fredhuizinga schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:20:
[...]
Hupsakee, de dure uren test gisteren doorstaan.
Ene kant is het zelf aansturen via homeassistant fijn om alles zelf in de hand te houden, maar zo geautomatiseerd vind ik zelf ook wel handig. Ik ben denk ik dan toch een luie tweaker, maar om homeassistant toch als backup te hebben voelt ook wel goed. Ik snap andere tweakers ook wel die het toch zelf willen automatiseren, maar voor de gemiddelde consument is de slimme aanstuur functie wel super handig. Daarom is hw zo mooi omdat het een goede integratie heeft met homeassistant maar ook simpel kan blijven voor wie dat niet wil.
4 batterijen, met Slim laden dynamisch ruim “two weeks in use and counting”, constant ingesteld.
Ben nog steeds heel tevreden. Ik zie op het forum af en toe vragen over waarom de batterijen niet helemaal vol geladen worden voordat de zon onder is (aangenomen dat er voldoende PV capaciteit is). Voor dynamisch is dat lijkt me een keuze tussen minder kosten door duurdere teruglevering en het risico van een lege PIB set voordat de panelen weer gaan produceren. Zoals @
fredhuizinga en anderen hier ook al eerder posten.
Best wel even vertrouwen nodig om dat helemaal los te laten. Zie de bijgaande screenshot, vandaag, ik heb nu, rond 5 uur nog 5 kW PV vermogen, de 4 batterijen zijn geladen toen het tarief lager was (ruwweg van 12-4) en nu lever ik alle PV opbrengst terug aan het net, maar de batterijen zijn net boven de 80%.
Dit heb ik in de afgelopen ruim twee weken vaker gezien, en in alle gevallen, op een na, was de door het algoritme berekende SOC voldoende om de volgende morgen te halen. Natuurlijk bekruipt me het gevoel, doe maar even eenmalig vol laden, maar vertrouwen, want het ging de afgelopen twee weken gewoon goed.
Vannacht is het wel wat spannender denk want de airco’s gaan nu wel meer gebruiken, maar de WP (die twee weken geleden nog bijsprong) weer niet.
We zullen het morgen zien. Ik mag hopen dat het algoritme met deze gegevens leert verder te optimaliseren, dus warme dagen en nachten, meer buffer meenemen in de geplande laadcurve.
Is dat zo @
Devke ?