13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Dat kan volgens HW als de accu's tot 4 stuks op een eigen zekering groep zijn aangesloten.
Vraag aan de bezitters van meerdere PiB: hoe werkt dat in de PiB/app?
Is dat een software switch die je om moet zetten?
Of werkt het gewoon en gaat HW ervanuit dat je een separate groep hebt geregeld?
Of sluit je ze beide gewoon aan op een andere groep?
Iemand hier al ervaring mee?
4 maart 4972
17 maart (retour van defecte batterij) 8747 en een paar min erna 8756 voor de nieuwe batterij.
Retourzendingen hebben dus ook een nummertje.
Zie TS. Daar staat precies hoe het werkt.IJzerboot schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:02:
Ik zit alvast na te denken over een 2e PiB maar dan wil ik wel graag meer dan 800Watt kunnen ontladen.
Dat kan volgens HW als de accu's tot 4 stuks op een eigen zekering groep zijn aangesloten.
Of werkt het gewoon en gaat HW ervanuit dat je een separate groep hebt geregeld?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik heb inmiddels 3 pibs. Je moet het woord "uitschakelen" intoetsen en dan zijn ze ontgrendeld. Ik heb nu 2,4Kw laden en ontladen. De 4de pib verwacht ik over 3 wekenIJzerboot schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:02:
Ik zit alvast na te denken over een 2e PiB maar dan wil ik wel graag meer dan 800Watt kunnen ontladen.
P1 op: 6.0111
PiB op: 1.0101
Sinds deze versies heb ik juist opeens problemen.
Hmm. Ben je beta-tester? Hier wel en voor de batterij draait daar nu 1.0102blackmore87 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:08:
[...]
Misschien een idee je aan te melden?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Deze versies heb ik ook sinds eergisteren geloof ik en nog geen problemen.blackmore87 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:08:
[...]
De batterij staat dan wel op 2 meter van de router op SSID01 en de P1 meter zit in de meterkast en daar staat een router op 1 meter vanaf op SSID02.
Beiden op 100% bereik.
Nee nog niet, maar ik overweeg wel om me aan te melden inderdaad, gezien deze ontstane problemen.Devke schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:12:
[...]
Hmm. Ben je beta-tester? Hier wel en voor de batterij draait daar nu 1.0102
Misschien een idee je aan te melden?
P1 heeft hier 82% bereik en de PiB 100%, daarin is ook niks veranderd (de percentages tov andere firmware).mike123 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:35:
[...]
Deze versies heb ik ook sinds eergisteren geloof ik en nog geen problemen.
De batterij staat dan wel op 2 meter van de router op SSID01 en de P1 meter zit in de meterkast en daar staat een router op 1 meter vanaf op SSID02.
Beiden op 100% bereik.
Nader bekeken staat er een accu scheef.
Raar de accu’s staan al weken op dezelfde plek.
Gisteren overigens was de P1 ineens offline.
Op nieuw gekoppeld geen oplossing, toen maar spanning eraf en erop
En het was opgelost.
Heb het idee na de accu’s ik meer vreemde dingen zie.
Terwijl daarvoor de p1 het altijd deed en ook de ha pluggen en 1 en 3 fase meters
Edit:
Net ui en aangezet
Naast dat ik de veilgheid restrictie er weer af moest halen geeft de accu aan dat die nog steeds scheef staat.
Ding is al weken geen mm verschoven.
@HomeWizard_NL raar toch
[ Voor 18% gewijzigd door SpikeHome op 20-03-2025 22:29 ]
Vanmiddag ook de betaallink gekregen voor bestelling 3 juli 2024.
Ordernummer 9974 (17.40 uur)
Volgens de huidige planning morgen 12.00-14.00 uur moet de batterij arriveren.
Misschien dat je een paar Watt uit het net trekt of een paar Watt teruglevert. Een vertraging zit er altijd op, maar het is gewoon niet noemenswaardig. Het houdt NOM in ieder geval niet tegen.Hieperdepiep schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:59:
[...]
Maar werkt het goed de samenwerking tussen de
Accus. Dat was eigenlijk meer mijn vraag. Hoe werkt het met de overschot aan energie, hoe wordt dit verdeeld, hoe snel regeren de accu’s met een zon die steeds achter de wolken verdwijnt.
Hoe snel regen de batterijen als je een piek in verbruik hebt. Bijv. 1 accu levert 500w, we zetten koffie machine vraagt ong 1 min 1650 watt. Schakel dan de andere accu snel genoeg bij?
Klinkt mij als een onterechte melding, mogelijk is de gyro zijn ijkpunt even kwijt. Neem even contact op met support dan kunnen we het verder onderzoeken.SpikeHome schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:22:
Kijk ik net op de homewizzard app zie ik een gevarendriehoek bij de batterijen.
Nader bekeken staat er een accu scheef.
Raar de accu’s staan al weken op dezelfde plek.
Gisteren overigens was de P1 ineens offline.
Op nieuw gekoppeld geen oplossing, toen maar spanning eraf en erop
En het was opgelost.
Heb het idee na de accu’s ik meer vreemde dingen zie.
Terwijl daarvoor de p1 het altijd deed en ook de ha pluggen en 1 en 3 fase meters
Edit:
Net ui en aangezet
Naast dat ik de veilgheid restrictie er weer af moest halen geeft de accu aan dat die nog steeds scheef staat.
Ding is al weken geen mm verschoven.
@HomeWizard_NL raar toch
Dat is normaal agv verlies bij laden en ontladen.Konijnenbats schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:15:
Hoi,
Ik heb inmiddels de batterij een tijd staan.
Wat mij opvalt 2.9 kw gaat er in en 2.2 kw gaat er uit.
Dan heb ik dagelijks toch 0.7kw verlies?
Is dit normaal of is er iets fout.
In dit topic al boel over geschreven.
Ja, dat is normaal. Het verschil is niet altijd hetzelfde.Konijnenbats schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:15:
Hoi,
Is dit normaal of is er iets fout.[Afbeelding]
Maar met het opladen van de accu heb je verlies en met het leveren vanuit de accu naar het net heb je ook weer verlies.
Zoek even op de term RTE (Round Trip Efficiency), er gaat helaas bij het laden en ontladen energie verloren die in warmte wordt omgezet en daardoor verlies je gemiddeld zo'n 20-23% van de kWh's bij de PiB.Konijnenbats schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:15:
Hoi,
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Aanvulling: In de app kun je gaan naar Instellingen, Meters, Plug in Battery dan zie je Meterstanden. Dan zie je over een langere termijn de totalen. Bij mij is bijvoorbeeld de Import 48,38 en de Export 36,89. Dat maakt een RTE van 0,76.Konijnenbats schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:15:
Hoi,
Had precies hetzelfde en ook de 2e aangegeven dag kwamen ze niet opdagen. Daarna een DOA batterij ontvangen dus WEER een dag thuis voor omruilen. Vraag je netjes of HW iets kan betekenen om deze drie dagen thuis een beetje te compenseren met wat store credit, maar daar krijg je alleen een bot: “Dat kunnen we helaas niet doen” op.DonaldDuck schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:29:
Ik heb mijn buik vol van Homewizard. Eerst een hoop tegenstrijdige berichten, maar gister gelukkig de langverwachte betalingsmail. Einde van de dag betaald.
Vanochtend een mail dat er vandaag geleverd wordt. Ik kan niet thuis werken, dus vrij gevraagd en gelukkig gekregen. Geen bezorgkeuze vooraf dus.
Zou voor 17:15 geleverd worden. Om 16:45 de status gecontroleerd en krijg ineens de melding dat ze geweest zijn maar niemand thuis troffen (de ontvanger was niet aanwezig)!!! Wat een onzin!!!
Camerabel gecheckt (die doet het gewoon). Filmpjes gecheckt (niemand voor de deur en ook niemand aangebeld).
Wordt dus keihard voorgelogen. Ik kan hier echt heel slecht tegen!! Nu komen ze morgen (zeggen ze). Opnieuw vrijvragen? Wie gaat die vakantiedagen vergoeden?
Ik snap dat Homewizard niet schuldig is, maar kies een betrouwbare bezorgdienst. Deze chauffeur wilde waarschijnlijk lekker op zijn balkonnetje zitten en van de zon genieten. Wat een puinhoop. Ja, ben echt laaiend!
Pfff!
Geen goede beurt en erg jammer. Wat kost het HW nu bijvoorbeeld 1 energy socketed qua inkoop? Peanuts.
Ik heb de batterij nu 51 dagen en het aantal Cycli staat op 34
Natuurlijk niet elke dag zonnig geweest
Vanochtend nog eens gereset helaas nog steeds geen oplossing.HomeWizard_NL schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:04:
[...]
Klinkt mij als een onterechte melding, mogelijk is de gyro zijn ijkpunt even kwijt. Neem even contact op met support dan kunnen we het verder onderzoeken.
Mail net gestuurd naar thuisbatterij@homewizard.nl
Kon nog net de nacht door op de andere 2 accu's
1 is leeg begon vanmorgen zelfs te laden vanwege inactiviteit.
De andere op 30%
en de zogenaamde scheefstaande op 99%
Klinkt als van helemaal leeg naar helemaal vol en weer leeg. Dus van 0 naar 100 en weer 0Mjans19 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:24:
Wat is precies de definitie van "Cycli"
Ik heb de batterij nu 51 dagen en het aantal Cycli staat op 34
Natuurlijk niet elke dag zonnig geweest
Edit: komt bij mijn eigen batterij niet uit, o.b.v. eigen cycli, tenzij de cycli teller niet op nul stond toen ik hem kreeg. Mss dat ze hem een paar keer aftesten alvorens ze hem afsturen óf mijn aanname over hoe de cycli geteld worden klopt niet. Ik sta op 15, maar kan er maar 10 tellen.
Wel 15x naar 0 gegaan, maar niet vanaf 100.
@HomeWizard_NL ? Kunnen jullie dit toelichten? Wat is een cyclus volgens jullie definitie?
[ Voor 38% gewijzigd door pizzapieter op 21-03-2025 07:25 ]
Ik heb slecht 17 dagen gehad dat ie helemaal naar 100% is gegaan, dus dat is het waarschijnlijk niet.pizzapieter schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:15:
[...]
Klinkt als van helemaal leeg naar helemaal vol en weer leeg. Dus van 0 naar 100 en weer 0
Het gaat er niet om dat de accu helemaal vol of helemaal leeg gaat.Mjans19 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:21:
[...]
Ik heb slecht 17 dagen gehad dat ie helemaal naar 100% is gegaan, dus dat is het waarschijnlijk niet.
Als de accu 2x van 0% naar 50% en weer van 50% naar 0% gaat dan telt dat samen ook als 1 cyclus.
Hopelijk vanaf volgende maand geen te lange levertermijn voor de Belgen! *fingers_crossed*
Is dat zo? Bij mijn EV is het zo dat een cyclus de capaciteit van de accu laden en ontladen is geweest.netappie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:27:
[...]
Het gaat er niet om dat de accu helemaal vol of helemaal leeg gaat.
Als de accu 2x van 0% naar 50% en weer van 50% naar 0% gaat dan telt dat samen ook als 1 cyclus.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Nee, dat kan niet. De batterij heeft een reserve zodat je niet te diep kunt ontladen.mivaweb schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:31:
Even voor mijn beeld omtrent laden en ontladen van de batterij. Waarschijnlijk al eens aan bod gekomen maar vraag het toch nog eens. Kan je instellen tot hoeveel procent hij mag laden/ontladen? Bv steeds tot min 10% ontladen of opladen tot 90%. Of maakt dit voor deze batterij niet uit qua levensduur dat dit steeds ( zal niet elke dag zijn vermoed ik ) van 0 naar 100 gaat.
Hopelijk vanaf volgende maand geen te lange levertermijn voor de Belgen! *fingers_crossed*
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
]mivaweb schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:31:
Even voor mijn beeld omtrent laden en ontladen van de batterij. Waarschijnlijk al eens aan bod gekomen maar vraag het toch nog eens. Kan je instellen tot hoeveel procent hij mag laden/ontladen? Bv steeds tot min 10% ontladen of opladen tot 90%. Of maakt dit voor deze batterij niet uit qua levensduur dat dit steeds ( zal niet elke dag zijn vermoed ik ) van 0 naar 100 gaat.
De accu is gemaakt om van 100 naar 0 te gaan. Er zit reserve capaciteit in.
[ Voor 85% gewijzigd door alwind op 21-03-2025 07:40 ]
Ja dat is zo. Een cyclus is 1x van 100 naar 0 en dat kan ook in 5 stappen van 20 naar 0.winwiz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:32:
[...]
Is dat zo? Bij mijn EV is het zo dat een cyclus de capaciteit van de accu laden en ontladen is geweest.
Wikipedia: Charge cyclewinwiz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:32:
[...]
Is dat zo? Bij mijn EV is het zo dat een cyclus de capaciteit van de accu laden en ontladen is geweest.
Met NMC batterijen is het handig om niet te hoog te gaan, maar met deze LFP batterijen is dat geen probleem.mivaweb schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:31:
Sterker nog, hij moet regelmatig maar 100% om de cellen te balanceren en de inschatting te calibreren.
De laadcurve van LFP is namelijk heel vlak waar een NMC batterij met zijn voltage verklapt hoe vol/leeg deze is.
Er zit onder aan de accu capaciteit al een verborgen reserve van 8% om diep ontladen te voorkomen.
gielz schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:43:
Een batterij in nederland kopen en dan aansluiten in belgie kan dat uberhaupt? Of ben ik dan te rebels![]()
[...]
Ik dacht dit ook te doen als Vlaming maar wilde zekerheid m.b.t. de garantie.rabero1985 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:53:
[...]
Voor zover ik begrijp kan dit zeker. Moet je alleen iemand in NL vinden die ze wil doorverkopen aan jou. Feit is enkel wel denk ik, stel er gaat iets mis met de batterij, gaat je verzekering wel heel lastig doen vermoed ik omdat het officieel nog niet mag. Zit hier ook te wachten totdat ons apenlandje eindelijk eens wat gaat goedkeuren.😬😁
18 april het zou me verbazen, meer dan wat Hubo/Brico zonnepaneel setjes zullen nog niet op de lijst staan gok ik.
Heb de vraag dus aan HW gesteld toen ik van iemand hier op Tweakers een splinternieuwe 2de batterij kon kopen aangezien hij met zijn eerste batterij genoeg had.
Antwoord HW (eerste deel geldt wellicht ook voor de mensen in Nederland die een batterij hebben overgekocht of dit van plan zijn).
"Hoi Michel, bedankt voor je vraag. We kunnen hier helaas geen garantie geven voor een tweedehands gekochte Plug-In Battery (PiB). Onze garantie en Swap Service zijn gekoppeld aan de originele aankoop."
"We zijn van plan onze PiB dan naar Vlaanderen te brengen, zodra aan alle formaliteiten is voldaan. Tot die tijd kunnen we de PiB daar nog niet aanbieden of ondersteunen."
[ Voor 22% gewijzigd door Gely op 21-03-2025 08:13 ]
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Nu ben ik wel benieuwd of de garantie wel over gaat naar bijvoorbeeld een Nederlander die hem door verkoopt aan een andere Nederlander? Nieuw of gebruikt maar binnen de garantie periode. @HomeWizard_NLGely schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:11:
[...]
Ik dacht dit ook te doen als Vlaming maar wilde zekerheid m.b.t. de garantie.
Heb de vraag dus aan HW gesteld toen ik van iemand hier op Tweakers een splinternieuwe 2de batterij kon kopen aangezien hij met zijn eerste batterij genoeg had.
Antwoord HW (eerste deel geldt wellicht ook voor de mensen in Nederland die een batterij hebben overgekocht of dit van plan zijn).
"Hoi Michel, bedankt voor je vraag. We kunnen hier helaas geen garantie geven voor een tweedehands gekochte Plug-In Battery (PiB). Onze garantie en Swap Service zijn gekoppeld aan de originele aankoop."
"We zijn van plan onze PiB dan naar Vlaanderen te brengen, zodra aan alle formaliteiten is voldaan. Tot die tijd kunnen we de PiB daar nog niet aanbieden of ondersteunen."
Net daarom schreef ik het, ik vrees ervoor....Devke schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:14:
[...]
Nu ben ik wel benieuwd of de garantie wel over gaat naar bijvoorbeeld een Nederlander die hem door verkoopt aan een andere Nederlander? Nieuw of gebruikt maar binnen de garantie periode? @HomeWizard_NL
EDIT: We zijn beide Europeanen, als dit zou gelden voor Nederlanders en niet voor Belgen zit er ergens een serieuze juridische kink in de kabel.
[ Voor 16% gewijzigd door Gely op 21-03-2025 08:17 ]
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Percentage blijft dan wel op 0 staan.
Is de accu dan zijn toegestane minimum voorbij geschoten en moet ie even bijladen?
Iemand ook al eens gezien?
Kan even niet zo snel vinden hoe ik een plaatje kan toevoegen, sorry
Daar heb ik uiteraard navraag over gedaan bij Homewizard voor ik de batterijen overnam van iemand andersDevke schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:14:
[...]
Nu ben ik wel benieuwd of de garantie wel over gaat naar bijvoorbeeld een Nederlander die hem door verkoopt aan een andere Nederlander? Nieuw of gebruikt maar binnen de garantie periode. @HomeWizard_NL
:strip_exif()/f/image/L8MQKBGg9MbCPaZ2oWeDHAaH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kj5V40ABrcpDWqvcESMsZvFR.jpg?f=fotoalbum_large)
Van https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechtenDevke schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:14:
[...]
Nu ben ik wel benieuwd of de garantie wel over gaat naar bijvoorbeeld een Nederlander die hem door verkoopt aan een andere Nederlander? Nieuw of gebruikt maar binnen de garantie periode. @HomeWizard_NL
Kan ik garantie overdragen aan iemand anders?
De 'wettelijke garantie' gaat vanzelf mee naar een nieuwe eigenaar. De verkoper mag dus niet tegen een nieuwe eigenaar zeggen dat het niet meer geldt doordat het is doorverkocht. Want de nieuwe eigenaar heeft dezelfde rechten als de eerste eigenaar van een product. De rechten gaan volgens de wet mee met het product.
De verkoper mag vragen om bewijs dat het product bij hem is gekocht. Dit kan u bijvoorbeeld doen met de kassabon van de eerste eigenaar.
Om te bepalen hoe lang het product nog moet meegaan, moet u tellen vanaf de eerste eigenaar. Mocht de eerste eigenaar ervan uitgaan dat het product 3 jaar meegaat? En neemt u het product na 2 jaar over? Dan hebt u nog 1 jaar recht op wettelijke garantie.
Of u verkopersgarantie of fabrieksgarantie aan iemand anders kan doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. Die mag de verkoper of fabrikant namelijk zelf kiezen. Daar kan in staan dat de garantie niet overdraagbaar is.
Dat heet soc drift. Als je daar op zoekt kom je het regelmatig tegen in dit topic.olden002 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:21:
Het is me nu al een aantal keer opgevallen dat de nadat de accu helemaal naar 0 is gegaan hij 10 minuten stroom uit het net slurpt, zo’n 200 watt. Midden in de nacht dus geen zon te zien.
Is de accu dan zijn toegestane minimum voorbij geschoten en moet ie even bijladen?
De electronica gebruikt natuurlijk ook stroom (bijvoorbeeld cel monitoring en wifi). Primair haalt hij dit uit de accu, maar dat gaat niet als die leeg is.olden002 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:21:
Het is me nu al een aantal keer opgevallen dat de nadat de accu helemaal naar 0 is gegaan hij 10 minuten stroom uit het net slurpt, zo’n 200 watt. Midden in de nacht dus geen zon te zien.
Ook zal het proberen om de accu op een bepaald niveau te houden (8% die we niet zien) en dat gaat niet zonder zon.
Heeft niks met drift te maken. De onderste 8% zie je niet maar zal wel in stand gehouden worden, ondanks dat dit van het net moet.alwind schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:35:
[...]
Dat heet soc drift. Als je daar op zoekt kom je het regelmatig tegen in dit topic.
Ik ben me het orienteren voor een thuis batterij en ik heb de volgende situatie:
- Sluimerverbruik: 500watt / uur (standaard zaken + WTP, camera's, buitenverlichting)
- Zonnepanelen brengen +/- 23.000 kwh stroom per jaar op. Dit zijn op moment 2 omvormers.
- 2 Electrische auto's en zoals benoemd een wtp
Nu heb ik gelezen dat bv een Deye hybrid omvormer (bv 12kw) niet erg efficient is als je slechts 500 watt nodig hebt, maar vanaf een verbruik van bv 10 kw wel. Mijn idee is daarom:
- Homewizard thuisaccu (8kw batterij)
- 1x Deye 12kw met een accu pakket om op later moment terug te leveren naar het net / opladen van electrische auto's.
- Op een later tijdstip eventueel een 2e Deye met accupakket
Ik heb Home Assistant, maar ik heb niet kunnen vinden of ik beide omvormers (HW + Deye) met elkaar kan laten communiceren. Bijvoorbeeld dat HW stroom levert tot een verbruik van 1 kw ; alles erboven komt dan vanuit de Deye + accu's. Maar ook bv hoe gaat het opladen van HA in het geval de Deye alles in zijn eigen accu stopt.
Hoop dat jullie mijn vraag / opstelling begrijpen en mij van advies kunnen voorzien !
Dus ik laat een splinternieuwe batterij gaan omdat ik onderstaand antwoord kreeg van HW. Dat is wel erg sneu hoor @HomeWizard_NL !Cardwizard schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:22:
[...]
Daar heb ik uiteraard navraag over gedaan bij Homewizard voor ik de batterijen overnam van iemand anders
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat gaat niet lekker samen werken. De HW thuisaccu gaat proberen om de meter op nul te houden en daar gaat de Deye weer op reageren of omgekeerd.Sixkiller86 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:43:
Hoi allemaal,
Ik ben me het orienteren voor een thuis batterij en ik heb de volgende situatie:
- Sluimerverbruik: 500watt / uur (standaard zaken + WTP, camera's, buitenverlichting)
- Zonnepanelen brengen +/- 23.000 kwh stroom per jaar op. Dit zijn op moment 2 omvormers.
- 2 Electrische auto's en zoals benoemd een wtp
Nu heb ik gelezen dat bv een Deye hybrid omvormer (bv 12kw) niet erg efficient is als je slechts 500 watt nodig hebt, maar vanaf een verbruik van bv 10 kw wel. Mijn idee is daarom:
- Homewizard thuisaccu (8kw batterij)
- 1x Deye 12kw met een accu pakket om op later moment terug te leveren naar het net / opladen van electrische auto's.
- Op een later tijdstip eventueel een 2e Deye met accupakket
Ik heb Home Assistant, maar ik heb niet kunnen vinden of ik beide omvormers (HW + Deye) met elkaar kan laten communiceren. Bijvoorbeeld dat HW stroom levert tot een verbruik van 1 kw ; alles erboven komt dan vanuit de Deye + accu's. Maar ook bv hoe gaat het opladen van HA in het geval de Deye alles in zijn eigen accu stopt.
Hoop dat jullie mijn vraag / opstelling begrijpen en mij van advies kunnen voorzien !
Ik zou het bij 1 merk houden.
Overigens is het verlies niet schokkend als je de accu's aangesloten hebt op een grote hybride omvormer. Dan is het bij het laden uit de zonnepanelen geen DC-AC + AC-DC omzetverlies.
Natuurlijk zal je wel verlies hebben als je de meter op nul wilt houden, maar met 500W basis verbruik valt dat reuze mee. Het hoeft slechts 1x door een omvormer in een hybride opstelling.
Ik zou de HW oplossing niet kiezen in jouw situatie. Met ladende EV's is dat gewoon te weinig om een verschil te maken.
Ik moet wachten tot volgend jaar maart 2026 vooraleer we privé zonnepanelen mogen plaatsen op het dak van het appartement! De syndicus wil dat de zonnepanelen eerst geplaatst worden voor het verbruik van de gemeenschappelijke delen (liften, verlichting garage, ...). We zijn al aan het wachten sinds vorig jaar op de zonnepanelen. Hopelijk worden ze in mei geplaatst!MacD007 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:35:
[...]
Heb je ooit van powerline wifi adapters gehoord, daarmee krijg je via de stroomkabels, dus je hebt alleen twee stopcontacten nodig om juist op die plekken wifi of bedraad netwerk te krijgen.
De uitdaging in een appartementencomplex zal zijn of er ook een algemene hotspot of iets vergelijkbaars beschikbaar is.
Dus ben ik aan het overwegen om een draagbaar zonnepaneel (FOSSiBOT SP420 420W Fordbaar Zonnepaneel) op mijn terras te plaatsen (noordoosten waar de zon opkomt) en die aan te sluiten via mc4 op een draagbare batterij van minstens 1800 W output.
[ Voor 6% gewijzigd door Euma3000 op 21-03-2025 08:53 ]
Misschien een Nederland - Belgie verhaal? ook al zou ik dat vreemd vinden, misschien kan @HomeWizard_NL dat duidelijk maken inderdaad. zou wel handig zijnGely schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:45:
[...]
Dus ik laat een splinternieuwe batterij gaan omdat ik onderstaand antwoord kreeg van HW. Dat is wel erg sneu hoor @HomeWizard_NL !![]()
![]()
![]()
Misschien heb je dit al gedaan, maar anders even proberen:Euma3000 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:48:
Accu hier geleverd. DOA. Touch sensor werkt niet, dus kan hem niet paren. Iemand anders met dit probleem? Vind dit behoorlijk knullig.
Schakelaar aan de zijkant uit en stekker er uit voor 10 minuten en omgekeerd weer stekker er in en schakelaar omzetten naar aan.
Ok heren, dank voor de reacties, ben in ieder geval niet de enige die het opvielnetappie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:41:
[...]
De electronica gebruikt natuurlijk ook stroom (bijvoorbeeld cel monitoring en wifi). Primair haalt hij dit uit de accu, maar dat gaat niet als die leeg is.
Ook zal het proberen om de accu op een bepaald niveau te houden (8% die we niet zien) en dat gaat niet zonder zon.
Zal een poging wagen. Als het iets doet geef ik het door.netappie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:52:
[...]
Misschien heb je dit al gedaan, maar anders even proberen:
Schakelaar aan de zijkant uit en stekker er uit voor 10 minuten en omgekeerd weer stekker er in en schakelaar omzetten naar aan.
10 minuten is wel erg overdreven.Euma3000 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:53:
[...]
Zal een poging wagen. Als het iets doet geef ik het door.
Batterij uitzetten, stekker eruit, batterij aanzetten , ff wachten. Batterij uitzetten, stekker weer in stopcontact, batterij weer aanzetten.
Gedaan, niets. Denk dat de draadjes van de touch sensor los zijn geraakt door ruige transport.ivo1969 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:00:
[...]
10 minuten is wel erg overdreven.
Batterij uitzetten, stekker eruit, batterij aanzetten , ff wachten. Batterij uitzetten, stekker weer in stopcontact, batterij weer aanzetten.

De lichtbalk staat op fabrieksmodus, vandaar mijn vermoeden.
[ Voor 7% gewijzigd door Euma3000 op 21-03-2025 09:03 ]
Melden bij HomeWizard. Dan komt er vast een nieuwe tenzij ze nog een truukje hebben.Euma3000 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:01:
[...]
Gedaan, niets. Denk dat de draadjes van de touch sensor los zijn geraakt door ruige transport.
De lichtbalk staat op fabrieksmodus, vandaar mijn vermoeden.
Ja, heb een mail gestuurd naar support. Wacht de reactie even af.netappie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:04:
[...]
Melden bij HomeWizard. Dan komt er vast een nieuwe tenzij ze nog een truukje hebben.
Dat laatste las ik nu pas, dat is inderdaad erg knullig om in zo n staat batterij te krijgen.Euma3000 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:01:
[...]
Gedaan, niets. Denk dat de draadjes van de touch sensor los zijn geraakt door ruige transport.
Denk batterij al voor transport dan niet heeft gewerkt, als je kijkt hoe de batterij verpakt is, daar is wel over nagedacht.
Het is nu vrijdag, het is druk op support, maandag reactie, dinsdag bij mazzel nieuwe batterij
Soms zitten er condensatoren in zo'n apparaat die de electronica nog even draaiend houden.ivo1969 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:00:
[...]
10 minuten is wel erg overdreven.
Met 10 minuten weet je zeker dat die leeg zijn en de boel dus koud start.
Ik weet het mbt condensatoren, daarom ook precies doen zoals ik schreef, dan is het net als hoofd waterkraan uit zetten, waterkraan open, dan is het water eruit.netappie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:05:
[...]
Soms zitten er condensatoren in zo'n apparaat die de electronica nog even draaiend houden.
Met 10 minuten weet je zeker dat die leeg zijn en de boel dus koud start.
Maar als de Touch sensor niet reageert / kapot is dan is het qua connect einde verhaal, zou zelf niet weten hoe dan te moeten pairen
Dat is dus zelfde als met stroom , batterij uit, stekker eruit, batterij aan, ff wachten, batterij weer uit, stekker erin , batterij dan pas weer aan
[ Voor 10% gewijzigd door ivo1969 op 21-03-2025 09:11 ]
Ja, die zitten vaak gesoldeerd aan een koperplaatje, en als het draadje dun is en een chauffeur doet aan pakketwerpen, dan wil dat nog wel eens fout gaan. Neem aan dat de accu slim genoeg is om te detecteren als er een probleem is intern, vanwege de verschillende lichtmodi.ivo1969 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:05:
[...]
Dat laatste las ik nu pas, dat is inderdaad erg knullig om in zo n staat batterij te krijgen.
Denk batterij al voor transport dan niet heeft gewerkt, als je kijkt hoe de batterij verpakt is, daar is wel over nagedacht.
Het is nu vrijdag, het is druk op support, maandag reactie, dinsdag bij mazzel nieuwe batterij
Als ik de reactie lees dan dan zegt homewizard, 2e hands geen garantie, dus lijkt mij ook voor Nederlander die dat ding 2e hands kooptDevke schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:14:
[...]
Eerste wat ik zelf dacht toen ik op mp batterij voorbij zag komen, ja en de garantie?
Maar ik ben geen jurist , dus weet niet hoe wettelijk geregeld, maar goed iedere slimme Nederlander heeft een rechtsbijstandverzekering
Bij mijn eerste aflevering batterij was het in de vracht auto alles zeer netjes.Euma3000 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:15:
[...]
Ja, die zitten vaak gesoldeerd aan een koperplaatje, en als het draadje dun is en een chauffeur doet aan pakketwerpen, dan wil dat nog wel eens fout gaan. Neem aan dat de accu slim genoeg is om te detecteren als er een probleem is intern, vanwege de verschillende lichtmodi.
2e levering ivm omruiling was door vermoedelijk een zzper ( wit busje) en in wit busje was het een zooitje
En dat is op zich raar want aan vervoer batterijen moet aan wettelijke eisen voldoen.
Daarom geen dhl, postnl bijvoorbeeld wat ik van homewizard heb begrepen
Met het mooie weer van gisteren draaiden mijn batterijen de hele nacht NOM. Vanmorgen zat er nog 12% in en de batterijen staan nu weer te laden.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
@Cardwizard heeft het nagevraagd bij HW: Cardwizard in "Zero tolerance Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2". Zolang je de originele factuur/bon hebt krijg je gewoon garantie op je 2dehands batterij.ivo1969 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:18:
[...]
Als ik de reactie lees dan dan zegt homewizard, 2e hands geen garantie, dus lijkt mij ook voor Nederlander die dat ding 2e hands koopt
Eerste wat ik zelf dacht toen ik op mp batterij voorbij zag komen, ja en de garantie?
Maar ik ben geen jurist , dus weet niet hoe wettelijk geregeld, maar goed iedere slimme Nederlander heeft een rechtsbijstandverzekering
Dat is zeer netjes 👍👍.asing schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:35:
Even een postief berichtje!
Met het mooie weer van gisteren draaiden mijn batterijen de hele nacht NOM. Vanmorgen zat er nog 12% in en de batterijen staan nu weer te laden.
Hier zitten panelen zuid westen, dus nog half uurtje wachten eer batterij hier op gaat laden
Bij zonnig weer en door zon steeds hoger gaat staan wel iedere week steeds sneller opgeladen
Dan goed opletten dat je geprinte factuur/ pdf bestand meekrijgt bij 2e handse koopjoeri1 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:50:
[...]
@Cardwizard heeft het nagevraagd bij HW: Cardwizard in "Zero tolerance Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2". Zolang je de originele factuur/bon hebt krijg je gewoon garantie op je 2dehands batterij.
Overigens is dat niet 'extra vriendelijk' van HW, dat is gewoon de wet. Garantie is gekoppeld aan een product, niet een persoon. Een product moet aan bepaalde verwachtingen voldoen en als dat niet zo is moet verkoper dat oplossen.joeri1 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:50:
[...]
@Cardwizard heeft het nagevraagd bij HW: Cardwizard in "Zero tolerance Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2". Zolang je de originele factuur/bon hebt krijg je gewoon garantie op je 2dehands batterij.
Het is niet zo dat de batterij aan bepaalde verwachtingen moet voldoen voor Jantje die de batterij heeft gekocht en dat het opeens prima is als de batterij uit elkaar valt als hij cadeau wordt gegeven aan Henk; HW mag dan niet zeggen 'Ja die batterij is na een week stuk, maar dat boeit niet want jij bent Jan niet dus alle redelijke verwachtingen die je mag hebben van ons product zijn gereduceerd tot 0'
Zie ook deze pagina.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dLQQWaGq9CEg33PceDEVgC13.jpg?f=user_large)
Erg leuk om te zien wanneer de batterijen weer op 20% in de ochtend zitten en je haalt 1600 watt van het dak je bij het aanzetten van een wasmachine je een capaciteit hebt van 1600 watt zonnepanelen + 1600 watt van de batterijen. Regelmatig op het werk de discussie gehad dat 800 of 1600 watt erg weinig was totdat je het in de praktijk echt ziet. Gisteren zelfs 3 cycli op 2 batterijen. En eigenlijk altijd wel een RTE van tussen de 76-78% in een koude zolder. So far het verkoop praatje, heb geen aandelen
In Homeassistant de laatste maanden voornamelijk bezig geweest om het in ons huis dashboard te krijgen zoals ik het wil. Na tig verschillende RTE grafieken en templates is het einde bijna in zicht. Wat is er nu
allemaal beschikbaar of nog in aanbouw;
RTE
- RTE grafieken per dag draaien nu bijna vlekkeloos (anders dan de RTE in TS). Hier houd hij ook rekening met je laadpercentage die je van de vorige dag hebt overgenomen om te voorkomen dat dit je RTE op dagbasis in de war brengt. Vrij eenvoudige code; Template, Dagelijkse SOC input helper, automatisering en de grafiek. Dit ziet er dan zo uit hier en loopt via statistics (veel sneller dan group by)*daggrafiek, wanneer onder de 75% is de RTE lichter.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XQ0VDcTcivQrsgiCCRZ93Shn.jpg?f=user_large)
*mouseover 20-03
:strip_exif()/f/image/WG3RuEeZY21WEX2hEELvHhB1.png?f=user_large)
- RTE grafieken voor week en maand. Word copy+paste van de daggrafiek.
Daggrafiek
- En de daggrafiek netjes per batterij in 1 scherm:strip_exif()/f/image/TJbbZ5HLThpHWlhu9PN4KwWY.png?f=user_large)
Toekomst
De RTE opkrikken. Ik heb al een tijdje in HA meedraaien dat hij bij elke 1% een berekening maakt wat deze 1% waard was in KWH. Dit was noodzakelijk om de dagelijkse RTE te berekenen maar hoop ik uiteindelijk ook te gebruiken wanneer er wat meer instellingen mogelijk zijn zoals uitgesteld laden of het beperken van het laad en ontlaadvermogen. En daar buiten de temperatuur direct bij de batterij zelf, als @HomeWizard_NL deze sensor nou gewoon beschikbaar maakt in de api... duurzaam zon extra zigbee meter.6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Dus simpel gesteld, het antwoord dat ik van @HomeWizard_NL kreeg met betrekking tot het overnemen van een batterij van iemand uit Nederland is dikke bollocks.Gizz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:00:
[...]
Overigens is dat niet 'extra vriendelijk' van HW, dat is gewoon de wet. Garantie is gekoppeld aan een product, niet een persoon. Een product moet aan bepaalde verwachtingen voldoen en als dat niet zo is moet verkoper dat oplossen.
Het is niet zo dat de batterij aan bepaalde verwachtingen moet voldoen voor Jantje die de batterij heeft gekocht en dat het opeens prima is als de batterij uit elkaar valt als hij cadeau wordt gegeven aan Henk; HW mag dan niet zeggen 'Ja die batterij is na een week stuk, maar dat boeit niet want jij bent Jan niet dus alle redelijke verwachtingen die je mag hebben van ons product zijn gereduceerd tot 0'Dat mag gewoon niet volgens de wet.
Zie ook deze pagina.
Mooi om ook weer (meer) van dit soort positieve usecases te lezen!gielz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:05:
Na een tijdje maar weer eens een post wat de stand van zaken is bij de 2 batterijen hier thuis. Sinds 29-01 beide vlekkeloos gewerkt waarbij eerst op 800 watt ontladen en sinds Maart op 1600 watt ontladen. Ook niet een heel spannend netwerk alles bekabeld geen Mesh en 1 AP voor het werk met eigen SSID. De ontgrendeling is eenmalig gereset toen ik de WCD aansluiting ging aanpassen van ABB 4WCD naar ABB 2WCD 2x.
[Afbeelding]
Erg leuk om te zien wanneer de batterijen weer op 20% in de ochtend zitten en je haalt 1600 watt van het dak je bij het aanzetten van een wasmachine je een capaciteit hebt van 1600 watt zonnepanelen + 1600 watt van de batterijen. Regelmatig op het werk de discussie gehad dat 800 of 1600 watt erg weinig was totdat je het in de praktijk echt ziet. Gisteren zelfs 3 cycli op 2 batterijen. En eigenlijk altijd wel een RTE van tussen de 76-78% in een koude zolder. So far het verkoop praatje, heb geen aandelen![]()
In Homeassistant de laatste maanden voornamelijk bezig geweest om het in ons huis dashboard te krijgen zoals ik het wil. Na tig verschillende RTE grafieken en templates is het einde bijna in zicht. Wat is er nu
allemaal beschikbaar of nog in aanbouw;
RTE
- RTE grafieken per dag draaien nu bijna vlekkeloos (anders dan de RTE in TS). Hier houd hij ook rekening met je laadpercentage die je van de vorige dag hebt overgenomen om te voorkomen dat dit je RTE op dagbasis in de war brengt. Vrij eenvoudige code; Template, Dagelijkse SOC input helper, automatisering en de grafiek. Dit ziet er dan zo uit hier en loopt via statistics (veel sneller dan group by)
*daggrafiek, wanneer onder de 75% is de RTE lichter.
[Afbeelding]
*mouseover 20-03
[Afbeelding]
- RTE grafieken voor week en maand. Word copy+paste van de daggrafiek.
Daggrafiek
- En de daggrafiek netjes per batterij in 1 scherm
[Afbeelding]
Toekomst
De RTE opkrikken. Ik heb al een tijdje in HA meedraaien dat hij bij elke 1% een berekening maakt wat deze 1% waard was in KWH. Dit was noodzakelijk om de dagelijkse RTE te berekenen maar hoop ik uiteindelijk ook te gebruiken wanneer er wat meer instellingen mogelijk zijn zoals uitgesteld laden of het beperken van het laad en ontlaadvermogen. En daar buiten de temperatuur direct bij de batterij zelf, als @HomeWizard_NL deze sensor nou gewoon beschikbaar maakt in de api... duurzaam zon extra zigbee meter.
Maar als jij zelf je batterij naar HW brengt heb je recht op dezelfde oplossing om een goed werkend product te krijgen als iemand die in Nederland woont.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 21-03-2025 10:37 ]
Hoi Gely, kun je mij een dm sturen met waar je deze info hebt verkregen en van wie.Gely schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:07:
[...]
Dus simpel gesteld, het antwoord dat ik van @HomeWizard_NL kreeg met betrekking tot het overnemen van een batterij van iemand uit Nederland is dikke bollocks.
De garantie en swap is gewoon overdraagbaar als je de factuur hebt.
Het blijft echter nog wel zo, dat stekker batterijen in belgie niet mogen tot ze op de rfg lijst staan. Het product moet samenwerken met het grid in jouw land, en deze regels zijn per land anders. Op dit moment is het zo dat als je batterij defect gaat en je gebruikt hem in een ander land dan door ons supported land vervalt je garantie. Er kunnen verschillen zijn in software en ook hardware per land afhankelijk van de grid eisen. Het liefste natuurlijk zo min mogelijk, maar de eisen voor batterijen zijn strenger dan die voor zonne-omvormers (omdat ze stuurbaar zijn).
[ Voor 13% gewijzigd door HomeWizard_NL op 21-03-2025 11:05 ]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Met deze snelheid ga ik er toch serieus over nadenken om de thuisbatterij op te zeggenhkonin02 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:08:
Mijn bestelling is van 13 juli 13:13 en vandaag om 10:43 een betaal mail ontvangen. De spanning stijgt :-)
of naar de Marstek te gaan .
Volgens mij is de zomer al voorbij als deze binnenkomt. (Besteld in September)
Juli - Augustus vakantie zijn dus zullen er er niet superveel bestellingen geweest zijn.enter81 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:27:
[...]
Met deze snelheid ga ik er toch serieus over nadenken om de thuisbatterij op te zeggen
Ik heb een Essent/VEH contract voor de komende 3 jaar. Ik betaal 19,5 cent per kWh.
Ik lever rond de 1750kWh terug en moet daarvoor 211 euro betalen. Als ik minder teruglever kom ik in een lagere schaal. Laten we voor het gemak uit gaan van 12 cent per kWh terugleverkosten.
Mijn accusimulatie in Home Assistant zegt dat ik ongeveer 200 cycles per jaar ga halen. Dat is dus 540kWh er in stoppen en er met 80% rendement er 432kWh uithalen.
Door het opladen van mijn accu krijg ik dus 540x€0,07,5 = 40,5 euro minder terug van mijn energieleverancier.
Door het ontladen van mijn accu hoef ik €84,24 minder te betalen aan mijn energieleverancier.
Door het 20% rendementsverlies moet ik 108kWh meer energie afnemen van mijn energieleverancier = €21,06.
Edit: Foutje,... dit reken ik dus 2 keer. Maar blijft dat de accu voor mij te weinig oplevert.
Netto levert mijn accu dan € 22,68 € 43,74 per jaar op.
Wat zie ik over het hoofd? Ik begrijp gewoon niet waarom iedereen zo enthausiast is over thuisaccu's.
[ Voor 5% gewijzigd door RaymondD op 21-03-2025 11:58 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Dat lijkt me erg pessimistisch. Aan de berichten te zien gaat het erg hard nu qua besteldagen voortgang.enter81 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:27:
[...]
Met deze snelheid ga ik er toch serieus over nadenken om de thuisbatterij op te zeggen
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Bedenk je dat iedereen die ooit iets van HW had besteld eerst een teaser mail kreeg en vervolgens een mail op de releasedag. Het resultaat is dat er die eerste dagen heel erg veel bestellingen zijn gedaan. Het heeft een maand geduurd voor ze de bestellingen tot 13:00 uur van de releasedag hadden verwerkt.enter81 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:27:
[...]
Nu zijn we weer een maand verder en zitten ze al in half juli.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik heb massa's stroom over, meer dan 10kW in de zomer.
Daar betaal ik nu boete voor.
Vanaf 1-1-2027 krijg ik praktisch 0 voor mijn stroom.
Elke kwh die ik dan in de accu stopt kost me niets maar levert me wel 0,85x2.7kw op (2,3kw a 29,5 cent = 86cent)
Dus 1400 / ,86= 1670 cycly / 250 cycli per jaar = 6,5 jaar
Op basis van prijzen nu. Ik vind het een mooie manier om van mijn zonnestroom te genieten, volgende stap wordt een boiler.
Lees met veel plezier deze topic. En steek er heel wat van op over het wel en wee van de thuisbatterij.hjs schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:28:
[...]
Gister bezorgd, toevallig had mijn dochter vrij en was er iemand thuis.
Een alternatief adres opgeven (m'n werk bv) kreeg ik niet voor elkaar.
Maar ik kan niet thuis wachten op een pakket en wil het op het werk laten afgeven. Zoals ik het bovenstaande zo lees, lijkt het niet te lukken?
Het moet toch gewoon mogelijk zijn om ander adres dan factuuradres op te geven, @HomeWizard_NL ?
Besteldatum is 9 augustus. Dus het zal niet meer lang duren.
[ Voor 4% gewijzigd door Nevil op 21-03-2025 12:42 . Reden: taalfoutjes eruit ]
Je zal contact moeten opnemen met Trans-Mission denk ik.Nevil schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:44:
[...]
Lees met veel plezier deze topic. En steek er heel wat van op over wel en wee over de thuisbatterij.
Maar ik kan niet thuis wachten op een pakket en wil het op het werk laten afgeven. Zoals ik het bovenstaande zo lees, lijkt het niet te lukken?
Het moet toch gewoon mogelijk zijn om ander adres dan factuuradres op te geven, @HomeWizard_NL ?
De eerste optie die je hebt is om de betaling even uit te stellen. Succes niet gegarandeerd want ik betaalde op vrijdagmiddag rond 1 uur en mijn batterijen gingen pas maandag op transport. Ook moet je niet te lang wachten met betalen, want dat is dan weer een annulering.
De tweede optie is erop hopen dat de batterijen de dag na betaling worden geleverd. Dat lukt ze soms, maar geregeld ook niet.
Dus betalen en zodra je pakket opgehaald is bellen denk ik.
Ik heb de indruk dat je het rendementsverlies nu twee keer meetelt. Je gaat niet meer afnemen, alleen maar minder terugleveren, en dat zit al in je berekening.RaymondD schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:31:
Ik ben nog eens aan het rekenen gegaan. Maar ik kan echt geen business case voor deze thuisbatterij bedenken bij mij.
Ik heb een Essent/VEH contract voor de komende 3 jaar. Ik betaal 19,5 cent per kWh.
Ik lever rond de 1750kWh terug en moet daarvoor 211 euro betalen. Als ik minder teruglever kom ik in een lagere schaal. Laten we voor het gemak uit gaan van 12 cent per kWh terugleverkosten.
Mijn accusimulatie in Home Assistant zegt dat ik ongeveer 200 cycles per jaar ga halen. Dat is dus 540kWh er in stoppen en er met 80% rendement er 432kWh uithalen.
Door het opladen van mijn accu krijg ik dus 540x€0,07,5 = 40,5 euro minder terug van mijn energieleverancier.
Door het ontladen van mijn accu hoef ik €84,24 minder te betalen aan mijn energieleverancier.
Door het 20% rendementsverlies moet ik 108kWh meer energie afnemen van mijn energieleverancier = €21,06.
Netto levert mijn accu dan € 22,68 per jaar op.
Wat zie ik over het hoofd? Ik begrijp gewoon niet waarom iedereen zo enthousiast is over thuisaccu's.
Maar zelfs zonder die 21 euro kom je niet op een terugverdientijd van minder dan 15 jaar, in jouw situatie. De meeste mensen kopen de batterij waarschijnlijk dan ook niet om er nu al geld mee te verdienen.
Na het afschaffen van saldering zullen de berekeningen weer anders worden.
Verwijderd
Heb je ‘m voor of na 15 september besteld?enter81 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:27:
[...]
Er voor? Annuleren die hap.
Er na? Dan maakt het mij niet uit.
Ik zelf denk dat je goed rekent , maar hoor het graag hoe andere het berekenen.RaymondD schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:31:
Ik ben nog eens aan het rekenen gegaan. Maar ik kan echt geen business case voor deze thuisbatterij bedenken bij mij.
Netto levert mijn accu dan € 22,68 per jaar op.
Wat zie ik over het hoofd? Ik begrijp gewoon niet waarom iedereen zo enthausiast is over thuisaccu's.
Ik heb nu een batterij, en ja 2e in bestelling staan.
Zelf ga ik nog bekijken of ik de 2e batterij wel of niet daadwerkelijk ga kopen
Je hebt gelijk, maar dan nog... levert wel erg weinig op.ritsl schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:50:
[...]
Ik heb de indruk dat je het rendementsverlies nu twee keer meetelt. Je gaat niet meer afnemen, alleen maar minder terugleveren, en dat zit al in je berekening.
[ Voor 47% gewijzigd door RaymondD op 21-03-2025 11:56 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Gaat wel heel snel nu, word er zenuwachtig van, besteld op 27 julihanev001 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:25:
Betaallink voor de 2e batterij Besteld op 17 juli 12:05
Ook twee weken voor tijd ongeveer die aankondigingsmail gehad?hanev001 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:25:
Betaallink voor de 2e batterij Besteld op 17 juli 12:05
Hier op 03 augustus gereserveerd, maar nog niet deze mail gehad. Ik verwacht dus 2de week april vooralsnog.
Doe maar, dan schuif ik weer een plekje naar voren in de wachtrij.enter81 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:27:
[...]
Of je hem terugverdient is afhankelijk van de grappen en grollen van onze overheid en energiemaatschappijen. Ook is het van belang welke functionaliteit de batterij gaat krijgen om om te gaan met dynamische tarieven. En dan uiteraard of je dynamisch gaat of niet.RaymondD schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:54:
[...]
Je hebt gelijk, maar dan nog... levert wel erg weinig op.
Voor nu is het een leuke hobby en ook leuk om te zien hoe je meter een platte lijn gaat vertonen. Terugleverboetes gaan ook steeds weer omhoog dus het levert bij een volgend contract meer op doordat je minder teruglevert.
Vanaf 1-1-2027 mag je iedere kWh die je uit je batterijen haalt om zelf te gebruiken op 25-30 cent waarderen. Ik trek er denk ik zo 800 kWh doorheen, dus dat is 200 euro voordeel.
Op 17 maart de 2 weken vooraankondiging gehad.Teleluvr schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:13:
[...]
Ook twee weken voor tijd ongeveer die aankondigingsmail gehad?
Hier op 03 augustus gereserveerd, maar nog niet deze mail gehad. Ik verwacht dus 2de week april vooralsnog.
bij de consumentenbond staat het volgende: Verkoop je het product? Dan verhuist de wettelijke garantie en extra garantie van de verkoper (voor de overgebleven duur) meestal mee naar de nieuwe eigenaar.Gely schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:45:
[...]
Dus ik laat een splinternieuwe batterij gaan omdat ik onderstaand antwoord kreeg van HW. Dat is wel erg sneu hoor @HomeWizard_NL !![]()
![]()
![]()
Voor extra garantie van de fabrikant kan dat anders zijn. Bekijk daarvoor de garantievoorwaarden van de fabrikant.
echter omdat hier de fabrikant zelf de verkopende partij is heb je dus wel recht op de wettelijke garantie maar dus niet (blijkbaar is dat zo verwoord bij HW) niet voor de aanvullende garantie (swap service).
dit zou HW eigenlijk wel beter moeten oplossen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
HW heeft hier al opgereageerd vandaag. Orginele bon en je hebt gewoon garantie. Voor België nog niet daar het systeem nog niet toegelaten is daar. Mocht iemand hem aan een zuiderbuur willen verkopen.MacD007 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:44:
[...]
bij de consumentenbond staat het volgende: Verkoop je het product? Dan verhuist de wettelijke garantie en extra garantie van de verkoper (voor de overgebleven duur) meestal mee naar de nieuwe eigenaar.
Voor extra garantie van de fabrikant kan dat anders zijn. Bekijk daarvoor de garantievoorwaarden van de fabrikant.
echter omdat hier de fabrikant zelf de verkopende partij is heb je dus wel recht op de wettelijke garantie maar dus niet (blijkbaar is dat zo verwoord bij HW) niet voor de aanvullende garantie (swap service).
dit zou HW eigenlijk wel beter moeten oplossen.
Er werd bij het plaatsen van de reservering al aangegeven wanneer men de batterij verwachtte te leveren. De batterijen die nu uitgeleverd worden stonden voor zover ik weet gepland voor maart, dus dat komt aardig overéén.enter81 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:27:
[...]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Verwijderd
Daarnaast waarom je order annuleren om vervolgens voor een slechter systeem te gaan? Om dat het te lang duurt? Levertijd was bekend bij bestelling.
super, die had ik even gemist, bedankt. en ja, voor belgie, die mogen voorlopig deze toch niet aansluiten, en ik vrees het ergste omdat waarschijnlijk de eis in Belgie voorbij gaat aan de gekozen weg via P1 in HW. De mogelijke tweede keuze om dit via de HW kWh meter te gaan doen zal waarschijnlijk om deze zelfde redenen gaan sneuvelen.Devke schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:48:
[...]
HW heeft hier al opgereageerd vandaag. Orginele bon en je hebt gewoon garantie. Voor België nog niet daar het systeem nog niet toegelaten is daar. Mocht iemand hem aan een zuiderbuur willen verkopen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Denk het ook. Zelf bestelling op 15 september staan. Punt is echter dat in de maartbatch ook de hele maand september en (geheel?) oktober. Zou dat ook nog in de komende 3 weken gehaald gaan worden?winwiz schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:30:
[...]
Juli - Augustus vakantie zijn dus zullen er er niet superveel bestellingen geweest zijn.
Vraag aan HW; loopt de uitlevering van eenieder nog in de maat met de toezegging dat het "t/m begin april" gaat plaatsvinden voor deze groep?
Niet alleen heel oktober ook heel november. Ik zit namelijk met mijn 26 november bestelling ook in de maart batch.Viper-NL schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:53:
[...]
Denk het ook. Zelf bestelling op 15 september staan. Punt is echter dat in de maartbatch ook de hele maand september en (geheel?) oktober. Zou dat ook nog in de komende 3 weken gehaald gaan worden?
Vraag aan HW; loopt de uitlevering van eenieder nog in de maat met de toezegging dat het "t/m begin april" gaat plaatsvinden voor deze groep?
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.