Kurios schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:26:
Ik zit ook te kijken naar een plugin batterij systeem. Maar ik vind het lastig hoe ze te plaatsen en hoeveel capaciteit ik nodig heb.
Ik heb 2 sets zonnepanelen, maar die zijn 1 fase aangesloten.
Dus fase 1 en 3 wordt zon opgewekt, fase 3 wordt alleen afgenomen.
Fase 1heeft zo'n 2000Watt piek, Fase 2 zo'n 2400 Watt piek.
Huisverbruik ligt zo tussen de 5kWh en 10kWh. (auto laden niet meegenomen, dat wil ik niet van de batterij laden).
De groepen van mijn huis zijn verder netjes verdeeld over de 3 fasen en mijn autolader is wel 3 fasen.
Hoe zou ik de batterijen het beste moeten plaatsen(in welke fase)? Hoeveel batterijen zou ik nodig moeten hebben?
Kan ik het zo inregelen dat de batterijen niet ontladen als de auto wordt opgeladen?
om met je laatste vraag te beginnen, op dit moment kan dat met een HW nog niet, en we weten op dit moment niet welke nieuwe functies er wel cq ook niet door HW worden toegevoegd.
M.b.t. je eerste vraag geef je eigenlijk de verkeerde informatie; je moet niet zo zeer kijken wat je gaat opwekken.
dat kun je overigens mooi zien via de
pvcalc webtool, vul daar een je twee systemen in en dan zie je hoe je opbrengst ook door het jaar is.
Je moet echter veel meer kijken naar je verbruik tijdens de donkere tijden, en dan mn tussen maart en oktober, daar buiten heb je veelal gewoon te weinig opbrengst die dan ook nog vrijwel direct door je huis wordt opgemaakt, dus weinig overblijft om in een batterij te stoppen.
kijk maar een naar deze grafiek, en dan mn in de uren tot 7:00 en na circa 21:00, want dat zijn de verbruik die door de batterij opgevangen moet worden
in mijn voorbeeld zie je dat ik voor die donkere tijd circa 3,5 kWh nodig had tewijl tussen 7:00 en 21:00 uur het huis volledig gevoed werd door de PV installatie en daarbij ook nog ruim 24 kWh aan het net werd teruggeleverd. (jou situatie zal dan wel anders zijn).
Een PiB is overigens niet geschikt om je EV te laden, daar is het verschil tussen de bron (circa 2 kWh) en de honger van je EV (denk ik rond de 40-60 kWh) dus ruim 20 keer zo groot.
stel je heb effectief 4,2 kWh (dat zijn dus 2 HW PiB, je stopt er 2,7 kWh in en er komt dus ivp de RTE slechts 2,1 kWh uit) dan zie je dat ik eigenlijk de batterij niet volledig leeg krijg, echter dat zal per dag verschillend zijn, in maart en oktober zal het benodigde verbruik hoger liggen dan in juli (kortere zondagen).
kijk dus mn naar je maanden maart t/m mei en augustus t/m oktober en neem daar dan het gemiddelde van, afgerond naar de beschikbare capaciteiten van de PiB, te veel over-capaciteit kan dus wel duur gaan worden.
Qua fase en waar je het aansluit maakt het eigenlijk niets uit, je slimme meter fungeerd hier als een grote verzameltrommel en rekend alles bijelkaar. Dus je hoeft qua afrekening niet echt rekening houden met welke fase je het aansluit.
Uiteraard is het wel verstandig om je huisinstallatie zo goed als het gaat een beetje gelijk te verdelen, maar dat is makkelijker gezegd dan ook echt uitgevoerd.
[
Voor 6% gewijzigd door
MacD007 op 17-04-2025 19:26
]