Dat weten ze heus wel, wij hebben 2 PiB's gewisseld gekregen met E3xx meldingen vorig jaar.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:29:
[...]
Als jij fabrikant zou zijn dan zou je toch willen weten wat de oorzaak van het probleem is, althans wat de klant daar van denkt. Ze hoeven niets met die info te doen maar kan altijd helpen. Ik denk namelijk dat meer batterijen hier last van (gaan) hebben.
Waren die xx 2 nullen? Ik heb het specifiek over E300 foutmelding. Een oververhittingsprobleem volgens mij. En dan niet dat die batterij bloedheet wordt, want dat is niet het geval, maar iig wel dat die er mee stopt. En het is exemplarisch, want 2 van mijn 3 batterijen hebben geen problemen gehad. En een bijkomend probleem is dat ik maar 2x de E300 melding in de app kreeg, terwijl ik minstens 20x het probleem gehad heb. Die zijn nu inmiddels weer over (want koeler inmiddels).Winkiller schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:33:
[...]
Dat weten ze heus wel, wij hebben 2 PiB's gewisseld gekregen met E3xx meldingen vorig jaar.
[ Voor 15% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-06-2026 14:36 ]
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Ik weet het niet meer precies en ben er ook niet meer mee bezig, er waren ook E4xx meldingen meen ik te herinneren de E3XX zijn omvormer gerelateerde problemen dacht ik uit mijn hoofd. Ik zou als ik jou was mij er niet druk om maken nu je weet dat de PiB gewisseld wordt, geeft gemoedsrustSpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:35:
[...]
Waren die xx 2 nullen? Ik heb het specifiek over E300 foutmelding. Een oververhittingsprobleem volgens mij. En dan niet dat die batterij bloedheet wordt, want dat is niet het geval, maar iig wel dat die er mee stopt. En het is exemplarisch, want 2 van mijn 3 batterijen hebben geen problemen gehad. En een bijkomend probleem is dat ik maar 2x de E300 melding in de app kreeg, terwijl ik minstens 20x het probleem gehad heb. Die zijn nu inmiddels weer over (want koeler inmiddels).
Ja klopt ook, maar mijn vertrouwen in de HW producten neemt wel af. Ik heb al 3x problemen gehad waarvan 1x softwarematig opgelost en nu dus al de 2e batterijwissel.... Mijn gevoel zegt dat het niet de laatste is....Winkiller schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:40:
[...]
Ik weet het niet meer precies en ben er ook niet meer mee bezig, er waren ook E4xx meldingen meen ik de herinneren de E3XX zijn omvormer gerelateerde problemen dacht ik uit mijn hoofd. Ik zou als ik jou was mij er niet druk om maken nu je weet dat de PiB gewisseld wordt, geeft gemoedsrust
Een advies geldend voor iedereen is niet te geven.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:33:
[...]
Maar wat is dan het advies? Dit zijn maandtotalen. Dit zegt nog niets over eigen verbruik en/of het volkrijgen van de accu's als er wel genoeg zon is etc...
Voor luie mensen gewoon een vast contract en het hele jaar NOMmen of het hele jaar slim laden.
Wil je het optimale uit een dynamisch contract halen, zal je toch wat actiever moeten zijn.
Algemeen kun je natuurlijk wel zeggen: Stroom direct verbruiken als de zon schijnt en overschot opslaan voor eigen verbruik als er geen overschot is. Voor 5 winter maanden betekent dat voor mij 99% van alle zonopbrengst zelf (uitgesteld) verbruiken. Voor één maand daarvoor en één maand daarna 75% eigen verbruik. Ik heb het niet zo goed op mijn netvlies, maar volgens mij zijn de prijsverschillen in die 7 maanden op de stroombeurs veel minder groot dan 's zomers om iets aan dynamisch te kunnen verdienen.
Zelf zit ik nog tot april 2027 vast (afgesloten op de ochtend, dat Trump en Netanyahu Iran aanvielen).
Mijn energieleverancier wil best zonder kosten mijn contract ontbinden. Kunnen ze de € 350 welkomspremie in eigen zak steken.
Ach zolang het goed opgelost wordt door HW is er geen man overboord toch ? als alles bij jou blijft werken straks keert je gemoedsrust ook terug.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Ja klopt ook, maar mijn vertrouwen in de HW producten neemt wel af. Ik heb al 3x problemen gehad waarvan 1x softwarematig opgelost en nu dus al de 2e batterijwissel.... Mijn gevoel zegt dat het niet de laatste is....
Wat is goed oplossen? 2 weken wachten totdat er een oplossing geboden wordt en straks 3 weken als de batterij geleverd is...Winkiller schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:43:
[...]
Ach zolang het goed opgelost wordt door HW is er geen man overboord toch ? als alles bij jou blijft werken straks keert je gemoedsrust ook terug.
Wat mij betreft kan die service beter. We zullen het (hier) maar niet meer over die Wizzie frustraties hebben en berichten schrijven totdat er eindelijk een reactie komt. Een nette reactie dat ze het probleem gelogd hebben, het naar de juiste afdeling gestuurd hebben en binnen een x aantal dagen een terugkoppeling geven is al beter, zelfs als de wachttijd dan misschien hetzelfde is.
Of ze hebben veel open vacatures op de helpdesk of er zijn gewoon (te) veel klachten... Ik weet het niet?
Stop dan met geheimzinnig te doen en vertel wat er volgens jouw aan de hand is. Misschien dat een andere gebruiker daar dan mee geholpen wordt.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:29:
[...]
Als jij fabrikant zou zijn dan zou je toch willen weten wat de oorzaak van het probleem is, althans wat de klant daar van denkt. Ze hoeven niets met die info te doen maar kan altijd helpen. Ik denk namelijk dat meer batterijen hier last van (gaan) hebben.
NOM met vast contract is ook het beste, maar met dynamisch verandert de zaak...
Dat heb ik al gezegd, een oververhittingsprobleem (bij temperaturen van ongeveer 26 graden in de ruimte waar de batterijeen staan).hanev001 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:48:
[...]
Stop dan met geheimzinnig te doen en vertel wat er volgens jouw aan de hand is. Misschien dat een andere gebruiker daar dan mee geholpen wordt.
Zie hierboven.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:35:
[...]
Waren die xx 2 nullen? Ik heb het specifiek over E300 foutmelding. Een oververhittingsprobleem volgens mij. En dan niet dat die batterij bloedheet wordt, want dat is niet het geval, maar iig wel dat die er mee stopt. En het is exemplarisch, want 2 van mijn 3 batterijen hebben geen problemen gehad. En een bijkomend probleem is dat ik maar 2x de E300 melding in de app kreeg, terwijl ik minstens 20x het probleem gehad heb. Die zijn nu inmiddels weer over (want koeler inmiddels).
[ Voor 17% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-06-2026 14:50 ]
En hoe heb je dat vastgesteld? Zover mij bekend is er geen toegang tot de interne temperatuur sensors.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Dat heb ik al gezegd, een oververhittingsprobleem (bij temperaturen van ongeveer 26 graden in de ruimte waar de batterijeen staan).
Wij hebben 2x ook ongeveer 2 weken moeten wachten op de omwissel, prima oplossing wat mij betreft.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:47:
[...]
Wat is goed oplossen? 2 weken wachten totdat er een oplossing geboden wordt en straks 3 weken als de batterij geleverd is...
Is ook niet belangrijk voor ons denk ikSpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:47:
[...]
Of ze hebben veel open vacatures op de helpdesk of er zijn gewoon (te) veel klachten... Ik weet het niet?
Dat was voor mij heel duidelijk. Een paar weken geleden hadden we hoge temperaturen buiten (en binnen). Mijn 3 HW thuisaccu's staan op een relatief warme zolder (26 graden). 1 thuisaccu had problemen zoals gemeld. Die begonnen bijna iedere keer bij ontladen (omvormer dus denk ik, wat ook wijst op de E300 melding).hanev001 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:51:
[...]
En hoe heb je dat vastgesteld? Zover mij bekend is er geen toegang tot de interne temperatuur sensors.
ik vind overigens 26 graden omgevingstemperatuur een temperatuur waarbij thuisaccu's nog prima zouden moeten werken. Boven de 40 graden wordt misschien wat anders, maar 26 graden zou geen probleem moeten zijn.
Ik heb de desbetreffende accu toen in de slaapkamer gezet om die beter in de gaten te kunnen houden en om die uit en aan te kunnen zetten zodat die weer (even) gebruikt kon worden. Ook heb ik de tip van HW gekregen om de batterij tenminste 3 kwartier uit te zetten. Naar mijn mening geen oplossing die er alleen maar gericht op is om de batterij te laten afkoelen (dus HW weet van dit probleem af).
In de slaapkamer was de temperatuur net wat lager, en dit merkte ik ook aan de frequentie van de problemen. Op een gegeven moment sloeg het weer om (en de temperatuur in de slaapkamer zo'n 4 graden lager), en de problemen zijn nu al weer een weekje weg.
Ik durf te wedden dat de batterij weer problemen krijgt als het buiten weer 30 graden is en binnenshuis ook de temperatuur stijgt. Maar het is dus exemplarisch, want 2 van de 3 batterijen werken (nog) goed.
[ Voor 7% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-06-2026 15:00 ]
Ik heb 2 weken moeten wachten op een eerste (serieuze) reactie. Dat is wat anders.Winkiller schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:53:
[...]
Wij hebben 2x ook ongeveer 2 weken moeten wachten op de omwissel, prima oplossing wat mij betreft.
En dus 3 weken als de batterij is omgewisseld (er van uitgaande dat de geplande datum niet wijzigt).
Dat mag voor jouw duidelijk zijn maar is niet meer dan een aanname.. Het uitzetten is een advies dat wordt gegeven niet om de boel te laten afkoelen maar om intern helemaal stroom vrij te krijgen en daarmee een herstart te laten uitvoeren. Dit is het soort "hulp" waar elke helpdesk een hekel aan heeft omdat 9 van de 10 keer de aanname niet juist is en het is dan ook begrijpelijk dat ze geen belangstelling hebben in jouw informatie. Des te meer omdat ze zelf op afstand kunnen kijken wat er met de batterij mis is.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:57:
[...]
Dat was voor mij heel duidelijk. Een paar weken geleden hadden we hoge temperaturen buiten (en binnen). Mijn 3 HW thuisaccu's staan op een relatief warme zolder (26 graden). 1 thuisaccu had problemen zoals gemeld. Die begonnen bijna iedere keer bij ontladen (omvormer dus denk ik, wat ook wijst op de E300 melding).
ik vind overigens 26 graden omgevingstemperatuur een temperatuur waarbij thuisaccu's nog prima zouden moeten werken. Boven de 40 graden wordt misschien wat anders, maar 26 graden zou geen probleem moeten zijn.
Ik heb de desbetreffende accu toen in de slaapkamer gezet om die beter in de gaten te kunnen houden en om die uit en aan te kunnen zetten zodat die weer (even) gebruikt kon worden. Ook heb ik de tip van HW gekregen om de batterij tenminste 3 kwartier uit te zetten. Naar mijn mening geen oplossing die er alleen maar gericht op is om de batterij te laten afkoelen (dus HW weet van dit probleem af).
In de slaapkamer was de temperatuur net wat lager, en dit merkte ik ook aan de frequentie van de problemen. Op een gegeven moment sloeg het weer om (en de temperatuur in de slaapkamer zo'n 4 graden lager), en de problemen zijn nu al weer een weekje weg.
Ik durf te wedden dat de batterij weer problemen krijgt als het buiten weer 30 graden is en binnenshuis ook de temperatuur stijgt. Maar het is dus exemplarisch, want 2 van de 3 batterijen werken (nog) goed.
Dan maakt 45 seconden (dat advies geef HW ook in sommige gevallen) of 45 minuten niets uit. Ik zou in principe altijd de mening van de klant willen horen als fabrikant, en dan zelf bepalen of het hout snijdt of onzin is...hanev001 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:10:
[...]
Dat mag voor jouw duidelijk zijn maar is niet meer dan een aanname.. Het uitzetten is een advies dat wordt gegeven niet om de boel te laten afkoelen maar om intern helemaal stroom vrij te krijgen en daarmee een herstart te laten uitvoeren. Dit is het soort "hulp" waar elke helpdesk een hekel aan heeft omdat 9 van de 10 keer de aanname niet juist is en het is dan ook begrijpelijk dat ze geen belangstelling hebben in jouw informatie. Des te meer omdat ze zelf op afstand kunnen kijken wat er met de batterij mis is.
Ik kan je wel zeggen dat ik jarenlang in het testvak heb gewerkt van (consumenten) elektronica dus ik weet wel hoe elektronica behoort te werken en dus mijn aanname is iig gebaseerd op wat ervaring.
Maar ik heb mijn mening hier gedeeld nu. Laat mensen met een (E300) probleem zelf maar kijken of ze er iets mee kunnen of het herkennen. De batterij naar een koelere ruimte verplaatsen kan iig geen kwaad.
[ Voor 8% gewijzigd door SpeedingWilly op 07-06-2026 15:19 ]
Mijn opmerking over een helpdesk is gebaseerd op jarenlange ervaring op dat gebied van 1e lijns t/m 3e lijns als DBA. Alleen harde fout meldingen zijn relevant. Zodra de woorden "ik denk" of "ik neem aan" worden gebruikt stop je beter met luisteren. Dat stuurt je bijna altijd op het verkeerde pad. alleen onderzoek op basis van feiten brengt je naar een oplossing.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:15:
[...]
Dan maakt 45 seconden (dat advies geef HW ook in sommige gevallen) of 45 minuten niets uit. Ik zou in principe altijd de mening van de klant willen horen als fabrikant, en dan zelf bepalen of het hout snijdt of onzin is...
Ik kan je wel zeggen dat ik jarenlang in het testvak heb gewerkt van (consumenten) elektronica dus ik weet wel hoe elektronica behoort te werken en dus mijn aanname is iig gebaseerd op wat ervaring.
Maar ik heb mijn mening hier gedeeld nu. Laat mensen met een (E300) probleem zelf maar kijken of ze er iets mee kunnen of het herkennen. De batterij naar een koelere ruimte verplaatsen kan iig geen kwaad.
Vandaag EV 28 kwh bijgeladen. Pibs stonden keurig op stand-by of laden. In standje “dynamisch”. Bedankt homewizard voor deze prima upgrade!
[ Voor 20% gewijzigd door matje70 op 07-06-2026 22:03 ]
EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB
ik heb er 3 besteld en zat bij de eerste batch die dus meer dan een jaar (januari 2025) draaien.SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Ja klopt ook, maar mijn vertrouwen in de HW producten neemt wel af. Ik heb al 3x problemen gehad waarvan 1x softwarematig opgelost en nu dus al de 2e batterijwissel.... Mijn gevoel zegt dat het niet de laatste is....
Op een keer connectie problemen en dacht ook melding schuine ondergrond in het begin draaid het al tijden goed.
Bij mij is wijkvriendelijk ook nog NOM hoorWinkiller schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:27:
[...]
Waarom ? je PiB wordt toch omgewisseld ?
Ik heb mij ook eens goed ingelezen in de PiB wijkvriendelijk optie en ben tot de conclusie gekomen dat eigen belang voor duurzaamheid in de wijk gaat.Ik blijf op NOM zolang ik een vast energiecontract heb.
En de onderste had het probleem ?SpeedingWilly schreef op zondag 7 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Dat heb ik al gezegd, een oververhittingsprobleem (bij temperaturen van ongeveer 26 graden in de ruimte waar de batterijeen staan).
BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Nee de bovenste.
Wij hebben op zaterdag en zondag gratis stroom van 12:00 - 18:00 uur. Hoe kan ik de 2 PIB's laden van het net zonder dat ze ook gaan terug leveren of NOM gaan?
Aansturen met HA, dan kan je dit eenvoudig instellen.Sprincky schreef op maandag 8 juni 2026 @ 06:37:
Wij hebben op zaterdag en zondag gratis stroom van 12:00 - 18:00 uur. Hoe kan ik de 2 PIB's laden van het net zonder dat ze ook gaan terug leveren of NOM gaan?
Slim Laden al geprobeerd? Zie een paar post hierboven.Sprincky schreef op maandag 8 juni 2026 @ 06:37:
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Afgelopen weekend was een geweldige ervaring met de batterijen.
Icm slim laden en de dynamische tarieven (de tarieven waren laag) anticipeerde de batterijen perfect.
Stand-by met EV opladen, daarna weer vrolijk zijn ding aan doen.
Deze morgen nog 24% over, perfect om de duurdere piek op te vangen.
In één woord; Top!
Icm slim laden en de dynamische tarieven (de tarieven waren laag) anticipeerde de batterijen perfect.
Stand-by met EV opladen, daarna weer vrolijk zijn ding aan doen.
Deze morgen nog 24% over, perfect om de duurdere piek op te vangen.
In één woord; Top!
ANWB Dynamisch, slim laden dynamisch, warmtepomp boiler met HW socket, Twee HW PiB’s, Home Assistent, Jeep EV 54 kWh, 4980 Wp zonnepanelen (oost/west en zuid), Webasto Next laadpaal
Of Homey.Prisma16 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 06:45:
[...]
Aansturen met HA, dan kan je dit eenvoudig instellen.
Met flows nog makkelijker dan HA
Ik ben toch weer terug naar NoM gegaan. De reden is dat ik nog te vaak gezien heb dat er voldoende lading in de PiB's zat om een piek (waterkoker, oven) op te vangen, en dat dat dan niet gedaan werd. Ik heb dit weekend dus weer stroom afgenomen terwijl ik in de NoM mode dat nooit gedaan zou hebben. Ik denk dat voor mij het beter is dat ik in de maanden april - oktober op NoM draai, en dan alleen in de maanden november - maart Slim Laden Dynamisch aanzet.
Mocht het algoritme nog aangepast worden dan wil ik het nog wel eens proberen, maar voor nu denk ik niet dat het bij mij past.
Voor de volledigheid => ik heb 4 PiB's, 23 panelen (385Wp per stuk) met een SolarEdge SE5K 3 fase omvormer. Geen EV, boiler of warmte pomp (wel airco's).
Mocht het algoritme nog aangepast worden dan wil ik het nog wel eens proberen, maar voor nu denk ik niet dat het bij mij past.
Voor de volledigheid => ik heb 4 PiB's, 23 panelen (385Wp per stuk) met een SolarEdge SE5K 3 fase omvormer. Geen EV, boiler of warmte pomp (wel airco's).
Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Vast contract hier, met 1 PIB, 8 panelen die volgens de gegevens 3,04kWp Wattpiek opleveren, geen EV of andere grootverbruikers/quooker. De instelling voor de PIB is vorige week gewijzigd naar Slim en wijkvriendelijk. Ik zie geen grote of vreemde afwijkingen, op wat kleine hobbels in de lijn na:
:strip_exif()/f/image/8lOKG4oLRZlpy4rDICgnwP8R.png?f=user_large)
Dat zag ik voorheen nooit, dan was het 'gewoon' een strakke lijn op de nul. In de nacht zie ik de strakke lijn wel terug overigens, waarschijnlijk is dan het verbruik beter te voorspellen.
:strip_exif()/f/image/8lOKG4oLRZlpy4rDICgnwP8R.png?f=user_large)
Dat zag ik voorheen nooit, dan was het 'gewoon' een strakke lijn op de nul. In de nacht zie ik de strakke lijn wel terug overigens, waarschijnlijk is dan het verbruik beter te voorspellen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wgrMH2ZiAYPTiemTpybK19sa.jpg?f=user_large)
Vast contract en laadstrategie slim en wijkvriendelijk.
Het algoritme heeft voor vandaag besloten om vanaf 08:00 uur tot 10:40 uur het PV-overschot terug te leveren aan het net. Vullen van de 3 Pibs moet vanmiddag dan maar gebeuren.
Ja er wordt gestuurd op wat voor de portemonnee het beste is.LV1 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:33:
[Afbeelding]
Vast contract en laadstrategie slim en wijkvriendelijk.
Het algoritme heeft voor vandaag besloten om vanaf 08:00 uur tot 10:40 uur het PV-overschot terug te leveren aan het net. Vullen van de 3 Pibs moet vanmiddag dan maar gebeuren.
BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Omdat je weinig uitschieters heb is je schaal best wel laag (600W). Denk dat je daarom voorheen een strak(kere) lijn zag, met een Y-as met het dubbele of zelfs meer.headout schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:50:
Vast contract hier, met 1 PIB, 8 panelen die volgens de gegevens 3,04kWp Wattpiek opleveren, geen EV of andere grootverbruikers/quooker. De instelling voor de PIB is vorige week gewijzigd naar Slim en wijkvriendelijk. Ik zie geen grote of vreemde afwijkingen, op wat kleine hobbels in de lijn na:
[Afbeelding]
Zie dit niet als iets bijzonders, de PiB's hebben atijd nodig om op het schommelende verbruik te reageren.
Na enkele dagen Dynamisch slim laden uitgeprobeerd te hebben, toch terug gezet op de laadstrategie Nul op de meter. Waarom, omdat mij enkele dingen opvielen:
- Het uitgesteld laden in de ochtend begint pas na de middag en de batterij gaat niet ontladen bij vraag in huis.
- Bij negatieve prijzen (tussen 13:00 en 16:00 uur) gaat de batterij niet laden, maar kiest voor standby.
- In de avond piek (tussen 16:00 uur en 20:00 uur) kiest de batterij om te gaan laden.
Ik schat dat de gemiste inkomsten hierdoor, tussen 5 tot 10% zijn (dit is wel om moeilijk precies te bepalen).
:strip_exif()/f/image/Tj4hZIO65BeMdYYPdn25LNo8.jpg?f=fotoalbum_large)
De batterij onderbreekt het laden bij negatieve prijzen
- Het uitgesteld laden in de ochtend begint pas na de middag en de batterij gaat niet ontladen bij vraag in huis.
- Bij negatieve prijzen (tussen 13:00 en 16:00 uur) gaat de batterij niet laden, maar kiest voor standby.
- In de avond piek (tussen 16:00 uur en 20:00 uur) kiest de batterij om te gaan laden.
Ik schat dat de gemiste inkomsten hierdoor, tussen 5 tot 10% zijn (dit is wel om moeilijk precies te bepalen).
:strip_exif()/f/image/Tj4hZIO65BeMdYYPdn25LNo8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 08-06-2026 12:52 ]
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8
Dat klopt, als je slim en dynamisch als laadstrategie hebt.Knowbody schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:44:
[...]
Ja er wordt gestuurd op wat voor de portemonnee het beste is.
Zoals ik schreef heb ik een vast contract, dus deze sturing is puur wijkvriendelijk
Dat had ik dus ook en ook ik heb daarom dus weer NoM gekozen. Ik denk dat het algoritme nog wat bijschaven behoeft. Ik probeer het later nog wel eens om te zien of het dan beter gaat. Maar sowieso denk ik dat het voor de wintermaanden wel een zinvolle strategie zal zijn.PeteSplit schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:32:
Na enkele dagen Dynamisch slim laden uitgeprobeerd te hebben, toch terug gezet op de laadstrategie Nul op de meter. Waarom, omdat mij enkele dingen opvielen:
[Afbeelding]
Heb het ook geprobeerd maar weer naar Nom gezet. Had liever gezien dat je zelf kon bepalen met uitgesteld laden. En voor de wijk doet me niet zo veel.
@PeteSplit Vreemd dat het bij jou niet goed gaat.
Hier ging de batterij om precies 13.00 uur met het laden tot 16.00 uur, daarna ging de batterij weer normaal laden/ontladen...
Hier ging de batterij om precies 13.00 uur met het laden tot 16.00 uur, daarna ging de batterij weer normaal laden/ontladen...
Staan je tarieven eerlijk ingesteld ? Er hoort een groot verschil te zitten tussen stroom afnemen uit het net en terugleveren aan het net.PeteSplit schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:32:
[Afbeelding]
Dan nog, als er dan een piek vraag is op het moment dat het tarief niet negatief is, dan verwacht ik dat de PiB dit gewoon ondersteund, net zoals hij dat doet in NoM mode.Knowbody schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:43:
[...]
Staan je tarieven eerlijk ingesteld ? Er hoort een groot verschil te zitten tussen stroom afnemen uit het net en terugleveren aan het net.
Mijn verwachting is dat het verschil tussen NoM en Slim Laden Dynamisch voornamelijk zit in het moment wanneer hij gaat laden. Dat hij dan niet naar 100% gaat is ook geen probleem, want ik weet ook wel dat ik momenteel elke nacht tot 20% (of meer) over heb. Maar in principe moet ik in beide strategiën geen afname van het net hebben.
Met NoM, voordat ik begon met testen, had ik sinds half april geen afname meer van het net, alleen teruglevering. Wel afname door het trage reageren van de PiB's, maar die vallen weg in het geheel. Dagelijks zat ik boven de 95% zelf voorzienendheid.
Als er een piekvraag is kijkt het algoritme het eerst 15 minuten aan (als ik het goed heb gelezen). Maar uiteraard moet je je tarieven wel goed hebben staan als je wilt ervaren hoe het gaat als salderen er niet zou zijn.DJ schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:10:
[...]
Dan nog, als er dan een piek vraag is op het moment dat het tarief niet negatief is, dan verwacht ik dat de PiB dit gewoon ondersteund, net zoals hij dat doet in NoM mode.
Mijn verwachting is dat het verschil tussen NoM en Slim Laden Dynamisch voornamelijk zit in het moment wanneer hij gaat laden. Dat hij dan niet naar 100% gaat is ook geen probleem, want ik weet ook wel dat ik momenteel elke nacht tot 20% (of meer) over heb. Maar in principe moet ik in beide strategiën geen afname van het net hebben.
Met NoM, voordat ik begon met testen, had ik sinds half april geen afname meer van het net, alleen teruglevering. Wel afname door het trage reageren van de PiB's, maar die vallen weg in het geheel. Dagelijks zat ik boven de 95% zelf voorzienendheid.
Dat minder vaak schakelen tussen laden, pauze of leveren scheelt overigens slijtage voor de relais. Maar als die van degelijke en over-bemeten capaciteit zijn hoeft dat niet veel uit te maken.
Tussen die tarieven zit onderling ongeveer de energiebelasting aan verschil (0.11085 * 1.21) en de kosten of vergoeding (negatieve kosten, of positief bij bv Zonneplan) die de energieleverancier rekent.
Dat verschil is er pas vanaf 1 januari 2027, tot dan zijn de tarieven gelijk (saldering EB = 0)Knowbody schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:36:
[...]
Als er een piekvraag is kijkt het algoritme het eerst 15 minuten aan (als ik het goed heb gelezen). Maar uiteraard moet je je tarieven wel goed hebben staan als je wilt ervaren hoe het gaat als salderen er niet zou zijn.
Dat minder vaak schakelen tussen laden, pauze of leveren scheelt overigens slijtage voor de relais. Maar als die van degelijke en over-bemeten capaciteit zijn hoeft dat niet veel uit te maken.
Tussen die tarieven zit onderling ongeveer de energiebelasting aan verschil (0.11085 * 1.21) en de kosten of vergoeding (negatieve kosten, of positief bij bv Zonneplan) die de energieleverancier rekent.
De batterij moet gaan laden als de beurs prijs negatief is en de de zonnepanelen geen stroom leveren.
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8
Mijn tarief staat goed ingesteld. Over het algemeen komen de HomeWizard en Zonneplan apps overeen met de kosten. Er zit hooguit een paar cent over de hele dag tussen . . . Dus de tarieven kunnen het niet zijn. Die 15 minuten vind ik wel erg lang.Knowbody schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:36:
[...]
Als er een piekvraag is kijkt het algoritme het eerst 15 minuten aan (als ik het goed heb gelezen). Maar uiteraard moet je je tarieven wel goed hebben staan als je wilt ervaren hoe het gaat als salderen er niet zou zijn.
Zijn er hier nog meer mensen met een dynamisch contract die eind van het dit kalenderjaar (dus het einde salderingsregeling) met een niet te salderen overschot zullen zitten?
Ik heb globaal uitgerekend dat ik met een overschot van zo'n 700-800 kWh zal zitten op 1 januari. Ik begrijp alleen even niet hoe ik dan het beste Slim Laden moet inzetten. Moet ik dan eigenlijk eerst bij tarieven de energiebelasting aanpassen/weghalen, zodat het algoritme dat de PiB aanstuurt anders gaat rekenen? Want doordat ik een overschot ga hebben, betaal ik dus eigenlijk geen energiebelasting bij afname want die wordt gesaldeerd door mijn overschot teruglevering... Iemand enig idee?
Ik heb globaal uitgerekend dat ik met een overschot van zo'n 700-800 kWh zal zitten op 1 januari. Ik begrijp alleen even niet hoe ik dan het beste Slim Laden moet inzetten. Moet ik dan eigenlijk eerst bij tarieven de energiebelasting aanpassen/weghalen, zodat het algoritme dat de PiB aanstuurt anders gaat rekenen? Want doordat ik een overschot ga hebben, betaal ik dus eigenlijk geen energiebelasting bij afname want die wordt gesaldeerd door mijn overschot teruglevering... Iemand enig idee?
Ik ga mezelf corrigeren, want onderstaande gedrag zie ik met terugwerkende kracht al langer. Met name in de avonden, wat te relateren valt aan mijn koffiemachine die om de x aantal minuten even opwarmt om de boiler op 92 graden te houden.
Ik kijk niet zo heel vaak in de app, vandaar dat me dit niet eerder is opgevallen.headout schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:50:
Als je nu toch denkt uit te komen op een overschot (doorgaans okt, nov, dec nauwelijks nog overschot) en je dat blijkbaar niet opvreet voordat de oliebollen op tafel staan) dan zou ik de tarieven dus instellen alsof salderen niet bestaat. Dan doe je nu de ervaring op die per 2027 van toepassing is.Knurt schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:48:
Zijn er hier nog meer mensen met een dynamisch contract die eind van het dit kalenderjaar (dus het einde salderingsregeling) met een niet te salderen overschot zullen zitten?
In mijn geval ziet dat er zo uit:
Ik heb deze tarieven voor Zonneplan voor in de Homewizard app, zonder EB bij terug leverenKnowbody schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Als je nu toch denkt uit te komen op een overschot (doorgaans okt, nov, dec nauwelijks nog overschot) en je dat blijkbaar niet opvreet voordat de oliebollen op tafel staan) dan zou ik de tarieven dus instellen alsof salderen niet bestaat. Dan doe je nu de ervaring op die per 2027 van toepassing is.
[Afbeelding]
Afname: 0,10814 / Terug leveren: 0,01653 excl. BTW met tarief van 2026 (0,09161)
Tarief EB voor 2027 is pas in de week voor Kerstmis december 2026 bekend.
[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 08-06-2026 15:44 ]
Tja, als ik af ga op vorige jaren en ik zit op dit moment al met een overschot van ruim 300 kWh sinds ingang van mijn dynamische contract, dan is het wel te extrapoleren dat dat in de komende maanden verder gaat oplopen naar richting de 1.200 kWh en dan in okt, nov en dec weer terug zal lopen naar uiteindelijk die 700-800 ongeveer.Knowbody schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Als je nu toch denkt uit te komen op een overschot (doorgaans okt, nov, dec nauwelijks nog overschot) en je dat blijkbaar niet opvreet voordat de oliebollen op tafel staan) dan zou ik de tarieven dus instellen alsof salderen niet bestaat. Dan doe je nu de ervaring op die per 2027 van toepassing is.
[Afbeelding]
Maar inderdaad, misschien is het doen alsof salderen nu al niet meer bestaat in mijn specifieke geval (zullen toch wel veel meer mensen mee te maken hebben...?) dan een goeie workaround.
En dan dus de hoop dat het algoritme van Slim Laden dan dus ook op die manier gaat rekenen. Eigenlijk zeggen de tarieven dan tegen het apparaat: ik wil zo sowieso min mogelijk afnemen (dat willen we allemaal), maar eigenlijk ook zo min mogelijk terugleveren, behalve op momenten dat het onderliggende tarief echt voldoende verschil uitmaakt.
OF ik haal het hele energiebelasting-component weg aan BEIDE kanten, dan gaat ie echt puur op tarief schakelen en dan moet ik zelf maar zorgen dat ik die 700-800 kWh nog op enige slimme (en qua tarief nog te behappen) momenten kan wegzetten in de laatste maanden van dit jaar.
Dat lijkt me prima.PeteSplit schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:35:
[...]
Ik heb deze tarieven voor Zonneplan voor in de Homewizard app, zonder EB bij terug leveren
Afname: 0,10814 / Terug leveren: 0,01653 excl. BTW met tarief van 2026 (0,09161)
Tarief EB voor 2027 is pas in de week voor Kerstmis december 2026 bekend.
Dat ik een negatief tarief hebt klopt, ik krijg geen vergoeding a la Zonneplan. Maar betaal ook geen abonnement van iets van 6 euro per maand.
Of dat interessant is of niet bepaal je zelf. Voor die 72 euro per jaar kun je immers ook 4000 kWh uur terugleveren tegen een "boete" van € 0,01549 per kWh bij een leverancier waar je geen abonnement hoeft te betalen.
Ik kwam erachter dat ik per dag 0,19 betaal, wat per saldo dus vergelijkbaar is.
[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 08-06-2026 16:32 ]
Als ik het goed heb loopt salderen per kalenderjaar en maakt je contract datum niet uit. Maar er zijn leveranciers die daar anders mee om zijn gegaan dus begeef ik me nu op glad ijs.Knurt schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:46:
[...]
Tja, als ik af ga op vorige jaren en ik zit op dit moment al met een overschot van ruim 300 kWh sinds ingang van mijn dynamische contract, dan is het wel te extrapoleren dat dat in de komende maanden verder gaat oplopen naar richting de 1.200 kWh en dan in okt, nov en dec weer terug zal lopen naar uiteindelijk die 700-800 ongeveer.
Maar inderdaad, misschien is het doen alsof salderen nu al niet meer bestaat in mijn specifieke geval (zullen toch wel veel meer mensen mee te maken hebben...?) dan een goeie workaround.
En dan dus de hoop dat het algoritme van Slim Laden dan dus ook op die manier gaat rekenen. Eigenlijk zeggen de tarieven dan tegen het apparaat: ik wil zo sowieso min mogelijk afnemen (dat willen we allemaal), maar eigenlijk ook zo min mogelijk terugleveren, behalve op momenten dat het onderliggende tarief echt voldoende verschil uitmaakt.
OF ik haal het hele energiebelasting-component weg aan BEIDE kanten, dan gaat ie echt puur op tarief schakelen en dan moet ik zelf maar zorgen dat ik die 700-800 kWh nog op enige slimme (en qua tarief nog te behappen) momenten kan wegzetten in de laatste maanden van dit jaar.
PS als je bij de tarieven aan beide kanten het component van de energiebelasting eruit haalt worden de tarieven nagenoeg gelijk. Dan kun je het algoritme niet erg beïnvloeden en testen.
[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 08-06-2026 16:01 ]
Ja, ik betaal 6,25 vastrecht per maand, bij andere leveranciers is het laagste 5 euro (in Nederland)Knowbody schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:53:
[...]
Dat lijkt me prima.
Dat ik een negatief tarief hebt klopt, ik krijg geen vergoeding a la Zonneplan. Maar betaal ook geen abonnement van iets van 6 euro per maand.
Of dat interessant is of niet bepaal je zelf. Voor die 72 euro per jaar kun je immers ook 4000 kWh uur terugleveren tegen een "boete" van € 0,01549 per kWh bij een leverancier waar je geen abonnement hoeft te betalen.
Ik zit dan dicht bij het omslag punt vastrecht / kWh kosten bij mijn verbruik...
Ik heb dan geen jaar bonus, maar wel weer een extra terug lever bonus.
Maar is hier verder off topic, sorry
Helemaal off topic vind ik het niet. Het ging me erom dat -als ik het zelf goed snap- de ene bij de tarieven van teruglevering bij overige vergoeding per kWh een positief getal moet invullen, de andere en negatief getal.PeteSplit schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:06:
[...]
Ja, ik betaal 6,25 vastrecht per maand, bij andere leveranciers is het laagste 5 euro (in Nederland)
Ik zit dan dicht bij het omslag punt vastrecht / kWh kosten bij mijn verbruik...
Ik heb dan geen jaar bonus, maar wel weer een extra terug lever bonus.
Maar is hier verder off topic, sorry
Maar goed dat punt heb ik gemaakt en dat hoeven we niet verder aan te snijden.
Ja dat klopt, maar bij zonneplan nog niet (zal ook wel komen) daar is het beide gelijk.Knowbody schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:15:
[...]
Helemaal off topic vind ik het niet. Het ging me erom dat -als ik het zelf goed snap- de ene bij de tarieven van teruglevering bij overige vergoeding per kWh een positief getal moet invullen, de andere en negatief getal.
Maar goed dat punt heb ik gemaakt en dat hoeven we niet verder aan te snijden.
Daarom mijn (verkeerde) opmerkingen (ben zonneplan klant).
Bij alle leveranciers zijn verschillende kosten, afname positief en terug leveren positief / nul / negatief.
Samen met het vastrecht en de bonus moet je dan bepalen, waar je een contract afsluit.
Dat is ook niet gemakkelijk als de tarieven vaak wijzigen.
Ja en ik kwam er nu net achter dat jij per maand 6,25 betaalt, en ik 0,19xxx per dag, oftewel hetzelfde.PeteSplit schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:23:
[...]
Ja dat klopt, maar bij zonneplan nog niet (zal ook wel komen) daar is het beide gelijk.
Daarom mijn (verkeerde) opmerkingen (ben zonneplan klant).
Bij alle leveranciers zijn verschillende kosten, afname positief en terug leveren positief / nul / negatief.
Samen met het vastrecht en de bonus moet je dan bepalen, waar je een contract afsluit.
Dat is ook niet gemakkelijk als de tarieven vaak wijzigen.
Dan is Zonneplan beter.
Kan iemand simpel uitleggen wat ik in de app bij stroomtarief moet invullen (voor een dynamisch contract uiteraard)?
Onder 'overige kosten per kWh' bij levering -> moet ik daar de energiebelasting invullen die mijn dynamische energieleverancier mij rekent? In mijn geval 0.11085 euro per kWh
En bij 'overige vergoeding per kWh -> moet ik daar de verkoopvergoeding invullen die mijn dynamische energieleverancier mij rekent? In mijn geval 0.00 euro per kWh
En moet ik de vaste leveringskosten per maand (in mijn geval 5.99 euro per maand) nog ergens invullen?
Onder 'overige kosten per kWh' bij levering -> moet ik daar de energiebelasting invullen die mijn dynamische energieleverancier mij rekent? In mijn geval 0.11085 euro per kWh
En bij 'overige vergoeding per kWh -> moet ik daar de verkoopvergoeding invullen die mijn dynamische energieleverancier mij rekent? In mijn geval 0.00 euro per kWh
En moet ik de vaste leveringskosten per maand (in mijn geval 5.99 euro per maand) nog ergens invullen?
[ Voor 3% gewijzigd door SpeedingWilly op 08-06-2026 16:51 ]
Je hoeft alleen de variabele kosten per kWh in te vullen, Homewizard rekent dan met je verbruik de kosten uit, daar tel je dan zelf de vaste kosten voor netbeheer en vermindering belasting bij op voor de totale rekening.SpeedingWilly schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:51:
Kan iemand simpel uitleggen wat ik in de app bij stroomtarief moet invullen (voor een dynamisch contract uiteraard)?
Home wizard rekent zelf de BTW uit, je vult dan alleen de energie belasting zonder BTW 0,09161 plus de overige kosten inkoop verkoopkosten van de leverancier in zonder BTW. Heb je de kosten van de leverancier alleen met BTW dan eerst delen door 1,21
Bij voorbeeld Zonneplan heeft 2ct kosten dat is zonder BTW 0,01653 daar tel je bij afname de energie belasting bij op 0,01653 + 0,09161 = 0,10814 en dat vul je in in de app.
Bij verkoop moet je kijken wat voor jou de verkoop kosten zijn, die kunnen ook negatief zijn.
Als je de energie belasting kunt salderen dan neem je dat tot 1 jan 2027 ook mee.
Ah, dat is een goede. Ik heb daar ook niet naar gekeken. Wat moet je nu precies invullen. Ik zie in mijn dynamische contract het volgende:Knowbody schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:43:
[...]
Staan je tarieven eerlijk ingesteld ? Er hoort een groot verschil te zitten tussen stroom afnemen uit het net en terugleveren aan het net.
- Inkoopvergoeding € 0,01949 per kWh
- Verkoopvergoeding € -0,01549 per kWh
- Energiebelasting € 0,11085 per kWh
- Stroom, overige kosten per kWh, hier heb ik nu € 0,01949 ingevuld
- Teruglevering, overige vergoeding per kWh, hier heb ik nu € 0,01549 ingevuld
Heb ik het zo dan goed ingevuld en bedoel je dit met die aanzienlijke verschillen?
[ Voor 6% gewijzigd door Sepio op 08-06-2026 17:17 ]
Afname is met energie belasting 0,09161 + inkoopkostenSepio schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:10:
[...]
Ah, dat is een goede. Ik heb daar ook niet naar gekeken. Wat moet je nu precies invullen. Ik zie in mijn dynamische contract het volgende:Wat moet je nu in HomeWizard invullen? Daar praten ze over:
Maar de helptekst onder teruglevering praat weer over extra kosten en telt deze op bij de marktprijs. Dit maakt het erg verwarrend. Ik zou zeggen dat het als de actuele prijs 10 cent is je 0,10-0,01549 terug krijgt dus zeg maar 0,095 cent en dat als je het afneemt je 0,119 betaald.
Heb ik het zo dan goed ingevuld en bedoel je dit met die aanzienlijke verschillen?
Terug levering is zonder energie belasting , ( + / 0 / - ) verkoopkosten
Tot 1 jan 2027 kun je de EB salderen dan is de afname ook zonder 0,09161
Er zijn alleen leveranciers waarbij je de energie belasting bij afname toch moet betalen
en dan bij de jaarafrekening weer terug krijgt. Even op je factuur kijken voor de EB
Inkoopvergoeding € 0,01949 per kWh = 0,0161074 + 0,09161 (= 0,1077174)
Verkoopvergoeding € -0,01549 per kWh = -0,0128016 + 0,09161 (= 0,0788083)
[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 08-06-2026 17:35 ]
Ik ben wel benieuwd, bij mij heeft hij de batterij tot 88% volgeladen vandaag, terwijl er voldoende ruimte was om tot 100% te gaan.
Benieuwd of hij dit heeft gedaan omdat hij denkt dat ik niet meer dan dat nodig heb, of dat er een andere reden is....
Benieuwd of hij dit heeft gedaan omdat hij denkt dat ik niet meer dan dat nodig heb, of dat er een andere reden is....
Dit zijn de bedragen volgens het contract.PeteSplit schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:16:
[...]
Afname is met energie belasting 0,09161 + inkoopkosten
Terug levering is zonder energie belasting , ( + / 0 / - ) verkoopkosten
Tot 1 jan 2027 kun je de EB salderen dan is de afname ook zonder 0,09161
Er zijn alleen leveranciers waarbij je de energie belasting bij afname toch moet betalen
en dan bij de jaarafrekening weer terug krijgt. Even op je factuur kijken voor de EB
- Stroom, Overige kosten per kWh = inkoopvergoeding + energiebelasting = 0,13034
- Teruglevering tot 2027, Overige vergoeding = -0,01549 . Moet ik dit nu positief of negatief invullen omdat ze het bij de ene over kosten en bij de andere over vergoeding hebben.
- Teruglevering na 2027, verkoopvergoeding + energiebelasting
/f/image/G5zPDy9obNe3azD3Q6UO3cSt.png?f=fotoalbum_large)
Alles zonder BTWSepio schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:33:
[...]
Dit zijn de bedragen volgens het contract.Dus als ik je goed begrijp moet ik dit invullen:
Inkoopvergoeding € 0,01949 per kWh = 0,0161074 + 0,09161 (= 0,1077174)
Verkoopvergoeding € -0,01549 per kWh = -0,0128016 + 0,09161 (= 0,0788083)
Teruglevering in 2027 zonder EB deze krijg je niet meer terug, die gaat naar de overheid
Verkoopvergoeding € -0,01549 per kWh = -0,0128016
Dus in 2027 betaal je belasting bij afname en bij terug levering is het zonder belasting.
[ Voor 18% gewijzigd door PeteSplit op 08-06-2026 17:46 ]
Ik heb vandaag na aanleiding van mijn vraag, van Greenchoice een bericht ontvangen dat het overschot op 1-1-27 zal worden verrekend tegen het terug lever tarief. Dus alles wat je over heb krijg je bijna niets voor terug !!Knurt schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:48:
2 ledig. Ik denk om je de avond/nacht door te helpen en ik zie morgenmiddag redelijk lage tarieven staan t.o.v. morgenavond (13 vs 32 ct). Heb je Slim Laden op dynamisch staan dan zou het dit kunnen zijn. Ik heb even gekeken voor je. Hier staat hij op Wijkvriendelijk en staat op 100% SoC. Ik weet zeker dat deze niet leeg is morgenochtend.Canis Lupus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:22:
Ik ben wel benieuwd, bij mij heeft hij de batterij tot 88% volgeladen vandaag, terwijl er voldoende ruimte was om tot 100% te gaan.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dit lijkt op Pure Energie.Sepio schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:10:
[...]
Ah, dat is een goede. Ik heb daar ook niet naar gekeken. Wat moet je nu precies invullen. Ik zie in mijn dynamische contract het volgende:Wat moet je nu in HomeWizard invullen? Daar praten ze over:
Maar de helptekst onder teruglevering praat weer over extra kosten en telt deze op bij de marktprijs. Dit maakt het erg verwarrend. Ik zou zeggen dat het als de actuele prijs 10 cent is je 0,10-0,01549 terug krijgt dus zeg maar 0,095 cent en dat als je het afneemt je 0,10 + 0,01949 = 0,11949 betaald. Of moet ik bij beiden of 1 van beiden nu nog iets met de energiebelasting doen.
Zie mijn screenshot en daar is het omgerekend ivm BTW
Wat had je vanochtend over?Canis Lupus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:22:
Ik 58% (vakantie) en hij is vandaag tot 82% gegaan. De zonnestroom die nu nog terug het net op gaat heeft momenteel best een goede waarde.
Op verzoek van @netappie een paar dagen later nog een x............ uitslag poll. Er zit niet zoveel verschil in t.o.v. de eerste tussentijdse resultaten. De meest recente uitslag (onderste afbeelding).
Er kunnen inmiddels ook tweakers zijn die van Slim Laden zijn afgestapt of het er juist nu opgezet hebben. Het blijft een moment opname.
/f/image/nAwPoP12XqNH6M88IhbQH8cX.png?f=fotoalbum_large)
Er kunnen inmiddels ook tweakers zijn die van Slim Laden zijn afgestapt of het er juist nu opgezet hebben. Het blijft een moment opname.
/f/image/nAwPoP12XqNH6M88IhbQH8cX.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer heb je deze 2e poll gehouden? ik heb hem in ieder geval gemist. Dus mij kan je toevoegen als een NEE. Als die poll niet vandaag was zijn er waarschijnlijk nog meer Nee's want ik heb meerdere berichten gelezen van mensen die ook terug zijn gegaan naar NOM.Devke schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:43:
Op verzoek van @netappie een paar dagen later nog een x............ uitslag poll. Er zit niet zoveel verschil in t.o.v. de eerste tussentijdse resultaten. De meest recente uitslag (onderste afbeelding).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze poll liep gewoon nog. Daarnaast wat ik al zei in mijn post "Sommige zullen Slim Laden uitgezet hebben, sommige aan". Ook niet iedere tweaker geeft in het topic aan wat ze doen of gedaan hebben. Dan hebben we nog tweakers die alleen meelezen. Moment opnames dus.hanev001 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:11:
[...]
Wanneer heb je deze 2e poll gehouden? ik heb hem in ieder geval gemist. Dus mij kan je toevoegen als een NEE. Als die poll niet vandaag was zijn er waarschijnlijk nog meer Nee's want ik heb meerdere berichten gelezen van mensen die ook terug zijn gegaan naar NOM.
Dat is dus nutteloze informatie. Ik heb de eerste keer Ja gestemd en je kan maar een keer stemmen. Als je dus een nieuwe stemming wilt houding moet je wel weer bij nul beginnen.Devke schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:36:
[...]
Deze poll liep gewoon nog. Daarnaast wat ik al zei in mijn post "Sommige zullen Slim Laden uitgezet hebben, sommige aan". Ook niet iedere tweaker geeft in het topic aan wat ze doen of gedaan hebben. Dan hebben we nog tweakers die alleen meelezen. Moment opnames dus.
Heeft iemand al eens geprobeerd om de pib stroom te laten leveren zonder dat er netwerk spanning op staat? Dus als noodstroom?
Zuchthanev001 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:57:
[...]
Dat is dus nutteloze informatie. Ik heb de eerste keer Ja gestemd en je kan maar een keer stemmen. Als je dus een nieuwe stemming wilt houding moet je wel weer bij nul beginnen.
Kom op hij heeft hem op verzoek laten doorlopen, maak je niet zo drukhanev001 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:57:
[...]
Dat is dus nutteloze informatie. Ik heb de eerste keer Ja gestemd en je kan maar een keer stemmen. Als je dus een nieuwe stemming wilt houding moet je wel weer bij nul beginnen.
Gisteravond PiB-1 WiFi verbinding kwijt terwijl de andere doorliep
of je stopt even met dit op de man getroll
[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 08-06-2026 22:14 ]
Dat heb ik niet geprobeerd maar ik weet 100% zeker dat dat niet gaat werken.IJzerboot schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:00:
Heeft iemand al eens geprobeerd om de pib stroom te laten leveren zonder dat er netwerk spanning op staat? Dus als noodstroom?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Een paar dagen terug gaf @netappie aan dat hij de poll graag wat langer door zou willen laten lopen m.b.t. Slim Laden. Dat verzoek heb ik opgepakt. Fair punt van hem zodat er wat meer deelnemers aan dit topic konden reageren.hanev001 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:06:
[...]
Ja je kan zuchten maar dan moet je geen informatie uitbrengen die de indruk geeft dat het SlImLaden een success is terwijl er meerdere mensen na het proberen hebben besloten dat het dat niet is. Ik vind dat misleiding.
Die uitslag naast de 1e uitslag en de verlengde uitslag heb ik netjes gepubliceerd.
Wat mij stoort aan je bericht is dat je me beticht van misleiding! Er zijn dik 140 stemmen uitgebracht, je kan maar 1x stemmen. Ik bepaal dus niet of Slim Laden een succes wordt / is. Dat bepalen de klanten van HomeWizard.
Voor de duidelijkheid. Er zijn mensen die Slim Laden hebben uitgezet. Die kan ik gaan tellen in het topic. Er zijn mensen die het hebben aangezet of nog twijfelen. Die ga ik niet alle 140 nog een x benaderen. Ook niet via een poll.
Ik ben iedere week een aantal uren bezig om het topic te onderhouden, help HomeWizard met beta testen (net als vele andere testers), probeer vragen te beantwoorden zowel ontopic als in mijn DM. Ik hoef geen bedankje, maar een beetje normale reactie kan geen kwaad. Het is vrijwilligerswerk!
Voor mij is deze discussie afgesloten.
En over Slim Laden wat sommigen niet bevalt...
Mensen, mensen, het was toch vooraf al van mijlen ver duidelijk hoe dit zou gaan? Je gaat de werking van je batterij overlaten aan een andere partij, die er een algoritme op zet wat voor jou niet transparant is. Je weet niet wat voor aannames dat doet, je weet niet eens zeker dat het in jou belang handelt - of, als we er van uitgaan dat het dat op dit moment doet, of het dat blijft doen.
Ik zie een mooie business case voor HW om op de onbalansmarkt wat bij te verdienen met hun enorm grote "virtuele batterij". Dan handelt jouw batterij niet meer, of in ieder geval niet geheel meer of niet altijd meer, in jouw belang. Doet HW dat nu al? Ik denk het niet, maar als ik in het management van HW zat zou ik hier zeker naar kijken en aan rekenen. Al die klanten die vrijwillig de controle over hun batterij aan jou geven, dat is goud waard!
Als Slim Laden doet wat je verwacht, helemaal mooi natuurlijk. Als het dat niet doet heb je geen idee waarom, en daar ga je ook nooit achter komen. Je hebt drie opties:
1. Slim Laden gebruiken en je neerleggen bij hoe het zich gedraagt
2. NOM draaien
3. Zelf je batterij onder controle hebben met Home Assistant, Homey of curl/zelfbouw
(en ja, er is natuurlijk optie 4, dat is optie 1 of 2 + klagen op een forum...)
Ik begin er niet aan. Ik houd mijn HW batterij onder controle met Home Assistant, en als hij van modus wisselt WEET ik waarom hij dat doet. En dat bevalt me uitermate. Net vandaag de Tibber rekening over mei 2026 binnen, dat kwam uit op minus € 15,31 en 85% self-sufficiency, dit mede dankzij door SlimAansturen™ met Home Assistant. Daarmee ben ik dik tevreden gezien de hoeveelheid PV die we hebben, en de hoeveelheid stroom die we verbruiken.
Mensen, mensen, het was toch vooraf al van mijlen ver duidelijk hoe dit zou gaan? Je gaat de werking van je batterij overlaten aan een andere partij, die er een algoritme op zet wat voor jou niet transparant is. Je weet niet wat voor aannames dat doet, je weet niet eens zeker dat het in jou belang handelt - of, als we er van uitgaan dat het dat op dit moment doet, of het dat blijft doen.
Ik zie een mooie business case voor HW om op de onbalansmarkt wat bij te verdienen met hun enorm grote "virtuele batterij". Dan handelt jouw batterij niet meer, of in ieder geval niet geheel meer of niet altijd meer, in jouw belang. Doet HW dat nu al? Ik denk het niet, maar als ik in het management van HW zat zou ik hier zeker naar kijken en aan rekenen. Al die klanten die vrijwillig de controle over hun batterij aan jou geven, dat is goud waard!
Als Slim Laden doet wat je verwacht, helemaal mooi natuurlijk. Als het dat niet doet heb je geen idee waarom, en daar ga je ook nooit achter komen. Je hebt drie opties:
2. NOM draaien
3. Zelf je batterij onder controle hebben met Home Assistant, Homey of curl/zelfbouw
Ik begin er niet aan. Ik houd mijn HW batterij onder controle met Home Assistant, en als hij van modus wisselt WEET ik waarom hij dat doet. En dat bevalt me uitermate. Net vandaag de Tibber rekening over mei 2026 binnen, dat kwam uit op minus € 15,31 en 85% self-sufficiency, dit mede dankzij door SlimAansturen™ met Home Assistant. Daarmee ben ik dik tevreden gezien de hoeveelheid PV die we hebben, en de hoeveelheid stroom die we verbruiken.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
ook hier stond getroll; please don't
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 08-06-2026 22:15 ]
Onbalans handel is niet zo geweldig meer. Kijk maar eens in het topic van de Nexus batterij (Zonneplan).JeroenH schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:45:
En over Slim Laden wat sommigen niet bevalt...
2. NOM draaien
Ik begin er niet aan. Ik houd mijn HW batterij onder controle met Home Assistant, en als hij van modus wisselt WEET ik waarom hij dat doet. En dat bevalt me uitermate. Net vandaag de Tibber rekening over mei 2026 binnen, dat kwam uit op minus € 15,31 en 85% self-sufficiency, dit mede dankzij door SlimAansturen™ met Home Assistant. Daarmee ben ik dik tevreden gezien de hoeveeleid PV die we hebben, en de hoeveelheid stroom die we verbruiken.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat HomeWizard met netbeheerders iets heeft afgesproken qua vergoeding. Slim Laden zit ook veel ontwikkeltijd in. Dat is niet gratis maar wordt wel gratis aangeboden voor de klanten met PIB. Onbalans kan alleen via een energie maatschappij die weer aan allerlei voorwaardes moeten voldoen.
Het is maar een wilde suggestie.
Zeker, en zal ook flink wat supportvragen opleveren. Voor elke post hier zullen een X aantal mensen de chatbot lastig vallen, en percentage Y daarvan zal een menselijke medewerker tijd kosten.Devke schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:53:
Slim Laden zit ook veel ontwikkeltijd in.
Dat moet wel terugverdiend worden.
Hoe dan ook, ik zie niet zoveel in Slim Laden, ik ga voor SlimAansturenMetHA™
Helemaal niet nodig dat Homeassistent of Homey, gewoon NOM draaienJeroenH schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:56:
[...]
@hanev001
Kansloos
🤣. Mijn Pa gebruikt Slim Laden wel. Zelf op mijn andere thuisbatterij gebruik ik ook HA. Zelf niet zo gecharmeerd van de oplossing die ze daar hebben. Gelukkig zoveel mensen, zoveel smaken. Voor ieder wat wils.JeroenH schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:56:
[...]
Zeker, en zal ook flink wat supportvragen opleveren. Voor elke post hier zullen een X aantal mensen de chatbot lastig vallen, en percentage Y daarvan zal een menselijke medewerker tijd kosten.
Dat moet wel terugverdiend worden.
Als NOM voor jou goed werkt, more power to you! (letterlijk). Zelfde met Slim Laden.Winkiller schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:58:
Helemaal niet nodig dat Homeassistent of Homey, gewoon NOM draaien
Als het begrip dat mijn situatie != jouw situatie maar een beetje in balans is (dit naar dit topic in het algemeen, niet naar één persoon in het bijzonder).
Hier vanochtend 43%, dus zou goed kunnen idd dat morgen nog meer dan 0% over is 😊Knowbody schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:07:
[...]
Wat had je vanochtend over?
Ik 58% (vakantie) en hij is vandaag tot 82% gegaan. De zonnestroom die nu nog terug het net op gaat heeft momenteel best een goede waarde.
Hier wordt NOM gedraaid en terug regelen zonnepanelen als de batterijen vol zijn.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
Hier geen NOM.
Ik blijf bij slim laden, dynamisch.
Dat sommige Tweakers knipknip, we houden het vriendelijk en netjes is mij al jaren bekend. Geeft niet. Generaties. Van alle tijden. Ik ben 50+.
HW heeft er goed aan gedaan deze software te ontwikkelen. Belangrijk, want dat houdt ze in de race om de favoriete thuisaccu. Niet de goedkoopste, hopelijk blijkt op termijn dat het de betere keuze is.
Ik blijf bij slim laden, dynamisch.
Dat sommige Tweakers knipknip, we houden het vriendelijk en netjes is mij al jaren bekend. Geeft niet. Generaties. Van alle tijden. Ik ben 50+.
HW heeft er goed aan gedaan deze software te ontwikkelen. Belangrijk, want dat houdt ze in de race om de favoriete thuisaccu. Niet de goedkoopste, hopelijk blijkt op termijn dat het de betere keuze is.
[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 09-06-2026 08:10 ]
Slim en wijk vriendelijk zorgt er bij mij nog steeds voor dat ik NOM draai.
Nu de 5e dag zo met die instelling.
Zie alleen de accu’s op andere momenten zich opladen da is meer naar de middag, ze zijn ook elke dag nog steeds vol voor het begin van de avond.
Nu de 5e dag zo met die instelling.
Zie alleen de accu’s op andere momenten zich opladen da is meer naar de middag, ze zijn ook elke dag nog steeds vol voor het begin van de avond.
Ook bij mij draait slim en wijkvriendelijk (vast contract) nog steeds prima en inderdaad gelijk aan NOM. Nu heb ik mijn opwek, verbruik en opslag wel vrij goed op elkaar afgestemd. Over mijn huidige energiejaar augustus-augustus heb ik tot nu toe slechts 79 kWh terug geleverd. Daarom heb ik ook best wat ruimte om deze instelling te blijven testen, mocht hij anders gaan acteren dan ik zou verwachten en meer terug leveren.
hiervoor is het feedback topic. In het topic zelf is het ongewenst.
[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 09-06-2026 09:48 ]
Het zou mooi zijn als je het activering niveau van de batterij zelf kon instellen. Dus NOM+extra drempel. Op die manier kun je het slimladen nog beter bijinvloeden. Ik hoop dat HomeWizard deze instel mogelijkheid zou toevoegen in de api of direct in de HomeWizard app op iPad. Via de api kan ik dan afhankelijk van het moment het laden of ontladen bijinvloeden.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
Bedoel je de XOM optie om het NUL punt van de P1-meter te verschuiven. Dat staat al sinds het begin op de wensen lijst. Helaas vonden ze het blijkbaar beter om tijd te verspillen aan de voor de gebruiker nutteloze SlimLaden/Wijk methode.GL007 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:29:
Het zou mooi zijn als je het activering niveau van de batterij zelf kon instellen. Dus NOM+extra drempel. Op die manier kun je het slimladen nog beter bijinvloeden. Ik hoop dat HomeWizard deze instel mogelijkheid zou toevoegen in de api of direct in de HomeWizard app op iPad. Via de api kan ik dan afhankelijk van het moment het laden of ontladen bijinvloeden.
Ja dat klopt. Ik heb het al eerder aangekaart.hanev001 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:40:
[...]
Bedoel je de XOM optie om het NUL punt van de P1-meter te verschuiven. Dat staat al sinds het begin op de wensen lijst. Helaas vonden ze het blijkbaar beter om tijd te verspillen aan de voor de gebruiker nutteloze SlimLaden/Wijk methode.
Dat is een fraai overzicht zo!
Kleine update voor de kWh meters in de betatestgroep, eigenlijk alleen van belang voor wie op die manier de pib aanstuurd:
/f/image/Ay1pTLRNb1AVKGxzxszZJVG6.png?f=fotoalbum_large)
Tevens voor de P1 meter in de betatestgroep:
/f/image/Ay1pTLRNb1AVKGxzxszZJVG6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door fxs81 op 09-06-2026 12:24 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Voor zover ik heb begrepen gebeurt dat per contract periode of jaarafrekening periode bij de meeste leveranciers. Omdat mijn jaarrekening in april 2027 komt, zal einde salderingsregeling zal dus binnen de lopende periode dus een "knip" geven qua te salderen teruglevering.Knowbody schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:56:
[...]
Als ik het goed heb loopt salderen per kalenderjaar en maakt je contract datum niet uit. Maar er zijn leveranciers die daar anders mee om zijn gegaan dus begeef ik me nu op glad ijs.
PS als je bij de tarieven aan beide kanten het component van de energiebelasting eruit haalt worden de tarieven nagenoeg gelijk. Dan kun je het algoritme niet erg beïnvloeden en testen.
Vandaar dat ik dacht misschien bij tarieven het energiebelasting component er dus helemaal uit te halen voor de rest van dit jaar. Want door extra overschot wordt feitelijk alle energiebelasting op afname al gesaldeerd. En dan vandaag 1 januari wel energiebelasting in de afname tarieven zetten en dus niet in de teruglevering tarieven. Maar vraag me af in hoeverre de pin met slim laden op dynamisch naar de tarieven kijkt.
Voordeel is dat ik het kan aanpassen in de tarieven en als de pib daar niet of niet goed op reageert, kan ik het altijd weer terugzetten natuurlijk.
Even relativeren
Gisteren 85% in de batterijen, dan kom ik in de ochtend iets tekort…
Rond 0700u leeg, batterijen ruststand. 1% over.
Ik kreeg een onrustig gevoel, komt dat goed, nu net de prijs hoog is ga ik van het net plukken?
Warempel gaat de zon schijnen, geheel zelfvoorzienend starten we de dag op, batterijen nog steeds in ruststand. Alle opwek gaat direct in huis.
1115u gaan de batterijen weer starten met laden, dat klopt dan weer wel, de prijs is op dat moment aan het dalen.
Bijna had ik de batterijen zelf aangezet om te gaan laden, nu (altijd achteraf) blij dat ik dat juist niet heb gedaan.
Prognose is nu wel einde van de dag op 100%, vraag me wel af waarom dat gisteren niet zo was.
Gisteren 85% in de batterijen, dan kom ik in de ochtend iets tekort…
Rond 0700u leeg, batterijen ruststand. 1% over.
Ik kreeg een onrustig gevoel, komt dat goed, nu net de prijs hoog is ga ik van het net plukken?
Warempel gaat de zon schijnen, geheel zelfvoorzienend starten we de dag op, batterijen nog steeds in ruststand. Alle opwek gaat direct in huis.
1115u gaan de batterijen weer starten met laden, dat klopt dan weer wel, de prijs is op dat moment aan het dalen.
Bijna had ik de batterijen zelf aangezet om te gaan laden, nu (altijd achteraf) blij dat ik dat juist niet heb gedaan.
Prognose is nu wel einde van de dag op 100%, vraag me wel af waarom dat gisteren niet zo was.
ANWB Dynamisch, slim laden dynamisch, warmtepomp boiler met HW socket, Twee HW PiB’s, Home Assistent, Jeep EV 54 kWh, 4980 Wp zonnepanelen (oost/west en zuid), Webasto Next laadpaal
Vandaag eens bezig geweest in HA om een meer wijkvriendelijk systeem te maken dat meer afgestemd is op mijn wensen.
Ik werk nu meer met uitstellen richting 10 uur met beginnen met laden als aan een aantal condities voldaan wordt. en ik kijk bij een SOC van 80 naar de minimale en maximaal verwachte buitentemperatuur + wat er al verbruikt is door de airco om te koelen of te verwarmen plus de opwekverwachting van morgen. Of ik dat een prima moment vind om op discharge over te gaan. (Tot 70% dan weer NOM tot aan de 80% again)
Ook neemt mijn systeem goed mee welke dag van de week het is en stelt de eisen daarop bij door bijvoorbeeld meer verwachte opwek te vereisen. Ik kan hierdoor wat vroeger op de dag op het gewenste SOC bereiken en zal juist in de avondvraagpiek wat meer terugleveren tov de wijkvriendelijke methode van HomeWizard zelf.
Dus hoewel ik de versie van HW niet gebruik wel blij mee omdat het me goede handvatten heeft gegeven om het voor mij wel aan te pakken.
Het is een uitbreiding op wat ik al had waar ik al wel werkte met een SOCdrift minimalisatie (Tussen 17:30 en 3 kwartier voor zonsopgang gaat hij naar charge only bij een SOC onder de 11%), en een SOC controle overdag om vooral richting de avond genoeg opslag te hebben om die door te komen. (SOC onder de 50% en weinig verwachte remaining opwek naar charge only tot 17:30, en dan bij het koken weer naar NOM)
Ik werk nu meer met uitstellen richting 10 uur met beginnen met laden als aan een aantal condities voldaan wordt. en ik kijk bij een SOC van 80 naar de minimale en maximaal verwachte buitentemperatuur + wat er al verbruikt is door de airco om te koelen of te verwarmen plus de opwekverwachting van morgen. Of ik dat een prima moment vind om op discharge over te gaan. (Tot 70% dan weer NOM tot aan de 80% again)
Ook neemt mijn systeem goed mee welke dag van de week het is en stelt de eisen daarop bij door bijvoorbeeld meer verwachte opwek te vereisen. Ik kan hierdoor wat vroeger op de dag op het gewenste SOC bereiken en zal juist in de avondvraagpiek wat meer terugleveren tov de wijkvriendelijke methode van HomeWizard zelf.
Dus hoewel ik de versie van HW niet gebruik wel blij mee omdat het me goede handvatten heeft gegeven om het voor mij wel aan te pakken.
Het is een uitbreiding op wat ik al had waar ik al wel werkte met een SOCdrift minimalisatie (Tussen 17:30 en 3 kwartier voor zonsopgang gaat hij naar charge only bij een SOC onder de 11%), en een SOC controle overdag om vooral richting de avond genoeg opslag te hebben om die door te komen. (SOC onder de 50% en weinig verwachte remaining opwek naar charge only tot 17:30, en dan bij het koken weer naar NOM)
Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.
Hier ook positieve ervaringen na 1 week draaien met Dynamisch Slim Laden.
NB. Net ook nog even de tarieven in de HW app aangepast (ik had €0,18 aanvullende inkoopkosten staan voor ANWB Energie, moet €0,129 zijn), maar dat zou pas invloed moeten hebben in de wintermaanden, als er groot prijsverschil is over de dag.
- Vanochtend dus nog 28% over, vanaf 88% gisteravond.
- Van 7:00-13:00 draait batterij in Ruststand, effectief NOM, om maximaal terug te leveren (ongeveer 8kWh)
- Het zijn kleine beetjes (€0,42 in dit geval), maar uitgesteld laden zorgt wel voor dat ik nog iets voor teruggeleverde energie heb gekregen.
- In de komende uren met prijs €0,00, laadt de batterij netjes naar 100% (als het goed is
)
NB. Net ook nog even de tarieven in de HW app aangepast (ik had €0,18 aanvullende inkoopkosten staan voor ANWB Energie, moet €0,129 zijn), maar dat zou pas invloed moeten hebben in de wintermaanden, als er groot prijsverschil is over de dag.
Door het weglaten van de energiebelasting in het bovenste tarief gaan de onderlinge tarieven heel dicht bij elkaar zitten en dat zal het algoritme minder logische besluiten doen maken, vermoed ik.Knurt schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:47:
[...]
Voor zover ik heb begrepen gebeurt dat per contract periode of jaarafrekening periode bij de meeste leveranciers. Omdat mijn jaarrekening in april 2027 komt, zal einde salderingsregeling zal dus binnen de lopende periode dus een "knip" geven qua te salderen teruglevering.
Vandaar dat ik dacht misschien bij tarieven het energiebelasting component er dus helemaal uit te halen voor de rest van dit jaar. Want door extra overschot wordt feitelijk alle energiebelasting op afname al gesaldeerd. En dan vandaag 1 januari wel energiebelasting in de afname tarieven zetten en dus niet in de teruglevering tarieven. Maar vraag me af in hoeverre de pin met slim laden op dynamisch naar de tarieven kijkt.
Voordeel is dat ik het kan aanpassen in de tarieven en als de pib daar niet of niet goed op reageert, kan ik het altijd weer terugzetten natuurlijk.
Ik zou zeggen laat het lekker staan.
Dankjewel voor het delen. Opgenomen in de TS en een linkje naar Slim Laden. Deze staat boven in de TS.fxs81 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:20:
Kleine update voor de kWh meters in de betatestgroep, eigenlijk alleen van belang voor wie op die manier de pib aanstuurd:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Logisch bij dynamisch contract, heb ik niet daarom NOM, Homeassistent heb ik daarvoor niet nodig.
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
/f/image/2khbzXUbxkZmeKFLYJHIlz5Z.png?f=fotoalbum_large)