Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11:05
ivo1969 schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:28:
[...]

Volgens mij net andersom?
Oh het is een chinese grafiek LOL... ik lees van links naar rechts, dus links is oudere data en rechts is nieuwer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
@Devke Hier nog een ideetje voor het @HomeWizard_NL wensenlijstje.

Niet ontladen zolang de marktprijs negatief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Apenkooi schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:08:

Dat is alleen relevant als je een dynamisch contract hebt. Dus dat is nog een extra voorwaarde.
En moet dat niet zijn marktprijs inclusief alle heffingen en belastingen? Wat dan weer betekend dat het contract afhankelijk wordt omdat de toeslagen die leveranciers rekeningen voor dynamische contracten niet voor iedereen gelijk zijn.

Samengevat dit is dus iets wat je zelf handmatig zal moeten aansturen of instellen omdat de batterij sturing niet op basis van een enkele voorwaarde kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online

EDB

MacD007 schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:33:
[...]

Dat vraag is die je moet stellen is waar zit die in jou ogen de 30 sec vertraging, in de P1 meter ? of eerder (wat ik denk) in de cloud, want je app haalt de informatie niet direct van de P1 meter vandaan, maar krijgt deze via de cloud, en daar (dat zag je al hier in andere posts) lijkt er soms een vertraging door de cloud te zitten.
De PiB van HW heeft echter direct contact met je P1 meter, dus daar verwacht ik juist geen vertraging, er is namelijk een directe wifi verbinding tussen je PIB en je P1 meter.
Ik lees in de reacties dat dit kennelijk vaker voorkomt en waarschijnlijk in de cloud zit ipv dat het probleem in de P1 meter zit. Ik zal deze week de auto nog even laden op zonnestroom. Die kan dan NOM draaien met een verbinding met de P1 poort van de meter (via HW splitter).
Als de laadpaal wel per seconde kan blijven sturen op NOM weet ik in ieder geval dat de meter correct 1x per seconde werkt.
Hoop dat het inderdaad een cloud dingetje is en dat de PIB daar geen last van heeft.
Dank voor de reacties.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Nu online
hanev001 schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:15:
[...]

Dat is alleen relevant als je een dynamisch contract hebt. Dus dat is nog een extra voorwaarde.
En moet dat niet zijn marktprijs inclusief alle heffingen en belastingen? Wat dan weer betekend dat het contract afhankelijk wordt omdat de toeslagen die leveranciers rekeningen voor dynamische contracten niet voor iedereen gelijk zijn.

Samengevat dit is dus iets wat je zelf handmatig zal moeten aansturen of instellen omdat de batterij sturing niet op basis van een enkele voorwaarde kan gebeuren.
Hier het scenario, want dat is wat ik nu aan het doen ben.

De prijs is negatief, en de zonnepanelen leveren maximaal vermogen. Dus je hangt de auto aan de lader. (Ik heb een oma lader, maar dat maakt verder niet uit) vermogen van de panelen gaat direct de auto in en je hebt zelf iets over wat de batterij in gaat. Helemaal top, gratis je auto laden. Maar vandaag komt er af en toe een wolk voorbij. Dus kakt het vermogen van de zonnepanelen in. En ga je vermogen van het net afnemen. De batterij zal dus omschakelen. Nu hebben wij in dit topic al besproken dat je eigenlijk niet de batterij wil leeg trekken in de auto omdat je die energie voor de avond wil gebruiken. Maar je krijgt dus ook nog eens geld toe bij een negatief tarief. Dus dat je van het net gaat gebruiken is helemaal niet erg. Ja, er komt energie belasting overheen. Maar dat is altijd nog goedkoper dan op een ander moment of op straat laden.

Ja, als @HomeWizard_NL een pauze functie heeft toegevoegd aan de API ga ik dat zeker via Homey automatiseren. Echter denk ook even aan de gebruikers zonder domotica. Daarnaast mag in die gevallen de batterij best laden op de restjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apenkooi schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:35:
[...]

De prijs is negatief, en de zonnepanelen leveren maximaal vermogen. Dus je hangt de auto aan de lader. (Ik heb een oma lader, maar dat maakt verder niet uit) vermogen van de panelen gaat direct de auto in en je hebt zelf iets over wat de batterij in gaat. Helemaal top, gratis je auto laden. Maar vandaag komt er af en toe een wolk voorbij. Dus kakt het vermogen van de zonnepanelen in. En ga je vermogen van het net afnemen. De batterij zal dus omschakelen. Nu hebben wij in dit topic al besproken dat je eigenlijk niet de batterij wil leeg trekken in de auto omdat je die energie voor de avond wil gebruiken. Maar je krijgt dus ook nog eens geld toe bij een negatief tarief. Dus dat je van het net gaat gebruiken is helemaal niet erg. Ja, er komt energie belasting overheen. Maar dat is altijd nog goedkoper dan op een ander moment of op straat laden.

Ja, als @HomeWizard_NL een pauze functie heeft toegevoegd aan de API ga ik dat zeker via Homey automatiseren. Echter denk ook even aan de gebruikers zonder domotica. Daarnaast mag in die gevallen de batterij best laden op de restjes. :)
"Nu hebben wij in dit topic al besproken dat je eigenlijk niet de batterij wil leeg trekken in de auto omdat je die energie voor de avond wil gebruiken."

Ook hier is nog steeds het principe van toepassing dat je een dynamisch contract moet hebben

Daarnaast als je zoals je beschrijft wat over hebt maar soms even tijdens een wolk van batterij laden naar ontladen schakelt dan wordt wat je er juist uit hebt gehaald toch weer aangevuld als het laden weer begint als de wolk weg is. Dus gebruik je op die manier juist optimaal wat de zonnepanelen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apenkooi schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:08:

Ik snap wat je bedoeld. Dan moet het wel marktprijs + belastingen zijn die negatief is. Sterker nog dan wil je je zonnepanelen ook uitzetten. De marktprijs is op negatief op dit moment. Met belastingen erbij is het +7 ct / kWh. De batterij staat dus te laden. Daarnaast de nodige verbruikers aan in huis. Er is dus netafname en 100% eigen opwek verbruik.

Er zit tussen Zonneplan en Tibber bijvoorbeeld een 0,5 ct verschil in de uurprijs, dus je zal wat eerder al wordt aangegeven hier iets zelf voor moeten bakken of het moet een invulveld zijn zoals nu ook al kan in de app onder het kopje "tarieven". Daar zit nu ook een post "Overige kosten". Vanzelf sprekend dan ook een dynamisch contract nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EDB schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:26:
[...]

Ik lees in de reacties dat dit kennelijk vaker voorkomt en waarschijnlijk in de cloud zit ipv dat het probleem in de P1 meter zit. Ik zal deze week de auto nog even laden op zonnestroom. Die kan dan NOM draaien met een verbinding met de P1 poort van de meter (via HW splitter).
Als de laadpaal wel per seconde kan blijven sturen op NOM weet ik in ieder geval dat de meter correct 1x per seconde werkt.
Hoop dat het inderdaad een cloud dingetje is en dat de PIB daar geen last van heeft.
Dank voor de reacties.
Hier werkt het inmiddels weer in de app per seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Wat je wilt is volgens mij tegen de laagste tarieven laden. Als er een wolkje voorkomt doorladen. Dat kan nu he..... zorgen dat je handmatig opladen iedere x even aanvinkt.

Als de batterij vol is dan zijn de tarieven ook hoger. Dus "bijladen" wil je niet meer. Pas ontladen als de tarieven hoger zijn. Avond. Nacht etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Eerder sprak ik over het traag reageren van de pib nu, en dat me dat niet zint. Ik zoek geen vlakke 0-lijn, ik zoek geen 100% nom. Maar hoe de batterij nu reageert is wat mij betreft onder de maat. Zelfs onze bijzonder trage Enphase batterij reageert momenteel soms/geregeld, niet altijd, sneller dan de eerder goede snelle pib. Ik vind dat geen goede ontwikkeling en blijf er bij dat ik, als het zo slecht blijft, ik onze 2e batterij ga afzeggen.

Op de printscreen hieronder staat total power zeker 30 tot 35 seconden op over de 100W afname voor de pib trapsgewijs heel voorzichtig gaat reageren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZdV8No2Q2_VbD_COUrIp_1V5Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8g6y93Gp8lacI37B4Y4UPn1V.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfs op ons totale overzicht is te zien dat de batterij vanmiddag tekort schoot, terwijl we op de betreffende momenten ruimte hadden op de pib.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq1Pk6Ljo-Qdlb0XsZrNNhgQHPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kqkwHGid8OoQqGYINtHgOAW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyxasVLSrWfxZN4u3YYpzR4Y_Ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EzPbz0sDLaBn5qbivXi0HIV.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me vooral stoort is dat dit gedrag eerder niet te zien was. Eerder reageerde de pib vlot.

Ik kan me voorstellen dat men bij per seconde wisselende waarden niet elke seconde reageert, maar dit vind ik slecht en onverwacht.

Dat men nu het laden naar 70W heeft gezet, wat volgens mij eerder lager was, daar ben ik ook niet blij mee. Soms laat de batterij (ruim) over de 100W liggen die beschikbaar is om te laden, ook dat was eerder niet zo. Ik heb gezien dat de batterij passief bleef bij wel 200 tot 300W, opwek, meer dan 10 seconden, waarna er weer trapsgewijs gereageerd wordt. Als dat is veranderd ivm het mogelijk doorschieten naar afname bij lage opwek, dan denk ik dat we er meer aan hebben als we het laden via de app op een bepaald moment kunnen starten, of kunnen uitstellen. Maar dat is mijn mening. Maar zoveel opwek laten liggen vind ik veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:44:
[...]

Het probleem is dat dit niet het schakelen van het hoofdrelais is maar de schakeling voor laden / ontladen. Daar hebben ze met die aanpassing niets aan gedaan.

Ik heb ze al een paar weken geleden een voorstel gestuurt om dat dynamisch te maken op basis van het aantal schakelingen in een tijdvak. Veel schakeling - langere wachttijd, als gebruik / opwek stabiel is en er nauwelijks geschakeld wordt - geen of een hele korte wachttijd.
Ze hebben toegezegd er naar te gaan kijken.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Het getik wat je hoort als de batterij wil bijspringen met laden.... trommel staat stil..... en batterij die weer wilt ontladen omdat de trommel weer gaat draaien. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Nu online

EDB

EDB schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:26:
[...]

Dank voor de reacties.
Ter aanvulling: HW P1 meter even losgekoppeld en opnieuw aangesloten. Nu weer keurig in de app het verbruik per seconde.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
JeroenH schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:43:
[...]

Waarom niet? (Serieuze vraag)

Bij ons loopt het vaste contract in november af en ik denk sterk aan een dynamisch contract. Mijn vrouw snapt dat prima en wil daar ook wel aan meewerken door even een paar seconden langer na te denken over wanneer de vaatwasser/wasmachine aan te zetten, of ze auto wel/niet direct na thuiskomst in te pluggen. Die beslissingen zijn ook niet zo ingewikkeld.
Simpele reden. Ze heeft geen zin om daar rekening mee te houden tussen werk en de kids in. Ik was wanneer ik wil wassen is dan het antwoord. Ach het is zoals het is.

Net als ik van vastigheid houd, dus liever een vast contract heb.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zo, tweede batterij besteld. Heb nog wel wat speelruimte om hem nuttig te houden. Financieel kan het (waarschijnlijk) niet uit, maar komend jaar levert hij me wel 125 euro op omdat ik een staffel lager in de terugleverkosten kom ermee :D

De reden dat ik het toch doe is voornamelijk dat ik het leuk vind, en ten tweede dat je net iets minder secuur hoeft te zijn in planningen op wanneer de zon exact schijnt. (Ik probeer zoveel mogelijk eigen verbruik te realiseren in huis, maar vind dat dingen daardoor soms net wat te precies gedaan moeten worden. Door extra buffer te hebben speelt dat minder.)
Als derde vind ik een consistent warm huis erg prettig (ook om gezondheidsredenen waardoor ik snel pijn heb die in een warmere ruimte minder speelt) Met een tweede batterij ga ik veel meer richting nog steeds NOM als ik in mei en juni tijdens de koude nachten de airco blijf laten verwarmen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Nu online
@hanev001 @Devke

Dynamisch wordt al ondersteund door Home Wizard. Geen verandering hier. De marktprijs is voor iedereen het zelfde.

Er wordt vandaag ook gesproken over de flipperkast bij het draaien van een was. Dat is dus precies het gene wat ik wil voorkomen. Het is maar een kleine batterij die 2,4kWh die je er uit krijgt heeft niet zoveel nut in de auto. Ik wil die energie voor de avond gebruiken. (Koken, TV, computer, verwarming)

Met een omalader de auto laden schiet inderdaad ook niet op. Maar de strategie is eerst de Home Wizard batterij laden. Is deze vol? Dan bij een negatief tarief de zon productie in de auto dumpen. Dat is beter dan het vermogen van de zonnepanelen terug schroeven naar eigen gebruik. (Dan heb je er nog iets aan)

Zonnepanelen helemaal uitzetten is natuurlijk geen goed idee, dan gaat het juist weer meer kosten.

Zoals eerder al aan de orde is geweest, iedereen zijn situatie en gewenste gedrag is anders. Maar dat is dus het mooie van software. Daar kan je de opties in geven. Vink aan wat je gebruiken wil, wat niet laat je uit.

Want bij het draaien van een was bij een positief tarief wil je dan wel weer de ondersteuning van de batterij. Het verschil is dat je wasmachine de batterij niet leeg krijgt. En het beetje wat gebruikt is inderdaad wel weer bijgeladen wordt voor de zon onder is. Dat krijg je niet voor elkaar als je de batterij leeg getrokken hebt met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:32
[...]

@Apenkooi
Mijn situatie is enigszins vergelijkbaar, maar dan 2 EV’s. Op dagen als vandaag, laad ik de EV’s uiteraard. De ene is 3 fase 11 kW, dus dan kom ik flink wat tekort met de PV opbrengst (vermogen enkele uren 4,5-5 kW). Ipv de accu’s te laten bijspringen/leeglopen . . . . .en aan uit schakelen . . . . kies ik er dan voor om gedurende de 3 uren met het laagste dynamische tarief naast het laden van de auto (en draaien van de wasmachine, droger etc.) de accu’s handmatig te laden, dus van zeg 12.30 tot 1600 uur (2 accu’s nu, 3de onderweg). Met de panelen 50/50 op zuidwest en noordwest (wel veel bomen in de buurt) heb ik bijvoorbeeld vandaag en gisteren tot 1930 uur aardig wat PV opbrengst over, de batterij blijft/is dus vol als we gaan koken en zelfs tot 2000 uur. Ik kom dan de nacht door op de PiB stroom met de 2 accu’s, en straks als de koeler van de wijnopslag meer moet draaien kan de derde accu het restant bijspijkeren.
Financieel komt het op dagen als deze met afschrijving per cyclus meegerekend min of meer op break-even.
De andere auto is een 1 fase, 3,5 kW laadvermogen, dus ik kan dan de accu's nog wel (enigszins) naast de auto opladen. Maar ook dan, even rekenen wat ik van de PV opbrengst op die dag verwacht, beslis ik vaak om de accu’s er handmatig naast vol te laden. Uiteraard als de netto dynamische kostprijs per kWh rond de nul of lager is.
Liefst zou je dit automatiseren, maar handmatig gaat het prima, en aan eind van de rit op de goedkoopste manier zo lang mogelijk NOM, en ca. 65-70% eigen gebruik van PV opbrengst.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-05 09:46
tms5dmark2 schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:28:
Ik heb jouw advies opgevolgd en de P1 meter gereset. Het probleem is minder frequent nu, maar niet helemaal opgelost.

Even hardop denkend: meteen toen de P1 meter van HW uit kwam, heb ik die gekocht. Moet nu dus al jaren oud zijn. Weet jij wellicht of er recentere modellen door hw uitgebracht zijn, met krachtigere hardware?

In dat geval zou dat mijn probleem kunnen veroorzaken en koop ik een nieuwe P1 meter. Maar dan moet ie wel geupgrade zijn afgelopen tijd 😀

Iemand een idee?
@tms5dmark2: Ikzelf heb vanaf begin maart 4 pib’s en vanaf dat moment veel malheur gehad. Batterijen die niet bij hun AP bleven. Dat probleem is softwarematig opgelost.
Maar het is vooral de P1-meter die slecht verbinding maakte met de batterijen. Ook omdat die P1meter een voorkeur had zich te verbinden met access points die het verst weg waren.
Ik had er een dagtaak aan om de verbindingen te herstellen en heb regelmatig op het punt gestaan om de batterijen van de hand te doen.

Wat ik gedaan heb:
• De hele wifi-infrastructuur vernieuwd. Weggegooid geld.
• De batterijen en de P1-meter een vast IP-adres gegeven. Moet gewoon gebeuren.
• In mijn Deco-app de mesh-mogelijkheid uitgezet. Dat hielp.
• De ‘snelle roaming’ en ‘beamvorming’. Weet niet of dat hielp.
• De kanaalbreedte 20 MHz. Weet niet of dat hielp.
• In de Deco-app ingesteld dat de P1-meter zich alleen mag verbinden met de dichtstbijzijnde AP. Daar houdt ie zich helaas niet aan.
• De P1-meter vervangen door een nieuwe versie. Die met een usb-c aansluiting. Had ik veel hoop op gevestigd, maar hielp me niet.

Wat wel hielp: geen andere services gebruik laten maken van de P1-meter én
de P1-meter voorzien van externe voeding.

Vanaf het aansluiten van die externe voeding (5 dagen geleden) is de verbinding tussen de batterijen en de P1-meter niet meer weggevallen. Nog steeds houdt de P1-meter zich af en toe niet aan het toegewezen access point, maar zwerft niet meer langs de meest ver gelegen access points en de verbinding met de Batterijen blijft behouden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
ArthurMorgan schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:38:
Zo, tweede batterij besteld. Heb nog wel wat speelruimte om hem nuttig te houden. Financieel kan het (waarschijnlijk) niet uit, maar komend jaar levert hij me wel 125 euro op omdat ik een staffel lager in de terugleverkosten kom ermee :D

De reden dat ik het toch doe is voornamelijk dat ik het leuk vind, en ten tweede dat je net iets minder secuur hoeft te zijn in planningen op wanneer de zon exact schijnt. (Ik probeer zoveel mogelijk eigen verbruik te realiseren in huis, maar vind dat dingen daardoor soms net wat te precies gedaan moeten worden. Door extra buffer te hebben speelt dat minder.)
Als derde vind ik een consistent warm huis erg prettig (ook om gezondheidsredenen waardoor ik snel pijn heb die in een warmere ruimte minder speelt) Met een tweede batterij ga ik veel meer richting nog steeds NOM als ik in mei en juni tijdens de koude nachten de airco blijf laten verwarmen.
@ArthurMorgan
Ik heb een ruime week geleden ook een batterij (erbij) besteld. Reserveringskosten netjes betaald, scherm toonde “bestelling geslaagd”, alle relevante gegevens in de bankoverschrijving, maar geen e-mail als bevestiging, laat staan levertijd (hoewel dat juli schijnt te worden). Ook niet in spam en junk folders.
Contact gezocht met thuisbatterij mail adres, duurt even voor je een antwoord krijgt, maar afgezien van vragen nog geen mail bevestiging.
Heb jij die na je bestelling wel ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
@EVfan ja die heb ik direct daarna binnengekregen.

Reserveringsmail. en betalingsmail.

Hier trouwens pas in augustus geleverd.
/edit: staat hij niet gewoon bij je bestellingen op de homewizard site?

[ Voor 40% gewijzigd door ArthurMorgan op 20-04-2025 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Apenkooi schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:42:
@hanev001 @Devke

Dynamisch wordt al ondersteund door Home Wizard. Geen verandering hier. De marktprijs is voor iedereen het zelfde.

Er wordt vandaag ook gesproken over de flipperkast bij het draaien van een was. Dat is dus precies het gene wat ik wil voorkomen. Het is maar een kleine batterij die 2,4kWh die je er uit krijgt heeft niet zoveel nut in de auto. Ik wil die energie voor de avond gebruiken. (Koken, TV, computer, verwarming)

Met een omalader de auto laden schiet inderdaad ook niet op. Maar de strategie is eerst de Home Wizard batterij laden. Is deze vol? Dan bij een negatief tarief de zon productie in de auto dumpen. Dat is beter dan het vermogen van de zonnepanelen terug schroeven naar eigen gebruik. (Dan heb je er nog iets aan)

Zonnepanelen helemaal uitzetten is natuurlijk geen goed idee, dan gaat het juist weer meer kosten.

Zoals eerder al aan de orde is geweest, iedereen zijn situatie en gewenste gedrag is anders. Maar dat is dus het mooie van software. Daar kan je de opties in geven. Vink aan wat je gebruiken wil, wat niet laat je uit.

Want bij het draaien van een was bij een positief tarief wil je dan wel weer de ondersteuning van de batterij. Het verschil is dat je wasmachine de batterij niet leeg krijgt. En het beetje wat gebruikt is inderdaad wel weer bijgeladen wordt voor de zon onder is. Dat krijg je niet voor elkaar als je de batterij leeg getrokken hebt met de auto.
Het laden van de PIB wil ik persoonlijk in de laagste 3 uur. Daarna gaat hij van de Wifi. De panelen laat ik terugleveren op de hogere tarieven. Er is dan een tekort dus ik help wel mee aanvullen. Nu is de zon hier bijna achter wolken. Tarief gaat zo naar 31 ct. De batterij begint langzaam te ondersteunen. Stel de zon komt nog even terug. Dan zou de batterij niet meer moeten laden. Zonde.

Ik zie dus naast het oorspronkelijke concept van de PIB ook potentie voor de dynamische wereld. We maken er al deels gebruik van door deze strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tms5dmark2
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Klinkt exact als hoe het bij mij ook gegaan is, incl ingrepen in mijn mesh-netwerk 😄 zou je aub kunnen toelichten wat je bedoelt met "Wat wel hielp: geen andere services gebruik laten maken van de P1-meter", wetende dat ik 'lokale api toegang' al uit heb gezet?

Thanks!!
shthpnz schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:50:
[...]

@tms5dmark2: Ikzelf heb vanaf begin maart 4 pib’s en vanaf dat moment veel malheur gehad. Batterijen die niet bij hun AP bleven. Dat probleem is softwarematig opgelost.
Maar het is vooral de P1-meter die slecht verbinding maakte met de batterijen. Ook omdat die P1meter een voorkeur had zich te verbinden met access points die het verst weg waren.
Ik had er een dagtaak aan om de verbindingen te herstellen en heb regelmatig op het punt gestaan om de batterijen van de hand te doen.

Wat ik gedaan heb:
• De hele wifi-infrastructuur vernieuwd. Weggegooid geld.
• De batterijen en de P1-meter een vast IP-adres gegeven. Moet gewoon gebeuren.
• In mijn Deco-app de mesh-mogelijkheid uitgezet. Dat hielp.
• De ‘snelle roaming’ en ‘beamvorming’. Weet niet of dat hielp.
• De kanaalbreedte 20 MHz. Weet niet of dat hielp.
• In de Deco-app ingesteld dat de P1-meter zich alleen mag verbinden met de dichtstbijzijnde AP. Daar houdt ie zich helaas niet aan.
• De P1-meter vervangen door een nieuwe versie. Die met een usb-c aansluiting. Had ik veel hoop op gevestigd, maar hielp me niet.

Wat wel hielp: geen andere services gebruik laten maken van de P1-meter én
de P1-meter voorzien van externe voeding.

Vanaf het aansluiten van die externe voeding (5 dagen geleden) is de verbinding tussen de batterijen en de P1-meter niet meer weggevallen. Nog steeds houdt de P1-meter zich af en toe niet aan het toegewezen access point, maar zwerft niet meer langs de meest ver gelegen access points en de verbinding met de Batterijen blijft behouden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
ArthurMorgan schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:08:
@EVfan ja die heb ik direct daarna binnengekregen.

Reserveringsmail. en betalingsmail.

Hier trouwens pas in augustus geleverd.
/edit: staat hij niet gewoon bij je bestellingen op de homewizard site?
@ArthurMorgan
Dank voor je reactie, de order staat ook niet in mijn account. Het enige bewijs dat ik heb is de banktransactie van 50€.
Probeer al een week via de mail de zaak op te helderen.
Dinsdag maar weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:49
EVfan schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:03:
[...]

@ArthurMorgan
Ik heb een ruime week geleden ook een batterij (erbij) besteld. Reserveringskosten netjes betaald, scherm toonde “bestelling geslaagd”, alle relevante gegevens in de bankoverschrijving, maar geen e-mail als bevestiging, laat staan levertijd (hoewel dat juli schijnt te worden). Ook niet in spam en junk folders.
Contact gezocht met thuisbatterij mail adres, duurt even voor je een antwoord krijgt, maar afgezien van vragen nog geen mail bevestiging.
Heb jij die na je bestelling wel ontvangen?
Ik snap heel die leveringsdata niet meer echt, 2e batterij in Februari dit jaar besteld en zou dan ergens rond deze periode moeten zijn, maar gezien leveringshistorie geloofde ik dat al niet.
Ben trouwens wel benieuwd in welke tijd de 2e batterij wordt geleverd.

Bestelling staat wel gewoon bij mijn account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
tms5dmark2 schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:19:
Klinkt exact als hoe het bij mij ook gegaan is, incl ingrepen in mijn mesh-netwerk 😄 zou je aub kunnen toelichten wat je bedoelt met "Wat wel hielp: geen andere services gebruik laten maken van de P1-meter", wetende dat ik 'lokale api toegang' al uit heb gezet?

Thanks!!
@tms5dmark2 we bedoelen hetzelfde🤓

Het was een eenzaam gezwoeg om het lek boven te krijgen, waarbij ik hoop dat dat lek boven blijft.
Helaas heb ik van de zijde van HomeWizard, ondanks regelmatig toegestuurde foutrapporten, niet de ondersteuning mogen ervaren die ik me gewenst had. Temeer daar HW erkent dat 4 pib’s aansturen tegen de grens van overbelasting van de huidige P1-meter aan schuurt. En het daarmee geen solitair probleempje van een individuele klant betreft.

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Rojado schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 18:07:
Ik heb al enige tijd dat het getal voor zonverbruik van de P1 meter eigenlijk niet klopt. Die staat op 0 maar de grafiek laat anders zien. Is dat een bekend fenomeen?

[Afbeelding]
In mijn geval klopte het jaaroverzicht niet wat het gebruik van kWh-meter betreft. Het gaf geen enkel waarde aan. HW adviseerde mij om de app te verwijderen en opnieuw installeren.

Daarna verscheen de waarde wel, maar niet correct. Het lijkt te zitten in het feit dat de kWh-meter op een "willekeurige" dag is ingebouwd, bij mij in februari. Dat het niet gelijk loopt met het jaar zelf.

Toen ik op hun advies de startmaand op maart instelde, toen klopte het ineens wel. Maar ja, dat is ook weer niet de bedoeling.

Na het terugzetten naar januari, geeft het alsnog foutieve waarden aan. Dit moet gewoon op te lossen zijn.

Immers niet iedereen plaatst een kWh-meter alleen op 1 januari. Of precies op de eerste dag van de startmaand (ergens in het jaar).

[ Voor 2% gewijzigd door Nevil op 20-04-2025 23:25 . Reden: kleine aanvullinkje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nevil schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:04:
[...]

In mijn geval klopte het jaaroverzicht niet wat het gebruik van kWh-meter betreft. Het gaf geen enkel waarde aan. HW adviseerde mij om de app te verwijderen en opnieuw installeren.

Daarna verscheen de waarde wel, maar niet correct. Het lijkt te zitten in het feit dat de kWh-meter op een "willekeurige" dag is ingebouwd, bij mij in februari. Dat het niet gelijk loopt met het jaar zelf.

Toen ik op hun advies de startmaand op maart instelde, toen klopte het ineens wel. Maar ja, dat is ook weer niet de bedoeling.

Na het terugzetten naar januari, geeft het alsnog foutieve waarden aan. Dit moet gewoon op te lossen zijn.

Immers niet iedereen plaatst een kWh-meter alleen op 1 januari. Of precies op de eerste dag van de startmaand (ergens in het jaar).
Hier helaas ook vreemde resultaten met HW Energy Sockets en 3-fase kWh meter. Op dag en week niveau kloppen de uitkomsten, maar op maand en jaar niveau passen ze ineens saldering toe op meters binnenshuis en klopt de optelsom helaas niet meer.

Al contact gehad met HW support, die gaven aan dat de HW Energy Sockets nog geen rekening konden houden met thuisaccu's en daarna al maanden radiostilte :(

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 21-04-2025 00:07 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 22:37
GL007 schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:45:
[...]

Wat was de omgevingstemperatuur van de ruimte. Bij lager dan 10C dan heb je kans op vocht verhoging vanwege dauwpunt effect. Dit is ook de reden dat bij grotere batterij installatie de ruimte wordt geconditioneerd.
Ik zou een sensor in de buurt van de batterij plaatsen als deze in de nacht vrij sterk afkoelt.
Temperatuur was ca.20 a 21grC. PIB stond in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tms5dmark2
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
wat heb je precies gedaan om de P1 meter zoveel mogelijk te ontlasten zodat ie zich alleen maar bezig hoeft te houden met het aansturen van 4 batterijen?
shthpnz schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:49:
[...]

@tms5dmark2 we bedoelen hetzelfde🤓

Het was een eenzaam gezwoeg om het lek boven te krijgen, waarbij ik hoop dat dat lek boven blijft.
Helaas heb ik van de zijde van HomeWizard, ondanks regelmatig toegestuurde foutrapporten, niet de ondersteuning mogen ervaren die ik me gewenst had. Temeer daar HW erkent dat 4 pib’s aansturen tegen de grens van overbelasting van de huidige P1-meter aan schuurt. En het daarmee geen solitair probleempje van een individuele klant betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 22:52
Ik heb inmiddels ook een batterij besteld. Ik ben wel benieuwd naar de plek waar iedereen zijn batterij heeft neergezet? Zou het ook passen om de batterij in een voorraadkast te zetten met kleine opening naar de spouw. Of wordt het in zon relatief kleine ruimte al snel te warm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:08
Bij mij staat die gewoon in de woonkamer. Dat ding is vrijwel geruisloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
tms5dmark2 schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:27:
wat heb je precies gedaan om de P1 meter zoveel mogelijk te ontlasten zodat ie zich alleen maar bezig hoeft te houden met het aansturen van 4 batterijen?
Sorry, ik heb me slecht uitgedrukt. Mijn Homey mag geen gebruik meer maken van de gegevens uit de P1-meter. Inderdaad API uit.

Verder heb ik de HW P1-splitter er tussenuit gehaald, om ook aan de inputkant het signaal zo optimaal mogelijk te laten zijn. Dus ligt de Tibber P1-meter er nu nutteloos bij. Of deze stap nodig was, weet ik niet, maar je moet wat om het probleem op te lossen.

Kortom de P1-meter zit nu rechtstreeks in de energiemeter, met een eigen dedicated voeding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
nilisvw schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:43:
Ik heb inmiddels ook een batterij besteld. Ik ben wel benieuwd naar de plek waar iedereen zijn batterij heeft neergezet? Zou het ook passen om de batterij in een voorraadkast te zetten met kleine opening naar de spouw. Of wordt het in zon relatief kleine ruimte al snel te warm?
Ik heb hem op zolder staan. De vereiste ruimte er om heen. Een brandmelder erboven die een automatisering opstart als deze brandmelder geactiveerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:20
Devke schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:18:
[...]

Ik heb hem op zolder staan. De vereiste ruimte er om heen. Een brandmelder erboven die een automatisering opstart als deze brandmelder geactiveerd wordt.
En wat houdt die automatisering in? Hou er rekening mee in het onwaarschijnlijke geval dat de batterij vuur vat hoogstwaarschijnlijk de algemene diff of zekering zal springen voordat de brandmelder kan afgaan. Dus moest je automatisering kritisch zijn (alarm, melding, etc) dat deze nog door UPS gevoed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
  • Laatst online: 13:07
shthpnz schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:38:
[...]

Sorry, ik heb me slecht uitgedrukt. Mijn Homey mag geen gebruik meer maken van de gegevens uit de P1-meter. Inderdaad API uit.

Verder heb ik de HW P1-splitter er tussenuit gehaald, om ook aan de inputkant het signaal zo optimaal mogelijk te laten zijn. Dus ligt de Tibber P1-meter er nu nutteloos bij. Of deze stap nodig was, weet ik niet, maar je moet wat om het probleem op te lossen.

Kortom de P1-meter zit nu rechtstreeks in de energiemeter, met een eigen dedicated voeding.
Tip gebruik voor Homey hun energy dongle en koppel en voedt de P1 dongle via de energy dongel van Homey. Dit werkt perfect. De energy dongle van Athome is een perfect ontwerp. De P1 wordt alleen door HW app op iPad gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Avenger 2.0 schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:49:
[...]

En wat houdt die automatisering in? Hou er rekening mee in het onwaarschijnlijke geval dat de batterij vuur vat hoogstwaarschijnlijk de algemene diff of zekering zal springen voordat de brandmelder kan afgaan. Dus moest je automatisering kritisch zijn (alarm, melding, etc) dat deze nog door UPS gevoed is.
De automatisering is gemaakt op basis van de gedachte dat er nog actie mogelijk is met een werkende stroomvoorziening. De brandmelder zal de rolluiken die bij ons dicht zitten openen en verlichting aandoen. Stel het gaat mis in de nacht, dan is de vluchtroute op voorhand al vrij, daar waar een rolluik open moet gaat deze open en is vluchteroute verlicht.

Mocht er geen stroom beschikbaar zijn dan zal de melder afgaan en ons alarmeren. Dan nog is de woning veilig te verlaten. Niet alle luiken zijn electrisch. Er is dus altijd een escape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10:34
@Sjamo Heb je de P1 meter al een keer uit de meter gehaald en hem er na ca 30 sec weer in gedaan zodat die opnieuw opstart. Heeft hier eens geholpen toen de batterij maar bleef schakelen tussen laden en ontladen terwijl er genoeg opwek was.
Je kunt ook nog een USB voedingsadapter aansluiten op de P1 meter om te proberen of dat uitmaakt als het ander niet helpt.
Er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de P1 zelf .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Voor mensen die meerdere batterijen hebben. Hoe is de balans in het aantal cycles? Ik ben benieuwd of hij een echte eerste batterij, tweede batterij etc heeft of dat het algoritme probeert om het aantal cycles ook mooi te balanceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:29:
Voor mensen die meerdere batterijen hebben. Hoe is de balans in het aantal cycles? Ik ben benieuwd of hij een echte eerste batterij, tweede batterij etc heeft of dat het algoritme probeert om het aantal cycles ook mooi te balanceren.
Ik heb niet de indruk dat er naar de cycles gekeken wordt. Er wordt wel heen en weer geschakeld maar dat lijkt op basis van het SOC percentage te gaan.

Ik heb wel gezien dat dit soms uit de pas gaat lopen omdat het algoritme een vrije grove stap grote lijkt te gebruiken en voor verbetering vatbaar is. Maar als je een dag hebt met veel zon zodat ze gewoon helemaal vol worden of andersom bij veel gebruik juist helemaal leeg trekt dat weer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
De batterij wordt wel warm bij laden en ontladen er wordt in de electronics ca 15% van 800W aan warmte omgezet. De temperatuur bij de ventilatie opening wordt ongeveer 42 graden (gemeten in ventilatie opening)
Omgevingstemperatuur is daarbij 20C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Hier staat hij in de "verre" hoek van de woonkamer met een brandmelder en koolmonoxide melder (die ik toevallig nog had liggen) in de buurt.
In het slechtste geval is daardoor 1 van de 3 vluchtroutes niet bruikbaar.

Uiteraard hoop je het nooit nodig te hebben, maar wij hebben daarnaast nog brandmelders op elke verdieping-overloop en in drie van de vier slaapkamers en nog eentje extra in de andere hoek van de woonkamer. Better safe than sorry... ;-)

In de woonkamer hebben wij geen last van het apparaat, je hoort af en toe het relais klikken bij schakelen. Alleen als het verder echt helemaal stil is, hoor je op de achtergrond de ventilator van de PiB. Dat is bij ons alleen wel een telkens licht in toonhoogte variërend geluid, dus voor sommige mensen (die in stilte willen lezen oid) kan dat misschien licht irritant zijn.

Je moet je wel houden aan de door HW gecommuniceerde vrije ruimte rondom het apparaat (10 cm zijkanten en 50 cm bovenkant vrij), al is het alleen maar om garantie- of verzekeringsdiscussies te kunnen voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Knurt op 21-04-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Josh77 schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:24:
@Sjamo Heb je de P1 meter al een keer uit de meter gehaald en hem er na ca 30 sec weer in gedaan zodat die opnieuw opstart. Heeft hier eens geholpen toen de batterij maar bleef schakelen tussen laden en ontladen terwijl er genoeg opwek was.
Je kunt ook nog een USB voedingsadapter aansluiten op de P1 meter om te proberen of dat uitmaakt als het ander niet helpt.
Er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de P1 zelf .
Waarom denk je dat er iets mis is met onze p1-meter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
EDB schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:26:
Ik heb al jaren een HW p1 meter en ben in afwachting van de PIB. Al jaren geeft de NU weergave van het stroomverbruik in de app de situatie per seconde weer. Echter, sinds een aantal dagen ververst de app het stroomverbruik ongeveer 1x per 30 seconden. Enig idee of HW iets heeft gewijzigd of heeft de laatste IOS Apple update iets in de war geschopt?
Situatie lijkt mij onwenselijk als de PIB er is.
Ik had dit toevallig een tijdje terug ook.
Daarover contact gehad met HW.
Reset van P1 meter gedaan.
Plus ze gaven mij het advies om tussen de P1 meter en KPN modem (die vlakbij elkaar in de meterkast hangen op circa 20 cm) een stukje aluminium folie te plaatsen. En gek genoeg hielp dat en sindsdien geen merkbare problemen meer mee gehad.

Daarnaast hebben ze mij uit voorzorg ook kosteloos een nieuwe P1 meter opgestuurd.
Maar die zit vooralsnog gewoon nog in zijn doosje. Vond het wel een klantvriendelijke geste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10:34
@Sjamo Omdat jij de batterij traag vind reageren zou dat ook aan de communicatie vanuit de P1 meter kunnen komen en omdat ik hem best wel goed vind regelen hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-05 22:34
4 batterijen.
29 maart geinstalleerd.
Alle 4 nu op 12 cycli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Wordt mooi gebalanceerd. Bij opladen begint hij met de batterij(en) met laagste SOC. Voorbij 20% gaat hij door met de volgende. Hij doet dus elke batterij trapsgewijs opladen. Ontladen net zo; beginnen met de batterij(en) met hoogste SOC en trapsgewijs ontladen.

Of er naar het aantal cycli gekeken wordt, kan ik niet hard maken. Niet op gelet. Maar ze lopen allemaal evenredig met elkaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:47
MartindM schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:56:
[...]

4 batterijen.
29 maart geinstalleerd.
Alle 4 nu op 12 cycli
Ik heb er 3 vanaf eind februari zit op 2x36en 1x37 cyclus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbie71
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:35
Ik heb nu ruim 6 weken 2 HW batterijen staan, tot volle tevredenheid. De ene staat nu op 42 cycles, de ander op 43.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:54
1x 48 cycles, 150 kWh in en 108 kWh uit (batterij is net volgeladen)

1x 4 cycles ivm omruilen ivm error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Nu 3 weken 2 PiB’s hier aan het werk.
Als er beperkt PV aanbod is, of minder vermogen gevraagd wordt dan de 800W limiet per batterij zie je de batterijen wisselen met laden/ontladen, om toch vooral dicht bij de sweet spot van de omvormer te blijven. @HomeWizard_NL heeft dat in dit forum ook wel eens toegelicht.
Het aantal laadcycli loopt hier heel gelijkmatig op, ook de laadtoestand van de batterijen scheelt door een cyclus heen nooit echt veel (minder dan 5% SoC tot nu toe hier).
Mooi systeem hoor.
Nog wat meer automatie gevraagd om laad/ontlaad momenten te kunnen instellen en dynamisch te kunnen laden afhankelijk van de e-tarieven. Deze functie zit tenslotte al in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Nu online
Vandaag was, net als de voorgaande dagen, de batterij op gegeven moment leeg na de nacht.

Maar vandaag ging hij ineens vol opladen met de melding:
de batterij laadt een beetje op zodat hij niet te leeg raakt na een periode van inactiviteit.
Dat gebeurde eigenlijk toen hij in de ochtend de 0 aan tikte. Eerdere dagen was dat niet zo en is ook wel een beetje zonde dat hij dan 800 watt gaat knallen terwijl energie duur is.

Heeft iemand anders dat ook gehad? Snap dat helemaal 0 ook voor LFP niet prettig is, maar is het dan niet interessanter als er gewoon een minimum ontlaad niveau ingesteld kan worden? Bijvoorbeeld 5%

De melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sstXgCr9_utpbTOP3z8K3CJrGe8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LZBX9Dd21UcTPGVMyLWfMCUq.png?f=fotoalbum_large
Live view:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5e4KAXrjTrRVYj0DMx5akY_QIw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LhKesKC1Cg4P9m7lYF0BgiBC.png?f=fotoalbum_large
Verbruiks patroon vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk2ei1Pingcb_jx1oF3o4S3a6WA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RiiNgOgN0jeEo8eFsjXJnbLZ.png?f=fotoalbum_large
Verbruikspatroon vrijdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nixWpijU-JLPBaZVz-SouWjYT8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C46e1qOivEespkbBtJO8IwTP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door phoenix2149 op 21-04-2025 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
phoenix2149 schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:22:
Vandaag was, net als de voorgaande dagen, de batterij op gegeven moment leeg na de nacht.

Maar vandaag ging hij ineens vol opladen met de melding:
[...]

Dat gebeurde eigenlijk toen hij in de ochtend de 0 aan tikte. Eerdere dagen was dat niet zo en is ook wel een beetje zonde dat hij dan 800 watt gaat knallen terwijl energie duur is.

Heeft iemand anders dat ook gehad? Snap dat helemaal 0 ook voor LFP niet prettig is, maar is het dan niet interessanter als er gewoon een minimum ontlaad niveau ingesteld kan worden? Bijvoorbeeld 5%

De melding:
[Afbeelding]
Live view:
[Afbeelding]
Verbruiks patroon vandaag:
[Afbeelding]
Verbruikspatroon vrijdag:
[Afbeelding]
Bekende SoC drift. In de TS staat daar een stukje over met voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Nu online
Devke schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:31:
[...]

Bekende SoC drift. In de TS staat daar een stukje over met voorbeeld.
Aha. Ok. Wel jammer dat dit dan gebeurd wanneer het “duur” is om te doen. Maar zoals ik het lees is het ten voordele van de levensduur en het is niet echt “verloren” energie omdat je minimaal 75% terug krijgt bij ontlading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phoenix2149 schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:14:
[...]

Aha. Ok. Wel jammer dat dit dan gebeurd wanneer het “duur” is om te doen. Maar zoals ik het lees is het ten voordele van de levensduur en het is niet echt “verloren” energie omdat je minimaal 75% terug krijgt bij ontlading.
Klopt. Idd bescherming. Ik zie het liever met dynamisch ook op een ander moment, maar het mag nooit ten koste van veiligheid o.i.d. gaan. Bij een open API ga ik er dan ook vanuit dat HW dit gaat overrulen (mocht je het zelf zo instellen dat alleen laden bij de laagste uren mag) zodat het veilig blijft. Of dat je wellicht een minimale SoC kunt instellen zodat je wel zelf timen kunt.

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 21-04-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Ik merk dat het loskoppelen van P1 met Homey en P1 alleen met batterij en de HomeWizard app communiceren dat hierdoor de regeling van de batterij veel strakker wordt.
Naast P1 heb ik de Energy dongle van Athom in gebruik voor de communicatie naar de kWh meter.
Homey communiceert wel met de Batterij. Verder heeft het resetten van P1 geholpen dat de update nu zeer regelmatig is.
P1 is via Energy dongle gekoppeld met kWh meter en verzorgt teven de voeding voor P1 dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-05 22:34
GL007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:05:
Ik merk dat het loskoppelen van P1 met Homey en P1 alleen met batterij en de HomeWizard app communiceren dat hierdoor de regeling van de batterij veel strakker wordt.
Naast P1 heb ik de Energy dongle van Athom in gebruik voor de communicatie naar de kWh meter.
Homey communiceert wel met de Batterij. Verder heeft het resetten van P1 geholpen dat de update nu zeer regelmatig is.
P1 is via Energy dongle gekoppeld met kWh meter en verzorgt teven de voeding voor P1 dongle.
Ik heb hetzelfde / hetzelfde gedaan (sinds gisteren)
Homewizard P1 verwijderd uit Homey.
Ook nog lokale API (Homewizard app - P1) uitgezet.
Ik heb ook de Homey Energy dongle, deze zit direct in de P1 aansluiting van de slimme meter.
Homey Energy dongle voorzien van power dmv USB-C aansluiting.
De P1 van Homewizard zit in de Homey Energy Dongle.
Heb de Homewizard P1 nog niet reset.
Kijk nu eea aan of de Homewizard P1 stabielere verbinding met de PIB’s heeft.

Fyi,
Zette ik de Homewizard P1 naast de Homey energy dongle, dan was de refresh rate vd Homey Energy dongle 1 sec, die van Homerwizard P1,10 sec. Ik hou het maar op om onnodig snel schakelen vd PIB’s te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
Knurt schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:46:

… ze gaven mij het advies om tussen de P1 meter en KPN modem (die vlakbij elkaar in de meterkast hangen op circa 20 cm) een stukje aluminium folie te plaatsen. En gek genoeg hielp dat en sindsdien geen merkbare problemen meer mee gehad.
Dat kan maar zo ook nuttige info zijn voor @tms5dmark2 .Voor mij in ieder geval wel, want in de meterkast waar ik het Ziggo-signaal uithaal, is ook een actieve KPN-aansluiting. En die zit vlakbij waar de P1-dongel lange tijd, vol problemen, gehangen heeft. Ik ga met alufolie in de weer👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
shthpnz schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:42:
[...]

Dat kan maar zo ook nuttige info zijn voor @tms5dmark2 .Voor mij in ieder geval wel, want in de meterkast waar ik het Ziggo-signaal uithaal, is ook een actieve KPN-aansluiting. En die zit vlakbij waar de P1-singel lange tijd, vol problemen, gehangen heeft. Ik ga met alufolie in de weer👍
De HW klantenservice stuurde mij dit destijds:

"Staat de router toevallig binnen een afstand van 0,5 meter van de P1 meter geplaatst? Mocht dit het geval zijn dan is het mogelijk dat er teveel ruis in het wifi signaal zit om deze goed te ontvangen, zou je willen proberen om de afstand tussen de P1 en de router te vergroten. Als dat niet mogelijk is kan je proberen zilverfolie tussen beide te plaatsen om het signaal direct van de router enigszins te blokkeren. Indien je meerdere wifi punten hebt is het mogelijk dat de P1 meter met een punt is verbonden dat verder weg staat."

Het was precies in de periode dat ik de reservering en aanbetaling voor de Plug In Battery had gedaan, dus ik maakte mij een beetje zorgen dat dat ding misschien niet goed zou werken zolang de P1 meter "vaag" deed.
De folie truc bleek bij mij dus de oplossing te zijn.
Sindsdien dus alles ok en de PiB werkt ook foutloos en beide zijn eigenlijk nog nooit offline geweest of traag in response.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
@Knurt dank. In mijn geval heeft de dongel een afstand van meer dan 1,5 meter tot de router, die het Ziggo wifi-signaal uitzendt. Die afstand is naar mijn idee wel OK.

In de meterkast is separaat ook een KPN-aansluiting. Die voor andere doeleinden wordt gebruikt. Ik heb er echter nooit aan gedacht dat dat KPN-modem wellicht ook storend signaal zou kunnen geven. Die heb ik door jouw tip nu voorzien van een alu hoedje🎩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Hier vandaag ook een error E305, uit en aangezet heeft het opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
Nog een ding vergeten te melden. In het begin had ik de energy dongle van Athom en P1 dongel ieder apart gevoed. Ik zag dat de verbinding slechter was dan dat ik alleen de energy dongle van Athom van usb voeding voorzag. Een test met een usb voeding test adaptor gaf aan dan de usb voeding van de P1 dongle veel ruis op zat. Wanneer de energy dongle ook P1 voedt was de kwaliteit van de verbinding 20% beter. Dus heb ik de usb voeding voor de P1 dongle niet meer gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik zie dat er voor de Zendure een integratie gebouwd is. Daarin is o.a. de temperatuur van de batterij, celspanning etc. inzichtelijk gemaakt. Componenten die de levensduur bevorderen of juist verkorten. @HomeWizard_NL is het een idee om deze ook mee te nemen zodat deze ook voor tweakers zichtbaar zijn? Nu is het in de app als opmerking geplaatst dat alles "ok" is. Voor de regular gebruiker voldoende schat ik in. Voor een tweaker leuk om te zien of er al een kalibratie momentje aankomt? Zelf een kalibratie moment in te zetten? Maar een wilde gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:10:
Ik zie dat er voor de Zendure een integratie gebouwd is. Daarin is o.a. de temperatuur van de batterij, celspanning etc. inzichtelijk gemaakt. Componenten die de levensduur bevorderen of juist verkorten. @HomeWizard_NL is het een idee om deze ook mee te nemen zodat deze ook voor tweakers zichtbaar zijn? Nu is het in de app als opmerking geplaatst dat alles "ok" is. Voor de regular gebruiker voldoende schat ik in. Voor een tweaker leuk om te zien of er al een kalibratie momentje aankomt? Zelf een kalibratie moment in te zetten? Maar een wilde gedachte.
Dat zou ik ook wel interessant vinden. Heb de batterij in knie-schot kast staan. Het is niet hermetisch gesloten en ga waarschijnlijk wel zorgen dat er ventilatie in komt, maar om de temperatuur van de batterij te kunnen inzien is wel handig.

Heb in aanloop van de batterij een Home Assistant (core) instance opgezet, maar de temperatuur is daar geen optie om te meten. Wat mij betreft mag het overigens ook in de HW app. Die vind ik dusdanig goed dat HA niet echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phoenix2149 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:17:
[...]

Dat zou ik ook wel interessant vinden. Heb de batterij in knie-schot kast staan. Het is niet hermetisch gesloten en ga waarschijnlijk wel zorgen dat er ventilatie in komt, maar om de temperatuur van de batterij te kunnen inzien is wel handig.

Heb in aanloop van de batterij een Home Assistant (core) instance opgezet, maar de temperatuur is daar geen optie om te meten. Wat mij betreft mag het overigens ook in de HW app. Die vind ik dusdanig goed dat HA niet echt nodig is.
In de app ga je denk ik snel misschien verwarring krijgen voor de regular gebruiker. Als tweaker wil je veel meer zien / uitzoeken / besturen etc. De sensoren zijn er zeer zeker al. Anders kan het BMS er ook niet op reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:56
@HomeWizard_NL Heeft de accu een cel balancing BMS? Zo ja, hoe kun je dan een E4xx krijgen (die aangeeft dat de celspanning teveel afwijkt tov de rest? Is het actieve of passieve balancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:10:
Het is aan HW om hier wel of niet iets mee te doen.

Wat ik wel vind dat dit niet in de app gezet moet worden, de kans is dat je het te complex maakt voor de basis gebruiker. Voor Tweakers zou dit soort info via de API op te vragen kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:06
GL007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:28:
Nog een ding vergeten te melden. In het begin had ik de energy dongle van Athom en P1 dongel ieder apart gevoed. Ik zag dat de verbinding slechter was dan dat ik alleen de energy dongle van Athom van usb voeding voorzag. Een test met een usb voeding test adaptor gaf aan dan de usb voeding van de P1 dongle veel ruis op zat. Wanneer de energy dongle ook P1 voedt was de kwaliteit van de verbinding 20% beter. Dus heb ik de usb voeding voor de P1 dongle niet meer gebruikt.
Interessant, bedoel je dat de Wi-Fi verbinding 20% beter was zonder voeding op de HW P1 meter?

Ik overweeg ook om de Homey Energy Dongle naast de HW P1 meter te gaan gebruiken. Beide dongle's zullen echter gevoed moeten worden via een adapter omdat het een DSMR 4 Slimme Meter betreft. Ik dacht gebruikt te gaan maken van de HW P1 Splitter.

Wat zijn eigenlijk jouw overwegingen om de Homey Energy Dongle te gaan gebruiken (naast de HW P1)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:00:
[...]

Wat ik wel vind dat dit niet in de app gezet moet worden, de kans is dat je het te complex maakt voor de basis gebruiker. Voor Tweakers zou dit soort info via de API op te vragen kunnen zijn.
Het is altijd de keuze van een leverancier wat ze ermee doen. Een gebruikersgroep, kunnen verschillende doelgroepen zijn, kunnen suggesties indienen. App sluit ik aan met je mening. Voor de regular user denk ik ook alleen maar verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Laatst online: 10:20
eovermeer schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:04:
[...]

Interessant, bedoel je dat de Wi-Fi verbinding 20% beter was zonder voeding op de HW P1 meter?

Ik overweeg ook om de Homey Energy Dongle naast de HW P1 meter te gaan gebruiken. Beide dongle's zullen echter gevoed moeten worden via een adapter omdat het een DSMR 4 Slimme Meter betreft. Ik dacht gebruikt te gaan maken van de HW P1 Splitter.

Wat zijn eigenlijk jouw overwegingen om de Homey Energy Dongle te gaan gebruiken (naast de HW P1)?
Waarom zou je überhaupt de Energy Dongle naast de HW P1 meter willen gebruiken als je de HW P1 meter gewoon kunt toevoegen aan Homey 🤷🏻‍♂️

Behalve dan dat de P1 meter tegen z’n max aanloopt met de besturing van 4 batterijen misschien?

[ Voor 5% gewijzigd door easywoods op 22-04-2025 11:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqLOyKjV9oGCVB0MEwxapT6GWLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y20XuaO6KD78IHoDJNHsdzpR.png?f=fotoalbum_large

Sinds 30-01-2025 up and running. Tot nu toe 1x offline geweest (rode led) omdat hij de Wi-Fi kwijt was. Volgens mij was dat een bug van een van de allereerste firmwares.

So far happy camper. Ik wacht vrolijk op nummer 2. Die zou ergens binnen nu en twee weken moeten laden. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
eovermeer schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:04:
[...]

Keuze voor deze oplossing is heel simpel. De P1 dongle is in mijn ogen niet krachtig genoeg om met 2 systemen te communiceren. Dus heb ik hierom de Energy dongle Van Athom aangeschaft. Verder zag ik dat aan de Energy dongle een gegeven doorvoer aanwezig is voor een tweede dongle voorzien van voeding en data. Bij de test had ik eerst beide dongels apart gevoed maar ik zag in de usb tester welke in de usb leiding van Energy dongle had geplaatst dat bij het aansluiten van de tweede usb voeding behoorlijke ruisbulten in de voedingsleiding zag ontstaan. Dus heb ik de voeding van P1 dongle los gekoppeld. En zie de ruis bulten waren weg. Het resultaat. Is een veel betere regeling van NOM van de batterij. En in de app van HomeWizard een betere en regelmatische update van 5 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
GL007 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:35:
[...]

Keuze voor deze oplossing is heel simpel. De P1 dongle is in mijn ogen niet krachtig genoeg om met 2 systemen te communiceren. Dus heb ik hierom de Energy dongle Van Athom aangeschaft. Verder zag ik dat aan de Energy dongle een gegeven doorvoer aanwezig is voor een tweede dongle voorzien van voeding en data. Bij de test had ik eerst beide dongels apart gevoed maar ik zag in de usb tester welke in de usb leiding van Energy dongle had geplaatst dat bij het aansluiten van de tweede usb voeding behoorlijke ruisbulten in de voedingsleiding zag ontstaan. Dus heb ik de voeding van P1 dongle los gekoppeld. En zie de ruis bulten waren weg. Het resultaat. Is een veel betere regeling van NOM van de batterij. En in de app van HomeWizard een betere en regelmatische update van 5 seconden.
Dank, dit is zinvolle informatie om de HW P1 te kunnen voeden via de Homey Energy Dongle. Dat had ik zelf niet kunnen meten en zou ze beide gewoon hebben voorzien van een aparte voeding met als gevolg mogelijk een minder NOM resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
easywoods schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:29:
[...]Waarom zou je überhaupt de Energy Dongle naast de HW P1 meter willen gebruiken als je de HW P1 meter gewoon kunt toevoegen aan Homey 🤷🏻‍♂️

Behalve dan dat de P1 meter tegen z’n max aanloopt met de besturing van 4 batterijen misschien?
Geen echte reden maar wil graag ervaring op doen met de Homey Energy Dongle aangesloten op de Homey Pro 2023. Daarnaast lees ik dat de HW P1 meter overbelast kan raken bij gebruik van meerdere HW batterijen en/of gebruik van meerdere meetsystemen. Eerlijk gezegd is dat tot nu toe geen probleem geweest om de HW P1 ook te koppelen aan Homey Pro.

De 2e HW batterij staat wel in bestelling, daar zal het ook bij blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GL007
Meting foto van de rimpel USB voeding.
Dit is een meet adapter met grafische interface.
Ik heb deze ook vergeleken met een digitale Textronic oscilloscoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55Hh1INoaQiwcXUDGrZwSH8QLUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvybCQc3j6Ghza0FObQSO41y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door GL007 op 22-04-2025 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:56

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

Voor de Homey gebruikers, kijk of de HW P1 APIv2 wellicht beter gaat. Je kan de P1 toevoegen als APIv1 maar sinds kort ook als APIv2.

Verder kijk ik nog naar update interval voor de Homey om die instelbaar te maken. Oude Homey pro (early 2019) is 10sec. De Homeypro 2023 is iedere seconden. Maar dit wordt na mijn vakantie.

[ Voor 42% gewijzigd door Tebbie op 22-04-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:57:
Meting foto van de rimpel USB voeding.
Dit is een meet adapter met grafische interface.
Ik heb deze ook vergeleken met een digitale Textronic oscilloscoop.

[Afbeelding]
Even een vraag; waarom zie ik bovenaan AC 5V, terwijl de output van een USB poort gewoon DC 5V is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Jgn_EiZ0ghUaXHffULf0BjDNuU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bdKnEW4Lipp91YNUbwQDwl0Z.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 22-04-2025 12:49 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:54

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Vandaag mail van Home Wizard

Klaar om uit te pakken?
Goed nieuws! De levering van jouw Plug-In Battery is nu echt dichtbij. We verwachten jouw thuisbatterij in de komende 2 weken te leveren.

besteldatum 15 nov. 2024

Ben dan op vakantie helaas, dus nog iets langer wachten...

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:27

BKK

2 weken mail ontvangen!! Yeah!

2 december besteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

MacD007 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:47:
[...]

Even een vraag; waarom zie ik bovenaan AC 5V, terwijl de output van een USB poort gewoon DC 5V is.
[Afbeelding]
Elektrotechnisch dingetje eigenlijk; maar als je alleen geintereseerd bent in de ruis meet je doorgaans op AC, namelijk dan meet je alleen de wisselingen, en het is ook nog een stuk makkelijker instelbaar.
Zou je dezelfde ruis op DC gaan meten dan moet je eerst zorgen dat je de verticale as offset met -5 of -5,05 volt (bijvoorbeeld) om dan vervolgens genoeg in te zoomen op het ruisbeeld (resolutie van bijvoorbeeld 10mv/divisie).

Daarnaast kun je dan ook geen auto-ranging gebruiken bijvoorbeeld.

Bovenstaande is een beetje versimpeld, maar je stelt dus niet per se in wat het type signaal is waarop je aan het meten bent, maar het type singaal waar je geintereseerd in bent.

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
hanev001 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:00:
[...]

Helemaal mee eens, houd het eenvoudig. De HW PiB is een plug-and-play apparaat dat gewoon out-of-the-box werkt en als doel heeft maximaal nu-op-de-meter te realiseren. Dat werkt prima.
Meer toeters en bellen in de app geeft alleen maar verwarring voor de gemiddelde gebruiker.

Voor tweakers zou de API een toegang kunnen zijn.

Ook ik lees van alles uit via HA, zelf de uitgangstemperatuur van de koeling (max iets boven de 40C), en heb er plezier in om te kijken hoe het werkt. Maar dat is puur uit belangstelling.
Maar als het nieuwtje er af is laat ik de PiB in alle rust zijn taak uitvoeren in een hoekje op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerra schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:29:
[...]

Elektrotechnisch dingetje eigenlijk; maar als je alleen geintereseerd bent in de ruis meet je doorgaans op AC, namelijk dan meet je alleen de wisselingen, en het is ook nog een stuk makkelijker instelbaar.
Zou je dezelfde ruis op DC gaan meten dan moet je eerst zorgen dat je de verticale as offset met -5 of -5,05 volt (bijvoorbeeld) om dan vervolgens genoeg in te zoomen op het ruisbeeld (resolutie van bijvoorbeeld 10mv/divisie).

Daarnaast kun je dan ook geen auto-ranging gebruiken bijvoorbeeld.

Bovenstaande is een beetje versimpeld, maar je stelt dus niet per se in wat het type signaal is waarop je aan het meten bent, maar het type singaal waar je geintereseerd in bent.
bedankt, voor de mooie uitleg, ik dacht al dat het zo iets was, maar het stond gewoon vreemd als je weet dat je eigenlijk DC gaat meten, het is dus een manier om dit eenvoudiger te meten, ruis meten is iets wat ik heel lang niet meer heb gedaan. d:)b

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankie2404
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07:55
Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:24:
[...]

Een vrij algemeen advies voor thuisaccu's is dat ze tegen een niet brandbare muur op een niet brandbare ondergrond met daarnaast/daarboven geen brandbare spullen moeten worden geplaatst.

Er zijn wel brandwerende matten en tegels, maar ik ben voldoende recensies tegengekomen dat die dingen uiteindelijk wel gaan branden en dan ook nog extra giftige gassen veroorzaken door het materiaal. Wat je zou kunnen overwegen is er brandvertragende Fermacell platen achter & onder te plaatsen, maar de vraag is hoeveel toegevoegde waarde het heeft, uiteindelijk fikt het allemaal toch wel als het mis gaat.
Zijn er nog andere opties naast dergelijke Fermacell platen? Huidige bedachte plek heeft vloerbedekking en een dunne houten wand (wel voldoende ruimte er om heen) en wil het het e.e.a. natuurlijk wel netjes, recht en veilig plaatsen :-)
Alvast dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
MacD007 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:47:
[...]

[Afbeelding]
Je ziet 0,05V A-C rimpel van de voeding. Dit is vrij normaal voor een USB voeding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ExPLoring
  • Laatst online: 17-05 21:07
Ik had een batterij welke aangaf dat hij te warm was (omgeving temperatuur was 17 graden, en hij stond rondom vrij).
Heel netjes opgelost door HW, ze hebben vrijwel direct een nieuwe opgestuurd! top!!.

Echter na het installeren van deze nieuwe pib zag ik dat hij regelmatig het signaal van de P1 kwijt was, en daarna eerst weer 10 min moest synchroniseren met het net,...daar had die vorige helemaal geen last van. (die had ik al vanaf begin Maart).

Toen ik dat gedrag ging monitoren zag ik dat hij soms met een access point elders in het huis ging verbinden (terwijl de hoofdrouter er 3 meter vanaf staat).

Nu las ik net dat meerdere mensen hier last van hebben (gehad).
Wat ik gedaan heb om dit op te lossen, een extra SSID op de 2,4GHz band aangemaakt (geen gast account) welke alleen in mijn hoofdrouter bestaat en dus niet op de access points, vervolgens de IP adressen vastgezet en de HW componenten aan dit nieuwe SSID gehangen.

Simpele maar doeltreffende oplossing, het draait nu super stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
Tebbie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:22:
Voor de Homey gebruikers, kijk of de HW P1 APIv2 wellicht beter gaat. Je kan de P1 toevoegen als APIv1 maar sinds kort ook als APIv2.

Verder kijk ik nog naar update interval voor de Homey om die instelbaar te maken. Oude Homey pro (early 2019) is 10sec. De Homeypro 2023 is iedere seconden. Maar dit wordt na mijn vakantie.
Aha wordt daar APIv2 mee bedoeld, ik dacht dat dit de versie was met USB-C en ik heb nog de Micro-USB versie. Kan ik dan de APIv2 versie ook (beter) gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULqGCNkmfytSCz7HR9C7iFS1F3E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JT6Q9qRZ5gOQ7JxZqgaKbDhh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
  • Laatst online: 19-05 09:57
Devke schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:09:
[...]

Het is altijd de keuze van een leverancier wat ze ermee doen. Een gebruikersgroep, kunnen verschillende doelgroepen zijn, kunnen suggesties indienen. App sluit ik aan met je mening. Voor de regular user denk ik ook alleen maar verwarring.
Misschien kan het onder een tabblad "advanced" of zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie

Tebbie

eovermeer schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:46:
[...]

Aha wordt daar APIv2 mee bedoeld, ik dacht dat dit de versie was met USB-C en ik heb nog de Micro-USB versie. Kan ik dan de APIv2 versie ook (beter) gebruiken?

[Afbeelding]
Klopt is sinds de APIv2 firmware versie. Of het helpt, geen idee maar ik lees hier mensen klagen over performance dus dacht om het bij de “tweakers” onder de aandacht te brengen. Deze optie werkt dus ook met Local API = uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rik57 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:48:
[...]

Misschien kan het onder een tabblad "advanced" of zoiets.
Dan blijft het denk ik nog wel lastig voor een regular user. Die wilt denk ik alleen maar weten of de batterij het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Laatst online: 12:27
Ik blijf het apart vinden dat batterij 1 zojuist een update heeft gekregen maar de 2e niet.

Ik draai nu weer op verschillende firmware bij de batterijen.

Ik ben zeer benieuwd waarom dit zo is, ik ben geen beta tester namelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:13

fxs81

Julianadorp

Ronald1245 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:19:
Ik blijf het apart vinden dat batterij 1 zojuist een update heeft gekregen maar de 2e niet.

Ik draai nu weer op verschillende firmware bij de batterijen.

Ik ben zeer benieuwd waarom dit zo is, ik ben geen beta tester namelijk
Wat ik heb begrepen (staat ergens in dit topic) is dat ze de boel in fases updaten en niet alles tegelijk. Daardoor kan het dus zijn dat de ene wel een update heeft en de andere nog niet. Wat de criteria zijn voor die fases weet ik ook niet (misschien op serienummer ofzo).

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:17:
[...]

Dan blijft het denk ik nog wel lastig voor een regular user. Die wilt denk ik alleen maar weten of de batterij het doet.
Ik heb de indruk dat je de boel oversimplificeert.

Er zullen gebruikers zijn die alleen willen weten of de batterij het doet. Er zullen er zijn die alles volautomatisch willen besturen met home assistant. Maar ik denk dat je vergeet dat er ook nog grijstinten tussen kunnen zitten.

Probeer niet iedereen zonder home assistant oid in de ietwat dommige "Henk en Ingrid" groep te duwen?

Je zal het wellicht niet zo bedoeld hebben als je het zegt, maar je zegt het wel.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Sjamo schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:16:
[...]

Ik heb de indruk dat je de boel oversimplificeert.

Er zullen gebruikers zijn die alleen willen weten of de batterij het doet. Er zullen er zijn die alles volautomatisch willen besturen met home assistant. Maar ik denk dat je vergeet dat er ook nog grijstinten tussen kunnen zitten.

Probeer niet iedereen zonder home assistant oid in de ietwat dommige "Henk en Ingrid" groep te duwen?

Je zal het wellicht niet zo bedoeld hebben als je het zegt, maar je zegt het wel.
Je kent me al wat langer hier op tweakers. Ik hou niet van mensen te beoordelen en in hokjes te stoppen. Wat ik wel bedoel te zeggen, misschien komt dat dan niet lekker over, is dat niet iedereen op feature's zit te wachten waar een tweaker wel weer juist op diezelfde feature zit te wachten. Als dat niet goed overkomt, my bad.

Ik heb recent een x een stukje geschreven over de reden van aanschaf van een thuisbatterij. Ik heb daar ook geprobeerd zoveel mogelijk redenen te benoemen. De 1 doet het voor het net, de andere voor de natuur, weer een ander voor geld, nr 4 voor een combinatie van voorgaande etc. Zoveel mensen, zoveel smaken. Dat bedoel ik ook in deze context.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tebbie

Tebbie

Ik denk dat we (als enthousiaste tweakers) de werkelijke doelgroep van Homewizard soms vergeten. Dat hun producten een API hebben is een fijne bekomstigheid en deel van hun kracht transparant/open te zijn. De tweaker(s) onder ons kunnen het dan opnemen in hun home automation product en er wat met de informatie kunnen doen. Echter zal Homewizard als bedrijf zich voornamelijk richten op het zo eenvoudig houden van de bediening/besturing. Allerlei wensen die wij als tweakers graag zien of willen gebruiken zullen vermoedelijk tegen de “doelgroep” kader gehouden worden en de omtwikkel / prio lijst niet halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Als je die feature onderbrengt bij 'meters' dan heeft niemand er last van en kunnen de mensen die het interessant vinden gewoon zien. Gewoon onder stroomimport/export/cycli niemand die daar last van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tebbie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:49:
Ik denk dat we (als enthousiaste tweakers) de werkelijke doelgroep van Homewizard soms vergeten. Dat hun producten een API hebben is een fijne bekomstigheid en deel van hun kracht transparant/open te zijn. De tweaker(s) onder ons kunnen het dan opnemen in hun home automation product en er wat met de informatie kunnen doen. Echter zal Homewizard als bedrijf zich voornamelijk richten op het zo eenvoudig houden van de bediening/besturing. Allerlei wensen die wij als tweakers graag zien of willen gebruiken zullen vermoedelijk tegen de “doelgroep” kader gehouden worden en de omtwikkel / prio lijst niet halen.
De batterij heeft van origine als doel laden op zonnestroom en daarna NOM en thats it. Echter ik zie HW wel mee bewegen. Ik noem als voorbeeld het handmatig kunnen laden. Vrij snel zat er een knop in de app om toch handmatig te kunnen laden. Of er nu opwek is of niet.

Daarnaast heeft HW al een aantal x aangegeven in een post (zie link in TS) dat de dynamische gebruikers zeker niet vergeten gaan worden. Deze 2 voorbeelden staan eigenlijk al haaks op het uitgangspunt van de PIB. Ik denk dat HW natuurlijk zelf ook feature's in gedachte heeft maar voorgaande voorbeelden geven al aan dat er best naar de wens van de klant geluisterd wordt. Het handmatig laden kun je inzetten voor dynamisch laden.

Edit. Ik denk dat je prima meerdere doelgroepen kunt hebben. Het gros is denk ik de mensen met een variabel/vast contract als we alleen even naar contracten kijken. Dynamisch is groeiende. Dus ook daar is een doelgroep. Sterker nog ik denk dat de PIB dan ook financieel wat interessanter kan worden. Dat is nog te vroeg om te roepen. Ik probeer e.a. te testen en kost wat tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 22-04-2025 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Klein voorbeeldje..... dynamisch en de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWzZJKkgboWq9FjNnEIoCYKjG4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKgwDd8QuKIcjqEXjWNYzvBP.jpg?f=fotoalbum_large

Het advies van de energie leverancier is helder denk ik 😜.

Daar spelen we dus ook op in. Al is NOM er wel een beetje zenuwachtig onder 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqZfeypqKgEXqqSQxJUofEloqro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eo5hvFMt1AcsHSBkG6JA6PrN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tebbie

Tebbie

Ik kijk er anders tegen aan. Meebewegen misschien, ik zag die knop als een manier om de kopers van de thuisbatterij van het eerste uur dat “ding” zijn werk zien doen. Maar ja ff een volle lading krijgen met beperkte “zon” opwek (lees winter) dus die knop om de batterij vol te krijgen en daadwerkelijk gedurende de nacht NOM laat zien.

Dynamische tarieven, wat al een lastige klus zal zijn (maar er is al het nodige bekend wat er in de P1 dongle in de Homewizard Energy app. Ze zullen echt wel de grotere vraag naar dynamisch gaan volgen omdat recent de regering de spelregels veranderd heeft en hun doelgroep wel mee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tebbie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:49:
Ik kijk er anders tegen aan. Meebewegen misschien, ik zag die knop als een manier om de kopers van de thuisbatterij van het eerste uur dat “ding” zijn werk zien doen. Maar ja ff een volle lading krijgen met beperkte “zon” opwek (lees winter) dus die knop om de batterij vol te krijgen en daadwerkelijk gedurende de nacht NOM laat zien.

Dynamische tarieven, wat al een lastige klus zal zijn (maar er is al het nodige bekend wat er in de P1 dongle in de Homewizard Energy app. Ze zullen echt wel de grotere vraag naar dynamisch gaan volgen omdat recent de regering de spelregels veranderd heeft en hun doelgroep wel mee moet.
Op het 1e. Ja kan ik me in vinden. Ik denk echter ook dat hij dus breder ingezet is / wordt. Wat nu als het straks weer winter is. Geen zon. Dit kwam in het (oude) topic ook nog wel eens voorbij. We gaan het wel zien.

2e. Ja. Ook een argument. Sterker nog de app biedt al een mogelijkheid rondom dynamische tarieven en aansturing van een energy socket bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie

Tebbie

Devke schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:54:
[...]

2e. Ja. Ook een argument. Sterker nog de app biedt al een mogelijkheid rondom dynamische tarieven en aansturing van een energy socket bijvoorbeeld.
Die functionaliteit zit achter een Energy+ abo en is niet voor iedereen beschikbaar maar idd ze zullen die functionaliteit kunnen hergebruiken voor de PIB.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenkie03
  • Laatst online: 09:19
Begin Maart 2 batterijen geleverd gekregen. 1 vrijwel direct omgeruild, 2e sinds vandaag storing beginnend met E4.. Dit ter info, 2 uit 2 in korte tijd defect.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-05 23:19
Op een dag als vandaag doet de batterij zijn werk naar behoren hier. Meehelpen met overdag twee wasjes draaien en de wasdroger een uurtje aan. De 100% heeft hij niet bereikt, maar hij was vol genoeg om de dure uurtjes aan het begin van de avond te overbruggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIEJpCWsF3FaawMhBI-vyVKf6I4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sC652Nt6TvHSg8Z9sElGGMyq.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 87 ... 113 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.