BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Gisteren heeft de slimme aansturing bijna niks de batterij in gestuurd, dus om 22u waren de twee leeg. Vandaag wel gewoon gevuld met goedkope en zonnestroom. Ik wijt het nog even aan de leercurve die hij aan het ontdekken is, want ik heb toch minstens 75% nodig om de nacht door te komen. Zoiets heeft toch wat tijd nodig om goed te gaan werken, daarom geef ik het minstens enkele maanden de kans. Kan altijd nog terug naar de aansturing via homeassistant.
:strip_exif()/f/image/SfbunrLT3iMGXGmoFP34PuuW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SfbunrLT3iMGXGmoFP34PuuW.jpg?f=fotoalbum_large)
Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black
Bij het “Slim met dynamisch tarief” zou er wel meer gestuurd mogen worden op een volle batterij voordat de zon ondergaat.
Als ‘s nachts de airco aangezet wordt dan blijkt de batterij al vroeg leeg omdat de batterij niet tot 100% geladen was. Ook de warmtepomp gaat ‘s nachts wel eens aan. Beter ‘s ochtends wat over dan halverwege de nacht de batterij leeg.
Als ‘s nachts de airco aangezet wordt dan blijkt de batterij al vroeg leeg omdat de batterij niet tot 100% geladen was. Ook de warmtepomp gaat ‘s nachts wel eens aan. Beter ‘s ochtends wat over dan halverwege de nacht de batterij leeg.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | WeHeat Flint All-electric | 4.880wp zonnepanelen
Het systeem moet leren. Dus als je alles zijn gang laat gaan wordt dit automagisch opgepakt. Je kan niet verwachten dat het systeem alles geleerd heeft in een weekje.MichielFRL schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:21:
Bij het “Slim met dynamisch tarief” zou er wel meer gestuurd mogen worden op een volle batterij voordat de zon ondergaat.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Precies dat. Blijven opladen als er zon is!
Grote verschil nu met slim laden zit hem in de zon totdat deze ondergaat. Batterijen blijven in ruststand.
De panelen op het westen pakten (totdat slim laden kwam) fijn de laatste zonnestralen mee in de batterijen.
Nu gaat de opwek direct terug in het net, of zelf consumptie, teruglevering op de duurdere momenten zou ik dan moeten gaan doorrekenen.
Ik bedenk me nu dat, wanneer een batterij in ruststand staat er niets uit of in gaat. Dan zou het inderdaad zijn dat wij de laatste opwek wel zelf gebruiken.
Blijft de terechte opmerking als er in de nacht een gebruiker aan slaat… dan lopen we te snel terug met gevolg dat we de ochtend niet de piek kunnen opvangen
Eén batterij uit ruststand laten gaan? Die gebruiken om de afname in huis te dempen, aanvullend met de laatste uren opwek zodat deze weer naar 100% gaat?
Grote verschil nu met slim laden zit hem in de zon totdat deze ondergaat. Batterijen blijven in ruststand.
De panelen op het westen pakten (totdat slim laden kwam) fijn de laatste zonnestralen mee in de batterijen.
Nu gaat de opwek direct terug in het net, of zelf consumptie, teruglevering op de duurdere momenten zou ik dan moeten gaan doorrekenen.
Ik bedenk me nu dat, wanneer een batterij in ruststand staat er niets uit of in gaat. Dan zou het inderdaad zijn dat wij de laatste opwek wel zelf gebruiken.
Blijft de terechte opmerking als er in de nacht een gebruiker aan slaat… dan lopen we te snel terug met gevolg dat we de ochtend niet de piek kunnen opvangen
Eén batterij uit ruststand laten gaan? Die gebruiken om de afname in huis te dempen, aanvullend met de laatste uren opwek zodat deze weer naar 100% gaat?
ANWB Dynamisch, slim laden dynamisch, warmtepomp boiler met HW socket, Twee HW PiB’s, Home Assistent, Jeep EV 54 kWh, 4980 Wp zonnepanelen (oost/west en zuid), Webasto Next laadpaal
Als dat niet elke dag hetzelfde is -wat zeker voor airco's geldt- dan heeft het algoritme niets te leren van de vorige dag.MichielFRL schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:21:
Wat sowieso helpt is de warmtepomp in de zomer te blokkeren buiten de zonuren.
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Ik betrap me er op dat ik nu, bij de grafiek voor de batterij(en), behoefte heb om vooruit te kijken naar morgen. Om te kijken wat de prognose (stippellijn) dan is.
Nee. Waarom?Maup Le Roi schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:41:
Precies dat. Blijven opladen als er zon is!
- Ligt er aan of het nodig is voor de avond/nacht/ochtend qua capaciteit.
- Ligt er aan of de spread groot genoeg is voor de afschrijving van de batterij om er een cycle aan te verspillen. Als de volgende dag 7 cent incl is wil je juist niet laden.
- Ligt er aan of je een dynamisch contract of vast contract hebt.
- Ligt aan de tarieven welke men instelt.
- 2027 dan wordt het verhaal heel anders. Maar nu is zon opslaan lang niet altijd de beste optie.
/f/image/zWUCOxVaDg9XC5QMUeUnFn3p.png?f=fotoalbum_large)
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2