Dat weten ze heus wel, wij hebben 2 PiB's gewisseld gekregen met E3xx meldingen vorig jaar.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:29:
[...]
Als jij fabrikant zou zijn dan zou je toch willen weten wat de oorzaak van het probleem is, althans wat de klant daar van denkt. Ze hoeven niets met die info te doen maar kan altijd helpen. Ik denk namelijk dat meer batterijen hier last van (gaan) hebben.
Waren die xx 2 nullen? Ik heb het specifiek over E300 foutmelding. Een oververhittingsprobleem volgens mij. En dan niet dat die batterij bloedheet wordt, want dat is niet het geval, maar iig wel dat die er mee stopt. En het is exemplarisch, want 2 van mijn 3 batterijen hebben geen problemen gehad. En een bijkomend probleem is dat ik maar 2x de E300 melding in de app kreeg, terwijl ik minstens 20x het probleem gehad heb. Die zijn nu inmiddels weer over (want koeler inmiddels).Winkiller schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:33:
[...]
Dat weten ze heus wel, wij hebben 2 PiB's gewisseld gekregen met E3xx meldingen vorig jaar.
[ Voor 15% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-06-2026 14:36 ]
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Ik weet het niet meer precies en ben er ook niet meer mee bezig, er waren ook E4xx meldingen meen ik te herinneren de E3XX zijn omvormer gerelateerde problemen dacht ik uit mijn hoofd. Ik zou als ik jou was mij er niet druk om maken nu je weet dat de PiB gewisseld wordt, geeft gemoedsrustSpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:35:
[...]
Waren die xx 2 nullen? Ik heb het specifiek over E300 foutmelding. Een oververhittingsprobleem volgens mij. En dan niet dat die batterij bloedheet wordt, want dat is niet het geval, maar iig wel dat die er mee stopt. En het is exemplarisch, want 2 van mijn 3 batterijen hebben geen problemen gehad. En een bijkomend probleem is dat ik maar 2x de E300 melding in de app kreeg, terwijl ik minstens 20x het probleem gehad heb. Die zijn nu inmiddels weer over (want koeler inmiddels).
Ja klopt ook, maar mijn vertrouwen in de HW producten neemt wel af. Ik heb al 3x problemen gehad waarvan 1x softwarematig opgelost en nu dus al de 2e batterijwissel.... Mijn gevoel zegt dat het niet de laatste is....Winkiller schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:40:
[...]
Ik weet het niet meer precies en ben er ook niet meer mee bezig, er waren ook E4xx meldingen meen ik de herinneren de E3XX zijn omvormer gerelateerde problemen dacht ik uit mijn hoofd. Ik zou als ik jou was mij er niet druk om maken nu je weet dat de PiB gewisseld wordt, geeft gemoedsrust
Een advies geldend voor iedereen is niet te geven.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Maar wat is dan het advies? Dit zijn maandtotalen. Dit zegt nog niets over eigen verbruik en/of het volkrijgen van de accu's als er wel genoeg zon is etc...
Voor luie mensen gewoon een vast contract en het hele jaar NOMmen of het hele jaar slim laden.
Wil je het optimale uit een dynamisch contract halen, zal je toch wat actiever moeten zijn.
Algemeen kun je natuurlijk wel zeggen: Stroom direct verbruiken als de zon schijnt en overschot opslaan voor eigen verbruik als er geen overschot is. Voor 5 winter maanden betekent dat voor mij 99% van alle zonopbrengst zelf (uitgesteld) verbruiken. Voor één maand daarvoor en één maand daarna 75% eigen verbruik. Ik heb het niet zo goed op mijn netvlies, maar volgens mij zijn de prijsverschillen in die 7 maanden op de stroombeurs veel minder groot dan 's zomers om iets aan dynamisch te kunnen verdienen.
Zelf zit ik nog tot april 2027 vast (afgesloten op de ochtend, dat Trump en Netanyahu Iran aanvielen).
Mijn energieleverancier wil best zonder kosten mijn contract ontbinden. Kunnen ze de € 350 welkomspremie in eigen zak steken.
Ach zolang het goed opgelost wordt door HW is er geen man overboord toch ? als alles bij jou blijft werken straks keert je gemoedsrust ook terug.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Ja klopt ook, maar mijn vertrouwen in de HW producten neemt wel af. Ik heb al 3x problemen gehad waarvan 1x softwarematig opgelost en nu dus al de 2e batterijwissel.... Mijn gevoel zegt dat het niet de laatste is....
Wat is goed oplossen? 2 weken wachten totdat er een oplossing geboden wordt en straks 3 weken als de batterij geleverd is...Winkiller schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:43:
[...]
Ach zolang het goed opgelost wordt door HW is er geen man overboord toch ? als alles bij jou blijft werken straks keert je gemoedsrust ook terug.
Wat mij betreft kan die service beter. We zullen het (hier) maar niet meer over die Wizzie frustraties hebben en berichten schrijven totdat er eindelijk een reactie komt. Een nette reactie dat ze het probleem gelogd hebben, het naar de juiste afdeling gestuurd hebben en binnen een x aantal dagen een terugkoppeling geven is al beter, zelfs als de wachttijd dan misschien hetzelfde is.
Of ze hebben veel open vacatures op de helpdesk of er zijn gewoon (te) veel klachten... Ik weet het niet?
Stop dan met geheimzinnig te doen en vertel wat er volgens jouw aan de hand is. Misschien dat een andere gebruiker daar dan mee geholpen wordt.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:29:
[...]
Als jij fabrikant zou zijn dan zou je toch willen weten wat de oorzaak van het probleem is, althans wat de klant daar van denkt. Ze hoeven niets met die info te doen maar kan altijd helpen. Ik denk namelijk dat meer batterijen hier last van (gaan) hebben.
NOM met vast contract is ook het beste, maar met dynamisch verandert de zaak...
Dat heb ik al gezegd, een oververhittingsprobleem (bij temperaturen van ongeveer 26 graden in de ruimte waar de batterijeen staan).hanev001 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:48:
[...]
Stop dan met geheimzinnig te doen en vertel wat er volgens jouw aan de hand is. Misschien dat een andere gebruiker daar dan mee geholpen wordt.
Zie hierboven.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:35:
[...]
Waren die xx 2 nullen? Ik heb het specifiek over E300 foutmelding. Een oververhittingsprobleem volgens mij. En dan niet dat die batterij bloedheet wordt, want dat is niet het geval, maar iig wel dat die er mee stopt. En het is exemplarisch, want 2 van mijn 3 batterijen hebben geen problemen gehad. En een bijkomend probleem is dat ik maar 2x de E300 melding in de app kreeg, terwijl ik minstens 20x het probleem gehad heb. Die zijn nu inmiddels weer over (want koeler inmiddels).
[ Voor 17% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-06-2026 14:50 ]
En hoe heb je dat vastgesteld? Zover mij bekend is er geen toegang tot de interne temperatuur sensors.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Dat heb ik al gezegd, een oververhittingsprobleem (bij temperaturen van ongeveer 26 graden in de ruimte waar de batterijeen staan).
Wij hebben 2x ook ongeveer 2 weken moeten wachten op de omwissel, prima oplossing wat mij betreft.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:47:
[...]
Wat is goed oplossen? 2 weken wachten totdat er een oplossing geboden wordt en straks 3 weken als de batterij geleverd is...
Is ook niet belangrijk voor ons denk ikSpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:47:
[...]
Of ze hebben veel open vacatures op de helpdesk of er zijn gewoon (te) veel klachten... Ik weet het niet?
Dat was voor mij heel duidelijk. Een paar weken geleden hadden we hoge temperaturen buiten (en binnen). Mijn 3 HW thuisaccu's staan op een relatief warme zolder (26 graden). 1 thuisaccu had problemen zoals gemeld. Die begonnen bijna iedere keer bij ontladen (omvormer dus denk ik, wat ook wijst op de E300 melding).hanev001 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:51:
[...]
En hoe heb je dat vastgesteld? Zover mij bekend is er geen toegang tot de interne temperatuur sensors.
ik vind overigens 26 graden omgevingstemperatuur een temperatuur waarbij thuisaccu's nog prima zouden moeten werken. Boven de 40 graden wordt misschien wat anders, maar 26 graden zou geen probleem moeten zijn.
Ik heb de desbetreffende accu toen in de slaapkamer gezet om die beter in de gaten te kunnen houden en om die uit en aan te kunnen zetten zodat die weer (even) gebruikt kon worden. Ook heb ik de tip van HW gekregen om de batterij tenminste 3 kwartier uit te zetten. Naar mijn mening geen oplossing die er alleen maar gericht op is om de batterij te laten afkoelen (dus HW weet van dit probleem af).
In de slaapkamer was de temperatuur net wat lager, en dit merkte ik ook aan de frequentie van de problemen. Op een gegeven moment sloeg het weer om (en de temperatuur in de slaapkamer zo'n 4 graden lager), en de problemen zijn nu al weer een weekje weg.
Ik durf te wedden dat de batterij weer problemen krijgt als het buiten weer 30 graden is en binnenshuis ook de temperatuur stijgt. Maar het is dus exemplarisch, want 2 van de 3 batterijen werken (nog) goed.
[ Voor 7% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-06-2026 15:00 ]
Ik heb 2 weken moeten wachten op een eerste (serieuze) reactie. Dat is wat anders.Winkiller schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:53:
[...]
Wij hebben 2x ook ongeveer 2 weken moeten wachten op de omwissel, prima oplossing wat mij betreft.
En dus 3 weken als de batterij is omgewisseld (er van uitgaande dat de geplande datum niet wijzigt).
Dat mag voor jouw duidelijk zijn maar is niet meer dan een aanname.. Het uitzetten is een advies dat wordt gegeven niet om de boel te laten afkoelen maar om intern helemaal stroom vrij te krijgen en daarmee een herstart te laten uitvoeren. Dit is het soort "hulp" waar elke helpdesk een hekel aan heeft omdat 9 van de 10 keer de aanname niet juist is en het is dan ook begrijpelijk dat ze geen belangstelling hebben in jouw informatie. Des te meer omdat ze zelf op afstand kunnen kijken wat er met de batterij mis is.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:57:
[...]
Dat was voor mij heel duidelijk. Een paar weken geleden hadden we hoge temperaturen buiten (en binnen). Mijn 3 HW thuisaccu's staan op een relatief warme zolder (26 graden). 1 thuisaccu had problemen zoals gemeld. Die begonnen bijna iedere keer bij ontladen (omvormer dus denk ik, wat ook wijst op de E300 melding).
ik vind overigens 26 graden omgevingstemperatuur een temperatuur waarbij thuisaccu's nog prima zouden moeten werken. Boven de 40 graden wordt misschien wat anders, maar 26 graden zou geen probleem moeten zijn.
Ik heb de desbetreffende accu toen in de slaapkamer gezet om die beter in de gaten te kunnen houden en om die uit en aan te kunnen zetten zodat die weer (even) gebruikt kon worden. Ook heb ik de tip van HW gekregen om de batterij tenminste 3 kwartier uit te zetten. Naar mijn mening geen oplossing die er alleen maar gericht op is om de batterij te laten afkoelen (dus HW weet van dit probleem af).
In de slaapkamer was de temperatuur net wat lager, en dit merkte ik ook aan de frequentie van de problemen. Op een gegeven moment sloeg het weer om (en de temperatuur in de slaapkamer zo'n 4 graden lager), en de problemen zijn nu al weer een weekje weg.
Ik durf te wedden dat de batterij weer problemen krijgt als het buiten weer 30 graden is en binnenshuis ook de temperatuur stijgt. Maar het is dus exemplarisch, want 2 van de 3 batterijen werken (nog) goed.
Dan maakt 45 seconden (dat advies geef HW ook in sommige gevallen) of 45 minuten niets uit. Ik zou in principe altijd de mening van de klant willen horen als fabrikant, en dan zelf bepalen of het hout snijdt of onzin is...hanev001 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:10:
[...]
Dat mag voor jouw duidelijk zijn maar is niet meer dan een aanname.. Het uitzetten is een advies dat wordt gegeven niet om de boel te laten afkoelen maar om intern helemaal stroom vrij te krijgen en daarmee een herstart te laten uitvoeren. Dit is het soort "hulp" waar elke helpdesk een hekel aan heeft omdat 9 van de 10 keer de aanname niet juist is en het is dan ook begrijpelijk dat ze geen belangstelling hebben in jouw informatie. Des te meer omdat ze zelf op afstand kunnen kijken wat er met de batterij mis is.
Ik kan je wel zeggen dat ik jarenlang in het testvak heb gewerkt van (consumenten) elektronica dus ik weet wel hoe elektronica behoort te werken en dus mijn aanname is iig gebaseerd op wat ervaring.
Maar ik heb mijn mening hier gedeeld nu. Laat mensen met een (E300) probleem zelf maar kijken of ze er iets mee kunnen of het herkennen. De batterij naar een koelere ruimte verplaatsen kan iig geen kwaad.
[ Voor 8% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-06-2026 15:19 ]
Mijn opmerking over een helpdesk is gebaseerd op jarenlange ervaring op dat gebied van 1e lijns t/m 3e lijns als DBA. Alleen harde fout meldingen zijn relevant. Zodra de woorden "ik denk" of "ik neem aan" worden gebruikt stop je beter met luisteren. Dat stuurt je bijna altijd op het verkeerde pad. alleen onderzoek op basis van feiten brengt je naar een oplossing.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:15:
[...]
Dan maakt 45 seconden (dat advies geef HW ook in sommige gevallen) of 45 minuten niets uit. Ik zou in principe altijd de mening van de klant willen horen als fabrikant, en dan zelf bepalen of het hout snijdt of onzin is...
Ik kan je wel zeggen dat ik jarenlang in het testvak heb gewerkt van (consumenten) elektronica dus ik weet wel hoe elektronica behoort te werken en dus mijn aanname is iig gebaseerd op wat ervaring.
Maar ik heb mijn mening hier gedeeld nu. Laat mensen met een (E300) probleem zelf maar kijken of ze er iets mee kunnen of het herkennen. De batterij naar een koelere ruimte verplaatsen kan iig geen kwaad.
Vandaag EV 28 kwh bijgeladen. Pibs stonden keurig op stand-by of laden. In standje “dynamisch”. Bedankt homewizard voor deze prima upgrade!
[ Voor 20% gewijzigd door matje70 op 07-06-2026 22:03 ]
EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB
ik heb er 3 besteld en zat bij de eerste batch die dus meer dan een jaar (januari 2025) draaien.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Ja klopt ook, maar mijn vertrouwen in de HW producten neemt wel af. Ik heb al 3x problemen gehad waarvan 1x softwarematig opgelost en nu dus al de 2e batterijwissel.... Mijn gevoel zegt dat het niet de laatste is....
Op een keer connectie problemen en dacht ook melding schuine ondergrond in het begin draaid het al tijden goed.
Bij mij is wijkvriendelijk ook nog NOM hoorWinkiller schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:27:
[...]
Waarom ? je PiB wordt toch omgewisseld ?
Ik heb mij ook eens goed ingelezen in de PiB wijkvriendelijk optie en ben tot de conclusie gekomen dat eigen belang voor duurzaamheid in de wijk gaat.Ik blijf op NOM zolang ik een vast energiecontract heb.
En de onderste had het probleem ?SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Dat heb ik al gezegd, een oververhittingsprobleem (bij temperaturen van ongeveer 26 graden in de ruimte waar de batterijeen staan).
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Nee de bovenste.
Wij hebben op zaterdag en zondag gratis stroom van 12:00 - 18:00 uur. Hoe kan ik de 2 PIB's laden van het net zonder dat ze ook gaan terug leveren of NOM gaan?
Aansturen met HA, dan kan je dit eenvoudig instellen.Sprincky schreef op maandag 8 juni 2026 @ 06:37:
Wij hebben op zaterdag en zondag gratis stroom van 12:00 - 18:00 uur. Hoe kan ik de 2 PIB's laden van het net zonder dat ze ook gaan terug leveren of NOM gaan?
Slim Laden al geprobeerd? Zie een paar post hierboven.Sprincky schreef op maandag 8 juni 2026 @ 06:37:
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Afgelopen weekend was een geweldige ervaring met de batterijen.
Icm slim laden en de dynamische tarieven (de tarieven waren laag) anticipeerde de batterijen perfect.
Stand-by met EV opladen, daarna weer vrolijk zijn ding aan doen.
Deze morgen nog 24% over, perfect om de duurdere piek op te vangen.
In één woord; Top!
Icm slim laden en de dynamische tarieven (de tarieven waren laag) anticipeerde de batterijen perfect.
Stand-by met EV opladen, daarna weer vrolijk zijn ding aan doen.
Deze morgen nog 24% over, perfect om de duurdere piek op te vangen.
In één woord; Top!
ANWB Dynamisch, warmtepomp boiler met HW socket, Twee HW PiB’s, Home Assistent, Jeep EV 54 kWh, 4980 Wp zonnepanelen (oost/west en zuid), Webasto Next laadpaal
Of Homey.Prisma16 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 06:45:
[...]
Aansturen met HA, dan kan je dit eenvoudig instellen.
Met flows nog makkelijker dan HA
Ik ben toch weer terug naar NoM gegaan. De reden is dat ik nog te vaak gezien heb dat er voldoende lading in de PiB's zat om een piek (waterkoker, oven) op te vangen, en dat dat dan niet gedaan werd. Ik heb dit weekend dus weer stroom afgenomen terwijl ik in de NoM mode dat nooit gedaan zou hebben. Ik denk dat voor mij het beter is dat ik in de maanden april - oktober op NoM draai, en dan alleen in de maanden november - maart Slim Laden Dynamisch aanzet.
Mocht het algoritme nog aangepast worden dan wil ik het nog wel eens proberen, maar voor nu denk ik niet dat het bij mij past.
Voor de volledigheid => ik heb 4 PiB's, 23 panelen (385Wp per stuk) met een SolarEdge SE5K 3 fase omvormer. Geen EV, boiler of warmte pomp (wel airco's).
Mocht het algoritme nog aangepast worden dan wil ik het nog wel eens proberen, maar voor nu denk ik niet dat het bij mij past.
Voor de volledigheid => ik heb 4 PiB's, 23 panelen (385Wp per stuk) met een SolarEdge SE5K 3 fase omvormer. Geen EV, boiler of warmte pomp (wel airco's).
Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2