BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
:strip_exif()/f/image/SfbunrLT3iMGXGmoFP34PuuW.jpg?f=fotoalbum_large)
Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black
Als ‘s nachts de airco aangezet wordt dan blijkt de batterij al vroeg leeg omdat de batterij niet tot 100% geladen was. Ook de warmtepomp gaat ‘s nachts wel eens aan. Beter ‘s ochtends wat over dan halverwege de nacht de batterij leeg.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Het systeem moet leren. Dus als je alles zijn gang laat gaan wordt dit automagisch opgepakt. Je kan niet verwachten dat het systeem alles geleerd heeft in een weekje.MichielFRL schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:21:
Bij het “Slim met dynamisch tarief” zou er wel meer gestuurd mogen worden op een volle batterij voordat de zon ondergaat.
Als ‘s nachts de airco aangezet wordt dan blijkt de batterij al vroeg leeg omdat de batterij niet tot 100% geladen was. Ook de warmtepomp gaat ‘s nachts wel eens aan. Beter ‘s ochtends wat over dan halverwege de nacht de batterij leeg.
EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler
Grote verschil nu met slim laden zit hem in de zon totdat deze ondergaat. Batterijen blijven in ruststand.
De panelen op het westen pakten (totdat slim laden kwam) fijn de laatste zonnestralen mee in de batterijen.
Nu gaat de opwek direct terug in het net, of zelf consumptie, teruglevering op de duurdere momenten zou ik dan moeten gaan doorrekenen.
Ik bedenk me nu dat, wanneer een batterij in ruststand staat er niets uit of in gaat. Dan zou het inderdaad zijn dat wij de laatste opwek wel zelf gebruiken.
Blijft de terechte opmerking als er in de nacht een gebruiker aan slaat… dan lopen we te snel terug met gevolg dat we de ochtend niet de piek kunnen opvangen
Eén batterij uit ruststand laten gaan? Die gebruiken om de afname in huis te dempen, aanvullend met de laatste uren opwek zodat deze weer naar 100% gaat?
ANWB Dynamisch, slim laden dynamisch, warmtepomp boiler met HW socket, Twee HW PiB’s, Home Assistent, Jeep EV 54 kWh, 4980 Wp zonnepanelen (oost/west en zuid), Webasto Next laadpaal
Als dat niet elke dag hetzelfde is -wat zeker voor airco's geldt- dan heeft het algoritme niets te leren van de vorige dag.MichielFRL schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:21:
Bij het “Slim met dynamisch tarief” zou er wel meer gestuurd mogen worden op een volle batterij voordat de zon ondergaat.
Wat sowieso helpt is de warmtepomp in de zomer te blokkeren buiten de zonuren.
BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Nee. Waarom?Maup Le Roi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:41:
Precies dat. Blijven opladen als er zon is!
Grote verschil nu met slim laden zit hem in de zon totdat deze ondergaat. Batterijen blijven in ruststand.
De panelen op het westen pakten (totdat slim laden kwam) fijn de laatste zonnestralen mee in de batterijen.
Nu gaat de opwek direct terug in het net, of zelf consumptie, teruglevering op de duurdere momenten zou ik dan moeten gaan doorrekenen.
Ik bedenk me nu dat, wanneer een batterij in ruststand staat er niets uit of in gaat. Dan zou het inderdaad zijn dat wij de laatste opwek wel zelf gebruiken.
Blijft de terechte opmerking als er in de nacht een gebruiker aan slaat… dan lopen we te snel terug met gevolg dat we de ochtend niet de piek kunnen opvangen
Eén batterij uit ruststand laten gaan? Die gebruiken om de afname in huis te dempen, aanvullend met de laatste uren opwek zodat deze weer naar 100% gaat?
- Ligt er aan of het nodig is voor de avond/nacht/ochtend qua capaciteit.
- Ligt er aan of de spread groot genoeg is voor de afschrijving van de batterij om er een cycle aan te verspillen. Als de volgende dag 7 cent incl is wil je juist niet laden.
- Ligt er aan of je een dynamisch contract of vast contract hebt.
- Ligt aan de tarieven welke men instelt.
- 2027 dan wordt het verhaal heel anders. Maar nu is zon opslaan lang niet altijd de beste optie.
/f/image/zWUCOxVaDg9XC5QMUeUnFn3p.png?f=fotoalbum_large)
EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler
GreenChoice biedt het product "Zon&Wind Voordeeluren" aan.https://www.greenchoice.nl/stroom-en-gas/zon-wind-voordeeluren/
Ik vind het lastig om te zien hoe zich dit verhoudt tot het slim laden van HW.
Heeft iemand van de rekenmeester hier toevallig al een sommetje over gemaakt dat laat zien hoe dit product in te passen is bij "slim laden" van HW of slim aansturen door HA?
[ Voor 70% gewijzigd door teacher op 10-06-2026 11:32 ]
[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 10-06-2026 11:32 ]
[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 10-06-2026 11:32 ]
[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 10-06-2026 11:33 ]
[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 10-06-2026 11:33 ]
Ja heb ook 3 batterijenKnowbody schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:30:
[...]
Als ik terugkijk naar de tarieven van dynamisch in de winter kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat een vast contract nooit een voordeel heeft voor jou. Wel voor de leverancier, die heeft het meeste marge op vast & variabel.
Bij dynamisch hoort mijn inziens dan wel een batterij opslag.
Semi offtopic. Misschien ook niet. Ook drie HomeWizard Plug-In BatteriesSpikeHome schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:05:
[...]
ik moet ook over een paar maanden van contract wisselen.
heb 31 panelen
3x home wizzard accu's
2x slimme laadpaal
2x enphase 5p accu.
Zelf denk ik aan vast, wil gewoon weten waar ik aan toe ben.
Geen zin om elke dag met de energie bezig te zijn.
Dit zijn mijn gemiddelde maand uurprijzen. Van december tot nu. 5/6 persoons huishouden, 5000 kWh. Inclusief gasloos en domme boiler + ID.4 77kWh EV. 4000Wp aan zonnepanelen. 3380 zuid en 650 oost.
| 1012 | € 0,24 |
| 1179 | € 0,23 |
| 702 | € 0,26 |
| 464 | € 0,18 |
| 249 | € 0,10 |
| 294 | € 0,09 |
De Plug-In Batteries kunnen met SlimLaden™ of Home Assistant of Homey jou opwek en goedkope dynamische stroom mooi naar de avond/nacht/ochtend verplaatsen in de zomer en in de winter in de nacht goedkoop laden en overdag duur ontladen.
Het is een keuze. Maar met de HomeWizard Plug-In Batteries ga ik voor dynamisch.
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 10-06-2026 11:34 ]
[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 10-06-2026 11:38 ]
Dan kom je er niet achter waardoor dat komt.satya schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:10:
Slim/wijkvriendelijk laden maar even uitgezet, het begint al twee dagen pas na 11:00 met laden en komt dan niet meer vol voor voldoende nachtgebruik.
De instelling van de tarieven lijkt mij belangrijk. Het werkt volgens mij gewoon goed als er een groot verschil (de energiebelasting) tussen de beide tarieven staat ingesteld.
Onjuist, die WIJK instelling is voor vaste tarieven, Het gebruikt een blackbox met de bedoeling de netwerkbelasting te verminderen maar is daardoor soms nadeling voor de gebruiker terwijl daar geen enkel voordeel tegen overstaat. De optie is niet meer dan een nutteloze gimmick.Knowbody schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:06:
[...]
Dan kom je er niet achter waardoor dat komt.
De instelling van de tarieven lijkt mij belangrijk. Het werkt volgens mij gewoon goed als er een groot verschil (de energiebelasting) tussen de beide tarieven staat ingesteld.
Er zit dus logischerwijs een koppeling tussen de door jezelf ingegeven tarieven en de verschillende laadstrategieen van de accu. En je kan daar dus zelf ook een beetje mee "spelen" om wellicht een effect daarvan te zien in de planning van der accu.
Er is maar een soort tarief warbij de laadstrategie iets kan betekenen namelijk Dynamisch.Knurt schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:56:
Voor wat het waard is: als je de instellingen van de tarieven gaat wijzigen in de app, krijg je netjes deze melding van HW over de PiB laadstrategie:
[Afbeelding]
Er zit dus logischerwijs een koppeling tussen de door jezelf ingegeven tarieven en de verschillende laadstrategieen van de accu. En je kan daar dus zelf ook een beetje mee "spelen" om wellicht een effect daarvan te zien in de planning van der accu.
Voor vast maakt het niet uit wat de waarde van het tarief is omdat het een constante is.
Dat lijkt mij gewoon een standaard melding als je wat wijzigt aan je tarieven. Je moet zelf je strategie bepalen, dat doet HW niet voor je.Knurt schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:56:
Voor wat het waard is: als je de instellingen van de tarieven gaat wijzigen in de app, krijg je netjes deze melding van HW over de PiB laadstrategie:
[Afbeelding]
Ook bij vaste tarieven is het zaak dat je tarieven goed staan.hanev001 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:50:
[...]
Onjuist, die WIJK instelling is voor vaste tarieven, Het gebruikt een blackbox met de bedoeling de netwerkbelasting te verminderen maar is daardoor soms nadeling voor de gebruiker terwijl daar geen enkel voordeel tegen overstaat. De optie is niet meer dan een nutteloze gimmick.
[ Voor 29% gewijzigd door Knowbody op 10-06-2026 14:41 ]
Als ik dan wil dat de pibs wel stroom uit de pibs leveren moet ik hem op nom zetten.
[ Voor 23% gewijzigd door Diaantje71 op 10-06-2026 14:22 ]
Dat is duidelijk. Maar goed, de nieuwe laadstrategieen zijn dan ook vooral voor de steeds groter wordende groep mensen met dynamisch want als je vast hebt kan je gewoon nom blijven draaien op de pib voorlopig.hanev001 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:04:
[...]
Er is maar een soort tarief warbij de laadstrategie iets kan betekenen namelijk Dynamisch.
Voor vast maakt het niet uit wat de waarde van het tarief is omdat het een constante is.
Ik vind hem ook logisch hoor. Maar viel mij ineens op dat die melding er nu is. Die was er voorheen, uiteraard, niet. Maar zorgt er iig voor dat mensen die er niet met enige regelmaat naar kijken even worden geattendeerd om hun instellingen te checken, zodat ze niet maanden lang "verkeerde" pib instellingen hebben draaien.Henk Puister schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:09:
[...]
Dat lijkt mij gewoon een standaard melding als je wat wijzigt aan je tarieven. Je moet zelf je strategie bepalen, dat doet HW niet voor je.
Heb je dynamisch? Ik heb wijkvriendelijk en mijn Pibs gaan wel degelijk ontladen voor de wasmachine om het tekort aan zonopbrengst aan te vullen. De permissions van de batterijen stonden op alleen ontladen en niet laden. Oftewel overschot na egen gebruik mag niet de batterij in, maar moet het net op.Diaantje71 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:20:
Wat mij is opgevallen met slim laden, als ik een wasmachine of vw aanzet blijven de pibs in ruststand en betaal ik dus stroom vanuit het net.( geen zon op dit moment) dit terwijl de pibs wel voldoende % hebben.
Als ik dan wil dat de pibs wel stroom uit de pibs leveren moet ik hem op nom zetten.
Voordat de pibs voor de wasmachine moesten bijspringen stonden ze alle drie in Ruststand.
[ Voor 7% gewijzigd door LV1 op 10-06-2026 15:22 ]
Was mij ook opgevallen. Het lijkt mij dan dat hij op dat moment afweegt wat de stroom uit de accu "kost" (inclusief verliezen nu maar ook tarieven later op de dag) versus wat de op dat moment afgenomen stroom kost. In andere woorden: is hetgeen dat reeds opgeslagen is later op de dag waarschijnlijk meer waard.Diaantje71 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:20:
Wat mij is opgevallen met slim laden, als ik een wasmachine of vw aanzet blijven de pibs in ruststand en betaal ik dus stroom vanuit het net.( geen zon op dit moment) dit terwijl de pibs wel voldoende % hebben.
Enkele FAQ m.b.t. Slim Laden (credits : @Holvoetn ) gesteld in de beta test, 2 weken terug
Antwoorden in Bold van HW.- Hoe weet slim laden de eigenschappen van je zonnepaneel-installatie? We gebruiken een aantal weken aan historische data (opgewekte stroom & het weer) om een model te trainen.
- Hoe doen we de voorspelling van zonne-energie? We gebruiken het hierboven beschreven model, samen met de weersverwachting voor jouw huis (locatie uit de app).
- Hoe wordt er rekening gehouden met andere grootverbruikers? Een batterij van een ander merk ondersteunen we niet actief, en wordt gedetecteerd als verbruiker/teruglever-device. Dat werkt vaak niet goed samen. Andere grootverbruikers worden gewoon meegenomen in het model.
- Welke prijzen worden gebruikt: we houden rekening met inkoop/verkoop-vergoedingen, en een extra drempel voor grid-charging (cycle afschrijving), zie ook het support artikel.
- Uitschakelen omvormer bij negatieve prijzen: de batterijen gaan dan nog steeds opladen uit het net. Voor de voorspelling heeft die geen invloed.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
waarom. het maakt toch niet uit of daar nul staat of 10 cent of 1 Euro, het is een vast getal.Knowbody schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:39:
[...]
Ook bij vaste tarieven is het zaak dat je tarieven goed staan.
Ja daar maak mijn inziens een denkfout.hanev001 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:01:
[...]
waarom. het maakt toch niet uit of daar nul staat of 10 cent of 1 Euro, het is een vast getal.
Als je hier overal dezelfde getallen invult maakt het niets uit welke getallen dat zijn. Wat jij zegt.
De enige reden dat hier dezelfde getallen kunnen staan is dat je rekent met salderen en er geen sprake is van een terugleverboete oid.
Ik zou nu al vast beginnen met te doen alsof salderen niet bestaat. Dat is de enige manier om op representatieve wijze de instelling slim laden te testen. Bij 'teruglevering' komen dan (significant) lagere getallen te staan.
[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 10-06-2026 15:17 ]
Dat is nog steeds niet relevant. Er wordt niet van het net geladen bij de optie Slimladen/Wijk. De prijs speelt geen enkele rol in het fuctioneren van die setting.Knowbody schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:15:
[...]
Ja daar maak mijn inziens een denkfout.
Als je hier overal dezelfde getallen invult maakt het niets uit welke getallen dat zijn. Wat jij zegt.
[Afbeelding]
De enige reden dat hier dezelfde getallen kunnen staan is dat je rekent met salderen en er geen sprake is van een terugleverboete oid.
Ik zou nu al vast beginnen met te doen alsof salderen niet bestaat. Dat is de enige manier om op representatieve wijze de instelling slim laden te testen. Bij 'teruglevering' komen dan (significant) lagere getallen te staan.
[ Voor 101% gewijzigd door Sjamo op 10-06-2026 17:32 ]
@Diaantje71Diaantje71 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:20:
Als je een dynamisch contract hebt is dit gedrag precies zoals bedoeld: met lagere tarieven de PiB’s laden en weer ontladen bij hogere tarieven. En als er grotere gebruikers worden ingeschakeld en de tarieven gunstig zijn de PiB’s in ruststand.
Dat was voor mij met EV, WP en PiB’s de grootste winst van het slim laden.
En het werkt nu al een week perfect. Geen omkijken meer naar. Andere hobby zoeken
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Voorzichtig durf ik te stellen dat al mijn issues lijken te zijn opgelost door aanpassingen in mijn IoT WiFi settings.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
hier hetzelfde. toegeven het wisselvallige weer helpt ook niet mee.satya schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:10:
Slim/wijkvriendelijk laden maar even uitgezet, het begint al twee dagen pas na 11:00 met laden en komt dan niet meer vol voor voldoende nachtgebruik.
88% , misschien niet helemaal vol beter voor de batterij, maar onbedoeld ben ik er teveel mee bezig.. (te veel kijken op de meter of ik de ochtend dan wel zou halen .
Waar ik benieuwd naar ben. Komt de batterij niet vol omdat er simpelweg te weinig opwek is of laat Slim Laden kansen liggen overdag waardoor de batterij niet vol genoeg raakt? Zou je daar eens wat screens van willen delen?carpcatcher schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:32:
[...]
hier hetzelfde. toegeven het wisselvallige weer helpt ook niet mee.
88% , misschien niet helemaal vol beter voor de batterij, maar onbedoeld ben ik er teveel mee bezig.. (te veel kijken op de meter of ik de ochtend dan wel zou halen .(dat voor die paar rot centen
)
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dit is erg handig. BedankTebbie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:17:
Voor de Homey gebruikers heb ik inmiddels een werkende PIB SoC/drift/kalibrstie detectie gebouwd.
Melding op tijdbalk:
[Afbeelding]
De flow:
[Afbeelding]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
Ik verwacht voor vandaag wel weer een zelfconsumptie van 98-99% (uit PV + PiB) en dat lijkt me niet gek voor een huishouden waar het witgoed flink wat werk heeft verzet, een PHEV en een EV opgeladen hebben, en ik thuis werk.

Ik vind dat ik het prima voor elkaar heb zo
Voor het einde van zomer nog 1500Wp op de schuur erbij, en dan is het voorlopig wel af.
-edit-
Oh ja, en dan ook nog koken vanavond! (inductie) maar kan allemaal zonder problemen, en dat gewoon op een 1 fase 35A aansluiting.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 11-06-2026 11:07 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Werkt dit ook zonder abbo bij HW?Devke schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:55:Enkele FAQ m.b.t. Slim Laden (credits : @Holvoetn ) gesteld in de beta test, 2 weken terug
Antwoorden in Bold van HW.Afsluitend: we maken unieke modellen voor ieder huis zodat de zonnepaneel-opstelling (wattPiek, liggen, schaduw, locatie, etc.) en het verbruik zo goed mogelijk voorspeld kunnen worden. Dit zijn geen AI modellen; traditionele modellen zijn hier net zo goed in (en een stuk goedkoper; we zijn hier tenslotte om te besparen)
- Hoe weet slim laden de eigenschappen van je zonnepaneel-installatie? We gebruiken een aantal weken aan historische data (opgewekte stroom & het weer) om een model te trainen.
- Hoe doen we de voorspelling van zonne-energie? We gebruiken het hierboven beschreven model, samen met de weersverwachting voor jouw huis (locatie uit de app).
- Hoe wordt er rekening gehouden met andere grootverbruikers? Een batterij van een ander merk ondersteunen we niet actief, en wordt gedetecteerd als verbruiker/teruglever-device. Dat werkt vaak niet goed samen. Andere grootverbruikers worden gewoon meegenomen in het model.
- Welke prijzen worden gebruikt: we houden rekening met inkoop/verkoop-vergoedingen, en een extra drempel voor grid-charging (cycle afschrijving), zie ook het support artikel.
- Uitschakelen omvormer bij negatieve prijzen: de batterijen gaan dan nog steeds opladen uit het net. Voor de voorspelling heeft die geen invloed.
SlimLaden™ zit niet achter een betaalmuur.
Ja. Geen Energy+ voor nodig.
Het is duidelijk dat het algoritme maximaal één keer per kwartier de permissie "laden" uit- of inschakelt.
Mijn minimale SoC sinds het bestaan van laadstrategie 'slim laden' was 26%.
Wie zet jij deze Vaderdag in het zonnetje?
Geef je vader óf jezelf een complete set voor energie-opslag en -inzicht cadeau. Zo sla je je ongebruikte zonnestroom op voor later én krijg je volledig inzicht in je energieverbruik.
Speciaal voor Vaderdag ontvang je nu een gratis Energy Display én €50 shoptegoed voor onze webshop bij aankoop van een Plug-In Battery. Bespaar niet alleen €109,95 op de aanschaf, maar ook op je toekomstige energieverbruik!
Ik zie liever een verhoging van de capaciteit. Voor dit geld mag je wel 5 kWh verwachten voor een Chinese batterij.ManS-H schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:42:
Leuk, maar ik zie liever een verlaging van de accu prijs. Dit is meer omzetvergroting van Homewizard en geen verlaging t.o.v. de concurentie.
Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar
Kunnen we aub deze discussie niet opnieuw voeren. Alles daarover is al meerdere malen gezegt en dat herhalen is zinloos.Kvibe schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:24:
[...]
Ik zie liever een verhoging van de capaciteit. Voor dit geld mag je wel 5 kWh verwachten voor een Chinese batterij.
[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 11-06-2026 15:10 ]
Ahum, kuchmeesje schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:09:
Een vaderdag actie vanuit HW. Het tegoed is max 1 maand geldig.
Die is er ook vanuit een actie van Pure Energie. 100 euro korting op accu, 5 jaar 100 euro korting op dynamische contract en geen terugleverkosten. Voorwaarde is wel een dynamisch energiecontract voor stroom en “slim laden” aanzetten.ManS-H schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:42:
Leuk, maar ik zie liever een verlaging van de accu prijs. Dit is meer omzetvergroting van Homewizard en geen verlaging t.o.v. de concurentie.
Hmmm, PIB acties zijn zeker leuk, maar dit jaar staat de chocoladevoorraad toch weer op 1. 😉JeroenH schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:54:
Dat is me nogal een vaderdagkado zeg... Ergens jammer dat ik er al vier heb, anders had ik dit voor kunnen stellen
Ik voer geen discussie en ik volg dit topic niet op de voet. Neem me niet kwalijk.hanev001 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:32:
[...]
Kunnen we aub deze discussie niet opnieuw voeren. Alles daarover is al meerdere malen gezegt en dat herhalen is zinloos.
Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar
Voor dat bedrag moeten ze juist vol. Maar je bedoelt 43 cent.counter12 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:52:
stroomprijzen van ca, 0,43 cent en vandaag dus weer niet vol.
[ Voor 8% gewijzigd door Tebbie op 11-06-2026 17:57 ]
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Lijkt me normaal gedrag. Morgen is er geen noemenswaardige spread dus geen lading nodig.counter12 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:52:
Vandaag slechts batterij (2x) voor 58 % vol. Stand slim laden dynamisch. De eerste periode na de optie slim laden erg tevreden, maar toen was ik ook op vakantie en was er alleen opwek en sluipverbruik. Na thuiskomst moet ik helaas constateren dat de werking voor mij tot op heden zeer teleurstellend is. Gisteren was de batterij verre van vol met in de avond stroomprijzen van ca, 43 cent en vandaag dus weer niet vol. In beide gevallen werd er in de ochtend teruggeleverd terwijl de prijzen slechts ca, 20 cent was. Kortom tot op heden niet tevreden en verlang weer naar de policy van Tebbie in Homey. P
Ik wil geen stroom, ook al is de prijs gunstig, moeten inkopen, als ik voldoende zonne stroom heb.
Ik ben gestopt met slim laden. omdat de energie mij bijna 10% meer kost, dan nodig is.
Vandaag zonder slim laden is batterij weer vol en maar 140 Wh van het net hoeven laden.
/f/image/QqYS2V3t1S4TSCDcmZV5ZiWe.png?f=fotoalbum_large)
Tarieven exclusief energiebelasting (11,08 ct)
:strip_exif()/f/image/cNSTYXy1BaIw2idRjjCWZceq.jpg?f=fotoalbum_large)
Kosten -1,59 en -1,42 verschil is 17 ct zonnebonus
[ Voor 24% gewijzigd door PeteSplit op 11-06-2026 19:18 ]
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8
Bij een dynamisch contract wil je toch dure stroom het net op laten gaan, goedkope inkopen en dan in de avond de dure uren NOM draaien? Anders zit je op een verkeerd contract imo.PeteSplit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:44:
Ik snap dat niet, ik heb zonnepanelen en de stroom moet de batterij in voor later gebruik.
Ik wil geen stroom, ook al is de prijs gunstig, moeten inkopen, als ik voldoende zonne stroom heb.
Ik ben gestopt met slim laden. omdat de energie mij bijna 10% meer kost, dan nodig is.
Vandaag zonder slim laden is batterij weer vol en maar 140 Wh van het net hoeven laden.
[Afbeelding]
Er is nauwelijks een spread, dus ik verdien zeer weinig aan de te verkopen stroom, om de te afnemen stroom ermee te kunnen betalen. Voor mij is het beste geen stroom afnemen en veel stroom verkopen.Devke schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:59:
[...]
Bij een dynamisch contract wil je toch dure stroom het net op laten gaan, goedkope inkopen en dan in de avond de dure uren NOM draaien? Anders zit je op een verkeerd contract imo.
(7 juni ging de batterij zelfs niet laden tijdens negatieve prijzen en tijdens de avond piek, hoge prijzen wel)
[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 11-06-2026 19:14 ]
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8
Tijdens negatieve prijzen kaal bedoel je dan denk ik? Ik ben netto verbruiker. Dus liever dure stroom het net op, goedkopere de PIB in en daarna NOM c.q. terugleveren (ander merk batterij). Bij voldoende spread is dit de meest financieel rendabele optie.PeteSplit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:02:
[...]
Er is nauwelijks een spread, dus ik verdien zeer weinig aan de te verkopen stroom, om de te afnemen stroom ermee te kunnen betalen. Voor mij is het beste geen stroom afnemen en veel stroom verkopen.
(7 juni ging de batterij zelfs niet laden tijdens negatieve prijzen en tijdens de avond piek, hoge prijzen wel)
Ik heb een netto overschot (saldeer de energie belasting) en probeer vooral in de avond piek met hoge prijzen terug te leveren (zero discharge only) en zie dan niet graag dat de batterij gaat laden.Devke schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:19:
[...]
Tijdens negatieve prijzen kaal bedoel je dan denk ik? Ik ben netto verbruiker. Dus liever dure stroom het net op, goedkopere de PIB in en daarna NOM c.q. terugleveren (ander merk batterij). Bij voldoende spread is dit de meest financieel rendabele optie.
Voor de avond piek wordt nog het eten klaar gemaakt en dat kan de batterij dan afdekken, dan moet deze wel na de ochtend piek geladen worden.
Staan je prijzen goed ingesteld?PeteSplit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:44:
Ik snap dat niet, ik heb zonnepanelen en de stroom moet de batterij in voor later gebruik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kosten -1,59 en -1,42 verschil is 17 ct zonnebonus
Zelf ontdekte ik een typefout in de tarief berekening, nú werkt alles perfect.
Ook laden met de laatste zonnestralen op het westen.
Ik ga definitief HA loslaten, alleen monitoren, en de batterijen hun ding laten doen.
De combinatie slim laden met dynamisch contact is top, draai deze week in de “min”.
ANWB Dynamisch, slim laden dynamisch, warmtepomp boiler met HW socket, Twee HW PiB’s, Home Assistent, Jeep EV 54 kWh, 4980 Wp zonnepanelen (oost/west en zuid), Webasto Next laadpaal
Ja, ik heb alles goed ingesteld en probeer altijd in de min te draaien (heb geen auto).Maup Le Roi schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:26:
[...]
Staan je prijzen goed ingesteld?
Zelf ontdekte ik een typefout in de tarief berekening, nú werkt alles perfect.
Ook laden met de laatste zonnestralen op het westen.
Ik ga definitief HA loslaten, alleen monitoren, en de batterijen hun ding laten doen.
De combinatie slim laden met dynamisch contact is top, draai deze week in de “min”.
/f/image/TSrA9PMkMjcLSYSw2zaW2anW.png?f=fotoalbum_large)
Tarieven inclusief energie belasting (t/m 9 juni) .
Ik heb dus een netto overschot en zonder energie belasting, die ik dus ook niet terug krijg.
De werkelijke opbrengst is dus (t/m nu) exclusief energie belasting:
[ Voor 22% gewijzigd door PeteSplit op 11-06-2026 19:35 ]
Opmerkelijk hoe ver het stroomtarief onder het teruglevertarief ligt - zonneplan hier 23 vs 22 cent (maand, inclusief belasting, wat overigens ook een zeer gunstige verhouding genoemd mag worden). Mijn verklaring zou zijn: je concentreert het stroomverbuik helemaal in de goedkoopste uren.PeteSplit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:28:
[...]
Ja, ik heb alles goed ingesteld en probeer altijd in de min te draaien (heb geen auto).
[Afbeelding]
Tarieven inclusief energie belasting
[ Voor 14% gewijzigd door johnhemmers op 11-06-2026 19:50 ]
Batterij even uitzetten? P1 meter even vewijderen?Tebbie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:35:
Nog een knutselwerkje voor de Homey, lastig testen want gaat om batterij storing. En dat willen we natuurlijk niet. 😅
[Afbeelding]
We hebben dagen gehad met veel zon (lage prijzen) en dagen met weinig wind in de avond (hoge prijzen).johnhemmers schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:31:
[...]
Opmerkelijk hoe ver het stroomtarief onder het teruglevertarief ligt - zonneplan hier 23 vs 22 cent (maand, inclusief belasting, wat overigens ook een zeer gunstige verhouding genoemd mag worden).
Mijn verklaring zou zijn: je concentreert het stroomverbuik helemaal in de goedkoopste uren.
Een laagste prijs op 7 juni en hoogste prijs op 1 juni
Stroom gebruiken, als de zon schijnt
[ Voor 18% gewijzigd door PeteSplit op 11-06-2026 19:52 ]
Nee zal niet de triggers geven. P1 geeft de sturing via de API en PIB uit is ook niet geldig (geen informatie).Devke schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:41:
[...]
Batterij even uitzetten? P1 meter even vewijderen?
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Knappe prestatie, die verhouding van 3,98 vs 11,11 cent lijkt toch niet voor verbetering vatbaar? (dat is, met een home wizard batterij. Ik kom niet verder dan 1 op 1 met maximale aansturing vanuit HA)PeteSplit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:44:
[...]
We hebben dagen gehad met veel zon (lage prijzen) en dagen met weinig wind in de avond (hoge prijzen).
Een laagste prijs op 7 juni en hoogste prijs op 1 juni
Stroom gebruiken, als de zon schijnt
[ Voor 10% gewijzigd door johnhemmers op 11-06-2026 19:59 ]
De lage prijs op 7 juni en de hoge prijs op 1 juni waren uniek en dit is dus iets eenmaligs wat weinig voorkomt, meestal heb je maar weinig spread tussen de tarieven. Maar als zoiets voorkomt en je hebt de mogelijkheid om er op te reageren, kun je er wat extra's uit halen, maar het blijven maar peanuts (centen),johnhemmers schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:55:
[...]
Knappe prestatie, die verhouding van 3,98 vs 11,11 cent lijkt toch niet voor verbetering vatbaar?
Het mooiste vind ik eigenlijk, dat ik mijn nachtverbruik helemaal uit de batterij kan halen
(gedurende 8 maanden in het jaar)
[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 11-06-2026 20:03 ]
Ja, dat is waar. Beter had ik me verdiept in de hypotheekrente dan in de energieprijzen,PeteSplit schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:00:
[...]
De lage prijs op 7 juni en de hoge prijs op 1 juni waren uniek en dit is dus iets eenmaligs wat weinig voorkomt, meestal heb je maar weinig spread tussen de tarieven. Maar als zoiets voorkomt en je hebt de mogelijkheid om er op te reageren, kun je er wat extra's uit halen, maar het blijven maar peanuts (centen),
Het mooiste vind ik eigenlijk, dat ik mijn nachtverbruik helemaal uit de batterij kan halen
(gedurende 8 maanden in het jaar)
[ Voor 3% gewijzigd door johnhemmers op 11-06-2026 20:05 ]
Hoe je ook rekent, in vergelijking met andere accu’s verkrijgbaar is homewizzard eigenlijk geen goede optie meer. Behalve voor mensen die al een accu hebben en willen aanvullen. Anders beter even verder kijken.meesje schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:09:
Een vaderdag actie vanuit HW. Het tegoed is max 1 maand geldig.
[Afbeelding]
Als je omvormer ook al wat ouder is, heb je nu batterijen met omvormer in een, voor de helft van wat de homewizard batterij kost... Daar zit ik nu over na te denken, omdat mijn omvormer nu 10 jaar oud is.CP1977 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:08:
[...]
Hoe je ook rekent, in vergelijking met andere accu’s verkrijgbaar is homewizzard eigenlijk geen goede optie meer. Behalve voor mensen die al een accu hebben en willen aanvullen. Anders beter even verder kijken.
[ Voor 52% gewijzigd door PeteSplit op 11-06-2026 20:17 ]
Die ga ik direct testenTebbie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:35:
Nog een knutselwerkje voor de Homey, lastig testen want gaat om batterij storing. En dat willen we natuurlijk niet. 😅
[Afbeelding]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
[ Voor 199% gewijzigd door PeteSplit op 11-06-2026 20:19 ]
Je kunt beter het niveau evalueren en de batterij setpoint vanuit p1. @Tebbie heeft dat in zijn app zittenDevke schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:41:
[...]
Batterij even uitzetten? P1 meter even vewijderen?
Dan ben ik waarschijnlijk de vreemde snuiter. Ik heb nu een Zendure 3.84 kWh capaciteit en overweeg juist over te stappen naar HW. Ja, minder capaciteit, duurder, ik weet het. Rationeel gezien zou ik gewoon bij Zendure moeten blijven. Maar toch…CP1977 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:08:
[...]
Hoe je ook rekent, in vergelijking met andere accu’s verkrijgbaar is homewizzard eigenlijk geen goede optie meer. Behalve voor mensen die al een accu hebben en willen aanvullen. Anders beter even verder kijken.
En toch blijft het een mooi Nederlands product en ook de micro omvormer opzet spreekt aan. Zou men de overstap wagen naar een 12 volts platform met een capaciteit van 4 à 5 kWh per eenheid, dan is het verschil met de cocurrentie beslecht (icm slim ontladen). Dat kan voor een vergelijkbare, mss zelfs een lagere prijs. Zonder aankondigingen wordt het meer en meer een 'tough love'. Richtprijs in de markt is ongeveer 250 euro/ kWh - dan kan een batterij 'uit'.CP1977 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:08:
[...]
Voor ons Tweakers misschien maar echt niet voor Henk en Ingrid. Dan nog wil ik liever een Nederlands bedrijf steunen. Goedkoop is duurkoop.CP1977 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:08:
[...]
Wat maakt voor jou de overstap de moeite waard?meesje schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:46:
[...]
Dan ben ik waarschijnlijk de vreemde snuiter. Ik heb nu een Zendure 3.84 kWh capaciteit en overweeg juist over te stappen naar HW. Ja, minder capaciteit, duurder, ik weet het. Rationeel gezien zou ik gewoon bij Zendure moeten blijven. Maar toch…
Wel heel gaaf als dit werkt; in de afgelopen 3 maanden is het al 4 keer gebeurd dat PiB2 stopt tijdens het overschakelen (ontladen) naar PiB1. PiB2 valt dan uit en heeft geen stroom meer of de twee bovenste LED’s knipperen oranje. PiB1 neemt het ontladen over en PiB2 wordt handmatig een uur uitgezet en vervolgens draait het weer. Ik heb inmiddels maar een storing aangemeld bij HomeWizard en nu deze flow aangemaaktTebbie schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:35:
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door eovermeer op 11-06-2026 21:55 ]
Je kunt beter een batterij van 25V hebben dan wordt het rendement verlies in de omvormer minder. Voor de rest werkt Homewizard hier goed. Alleen de update frequentie van de kWh meter mag wel hoger. Hier 1 update per 10 seconden.johnhemmers schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:03:
[...]
En toch blijft het een mooi Nederlands product en ook de micro omvormer opzet spreekt aan. Zou men de overstap wagen naar een 12 volts platform met een capaciteit van 4 à 5 kWh per eenheid, dan is het verschil met de cocurrentie beslecht (icm slim ontladen). Dat kan voor een vergelijkbare, mss zelfs een lagere prijs. Zonder aankondigingen wordt het meer en meer een 'tough love'. Richtprijs in de markt is ongeveer 250 euro/ kWh - dan kan een batterij 'uit'.
/f/image/6hYfhNpN56NycnyqgWoSfOm1.png?f=fotoalbum_large)
Een prima product ze doen wat ze moeten doen. Helemaal perfect
[ Voor 32% gewijzigd door GL007 op 11-06-2026 22:48 ]
25volt is achterhaalt. De concurrentie werkt mer 48volt om de RTE te verbeteren (richting 85-90%?).GL007 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:46:
[...]
Je kunt beter een batterij van 25V hebben dan wordt het rendement verlies in de omvormer minder. Voor de rest werkt Homewizard hier goed. Alleen de update frequentie van de kWh meter mag wel hoger. Hier 1 update per 10 seconden.
En ja hoor, er moeten weer twee batterijen gekalibreerd worden
@HomeWizard_NL Ik ben overwegend tevreden met de functies van mijn PiB, maar controle over het moment van de calibratiecycli zou ik wel HEEL fijn vinden. Als de PiB "aan voelt komen dat het nodig is" zou ik dat graag willen weten (via de API) dat dat zo is, en dan zelf een kalibratie willen kunnen triggeren op een moment wat mij uitkomt, bv wanneer de stroomprijs laag is.
@forumleden: weet iemand of andere thuisbatterijen hun kalibratiecycli op een vergelijkbare manier uitvoeren? Of dat er thuisbatterijen zijn die hun kalibratiecycli weten te vermijden, of op een fundamenteel andere manier aanpakken?
[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 12-06-2026 09:25 ]
Het is duidelijk dat het algoritme maximaal één keer per kwartier .... Dat is voor mij ineens niet zo duidelijk meer ..... Vanochtend om een uur of 9 stond de permissie 'laden' voor slechts ongeveer 5 minuten uit en daarna was 'laden' weer toegestaan.LV1 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:02:
Ik heb een dag lang bijgehouden hoe bij "wijkvriendelijk slim laden" de permissies zijn ingesteld.
Het is duidelijk dat het algoritme maximaal één keer per kwartier de permissie "laden" uit- of inschakelt.
Gaat in jouw geval om 0.5 kWh. Was t.o.v. vanmiddag een marge geweest van 12 ct per kWh. Dat x een half. Ik snap je intentie wel hoor, maar persoonlijk zou ik dat los laten. 😜.JeroenH schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:51:
Grrrr, ik moet in mijn hoofd de capaciteit van mijn HW PiB maar bijstellen van +/- 10kWh naar iets van 8 of 9 kWh. Vanochtend was de PiB bijna leeg maar op basis van de SoC was er ogenschijnlijk nog voldoende capaciteit om NOM aan te houden tot er voldoende daglicht was zodat de zonnepanelen het konden opvangen.
En ja hoor, er moeten weer twee batterijen gekalibreerd wordenIk snap waarom dat is, ik snap dat het nodig is, maar potverdikkeme, ben ik wéér voor bijna 30ct stroom aan het afnemen. Dat is PRECIES wat ik wil voorkomen met een thuisbatterij.
@HomeWizard_NL Ik ben overwegend tevreden met de functies van mijn PiB, maar controle over het moment van de calibratiecycli zou ik wel HEEL fijn vinden. Als de PiB "aan voelt komen dat het nodig is" zou ik dat graag willen weten (via de API) dat dat zo is, en dan zelf een kalibratie willen kunnen triggeren op een moment wat mij uitkomt, bv wanneer de stroomprijs laag is.
Daarnaast vraag ik me af of de PIB dit kan voelen aankomen door de spanningscurve die bij dit soort batterijen horen. Voorbeeld. Bij mijn Zendure batterij zag ik gister een SoC drop van 40 naar 10. Is niet vaak hoor maar dan zie je al hoe ernaast een systeem er kan zitten.
Denk hier eens over na. De SOC correctie vind plaats omdat het nodig is voor de veiligheid en levensduur van de batterijcellen. Als je zelf zou kunnen bepalen wanneer dat plaatsvind zal de trigger grens duidelijk hoger dienen te zijn omdat hoe dan ook de batterijen niet beneden de minimum grens mogen komen waarop ze nu reageren. Gevolg is dus meer van deze correcties dan je nu hebt en dat is nog afgezien van op welk nivo de trigger grens zou dienen te komen. De meer tijd je wilt hebben de kleiner wordt de marge tussen vol en het trigger moment. En sorry hoor maar een zo'n correctie kost ca 250 Wh, dat is bij 30 cent een verlies van 7,5 cent. Peanuts.JeroenH schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:51:
Grrrr, ik moet in mijn hoofd de capaciteit van mijn HW PiB maar bijstellen van +/- 10kWh naar iets van 8 of 9 kWh. Vanochtend was de PiB bijna leeg maar op basis van de SoC was er ogenschijnlijk nog voldoende capaciteit om NOM aan te houden tot er voldoende daglicht was zodat de zonnepanelen het konden opvangen.
En ja hoor, er moeten weer twee batterijen gekalibreerd wordenIk snap waarom dat is, ik snap dat het nodig is, maar potverdikkeme, ben ik wéér voor bijna 30ct stroom aan het afnemen. Dat is PRECIES wat ik wil voorkomen met een thuisbatterij.
Ik houd er gewoon niet van als dingen niet volgens plan gaan
@JeroenHJeroenH schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:47:
OK, misschien hebben jullie gelijk.
Ik houd er gewoon niet van als dingen niet volgens plan gaan
Ik snap je teleurstelling wel, maar het is feitelijk peanuts.
Ik laadde tot anderhalve week geleden 9 van de 10 dagen mijn PiB’s naar 100% (inclusief het nog even op laag vermogen doorladen bij het balanceren van de cellen). Zeker 5 van de 10 dagen gingen de batterijen leeg tegen een uur of 9 (geen panelen op oost).
Ik heb tot nu toe heel weinig SoC run’s, maximaal een per maand.
Dus zou het kunnen dat jou aard van verbruiken en laden er iets mee te maken heeft?
Wat dat betreft verwacht ik de komende tijd ook meer SoC runs, want nu de batterijen op slim laden/dynamisch zijn ingesteld worden de batterijen 1 op de 3 dagen (althans in de afgelopen anderhalve week) maar tot 80-85% geladen en zijn dan de volgende ochtend heel vroeg alweer leeg. Dit is het gevolg van de keuze in het dynamische programma om te optimaliseren op kosten en niet NOM of kWh verbruik (wijk vriendelijk). En dus zullen de batterijen dan frequenter moeten worden gekalibreerd verwacht ik.
Just my two cents.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Het werkt niet 100% maar het dempt wel het risico op een SOC drift op een moment dat ik het niet wil. De import neemt ook niet echt toe omdat er op tijd weer ontladen wordt, en er dus niets onterecht in de batterij blijft. Hooguit wat verschuiving.
Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.
Dat is wel een slimme. Ik denk dat ik ook maar zoiets bouw in HA. Ondanks dat het peanuts is vind ik het gewoon niet fijn. Als de kalibratie op zonne-energie gebeurt kan ik er prima mee leven.ArthurMorgan schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:20:
Ik hou er ook niet van. Ik heb in HA een systeem gemaakt dat als hij in de nacht onder de 11% zakt hij naar standby gaat. Tot 3 kwartier voor zonsopgang dan mag hij weer gaan ontladen. Tegen de tijd dat hij dan bij mij weer op 0 zit is op (zonnige dagen) de opwek weer voldoende om een eventuele SOC drift (bijna) volledig op zonne-energie te doen.
Het werkt niet 100% maar het dempt wel het risico op een SOC drift op een moment dat ik het niet wil. De import neemt ook niet echt toe omdat er op tijd weer ontladen wordt, en er dus niets onterecht in de batterij blijft. Hooguit wat verschuiving.
Vraag: wat staan je andere batterijen te doen? Ik heb in NOM gebruik dat als er een batterij een SOC correctie gaat doen dit als gebruik wordt gezien en dat mijn andere batterijen dat dan weer volgens de NOM regels opvangen Pas als ze allemaal leeg zijn wordt er van het net geladen.JeroenH schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Dat is wel een slimme. Ik denk dat ik ook maar zoiets bouw in HA. Ondanks dat het peanuts is vind ik het gewoon niet fijn. Als de kalibratie op zonne-energie gebeurt kan ik er prima mee leven.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
:strip_exif()/f/image/ayFShrajANmg5FqKRaR47aEZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a3QyDqEr7krX79AU5eGskmPO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HZYohJfWjgKPHk9q7X7VZGq4.jpg?f=fotoalbum_large)