• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-06 10:45
Devke schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:56:
[...]

Ik heb deze vraag i.v.m. connecties ook al eens gesteld aan HomeWizard i.c.m. de laadpaal. Ook Peblar hier. Het is niet ideaal vlgs HomeWizard maar 2 P1 meters en splitter zou kunnen werken. Ik heb het niet kunnen uittesten daar het hier goed gaat m.b.t. aantal connecties. Kan je naast dit er helaas ook niet verder bij helpen.
Nice dus het kan wel vanuit hw. Want zover ik in kan schatten zou een deticated p1 voor mn peblar prima zijn. Dan werkt zonneladen en loadbal. Hij hoeft verder niks te doen. En als ik zonneladen doe zet ik toch de accus op standby.

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:24
crryp schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Nice dus het kan wel vanuit hw. Want zover ik in kan schatten zou een deticated p1 voor mn peblar prima zijn. Dan werkt zonneladen en loadbal. Hij hoeft verder niks te doen. En als ik zonneladen doe zet ik toch de accus op standby.
Bij mij werkt het zo al maanden 😉👍🏼

Weliswaar met Homey en een V2C Traydan maar dat maakt natuurlijk niets uit..

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-06 10:45
easywoods schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:37:
[...]

Bij mij werkt het zo al maanden 😉👍🏼

Weliswaar met Homey en een V2C Traydan maar dat maakt natuurlijk niets uit..
Dus 2x p1 en dan 2 huizen aangemaakt aan de zelfde slimme meter? Dat gaat goed nice dan ga ik dat proberen. Ik moet namelijk wel 2 hw p1 meters gezien dat werkt met peblar

[ Voor 8% gewijzigd door crryp op 20-06-2026 11:44 ]

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:24
crryp schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 11:40:
[...]

Dus 2x p1 en dan 2 huizen aangemaakt aan de zelfde slimme meter? Dat gaat goed nice dan ga ik dat proberen. Ik moet namelijk wel 2 hw p1 meters gezien dat werkt met peblar
Klopt, tweede huis aangemaakt, deze heeft alleen de tweede HW P1 meter die naast de eerste in de HW splitter hangt. Laadpaal communiceert met de P1 meter in het tweede huis en de rest hangt aan de andere P1 meter in het eerste huis.

Geen probleem dat werkt gewoon.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 11:27

DJ

Ik zou graag zien dat we de interne temperatuur sensor van de PiB's kunnen uitlezen. Ik heb er dus 4, en die staan in de garage, waar het met deze warme / tropische temperaturen boven de 30 graden komt. Nu heb ik met een Shelly temperatuur sensor en een Shelly schakelaar er een grote ventilator bij gezet die de boel binnen redelijke grenzen kan houden, maar dan nog komt het voor dat de PiB's zichzelf begrenzen vanwege de warme temperaturen. Dat is op zichzelf natuurlijk perfect, en het geeft ook aan hoe goed ze voor zichzelf zorgen, maar ik zou graag die interne temperatuur sensoren willen uitlezen zodat ik het beter kan voorspellen / voorkomen.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Na het onweer van vannacht krijg ik nu deze melding, kan er verder in dit topic niets over vinden. "De batterij-omvormer reageert niet op ontladingscommando's". Meer mensen hier last van? Opnieuw opstarten vd batterij lost het op, maar ben toch bang voor meer schade. Mijn versterker ging vannacht ook een paar keer in protection.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS5ybY5iPG9NhYlMmwMaR-mUr30=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q73lwRyPPWiqps32JxRnhOuN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door the-body op 20-06-2026 13:43 ]

This title is for sale, please send me a PM

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:02
the-body schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:33:
Na het onweer van vannacht krijg ik nu deze melding, kan er verder in dit topic niets over vinden. "De batterij-omvormer reageert niet op ontladingscommando's". Meer mensen hier last van? Opnieuw opstarten vd batterij lost het op, maar ben toch bang voor meer schade. Mijn versterker ging vannacht ook een paar keer in protection.

[Afbeelding]
Check je wifi van je P1 en je PIB, communicatie weggevallen waarschijnlijk. Kan ook zomaar een poweradapter van je wifi of switch niet meer de 5v of 12v levert

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Gisteren heeft de airco in de woonkamer 16+ uur gedraaid, en daar zal het vandaag ook wel weer op uitkomen. Verbruik varieert zo tussen de 350 en 500 watt. Met dit plakkerige weer een zalige luxe.

Gisteren slechts net geen 300 Wh van het net afgenomen, vandaag iets meer dan één kWh (voor 13,5ct) omdat ik niet voldoende lef had de PiB continu op NOM te laten. Bleek niet nodig, waardoor ik op dit moment 2kW voor 23ct sta terug te leveren. Ook niet erg ;)

Ik voel het echt als vierdubbele luxe dat ik een heerlijk klimaat in huis heb, het net niet belast, geen fossiele brandstofstook veroorzaak, en het me ook nog eens niets kost*.

Naast de pruttelende airco vandaag drie wassen gedraaid, de vaatwasser heeft gelopen, de plugin Prius heeft opgeladen. Het is echt niet alsof we weinig energie verbruiken (gisteren 15 kWh, vandaag zal het wel rond de 20 kWh worden). Maar een PV + batterij zijn de magic sauce. Ik dacht dat al voordat ik er aan begon, maar pas als je combinatie een tijdje hebt, en er goed naar kijkt, ga je het echt zien.

* Jaja, ik weet van mijn investeringen enz

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:51
JeroenH schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:30:
Gisteren heeft de airco in de woonkamer 16+ uur gedraaid, en daar zal het vandaag ook wel weer op uitkomen. Verbruik varieert zo tussen de 350 en 500 watt. Met dit plakkerige weer een zalige luxe.

Gisteren slechts net geen 300 Wh van het net afgenomen, vandaag iets meer dan één kWh (voor 13,5ct) omdat ik niet voldoende lef had de PiB continu op NOM te laten. Bleek niet nodig, waardoor ik op dit moment 2kW voor 23ct sta terug te leveren. Ook niet erg ;)

Ik voel het echt als vierdubbele luxe dat ik een heerlijk klimaat in huis heb, het net niet belast, geen fossiele brandstofstook veroorzaak, en het me ook nog eens niets kost*.

Naast de pruttelende airco vandaag drie wassen gedraaid, de vaatwasser heeft gelopen, de plugin Prius heeft opgeladen. Het is echt niet alsof we weinig energie verbruiken (gisteren 15 kWh, vandaag zal het wel rond de 20 kWh worden). Maar een PV + batterij zijn de magic sauce. Ik dacht dat al voordat ik er aan begon, maar pas als je combinatie een tijdje hebt, en er goed naar kijkt, ga je het echt zien.

Ik denk dat ik dat herken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7hAuhUraA04Do7zvJLboHYq7RI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgqxc7lkgPfWR5BtVCt0J2yU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChM1EpKr-o074V0z92vOrdlkkzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aa3LWouqE6w9pjm7TTxHKVrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder enig probleem of moeite alle comfort die we ons kunnen bedenken. Geen elektrische auto hier (upgrade van benzine niet nuttig), maar wel huis volledig elektrische met airco, en momenteel een wpb die wegens een defect tijdelijk op het elektrische element draait. Nauwelijks afname en de batterijen vangen alles netjes op, laden weer bij etc.

Ook een mooi moment hier om in de middag de wasmachine een reiniging te laten draaien etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahc22_mU_eYAkbd1OCX-QIGA9Ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KjoYSxyxfrIjCRbLvfV26OrQ.png?f=fotoalbum_large

Het regelt hier perfect. De zonnepanelen worden prima terug geregeld.

8 kWh minder terug geleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 20-06-2026 20:31 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:51
GL007 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:22:
[Afbeelding]

Het regelt hier perfect. De zonnepanelen worden prima terug geregeld.

8 kWh minder terug geleverd.
Ik regel hier de zonnepanelen nog niet terug omdat we voorlopig alles nog nodig hebben voor salderen.

We proberen wel zoveel mogelijk verbruik dat we sowieso hebben naar de middag te verschuiven om het net in de wijk waar nodig te steunen.
Om die reden zou ik misschien ook gebruik maken van de automatische optie van Homewizard, als ze standaard op 100% gevuld zouden mikken en niet op de minimale vulling + een klein beetje reserve.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50
JeroenH schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:30:

Herken dat wel.

Gisteren 3 airco’s aangehad, warmtepomp voor het warm water, auto laden was niet nodig, accu’s vol geladen en nog 55kwh terug geleverd, nog steeds voor 0,08c per kWh.

1 van de airco’s koelt of verwarmd de glazen serre die moest wel aan de bak overdags.

Wel lekker daar gezeten natuurlijk.

Vandaag 2 airco’s maar aan gehad want de woonkamer was te koud 20,5c terwijl het buiten 34c was gisteren.

Vandaag ook wat koeler.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:33

Reinier

\o/

SpikeHome schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:58:
[...]

55kwh terug geleverd, nog steeds voor 0,08c per kWh.
Wow dat is in totaal 4,4 cent. Lijkt me niet juist ;)

• Utrechtduurzaam
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23-06 21:15
Ik vind het altijd zo zonde dat er SOC drift plaatsvindt als de batterij net naar 0% gaat. Oftewel, als het ontladen is. Weet iemand wat de reden kan zijn waarom ze deze correctie niet doen terwijl de batterij wil laden? Dan is immers de prijs laag en gaat het met zon. Het is eigenlijk altijd 0.3kwh op het meest ongunstige moment. Ik snap dat het moet gebeuren als hij te lang op 0% blijft.

En komt die bij jullie ook structureel wekelijks voor? Ik gebruik home assistant voor al mijn automations. Op het moment van soc drift staat die op Zero discharge only

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Utrechtduurzaam schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:30:
Ik vind het altijd zo zonde dat er SOC drift plaatsvindt als de batterij net naar 0% gaat. Oftewel, als het ontladen is. Weet iemand wat de reden kan zijn waarom ze deze correctie niet doen terwijl de batterij wil laden? Dan is immers de prijs laag en gaat het met zon. Het is eigenlijk altijd 0.3kwh op het meest ongunstige moment. Ik snap dat het moet gebeuren als hij te lang op 0% blijft.

En komt die bij jullie ook structureel wekelijks voor? Ik gebruik home assistant voor al mijn automations. Op het moment van soc drift staat die op Zero discharge only
Overweeg om hem 's nachts bij 10% op standby te zetten, tot een half uur tot een uur voor zonsopgang. Dat hij nog steeds richting 0 gaat in totaal. Maar dat hij als hij op 0 komt ook weer tegen het opladen aan zit. Dan pak je (vaak of op zijn minst regelmatig) echt een deel van de zonopwek voor de SOC drift.

(Ik heb 2 batterijen en zet hem 3 kwartier voor zonsopgang weer op NOM. Dan heeft hij 2 uur ongeveer aan lading, en dat is vaak ook het moment dat hij weer naar opladen gaat.)
Ik heb het alleen wel vooral in voor en najaar. Hoog zomer heb ik voor de nacht vaak echte overcaapaciteit. Maar in de winter wanneer ik door mijn all electric huis en platte dak geen overschot heb om op de batterijen te zetten heb ik vrij structureel 1 keer per 5 dagen een SOC drift per batterij.

[ Voor 19% gewijzigd door ArthurMorgan op 21-06-2026 15:44 ]

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

Utrechtduurzaam schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:30:

Je doet een verkeerde aanname. SOC drift vind niet plaats als je naar nul gaat, SOC drift vindt continue plaats en als het BMS meet dat de cellading beneden een minimumgrens komt dan drop je in een keer naar nul en dat kan van elke getoonde waarde zijn die in feiten niet meer is dan een indicatie. Dit gebeurd volkomen random. Alleen als je langere tijd op nul en idle hebt gestaan dan gebeurd het elke 5 tot 6 dagen met een verbruik van ca 250Wh

In perioden dat je niet in de buurt van lage SOC waarden komt maar welke elke dag naar 100% laad kan het weken gebeuren dat je geen correctie lading ziet maar dat je plots van 20 of 30 procent in eens naar nul gaat.

Laadprijs of HA settings spelen hierbij geen enkele rol de batterij doet dit volkomen zelfstandig.

• Utrechtduurzaam
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23-06 21:15
hanev001 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:48:
[...]

Je doet een verkeerde aanname. SOC drift vind niet plaats als je naar nul gaat, SOC drift vindt continue plaats en als het BMS meet dat de cellading beneden een minimumgrens komt dan drop je in een keer naar nul en dat kan van elke getoonde waarde zijn die in feiten niet meer is dan een indicatie. Dit gebeurd volkomen random. Alleen als je langere tijd op nul en idle hebt gestaan dan gebeurd het elke 5 tot 6 dagen met een verbruik van ca 250Wh

In perioden dat je niet in de buurt van lage SOC waarden komt maar welke elke dag naar 100% laad kan het weken gebeuren dat je geen correctie lading ziet maar dat je plots van 20 of 30 procent in eens naar nul gaat.

Laadprijs of HA settings spelen hierbij geen enkele rol de batterij doet dit volkomen zelfstandig.
Ik weet dat hij het zelfstandig doet, maar dat is zonde. Hij zet hem dus opeens op 0%, bij mij is het meestal gewoon van 1% naar 0%. Ik zie eigenlijk nooit echt een grotere drop.

Maar ja, nogmaals, hij stelt het altijd vast tijdens een ontlaad moment. Batterij zou toch prima kunnen wachten met dat laden totdat de batterij begint met laden. Tot we er zon in willen stoppen? Ik snap dat de wens is om het redelijk snel te doen, maar wacht lekker tot 09 ofzo
Utrechtduurzaam schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:36:
[...]

Ik weet dat hij het zelfstandig doet, maar dat is zonde. Hij zet hem dus opeens op 0%, bij mij is het meestal gewoon van 1% naar 0%. Ik zie eigenlijk nooit echt een grotere drop.

Maar ja, nogmaals, hij stelt het altijd vast tijdens een ontlaad moment. Batterij zou toch prima kunnen wachten met dat laden totdat de batterij begint met laden. Tot we er zon in willen stoppen? Ik snap dat de wens is om het redelijk snel te doen, maar wacht lekker tot 09 ofzo
Nee, dat wachten is nu juist onmogelijk. Het BMS meet dat de celwaarde een critisch punt bereikt heeft en grijpt in met een correctie. Als er gewacht zou worden ga je voorbij dat trigger moment en dat kan onherstelbare schade aan de batterijcellen opleveren. Het is puur een veiligheid actie.

En bedenk dat het om 250Wh gaat. Je praat over 5 of 6 cent.

[ Voor 3% gewijzigd door hanev001 op 21-06-2026 16:46 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:50
Ik heb sinds enkele dagen versie 6.0405 geïnstalleerd gekregen op de P1 meter. Het lijkt er sterk op dat sinds dat moment mijn PiB’s “schijnbaar” veel vaker offline gaan.

Elke keer als ik de app open is er wel een batterij met gele indicatie, en als je de details bekijkt verdwijnt die indicatie binnen enkele seconden, 9 out of 10.

Er is niets aan mijn wifi netwerk veranderd, en ik heb de batterijen opnieuw gekoppeld, en de P1 meter enige tijd losgekoppeld.

Dat helpt niet.

Overigens zie ik op de batterijen zelf geen rode led’s vandaar “schijnbaar”. Want ze lijken niet echt offline te zijn.

Iemand die dit herkent?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:43

Winkiller

De Mopperpot

EVfan schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:40:
Ik heb sinds enkele dagen versie 6.0405 geïnstalleerd gekregen op de P1 meter. Het lijkt er sterk op dat sinds dat moment mijn PiB’s “schijnbaar” veel vaker offline gaan.

Elke keer als ik de app open is er wel een batterij met gele indicatie, en als je de details bekijkt verdwijnt die indicatie binnen enkele seconden, 9 out of 10.

Er is niets aan mijn wifi netwerk veranderd, en ik heb de batterijen opnieuw gekoppeld, en de P1 meter enige tijd losgekoppeld.

Dat helpt niet.

Overigens zie ik op de batterijen zelf geen rode led’s vandaar “schijnbaar”. Want ze lijken niet echt offline te zijn.

Iemand die dit herkent?
Ja wij ook sinds een paar dagen, ik snap er ook geen hout van, hopelijk leest @HomeWizard_NL mee.
Overigens werden de leds hier wel rood, soms was het een stoplicht, rood dan weer groen, ect.
Het wifi punt zit op een paar meter en dus denk ik niet dat daar het probleem ligt, afwachten maar.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:33

Dat helpt niet.

Iemand die dit herkent?
Ik heb sinds de update dat de P1 meter groen staat te knipperen en blijft knipperen. Volgens Wizzi is de P1 meter dan aan het zoeken naar de wifi om contact te maken. Maar dat is onzin, want de P1 meter is gewoon online en doet het ook. Op het HW display en in de Homey worden gewoon de data bijgewerkt. Wel staat in de HW app dan de batterijen met een geel bolletje en de vermelding dat de batterijen offline zijn. Wat dus niet zo is. De P1 meter even uit de electrameter halen en een 30 seconden later weer in de electrameter stoppen heft het groene kipperen op en blijft dan weer een paar dagen constant groen.

Heb dit in het verleden nooit gehad.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:48

Dat helpt niet.

Iemand die dit herkent?
Hier versie 6.0405 op een Unify netwerk zonder mesh troep op een UDR7 met een met UTP+PoE bekabelde UAP-IW-HD op zolder waar de HomeWizard Plug-In Batteries staan.

De Plug-In Batteries zitten tussen de 40 en 50 dBm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MI7eGwntH-YY6el9uOCLaazr9RA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ayagi3b34YTSUiIApKLGIltd.jpg?f=user_large
Geen problemen.

Een uitstekend signaal ligt tussen -30 dBm en -60 dBm. Een betrouwbaar signaal ligt tussen -60 dBm en -85 dBm. Alles slechter dan -100 dBm resulteert meestal in onderbroken gesprekken of trage dataverbindingen.

Dit is niet de WiFi Sterkte die zegt helemaal niets over de kwaliteit van het signaal en is meestal gewoon 100%

:twk :twk

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• TFX77
Olie_B_Bommel schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:16:
[...]

Ik heb sinds de update dat de P1 meter groen staat te knipperen en blijft knipperen. Volgens Wizzi is de P1 meter dan aan het zoeken naar de wifi om contact te maken. Maar dat is onzin, want de P1 meter is gewoon online en doet het ook. Op het HW display en in de Homey worden gewoon de data bijgewerkt. Wel staat in de HW app dan de batterijen met een geel bolletje en de vermelding dat de batterijen offline zijn. Wat dus niet zo is. De P1 meter even uit de electrameter halen en een 30 seconden later weer in de electrameter stoppen heft het groene kipperen op en blijft dan weer een paar dagen constant groen.

Heb dit in het verleden nooit gehad.
Dat groene knipperen dat heb ik ook. Maar al een tijdje. Wellicht ook voor versie 6.0405. De RSSI van mijn P1 meter is nog beter dan de batterijen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDr0mkzKO4k2b3ceWTXZQNus3ic=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6u4WKfun4x0vuPXg58zFYydG.jpg?f=user_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• EVfan
TFX77 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:28:
[...]

Hier versie 6.0405 op een Unify netwerk zonder mesh troep op een UDR7 met een met UTP+PoE bekabelde UAP-IW-HD op zolder waar de HomeWizard Plug-In Batteries staan.

De Plug-In Batteries zitten tussen de 40 en 50 dBm.

[Afbeelding]
Geen problemen.

Een uitstekend signaal ligt tussen -30 dBm en -60 dBm. Een betrouwbaar signaal ligt tussen -60 dBm en -85 dBm. Alles slechter dan -100 dBm resulteert meestal in onderbroken gesprekken of trage dataverbindingen.

Dit is niet de WiFi Sterkte die zegt helemaal niets over de kwaliteit van het signaal en is meestal gewoon 100%

:twk :twk
@TFX77

Tja zo’n super inrichting voor de PiB’s helpt blijkbaar, maar ik heb tot versie 6.0405 geen issues gehad en la voor @Winkiller hangt het dedicated wifi point minder dan 2 meter van de stapel batterijen. En daarna talloze malen per dag schijnbaar disconnected (en heel soms rode led’s op de batterij), steeds voor enkele seconden. De correlatie is denk ik geen toeval, maar ik laat graag aan @HomeWizard_NL de rol om dit te testen en op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 21-06-2026 21:59 ]

6.0405 op een simpele basis modem/router. Geen enkel probleem.

In NOM stand dus geen last van extra data verkeer vanwege SlimLaden.

• TFX77
EVfan schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:57:
[...]

@TFX77

Tja zo’n super inrichting voor de PiB’s helpt blijkbaar, maar ik heb tot versie 6.0405 geen issues gehad en la voor @Winkiller hangt het dedicated wifi point minder dan 2 meter van de stapel batterijen. En daarna talloze malen per dag schijnbaar disconnected (en heel soms rode led’s op de batterij), steeds voor enkele seconden. De correlatie is denk ik geen toeval, maar ik laat graag aan @HomeWizard_NL de rol om dit te testen en op te lossen.
Dat wil ik ook niet bagatelliseren. Wellicht als jij en @Winkiller even jullie setup delen met eventuele RSSI gegevens dan kan wellicht HomeWizard daar wat mee. Echter moeten problemen gemeld worden aan Wizi. @HomeWizard_NL heeft hier geen helpdesk of servicedesk functie. Erger nog als het eigenlijk om de P1 Meter gaat dan moet dit allemaal niet eens in dit topic omdat het offtopic is.

• EVfan
TFX77 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:18:
[...]

Dat wil ik ook niet bagatelliseren. Wellicht als jij en @Winkiller even jullie setup delen met eventuele RSSI gegevens dan kan wellicht HomeWizard daar wat mee. Echter moeten problemen gemeld worden aan Wizi. @HomeWizard_NL heeft hier geen helpdesk of servicedesk functie. Erger nog als het eigenlijk om de P1 Meter gaat dan moet dit allemaal niet eens in dit topic omdat het offtopic is.
Het hoort hier wel thuis, want de problemen manifesteren zich met de PiB, en met geen enkel ander apparaat. En lijken weliswaar door de P1 software update te zijn getriggerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_P0HUXzTgfhEGcwqFRyO0BH5WE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3F2ywnOAPmsQS81baQr2vXH.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren en vanmorgen batterij SOC correctie en regelmatig P1 offline. Deze reageerde niet op een ping vanuit Homey

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

TFX77 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:18:
[...]
Dat wil ik ook niet bagatelliseren. Wellicht als jij en @Winkiller even jullie setup delen met eventuele RSSI gegevens dan kan wellicht HomeWizard daar wat mee.
Onze Wifi rondom de PiBs is -35 dBm, overigens is onze Mesh WiFi gemiddeld -50 dBm in de woning.

• Olie_B_Bommel
Ik kom even op zolder blijkt dat de led’s van de PiB’s rood staan te knipperen. Kijk in de HW app en inderdad geel bolletje bij de batterijen met de melding geen internet. Kijk ik in de meterkast en weer staat de P1 meter groen te knipperen. Nu alles geprobeerd: P1 meter 1 minuut uit de meter, router, wifi point en modem allemaal uitgezet, q0 miniten gewacht, weer aangezet. Alles helpt niet. Ik kkrijg de P1 meter niet meer aan het internet gekoppeld, terwijl die gewoon gemoppeld is in de router en wifi point. Ik kan hem ook gewoon pingen.

Is er iemand die dit ook heeft? Storing bij HW?

• Tebbie
Olie_B_Bommel schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:00:
Ik kom even op zolder blijkt dat de led’s van de PiB’s rood staan te knipperen. Kijk in de HW app en inderdad geel bolletje bij de batterijen met de melding geen internet. Kijk ik in de meterkast en weer staat de P1 meter groen te knipperen. Nu alles geprobeerd: P1 meter 1 minuut uit de meter, router, wifi point en modem allemaal uitgezet, q0 miniten gewacht, weer aangezet. Alles helpt niet. Ik kkrijg de P1 meter niet meer aan het internet gekoppeld, terwijl die gewoon gemoppeld is in de router en wifi point. Ik kan hem ook gewoon pingen.

Rood knipper = je wifi/internet

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:42
Olie_B_Bommel schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:00:

De kwaliteit van een wifi signaal is erg sterk afhankelijk van de luchtvochtigheid. Toen een paar dagen geleden die in mijn huis steeg tot boven de 82% viel de verbinding naar mij PiB's en Quatt CiC weg. Ander access point dichterbij gezet en verbinding is weer goed.

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Tebbie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:03:
[...]

Rood knipper = je wifi/internet
Ja normaal gesproken maar ook bij ons als een PiB rood staat te knipperen hebben we wel internet op de andere draadloze apparaten, bv. ip-cam. Sterker nog de andere PiB die er naast staat werkt normaal terwijl zijn tweelingbroertje rood staat te knipperen. Ik heb ze nog niet gelijktijdig rood zien knipperen.

[ Voor 6% gewijzigd door Winkiller op 22-06-2026 12:36 ]

• Tebbie
Winkiller schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:25:
[...]

Ja normaal gesproken maar ook bij ons als een PiB rood staat te knipperen hebben we wel internet op de andere draadloze apparaten, bv. ip-cam. Sterker nog de andere PiB die er naast staat werkt normaal terwijl zijn broertje rood staat te knipperen. Ik heb ze nog niet gelijktijdig rood zien knipperen.
Ja klopt, leuk gedrag van wifi die soms wel/niet wisselt van AP en vrolijk blijft vasthouden aan die ene AP 10m verderop dan die 2m dichterbij. Ik zie hetzelfde met energy sockets in de Homewizard app voor Homey. Wel verbinding maar geen mDNS updates omdat net niet stabiel genoeg om goed Tx / Rx goed te houden.

Tip van flip, verander de antenne sterkte van je AP's dusdanig dat wifi clients eerder / makkelijker overspringen naar een andere AP.

Vaatwasser is leuk, 2 AP's binnen bereik en toch de slaapkamer op de 1ste....zucht. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jw7AAcKa9ijSRspRZXUWYk5ImF4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VIcQWVhZ11T41auNJuVkjH0k.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Tebbie op 22-06-2026 12:45 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Tebbie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:40:
[...]
Tip van flip, verander de antenne sterkte van je AP's dusdanig dat wifi clients eerder / makkelijker overspringen naar een andere AP.
Beide PiBs hier staan op het zelfde AP, ze hebben hun eigen AP, juist om het overspringen te voorkomen.

• Tebbie
Winkiller schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Beide PiBs hier staan op het zelfde AP, ze hebben hun eigen AP, juist om het overspringen te voorkomen.
TX retries gekeken? Voor mij ook niet perfect hoor maar ook ik heb wel eens rood hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvZsmrgh3etEGXjhlYTkZtL6HTg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hbQlDMzIztdfkPgHvBecQvKy.png?f=user_large

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-06 13:04

fxs81

Julianadorp

Zojuist geplaatst in het beta kanaal, een nieuwe beta firmware voor een nog select groepje, zo te lezen om instabiliteits issue's op te lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Sjm46JU4d79YQs0JB9ECO1NSqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ml2tIiTavFEtE5YsnUaQEhH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door fxs81 op 22-06-2026 14:08 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Tebbie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:57:
[...]
TX retries gekeken? Voor mij ook niet perfect hoor maar ook ik heb wel eens rood hier.
Nope, de dwarsliggende PiB loopt sinds zijn reset gistermiddag weer prima en is 52% vol *O*

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 23:16
Hier dynamisch contract en dynamische laadstrategie.

Na een aantal dagen gebruik van de dynamische slimme laadstrategie ben ik inmiddels tevreden over het resultaat. Het helpt wel dat er voldoende zon uren zijn in deze periode, zodat een iets te optimistische voorspelling vanuit HomeWizard nog opgevangen kan worden aan het einde van de middag.

Ik had een dag waarvan de avondtarieven de 70 cent zouden aantikken en toen bleek de batterij vroeg in de middag op ik dacht 45% hangen (met nog ruimschoots opwek overschot) en ging ook niet meer laden volgens de voorspellingscurve. Ik heb toen snel handmatig eenmaal tot 100% opladen geactiveerd, waarna ik alsnog na zonsondergang met een volle accu de relatief dure avond/nacht inging. Tijdens het koken springt de accu ook nog niet altijd aan, vermoedelijk omdat er dan nog iets PV opbrengst is en/of de uurprijs nog niet heel hoog (dat is vaak pas na 19 of 20 uur)

Sindsdien loopt het lekker; het laden start telkens ergens na 12uur, ik draai dan ondertussen nog een (vaat)was en dan pauzeert het laden eventjes om vervolgens tegen 15 a 16uur voor 80% volgeladen te zijn. Ik kom dan in de ochtenden soms iets te kort, maar kennelijk wegen de slijtage/laadverliezen dan niet meer op tegen de slechts geringer hogere uurprijs op dat moment, althans dat is tot nog toe mijn observatie.

• Estylicious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-06 16:50
Hier dezelfde ervaring met drie batterijen. Soms beetje spannend, maar ik grijp niet in. Tot nu toe maakt het algoritme vrijwel altijd de juist keuzes, als ik kijk naar het dagelijkse verbruik (d.w.z. €'s). Heel blij met deze toevoeging.

• Olie_B_Bommel
Tebbie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Ja klopt, leuk gedrag van wifi die soms wel/niet wisselt van AP en vrolijk blijft vasthouden aan die ene AP 10m verderop dan die 2m dichterbij. Ik zie hetzelfde met energy sockets in de Homewizard app voor Homey. Wel verbinding maar geen mDNS updates omdat net niet stabiel genoeg om goed Tx / Rx goed te houden.

Vaatwasser is leuk, 2 AP's binnen bereik en toch de slaapkamer op de 1ste....zucht. :)

[Afbeelding]
Ze kunnen bij mij niet wisselen van AP’s omdat ze zijn vastgepint op het dichst bijzijnde AP. Op de andere AP worden ze geblocked. Ook hebben ze een vast ip adres. Het is een probleem met de P1 meter die groen blijft knipperen, terwijl op het HW display alles gewoon correct wordt weergegeven. Dus de P1 is wel degelijk online. Ik kan in de Homey zien dat de P1 data doorgeeft en de batterijen weldegelijk online zijn.

Eergisteren kon ik het knipperen nog verhelpen door de P1 meter even uit de elektrameter te halen, maar dat werkt nu niet meer.
edit:
na ongeveer 1 1/2 uur te staan knipperen is de P1 meter ineens constant groen :?

[ Voor 3% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 22-06-2026 15:43 ]

• Tebbie
Olie_B_Bommel schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:35:
[...]

Ze kunnen bij mij niet wisselen van AP’s omdat ze zijn vastgepint op het dichst bijzijnde AP. Op de andere AP worden ze geblocked. Ook hebben ze een vast ip adres. Het is een probleem met de P1 meter die groen blijft knipperen, terwijl op het HW display alles gewoon correct wordt weergegeven. Dus de P1 is wel degelijk online. Ik kan in de Homey zien dat de P1 data doorgeeft en de batterijen weldegelijk online zijn.

Eergisteren kon ik het knipperen nog verhelpen door de P1 meter even uit de elektrameter te halen, maar dat werkt nu niet meer.
edit:
na ongeveer 1 1/2 uur te staan knipperen is de P1 meter ineens constant groen :?
Ik herken het groene knipperen maar is random. Oorzaak onbekend, werking is ok. Ik heb 2 P1 dongles. Eentje waarde PIB mee gekoppeld is in het huis en een developer P1 voor mijn pruts / ontwikkel / test werk voor de Homewizard app voor de Homey. Tot op heden geen belemmerende functionaliteit opgemerkt anders dat de P1 "knippert".

• Olie_B_Bommel
Tebbie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:59:
[...]

Ik herken het groene knipperen maar is random. Oorzaak onbekend, werking is ok. Ik heb 2 P1 dongles. Eentje waarde PIB mee gekoppeld is in het huis en een developer P1 voor mijn pruts / ontwikkel / test werk voor de Homewizard app voor de Homey. Tot op heden geen belemmerende functionaliteit opgemerkt anders dat de P1 "knippert".
Behalve dan dat in de HW app bij de P1 staat dat die offline is en dat de batterijen met een geel bolletje staan met de vermelding dat de baterrijen geen internet hebben. Dat is echter pertinent onjuist. Ik kan in mijn Sophos router (proffessioneel spul) zien dat de P1 weldegelijk met het internet babbelt.

• EVfan
Olie_B_Bommel schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Behalve dan dat in de HW app bij de P1 staat dat die offline is en dat de batterijen met een geel bolletje staan met de vermelding dat de baterrijen geen internet hebben. Dat is echter pertinent onjuist. Ik kan in mijn Sophos router (proffessioneel spul) zien dat de P1 weldegelijk met het internet babbelt.
Hier nog iemand met een af en toe knipperende P1, die wel werkt, en PiB’s die handenvol keren per dag “schijnbaar” offline gaan, meestal voor heel korte tijd. Maar gewoon laden en ontladen. Soms knippert ook de LED op een (wisselend welke) batterij rood. Ook maar even.

Er is hier niets veranderd, en zoals al eerder gepost, is dit verschijnsel gestart sinds de laatste versie van de P1 meter firmware.

• Olie_B_Bommel
EVfan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:02:
[...]

Er is hier niets veranderd, en zoals al eerder gepost, is dit verschijnsel gestart sinds de laatste versie van de P1 meter firmware.
Klopt, hier ook niets veranderd en sinds de laatste P1 firmware update.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:04
EVfan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:02:
[...]

Hier nog iemand met een af en toe knipperende P1, die wel werkt, en PiB’s die handenvol keren per dag “schijnbaar” offline gaan, meestal voor heel korte tijd. Maar gewoon laden en ontladen. Soms knippert ook de LED op een (wisselend welke) batterij rood. Ook maar even.

Met mijn oude P1-G1 (kun je opzoeken in de HW app) had ik de laatste maanden alleen maar problemen zoals jij ze ook beschrijft. Ik heb sinds 10 dagen een nieuwe P1-21 en alle problemen zijn over.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• EVfan
winwiz schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Met mijn oude P1-G1 (kun je opzoeken in de HW app) had ik de laatste maanden alleen maar problemen zoals jij ze ook beschrijft. Ik heb sinds 10 dagen een nieuwe P1-21 en alle problemen zijn over.
@winwiz

Dank voor je tip, ik heb ook een P1-G1.

Als ik de beschrijving van de beta update hierboven lees is dat voor mij van toepassing: 4 PiB’s en 2 displays. Kennelijk “a little too much” voor de P1 meter oude stijl?

Maar nieuwe P1 meter, data overzetten?

[ Voor 19% gewijzigd door EVfan op 22-06-2026 18:04 ]

• winwiz
EVfan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:00:
[...]

@winwiz

Dank voor je tip, ik heb ook een P1-G1.

Als ik de beschrijving van de beta update hierboven lees is dat voor mij van toepassing: 4 PiB’s en 2 displays. Kennelijk “a little too much” voor de P1 meter oude stijl?

Maar nieuwe P1 meter, data overzetten?
Ja dat is een dingetje heb het de dag dat ik hem kreeg meteen verzocht maar nog niets. Ga nog maar eens een verzoek doen nu

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:01
Die instabiele verbinding had ik ook met mijn oude P1 meter met typenummer P1-G1 was. Mijn nieuwe meter heeft een ander typenummer P1-RJ12 en die is heel stabiel.

Mocht je omschakelen noteer dan even het serienummer (MAC adres) uit de app van zowel de oude en nieuwe P1 meter. Verwijder dan de oude, installeer de nieuwe en geef aan HW in de chat aan dat je de gegevens wilt overzetten van de oude naar de nieuwe. Wizi zegt dat het niet nodig is, maar geef aan dat je een medewerker wilt spreken. Verstrek ook je 2 serienummers. Een dag later was mijn historische data overgezet.

Hebben degene met een instabiele verbinding ook de oude P1-G1. Ik heb overigens ook mijn p1 meter met een “RJ12 6P6C Female Panel Mount to 6P6C Male Extension Cable” op een gunstigere plek in de meterkast gehangen waardoor de verbinding nog beter werd.

[ Voor 10% gewijzigd door Sepio op 22-06-2026 18:10 ]

• winwiz
EVfan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:00:
[...]

@winwiz

Het display haalt zijn data vanaf HW zelf, niet rechtstreeks vanaf de P1 meter dus dat zou niet uit mogen maken.

• Olie_B_Bommel
Sepio schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:06:
Die instabiele verbinding had ik ook met mijn oude P1 meter met typenummer P1-G1 was. Mijn nieuwe meter heeft een ander typenummer P1-RJ12 en die is heel stabiel.

Mocht je omschakelen noteer dan even het serienummer (MAC adres) uit de app van zowel de oude en nieuwe P1 meter. Verwijder dan de oude, installeer de nieuwe en geef aan HW in de chat aan dat je de gegevens wilt overzetten van de oude naar de nieuwe. Wizi zegt dat het niet nodig is, maar geef aan dat je een medewerker wilt spreken. Verstrek ook je 2 serienummers. Een dag later was mijn historische data overgezet.

Hebben degene met een instabiele verbinding ook de oude P1-G1. Ik heb overigens ook mijn p1 meter met een “RJ12 6P6C Female Panel Mount to 6P6C Male Extension Cable” op een gunstigere plek in de meterkast gehangen waardoor de verbinding nog beter werd.
Ik heb de oude P1 meter, maar ben niet van plan om een nieuwe te kopen. Als je elke paar jaar een nieuwe P1 moet kopen omdat er nieuwe firmware is, is dat toch grote onzin.. Het heeft altijd goed gewerkt. Alleen na de laatste firmware update zijn de problemen gekomen. En zoals aangegeven de P1 meter en de batterijen zijn gewoon online. Dat kan ik in mijn router zien, zoals eerder aangegeven. Ook zie ik, dat wanneer de P1 meter groen knippert en in de HW app de batterijen een geel bolletje hebben, met de vermelding dat zij offline zijn, dat dat in wekelijkheid niet zo is. Dus waarom zou ik in vredesnaam een nieuwe P1 meter kopen? Het is gewoon een bug in de nieuwe software, wat HW moet oplossen.

• winwiz
winwiz schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:06:
[...]

Ja dat is een dingetje heb het de dag dat ik hem kreeg meteen verzocht maar nog niets. Ga nog maar eens een verzoek doen nu
Nogmaals het verzoek ingeschoten. Blijft hilarisch dat Wizi aangeeft dat je niets hoeft te doen en dat de data beschikbaar blijft en niet overgezet hoeft te worden. Gewoon als antwoord gegeven dit klopt niet de oude informatie is niet beschikbaar, daarna ging hij een ticket maken voor de menselijke helpdesk.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:27
Olie_B_Bommel schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:35:
[...]

edit:
Ik zit hier even mee te lezen, omdat ik nog wel P1 meter heb, en dat aan en uit knipperen led van de P1 meter is inderdaad gewoon een bug, welke bekend is bij HW en daar wordt aangewekt, die bevestiging heb ik van Eefje via de mail gekregen.( 15 juni)

• Olie_B_Bommel
ivo1969 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:55:
[...]

Ik zit hier even mee te lezen, omdat ik nog wel P1 meter heb, en dat aan en uit knipperen led van de P1 meter is inderdaad gewoon een bug, welke bekend is bij HW en daar wordt aangewekt, die bevestiging heb ik van Eefje via de mail gekregen.( 15 juni)
Veel dank voor je bericht! :)

Laten ze die bug maar oplossen. Niet handig.

Voor de mensen met dynamisch tarief. Zorg dat de PIB morgen de toch wel aardig geprijsde uren kan overbruggen. Bij mij staat laden en ontladen van de batterijen al ingepland. Te zien aan de groene en rode balkjes achter de uurtarieven.

Ik verwacht dat Slim laden hierbij gaat helpen. Al zal met NOM bij dit weer iedere batterij ook vol geraken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yblbI5WrFJJa2CrO_0U0ujBkZ9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJieRCzH5LSApL0LCiT0hRK0.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:23
Hier niets laden. Zon zal alles volsteken voor 0c.

Prijzen gaan hier tot net geen 0.8 EUR/kWh !!

Correctie ! Het zal tot 0.8799 EUR/kWh gaan !

[ Voor 19% gewijzigd door Holvoetn op 23-06-2026 07:09 ]

• TFX77
Devke schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:30:
Voor de mensen met dynamisch tarief. Zorg dat de PIB morgen de toch wel aardig geprijsde uren kan overbruggen. Bij mij staat laden en ontladen van de batterijen al ingepland. Te zien aan de groene en rode balkjes achter de uurtarieven.

Ik verwacht dat Slim laden hierbij gaat helpen. Al zal met NOM bij dit weer iedere batterij ook vol geraken.

[Afbeelding]
Helpt uiteraard met het terugverdienen van de HomeWizard Plug-In Batteries.

Vanaf 15 februari:
Nog steeds 12 euro per maand.
Ongeveer 144 euro per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdn0TViMOMG917sXnsAkw8wbQ8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TU4u5p5FAD1Hcg5sSMDwqbhN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4o2FAVxlprCiYc3VU5CsBosX744=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2qf3RwknwazhXuy9q30GgQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Holvoetn schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:44:
Hier niets laden. Zon zal alles volsteken voor 0c.

Prijzen gaan hier tot net geen 0.8 EUR/kWh !!
We vangen hier sws de opwek op. Daar waar opwek tekort schiet, halen we uit het net. Volgend jaar zal dat hier ongetwijfeld allemaal anders zijn.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:28
crryp schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:43:
ervaringsvraagje

Ik heb sinds gister een peblar laadpaal aangesloten en deze naast homeassistant en 3 hw accus laten communiseren met mijn p1 meter.

Nu heb ik ooit ergens gelezen dat teveel apparaten via de p1 api connectie problemen kan opleveren. Dit lijkt nu dus ook het geval gezien peblar of soms homeassistant niet kan verbinden

Ik heb nu homeassitant terug geschoeft qua calls dus minder update polling. Dit lijkt beter te gaan maar kreeg toch zo nu en dan nog een melding. Nu kan ik ook de cloudverbinding van de p1 uitzetten dit schijnt ook te helpen (maar dit is voor mijn hw app geschiedenis niet fijn en ook niet voor het display)

Nu kwam ik op het idee een tweede huis te maken en daar een nieuwe (tweede) p1 meter aan te hangen. Via de hw actieve splitter en deze puur voor mijn peblar te gebruiken.

Weet iemand of dit werkt 2 hw p1 meters op een en dezelfde slimme meter?
Hier de zelfde opzet, Home assistant, 3PIB's, Peblar (Bisunes) en alles gekoppeld met de HomeWizard P1 meter. Geen problemen.
Is je WIFI omgeving in orde?

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-06 09:47
Gisteren de update gekregen om slim dynamisch te laden.

Meteen aangezet uit nieuwsgierigheid. En momenteel zijn de accu's nog niet begonnen met laden.

Volle zon.

Straks geen negatieve energie prijs zo te zien. Ik ben zeer benieuwd wanneer ze beginnen met laden.

Prijs zakt nog 2 keer bij afnemen van de stroom dus ik ben wel zeer benieuwd.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
gasemans schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:30:
Gisteren de update gekregen om slim dynamisch te laden.

Meteen aangezet uit nieuwsgierigheid. En momenteel zijn de accu's nog niet begonnen met laden.

Volle zon.

Straks geen negatieve energie prijs zo te zien. Ik ben zeer benieuwd wanneer ze beginnen met laden.

Prijs zakt nog 2 keer bij afnemen van de stroom dus ik ben wel zeer benieuwd.
Als het goed is kun je in de app zien wanneer er ongeveer geladen gaat worden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMmafI63hABrJxidA3h0uSRS6go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJahpAZeKQNYDczmvzAvi2rs.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook nog niet begonnen, maar tegen 12uur zou hij moeten beginnen met laden.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 14:50
autoreverse schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:45:
Hier dynamisch contract en dynamische laadstrategie.

Na een aantal dagen gebruik van de dynamische slimme laadstrategie ben ik inmiddels tevreden over het resultaat.
Ik heb die strategie ook geprobeerd. Bij mij laadde de batterij op tot 87%, terwijl er nog genoeg zonneenergie van dak kwam. Dat vind ik raar. Heb hem weer teruggezet op nul op de meter.

• DJ

DJ

chantalcoolsma schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:39:
[...]

Ik heb die strategie ook geprobeerd. Bij mij laadde de batterij op tot 87%, terwijl er nog genoeg zonneenergie van dak kwam. Dat vind ik raar. Heb hem weer teruggezet op nul op de meter.
Ik heb begrepen dat dit komt omdat de voorspelling, op basis van je verbruik van de afgelopen tijd, is dat je de batterij in de nacht niet 100% leeg gebruikt voordat de zon weer op komt. Toen ik het testte in de eerste week dat het beschikbaar was zag ik dat ook, en op zich klopt het ook wel.

Ik heb 4 PiB's, en ik heb gemiddeld tussen de 30% en 40% over aan het einde van de ochtend. Dus voor mij zou hij in de avond ook maar tot 80% hoeven te laden. Hiermee wordt er ook een complete laad cyclus overgeslagen, want hij gaat niet naar 100% en ook niet naar 0%.

• winwiz
DJ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Hiermee wordt er ook een complete laad cyclus overgeslagen, want hij gaat niet naar 100% en ook niet naar 0%.
Ik weet niet of ze zo rekenen. Als je 1 dag 30% de volgende dag 40% en dag daarna 30% laadt zou best wel eens als een volledige laadcyclus kunnen tellen.

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-06 09:47
Hmm ben heel benieuwd.

Bij mij zou die dan inderdaad ook om 12 uur beginnen met laden.

Dat heeft die ook heel even gedaan tot 7% op beide batterijen.

En vervolgens weer gestopt. Ik ga het een week aankijken. Hoop wel de 100% elke keer te bereiken.

Kom niet de gehele nacht door met 2 momenteel. Maar ja het is natuurlijk ook experimenteren momenteel nog.

• winwiz
winwiz schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:36:
[...]

Nogmaals het verzoek ingeschoten. Blijft hilarisch dat Wizi aangeeft dat je niets hoeft te doen en dat de data beschikbaar blijft en niet overgezet hoeft te worden. Gewoon als antwoord gegeven dit klopt niet de oude informatie is niet beschikbaar, daarna ging hij een ticket maken voor de menselijke helpdesk.
De oude data is teruggezet. Ben er blij mee.

• chantalcoolsma
DJ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Ik heb begrepen dat dit komt omdat de voorspelling, op basis van je verbruik van de afgelopen tijd, is dat je de batterij in de nacht niet 100% leeg gebruikt voordat de zon weer op komt. Toen ik het testte in de eerste week dat het beschikbaar was zag ik dat ook, en op zich klopt het ook wel.

Ik heb 4 PiB's, en ik heb gemiddeld tussen de 30% en 40% over aan het einde van de ochtend. Dus voor mij zou hij in de avond ook maar tot 80% hoeven te laden. Hiermee wordt er ook een complete laad cyclus overgeslagen, want hij gaat niet naar 100% en ook niet naar 0%.
Thanks. Ik ga het eens een week aankijken met slim met dynamisch tarief.
Ook voor mogen kansen voor de PIB als je dynamisch zit. Dit geeft wel aan hoeveel energie we verbruiken met zn allen. Oef. Ik ga inzetten op netsupport. Onze eigen airco draait dan op opwek / levering uit de batterij. Overige kan naar de buren met airco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQYQ7XEVTm0QCck8Nb9zQE5VP6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXx0AMsIQOgqSGvx7UCbOy1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Devke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:21:
Ook voor mogen kansen voor de PIB als je dynamisch zit. Dit geeft wel aan hoeveel energie we verbruiken met zn allen. Oef. Ik ga inzetten op netsupport. Onze eigen airco draait dan op opwek / levering uit de batterij. Overige kan naar de buren met airco.

[Afbeelding]
Wat dit duidelijk toont is dat Dynamische tarieven lang niet zo voordelig zijn als veel mensen denken als je dit vergelijkt met de tarieven van een vast contract.

Allleen in die 5 uur zit je onder de prijs van een contract van 25 cent (mijn 3jarig contract) en rekeninghoudend met de opslag die meestal wordt toegepast op Dynamisch tarieven door de leveranciers praat je over ca 3 cent. De andere uren ben je (veel) duurder uit als je in die uren van het net afneemt.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-06 20:22

PeteSplit

ik weet het niet

Devke schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:21:

[Afbeelding]
Ik heb alleen een homewizard batterij en die kan niet ontladen naar het net. Ik ben dus afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen. Ik heb de zonnepanelen op zuid en die brengen na 19u al weinig meer op.
Ik probeer dan maar zo min mogelijk van het net te laden en de batterij zet ik dan op discharge only. :'(

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• Holvoetn
hanev001 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Wat dit duidelijk toont is dat Dynamische tarieven lang niet zo voordelig zijn als veel mensen denken als je dit vergelijkt met de tarieven van een vast contract.

Allleen in die 5 uur zit je onder de prijs van een contract van 25 cent (mijn 3jarig contract) en rekeninghoudend met de opslag die meestal wordt toegepast op Dynamisch tarieven door de leveranciers praat je over ca 3 cent. De andere uren ben je (veel) duurder uit als je in die uren van het net afneemt.
Ja en neen.

(opgelet: ik spreek vanuit de Belgische context met een compleet eigen gebouwde automatisatie in HA)
Meestal als de prijzen zo hoog zijn, is er meer dan voldoende zon. Batterijen worden dan voor nul en noppes volgeladen vanuit het dak.
Wat interesseren mij die prijzen dan als het toch grotendeels vanuit de batterijen afgedekt wordt (ik zit tegenwoordig aan minder dan 1 kWh afname van het net op 24h) ?
Uiteraard ga ik er wel op letten om net tijdens die dure uren niet vanalles tegelijk aan te zetten (maar de airco bijkomend gebruiken, dat gaat nog wel, dat kan de batterij nog aan).

Op dagen waar de prijzen écht naar beneden gaan, dan kan je er ook echt profijt uithalen.
Met een vast/variabel contract ga je dan niet kunnen.

• Holvoetn
PeteSplit schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:35:
[...]

Ik heb alleen een homewizard batterij en die kan niet ontladen naar het net. Ik ben dus afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen. Ik heb de zonnepanelen op zuid en die brengen na 19u al weinig meer op.
Ik probeer dan maar zo min mogelijk van het net te laden en de batterij zet ik dan op discharge only. :'(
Waarom zet je die dan op discharge only ? Die gaan niet laden van het net hoor als je dat niet aanstuurt.

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

Holvoetn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:39:
[...]

Waarom zet je die dan op discharge only ? Die gaan niet laden van het net hoor als je dat niet aanstuurt.
De batterij laad alleen op overschot van de zonnepanelen. Als er overschot is en de prijs is hoog, wil ik zoveel mogelijk terug leveren van de zonnepanelen en dus niet laden. Ik doe dit eigenlijk altijd tijdens de ochtend en avond piek, dan levert het mij een beetje geld op en ik ondersteun de wijk. :+

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• Holvoetn
Ach ja dat is waar ook, jullie krijgen er nog "iets" voor terug voor die injectie.

Nog 6 maanden :)

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

Holvoetn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:45:
Ach ja dat is waar ook, jullie krijgen er nog "iets" voor terug voor die injectie.

Nog 6 maanden :)
Nou, daarna ook, maar dan zonder 11 cent energie belasting.
Dus met die prijzen van morgen, krijg je nog veel centen voor je stroom.
Alleen moet je wel de middelen hebben, om na 19u stroom terug te leveren. :+

Holvoetn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:38:
[...]

Ja en neen.

(opgelet: ik spreek vanuit de Belgische context met een compleet eigen gebouwde automatisatie in HA)
Meestal als de prijzen zo hoog zijn, is er meer dan voldoende zon. Batterijen worden dan voor nul en noppes volgeladen vanuit het dak.
Wat interesseren mij die prijzen dan als het toch grotendeels vanuit de batterijen afgedekt wordt (ik zit tegenwoordig aan minder dan 1 kWh afname van het net op 24h) ?
Uiteraard ga ik er wel op letten om net tijdens die dure uren niet vanalles tegelijk aan te zetten (maar de airco bijkomend gebruiken, dat gaat nog wel, dat kan de batterij nog aan).

Op dagen waar de prijzen écht naar beneden gaan, dan kan je er ook echt profijt uithalen.
Met een vast/variabel contract ga je dan niet kunnen.
Als je de overige uren door kunt komen met zonopbrengest of wat je tegn het laagste tarief in de batterij hebt geladen klopt wat je zegt. Niet iedereen heeft dat en die mensen zijn toch echt een stuk slechter af met dit soort tarieven.

Je hebt gelijk dat er ook dagen zullen zijn dat de tarieven lager liggen en dan moet je dus naar gemiddelde waarde gaan kijken. Helaas kijken veel mensen alleen maar de dagen met lage pijzen maar beseffen ze niet dat dit snel kan worden te niet gedaan door een aantal dagen met hoge prijzen. Gevolg is dat mensen zich rijk rekenen en pas later (te laat) tot de ontdekking komen dat hun voordeel niet zo hoog is als gedacht of als ze echt pech hebben zelfs duurder uit zijn.

• Holvoetn
Daar heb je 100% gelijk in.
Uiteraard moet het volledige plaatje bekeken worden en uiteraard is het niet ALTIJD voor iedereen de beste keuze.
Maar als je de nodige opslagcapaciteit hebt om een groot deel van je dagverbruik af te dekken, dan is het (mits automatisatie, eigen of van leverancier) meestal wel de beste keuze.

Dat is ook waar dat dynamisch tarief eigenlijk voor dient. Om je te verplichten je afname te _verschuiven_ in de tijd. Niet alleen uitstellen, echt verschuiven. Dus heb je batterijen nodig om dat te kunnen doen.

• TFX77
[...]

Ik zit gemiddeld op 0,19 euro/19 cent per kWh. Dat redt jij niet met je vaste contract. Met mijn Plug-In Batteries merk ik hier niets van en ik verdien ze daardoor ook sneller terug dan mensen met een vast contract.

• DJ

DJ

[...]

Als je zonnepanelen en één of meerdere PiB's (of vergelijkbare oplossingen) hebt, dan is dit geen probleem. Mijn gemiddelde stroom tarief over de maand mei was 7,44ct / kWh. Deze maand is het nu 20,5ct / kWh. In mei waren er twee weekenden waarin het tarief negatief was, vandaar.

Over het jaar gezien (6 maanden tot nu toe dus) heb ik een gemiddeld tarief van 22,39ct / kWh.

Dit allemaal bij Zonneplan.

Dus, een dynamisch tarief is geen enkel probleem, mist je er je huis op afsteld => zonnepanelen en wat opslag (PiB's bijvoorbeeld).

PeteSplit schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:35:
[...]

Hier kan ik wel terugleveren, andere merk ernaast. Maar 0 op de meter houden met de PIB is een prima oplossing. Ik zou idd niet bij gaan laden op die tarieven. Terugleveren wat kan (panelen).

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

Ik zit nu een paar maanden bij Zonneplan en vind de gemiddelde maand tarieven per kWh best laag.
De maand Mei met de negatieve prijzen geeft wel hele aparte bedragen.
Ik ben wel benieuwd hoe dat er in de winter uit gaat zien.
De homewizard batterij doet zijn werk goed gedurende 8 maanden. In de 4 winter maanden is dat anders en omdat ik ook een warmtepomp heb, zullen de kosten er heel anders uit zien dan nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3_lp51Q84Ta1n4DKWp1E1jG2Uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OY7Lh7eFiEm5HK1PXWN0wusM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik verwacht 8 maanden -30 euro opbrengst en gedurende de 4 winter maanden 120 euro kosten per maand :)

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 23-06-2026 14:23 ]

chantalcoolsma schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:15:
Thanks. Ik ga het eens een week aankijken met slim met dynamisch tarief.
Als je vanavond en morgenavond tussen 19:00 en 00:00 maar doorkomt met je PiB('s). Dat zijn forse pieken van € 0,93 resp € 1,22 per kWh!

Ik ben toch wel heel blij met mijn vier stuks PiB, ik hoef beide avonden deze bedragen niet te betalen :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 19:53
TFX77 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:56:
[...]

Ik zit gemiddeld op 0,19 euro/19 cent per kWh. Dat redt jij niet met je vaste contract. Met mijn Plug-In Batteries merk ik hier niets van en ik verdien ze daardoor ook sneller terug dan mensen met een vast contract.
Voor 2026-03 tm 2027-03 nog een vast contract kunnen afsluiten bij BudgetEnergie voor €0,185 en gas €1,122. Zelfs de dynamische stroomprijs, morgen 24-6, gaat mijn gasprijs inhalen 8)7

• chantalcoolsma
JeroenH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Als je vanavond en morgenavond tussen 19:00 en 00:00 maar doorkomt met je PiB('s). Dat zijn forse pieken van € 0,93 resp € 1,22 per kWh!

Ik ben toch wel heel blij met mijn vier stuks PiB, ik hoef beide avonden deze bedragen niet te betalen :)
Dat zeker! Ik heb nu 1 PiB en vanochtend had ik nog zo'n 16% over (Gisterochtend 20%). Zo goed als zelfvoorzienend volgens HA.

• TFX77
eovermeer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:05:
[...]

Voor 2026-03 tm 2027-03 nog een vast contract kunnen afsluiten bij BudgetEnergie voor €0,185 en gas €1,122. Zelfs de dynamische stroomprijs, morgen 24-6, gaat mijn gasprijs inhalen 8)7
Ik kom door mijn Plug-In Batteries en EV ook nog veel lager uit dan 19 cent, aangezien ik vanaf december dynamisch heb. Dus net de dure maanden achter de rug. Geloof me een vast contract met die prijs vind niemand meer. Sowieso een erg laag tarief voor maart van dit jaar. Vast een Consumentenbond of Eigen huis actie.

• Canis Lupus
  • Laatst online: 23:15

Canis Lupus

Vosbot

Net maar even klein HA script gemaakt dat met 1 druk op de knop de 2 batterijen voor 1 uur op NOM zet, en daarna automatisch weer naar Slim laden schakelt.
Met de prijzen van vanavond wil ik gewoon dat hij voor 100% vol zit, dat is me meer waard dan paar cent van teruglevering naar het net :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW0C5HImMSxBZ9AspUYs0JZEaGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h3WvjPHV5SrbpDEDfBR9J1uC.png?f=fotoalbum_large

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-06 19:53
TFX77 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:13:
[...]

Ik kom door mijn Plug-In Batteries en EV ook nog veel lager uit dan 19 cent, aangezien ik vanaf december dynamisch heb. Dus net de dure maanden achter de rug. Geloof me een vast contract met die prijs vind niemand meer. Sowieso een erg laag tarief voor maart van dit jaar. Vast een Consumentenbond of Eigen huis actie.
Inderdaad een VEH actie en vanaf 2027-04 op zoek naar een dynamisch contract.

• TFX77

Dat helpt niet.

Iemand die dit herkent?
Ik ben beta tester met HW-P1-G1 op 6.0501 en de Batterijen verliezen vandaag meerdere malen de verbinding met de P1 meter. Ik ga dit ook melden bij HomeWizard via Wizi.

• Plompie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06 11:32
JeroenH schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Zie de prijspieken idd. Wat ik alleen niet begrijp is waarom met zulke pieken vanaf 20.00 (of eigenlijk 19.00), SlimLaden pas om 21:00 gaat ontladen?

Zien meer mensen dit gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Icq0pxlarWYk2TFFL_ee63_7stg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EjMKAS02RhLTTVi8SrOmZRqw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0Sgedck-nbCpx9GObIP9jPI660=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eJSS754FUd4vIT30ZPgwSWiD.png?f=fotoalbum_large
Plompie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:00:
[...]

Zie de prijspieken idd. Wat ik alleen niet begrijp is waarom met zulke pieken vanaf 20.00 (of eigenlijk 19.00), SlimLaden pas om 21:00 gaat ontladen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan zet je het om 19:00 op nom. Heel simpel toch.

• Canis Lupus
  • Laatst online: 23:15

Canis Lupus

Vosbot

GL007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:10:
[...]
Dan zet je het om 19:00 op nom. Heel simpel toch.
Dan hadden ze het "Simpel laden" ipv "Slim laden" moeten noemen ;)

Bij mij staat hij ook pas op verwachte ontlading na 23:00...
Ik kijk het vanavond vanaf 19.00 uur even aan, als hij langer dan 15-20 mins dingen uit net gaat halen, schakel ik hem ook op NOM, maar is nog wel verbeterpuntje dan :P

[ Voor 33% gewijzigd door Canis Lupus op 23-06-2026 16:18 ]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• Holvoetn
GL007 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:10:
[...]

Dan zet je het om 19:00 op nom
Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn van een automatisatie, om dat elke dag te moeten gaan babysitten ?

Dit is dus ook 1 van die redenen waarom ik vrij snel van Slim Laden terug naar mijn eigen HA automatisatie ben gegaan.
1) ik weet perfect waarom wat gebeurt. Niet gokken, geen vage uitleg. Alle details beschikbaar.
2) ik moet er eigenlijk niet naar kijken (maar ik doe het af en toe nog altijd wel om te zien of die wel degelijk doet wat ik in gedachten had en de laatste weken is het toch redelijk "smooth sailing")
Holvoetn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:17:
[...]

Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn van een automatisatie, om dat elke dag te moeten gaan babysitten ?

Dit is dus ook 1 van die redenen waarom ik vrij snel van Slim Laden terug naar mijn eigen HA automatisatie ben gegaan.
1) ik weet perfect waarom wat gebeurt. Niet gokken, geen vage uitleg. Alle details beschikbaar.
2) ik moet er eigenlijk niet naar kijken (maar ik doe het af en toe nog altijd wel om te zien of die wel degelijk doet wat ik in gedachten had en de laatste weken is het toch redelijk "smooth sailing")
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aim9L4ZQFdFBArjig5zSjtKwxOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVi06IYhdkRNTwN3ZRqEYmIR.jpg?f=fotoalbum_large Als je naar de netspanning kijkt dan zie ik in onze wijk dat spanning vanaf 16:30 uur steeds verder in elkaar zakt tot aan 21:00 uur en over dag door zonne panelen vanaf 08:00 uur de spanning stijgt tot 238VAC.

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:41
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij lijkt dat best aardig te gaan, netjes vanaf 19:00 ontladen (alleen vanochtend begon 'ie al om 10:00 en hield ik 'm handmatig even tegen, om 12:00 pas weer verder).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fia5tys.png

Als 'ie vanaf 11:00 of 12:00 begint en tussen 19:00 en 23:00 ontlaadt ben ik tevreden.

• EVfan
TFX77 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:31:
[...]

Ik ben beta tester met HW-P1-G1 op 6.0501 en de Batterijen verliezen vandaag meerdere malen de verbinding met de P1 meter. Ik ga dit ook melden bij HomeWizard via Wizi.
Heb het zojuist ook gemeld voor de versie 6.04.05.

De beta versie die je test beloofde verbeterde stabiliteit, kennelijk niet gelukt :-(

• EVfan
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Plompie

Ik herken dat gedrag niet, is de afgelopen 3 weken ook niet voorgekomen dat ik met voldoende volle batterijen stroom van het net haalde, tenzij bij lagere tarieven dan voor de geplande periode. ‘s Avonds en ‘s nachts ontlaad de batterij feitelijk volgens NOM principe. Maar mijn PV levert bij het huidige weer tot 20.30 uur (meer dan) voldoende vermogen om de batterijen niet aan te hoeven spreken, dat gebeurt pas vanaf die tijd. Kortom, met de tarieven als vandaag en morgen gaat er nog een respectabele hoeveelheid PV naar het net. Totdat de batterijen het huis verbruik afdekken.

Heel tevreden met de PiB’s haalt me veel denk en “niet vergeten” werk uit handen (als niet HA of Homey gebruiker).

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:01
Canis Lupus schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:16:
[...]
Dan hadden ze het "Simpel laden" ipv "Slim laden" moeten noemen ;)

Bij mij staat hij ook pas op verwachte ontlading na 23:00...
Ik kijk het vanavond vanaf 19.00 uur even aan, als hij langer dan 15-20 mins dingen uit net gaat halen, schakel ik hem ook op NOM, maar is nog wel verbeterpuntje dan :P
Welke variant van slim laden kies je? Ik heb hem op wijk vriendelijk gezet ook al heb ik een dynamisch contract.

Dat manifesteert zich bij mij als volgt. Het is dezelfde ervaring als nul op de meter. ‘S avonds zo vol mogelijk voor de volgende dag en zelf bij afname je accu gebruiken.

Het verschil is dat hij ‘s ochtends wacht met laden omdat er dan in de wijk een tekort is aan energie. Het voordeel is dat je dan ook nog een prima terugleververgoeding krijgt. Om 10:45 besluit hij te gaan laden. Dit komt goed uit want dan is het aanbod in de wijk hoog en krijg je ook nog nauwelijks een vergoeding voor het terugleveren of kost het je zelfs geld.

Eind van de dag zit de accu vol en als de zonnepanelen niet voldoende meer opbrengen om mijn huis van energie te voorzien gaat de accu weer bijspringen.

Dit heb ik al weken aanstaan en bevalt me uitstekend. Twee keer op hele grauwe dagen heb ik bij laag tarief aangegeven dat hij de accu’s moest volladen van het net. Dat was toen de prijs laag was en de avond veel duurder zou zijn en mijn accu’s de nacht niet konden overbruggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWO4qV5HyY7arZoNVJzyUv-d0Bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHTkwJsiUWo7EiSLZPrmiVsa.jpg?f=fotoalbum_large

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Volle PIB en zonnepanelen staan nog lekker terug te leveren nog met 1000-2000W tegen 54 cent/kWh.

Twee wasjes gedraaid en de vaatwasser vandaag en toch ook nog 3 euro terug te ontvangen op dit moment. En daar komt zo dus nog wat bij. En wanneer de zon bijna weg is, neemt de PiB het over en merk ik dus niets van die 80+ cent/kWh voor afname die straks twee uur lang geldt. Zelfde trucje morgen weer als de tarieven ruim boven de euro komen.

In zowel april, mei en juni tot nu toe fors meer terug ontvangen dan vooraf geraamd. Inmiddels dus al een aardige buffer kunnen opbouwen voor de de duurdere maanden later in het jaar en die blijft voorlopig nog wel even groeien.

Ik vind het wel leuk, die combinatie dynamisch/zonnepanelen/plug in battery. :)

Nou was ik al gewend om grootverbruikers zoveel mogelijk midden op de dag aan te zetten, dus voor mij persoonlijk vergt het weinig aanpassingen om het dynamisch te optimaliseren. En Slim Laden van Homewizard maakt het nog een stukje beter. Maar als ik de podcast van een tijdje terug van Groene Nerds mag geloven, ben je gemiddeld zelfs zonder pib nog steeds goedkoper uit met een dynamisch contract.

Hoe dan ook, ik vind het leuk om te zien dat die kleine pib zoveel impact heeft t.o.v. de vooraf ingeschatte ramingen van mijn energieleverancier (die gek genoeg nooit gevraagd heeft of ik een thuisaccu oid had) die een stuk lager waren dan alle vaste of variabele opties die ik verder kon kiezen op dat moment.
Knurt schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:24:
Volle PIB en zonnepanelen staan nog lekker terug te leveren nog met 1000-2000W tegen 54 cent/kWh.

Twee wasjes gedraaid en de vaatwasser vandaag en toch ook nog 3 euro terug te ontvangen op dit moment. En daar komt zo dus nog wat bij. En wanneer de zon bijna weg is, neemt de PiB het over en merk ik dus niets van die 80+ cent/kWh voor afname die straks twee uur lang geldt. Zelfde trucje morgen weer als de tarieven ruim boven de euro komen.

In zowel april, mei en juni tot nu toe fors meer terug ontvangen dan vooraf geraamd. Inmiddels dus al een aardige buffer kunnen opbouwen voor de de duurdere maanden later in het jaar en die blijft voorlopig nog wel even groeien.

Ik vind het wel leuk, die combinatie dynamisch/zonnepanelen/plug in battery. :)

Nou was ik al gewend om grootverbruikers zoveel mogelijk midden op de dag aan te zetten, dus voor mij persoonlijk vergt het weinig aanpassingen om het dynamisch te optimaliseren. En Slim Laden van Homewizard maakt het nog een stukje beter. Maar als ik de podcast van een tijdje terug van Groene Nerds mag geloven, ben je gemiddeld zelfs zonder pib nog steeds goedkoper uit met een dynamisch contract.

Hoe dan ook, ik vind het leuk om te zien dat die kleine pib zoveel impact heeft t.o.v. de vooraf ingeschatte ramingen van mijn energieleverancier (die gek genoeg nooit gevraagd heeft of ik een thuisaccu oid had) die een stuk lager waren dan alle vaste of variabele opties die ik verder kon kiezen op dat moment.
De 1e keer dat ik prijzen richting de 50 ct zag gaan schrok ik ook. Maar het is zo relatief allemaal. Vanmiddag rond de 20 ct kunnen vullen om nu tegen 90 (inclusief bonus Zonneplan) weer te kunnen inzetten voor eigen verbruik en net support. Dynamisch i.c.m. PIBS pakt hier vele malen beter uit dan op een vast/variabel contract. Dit soort tarieven zie ik echt als kans de PIB weer een stukje sneller terug te verdienen. Ik denk dat we dit deze week nog wel een paar x gaan zien.

Pagina: 1 ... 279 ... 281 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2