Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik weet niet of gerelateerd. Maar sinds enkele weken(?), elke keer als ik in de app kijk zie ik een oranje bolletje specifiek bij de watermeter met de melding dat deze offline is. Maar de watermetingen komen wel gewoon door ..Devke schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:45:
Merkwaardig issue. Toen mijn PIBS bij mij stonden had ik regelmatig het probleem dat mijn watermeter rood stond te knipperen. Opnieuw verbinden en het ging weer een tijdje goed. Nu staan de batterijen even ter lering en vermaak bij mijn Pa. Hij heeft nu hetzelfde probleem. Een watermeter die zijn verbinding verliest. Het frappante is dat het bij mij weg is sinds de batterijen niet hier in huis staan. Herkennen meer mensen dit ook?
Normaal zou ik het melden op de github pagina voor ons beta testers maar alle issues zijn daar gesloten.
@DCSBL
Ik heb ook 2 pibs en een watermeter maar heb het hier nog niet gezien. Nu kijk ik niet zo heel vaak in de app, 1 a 2 keer per dag hooguit, soms ook een dag of wat niet maar nog nooit een wegvallende verbinding of oranje status gezien bij de watermeter.Devke schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:45:
Merkwaardig issue. Toen mijn PIBS bij mij stonden had ik regelmatig het probleem dat mijn watermeter rood stond te knipperen. Opnieuw verbinden en het ging weer een tijdje goed. Nu staan de batterijen even ter lering en vermaak bij mijn Pa. Hij heeft nu hetzelfde probleem. Een watermeter die zijn verbinding verliest. Het frappante is dat het bij mij weg is sinds de batterijen niet hier in huis staan. Herkennen meer mensen dit ook?
Normaal zou ik het melden op de github pagina voor ons beta testers maar alle issues zijn daar gesloten.
@DCSBL
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ik heb zowat alles van HW en het enige apparaat wat nog wel eens verbinding verliest is de display, die herstelt dan ook vaak weer vanuit zichzelf. Vroeger kwam het nog wel eens voor dat de helft, voornamelijk sockets, opeens hun verbinding kwijt waren, echter de afgelopen maanden is het behoorlijk stabiel *klopt op hout*. Ik maak gebruik van TP-Link Omada apparatuur met een AP per verdieping.Devke schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:45:
@DCSBL
Hij is dan echt weg. Rood knipperende led ring.fxs81 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:10:
[...]
Ik heb ook 2 pibs en een watermeter maar heb het hier nog niet gezien. Nu kijk ik niet zo heel vaak in de app, 1 a 2 keer per dag hooguit, soms ook een dag of wat niet maar nog nooit een wegvallende verbinding of oranje status gezien bij de watermeter.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Hier qua HW spullen heb ik P1, 2 pibs, 1 fase kWh meter, display en watermeter maar ik heb nooit verbindingsproblemen voor zover ik weet. Wel beta-tester, alles op de laatste firmware. Ziggo modem in bridge, Asus router waar alles op zit, geen gastnetwerk, gewoon een beetje Henk en Ingrid zeg maar qua settings. Ook geen vaste ip adressen. Geen repeaters of boosters. (klopt ff af...) Hopelijk blijft dat ook zo, ben dan ook erg tevreden over HW (buiten het Goodwe debacle om dan maargoed, je kan niet altijd 6 gooien). Ook HA maar tot nu toe alleen om te monitoren, ben al wel begonnen aan de diverse automations maar moet er nog eens goed voor gaan zitten, wil wel klaar zijn dat de omvormer straks niet terug gaat leveren na de saldering, is een hoop over te vinden ook voor Goodwe dus dat zal ook wel gaan lukken tegen die tijd en anders hebben we altijd nog TweakersDevke schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:52:
[...]
Hij is dan echt weg. Rood knipperende led ring.
En om ook on topic te blijven, de pibs staan lekker te laden nu. Airco draait in de woonkamer samen met 2 convector kacheltjes boven dus valt me niets tegen, mooie dag wel zo, hopelijk blijft het zonnetje nog ff schijnen.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
1.0701? Via welk kanaal is dat want die versie is niet via het beta kanaal beschikbaarpimk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:40:
[...]
Ik draai inmiddels 1.0701 en kan helaas melden dat dergelijke notificaties NIET uit de batterij komen.
Ook de app doet hier niets, en inderdaad zou dat ècht wel moeten.
Installatie status in de app voor de batterij is nu groen.
En ik zie dat hij nu aan het laden is.
Benieuwd naar de werking nu.
Iig mooie dag om te beginnen. Zon schijnt lekker. Dus moet nog wat kunnen laden vandaag.
Verder even kijken naar de integratie met homey.
iig blij met de snelle service.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
To be honest; gewoon via de gebruikelijke 3 stipjes en check for update.Gti2050 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:54:
[...]
1.0701? Via welk kanaal is dat want die versie is niet via het beta kanaal beschikbaar
En nu ik het nogmaals check; de werkende heeft 1.0503, de batterij met E400 en E422 klachten heeft die 1.0701
Kun je daar eens een screen van posten? Versie 1.0701 is namelijk niet "officieel" uit of in beta beschikbaar.pimk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:17:
[...]
To be honest; gewoon via de gebruikelijke 3 stipjes en check for update.
En nu ik het nogmaals check; de werkende heeft 1.0503, de batterij met E400 en E422 klachten heeft die 1.0701
Bijzonder ik heb drie batterijen en alle drie zitten in het beta programma maar geen nieuwe firmware beschikbaar.pimk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:17:
[...]
To be honest; gewoon via de gebruikelijke 3 stipjes en check for update.
Devke schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:36:
[...]
Kun je daar eens een screen van posten? Versie 1.0701 is namelijk niet "officieel" uit of in beta beschikbaar.
:strip_exif()/f/image/FnFHO830eu3YleQR8rToCxqD.jpg?f=fotoalbum_large)
AUB (ik heb wel geprobeerd mijn WiFi netwerk te blurren)
Je ziet hier ook het issue dat ik al tijden probeer op te lossen, die safety restriction reset. Ik heb ooit even die beveiliging eraf gehaald als proof of concept, en er dus weer op gezet. Sindsdien klagen beide batterijen. Voor geen enkele reden dus meer....
Irritant, geen groot probleem, maar wel fijn als ook dat irritante oranje bolletje ooit gaat verdwijnen
[ Voor 21% gewijzigd door pimk op 02-02-2026 17:40 ]
Grappig dit. Deze is in de beta niet eens voorbij gekomen en verder dan 1.0503 zijn we ook niet. Ik denk dat hier iets niet goed gaat, maar wat???pimk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:34:
[...]
[Afbeelding]
AUB (ik heb wel geprobeerd mijn WiFi netwerk te blurren)
Was 1.0503 niet de update waarmee ook de firmware van de omvormer werd gewijzigd. Mogelijk dat daar iets me mis is gegaan. Dit lijkt me echt een zaak die door HW zal moeten worden aangepakt.Devke schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:41:
[...]
Grappig dit. Deze is in de beta niet eens voorbij gekomen en verder dan 1.0503 zijn we ook niet. Ik denk dat hier iets niet goed gaat, maar wat???
Tijdje geleden was hier of op github een betatester die interne testversies kreeg omdat hij op een oude lijst stond. Kan zoiets hier ook spelen? @DCSBLDevke schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:41:
[...]
Grappig dit. Deze is in de beta niet eens voorbij gekomen en verder dan 1.0503 zijn we ook niet. Ik denk dat hier iets niet goed gaat, maar wat???
4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery
Wat ik teruggevonden heb is dat 1.0502 alleen bedoeld was om de omvormer te upgraden:hanev001 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:45:
[...]
Was 1.0503 niet de update waarmee ook de firmware van de omvormer werd gewijzigd. Mogelijk dat daar iets me mis is gegaan. Dit lijkt me echt een zaak die door HW zal moeten worden aangepakt.
The new inverter firmware is compatible with all firmware releases so far. The only job of version 1.0502 was to install the new inverter firmware. Met compatible in deze zin wordt mijn inziens de batterij firmware bedoeld.
Daarna hebben we een "rollback" gehad naar 1.0406 : We fixed a bug that could trigger error E118. This error means the battery detected it was unable to operate due to hardware issues. This version resolves that.
What about 1.0502?
Due to the importance of this release, we based this fix on the firmware currently used by most batteries. We do not want to rush the rollout of version 1.0502. 1.0502 will be replaced by a new release after we have rolled out 1.0406. Om vervolgens naar 1.0503 te stappen. Daarna zijn er geen beta's meer aangeboden.
Klopt maar die rollback werd gedaan voordat voor veel batterijen die omvormer update was uitgevoerd. 1.0503 was dus in feiten 1.0502 in de herhaling na die E118 fix.Devke schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:09:
[...]
Wat ik teruggevonden heb is dat 1.0502 alleen bedoeld was om de omvormer te upgraden:
The new inverter firmware is compatible with all firmware releases so far. The only job of version 1.0502 was to install the new inverter firmware. Met compatible in deze zin wordt mijn inziens de batterij firmware bedoeld.
Daarna hebben we een "rollback" gehad naar 1.0406 : We fixed a bug that could trigger error E118. This error means the battery detected it was unable to operate due to hardware issues. This version resolves that.
What about 1.0502?
Due to the importance of this release, we based this fix on the firmware currently used by most batteries. We do not want to rush the rollout of version 1.0502. 1.0502 will be replaced by a new release after we have rolled out 1.0406. Om vervolgens naar 1.0503 te stappen. Daarna zijn er geen beta's meer aangeboden.
Ik heb 3 HomeWizard pib’s en 1 Marstek Venus E 3.0. Die van HW draaien op Nul-modus en Marstek op AI Optimizatiom (Dynamisch - Nordpool) zonder aansturing van Homey of Home Assistant.
Hoe kan ik controleren, voorkomen en/of maakt het wat uit dat als de Marstek op goedkope momenten gaat opladen hij eerst de HW pib’s leeg trekt.
Als HW straks Dynamisch ondersteund gaan ze dan niet eerst elkaar leegtrekken?
Je zal dit probleem altijd houden zonder Homey of Home Assistant. Ze weten niet van elkaar waar de stroom vandaan komt en dus blijft het risico dat ze elkaar opladen/leegtrekken.Xelation schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:35:
Even een dummy vraag 🥸
Ik heb 3 HomeWizard pib’s en 1 Marstek Venus E 3.0. Die van HW draaien op Nul-modus en Marstek op AI Optimizatiom (Dynamisch - Nordpool) zonder aansturing van Homey of Home Assistant.
Hoe kan ik controleren, voorkomen en/of maakt het wat uit dat als de Marstek op goedkope momenten gaat opladen hij eerst de HW pib’s leeg trekt.
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Waarom geen HA gebruiken? Je hebt het draaien op je NAS. Zo lees ik in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84297382Xelation schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:35:
Even een dummy vraag 🥸
Is meer tijdsgebrek met kids maar ook onkunde. Dit weekend eerst even vogelen met SlimLaden van Roedi in Homey. Erna weer een poging wagen met HA. Bij het in HA het standaard Energie Dashboard instellen twijfel ik al of ik de juiste opties heb gekozen 😅Prisma16 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:38:
[...]
Waarom geen HA gebruiken? Je hebt het draaien op je NAS. Zo lees ik in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84297382
Ok dus je hebt Homey, dan zou ik weinig moeite in HA stoppen.Xelation schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:49:
[...]
Is meer tijdsgebrek met kids maar ook onkunde. Dit weekend eerst even vogelen met SlimLaden van Roedi in Homey. Erna weer een poging wagen met HA. Bij het in HA het standaard Energie Dashboard instellen twijfel ik al of ik de juiste opties heb gekozen 😅
Eenvoudig kan je al een standby op de Plugin Battery zetten (zonder de SlimLaden app).
Die SlimLaden app is mooi maar vergt nog veel configuratie kennis en tijd omdat er heeeeeel veel knopjes en settings zijn.
Ik heb nu alleen een zero-charge only voor de PIB (tussen 5am en 5pm) en op basis van dure uren (net voor de avond) op zero mode.
Daarmee zal je al eenvoudig de Marstek kunnen omzeilen want daarom voorkom je dat de PIB gaat ontladen terwijl er dynamisch muziek zit in je dag patroon.
[ Voor 35% gewijzigd door Tebbie op 03-02-2026 10:40 ]
TP link deco in router functie, snelle roaming uit en apparaat isolatie aan. Ziggo modem sagecom in standaard instelling. Deco Apart netwerk 2.4ghz en hier alleen de HW spullen op verbonden. Rest via Ziggo modem.
Wifi gemiddeld 90%. Dit is denk ik DE oplossing.
Daarvoor eigenlijk alles geprobeerd maar bleef soms verbinding verliezen.
Doe er je voordeel mee.
[ Voor 3% gewijzigd door BKK op 03-02-2026 10:44 ]
Ik heb nooit wifi problemen gehad. Met de tp link Deco. Ik koppel lastige wifi apparaten op een vaste wifi ap. Dat werkt voldoende. Nog nooit problemen gehad.BKK schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:42:
Hier sinds de volgende aanpassing geen wifi verbindingsproblemen meer:
TP link deco in router functie, snelle roaming uit en apparaat isolatie aan. Ziggo modem sagecom in standaard instelling. Deco Apart netwerk 2.4ghz en hier alleen de HW spullen op verbonden. Rest via Ziggo modem.
Wifi gemiddeld 90%. Dit is denk ik DE oplossing.
Daarvoor eigenlijk alles geprobeerd maar bleef soms verbinding verliezen.
Doe er je voordeel mee.
Had een vrij ingewikkelde flow die om de 5 minuten controleerde of de warmtepomp niet per ongeluk de accu's leeg trok in "nul op de meter" stand als er wat zon was.
Nu kan ik het gewoon aanzetten en weet ik zeker dat alle overtollige stroom in de PIB's komt.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik zou dat heel speciaal vinden, want dan zou dat zonder mijn inmeging gebeurd zijn.Aardedraadje schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:20:
Mogelijk dat er bij @pimk testfirmware is opgezet ivm de problemen die zich in de batterij bevinden?
Wellicht is dat mogelijk en wellicht als onderdeel van een probleemoplossing, daar zou ik prima tevreden mee zijn.
Het was dan toch fijn geweest als ik daar enig bericht over had gekregen.
Enfin, ik denk dat we het nooit zullen weten.
Wachtend op de vervanging en fingers crossed dat die wel enige tijd z'n werk zal gaan doen...
De logica hiervan ontgaat me volkomen. Waarom wil je niet dat de warmtepomp van de batterijen gebruikt maakt als daar lading in zit. Je gaat dan in plaats van je eigen stroom gebruiken duur inkopen.BlueTooth76 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:06:
Dat "nul op de meter - alleen laden" is wel een geniale toevoeging.
Had een vrij ingewikkelde flow die om de 5 minuten controleerde of de warmtepomp niet per ongeluk de accu's leeg trok in "nul op de meter" stand als er wat zon was.
Nu kan ik het gewoon aanzetten en weet ik zeker dat alle overtollige stroom in de PIB's komt.
Het gaat om een dynamisch energiecontract.hanev001 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:10:
[...]
De logica hiervan ontgaat me volkomen. Waarom wil je niet dat de warmtepomp van de batterijen gebruikt maakt als daar lading in zit. Je gaat dan in plaats van je eigen stroom gebruiken duur inkopen.
Als de stroom goedkoop is, worden de accu's gedwongen opgeladen.
En die stroom wil ik bewaren tot de stroom duur is (meestal eind van de middag of vroeg in de ochtend).
Maar als er zon is, wil ik dat wel kunnen bijladen in de accu's als ze nog niet vol zijn en er overschot is, dus dan is de optie "nul op de meter - alleen laden" best praktisch.
Als je puur "nul op de meter" draait is het idd niet logisch
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
De kracht van de HomeWizard Plug-In Battery is nul op de meter.
Met onderstaande Homey flow pak ik het overschot en gebruik ik het om straks (heb nu nog vast) tijdens dure uren de opgeslagen energie dan te gebruiken. Na 1 jan 2027 verwacht ik weinig muziek en dan klooien met complexe flows voor de centjes. Ik heb eerder heil bij het knijpen van de omvormer als ik te veel overschot heb (ook een leuk projectje met knopjes drukken via een webinterface.....)
www.steenbreek.nl
Het is misschien even wennen maar de kleuren zijn wel logisch.eco schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:09:
Mijn brein heeft moeite met de laad en ontlaad kleuren in de app en op de batterij zelf, omgekeerd lijkt me fijner (groen = batterij laadt op, paars = de batterij ontlaadt).
Paars/laden = verbruik en wordt ook als zodanig gemeten.
Groen/ontladen = is dekking van behoefte zonder dat je verbruik hebt en is dus besparing.
Leuke discussie!hanev001 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:15:
[...]
Het is misschien even wennen maar de kleuren zijn wel logisch.
Groen/ontladen = is dekking van behoefte zonder dat je verbruik hebt en is dus besparing.
My 10 cents; het is een balk, dus waarom niet de bovenste helft laden en de onderste helft ontladen? Met kleurtjes uiteraard en met het midden van die balk als 0-punt?
Het is een balk? Hangt er van af waar je naar kijkt. Ik gebruik het display en de cirkel.pimk schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:56:
[...]
Leuke discussie!
My 10 cents; het is een balk, dus waarom niet de bovenste helft laden en de onderste helft ontladen? Met kleurtjes uiteraard en met het midden van die balk als 0-punt?
- Verkeerslicht : Groen betekent doorgaan. Alles werkt zoals bedoeld. Ontladen voelt hetzelfde. Je huis draait vanzelf op eigen energie.
- Dashboards & apps : Groen staat voor een gezonde, normale status zonder actie. Dat past bij een batterij die netjes levert.
- Omvormers / UPS’en : Groen betekent daar dat vermogen wordt geleverd aan de belasting. Exact wat ontladen doet.
- Financiële grafieken. Groen is voordeel of winst. Ontladen bespaart netstroom. Laden is investeren, niet automatisch winst.
[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 03-02-2026 16:00 ]
Groene kleur is groene energie. Het is de energie van de zon die je later gebruikt. Net als dat directe energie van de zon groen kleurt.
Paarse kleur is laden, de batterij is een verbruiker op dat moment. Ook al is dat meestal alleen van de zon, je kunt ook laden uit het net en dan is het ook paars.
Ik vind het een logische design keuze.
Ja ze zijn ook logisch, maar toch moet ik er elke keer even over nadenken. Dat komt denk ik omdat ik al een jaar naar het Energ Display kijk. Die is paars als er stroom ingenomen wordt uit het net en groen als er eigen PV stroom geëxporteerd wordt. Die associatie groen = goed zit er een beetje ingebakken.hanev001 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:15:
[...]
Het is misschien even wennen maar de kleuren zijn wel logisch.
Groen op de batterij is ook goed, in de zin van hij levert stroom. Maar op de een of andere manier vind ik het leuker om de batterij op te laden dan te ontladen
www.steenbreek.nl
Tja, je zult wel gelijk hebben.hanev001 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:26:
[...]
Het is een balk? Hangt er van af waar je naar kijkt. Ik gebruik het display en de cirkel.
Maar op dat display zou toch werkelijk alles mogelijk zijn?
En dansende hoeladanseres
ik denk dat wat er op het display staat hier nu niet helemaal de vraag was?
Het display is een HW product met gespecificeerde opties om zaken te tonen, in te stellen via de App en toont data afkomstig van de P1-meter en daaraan gekoppelde apparaten. De weergave is een directe reflectie van wat er in de App getoont wordt. Dus Nee wat jij zegt kan niet.pimk schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:22:
[...]
Tja, je zult wel gelijk hebben.
Maar op dat display zou toch werkelijk alles mogelijk zijn?
En dansende hoeladanseresals ie laadt en een scheppende tuinman als ie ontlaadt?
ik denk dat wat er op het display staat hier nu niet helemaal de vraag was?
Hij gaf aan dat om het goed te laten werken, ook dat ze niet opladen van elkaar, je voor HW tegen de beperking aanloopt van wat je met de API kan besturen. En dat je hiervoor slimme stekkers nodig hebt om de batterij aan/uit te schakelen.
Klopt dat wel? Kan je een Energy Socket bij elke Pib ertussen zetten en is het wel goed voor de batterij hem op deze wijze aan en uit te zetten?
Veelvuldig een PIB uit en aan zetten d.m.v. een slimme stekker is niet aan te bevelen.Xelation schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:46:
Klopt dat wel? Kan je een Energy Socket bij elke Pib ertussen zetten en is het wel goed voor de batterij hem op deze wijze aan en uit te zetten?
Je kan de PIB's nu al instellen op:Xelation schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:46:
Ik zat met Copilot te testen hoe ik het beste mijn batterijen van HomeWizard en Marstek goed kan laten samen werken met een Dynamisch contract.
Hij gaf aan dat om het goed te laten werken, ook dat ze niet opladen van elkaar, je voor HW tegen de beperking aanloopt van wat je met de API kan besturen. En dat je hiervoor slimme stekkers nodig hebt om de batterij aan/uit te schakelen.
- nul op de meter
- nul op de meter - alleen laden
- nul op de meter - alleen ontladen
- volledig opladen
- standby
De setting "standby" lijkt me voldoende, dan hoef je de batterij niet uit te zetten en hij doet verder niets.
Een Energy Socket er tussen zetten en die laten schakelen zou ik niet doen. Sterker nog het wordt afgeraden. Laat de electronica zijn werk doen en maak gebruik van de software mogelijkheden die er zijn. Als je met 2 verschillende merken batterijen werkt dan kan dat prima. Echter zal je dan wel een stukje code in HA of Homey moeten maken. Hier laden de verschillende merken gelijk op. Wil ik een stuk netsupport doen dan gaat HW in standby. Netsupport klaar dan komen ze er weer in. Beter dus verdiepen daarin als je ze graag gecombineerd wilt sturen dan hard de boel steeds aan en uitzetten.Xelation schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:46:
Ik zat met Copilot te testen hoe ik het beste mijn batterijen van HomeWizard en Marstek goed kan laten samen werken met een Dynamisch contract.
Ik heb 4 PiB's en het zou wel aardig zijn om nu die te kunnen laden rond het middag uur wanneer ook de stroom het goedkoopst is, en dat laden bedoel ik dan met PV. Maar als je s' ochtend wanneer de zon het al aardig doet eerst terug kan leveren naar het net.
Maar ja we wachten nog maar weer, wellicht hebben we dadelijk wel weer een mooi gimmick plaatje in de APP in plaats van vlgs mij een simple standby stand
https://www.homewizard.co...thuisbatterijen-gevonden/
Het inrichten van een eenvoudig HA systeem om de batterijen middels een 'dashboard' op je telefoon te kunnen schakelen (en dus de standby functie te gebruiken) is in een uurtje geregeld. Dus als je dat echt wilt, dan is dat zo geregeld. De meeste tweakers hier hebben wel iets van hardware liggen waarmee ze dat kunnen doen (NAS met VM opties, oude PC, Pi, etc.).M4rS schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:55:
Tja de setting - standby heb ik al meerdere keren om gevraagd bij HW. Leuk dat ze nu een algoritme gaan maken. Alleen vorig jaar beloofde ze al dat het e.a voor de PiB in de APP zou komen. Ik heb geen Homey , HA of iets dergelijks en het ontbreek me ook de tijd om me daar in te verdiepen.
Ik heb 4 PiB's en het zou wel aardig zijn om nu die te kunnen laden rond het middag uur wanneer ook de stroom het goedkoopst is, en dat laden bedoel ik dan met PV. Maar als je s' ochtend wanneer de zon het al aardig doet eerst terug kan leveren naar het net.
Maar ja we wachten nog maar weer, wellicht hebben we dadelijk wel weer een mooi gimmick plaatje in de APP in plaats van vlgs mij een simple standby stand
Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
De kracht van een actieve communityeasywoods schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:10:
Honderden gestolen PIB’s zijn teruggevonden 💪🏼
Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Haha ja ik moet er nu wel induiken. Zonde anders op deze manier of ik kan net zo goed een vast contract nemen 😅Devke schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:06:
[...]
Een Energy Socket er tussen zetten en die laten schakelen zou ik niet doen. Sterker nog het wordt afgeraden. Laat de electronica zijn werk doen en maak gebruik van de software mogelijkheden die er zijn. Als je met 2 verschillende merken batterijen werkt dan kan dat prima. Echter zal je dan wel een stukje code in HA of Homey moeten maken. Hier laden de verschillende merken gelijk op. Wil ik een stuk netsupport doen dan gaat HW in standby. Netsupport klaar dan komen ze er weer in. Beter dus verdiepen daarin als je ze graag gecombineerd wilt sturen dan hard de boel steeds aan en uitzetten.
Bij mij zijn 3 batterijen trouwens te warm voor in de meterkast. Ging rond de 32c en 2 batterijen op oranje. Toch 2 temperatuur gestuurde fans gekocht voor in de meterkast van AC Infinity, eigenlijk bedoeld voor kastplantjes 🥸
We gaan het zien, onder familie en vrienden ben ik een nerd maar onder Tweakers ben ik een noob 😅DJ schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:12:
[...]
Het inrichten van een eenvoudig HA systeem om de batterijen middels een 'dashboard' op je telefoon te kunnen schakelen (en dus de standby functie te gebruiken) is in een uurtje geregeld. Dus als je dat echt wilt, dan is dat zo geregeld. De meeste tweakers hier hebben wel iets van hardware liggen waarmee ze dat kunnen doen (NAS met VM opties, oude PC, Pi, etc.).
Ik begrijp @M4rS wel, en snap ook niet dat HW niet gewoon ff wat knopjes in de app (ver)stopt om de verschillende statussen handmatig te kunnen triggeren. Zelf een HA systeem draaien voor HomeWizard voelt als worst-of-both-worlds: cloud-afhankelijk en alsnog zelf de boel draaiend moeten maken en houden.DJ schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:12:
Het inrichten van een eenvoudig HA systeem om de batterijen middels een 'dashboard' op je telefoon te kunnen schakelen (en dus de standby functie te gebruiken) is in een uurtje geregeld. Dus als je dat echt wilt, dan is dat zo geregeld. De meeste tweakers hier hebben wel iets van hardware liggen waarmee ze dat kunnen doen (NAS met VM opties, oude PC, Pi, etc.).
Verder wel redelijk tevreden met 2 PiB's, al had er al lang een derde gestaan als HW handmatig in de app danwel dynamisch had gesupport.
Dat laaste maakt niet uit. We zijn allemaal zo begonnen en leren iedere dag bij. Gun jezelf de tijd, vraag en heb geduld. Kom je een heel eind mee :-)Xelation schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:17:
[...]
We gaan het zien, onder familie en vrienden ben ik een nerd maar onder Tweakers ben ik een noob 😅
Al doende leert men.Xelation schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:17:
[...]
We gaan het zien, onder familie en vrienden ben ik een nerd maar onder Tweakers ben ik een noob 😅
Ik heb ook een paar maanden geleden mijn teen voor de eerste keer in het HA-zwembad gestoken. Gewone automatisaties etc. gaat toch al vlot genoeg.
Ben momenteel aan het kijken of ik KNX systeem gekoppeld krijg, wat de gemakkelijkste manier daarvoor is. Dat gaat andere koek worden. Maar nu zijn we aan het afwijken
[ Voor 4% gewijzigd door Holvoetn op 04-02-2026 16:30 ]
Super! Dank voor het melden. Ik heb de TS aangepast n.a.v. je berichtje.easywoods schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:10:
Helaas is er nog een groot deel zoek, dus blijf alert:easywoods schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:10:
https://www.rtl.nl/nieuws...rotendeels-weer-terug-met
Benodigd HACS (Home Assistant Community Store) met Mushroom Card geinstalleerd.
Dagelijkste, wekelijkse, maandelijkse, jaarlijkse kosten/besparing.
:strip_exif()/f/image/ZgCMlbBu2CM7XSt7hC1pEA5V.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas te weinig spread om het echt mooi te laten zien en net een Peblar Home installatie en aarde laten plaatsen in de woonkamer en slaapkamers achter de rug. Maar het idee is daar. Automatisch rood icoon als het kosten zijn en groen als er bespaard is.
Integral sensors aangemaakt met kilo metric, per uur, trapazoidal op de power entities met 4 decimalen. Dan heb je kWh sensoren voor je PiBs.
Daarna maak je een template sensor aan met measurement € met de state:
In de state staat de kwh sensor welke je net hebt aangemaakt. Nu heb je een kosten sensor gemaakt.{% set kwh = states('sensor.sensor_plug_in_battery_power_kwh') | float(0) %}
{% set price = states('sensor.nordpool_current_price') | float(0) %}
{{ (kwh * price) | round(4) }}
Deze giet je vervolgens in een viertal utility meters.
plug_in_battery_power_import_daily_cost
plug_in_battery_power_import_weekly_cost
plug_in_battery_power_import_mothly_cost
plug_in_battery_power_import_yearly_cost
Profit
P.S. Weet waar je aan begint... ik vrees het nu al als ik een vierde PiB ga kopen...
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Druk bezig zie ik. Wellicht kun je verschillende PIB gegevens in een grafiek zetten? Gevaar is dat je zoveel data krijgt dat je door de data de getallen niet meer ziet. Ik heb 1 sensor die de besparing laat zien. Alle onderliggende sensoren heb ik niet in het dashboard gezet. Less is more vertelde iemand mij laatst. Al heb ik daar zelf ook wel moeite mee. 🙈TFX77 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:36:
Mushroom card flink uitgebreid. Ideetje wellicht voor anderen.
Benodigd HACS (Home Assistant Community Store) met Mushroom Card geinstalleerd.
Dagelijkste, wekelijkse, maandelijkse, jaarlijkse kosten/besparing.
[Afbeelding]
Helaas te weinig spread om het echt mooi te laten zien en net een Peblar Home installatie en aarde laten plaatsen in de woonkamer en slaapkamers achter de rug. Maar het idee is daar. Automatisch rood icoon als het kosten zijn en groen als er bespaard is.
Integral sensors aangemaakt met kilo metric, per uur, trapazoidal op de power entities met 4 decimalen. Dan heb je kWh sensoren voor je PiBs.
Daarna maak je een template sensor aan met measurement € met de state:
[...]
In de state staat de kwh sensor welke je net hebt aangemaakt. Nu heb je een kosten sensor gemaakt.
Deze giet je vervolgens in een viertal utility meters.
plug_in_battery_power_import_daily_cost
plug_in_battery_power_import_weekly_cost
plug_in_battery_power_import_mothly_cost
plug_in_battery_power_import_yearly_cost
Profit
![]()
![]()
P.S. Weet waar je aan begint... ik vrees het nu al als ik een vierde PiB ga kopen...
[Afbeelding]
Dat kan in Apexcharts o.a.Devke schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:15:
[...]
Druk bezig zie ik. Wellicht kun je verschillende PIB gegevens in een grafiek zetten? Gevaar is dat je zoveel data krijgt dat je door de data de getallen niet meer ziet. Ik heb 1 sensor die de besparing laat zien. Alle onderliggende sensoren heb ik niet in het dashboard gezet. Less is more vertelde iemand mij laatst. Al heb ik daar zelf ook wel moeite mee. 🙈
Ik had al totaal sensoren gemaakt
Sensortype: custom:apexcharts-card
graph_span: 1month
span:
start: day
header:
show: true
title: 🔋 HomeWizard batterijen – Maand totaal
show_states: true
colorize_states: true
apex_config:
chart:
height: 240
stroke:
width: 2
yaxis:
decimalsInFloat: 2
labels:
formatter: |
EVAL:function(val){ return val.toFixed(2) + " €"; }
tooltip:
"y":
formatter: |
EVAL:function(val){ return val.toFixed(2) + " €"; }
series:
- entity: sensor.homewizard_plug_in_batterijen_maandelijks_totaal
name: Netto resultaat
type: line
{% set import_1 = states('sensor.plug_in_battery_power_import_monthly_cost') | float(0) %}
{% set export_1 = states('sensor.plug_in_battery_power_export_monthly_cost') | float(0) %}
{% set import_2 = states('sensor.plug_in_battery_power_2_import_monthly_cost') | float(0) %}
{% set export_2 = states('sensor.plug_in_battery_power_2_export_monthly_cost') | float(0) %}
{% set import_3 = states('sensor.plug_in_battery_3_power_import_monthly_cost') | float(0) %}
{% set export_3 = states('sensor.plug_in_battery_3_power_export_monthly_cost') | float(0) %}
{{
(
import_1 + import_2 + import_3
- export_1 - export_2 - export_3
) | round(2)
}}
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Ross
Er komt steeds meer keus aan thuisbatterijen. Opzich goed natuurlijk voor de consument. Ik heb 2 HW PIBS staan en ze draaien naar tevredenheid. Maak voor jezelf een lijstje wat voor jou belangrijk is. Zet daar de beschikbare pibs dan naast. De enige manier denk ik om tot een keuze te komen.Ross11 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:07:
Ben aan het rondkijken voor een stekker batterij, de HW spreekt wel aan maar lees toch dat veel 2 of soms 3 batterijen aanschaffen. De capaciteit van 2.7 kWh is toch wel mager, ook voor mij. De optie om meer aan te schaffen maken ze wel erg duur vergeleken met andere systemen. Dus veel langere terugverdien tijd, voor zover je daar van kan spreken. Denk dat ook HW dit wel leest. De vraag is dan ook of er hier iets bekend is over een upgrade een soort HW+ met wat meer capaciteit? Is wat lullig als ik er 1 aanschaf en dan komt er iets nieuws uit. In april hak ik de knoop door en zoals het er nu uitziet staat HW niet bovenaan.
Of er een HW+ of 2.0 komt is en blijft natuurlijk de vraag. Het is dan ook de vraag wat zou je dan extra willen? Vandaar de tip om een prioriteiten / wensenlijstje te maken. Vraag jezelf ook kritisch af of je het echt wenst of dat het meer leuk is als er iets opzit. Voor de 1 moet er beslist bv een noodstroomvoorziening op de batterij zitten. Voor de ander is het meer een gadget en heeft nooit last van stroomuitval in zijn woon/werk omgeving.
Als aanvulling op Devke. Vergeet niet dat de goedkopere PiBs zoals Marstek eigenlijk alleen werkt met doorverkopers. Je garantie ligt bij die veelal kleine doorverkoop partijen. Ik voel met super goed wetende dat ik direct bij een succesvol, gezond Nederlands bedrijf heb gekocht met een grote kans dat ze over tien jaar nog bestaan.Ross11 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:07:
Ben aan het rondkijken voor een stekker batterij, de HW spreekt wel aan maar lees toch dat veel 2 of soms 3 batterijen aanschaffen. De capaciteit van 2.7 kWh is toch wel mager, ook voor mij. De optie om meer aan te schaffen maken ze wel erg duur vergeleken met andere systemen. Dus veel langere terugverdien tijd, voor zover je daar van kan spreken. Denk dat ook HW dit wel leest. De vraag is dan ook of er hier iets bekend is over een upgrade een soort HW+ met wat meer capaciteit? Is wat lullig als ik er 1 aanschaf en dan komt er iets nieuws uit. In april hak ik de knoop door en zoals het er nu uitziet staat HW niet bovenaan.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zNLc4BCTQLHqj0vFhwrJWjfT.jpg?f=user_large)
Ook Platinum ondersteuning is het hoogste haalbare voor integraties zoals HomeWizard behaald bij Home Assistant.
Maar als je naar het geld kijkt. Sowieso wachten. Pas vanaf 2027 wordt het rendabel. Mits je terugleverboetes kan voorkomen en dynamisch kan laden.🏆 Platina
Platina is het hoogste niveau dat een integratie kan bereiken, het toonbeeld van kwaliteit binnen Home Assistant. Het biedt niet alleen de beste gebruikerservaring, maar bereikt ook technische uitmuntendheid door zich te houden aan de hoogste normen, de hoogste codekwaliteit en goed geoptimaliseerde prestaties en efficiëntie.
De platina-laag heeft de volgende kenmerken;
Biedt alles wat de Gold tier heeft.
Alle broncode volgt alle coderings- en Home Assistant-integratiestandaarden en best practices en is volledig getypt met typeannotaties en duidelijke codecommentaren voor een betere duidelijkheid en onderhoud van de code.
Een volledig asynchrone integratiecodebasis zorgt voor een efficiënte werking.
Implementeert efficiënte gegevensverwerking, waardoor het netwerk- en CPU-gebruik wordt verminderd.
Wellicht dat jullie mij op de het juiste spoor kunnen zetten - waarvoor dank.
Mijn situatie:
Ik woon in een A+++ gasloze woning uit 2021 en heb de Pibs op een 16A groep staan waar alleen nog de WTW unit op zit - de WTW draait een verbruik van 6,8 Watt - en dat blijft stabiel omdat deze altijd op de laagste stand draait. De gehele woning draait op 3x 25A.
Ik heb helaas geen andere groep over om de Pibs geheel apart te plaatsen en mijn woningbouwvereniging wil verder niets aanpassen in de meterkast.
Nu lees ik dat je op een WCD maar 800 watt mag invoeden - bij ontgrendelen van de Pibs zou dat dus bij bijvoorbeeld een waterkoker, wasmachine, of boiler ieder rond de 2Kw per apparaat vragen. Ik gebruik deze apparaten nooit tegelijk, maar in deze setting gebruik ik dus altijd een stukje van het net wat boven de 800 Watt uitkomt. En dat is jammer - op jaarbasis zou ik daar nog aardig wat op kunnen besparen als dat ook uit de Pibs komt
-
Wat denken jullie hierin ?
Ligt een beetje aan de WCD. Hier staan ze bij mij sinds van de week op een 4WCD op een aparte groep. Over die WTW zou ik me geen zorgen maken als dat het enige is op die groep met PiBs.Dukard schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:38:
Ik heb mij de afgelopen tijd wat ingelezen over het vrij schakelen van de Pibs om het ontladen te vergoten naar meer dan 800 Watt, maar kom er niet helemaal uit of dat in mijn geval een goede beslissing is en veilig kan. Laden gaat hier op mijn 4 Pibs wel gewoon met 3200 Watt.
Wellicht dat jullie mij op de het juiste spoor kunnen zetten - waarvoor dank.
Mijn situatie:
Ik woon in een A+++ gasloze woning uit 2021 en heb de Pibs op een 16A groep staan waar alleen nog de WTW unit op zit - de WTW draait een verbruik van 6,8 Watt - en dat blijft stabiel omdat deze altijd op de laagste stand draait. De gehele woning draait op 3x 25A.
Ik heb helaas geen andere groep over om de Pibs geheel apart te plaatsen en mijn woningbouwvereniging wil verder niets aanpassen in de meterkast.
Nu lees ik dat je op een WCD maar 800 watt mag invoeden - bij ontgrendelen van de Pibs zou dat dus bij bijvoorbeeld een waterkoker, wasmachine, of boiler ieder rond de 2Kw per apparaat vragen. Ik gebruik deze apparaten nooit tegelijk, maar in deze setting gebruik ik dus altijd een stukje van het net wat boven de 800 Watt uitkomt. En dat is jammer - op jaarbasis zou ik daar nog aardig wat op kunnen besparen als dat ook uit de Pibs komt
-
Wat denken jullie hierin ?
Is gewoon een standaard WCD als rechts op je foto, maar dan een liggend model.Ligt een beetje aan de WCD. Hier staan ze bij mij sinds van de week op een 4WCD op een aparte groep. Over die WTW zou ik me geen zorgen maken als dat het enige is op die groep met PiBs.
Ik gebruik een vergelijkbaar professioneel 4 blok zoals op je foto met een dikke Nexans kabel
Maar hoe zit het dan met het invoeden ?
[ Voor 19% gewijzigd door Dukard op 05-02-2026 22:59 ]
Succesvol? Probeer maar eens contact te krijgen met een mens van de klantenservice die zelf kan denken en mag beslissen. Dat zogenaamde succes zijn ze snell aan het afbouwen.TFX77 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:31:
[...]
Als aanvulling op Devke. Vergeet niet dat de goedkopere PiBs zoals Marstek eigenlijk alleen werkt met doorverkopers. Je garantie ligt bij die veelal kleine doorverkoop partijen. Ik voel met super goed wetende dat ik direct bij een succesvol, gezond Nederlands bedrijf heb gekocht met een grote kans dat ze over tien jaar nog bestaan.
[Afbeelding]
Ook Platinum ondersteuning is het hoogste haalbare voor integraties zoals HomeWizard behaald bij Home Assistant.
[...]
Maar als je naar het geld kijkt. Sowieso wachten. Pas vanaf 2027 wordt het rendabel. Mits je terugleverboetes kan voorkomen en dynamisch kan laden.
[Afbeelding]
En winstcijfers zijn niet bekend dus ook daar kan je het niet hebben over succesvol.
[ Voor 3% gewijzigd door Mapuck op 06-02-2026 00:18 ]
Gedeelde capaciteit: Bij een dubbel stopcontact deel je de stroomtoevoer. Hoewel elk individueel punt technisch 16A aan kan, mag de som van beide aansluitingen de 16A (of de veilige continue 10-13A) niet overschrijden.Dukard schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:54:
[...]
Is gewoon een standaard WCD als rechts op je foto, maar dan een liggend model.
Ik gebruik een vergelijkbaar professioneel 4 blok zoals op je foto met een dikke Nexans kabel
Maar hoe zit het dan met het invoeden ?
Maximale continue belasting: Voor langdurig gebruik (langer dan een uur, zoals bij het opladen van een auto of een elektrische kachel) wordt aangeraden de belasting te beperken tot 80% van de capaciteit.
Dit komt neer op ongeveer 10 tot 13 ampère (~2300 - 3000 watt) om oververhitting van de contacten te voorkomen.
Krap. Zeker als je ook nog de WTW er op hebt zitten wordt het heel erg krap. Net over het randje van wat mag van de NEN1010. Maar HomeWizard zegt ook dat de batterijen op een eigen groep moeten, zonder andere gebruiktes, maar het lijkt mij dan niet alle vier op één stopcontact als ik de NEN1010 lees. Het is allemaal maar giswerk voor de consument.
Vandaar mijn vraag of het "vrijschakelen" op deze groep een probleem zou kunnen geven.
Ik zou graag de 800 Watt 'beperking' willen opheffen om het effectieve gebruik meer uit de accu te halen.
Nu komt er op verschillende apparaten nog steeds een %-je van het net halen terwijl die voldoende op capaciteit uit de Pibs zou kunnen komen.
Misschien een luxe probleem, maar de Pibs zouden dat op kunnen lossen.
Nu kan ik maar 1 pib aansluiten omdat ik maar 1 stopcontact heb. Maar als ik de enkele vervang door een blok met 4 stopcontacten aan de wand dan kan ik er 4 aansluiten.
Nu mag je geen verlengstekkerdoos gebruiken ivm doorbranding. Maar bestaan er dan geen premium/high end verlengstekkerdoos die je hiervoor wel kan gebruiken of werkt dat niet zo?
Uitleg vanuit Homewizard. Een quote vanuit het artikel:
Bij het aansluiten van meerdere batterijen blijft het standaard ontlaadvermogen 800 watt. Om veiligheidsredenen mag je niet meer terugleveren op een groep waar ook andere apparaten op aangesloten zijn.
Wil je een hoger ontlaadvermogen (tot 3200 watt)? Dan dienen de batterijen aangesloten te worden op een eigen groep waar geen andere apparaten op zijn aangesloten. We raden aan dit te laten doen door een installateur.
Hier heb ik ook alle batterijen op een eigen groep. HW heeft zijn eigen groep. Ook andere merk batterijen op ieder zijn eigen groep. Better safe than sorry gehanteerd.
[ Voor 73% gewijzigd door Devke op 06-02-2026 08:00 ]
De hoofdzakelijke reden dat ze dit zeggen is een stukje aansprakelijkheid in combinatie met de kwaliteit van de meeste stekkerdozen en hoe mensen er mee om gaan.Xelation schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:05:
Nu mag je geen verlengstekkerdoos gebruiken ivm doorbranding. Maar bestaan er dan geen premium/high end verlengstekkerdoos die je hiervoor wel kan gebruiken of werkt dat niet zo?
Het overgrote deel van de verlengsnoeren en stekkerdozen heeft een aderdikte van 1,5 mm2, wat niet voldoende is voor een constante belasting van 3200 watt. Als je dat combineert met dat mensen toch echt gemaksdieren zijn en 'even de stofzuiger er bij prikken', dan is dit een risico. HomeWizard wil de zaken simpel houden en zegt dan gewoon: Niet doen.
Ja, er zijn stekkerdozen met een aderdikte van 2,5 mm2 die deze belasting wel aan kunnen.
En ja, als je een stekkerdoos gebruikt ondanks het advies van HomeWizard en er gaat iets mis is dan heb je een probleem.
Het verhaal klopt als je rekent met 700 euro per kWh opslag. Ze gaan uit van een Sessy denk ik. Dat is geen plug and play en daarnaast zijn de prijzen van 700 euro per kWh wel erg achterhaald. Daarnaast mag je van Vereniging Eigen Huis toch wel iets meer onderzoek verwachten.
Foto bij net artikel is van een Sessy inderdaad, denk dat ze vooral waarschuwen voor de gouden bergen die grotere geïnstalleerde systemen beloven.Devke schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:17:
Ze gaan uit van een Sessy denk ik. Dat is geen plug and play en daarnaast zijn de prijzen van 700 euro per kWh wel erg achterhaald.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Een beetje zoals wij met de PIB van HW. Die is nu ook goedkoper geworden en dus ook sneller terug te verdienen.
In Tubantia soort gelijk verhaal alleen wat aangepast. Het komt in de grote lijnen overeen met de discussie wat we hier in het forum zien
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
Ikzelf heb een 10 kW accu van Solar Edge, en ga die ook niet terug verdienen.
Daar ging het me ook totaal niet voor, meer om je eigen productie verbruik flink op te schoeven.
Wat je zelf produceerd en kunt opslaan, en dan alsnog is toch een goede en prima besparing op zichzelf, dan constant dure stroom erbij te moeten inkopen?
Mijn jaarverbruik over 2025 is toch een mooie 66 % eigen zon productie geweest.
In 2024 was het zelfs nog iets beter, 71 %, ondanks dat de accu er in april is geplaatst.
Ik heb wel meer dingen in huis die ik nooit hoop echt te hoeven gebruiken. Maar die ik speciaal voor dat soort zaken heb aangeschaft.
(En met de aankomende verandering van de netbeheertarieven zouden batterijen ook wel eens nog lucratiever kunnen worden, dat wordt zelden/nooit meegewogen in dit soort artikelen.)
[ Voor 19% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-02-2026 10:25 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Helemaal mee eens. Ik heb nu een 3,84 kwh thuisbatterij in gebruik. Ik kan nog salderen en ik heb geen dynamisch contract. Maar toch vind ik het fijn om te zien dat aan het einde van de middag tot halverwege de nacht energie gebruikt wordt uit de thuisbatterij. En als de dagen langer worden, zul je zien dat de batterij bijna leeg is tot de eerstvolgende zonnestralen. Ik ben er helemaal happy mee! Natuurlijk speelt wel een beetje mee dat deze capaciteit me maar 480 euro heeft gekost.dinandus schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:06:
Wat ik niet zo begrijp is die hele discussie over wel of niet en mogelijk hoe snel terug te verdienen?
Ikzelf heb een 10 kW accu van Solar Edge, en ga die ook niet terug verdienen.
Daar ging het me ook totaal niet voor, meer om je eigen productie verbruik flink op te schoeven.
Wat je zelf produceerd en kunt opslaan, en dan alsnog is toch een goede en prima besparing op zichzelf, dan constant dure stroom erbij te moeten inkopen?
Mijn jaarverbruik over 2025 is toch een mooie 66 % eigen zon productie geweest.
In 2024 was het zelfs nog iets beter, 71 %, ondanks dat de accu er in april is geplaatst.
Waarom dit eindeloze gezeur over terugverdienen in een draadje over HomeWizard PiB?Devke schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:17:
[...]
Het verhaal klopt als je rekent met 700 euro per kWh opslag. Ze gaan uit van een Sessy denk ik. Dat is geen plug and play en daarnaast zijn de prijzen van 700 euro per kWh wel erg achterhaald. Daarnaast mag je van Vereniging Eigen Huis toch wel iets meer onderzoek verwachten.
Het is nooit de intentie geweest van HW om een product te leveren dat zich zou terugverdienen.
Citaat website HW:
De HomeWizard Plug-In Battery bewaart je duurzame zonnestroom voor een later moment. Zo word je minder afhankelijk van saldering, verlaag je terugleverboetes en ben je ook nog eens duurzaam bezig.
Dus, terecht, geen woord over terugverdienen.
In veel gevallen wil men er toch nog een economische bevestiging voor hebben (of juist een argument / bevestiging om het niet te doen)
Prima, maar dan geen HW PiB kopen. Een product kan alleen worden beoordeeld op de eigenschappen die de fabrikant daadwerkelijk vermeldt. Je kunt niet verwachten dat het andere, niet-genoemde eigenschappen heeft.CappieL schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:55:
@Prisma16 als je de thuisbatterij met die intentie gekocht hebt, snap ik dat je het gezeur noemt.
In veel gevallen wil men er toch nog een economische bevestiging voor hebben (of juist een argument / bevestiging om het niet te doen)
dus:
Verwacht alleen wat de fabrikant belooft.
In België steken we voor een kring van stopcontacten een zekering (plong) van 20A. 16A is voor de verlichting. Ik neem aan dat je in Nederland ook wel een 20A mag gebruiken? 2.5 mm² (carré) kan tot 27A trekken. In theorie kan een verdeelstekker van 1.5 mm² dit ook wel aan, maar ik zal het ook deftig doen als ik van 2 naar 4 batterijen ga.TFX77 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 00:49:
[...]
Gedeelde capaciteit: Bij een dubbel stopcontact deel je de stroomtoevoer. Hoewel elk individueel punt technisch 16A aan kan, mag de som van beide aansluitingen de 16A (of de veilige continue 10-13A) niet overschrijden.
Maximale continue belasting: Voor langdurig gebruik (langer dan een uur, zoals bij het opladen van een auto of een elektrische kachel) wordt aangeraden de belasting te beperken tot 80% van de capaciteit.
Dit komt neer op ongeveer 10 tot 13 ampère (~2300 - 3000 watt) om oververhitting van de contacten te voorkomen.
Krap. Zeker als je ook nog de WTW er op hebt zitten wordt het heel erg krap. Net over het randje van wat mag van de NEN1010. Maar HomeWizard zegt ook dat de batterijen op een eigen groep moeten, zonder andere gebruiktes, maar het lijkt mij dan niet alle vier op één stopcontact als ik de NEN1010 lees. Het is allemaal maar giswerk voor de consument.
Het hele artikel van Vereniging Eigen Huis staat hier: https://www.eigenhuis.nl/...lab/conclusies-energielabDG64 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:46:
Ze hebben een jaar lang gezinnen gevolgd. Ofwel de thuisbatterijen zijn dus al meer dan jaar in gebruik. Toen waren de prijzen hoger dan nu. Dus duurt het voor hen langer om terug te verdienen, dan wanneer je nu een batterij koopt voor een lagere prijs.
Een beetje zoals wij met de PIB van HW. Die is nu ook goedkoper geworden en dus ook sneller terug te verdienen.
@Devke, er is zeker uitgebreid onderzoek gedaan door VEH, het hele onderzoeksrapport is ook te downloaden: https://www.eigenhuis.nl/...niging%20Eigen%20Huis.pdf
[ Voor 4% gewijzigd door mkrmr op 06-02-2026 12:34 ]
Er is wel iets verschil tussen de normen België en Nederland.Cpt-Cholo schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:31:
[...]
In België steken we voor een kring van stopcontacten een zekering (plong) van 20A. 16A is voor de verlichting. Ik neem aan dat je in Nederland ook wel een 20A mag gebruiken? 2.5 mm² (carré) kan tot 27A trekken. In theorie kan een verdeelstekker van 1.5 mm² dit ook wel aan, maar ik zal het ook deftig doen als ik van 2 naar 4 batterijen ga.
Normale groepen ( kringen) mogen niet met meer dan 16A worden afgezekerd. en 1,5mm2 mag alleen worden gebruikt als schakeldraad. voor installatiedraden is 2,5mm2 voorgeschreven.
Maar het gemakkelijkste is om je gewoon aan de HW installatie handleiding te houden.
Wat moeten jullie dan doen als je 20A wilt? Naar 4 mm² grijpen? Lijkt me een beetje overdreven.
Ik reageer hier op een post van @Degast, dus don’t shoot the messenger.Prisma16 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:43:
[...]
Waarom dit eindeloze gezeur over terugverdienen in een draadje over HomeWizard PiB?
Het is nooit de intentie geweest van HW om een product te leveren dat zich zou terugverdienen.
Citaat website HW:
De HomeWizard Plug-In Battery bewaart je duurzame zonnestroom voor een later moment. Zo word je minder afhankelijk van saldering, verlaag je terugleverboetes en ben je ook nog eens duurzaam bezig.
Dus, terecht, geen woord over terugverdienen.
Daarnaast, iedere eigenaar heeft zijn eigen motivatie om een Plug-In Battery aan te schaffen.
De één doet het vanuit duurzaamheid, een ander vanwege netondersteuning, weer een ander uit technische interesse. Sommigen kijken nadrukkelijk naar terugverdientijd. Ook zijn er gebruikers die het liefst alle aspecten combineren.
Het kan niet zo zijn dat, omdat HomeWizard het product niet positioneert als een investering met gegarandeerde ROI, gebruikers die wél geïnteresseerd zijn in terugverdienen automatisch als “zeurders” worden weggezet. Dat zou net zo kort door de bocht zijn als het wegzetten van duurzaamheidsargumenten als onzin.
Moraal: iedereen heeft zijn eigen wensen en invalshoek. Zolang het inhoudelijk over de Plug-In Battery gaat, hoort dat gewoon besproken te kunnen worden in dit topic.
Inzake het terugverdienen roept Homewizard zeker wel iets. Ik quote:
Hoe snel verdien ik een Plug-In Battery terug?
Hoe snel je een thuisbatterij (ook wel thuisaccu) hebt terugverdiend, verschilt per situatie. Denk aan je wisselende stroomprijs, zonnestroomoverschot, stroomverbruik, terugleververgoedingen en terugleverheffingen en de salderingsregeling die stopt na 2026. Dit maakt de terugverdientijd anders per situatie en huishouden. Door een batterij word je minder afhankelijk van deze onzekerheden omdat je meer eigen stroom in huis houdt, en gebruik je minder stroom uit fossiele bronnen zoals olie, kolen en gas. Met een gemiddeld verbruik schatten wij in dat de terugverdientijd ongeveer 6 jaar is met een stroomprijs van €0,35.
[ Voor 20% gewijzigd door Devke op 06-02-2026 13:17 ]
Wat ik opvallend vind: bij zonnepanelen wordt de terugverdientijd nu volop bekritiseerd door afbouw van salderen, terugleverkosten en wisselende tarieven. Daar is ROI ineens een heel belangrijk onderwerp.Devke schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:07:
[...]
Ik reageer hier op een post van @Degast, dus don’t shoot the messenger.
Daarnaast, iedere eigenaar heeft zijn eigen motivatie om een Plug-In Battery aan te schaffen.
De één doet het vanuit duurzaamheid, een ander vanwege netondersteuning, weer een ander uit technische interesse. Sommigen kijken nadrukkelijk naar terugverdientijd. Ook zijn er gebruikers die het liefst alle aspecten combineren.
Het kan niet zo zijn dat, omdat HomeWizard het product niet positioneert als een investering met gegarandeerde ROI, gebruikers die wél geïnteresseerd zijn in terugverdienen automatisch als “zeurders” worden weggezet. Dat zou net zo kort door de bocht zijn als het wegzetten van duurzaamheidsargumenten als onzin.
Moraal: iedereen heeft zijn eigen wensen en invalshoek. Zolang het inhoudelijk over de Plug-In Battery gaat, hoort dat gewoon besproken te kunnen worden in dit topic.
Inzake het terugverdienen roept Homewizard zeker wel iets. Ik quote:
Hoe snel verdien ik een Plug-In Battery terug?
Hoe snel je een thuisbatterij (ook wel thuisaccu) hebt terugverdiend, verschilt per situatie. Denk aan je wisselende stroomprijs, zonnestroomoverschot, stroomverbruik, terugleververgoedingen en terugleverheffingen en de salderingsregeling die stopt na 2026. Dit maakt de terugverdientijd anders per situatie en huishouden. Door een batterij word je minder afhankelijk van deze onzekerheden omdat je meer eigen stroom in huis houdt, en gebruik je minder stroom uit fossiele bronnen zoals olie, kolen en gas. Met een gemiddeld verbruik schatten wij in dat de terugverdientijd ongeveer 6 jaar is met een stroomprijs van €0,35.
Hier lijkt de discussie over de terugverdientijd van een thuisbatterij soms minder relevant te worden gevonden.
Ik vind het lastig te geloven dat financiële overwegingen voor de meeste mensen géén rol spelen. Ook als duurzaamheid, netondersteuning of technische interesse belangrijk zijn: zonder enig financieel voordeel zou de drempel voor veel mensen waarschijnlijk een stuk hoger liggen. Of denken jullie hier anders over?
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Mijn insteek bij aanschaf was eerlijk gezegd meer om zo min mogelijk af te nemen van de leverancier, ging er toen van uit (en nu nog trouwens) dat ik op zijn minst de aanschaf terug verdien de komende 15 jaar. Als dat lukt zou het mooi zijn, als het wat oplevert helemaal leuk en mocht het geld gekost hebben dan is het niet anders. Welke van de 3 het wordt dat weten we over 14 jaargeert1992 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:19:
[...]
Wat ik opvallend vind: bij zonnepanelen wordt de terugverdientijd nu volop bekritiseerd door afbouw van salderen, terugleverkosten en wisselende tarieven. Daar is ROI ineens een heel belangrijk onderwerp.
Hier lijkt de discussie over de terugverdientijd van een thuisbatterij soms minder relevant te worden gevonden.
Ik vind het lastig te geloven dat financiële overwegingen voor de meeste mensen géén rol spelen. Ook als duurzaamheid, netondersteuning of technische interesse belangrijk zijn: zonder enig financieel voordeel zou de drempel voor veel mensen waarschijnlijk een stuk hoger liggen. Of denken jullie hier anders over?
Persoonlijk heb ik bij zonnepanelen bij aanschaf al gekeken of ze terug te verdienen waren naast het feit dat ik het onderwerp gewoon interessant vindt. De panelen zijn allang terug. Sterker nog soms overweeg ik ze nog wel eens te vervangen.geert1992 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:19:
[...]
Wat ik opvallend vind: bij zonnepanelen wordt de terugverdientijd nu volop bekritiseerd door afbouw van salderen, terugleverkosten en wisselende tarieven. Daar is ROI ineens een heel belangrijk onderwerp.
Wat ik schreef. Iedere eigenaar heeft zn eigen perceptie. Ik heb de PIB hier aangeschaft om een aantal redenen:
- Kennismaking met een thuisbatterij;
- Besparen op de TLB.
- Netsupport. Netuitbreiding moeten we met zn alle betalen, als ik die rekening iets kan drukken dan is dat mijn bijdrage.
Gaande weg kwamen door de ervaringen die ontstonden wensen bij. Ook het terugverdienen kreeg meer aandacht. Denk aan overstap dynamisch o.a.
Dus zat er hier een financiële prikkel achter..... ja de terugleverboete en het feit dat ik wel een beetje klaar was met het straffen van groen gedrag. Ook dat is vast anders te interpeteren, maar zo heb ik het gevoeld/ervaren.
Los van dit alles is het gewoon leuk om bezig te zijn met de materie vind ik.
Tsja, het moet toch wel duidelijk zijn dat we hier op Tweakers in een bubbel zitten, toch? Ik zie vaak gebeuren dat mensen niet doorhebben dat je hier niet in een groep zit die hetzelfde doet en denkt als de gemiddelde Nederlander. Niet alleen lopen we op tech-vlak doorgaans voorop, ik denk dat het besteedbare inkomen hier ook hoger ligt dan gemiddeld. Dat speelt mee met wat je mensen hier ziet doen en posten.geert1992 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:19:
Dus ik denk dat het klopt dat hier de terugverdientijd minder relevant wordt gevonden dan gemiddeld. Maar vind je dat erg? Ik meen uit jouw tekst te proeven dat je dat in enige mate "erg" of in ieder geval verbazend vindt. Maar wellicht lees ik dat verkeerd. Ik vind het logisch.
Ik heb 10,8kWh aan HomeWizard spul staan. In mijn omgeving weten de meeste mensen wel dat ik dat heb. Ik krijg natuurlijk heel regelmatig vragen in de hoek "verdien de je dat wel terug", "moet ik dat ook doen?" enzIk vind het lastig te geloven dat financiële overwegingen voor de meeste mensen géén rol spelen. Ook als duurzaamheid, netondersteuning of technische interesse belangrijk zijn: zonder enig financieel voordeel zou de drempel voor veel mensen waarschijnlijk een stuk hoger liggen. Of denken jullie hier anders over?
Ik ben dan altijd 100% duidelijk, als je primaire eis is "terugverdienen", dan zou ik nu nog geen thuisbatterij kopen. Als je, zoals ik, en waarschijnlijk zoals vele Tweakers hier, geluk haalt uit werken met vooruitstrevende technologie, energieverbruik optimaliseren, koppelen met smarthomesystemen, etc. dan kun je het wel doen.
Maar goed, ik ben dan ook iemand die in 2006 voor dik € 3200 550Wp aan zonnepanelen kocht, zoals ik hier 's avonds in deze post uittypte. Ergens verderop in dat topic zal ik wel ergens geschreven hebben dat ik die zonnepanelen diezelfde dag nog terugverdiend had, doordat ik het zo leuk vond enz. En achter dat gevoel sta ik nog steeds. Maar destijds werd ik hier en daar voor gek verklaard, en dat vond ik toen al prima omdat ik me realiseerde dat ik niet "gemiddeld" was, en voorop liep. Zolang je dat maar in het oog houdt is er niet zoveel aan de hand.
Wij Tweakers zitten vaak aan de linkerkant van deze grafiek.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Eens dat Tweakers in zekere zin een bubbel is en dat de gebruikersgroep hier niet volledig representatief is voor “de gemiddelde gebruiker”. Dat kan verklaren waarom de discussie hier anders gevoerd wordt dan in de media of in het publieke debat.JeroenH schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:44:
[...]
Tsja, het moet toch wel duidelijk zijn dat we hier op Tweakers in een bubbel zitten, toch? Ik zie vaak gebeuren dat mensen niet doorhebben dat je hier niet in een groep zit die hetzelfde doet en denkt als de gemiddelde Nederlander. Niet alleen lopen we op tech-vlak doorgaans voorop, ik denk dat het besteedbare inkomen hier ook hoger ligt dan gemiddeld. Dat speelt mee met wat je mensen hier ziet doen en posten.
Dus ik denk dat het klopt dat hier de terugverdientijd minder relevant wordt gevonden dan gemiddeld. Maar vind je dat erg? Ik meen uit jouw tekst te proeven dat je dat in enige mate "erg" of in ieder geval verbazend vindt. Maar wellicht lees ik dat verkeerd. Ik vind het logisch.
Mijn punt is vooral dat je buiten deze context ziet dat ROI bij zonnepanelen nu ineens heel zwaar meeweegt in de beeldvorming. Daarom vind ik het interessant dat we hier bij thuisbatterijen soms bijna de andere kant op redeneren, terwijl het in de basis ook gewoon een flinke investering is met potentieel gezien onzekerheden.
Ik snap dus je uitleg, maar ik denk wel dat die context mede verklaart waarom dit onderwerp hier anders wordt benaderd dan daarbuiten, en dat het goed is om je daarvan bewust te zijn.
Daarbij gun ik iedereen z’n keuze en motivatie, maar ik vind het wel gezond om ook het tegengeluid te laten horen; zeker in een tijd waarin algoritmes en bubbels onze blik makkelijk vernauwen, terwijl je “vroeger” via krant of media vanzelf ook andere invalshoeken meekreeg.
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Mooi om te lezen dat je het ook vanuit meerdere invalshoeken benadert: interesse in de techniek, netondersteuning en het gevoel dat je iets bijdraagt. Dat herken ik. Uiteindelijk zijn het vaak meerdere motieven die samen de keuze bepalen, en die kunnen gaandeweg ook verschuiven door ervaringen, of omstandigheden.Devke schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:43:
[...]
Persoonlijk heb ik bij zonnepanelen bij aanschaf al gekeken of ze terug te verdienen waren naast het feit dat ik het onderwerp gewoon interessant vindt. De panelen zijn allang terug. Sterker nog soms overweeg ik ze nog wel eens te vervangen.
Wat ik schreef. Iedere eigenaar heeft zn eigen perceptie. Ik heb de PIB hier aangeschaft om een aantal redenen:
- Kennismaking met een thuisbatterij;
- Besparen op de TLB.
- Netsupport. Netuitbreiding moeten we met zn alle betalen, als ik die rekening iets kan drukken dan is dat mijn bijdrage.
Gaande weg kwamen door de ervaringen die ontstonden wensen bij. Ook het terugverdienen kreeg meer aandacht. Denk aan overstap dynamisch o.a.
Dus zat er hier een financiële prikkel achter..... ja de terugleverboete en het feit dat ik wel een beetje klaar was met het straffen van groen gedrag. Ook dat is vast anders te interpeteren, maar zo heb ik het gevoeld/ervaren.
Los van dit alles is het gewoon leuk om bezig te zijn met de materie vind ik.
Voor mij zit er wel een duidelijke randvoorwaarde aan: een systeem moet in potentie zichzelf terug kunnen verdienen. Niet omdat alles per se “winst” moet opleveren, maar omdat het anders lastig te verantwoorden is als structurele oplossing. En zuinig omgaan met de -niet gratis- zonnestroom van je eigen dak vind ik daar ook bij horen.
Daarnaast vind ik het grotere plaatje ook relevant: als iedereen in Nederland gemiddeld 1 kWh per dag zou besparen of slimmer zou inzetten, heb je het al over zo’n 18 miljoen kWh per dag. Dan maakt individueel gedrag opgeteld ineens wel degelijk verschil, los van de persoonlijke businesscase.
Los daarvan: het plezier in de materie en het experimenteren met dit soort systemen is natuurlijk ook gewoon een valide motivatie. Uiteindelijk hoeft het één het ander niet uit te sluiten, financiële prikkel, idealisme en technische interesse lopen vaak gewoon door elkaar.
Dat was precies ook mijn insteek bij de aanschaf van de Pibs.Xelation schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:05:
Het is hier dus geen 1,50 euro grabbelbak verdeel blokje waar bij afrekenen nog eens 30% korting op gegeven wordt. (daarin kan ik het advies van HW helemaal volgen ivm veiligheid)
Ik gebruik ik een professionele viervoudige stekkerdoos welke met een drieaderige 2,5 mm grijze Nexans kabel naar de WCD gaat.
Opladen gaat hier standaard met 3200 Watt - dat geeft geen enkel probleem - de kabel wordt er geen graadje warmer van. Ook niet na enkele uren.
Vandaar mijn vraag of vrij schakelen voor ontladen zo ook veilig zou kunnen. Het maximale ontlaad vermogen van 3200 Watt wordt immers nooit gehaald bij gebruik van bijv. een wasmachine, boiler etc.
Ik heb de 4 batterijen op een degelijk viervoudige WCD zitten (Busch Jaeger). Elke batterij dus op een eigen stopcontact. En een 3 maal 2.5 mm2 kabel naar een dedicated 16A automaat.Dukard schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 01:48:
Dank voor je uitleg ... de WTW gebruikt op deze groep "slechts" 6,8 Watt continu - deze draait al sinds ik hier woon op de laagste stand. En dat blijft in mijn geval ook zo.
Vandaar mijn vraag of het "vrijschakelen" op deze groep een probleem zou kunnen geven.
Ik zou graag de 800 Watt 'beperking' willen opheffen om het effectieve gebruik meer uit de accu te halen.
Nu komt er op verschillende apparaten nog steeds een %-je van het net halen terwijl die voldoende op capaciteit uit de Pibs zou kunnen komen.
Misschien een luxe probleem, maar de Pibs zouden dat op kunnen lossen.
Ik heb eerder wat opnamen geplaatst van de temperaturen na 3 uur op 4 maal 800W laden en/of ontladen ziet er hier prima uit. Met een dedicated 16A groep kan ontladen ook zonder problemen.
De contacten worden nauwelijks warmer dan de omgeving. Ook de kabel naar de groepenkast wordt beperkt warmer. Zoek maar even op dit forum, enkele maanden geleden geplaatst.
[ Voor 3% gewijzigd door EVfan op 06-02-2026 22:49 ]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Hoe bedoel je, naar de wcd gaat? Zit hij met een schuko aan gesloten op die wdc, en gaat daarmee 3200watt over deze schuko?Dukard schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:45:
[...]
Dat was precies ook mijn insteek bij de aanschaf van de Pibs.
Het is hier dus geen 1,50 euro grabbelbak verdeel blokje waar bij afrekenen nog eens 30% korting op gegeven wordt. (daarin kan ik het advies van HW helemaal volgen ivm veiligheid)
Ik gebruik ik een professionele viervoudige stekkerdoos welke met een drieaderige 2,5 mm grijze Nexans kabel naar de WCD gaat.
Opladen gaat hier standaard met 3200 Watt - dat geeft geen enkel probleem - de kabel wordt er geen graadje warmer van. Ook niet na enkele uren.
Vandaar mijn vraag of vrij schakelen voor ontladen zo ook veilig zou kunnen. Het maximale ontlaad vermogen van 3200 Watt wordt immers nooit gehaald bij gebruik van bijv. een wasmachine, boiler etc.
Ja, ik heb voor mijn 4 Pibs een 4 voudige professionele stekkerdoos die via 3x 2,5 mm2 harde kern nexans kabel naar een schuko gaat. Deze staat samen via de WCD op de groep van de WTW - de WTW trekt zelf maar 6,8 Watt - deze draait sinds ik hier woon altijd op de laagste stand.geert1992 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:53:
[...]Hoe bedoel je, naar de wcd gaat? Zit hij met een schuko aan gesloten op die wdc, en gaat daarmee 3200watt over deze schuko?
Is dat een beperking - ik zie geen verhoging in tempraturen van de kabels - ook niet na uren laden van de Pibs.
Het langdurig afnemen van circa 3200 watt via één Schuko stopcontact is sterk af te raden. Schuko aansluitingen zijn hier in de praktijk niet voor ontworpen.Dukard schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 00:15:
[...]
Ja, ik heb voor mijn 4 Pibs een 4 voudige professionele stekkerdoos die via 3x 2,5 mm2 harde kern nexans kabel naar een schuko gaat. Deze staat samen via de WCD op de groep van de WTW - de WTW trekt zelf maar 6,8 Watt - deze draait sinds ik hier woon altijd op de laagste stand.
Is dat een beperking - ik zie geen verhoging in tempraturen van de kabels - ook niet na uren laden van de Pibs.
Hoewel het stopcontact formeel op 16 ampère is gespecificeerd, is dat een maximale piekbelasting en geen belasting die continu en urenlang veilig kan worden afgenomen. Bij langdurige hoge belasting kunnen stekker, contactveren en bedrading opwarmen, wat leidt tot verhoogde overgangsweerstand. Dit vergroot de kans op smelten, verkleuring en in het ergste geval brand.
Het extra risico is dat deze problemen zich geleidelijk ontwikkelen en vaak onopgemerkt blijven. Tegen de tijd dat je het merkt (bijvoorbeeld door geur, warmte of verkleuring), is de schade meestal al ontstaan en kan de situatie onveilig zijn.
Daarnaast speelt de verzekeringskant een belangrijke rol. Veel verzekeraars stellen expliciet dat schade als gevolg van een ondeugdelijke of niet volgens voorschriften uitgevoerde elektrische installatie niet wordt vergoed. In geval van brand kan dit dus betekenen dat de schade geheel of gedeeltelijk voor eigen rekening komt. Dat maakt deze opstelling niet alleen technisch onverstandig, maar ook financieel zeer risicovol.
Die extra 6 / 7 watt lijkt misschien onschuldig, maar bij een fout in de wtw, zoals kortsluiting of een defect in de installatie, kunnen er plotseling veel hogere stromen gaan lopen.
3200+3680watt bij elkaar opgeteld, wat de kans op brand-wanneer het fout gaat- aanzienlijk vergroot.
Het bovenstaande klinkt misschien theoretisch, en uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen installatie en keuzes. Toch is het goed om je te realiseren dat de gevolgen in veel gevallen verder reiken dan alleen jezelf. In een woning deel je risico’s indirect met je omgeving; bij brand of ernstige schade zijn vaak ook buren betrokken. Daarom is het verstandig om niet alleen naar “het werkt nu” te kijken, maar ook naar wat op de langere termijn veilig en verantwoord is.
En of je huis daarna ook nog verzekerd is, een woning is een primaire levensbehoefte.
Ik snap je toch niet helemaal, je geeft duizenden euro's uit aan Pib's waarom dan niet die paar euro's voor een groep erbij in de meterkast en een aantal degelijke wand contact dozen. en alles aansluiten volgens de aanbevelingen/voorschriften van HW.Dukard schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:45:
[...]
Dat was precies ook mijn insteek bij de aanschaf van de Pibs.
Zoals al aangegeven door @geert1992 er kan bijna 7kW door je WTW voordat er een zekering uitgaat. dat is de reden waarom er niet meer dan 0,8 kW ingevoerd mag worden via een stopcontact, daardoor blijft de belasting van de bedrading altijd onder de 20A.
Ik heb aan ChatGPT een paar voorbeelden gevraagd om duidelijk te maken dat stroom niet de makkelijkste weg vraagt bij het terugleveren en bij de vraag.geert1992 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 06:35:
[...]
Het langdurig afnemen van circa 3200 watt via één Schuko stopcontact is sterk af te raden. Schuko aansluitingen zijn hier in de praktijk niet voor ontworpen.
Hoewel het stopcontact formeel op 16 ampère is gespecificeerd, is dat een maximale piekbelasting en geen belasting die continu en urenlang veilig kan worden afgenomen. Bij langdurige hoge belasting kunnen stekker, contactveren en bedrading opwarmen, wat leidt tot verhoogde overgangsweerstand. Dit vergroot de kans op smelten, verkleuring en in het ergste geval brand.
Het extra risico is dat deze problemen zich geleidelijk ontwikkelen en vaak onopgemerkt blijven. Tegen de tijd dat je het merkt (bijvoorbeeld door geur, warmte of verkleuring), is de schade meestal al ontstaan en kan de situatie onveilig zijn.
Daarnaast speelt de verzekeringskant een belangrijke rol. Veel verzekeraars stellen expliciet dat schade als gevolg van een ondeugdelijke of niet volgens voorschriften uitgevoerde elektrische installatie niet wordt vergoed. In geval van brand kan dit dus betekenen dat de schade geheel of gedeeltelijk voor eigen rekening komt. Dat maakt deze opstelling niet alleen technisch onverstandig, maar ook financieel zeer risicovol.
Die extra 6 / 7 watt lijkt misschien onschuldig, maar bij een fout in de wtw, zoals kortsluiting of een defect in de installatie, kunnen er plotseling veel hogere stromen gaan lopen.
3200+3680watt bij elkaar opgeteld, wat de kans op brand-wanneer het fout gaat- aanzienlijk vergroot.
Het bovenstaande klinkt misschien theoretisch, en uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen installatie en keuzes. Toch is het goed om je te realiseren dat de gevolgen in veel gevallen verder reiken dan alleen jezelf. In een woning deel je risico’s indirect met je omgeving; bij brand of ernstige schade zijn vaak ook buren betrokken. Daarom is het verstandig om niet alleen naar “het werkt nu” te kijken, maar ook naar wat op de langere termijn veilig en verantwoord is.
En of je huis daarna ook nog verzekerd is, een woning is een primaire levensbehoefte.
Tweakers schrijven hun posts zelf
[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 07-02-2026 12:31 ]
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2