Ik denk dat die tabel op zich prima was, maar als je wilt vergelijken dan is dit volgens mij het topic waar je het had moeten posten.Piddybull schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:06:
[...]
.... met mijn vergelijkingstabel die ik hier laatst postte......
.
Wifi is leuk, maar heeft zo zijn perks. Als eerste is het ontworpen om van een mobiel apparaat naar internet te komen, of naar een ander apparaat aan een kabel zoals een NAS.Rudi Vader schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:42:
[...]
Nee, ga ik wel proberen maar als dat nodig is dan is dat wel een bedroevend gegeven. Ik hoop dat dat gaat in mijn d-link accesspoints. Die zijn nogal recht-toe-recht-aan
Van wifi apparaat naar een ander wifi apparaat is een dingetje. Zeker als ook de data rate heel klein is en het wifi apparaat alleen 2.4GHz gebruikt. Alles in een access point is erop ingeregeld om vooral veel data te kunnen verstouwen (je wilt immers met 1GBit je TikToks kunnen bekijken
Dan kan het nog gebeuren dat je op 5GHz (laptop/tablet/telefoon) nergens last van hebt maar de buren staan keihard de 2.4GHz band vol te blaten.
Dus goede Wifi is niet makkelijk.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Is het al mogelijk om laden uit te stellen? Ik kijk momenteel naar de VitaPower en de HW Accu, maar het missen van deze functie is wel een groot gemis ten opzichte van de concurrenten.
Je kijkt naar het verkeerde apparaat, HW Pib is niet bedoeld voor dynamische tarieven of handelen. Dus er mist niets. Het is bedoeld voor NOMELD schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:21:
Is het al mogelijk om laden uit te stellen? Ik kijk momenteel naar de VitaPower en de HW Accu, maar het missen van deze functie is wel een groot gemis ten opzichte van de concurrenten.
3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus
Nee kan niet. Alleen door handmatig even de batterij op bv een Gastnetwerk te zetten en terug wanneer het jou uitkomt. Mijn modem staat automatiseren hiervan niet toe.ELD schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:21:
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Als je last heb van de buren 2.4 ghz kan het lonen een channel scan te doen. Minimaal 4 channels af zitten van een ander netwerk in de buurt is sowieso aan te raden!asing schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:13:
[...]
Wifi is leuk, maar heeft zo zijn perks. Als eerste is het ontworpen om van een mobiel apparaat naar internet te komen, of naar een ander apparaat aan een kabel zoals een NAS.
Van wifi apparaat naar een ander wifi apparaat is een dingetje. Zeker als ook de data rate heel klein is en het wifi apparaat alleen 2.4GHz gebruikt. Alles in een access point is erop ingeregeld om vooral veel data te kunnen verstouwen (je wilt immers met 1GBit je TikToks kunnen bekijken) en afzonderlijke wifi apparaten vooral niet elkaar te laten zien.
Dan kan het nog gebeuren dat je op 5GHz (laptop/tablet/telefoon) nergens last van hebt maar de buren staan keihard de 2.4GHz band vol te blaten.
Dus goede Wifi is niet makkelijk.
Homewizard kijkt wel naar dit soort opties. Meer richting de herfst. Heb het in een eerdere post gelezen.(RSH) schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:23:
[...]
Je kijkt naar het verkeerde apparaat, HW Pib is niet bedoeld voor dynamische tarieven of handelen. Dus er mist niets. Het is bedoeld voor NOM
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Je kan iets doen met HomeAssistant en je access points. Ik doe het zelf met Unifi maar je kan ook een los AP nemen met een HW socket en die schakelen.ELD schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:21:
Wil je dat soort dingen in je batterij, kijk dan eens naar een Sessy.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Tuya werkt niet lokaal, gaat allemaal via een server. Kijk eens naar je multicast settings, dat deed wonderen bij mijn wifi speakers.Rudi Vader schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:30:
[Afbeelding]
Weer een nieuwe hoofdstuk in de wifi problemen. Plotseling stopt de batterij met ontladen en wordt de stroom weer van het net betrokken. Midden in de nacht is dit even spontaan opgelost.
Afgelopen week verschillende accesspoints gebruikt en op verschillende afstanden van de batterij gezet. Wifi blijft totaal instabiel accesspoints zitten in een mesh. De goedkoopste tuya troep van de action blijft wel werken, zelfs buiten in mijn tuin (en daar moet het wel door een stenen muur heen, binnen niet)
[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 06-03-2025 13:00 ]
Wel of niet lokaal doet er niet toe. Hij verliest de verbinding met het netwerk. Daarnaast vermoed ik dat Homewizard ook niet helemaal lokaal werkt. Je kan via internet ook je hele handel en wandel uitlezen via https://hwenergy.app/dotternetta schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:52:
[...]
Tuya werkt niet lokaal, gaat allemaal via een server. Kijk eens naar je multicast settings, dat deed wonderen bij mijn wifi speakers.
Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)
Als je wil gaan handelen is een accu met een RTE van < 80% niet bijster geschikt. Omdat je in NOM-bedrijf de HW accu vult met "gratis" (of onder sommige omstandigheden zelfs "duur-als-je-het-teruglevert") zonnestroom kan dat uit. Als je daarmee gaat rekenen aan handelen met dynamische tarieven e.d. moet je echt heel grote prijsverschillen tussen goedkope en dure stroom hebben, en die heb je op niet heel veel dagen.(RSH) schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:23:
Je kijkt naar het verkeerde apparaat, HW Pib is niet bedoeld voor dynamische tarieven of handelen. Dus er mist niets. Het is bedoeld voor NOM
Dat is wel zeker. Kijk maar eens wat @HomeWizard_NL daar hier over zegt. Wat mij nog niet 100% helder is, maar dat dat ga ik zelf ook wel uitproberen, is hoe de accu precies reageert als je hem de toegang tot internet ontneemt. Dat de app etc dan niet meer werkt is me helder, maar dat is ook mijn bedoeling. Ik wil helemaal geen app, ik heb Home Assistant. Puur functioneel is voor NOM-bedrijf alleen communicatie over je interne netwerk tussen je accu en de P1-meter nodig, maar zoals je in die post van HW kunt lezen lekt er dus heel veel data de deur uit. Ik denk daar het mijne van.Rudi Vader schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:03:
Daarnaast vermoed ik dat Homewizard ook niet helemaal lokaal werkt. Je kan via internet ook je hele handel en wandel uitlezen via https://hwenergy.app/
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dat de p1 meter icm met de batterij werkt was gister wel duidelijk. De HW servers en app waren niet bereikbaar. De batterij ging vrolijk door. Ik heb in HA even gechecked. Bewust het vermogen in huis even verhoogd om te kijken wat de batterij deed. Verhoogde ook zijn teruglevering.JeroenH schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:16:
[...]
Als je wil gaan handelen is een accu met een RTE van < 80% niet bijster geschikt. Omdat je in NOM-bedrijf de HW accu vult met "gratis" (of onder sommige omstandigheden zelfs "duur-als-je-het-teruglevert") zonnestroom kan dat uit. Als je daarmee gaat rekenen aan handelen met dynamische tarieven e.d. moet je echt heel grote prijsverschillen tussen goedkope en dure stroom hebben, en die heb je op niet heel veel dagen.
[...]
Dat is wel zeker. Kijk maar eens wat @HomeWizard_NL daar hier over zegt. Wat mij nog niet 100% helder is, maar dat dat ga ik zelf ook wel uitproberen, is hoe de accu precies reageert als je hem de toegang tot internet ontneemt. Dat de app etc dan niet meer werkt is me helder, maar dat is ook mijn bedoeling. Ik wil helemaal geen app, ik heb Home Assistant. Puur functioneel is voor NOM-bedrijf alleen communicatie over je interne netwerk tussen je accu en de P1-meter nodig, maar zoals je in die post van HW kunt lezen lekt er dus heel veel data de deur uit. Ik denk daar het mijne van.
Internet uizetten zou geen effect mogen hebben maar dat nog niet geprobeerd.
Als je de verbinding naar buiten uit zet verlies je in ieder geval de optie voor updates van de firmware/software van de P1-meter en de batterij.JeroenH schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:16:
Dat is wel zeker. Kijk maar eens wat @HomeWizard_NL daar hier over zegt. Wat mij nog niet 100% helder is, maar dat dat ga ik zelf ook wel uitproberen, is hoe de accu precies reageert als je hem de toegang tot internet ontneemt. Dat de app etc dan niet meer werkt is me helder, maar dat is ook mijn bedoeling. Ik wil helemaal geen app, ik heb Home Assistant. Puur functioneel is voor NOM-bedrijf alleen communicatie over je interne netwerk tussen je accu en de P1-meter nodig, maar zoals je in die post van HW kunt lezen lekt er dus heel veel data de deur uit. Ik denk daar het mijne van.
Zeker nu HW nog bezig is met het oplossen van bugs en dus elke keer updates stuurt lijkt mij dat nu geen goed idee. Misschien in de toekomst als de boel stabiel is maar dan nog zal je zelf regelmatig de boel open moeten zetten en op updates controleren.
Ik wil helemaal niet handelen. In de zomer wil het nogal eens dat het voltage op de fases boven de 252 komt, enkele Enphase omvormers doen het dan 5 a 10 minuten niet meer. Ik wil de batterij(en) dan vooral laten laden op de pieken, Ik heb ook een plugin en een EV, maar als ik thuis werk heeft de vrouw de EV en ik de plugin, die plugin is te snel vol, de combo met een batterij lijkt daarom interessant. Wasmachines, Drogers vaatwassers etc vragen niet continue 2K+.(RSH) schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:23:
[...]
Dat is op zich wel handig. Goed idee.asing schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:36:
[...]
Je kan iets doen met HomeAssistant en je access points. Ik doe het zelf met Unifi maar je kan ook een los AP nemen met een HW socket en die schakelen.
Wil je dat soort dingen in je batterij, kijk dan eens naar een Sessy.
[ Voor 18% gewijzigd door ELD op 06-03-2025 13:35 ]
Als de zon omvormers uitvallen door een te hoog voltage dan heeft de batterij het zelfde probleem. Daar zit ook een omvormer in met de zelfde uitschakel regels omdat die zo wettelijk zijn voorgeschreven.ELD schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:31:
[...]
Ik wil helemaal niet handelen. In de zomer wil het nogal eens dat het voltage op de fases boven de 252 komt, enkele Enphase omvormers doen het dan 5 a 10 minuten niet meer. Ik wil de batterij(en) dan vooral laten laden op de pieken, Ik heb ook een plugin en een EV, maar als ik thuis werk heeft de vrouw de EV en ik de plugin, die plugin is te snel vol, de combo met een batterij lijkt daarom interessant. Wasmachines, Drogers vaatwassers etc vragen niet continue 2K+.
Het werkt beide kanten op, een spanningsval bij verbruik en een spanningsstijging bij teruglevering. Het lukt mij prima om onder de 252 te blijven bij voldoende lading, de batterijen voegen gewoon extra lading toe, dus het komt dan niet boven de 252.hanev001 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:40:
[...]
Als de zon omvormers uitvallen door een te hoog voltage dan heeft de batterij het zelfde probleem. Daar zit ook een omvormer in met de zelfde uitschakel regels omdat die zo wettelijk zijn voorgeschreven.
Tenzij je natuurlijk net voor dat punt de accu start met laden en daarmee dat hoge voltage lokaal voorkomt. Maar daarvoor zet 800 Watt onvoldoende zoden aan de dijk.hanev001 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:40:
[...]
Als de zon omvormers uitvallen door een te hoog voltage dan heeft de batterij het zelfde probleem. Daar zit ook een omvormer in met de zelfde uitschakel regels omdat die zo wettelijk zijn voorgeschreven.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Klopt, daarom het idee om 2 a 3 te doen, of voor de Vita te gaan.Taro schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:47:
[...]
Tenzij je natuurlijk net voor dat punt de accu start met laden en daarmee dat hoge voltage lokaal voorkomt. Maar daarvoor zet 800 Watt onvoldoende zoden aan de dijk.
De onderlinge communicatie tussen de P1meter en de accu werkt lokaal gewoon, ook zonder internet.Rudi Vader schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:03:
[...]
Wel of niet lokaal doet er niet toe. Hij verliest de verbinding met het netwerk. Daarnaast vermoed ik dat Homewizard ook niet helemaal lokaal werkt. Je kan via internet ook je hele handel en wandel uitlezen via https://hwenergy.app/
Tuya werkt dan niet meer, dat bedoelde ik.
Dus de problemen die je hebt zitten in je netwerk lokaal, verwacht ik.
Kan homewizard misschien aangeven bij welke uitleverdatum/tijd ze nu zijn?
En wat de verwachting is met uitlevering kwa datums?
Dank voor jullie hulp!
Dank voor jullie hulp!
[ Voor 22% gewijzigd door Hieperdepiep op 06-03-2025 14:14 ]
ze zitten nu rond 12:00 27-6Hieperdepiep schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:13:
Kan homewizard misschien aangeven bij welke uitleverdatum/tijd ze nu zijn?
Dank voor jullie hulp!
Tuya moet net zoals deze accu verbinding maken met mijn netwerk. Waar de gegevens daarna ook naar toe gaan en in dat stuk lijkt het mis te gaan. Nu ben ik een redelijk techfreak/übernerd en heb een apart domotica wifi mesh netwertk.dotternetta schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:01:
[...]
De onderlinge communicatie tussen de P1meter en de accu werkt lokaal gewoon, ook zonder internet.
Tuya werkt dan niet meer, dat bedoelde ik.
Dus de problemen die je hebt zitten in je netwerk lokaal, verwacht ik.
Op dat netwerk heb ik een voor particuliere begrippen een belachelijke hoeveelheid spullen erop staan en niets heeft een probleem. Alles wat via China moet of niet noodzakelijker wijs op mijjn normale netwerk moet, gaat via het domotica netwerk. Dat varieert van wat esp32/wled controllertjes, tot mijn vaatwasser, robotstofzuiger, 3d printers of mijn switchbot gordijnen. Ook hangt/staat/ligt het op plekken die moeilijker internet kan krijgen dan die batterij. En geen van allen heeft problemen met mijn netwerk. Mijn huis zou voor een Homewizard engineer de ideale test plek zijn.
Dus ik kan redelijk onderbouwen dat het niet het netwerk is maar dat de batterij gammele wifi heeft. Dus als er zo'n engineer in de buurt van Alkmaar woont, van harte uitgenodigd!
Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)
We zien hier veel wifi mesh probleempjes icm HW, probeer ze eens op een apart routerje (zonder client isolation, maar dat wist je vast al) Ben wel benieuwd wat jij veel verbonden apparaten vindt.Rudi Vader schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:48:
[...]
Tuya moet net zoals deze accu verbinding maken met mijn netwerk. Waar de gegevens daarna ook naar toe gaan en in dat stuk lijkt het mis te gaan. Nu ben ik een redelijk techfreak/übernerd en heb een apart domotica wifi mesh netwertk.
Op dat netwerk heb ik een voor particuliere begrippen een belachelijke hoeveelheid spullen erop staan en niets heeft een probleem. Alles wat via China moet of niet noodzakelijker wijs op mijjn normale netwerk moet, gaat via het domotica netwerk. Dat varieert van wat esp32/wled controllertjes, tot mijn vaatwasser, robotstofzuiger, 3d printers of mijn switchbot gordijnen. Ook hangt/staat/ligt het op plekken die moeilijker internet kan krijgen dan die batterij. En geen van allen heeft problemen met mijn netwerk. Mijn huis zou voor een Homewizard engineer de ideale test plek zijn.
Dus ik kan redelijk onderbouwen dat het niet het netwerk is maar dat de batterij gammele wifi heeft. Dus als er zo'n engineer in de buurt van Alkmaar woont, van harte uitgenodigd!
[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 06-03-2025 15:01 ]
Vandaag weer totaal een uur of 2 contact gehad met de KPN, ten eerste de medewerkers /sters doen echt hem best dat mag ook wel gezegd worden.Rudi Vader schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:48:
[...]
Tuya moet net zoals deze accu verbinding maken met mijn netwerk. Waar de gegevens daarna ook naar toe gaan en in dat stuk lijkt het mis te gaan. Nu ben ik een redelijk techfreak/übernerd en heb een apart domotica wifi mesh netwertk.
Maar goed vandaag de V12 aangesloten, kon ik niet meer in loggen op de webinterface van het modem.
Na veel geouwehoer, ja eindelijk via firefox aan de praat gekregen en later in de middag ook weer in edge.
Maar goed ik heb dus 3 wifiboosters die gerest gegeven en weer opnieuw aansluiten, en ja hoor weer internet om te huilen.
Boven de tv kreeg geen verbinding meer, de P1 meter niet , om gek van te worden.
Maar goed kop koffie, met de hond wandeling gemaakt in de zon en kreeg ik een eureka momentje.
Op de slaapkamer zat nog een utp aansluiting in de muur, ( shit eerste was leeg) ja bij 2e ingang ja hoor daar wel een aanlsluiting.
Ik de een utp kabel opgensort en wifibooster ook op slaapkamer bekabeld aangesloten en van uit daar ook de tv.
En pppppffffffff het is mij gelukt , rete snel alles en geen storing meer ( tot nu toe)
Vanmiddag heb ik de belofte gekregen dat KPN mij terug zal bellen, want op afstand was gewoon een en ader bij mij niet uit te lezen ( daarom mede reden dat de V10 is omgeruild door KPN voor een V12).
En dan maar eens kijken hoe ze het hier nu uitkunnen lezen, en of alles goed is.
Want niks frusterenders om steeds weer of een P1 meter, of je batterij, of daiking airco of what ever opnieuw te moeten connecten
Koop een router van een normaal merk of een mesh systeem en gebruik de router van kpn enkel als modem. Die zooi die die providers geven is alleen maar elende. Modem in bridge mode laten zetten en klaar.ivo1969 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:02:
[...]
Vandaag weer totaal een uur of 2 contact gehad met de KPN, ten eerste de medewerkers /sters doen echt hem best dat mag ook wel gezegd worden.
Maar goed vandaag de V12 aangesloten, kon ik niet meer in loggen op de webinterface van het modem.
Na veel geouwehoer, ja eindelijk via firefox aan de praat gekregen en later in de middag ook weer in edge.
Maar goed ik heb dus 3 wifiboosters die gerest gegeven en weer opnieuw aansluiten, en ja hoor weer internet om te huilen.
Boven de tv kreeg geen verbinding meer, de P1 meter niet , om gek van te worden.
Maar goed kop koffie, met de hond wandeling gemaakt in de zon en kreeg ik een eureka momentje.
Op de slaapkamer zat nog een utp aansluiting in de muur, ( shit eerste was leeg) ja bij 2e ingang ja hoor daar wel een aanlsluiting.
Ik de een utp kabel opgensort en wifibooster ook op slaapkamer bekabeld aangesloten en van uit daar ook de tv.
En pppppffffffff het is mij gelukt , rete snel alles en geen storing meer ( tot nu toe)
Vanmiddag heb ik de belofte gekregen dat KPN mij terug zal bellen, want op afstand was gewoon een en ader bij mij niet uit te lezen ( daarom mede reden dat de V10 is omgeruild door KPN voor een V12).
En dan maar eens kijken hoe ze het hier nu uitkunnen lezen, en of alles goed is.
Want niks frusterenders om steeds weer of een P1 meter, of je batterij, of daiking airco of what ever opnieuw te moeten connecten
Ik weet het, heb dat hier vaker gehoord, en niet dat ik eigenwijs ben, maar ik heb niet overal verstand / kennis van.crryp schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:11:
[...]
Koop een router van een normaal merk of een mesh systeem en gebruik de router van kpn enkel als modem. Die zooi die die providers geven is alleen maar elende. Modem in bridge mode laten zetten en klaar.
Daarbij moet ik het vaak allemaal zelf oplossen of door het internet af te struinen hoe een en ander werkt of opgelost kan worden.
Nu werkt het en ben daar blij mee.
Mocht het toch weer gezever opleveren dan ga ik maar voor een fritzbox denk ik, met evt een repeater van dat merk.
Maar ik hoop gewoon dat het nu blijft werken, voor mijn doeleinden werkt het goed
Ga ik proberen. Ik denk dat ik op minstens 100+ apparaten kom die op mijn domotica netwerk zit. Misschien dat mede-tweakers daar niet van opkijken maar ik vergeleek het ook met een gemiddeld partikulier netwerk.dotternetta schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:52:
[...]
We zien hier veel wifi mesh probleempjes icm HW, probeer ze eens op een apart routerje (zonder client isolation, maar dat wist je vast al) Ben wel benieuwd wat jij veel verbonden apparaten vindt.
Momenteel ben ik een geïnteresseerde stille meelezer maar nu toch moment om me in de discussie te mengen.ELD schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:21:
Niet alleen NOM of dynamische tarieven is een overweging mee te doen. Voor mij is het nadrukkelijk ook een beweegreden dat een batterij (kan) bijdragen aan de congestieproblematiek.
Gisteren mocht Stedin haar woordje op tv doen. Wat je er ook van kan vinden: Een bijdrage om met name het net te ontlasten tussen 1600 en 2200 en in iets mindere mate tussen 06:00 09:00 en omgekeerd het verminderen van de teruglevering rond het middaguur is wel een bijdrage waar het net wat aan heeft.
En dat loopt natuurlijk vaak gelijk met de dynamische tarieven over de dag
Vanuit dat perspectief is het interessant om in de laadstrategie te kunnen nemen dat laden pas begint om 09:00 en zo mogelijk geoptimaliseerd rond 12:00-13:00.
Met mijn 9 zonnepanelen en 2700 kWh opwek zou een in te stellen startmoment van laden al heel erg prettig gevoel opleveren.
Volgens mij liggen de tarieven in de ochtend hoger. Ik snap dat je dan pas na 9 wilt laden. Echter deze batterij laad niet uit het net. Je kunt hem handmatig wel laten laden maar waarom zou je dat willen als de kWh's van het dak vallen. Dus ik denk dat je hier dan prima mee uit de voeten kan. NOM draaien gebeurd ook automatisch als je batterij lading heeft en je panelen niet voldoende zelf meer opwekken.Onnooooo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:22:
[...]
Momenteel ben ik een geïnteresseerde stille meelezer maar nu toch moment om me in de discussie te mengen.
Niet alleen NOM of dynamische tarieven is een overweging mee te doen. Voor mij is het nadrukkelijk ook een beweegreden dat een batterij (kan) bijdragen aan de congestieproblematiek.
Gisteren mocht Stedin haar woordje op tv doen. Wat je er ook van kan vinden: Een bijdrage om met name het net te ontlasten tussen 1600 en 2200 en in iets mindere mate tussen 06:00 09:00 en omgekeerd het verminderen van de teruglevering rond het middaguur is wel een bijdrage waar het net wat aan heeft.
Vanuit dat perspectief is het interessant om in de laadstrategie te kunnen nemen dat laden pas begint om 09:00 en zo mogelijk geoptimaliseerd rond 12:00-13:00.
Met mijn 9 zonnepanelen en 2700 kWh opwek zou een in te stellen startmoment van laden al heel erg prettig gevoel opleveren.
Edit : Wil je toch eerst leveren aan het net dan kun je eerder genoemde opties even gebruiken om niet te laden (middels je panelen).
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 06-03-2025 15:28 ]
Dit gaat off topic maar toch een reactie.Onnooooo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:22:
[...]
Momenteel ben ik een geïnteresseerde stille meelezer maar nu toch moment om me in de discussie te mengen.
Stedin kan wel oproepen doen maar moet daar dan zelf ook wat tegenover zetten en daar is geen sprake van. Netwerktarieven zijn een vast bedrag ongeacht het moment van gebruik in kwh en/of belasting in vermogen. Als ze voor het aanpassen van het gebruik eens met een aanpassing van het netwerktarief zouden komen wil ik overwegen om mijn gebruik aan te passen. Echter tot die tijd maak ik gebruik van het net zoals ik wil, ik heb daar voor betaald. Ze zijn in gebreken omdat ze verkopen wat ze niet kunnen leveren.
Dag,
Gisteren heb ik een batterij ontvangen. Aansluiten ging eenvoudig en daarna begon hij op te laden en in de avond te ontladen tot ongeveer 01.00 uur vannacht.
Sinds vanochtend staat hij in de ruststand. Laadt niet meer op. Hij is leeg, maar toont in de app dat hij 100% gevuld is. Een paar keer gereboot en opnieuw verbinding gemaakt, maar geen resultaat.
Een mail gestuurd naar thuisbatterij@homewizard.nl, voorzien van screenshots van de app, maar als antwoord kreeg ik van "wizzie", een chatbot, oplossingen die ik allemaal al geprobeerd heb.
Heeft een van jullie dit wel eens gehad?
Gisteren heb ik een batterij ontvangen. Aansluiten ging eenvoudig en daarna begon hij op te laden en in de avond te ontladen tot ongeveer 01.00 uur vannacht.
Sinds vanochtend staat hij in de ruststand. Laadt niet meer op. Hij is leeg, maar toont in de app dat hij 100% gevuld is. Een paar keer gereboot en opnieuw verbinding gemaakt, maar geen resultaat.
Een mail gestuurd naar thuisbatterij@homewizard.nl, voorzien van screenshots van de app, maar als antwoord kreeg ik van "wizzie", een chatbot, oplossingen die ik allemaal al geprobeerd heb.
Hoe nieuwe verbinding gemaakt?Albert60 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:53:
Dag,
P1 meter verwijderen , opnieuw erin en kijken of ding weer groen wordt.
Dan boven de led strip van de batterij op knop drukken tot blauw gaat knipperen, om vervolgens in de app opnieuw ter verbinden.
Dat was hier de oplossing
Ik wil mijn zonnepanelen elektriciteit op het net laten zetten wanneer er krapte is in vraag aan elektriciteit. Ik wil vooral mijn batterijen laden als er krapte is voor productie. Er is geen enkele behoefte om de batterij te ontladen voor de markt of om erop te handelen.Devke schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:26:
[...]
Volgens mij liggen de tarieven in de ochtend hoger. Ik snap dat je dan pas na 9 wilt laden. Echter deze batterij laad niet uit het net. Je kunt hem handmatig wel laten laden maar waarom zou je dat willen als de kWh's van het dak vallen. Dus ik denk dat je hier dan prima mee uit de voeten kan. NOM draaien gebeurd ook automatisch als je batterij lading heeft en je panelen niet voldoende zelf meer opwekken.
Edit : Wil je toch eerst leveren aan het net dan kun je eerder genoemde opties even gebruiken om niet te laden (middels je panelen).
Gewoon om het openbare net met mijn eigen kleine bijdrage zo goed mogelijk te gebruiken (en daarmee ook mogelijk te maken dat meer mensen zonnepanelen en warmtepompen kunnen toepassen of nog basale: een elektriciteitsaansluiting kunnen blijven krijgen en de netwerkkosten niet toe te laten nemen).
Ik ben erg gecharmeerd van het systeem van HW vanwege de eenduidige en eenvoudige invulling van de doelstelling (NOM). En als die dan is gerealiseerd denk ik. Hoe kan ik verder optimaliseren? En als ik de reacties lees hebben velen dat.
Het optimaliseren kan van uit financieel oogpunt, milieu en vanuit mijn derde argument: maatschappelijke betrokkenheid (weliswaar niet opgegroeid maar wel we in geboren dus besmet
Overigens heb ik 02 juli 2024 12:56 besteld dus ik moet nog heeeeel laaaang wachten op die ene batterij.
Besteld 27/6/24, betaling eerder deze week, beide batterijen vandaag keurig volgens opgave geleverd. Installatie ging zonder problemen, (over)duidelijke instructies in de app en zowel batterij en P1-dongel worden geupdate gedurende process.
Geleverd met ca. 50% lading en inmiddels staan ze lekker op te laden. Geluidsniveau is verwaarloosbaar.
Geleverd met ca. 50% lading en inmiddels staan ze lekker op te laden. Geluidsniveau is verwaarloosbaar.
:strip_exif()/f/image/N1Wj66Qi3WLoYkOgqp6K46ek.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt! Ik ga 'm even testen en bedenken of ik dit toch wil combineren naar één getalletje. De gauges zijn gecombineerd, de onderste tiles zijn op basis van jouw templates.crryp schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:52:
Misschien nog leuk voor de HA gebruikers een inschatting hoelang je batterij nog vooruit kan of nog moet opladen.
[/code]

De smaken die je nu hebt met de batterij is laaduistel door de eerder genoemde mogelijkheden in te zetten. Batterij van de wifi halen. Een mooiere optie in HW app is er (nog) niet. Houdt er rekening mee dat de batterij pas gaat laden als er meer productie is van je panelen dan verbruik is. Je kunt ook in de app de batterij op "opladen" drukken. Echter komt de stroom dan uit het net (mits je onvoldoende opwekt). Je kunt hem ook weer handmatig stoppen. De batterij zal dan in NOM springen. Dus denk je een uurtje later in de avond de tarieven zijn leuk nu en heb je de slag handmatig opladen al een x gemaakt dan kun je daar pas weer gebruik van maken als de batterij leeg is. Heb dat al eens getest. Alles wat je anders dan dit wilt kan (nog) niet.Onnooooo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:59:
[...]
Ik wil mijn zonnepanelen elektriciteit op het net laten zetten wanneer er krapte is in vraag aan elektriciteit. Ik wil vooral mijn batterijen laden als er krapte is voor productie. Er is geen enkele behoefte om de batterij te ontladen voor de markt of om erop te handelen.
Gewoon om het openbare net met mijn eigen kleine bijdrage zo goed mogelijk te gebruiken (en daarmee ook mogelijk te maken dat meer mensen zonnepanelen en warmtepompen kunnen toepassen of nog basale: een elektriciteitsaansluiting kunnen blijven krijgen en de netwerkkosten niet toe te laten nemen).
Ik ben erg gecharmeerd van het systeem van HW vanwege de eenduidige en eenvoudige invulling van de doelstelling (NOM). En als die dan is gerealiseerd denk ik. Hoe kan ik verder optimaliseren? En als ik de reacties lees hebben velen dat.
Het optimaliseren kan van uit financieel oogpunt, milieu en vanuit mijn derde argument: maatschappelijke betrokkenheid (weliswaar niet opgegroeid maar wel we in geboren dus besmet)
Overigens heb ik 02 juli 2024 12:56 besteld dus ik moet nog heeeeel laaaang wachten op die ene batterij.
Na precies een maand is het voor de eerste keer gelukt de hele batterij vol te krijgen 
Eerste maand 24,58 kWh opgeslagen en daar 17,71 kWh van kunnen gebruiken. (RTE 72%)
Dit zijn nog steeds tijden dat ik het meeste opwek gewoon direct kan inzetten. Verwacht in de maanden die zullen volgen wel dat het een stuk beter gaat worden.
(om een voorbeeld van vandaag te geven.
verbruik tot nu toe 14.5 kWh
opwek 12.1
direct verbruik 10.1 (waarvan 3.36 op de batterij, en ook al 0.56 weer gebruikt)
import 4,4
export 2.0)
export eerdere dagen allemaal onder de 1
Eerste maand 24,58 kWh opgeslagen en daar 17,71 kWh van kunnen gebruiken. (RTE 72%)
Dit zijn nog steeds tijden dat ik het meeste opwek gewoon direct kan inzetten. Verwacht in de maanden die zullen volgen wel dat het een stuk beter gaat worden.
(om een voorbeeld van vandaag te geven.
verbruik tot nu toe 14.5 kWh
opwek 12.1
direct verbruik 10.1 (waarvan 3.36 op de batterij, en ook al 0.56 weer gebruikt)
import 4,4
export 2.0)
export eerdere dagen allemaal onder de 1
[ Voor 26% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-03-2025 16:47 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Heb hier hetzelfde probleem: ook gisteren een batterij ontvangen en 's avonds aangesloten. De batterij was 45% opgeladen en ontlaadde tot 0% gedurende de nacht.Albert60 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:53:
Dag,
Vanochtend aan het opladen sinds 7:55 met om 9:05 een rare sprong:
Laadtoestand 8:55: 12%, opladen met gemiddeld 500W
Laadtoestand 9:00: 13%, opladen met gemiddeld 340W
Laadtoestand 9:05: 100%, opladen met gemiddeld 230W
Laadtoestand 9:10: 100%, opladen gestopt.
Inmiddels een paar ontlaadmomentjes gehad die normaal leken (2% eraf, 2% bijladen), zal kijken wat er vanavond gebeurt en of de batterij ineens naar 0% crasht.
Bericht gestuurd naar HomeWizard support, en wacht hun reactie af.
Mooie setup, Is dat 1 aparte, dedicated groep die je daar hebt?Erik-1978 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:00:
Besteld 27/6/24, betaling eerder deze week, beide batterijen vandaag keurig volgens opgave geleverd. Installatie ging zonder problemen, (over)duidelijke instructies in de app en zowel batterij en P1-dongel worden geupdate gedurende process.
[Afbeelding]
- Bij mij staat batterij nummer 1 op zolder, op een algemene WCD (licht + WCD kantoor, badkamer, allemaal redelijk licht spul dus)
Denk niet dat ik batterij 2 daarbij kan zetten, wel? (2 batterijen op gedeelde groep = no go, of is dit wel mogelijk?) - Als ik de startpost lees zou ik een evt. tweede batterij wel op een andere gedeelde groep kunnen, met beperking van max 800W ontladen (maar wel 2x800W=1600W opladen).
- Beste optie is om een aparte groep aan te laten leggen hiervoor, die zou dan naar zolder moeten (veiligste plek), dan kan ik max 2x800W - 1600W laden en ontladen
Is het de insteek van Homewizard dat de batterij op termijn ook geladen kan worden wanneer de meest gunstige tarieven gelden?
Dit met name voor gebruik/functionaliteit accu van november t/m januari/februari.
Dit met name voor gebruik/functionaliteit accu van november t/m januari/februari.
MT 1x 5.12 kWh V151
Ik lees regelmatig problemen met de wifi verbinding vd accu, gek genoeg heb ik die ervaring helemaal niet.
Ik heb een mesh netwerk van TP-link waarbij de wifi punten onderling een wifi backbone hebben op 6ghz.
Nu zijn dit niet de top end wifi mesh apparaten maar in mijn situatie werkt het allemaal prima.
Hiervoor had ik het access punt in de meterkast staan maar daar ging het mis door storingen omdat iedereen datzelfde deed waardoor alle routers in het rijtje van huizen een probleem kregen.
Ik heb destijds mijn access punt verhuisd onder de trap in de trapkast dat zorgt meteen voor een goede verbinding naar de andere verdiepingen doordat het trapgat eigenlijk alleen maar houten trappen heeft door het huis.
Wellicht is verplaatsing van access punten een mogelijkheid die men kan doen als je storingen ervaart.
Ik heb een mesh netwerk van TP-link waarbij de wifi punten onderling een wifi backbone hebben op 6ghz.
Nu zijn dit niet de top end wifi mesh apparaten maar in mijn situatie werkt het allemaal prima.
Hiervoor had ik het access punt in de meterkast staan maar daar ging het mis door storingen omdat iedereen datzelfde deed waardoor alle routers in het rijtje van huizen een probleem kregen.
Ik heb destijds mijn access punt verhuisd onder de trap in de trapkast dat zorgt meteen voor een goede verbinding naar de andere verdiepingen doordat het trapgat eigenlijk alleen maar houten trappen heeft door het huis.
Wellicht is verplaatsing van access punten een mogelijkheid die men kan doen als je storingen ervaart.
Beste @Canis Lupus
Ik had reeds kabel liggen op voorzolder / overloop t.b.v. een mogelijk later te plaatsen sauna. Ik heb dus 'tijdelijk' 2 wandcontactdozen aangesloten op seperate fases van gemeenschappelijke 3f groep (achter een 3f Alamat). Dus 1 batterij per fase.
Ik ga ze uiteindelijk verplaatsen naar de kelder (onder de meterkast) op aparte groep.
Ik zou inderdaad niet 2 batterijen bijplaatsen op een bestaande groep, beide op een aparte groep lijkt mij de betere/veiligere keuze.
Ik had reeds kabel liggen op voorzolder / overloop t.b.v. een mogelijk later te plaatsen sauna. Ik heb dus 'tijdelijk' 2 wandcontactdozen aangesloten op seperate fases van gemeenschappelijke 3f groep (achter een 3f Alamat). Dus 1 batterij per fase.
Ik ga ze uiteindelijk verplaatsen naar de kelder (onder de meterkast) op aparte groep.
Ik zou inderdaad niet 2 batterijen bijplaatsen op een bestaande groep, beide op een aparte groep lijkt mij de betere/veiligere keuze.
Canis Lupus schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:16:
[...]
Mooie setup, Is dat 1 aparte, dedicated groep die je daar hebt?
- Bij mij staat batterij nummer 1 op zolder, op een algemene WCD (licht + WCD kantoor, badkamer, allemaal redelijk licht spul dus)
Denk niet dat ik batterij 2 daarbij kan zetten, wel? (2 batterijen op gedeelde groep = no go, of is dit wel mogelijk?)
Vanmorgen mail gehad van HomeWizard dat ze 1 batterij gaan omruilen want defect.diedvdyk schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:25:
Ik heb gisteren mijn 2 batterijen ontvangen.
Om 15:00 uur aangesloten, een kind kan de was doen.
Totdat om 22:55 uur de dedicated groep voor de batterijen en de bijhorende fase eruit knalde.
Geen foutcodes in de app, maar ik heb de batterijen uitgezet en HomeWizard gemaild.
Ik wacht nu op antwoord van een echt mens en niet die chatbot van hun.
Het gebeurt morgen al, dat noem ik nog eens snelle service !
Edit. Nvt.
[ Voor 101% gewijzigd door Devke op 06-03-2025 17:46 ]
Het voordeel van een forum is dat je daarvoor de zoekfunctie kunt gebruiken.Gohf046 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:27:
Is het de insteek van Homewizard dat de batterij op termijn ook geladen kan worden wanneer de meest gunstige tarieven gelden?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Morgen word de defecte opgehaald, waarschijnlijk krijg je de nieuwe een dag laterdiedvdyk schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:34:
[...]
Vanmorgen mail gehad van HomeWizard dat ze 1 batterij gaan omruilen want defect.
Nee, gaat tegelijkertijd. Ik heb 2 opeenvolgende ordernummers van Transmission.dotternetta schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:04:
[...]
Morgen word de defecte opgehaald, waarschijnlijk krijg je de nieuwe een dag later
Ja ik weet dat over het algemeen negatieve ervaringen meer gedeeld worden dan positieve, ik ben blij met mijn accu en de tweede is in pre-order……. Maar ik vind de mate van defecte accu’s/storingen alleen hier op het forum al best hoog of vergis ik mij hier? Maak ik mij wel ietwat zorgen om
Waarom zorgen over maken? leuk is het niet als je batterij niet functioneert of kapot is, maar staat tegenover dat he ook wat ik hier lees het altijd snel en netjes wordt opgelost.Cardwizard schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:19:
Ja ik weet dat over het algemeen negatieve ervaringen meer gedeeld worden dan positieve, ik ben blij met mijn accu en de tweede is in pre-order……. Maar ik vind de mate van defecte accu’s/storingen alleen hier op het forum al best hoog of vergis ik mij hier? Maak ik mij wel ietwat zorgen om
Storingen kunnen er altijd zijn, maar is ( althans hierzo) een combinatie van en ligt niet alleen aan de batterij
Verder zijn er toch al vrij snel bug fixes aangepakt
Ik heb dezelfde zorg. Eerder sprak men van 1% omruiling; ik krijg de laatste dagen het idee dat dit percentage hoger moet liggen.ivo1969 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:22:
[...]
Waarom zorgen over maken? leuk is het niet als je batterij niet functioneert of kapot is, maar staat tegenover dat he ook wat ik hier lees het altijd snel en netjes wordt opgelost.
Storingen kunnen er altijd zijn, maar is ( althans hierzo) een combinatie van en ligt niet alleen aan de batterij
Verder zijn er toch al vrij snel bug fixes aangepakt
Wij zitten in de “eind april” batch en ga er vanuit dat de eerste kinderziektes dan onder schot zijn. En ik lees ook dat er sprake is van snelle omruiling en actieve ondersteuning, maar laten we eerlijk zijn: een product van 1395 euro hoort niet binnen de eerste week / weken stuk te gaan (dus de service lijkt me een normaal onderdeel van de garantie)…
Mijn zorg zit hem meer in de kwaliteit op lange termijn; als we nu dit soort defecten zien; hoe moet ik dat zien irt de levensduur en het feit dat na 2 jaar een defect altijd 329 euro kost?
Hoewel ik geloof heb in dit product, en waardeer dat er zoveel actieve communicatie is vanuit HW, zou het wellicht fijn zijn als we wat meer inzicht krijgen in de achtergrond van de foutcodes die vaak reden zijn tot omruil. Is het software matig en dus op te lossen of is er echt sprake van hardwarematige problemen in deze batches?
Garantie zou even lang als de verwachte levensduur van het product moeten zijn.frankj030 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:32:
[...]
Ik heb dezelfde zorg. Eerder sprak men van 1% omruiling; ik krijg de laatste dagen het idee dat dit percentage hoger moet liggen.
Wij zitten in de “eind april” batch en ga er vanuit dat de eerste kinderziektes dan onder schot zijn. En ik lees ook dat er sprake is van snelle omruiling en actieve ondersteuning, maar laten we eerlijk zijn: een product van 1395 euro hoort niet binnen de eerste week / weken stuk te gaan (dus de service lijkt me een normaal onderdeel van de garantie)…
Mijn zorg zit hem meer in de kwaliteit op lange termijn; als we nu dit soort defecten zien; hoe moet ik dat zien irt de levensduur en het feit dat na 2 jaar een defect altijd 329 euro kost?
Hoewel ik geloof heb in dit product, en waardeer dat er zoveel actieve communicatie is vanuit HW, zou het wellicht fijn zijn als we wat meer inzicht krijgen in de achtergrond van de foutcodes die vaak reden zijn tot omruil. Is het software matig en dus op te lossen of is er echt sprake van hardwarematige problemen in deze batches?
Dus als er veel units met productie fouten/structurele mankementen zijn na 2 jaar, dan is het aanvechten van de "te korte" garantie het wel waard. Verwachte levensduur aldus HW is 15 jaar, dus een termijn tussen 9-12 jaar garantie zou mijns inzien passend zijn. Andere leveranciers bieden dit ook aan en is dus marktconform.
[ Voor 5% gewijzigd door Henkoes op 06-03-2025 18:48 ]
Volgens mij heb je omruil garantie 2 jaren daarna de jaren 3 t/m 7 heb je tegen bij betaling van €329- gewoon weer een andere batterij.
De vraag is alleen als de batterij omgeruild is of dan de lopende garantie geldt of dat er bij omruiling met een nieuwe batterij de situatie kan ontstaan dat je in jaar 2 ruilt in december en een nieuwe krijgt in januari van het derde jaar dat je dan moet bijbetalen voor iedere omruiling 🤔
De vraag is alleen als de batterij omgeruild is of dan de lopende garantie geldt of dat er bij omruiling met een nieuwe batterij de situatie kan ontstaan dat je in jaar 2 ruilt in december en een nieuwe krijgt in januari van het derde jaar dat je dan moet bijbetalen voor iedere omruiling 🤔
:strip_exif()/f/image/K41tIcMRsJDyxM033HESL2tj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Flodder325 op 06-03-2025 18:59 ]
Hoeveel denk je dat ze er verscheept hebben 10? 100? 1000? 5000? 10000? Hoeveel meldingen heb je hier gezien? Misschien 5 of 10? Hoe meer er over de toonbank gaan des te meer zul je iets horen over defecten ook al is het maar 1% of minder. HW heeft hier ook al geschreven dat ze nu twijfel gevallen ook omruilen om ze te onderzoeken en er van te leren.frankj030 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:32:
[...]
Ik heb dezelfde zorg. Eerder sprak men van 1% omruiling; ik krijg de laatste dagen het idee dat dit percentage hoger moet liggen.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Klopt, en ben ik met je eens. Maar feit is dus dat de garantieperiode korter is en het na 2 jaar altijd een kostenplaatje geeft. Dat wist ik natuurlijk bij het plaatsen van mijn reservering; maar nu geeft het aantal defecten in dit topic reden tot wat vragen hierbij…Henkoes schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:46:
[...]
Garantie zou even lang als de verwachte levensduur van het product moeten zijn.
Dus als er veel units met productie fouten/structurele mankementen zijn na 2 jaar, dan is het aanvechten van de "te korte" garantie het wel waard. Verwachte levensduur aldus HW is 15 jaar, dus een termijn tussen 9-12 jaar garantie zou mijns inzien passend zijn. Andere leveranciers bieden dit ook aan en is dus marktconform.
Zijn er al mensen uit het beta programma die ook p1 meter versie 6.0111 hebben ipv 6.0110?
Geen idee hoeveel het er zijn. Mijn voorzichtige inschatting is tussen de 500-1000, maar misschien zit ik er compleet naast.winwiz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:59:
[...]
Hoeveel denk je dat ze er verscheept hebben 10? 100? 1000? 5000? 10000? Hoeveel meldingen heb je hier gezien? Misschien 5 of 10? Hoe meer er over de toonbank gaan des te meer zul je iets horen over defecten ook al is het maar 1% of minder. HW heeft hier ook al geschreven dat ze nu twijfel gevallen ook omruilen om ze te onderzoeken en er van te leren.
Dat laatste is heel fijn (onderzoeken), maar omdat er zo weinig communicatie is over het type problemen en de achtergrond van de foutcodes, merk ik bij mezelf (en blijkbaar ook bij anderen) dat ik wat extra toelichting of nuance wel prettig zou vinden. Waarbij ik moet zeggen dat ik steeds positief verrast ben over de beantwoording van vragen en zorgen in dit topic door HW.
Mag ik heel vervelend zijn om te vragen wat de tijd is van uw bestelling? Er zijn hier nog een aantal personen die (ongeduldig) op hun levering wachten en wij willen graag, indien mogelijk, de tijdlijn van het proces tot dusver volgen.Erik-1978 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:00:
[Afbeelding]
Ja, kom ik net achter. Ik merk geen verschil, ik weet ook niet wat er is gewijzigdChris96 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:09:
Zijn er al mensen uit het beta programma die ook p1 meter versie 6.0111 hebben ipv 6.0110?
[ Voor 16% gewijzigd door dotternetta op 06-03-2025 19:21 ]
Yep, ik zit ook op die versie. Vraag me niet wat de verschillen zijn. Al zou ik op prijs stellen dat dit soort info wel gedeeld wordt met beta testers en dat er een update gedaan is.Chris96 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:09:
Dat is natuurlijk een beetje krom. De verwachte levensduur van een auto is bijvoorbeeld 15 jaar. Moet je dan 15 jaar garantie geven? Op een laptop zit bijvoorbeeld 1 jaar maar hij kan wel 5, 6 jaar mee? Een TV kan ook makkelijk 10 jaar mee, moet je dan 10 jaar garantie krijgen? Geen realistische scenario's.Henkoes schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:46:
[...]
Garantie zou even lang als de verwachte levensduur van het product moeten zijn.
Van wat ik las is er meer terug gehaald dan strikt noodzakelijk.frankj030 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:32:
[...]
Dat geeft enerzijds een betere klantbeleving maar anderzijds ook de mogelijkheid om dieper onderzoek te doen naar software en assemblage issues die natuurlijk altijd op kunnen treden als je met een nieuw product op de markt komt.
Hoewel ik de betaalde omruil-service niet als de beste optie zie, zie ik er ook vrij weinig risico in. Meestal gaat dit soort dingen op dag 1 stuk of pas als het apparaat zo oud is dat de soldeer los laat.
Maar er zijn genoeg andere merken die je kan kopen met (op papier) betere garantie.
Sterker nog bij ons (auto van het werk) mag het voertuig/ev paal indien geïnstalleerd thuis het allemaal NIET ondersteunen. Staat zo in de car policy. Aangezien ze een 'laadpas' voorzien , zou het allicht wel leuk worden met V2H of V2L etc....MacD007 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:57:
[...]
Op zich mee eens, echter daar zijn we nog lang niet, nagenoeg elke thuis lader is op dit moment hiervoor niet geschikt, en de EV die of V2H of V2G hebben, V2L heb je niet zo veel aan, kun je op hand tellen.
Plus dat de merken ook voorwaarden stellen aan gebruik van deze voorzieningen ivm de garanties op batterijen. En wat dacht van al de menen de met hun EV afhankelijk zijn van openbare laadpalen.
Dus op zich is het te doen maar de praktijk is toch wat lastiger.
Auto laden op kosten van het bedrijf en dan huis voorzien van energie
Persoonlijk vind ik dat niet zo netjes natuurlijk. Anders is het als de baas er toestemming voor geeft.blahenazo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:40:
[...]
Sterker nog bij ons (auto van het werk) mag het voertuig/ev paal indien geïnstalleerd thuis het allemaal NIET ondersteunen. Staat zo in de car policy. Aangezien ze een 'laadpas' voorzien , zou het allicht wel leuk worden met V2H of V2L etc.....
Auto laden op kosten van het bedrijf en dan huis voorzien van energie
Ik zie iets gebeuren wat ik niet begrijp.
Volgens mijn dashboard op https://hwenergy.app gebeurt er nu (19:42) het volgende:
- Fase 1: teruglevering van 255 W
- Fase 2: uit het net trek ik 242 W
- Fase 3: uit het trek ik 7 W.
Bij elkaar rondom de nul inderdaad.
Batterij (op fase 1) levert nu 380 W. Staat overigens nu op 63%
Die 380 is ook wat ik nu verbruik aan elektriciteit.
Jullie voelen de vraag al aankomen: het lijkt net alsof ik op fase 1 teruglever aan het net en op fase 2 en 3 weer stroom importeer. In de Enphase app zie ik vergelijkbare dingen.
Ik zou verwachten dat de drie fases alle drie ongeveer 0 zouden aangeven.
Het lijkt net of ik nu tegelijkertijd dezelfde stroom 'voor weinig' verpats en 'duur' terugkoop
Waar maak ik een denkfout?
In de afbeelding is linksonder ingesteld als Huidig, Splits Totalen, Drie fases.
Groeten, Martijn
Volgens mijn dashboard op https://hwenergy.app gebeurt er nu (19:42) het volgende:
Jullie voelen de vraag al aankomen: het lijkt net alsof ik op fase 1 teruglever aan het net en op fase 2 en 3 weer stroom importeer. In de Enphase app zie ik vergelijkbare dingen.
Het lijkt net of ik nu tegelijkertijd dezelfde stroom 'voor weinig' verpats en 'duur' terugkoop
In de afbeelding is linksonder ingesteld als Huidig, Splits Totalen, Drie fases.
Groeten, Martijn
:strip_exif()/f/image/ESsC1omP3XhboAuDTXK6WPe8.png?f=user_large)
Ik kan je wellicht deels antwoorden. Ik heb geen 3 fase thuis maar weet wel dat een 3 fase meter intern saldering toepast. Hoe dat werkt met fases laat ik liever over aan anderen.Martijn_T schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:47:
Groeten, Martijn
[Afbeelding]
Dit is normaal en 0 op de meter (die telt alles op)Martijn_T schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:47:
Groeten, Martijn
[Afbeelding]
Beetje offtopic: Ik meende dat Renault 5 zegt max 40 MWh over de accu, dan vervalt de garantie. Zou voor mij goed genoeg zijn 😅 40 MWh over een 50 kWh accu is ongeveer 800 ladingen en 200.000 km.
Zou mooi zijn als HW met een bidirectionele AC wallbox op de markt komt.
Zou mooi zijn als HW met een bidirectionele AC wallbox op de markt komt.
[ Voor 80% gewijzigd door dotternetta op 06-03-2025 21:02 ]
Dus de RTE voor vandaag is 80.0%.alwind schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:48:
Vandaag leeg begonnen naar 100% geladen en weer leeg geëindigd door de warmtepomp: (RTE) is 76.67%.
Ik ga dit niet elke dag plaatsen hoor. Maar omdat het 80% is vond ik het wel even het vermelden waard
@Martijn_T Dit is inderdaad de juiste werking. Jouw PIB zit aangesloten op L1 dus dat is de enige waar je (na zonsondergang) teruglevering kunt hebben. Teruglevering op de ene fase en verbruik op een andere fase worden intern door de slimme meter verrekend en dan pas op de display weergegeven.
Dat de 380W die de batterij levert niet overéén komt met de 249W die je in totaal afneemt komt omdat er op L1 ook nog ca. 131W wordt gebruikt.
Dat de 380W die de batterij levert niet overéén komt met de 249W die je in totaal afneemt komt omdat er op L1 ook nog ca. 131W wordt gebruikt.
[ Voor 19% gewijzigd door Harri op 06-03-2025 20:28 ]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Vol gas geladen en vol gas ontladen?alwind schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:26:
[...]
Dus de RTE voor vandaag is 80.0%.
Ik ga dit niet elke dag plaatsen hoor. Maar omdat het 80% is vond ik het wel even het vermelden waard
Ik vindt het wel knap dat je in een week zo weinig van het net hebt gehaald, dit zijn cijfers waar ik alleen van kan dromen.ffw8n schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:33:
[Afbeelding]
Nog steeds NOM met 2 PiB's. 500w van het net gehaald in 4 dagen 😃
Hieronder mijn week overzicht tot nu toe.
/f/image/0wop51ZE7JbDjJ4TWuiCeNVR.png?f=fotoalbum_large)
Haha ja maar zo te zien heb jij een warmtepomp en ik helaas nog veel te dure stadsverwarming.Flodder325 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:44:
[...]
Ik vindt het wel knap dat je in een week zo weinig van het net hebt gehaald, dit zijn cijfers waar ik alleen van kan dromen.
Hieronder mijn week overzicht tot nu toe.
[Afbeelding]
Om hier even op terug te komen, heb ze vandaag geïnstalleerd en draaien als een zonnetje, ook samen met HA.JanHenk schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:40:
[...]
API V1 (zonder auth) vraagt veel minder resources, dan v2. Zolang die nog actief is, kun je prima die gebruiken voor HA integratie. De standaard HW integratie gebruikt bij mijn weten ook nog API v1 voor wat betreft de P1 meter.
Geen problemen met 4 batterijen en de HA integratie dus
Als je iedere fase op 0 zou willen krijgen moet je op iedere fase een accu aansluiten die de eigen fase monitort (Bijv. via een Shelly) en aanstuurt op nul op de meter, dat kan niet met een enkele accu en enkele P1-meter die alleen het geheel bekijkt, terwijl je 3-fases hebt.Martijn_T schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:47:
Groeten, Martijn
[Afbeelding]
In jouw geval heb je 1 accu en 3-fases, je kunt niet vanaf fase A bijv. fase B en C aanvullen. Het enige wat de accu op Fase A kan doen is op de eigen fase terugleveren om Fase B en C te compenseren. En dus zie je inderdaad bijv. -200 teruglevering om +100 en +100 op de andere 2 fases te compenseren: Totaal = 0 en dat is wat je slimme meter en energieleverancier ziet. Dus er is geen sprake van dure stroom afnemen op de andere fases, dit wordt gesaldeerd tot 1 geheel en dat ziet je energieleverancier.
Als het goed is heb je een mail gehad van homewizzard dat ze een update gingen doorvoeren na de aanmelding van het beta programma.Devke schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:30:
[...]
Yep, ik zit ook op die versie. Vraag me niet wat de verschillen zijn. Al zou ik op prijs stellen dat dit soort info wel gedeeld wordt met beta testers en dat er een update gedaan is.
Echter ging die van mij de spam in en alle overige homewizzard mailing niet. Wellicht even whitelisten.
Wat mij meer zorgen baart, is dat er de laatste tijd wel veel defecte accus worden gemeld in dit topic, wel netjes dat het zeer snel wordt opgelost door HW, maar ik ben benieuwd hoe het zal zijn als de garantietermijn voorbij is van 2 jaar en je €329 moet betalen voor een nieuwere versie dan dat je had, maar betekent dus niet nieuw, nog maar niet te hebben over na 7 jaar... Daarom vraag ik mij ook af of dit product de verwachte levensduur van 15 jaar wel gaat halendiedvdyk schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:34:
[...]
Vanmorgen mail gehad van HomeWizard dat ze 1 batterij gaan omruilen want defect.
Is er ervaring met HW batterijen op 2 of 3 verschillende fases?
Hoe wordt dat dan geregeld wanneer iedere batterij kijkt naar P1 totaal? 1 voor 1 leegtrekken?
Hoe wordt dat dan geregeld wanneer iedere batterij kijkt naar P1 totaal? 1 voor 1 leegtrekken?
Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kunt hebben.Catdogsf schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:26:
[...]
Wat mij meer zorgen baart, is dat er de laatste tijd wel veel defecte accus worden gemeld in dit topic, wel netjes dat het zeer snel wordt opgelost door HW, maar ik ben benieuwd hoe het zal zijn als de garantietermijn voorbij is van 2 jaar en je €329 moet betalen voor een nieuwere versie dan dat je had, maar betekent dus niet nieuw, nog maar niet te hebben over na 7 jaar... Daarom vraag ik mij ook af of dit product de verwachte levensduur van 15 jaar wel gaat halen
De relais gaan de 15 jaar naar alle waarschijnlijkheid niet volmaken. Dat zie ik nu al bij PV omvormers die na 7a8 jaar problemen gaan geven.
Ik hoop ergens dat we via het beta programma daar iets meer inzicht in gaan krijgen wat de obstakels zijn. Want ik verwacht niet dat het op cel niveau fout gaat. Zal wel in de besturing fout gaan. Of domweg transport.
Gaat inderdaad 1 voor 1 tenzij er meer vermogen dan 800 watt gevraagd of geleverd moet worden.Ron1967 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:35:
In theorie zou het kunnen voorkomen dat ze 1 voor 1 van de verkeerde fase worden leeggetrokken.Ron1967 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:35:
Als de HW P1-meter de waarde per fase doorgeeft én je iedere accu aan een fase kunt toekennen (A, B of C), dan zouden ze dit mooi per fase kunnen aansturen als je 3-4 accu's verdeeld hebt over de fases.
Nice ik laat de kleur en tekst aanpassen op basis van ontladen of opladeniBasch schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:22:
[...]
Bedankt! Ik ga 'm even testen en bedenken of ik dit toch wil combineren naar één getalletje. De gauges zijn gecombineerd, de onderste tiles zijn op basis van jouw templates.![]()
[Afbeelding]
Klopt. Binnen 1 uur na aanmelding vh Beta programma volgt een update mits er een update is. Vraag is dan of die update idd geweest is. Nu zag ik het mbt P1 meter omdat ik toevallig de laatste versie had opgeschreven. Prettig zou zijn als er een melding/mail zou komen. Als je tester bent is het handig te weten imo als er een update is geweest. Daarnaast wat de update inhoud. Dan is daar meer op te letten / testen. Ik heb HW om wat verduidelijking gevraagd / feedback hierover gegeven.Chris96 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:49:
[...]
Als het goed is heb je een mail gehad van homewizzard dat ze een update gingen doorvoeren na de aanmelding van het beta programma.
Echter ging die van mij de spam in en alle overige homewizzard mailing niet. Wellicht even whitelisten.
Ik zie een week lang de batterij volledig laden en ook volledig ontladen. Hoe kan het dan toch dat de batterij vannacht na volledige ontlading toch besluit bij te laden? @HomeWizard_NL . SoC drift? Verwacht ik persoonlijk niet daar er een hele week steeds de uitersten zijn opgezocht. Software?
:strip_exif()/f/image/uQe4HMiCc49FYClqNjK3fnxt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik bedenk me dat ik vanavond niet thuis ben wat ervoor zou kunnen zorgen dat ik vanaf ongeveer 10 uur vandaag tot zondagochtend vroeg NOM zal draaien.
Op jaarbasis heb ik na salderen nog circa 800kWH over. Door de terugleverboete krijg ik hier nagenoeg niks voor terug.
Met de PIB wil ik mijn terugleverboete verminderen (april batch).
Nu zie ik hier mensen die PIB van de wifi halen om op andere momenten te laden en/of terug te leveren. Zijn er ook mensen die met deze zonnige dagen de PIB volladen en dan midden op de dag de zonnepanelen afschakelen en dan even extra rondje de batterij(en) ontladen om ze dan daarna voor de avond/nacht weer te laden?
Nu zie ik hier mensen die PIB van de wifi halen om op andere momenten te laden en/of terug te leveren. Zijn er ook mensen die met deze zonnige dagen de PIB volladen en dan midden op de dag de zonnepanelen afschakelen en dan even extra rondje de batterij(en) ontladen om ze dan daarna voor de avond/nacht weer te laden?
Zou @HomeWizard_NL hun eigen verwachting in combinatie met deze zorgen kunnen toelichten ?Chris96 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:37:
[...]
Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kunt hebben.
De relais gaan de 15 jaar naar alle waarschijnlijkheid niet volmaken. Dat zie ik nu al bij PV omvormers die na 7a8 jaar problemen gaan geven.
Ik hoop ergens dat we via het beta programma daar iets meer inzicht in gaan krijgen wat de obstakels zijn. Want ik verwacht niet dat het op cel niveau fout gaat. Zal wel in de besturing fout gaan. Of domweg transport.
Nee hier niet. Dat is zonde zolang terugleveren netto nog steeds geld oplevert.nekton80 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:01:
Op jaarbasis heb ik na salderen nog circa 800kWH over. Door de terugleverboete krijg ik hier nagenoeg niks voor terug.
@NiteAngyl Ik had het reeds eerder gepost maar ik had hem op 27/6 om 08:43 besteld.
NiteAngyl schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:17:
[...]
Mag ik heel vervelend zijn om te vragen wat de tijd is van uw bestelling? Er zijn hier nog een aantal personen die (ongeduldig) op hun levering wachten en wij willen graag, indien mogelijk, de tijdlijn van het proces tot dusver volgen.
Ik ben reuzetevreden met de batterij. Regelgedrag is precies waar ik op hoopte.
Puntje ter verbetering is wellicht nog een optimalisatie van de SoC drift kalibratie. Kan die echt niet even wachten tot de zon op komt?
Puntje ter verbetering is wellicht nog een optimalisatie van de SoC drift kalibratie. Kan die echt niet even wachten tot de zon op komt?

:strip_exif()/f/image/Bu98xV29JcbjboSCPKk1ZjWs.png?f=user_large)
Misschien een dagelijkse controle 's middags rond een uur of 12-1. Ik neem tenminste niet aan dat hij zover doorschiet dat het niet daarop kan wachten.Wibs schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:46:
Ik ben reuzetevreden met de batterij. Regelgedrag is precies waar ik op hoopte.
Puntje ter verbetering is wellicht nog een optimalisatie van de SoC drift kalibratie. Kan die echt niet even wachten tot de zon op komt?![]()
[Afbeelding]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
@Devke en @JanHenk Is (een link naar) de info uit de post van @HomeWizard_NL iets om op te nemen in de OP?HomeWizard_NL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:21:
Deze data gaat naar onze servers,
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/skeuyivX9WNKAjdJ2GQiOdoU.jpg?f=user_large)
Laat ik op dat moment nou geen stroom nodig hebben van het net, vooropgesteld dat de zon heeft geschenen die dag en het batterijke vol is
Dus.... dat klinkt als een soort van dynamisch contract voor iedereen? Ik zit daar toch al aan te denken, maar hier kunnen de professioneel bozen op de "sociale" media zich weer lekker druk over maken.Tonny99 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:54:
[Afbeelding]
Laat ik op dat moment nou geen stroom nodig hebben van het net, vooropgesteld dat de zon heeft geschenen die dag en het batterijke vol is
Ik zie het maar zo: goed voor de terugverdientijd van een huisaccu én een extra beloning voor slim elektriciteitsverbruik.
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.