbindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWS
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-04 20:55

JWS

Goedendag,
Ik heb begrepen dat in het 2e kwartaal 25 via een kWh meter de batterij zou kunnen worden aangestuurd. Is daar al nadere info over? Ik verwacht de batterij binnen enkele weken........
Mijn oude draaistroommeter maakt overuren deze maand, in de voor mij goede richting, die wilde ik nog maar even laten zitten, dus geen P1 meter .....
Met groet,
Jan Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cold_Ice
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 21:52
volgens de FAQ ergens in Q2 2025 mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:29
Hebben mensen al keuze gehoord over de mei levering ?
Ik heb op 12 maart een bestelling gedaan was benieuwd of er anderen zijn die al iets gehoord hadden bv @JeroenH ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:21
joco schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:27:
Ik heb op 12 maart een bestelling gedaan was benieuwd of er anderen zijn die al iets gehoord hadden bv @JeroenH ?
24 februari 2e batterij besteld, staat ook in account maar verder is het stil, heb het nog gevraagd aan support maar daar totaal geen reactie terug mogen ontvangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:07
Voor een idee waar we zitten in de levering. Vandaag een betaalverzoek ontvangen voor een batterij uit de maart batch. (Ik zat in de 5% met vertraging) Besteld op 15 september. Reeds bestelde tweede batterij in de eind april batch is twee weken vertraagd. Verder geen update ontvangen.

Net betaald en mail ontvangen van Go parcel. Hoop dat de levering donderdag of vrijdag wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:12
ivo1969 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:30:
[...]

24 februari 2e batterij besteld, staat ook in account maar verder is het stil, heb het nog gevraagd aan support maar daar totaal geen reactie terug mogen ontvangen
Heb 14 april mijn 3de PiB besteld. Vooraf gevraagd naar de levertermijn. Aangegeven levering in juli.
Dus mijn conclusie is dat de levertijd nog steeds (ruim) 3 maanden is.
Dus @ivo1969 , hoop maar op eind juni(?).

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Nou?
Je heb minimaal een hybride omvormer nodig?
prijs tussen de €500,- en €1000,- per kWh?
Ik was voor €325,- per kWh klaar en 3 gewone omvormers.
Maar misschien ben ik ook geen doorsnee Nederlander in deze.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:19
klump4u schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:12:
[...]

Nou?
Je heb minimaal een hybride omvormer nodig?
prijs tussen de €500,- en €1000,- per kWh?
Ik was voor €325,- per kWh klaar en 3 gewone omvormers.
Maar misschien ben ik ook geen doorsnee Nederlander in deze.
Ze rekenen met prijzen van de HW accu denk ik (517 euro per kWh). Tussen de 350-450 is inmiddels inderdaad een stuk realistischer (voor een PIB). Mooi ook dat ze willen promoten dat een PIB altijd door gecertificeerde installateurs aangesloten moeten worden; iets met “wij van wc eend”…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:14
Het is allemaal net vaag genoeg om mensen richting de laatste tip te sturen:
"Laat je goed informeren en schakel een deskundige in: een thuisbatterij is technisch én economisch complex. Laat je adviseren door gecertificeerde installateurs, bijvoorbeeld met InstallQ-certificering."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:12
frankjacobsen schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:30:
[...]

Mooi ook dat ze willen promoten dat een PIB altijd door gecertificeerde installateurs aangesloten moeten worden; iets met “wij van wc eend”…
Het lijkt wel of ze in contact staan met België, ik las woorden van gelijke strekking van onze Belgische mede tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:43

vinneke

De Figuur

netappie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:56:
[...]

Het is allemaal net vaag genoeg om mensen richting de laatste tip te sturen:
"Laat je goed informeren en schakel een deskundige in: een thuisbatterij is technisch én economisch complex. Laat je adviseren door gecertificeerde installateurs, bijvoorbeeld met InstallQ-certificering."
Economisch complex, dat is een leuke omschrijving van een lange TVT in vele gevallen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
joco schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:27:
JeroenH in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

Ik zit alleen even met moment van leveren omdat ik deze week de hele week aan het werk ben, maar dus in ieder geval de betaalmail gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
JeroenH schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:09:
[...]

Ik zit alleen even met moment van leveren omdat ik deze week de hele week aan het werk ben, maar dus in ieder geval de betaalmail gehad :)
maar wat was jouw bestel datum? die lag zeker nog wel in februari?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
vinneke schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:05:
[...]

Economisch complex, dat is een leuke omschrijving van een lange TVT in vele gevallen :+
Ja, het is ook heel veel koffiedik kijken qua TVT.

Zelf verwacht ik dat de pieken en dalen in de dynamische tarieven en de onbalansmarkt in de komende jaren vanzelf afnemen naarmate meer mensen een thuisbatterij nemen.

Dus dan is de keuze voor een HomeWizard PiB die alleen zelfverbruik faciliteert i.c.m. een vast contract met beperkte terugleverkosten misschien niet zo gek. Dynamisch zie ik nu nog niet zitten aangezien mijn warmtepomp vooral in de dure uren/maanden los gaat.

Maar het blijft lastig kiezen. Persoonlijk zou ik ook wel naar een hybride omvormer en meer capaciteit willen switchen, maar ik kan de business case niet maken met de onvoorspelbaarheid van dit kabinet.

Ik wacht dus wel even af en draag mijn steentje bij met de 2 HW PiB's die het nu gemakkelijk redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:02
ivo1969 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:30:
[...]

Ik heb het 11 September 2024 besteld en wordt vandaag bezorgd.
Nog even geduld dus!

Update:
Keurig volgens de planning geleverd.
Staat nu te laden samen met een volgeladen Sessy.
Dit gebeurt niet van de lading van Sessy maar van de zonnepanelen.

Nu afwachten wat het ontlaad gedrag zal zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door rtunru op 30-04-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:02

Wailing_Banshee

You're Next

netappie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:28:
[...]
Maar het blijft lastig kiezen. Persoonlijk zou ik ook wel naar een hybride omvormer en meer capaciteit willen switchen, maar ik kan de business case niet maken met de onvoorspelbaarheid van dit kabinet.

Ik wacht dus wel even af en draag mijn steentje bij met de 2 HW PiB's die het nu gemakkelijk redden.
ik zou dat ook wel willen switchen naar die hybride warmtepompt, etc, maar ik zou nu niet eens weten waar ik dat ding zou kunnen plaatsen. Daarvoor hebben we nu een uitbouw in de planning staan.

Die twee HW PiB's die ik in bestelling heb kan ik wel gelijk neerzetten en aansluiten. Geen verbouwing nodig. En aangezien ze al lopen te zeggen dat het al heel veel scheelt als je je (af)wasmachine aanzet als de zon schijnt (die beide draaien bij ons 2 tot 3 keer in de week), dan moeten 2 batterijen helemaal gaan helpen!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Wailing_Banshee schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:52:
[...]

ik zou dat ook wel willen switchen naar die hybride warmtepompt, etc, maar ik zou nu niet eens weten waar ik dat ding zou kunnen plaatsen. Daarvoor hebben we nu een uitbouw in de planning staan.

Die twee HW PiB's die ik in bestelling heb kan ik wel gelijk neerzetten en aansluiten. Geen verbouwing nodig. En aangezien ze al lopen te zeggen dat het al heel veel scheelt als je je (af)wasmachine aanzet als de zon schijnt (die beide draaien bij ons 2 tot 3 keer in de week), dan moeten 2 batterijen helemaal gaan helpen!
Ja, ruimte is vaak een dingetje.

Een kleine hybride warmtepomp zoals de Quatt kan je meestal wel kwijt en kan op zonnige koude dagen toch nog aardig wat mooi meegenomen zelfverbruik opleveren. Zie ook: Ervaringen met Quatt Deel 2

Een hybride omvormer werkt alleen met een string systeem en je accu's moeten redelijk dichtbij een plekje krijgen (enkele meters). Helaas werkt dat dan ook met CT klemmen waarbij je meestal weer een kabel moet trekken tussen die omvormer en de meterkast. Wat dat betreft heb ik dan liever wat meer verlies voor meer plaatsingsvrijheid met de HW oplossing.

De impact van (moderne) vaatwassers, wasmachines en wasdrogers is beperkt, maar niet in de avond draaien scheelt wel een heleboel benodigde capaciteit van je accu's. Hier zou in de avond de vaatwasser draaien een extra HW accu vereisen om niet van het net gebruik te maken, dus overdag op een zonnige dag draaien helpt wel. De wasdroger loopt vaak uit tot in de avonduren, maar met 500W is dat best te doen met 2 HW thuisaccu's.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik veel panelen heb in meerdere richtingen. Daardoor hoef ik in de zomer maar heel kort te overbruggen. Met de HW P1 meter en een jaar aan metingen kan je eigenlijk al zien wat je tekort komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
joco schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:27:
maar wat was jouw bestel datum? die lag zeker nog wel in februari?
Februari?

18 september 2024 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joco
ah ok, dan verwacht ik niet veel van een mei levering.... als jij hem nu pas lijkt te krijgen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-06 14:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uERixHyyxqdzDOlAO_AQ0wD0ZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cbYhYOdLV8GpUBRWCvIpVp0s.png?f=fotoalbum_large

Batterij had vanacht nadat ie net leeg was een piek van 800 watt, waarna hij daarna weer terugzakte, hij doe het overigens weer normaal nu, wat kan dit zijn? Iemand anders al eens zoiets gemerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:13

aip

Je hebt me ingehaald. Tweede bestelling was hier 22 augustus. Nog geen betaalmailtje gezien....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:34

scorpionv

This space for rent

arjen888 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:53:
[Afbeelding]

Batterij had vanacht nadat ie net leeg was een piek van 800 watt, waarna hij daarna weer terugzakte, hij doe het overigens weer normaal nu, wat kan dit zijn? Iemand anders al eens zoiets gemerkt?
SOC drift, zie de TS.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-06 14:01
Thanks, niks ernstigs dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:25
Harri schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:11:
[...]

Ik verwacht dat dat wel meevalt.
Het plastic van 11, 14 en 40 jaar oude voertuigen die hier staan mankeert ook niets aan. En de wc armaturen die we na aankoop vd woning hebben vervangen waren (na 21 jaar) ook niet broos.
Het plastic van 11, 14 en zeker 40 jaar geleden is niet van dezelfde samenstelling als het plastic van vandaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elypsion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:40
Zojuist de twee-weken mail van HW ontvangen. Besteld op 31-12.
Goed nieuws! De levering van jouw Plug-In Battery is nu echt dichtbij. We verwachten jouw thuisbatterij in de komende 2 weken te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
netappie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:21:
De impact van (moderne) vaatwassers, wasmachines en wasdrogers is beperkt,
Nou, dat geldt niet voor iedereen hoor. Hier een opgroeiend gezin, en de vaatwasser en wasmachine zijn de nummers 2 en 3 elektriciteitsverbruikers, van de verbruikers die ik bemeet. Mogelijk zijn het verbruik van de inductiekookplaat en oven ook vergelijkbaar, maar die bemeet ik niet dus dat weet ik niet. Metingen met Shelly-pluggen en grafiek in Home Assistant.

Maar als we geen EV's zouden hebben zouden vaatwasser en wasmachine hier dus de nummer 1 en 2 elektriciteitsverbruikers zijn.

Overigens gebruik ik sinds een jaar de vaatwasser niet meer op het eco-programma, maar op programma 2, wat een stuk minder zuinig is maar wel heter. De reden is dat we tot twee keer toe een verstopping van de afvoer hebben gehad, waarschijnlijk als gevolg van gestold vet. Op aanraden van de onstopmeneer let ik nu beter op om vette pannen beter schoon te vegen, en ik gebruik de vaatwasser nu op een ander programma, en sindsdien hebben we de problemen niet meer gehad. Kost wel meer energie, maar ja, als het toch voor het grootste gedeelte uit de zonnepanelen (en straks accu) komt kan ik daarmee leven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c05h_mnem2hSV0pkNgHFXGxQ-4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rH5AM44OjcxTLXfGGJ4FYEYb.jpg?f=fotoalbum_medium

Omdat de vaatwasser en wasmachine bij het verwarmen pieken van rond de 2200 watt vragen, en die alleen op heel zonnige dagen midden op de dag geheel afgedekt worden door de zonnepanelen, zal de HW-accu daar vaak veel aan kunnen bijdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
JeroenH schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:20:
[...]

Nou, dat geldt niet voor iedereen hoor. Hier een opgroeiend gezin, en de vaatwasser en wasmachine zijn de nummers 2 en 3 elektriciteitsverbruikers, van de verbruikers die ik bemeet. Mogelijk zijn het verbruik van de inductiekookplaat en oven ook vergelijkbaar, maar die bemeet ik niet dus dat weet ik niet. Metingen met Shelly-pluggen en grafiek in Home Assistant.

Maar als we geen EV's zouden hebben zouden vaatwasser en wasmachine hier dus de nummer 1 en 2 elektriciteitsverbruikers zijn.

Overigens gebruik ik sinds een jaar de vaatwasser niet meer op het eco-programma, maar op programma 2, wat een stuk minder zuinig is maar wel heter. De reden is dat we tot twee keer toe een verstopping van de afvoer hebben gehad, waarschijnlijk als gevolg van gestold vet. Op aanraden van de onstopmeneer let ik nu beter op om vette pannen beter schoon te vegen, en ik gebruik de vaatwasser nu op een ander programma, en sindsdien hebben we de problemen niet meer gehad. Kost wel meer energie, maar ja, als het toch voor het grootste gedeelte uit de zonnepanelen (en straks accu) komt kan ik daarmee leven.

[Afbeelding]

Omdat de vaatwasser en wasmachine bij het verwarmen pieken van rond de 2200 watt vragen, en die alleen op heel zonnige dagen midden op de dag geheel afgedekt worden door de zonnepanelen, zal de HW-accu daar vaak veel aan kunnen bijdragen.
Ja, het zijn wel grootverbruikers. Maar als je geen antiek hebt staan, dan hebben we het over grofweg een kWh aan stroom met een vaatwasser. Wassen en een warmtepompdroger gebruiken hier samen 2,5 kWh
Als je zonnepanelen dan uren lang 3 kW produceren, dan heb je nog steeds bakken over.

Hier komt er de laatste dagen 30 kWh overschot per dag uit, en dan is het nog niet eens zomer.

Maar je hebt gelijk, de wasmachine en vaatwasser staan hier ook bovenaan qua verbruik en de HW accu's helpen mooi mee om die op te vangen als de zon tegen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heejijdaar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-06 21:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLPyifROW3oFxATVyWc21tDWu3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l49YCJqMNzGVPgzgW1a3xtXB.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de Rte bereken kom ik op net geen 72%, zit wel bijna continu rond 120 Watt continu verbruik. Panelen zijn ondertussen al lang terug verdiend gelukkig maar de PiB gaat nog wel ff duren

[ Voor 17% gewijzigd door heejijdaar op 30-04-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWS
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-04 20:55

JWS

Cold_Ice schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:21:
volgens de FAQ ergens in Q2 2025 mogelijk
Ja, is bekend, er staat zelfs vanaf Q2. Maar wat is nu de actuele situatie, waar kan ik info krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:19
JWS schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:55:
[...]

Ja, is bekend, er staat zelfs vanaf Q2. Maar wat is nu de actuele situatie, waar kan ik info krijgen?
Aangezien in België de aansturing met de P1 meter niet is toegestaan, zal het vermoedelijk prio hebben om het met de kWh meter werkend te krijgen. Maar misschien dat de vraag via de chat bot stellen antwoord geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
aip schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:56:
[...]

Je hebt me ingehaald. Tweede bestelling was hier 22 augustus. Nog geen betaalmailtje gezien....
Kijk in de spam mailbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:09
heejijdaar schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:54:
Als ik de Rte bereken kom ik op net geen 72%, zit wel bijna continu rond 120 Watt continu verbruik. Panelen zijn ondertussen al lang terug verdiend gelukkig maar de PiB gaat nog wel ff duren
Misschien schrale troost maar, bij mij was dit ook de eerste 10/20 tal cycles, op een gegeven moment gaat die omhoog (alsof die je huis moest leren kennen via de P1 meter).
Ik zit ondertussen op 53 cycli en de RTE is 74,6% (afgerond dus 75%) en (zeer langzaam) stijgende.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richfart
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-06 19:01
Hier ook de twee weken mail van HomeWizard ontvangen. Bestelling geplaatst op 18-01.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
heejijdaar schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:54:
[Afbeelding]

Het beste kun je het meten als de batterij helemaal leeg is. Daar lijk je gezien de getallen wel een beetje rekening mee proberen te houden. Gewoon een maand pakken ofzo. Ik probeer per maand te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
LongTimeAgo schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:44:
[...]

Misschien schrale troost maar, bij mij was dit ook de eerste 10/20 tal cycles, op een gegeven moment gaat die omhoog (alsof die je huis moest leren kennen via de P1 meter).
Ik zit ondertussen op 53 cycli en de RTE is 74,6% (afgerond dus 75%) en (zeer langzaam) stijgende.
Mijn eerste batterij deed het mbt RTE het beter als de omgeruilde welke ik nu heb.
Eerste had ik februari en haalde 75 %, nu 73%
Dus misschien dat ene batterij iets beter op dat gebied presteert dan een andere?

Ik heb 2e in bestelling staan , dus kom daar tzt wel achter of dat evt zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:39

elsinga

=8-)

Elypsion schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:04:

[...]
Hier ook, besteld op 6-1-2025.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:13

aip

Daar had ik zelf ook al aan gedacht 8)7

Maar helaas. Ik wacht nog even, en dan zal ik maar eens een kort mailtje die kant op schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:51
Dus de HW P1 gebruik je voor de HomeWizard app en het aansturen van de thuisbatterij(en) en de Homey Energy Dongle alleen voor de Homey app en Homey flows? Ik neem aan dat de HW P1 in de Homey Energy Dongle is aangesloten?

Brengt dit nog voordelen met zich mee of is het doel om de Homey Energy Dongle te ontdekken? Ik ben namelijk ook wel benieuwd hiernaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:12
eovermeer schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:32:
[...]

Dus de HW P1 gebruik je voor de HomeWizard app en het aansturen van de thuisbatterij(en) en de Homey Energy Dongle alleen voor de Homey app en Homey flows? Ik neem aan dat de HW P1 in de Homey Energy Dongle is aangesloten?

Brengt dit nog voordelen met zich mee of is het doel om de Homey Energy Dongle te ontdekken? Ik ben namelijk ook wel benieuwd hiernaar.
Vraag ik mij ook af. Is er dan een verschil tussen de HW P1 en Homey Energy Dongle in Homey? Bepaalde dingen die je meer kan wat HW P1 niet kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
eovermeer schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:32:
[...]

P1 zit in de Athom energy dongle. De voeding krijgt P1 van de Athom dongle. P1 is de eerste versie van de P1 dongle. Als ik de P1 dongle extra gaat voeden dan ontstaat ruis in de usb voeding van Athom dongle en is verbinding stukken slechter. Op dit moment hebben ze allebei 75% signaal sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:55
Elypsion schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:04:

[...]
Vrijdag verloopt de twee weken voor mij maar nog geen betaal link gehad :( Wordt dus heeeel krap!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:48:
[...]

P1 zit in de Athom energy dongle. De voeding krijgt P1 van de Athom dongle. P1 is de eerste versie van de P1 dongle. Als ik de P1 dongle extra gaat voeden dan ontstaat ruis in de usb voeding van Athom dongle en is verbinding stukken slechter. Op dit moment hebben ze allebei 75% signaal sterkte.
Is het niet beter om een normale splitter met voeding te gebruiken dan dongles van twee verschillende leveranciers en met verschillende doelen in elkaar te steken. Lijkt mij vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
hanev001 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:54:
[...]

Is het niet beter om een normale splitter met voeding te gebruiken dan dongles van twee verschillende leveranciers en met verschillende doelen in elkaar te steken. Lijkt mij vragen om problemen.
De Athom dongle geeft gewoon het signaal van de meter door en de USB voeding is gewoon doorgelust.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:12

fxs81

Julianadorp

bing69 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:52:
[...]

Vrijdag verloopt de twee weken voor mij maar nog geen betaal link gehad :( Wordt dus heeeel krap!
Ik kreeg een dag voor de 2 weken afliep de betalingsmail, direct betaald en de dag erop stonden ze al voor de deur. In mijn geval trouwens keurig binnen de aangegeven tijd dus het kan wel.
Draait nu bijna een maand perfect, geen gekkigheid of wazig gedrag. Vind het een topding.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:48
App lijkt niet te reageren?

Edit: lijkt al opgelost 🙂

[ Voor 37% gewijzigd door rabero1985 op 30-04-2025 15:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Mijn RTE is weer ietsjes verder gezakt afgelopen week, zoals ik al een beetje verwachtte.
Zit nu sinds ingebruikname net onder de 74%.

Afgelopen week, onderste rij in het overzicht, was wel de laagste RTE op weekbasis tot nu toe. Slechts 72%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7dgiKQ8UoSGSOOVNfiDXtVkF1Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XUIr4ynbINKY0MsYVWs1EoND.jpg?f=user_large

Voor de rest werkt de PiB wel volledig probleemloos hier, nog steeds geen enkele foutmelding voorbij zien komen.
En het zelfgebruik van de zonnepanelen is (zoals bedoeld) idd flink gestegen t.o.v. afgelopen jaren.
Zal die gegevens later ook nog wel even naast elkaar zetten en screenshotje posten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wheelie
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 30-04 16:12
Even voor diegene die wachten.ophun order van de batterij
PIB besteld: 20-9-2024
betalings link: 29-04-2025
geleverd: 30-04-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

Knurt schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:25:
Mijn RTE is weer ietsjes verder gezakt afgelopen week, zoals ik al een beetje verwachtte.
Zit nu sinds ingebruikname net onder de 74%.
Maar dit is dus exlusief het verlies van de omzetting van DC->AC door de PV inverter?

Op zonnige dagen maakt dat niet uit, je krijgt de batterij toch vol. Maar op een eerder bewolkte dag zou je een batterij met een rechtstreekse DC connectie naar de PV sneller vol krijgen.

Geen bashing, heb zelf nog geen thuisbatterij, ben de opties aan het bekijken. Maar gezien ik zelf een eerder beperkte WP heb maakt het wel uit.

[ Voor 6% gewijzigd door vinneke op 30-04-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinneke schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:24:
[...]

Maar dit is dus exlusief het verlies van de omzetting van DC->AC door de PV inverter?

Op zonnige dagen maakt dat niet uit, je krijgt de batterij toch vol. Maar op een eerder bewolkte dag zou je een batterij met een rechtstreekse DC connectie naar de PV sneller vol krijgen.

Geen bashing, heb zelf nog geen thuisbatterij, ben de opties aan het bekijken. Maar gezien ik zelf een eerder beperkte WP heb maakt het wel uit.
De HW batterij RTE is AC-> DC + DC -> AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-06 22:05
[...]

De HW batterij RTE is AC -> DC + DC -> AC

Nog verdere redenatie van mijn kant;

Uiteraard krijg je met een DC connectie betere RTE waarden. Maar dan is het geen plugin battery meer. Dus 1 tot 2K extra voor installatie van een geheel systeem. Dus zeker leuk, als je nog niets hebt. Dus een systeem kan kopen welke meteen aan een accu kan leveren. Maar de kosten zijn dan al helemaal niet terug te verdienen.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

TFX77 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:39:
[...]

De HW batterij RTE is AC -> DC + DC -> AC

Nog verdere redenatie van mijn kant;

Uiteraard krijg je met een DC connectie betere RTE waarden. Maar dan is het geen plugin battery meer. Dus 1 tot 2K extra voor installatie van een geheel systeem. Dus zeker leuk, als je nog niets hebt. Dus een systeem kan kopen welke meteen aan een accu kan leveren. Maar de kosten zijn dan al helemaal niet terug te verdienen.
Ja klopt, ik was hier zeker niet aan het verkondigen dat er iets mis is met een plug-in batterij.

Het "probleem" (inverter DC->AC verlies) los je ook op door een extra PV paneel extra ergens en die kosten erg weinig tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even rekenen. Laten we zeggen 300 cycli per jaar. 80 ipv 75% RTE

5% van 1 cyclus is ongeveer 125 Wattuur. Daarvan is plusminus de helft toe te wijzen aan verminderde teruglevering, en de andere helft aan minder eigen verbruik vanaf de batterij. Dus laten we zeggen 65 Wattuur per cyclus die je minder kunt gebruiken.
300 keer 65 Wattuur is plusminus 20 kWh per jaar minder teruglevering, en ook 20kWh per jaar meer aan import.

Ja jammer, maar echt heel veel verschil vind ik het eigenlijk niet maken. (Al blijf ik wel vinden dat HW wat realistischer had mogen zijn in de marketing.)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:09
ArthurMorgan schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:54:

5% van 1 cyclus is ongeveer 125 Wattuur. Daarvan is plusminus de helft toe te wijzen aan verminderde teruglevering, en de andere helft aan minder eigen verbruik vanaf de batterij. Dus laten we zeggen 65 Wattuur per cyclus die je minder kunt gebruiken.
300 keer 65 Wattuur is plusminus 20 kWh per jaar minder teruglevering, en ook 20kWh per jaar meer aan import.

Ja jammer, maar echt heel veel verschil vind ik het eigenlijk niet maken. (Al blijf ik wel vinden dat HW wat realistischer had mogen zijn in de marketing.)
Voor mij toch wel 4 hele knaken die ik er mee "verlies" ;) ;) ;)

Maar inderdaad.
Kijk, 75% RTE is niet heel slecht, een maat van me zit met een ander merk plug in systeem op 60-62% RTE (als best mogelijke zelfs), maar de marketing had inderdaad iéts realistischer mogen zijn ja.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als ik vanavond 1,8 kWh uit de batterij kan halen dan zou mijn RTE voor april op 72,9% komen. In Januari zat ik op 76,2%.

Ik probeer het voor mezelf te verklaren. Koken gebeurd steeds meer op de opwek van de panelen. De batterij ondersteuning is minder of zelfs niet nodig. Een vaatwasser draait overdag (in mijn geval op de goedkope uren). Dit geldt ook voor een wasje etc. Ik kan me voorstellen dat bij anderen een warmtepomp o.a. uitgaat. De PIB lijkt dus echt ingezet te worden nu bij de avond en nachtstroom voorziening. De TV, lampen, koelkast, vriezer etc. Een 300 Wh gemiddeld? De nachten is het hier tussen de 100 en 150 Wh.

We zitten nu voor mijn gevoel in een overgangsperiode. Als het straks weer warmer in huis wordt gaan de airco's weer aan. Dat zal in de avond wellicht de RTE weer ten goede komen. Onderbuik gevoel. Gaan we dan weer richting de voor hier 76%?

Leerzame trajecten. Dat is ook het doel hier. Ik hoop dat er feature's komen om dit wat beter te sturen. Misschien dan toch wel iets terug leveren naar het net om een betere RTE te halen? Al besef ik dat dit voor mensen met een variabel/vast contract ook een stukje boete voordeel missen is. Al met al interessante materie :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:54:

Als het 75-88% RTE is dan zou ik wel willen weten hoe die 88% te halen. Die 75 is mezelf al gelukt >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
[...]

Ja, dat is exclusief de PV omvormers. Hier zijn dat micro-omvormers dus die hebben een verlies van minimaal 3,5% maar maximaal??
Maar eerlijk is eerlijk, die rekende ik sowieso al niet mee. Simpelweg omdat een geïnstalleerde "vaste" thuisaccu hier sowieso nauwelijks gaat passen en ik behoorlijk ben geschrokken van de kosten daarvan.
Plus dat een plug-in variant met mij mee kan als ik zou verhuizen en vrij simpel uit te breiden is mocht er meer opslagcapaciteit nodig zijn.
Er zijn natuurlijk ook plug-in accu's in de markt waar je direct enkele panelen op aan kan sluiten, maar met mijn bestaande PV systeem heb ik daar weinig aan. Dan zou ik specifiek voor zo'n accu extra panelen moeten leggen om die direct op die accu aan te kunnen sluiten hahaha.

Het zal de meeste mensen hier wel bekend zijn dat een enkele omvorming een hogere RTE weet te halen dan een dubbele omvorming zoals bij dit HW type plug-in accu's het geval is.

Wij delen hier veelal de RTE's van de HW PiB om data met elkaar te kunnen vergelijken en ja, ook wel omdat veel mensen de RTE wel wat aan de lage kant vinden van de verwachtingen daarover op voorhand.
En omdat we een beetje proberen te kijken wat we daar zelf nog aan kunnen doen en welke opties we nog van HW gaan krijgen om dat mogelijk te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Op basis van wat HW zelf had aangegeven in het eerste deel van dit topic, ben ik gewoon een klein beetje teleurgesteld in de efficiency. Maar ik realiseer mij ook terdege dat die bij concurrenten met plug-in accu's waarschijnlijk niet beter was geweest...

Dit schreef HW destijds.
HomeWizard_NL schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:28:
[...]

De efficiëntie is afhankelijk van veel variabelen. Ook moet je specifiek kijken naar omvormers die voor batterijen bedoeld zijn. Zonnepanelen omvormers zijn namelijk niet vergelijkbaar. Specs zijn ook altijd onder lab omstandigheden (denk aan ideale temperatuur, ideale laadpercentage en ideale vermogen). De meeste omvormers gaan kwa efficiëntie naar beneden als deze onder de 50% worden ontladen. Bij een 2000W omvormer is dat dus vanaf 1000W, bij een 800W omvormer is dat vanaf 400W. Bij 200W kun je er vanuit gaat dat een 2000W omvormer nog maar 70% of minder efficient is in een omzetting. Bij een 800W omvormer ligt dat rond de 85%. Omdat het heel afhankelijk is per woning en hoe hoog het uitgaande vermogen is, kun je over de daadwerkelijke efficiëntie in de echte wereld alleen maar een bandbreedte geven.

Overigens is het wel zo dat bij opladen vanuit zonnestroom het verlies in kosten natuurlijk eigenlijk minimaal is. Zeker als je huidig wat meer op wekt dan je verbruikt in een jaar. Dan heb je het in veel contracten nog maar over 0.03ct waar je dan een % verlies op maakt. Als de saldering eraf is heb je het eigenlijk ook over een % van die 0.03ct, maar dan ongeacht wat je op een jaar teruglevert.
Mijn huis "doet" meestal tussen de 100-250 watt bij ontladen, dus ik had gehoopt wel in de buurt van die 85% te kunnen komen.

Tenzij je die dus "dubbel" moet doen. Dan is het 0,85 x 0,85 = 0,723 en dan kom je wel angstvallig dicht in de buurt van wat ik nu heb ;)

Maar ik ben verder wel blij met het apparaat, hoor. Het verschil wat het maakt in zelfconsumptie en lagere terugleverkosten maakt een lager dat gehoopte RTE wel ruimschoots goed.

[ Voor 12% gewijzigd door Knurt op 30-04-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:02:
Als ik vanavond 1,8 kWh uit de batterij kan halen dan zou mijn RTE voor april op 72,9% komen. In Januari zat ik op 76,2%.

Ik probeer het voor mezelf te verklaren. Koken gebeurd steeds meer op de opwek van de panelen. De batterij ondersteuning is minder of zelfs niet nodig. Een vaatwasser draait overdag (in mijn geval op de goedkope uren). Dit geldt ook voor een wasje etc. Ik kan me voorstellen dat bij anderen een warmtepomp o.a. uitgaat. De PIB lijkt dus echt ingezet te worden nu bij de avond en nachtstroom voorziening. De TV, lampen, koelkast, vriezer etc. Een 300 Wh gemiddeld? De nachten is het hier tussen de 100 en 150 Wh.

We zitten nu voor mijn gevoel in een overgangsperiode. Als het straks weer warmer in huis wordt gaan de airco's weer aan. Dat zal in de avond wellicht de RTE weer ten goede komen. Onderbuik gevoel. Gaan we dan weer richting de voor hier 76%?

Leerzame trajecten. Dat is ook het doel hier. Ik hoop dat er feature's komen om dit wat beter te sturen. Misschien dan toch wel iets terug leveren naar het net om een betere RTE te halen? Al besef ik dat dit voor mensen met een variabel/vast contract ook een stukje boete voordeel missen is. Al met al interessante materie :-)
Jouw situatie is bijna 1 op 1 het zelfde als hier het geval is.

Maar goed batterij doet nu zijn ding en zit geduldig op de 2e batterij te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
  • Laatst online: 23:22
Hahaha, ja leuk dat "geneuzel" over RTE. Het gaat eigenlijk nergens over qua geld natuurlijk. Nogmaals ik heb er helemaal geen verstand van en had helemaal geen rekening met Energieverlies gehouden. Ik ben wel iemand die het leuk vindt om getallen bij te houden en te vergelijken. Ik lees 300 dagen een volledig opgeladen 🔋

Mijn panelen 12 st. 400 wp (op het zuiden) leverden juni 2023 - juni 2024, 238 dagen *> 3 kWh* terug aan het net. Wat je dus minimaal nodig hebt voor een volle 🔋.

Ik snap dat dit voor iedereen anders is en dat de ☀️ ook onvoorspelbaar is.

Verder hoopte ik erop dat (met een beetje mazzel) de 🔋 wellicht wel 2x per dag geladen zou worden maar dat valt ook tegen met dat laden en ontladen op 800 Watt. Helaas zit mijn meterkast vol. Wordt een dure grap denk ik om die aan te laten passen. Hij is inmiddels 33 jaar oud

*By The Way,* mijn 🔋 heeft gisteravond en vannacht een "PowerNapje van 4 uur 🥱😴" gedaan. Kwam daarna weer zelf opgang.

Zelf kan ik de reden niet bedenken. Hij bleef hangen op 52%. Kwam om 01:55 uur spontaan weer in actie. 🏋️.🙄😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Klassieker schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:24:
Hahaha, ja leuk dat "geneuzel" over RTE. Het gaat eigenlijk nergens over qua geld natuurlijk. Nogmaals ik heb er helemaal geen verstand van en had helemaal geen rekening met Energieverlies gehouden. Ik ben wel iemand die het leuk vindt om getallen bij te houden en te vergelijken. Ik lees 300 dagen een volledig opgeladen 🔋

Mijn panelen 12 st. 400 wp (op het zuiden) leverden juni 2023 - juni 2024, 238 dagen *> 3 kWh* terug aan het net. Wat je dus minimaal nodig hebt voor een volle 🔋.

Verder hoopte ik erop dat (met een beetje mazzel) de 🔋 wellicht wel 2x per dag geladen zou worden maar dat valt ook tegen met dat laden en ontladen op 800 Watt. Helaas zit mijn meterkast vol. Wordt een dure grap denk ik om die aan te laten passen. Hij is inmiddels 33 jaar oud

*By The Way,* mijn 🔋 heeft gisteravond en vannacht een "PowerNapje van 4 uur 🥱😴" gedaan. Kwam daarna weer zelf opgang.

Zelf kan ik de reden niet bedenken. Hij bleef hangen op 52%. Kwam om 01:55 uur spontaan weer in actie. 🏋️.🙄😉
Stel je vangt 800 kWh per jaar af voor de PIB. 5% meer RTE is dus 40 kWh besparing. Dat zijn 40 kookwasjes per jaar of 266 uur TV kijken (150 Wh)of 300 km rijden met de EV etc. Dan hebben we het nog maar over 1 PIB. Pak nu eens alle PIBs bij elkaar. Geen idee hoeveel dit er inmiddels zijn. Dan kan dit toch leuk in de papieren lopen. 80 PIB's zouden al gelijk staan aan mijn complete opwek en stroomverbruik in een heel jaar.

Ik vind het zonde om weg te gooien. Het moet toch elders weer opgewekt worden daar ik de gemiste kWh toch ga inkopen. Iedere week een wasje minder draaien in een huis met pubers..... uhhhh ga jij het ze vertellen? 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:22:
[...]

Jouw situatie is bijna 1 op 1 het zelfde als hier het geval is.

Maar goed batterij doet nu zijn ding en zit geduldig op de 2e batterij te wachten
We gaan gewoon te vroeg naar bed schijnbaar 🤣. Ik kan hier eens roepen "Sorry schat we gaan later naar bed vanavond. Dat is beter voor de RTE van de PIB" 😜

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klassieker
Devke schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:20:
[...]

Stel je vangt 800 kWh per jaar af voor de PIB. 5% meer RTE is dus 40 kWh besparing. Dat zijn 40 kookwasjes per jaar of 266 uur TV kijken (150 Wh)of 300 km rijden met de EV etc. Dan hebben we het nog maar over 1 PIB. Pak nu eens alle PIBs bij elkaar. Geen idee hoeveel dit er inmiddels zijn. Dan kan dit toch leuk in de papieren lopen. 80 PIB's zouden al gelijk staan aan mijn complete opwek en stroomverbruik in een heel jaar.

Ik vind het zonde om weg te gooien. Het moet toch elders weer opgewekt worden daar ik de gemiste kWh toch ga inkopen. Iedere week een wasje minder draaien in een huis met pubers..... uhhhh ga jij het ze vertellen? 😜
Hahaha, nee, hier in huis staan in de winter de ramen open en brandt de kachel. Om 18:00 uur, als de zonnepanelen geen energie meer leveren, gaat de wasmachine, droger en vaatwasser aan.

"GA JIJ HET ZE VERTELLEN" heeft hier totaal geen zin. Geeft alleen maar ruzie

Maar het blijft leuk om toch te proberen om "er wat aan te doen". Vandaar mijn zonnepanelen en PiB. 🔋🙄😉

Edit:
Ook Brandt hier in het hele huis altijd overal het licht. 🙄

[ Voor 3% gewijzigd door Klassieker op 30-04-2025 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Klassieker schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:24:

Ben het met je eens dat het vanuit een bepaald perspectief als "geneuzel" gezien kan worden, hoor.
Maar als je de getallen juist weer in het "groot" doortrekt kan je het ook zo zien:

Ik heb na precies 10 weken met 1 pib exact 60 kwh verlies. Eigenlijk heb ik er twee nodig om nagenoeg alles op te vangen en te gebruiken wat er mogelijk is. Los nog van hoe je er uiteindelijk dynamisch mee hoopt te kunnen werken. Zeg dat ik met 2 pibs dan nu 100 kwh verlies zou hebben.
En zeg dat ik per jaar 35 weken profijt denk te hebben van de pibs, dan zit je alweer op 350 kwh verlies per jaar.
En stel dat je die pibs de komende 15 jaar blijft gebruiken (dat is toch wel een reële lifecycle), dan ga je dus al richting 5.250 kwh verlies.
Dat is voor mij substantieel meer dan mijn volledige jaarverbruik.
En dat is dus alleen het verlies van wat erin gaat en wat eruit komt.
En dan extrapoleren hoeveel gebruikers van pibs er zijn... Who knows?
Maar bij elkaar opgeteld zijn dat heel wat verliezen, waarvan ik denk dat elk procentje verbetering op het geheel aan energiebehoefte een belangrijke verbetering is.

Zo, nu zal ik mijn geitenwollen sokken weer uittrekken... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klassieker
Knurt schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:43:
[...]

Ben het met je eens dat het vanuit een bepaald perspectief als "geneuzel" gezien kan worden, hoor.
Maar als je de getallen juist weer in het "groot" doortrekt kan je het ook zo zien:

Ik heb na precies 10 weken met 1 pib exact 60 kwh verlies. Eigenlijk heb ik er twee nodig om nagenoeg alles op te vangen en te gebruiken wat er mogelijk is. Los nog van hoe je er uiteindelijk dynamisch mee hoopt te kunnen werken. Zeg dat ik met 2 pibs dan nu 100 kwh verlies zou hebben.
En zeg dat ik per jaar 35 weken profijt denk te hebben van de pibs, dan zit je alweer op 350 kwh verlies per jaar.
En stel dat je die pibs de komende 15 jaar blijft gebruiken (dat is toch wel een reële lifecycle), dan ga je dus al richting 5.250 kwh verlies.
Maar bij elkaar opgeteld zijn dat heel wat verliezen, waarvan ik denk dat elk procentje verbetering op het geheel aan energiebehoefte een belangrijke verbetering is.

Het is voor iedereen anders.
Éen van onze kinderen wil nu nog (nu de salderingsregeling stopt) zonnepanelen en een paar dikke 🔋🔋🔋laten installeren.

Klinkt heel "BOT", over 15 jaar lig ikzelf al onder de ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Stel je vangt 800 kWh per jaar af voor de PIB. 5% meer RTE is dus 40 kWh besparing.
Alleen als je het terugleveren aan het energienet echt belangrijk vindt.

Ongeveer de helft van die 40 kWh zit daar. Als je dat verlies weghaalt is de batterij net iets sneller vol, maar dat is alles. Je kan er geen extra was mee doen.

Wat je mist aan het mogelijke gebruik van de batterij is ongeveer de helft, dus 20kWh.
De batterij heeft bij mij vandaag alleen opgeladen en nog niet hoeven ontladen. Dat is 2,8 kWh geweest, maar de batterij zit wel vol. Oftewel 2,5 kWh. Als ik geen verlies had gehad dan was er 2,5 kWh geladen en de rest het net opgegaan, maar nog steeds maar 2,5 kWh op de batterij voor later gebruik. Ik kan niks met die 0,3 kWh, dat is puur verlies aan teruglevering.

Op die 2,5 kWh maak ik vervolgens geen 25% verlies maar in de buurt van de 12-13%. Ipv 10% als het een RTE van 80% was geweest.

/edit: op dagen dat je minder dan die 2,8 kWh aan teruglevering zou hebben heb je natuurlijk wel meer last ervan. Maar ik denk dat dat echt helemaal een druppel op de plaat is als je per jaar kijkt.

/edit 2: zoals ik hierboven in een eerdere post zei. Je hebt bij een RTE van 75% ongeveer 65 Wattuur meer nodig om te laden, en ongeveer 65 Wattuur minder te gebruiken dan bij een RTE van 80% per cyclus.

[ Voor 15% gewijzigd door ArthurMorgan op 30-04-2025 19:07 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GL007
[...]

Als je nu de batterijen in de woonkamer zet verwarmen deze in avond voor een gedeelte je woonkamer. Dus minder verlies. En zo kunnen doorgaan. Hi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klassieker
GL007 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:59:
[...]

Als je nu de batterijen in de woonkamer zet verwarmen deze in avond voor een gedeelte je woonkamer. Dus minder verlies. En zo kunnen doorgaan. Hi
😂🤣😂🤣😂🤣

Ze werkt vanavond. Dat is "dubbelop" verdienen. Qua salaris en energie....🙄😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:39
[...]

Dat is voor mij 2 a 3 dagen.. Ik denk dat 75% wel zo'n beetje het maximum is met dit ontwerp met de prijs die ervoor gerekend wordt. Ze hebben een aantal zaken geimplementeerd de laatste firmwares die de RTE verminderd zoals de DC-AC inverter 30 minuten in standby te houden, goed voor de levensduur minder voor je rendement. Misschien kunnen ze nog iets anders verzinnen voor het laden bij "inactiviteit" waarbij toch 10% aan Wh capaciteit geladen wordt Misschien een versie 2.0 die met een 48 Volt architectuur werkt kunnen ze nog een paar procentjes winnen doordat er lagere stromen lopen en dus minder warmte verlies.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:57:
[...]

Alleen als je het terugleveren aan het energienet echt belangrijk vindt.

Ongeveer de helft van die 40 kWh zit daar. Als je dat verlies weghaalt is de batterij net iets sneller vol, maar dat is alles. Je kan er geen extra was mee doen.

Wat je mist aan het mogelijke gebruik van de batterij is ongeveer de helft, dus 20kWh.
De batterij heeft bij mij vandaag alleen opgeladen en nog niet hoeven ontladen. Dat is 2,8 kWh geweest, maar de batterij zit wel vol. Oftewel 2,5 kWh. Als ik geen verlies had gehad dan was er 2,5 kWh geladen en de rest het net opgegaan, maar nog steeds maar 2,5 kWh op de batterij voor later gebruik. Ik kan niks met die 0,3 kWh, dat is puur verlies aan teruglevering.

Op die 2,5 kWh maak ik vervolgens geen 25% verlies maar in de buurt van de 12-13%. Ipv 10% als het een RTE van 80% was geweest.

/edit: op dagen dat je minder dan die 2,8 kWh aan teruglevering zou hebben heb je natuurlijk wel meer last ervan. Maar ik denk dat dat echt helemaal een druppel op de plaat is als je per jaar kijkt.
In geval van een variable / vast contract had je nog een "vergoeding" gekregen voor die 0.3 kWh. Bij laden. Bij ontladen ben je "eerder" leeg en zal je moeten inkopen om hetzelfde te kunnen doen. We blijven als gezin hetzelfde doen. Het "verlies" is dus inkopen.

In geval van dynamisch contract geldt eigenlijk hetzelfde. Terugleveren levert wat op. Wat ik tekort kom zal ik weer later moeten inkopen. Vaak duurder. Dit geldt overigens voor alle batterijen hoor. Niet alleen voor de PIB.

Dynamisch heeft dan wel een voordeeltje bedenk ik me net. Morgen kost het laden van de PIB niets. De tarieven liggen voor 3 uur net onder en rond 0 ct / kWh. Echter blijft het dan nog zonde. Voor een TVT is dit dan wel weer leuk. Al zijn het kleine beetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
winwiz schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:05:
[...]

Dat is voor mij 2 a 3 dagen.. Ik denk dat 75% wel zo'n beetje het maximum is met dit ontwerp met de prijs die ervoor gerekend wordt. Ze hebben een aantal zaken geimplementeerd de laatste firmwares die de RTE verminderd zoals de DC-AC inverter 30 minuten in standby te houden, goed voor de levensduur minder voor je rendement. Misschien kunnen ze nog iets anders verzinnen voor het laden bij "inactiviteit" waarbij toch 10% aan Wh capaciteit geladen wordt Misschien een versie 2.0 die met een 48 Volt architectuur werkt kunnen ze nog een paar procentjes winnen doordat er lagere stromen lopen en dus minder warmte verlies.
Ik denk dat er wat te winnen valt door zelf vermogen aan te sturen. Ik zou dat graag testen. Stel je vind bij 700 Watt laden het ideale punt. Prima voor hier. Stel ontladen zit ook bij 700 Watt. Wat ga je dan doen? Al het overtollige het net weer opsturen of toch maar niet op 700 zetten?
Wat is je "winst" in deze situatie dan? Je zit met terugleverboetes op variable / vast. Dynamisch daarin tegen zou je denk ik een voordeeltje weer kunnen behalen. Ontladen nu gebeurd eigenlijk altijd bij de hogere tarieven. Juist als de zon weer weg is in de avond. Ik denk 2 verschillende werelden en benaderingen van de PIB. En daar is dit nog maar 1 voorbeeld van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
Klassieker schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:50:
[...]

Klinkt heel "BOT", over 15 jaar lig ikzelf al onder de ........
Inderdaad.
Ik heb vorige maand pv op de garage vervangen voor nieuwe pv van 10x 240wp naar 12x 450wp daarbij nog accu’s en had ook al 3x de PIB.
Comfort is beter hoeft niet te kijken wanneer er iets aan moet.
En over 15jaar . . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:39
Over 15 jaar hebben we allemaal een mini kerncentrale in de tuin waar je eenmaal in de 5 jaar een batterij in doet ter grootte van een D cell... echt waar ik heb het gezien in mijn dromen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:22
[...]

begint al bij je zonnepanelen die al gauw 80% verlies hebben. Om het in perspectief te plaatsen 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klassieker
SpikeHome schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:25:
[...]

Inderdaad.
Ik heb vorige maand pv op de garage vervangen voor nieuwe pc van 10x 240wp naar 12x 450wp daarbij nog accu’s en had ook al 3x de PIB.
Comfort is beter hoeft niet te kijken wanneer er iets aan moet.
En over 15jaar . . . . .
Mooi "Man" (of vrouw) dan vind ik het ook nog wel leuk om "de Hoofdreden" van de aanschaf van mijn PiB te benoemen. Als ik die € 1.395 op een rekening in het buitenland "Parkeer" krijg ik op jaarbasis, € 31 rente.

Nu heb ik in die 3 maanden "21" euro aan terugleverboete bespaard.

Herstel, mijn hoofdreden om de batterij aan te schaffen was eigenlijk om mijn energieleverancier een beetje "Te Plagen". 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klassieker
Om ook eens iets positiefs (van mijn kant) over de HW PiB te melden......

Ik heb al vanaf 17:25 uur een 🏋️ 🔋 en constant 0 op de meter. #NOM. 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klassieker
winwiz schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:37:
Over 15 jaar hebben we allemaal een mini kerncentrale in de tuin waar je eenmaal in de 5 jaar een batterij in doet ter grootte van een D cell... echt waar ik heb het gezien in mijn dromen.
Geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
winwiz schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:37:
Moet je dan elke dag terugleverkosten betalen? 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klassieker
Ondanks dat we heel erg "Off Topic" raken vind ik het volgende verhaal (als ouwe ....) nog wel mooi om te vertellen.

Een goede vriend van mij (ICT er) zei > dan 45 jaar geleden tegen mij: "Over 35 jaar hangt er bij iedereen een soort van "Schilderij" aan de muur waar we ALLES op doen."

Met mijn "Dikke Loëwe Beeldbuis" die nauwelijks in de hoek van mijn woonkamer pastte zei ik :".........." Jij bent harstikke gek. Maar hij heeft gelijk gekregen. 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GL007
Dankzij Zonnepanelen, Airco als verwarming en batterij nu zitten wij op 35 Euro energie kosten per maand.
De batterij werkt perfect en de tweede is in bestelling (eind Mei).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fikkie123
  • Laatst online: 00:24
Maand april, ~NOM. Stroom uit het net grotendeels veroorzaakt door weekje wachten op omwisselen 2e batterij na uitval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhVaTWwyzgUw8mZWUrA7coykqck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoEi7IAttG4UP4KInAhFUjIX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
Beste GL007,

Denk dat je even terug moet naar de "Rekenkamer". Die € 35/ mnd. ben je alleen al aan vaste kosten kwijt.

Wij betalen € 250 per maand met twee personen in 🏡. Zoals eerder vermeld, er wordt hier geen rekening gehouden met de energie transitie......🙄

Dan lijkt mij die € 35 per maand niet kloppen.
Pagina: 1 ... 92 ... 146 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.