hanev001 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:51:
Vraag: wat staan je andere batterijen te doen? Ik heb in NOM gebruik dat als er een batterij een SOC correctie gaat doen dit als gebruik wordt gezien en dat mijn andere batterijen dat dan weer volgens de NOM regels opvangen Pas als ze allemaal leeg zijn wordt er van het net geladen.
Die stonden ook op een lage SoC. De eerste kalibratie werd voor een deel opgevangen door de overige drie batterijen, maar die trok ze naar praktisch 0%. De twee kalibratie kwam daardoor geheel van het net. De PiB als geheel ging van 13% naar 0%. Gewoon even ruim 1/7 van mijn gedachte capaciteit onverwacht foetsie. ;w

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

JeroenH schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:56:
[...]

Die stonden ook op een lage SoC. De eerste kalibratie werd voor een deel opgevangen door de overige drie batterijen, maar die trok ze naar praktisch 0%. De twee kalibratie kwam daardoor geheel van het net. De PiB als geheel ging van 13% naar 0%. Gewoon even ruim 1/7 van mijn gedachte capaciteit onverwacht foetsie. ;w
Conclusie: Als je niet in staat was een totaal van 500Wh aan SOC gebruik op te vangen waren je batterijen sowieso zo goed als leeg. Je was dus altijd van het net gaan laden alleen 500Wh meer dan verwacht (15 cent)
hanev001 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:10:
Conclusie: Als je niet in staat was een totaal van 500Wh aan SOC gebruik op te vangen waren je batterijen sowieso zo goed als leeg. Je was dus altijd van het net gaan laden alleen 500Wh meer dan verwacht (15 cent)
Nou... het ligt iets anders, vind ik. Toen de eerste kalibratie startte had ik nog 13% SoC (dat is het gemiddelde van de vier batterijen). De vier PiB's hebben samen nominaal 10,8kWh, als ik van alles afrond zou ik durven stellen dat die 13% ongeveer 1 kWh vertegenwoordigt. Zo 's ochtends vroeg verbruikt onze woning zo'n 150-200 watt. Dat betekent dat ik hier nog ruim vijf uur mee toe had gekund, en zeker het moment had gehaald dat de zonnepanelen voldoende zouden opleveren om het verbruik te dekken.

Het spijt me, dan valt een onverwachte terugval van 13% naar 0% in een half uur tijd gewoon tegen.

Als jij in je auto rijdt, en de wijzer van je brandstofmeter geeft aan dat je nog 1/8 hebt, dan ga je eens denken aan tanken. Maar als die wijzer dan ineens, onverwacht, terugvalt naar nul, en je staat onverwachts midden op een kruising stil, dan je dat tegenvallen. Althans, mij wel.

En nogmaals, ik snap het mechanisme, ik snap dat de SoC van de cellen bepalen alleen op basis van spanning, stroom, coulombs tellen, temperatuur enz maar net één stapje onder zwarte magie ligt.

Maar ik vind het gewoon onprettig.

De kalibratie-actie zou ook voor de veiligheid zijn. Even speculeren, noem het meedenken met @HomeWizard_NL. Zou het de veiligheid heel erg aantasten als de PiB via de API bij Home Assistant zou kunnen aangeven "Oi, ik moet een kalibratie doen, dat moet binnen nu en X uur.". In HA heb ik dan een scriptje draaien wat binnen die X uur het beste moment uitkiest (lage netstroomprijs, voldoende zon) om het uit te voeren. HA geeft via de API naar de PiB retour "Doe maar om 09:30", en als dat binnen het toegestane window ligt zal dat zo worden uitgevoerd.

Of als een PiB vindt dat een kalibratie-actie alweer te lang geleden is, zorg dat die batterij dat via de API aan HA laat weten. Geef HA dan de mogelijkheid om, via de API, die PiB een soort van "uit roulatie te nemen", laat hem zich ontladen tot 0%, doe die kalibratiecyclus terwijl de andere drie PiB's goed vol zijn, er veel zon is, een laag eigenverbruik is, enz. Kortom maak het planbaar.

Daar zou ik veel beter mee kunnen leven.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

JeroenH schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:20:
[...]

Nou... het ligt iets anders, vind ik. Toen de eerste kalibratie startte had ik nog 13% SoC (dat is het gemiddelde van de vier batterijen). De vier PiB's hebben samen nominaal 10,8kWh, als ik van alles afrond zou ik durven stellen dat die 13% ongeveer 1 kWh vertegenwoordigt. Zo 's ochtends vroeg verbruikt onze woning zo'n 150-200 watt. Dat betekent dat ik hier nog ruim vijf uur mee toe had gekund, en zeker het moment had gehaald dat de zonnepanelen voldoende zouden opleveren om het verbruik te dekken.

Het spijt me, dan valt een onverwachte terugval van 13% naar 0% in een half uur tijd gewoon tegen.

Als jij in je auto rijdt, en de wijzer van je brandstofmeter geeft aan dat je nog 1/8 hebt, dan ga je eens denken aan tanken. Maar als die wijzer dan ineens, onverwacht, terugvalt naar nul, en je staat onverwachts midden op een kruising stil, dan je dat tegenvallen. Althans, mij wel.

En nogmaals, ik snap het mechanisme, ik snap dat de SoC van de cellen bepalen alleen op basis van spanning, stroom, coulombs tellen, temperatuur enz maar net één stapje onder zwarte magie ligt.

Maar ik vind het gewoon onprettig.

De kalibratie-actie zou ook voor de veiligheid zijn. Even speculeren, noem het meedenken met @HomeWizard_NL. Zou het de veiligheid heel erg aantasten als de PiB via de API bij Home Assistant zou kunnen aangeven "Oi, ik moet een kalibratie doen, dat moet binnen nu en X uur.". In HA heb ik dan een scriptje draaien wat binnen die X uur het beste moment uitkiest (lage netstroomprijs, voldoende zon) om het uit te voeren. HA geeft via de API naar de PiB retour "Doe maar om 09:30", en als dat binnen het toegestane window ligt zal dat zo worden uitgevoerd.

Of als een PiB vindt dat een kalibratie-actie alweer te lang geleden is, zorg dat die batterij dat via de API aan HA laat weten. Geef HA dan de mogelijkheid om, via de API, die PiB een soort van "uit roulatie te nemen", laat hem zich ontladen tot 0%, doe die kalibratiecyclus terwijl de andere drie PiB's goed vol zijn, er veel zon is, een laag eigenverbruik is, enz. Kortom maak het planbaar.

Je denk fout is dat 13% niet 13% is. Het probleem met SOC drift is nu juist dat dit percentage niet accuraad is. De afwijking wordt groter naarmate het langer geleden is dat je het nul punt hebt bereikt en er een correctie heeft plaatsgevonden. Je vraagt dus in feiten om een stuur mogelijkheid op een onbekende. Als het BMS meet dat de celspanning beneden een minimum waarde komt wordt de SOC-correctie gestart, wat het getoonde laadpercentage op dat moment is speelt daarbij geen rol en is dan ook een factor waar je niet mee kan sturen.

Je idee om preventief een correctie te starten zou kunnen werken als je het ontladen zou kunnen forceren maar HW heeft als hard standpunt dat ontladen naar het net (wat daarmee mogelijk zo worden) een functie is die ze niet willen maken.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-08 09:37
JeroenH schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:20:
[...]

Ben de Zendure heb je er heel veel zicht op. In de HA integratie van Zendure zelf zie je dit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piXVClJHEh_5kuxoDs7q_6taPts=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y28zgyK63VDcQw8uDfpP7Ukn.png?f=user_large

En in de integratie van @gielz zie je dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Dego3SmaF3xFmztMByh__w8WpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K84aG5BT3ef5b92Ot3b3gA2W.png?f=fotoalbum_large Ik heb mijn bedenkingen of de kalibratie van de PiB wel een kalibratie is. Normaal gebeurt dat als hij vol is (zelfs mijn Tesla doet dit bij 100% en dat wordt keurig aangegeven in het display). Bij de PiB's is het eerder een beveiliging tegen te diepe ontlading zo lijkt het. Als je de Zendure niet elke dag vol krijgt, doet hij de kalibratie maar 1 x in de maand door hem volledig op te laden. Als je toevallig in de tussentijd wel een keer een volledige lading hebt schuift die maand gewoon door.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

hanev001 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Je denk fout is dat 13% niet 13% is. Het probleem met SOC drift is nu juist dat dit percentage niet accuraad is. De afwijking wordt groter naarmate het langer geleden is dat je het nul punt hebt bereikt en er een correctie heeft plaatsgevonden. Je vraagt dus in feiten om een stuur mogelijkheid op een onbekende. Als het BMS meet dat de celspanning beneden een minimum waarde komt wordt de SOC-correctie gestart, wat het getoonde laadpercentage op dat moment is speelt daarbij geen rol en is dan ook een factor waar je niet mee kan sturen.

Je idee om preventief een correctie te starten zou kunnen werken als je het ontladen zou kunnen forceren maar HW heeft als hard standpunt dat ontladen naar het net (wat daarmee mogelijk zo worden) een functie is die ze niet willen maken.
Als een plug-in batterij kan terug leveren aan het net dan moet je deze mogelijkheid laten registreren. Dit geldt ook voor de zonnepanelen. En hier voor gelden volgens mij andere keurings eisen.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

Ik heb het niet over ontladen naar het net, dat nemen jullie aan. Zoals ik het voor me zie gaat de PiB in kwestie na het "aanwijzen" op "discharge only" tot hij leeg is, dus ondersteunt gewoon het verbruik. Hij kan dan op een gepland moment zijn kalibratietruukje doen. De drie overige PiB's blijven hun normale truukje doen, alleen dan met minder capaciteit.

Maar goed, dit is allemaal fantaseren, ik snap ook wel dat dit niet gaat gebeuren.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
hanev001 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:20:
maar HW heeft als hard standpunt dat ontladen naar het net (wat daarmee mogelijk zo worden) een functie is die ze niet willen maken.
Kan de HW helemaal niet exporteren naar de grid? Waarom dat standpunt?

• winwiz
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:32:
[...]

Je kunt niet instellen met hoeveel Watt de PiB laadt of ontlaadt. Je hebt alleen maar NUL op de meter (alleen ontladen) dus alleen ontladen met je eigen gebruik in huis. Als je een vaste waarde kon instellen zoals: je moet continu met 1000 Watt ontladen en je eigen gebruik is 300 Watt zou je 700 Watt exporteren naar de grid. En dat kan dus niet.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Wat een onbegrijpelijke beperking.

• winwiz
Het is een keuze die ze gemaakt hebben en altijd zo gecommuniceerd. De PiB's zijn echt bedoeld om eigen gebruik te optimaliseren en met een dynamisch contract de dure uren te laten verdwijnen wat ook een leuke besparing aan geld kan zijn.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-08 13:45
HW batterij komt nu met gratis display en 50 eur shoptegoed. Een vorm van korting, binnenkort wellicht een prijsverlaging weer!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb geen Dynamisch contract, maar via mijn leverancier krijg ik wel in het weekend tussen 12 en 17u “gratis” stroom (betaal dan wel de energiebelasting)

ik heb een PiB, uiteraard de P1 meter en heb Home Assistant draaien.

Nu is mijn vraag: is het mogelijk via de API met een custom config om alle opgewekte stroom in de batterij te stoppen ipv het “NoM-Charge” profiel? Ik wil eigenlijk gewoon tijdens die uren al m’n gebruik van het net trekken, en alle opwek in de accu stoppen voor de latere uurtjes.

op dit moment heb ik (met Claude) de volgende automation gemaakt:
YAML: Automation
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
alias: Weekend Battery Charge-Only Schedule
description: >-
  Switch Power Meter battery group charging strategy to zero_charge_only on
  Saturday/Sunday 12:00-17:00 and back to zero after 17:00.
triggers:
  - at: "12:00:00"
    id: charge_only
    trigger: time
  - at: "17:00:00"
    id: net_zero
  - event: start
    id: ha_start
    trigger: homeassistant
conditions:
  - condition: time
    weekday:
      - sat
      - sun
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: >-
              {{ trigger.id == 'charge_only' or (trigger.id == 'ha_start' and
              now().strftime('%H:%M:%S') >= '12:00:00' and
              now().strftime('%H:%M:%S') < '17:00:00') }}
        sequence:
          - target:
              entity_id: select.p1_meter_battery_group_mode
            data:
              option: zero_charge_only
            action: select.select_option
      - conditions:
              {{ trigger.id == 'net_zero' or (trigger.id == 'ha_start' and
              now().strftime('%H:%M:%S') >= '17:00:00') }}
        sequence:
          - target:
            data:
              option: zero
    default: []
mode: single

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:50
gise schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 00:08:
Ik heb geen Dynamisch contract, maar via mijn leverancier krijg ik wel in het weekend tussen 12 en 17u “gratis” stroom (betaal dan wel de energiebelasting)

ik heb een PiB, uiteraard de P1 meter en heb Home Assistant draaien.

Nu is mijn vraag: is het mogelijk via de API met een custom config om alle opgewekte stroom in de batterij te stoppen ipv het “NoM-Charge” profiel? Ik wil eigenlijk gewoon tijdens die uren al m’n gebruik van het net trekken, en alle opwek in de accu stoppen voor de latere uurtjes.

op dit moment heb ik (met Claude) de volgende automation gemaakt:
YAML: Automation
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
alias: Weekend Battery Charge-Only Schedule
description: >-
  Switch Power Meter battery group charging strategy to zero_charge_only on
  Saturday/Sunday 12:00-17:00 and back to zero after 17:00.
triggers:
  - at: "12:00:00"
    id: charge_only
  - at: "17:00:00"
    id: net_zero
  - event: start
    id: ha_start
    trigger: homeassistant
conditions:
  - condition: time
    weekday:
      - sat
      - sun
actions:
  - choose:
      - conditions:
              {{ trigger.id == 'charge_only' or (trigger.id == 'ha_start' and
              now().strftime('%H:%M:%S') >= '12:00:00' and
              now().strftime('%H:%M:%S') < '17:00:00') }}
        sequence:
          - target:
            data:
              option: zero_charge_only
      - conditions:
              {{ trigger.id == 'net_zero' or (trigger.id == 'ha_start' and
              now().strftime('%H:%M:%S') >= '17:00:00') }}
        sequence:
          - target:
            data:
              option: zero
    default: []
mode: single
Zero charge only laad alleen met zon. Je zal "one time full charge" (voorheen heette deze manual charge mode) moeten gebruiken wil je uit het net laden. Let wel sommige van deze gratis stroom acties verbieden het laden van batterijen tijdens de kortingsperiode. Lees de kleine lettertjes dus goed door.
Zie Tweakers bericht hierover: nieuws: Budget Energie geeft klanten deze lente- en zomerweekenden 'gratis' stroom

De gratis stroom is bedoeld voor eigen gebruik en, daarnaast, niet bedoeld om een thuisbatterij op te laden (zodat je buiten de uren dat de stroom gratis is, ook nog de gratis stroom uit de thuisbatterij kunt gebruiken). Wanneer we constateren dat je je hier niet aan houdt, of op een andere manier misbruik maakt van onze actie, dan kunnen we je uitsluiten van deelname aan deze actie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXUHN_fsFAoka5KtL-69WqLNwzU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kM0bMVF6UHpGTNHtwMsWvRom.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door TFX77 op 13-06-2026 01:49 ]

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• TFX77
Ik ben zeer tevreden met de batterijen. Er zijn drie redenen dat ik hoogstwaarschijnlijk een ander merk ga kopen en dus geen vierde HomeWizard Plug-In Battery, in very specific order; Ontladen naar het net, back-up stroom, prijs.

Mijn drie HomeWizard Plug-In Batteries dekken voor 90 tot 100% van de tijd mijn verbruik. Meer kopen is dus nutteloos als ik niet kan ontladen naar het net.

Maar een paar 2 tot 3 kWh batterijen waarmee ik vol het net op kan blaffen en kan gebruiken bij stoomuitval is leuk. Laatst hebben we een uur of vier zonder stroom gezeten in heel Wijk bij Duurstede.

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• winwiz
TFX77 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 01:21:
[...]

Ik ben zeer tevreden met de batterijen. Er zijn drie redenen dat ik hoogstwaarschijnlijk een ander merk ga kopen en dus geen vierde HomeWizard Plug-In Battery, in very specific order; Ontladen naar het net, back-up stroom, prijs.

Mijn drie HomeWizard Plug-In Batteries dekken voor 90 tot 100% van de tijd mijn verbruik. Meer kopen is dus nutteloos als ik niet kan ontladen naar het net.

Maar een paar 2 tot 3 kWh batterijen waarmee ik vol het net op kan blaffen en kan gebruiken bij stoomuitval is leuk. Laatst hebben we een uur of vier zonder stroom gezeten in heel Wijk bij Duurstede.
Dit is ook de reden dat ik naast de PiB's Zendure heb gekozen. Eerst met 1 accu om te zien of het voldeed nu heb ik er 2 bijgestapeld. De omvormer + 1 accu was net zo duur als een PiB maar je kunt dan wel alles zo'n beetje naar je eigen hand zetten én noodstroom. Een uitbreiding is "maar" € 800 én je kunt de HW P1 meter blijven gebruiken. Je moet wel even leren omgaan met 2 verschillende systemen naast elkaar want voor je het weet gaan ze elkaar opladen.

• gise
  • Niet online
TFX77 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 00:49:
[...]

Zero charge only laad alleen met zon. Je zal "one time full charge" (voorheen heette deze manual charge mode) moeten gebruiken wil je uit het net laden. Let wel sommige van deze gratis stroom acties verbieden het laden van batterijen tijdens de kortingsperiode. Lees de kleine lettertjes dus goed door.

[...]

[Afbeelding]
Er is inderdaad een beperking, mag niet de accu volladen vanaf het net.

Maar het “zero charge only” doet dus NoM zonder discharge. Ik wil juist:

eigen gebruik volledig uit het net trekken, zonnestroom volledig in de accu stoppen, geen NoM.

Dit is dus niet mogelijk? Ook niet met een andere configuratie dan de huidige aangeboden profielen?

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-08 20:58
En hoe ga je onderscheid maken tussen eigen gebruik of overschot zon ?

Passeert allemaal over dezelfde P1 meter. Je ziet daar enkel het saldo.

[ Voor 11% gewijzigd door Holvoetn op 13-06-2026 08:35 ]

gise schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:28:
[...]

eigen gebruik volledig uit het net trekken, zonnestroom volledig in de accu stoppen, geen NoM.

Dit is dus niet mogelijk? Ook niet met een andere configuratie dan de huidige aangeboden profielen?
Wat je vraagt is splitsen van net en opwek. De batterij zal overschot laden in de zero_charge_only mode. Heb je net verbruik dan maak je eerst je eigen opwek op en daarna haal je uit het net. Welke situatie je ook kiest er zal eerst eigen opwek opgemaakt worden. Je panelen staan immers stroom op te wekken. Als je dit niet wilt dan zal je de panelen dus moeten knijpen tussen die uren maar dan staat je opwek stil.

Zoals ik hem lees vraag je eigenlijk iets onmogelijks. Je huis / slimme meter / P1 meter maakt geen onderscheid tussen opwek en netstroom.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• winwiz
Holvoetn schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:34:
En hoe ga je onderscheid maken tussen eigen gebruik of overschot zon ?

Passeert allemaal over dezelfde P1 meter. Je ziet daar enkel het saldo.
Simpel; met een kWh meter tussen je zonnepanelen. Dan heb je per seconde live info. Als alternatief een api koppeling met je omvormer. Velen zijn niet live maar per 10 minuten ofzo en vaak gaat dit via een cloudverbinding wat nogal eens problemen geeft zoals je hier regelmatig langs ziet komen. Dat vermogen zou je moeten kunnen voeden richting de PiB's. Dan draait je huis op netstroom en worden de PiB's geladen met zonnestroom

[ Voor 5% gewijzigd door winwiz op 13-06-2026 09:02 ]

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-08 20:58
Zoals aangehaald, dan moet je ook scheiding maken tussen afname en opwek.

En aparte automatisatie voorzien.

[ Voor 20% gewijzigd door Holvoetn op 13-06-2026 09:04 ]

• gise
  • Niet online
Duidelijk, wat ik wil is dus gewoon niet mogelijk en dan m’n huidige configuratie het best haalbare.

bedankt allen!

• Olaf van der Spek
  • Niet online

Waarom dat?
JeroenH schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:31:
Ik heb het niet over ontladen naar het net, dat nemen jullie aan. Zoals ik het voor me zie gaat de PiB in kwestie na het "aanwijzen" op "discharge only" tot hij leeg is, dus ondersteunt gewoon het verbruik. Hij kan dan op een gepland moment zijn kalibratietruukje doen. De drie overige PiB's blijven hun normale truukje doen, alleen dan met minder capaciteit.

Maar goed, dit is allemaal fantaseren, ik snap ook wel dat dit niet gaat gebeuren.
Ik begrijp dat naar het net ontladen niet jouw bedoeling is . Echter als de mogelijkheid tot geforceerd ontladen gemaakt wordt zal iemand dat daarvoor gaan gebruiken.

Overigens ben ik tot het besef gekomen dat ik mij zelf aan een soortgelijke wens heb schuldig gemaakt. Ik ben voorstander van het invoeren van de XOM optie echter dat zou ook gebruikt kunnen worden om naar het net te ontladen. Dat verklaard dan ook waarom HW daar nooit gehoor aan heeft gegeven.
hanev001 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:30:
Ik begrijp dat naar het net ontladen niet jouw bedoeling is . Echter als de mogelijkheid tot geforceerd ontladen gemaakt wordt zal iemand dat daarvoor gaan gebruiken.
Ik bedoel niet "geforceerd ontladen". Ik bedoel "discharge only voor één PiB tot 0% zodat de kalibratieactie op een door Home Assistant gepland moment uitgevoerd kan worden terwijl de overige PiB's NOM blijven draaien". Dus, niet ontladen naar het net, gewoon verbruik volgend.

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-08 17:45
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:32:
[...]

HW accu kan zeker wel terug leveren aan de grid en doet dat eigelijk 2/3 van de tijd bij een 3 fase aansluiting.

Als de HW accu is aan gesloten op Fase 1 dan word om NOM te krijgen het verbruik van fase 2 en 3 terug geleverd aan het net.
JeroenH schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:48:
[...]

Ik bedoel niet "geforceerd ontladen". Ik bedoel "discharge only voor één PiB tot 0% zodat de kalibratieactie op een door Home Assistant gepland moment uitgevoerd kan worden terwijl de overige PiB's NOM blijven draaien". Dus, niet ontladen naar het net, gewoon verbruik volgend.
Als je dat wilt doen met een gepland NUL moment als gevolg dien je ook controle te hebben over het gebruik dat de batterij leeg trekt. Dan moet je ook het gedrag van de P1-meter gaan aanpassen om alleen met die ene batterij te werken omdat je anders te maken krijgt met het algoritme dat van tijd tot tijd van batterij wisselt om het laadpercentage enigzins gelijk te houden voor alle batterijen. Ook kan je dan geen input van zonnepanelen hebben. Allemaal factoren die invloed hebben op het moment dat je het NUL punt bereikt en ook dat blijft opzich een gok omdat je niet weet wat de werkelijke lading van die specifieke batterij is. Hij kan netjes leeglopen naar nul of ineens een drop van 20 of 30 procent laten zien. Kortom er zijn teveel factoren om op die manier een bepaald tijdvak te kiezen als correctie moment.

Zijdelingse opmerking: Dit is bovendien alleen relevant als je gebruik maakt van Dynamische tarieven, bij een vast tarief maakt het moment helemaal niets uit omdat de kosten factor dan geen rol speelt en het simpel een geval is van leeg is leeg.
Peterhardenberg schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:02:
[...]

HW accu kan zeker wel terug leveren aan de grid en doet dat eigelijk 2/3 van de tijd bij een 3 fase aansluiting.

Als de HW accu is aan gesloten op Fase 1 dan word om NOM te krijgen het verbruik van fase 2 en 3 terug geleverd aan het net.
Niet relevant. We hebben het hier over de waarde op de meter en die is altijd de som van de 3 fasen.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:02:
[...]

Precies dit dus. NOM is "nul" op de meter maar geen "nul" voor de grid. Op dit punt kan je dus betwisten of NOM wel een echte ontlasting van het netwerk is. Wat je terug levert op fase 1 wordt verrekend met je verbruik op 2 en 3 en bij NOM wordt het totaal op "nul" gehouden maar de transformator in je wijk wordt wel gewoon belast met de vermogens over de fasen 1,2 en 3. Die vermogens per fase zijn dus echt niet "nul".
NOM werkt dus pas echt goed bij een 1-fase aansluiting of als de PiB en de verbruikers in je huis op dezelfde fase zijn aangesloten.

• gise
  • Niet online
Omdat ik in die uren gratis stroom uit het net kan krijgen. Gratis stroom + energiebelasting is alsnog goedkoper dan daluurprijs+belasting, dus als ik overdag m’n gebruik uit het net kan halen en dan in de avonduren uit de accu dan scheelt dat mij geld.

Met NoM dan haal ik effectief alsnog niks uit het net qua gratis stroom, alleen als ik een aantal grootverbruikers aanzet zoals vaatwasser en vaatwasser en deze boven NoM uitkomen.

of ik moet de accu overdag uitschakelen, maar dan kan hij dus ook niet opladen, alleen in de ochtend tot 12u.

• winwiz
gise schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Omdat ik in die uren gratis stroom uit het net kan krijgen. Gratis stroom + energiebelasting is alsnog goedkoper dan daluurprijs+belasting, dus als ik overdag m’n gebruik uit het net kan halen en dan in de avonduren uit de accu dan scheelt dat mij geld.

Met NoM dan haal ik effectief alsnog niks uit het net qua gratis stroom, alleen als ik een aantal grootverbruikers aanzet zoals vaatwasser en vaatwasser en deze boven NoM uitkomen.

of ik moet de accu overdag uitschakelen, maar dan kan hij dus ook niet opladen, alleen in de ochtend tot 12u.
Stroom uit je zonnepanelen is nog goedkoper (geen belasting) Dus als je je huis kunt laten draaien op zonne-energie én je laadt je PiB's op kost dat quasi niets en de avond en nacht (afhankelijk van je beschikbare capaciteit) ook niets. Waarom zou je "gratis" stroom willen importeren als je het al ter beschikking hebt.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Omdat ik in die uren gratis stroom uit het net kan krijgen.
Als de all-in prijs negatief of 0 is dan laadt je daar toch ook de accu mee op en zet je PV uit?
Zo vaak komt dat trouwens niet voor.

Of bedoel je dat je met PV de accu niet vol krijgt en overdag alleen wil laden en niet ontladen?
Ah, in combinatie met een kortingsactie met de voorwaarde dat je er geen accu's mee mag laden?

[ Voor 32% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-06-2026 11:28 ]

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:29
[...]

Met HomeAssistant kan je de laad strategie aanpassen. Je zou deze met een automation op vaste tijden op Net Zero (Charge Only) kunnen zetten en dan na afloop van de gratis stroom periode weer terug op de oude strategie.

Volgens mij gaat de stroom van je eventuele zonnepanelen dan in de batterij. Maar hij gaat niet laden vanaf het net. Hij gaat ook geen stroom leveren. Dus je gebruikt dan voor je huis de stroom van je zonnepanelen en de gratis stroom van het net. En de stroom van je batterij gebruik je dan later na de gratis periode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBz2tEeLyoYjcoeDvi9NWayZf8s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/u6uJkyXyJGXr08ZimKbeAgl7.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Sepio op 13-06-2026 12:06 ]

• gise
  • Niet online
Sepio schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:55:
[...]

Met HomeAssistant kan je de laad strategie aanpassen. Je zou deze met een automation op vaste tijden op Net Zero (Charge Only) kunnen zetten en dan na afloop van de gratis stroom periode weer terug op de oude strategie.

Volgens mij gaat de stroom van je eventuele zonnepanelen dan in de batterij. Maar hij gaat niet laden vanaf het net. Hij gaat ook geen stroom leveren. Dus je gebruikt dan voor je huis de stroom van je zonnepanelen en de gratis stroom van het net. En de stroom van je batterij gebruik je dan later na de gratis periode.

[Afbeelding]
Dat heb ik nu inderdaad ingesteld, zie: gise in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

winwiz schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Stroom uit je zonnepanelen is nog goedkoper (geen belasting) Dus als je je huis kunt laten draaien op zonne-energie én je laadt je PiB's op kost dat quasi niets en de avond en nacht (afhankelijk van je beschikbare capaciteit) ook niets. Waarom zou je "gratis" stroom willen importeren als je het al ter beschikking hebt.

Ik zal het simpel proberen uit te leggen.
Op dit moment draai ik niet 24h per dag NoM. Ik heb dus sowieso momenten dat ik stroom uit het net trek, op dit moment is dit vroeg in de ochtend nadat m'n accu leeg is, hiervoor betaal ik daluur tarief + belasting.
Stel ik zou dit verbruik kunnen verplaatsen naar het moment dat de stroom gratis is, en ik alleen de energiebelasting betaal, dan ben ik voor die dag goedkoper uit.

• gise
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:23:
[...]

Als de all-in prijs negatief of 0 is dan laadt je daar toch ook de accu mee op en zet je PV uit?
Zo vaak komt dat trouwens niet voor.

Of bedoel je dat je met PV de accu niet vol krijgt en overdag alleen wil laden en niet ontladen?
Ah, in combinatie met een kortingsactie met de voorwaarde dat je er geen accu's mee mag laden?
Klopt, in de actievoorwaarden staat dat als ze detecteren dat je je accu ermee vollaadt dat je dan wordt uitgesloten van de actie.
gise schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Klopt, in de actievoorwaarden staat dat als ze detecteren dat je je accu ermee vollaadt dat je dan wordt uitgesloten van de actie.
Hoe denken ze dat te kunnen vaststellen? Je kan toch ook bv een auto aan het opladen zijn of een andere grootgebruiker hebben aangezet.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:45
hanev001 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:03:
[...]

Hoe denken ze dat te kunnen vaststellen? Je kan toch ook bv een auto aan het opladen zijn of een andere grootgebruiker hebben aangezet.
Dan weet je dus eigenlijk al dat je bij een dergelijk contract uit de buurt moet blijven.
ytr81 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:15:
[...]

Dan weet je dus eigenlijk al dat je bij een dergelijk contract uit de buurt moet blijven.
PIB laden met dynamisch contract. De stroom zonder EB is zelfs negatief. Eerder in de middag was dat iets meer. Met EB een 7 a 8 ct. We laden dus de batterijen maar vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6X6LIbg4-eD4wnfQdLZ_VUOyY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCxe0W1IMu3qP3wwbMzeQS6D.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

[...]

Dan moet je een batterij systeem nemen waarop ook de zonnepanelen zijn aangesloten.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:15

PeteSplit

ik weet het niet

Ik heb de laatste tijd dat de batterij 's morgens na 5 uur even gaat laden. Vanmorgen eens goed naar gekeken.
Het lijkt op het begin van een SoC drift, waarbij de batterij naar 75 W laden gaat, voordat de batterij naar 800 W laden gaat. Alleen dat laatste, naar 800 W laden gaan, doet mijn batterij dan niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wgWvk2Kr9Aa1hs6NXTyOMZIqls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRqgW1DIE8IjnwQdsgpgsJDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het laden eens uitgesteld, om te zien wat de batterij doet.
Om 5:04 met 42% lading was de eerste valse SoC drift, de volgende om 7:15 met 32% lading en de laatste om 9:25 met 18% lading. Om uiteindelijk vanaf 10:15 met 8 % lading met het laden op 800 W te beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN-ZC5NQUsQAqDFUedTuK9TgQQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z93jGayPBH6CRntuVZ9T5lqj.jpg?f=fotoalbum_large

Het is mij nog steeds onduidelijk, waarom de ene keer de batterij bij 30% met een SoC drift begint en de andere keer bij 5%. Het percentage blijkt er dus helemaal niet toe te doen. Misschien is het wel een tijdsinterval die geprogrammeerd is, waarop de batterij zijn SoC drift gaat doen.

De rest van de dag een beetje met de twee negatieve uren zitten stoeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bivi0lMzVHn9wLwRirBPsFZaaYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQgHkGYqVm3sfC9HPCiZtlxf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qSYBCsxdss_YAgVZWmNDz3ABHg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y56PvSUWc5MBJhFZT6U8NgHR.png?f=fotoalbum_large

Zonneplan, zonder energie belasting

[ Voor 14% gewijzigd door PeteSplit op 13-06-2026 21:10 ]

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

PeteSplit schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:31:
Ik heb de laatste tijd dat de batterij 's morgens na 5 uur even gaat laden. Vanmorgen eens goed naar gekeken.
Het lijkt op het begin van een SoC drift, waarbij de batterij naar 75 W laden gaat, voordat de batterij naar 800 W laden gaat. Alleen dat laatste, naar 800 W laden gaan, doet mijn batterij dan niet.

[Afbeelding]

Ik heb het laden eens uitgesteld, om te zien wat de batterij doet.
Om 5:04 met 42% lading was de eerste valse SoC drift, de volgende om 7:15 met 32% lading en de laatste om 9:25 met 18% lading. Om uiteindelijk vanaf 10:15 met 8 % lading met het laden op 800 W te beginnen.

[Afbeelding]

Het is mij nog steeds onduidelijk, waarom de ene keer de batterij bij 30% met een SoC drift begint en de andere keer bij 5%. Het percentage blijkt er dus helemaal niet toe te doen. Misschien is het wel een tijdsinterval die geprogrammeerd is, waarop de batterij zijn SoC drift gaat doen.

De rest van de dag een beetje met de twee negatieve uren zitten stoeien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zonneplan, zonder energie belasting
Vraag: Waar komt dat eerste plaatje vandaan? De andere 2 herken ik als komend uit de app en daar valt niet op te zien wat jij beschrijft.

SoC correctie gebeurd altijd op 0% . Het gebeurd echter wel dat je van een hoger percentage eeneens naar nul gaat en dat dan de correctie start. De gedachte van een tijdsinterval is hoe dan ook niet juist.

• FvdM
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
gise schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:14:
Stel ik zou dit verbruik kunnen verplaatsen naar het moment dat de stroom gratis is, en ik alleen de energiebelasting betaal, dan ben ik voor die dag goedkoper uit.
Bedoel je ‘One-time full charge’? Daarmee forceer je het opladen op vol vermogen (binnen je veiligheidsinstelling) en voorkom je dat de PiB’s gaan ontladen. Bij 100% lading gaan ze terug naar de vorige modus, maar in HA kan je dat automatiseren naar ‘Standby’ mode.

Zo heb ik een automatisering die bij tarief <= 0 de PV naar 0% dimt en bij het laagste tarief opladen forceert, en daarna in stand-by zet. En anders extra bijladen tijdens het beste zon moment of de goedkoopste 2 uur van de dag, en daarna terug naar NOM. Het is wat complexer, maar ik gebruik dus ‘one-time full charge’ en ‘standby’ om actief bij te sturen.

[ Voor 9% gewijzigd door FvdM op 13-06-2026 20:00 ]

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

hanev001 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:46:
[...]

Vraag: Waar komt dat eerste plaatje vandaan? De andere 2 herken ik als komend uit de app en daar valt niet op te zien wat jij beschrijft.

SoC correctie gebeurd altijd op 0% . Het gebeurd echter wel dat je van een hoger percentage eeneens naar nul gaat en dat dan de correctie start. De gedachte van een tijdsinterval is hoe dan ook niet juist.
Plaatje komt uit HA, daar kan ik op 5 seconden zien wat er gebeurd, bij HW is dat een gemiddelde van 5 minuten en daarom zie je deze "acties" van de batterij dan ook niet duidelijk en mis je snel de storingen.

Omdat de nachten nu kort zijn, start bij mijn batterij de SoC drift vaak, nadat de batterij van 30% naar 0% gaat, maar de laatste weken zag ik dat de batterij 's nachts even ging laden (werd wakker van het schakelen) en dit was vanmorgen weer. Je ziet dat het NOM stopt en er kort geladen wordt (45 seconden, maximaal 75 W) daarna begint het NOM weer en dit herhaald zich ongeveer elke twee uur. P1 meter en batterij geven geen storingen aan.

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

PeteSplit schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:06:
[...]

Plaatje komt uit HA, daar kan ik op 5 seconden zien wat er gebeurd, bij HW is dat een gemiddelde van 5 minuten en daarom zie je deze "acties" van de batterij dan ook niet duidelijk en mis je snel de storingen.

Omdat de nachten nu kort zijn, start bij mijn batterij de SoC drift vaak, nadat de batterij van 30% naar 0% gaat, maar de laatste weken zag ik dat de batterij 's nachts even ging laden (werd wakker van het schakelen) en dit was vanmorgen weer. Je ziet dat het NOM stopt en er kort geladen wordt (45 seconden, maximaal 75 W) daarna begint het NOM weer en dit herhaald zich ongeveer elke twee uur. P1 meter en batterij geven geen storingen aan.
Dat is dan in ieder geval geen SOC correctie. Dat duurt al gauw een half uur zo niet langer. Zie je soms het effect van schakelpieken die door een gebruiker worden veroorzaakt. Na een grote vermogens wissel duurt het altijd even voordat de P1-meter de zaak weer op nul heeft. Door je meet interval kan daardoor de indruk van laden of ontladen ontstaan omdat dit dan niet synchroon loopt met wat er werkelijk gebeurd.

Wat voor meter heb je? Als dat een DSMR4 is dan heeft die al een meet interval van 10 seconden en als daar dan nog 5 seconden van HA bijkomt wordt het nog minder zuiver.

• GHA
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:00

GHA

Is er een manier om Homewizard te voorzien van feedback over de slim laden strategie? Op zich begrijp ik het model van eerst terugleveren naar het net en pas later de batterijen laden.

Wat ik nu al een week bijna elke dag zie is dat ‘s ochtends de batterij leeg is maar ook niet een klein stukje bijgeladen wordt als buffer waardoor mijn verbruikers zoals wasmachine en vaatwasser die ‘s ochtends draaien toch stroom uit het net gaan gebruiken. Zou wel handig zijn als het algoritme zo’n buffer aan zou houden.

Ik ga zo een automatiseringsregel maken in HA waarbij de laadstrategie bij <20% lading naar NOM wisselt en bij >30 weer naar slim laden wisselt. Ondervangt denk ik het probleem; maar zou natuurlijk mooier zijn als dat niet zou hoeven.
GHA schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:59:
Is er een manier om Homewizard te voorzien van feedback over de slim laden strategie? Op zich begrijp ik het model van eerst terugleveren naar het net en pas later de batterijen laden.

Wat ik nu al een week bijna elke dag zie is dat ‘s ochtends de batterij leeg is maar ook niet een klein stukje bijgeladen wordt als buffer waardoor mijn verbruikers zoals wasmachine en vaatwasser die ‘s ochtends draaien toch stroom uit het net gaan gebruiken. Zou wel handig zijn als het algoritme zo’n buffer aan zou houden.

Ik ga zo een automatiseringsregel maken in HA waarbij de laadstrategie bij <20% lading naar NOM wisselt en bij >30 weer naar slim laden wisselt. Ondervangt denk ik het probleem; maar zou natuurlijk mooier zijn als dat niet zou hoeven.
Heb je een vast of dynamisch contract?

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 28-08 21:18
.

Waarom programmeer je de vaatwasser e.d. dan niet wat later ?
Want later op de dag worden de stroomtarieven lager, dus terugleveren levert minder op en verbruik je juist deze energie.

• GHA

GHA

@Devke een vast contract.

@DG64 ik heb een gezin met 2 jonge kinderen en 2 werkende ouders. Dat is qua planning al best een opgave. Als ik dan ook nog dagelijks met het weersbericht rekening moet houden wanneer mijn accu gaat laden wordt het leven nog ingewikkelder; terwijl ik het juist simpeler wil maken om mijn zelf opgewekte energie te gebruiken 😁
ochtends de batterij leeg is
Klinkt alsof je baat zou kunnen hebben van één of twee PiB's extra? Of heb je er al vier?

• GHA

GHA

JeroenH schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Klinkt alsof je baat zou kunnen hebben van één of twee PiB's extra? Of heb je er al vier?
Heb er 2, dat is voor mij, als ze vol zijn voldoende om de nacht door te komen (eindig meestal met +/- 10 % lading. Met de standaard NOM strategie komt het lege batterijen probleem eigenlijk ook niet voor tussen pakweg maart en november.

De uitdaging zit puur in de slim laden strategie die geen ruimte laat voor eigen gebruik doordat het laden uitgesteld wordt terwijl je de batterij leeg getrokken is door apparaten die ‘s ochtends aan gaan.

Als ik het puur economisch bekijk kan ik beter permanent teruggaan naar NOM; zou alleen willen dat slim laden een klein beetje slimmer is 😁

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Maar het algoritme heeft toch nog even de tijd nodig om te leren?
GHA schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:38:
Als ik het puur economisch bekijk kan ik beter permanent teruggaan naar NOM; zou alleen willen dat slim laden een klein beetje slimmer is 😁
Dan zou ik dat gewoon doen. Plus, ik lees dat je Home Assistant hebt (thuisbatterij + HA is echt goud :twk ), ik zou zeggen bouw lekker zelf wat. Je hebt dan zelf controle en je snapt de beslissingen van het systeem dan ook.

• GHA

GHA

Tdem schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:41:
Maar het algoritme heeft toch nog even de tijd nodig om te leren?
Afgezien van dat het algoritme een jaar historische data heeft; gaat het juist om een buffer voor ‘onvoorspeld gebruik’. Om een voorbeeld te geven; ik sta nu te strijken (en ondertussen strijkontwijkend hier in dit topic aan het rondhangen). Het is niet zo dat ik elke zondagochtend sta te strijken. Maar ik vind het wel zonde dat de elektriciteit voor het strijkapparaat grotendeels uit het net gehaald wordt terwijl het ook uit de batterijen had kunnen komen (heb al 1,5kWh terug geleverd met een lege batterij). Zelfde geldt als ik bijvoorbeeld vast ‘s ochtends besluit te koken of het huis te stofzuigen. Zou een ‘electricitietsbuffertje’ kunnen voorkomen.
GHA schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Afgezien van dat het algoritme een jaar historische data heeft; gaat het juist om een buffer voor ‘onvoorspeld gebruik’. Om een voorbeeld te geven; ik sta nu te strijken (en ondertussen strijkontwijkend hier in dit topic aan het rondhangen). Het is niet zo dat ik elke zondagochtend sta te strijken. Maar ik vind het wel zonde dat de elektriciteit voor het strijkapparaat grotendeels uit het net gehaald wordt terwijl het ook uit de batterijen had kunnen komen (heb al 1,5kWh terug geleverd met een lege batterij). Zelfde geldt als ik bijvoorbeeld vast ‘s ochtends besluit te koken of het huis te stofzuigen. Zou een ‘electricitietsbuffertje’ kunnen voorkomen.
Ga gewoon nom draaien. Slimladen is bij dit weer niet optimaal.

GHA schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:09:

@DG64 ik heb een gezin met 2 jonge kinderen en 2 werkende ouders. Dat is qua planning al best een opgave. Als ik dan ook nog dagelijks met het weersbericht rekening moet houden wanneer mijn accu gaat laden wordt het leven nog ingewikkelder; terwijl ik het juist simpeler wil maken om mijn zelf opgewekte energie te gebruiken 😁
Met een vast contract zou je verwachten dat als je in de ochtend altijd de vaatwasser gebruikt dat de opwek die kant op zou gaan omdat tariefstelling er eigenlijk niet toe doet. Zover ik weet is er een buffertje, echter die zou voor jou dan te klein zijn. @HomeWizard_NL leest vast mee nog dus ik denk dat je opmerking wel gezien is / wordt. Anders via Wiki?

• LV1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:49

LV1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWm_eY2_rbjHWCN8LSehzeHPQLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qU3lj6Nd1WsZQ2e8GWZVftSJ.jpg?f=fotoalbum_large
Vast contract en slim en wijkvriendelijk laden. Vanaf zes uur mag PV-overschot al niet meer naar de batterijen tot 10:45 uur. In die tijd 2.5kWh naar het net. Vanaf 10:45 uur eerst maar één kwartier laden toegestaan, daarna één kwartier niet en dan weer wel. Voor de dynamische contracters: Vanaf 07:30 was de kale stroomprijs al negatief: weekend en nog veel wind. Tot nog toe werkt deze strategie wel goed.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-07 16:37
GHA schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:09:

Hier denk ik oa om dezelfde reden thuisbatterijen gekocht en in gebruik.

Het geeft ons de mogelijkheid onze zelfvoorziening te verhogen terwijl we ook nog meer comfort krijgen. Voorheen wanneer ik in de nacht warm water wilde gebruiken, gebruikte ik koud in plaats daarvan, om zoveel mogelijk verbruik (bijv eboiler) tijdens periode van voldoende opwek te krijgen. Ik speelde in de nacht geen games op de xbox om dezelfde reden. Zijn maar enkele voorbeelden.

Nu met de thuisbatterijen kan ik doen en laten wat ik wil qua stroom zonder een slecht gevoel en de zelfvoorziening is aanzienlijk hoger dan het zonder was.

Aangezien "slim en wijkvriendelijk" laden bij een vast contract probeert mee te denken en het aantal gebruikte cycli zo laag mogelijk probeert te houden (geen idee waarom, er zijn er meer beschikbaar dan we ooit kunnen gebruiken), kan het voor ons alleen maar slechter uitpakken dan NOM. Het kan alleen maar maken dat we minder van onze eigen opwek gaan gebruiken en meer afnemen van de energieleverancier, ten behoeve van "een goed gevoel voor het helpen van de wijk". Dus precies het omgekeerde van wat ik hoopte te bereiken met de aanschaf van de batterijen.
Sjamo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:10:
[...]

Het geeft ons de mogelijkheid onze zelfvoorziening te verhogen terwijl we ook nog meer comfort krijgen. Voorheen wanneer ik in de nacht warm water wilde gebruiken, gebruikte ik koud in plaats daarvan, om zoveel mogelijk verbruik (bijv eboiler) tijdens periode van voldoende opwek te krijgen. Ik speelde in de nacht geen games op de xbox om dezelfde reden. Zijn maar enkele voorbeelden.

Nu met de thuisbatterijen kan ik doen en laten wat ik wil qua stroom zonder een slecht gevoel en de zelfvoorziening is aanzienlijk hoger dan het zonder was.

Aangezien "slim en wijkvriendelijk" laden bij een vast contract probeert mee te denken en het aantal gebruikte cycli zo laag mogelijk probeert te houden (geen idee waarom, er zijn er meer beschikbaar dan we ooit kunnen gebruiken), kan het voor ons alleen maar slechter uitpakken dan NOM. Het kan alleen maar maken dat we minder van onze eigen opwek gaan gebruiken en meer afnemen van de energieleverancier, ten behoeve van "een goed gevoel voor het helpen van de wijk". Dus precies het omgekeerde van wat ik hoopte te bereiken met de aanschaf van de batterijen.
Het doel achter Slim Laden - Wijk vriendelijk is Consument eerst, netbeheerder alleen als kan. Ik kan me voorstellen dat het niet in alle situaties werkt zoals gewenst. Ik verwacht ook dat HW blijft door ontwikkelen.

Edit : Het zou natuurlijk zo moeten zijn dat je kunt gamen bv wanneer je zelf wenst en een product daar onderhevig aan is. Niet dat de gebruiker zich moet aanpassen aan het product.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 14-06-2026 12:25 ]

• Sjamo
Devke schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Het doel achter Slim Laden - Wijk vriendelijk is Consument eerst, netbeheerder alleen als kan. Ik kan me voorstellen dat het niet in alle situaties werkt zoals gewenst. Ik verwacht ook dat HW blijft door ontwikkelen.

Edit : Het zou natuurlijk zo moeten zijn dat je kunt gamen bv wanneer je zelf wenst en een product daar onderhevig aan is. Niet dat de gebruiker zich moet aanpassen aan het product.
Ik heb de indruk, en dat is erg betrekkelijk, dat het probleem (voor mij) van het wel/niet goed functioneren van wijkvriendelijk laden bij vast contract meer zit in de poging zo min mogelijk cycli te gebruiken dan in het wijkvriendelijk laden.

Wanneer men bij Homewizard zou sturen op 100% vol aan het einde van de dag, maar het laden waar mogelijk gebaseerd op weerbericht, later starten dan gebruikelijk om de middagpiek te helpen dempen, dan zou ik dat zelf misschien ook nog wel willen proberen.

Ik ben geen neuroot die over de rooie gaat wanneer zoiets een keer mis loopt.

Wat ik meer een probleem vind is dat men bij Homewizard blijkbaar erg bezig is met zo'n laag mogelijk percentage SoC laden, gebaseerd op eerdere info uit de app neem ik aan. Naar ik vermoed om cycli te sparen ? Dat is wat ik niet snap. Dat niet vol laden is precies waar het mijns inziens mis gaat.

Dat maakt dat wanneer ik onverwacht meer gebruik, het kan zijn dat ik niet uitkom waar dat met nom wel het geval was geweest. Dus in mijn geval minder comfort.
Dat maakt dat wanneer het onverwacht de dagen erna slecht weer is, ik niet de reserve in de batterij heb die ik goed had kunnen gebruiken om die dagen ook met weinig afname door te komen.

En volgens mij maakt het per saldo niet uit. Het maakt niet uit of ik van 100 naar 40% ga of van 65 naar 5% toch? Mijn verbruik word er niet meer of minder van. Of het te maken heeft met de cycli weet ik niet eens, maar ik heb die term voorbij zien komen van Homewizard bij slim laden volgens mij.

Dus ik ga het zien of ze dat punt gaan aanpassen. Zoniet blijf ik een min of meer blije gebruiker van nom. Ik zou nog blijer zijn met een pauze-knop in de app, zodat ik zelf het laden (en ontladen) kan uitstellen, pauzeren, maar die moed heb ik inmiddels zo goed als opgegeven na ruim een jaar zonder bericht van Homewizard hierover ondanks uitdrukkelijk vragen door verschillende gebruikers.

Overigens voor het geval de cycli hierin een rol spelen; onze batterijen gebruiken beide ruim 200 cycli per jaar (200 a 210 denk ik),
Wanneer we hier gemiddeld per dag een cyclus zouden doorlopen per batterij, zouden we, uitgaande van 6000 cycli tot nog 70% efficiënt, meer dan 16 jr vol plezier hebben van de batterijen. Ik kan me niet voorstellen dat we de batterijen dan nog in gebruik hebben.
En we gebruiken dus op nom aanzienlijk minder dan dat. Extra voorzichtig zijn met cycli is, lijkt mij, niet nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjamo op 14-06-2026 13:18 ]

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-08 19:25
Sjamo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:11:
Wat ik meer een probleem vind is dat men bij Homewizard blijkbaar erg bezig is met zo'n laag mogelijk percentage SoC laden, gebaseerd op eerdere info uit de app neem ik aan. Naar ik vermoed om cycli te sparen ? Dat is wat ik niet snap. Dat niet vol laden is precies waar het mijns inziens mis gaat.
LFP batterijen kun je het beste bedrijven tussen de (weergegeven) 0% en de 80%, met eens in de paar weken naar de 100% (balancing van de cellen). Dat is het beste voor de levensduur. Ik heb geen idee of dat de afweging van HW is.

Zelf laat ik de HW batterij 1 cyclus per dag maken (vrijwel alle dagen ten minste 1 keer naar de 100%, op dagen met een kleine prijsverschillen niet). Of ik na 6000 cycles nog 70% van de oorspronkelijke capaciteit over heb? Daar ben ik erg benieuwd naar!

Bij meer dan 1 batterij zou ik niet verder opladen dan 80%. Maar bij 1 batterij blijft er dan wel weinig over.

[ Voor 26% gewijzigd door johnhemmers op 14-06-2026 13:37 ]

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-08 04:54
GL007 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:53:
[...]

Ga gewoon nom draaien. Slimladen is bij dit weer niet optimaal.
We gaan het zien of je er volgend jaar nog steeds zo over denkt.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Knowbody
Sjamo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:10:
[...]

Ach, misschien wordt dat allemaal beter voor je als je een dynamisch contract hebt.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

Knowbody schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:04:
[...]

We gaan het zien of je er volgend jaar nog steeds zo over denkt.
Kan je een goed reden geven voor jouw uitspraak. En Nee een Dynamisch contract nemen is geen goede reden. Dat is alleen voor mensen die ook hun hele leven daarop aan willen passen.

• Knowbody
johnhemmers schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:17:
[...]

LFP batterijen kun je het beste bedrijven tussen de (weergegeven) 0% en de 80%, met eens in de paar weken naar de 100% (balancing van de cellen). Dat is het beste voor de levensduur. Ik heb geen idee of dat de afweging van HW is.

Zelf laat ik de HW batterij 1 cyclus per dag maken (vrijwel alle dagen ten minste 1 keer naar de 100%, op dagen met een kleine prijsverschillen niet). Of ik na 6000 cycles nog 70% van de oorspronkelijke capaciteit over heb? Daar ben ik erg benieuwd naar!

Bij meer dan 1 batterij zou ik niet verder opladen dan 80%. Maar bij 1 batterij blijft er dan wel weinig over.
Je kunt diverse onderzoeken vinden over LFP.

De ene zegt dit de andere zegt dat.

Hier vind ik het prima als de LFP batterijen dagelijks tot 100% gevuld worden. Geldt ook voor mijn Tesla. Belangrijk is dat het BMS er goed mee omgaat.

• Knowbody
hanev001 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:10:
[...]

Kan je een goed reden geven voor jouw uitspraak. En Nee een Dynamisch contract nemen is geen goede reden. Dat is alleen voor mensen die ook hun hele leven daarop aan willen passen.
Hoef ik niet. Het is nog geen volgend jaar.

• johnhemmers
Knowbody schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:13:
[...]

Hier vind ik het prima als de LFP batterijen dagelijks tot 100% gevuld worden. Geldt ook voor mijn Tesla. Belangrijk is dat het BMS er goed mee omgaat.
Tesla raadt voor de versies met LFP batterijen aan tot 80% op te laden.

• Knowbody
johnhemmers schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:23:
[...]

Tesla raadt voor de versies met LFP batterijen aan tot 80% op te laden.
Dat lees ik nergens. Zodra ik lager dan 100% instel komt er een waarschuwing.

• Sjamo
Knowbody schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:07:
[...]

Ach, misschien wordt dat allemaal beter voor je als je een dynamisch contract hebt.
Wat heeft dat met het batterij topic te maken?

• Knowbody
Sjamo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:11:
[...]

Wat heeft dat met het batterij topic te maken?
Volgens mij voldoende.

Maar ik scheer me al weer weg.

• TFX77
voor contracten is er zelfs een heel subforum: Themaforum: De Energierekening

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 14-06-2026 16:03 ]

• TFX77
moderaties kunnen zeker besproken worden net als beleid. dat kan in het feedback topic

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 15-06-2026 10:20 ]

• Sjamo
TFX77 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:34:
[...]

Een dynamisch contract en een thuisbatterij is de meest slimme optie. Waarom zou je anders Slim Laden willen hebben? Wellicht een beetje uitstel van het laden van de batterijen. Meer niet. Met een dynamisch contract is het ook nog eens extra inkomsten uit je HomeWizard Thuisbatterij.

De winst van een dynamisch contract vanaf 15 februari.

[Afbeelding]

Dynamische prijzen, de batterijen laden vandaag met een spread van 19 cent.

[Afbeelding]

Gemiddelde prijs per uur vanaf 1 december tot nu is 0,21 euro of 21 cent per kWh, deze wordt nog lager omdat de zomer nog moet beginnen. Gemiddelde stroomprijs in nieuwe contracten is 0,27 euro of 27 cent per kWh.
Onze batterijen gaan momenteel uitstekend samen met ons vaste contract. Wat na einde jaar komt zien we dan. Dat staat voor mij grotendeels los van onze batterijen en is hier nu niet de issue.

Wat je met slim laden moet zonder dynamisch contract kan je beter aan Homewizard vragen dan aan mij. Ik heb het niet bedacht.

• Knowbody
en ook dit is offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 15-06-2026 10:19 ]

Sjamo schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:11:
[...]

Ik heb de indruk, en dat is erg betrekkelijk, dat het probleem (voor mij) van het wel/niet goed functioneren van wijkvriendelijk laden bij vast contract meer zit in de poging zo min mogelijk cycli te gebruiken dan in het wijkvriendelijk laden.

Wanneer men bij Homewizard zou sturen op 100% vol aan het einde van de dag, maar het laden waar mogelijk gebaseerd op weerbericht, later starten dan gebruikelijk om de middagpiek te helpen dempen, dan zou ik dat zelf misschien ook nog wel willen proberen.

Ik ben geen neuroot die over de rooie gaat wanneer zoiets een keer mis loopt.

Dat maakt dat wanneer ik onverwacht meer gebruik, het kan zijn dat ik niet uitkom waar dat met nom wel het geval was geweest. Dus in mijn geval minder comfort.
Dat maakt dat wanneer het onverwacht de dagen erna slecht weer is, ik niet de reserve in de batterij heb die ik goed had kunnen gebruiken om die dagen ook met weinig afname door te komen.

En volgens mij maakt het per saldo niet uit. Het maakt niet uit of ik van 100 naar 40% ga of van 65 naar 5% toch? Mijn verbruik word er niet meer of minder van. Of het te maken heeft met de cycli weet ik niet eens, maar ik heb die term voorbij zien komen van Homewizard bij slim laden volgens mij.

Dus ik ga het zien of ze dat punt gaan aanpassen. Zoniet blijf ik een min of meer blije gebruiker van nom. Ik zou nog blijer zijn met een pauze-knop in de app, zodat ik zelf het laden (en ontladen) kan uitstellen, pauzeren, maar die moed heb ik inmiddels zo goed als opgegeven na ruim een jaar zonder bericht van Homewizard hierover ondanks uitdrukkelijk vragen door verschillende gebruikers.

Overigens voor het geval de cycli hierin een rol spelen; onze batterijen gebruiken beide ruim 200 cycli per jaar (200 a 210 denk ik),
Wanneer we hier gemiddeld per dag een cyclus zouden doorlopen per batterij, zouden we, uitgaande van 6000 cycli tot nog 70% efficiënt, meer dan 16 jr vol plezier hebben van de batterijen. Ik kan me niet voorstellen dat we de batterijen dan nog in gebruik hebben.
En we gebruiken dus op nom aanzienlijk minder dan dat. Extra voorzichtig zijn met cycli is, lijkt mij, niet nodig.
Het doel van Slim Laden - Wijk vriendelijk is Consument eerst. Dat zou moeten betekenen dat als 100% SoC niet gehaald wordt of dreigt te worden dat iedere zonnestraal dan de batterij in gaat. Als 100% wel gehaald wordt dan wat je schrijft de middag dip mee pakken ipv ochtend. Voor vast maakt het niets uit of je nu in de middag begint met laden en de batterij vol komt of het over de dag verspreid. Vaak zie je laaduitstel bij mooi weer. Veel zon.

Mijn eigen ervaring met deze vorm van Slim Laden is dat ik bij mooi weer inderdaad uitstel zag van laden maar bij minder mooie verwachtingen dat iedere zonnestraal wel opgepakt werd. Op een momentje in de ochtend na soms.

Heb je zelf deze optie Slim Laden al gebruikt? Daarnaast meen ik me te herinneren dat je nog een andere thuisbatterij hebt?

De pauze knop in de app heb ik tijdens het Slim Laden ook een keer nog aangegeven. Heb daar zelf ook geen reactie op gehad dus kan daar niet meer over zeggen. Misschien staat het in de "week", misschien ook niet.

Devke schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:10:
[...]

Het doel van Slim Laden - Wijk vriendelijk is Consument eerst. Dat zou moeten betekenen dat als 100% SoC niet gehaald wordt of dreigt te worden dat iedere zonnestraal dan de batterij in gaat. Als 100% wel gehaald wordt dan wat je schrijft de middag dip mee pakken ipv ochtend. Voor vast maakt het niets uit of je nu in de middag begint met laden en de batterij vol komt of het over de dag verspreid. Vaak zie je laaduitstel bij mooi weer. Veel zon.

Mijn eigen ervaring met deze vorm van Slim Laden is dat ik bij mooi weer inderdaad uitstel zag van laden maar bij minder mooie verwachtingen dat iedere zonnestraal wel opgepakt werd. Op een momentje in de ochtend na soms.

Heb je zelf deze optie Slim Laden al gebruikt? Daarnaast meen ik me te herinneren dat je nog een andere thuisbatterij hebt?

De pauze knop in de app heb ik tijdens het Slim Laden ook een keer nog aangegeven. Heb daar zelf ook geen reactie op gehad dus kan daar niet meer over zeggen. Misschien staat het in de "week", misschien ook niet.
Of het algoritme wel of niet slaagt in het vol krijgen van de batterijen doet eigenlijk niet terzake. Het heeft functioneel voor de gebruiker geen enkel voordeel ten opzichte van NOM. Dus tenzij je het ondersteunen van het net belangrijker vind dan het maximaal binnenhouden van je zonnestroom voor eigen gebruik is er geen enkele reden om deze optie te gebruiken.

• Knowbody
hanev001 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:23:
[...]

Of het algoritme wel of niet slaagt in het vol krijgen van de batterijen doet eigenlijk niet terzake. Het heeft functioneel voor de gebruiker geen enkel voordeel ten opzichte van NOM. Dus tenzij je het ondersteunen van het net belangrijker vind dan het maximaal binnenhouden van je zonnestroom voor eigen gebruik is er geen enkele reden om deze optie te gebruiken.
Geen enkel voordeel ? Wat dacht je van de kans op zonnestroom mislopen doordat de spanning te hoog oploopt?

Knowbody schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:28:
[...]

Geen enkel voordeel ? Wat dacht je van de kans op zonnestroom mislopen doordat de spanning te hoog oploopt?
Denk je nu echt dat 800 watt vermogen van een batterij het voltage van het net gaat verlagen. Daarnaast het uitstellen van het laden vind plaats aan het begin van de dag wanneer de opbrengst nog aan de lage kant is. Als het je batterij ingaat en dan de omvormer van de zonnepanelen uitvalt dan heb je het maximale tot dat moment in de batterij zitten en kan je dus nog steeds van je eigen stroom gebruik maken.

Maar goed ieder zijn keuze. Als jij blij bent met die setting dan moet je die gewoon gebruiken. Ik vind het een nutteloze optie en gebruik hem niet.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:41
hanev001 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:52:
[...]

Denk je nu echt dat 800 watt vermogen van een batterij het voltage van het net gaat verlagen. Daarnaast het uitstellen van het laden vind plaats aan het begin van de dag wanneer de opbrengst nog aan de lage kant is. Als het je batterij ingaat en dan de omvormer van de zonnepanelen uitvalt dan heb je het maximale tot dat moment in de batterij zitten en kan je dus nog steeds van je eigen stroom gebruik maken.

Maar goed ieder zijn keuze. Als jij blij bent met die setting dan moet je die gewoon gebruiken. Ik vind het een nutteloze optie en gebruik hem niet.
1 accu niet nee.

Maar als iedereen het zou doen wel.

Al zou die 800w net die 0,1v kunnen schelen voor je pv uitschakelt

[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 14-06-2026 18:11 ]

• GHA

GHA

Nou, blijkbaar waren mijn opmerkingen vanochtend een beetje de goden verzoeken want sinds het einde van de ochtend komt een van de pibs niet meer uit idle stand. Krijg onderstaande foutmelding als ik laden probeer te forceren. Kan ik niet terugvinden in de support docs.

Heb de rituelen als de knop omzetten en de stekker 45 minuten uit het stopcontact halen al geprobeerd; maar de pib blijft naar idle gaan. Geen error code. Iemand een suggestie? En nee, de stekker zit gewoon thuis in het stopcontact, niet op de Enterprise 🤡

Edit: opgelost door de pbi opnieuw te pairen

[img=800,1739]blob:https://gathering.tweakers.net/1b6c91bf-d7ad-4d6f-bdce-626eda0900c2[/img]

[ Voor 7% gewijzigd door GHA op 14-06-2026 20:08 ]

SpikeHome schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:10:
[...]

1 accu niet nee.

Maar als iedereen het zou doen wel.

Al zou die 800w net die 0,1v kunnen schelen voor je pv uitschakelt
Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar wel onrealistisch.

Overigens hoe vaak komt het nu echt voor dat de omvormer uitvalt door overvoltage. Er zullen ongetwijfeld lokaties zijn waar er problemen zijn maar ik zelf heb in de 11 jaar dat ik zonnepanelen heb dat slechts 2 maal meegemaakt beide onder uitzonderlijke omstandigheden.

1x Toen in de Flevopolder dat grote omschakelstation in de brand vloog en de hele regio met overvoltage en stroomuitval te maken had en 1 x tijdens werkzaamheden aan het net in mijn wijk.

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:29
hanev001 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:23:
[...]

Ook met een dynamisch contract is deze optie heel prettig. Mijn panelen liggen op het zuid oosten en ik heb ‘s ochtend vanaf 07:00 uur als energie van de zonnepanelen. Op een zonnige dag zitten de 3 accu’s rond 12:00 vol bij NOM. Ze beginnen dan terug te leveren. Op zonnige dagen is de vergoeding dan laag of moet je zelfs betalen.

Met deze optie gaan mijn panelen ‘s ochtends eerst terugleveren aan het net. Op die momenten krijg je nog een goede terugleververgoeding omdat het net het op dat moment nodig heeft. De batterijen beginnen dan pas rond 11:00 uur met laden en zijn dan een aantal uur bezig. Ik lever dan dus niet terug op het moment dat het net teveel aanbod heeft en ik er ook nauwelijks iets voor terugkrijg. Het algoritme zorgt er wel vol dat het accu vol is op het einde van de dag.

Wat mij betreft dus een perfecte oplossing. Het net helpen als het stroom nodig heeft, ontlasten als deze het niet nodig heeft en een hogere terugleververgoeding krijgen als extra.
hanev001 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:33:
Overigens hoe vaak komt het nu echt voor dat de omvormer uitvalt door overvoltage.
Dit komt meer voor dan je denkt, vooral in oudere wijken waar het stroomnet is aangelegd in de jaren '50/'60/'70 enz toen huishoudens toekonden met drie 16A-groepen. Als in die wijken op grote schaal PV is neergelegd die op piekmomenten allemaal gelijktijdig 4+ kW het net opblaffen kan de spanning zomaar regelmatig stijgen tot voorbij het punt waarop de omvormers (moeten) uitschakelen. Uit dat soort wijken komt de online boosheid omdat mensen niet begrijpen waarom dit gebeurt, en wat ze er aan zouden kunnen doen. Overigens doet in die situatie je HW PiB exact hetzelfde omdat die aan dezelfde normen moet voldoen.

De grootheid potentiaalverschil wordt trouwens in het Nederlands trouwens spanning genoemd en niet het lelijke anglicisme voltage. Maar dat terzijde.

• BelgianStar
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 26-08 10:21
Ikzelf heb ook sinds de uitrol van "Slim en Wijkvriendelijk" met deze optie aan getest en geleefd.

Nu kan ik besluiten dat het voor mijn usecase eerder slechter dan beter uitvalt. Ik werk in ploegen en als ik thuiskom laad ik direct de Hybride op als de zon schijnt. Het is me opgevallen dat het algoritme uitrekent op veel zon en we krijgen de PIB's wel vol voordat de zon ondergaat, en iedere dag dan toch "verschiet" dat de auto moet opgeladen worden en/of dat de jacuzzi ook nog eens moet verwarmd worden.

Neeneen, liever ieder zonnestraaltje dat er te pakken valt op gelijk welk moment de batterijen in gaat. Hier dus terug NOM. In onze wijk zijn we nog nooit boven de 244Volt gegaan op de zonnigste dag.
Moest het er ooit van komen dat we rond de 253Volt beginnen draaien, dan zal ik weliswaar terug de wijkvriendelijk optie overwegen. :)

• johnhemmers
Knowbody schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:35:
[...]

Dat lees ik nergens. Zodra ik lager dan 100% instel komt er een waarschuwing.
Ik baseer me hierop: https://iopscience.iop.or...149/1945-7111/ad6cbd/meta

De volgende grafieken, de percentages geven aan tussen welke SOC niveaus de batterij cycled (in uren):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PK1TIemgwB-azeJWrMDWqwC79A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLJoDLNoRHwYIU36IDraciSs.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik snap dat Home Wizard de batterij vooral in de lagere SOC regionen wil laten cyclen. Wat je niet moet doen is cyclen in de hogere SOC regionen (de open en gesloten oranje bolletjes)! Toegegeven, het verschil tussen 0-80% en 0-100% is niet heel groot.

Bij sterk overgedimensioneerde zonnepanelen capaciteit loopt Home Wizard met de NOM strategie dus het risico te cyclen in het hoge gedeelte van het SOC spectrum, zeker bij meerdere batterijen - met slim laden kan men daar voor corrigeren.

Op zich pleiten de grafiekjes sterk voor een vorm van slim ontladen, zeker igv meerdere batterijen. Je wilt niet hoog in de SOC spectrum blijven maar liever de meeste tijd in de lagere regionen. Slim ontladen verlengt de levensduur van de batterijen.

[ Voor 30% gewijzigd door johnhemmers op 15-06-2026 09:59 ]

johnhemmers schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:56:
[...]

Ik baseer me hierop: https://iopscience.iop.or...149/1945-7111/ad6cbd/meta

De volgende grafieken, de percentages geven aan tussen welke SOC niveaus de batterij cycled (in uren):

[Afbeelding]

Dus ik snap dat Home Wizard de batterij vooral in de lagere SOC regionen wil laten cyclen. Wat je niet moet doen is cyclen in de hogere SOC regionen (de open en gesloten oranje bolletjes)! Toegegeven, het verschil tussen 0-80% en 0-100% is niet heel groot.

Bij sterk overgedimensioneerde zonnepanelen capaciteit loopt Home Wizard met de NOM strategie dus het risico te cyclen in het hoge gedeelte van het SOC spectrum - met slim laden kan men daar voor corrigeren.

Op zich pleiten de grafiekjes sterk voor een vorm van slim ontladen, zeker igv meerdere batterijen. Je wilt niet hoog in de SOC spectrum blijven maar liever laag.
Een goed verhaal. In het verhaal zie je ook het spanningbereik waarin de batterij moet werken. Bij ontlading en als de spanning beneden de 2,54 volt komt dan wordt het ontladen abrupt stop gezet en vind er een SOC correctie plaatst. Verder zie het effect van de omgevingstemperatuur op het laad en ontlaad proces

[ Voor 9% gewijzigd door GL007 op 15-06-2026 10:40 ]

BelgianStar schreef op maandag 15 juni 2026 @ 06:22:
Ikzelf heb ook sinds de uitrol van "Slim en Wijkvriendelijk" met deze optie aan getest en geleefd.

Nu kan ik besluiten dat het voor mijn usecase eerder slechter dan beter uitvalt. Ik werk in ploegen en als ik thuiskom laad ik direct de Hybride op als de zon schijnt. Het is me opgevallen dat het algoritme uitrekent op veel zon en we krijgen de PIB's wel vol voordat de zon ondergaat, en iedere dag dan toch "verschiet" dat de auto moet opgeladen worden en/of dat de jacuzzi ook nog eens moet verwarmd worden.

Neeneen, liever ieder zonnestraaltje dat er te pakken valt op gelijk welk moment de batterijen in gaat. Hier dus terug NOM. In onze wijk zijn we nog nooit boven de 244Volt gegaan op de zonnigste dag.
Moest het er ooit van komen dat we rond de 253Volt beginnen draaien, dan zal ik weliswaar terug de wijkvriendelijk optie overwegen. :)
Het hangt helemaal ervan af hoe ver je van het onderverdeel station zit. En of je aan de uiteinde van de huizen groep kabel zit

• LV1

LV1

Voor vandaag toch maar even terug van Slim en Wijkvriendelijk naar Nul op de Meter, omdat de prognose om vanmiddag de 3 batterijen wel vol te krijgen veel te optimistisch is. Ik verwacht vandaag m.u.v. Zeeland weinig zon en met de PV-opwek van 100W tot 500W kan ik net het standby gebruik en enkele uitschieters afdekken.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08 09:35
Knowbody schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:13:
[...]

Er lijkt me toch wel enige consensus inmiddels: LiFePo4 batterijen kunnen er prima tegen om tot 100% opgeladen te worden. Ópslaan op 100% is dan weer geen goed idee, maar dit is voor thuisbatterijen geen enkel probleem om dat dat scenario nauwelijks bestaat. Bij auto's eigenlijk ook niet, aangezien er best altijd wel wat sluipverbruik is.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

LV1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:43:
Voor vandaag toch maar even terug van Slim en Wijkvriendelijk naar Nul op de Meter, omdat de prognose om vanmiddag de 3 batterijen wel vol te krijgen veel te optimistisch is. Ik verwacht vandaag m.u.v. Zeeland weinig zon en met de PV-opwek van 100W tot 500W kan ik net het standby gebruik en enkele uitschieters afdekken.
Er wordt zon verwacht vandaag, startende aan de kust. Ik denk dat het goed gekomen was :P

• LV1

LV1

Devke schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Er wordt zon verwacht vandaag, startende aan de kust. Ik denk dat het goed gekomen was :P
OK, als jij het zegt, switch ik van NOM weer naar Wijk-Slim als de Pibs op 70% staan. ;)

• Knowbody
LV1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:19:
[...]

OK, als jij het zegt, switch ik van NOM weer naar Wijk-Slim als de Pibs op 70% staan. ;)
Ik vraag mij af of na het switchen het leren opnieuw begint.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:57
Knowbody schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:06:
[...]

Ik vraag mij af of na het switchen het leren opnieuw begint.
Ik denk van niet. Je kunt slim laden überhaupt pas aanzetten als je 7 dagen aan P1 data hebt.
Men gebruikt dus (ook) historische data van vóór het aanzetten van slim laden.

• LV1

LV1

Propheticus schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:10:
[...]

Ik denk van niet. Je kunt slim laden überhaupt pas aanzetten als je 7 dagen aan P1 data hebt.
Men gebruikt dus (ook) historische data van vóór het aanzetten van slim laden.
Nadat tegen 12:00 uur de 70% SoC was bereikt van NOM weer op Slim laden gezet. Vrijwel meteen daarna werd het laden uitgezet (alleen ontladen toegestaan) voor één kwartier. Dan ongeveer 5 minuten laden toestaan. Dan weer 40 minuten alleen ontladen mogelijk, gevolgd door 5 minuten ook laden mogelijk. Dan nogmaals 25 minuten alleen ontladen en vanaf dat moment zowel laden als ontladen mogelijk. Het algoritme is lekker (?slim?) bezig.

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:55

joeri1

Cloud Engineer

LV1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Nadat tegen 12:00 uur de 70% SoC was bereikt van NOM weer op Slim laden gezet. Vrijwel meteen daarna werd het laden uitgezet (alleen ontladen toegestaan) voor één kwartier. Dan ongeveer 5 minuten laden toestaan. Dan weer 40 minuten alleen ontladen mogelijk, gevolgd door 5 minuten ook laden mogelijk. Dan nogmaals 25 minuten alleen ontladen en vanaf dat moment zowel laden als ontladen mogelijk. Het algoritme is lekker (?slim?) bezig.
Dat heeft mogelijk meer te maken met het switchen tussen modus dan de mode an sich. Ik zie zelf vooral dat HW de weersvoorspelling iets te rooskleurig inschat, daardoor loop ik soms een paar procent SOC mis.

Toevoeging: ik gebruik wijkvriendelijk momenteel.

[ Voor 3% gewijzigd door joeri1 op 15-06-2026 14:57 ]

LV1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Ik denk dat je hier een beetje hetzelfde ziet als wanneer je een navigatiesysteem gebruikt.

Slim Laden heeft een plan gemaakt op basis van de prijzen, verwachte opbrengst, verbruik en huidige SoC. Vervolgens zet je hem handmatig op NOM om snel naar 70% te laden (NOM). Op dat moment wijk je eigenlijk af van de route die het algoritme had uitgestippeld.

Zodra je daarna weer teruggaat naar Slim Laden, verwacht je denk ik dat het proces doorgaat waar je het afgebroken hebt. Ik kan me voorstellen dat Slim Laden met deze nieuwe gegevens (SoC 70%) even aan de slag moet.

Het is alsof je onderweg de navigatie uitzet, zelf een paar afslagen neemt en daarna de navigatie weer aanzet. Dan krijg je ook niet automatisch dezelfde route terug, maar een nieuwe route vanaf je huidige positie.

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

@Devke

Ik zag een storing van de P1 meter om 14:30 uur (in HA).
Het blijkt een automatische update naar versie 6.0405
Ik ben niet van de beta groep, dus de update krijgt nu iedereen :+

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 15-06-2026 15:10 ]

PeteSplit schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:09:
@Devke

Ik heb nog geen melding gezien binnen de betagroep vanuit HomeWizard dat deze voor iedereen beschikbaar is. Doorgaans wordt dat daar gemeld. Of je hebt geluk of ........

Dank voor je melding!

• Bert1613
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07:27
PeteSplit schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:09:
@Devke

Hier ook een korte storing en nu update naar 6.0405

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08 19:43
Hier ook de update,maar wat houdt het in??

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

Ral23087 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:36:
Hier ook de update,maar wat houdt het in??
Deze bevat wat kleine stabiliteit verbeteringen :o

Pagina: 1 ... 277 ... 288 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2