Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Is dat niet omdat je power usage gebruikt ipv power total?Devke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:36:
Onderstaand voorbeeld. Is dit nog niemand opgevallen?
[Afbeelding]
Wat is nu mijn verbruik in huis? 236 Watt. Echter dit geeft wel een vertekend beeld. Eigenlijk is mijn onderliggend verbruik 236 Watt - 149 Watt van de batterij. 87 Watt dus. Die kan ik alleen maar terug vinden ten tijden de batterij geen activiteit heeft. Ik moet dus zelf gaan rekenen. In mijn ogen zou een extra grafiek hier wenselijk zijn. De gedachte dat de opwek ook ergens als verbruik geteld moet worden snap ik. In HA is vast e.a. na te bouwen maar mag je dit niet standaard van de HW app verwachten?
Power usage is een berekend iets wat nog wel eens verwarrende info kan geven. Power total is volgens mij wat er precies gebeurt. Ik gebruik alleen de laatste omdat dat is wat gemeten wordt.
Als voorbeeld, toen ik mijn solar input tijdelijk dubbel in de energy app had zitten (1x via kWh meter en 1x via Enphase om te vergelijken wat het deed, gaf power usage een verbruik op basis van de dubbele input. Power total niet
:strip_exif()/f/image/KmFEcPywGVFndpnRM1pxOnWK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Sjamo op 15-03-2025 08:52 ]
Power Total staat op 0. Stroomtotaal. Dat klopt omdat je met laden van de batterij NOM draait zolang opwek beneden de 800 Watt + woningverbruik ligt. Onderliggend verbruik je stroom. Je apparaten. Dat verbruik zie je dus niet.Sjamo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:45:
[...]
Is dat niet omdat je power usage gebruikt ipv power total?
Power usage is een berekend iets wat nog wel eens verwarrende info kan geven. Power total is volgens mij wat er precies gebeurt. Ik gebruik alleen de laatste omdat dat is wat gemeten wordt.
Als voorbeeld, toen ik mijn solar input tijdelijk dubbel in de energy app had zitten (1x via kWh meter en 1x via Enphase om te vergelijken wat het deed, gaf power usage een verbruik op basis van de dubbele input. Power total niet[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik denk dat je het wel ziet, alleen de definitie van apparaat kan blijkbaar verschillen.Devke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:57:
[...]
Power Total staat op 0. Stroomtotaal. Dat klopt omdat je met laden van de batterij NOM draait zolang opwek beneden de 800 Watt + woningverbruik ligt. Onderliggend verbruik je stroom. Je apparaten. Dat verbruik zie je dus niet.
Homewizard ziet je batterij ook als een apparaat, en telt dat verbruik van laden ook mee in de berekening.
Als jij dat niet wil, kom je al op een lastig punt denk ik, want wie bepaalt dan wat je wel of niet wil meetellen, en op basis waarvan.
Wij hebben 2 batterijen. De ene wordt automatisch gemeten door HW. De andere wordt door ons gemeten dmv een kWh-meter, maar stel dat dat niet zo was. Moet HW nu alleen het verbruik van de HW batterij er af halen? Of ook onze batterij? Misschien wil ik dat niet? Misschien wil ik dat wel maar meet ik de 2e batterij niet apart?
Ik denk dat het ingewikkelder is dan je denkt.
Ik weet niet hoe het in Belgie geregeld is maar in ons land hoef je niemand binnen te laten.Taro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:54:
[...]
Ook de HW Battery levert soms weleens wat terug aan het net. Als er tussen 20:00 en 6:00 soms een paar Watt het net op vloeit weet je al vrij zeker dat er een thuisaccu aanwezig is en dan kan een bezoekje dus lonen.
Je kan van moord verdacht worden en dan nog heeft de politie een huiszoeking bevel nodig.
Dus waarom zou een of ander controleur wel de bevoegdheid hebben om je huis te doorzoeken om te zien of je een batterij hebt.
Daarnaast het is een stekker apparaat. Trek de stekker uit de WCD en het is niet meer dan een plastic doos.
Dus tenzij het bezit op zich al goedkeurig vereist is zo'n controle functioneel zinloos.
Het 2e is denk ik ook de reden waarom HW het niet in de app heeft. Batterijen van een ander merk. Ik vind hem lastig daar ik het "onderhuidse" verbruik zou willen zien. Daar kan ik op sturen qua stroomverbruik. Ik heb hem eens geopperd hier om eens te polsen wat anderen ervan vinden. In HA is dit wel te bouwen denk ik.Sjamo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:12:
[...]
Ik denk dat je het wel ziet, alleen de definitie van apparaat kan blijkbaar verschillen.
Homewizard ziet je batterij ook als een apparaat, en telt dat verbruik van laden ook mee in de berekening.
Als jij dat niet wil, kom je al op een lastig punt denk ik, want wie bepaalt dan wat je wel of niet wil meetellen, en op basis waarvan.
Wij hebben 2 batterijen. De ene wordt automatisch gemeten door HW. De andere wordt door ons gemeten dmv een kWh-meter, maar stel dat dat niet zo was. Moet HW nu alleen het verbruik van de HW batterij er af halen? Of ook onze batterij? Misschien wil ik dat niet? Misschien wil ik dat wel maar meet ik de 2e batterij niet apart?
Ik denk dat het ingewikkelder is dan je denkt.
VWB die moord heb je gelijk, je hoeft niemand zomaar binnen te laten.hanev001 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:18:
[...]
Ik weet niet hoe het in Belgie geregeld is maar in ons land hoef je niemand binnen te laten.
Je kan van moord verdacht worden en dan nog heeft de politie een huiszoeking bevel nodig.
Dus waarom zou een of ander controleur wel de bevoegdheid hebben om je huis te doorzoeken om te zien of je een batterij hebt.
Daarnaast het is een stekker apparaat. Trek de stekker uit de WCD en het is niet meer dan een plastic doos.
Dus tenzij het bezit op zich al goedkeurig vereist is zo'n controle functioneel zinloos.
Maar in je ATO (aansluit transport overeenkomst) staat vast wel dat je toegang moet verlenen om onderhoud / controle aan je meter te laten plaats vinden. En dat gaat gebeuren als je ontkent dat er accu's zijn aangesloten en er s'nachts word terug geleverd.
Ik heb het gedrag, laden en ontladen op verschillende momenten en in verschillende situaties goed gevolgd. Op sommige momenten (bijvoorbeeld start airco met piek van rond de 2000W terwijl beide batterijen vol staan te laden), heb ik zelfs een film gemaakt van wat gebeurt dmv mijn screenrecorder, om het later nog eens terug te kijken.
In grote lijnen gaat het hier goed. We hebben hier een duidelijk verschil in gedrag van de 2 batterijen en dat helpt. De HW pib is snel, reageert snel, en houdt ons goed op nom. De andere batterij is trager in reactie, meer als tank, die stoomt door, vooral bij ontladen. Maar hij is ook dominant bij laden.
Ik merk dat in de meeste gevallen alles prima gaat. Er wordt meestal door beide batterijen samen geladen, ook wanneer er niet voldoende opwek is voor beiden. Dat is een proces dat vrij stabiel door loopt.
Een probleem ontstaat bijvoorbeeld wanneer beiden vol laden en er een wolk voor de zon schuift. Dan reageert de pib snel en gaat ontladen, terwijl de 2e batterij dat prima vindt en doorgaat met laden.
In het begin schrok ik er van en reageerde zoals je vaak hoort, dat moet je niet willen. Maar zoals ik eerder heb gezegd, het kan ook aan de situatie liggen.
In ons geval hebben we de 2e batterij al, en deze kan ook voordelen geven. Het is 3,5kWh extra opslag. Hij stuurt nom slecht, maar toch beter dan zonder batterij.
Ik heb goed gekeken naar hoe vaak het voor komt dat de pib de 2e batterij gaat laden, hoe lang dat duurt en om hoeveel Wh dat dan gaat. Het blijkt dat het geregeld gebeurt, vooral bij verstoringen. Meestal kort, soms ook langer. Maar uiteindelijk had onze pib gisteren voor hij het huis van stroom moest voorzien omdat de opwek minder/weg was, 0,25kWh ontladen. Een fors deel daarvan was ontladen tegelijk met de andere batterij.
Het gaat dus in werkelijkheid om tussen de 0,1 en 0,15kWh maximaal wat de pib ontlaadt om de andere batterij te voeden. Als ik uit ga van de 0,15kWh, dan is dat niet volledig verloren, het is naar de andere batterij gegaan. Dat betekent dat er een extra verlies bij komt van, ruim gerekend, 60Wh per dag. Keer ongeveer 250 dagen omdat we de andere batterij in de winter gaan uitschakelen, kom ik op een extra verlies van 15kWh. Ik weet bijna zeker dat deze batterij van 3,5kWh ons meer kWh gaat schelen per jaar in positieve zin dan 15kWh. Want met die 3,5kWh extra opslag kunnen we meer van onze eigen opslag gebruiken. Dat zagen we gisteren ook duidelijk in onze grafieken terug.
Daarom blijf ik voor nu bij mijn voorzichtige conclusie dat ik deze opstelling niemand zou aanraden om aan te schaffen, maar dat er omstandigheden kunnen zijn waarbij het blijven gebruiken van de extra batterij, ondanks het grotere en onnodige extra verlies van kWh's, toch een goed idee kan zijn.
Gisteren, waarbij 1,4kWh al afgenomen was voor de eigen opwek begon.
:strip_exif()/f/image/X8z51261U2sOmQg0m6yG1sXV.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag tot nu toe,waarbij 0,4kWh al afgenomen was voor de eigen opwek begon. De 2e batterij heeft hier de hele nacht nom gedraaid maar is daar zoals duidelijk te zien is veel minder goed in dan de HW pib. Maar zonder batterij zou de afname zeker 0,8-1kWh zijn geweest.
:strip_exif()/f/image/MGfOYTgpwEwK9qQZgM6JWqQh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Sjamo op 15-03-2025 09:53 ]
Dat is inderdaad de enige mij bekende uitzondering. Echter je hoeft alleen toegang te verlenen tot de lokatie van de meter. De persoon die komt kijken heeft geen enkel recht om elders in je woning te zoeken.Peterhardenberg schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:25:
[...]
VWB die moord heb je gelijk, je hoeft niemand zomaar binnen te laten.
Maar in je ATO (aansluit transport overeenkomst) staat vast wel dat je toegang moet verlenen om onderhoud / controle aan je meter te laten plaats vinden. En dat gaat gebeuren als je ontkent dat er accu's zijn aangesloten en er s'nachts word terug geleverd.
En zelfs dan kan je toegang weigeren. Dan moer er via de rechter een deurwaarder aan te pas komen om toegang te kunnen krijgen. En ik denk dat een aanvraag voor een gerechtelijk bevel met als onderbouwing dat er een verdenking is van aanwezigheid van een batterij wel enige gefronsde wenkbrauwen zal opleveren.
Wat en waar wordt er teruggeleverd? Als het een PiB is zoals van HomeWizard kan die op gelijk welk stopcontact in huis aangesloten zijn en is in se gelijk aan een verbruiker, bij het opladen welteverstaan. Die staat dus niet per se aan de meterkast. Gaat die controleur/hersteller je volledige huis per stopcontact afgaan, ik denk van niet. Trouwens als die controleur/hersteller werken moet uitvoeren aan de meter dan staat de toevoer van buitenaf (net) af, tenminste als het een goed opgeleide hersteller betreft die nog een tijdje in leven wil blijven. De PiB stopt onmiddelijk met leveren als de netspanning er af gaat, als die op dat moment aan het leveren zou zijn. De PiB levert geen stroom aan het net en werkt ook niet als een soort van UPS als de netspanning weg is. Dus wat zou die controleur dan zien als jij 's nachts je nachtverbruik compenseert met een PiB, indien hij dan ook s'nachts even komt aanbellen voor onderhoud (wat totaal van de pot gerukt is)? Niks.Peterhardenberg schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:25:
[...]
VWB die moord heb je gelijk, je hoeft niemand zomaar binnen te laten.
.BE [#] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op ZW / Praktijk 4.3 kWp - 2 x SMA - 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 - 2x Marstek 5.12 kWh (v153) / BMS v215 - CT003 (v117) - HW P1 [#] Domotica: Homey Pro 2023 + Home Assistant / Influxdb / Grafana
Mijn ervaringen tot zo ver: besteld kort nadat de levering van nov24 naar feb/mrt 25 ging, direct betaald toen ik link kreeg en na een week ongeveer batterij in huis (vrijdag 7mrt). De doos stond op zijn kop bij levering omdat de adressticker op de bodem was geplakt. Aansluiten, koppelen, app en display aanpassen verliep als een zonnetje, om die woordgrap een keer gemaakt te kunnen hebben.
Hele weekend deed de batterij waar ik hem voor heb gekocht. Heb wel een poosje zitten zoeken naar hoe de cijfertjes te interpreteren (3fase aansluiting), maar toen ik dat doorhad in mijn nopjes. Maandag op het werk zag ik een foutmelding: E446 en dat ik contact op moest nemen met HW. Thuis de accu afgeschakeld, stekker los en na een minuut of 5 weer ingeprikt. Na de synchronisatie (minuut of 10) weer werken. Contact met de chatbot verliep slecht. Ik had echt niet het idee dat er iets ging gebeuren en werd boos. Dinsdag weer dezelfde melding. Zelfde riedel, opnieuw contact gezocht met HW. Ik belandde opnieuw in die vreselijke chatbot van ze die me telkens hetzelfde vroeg te doen in drie varianten. Kreeg eindelijk een mailadres; kwam ik op een pagina waar ik het product kon retourneren en na 2 weken geld terug zou krijgen…….Dat wilde en hoefde ik ook niet. Uiteindelijk via Google hier terecht gekomen waar ik de post van HW over het gebruik van de chatbot las (niet opnieuw chatten, dan kom je weer achteraan in de rij). Zowaar: woensdag een mail. En steeds in luttele minuten een antwoord. Volgens mij nog steeds een chatbot, maar ik kreeg echt accurate antwoorden op mijn vragen/ reacties. In no time ook een mail dat de batterij omgewisseld moest worden en wanneer het schikte. Dat wordt vandaag, 4e dag na eerste mailcontact en een week na de eerste levering.
Kreeg in een mail uitgelegd dat de vervoerder eigenlijk pas op de leverdag accurate info kon geven. Info gegeven voor de leverdag klopte vaak niet en kon ik negeren. Toezegging HW dat het vandaag is. Jammer, maar goed om te weten.
Hoewel ik het natuurlijk niet echt fijn vind dat er direct al problemen zijn blijf ik positief over HW. Op de communicatie via de chatbot na. Die is echt vreselijk in dit soort situaties.
Buiten dat wordt er totaal niet gezeurd of moeilijk gedaan, eenmaal contact supersnel gereageerd en gehandeld. Dat er problemen zijn had ik niet verwacht eigenlijk (alle andere producten die ik van ze heb werken probleemloos vanaf dag 1), maar dat kan ik ze wel vergeven omdat ze het gewoon goed oplossen.
Wat ik gemist heb is een uitleg over hoe om te gaan met de chatbot als je er niet uitkomt en uitleg dat de instructies in de app geen lulkoek zijn. Een lijst met uitleg bij de storingscode zou fijn zijn en een uitleg over de uitwisseling van data. Ik wist niet dat mijn thuisbatterij niet alleen “binnenshuis” communiceert, maar ook met HW zelf en dat van daaruit de batterij ook weer data ontvangt. Daar heb ik verder geen bezwaar tegen, maar is wel kwetsbaar. Goed om te weten.
De batterij heeft het na dinsdag verder probleemloos gedaan en ik ben benieuwd hoe de nieuwe batterij het blijft doen.
Dit is dezelfde melding die ik vorige week met 1 PiB had. Maar de accu draaide wel gewoon door op nom toen, zowel laden als ontladen.Cardwizard schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:38:
Ik heb wel het idee dat ik deze melding nu met 2 batterijen vaker zie dan met 1?
Het vreemde is dat het altijd bij 1 is en nooit beide tegelijk
[Afbeelding]
Was waarschijnlijk dus een server/cloud dingetje.
En was na twee of drie uur weg.
Bij jouw de pibs nog wel allebei draaiende als je deze melding krijgt?
Ik wil jullie allemaal gelijk geven, niemand komt controleren wat er in welk stopcontact zit.Gely schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:43:
[...]
Wat en waar wordt er teruggeleverd? Als het een PiB is zoals van HomeWizard kan die op gelijk welk stopcontact in huis aangesloten zijn en is in se gelijk aan een verbruiker, bij het opladen welteverstaan. Die staat dus niet per se aan de meterkast. Gaat die controleur/hersteller je volledige huis per stopcontact afgaan, ik denk van niet. Trouwens als die controleur/hersteller werken moet uitvoeren aan de meter dan staat de toevoer van buitenaf (net) af, tenminste als het een goed opgeleide hersteller betreft die nog een tijdje in leven wil blijven. De PiB stopt onmiddelijk met leveren als de netspanning er af gaat, als die op dat moment aan het leveren zou zijn. De PiB levert geen stroom aan het net en werkt ook niet als een soort van UPS als de netspanning weg is. Dus wat zou die controleur dan zien als jij 's nachts je nachtverbruik compenseert met een PiB, indien hij dan ook s'nachts even komt aanbellen voor onderhoud (wat totaal van de pot gerukt is)? Niks.
Maar realiseer je wel dat een PIB wel terug levert aan het net.
Misschien bij een 1 fase aansluiting heel erg weinig maar er word terug geleverd. en bij een 3 fase aansluiting word er zeker terug geleverd. En daar hoeft geen monteur voor je huis in om dat aan te tonen. De netbeheerder heeft inzicht in de slimme meter. (iets meer dan de energie leverancier)
Dat lijkt me wel fijn, maar gaat bij mij niet werken. Voor live verbruik werkt dit natuurlijk alleen als je live data hebt van de zonnepanelen. De koppeling met mijn Enphase systeem is niet live, en loopt tegenwoordig soms een uur achter.Devke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:33:
Onderstaand voorbeeld. Is dit nog niemand opgevallen?
[Afbeelding]
Wat is nu mijn verbruik in huis? 236 Watt. Echter dit geeft wel een vertekend beeld. Eigenlijk is mijn onderliggend verbruik 236 Watt - 149 Watt van de batterij. 87 Watt dus. Die kan ik alleen maar terug vinden ten tijden de batterij geen activiteit heeft. Ik moet dus zelf gaan rekenen. In mijn ogen zou een extra grafiek hier wenselijk zijn. In HA is vast e.a. na te bouwen maar mag je dit niet standaard van de HW app verwachten?
En het zou natuurlijk ook een fictieve grafiek zijn, want de batterij is er in werkelijkheid wel, ook al streep je hem weg. Als je dan een dag- of weekoverzicht van die grafiek zou bekijken, zou je misschien vergeten dat je de omzettingsverliezen er bij op moet tellen om je echte verbruik te weten.
Teruglevering is nog steeds geen bewijs van een batterij. Misschien heb ik een generator in de achtertuin staan, misschien heb ik een windmolen, misschien heb ik een auto met V2G optie, misschien ben ik een fitness fanaat en zit ik op een hometrainer die stroom opwekt als ik hard mijn best doe.Peterhardenberg schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:16:
[...]
Ik wil jullie allemaal gelijk geven, niemand komt controleren wat er in welk stopcontact zit.![]()
Maar realiseer je wel dat een PIB wel terug levert aan het net.
Misschien bij een 1 fase aansluiting heel erg weinig maar er word terug geleverd. en bij een 3 fase aansluiting word er zeker terug geleverd. En daar hoeft geen monteur voor je huis in om dat aan te tonen. De netbeheerder heeft inzicht in de slimme meter. (iets meer dan de energie leverancier)
Wat betreft een andere batterij naast de HW batterij heb ik een ervaring te delen. Mijn ouders hebben 2x een Sessy en hadden half februari de HW batterij ontvangen. De batterij had vanaf het begin aardig wat foutmeldingen over luchtvochtigheid en temperatuur, terwijl hij gewoon vrij stond in een goed geventileerde ruimte. Ook vaak storing, viel uit of bleef op inactief staan, had geen verbinding terwijl de router in de ruimte ernaast stond. Daarnaast heel veel pieken de hele dag, constant laden en ontladen. De Sessy laadt op gunstige tarieven (i.v.m. dynamisch contract zo ingesteld) en de HW batterij pakte daar stroom van, maar wilde ook NOM houden. Dat ging de hele dag en ook 's nachts door. Mijn ouders waren niet zo te spreken wat dat betreft over de HW batterij en de problemen/foutmeldingen. Ik had hier al gelezen dat 2 verschillende batterijen elkaar mogelijk tegenwerken. Op het forum van Sessy was iemand met dezelfde ervaringen en conclusie daar was hetzelfde, Sessy liep niet lekker met HW.
Ondertussen had ik mijn 1e batterij ook ontvangen dat liep als een zonnetje, geen foutmeldingen, doet wat hij moet doen, helemaal prima. Ik heb geen ander batterij ernaast. Mijn ouders hadden besloten de HW batterij weg te doen, omdat dit voor hen niet werkte. Ik heb hun batterij overgenomen en die draait hier ook als een zonnetje, zonder foutmeldingen of andere problemen en ik ben super tevreden (mag ook wel eens gezegd worden)!
Moraal van het verhaal: problemen met de HW batterij hoeven niet altijd aan de batterij te liggen, maar kunnen ook aan de omstandigheden van/bij de gebruiker liggen. Bij mijn ouders gaf de batterij allerlei foutmeldingen en problemen, maar bij mij is er met dezelfde batterij niks aan de hand.
Ik denk dat HW veel last heeft van onnodige/extra vragen, problemen enz. omdat mensen de batterij mogelijk niet zo gebruiken als het bedoeld is... Ik ben in ieder geval erg blij en tevreden met mijn 2 PiB's!
Dat valt in België - indien netgekoppeld - allemaal onder dezelfde regelgeving (decentrale productie-eenheden) en moet dus ook aan de netbeheerder gemeld worden.hanev001 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:33:
[...]
Teruglevering is nog steeds geen bewijs van een batterij. Misschien heb ik een generator in de achtertuin staan, misschien heb ik een windmolen, misschien heb ik een auto met V2G optie, misschien ben ik een fitness fanaat en zit ik op een hometrainer die stroom opwekt als ik hard mijn best doe.
Ook een laadpaal aan huis boven een bepaald vermogen dient aangemeld.
Het gaat er dan ook niet om of je PV, batterijen, whatever hebt.
Het gaat erom dat je onaangemeld grote vermogens gaat terugleveren of afnemen zonder dat de netbeheerder daar zicht op heeft. Dat kan tot onvoorziene problemen leiden met he tin balans houden van het net.
Dat een paar consumenten dat doen of velen met kleine vermogens zal de zaak niet uitmaken.
Maar wanneer velen de kantjes eraf lopen en denken via het openbare net individueel allemaal hun eigen zin te mogen doen zonder dat de verantwoordelijke daar nog zicht op heeft loopt he top termijn natuurlijk scheef.
Dat had je ook al toen iedereen begon te denken dat het openbaar net een heel goedkope ongelimiteerde batterij was en als leuk verdienmodel zoveel mogelijk panelen op eigen dak ging leggen en over de seizoenen heen de overproductie over het net over en weer begon te schuiven.
[ Voor 41% gewijzigd door Independent op 15-03-2025 10:49 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Exact, als je 2 systemen naast elkaar gebruikt met ieder een andere werking en doel, dan kan je niet 1 van beide de schuld geven als het gezamenlijk niet werkt, maar ze beide afzonderlijk wel prima hun ding doen.GeoWilly86 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:34:
Ik lees al een poosje mee met dit forum, puur uit interesse. Ik ben geen Tweaker, maar vind het wel leuk om zaken over apparatuur die ik zelf heb mee te lezen.
Wat betreft een andere batterij naast de HW batterij heb ik een ervaring te delen. Mijn ouders hebben 2x een Sessy en hadden half februari de HW batterij ontvangen. De batterij had vanaf het begin aardig wat foutmeldingen over luchtvochtigheid en temperatuur, terwijl hij gewoon vrij stond in een goed geventileerde ruimte. Ook vaak storing, viel uit of bleef op inactief staan, had geen verbinding terwijl de router in de ruimte ernaast stond. Daarnaast heel veel pieken de hele dag, constant laden en ontladen. De Sessy laadt op gunstige tarieven (i.v.m. dynamisch contract zo ingesteld) en de HW batterij pakte daar stroom van, maar wilde ook NOM houden. Dat ging de hele dag en ook 's nachts door. Mijn ouders waren niet zo te spreken wat dat betreft over de HW batterij en de problemen/foutmeldingen. Ik had hier al gelezen dat 2 verschillende batterijen elkaar mogelijk tegenwerken. Op het forum van Sessy was iemand met dezelfde ervaringen en conclusie daar was hetzelfde, Sessy liep niet lekker met HW.
Ondertussen had ik mijn 1e batterij ook ontvangen dat liep als een zonnetje, geen foutmeldingen, doet wat hij moet doen, helemaal prima. Ik heb geen ander batterij ernaast. Mijn ouders hadden besloten de HW batterij weg te doen, omdat dit voor hen niet werkte. Ik heb hun batterij overgenomen en die draait hier ook als een zonnetje, zonder foutmeldingen of andere problemen en ik ben super tevreden (mag ook wel eens gezegd worden)!
Moraal van het verhaal: problemen met de HW batterij hoeven niet altijd aan de batterij te liggen, maar kunnen ook aan de omstandigheden van/bij de gebruiker liggen. Bij mijn ouders gaf de batterij allerlei foutmeldingen en problemen, maar bij mij is er met dezelfde batterij niks aan de hand.
Ik denk dat HW veel last heeft van onnodige/extra vragen, problemen enz. omdat mensen de batterij mogelijk niet zo gebruiken als het bedoeld is... Ik ben in ieder geval erg blij en tevreden met mijn 2 PiB's!
Wel benieuwd wat dan de foutmeldingen bij je ouders in huis triggerde en waarom dat bij jou thuis niet zo is, even los van de ontbrekende Sessy uiteraard. Ander merk Wifi met andere instellingen? Of misschien wel voldoende ventilatie maar een ouder en vochtiger huis? Dat kan waardevolle debug informatie voor HomeWizard zijn.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Leuk om te lezen. Ik heb hier voor ook mijn ervaring met 2 verschillende batterijen beschreven, en ik kan me goed voorstellen hoe wat je beschrijft fout ging. Zeker omdat, voor zover ik begrijp, de ene batterij op tarieven stuurde en de HW op nom.GeoWilly86 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:34:
Ik lees al een poosje mee met dit forum, puur uit interesse. Ik ben geen Tweaker, maar vind het wel leuk om zaken over apparatuur die ik zelf heb mee te lezen.
Ik denk dat het hier, min of meer, redelijk gaat omdat beide batterijen nom draaien, en er een groot verschil is tussen de HW pib en de andere batterij qua gedrag. De andere batterij is hier duidelijk trager, reageert minder scherp, komt beslist niet op nom, maar is wel duidelijk dominant in laden.
De pib is hier bijzonder snel qua reactie stuurt steeds bij. Als onze 2e batterij een heel andere kant op zou gaan zou het hier ook absoluut niet meer werken.
Fijn dat het nu zo goed loopt en ook hier kijken we uit naar onze 2e HW pib
Mijn ouders hebben KPN en ik ook, gewoon de standaard instellingen, we wonen in dezelfde straat, dus internet van (bijna) hetzelfde glasvezel kabeltjeTaro schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:45:
[...]
Exact, als je 2 systemen naast elkaar gebruikt met ieder een andere werking en doel, dan kan je niet 1 van beide de schuld geven als het gezamenlijk niet werkt, maar ze beide afzonderlijk wel prima hun ding doen.
Wel benieuwd wat dan de foutmeldingen bij je ouders in huis triggerde en waarom dat bij jou thuis niet zo is, even los van de ontbrekende Sessy uiteraard. Ander merk Wifi met andere instellingen? Of misschien wel voldoende ventilatie maar een ouder en vochtiger huis? Dat kan waardevolle debug informatie voor HomeWizard zijn.
Ik weet niet wat de foutmeldingen triggerde, ik denk persoonlijk dat het de Sessy's zijn geweest, die hebben een eigen P1 meter en werking en ik vermoed dat dat toch stoort op de HW P1 meter (verbonden via een splitter) en werking van de batterij.
Wellicht een actieve splitter nemen?GeoWilly86 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:01:
[...]
Mijn ouders hebben KPN en ik ook, gewoon de standaard instellingen, we wonen in dezelfde straat, dus internet van (bijna) hetzelfde glasvezel kabeltje. Het huis van mijn ouders is nieuwer/beter geïsoleerd dan het mijne. Ik heb de 2 PiB's gewoon in een hoek in de woonkamer staan (laminaat, houten vloer, geen vloerisolatie), bij mijn ouders stond hij in een kleinere ruimte op een verhoging (goed geïsoleerd en vloerverwarming, daarom op een verhoging). Er is contact geweest met HW en zij hebben ook meegekeken, dus de info over de foutmelding/storing hebben ze. Advies was toen opnieuw opstarten en dan werkte de batterij ook wel weer voor korte termijn, maar daarna al snel weer problemen.
Ik weet niet wat de foutmeldingen triggerde, ik denk persoonlijk dat het de Sessy's zijn geweest, die hebben een eigen P1 meter en werking en ik vermoed dat dat toch stoort op de HW P1 meter (verbonden via een splitter) en werking van de batterij.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Cardwizard schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:37:
@Stetho raakt je snoer de knop niet bijna? Misschien doet dat iets?
Dat lijkt me erg sterk.Flodder325 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:46:
[...]
Dat zou best wel eens kunnen dat door een soort inductie de knop getriggered wordt
De kabel is geen sterke spoel en de knop moet je echt draaien.
I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?
:strip_exif()/f/image/CASGmStcLc1vTquFpQkf4SRK.jpg?f=fotoalbum_large)
Was te verwachten en dan maar weer kijken hoe snel homewizard reageerd.
Update:
Ik heb de batterij uitgezet, de stroom stekker eruit gehaald, batterij aangezet zodat alle rest stroom eruit is.
Daarna paar minuten gewacht, stekker erin en batterij weer aangezet.
Voor nu is foutcode eruit en werkt de batterij weer, maar dit gaat echt wel een omruiling worden.
[ Voor 25% gewijzigd door ivo1969 op 15-03-2025 12:14 ]
Wordt vast weer een ander verhaal als het salderen er af gaat I guess, maar hopelijk voegen ze het voor de komende jaren nog toe aan de HA integratie.
Ik heb ook verschillende keren gevraagd om een pauze-functie, liefst in de app. Maar ik heb er ook over nagedacht wat de consequentie zou zijn.Terranca schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:29:
Ben aan het experimenteren met stroomverbruik aanpassen om te zien of dynamische tarieven interessant voor me zijn, maar mis nu wel de optie om de accu even op pauze te zetten. Ik wil nu de EV maximaal laden op de goedkoopste uren, en dan wil de accu natuurlijk 800W mee doen, maar dat is stroom die ik voor 23,5ct had kunnen verkopen vanmorgen, dan haal ik die liever nu voor 20ct uit het net dan uit de accu (met de nodige verliezen ook nog). Kan ik beter inzetten als het vanavond weer 30ct is.
Wordt vast weer een ander verhaal als het salderen er af gaat I guess, maar hopelijk voegen ze het voor de komende jaren nog toe aan de HA integratie.
Ik zie hier, net als andere pib gebruikers, de batterij soms ineens gaan laden buiten periodes van opwek om. Soms midden in de nacht zelfs. Ik meen me te herinneren dat @HomeWizard_NL heeft aangegeven dat dat in principe noodzakelijk is, die optie.
Op het moment dat wij de batterij met een knop (of dat nou in de app is of via ha) op passief te kunnen zetten, maak je het dus ook onmogelijk om voor onderhoud te laden.
Als ik perse niet wil dat de batterij ontlaad zet ik hem in sommige gevallen op manueel laden zo lang ik dat nodig vind.
Als ik hetzelfde heb gelezen als jij ging dat om het corrigeren van SoC drift; dan denkt hij op 0% te zitten maar is eigenlijk te ver gegaan en moet zichzelf dan even redden door beetje bij te laden. Zou niet kunnen bedenken waarom die functie meteen uit zou moeten staan bij het gebruik van een pauze knop. Bovendien is de kans klein dat je hem op 0% op pauze zet want je wil daarmee juist dat hij niet ontlaadt; hij zal dan vrijwel altijd geladen zijn.Sjamo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Ik heb ook verschillende keren gevraagd om een pauze-functie, liefst in de app. Maar ik heb er ook over nagedacht wat de consequentie zou zijn.
Ik zie hier, net als andere pib gebruikers, de batterij soms ineens gaan laden buiten periodes van opwek om. Soms midden in de nacht zelfs. Ik meen me te herinneren dat @HomeWizard_NL heeft aangegeven dat dat in principe noodzakelijk is, die optie.
Op het moment dat wij de batterij met een knop (of dat nou in de app is of via ha) op passief te kunnen zetten, maak je het dus ook onmogelijk om voor onderhoud te laden.
Als ik perse niet wil dat de batterij ontlaad zet ik hem in sommige gevallen op manueel laden zo lang ik dat nodig vind.
Edit; zou het prima vinden als er een "pauzeer ontladen" op zit; dat hij dan ofwel uit PV ofwel uit net wel oplaadt vind ik prima
[ Voor 4% gewijzigd door Terranca op 15-03-2025 12:44 ]
Hier staat de batterij in de woonkamer / keuken gedeelte en daar hebben wij dus zicht op.
De batterij stond oranje te knipperen en dan weet je dat is niet goed.
Maar bij de grafieken en op display mater staat er niks vermeld en lijkt alles te werken.
Dus als je bijvoorbeeld de batterij ergens uit het zicht staat heb je daar geen zicht op.
Ik keek dus bij meters en dan bij Plug in Battery en daar staat de foutcode.
Maar iets als een geluidje of soort van melding in de display meter of via de app lijkt mij dan geen overbodige luxe
Niet lullig bedoeld, maar waarom heb je daar voorafgaand aan het kopen niet over nagedacht? Gewoon heel benieuwd.Terranca schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:29:
Ben aan het experimenteren met stroomverbruik aanpassen om te zien of dynamische tarieven interessant voor me zijn, maar mis nu wel de optie om de accu even op pauze te zetten. Ik wil nu de EV maximaal laden op de goedkoopste uren, en dan wil de accu natuurlijk 800W mee doen, maar dat is stroom die ik voor 23,5ct had kunnen verkopen vanmorgen, dan haal ik die liever nu voor 20ct uit het net dan uit de accu (met de nodige verliezen ook nog). Kan ik beter inzetten als het vanavond weer 30ct is.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
dat zijn alle verbruikers die een regelmatige afname hebben, een inductiekookplaat werkt echter anders, deze schakeld steeds uit en aan (pulseert dus). dus met deze zou je eigenlijk geen probleem moeten hebben.fikkie123 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:42:
[...]
SMR 5.0
Combi oven op hetelucht (lasagne 😊) en dolce gusto Nespresso koffiezetapparaat
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Pauze/uitstel en/of programmeerfunctie gaat zo goed als zeker ook nog komen. Ook iets met dynamische tarieven is zeer waarschijnlijk, die tarieven ondersteunen ze nu al in de app bij HW, dus daar is uiteindelijkSjamo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Ik heb ook verschillende keren gevraagd om een pauze-functie, liefst in de app. Maar ik heb er ook over nagedacht wat de consequentie zou zijn.
vast wel iets te programmeren richting de PiB.
Wat betreft de noodzakelijkheid om voor onderhoud bij te kunnen laden, dat zullen ze zeer zeker gewoon "aan" laten staan, ook in "pauze-modus". Zolang de PiB maar ingeplugd is en aan staat, moet dat allemaal prima te doen zijn. Zie het als een koelkast die je in zijn laagste stand zet: zal ondertussen vrij weinig doen, maar alleen wanneer nodig de boel een beetje extra push geven om aan de minimale vereisten te voldoen, totdat hij weer van zijn minimale stand afgehaald wordt.
Vorstbeveiliging in de CV werkt ook ongeveer zo. Zolang de ketel wel standby of aan staat, zal hij het minimum bewaken.
Dat hoeft niet. Als je het in de app zelf inbouwt kan deze functie gewoon blijven bestaan. Het is een veiligheid iets dus zou altijd voorrang moeten hebben.Sjamo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Niet de knop aan de zijkant maar de knop aan de voorkant boven de lampjes.Stetho schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:13:
[...]
[...]
Dat lijkt me erg sterk.
Ik heb hem juni vorig jaar besteld, net als velen hier. Toen was er nog nauwelijks sprake van terugleverboetes en als ik het met goed herinner zou de saldering toen ook nog gefaseerd tot 2030 worden stopgezet? Het landschap is behoorlijk veranderd, en zonder die twee veranderingen is een dynamisch tarief ook helemaal niet boeiend; ik wilde toen vooral het net ontlasten.Taro schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:50:
[...]
Niet lullig bedoeld, maar waarom heb je daar voorafgaand aan het kopen niet over nagedacht? Gewoon heel benieuwd.
Laten we wel wezen, de PiB is, uitzonderingen daargelaten, geen slimme economische investering. Het is speelgoed en meehelpen aan een gezonder stroomnet. Ik zie het als extra energiebelasting maar dan betaald aan HW
Overigens denk ik dat een pauze knop minder boeiend is als de saldering er straks af is, want dan kan je bij dynamisch dacht ik ook de energiebelasting niet meer salderen. Dus dan krijg je ipv 23,5ct opeens nog maar 10-12ct voor je kWh? Prima om hem dan op te slaan en te gebruiken als het 20ct in de middag kost.
[ Voor 16% gewijzigd door Terranca op 15-03-2025 13:57 ]
Voor wie de Homewizard batterij ook in domoticz wil hebben via de lokale API, hier heb ik zelf een stukje beschreven. Het gebruikt hierbij wel node-red. Alle stappen staan stuk voor stuk beschreven.boaty schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:55:
Ik heb vorige week ook de Homewizard batterij besteld, maar vroeg me af of er hier al tweakers bezig geweest zijn met een plugin om de lokale API uit te lezen in domoticz?
https://mannema.nl/howto-homewizard-batterij.html
:strip_exif()/f/image/x4U1y6f1ppD4uLRXU0yADwuh.png?f=user_large)
Dank dat je de integratie voor domoticz heb gemaakt
Hoop de PiB binnen paar weken in huis te hebben dus kan ik deze toevoegen aan mijn domoticz.
Je moet de besparing natuurlijk over de levensduur berekenen. Per 2027 is die grofweg 2x zo hoog, maar of je daar op wilt wachten is een keuze.Terranca schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:52:
[...]
Ik heb hem juni vorig jaar besteld, net als velen hier. Toen was er nog nauwelijks sprake van terugleverboetes en als ik het met goed herinner zou de saldering toen ook nog gefaseerd tot 2030 worden stopgezet? Het landschap is behoorlijk veranderd, en zonder die twee veranderingen is een dynamisch tarief ook helemaal niet boeiend; ik wilde toen vooral het net ontlasten.
Laten we wel wezen, de PiB is, uitzonderingen daargelaten, geen slimme economische investering. Het is speelgoed en meehelpen aan een gezonder stroomnet. Ik zie het als extra energiebelasting maar dan betaald aan HW
Overigens denk ik dat een pauze knop minder boeiend is als de saldering er straks af is, want dan kan je bij dynamisch dacht ik ook de energiebelasting niet meer salderen. Dus dan krijg je ipv 23,5ct opeens nog maar 10-12ct voor je kWh? Prima om hem dan op te slaan en te gebruiken als het 20ct in de middag kost.
Voor alleen financieel rendement zijn er betere keuzes. Zelfs wachten op een prijsverlaging en het geld zo lang op een spaarrekening zetten tot 2027 kan een betere zijn.
Maar als je moet kiezen of je geld naar een duurzame oplossing gaat of naar een energieleverancier, dan is de prijs misschien iets minder relevant.
Zo'n pauze knop is zeker wel handig als de dynamische prijs in de ochtend positief is en in de middag negatief maar toch de hele dag de zon schijnt. Er is natuurlijk wel een risico dat het weer en/of je gebruik later tegen vallen.
Eigenlijk leent een kleine batterij als de PiB zich ook niet voor het winstgevend handelen op de dynamische markt, dus je gehele overschot pas verkopen als de prijs hoog is, of je gehele tekort in de winter alvast inkopen als de prijs het laagst is. Je hebt daarbij geen last van de energiebelasting, want je laad in principe niet van het net om het terug te verkopen.
Reken dat je hiervoor zonder salderingsregeling grofweg de helft van je dagelijkse zomerse overschot op moet kunnen slaan. In de winter gebruik je dat om bijvoorbeeld in de nacht zo goedkoop mogelijk te laden. Dat moet dan ook nog eens snel, dus die 4x800W gaat hem niet worden.
Behoeft geen probleem te zijn. Als de knop in de app zit dan zou HW het altijd zo kunnen programmeren dat als bijladen nodig is voor de batterij ter beveiliging dat deze uit knop even overruled wordt. Nu kun je hem ook van de Wifi halen. Ik heb HW gevraagd of dit geen probleem oplevert met bijladen dus. Nee, zolang de batterij met de stekker in het stopcontact zit en aangesloten is op het stroomnet, dus stroom kan tappen.... regelt zich dit vanzelf, los van wel of geen Wifi. In het BMS ingebakken gok ik dan ;-PSjamo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Dit zou dus ook kunnen met aansturing middels HA verwacht ik.
Ik neem hem mee in de feature requests. Tipje van de sluier...... deze is ook genoemd door gebruikers van de batterij.ivo1969 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:45:
Maar wat ik zelf een hele mooie update zou vinden is het volgende:
Hier staat de batterij in de woonkamer / keuken gedeelte en daar hebben wij dus zicht op.
De batterij stond oranje te knipperen en dan weet je dat is niet goed.
Maar bij de grafieken en op display mater staat er niks vermeld en lijkt alles te werken.
Dus als je bijvoorbeeld de batterij ergens uit het zicht staat heb je daar geen zicht op.
Ik keek dus bij meters en dan bij Plug in Battery en daar staat de foutcode.
Maar iets als een geluidje of soort van melding in de display meter of via de app lijkt mij dan geen overbodige luxe
Ik ben een gebruiker van o.a. batterij, die een E444 foutmelding vandaag heeft gehad,maar voorlopig weer aand de praat heeft gekregenDevke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:22:
[...]
Ik neem hem mee in de feature requests. Tipje van de sluier...... deze is ook genoemd door gebruikers van de batterij.
Ik doelde op je opmerking m.b.t. een melding krijgen in de app bij foutmelding van de batterij. Fijn dat hij het weer doet. E meldingen doorgeven aan Homewizard. Dat zijn problemen die je als gebruiker volgens hun post niet zelf kunt oplossen. Hopelijk heb je mazzel.ivo1969 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:28:
[...]
Ik ben een gebruiker van o.a. batterij, die een E444 foutmelding vandaag heeft gehad,maar voorlopig weer aand de praat heeft gekregen
Ik zou alleen jou persoonlijke token e.d. even verwijderenjavofall285 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:59:
[...]
Voor wie de Homewizard batterij ook in domoticz wil hebben via de lokale API, hier heb ik zelf een stukje beschreven. Het gebruikt hierbij wel node-red. Alle stappen staan stuk voor stuk beschreven.
[Afbeelding]
Batterij doet het nu al weer, maar voor hoe lang??Devke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:36:
[...]
Ik doelde op je opmerking m.b.t. een melding krijgen in de app bij foutmelding van de batterij. Fijn dat hij het weer doet. E meldingen doorgeven aan Homewizard. Dat zijn problemen die je als gebruiker volgens hun post niet zelf kunt oplossen. Hopelijk heb je mazzel.
Ik heb in vorige post beschreven hoe ik het weer werkend heb gekregen
Maar vind het uiterst irritant dat ik niet weet, is het software matig, is het iets met de batterij cellen ?
En de vorige E meldingen die ik had, ( stuk of 6 achter elkaar opgesomt) bleek een bug te zijn, maar ja moet je ook maar net weten
Ze bedoelen niet de fysieke draaiknop, maar die touch knop boven de leds...Stetho schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:13:
[...]
[...]
Dat lijkt me erg sterk.
[ Voor 26% gewijzigd door HBO88 op 15-03-2025 14:48 ]
Mooi man, dit ga ik zeker doen wanneer de batterij binnen isjavofall285 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:59:
[...]
Voor wie de Homewizard batterij ook in domoticz wil hebben via de lokale API, hier heb ik zelf een stukje beschreven. Het gebruikt hierbij wel node-red. Alle stappen staan stuk voor stuk beschreven.
[Afbeelding]
Als je het topic een beetje volgt dan weet je dat er een paar oplossingen zijn voor wat je wilt. Kies degene die bij je past en probeer het.Terranca schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:29:
Je bent lang niet de enige en ook ik zet de batterijen automatisch in pauze als de ev laadt.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
De enigen die ik langs heb zien komen zijn het aansluiten op een Energy Socket (sterk afgeraden door HW) en het blokkeren van de wifi (kan alleen met specifieke routers). Laten we eerlijk zijn, dat zijn geen oplossingen maar workarounds. Maar ik heb geduld, hopelijk komt HW tzt met iets officieelsasing schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:18:
[...]
Als je het topic een beetje volgt dan weet je dat er een paar oplossingen zijn voor wat je wilt. Kies degene die bij je past en probeer het.
Je bent lang niet de enige en ook ik zet de batterijen automatisch in pauze als de ev laadt.
Geen speciale router nodig, wel HA
:strip_exif()/f/image/BUgQrAVAZbAWszidqiMPgKgl.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals @Terranca aangeeft, dat komt van de Fritzbox die knop.
[ Voor 6% gewijzigd door hjs op 16-03-2025 11:00 ]
Huh. Waar zie jij dat staan? Ik heb 12 entiteiten bij de batterij. Deze zie ik niet staan.hjs schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:04:
De schakelaar zit in Home Assistant bij de Accu.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/1cdkwZ7y9Hb5fqusjUSHQrdr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Devke op 15-03-2025 16:15 ]
Die knop komt door je router integratie met HA (Fritzbox, denk ik?), niet door HomeWizard. Bovendien heeft Internet Access blokkeren geen zin want de communicatie met de P1 meter loopt via je lokale netwerk.hjs schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:04:
[Afbeelding]
Dat zou heel goed kunnen, zag hem staan onder HomeWizard en had er niet bij stil gestaan dat het vanaf de Fritzbox zou komen.Terranca schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:13:
[...]
Die knop komt door je router integratie met HA (Fritzbox, denk ik?), niet door HomeWizard. Bovendien heeft Internet Access blokkeren geen zin want de communicatie met de P1 meter loopt via je lokale netwerk.
Ik heb niet heel veel stroom opwekking met m’n panelen dus de batterij komt ook nog niet (in de buurt van) 100% vol laden nu, in de zomer zal dit wel lukken.
Nu vraag ik me af, ik heb nu dat de salderingsregeling er is, geen overschot daarboven. Ik heb alleen gedurende een aantal maanden overschot binnen de dagen zelf, dat ik meer opwek die dag dan dat ik afneem van het net.
Met de RTE van ~77%, salderingsregeling en geen overschot gedurende het jaar, denk ik dat ik effectief er iets op achteruit ga momenteel?
Yfka schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:34:
[...]
Niet de knop aan de zijkant maar de knop aan de voorkant boven de lampjes.
ah,yesHBO88 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:48:
[...]
Ze bedoelen niet de fysieke draaiknop, maar die touch knop boven de leds...

nee, ik verwacht niet dat die zomaar ingedrukt werd.
Ik heb nu wel de kabel daarvan weggehaald.
De knop is bijzonder gevoelig voor aanraken maar kan me toch ook niet voorstellen dat de kabel hiermee piepjes veroorzaakte.
Kan het zijn dat er een update van de firmware gedaan werd, die de piepjes veroorzaakte?
I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?
is het niet een lager van een ventilator die bij een bepaald toerental een kleine beetje aanloopt.Stetho schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:35:
[...]
[...]
ah,yes![]()
nee, ik verwacht niet dat die zomaar ingedrukt werd.
Ik heb nu wel de kabel daarvan weggehaald.
De knop is bijzonder gevoelig voor aanraken maar kan me toch ook niet voorstellen dat de kabel hiermee piepjes veroorzaakte.
Kan het zijn dat er een update van de firmware gedaan werd, die de piepjes veroorzaakte?
Nummer 3 gaat er zeker komen als buffer en omdat het kan. 4 stuks zou echt overkill zijn
Hier 1. Wel tussendoor wasjes en vaatwasser gedraaid. Niet de hele dag strak blauw geweest. Nodige bewolking. De simulatie batterij zou nu bijna 1 kWh gevuld zijn. Home Assistant bat_sim draaien. Een nr 2 zie ik ook wel zitten maar dan wel met een opener systeem.Cardwizard schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:46:
Beide accu’s weer met gemak vol kunnen krijgen vandaag, 2 zijn hier denk ik de sweet spot als ik alle apparatuur gebruik tijdens zonneschijn haal ik dan met die 2 net de avond en nacht.
Nummer 3 gaat er zeker komen als buffer en omdat het kan. 4 stuks zou echt overkill zijn
Je verliest inderdaad +-23% van je zelf opgewekte kWh's en als je bijv. geen terugleverboete hebt zal je er dus nu verlies op maken.gise schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:22:
Nu vraag ik me af, ik heb nu dat de salderingsregeling er is, geen overschot daarboven. Ik heb alleen gedurende een aantal maanden overschot binnen de dagen zelf, dat ik meer opwek die dag dan dat ik afneem van het net.
Met de RTE van ~77%, salderingsregeling en geen overschot gedurende het jaar, denk ik dat ik effectief er iets op achteruit ga momenteel?
Hmmm nee. Zoals @Devke al aangeeft, en ik gecheckt heb, is die knop geen onderdeel van de HW HA integratie. Ik heb ze wel:hjs schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:04:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/MVoau7lL6Jvf5uXhBra9PxAG.png?f=user_large)
Maar dat is het gevolg van de HA integratie met Unifi. En dan moet je in de Unifi integratie ook nog wat doen om die schakelaar te maken.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Denk zelfde also bij Homey / Homewizard app identificeren van een HW unit. Als je drukt gaan led lampjes knipperen zodat je weet welke unit je aan het configureren bent. Bijvoorbeeld hier een van mijn stekkers.Devke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:13:
[...]
Huh. Waar zie jij dat staan? Ik heb 12 entiteiten bij de batterij. Deze zie ik niet staan.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/mCnqt3RfbLRFsh6VPYc7POWW.jpg?f=fotoalbum_large)
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Ik hoopte op een makkelijke manier in HA waar je dus idd de batterij los kunt koppelen van de Wifi zonder dit fysiek in de app te moeten doen. Damn..... jammerTebbie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:39:
[...]
Denk zelfde also bij Homey / Homewizard app identificeren van een HW unit. Als je drukt gaan led lampjes knipperen zodat je weet welke unit je aan het configureren bent. Bijvoorbeeld hier een van mijn stekkers. [Afbeelding]
Wifi geknutsel is een “oplossing” voor nu wat je niet wil. Kwestie van “geduld” totdat Homewizard ontwikkelaars met een passende oplossing komen. Ik snap de “tweakers” mentaliteit hier en allemaal graag “gisteren” of misschien teleurgesteld waarom dergelijke functionaliteit er nog niet in zit.Devke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:02:
[...]
Ik hoopte op een makkelijke manier in HA waar je dus idd de batterij los kunt koppelen van de Wifi zonder dit fysiek in de app te moeten doen. Damn..... jammer
Mag al een luxe zijn dat er een API is waar we al info zelf kunnen uitvragen.
Ik wacht het af.
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Oh nee hoor. Ik zie het zelf ook als een tijdelijke oplossing. Er is daar m.b.t. de RTE winst te halen. Ik ben er even mee gestopt en zie de RTE lifetime weer terugzaken al is het mondjes maat. Wat je zegt, als tweaker is ons grootste struikelblok ......... geduld.Tebbie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:11:
[...]
Wifi geknutsel is een “oplossing” voor nu wat je niet wil. Kwestie van “geduld” totdat Homewizard ontwikkelaars met een passende oplossing komen. Ik snap de “tweakers” mentaliteit hier en allemaal graag “gisteren” of misschien teleurgesteld waarom dergelijke functionaliteit er nog niet in zit.
Mag al een luxe zijn dat er een API is waar we al info zelf kunnen uitvragen.
Ik wacht het af.
Op voorhand is de info bekend zoals die nu is zoals die is, daar kun je je als tweaker niet achter verschuilen als zijnde "waarom zit het er niet in?". Dat zou te makkelijk zijn.
Als de achterstand in Nederland zo groot is, waarom zouden ze er dan naar België sturen (moeilijker voor support, levering, enz).
We zullen zien wie er maandag wel op de lijst staat en misschien dan een vergelijking kunnen maken.
Kent er trouwens iemand een serieuze concurrent van de HomeWizard batterij?
Devke schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:34:
[...]
Kijk als je het over het duuveltje hebt![]()
. Daar zijn ze weer haha
Volgens mij heeft HW zich hier onlangs nog over uitgelaten in dit topic. Misschien even teruglezen.lanckwi schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:21:
Ik vraag me af of HomeWizard echt wel geintresseerd is in België met hun plug-in batterij...
Als de achterstand in Nederland zo groot is, waarom zouden ze er dan naar België sturen (moeilijker voor support, levering, enz).
We zullen zien wie er maandag wel op de lijst staat en misschien dan een vergelijking kunnen maken.
[...]
Homewizard heeft hier afgelopen vrijdag nog op gereageerd. Even terugbladeren. Juiste papieren voor België zijn nodig ook. Ik zou ook niet eerder uitleveren dan dat alles dicht zit. Ik denk dat je je hier vergist en dat dit wel goed komt.lanckwi schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:21:
Ik vraag me af of HomeWizard echt wel geintresseerd is in België met hun plug-in batterij...
[...]
Maar: gisterenmiddag begon hij opeens rood te knipperen. "Geen WiFi", en een melding in de app "Oops, we detected a problem. Please contact our support team". De WiFi heb ik opnieuw geconfigureerd, voor de zekerheid ook op de P1. Nu laadt en ontlaadt de batterij wel weer.
Alles dan weer in orde? Nee, want de capaciteit lijkt enorm veel kleiner dan voorheen. Hij ging vanmiddag binnen 35 minuten van 20% naar 100%, en vanavond binnen 60 minuten van 100% naar 0%. Kijkend naar de input en output van vandaag zie ik dat er vandaag 0.8kWh de batterij ingegaan is, en 0.6kWh de batterij uitgegaan. Terwijl ik 4kWh teruggeleverd heb aan het net.
Is er een manier om de capaciteit van de batterij te testen, of om de min- en max capaciteit terug te zetten naar fabrieksinstellingen? En mocht ik er zelf niet uitkomen, is dan de chatfunctie op de Homewizard website de beste manier om contact met hen op te nemen?
Je zou de batterij eens een x helemaal kunnen opladen vanuit het net. Er is een optie in de app. SoC drift?_fool schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:29:
Ik heb sinds maandag een Plugin Battery. Aansluiten was een fluitje van een cent, handleiding is keurig. Hij werd geleverd met ~40% lading, en had 's avonds al genoeg binnengehaald van de zonnepanelen om tot een uur of 22:30 stroom terug te leveren. Zo ook dinsdag, woensdag, donderdag. Dus ik trots als een pauw
Maar: gisterenmiddag begon hij opeens rood te knipperen. "Geen WiFi", en een melding in de app "Oops, we detected a problem. Please contact our support team". De WiFi heb ik opnieuw geconfigureerd, voor de zekerheid ook op de P1. Nu laadt en ontlaadt de batterij wel weer.
Alles dan weer in orde? Nee, want de capaciteit lijkt enorm veel kleiner dan voorheen. Hij ging vanmiddag binnen 35 minuten van 20% naar 100%, en vanavond binnen 60 minuten van 100% naar 0%. Kijkend naar de input en output van vandaag zie ik dat er vandaag 0.8kWh de batterij ingegaan is, en 0.6kWh de batterij uitgegaan. Terwijl ik 4kWh teruggeleverd heb aan het net.
Is er een manier om de capaciteit van de batterij te testen, of om de min- en max capaciteit terug te zetten naar fabrieksinstellingen? En mocht ik er zelf niet uitkomen, is dan de chatfunctie op de Homewizard website de beste manier om contact met hen op te nemen?
Had je een E code foutmelding?
Als ik die E-code had, kan ik me die niet herinnerenDevke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:31:
[...]
Je zou de batterij eens een x helemaal kunnen opladen vanuit het net. Er is een optie in de app. SoC drift?
Had je een E code foutmelding?

De optie om eenmalig vol te laden heb ik gezien idd. Die ga ik nu eens aanzetten dan. Dank!
[ Voor 14% gewijzigd door _fool op 15-03-2025 19:36 ]
Nee die foutmelding kun je volgens mij niet meer zien in de app. Misschien dat HW het kan zien in hun systeem. Succes, hopelijk is het daarmee opgelost. Mocht het wel een E code worden dan zit er niks anders op dan HW te benaderen._fool schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:35:
[...]
Als ik die E-code had, kan ik me die niet herinneren. Kan ik die nog ergens zien in een log/historie?
De optie om eenmalig vol te laden heb ik gezien idd. Die ga ik nu eens aanzetten dan. Dank!
Inmiddels knippert die weer rood. Ik laat het maar even voor wat het is. Ik gok erop dat dit met een firmware update te verhelpen moet zijn.
Die zijn er genoeg, zie ook: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.lanckwi schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:21:
[...]
Kortom, vermoedelijk niets fysieks, maar software (firmware).
Fun while it lasted: World Community Grid!
Heb hetzelfde probleem met beperkte capaciteit gehad voor de 2,5 dag dat de batterij heeft gewerkt: dag 1 had de batterij 0,3 kWh geladen tot 100% met een sprong van 13% naar 100%, en een crash van 78% naar 0% bij ontladen die avond. Dag 2 was 1,7 kWh geladen met een sprong van 56% naar 100% en geen crash in ontlaadcurve. De batterijsoftware leek nu aan te nemen dat er 44% degradatie was, en op dag 3 ook 1,7 kWh geladen met een gladde laadcurve naar 100%._fool schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:29:
Ik heb sinds maandag een Plugin Battery. Aansluiten was een fluitje van een cent, handleiding is keurig. Hij werd geleverd met ~40% lading, en had 's avonds al genoeg binnengehaald van de zonnepanelen om tot een uur of 22:30 stroom terug te leveren. Zo ook dinsdag, woensdag, donderdag. Dus ik trots als een pauw
Helaas sinds dag 3 in storing (E446).
De chatbot is waarschijnlijk de beste manier om contact op te nemen: leg het probleem uit en uiteindelijk zegt de chatbot dat een medewerker contact gaat opnemen per email. Daarna stoppen met het gesprek in die chat.
Ik heb zelf nog extra informatie toegevoegd in de chat die ik had gestart op 6 maart met de storing op 8 maart.
Gestopt met chatten na het volgende bericht van Wizzi:
Na een volle week wachten nog steeds geen reactie, en ben bang dat deze ook niet meer komt op deze chat. Waarschijnlijk door het opnieuw reageren in dezelfde chat, ook al reageerde Wizzi dus opnieuw dat een medewerker contact ging opnemen.Ons team zal je verder helpen via e-mail om een vervanging te regelen. Je hoeft niet in de chat te wachten. Ze zullen contact met je opnemen om de details te bespreken en een ophaalafspraak in te plannen.
Vandaag een nieuwe chat gestart: hopelijk na het weekend snel antwoord.
Een week wachten ga ik zelf niet opbrengen en zeker niet bij een batterij van 1395 euro, ik heb ook een ticket lopen en verwacht gewoon toch binnen 3 werkdag een antwoord te krijgen.TheSeb schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:35:
[...]
Heb hetzelfde probleem met beperkte capaciteit gehad voor de 2,5 dag dat de batterij heeft gewerkt: dag 1 had de batterij 0,3 kWh geladen tot 100% met een sprong van 13% naar 100%, en een crash van 78% naar 0% bij ontladen die avond. Dag 2 was 1,7 kWh geladen met een sprong van 56% naar 100% en geen crash in ontlaadcurve. De batterijsoftware leek nu aan te nemen dat er 44% degradatie was, en op dag 3 ook 1,7 kWh geladen met een gladde laadcurve naar 100%.
Helaas sinds dag 3 in storing (E446).
De chatbot is waarschijnlijk de beste manier om contact op te nemen: leg het probleem uit en uiteindelijk zegt de chatbot dat een medewerker contact gaat opnemen per email. Daarna stoppen met het gesprek in die chat.
Ik heb zelf nog extra informatie toegevoegd in de chat die ik had gestart op 6 maart met de storing op 8 maart.
Gestopt met chatten na het volgende bericht van Wizzi:
[...]
Na een volle week wachten nog steeds geen reactie, en ben bang dat deze ook niet meer komt op deze chat. Waarschijnlijk door het opnieuw reageren in dezelfde chat, ook al reageerde Wizzi dus opnieuw dat een medewerker contact ging opnemen.
Vandaag een nieuwe chat gestart: hopelijk na het weekend snel antwoord.
En zeker niet omdat de E nummers geen duidelijkheid verschaffen, of iets hardwarematig of softwarematig is of een of ander bug
Vanmiddag had ik een foutmelding (E 444) , een eerste hard reset gaf geen oplossing.
Stekker uit stopcontact gehaald en toen nog keer de grote draaiknop aan gezet om ( mocht het evt erin zitten ) reststroom te verwijderen.
Daarna voor zekerheid nog een minuut of 3 gewacht , stekker erin batterij weer aan , en toen heeft de batterij tot heden gewoon weer gewerkt.
Maar ik had van de week een rits van 6 a 7 E nummers in mijn app achter elkaar en vandaag dus een nieuwe .
Ik verwacht nu toch vanaf maandag tellend binnen 3 werkdagen een antwoord
[ Voor 14% gewijzigd door ivo1969 op 15-03-2025 21:58 ]
nee, het is echt een piep. En lijkt best random.hanev001 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:41:
[...]
is het niet een lager van een ventilator die bij een bepaald toerental een kleine beetje aanloopt.
Het is nu ook niet maar was 2 keer een periode.
Daarna niet meer gehoord.
Zie ook mijn filmpje:
@HomeWizard_NL heeft geen lijst van die nummers en hun betekenis (en, indien voor een foutcode mogelijk, de oplossing) gepubliceerd?ivo1969 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:53:
E nummers geen duidelijkheid verschaffen
Ander hier misschien op Tweakers.net een dergelijke lijst beginnen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Wat zou je in die lijst moeten zetten. De betekenis van de codes is onbekend en HW heeft al gezegt dat ze die niet gaan vrijgeven.JeroenH schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:33:
[...]
@HomeWizard_NL heeft geen lijst van die nummers en hun betekenis (en, indien voor een foutcode mogelijk, de oplossing) gepubliceerd?
Ander hier misschien op Tweakers.net een dergelijke lijst beginnen.
Ah, dat laatste wist ik niet. Wel jammer, dan ben je 100% afhankelijk van de leverancier. Minpuntje, zeker wanneer je als Tweaker deze batterij overweegt, zou ik zeggen. Maar goed, het is wat het is. Ik laat die van mijn nog steeds komen, hopen dat de minpuntjes zich niet gaan opstapelen.hanev001 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:38:
Wat zou je in die lijst moeten zetten. De betekenis van de codes is onbekend en HW heeft al gezegt dat ze die niet gaan vrijgeven.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dat weet ik, maar bepaalde richtlijn is wel handighanev001 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:38:
[...]
Wat zou je in die lijst moeten zetten. De betekenis van de codes is onbekend en HW heeft al gezegt dat ze die niet gaan vrijgeven.
Bijv een cv ketel kan ik niet maken maar die geeft wel eens een error code, in handleiding kan je dan zien a betekenis en b wat je zelf evt kan doen.
In de app alleen een E code en dat je contact met support op moet nemen.
Zet dan ook niks neer in de app.
Nu heb ik het zelf weer werkende gekregen, maar krijg ik straks te horen E444 is uitzetten en stekker uit stopcontact?
Ik weet niet in wat voor een auto je rijd maar als een lampje gaat branden in dashboard kan je dat opzoeken en weet je waar je aan toe bent
En bij codes waarbij homewizard weet wat te doen kan dat best beschreven worden
Mijn eerste melding met 6 E nummers op rij was het advies uitzetten, 90 sec wachten en aanzetten.
Wat is daar bedrijfsgeheim aan?
Nee eest paar uur in soort van stress ziitten.
[ Voor 13% gewijzigd door ivo1969 op 16-03-2025 09:51 ]
Begrijp me goed. Ik zou zelf ook liever een lijst zien met de verklaring van de codes en wat er eventueel zelf gedaan kan worden. Zelfs al is het alleen maar met de aanduiding dat het iets is dat je niet zelf kan oplossen. Helemaal niets weten is irritant.ivo1969 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:47:
[...]
Dat weet ik, maar bepaalde richtlijn is wel handig
Bijv een cv ketel kan ik niet maken maar die geeft wel eens een error code, in handleiding kan je dan zien a betekenis en b wat je zelf evt kan doen.
In de app alleen een E code en dat je contact met support op moet nemen.
Zet dan ook niks neer in de app.
Nu heb ik het zelf weer werkende gekregen, maar krijg ik straks te horen E444 is uitzetten en stekker uit stopcontact?
Ik weet niet in wat voor een auto je rijd maar als een lampje gaat branden in dashboard kan je dat opzoeken en weet je waar je aan te bent
Zelf heb ik veel units via wifi gekoppeld naar Homey en HomeWizard.
Ik heb de wifi in de internet modem uitgeschakeld en een aparte AMPLFI wifi unit gebruikt voor het wifi verkeer.
Verder heb ik alle IP-adressen static gemaakt in de instellingen per wifi gebruikers.
Hiermee verdwenen de meeste wifi problemen en je ben in staat het wifi verkeer te volgen.
Dus voor de batterij heb ik eerst deze in de app toe gevoegd en ben ik direct daarna naar de wifi router gegaan om het nieuw verkregen IP-adres static te maken..
Op deze wijze blijft het wifi netwerk stabiel.
Wel moet je even controleren of alle veldsterkte voldoende is. De P1 koppelaar is hier nogal zwak (56%).
[ Voor 6% gewijzigd door GL007 op 16-03-2025 10:06 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Netwerk is hier ook achteraf gezien stabiel.GL007 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:02:
Bij Exxx storingen zou de app zelf een bericht naar de cloud kunnen sturen. Vervolgens kan de cloud een bevestiging bericht sturen wat de storing is en welke actie je kunt nemen.
Zelf heb ik veel units via wifi gekoppeld naar Homey en HomeWizard.
Ik heb de wifi in de internet modem uitgeschakeld en een aparte AMPLFI wifi unit gebruikt voor het wifi verkeer.
Verder heb ik alle IP-adressen static gemaakt in de instellingen per wifi gebruikers.
Hierm verdwenen de meeste wifi problemen en je ben in staat het wifi verkeer te volgen.
Dus voor de batterij heb ik eerst deze in de app toe gevoegd en ben ik direct daarna naar de wifi router gegaan om het nieuw verkregen IP-adres static te maken..
Op deze wijze blijft het wifi netwerk stabiel.
Verder denk ik niet dat wifi bij E444 iets te maken heeft.
Waarom zou je een batterij om zo n situatie dan om laten ruilen??
Klinkt echt als piepjes.Stetho schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:02:
[...]
nee, het is echt een piep. En lijkt best random.
Het is nu ook niet maar was 2 keer een periode.
Daarna niet meer gehoord.
Zie ook mijn filmpje:
[...]
Staat jouw batterij bij de zelfscan afdeling van de Jumbo?
Bijvoorbeeld: alle E4-errors duiden op een probleem met het BMS (Battery Management System) of het voltage van een cel in het systeem. Dit zijn dus zaken die verder onderzocht moeten worden door ons technische team en hier is mogelijk een swap nodig. Het heeft in onze ogen geen meerwaarde om een datasheet te delen met errors die je als klant niet kan oplossen.
Mooi dan hoop ik morgen als de sodemieter een reactie van homewizard te krijgen .Devke schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:29:
@JeroenH zie link in de TS. Daar staat o.a. deze quote uit een post van HW aangaande de storingen:
Bijvoorbeeld: alle E4-errors duiden op een probleem met het BMS (Battery Management System) of het voltage van een cel in het systeem. Dit zijn dus zaken die verder onderzocht moeten worden door ons technische team en hier is mogelijk een swap nodig. Het heeft in onze ogen geen meerwaarde om een datasheet te delen met errors die je als klant niet kan oplossen.
Ik had een E444 error en heb hier al uitgelegd hoe opgelost, situatie wel veilig???
Woon in de buurt van Arnhem......
Thanks! Dat bevestigt m’n vermoeden. Op zich niet heel erg, hobbies kosten nou eenmaal ook geld, maar goed om rekening mee te houden.Taro schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:26:
[...]
Je verliest inderdaad +-23% van je zelf opgewekte kWh's en als je bijv. geen terugleverboete hebt zal je er dus nu verlies op maken.
Gisteravond even een keer de PiB tot 100% opgeladen via het net. Om 21:00 aangezet en deze was net iets na middernacht klaar. In de ochtend om 8 uur stond hij op 59% en dus de gehele nacht NoM gedraaid. Inmiddels gezakt naar 39% met het draaien van de wasmachine + gebruik stofzuiger maar nu staat hij weer lekker bij te laden vanaf de panelen.
Ben heel benieuwd naar de zomer, er zijn regelmatig dagen dat m’n gebruik gedurende de gehele dag niet boven de 3.7 kWh uitkomt, dus wordt interessant om te zien hoe de batterij zich dan verhoudt ten opzichte van het gebruik.
In April moet ik m’n meterstanden doorgeven dus heb de batterij in ieder geval op tijd binnen om een goeie vergelijking te kunnen maken tussen de contract periodes.
Uit- en weer inschakelen was geen oplossing maar opnieuw de setup doorlopen heeft wel geholpen. Nu geeft 'ie ook 90% aan. Hopen dat het zo blijft.
Ik zelf kom niet hoger dan 75, dus super fijn voor je👍👍Flodder325 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:42:
Deze week bijna een RTE van 84% weten te realiseren, dit gaat de goede kant op en is boven verwachting.
[Afbeelding]
Ben eigenlijk ook wel benieuwd waar andere hier op uitkomen, want gezien de E errors die ik heb gehad, is mijn batterij nog wel helemaal zo, zoals de batterij hoort te zijn?
[ Voor 15% gewijzigd door ivo1969 op 16-03-2025 13:58 ]
Even batterij op de voorgeschreven manier uit en aan en de verbinding was er weer.
Misschien heb ik een aparte manier van denkenfikkie123 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:43:
Vanmorgen was één vd batterij offline, geen wifi. Dat lag niet aan de batterij maar aan het accesspoint daar in de buurt die ook de verbinding met andere apparaten 'kwijt' was op het iot ssid. Andere apparaten herstelden de verbinding zelf.
Even batterij op de voorgeschreven manier uit en aan en de verbinding was er weer.
Momenteel werken hier de acces punten op zich goed, maar ik heb nog een klein ding met de thuis app van KPN, ondanks er werd gezegd we bellen nooit terug heb ik toch een terug bel afspraak staan van KPN

Dat zou inderdaad mooi zijn , maar hoop eigenlijk dat ze eerst "kleine " andere oneffigheden aanpakkenfikkie123 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:54:
Weet iemand of @HomeWizard_NL ook bezig is met widgets voor de android app? Als ze zoiets als hun energy display kunnen maken als widget voor Android zo dat mooi zijn.
Klein vraagje over de grafiek.Flodder325 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:42:
Deze week bijna een RTE van 84% weten te realiseren, dit gaat de goede kant op en is boven verwachting.
[Afbeelding]
Heb je de batterij maandag pas gekregen en aangesloten of zat er nog stroom in van de zondag ervoor.
Want nu lijkt het of er meer uit de accu is gekomen dan dat er in is gegaan.
Je hebt gelijk de maandag is wat vreemd idd, dit komt omdat er in de nacht van zondag op maandag nog wat in de batterij over was wat hij dus maandag heeft ontladen voordat hij weer ging laden.mike123 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:08:
[...]
Klein vraagje over de grafiek.
Heb je de batterij maandag pas gekregen en aangesloten of zat er nog stroom in van de zondag ervoor.
Want nu lijkt het of er meer uit de accu is gekomen dan dat er in is gegaan.
Als ik die maandag eruit haal zit ik weer rond de 77% rte
Dan ga je vast ook vertellen hoe je het dan gedaan hebt? Het blijft tweakers heFlodder325 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:42:
[Afbeelding]
Door stiekem te steggelen met de week ervoor dus
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 16-03-2025 14:54 ]
Je bent me voor, dit geeft idd vertekende beelden. Het was mooi, maar nog te mooi om waar te zijnFlodder325 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:13:
[...]
Je hebt gelijk de maandag is wat vreemd idd, dit komt omdat er in de nacht van zondag op maandag nog wat in de batterij over was wat hij dus maandag heeft ontladen voordat hij weer ging laden.
Als ik die maandag eruit haal zit ik weer rond de 77% rte
Ach hopen op een betere RTE mag gelukkig nog, voor nu blijft het dus steken tussen 75..77% hier.Devke schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:53:
[...]
Je bent me voor, dit geeft idd vertekende beelden. Het was mooi, maar nog te mooi om waar te zijn
Ik denk niet dat dit verbeterd in de zomer omdat alleen als ik op vollast kan ontladen een betere rte krijg.
Alhoewel in de zomer zwembad opzetten en de warmtepomp erop moet ook lekker wat slurpen uit de accu’s.
Let’s wait and see. 🤔
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.