Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:33
JeroenH schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:20:
[...]

Dat is zeker waar, maar we zitten in een vroeg stadium van deze batterij, de fabrikant leest mee, en veel mensen realiseren zich deze problematiek niet. Daardoor lijkt het mij waardevol het aan te stippen.

[...]

Oef! Kun je het zelf niet lokaal maken? Met mijn SolarEdge omvormer was dat mogelijk. Die praat alleen nog maar lokaal met mijn HA en verder niet. Als SolarEdge failliet gaat of er gaat op dat vlak iets anders verkeerd, dan is mijn omvormer daar compleet van geïsoleerd.
Ik ben met je eens dat het goed is om dit soort zaken te bespreken. Ik heb de faq net doorgelezen maar zag het daar niet in staan. Wellicht gaat @HomeWizard_NL er nog op reageren.

Maar ik heb er geen zorgen over nu.
In mijn ogen heb ik er meer aan om te leren van wat ik doe en van mijn ervaringen, dan me nu zorgen te gaan maken over wat misschien wel maar waarschijnlijk niet gaat gebeuren in de toekomst. Als ik dat laatste wel zou doen zijn er eerlijk gezegd veel zaken die wat mij betreft hoger op mijn prioriteitenladder staan dan de HW pib.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:34:
[...]

Doemdenken? Vergezocht? Ik hoop het maar. Maar lees je maar eens in over wat Sonos hun klanten heeft geflikt. Het gebeurt. Je enige bescherming is: denk lokaal, bouw zelf iets met bv HA. Houd alle IoT van het internet weg. Blijf HW om zo degelijk mogelijk lokale toegang en besturing vragen.
Ik stoor me ook in toenemende mate aan alle fabrikant-specifieke cloud apps voor ieder wissewasje wat je in huis haalt. Ik heb recent flink de bezem door de meterkast gehaald, alle apparaten die alleen op cloud werken weg gedaan en vrijwel uitsluitend lokale toegang overgehouden.

Ik check de Energy-app van HomeWizard ook praktisch nooit. Ik zie daarom ook nooit foutmeldingen, als die er al zijn (geen idee :+). Ik check de werking van al mijn apparaten in Home Assistant en zie dat de batterij daar goed werk doet sinds eind januari, de zonnepanelen nog meedoen, etc.

Heerlijk om alles gewoon met één app op een lokaal draaiend apparaat te kunnen monitoren.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:14
JeroenH schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:00:

[...]

Da's wel een mooie filosofische vraag, waar ik het antwoord ook niet op heb. Interesse in techniek, de drive hebben om meer te weten te willen komen van, en meer te doen met, een apparaat dan "normale" mensen, beetje in de "hacker-light" hoek, misschien?
Ik dacht eerder aan een complex ding uit elkaar halen, terug monteren, de stekker erin pluggen en eureka roepen als het werkt en daarna vanuit een ooghoek opmerken dat 1/3 van de onderdelen nog op tafel ligt ;)

.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:36
Sjamo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:54:
@JeroenHIk heb grote kans dat wanneer de producent van de omvormers van onze zonnepanelen (en overigens onze 2e batterij) failliet gaat, we een groot probleem hebben. Groter dan met deze pib.
Dat is precies de reden dat ik een extra Growatt communicatie module besteld heb. Deze is omgeflashed naar esphome waarmee ik lokaal zelf de data binnenhaal en er niets het net op gaat.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:35

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Gely schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:52:
[...]

Ik dacht eerder aan een complex ding uit elkaar halen, terug monteren, de stekker erin pluggen en eureka roepen als het werkt en daarna vanuit een ooghoek opmerken dat 1/3 van de onderdelen nog op tafel ligt ;)
Ik dacht dat je dan moet kunnen solderen...
tegenwoordig met de computers, dat je moet kunnen programmeren ?

Ik heb in anderhalf jaar weer veel bijgeleerd, door de aanschaf van een warmtepomp en de tips op GoT.
Van modbus , RS485 , yaml , esp32 naar home assistant met een GUI
Gelukkig alles werkend gekregen, tot de HA Green vol was en nu dan een miniPC. :+

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Weet iemand waar we nu ongeveer zitten qua bestel-/leverdatum? Ik heb op 19 september besteld....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Sjamo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:54:
@JeroenH

Wat er gebeurt na een faillissement is iets wat in heel veel meer gevallen gaat spelen. Dat is niet specifiek voor de thuisbatterij van Homewizard.

Ik heb grote kans dat wanneer de producent van de omvormers van onze zonnepanelen (en overigens onze 2e batterij) failliet gaat, we een groot probleem hebben. Groter dan met deze pib.

Een probleem van deze tijd. Misschien is er al een topic waar deze zorgen besproken worden.
Van mijn eerste (balkon) omvormer zijn er in Nederland heel veel verkocht, totdat de fabrikant zich uit Europa terug trok en de portal na enkele maanden uit de lucht was.
Nu hebben enkele tweakers in Nederland een nieuwe portal opgebouwd, en na een jaar kwam de WiFi-fabrikant ook met een portal in China en allemaal gelukkig zonder verplichte kosten... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:49

aip

JeroenH schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:07:
Weet iemand waar we nu ongeveer zitten qua bestel-/leverdatum? Ik heb op 19 september besteld....
Ik heb hier langs zien komen eind augustus als laatste datum (mijn 1e bestelling van 22 augustus is nu 4 dagen geleden geleverd). Voor mijn tweede bestelling van 24 oktober kreeg ik de melding dat die voor 10 mei zouden worden geleverd. Dus ik gok dat ze nu bij ergens begin september zijn aangeland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 08:26
Maat van me die meeleest op het forum, die hem 3 september heeft besteld, heeft deze week betaallink gekregen en hem ook binnen.
Dus de leveringen zijn al ergens begin september. ;)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Gezien de onlangs door HW verstuurde leverings-updates voor bestelling met geplande leverdatum eind april (nu eerste 2 weken mei), zou ik denken dat de eerder geplande leveringen waarschijnlijk daarvoor gedaan worden of uiterlijk in dezelfde periode.

Aangezien we al over de helft van april zijn betekent dat volgens mij dat je, mits alles goed is gegaan met de bestelling, je batterij waarschijnlijk voor mei, maar anders uiterlijk binnen een maand binnen krijgt?

Onze bestelling met leverdatum eind april is gedaan in februari, dus een stuk later dan de jouwe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
aip schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:13:
Dus ik gok dat ze nu bij ergens begin september zijn aangeland.
De spanning begint bij mij toch wel langzaam te stijgen :) We hebben een kleine verbouwing gedaan, en daarbij heb ik een mooi plekje met een prachtig nieuw stopkontakt gereserveerd voor de PiB. Op nog geen 5 meter bij de router/access point vandaan, dus in alle opzichten wordt hij in de watten gelegd.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Toen ik de eerste HW pib kreeg (begin febr), was ik gelijk enthousiast over de snelle respons van de batterij. Hij hield de lijn waar mogelijk (voldoende geladen) rond de 0. In de praktijk schommelde het wat onder en boven 0, maar over all kwam het redelijk rond 0 uit.

Inmiddels zit ik hier op batterijversie 1.0104, en lijkt het alsof dit , in ieder geval op momenten, slechter is geworden.

Ik zie nu bijvoorbeeld dat de batterij soms blijft laden op een 300W, terwijl de total power ook rond 100 tot 200W zit. Soms wel een halve tot een hele minuut. En als er geschakeld wordt is dat (soms?) trapsgewijs? Niet goed voor de nom hier. Op dit moment reageert onze 2e batterij (ander merk) af en toe nog sneller, beter, en dat was eerder echt niet het geval.

Zijn er meer mensen die zoiets zien? Die een soortgelijke verandering zien?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• azrev
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-04 12:50
Ik heb uiteindelijk Smart Battery echt smart gemaakt.

Probleem: die ding laadt op als de zon schijnt en ontlaadt als het achter een wolk is terwijl de prijs met dynamisch contract zelf negatief is.
Doel: aansturen aan de hand van de prijs met de limieten om te kunnen: auto modus, forceer laden, forceer ontladen, laden/ontladen binnen een limiet.

Daarvoor: Energy Meter -> ESP32 via RJ11 serial RX -> ESP32 vraagt batterij over de huidige staand, kijkt wat Energy Meter zegt en past P1 Telegram van Energy Meter om gewenste gedrag van het batterij te krijen -> serial TX -> HomeWizard P1 Meter

Dus ik pas de lezing van Energy Meter voordat het naar P1 Meter gaat volgens mijn instellingen.

Bijvoorbeeld nu, wil ik dat batterij niet oplaadt, niet ontlaadt, alles naar nul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63IJSS9b1T0dXDciiAwVc7WG5Ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfpUmtpM3pjllylnT9Sy7OtA.jpg?f=fotoalbum_large

Energy meter zegt dat ik 0.143kw gebruik, ESP32 maakt het 0.000kw want batterij is al in balance:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19cB18vZHiaCVScDx2wc_vvGPrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmFPaHiKuwJOTZGVZrRab91a.jpg?f=fotoalbum_large

Als het nodig is kan ik de code geven en instructie hoe dat allemaal te maken, maar dat is de kwestie van 10EUR en paar uur de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
azrev schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:57:
Ik heb uiteindelijk Smart Battery echt smart gemaakt.

Probleem: die ding laadt op als de zon schijnt en ontlaadt als het achter een wolk is terwijl de prijs met dynamisch contract zelf negatief is.
Doel: aansturen aan de hand van de prijs met de limieten om te kunnen: auto modus, forceer laden, forceer ontladen, laden/ontladen binnen een limiet.

Daarvoor: Energy Meter -> ESP32 via RJ11 serial RX -> ESP32 vraagt batterij over de huidige staand, kijkt wat Energy Meter zegt en past P1 Telegram van Energy Meter om gewenste gedrag van het batterij te krijen -> serial TX -> HomeWizard P1 Meter

Dus ik pas de lezing van Energy Meter voordat het naar P1 Meter gaat volgens mijn instellingen.

Bijvoorbeeld nu, wil ik dat batterij niet oplaadt, niet ontlaadt, alles naar nul
[Afbeelding]

Energy meter zegt dat ik 0.143kw gebruik, ESP32 maakt het 0.000kw want batterij is al in balance:
[Afbeelding]

Als het nodig is kan ik de code geven en instructie hoe dat allemaal te maken, maar dat is de kwestie van 10EUR en paar uur de tijd.
Klopt de weergave van de total power (p1 meter) in je energy app dan nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:48

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

31-8 besteld. Eergisteren betaald. De batterijen vandaag ontvangen en in no-time aangesloten. Staan nu al een tijdje te laden met het beetje overschot van de panelen dat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:49:
Toen ik de eerste HW pib kreeg (begin febr), was ik gelijk enthousiast over de snelle respons van de batterij. Hij hield de lijn waar mogelijk (voldoende geladen) rond de 0. In de praktijk schommelde het wat onder en boven 0, maar over all kwam het redelijk rond 0 uit.

Inmiddels zit ik hier op batterijversie 1.0104, en lijkt het alsof dit , in ieder geval op momenten, slechter is geworden.

Ik zie nu bijvoorbeeld dat de batterij soms blijft laden op een 300W, terwijl de total power ook rond 100 tot 200W zit. Soms wel een halve tot een hele minuut. En als er geschakeld wordt is dat (soms?) trapsgewijs? Niet goed voor de nom hier. Op dit moment reageert onze 2e batterij (ander merk) af en toe nog sneller, beter, en dat was eerder echt niet het geval.

Zijn er meer mensen die zoiets zien? Die een soortgelijke verandering zien?
Ik zie met name een vertraging als de batterij net weer gekoppeld is aan de juiste wifi. Dan heeft hij sws wat tijd nodig. Zet maar eens een grootverbruiker aan daarna. Voordat je dan op 800 watt ondersteuning zit dat duurt een paar minuten. Voor mijn gevoel "het balanceren" met het stroomnet.

Kijk ik nu naar NOM gisteravond dan zie ik best een vlakke lijn in de HW app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/728_nCNx7d27yznAanRGl6Nm1KE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zex3RcIaE6raj07BDRqrIEBb.png?f=fotoalbum_large

Persoonlijk denk ik dat een beetje geschommel niet zo erg is. De relais reageren pas bij andere waarden. Kijk maar eens bij je energieleverancier of je uberhaupt wel iets teruglevert op van het net haalt. Dit is zo noemenswaardig klein, als je dat er nog uit wilt filteren als bedrijf dan zou ik de prio op iets anders gaan leggen. Let op dit is zoals ik het ervaar. Hoeft bij iemand anders niet zo te zijn.

Hieronder screen van wat de energieleverancier meet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixnob6FTJGuwFzSNOAk4KBHJnUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lMQRPQBVtzzEpPxArQcb8OY0.png?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azrev
Sjamo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:09:
[...]

Alleen als het ongewijzigd is, betekent - niet :)
Daarom zie je het grafiek in de interface, ik kijk daarop voor de echte lezingen. P1 Telegram heeft ook het geschiedenis. Ik ben van plan om extra data weer te geven: statistiek vanuit P1 + actuele prijzen per uur (Frank Energy). De laatste stap - strategie automatisch optimalizeren aan de hand van tarief / prijs / verbruik / zonvoorspelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:11:
[...]

Ik zie met name een vertraging als de batterij net weer gekoppeld is aan de juiste wifi. Dan heeft hij sws wat tijd nodig. Zet maar eens een grootverbruiker aan daarna. Voordat je dan op 800 watt ondersteuning zit dat duurt een paar minuten. Voor mijn gevoel "het balanceren" met het stroomnet.

Kijk ik nu naar NOM gisteravond dan zie ik best een vlakke lijn in de HW app:

[Afbeelding]

Persoonlijk denk ik dat een beetje geschommel niet zo erg is. De relais reageren pas bij andere waarden. Kijk maar eens bij je energieleverancier of je uberhaupt wel iets teruglevert op van het net haalt. Dit is zo noemenswaardig klein, als je dat er nog uit wilt filteren als bedrijf dan zou ik de prio op iets anders gaan leggen. Let op dit is zoals ik het ervaar. Hoeft bij iemand anders niet zo te zijn.

Hieronder screen van wat de energieleverancier meet.

[Afbeelding]
Ik heb het hier over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ-cTv87XSYVCY2GgofFM4pGB8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISqDnhYQ7khsNrjiRBbOsJ30.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTIKJEUVHHUVefoB5Vb3FVF_I-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fClwmuCvk3gzM4hLaUyjGMNj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMbDreNtGIyjU2GC6Rdy_JicC28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fy7LPt0Ph52B9s42izIB7Km1.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto's zie je een trage trapsgewijze reactie van de pib.

Het totale resultaat op total power is lastig omdat we hier 2 verschillende batterijen hebben die verschillendel reageren. Maar op de total power kan je wel duidelijk zien dat er meer ruimte was om te laden dan er is genomen.

Het is anders dan het voorheen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azrev
Sjamo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:09:
[...]

Maar voor de effetientie werkt het perfect, ik zeg "geef 123watt!"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azg2QD7n2WCOeskMZDwHaprtrdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUFKAea22wSvGi1lOo7TkXcJ.jpg?f=fotoalbum_large

En nu "laadt 123watt op!"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgT1pZC9hcaPfNZbZceGJx_Qhks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RM7cJtYfbwWxvyPu6GlwrCQN.jpg?f=fotoalbum_large

Terug naar nul!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqdOrYIpohJJ7d8tCBMB2QKVAZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bm7Qz4dVtJXMT6vpGshBWg77.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:21:
[...]

Ik heb het hier over:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de foto's zie je een trage trapsgewijze reactie van de pib.

Het totale resultaat op total power is lastig omdat we hier 2 verschillende batterijen hebben die verschillendel reageren. Maar op de total power kan je wel duidelijk zien dat er meer ruimte was om te laden dan er is genomen.

Het is anders dan het voorheen was.
Dit ziet er idd wat rommelig uit. Excuus voor de woordkeus >:) . Wat nu als je de batterij van het andere merk eens uitzet. Zelfde effect?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
azrev schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:24:
[...]

Maar voor de effetientie werkt het perfect, ik zeg "geef 123watt!"
[Afbeelding]

En nu "laadt 123watt op!"
[Afbeelding]

Terug naar nul!
[Afbeelding]
Lekker bezig. Volgens mij zitten er hier meer mensen op te wachten..... creatief bedacht! Ik persoonlijk vind het wel jammer dat mijn info in de HW app dan niet meer gaat kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zit ook te kijken naar een plugin batterij systeem. Maar ik vind het lastig hoe ze te plaatsen en hoeveel capaciteit ik nodig heb.

Ik heb 2 sets zonnepanelen, maar die zijn 1 fase aangesloten.
Dus fase 1 en 3 wordt zon opgewekt, fase 3 wordt alleen afgenomen.
Fase 1heeft zo'n 2000Watt piek, Fase 2 zo'n 2400 Watt piek.

Huisverbruik ligt zo tussen de 5kWh en 10kWh. (auto laden niet meegenomen, dat wil ik niet van de batterij laden).

De groepen van mijn huis zijn verder netjes verdeeld over de 3 fasen en mijn autolader is wel 3 fasen.

Hoe zou ik de batterijen het beste moeten plaatsen(in welke fase)? Hoeveel batterijen zou ik nodig moeten hebben?
Kan ik het zo inregelen dat de batterijen niet ontladen als de auto wordt opgeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:17
Just a few thoughts.
Het aantal meldingen van storingen aan de HW PiB is best hoog, ik denk ook hoger dan we allen gehoopt hadden.
Met helaas maar weinig concrete achtergrond over de aard van de storing- en foutmeldingen kan ik me niet aan de indruk onttrekken (zoals eerder vandaag opgemerkt in dit forum) dat er hardware issues zijn die niet via software op te vangen zijn. Welke zouden dat kunnen zijn?
Wat ik begrepen heb is de batterij ontworpen om te kunnen worden gerecycled, en dus zijn de accu cellen demontabel, met mechanisch aan te brengen verbindingen en niet gelast. Vraag strakke kwaliteitscontrole, aannemende dat het juiste aantrek koppel goed vastgesteld is.
Omdat de batterij cyclisch warm en weer koud wordt bestaat het risico dat deze verbindingen “losser” raken, er (hogere) overgangsweerstanden ontstaan en de sensoren in de batterij alarm slaan (lijkt namelijk of een of meer cellen aan “het afhaken zijn”). Ik vrees dat een aantal van de E4xx meldingen hiermee te maken hebben. Dat dit na enige tijd blijkt op te treden is in lijn met een storing die van deze wisselende temperatuur het gevolg kan zijn. Dit zal dan een lastig te tackelen probleem worden.
Laten we hopen dat dit het dus niet is.
Daarnaast denk ik dat HW in het streven om een zo veilig mogelijke batterij te ontwikkelen veel sensoren heeft ingebouwd, en die veelal met een nauwe tolerantie zijn afgeregeld.
De E305 bug lijkt (deels) van dat kaliber, evenals de netsynchronisatie procedure.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azrev
Devke schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:26:
[...]

Lekker bezig. Volgens mij zitten er hier meer mensen op te wachten..... creatief bedacht! Ik persoonlijk vind het wel jammer dat mijn info in de HW app dan niet meer gaat kloppen.
Nou... Ik heb voor een batterij 6 maanden gewacht, voor de flexiebele software... hopeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:24:
[...]

Dit ziet er idd wat rommelig uit. Excuus voor de woordkeus >:) . Wat nu als je de batterij van het andere merk eens uitzet. Zelfde effect?
Ik durf het bijna niet hardop te zeggen :) Maar de 2e batterij is hier deze keer niet de dwarsligger. Ik heb het hier niet over normaal heen en weer laden wat wel eens gebeurt. Ik heb het over dat de pib extreem traag en trapsgewijs reageert op het werkelijke verbruik/de werkelijke teruggave. Daardoor laat de pib meer ruimte voor opladen liggen dan het eerder deed, en het laat ook meer afname toe, net wat op dat moment meer speelt.

Hoe de cijfers zijn over de dag is lastig te vergelijken omdat het weer niet te vergelijken is. Maar uiteraard zal ik dat in de gaten houden.

Maar zo'n trage reactie daar wordt ik niet vrolijk van, en zou voor mij reden kunnen zijn de batterij die we in bestelling hebben staan te annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:45
Sjamo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:35:
[...]

Ik durf het bijna niet hardop te zeggen :) Maar de 2e batterij is hier deze keer niet de dwarsligger. Ik heb het hier niet over normaal heen en weer laden wat wel eens gebeurt. Ik heb het over dat de pib extreem traag en trapsgewijs reageert op het werkelijke verbruik/de werkelijke teruggave. Daardoor laat de pib meer ruimte voor opladen liggen dan het eerder deed, en het laat ook meer afname toe, net wat op dat moment meer speelt.

Hoe de cijfers zijn over de dag is lastig te vergelijken omdat het weer niet te vergelijken is. Maar uiteraard zal ik dat in de gaten houden.

Maar zo'n trage reactie daar wordt ik niet vrolijk van, en zou voor mij reden kunnen zijn de batterij die we in bestelling hebben staan te annuleren.
Wat vind je traag? Als mijn batterij al aan het leveren aan het net is en ik zet een verfbrander aan dan levert hij binnen 1 seconden zijn maximale vermogen

Moet hij vanuit opladen naar ontladen gaan dan zie ik binnen 2a3 seconden dat hij maximaal vermogen levert. Die 2a3 seconden gaat op mijn totale energie rekening weinig meer uitmaken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Chris96 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:07:
[...]

Wat vind je traag? Als mijn batterij al aan het leveren aan het net is en ik zet een verfbrander aan dan levert hij binnen 1 seconden zijn maximale vermogen

Moet hij vanuit opladen naar ontladen gaan dan zie ik binnen 2a3 seconden dat hij maximaal vermogen levert. Die 2a3 seconden gaat op mijn totale energie rekening weinig meer uitmaken denk ik.
Ik heb afbeeldingen gedeeld. Dat zegt meer dan woorden denk ik.
De lijn van Now is 60 seconden.

Ik zeg ook duidelijk dat ik een verandering zie.

En ik vraag of er mensen zijn die het herkennen. Met genoemde update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
aip schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:13:

Voor mijn tweede bestelling van 24 oktober kreeg ik de melding dat die voor 10 mei zouden worden geleverd.
Heb je die melding onlangs gehad? Onze 3e is op 2 oktober besteld, en ik had op 21-03 een mail dat ze verwachtten hem voor 10 mei te leveren.

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Sjamo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:34:
[...]

Ik herken die lijntjes op jouw grafieken ook wel enigszins.
Ik maak me er nog niet echt zorgen om, temeer omdat HW deze gedragingen ook vast wel ziet. En de PiB verder probleemloos blijft draaien.
Maar waar is waar, sinds 1 of 2 updates zie ik ook vaker die gestaffelde lijnen, waarbij hij met waarden van ongeveer 100 W per 10 seconden op- of terugschakelt.
Ik heb dus 10-seconden interval vanaf mijn meter dus wellicht lijkt het daardoor iets erger.

Wel is mijn rte ook enkele procenten gedaald sinds het begin 2 maanden geleden, weet niet of dat ergens nog een rol speelt in het geheel. Zijn ook andere variabelen natuurlijk die meespelen, maar wellicht dat HW ook wat efficiëntie heeft uitgeruild voor veiligheid/levensduur in de laatste updates? Ik roep maar wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• enter81
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:26
Update van de leverdata
3 sept 2024 pre order
Geen twee weken mail
15/4 ineens mail met betaal link
Vandaag netjes op tijd geleverd (vlg. track and trace)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kurios schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:26:
Ik zit ook te kijken naar een plugin batterij systeem. Maar ik vind het lastig hoe ze te plaatsen en hoeveel capaciteit ik nodig heb.

Huisverbruik ligt zo tussen de 5kWh en 10kWh. (auto laden niet meegenomen, dat wil ik niet van de batterij laden).

De groepen van mijn huis zijn verder netjes verdeeld over de 3 fasen en mijn autolader is wel 3 fasen.

Hoe zou ik de batterijen het beste moeten plaatsen(in welke fase)? Hoeveel batterijen zou ik nodig moeten hebben?
Kan ik het zo inregelen dat de batterijen niet ontladen als de auto wordt opgeladen?
om met je laatste vraag te beginnen, op dit moment kan dat met een HW nog niet, en we weten op dit moment niet welke nieuwe functies er wel cq ook niet door HW worden toegevoegd.

M.b.t. je eerste vraag geef je eigenlijk de verkeerde informatie; je moet niet zo zeer kijken wat je gaat opwekken.
dat kun je overigens mooi zien via de pvcalc webtool, vul daar een je twee systemen in en dan zie je hoe je opbrengst ook door het jaar is.
Je moet echter veel meer kijken naar je verbruik tijdens de donkere tijden, en dan mn tussen maart en oktober, daar buiten heb je veelal gewoon te weinig opbrengst die dan ook nog vrijwel direct door je huis wordt opgemaakt, dus weinig overblijft om in een batterij te stoppen.

kijk maar een naar deze grafiek, en dan mn in de uren tot 7:00 en na circa 21:00, want dat zijn de verbruik die door de batterij opgevangen moet worden
in mijn voorbeeld zie je dat ik voor die donkere tijd circa 3,5 kWh nodig had tewijl tussen 7:00 en 21:00 uur het huis volledig gevoed werd door de PV installatie en daarbij ook nog ruim 24 kWh aan het net werd teruggeleverd. (jou situatie zal dan wel anders zijn).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fbssxunR9sRLBRXz5l3vqPNUJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPCnkQZIFuvnHU4npa9S9Gfp.jpg?f=fotoalbum_large
Een PiB is overigens niet geschikt om je EV te laden, daar is het verschil tussen de bron (circa 2 kWh) en de honger van je EV (denk ik rond de 40-60 kWh) dus ruim 20 keer zo groot.

stel je heb effectief 4,2 kWh (dat zijn dus 2 HW PiB, je stopt er 2,7 kWh in en er komt dus ivp de RTE slechts 2,1 kWh uit) dan zie je dat ik eigenlijk de batterij niet volledig leeg krijg, echter dat zal per dag verschillend zijn, in maart en oktober zal het benodigde verbruik hoger liggen dan in juli (kortere zondagen).
kijk dus mn naar je maanden maart t/m mei en augustus t/m oktober en neem daar dan het gemiddelde van, afgerond naar de beschikbare capaciteiten van de PiB, te veel over-capaciteit kan dus wel duur gaan worden.

Qua fase en waar je het aansluit maakt het eigenlijk niets uit, je slimme meter fungeerd hier als een grote verzameltrommel en rekend alles bijelkaar. Dus je hoeft qua afrekening niet echt rekening houden met welke fase je het aansluit.
Uiteraard is het wel verstandig om je huisinstallatie zo goed als het gaat een beetje gelijk te verdelen, maar dat is makkelijker gezegd dan ook echt uitgevoerd.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 17-04-2025 19:26 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Knurt schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:00:
[...]

Ik maak me er nog niet echt zorgen om, temeer omdat HW deze gedragingen ook vast wel ziet. En de PiB verder probleemloos blijft draaien.
Maar waar is waar, sinds 1 of 2 updates zie ik ook vaker die gestaffelde lijnen, waarbij hij met waarden van ongeveer 100 W per 10 seconden op- of afschakelt.
Ik heb dus 10-seconden interval vanaf mijn meter dus wellicht lijkt het daardoor iets erger.

Wel is mijn rte ook enkele procenten gedaald sinds het begin 2 maanden geleden, weet niet of dat ergens nog een rol speelt in het geheel. Zijn ook andere variabelen natuurlijk die meespelen, maar wellicht dat HW ook wat efficiëntie heeft uitgeruild voor veiligheid/levensduur in de laatste updates? Ik roep maar wat.
Ik heb een meter die per seconde registreert en doorgeeft.

ik zie het gedrag niet doorlopend, dat is het vreemde. Maar eerder zag ik dit niet. En nu zit de batterij er soms gewoon minutenlang 100 of 300W naast. Soms een getrapte reactie waarbij het echt vreemd reageert.

Het is geen drama, maar ik zie het en ben er niet heel blij mee. Zoals ik eerder zei, ik ga het bekijken hoe het gaat en wat het effect over de dag is bij verschillende weertypes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb dat ook wel eens. minuut (niet gemeten, maar daaromtrent) dat ik veel meer opwek dan laad, of andersom. Al lijkt het vaker bij het laden dan bij het ontladen voor te komen volgens mij.

Maar goed als het 1 minuut 300W is dan hebben we het over 5 Wh.... het is niet heel erg boeiend over het geheel genomen mijns inziens.

Volgens mij heeft het te maken met dat het algoritme 'bang' is dat het maar heel kort gaat zijn en hij daarna moet terugschakelen of zo. (dus van laden naar ontladen).
Net als dat dat sprongsgewijs te maken heeft met zo constant mogelijk willen zijn in de hoeveelheid die geladen of ontladen wordt. (en ook daarbij weer proberen te voorspellen wat er over een paar seconden gevraagd wordt.)

Ik heb het idee dat er nogal een complex algoritme achter zit dat inderdaad probeert alvast rekening te houden met wat er waarschijnlijk straks gaat gebeuren.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knurt schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:00:
[...]

Maar waar is waar, sinds 1 of 2 updates zie ik ook vaker die gestaffelde lijnen, waarbij hij met waarden van ongeveer 100 W per 10 seconden op- of afschakelt.

We gaan met zn alle op lagere vermogens draaien. Warmtepompen gaan uit of minder vaak aan. Het is langer licht dus koken met zijn alle dus wat langer op een goede opwek. Batterij komt pas later inzicht. Ik gok dat we er nog niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JanHenk schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:47:
[...]

Ik stoor me ook in toenemende mate aan alle fabrikant-specifieke cloud apps voor ieder wissewasje wat je in huis haalt. Ik heb recent flink de bezem door de meterkast gehaald, alle apparaten die alleen op cloud werken weg gedaan en vrijwel uitsluitend lokale toegang overgehouden.

Ik check de Energy-app van HomeWizard ook praktisch nooit. Ik zie daarom ook nooit foutmeldingen, als die er al zijn (geen idee :+). Ik check de werking van al mijn apparaten in Home Assistant en zie dat de batterij daar goed werk doet sinds eind januari, de zonnepanelen nog meedoen, etc.

Heerlijk om alles gewoon met één app op een lokaal draaiend apparaat te kunnen monitoren.
vanuit de tweakers inzicht is dat een logische keuze echter de HW omgeving met al zijn producten is helaas niet voor ons Tweakers bedoeld (sorry niet negatief bedoeld) maar juist voor de onwetende standaard consument ( door ons vaak ookwel eens als simple ziel (en dat dus nu een keer positief bedoeld) aangeduid, die gewoon dergelijke zaken echt plug & play wil zien (niets voor niets dat ze ook een schermpje hebben terwijl je de zelfde info ook gewoon uit je smart-telefoon of tablet kunt halen).
En daar is HA niet één maar wel 10 bruggen te ver.
En ja, helaas doet niet alleen HW hieraan mee maar alle andere aanbieders van van alles en nog wat dus ook.
Of we daar, zeker met je eigen gegevens in het achterhoofd ( de de veiligheid daarvan), uiteindelijk zo blij moeten zijn is een terechte vraag.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Sjamo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:27:
[...]

Ik heb een meter die per seconde registreert en doorgeeft.

ik zie het gedrag niet doorlopend, dat is het vreemde. Maar eerder zag ik dit niet. En nu zit de batterij er soms gewoon minutenlang 100 of 300W naast. Soms een getrapte reactie waarbij het echt vreemd reageert.

Het is geen drama, maar ik zie het en ben er niet heel blij mee. Zoals ik eerder zei, ik ga het bekijken hoe het gaat en wat het effect over de dag is bij verschillende weertypes.
Nee idd, geen drama. Maar je ziet het graag iets beter. Eens! Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Hou ons vooral op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Sjamo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:34:
[...]

Ik heb het even getest en wellicht heb je gelijk.
En is het sneller geweest inderdaad. Ik zie de batterij ook minder reageren op korte pieken van onse quooker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Irc3Q4o44-hQJUUQbZq7cSnjuaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRebAP16yD3fpL11IN5cx92h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:00:
[...]

We gaan met zn alle op lagere vermogens draaien. Warmtepompen gaan uit of minder vaak aan. Het is langer licht dus koken met zijn alle dus wat langer op een goede opwek. Batterij komt pas later inzicht. Ik gok dat we er nog niet zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt. De kookpiek is er al bijna uit, vanuit PiB dus.
En de rest die je noemt ook.
Ben wel benieuwd hoe laag die rte uiteindelijk gaat uitbodemen op het minst gunstige (qua rte) stukje van de zomer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Knurt schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:26:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. De kookpiek is er al bijna uit, vanuit PiB dus.
En de rest die je noemt ook.
Ben wel benieuwd hoe laag die rte uiteindelijk gaat uitbodemen op het minst gunstige (qua rte) stukje van de zomer.
Ik hoop dat er voordat dit moment er is een open API is. Ik wil eens gaan zoeken naar het punt waar hij het efficiënts is. Dat zal rond de 800 Watt liggen?? Toch wil ik eens kijken daarnaast wat een acceptabel niveau is op een lager niveau. Dan stel je hem zo in dat hij bijvoorbeeld altijd 300 Watt mag leveren of laden. Misschien niet zinvol maar het is het experiment waard. Die 80 moet toch haalbaar zijn joh. Ook leuk om te onderzoeken hoe je dit nu binnen dynamisch tarieven kunt toepassen. De goedkope uurtjes zijn vaak maar enkele uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris96 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:22:
[...]

En is het sneller geweest inderdaad. Ik zie de batterij ook minder reageren op korte pieken van onse quooker.

[Afbeelding]
Ik zal deze binnenkort ook eens testen. Batterij is nu leeg dus kan ff niet zoveel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkvl06
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-09 21:07
buddow schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:13:
Vreemd, de eerste weken probleemloos maar nu toch al een paar keer verlies van de WiFi verbinding. Laatst bekende sterkte staat dan op 100%. Heb een mesh systeem met op dezelfde verdieping een satelliet en de overige apparaten hebben nooit problemen. Iemand tips misschien?
Bij mij ook heb 2e accu al eerste begon na 2 weken wifi verlies en daarna E447
Nu 2e accu. Werkte 2 weken perfect en begint nu weer met wifi verlies en P1 verlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris96
Devke schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:35:
[...]

Ik zal deze binnenkort ook eens testen. Batterij is nu leeg dus kan ff niet zoveel >:)
Nog 6% te gaan as we speak. Ik denk dat 600 watt op 80%+ het meeste rendement levert. Als het pack voltage daalt moet de stroom omhoog en dat zal meer warmte geven in de cellen en omvormer vermoed ik.

Iemand heeft recent de modbus koppeling op de marstek met home assistant voor elkaar en daar is iemand aan het testen geslagen met verschillende vermogens en dat viel best positief uit zolang je boven 500 watt blijft. Wellicht kunnen we tzt zelf aansturen en testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chris96 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:07:
[...]

Bij puls belasting moet je niet direct volledig reageren maar met een factor 0,7. Hiermee voorkom je ondershoot en later overshoot. Ik heb dit in het verleden veel toepast bij stochastische regelingen.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 22:06
Chris96 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:22:
[...]

[Afbeelding]
Ik zie hetzelfde. Hier een screen van zojuist. De schommelingen in “verbruik” is de TV omdat verbruik fluctueert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q895f6p9qi5IMTUDomjurd0GCx0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9lJ4vCxaSPFCIbsFNsCKvwfU.png?f=fotoalbum_large

Als de “NU” visualisatie 60 seconden is dan lijkt de batterij elke 10 seconden te schakelen dat is best langzaam eigenlijk.

Op zich wel mooi om te zien wat hij doet. Gisteren middag geïnstalleerd. Hier is de grafiek van vandaag tot nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RayYF3ES_CKs0dsMtgL4v0gHlys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ug1bpvJJKiBKF0AK4nPVBItV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7DZI7Q8UzOan2sPuiar-Tg3N9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tspLDVjqY2A16NRPknJltIYD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phoenix2149 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:16:
[...]

Ik zie hetzelfde. Hier een screen van zojuist. De schommelingen in “verbruik” is de TV omdat verbruik fluctueert.

[Afbeelding]

Als de “NU” visualisatie 60 seconden is dan lijkt de batterij elke 10 seconden te schakelen dat is best langzaam eigenlijk.

Op zich wel mooi om te zien wat hij doet. Gisteren middag geïnstalleerd. Hier is de grafiek van vandaag tot nu:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor slimme meter heb je? Ik heb bijna het gevoel een 4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:26:
[...]

Wat voor slimme meter heb je? Ik heb bijna het gevoel een 4.0
Weet niet precies wat je bedoeld met “4.0” is dat de SMR die boven het display staat dan is dat 5.0.

Ik heb deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG2hjnzgiMjAEGXHaGnMfBmaBbQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xZ1Z2xtpacSKxPGdNlou85io.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door phoenix2149 op 18-04-2025 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
phoenix2149 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:03:
[...]

Weet niet precies wat je bedoeld met “4.0” is dat de SMR die boven het display staat dan is dat 5.0.

Ik heb deze:
[Afbeelding]
Excuus. Ja precies dat. Bij 4.0 versie krijgt de p1 meter om de 10 sec een nieuwe waarde. Bij 5.0 is dat iedere seconde. Hier is die NOM vlakker. Ik zit inmiddels op de nieuwe beta versie. Ik zal de komende dagen eens kijken wat hij doet. Opladen heeft nu even geen zin ivm tarieven (dynamisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:11:
[...]

Excuus. Ja precies dat. Bij 4.0 versie krijgt de p1 meter om de 10 sec een nieuwe waarde. Bij 5.0 is dat iedere seconde. Hier is die NOM vlakker. Ik zit inmiddels op de nieuwe beta versie. Ik zal de komende dagen eens kijken wat hij doet. Opladen heeft nu even geen zin ivm tarieven (dynamisch).
Heb jij apparaten die veel wisselende vraag hebben?

Ik heb ook mooi vlak als de vraag vlak is. Maar zodra de vraag aan het springen is maar seconden 100W meer of minder en dat voor langere tijd dan gaat de batterij bij mij ook ergens in het midden daarvan zitten.
ArthurMorgan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:39:
hier een plaatje van de live afwijking tussen wat de batterij doe en wat er geimporteert en ge-exprteert wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IVbtCZrYBlUkyG8ks6PxfCJT2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x9TdOjKUyoArnwDPfEeppivv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door ArthurMorgan op 18-04-2025 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:14:
[...]

Ik heb ook mooi vlak als de vraag vlak is. Maar zodra de vraag aan het springen is maar seconden 100W meer of minder en dat voor langere tijd dan gaat de batterij bij mij ook ergens in het midden daarvan zitten.

[...]
Koken schiet mij als 1e binnen. Koken electrisch. Dat pulseert allemaal. Ik zag van de week wel als je de batterij vlak daarvoor aanzet dat hij zijn vermogen langzaam opschaalt. Dan loopt hij achter de feiten aan. Ik denk dat dit het balanceren vh stroomnet is. Ik koppel hem van de Wifi af als hij vol is. De laagste tarieven zijn dan geweest dynamisch. Lever daarna liever terug.

Moet hem eerst laden. De tarieven vandaag lijken de moeite niet waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 18-04-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ArthurMorgan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:14:
[...]

[...]
Bedoel je met de snelle wisseling bijvoorbeeld dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRp_MHyRTX9uorGxrwOT4cc07EM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlPDYQkEh90Ddyy5BsMUBDM2.jpg?f=fotoalbum_large

Want als dat zo is, dat zie ik hier ook, maar dat was niet wat ik bedoelde. Ik heb begrepen dat niet veranderd gedrag in de batterij is om, oa het relais te beschermen tegen continu wisselend laden/ontladen door de snelle reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ja zoiets ja, jij hebt het heel snel, bij ons is het nog steeds snel maar niet zo snel.

Ook bij jou heeft het niet met het relais te maken. Want je laadt veel meer op dan wat je aan wisselingen ziet.
Als ik het goed begrijp gaat het er vooral om dat het (heel) slecht voor je RTE is als hij zo snel tussen verschillende waarden moet wisselen. Dat het dus uiteindelijk beter is om op zo'n moment in het midden te gaan zitten van die spread.

Als het gaat om NOM. Dan is het verlies heel erg klein. Als ik kijk naar wat ik op dat soort momenten laad of teruglever aan het net dan gaat het echt om slechts enkele Wh per ontlaadcyclus.

[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 18-04-2025 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkvl06
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-09 21:07
EvaluationCopy schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:35:
[...]

Als die eerste accu ook al verbindingsproblemen had dan zou ik zeggen: breng je netwerk eens terug tot de allersimpelste vorm, een volledig nieuwe en kale set-up van je providersmodem met heel simpel wifi aan en verder geen beperkingen, instellingen, niets.

Als de PiB dán nog niet werkt dan kun je het in de PiB zoeken, eerder niet.
Al gedaan en werkt de eerste 2 weken perfect,heb nu sinds vanacht E303 error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:11:
[...]

Ik heb Landis+Gyr 350, model 5.0 en die geeft iedere 10 seconde een ander waarde. :/

Dit GPRS-model wordt voor 1 december 2027 vervangen. KPN stopt dan als laatste met het uitzenden van GPRS-signalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:59
EvaluationCopy schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:51:

Ik ervaar wel iets vreemds sinds het plaatsen van de nieuwe slimme meter. Ik zou verwachten veel meer updates te zien in de app en het schermpje, maar het lijkt veel minder. Eens in de 20 of 30 seconden ipv eens per 10 seconde hoe het was met de 4.0 meter.

De 5.0 meter laat in het eigen schermpje keurig elke seconde een update van het verbruik zien. Really strange.
Dit issue heeft zich (vannacht?) vanzelf opgelost. Ik zie nu keurig elke seconde een update in de app. De P1 meter had ik gisteren ook al wel gereset. Alsof de P1 meter óf de app dan toch nog een x-tijd onthoudt dat 'ie elke 10 seconden de waarde doorgeeft/toont in plaats van eens per seconde.

Nu ik de switch van 4.0 naar 5.0 zo van dichtbij heb gezien:

Laat je niet tegenhouden een PiB aan te schaffen als je nog op een oude meter zit. De vertraging in switchen tussen laden/ontladen die door een oude slimme meter ontstaat is te verwaarlozen op week/maandbasis.

[ Voor 14% gewijzigd door EvaluationCopy op 18-04-2025 09:19 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nevil schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:13:
[...]

Ik heb Landis+Gyr 350, model 5.0 en die geeft iedere 10 seconde een ander waarde. :/

Dit GPRS-model wordt voor 1 december 2027 vervangen. KPN stopt dan als laatste met het uitzenden van GPRS-signalen.
Zal iets minder nauwkeurig NOM zijn maar wat @ArthurMorgan al aangeeft het zijn enkele Wh die het net op fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Hier ook gisteren in de voormiddag problemen met de HW P1 meter. Stuurde maar elke 15 sec zijn data door. Normaal iedere seconde (SMR5 meter Landis & Gyr E360 1P). Alles nagezien, splitter verwijderd dan P1 meter opnieuw geïnstalleerd, andere WiFi geprobeerd, bij Fluvius de P1 poort gesloten en terug open gemaakt, Telenet modem gereset enz enz... tot in de namiddag opeens alles terug normaal was. Sockets en KWh meter werkten wel heel de tijd normaal.
Nu heb ik het terug... pas om de +/- 15 sec data van de P1. Hopelijk komt het terug in orde.

Edit: terug ok

[ Voor 4% gewijzigd door macedpo op 18-04-2025 12:45 ]

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
[...]

Maar dat is wel gek dan. Het verbruik wordt wel elke seconde dynamisch gemonitord. Waarom zou de batterij daar niet ook op kunnen inspelen dan en blijft dat elke 10s?

Als ik bijvoorbeeld koffie zet of TV kijk (met HDR) dan fluctueert het best wel. Dat zorgt dan voor minder vlakke verbruikscijfers.
Hieronder zie je het fluctuerende verbruik met een HDR uitzending op de TV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q895f6p9qi5IMTUDomjurd0GCx0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9lJ4vCxaSPFCIbsFNsCKvwfU.png?f=fotoalbum_large

Hier een recente live resultaat zonder de TV aan is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPe85XhbpqnBzi_ffKkR-OMSBO0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TknodsiiCcnBHFCpz3efX5J9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door phoenix2149 op 18-04-2025 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:36
[...]Ik heb Landis+Gyr 350, model 5.0 en die geeft iedere 10 seconde een ander waarde. :/
Ik had voorheen ook deze meter, is de 5.0 hier niet het versienummer van Landis+Gyr? De E350 is namelijk een DSMR 4.2 meter.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phoenix2149 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:50:
[...]

Maar dat is wel gek dan. Het verbruik wordt wel elke seconde dynamisch gemonitord. Waarom zou de batterij daar niet ook op kunnen inspelen dan en blijft dat elke 10s?

Als ik bijvoorbeeld koffie zet of TV kijk (met HDR) dan fluctueert het best wel. Dat zorgt dan voor minder vlakke verbruikscijfers.
Hieronder zie je het fluctuerende verbruik met een HDR uitzending op de TV.
[Afbeelding]

Hier een recente live resultaat zonder de TV aan is.

[Afbeelding]
Vlgs mij is het effect hetzelfde. Niet op NOM maar wel in de reactie van de batterij. Kijk maar eens bij opladen. Ook daar lijkt het opladenpatroon wat "blokkerig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
TeCuMSeH schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:05:
[...]

Ik had voorheen ook deze meter, is de 5.0 hier niet het versienummer van Landis+Gyr? De E350 is namelijk een DSMR 4.2 meter.
Denk dat er verschillende versies van zijn. Formeel heb ik SMR 5.0; dit staat ook op de slimme meter vermeld.
Naast SMR 4.2 is er ook SMR 4.0...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQTODfAwZ0VfUHO3Tegb_SuIdaY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CO1y0vS6IWXK9JseDwj3K5CT.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Nevil op 18-04-2025 10:41 . Reden: Schermafdruk toegevoegd... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander_M
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 14:03
Heb dit topic doorzocht maar kon geen vergelijkbaar geval vinden:
Ik heb 2 accu's die geen enkel probleem vertoonden.
Totdat woensdag de stroom voor ongeveer anderhalf uur uitviel. Na afloop kwam de ene accu weer op en functioneerde normaal.
De andere echter deed helemaal niets meer. geen led geen geluid, niets.
in de app stond enkel "off line"
Dit bij HW helpdesk gemeld. na 1 dag de reactie: "probeer een harde reset - 45 minuten uitzetten en dan weer aan. "
Dat hielp niets. de accu bleef dood.
vervolgens geen reactie meer van de HW help desk.- tot nu toe-
Is er nog een andere manier van resetten?
heeft iemand anders dit ook meegemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alexander_M schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:45:
Heb dit topic doorzocht maar kon geen vergelijkbaar geval vinden:
Ik heb 2 accu's die geen enkel probleem vertoonden.
Totdat woensdag de stroom voor ongeveer anderhalf uur uitviel. Na afloop kwam de ene accu weer op en functioneerde normaal.
De andere echter deed helemaal niets meer. geen led geen geluid, niets.
in de app stond enkel "off line"
Dit bij HW helpdesk gemeld. na 1 dag de reactie: "probeer een harde reset - 45 minuten uitzetten en dan weer aan. "
Dat hielp niets. de accu bleef dood.
vervolgens geen reactie meer van de HW help desk.- tot nu toe-
Is er nog een andere manier van resetten?
heeft iemand anders dit ook meegemaakt?
Nog een manier is uitzetten. Stekker uit stopcontact. 90 seconden wachten. Stekker weer in het stopcontact en schakelaar weer omzetten. Werkt dit niet dan ben ik bang dat je HW nodig zult hebben. Ik zou ze 1 bericht sturen dan en dan wachten (hoe vervelend ook). Ze hebben wel eens aangegeven als je steeds opnieuw een bericht stuurt dat je achteraan in de rij komt te staan. Houdt er rekening mee dat het vandaag Goede Vriijdag is en maandag 2e Paasdag. Ze kunnen vrij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsend
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18-09 12:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47ILtBlglaUi5hX6bBwMgp5lmU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6Dchteqvw56S8BWaA50ayn3.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand verklaren wat er gebeurde rond 6:50 deze morgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:48

Aardedraadje

Met kabelschoen

Fietsend schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:55:
[Afbeelding]

Magische woord is SOC drift. Bescherming tegen diepontlading van je cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fietsend schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:55:
[Afbeelding]

Ja de al veel besproken SoC drift. Zie TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Aardedraadje schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:56:
[...]

Magische woord is SOC drift. Bescherming tegen diepontlading van je cellen.
Ik hoop dat ze nog een optie geven voor "wanneer" deze anti SOC drift uitgevoerd mag worden.
Kijk, als het moet, dan moet het, maar met mijn vaste contract betaal ik 0,3 euro minder voor stroom tussen 23:00 en 06:00. Als ik in de app kan aanzetten dat het daar mag, vooral wanneer de wintertijd weer aanbreekt, maakt dat mij gelukkig ;)
Scheelt toch weer waarschijnlijk minder dan een euro op jaarbasis hé :D

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LongTimeAgo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:58:
[...]

Ik hoop dat ze nog een optie geven voor "wanneer" deze anti SOC drift uitgevoerd mag worden.
Kijk, als het moet, dan moet het, maar met mijn vaste contract betaal ik 0,3 euro minder voor stroom tussen 23:00 en 06:00. Als ik in de app kan aanzetten dat het daar mag, vooral wanneer de wintertijd weer aanbreekt, maakt dat mij gelukkig ;)
Scheelt toch weer waarschijnlijk minder dan een euro op jaarbasis hé :D
Ik snap je doel. Hoevaak komt het voor? Er wordt een 200 Wh geladen. Ik denk dat dit bij een open API ook afgevangen zal moeten worden door HW. Je wilt niet de batterij tegenhouden als het nodig is om de cellen te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:00:
[...]

Ik snap je doel. Hoevaak komt het voor? Er wordt een 200 Watt geladen. Ik denk dat dit bij een open API ook afgevangen zal moeten worden door HW. Je wilt niet de batterij tegenhouden als het nodig is om de cellen te beschermen.
Zeer weinig hoop ik. Maar ik heb het niet kunnen meten/zien ook al heb ik de batterij per Februari. Het werd kort daarna (vooral in Maart) heel zonnig.
Ik gok alleen dat het in de komende winter wél vaak zal voorkomen.

Vandaar toen ook mijn feature wens om dat "batterij volladen en daarna terug naar NOM" optie waarin je een tijd mag selecteren gewenst is. Ik weet zeker dat mijn 3300wp zonnepanelen op west (dus totaal niet efficient in de winter) en m'n warmtepomp deze batterij te lang en te vaak op 0% gaan houden en niet naar 100% zullen laden de gehele winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:15
[...]

Ik snap je doel. Hoevaak komt het voor? Er wordt een 200 Watt geladen. Ik denk dat dit bij een open API ook afgevangen zal moeten worden door HW. Je wilt niet de batterij tegenhouden als het nodig is om de cellen te beschermen.
Ik heb even teruggekeken in de app tot 10 Maart. Mijn batterij heeft dit pas 1x gedaan. En ook meteen 's avonds om een uur of 23:30 toen hij leeg was. Maximaal 800W voor een half uur. (dus niet 800W een half uur lang maar een piek van 800W)
En als het nodig is dan is het nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door mike123 op 18-04-2025 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kurios schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:26:

Ik zou de batterijen plaatsen op de fase waarop de zonnepanelen zijn aangesloten.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:51:
[...]

Nog een manier is uitzetten. Stekker uit stopcontact. 90 seconden wachten. Stekker weer in het stopcontact en schakelaar weer omzetten. Werkt dit niet dan ben ik bang dat je HW nodig zult hebben. Ik zou ze 1 bericht sturen dan en dan wachten (hoe vervelend ook). Ze hebben wel eens aangegeven als je steeds opnieuw een bericht stuurt dat je achteraan in de rij komt te staan. Houdt er rekening mee dat het vandaag Goede Vriijdag is en maandag 2e Paasdag. Ze kunnen vrij zijn.
Ik zou via de app proberen de dode batterij verwijderen hierna uit en inschakel procedure en vervolgen de batterij toevoegen in de app.
Ik denk dat de instellingen verloren zijn gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik snap je doel. Hoevaak komt het voor? Er wordt een 200 Watt geladen.
watt of wattuur?
Ik denk dat dit bij een open API ook afgevangen zal moeten worden door HW. Je wilt niet de batterij tegenhouden als het nodig is om de cellen te beschermen.
Dat denk ik ook. Ik hoop op een degelijke open API, maar daar zullen uit het oogpunt van accumanagement echt wel restricties aan zitten om de accu te beschermen. Zo verwacht ik ook een beperking aan de frequentie waarmee je kunt schakelen tussen laden/ontladen om het relais te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:17:
[...]

Zal iets minder nauwkeurig NOM zijn maar wat @ArthurMorgan al aangeeft het zijn enkele Wh die het net op fietsen.
Hier een voorbeeld hoe de HW PiB hier "nul op de meter" regelt. Het gaat om een DSMR 4.0 / GPRS meter en de zonnepanelen zitten op dezelfde fase als de HW PiB.

Je ziet verbruik (geel) en levering (blauw) over een periode van 15 minuten met in het midden een piek van het extra verbruik van een nespresso apparaat.
Ik vind dit fraai regelgedrag. Uiteraard loopt de regeling altijd achter de feiten aan, maar dat kan niet anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-GnFcd9zxtlmE355TrZY2w2XP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1XzbOVpdtq1qSx0oLyCX7qeB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:29:
[...]
Dat denk ik ook. Ik hoop op een degelijke open API, maar daar zullen uit het oogpunt van accumanagement echt wel restricties aan zitten om de accu te beschermen. Zo verwacht ik ook een beperking aan de frequentie waarmee je kunt schakelen tussen laden/ontladen om het relais te beschermen.
Uiteindelijk is daarom de oplossing van het aanpassen van het P1-signaal voordat het wordt doorgegeven aan de HomeWizard P1-meter ook niet zo slecht. Die houdt zelf dan al rekening met die bescherming, dat zit er nu immers ook in.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LongTimeAgo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:09:
[...]

Zeer weinig hoop ik. Maar ik heb het niet kunnen meten/zien ook al heb ik de batterij per Februari. Het werd kort daarna (vooral in Maart) heel zonnig.
Ik gok alleen dat het in de komende winter wél vaak zal voorkomen.

Vandaar toen ook mijn feature wens om dat "batterij volladen en daarna terug naar NOM" optie waarin je een tijd mag selecteren gewenst is. Ik weet zeker dat mijn 3300wp zonnepanelen op west (dus totaal niet efficient in de winter) en m'n warmtepomp deze batterij te lang en te vaak op 0% gaan houden en niet naar 100% zullen laden de gehele winter.
Met een vast/variabel contract erbij is het ook iets lastiger. Ik heb ze op ZZW liggen. 3330 Wp en zal in de winter ook genoeg momenten hebben dat het niet of een klein beetje vulling zal zijn. Heb nu een dynamisch contract en hoop daar toch iets meer mee te kunnen. Zal ook niet iedere dag zijn maar wel vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:28:
[...]

Ik zou via de app proberen de dode batterij verwijderen hierna uit en inschakel procedure en vervolgen de batterij toevoegen in de app.
Ook nog een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenH schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:29:
[...]

watt of wattuur?

[...]

Aangepast. Ging iets te snel. My bad.

Al kun je maar vast het laden uitstellen. Ontlaaduitstel is ook erg makkelijk met een dynamisch contract. Geforceerd laden kan in principe al. Instellen met welk vermogen er geladen / ontladen mag worden geeft al vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
Nevil schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:16:
[...]

Denk dat er verschillende versies van zijn. Formeel heb ik SMR 5.0; dit staat ook op de slimme meter vermeld.
Naast SMR 4.2 is er ook SMR 4.0...

[Afbeelding]
In meterkast gekeken en ik heb de E360 welke dus DSMR5.0 is.

Zie ook hier:
https://www.liander.nl/-/...landis-gyr-e360-smr-5.pdf

En toch heb ik dan geen mooie grafiek zoals @ArthurMorgan zijn voorbeeld hier.

[ Voor 9% gewijzigd door phoenix2149 op 18-04-2025 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander_M
GL007 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:28:
[...]

Bedankt. heb dit gedaan. helaas geen effect. accu blijft dood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander_M
Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:51:
[...]

Dat wordt dan wachten.
Op zich niet erg als men wat duidelijker is over de wachttijd. Ze geven nu helemaal geen antwoord: duurt het dan 1 uur, een dag of een week? dan ga je vanzelf weer eens een bericht sturen.
Ik wist niet dat er een "straf" staat op vragen naar de status.
Als de helpdesk wat meer info geeft, zullen mensen minder berichten sturen en gewoon afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alexander_M schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:43:
[...]

Dat wordt dan wachten.
Op zich niet erg als men wat duidelijker is over de wachttijd. Ze geven nu helemaal geen antwoord: duurt het dan 1 uur, een dag of een week? dan ga je vanzelf weer eens een bericht sturen.
Ik wist niet dat er een "straf" staat op vragen naar de status.
Als de helpdesk wat meer info geeft, zullen mensen minder berichten sturen en gewoon afwachten.
Ik weet niet of het een "straf" is of er een andere reden achter zit. Ik vind dit soort systemen om met klamten te communiceren niet te fijnste manier. Helaas zien we dit vaker. Ook bij andere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phoenix2149 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:03:
[...]

Zie ook hier:

Ik snap dat veel mensen zoeken naar die mooie flatliner. Heb je eens gekeken bij de energieleverancier wat je dan werkelijk uit het net haalt of terug fietst als je NOM draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:28
Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:35:
[...]

Met een vast/variabel contract erbij is het ook iets lastiger. Ik heb ze op ZZW liggen. 3330 Wp en zal in de winter ook genoeg momenten hebben dat het niet of een klein beetje vulling zal zijn. Heb nu een dynamisch contract en hoop daar toch iets meer mee te kunnen. Zal ook niet iedere dag zijn maar wel vaker.
Hier panelen zuidwest, hoe was je opbrengst eigenlijk gisteren? Hier dramatisch, nu op moment 48% geladen en ook 3330 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:54:
[...]

Ik snap dat veel mensen zoeken naar die mooie flatliner. Heb je eens gekeken bij de energieleverancier wat je dan werkelijk uit het net haalt of terug fietst als je NOM draait?
Waarom zou je dat bij je energieleverancier moeten bekijken? Dan moet je al je gegevens doorlopend laten uitlezen.

Dat terwijl je het op HW bij total power of Solar zo kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:56:
[...]

Hier panelen zuidwest, hoe was je opbrengst eigenlijk gisteren? Hier dramatisch, nu op moment 48% geladen en ook 3330 WP
2,6 kWh gister opwek. Zit nu op 2.4 kWh. Langzaam doet de zon een poging er door te komen. Ben nu aan het terugleveren aan het net. Ik merk dat ik de batterij al anders aan het benaderen ben. Meer vanuit dynamisch oogpunt dan de opvang van opwek oogpunt. Hij staat hier standby.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Nou hehe, de twee-weken-mail ontvangen, besteldatum 19 september. Ik begin het wachten echt wel zat te worden, even volhouden nog.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:47
[...]

Er zijn wat problemen met de verversing van de data in de app voor sommige gebruikers (een weergave probleem), de batterij wordt nog steeds lokaal snel aangestuurd met snelle interval, en alle apparaten sturen nog steeds normal de data. Maar de app update de data niet zo snel als zou moeten. Hier wordt aan gewerkt, bedankt voor jullie geduld.

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 18-04-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:47
phoenix2149 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:03:
[...]

Zie ook hier:

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ivo1969 Kijk. Dit zijn de prijzen vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrZxsWcgT4hPlUInWhNp6KtnIco=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KjkF67Sn9wmTXLYbMOVyAcI4.png?f=user_large

Tussen hoog en laag zit een verschil van 8 ct. Morgen zit er een verschil van 17 ct / kWh. Morgen mag de batterij dus laden tegen gemiddeld 13 ct per kWh. Om vervolgens te ontladen tegen de hogere tarieven. Ook gaan dan de verbruikers hier in huis aan. Ze noemen het al een "productiestraat" hier. Was aan, vaatwasser, batterij laden en op een later moment het laden van de EV (work in progress).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-73hcDn2Rpd4tPQ36ivjv1HBYc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r1Bd6DnVNmSqskPCUVdgaRQB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:17:
Tussen hoog en laag zit een verschil van 8 ct. Morgen zit er een verschil van 17 ct / kWh.
Moet je eens naar de verwachting voor maandag a.s. kijken, tweede paasdag

https://energie.theoxygent.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenH schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:19:
[...]

Moet je eens naar de verwachting voor maandag a.s. kijken, tweede paasdag

https://energie.theoxygent.nl/
Is lastig voorspellen. Vorige week zondag was de voorspelling een paar cent negatief met de energiebelasting er al bij. Uiteindelijk was het nog ruime 10 ct plus. Al is dat ook mooi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Een grafiek gemaakt van de SOC drift, door Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2HvrFGS4y0E1yh0N7i9WAHTMAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9bU1m3KSv1YusDZGHidDrBg0.png?f=fotoalbum_large

Ongeveer om 7:16 begint de batterij (Accu) te laden met, wat de batterij aangeeft, 70 W.
Uit de grafiek blijkt, dat de P1 meter aangeeft, dat dit tussen de 40 W en 110 W fluctueert.
(Dat fluctueren, het snel wisselen, zie je vaker bij accu laders).
Dit duurt ongeveer tot 7:38 (dat is dan ongeveer 22 minuten).
Daarna gaat de batterij maximaal laden tot 7:55 met 800 W (dat is dan ongeveer 17 minuten).

Om 7:36 gaat de omvormer van de zonnepanelen aan en kan de batterij ook na 7:55 blijven opladen.

Je ziet ook dat de NOM geen rechte lijn is (of je moet verder uitzoomen :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 18-04-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:11:
[...]

Er zijn wat problemen met de verversing van de data in de app voor sommige gebruikers (een weergave probleem), de batterij wordt nog steeds lokaal snel aangestuurd met snelle interval, en alle apparaten sturen nog steeds normal de data. Maar de app update de data niet zo snel als zou moeten. Hier wordt aan gewerkt, bedankt voor jullie geduld.
Aha super. Dat is duidelijk.

Heb ook HA draaien en heb daar even gekeken. Hoewel je niet een live grafiek ziet (zal wel mogelijk kunnen zijn misschien) kon ik wel zien dat deze sneller update weergeeft.

Gifje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDzo8C1A5jRxaPgHzC5htScnelw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/w5sXz5Syvpdv2Xkab3Z7QOY4.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix2149
Devke schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:54:
[...]

Een echte flatline is natuurlijk een illusie. Je moet wel een grens hebben dat software/hardware op kan schakelen.

Maar als verbruik van NOM naar zeg 100W schiet en dat dan 10 seconden aanhoud tot batterij reageert (in 10s cyclus) dan is de piek weer weg en zit je op -100W tot het weer stabiliseert.

Dat is sonde. Zal geen wereld van verschil maken in verbruik/teruglever hoeveelheden natuurlijk. We willen graag duurzaam zijn en dan wil je dat zo effectief mogelijk doen dus dan vallen dit soort anomalieën op.

Zie het ook niet als een probleem, maar als een verbeter punt. @HomeWizard_NL heeft al uitgelegd dat hier aan wordt gewerkt ion het visueel goed aan te geven, maar dat het daadwerkelijke gedrag wel actiever schaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
phoenix2149 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:10:
[...]

Een echte flatline is natuurlijk een illusie. Je moet wel een grens hebben dat software/hardware op kan schakelen.
Dit is een, met een Beeclear gemeten, lijntje van vannacht iets over zessen. Lijntje is 15 minuten lang. Geel is het gebruik van het huis, blauw is wat de HW PiB levert. Vind ik een aardige "flatline".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-Maxd01hEaBglMMx6Y2W3Uu7ZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CmNN6godOLiSjCsCj0NZm3GI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:18
YES YES

Klaar om uit te pakken?

Goed nieuws! De levering van jouw Plug-In Battery is nu echt dichtbij. We verwachten jouw thuisbatterij in de komende 2 weken te leveren.

11 oktober besteld!

Bing

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:49

aip

bing69 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:59:
YES YES

Klaar om uit te pakken?

Goed nieuws! De levering van jouw Plug-In Battery is nu echt dichtbij. We verwachten jouw thuisbatterij in de komende 2 weken te leveren.

11 oktober besteld!
Hoho, even rustig aan Homewizard. Ik ga vanavond op vakantie, dus kan mijn tweede PiB tot eind april nog even niet hebben ;)

(24/10 besteld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

phoenix2149 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:03:
[...]

Heb ook HA draaien en heb daar even gekeken. Hoewel je niet een live grafiek ziet (zal wel mogelijk kunnen zijn misschien) kon ik wel zien dat deze sneller update weergeeft.
Bij Geschiedenis / History links in je menu,
als je daar rechts boven dan een entity (sensor.plug_in_battery_power) kiest,
krijg je een live grafiek (per 5 seconden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHWJ-gkbqth6uOXdcfWRKEWn7fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PFtlXlJk7rCH4SOZCTNP9CR5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:25

fxs81

Julianadorp

Ik lees hier nog steeds dagelijks mee maar heb zelf eigenlijk weinig te melden, de pib staat er nu 2 weken en doet prima zijn werk, geen foutmeldingen of raar gedrag. Nu volle bak zon hier dus straks weer een volle pib. De afgelopen 2 dagen waren nogal bewolkt dus toen kreeg ik hem niet vol doordat hij steeds even mee hielp met de vaatwasser en wasmachine. Mijn neefje heeft er ook 1 staan en daar gaat ook alles goed. Ik zit er toch steeds meer aan te denken om er 1 bij te bestellen.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
phoenix2149 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:10:
[...]

Maar als verbruik van NOM naar zeg 100W schiet en dat dan 10 seconden aanhoud tot batterij reageert (in 10s cyclus) dan is de piek weer weg en zit je op -100W tot het weer stabiliseert.

Dat is sonde. Zal geen wereld van verschil maken in verbruik/teruglever hoeveelheden natuurlijk. We willen graag duurzaam zijn en dan wil je dat zo effectief mogelijk doen dus dan vallen dit soort anomalieën op.

Zie het ook niet als een probleem, maar als een verbeter punt. @HomeWizard_NL heeft al uitgelegd dat hier aan wordt gewerkt ion het visueel goed aan te geven, maar dat het daadwerkelijke gedrag wel actiever schaalt.
Flink en lang doorschieten zou inderdaad ook niet erg handig zijn als je NOM wilt. Flatline lukt wel maar dan moet je hele stabiele afname hebben. Denk aan de avonduren met TV aan en een paar lampen ofzo. Het probleem is in ieder geval duidelijk en er wordt ook aan gewerkt zo te lezen.

Pagina: 1 ... 85 ... 213 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.