• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:09
Devke schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:27:
[...]

Ik heb nog geen melding gezien binnen de betagroep vanuit HomeWizard dat deze voor iedereen beschikbaar is. Doorgaans wordt dat daar gemeld. Of je hebt geluk of ........

Dank voor je melding!
6.04.05 is er al een week of 2. Alleen als je er zelf niet op checkt komt de updatemelding veel later (gepushed).

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

Knowbody schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:48:
[...]

6.04.05 is er al een week of 2. Alleen als je er zelf niet op checkt komt de updatemelding veel later (gepushed).
Nope. 6.0404 is een week of 2 geleden beschikbaar gekomen voor iedereen. 6.0405 is 9 juni uitgerold naar de beta groep. Voor de zekerheid even gechecked wat HomeWizard daarover geschreven heeft in de beta omgeving.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:26

LV1

Devke schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:05:
[...]

Ik denk dat je hier een beetje hetzelfde ziet als wanneer je een navigatiesysteem gebruikt.

Slim Laden heeft een plan gemaakt op basis van de prijzen, verwachte opbrengst, verbruik en huidige SoC. Vervolgens zet je hem handmatig op NOM om snel naar 70% te laden (NOM). Op dat moment wijk je eigenlijk af van de route die het algoritme had uitgestippeld.

Zodra je daarna weer teruggaat naar Slim Laden, verwacht je denk ik dat het proces doorgaat waar je het afgebroken hebt. Ik kan me voorstellen dat Slim Laden met deze nieuwe gegevens (SoC 70%) even aan de slag moet.

Het is alsof je onderweg de navigatie uitzet, zelf een paar afslagen neemt en daarna de navigatie weer aanzet. Dan krijg je ook niet automatisch dezelfde route terug, maar een nieuwe route vanaf je huidige positie.
"Het algoritme is lekker (?slim?) bezig" was niet denigrerend bedoeld. Na het van NOM weer overschakelen naar Wijk-Slim liep de prognose en de schakelingen tussen wel/niet laden zoals ik verwacht had. Er is weinig (of niets) van het achterliggende algoritme bekend gemaakt. Eerst had ik de indruk dat er elk kwartier een nieuwe berekening/prognose wordt gemaakt, maar toch zie ik soms een inschakeling van maar ongeveer 5 minuten laden. Ook niet bekend is hoe vaak per dag de weers-/zonverwachting wordt geüpdatet. Je schrijft op basis van prijzen, maar dit is alleen voor dynamisch van belang, hoewel er natuurlijk een sterke relatie is met zonopbrengst en EPEX SPOT-prijs.
Het algoritme hoeft ook niet extra aan de slag. Het doet gewoon wat het bij elke (her)berekening doet.
Zo'n herberekening moet ook plaatsvinden na een plaatselijke verduistering/onweersbui of extra veel stroomverbruik van bv. EV opladen.
LV1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:21:
[...]

"Het algoritme is lekker (?slim?) bezig" was niet denigrerend bedoeld. Na het van NOM weer overschakelen naar Wijk-Slim liep de prognose en de schakelingen tussen wel/niet laden zoals ik verwacht had. Er is weinig (of niets) van het achterliggende algoritme bekend gemaakt. Eerst had ik de indruk dat er elk kwartier een nieuwe berekening/prognose wordt gemaakt, maar toch zie ik soms een inschakeling van maar ongeveer 5 minuten laden. Ook niet bekend is hoe vaak per dag de weers-/zonverwachting wordt geüpdatet. Je schrijft op basis van prijzen, maar dit is alleen voor dynamisch van belang, hoewel er natuurlijk een sterke relatie is met zonopbrengst en EPEX SPOT-prijs.
Het algoritme hoeft ook niet extra aan de slag. Het doet gewoon wat het bij elke (her)berekening doet.
Zo'n herberekening moet ook plaatsvinden na een plaatselijke verduistering/onweersbui of extra veel stroomverbruik van bv. EV opladen.
Ik had het ook niet zo opgevat. :)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18:03
johnhemmers schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:23:
[...]

Tesla raadt voor de versies met LFP batterijen aan tot 80% op te laden.
de 80% is voor de niet LFP versie, LFP is 100% voor tesla.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:20
Devke schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:01:
[...]

Nope. 6.0404 is een week of 2 geleden beschikbaar gekomen voor iedereen. 6.0405 is 9 juni uitgerold naar de beta groep. Voor de zekerheid even gechecked wat HomeWizard daarover geschreven heeft in de beta omgeving.
Nou ik heb hem toch zeker al 4 dagen, denk zelfs al een week. Geen beta, wel na handmatig checken.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:20
Heb op de P1 ook 60405 en heb helemaaal niks handmatig gedaan…en geen beta!

[ Voor 9% gewijzigd door Yamahaa op 15-06-2026 17:57 ]

henkzelf schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:39:
[...]

Nou ik heb hem toch zeker al 4 dagen, denk zelfs al een week. Geen beta, wel na handmatig checken.
De laatste info van de officiële kanalen. Dan hebben ze het niet gecommuniceerd.

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 17:39
joeri1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:56:
[...]

Dat heeft mogelijk meer te maken met het switchen tussen modus dan de mode an sich. Ik zie zelf vooral dat HW de weersvoorspelling iets te rooskleurig inschat, daardoor loop ik soms een paar procent SOC mis.

Toevoeging: ik gebruik wijkvriendelijk momenteel.
Dat zou mogelijk een verklaring kunnen zijn voor wat ik zie. Ik heb afgelopen week mijn eigen planning via Node-RED (op basis van dynamische prijzen) vervangen door Slim Laden dynamisch. Mijn eigen planner werkte prima, maar is niet zelflerend en kijkt niet naar het weer.

Eerste indruk is goed: batterijen (2) zijn elke dag vol en laden grotendeels op dezelfde momenten als mijn eigen plan. Wat me wel opvalt is dat hij vaak rond 16:00 stopt net onder de 100%, terwijl er nog genoeg PV is. En dan pas een half uur tot een uur later de laatste procenten gaat laden.

Niet erg, maar ik vind het wel opvallend. Dat zou dan inderdaad door de PV/weer verwachting kunnen komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3tZtY_NMyREh1cZqCWdTzRsrLY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VXEkKyPuX6NJ5f4cpVEWZpLO.png?f=fotoalbum_large

Proef met NOM en terug regelen zonnepanelen als de SOC groter is dan 95%. Hierdoor lever ik minder terug aan het net.

(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igOlorAp6ZVqHNhxGl4Qg6wQeN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8U7rQmevoi2dsbHSNmbscdr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door GL007 op 15-06-2026 23:15 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

Yamahaa schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:56:
Heb op de P1 ook 60405 en heb helemaaal niks handmatig gedaan…en geen beta!
Publiceert HW inmiddels al een fatsoenlijke changelog voor de FW-updates van de P1-meter en PiB's, zoals ze dat voor de API niet onverdienstelijk doen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

JeroenH schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:47:
[...]

Publiceert HW inmiddels al een fatsoenlijke changelog voor de FW-updates van de P1-meter en PiB's, zoals ze dat voor de API niet onverdienstelijk doen?
Zie deze link Wordt in de app gegenereerd. Klik op apparaten

https://helpdesk.homewizard.com/nl/articles/14209959-hoe-bepaalt-de-batterij-wanneer-hij-gaat-laden-en-ontladen?utm_source=iOS&utm_medium=app&utm_campaign=whats-new&utm_content=smart-charging

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16:46
Vraagje, het lukt mij niet om het laadprofiel weer op nom te zetten, ik kan keuze in de app maken maar de batterij blijft fixed op slim laden staan.

Hoe kan ik de batterijen weer in nom zetten zodat ze dat ook overnemen in de app?

Foto 1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J876drhybfnkkXdMWm4p-On7WPk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WiTre7WZYeMl6uDhsNogWVkj.png?f=fotoalbum_large

Hierna ga ik met pijltje terug en blijft batterij op slim laden staan.

Foto 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q39Ss0zcHzY8uOBfFQIgILuwl8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0OmPlODF2Rx4ysY2MFwnLXX.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16:46
Ronald1245 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:35:
Vraagje, het lukt mij niet om het laadprofiel weer op nom te zetten, ik kan keuze in de app maken maar de batterij blijft fixed op slim laden staan.

Hoe kan ik de batterijen weer in nom zetten zodat ze dat ook overnemen in de app?

Foto 1[Afbeelding]

Foto 2

[Afbeelding]
Blijkbaar was er een app update vandaag, die geladen en toen werkte nom terugzetten wel weer dus opgelost.

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:37
hanev001 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Kan je een goed reden geven voor jouw uitspraak. En Nee een Dynamisch contract nemen is geen goede reden. Dat is alleen voor mensen die ook hun hele leven daarop aan willen passen.
Je hebt toch een thuisbatterij? Waarom moet je dan het hele leven omgooien?

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

geert1992 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:32:
[...]

Je hebt toch een thuisbatterij? Waarom moet je dan het hele leven omgooien?
Als je optimaal gebruik wil maken van Dynamische tarieven dien je het stroomgebruik en het laden van de batterij op die momenten te laten plaatsvinden dat de tarieven laag zijn. Het ontladen van de batterij op het moment dat de tarieven hoog zijn om daarmee het nog noodzakelijk gebruik te dekken zonder dat je afneemt van het net. Je kan dan niet meer het normale levenspatroon bij NOM toepassen. Pas je dat patroon niet aan en doe je toch NOM dan zal het mogelijke voordeel van Dynamische tarieven lager uitvallen en in het ergste geval ben je zelfs duurder uit dan bij een Vast contract.
Ik zie daar geen changelog? Of kijk ik niet goed?

Wat ik bedoel is zoiets als dit, van in dit geval Home Assistant. Een omschrijving van alle wijzigingen die in een nieuwe firmware-versie zitten, breaking changes, enz.

Ik zou dat wel willen weten.

Gaat niet gebeuren natuurlijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:23
hanev001 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:46:
[...]

Als je optimaal gebruik wil maken van Dynamische tarieven dien je het stroomgebruik en het laden van de batterij op die momenten te laten plaatsvinden dat de tarieven laag zijn. Het ontladen van de batterij op het moment dat de tarieven hoog zijn om daarmee het nog noodzakelijk gebruik te dekken zonder dat je afneemt van het net. Je kan dan niet meer het normale levenspatroon bij NOM toepassen. Pas je dat patroon niet aan en doe je toch NOM dan zal het mogelijke voordeel van Dynamische tarieven lager uitvallen en in het ergste geval ben je zelfs duurder uit dan bij een Vast contract.
Waarom ?

Bijna geen aanpassing in het huishouden nodig behalve beetje in de gaten houden wanneer de zon schijnt (wat de meesten sowieso doen) en nu bijkomend ook beetje in de gaten houden wanneer de goedkopere uren zijn (om net dan meer de huishoudtoestellen aan te zetten, indien de zon niet voldoende geeft).

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:37
Holvoetn schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:12:
[...]

Waarom ?

Bijna geen aanpassing in het huishouden nodig behalve beetje in de gaten houden wanneer de zon schijnt (wat de meesten sowieso doen) en nu bijkomend ook beetje in de gaten houden wanneer de goedkopere uren zijn (om net dan meer de huishoudtoestellen aan te zetten, indien de zon niet voldoende geeft).
Daarvoor zou ik een (hw) thuisbatterij overwegen.

Daarbij:

De praktijk is juist dat de laagste dynamische tarieven samenvallen met de hoogste zonneproductie. Ook NOM is daarom nog niet zo'n gekke strategie.

Een vast contract is vooral aantrekkelijk voor mensen die geen gebruik willen maken van prijsverschillen en liever vasthouden aan de traditionele manier van energie afnemen. Daar betaal je dan wel voor: het gemak van niet hoeven nadenken wordt uiteindelijk door de klant zelf bekostigd.

Persoonlijk investeer ik dan liever in bijv homewizard batterijen. Daarmee bespaar ik juist geld én hoef ik er vervolgens ook niet meer over na te denken. Dat lijkt me pas echt een win-win.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAdsYB3u5QvRmrDMgAGbOtD0UVk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/smPtBTfCqaDUwidUskYmRC10.png?f=fotoalbum_large M

Terug levering is nu minimaal de instellingen in de advance flow zijn nu optimaal. In plaats van 18 kWh leveren de zonnepanelen 5,4 kWh.

De boete zal nu minimaal zijn. Test is geslaagd.

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:22
Ronald1245 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:35:

Foto 1[Afbeelding]

Foto 2

[Afbeelding]
Hier sinds maandag in het bezit van mijn eerste PIB en het wilde mij ook niet lukken om het laadprofiel te wijzigen. Zojuist de iOS app geüpdatet en het werkt.

Mijn PIB is rond 3:00 al leeg (vanaf 100%), dus wellicht komt er nog een tweede bij

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:53
GL007 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:13:
[Afbeelding] M

Terug levering is nu minimaal de instellingen in de advance flow zijn nu optimaal. In plaats van 18 kWh leveren de zonnepanelen 5,4 kWh.

De boete zal nu minimaal zijn. Test is geslaagd.
GL
GL007 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:03:
[Afbeelding]

Proef met NOM en terug regelen zonnepanelen als de SOC groter is dan 95%. Hierdoor lever ik minder terug aan het net.

([Afbeelding]
@GL 007 het resultaat is bijzonder dit wil ik in de komende maanden ook bereiken met de SolarEdge Inline Energie meter. Maar hoe heb jij deze resultaten bereikt, ik denk dat meer lezers daar ook belangstelling voor hebben !!

• Holvoetn
Ik heb al iets gelijkaardigs gebouwd in HA (wij hebben al last van negatieve injectietarieven, België, dynamisch contract).
Enkel kijk ik niet naar de SOC want soms wordt er een pak meer opgewekt dan de batterijen kunnen opnemen (2 PiBs dus 1600W, omvormer kan tot 3000W gaan).
Bij (voor mij) negatieve kost voor injectie (EPEX <= 0.02031), schakel ik de omvormer naar beneden qua productie om injectie zo minimaal mogelijk te houden.
Wanneer P1 dan terug positief komt, gaat de omvormer ook terug naar boven.
Als de prijs terug boven het kantelpunt zit, gaat de omvormer terug naar maximum.

Let wel: het kan perfect zijn dat de injectiekost negatief is, maar de afname prijs nog steeds positief, dus zomaar omvormer dicht gooien, dat doe ik niet. Ik wil nog wel altijd maximaal proberen mijn eigen zonne-opwek in de batterij te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Holvoetn op 17-06-2026 09:05 ]

Holvoetn schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:03:
Let wel: het kan perfect zijn dat de injectiekost negatief is, maar de afname prijs nog steeds positief, dus zomaar omvormer dicht gooien, dat doe ik niet. Ik wil nog wel altijd maximaal proberen mijn eigen zonne-opwek in de batterij te krijgen.
Dat gaat hier in NL ook voorkomen na 1 januari a.s. Wat je dan nodig hebt is zero-export, en bij voorkeur een thuisbatterij, zodat je niet teruglevert én niet afneemt. Plus een energy management system die reageert op de prijsfluctuaties.

Als Home Assistant eens aan zijn stutten trekt en een "year of the energy" (analoog naar year of the voice een tijd terug) opzet, dan konden ze de komende jaren wel eens de killer app voor energie-management thuis worden.

Theovelders schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:56:
[...]

GL

[...]

@GL 007 het resultaat is bijzonder dit wil ik in de komende maanden ook bereiken met de SolarEdge Inline Energie meter. Maar hoe heb jij deze resultaten bereikt, ik denk dat meer lezers daar ook belangstelling voor hebben !!
Het is een heel verhaal.

Om te beginnen ‘s morgens op 8:00 uur zet ik de max energie van de zonnepanelen omvormer op 100%. Verder wordt de batterijen in NOM mode gezet.

In het voorjaar en na jaar zet ik de batterijen om 8:00 uur op alleen opladen mode.

Om terug levering te voorkomen wordt de omvormer teruggeregeld als de SOC waarde hoger island 95% en dit gebeurt tussen 08:01 en 17:59 uur.

De terug regeling wordt bepaald door het momentele vermogen naar het lichtnet. De maxwaarde van de omvormer wordt verminderd als de teruglevering te groot wordt. Ik hanteer hier een drempel van - 50W. Bij een positieve waarde wordt de maxwaarde van de omvormer verhoogd.

Er zijn 2 grenswaarden voor de omvormer. De onderste grenswaarde is hier 5% van het maximum en de bovenste grens waarde is 100 %. Wanneer de SOC van de batterijen boven de 95% komt dan gaat de regeling starten.

Formule voor de maxwaarde = vorige maxwaarde - (( huidige vermogen/ 3100)*100). Dit resultaat gaat door een aantal limiters voor dat de waarde naar de omvormer gaat.

Om 18:00 gaat de maxwaarde van de omvormer naar 100%

Het alles is in een advance flow verwerkt.

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 17-06-2026 09:43 ]

• Holvoetn
JeroenHWaar denk je dat ik alles in gebouwd heb ? :)

Ik heb een paar dagen mijn tenen in het water gestoken met Dynamisch/Slim Laden toen het uitgekomen was maar er is een en ander wat voor mij niet werkte (of toch niet zoals ik het verwachtte en de info die gegeven wordt is voor mij véél te karig om er zomaar op te vertrouwen), dus heb ik door de zure appel heengebeten en het resterende ontbrekende stukje van mijn eigen automatisatie in orde gemaakt.

Dat ging nog specifiek over het effectieve laden van net wanneer nodig én economisch interessant, opp de goedkoopste momenten. Indien niet, pech dan. Je kan niet altijd winnen.

Pakweg 80-90% van de tijd draaien mijn batterijen gewoon NoM maar soms wordt het ontladen tegen gehouden tijdens de goedkopere uren om die capaciteit op te sparen voor de duurdere uren.
En soms wordt er ook geladen van het net (maar dat is de laatste weken écht nog niet veel nodig geweest, 1 keer maar).

Ontladen naar net gaat toch niet en interesseert me ook niet.
Botweg laden bij zwaar negatieve tarieven ook niet. Netkosten moet ik altijd betalen en wat van het dak komt, kost sowieso niets.@

[ Voor 4% gewijzigd door Holvoetn op 17-06-2026 09:54 ]

• ChrisEv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-06 08:01
Ik heb twee batterijen/accu’s van Homewizard. Nu zijn er twee nieuwe modes toegevoegd. Eén daarvan is ‘slim en wijkvriendelijk’. Deze modus helpt mede de stoom in de wijk te stabiliseren. Dat is heel mooi maar dat gaat straks geld kosten. Want als er een teveel aan stroom is en je laad de accu’s vol dan wordt dit gezien als verbruik. En als er stoom nodig is en je laat de accu’s leeg lopen krijg je straks een paar cent per kilowatt. Ik heb hierover gebeld met Vattenval en dit was de juiste conclusie.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:11
Dat klopt.
Wat is nu je vraag?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• ChrisEv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-06 08:01
Wat is het nut van deze modes als het je geld gaat kosten.

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:53
GL007 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:38:
[...]

Het is een heel verhaal.

Om te beginnen ‘s morgens op 8:00 uur zet ik de max energie van de zonnepanelen omvormer op 100%. Verder wordt de batterijen in NOM mode gezet.

In het voorjaar en na jaar zet ik de batterijen om 8:00 uur op alleen opladen mode.

Om terug levering te voorkomen wordt de omvormer teruggeregeld als de SOC waarde hoger island 95% en dit gebeurt tussen 08:01 en 17:59 uur.

De terug regeling wordt bepaald door het momentele vermogen naar het lichtnet. De maxwaarde van de omvormer wordt verminderd als de teruglevering te groot wordt. Ik hanteer hier een drempel van - 50W. Bij een positieve waarde wordt de maxwaarde van de omvormer verhoogd.

Er zijn 2 grenswaarden voor de omvormer. De onderste grenswaarde is hier 5% van het maximum en de bovenste grens waarde is 100 %. Wanneer de SOC van de batterijen boven de 95% komt dan gaat de regeling starten.

Formule voor de maxwaarde = vorige maxwaarde - (( huidige vermogen/ 3100)*100). Dit resultaat gaat door een aantal limiters voor dat de waarde naar de omvormer gaat.

Om 18:00 gaat de maxwaarde van de omvormer naar 100%

Het alles is in een advance flow verwerkt.
@GL007 maak jij dan ook gebruik van het SolarEdge Inline systeem om de metingen en het afstellen van de omvormers te doen ?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:00
@HomeWizard_NL
Dit is een vraag die jullie denk ik kunnen beantwoorden
Theovelders schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:36:
[...]

@GL007 maak jij dan ook gebruik van het SolarEdge Inline systeem om de metingen en het afstellen van de omvormers te doen ?
Daar maak ik geen gebruik van.

De verbinding gaat via Modbus TCP protocol en het configureren kan via de online webpagina van de omvormer.

[ Voor 16% gewijzigd door GL007 op 17-06-2026 13:50 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:14

br00ky

Moderator Harde Waren
ChrisEv schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:23:
Ik heb twee batterijen/accu’s van Homewizard. Nu zijn er twee nieuwe modes toegevoegd. Eén daarvan is ‘slim en wijkvriendelijk’. Deze modus helpt mede de stoom in de wijk te stabiliseren. Dat is heel mooi maar dat gaat straks geld kosten. Want als er een teveel aan stroom is en je laad de accu’s vol dan wordt dit gezien als verbruik. En als er stoom nodig is en je laat de accu’s leeg lopen krijg je straks een paar cent per kilowatt. Ik heb hierover gebeld met Vattenval en dit was de juiste conclusie.
Merge met Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2, want je vraag heeft natuurlijk niks met computeropslag de maken ;) .

[ Voor 66% gewijzigd door br00ky op 17-06-2026 14:26 ]

• LV1

LV1

Het lijkt wel of het algoritme de accu's persé niet voor 16:00 uur vol wil hebben. Zelfs in de uren met de meeste opwek blijf ik de wijk af en toe ondersteunen. Laden van de 3 Pibs wordt met horten en stoten toegestaan.
Als mens zou ik zeggen: Vanmiddag volle bak naar 100% oftewel: Continue predictive (laden/ontladen beide toestaan).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVbbIx-xOu3iqkLvezxzHd2xbbs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KMCJUoMTE0MKpDmB0uqs4aPK.jpg?f=user_large

• LV1

LV1

Heb je geen zonnepanelen?
Ter info (kWh meter V5.0205):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ih99xrtBoQyb43ebPNdADdIeQj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g0iCe0Ennh9g5KGDrA7ougci.png?f=fotoalbum_large

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:37
Zo, een dynamisch contract in combinatie met de HomeWizard Plug-In Batteries is een goudmijntje. 50 cent laad spread en 41 cent ontlaad spread. Dure uren nog even aanpassen voor de laagste prijzen morgenmiddag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4J_M9kcGZxplAVn9Ait99Ci636U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41kAL5qnlU1CSsWkaGqIHdgu.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Holvoetn
Morgenavond zijn het écht gekke prijzen !!
Batterijtjes volsteken vanuit het dak en dan netjes de storm laten passeren.

Dat zou dan bijna 4 EUR kost vermeden zijn.
(eindprijzen stijgen hier tot 0.7360/kWh !!)

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:06

ChUcKiE

Dus........

Holvoetn schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:58:
Morgenavond zijn het écht gekke prijzen !!
Batterijtjes volsteken vanuit het dak en dan netjes de storm laten passeren.

Dat zou dan bijna 4 EUR kost vermeden zijn.
(eindprijzen stijgen hier tot 0.7360/kWh !!)
En dat dan gewoon met de nieuwe instelling voor de PiB's, of via eigen geprogrammeerde scenario's in HA?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Holvoetn
ChUcKiE schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:14:
[...]

En dat dan gewoon met de nieuwe instelling voor de PiB's, of via eigen geprogrammeerde scenario's in HA?
Zie paar posts naar boven.

-> Eigen automatisatie in HA.

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:26
TFX77 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:55:
Zo, een dynamisch contract in combinatie met de HomeWizard Plug-In Batteries is een goudmijntje. 50 cent laad spread en 41 cent ontlaad spread. Dure uren nog even aanpassen voor de laagste prijzen morgenmiddag.

[Afbeelding]
Eigenlijk moet je toch niets doen? Door de zon zullen de batterijen volgeraken.
br00ky schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:25:
[...]

[mbr]Merge met Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2, want je vraag heeft natuurlijk niks met computeropslag de maken ;) [/].
Edit : verkeerde post.

[ Voor 27% gewijzigd door Devke op 17-06-2026 16:51 ]

Slim Laden Wijkvriendelijk haalt geen stroom van het net. Alleen eigen opwek wordt gebruikt voor laden vd batterij. Daarnaast kijkt het of het de wijk kan ondersteunen. Dat kost je geen geld.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:37
frye schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:25:
[...]

Eigenlijk moet je toch niets doen? Door de zon zullen de batterijen volgeraken.
Voor de niet dynamische contracten misschien. De automatisering gaat in dit geval handmatig laden op de goedkoopste uren. Terugleveren levert nu meer op dan opslaan in de de batterij, zeker buiten de goedkope uren. Pas in 2027 moet er zo veel mogelijk de batterij in. Echter zou het kunnen dat gij uit België komt en dan heeft gij denk ik volledig gelijk.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:40
LV1 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:27:
Het lijkt wel of het algoritme de accu's persé niet voor 16:00 uur vol wil hebben. Zelfs in de uren met de meeste opwek blijf ik de wijk af en toe ondersteunen. Laden van de 3 Pibs wordt met horten en stoten toegestaan.
Als mens zou ik zeggen: Vanmiddag volle bak naar 100% oftewel: Continue predictive (laden/ontladen beide toestaan).
[Afbeelding]
Ja, ik begrijp het ook niet helemaal. Gisteren is mijn batterij maar tot 78 % volgeladen en zo te zien komt die vandaag ook niet vol, zit nu 43%. Het resultaat is dat ik vanavond en morgenochtend energie moet inkopen. Dat kan toch nooit voordeliger zijn.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:35
Ik ben echt benieuwd wat hij morgen gaat doen mbt dynamisch slim aansturen, vandaag de batterijen tot 75% vol. Denk dat ik de nacht wel doorkom, hopen dat ze morgen wel vol raken.

Ik hou het in de gaten, soms voelt het wat onlogisch maar als ik de data via de energieboer bekijk lijkt hij wel goeie keuzes te maken.

Tot nu toe tevreden.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06 12:21
Devke schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Waar ik benieuwd naar ben. Komt de batterij niet vol omdat er simpelweg te weinig opwek is of laat Slim Laden kansen liggen overdag waardoor de batterij niet vol genoeg raakt? Zou je daar eens wat screens van willen delen?
zoals vandaag, ik heb afgelopen dagen de dagen slim en wijkvriendelijk uit gehad.
18:50uur. batterijen zijn 90% en dan plots gaan terug leveren. accu neemt het niet op.

ik zal eens kijken wat hij morgen doet. ben toch x dagen niet thuis dus ik laat hem op wijkvriendelijk staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o04q3qeS8DyZ9Vj_HyFlyMaRxZ0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1D02I7Os2p2rPkbU9g2QgweY.jpg?f=user_large
carpcatcher schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:28:
[...]

zoals vandaag, ik heb afgelopen dagen de dagen slim en wijkvriendelijk uit gehad.
18:50uur. batterijen zijn 90% en dan plots gaan terug leveren. accu neemt het niet op.

ik zal eens kijken wat hij morgen doet. ben toch x dagen niet thuis dus ik laat hem op wijkvriendelijk staan.

[Afbeelding]
De 90% zal denk ik voldoende zijn voor je om te ontladen en tot morgen weer te redden. Ik heb dat hier ook gezien. Laden tot 94% en idd dat was voldoende steeds tot de volgende zonnestralen.

• fredhuizinga
fredhuizinga schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:13:
Ik ben echt benieuwd wat hij morgen gaat doen mbt dynamisch slim aansturen, vandaag de batterijen tot 75% vol. Denk dat ik de nacht wel doorkom, hopen dat ze morgen wel vol raken.

Ik hou het in de gaten, soms voelt het wat onlogisch maar als ik de data via de energieboer bekijk lijkt hij wel goeie keuzes te maken.

Tot nu toe tevreden.
Nu nog 12% over, laadstrategie voor vandaag ziet er voorlopig goed uit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwvJIrQN-ETVifJqEOEHQZJT-do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Rpp8HUkhU8Yfwj5BjkRpspn.jpg?f=fotoalbum_large

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 22:50
Binnenkort krijg ik een Solar Edge inline meter i.v.m. een laadpaal zodat ik met een dynamisch energiecontract slim kan laden.

Hoe zou slim laden van HW in deze setup kunnen werken? De batterij communiceert immers door middel van de P1.

• MakeItSo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 26-06 23:41
Meer mensen waarbij het niet mogelijk is om te switchen tussen laadstratiegie? Hij stond gisteren op 0-op de meter, en wilde hem nu op slim met dynamisch zetten, maar hij blijft op nom staan.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:53
MakeItSo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:27:
Meer mensen waarbij het niet mogelijk is om te switchen tussen laadstratiegie? Hij stond gisteren op 0-op de meter, en wilde hem nu op slim met dynamisch zetten, maar hij blijft op nom staan.
Check even in de appstores of je de nieuwste versie van de app hebt. Door de oudere versie werkt het namelijk niet.

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:53
Bij mij werd de batterij gisteren maar tot 66% volgeladen.
Vanmorgen om 06.00 uur is de batterij nog voor 5% gevuld, maar door het aanslaan van de koelkast wordt het verbruik net te hoog en wordt er 0,1 kWh uit het net gebruikt.
Ik weet: het is maar 0,1 kWh, maar doordat de batterij nog maar met 5% gevuld was, is ook de levering stapsgewijs aan het afbouwen en dus moest het net bijspringen.

Niet geheel duidelijk waarom de batterij vanaf 15.00 uur niet nog wat procenten heeft geladen in het kader van dynamisch laden.

[ Voor 14% gewijzigd door DG64 op 18-06-2026 07:55 ]

• MakeItSo
  • Laatst online: 26-06 23:41
DG64 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:45:
[...]

Check even in de appstores of je de nieuwste versie van de app hebt. Door de oudere versie werkt het namelijk niet.
Is er een update geweest waardoor het ineens niet meer werkt? Het heeft de afgelopen weken prima gewerkt bij mij.

Edit: het was wel de oplossing. Vreemd, ik dacht dat ik de nieuwste versie al had aangezien het weken prima werkte.

[ Voor 14% gewijzigd door MakeItSo op 18-06-2026 08:13 ]

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 14:15
Devke schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:35:
[...]

De 90% zal denk ik voldoende zijn voor je om te ontladen en tot morgen weer te redden. Ik heb dat hier ook gezien. Laden tot 94% en idd dat was voldoende steeds tot de volgende zonnestralen.
Wat is daar het praktisch nut van? Je levert dan toch alleen maar meer terug?
Daan00 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:31:
[...]

Wat is daar het praktisch nut van? Je levert dan toch alleen maar meer terug?
Als je het opmaakt en tekort komt, dan maakt het uit. Anders niet. Als jij 90% nodig hebt, dan maakt het niet uit of je van 100% SoC naar 10% SoC gaat of van 90% SoC naar 0% en de eerste zonnestralen je weer helpen (geen inkoop vh net nodig hebben dan).

Devke schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Als je het opmaakt en tekort komt, dan maakt het uit. Anders niet. Als jij 90% nodig hebt, dan maakt het niet uit of je van 100% SoC naar 10% SoC gaat of van 90% SoC naar 0% en de eerste zonnestralen je weer helpen (geen inkoop vh net nodig hebben dan).
Het probleem zit hem in het wel of niet opmaken. Als je 100% vol zit dan heb je 100% tot je beschikking als je onverwacht meer nodig hebt dan je dacht of als er een paar dagen zijn waar de zonopbrengst tegen valt. Beging je met minder dan heb je ook minder en dat kan net het verschil uitmaken tussen wel of niet moeten inkopen van het net.

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-06 22:52

Canis Lupus

Vosbot

hanev001 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Het probleem zit hem in het wel of niet opmaken. Als je 100% vol zit dan heb je 100% tot je beschikking als je onverwacht meer nodig hebt dan je dacht of als er een paar dagen zijn waar de zonopbrengst tegen valt. Beging je met minder dan heb je ook minder en dat kan net het verschil uitmaken tussen wel of niet moeten inkopen van het net.
Ja, dit kan inderdaad nog wel beter. Gisteren is hij bij mij tot 50% opgeladen, maar is er wel 14 KWh naar het net gegaan. Daardoor vannacht/vanochtend in ieder geval 0,5 KWh uit het net getrokken :(
Er mag dus wel iets meer foutmarge genomen worden :)

Met de hoge prijzen van vanavond voor zekerheid de batterijen vandaag maar op NOM gezet, in ieder geval tot ze 100% zijn :P

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Canis Lupus schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Ja, dit kan inderdaad nog wel beter. Gisteren is hij bij mij tot 50% opgeladen, maar is er wel 14 KWh naar het net gegaan. Daardoor vannacht/vanochtend in ieder geval 0,5 KWh uit het net getrokken :(
Er mag dus wel iets meer foutmarge genomen worden :)

Met de hoge prijzen van vanavond voor zekerheid de batterijen vandaag maar op NOM gezet, in ieder geval tot ze 100% zijn :P
Een iets hogere marge is in de beta testen ter sprake gekomen. Daar zijn aanpassingen op gedaan door HomeWizard. Wellicht voor jou onvoldoende. Even in de gaten houden of dit structureel is of een inschattingsfoutje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKUtIpEZwla9ty0byhVhk7R3jNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7RaQBB2AhDnRRt1kyiI7Wrp5.png?f=fotoalbum_large

Dit lijkt me de meest efficiënte manier bij volle zon.

Batterijen direct laten volladen en dan de zonnepanelen terug regelen

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:21
GL007 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:17:
[Afbeelding]

Of meer opslag regelen. Nymo + domme boiler. Kun je nog 7 KWh binnenharken en nog een paar uur NOM
GL007 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:17:
[Afbeelding]

Dat terugregelen is alleen zinvol onder een van de volgende voorwaarden.
  1. Je hebt een Dynamisch contract en de prijzen die je voor teruglevering ontvangt is negatief of
  2. Je hebt een vast contract en de netto opbrengst van TLV en TLH is negatief of
  3. Je hebt netto tot aan 01-01-2027 een netto overschot dat je niet kan salderen en je moet daarvoor betalen..

In alle andere gevallen is terugregelen je zelf te kort doen.
hanev001 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:39:
[...]

Dat terugregelen is alleen zinvol onder een van de volgende voorwaarden.
  1. Je hebt een Dynamisch contract en de prijzen die je voor teruglevering ontvangt is negatief of
  2. Je hebt een vast contract en de netto opbrengst van TLV en TLH is negatief of
  3. Je hebt netto tot aan 01-01-2027 een netto overschot dat je niet kan salderen en je moet daarvoor betalen..

In alle andere gevallen is terugregelen je zelf te kort doen.
Dit is een test voordat salderen er afgaat.

GL007 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:44:
[...]

Dit is een test voordat salderen er afgaat.
Dan vervalt alleen voorwaarde 3. De andere 2 blijven van kracht.
hanev001 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Dan vervalt alleen voorwaarde 3. De andere 2 blijven van kracht.
Soort contract dat maakt niets uit. Laat de politiek maar eens duidelijk zijn. Het is een zooitje geworden.

[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 18-06-2026 12:59 ]

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:09
fredhuizinga schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:13:

Tot nu toe tevreden.
In principe kan men tevreden zijn als de kosten elke dag rond de 0 uitkomen. In het grotere geheel per week of maand bekijken. Dat gaat hier (dynamisch) prima!

Sparen voor later is er toch niet meer bij ;)

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• fredhuizinga
fredhuizinga schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 06:52:
[...]

Nu nog 12% over, laadstrategie voor vandaag ziet er voorlopig goed uit..

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lREpyLWSbdc1jNbtl2Iw-2iHRgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6kXw6bUi4xEXPmvdoMD3rcV.jpg?f=fotoalbum_large accus vol en klaar voor de dure uren, laadschema heeft zich aan de afspraak gehouden. Nu kijken wat hij vanavond doet, ik heb er vertrouwen in.

Als ik het nu na twee weken vergelijk met mijn homeassistant sturing dan laadt hij smiddags wat later de batterijen vol. Straks als er minder zon is ben ik benieuwd of hij dan wel eerder gaat laden om toch genoeg sap in de batterijen te hebben voor de nacht.

fredhuizinga schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:20:
[...]

[Afbeelding] accus vol en klaar voor de dure uren, laadschema heeft zich aan de afspraak gehouden. Nu kijken wat hij vanavond doet, ik heb er vertrouwen in.

Als ik het nu na twee weken vergelijk met mijn homeassistant sturing dan laadt hij smiddags wat later de batterijen vol. Straks als er minder zon is ben ik benieuwd of hij dan wel eerder gaat laden om toch genoeg sap in de batterijen te hebben voor de nacht.
Wil je dat ik spoiler alvast? 😈

• fredhuizinga
Devke schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:00:
[...]

Wil je dat ik spoiler alvast? 😈
Denk dat ik het antwoord al weet :+

• fredhuizinga
fredhuizinga schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:20:
[...]

[Afbeelding] accus vol en klaar voor de dure uren, laadschema heeft zich aan de afspraak gehouden. Nu kijken wat hij vanavond doet, ik heb er vertrouwen in.

Hupsakee, de dure uren test gisteren doorstaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M__Jo46ZpP_vLTD36NICX9fTfCE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWKt1EHnsYIUubAV4eE8WqX6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwybZcqle350Tmorrpukyic1ffs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIbSEKpQU1gPLQyV8Bd1qpIa.jpg?f=fotoalbum_tile
Ene kant is het zelf aansturen via homeassistant fijn om alles zelf in de hand te houden, maar zo geautomatiseerd vind ik zelf ook wel handig. Ik ben denk ik dan toch een luie tweaker, maar om homeassistant toch als backup te hebben voelt ook wel goed. Ik snap andere tweakers ook wel die het toch zelf willen automatiseren, maar voor de gemiddelde consument is de slimme aanstuur functie wel super handig. Daarom is hw zo mooi omdat het een goede integratie heeft met homeassistant maar ook simpel kan blijven voor wie dat niet wil.

• Maup Le Roi
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 25-06 21:49
En daar sluit ik mij bij aan.

Wat een feest, eerst ben je flink bezig om zelf te bewaken om de batterijen vol te krijgen, nu gaat het fijn op een goed gebalanceerde slim laden functie van HW.

Ik heb het helemaal losgelaten, wat ik al eerder aangaf, kijk mee via HA, betrap mij er zelf op dat ik steeds minder kijk. Alleen gisteravond een snelle check gedaan vanwege het hoge tarief.
Had niet gehoeven.

ANWB Dynamisch, slim laden dynamisch, warmtepomp boiler met HW socket, Twee HW PiB’s, Home Assistent, Jeep EV 54 kWh, 4980 Wp zonnepanelen (oost/west en zuid), Webasto Next laadpaal

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-06 22:52

Canis Lupus

Vosbot

Ik wil het ook helemaal loslaten, maar heb daar nog moeite mee ;)

Gisteren NOM gedraaid om te zorgen dat 2 batterijen helemaal vol zaten (anders had hij tot 60% geladen volgens mij). Toen rond 18.30 de zon verdween, bleef de batterij doodleuk passief en ging 10-15 mins van het net gebruiken (zie grafiek). Toen toch maar weer op NOM gezet.

Vragen
  • Is bekend wat de drempeltijd/waarde is alvorens hij van "Ruststand" naar "NOM" schakelt (wanneer batterijen zijn opgeladen en dus niet uit net gaat halen)?
    Update: elke 15 minuten wordt de strategie bijgesteld staat in de FAQ
  • Wanneer je van NOM naar Slim laden schakelt (en terug), behoudt hij dan wel het geleerde qua opbrengst- / laad- en verbruiksprofiel?
    Update: @Devke Vraagt dit na op beta forum.
Vanochtend om 04:00 waren de batterijen alsnog leeg, laat staan dat er minder dan 100% was geladen gisteren. Samengevat, het uitgesteld laden in ochtend ben ik positief over, het niet tot 100% opladen -not so much :P -

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-krGLCIRjqC6F3qFbvahJbamDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jlo8ppqF4yHZUqlePn6yY0RY.png?f=fotoalbum_large

NB. Hoymiles omvormers, dus zonnepanelen zie je niet in grafiek
NB2. Heb hem nu weer op Slim Laden gezet, HW denkt dat 67% goed genoeg is voor de nacht, we zullen zien :P

[ Voor 21% gewijzigd door Canis Lupus op 19-06-2026 16:22 . Reden: Eigen vragen beantwoord :) ]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Canis Lupus schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:16:
Ik wil het ook helemaal loslaten, maar heb daar nog moeite mee ;)

Gisteren NOM gedraaid om te zorgen dat 2 batterijen helemaal vol zaten (anders had hij tot 60% geladen volgens mij). Toen rond 18.30 de zon verdween, bleef de batterij doodleuk passief en ging 10-15 mins van het net gebruiken (zie grafiek). Toen toch maar weer op NOM gezet.

Vragen
  • Is bekend wat de drempeltijd/waarde is alvorens hij van "Ruststand" naar "NOM" schakelt (wanneer batterijen zijn opgeladen en dus niet uit net gaat halen)?
  • Wanneer je van NOM naar Slim laden schakelt (en terug), behoudt hij dan wel het geleerde qua opbrengst- / laad- en verbruiksprofiel?
Vanochtend om 04:00 waren de batterijen alsnog leeg, laat staan dat er minder dan 100% was geladen gisteren. Samengevat, het uitgesteld laden in ochtend ben ik positief over, het niet tot 100% opladen -not so much :P -

[Afbeelding]
NB. Hoymiles omvormers, dus zonnepanelen zie je niet in grafiek
Je laatste vraag heb ik gisteren in het beta topic op github nagevraagd. Ik zie dat PIB bezitters vaker van NOM naar Slim schakelen en terug. Heb gevraagd wat daar de impact van is. Nog geen antwoord gehad.

• Henk Puister
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Wat wordt er precies met 'One-time full charge' bedoeld? Is dat met netstroom? Of alleen vanuit de zonnepanelen?
Henk Puister schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:45:
Wat wordt er precies met 'One-time full charge' bedoeld? Is dat met netstroom? Of alleen vanuit de zonnepanelen?
Alles wat je panelen niet leveren wordt uit het net gehaald. Vallen je panelen terug naar bv 0 even, dan komt per PIB 800 Watt uit het net. Wekken je panelen meer dan 800 Watt op dan slaat hij dus opwek op.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 19-06-2026 13:49 ]

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:30

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

+1,

Zou ook graag zien dat er gewoon vol geladen wordt, mits het natuurlijk uit zelfopwek gebeurd.

[ Voor 26% gewijzigd door JopieE op 19-06-2026 13:51 ]

Gasloos

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:13
+1 Ik schakel over 2 weken ook over op automatisch regelen, maar wat mij betreft voorkeur dat de batterij altijd vol geladen wordt. Die paar cent die je mogelijk extra zou kunnen krijgen door terugleveren weegt denk ik niet op tegen onverwacht avond/nacht gebruik zoals airco/vaatwasser/wasmachine etc.

• phoenix2149
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-06 15:09
Misschien domme vraag, maar ik kan in mijn Home Assistant geen van de nieuwe opties terug vinden. Heb reeds herconfigureer gedrukt etc. het wil niet veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehk2q8qEwcQkXMiPozSyglh9okI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xPaXyntV5RkSGc3kNZEy01c9.png?f=user_large

Op dit moment wekt de Standby-NOM configuratie met het laden van de auto. Simpele als werkelijk verbruik (ENPHASE) >3200 gaat batterij op standby.

Ik wil best het slimme laden proberen, maar uiteraard wil ik niet dat het geladen deel naar de auto gaat.

Misschien moet ik de API uit zetten en gewoon de app het laten regelen? Wat is jullie advies?

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:04

fxs81

Julianadorp

phoenix2149 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:53:
Misschien domme vraag, maar ik kan in mijn Home Assistant geen van de nieuwe opties terug vinden. Heb reeds herconfigureer gedrukt etc. het wil niet veranderen.

[Afbeelding]

Op dit moment wekt de Standby-NOM configuratie met het laden van de auto. Simpele als werkelijk verbruik (ENPHASE) >3200 gaat batterij op standby.

Ik wil best het slimme laden proberen, maar uiteraard wil ik niet dat het geladen deel naar de auto gaat.

Misschien moet ik de API uit zetten en gewoon de app het laten regelen? Wat is jullie advies?
Welke versie van HA heb je? Ik kreeg de optie erbij na een core update (weet ff niet meer vanaf welke versie het erin zit) Hij geeft dan alleen slim laden aan, je kan dus niet kiezen tussen het wijkvriendelijk en dynamisch, dat moet je in de HW app doen. Als je niet wil updaten en je zet het aan in de app dan krijg je in HA een "unknown" in het dropdown menu ipv slim laden, het werkt dan wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDBsVTWT-xJ6hDP_7rsUBYLJ76g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IoQx1ELh0mpPmbanrK6xMUmP.png?f=user_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

phoenix2149 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:53:

[Afbeelding]

HA updaten naar 2026.6.0, dan zal de optie verschijnen.

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:10
Vanaf 1 juli zou mijn leverancier naar "semi-variabel" tarief gaan.

De helft van de kwh prijs zou vast zijn , terwijl de andere helft de marktprijs zou volgen. (Maar nooit negatief)

Echter: HomeWizard ondersteunt momenteel geen "ingewikkelde" ..

Iemand met iets soortgelijks en of de kennis hoe dit op te lossen ?

• phoenix2149
fxs81 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:07:
[...]

Welke versie van HA heb je? Ik kreeg de optie erbij na een core update (weet ff niet meer vanaf welke versie het erin zit) Hij geeft dan alleen slim laden aan, je kan dus niet kiezen tussen het wijkvriendelijk en dynamisch, dat moet je in de HW app doen. Als je niet wil updaten en je zet het aan in de app dan krijg je in HA een "unknown" in het dropdown menu ipv slim laden, het werkt dan wel.

[Afbeelding]
HA zit op 2026.5 Docker op synology. @Devke geeft ook al aan naar 2026.6 te moeten. Even kijken hoe dat the doen zonder dat er een update beschikbaar is in updates via instellingen.
phoenix2149 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:28:
[...]

HA zit op 2026.5 Docker op synology. @Devke geeft ook al aan naar 2026.6 te moeten. Even kijken hoe dat the doen zonder dat er een update beschikbaar is in updates via instellingen.
Volgens mij is 2026.6.0 al gewoon te downloaden.

PaulC schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:27:
Vanaf 1 juli zou mijn leverancier naar "semi-variabel" tarief gaan.

De helft van de kwh prijs zou vast zijn , terwijl de andere helft de marktprijs zou volgen. (Maar nooit negatief)

Echter: HomeWizard ondersteunt momenteel geen "ingewikkelde" ..

Iemand met iets soortgelijks en of de kennis hoe dit op te lossen ?
Je zou Slim Laden toch eens kunnen proberen. Bij mooi weer zitten de lage tarieven in de middag. Je zal zien dat Slim Laden dan het laden naar achteren schuift. Maar het blijft een lastige. Als je het zelf volledig in de hand wilt hebben, dan met HA aan de slag gaan, dan bepaal je zelf wanneer je welke actie van de batterij wenst.

• phoenix2149
Devke schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:32:
[...]

Volgens mij is 2026.6.0 al gewoon te downloaden.
Thanks, Via Container Manager was hij wel te updaten. Grappige is wel dat in de P1 meter hij vermeld staat als Slim Laden, maar in de instellingen in de Automatiseringen staat hij als Predictive (zal originele API naam zijn denk ik).

Voor de zekerheid heb ik nog wel even "standby" als automatisering bij auto laden zodat hij niet ontlaad als werkelijk verbruik >3200W. Rest staat hij dan op slim.

Overigens is "slim laden/Predictive" de wijkvriendelijke optie en niet slim met dynamisch tarief.
edit:
Het lijkt er op dat als ik in de app aktief voor de dynamische slimme optie kies en van standby weer naar slim laden gaat hij het dynamische alternatief neemt en niet terug gaaat naar de wijkvriendelijke optie.

[ Voor 22% gewijzigd door phoenix2149 op 19-06-2026 17:27 ]

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:10
Devke schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:39:
[...]

Je zou Slim Laden toch eens kunnen proberen. Bij mooi weer zitten de lage tarieven in de middag. Je zal zien dat Slim Laden dan het laden naar achteren schuift. Maar het blijft een lastige. Als je het zelf volledig in de hand wilt hebben, dan met HA aan de slag gaan, dan bepaal je zelf wanneer je welke actie van de batterij wenst.
Het gaat mij vooral om de correcte tariefberekening.
Welke laadstrategie kunnen we nog aanpassen

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-06 23:25
fredhuizinga schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:20:
[...]

Hupsakee, de dure uren test gisteren doorstaan.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ene kant is het zelf aansturen via homeassistant fijn om alles zelf in de hand te houden, maar zo geautomatiseerd vind ik zelf ook wel handig. Ik ben denk ik dan toch een luie tweaker, maar om homeassistant toch als backup te hebben voelt ook wel goed. Ik snap andere tweakers ook wel die het toch zelf willen automatiseren, maar voor de gemiddelde consument is de slimme aanstuur functie wel super handig. Daarom is hw zo mooi omdat het een goede integratie heeft met homeassistant maar ook simpel kan blijven voor wie dat niet wil.
4 batterijen, met Slim laden dynamisch ruim “two weeks in use and counting”, constant ingesteld.

Ben nog steeds heel tevreden. Ik zie op het forum af en toe vragen over waarom de batterijen niet helemaal vol geladen worden voordat de zon onder is (aangenomen dat er voldoende PV capaciteit is). Voor dynamisch is dat lijkt me een keuze tussen minder kosten door duurdere teruglevering en het risico van een lege PIB set voordat de panelen weer gaan produceren. Zoals @fredhuizinga en anderen hier ook al eerder posten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icMLNwFSc00h71boGAG9eWqIi-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jSYqVAuFfrZoYG3utuCBi6hw.png?f=fotoalbum_large

Best wel even vertrouwen nodig om dat helemaal los te laten. Zie de bijgaande screenshot, vandaag, ik heb nu, rond 5 uur nog 5 kW PV vermogen, de 4 batterijen zijn geladen toen het tarief lager was (ruwweg van 12-4) en nu lever ik alle PV opbrengst terug aan het net, maar de batterijen zijn net boven de 80%.

Dit heb ik in de afgelopen ruim twee weken vaker gezien, en in alle gevallen, op een na, was de door het algoritme berekende SOC voldoende om de volgende morgen te halen. Natuurlijk bekruipt me het gevoel, doe maar even eenmalig vol laden, maar vertrouwen, want het ging de afgelopen twee weken gewoon goed.

Vannacht is het wel wat spannender denk want de airco’s gaan nu wel meer gebruiken, maar de WP (die twee weken geleden nog bijsprong) weer niet.

We zullen het morgen zien. Ik mag hopen dat het algoritme met deze gegevens leert verder te optimaliseren, dus warme dagen en nachten, meer buffer meenemen in de geplande laadcurve.

Is dat zo @Devke ?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-06 17:37
Sinds de nieuwe laadmodi beschikbaar zijn heb ik de laadstrategie van de batterij als experiment op slim wijkvriendelijk gezet, ook al omdat je dan in de app een prognose ziet.

Dit staat of valt natuurlijk met het feit of je niet te vaak potentieel batterijgebruik verliest als het algoritme te "aggressief" optimaliseert voor de wijk ipv voor jezelf.

Omdat ik 2 batterijen heb zou ik eigenlijk een van de 2 wijkvriendelijk willen en de ander gewoon NOM. Dan gaat de batterij tenminste een deel altijd opladen. Het algoritme stelt laden soms helemaal uit tot in de middag.Tot die tijd is de batterij wel leeg , wat bv nadelig is als je opeens 's ochtends een afwasmachine aanzet terwijl de zon deze nog niet krachtig genoeg is dat deze volledig op de teruglevering kan draaien

Als het algoritme bv altijd tenminste 10% batterijvulling nastreeft is er altijd batterijstroom beschikbaar in die situaties. Dus ik heb mijn batterij maar even handmatig 10% laten laden en toen pas de afwasmachine aangezet.

• Olie_B_Bommel
  • Laatst online: 17:20
Na alles wat betreft slim laden gelezen te hebben. Laat ik de batterijen maar op NOM staan. Ik heb een variabel contract ( en dat blijft zo) en heb graag dat de batterijen op 100% SOC staan voor de avond begint. Als er dan eens een dag weinig zon is, heb ik tenminste nog stroom in de batterijen zitten voor de ochtend, wanneer de kookplaat aangaat voor een eitje koken of bakkken. Ook heb ik dan -s’avonds genoeg in de batterijen zitten om te koken. Ben zeer tevreden over de NOM regeling, waarom iets anders? Ik begrijp dat niet.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

EVfan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:34:
[...]

4 batterijen, met Slim laden dynamisch ruim “two weeks in use and counting”, constant ingesteld.

Ben nog steeds heel tevreden. Ik zie op het forum af en toe vragen over waarom de batterijen niet helemaal vol geladen worden voordat de zon onder is (aangenomen dat er voldoende PV capaciteit is). Voor dynamisch is dat lijkt me een keuze tussen minder kosten door duurdere teruglevering en het risico van een lege PIB set voordat de panelen weer gaan produceren. Zoals @fredhuizinga en anderen hier ook al eerder posten.

[Afbeelding]

Best wel even vertrouwen nodig om dat helemaal los te laten. Zie de bijgaande screenshot, vandaag, ik heb nu, rond 5 uur nog 5 kW PV vermogen, de 4 batterijen zijn geladen toen het tarief lager was (ruwweg van 12-4) en nu lever ik alle PV opbrengst terug aan het net, maar de batterijen zijn net boven de 80%.

Dit heb ik in de afgelopen ruim twee weken vaker gezien, en in alle, op een na, gevallen was de door het algoritme berekende SOC voldoende om de volgende morgen te halen. Natuurlijk bekruipt me het gevoel, doe maar even eenmalig vol laden, maar vertrouwen, want het ging de afgelopen twee weken gewoon goed.

Vannacht is het wel wat spannender denk want de airco’s gaan nu wel meer gebruiken, maar de WP (die twee weken geleden nog bijsprong) weer niet.

We zullen het morgen zien. Ik mag hopen dat het algoritme met deze gegevens leert verder te optimaliseren, dus warme dagen en nachten, meer buffer meenemen in de geplande laadcurve.

Is dat zo @Devke ?
Hier zag ik nadat de warmtepomp wel klaar was dat er iedere ochtend meer over bleef in de batterijen. Er was dus rekening gehouden met warmtepomp terwijl het niet (meer) nodig was. Het algoritme is een samenkomst van verbruik, tarieven, weersvoorspelling etc. Ik heb gevraagd in de beta omgeving tijdens het testen of er ook naar de buitentemperatuur werd gekeken i.p.v. alleen zon, bewolkt, regen etc. Ja daar wordt naar gekeken. Of dit gelijk goed gaat? Proberen maar. Als testers hebben we best veel kunnen afvangen maar 100% alle opties? >:)

exroosje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:37:
Sinds de nieuwe laadmodi beschikbaar zijn heb ik de laadstrategie van de batterij als experiment op slim wijkvriendelijk gezet, ook al omdat je dan in de app een prognose ziet.

Dit staat of valt natuurlijk met het feit of je niet te vaak potentieel batterijgebruik verliest als het algoritme te "aggressief" optimaliseert voor de wijk ipv voor jezelf.

Omdat ik 2 batterijen heb zou ik eigenlijk een van de 2 wijkvriendelijk willen en de ander gewoon NOM. Dan gaat de batterij tenminste een deel altijd opladen. Het algoritme stelt laden soms helemaal uit tot in de middag.Tot die tijd is de batterij wel leeg , wat bv nadelig is als je opeens 's ochtends een afwasmachine aanzet terwijl de zon deze nog niet krachtig genoeg is dat deze volledig op de teruglevering kan draaien

Als het algoritme bv altijd tenminste 10% batterijvulling nastreeft is er altijd batterijstroom beschikbaar in die situaties. Dus ik heb mijn batterij maar even handmatig 10% laten laden en toen pas de afwasmachine aangezet.
Het algoritme is bij Slim Laden Wijkvriendelijk "consument" eerst ingericht. Net ondersteuning alleen als het kan. Ik heb dit ook zien gebeuren in de beta. Bij minder weer werd ieder zonnestraaltje (op een uitzondering na) wel opgepakt. Bij stralend weer verschoof het laden naar de middag.

Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:53:
Na alles wat betreft slim laden gelezen te hebben. Laat ik de batterijen maar op NOM staan. Ik heb een variabel contract ( en dat blijft zo) en heb graag dat de batterijen op 100% SOC staan voor de avond begint. Als er dan eens een dag weinig zon is, heb ik tenminste nog stroom in de batterijen zitten voor de ochtend, wanneer de kookplaat aangaat voor een eitje koken of bakkken. Ook heb ik dan -s’avonds genoeg in de batterijen zitten om te koken. Ben zeer tevreden over de NOM regeling, waarom iets anders? Ik begrijp dat niet.
Als NOM voor jouw situatie goed werkt, is er ook geen reden om iets anders te kiezen.

Je kunt het een beetje vergelijken met auto's. Een auto is in de basis bedoeld om van A naar B te rijden. Toch gebruiken mensen hem op heel verschillende manieren. De één rijdt alleen naar zijn werk, de ander hangt er een caravan achter, gebruikt een aanhanger voor de bouwmarkt of kiest voor een elektrische auto vanwege de lagere gebruikskosten. Het doel van de auto verandert niet, maar de manier waarop mensen hem inzetten wel.

Zo is het met een thuisbatterij ook. Voor de één is NOM precies wat hij nodig heeft. Een ander wil juist slim laden op basis van dynamische prijzen of zijn eigen verbruiksprofiel. Daarom blijft HomeWizard doorontwikkelen. Niet omdat NOM niet goed is, maar omdat gebruikers verschillende wensen hebben en de energiemarkt voortdurend verandert.

Het mooie is dat niemand verplicht is om Slim Laden te gebruiken. Ben je tevreden met NOM, dan kun je dat gewoon blijven doen. Maar voor anderen kan Slim Laden juist een interessante extra optie zijn.

• fredhuizinga
Vandaag toch beetje gesjoemeld, vanaf 13u toch op handmatig gezet.

Reden was dat ik vanwege het weer de airco vanochtend aan heb gezet, en samen met de wasmachine aan ging het slimme schema om 12u aan maar was er te weinig zonneopbrengst om de accus ook nog vol te krijgen. Even twee uurtjes uit het net erbij was genoeg om toch vol te komen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hnqPriFJBgHG_5ZCI-k3KaO-Ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjt9DFhzMo1u5zJl1FdsQMVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Toch ergens zou ik willen dat hij op goedkope uren ook van het net erbij kan pakken. Dat helpt de wijk toch ook?

• Prisma16
  • Niet online
Hier ook vanaf de vrijgave overgeschakeld op "slim en wijkvriendelijke" laden. Verder niets meer aan gedaan, gewoon de programmatuur de gelegenheid gegeven om te leren.

Ik gebruik HA alleen voor monitoring van het systeem, vandaag eens naar de verzamelde gegevens gekeken.

Werkt uitstekend. Niet meer dom stroom gaan hamsteren als de zon gaat schijnen maar anticiperen op het verwachten verbruik en de belasting van het niet.

Laden start variabel maar aan het eind van de daglichtperiode altijd genoeg in de batterijen om de nacht door te komen.

Mooi werk van HW, programmatuur die niet nadenkt maar voordenkt.

Het gaat over 2 PiB's en 1500W zonnepanelen op het oosten en ook 1500W op het westen.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gisteren in HA een tweede 'verlaat laden' optie toegevoegd waardoor hij in plaats van om uiterlijk om 10 uur ook uiterlijk om 11 uur van discharge only naar NOM kan gaan.

Het systeem werkt echt lekker hier. Hij kijkt naar de opwekverwachting vandaag en morgen, de dag van de week in verband met wat de boiler gaat doen, kijkt naar de verwachte temperatuur en het airco verbruik om te bepalen of hij daar rekening mee moet houden. Op basis van die gegevens kijkt hij of hij bij 80% stopt met laden of doorgaat naar de 100%.

Hij staat nu op 15% gaat zo eerst op NOM tot hij op 30% zit. Dan weer op discharge only tot 11 uur om dan op NOM over te schakelen en ze vol te hebben. Ik wil gewoon altijd eerst een fatsoenlijke buffer hebben voor ik aan de wijk wil meewerken.

(Een van de dingen die waarschijnlijk lastig is voor het HW algoritme is dat export bij mij gelimiteerd wordt. Ik exporteer nooit meer dan 1 kW naar het net. Daardoor kan ik om half 9 evenveel export hebben als om 13:00 in de volle zon, maar ook als er veel bewolking is.)
In de toekomst wil ik dat nog wel dynamischer gaan maken, om nog net en wijkvriendelijker te worden. Maar voorlopig heb ik daar nog geen tijd in willen stoppen. Met mijn huidige wijkvriendelijke automatisering is de export in de 'slechte' uren nu ook al wel verminderd.

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1HFFi46WpyxlqWxGwET9Y-oA5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Vx6hogkVhia4NpQzJoeemjh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPNtrRJIK9zFszT5vmLh26L3uGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfgd8TeJsByLY5sgL0dUCXw4.png?f=fotoalbum_large

Op de warmste dag van het jaar werkte alles prima. De resultaten zijn perfect.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:45
ervaringsvraagje

Ik heb sinds gister een peblar laadpaal aangesloten en deze naast homeassistant en 3 hw accus laten communiseren met mijn p1 meter.

Nu heb ik ooit ergens gelezen dat teveel apparaten via de p1 api connectie problemen kan opleveren. Dit lijkt nu dus ook het geval gezien peblar of soms homeassistant niet kan verbinden

Ik heb nu homeassitant terug geschoeft qua calls dus minder update polling. Dit lijkt beter te gaan maar kreeg toch zo nu en dan nog een melding. Nu kan ik ook de cloudverbinding van de p1 uitzetten dit schijnt ook te helpen (maar dit is voor mijn hw app geschiedenis niet fijn en ook niet voor het display)

Nu kwam ik op het idee een tweede huis te maken en daar een nieuwe (tweede) p1 meter aan te hangen. Via de hw actieve splitter en deze puur voor mijn peblar te gebruiken.

Weet iemand of dit werkt 2 hw p1 meters op een en dezelfde slimme meter?
crryp schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:43:
ervaringsvraagje

Ik heb sinds gister een peblar laadpaal aangesloten en deze naast homeassistant en 3 hw accus laten communiseren met mijn p1 meter.

Nu heb ik ooit ergens gelezen dat teveel apparaten via de p1 api connectie problemen kan opleveren. Dit lijkt nu dus ook het geval gezien peblar of soms homeassistant niet kan verbinden

Ik heb nu homeassitant terug geschoeft qua calls dus minder update polling. Dit lijkt beter te gaan maar kreeg toch zo nu en dan nog een melding. Nu kan ik ook de cloudverbinding van de p1 uitzetten dit schijnt ook te helpen (maar dit is voor mijn hw app geschiedenis niet fijn en ook niet voor het display)

Nu kwam ik op het idee een tweede huis te maken en daar een nieuwe (tweede) p1 meter aan te hangen. Via de hw actieve splitter en deze puur voor mijn peblar te gebruiken.

Dan creëer je een dubbel systeem die elkaar gaan bij invloeden want ze krijgen dezelfde waarde uit dezelfde kWh meter.

Dat gaat pendelen.

Verder heb ik 2 units aan de kWh via een splitter meter hangen. Dat werkt wel.

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 20-06-2026 10:59 ]

crryp schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:43:
ervaringsvraagje

Ik heb deze vraag i.v.m. connecties ook al eens gesteld aan HomeWizard i.c.m. de laadpaal. Ook Peblar hier. Het is niet ideaal vlgs HomeWizard maar 2 P1 meters en splitter zou kunnen werken. Ik heb het niet kunnen uittesten daar het hier goed gaat m.b.t. aantal connecties. Kan je naast dit er helaas ook niet verder bij helpen.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:45
GL007 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Dan creëer je een dubbel systeem die elkaar gaan bij invloeden want ze krijgen dezelfde waarde uit dezelfde kWh meter.

Dat gaat pendelen.

Verder heb ik 2 units aan de kWh via een splitter meter hangen. Dat werkt wel.
Ik vraag me dat af of het gaat pedelen. Want ik wil hem puur voor load ball en zonneladen gebruiken. In het van zonneladen geval zal ik de accus altijd in standby zetten.

en als het gaat om loadball is het puur dat ik moet weten hoeveel gaat er in vanuit de netbeheerder zodat hij terugschaalt.

Dus de tweede p1 gaat niks doen behalve load bekijken geen accus aan sturen of iets.
Pagina: 1 ... 278 ... 281 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2