Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dat klopt.Devke schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:26:
[...]
Ah oke duidelijk. Het was voor jouw dus ook een soort aanname.
Gelukkig als het van zonnepanelen komt als een kWh je netto geld zou kosten. Anders niet. Dan wil je zo min mogelijk verspillen. Bij een gelijk blijvend verbruik in een jaar ga je die 25% ergens tekort komen en moet het ingekocht worden. Discussie hebben we hier al vaker gevoerd. Hoeft dus niet opnieuw. Het zou een tegenvallende eindafrekening kunnen opleveren.
Uit de resultaten die ik nu hebt valt het totaal effect op de energie kosten een beetje tegen.
Ik wacht de resultaten van September en Oktober af. Daarna laat ik de batterij gewoon actief en zie wel wat de resultaten in de winter zijn.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power
Aannames moet je door personeelszaken laten doen!
Ik probeer hier HA wel eens aan te laten rekenen, wat de momentane financiële waarde van de energie in de PiB is. Ik beschouw zonne-energie als gratis, en als ik oplaad met netstroom wisselt de prijs. Als ik weet hoeveel de "voorraad" energie heeft gekost, weet ik wanneer het financieel zin heeft om te ontladen. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Nog maar eens verder over nadenken.Gelukkig als het van zonnepanelen komt als een kWh je netto geld zou kosten. Anders niet.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik krijg vandaag mijn 4e (fysiek mijn 2e) accu en tot nu toe klopte het altijd, zelfs het tijdblok. Het eerste mailtje is denk ik vanuit het magazijn naar de vervoerder en die wijkt minimaal een dag af dat je in eerste instantie denkt huh dat hebben we toch niet afgesproken.... Maar de ervaring leert hoe het wel zit.JeroenH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:41:
Homewizard verstuurt wel weer hun gebruikelijke sprookjes:
[Afbeelding]
Gistermiddag besteld. Mijn voorspelling is dat hij maandag wordt bezorgd. Maar dat is wel afhankelijk van de stand van de maan, de windrichting, de kijkcijfers van B&B vol liefde, de vorm van de theeblaadjes onderin mijn kopje en de recent geïnstalleerde versie van Home Assistant
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Tellers maken. De PIB laat ik ieder uur meten hoeveel kWh er geladen is en tegen welke prijs. Dat doe ik ook bij ontladen. Dit dus. Dit is exclusief afschrijving en negatieve tarieven correcties. Daar kan de nuts meter niet lekker mee uit de voeten. Handmatig pas ik die aan. Pas 2x voor gekomen dit jaar.JeroenH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:36:
[...]
Aannames moet je door personeelszaken laten doen!Maar zonder gekheid, ik zie hier zoveel aannames die met grote stelligheid voor waar worden aangenomen, daar moeten we echt mee oppassen. Is niet uniek voor dit topic, dit forum, het internet etc natuurlijk. Is iets menselijks.
[...]
Ik probeer hier HA wel eens aan te laten rekenen, wat de momentane financiële waarde van de energie in de PiB is. Ik beschouw zonne-energie als gratis, en als ik oplaad met netstroom wisselt de prijs. Als ik weet hoeveel de "voorraad" energie heeft gekost, weet ik wanneer het financieel zin heeft om te ontladen. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Nog maar eens verder over nadenken.
:strip_exif()/f/image/OQRJHgZzSlpvIHj8nrwqx3pv.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/eWS11hdDGcuO3nwdTZSJ3mPb.png?f=user_large)
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dit is wat ik dus al een tijdje probeer duidelijk te maken. Nu valt het niet op omdat er toch overschot op een dag vaak is, pas later ga je dit merken. Dit geldt overigens niet alleen voor de PIB, dat is ook voor de andere merken.GL007 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:36:
[...]
Dat klopt.
Uit de resultaten die ik nu hebt valt het totaal effect op de energie kosten een beetje tegen.
Ik wacht de resultaten van September en Oktober af. Daarna laat ik de batterij gewoon actief en zie wel wat de resultaten in de winter zijn.
Aannames heb je imo niks aan. Feiten brengen meer.JeroenH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:36:
[...]
Aannames moet je door personeelszaken laten doen!Maar zonder gekheid, ik zie hier zoveel aannames die met grote stelligheid voor waar worden aangenomen, daar moeten we echt mee oppassen. Is niet uniek voor dit topic, dit forum, het internet etc natuurlijk. Is iets menselijks.
[...]
Ik probeer hier HA wel eens aan te laten rekenen, wat de momentane financiële waarde van de energie in de PiB is. Ik beschouw zonne-energie als gratis, en als ik oplaad met netstroom wisselt de prijs. Als ik weet hoeveel de "voorraad" energie heeft gekost, weet ik wanneer het financieel zin heeft om te ontladen. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Nog maar eens verder over nadenken.
HW laat helemaal niks van zich weten, mijn chats van 1 & 2 dagen oud zijn nog niet beantwoord.
Daarom ben ik zelf er maar achteraan gegaan bij het lokale depot van TransMission.
TransMission heeft hem toch weten te vinden, maar er gaat iets gigantisch mis met hun interne systeem waardoor ze hem steeds niet uitleveren.
Gelukkig is het depot vrijwel om de hoek, dus ik ga het zelf maar ophalen. Best wel ironisch
Ik vind het echt niet kunnen dat HW me hier aan mijn lot overlaat en ik zelf dit hele onderzoek maar moet doen, of het moet accepteren dat ik op dit tempo een dikke week kan wachten tot de batterij er eindelijk is. Ik ben hierdoor sterk gaan twijfelen of ik ooit nog iets van hen wil kopen.
In mijn geval, gezien mijn bescheiden PV installatie van 2500 W piek, moet ik het in de winter hebben van goedkoop ladenDevke schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:08:
[...]
Dit is wat ik dus al een tijdje probeer duidelijk te maken. Nu valt het niet op omdat er toch overschot op een dag vaak is, pas later ga je dit merken. Dit geldt overigens niet alleen voor de PIB, dat is ook voor de andere merken.
Misschien zelfs een deel van de herfst en voorjaar.
Zie mijn eerdere post, waar ik aangeef dat over langere termijn gemeten de RTE met (3 maal voor 3 batterijen) 800W handmatig met lage dynamische tarieven laden ca. 1.5% hoger ligt dan bij NOM met een gemiddeld geleverd vermogen van 400-500W.gielz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:47:
[...]
Zelf was hier het maximale haalbare een RTE van 76-78% (externe meting) waarbij hij toevallig niet op 100% vermogen ging opladen en ontladen maar wel constant een 600+ vermogen. Dit is denk ik gewoon de beperking van de hardware waarbij je mogelijk pas bij een V2 een verbetering zal zien.
Met een beetje gemiddeld verbruik en alleen Zon + NOM zal je dit bijna nooit zien. iig niet bij deze V1 PiB
Mijn RTE over de afgelopen 3 maanden ligt op 76%.
Ik denk dat de grootste/belangrijke factor voor de wat lagere RTE van HW versus Z. de gebruikte 24V versus 48V klemspanning is.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Dat kan ik bevestigen; mijn Sessy heeft ook 48 V.EVfan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:31:
[...]
Ik denk dat de grootste/belangrijke factor voor de wat lagere RTE van HW versus Z. de gebruikte 24V versus 48V klemspanning is.
Homewizard PIB heeft 24 V en heeft een lagere RTE.
Hoe kun je dat nou weten? Update is er net. Zal niet de eerste keer zijn dat de ‘vreemde dingen’ toch weer optreden.GL007 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:41:
Na de laatste update batterijen 1.0305 en P1 6.0205 heb totaal geen enkele vreemde dingen meer gezien.
De batterijen draaien als een zonnetje.
Zie mijn eerdere post, redelijk nauwkeurig en onder enigszins gedefinieerde omstandigheden gemeten.GL007 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:08:
Als je de batterij leeg trek met 400 W dan heb je het maximale rendement van 80%
Bij ontlaad vermogen van 200W heb je een rendement van 75%
Bij ontlaad vermogen van 100W rendement van 70%
Bij ontlaad vermogen van 800W rendement van 70%
Dit zijn schattingen . Hopelijk kan iemand anders betere getallen laten zijn. Ik ben hier razend benieuwd naar.
Bij 800W laden is de RTE ca. 1.5% hoger dan bij 400-500W ontladen.
Dit zijn geen schattingen maar metingen.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Daarom laad ik mijn HW ook altijd met 800 W.EVfan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:35:
[...]
Zie mijn eerdere post, redelijk nauwkeurig en onder enigszins gedefinieerde omstandigheden gemeten.
Bij 800W laden is de RTE ca. 1.5% hoger dan bij 400-500W ontladen.
Dit zijn geen schattingen maar metingen.
Zit hier ook op "maar" 3330 Wp. Mijn zonnepanelen leverancier gaf 12 jaar geleden al aan leg niet meer aan dan je zelf nodig hebt. De tijden gaan veranderen. Glazen bolrtunru schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:17:
[...]
In mijn geval, gezien mijn bescheiden PV installatie van 2500 W piek, moet ik het in de winter hebben van goedkoop laden
Misschien zelfs een deel van de herfst en voorjaar.
Noodstroom) batterij een 4jaar teruglever garantie of je krijgt geld garantie geeft ben ik benieuwd of HW nu gaat zakken in de prijs. Uitbreidingen zijn ook goedkoper dan volledige nieuwe units.
Zeer benieuwd hoe HW batterij gaat concurreren.
[ Voor 29% gewijzigd door Henkoes op 04-09-2025 11:56 ]
Het is een FoxESS plug-in batterij en de capaciteit is duidelijk lager.Henkoes schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:51:
Nu next energy met hun vergelijkbare maar goedkopere plugin (met meer opties zoals
Noodstroom) batterij een 4jaar teruglever garantie of je krijgt geld garantie geeft ben ik benieuwd of HW nu gaat zakken in de prijs. Uitbreidingen zijn ook goedkoper dan volledige nieuwe units.
is maar 2,1 kWh - dus zitten wel aardig bij elkaar in de buurt, qua prijs, wel bijzonder dat next energy de btw teruggave voor je regeltHenkoes schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:51:
Nu next energy met hun vergelijkbare maar goedkopere plugin (met meer opties zoals
Noodstroom) batterij een 4jaar teruglever garantie of je krijgt geld garantie geeft ben ik benieuwd of HW nu gaat zakken in de prijs.
en bij een extra HW krijg je ook 800 extra omvormer vermogen - dat is bij de fox ess niet het geval
hoe dan ook, het gevoel dat de home wizard een redelijke investering is zolang je bereid bent om handmatig/ dan wel geautomatiseerd de batterij geforceerd te laden op de goedkoopste uren staat bij mij wel
[ Voor 11% gewijzigd door johnhemmers op 04-09-2025 12:02 ]
Ik heb de versie al twee weken. Betatesterbburgg schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:35:
[...]
Hoe kun je dat nou weten? Update is er net. Zal niet de eerste keer zijn dat de ‘vreemde dingen’ toch weer optreden.
P1 6.0203 bedoel je ? Ik krijg geen firmware update naar jouw vermelde P1 firmware...GL007 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:41:
P1 6.0205 heb totaal geen enkele vreemde dingen meer gezien.
Ik weet niet of 6.0205 uit beta is, maar die draait hier al een tijdjeWinkiller schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:44:
[...]
P1 6.0203 bedoel je ? Ik krijg geen firmware update naar jouw vermelde P1 firmware...
6.0205 is nu productieivo1969 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:06:
[...]
Ik weet niet of 6.0205 uit beta is, maar die draait hier al een tijdje
Ik ben blijkbaar ook nog niet aan de beurt.
Net nog gecontrolleerd.
Hoeveel goedkoper is het werkelijk? Je moet ook via hun een energiecontract afsluiten.Henkoes schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:51:
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
2 pibs op fw 1.0305 waarvan 1 renewed
p1 op fw 6.0205
RTE gemiddeld stabiel rond de 73%
lees hier vrijwel iedere dag wel mee en het aantal storingen en omruilingen is echt wel heel erg minder dan in het begin. Dit geldt trouwens ook wel voor de andere merken, daar lees ik ook wel mee. Hier alleen die E327 1x gehad per pib en die heb ik na de reset nooit meer terug gezien. Vond dat ook niet erg, als betatester kun je codes verwachten, daarvoor doe je daaraan mee. We moeten ook niet vergeten dat we allemaal early adopters zijn vwb pib's ongeacht het merk wat je neemt. Staat nog een beetje in de kinderschoenen. Ik ga ervan uit dat tegen de tijd dat de saldering stopt de huidige pib merken allemaal hun zaakjes wel op orde hebben en een mooi stabiel systeem afleveren. Toch leuk dat wij met zijn allen daar dan aan bij hebben gedragen toch.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Zojuist 2e batterij bestelling betaald en deze wordt binnenkort bezorgd.
Heb de eerste batterij nu sinds maart en deze heeft inmiddels 170 cycles, gemaakt, 388kwh export, 542 kwh import, efficiency 74%.
Ben benieuwd hoe het setje van 2 gaat werken, de eerste batterij doet t prima, echter ik heb nog wat reserve over op mijn panelen.
Laat weten hoe het gaat.
met vriendelijke groet
skywalker.
Wordt gefaseerd uitgerold.rtunru schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:13:
[...]
Ik ben blijkbaar ook nog niet aan de beurt.
Net nog gecontrolleerd.
Op verzoek laad en ontlaadkosten bijhouden van de PIB in HA
Stap 1Maak een nuts meter (helper) aan in HA. Als invoersensor kies je daar de sensor die je totale import weergeeft van je batterij tot nu toe. Geef de nutsmeter ook een naam. In mijn geval heb ik hem batterij_geladen_vermogen_per_uur genoemd. Het veld "Meter Reset Cyclus" op Per Uur zetten. De rest standaard laten. De schuifjes allemaal uit zetten behalve "Periodiek resettende". Die zet je aan. Je hebt nu een sensor die iedere uur meet hoeveel kWh je in de PIB stopt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yTYwXmw85aRDsV23Dyx3tcFO.jpg?f=user_large)
Stap 2
Maak een template sensor aan. In deze template sensor neem je onderstaande yaml op. Let op: Ik gebruik Nordpool voor het actuele uurtarief. Deze sensor zie je dus ook in de yaml. Heb jij een andere naam, andere leverancier dan zal je de bijbehorende sensor daar moeten invullen.
1
2
3
| {% set kwh = states('sensor.batterij_geladen_vermogen_per_uur') | float(0) %} {% set prijs_per_kwh = states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021') | float(0) %} {{ (kwh * prijs_per_kwh) | round(3) }} |
Vul bij meeteenheid "eur" in. Zonder "" uiteraard. Apparaatklasse "Saldo"
Daarna heb je een sensor die bij gaat houden hoeveel je kosten zijn voor het laden in dat betreffende uur.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hXZrGSSoHS2fjPBLBbs4Ar5K.jpg?f=user_large)
Stap 3:
Wil je nu de laadkosten per dag hebben dan maak je weer een helper (nuts meter aan). Alleen ga je als invoersensor nu de sensor nemen die je gemaakt hebt in stap 2. De kosten voor laden. Let op dat je bij deze nuts meter een "Dagelijkse" reset hanteert. Zo kun je dus ook een week, maand, jaar of totaal nuts meter maken. Deze stap levert dus op:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uJbvfcQx1ZOPmWatvsubd6hu.jpg?f=user_large)
Stap 4:
Voor het ontladen bewandel je eigenlijk precies dezelfde weg maar dan wel met je ontlaadgegevens / entiteit.
Hier altijd ontladen met 800W en nog steeds +77%RTE dus die schattingen kun je in de prullenbak deponerenGL007 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:08:
Als je de batterij leeg trek met 400 W dan heb je het maximale rendement van 80%
Bij ontlaad vermogen van 200W heb je een rendement van 75%
Bij ontlaad vermogen van 100W rendement van 70%
Bij ontlaad vermogen van 800W rendement van 70%
Dit zijn schattingen . Hopelijk kan iemand anders betere getallen laten zijn. Ik ben hier razend benieuwd naar.
hoeveel reserve heb je? en heb je dat in de winter ook? hier zou ik zelfs in de winter nog genoeg opwekken om 1 of 1.5 batterij te kunnen vullen op slechte dagen (heb de statistiek van vorig winter erbij gehaald)sky_walker schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:23:
Goedemiddag,
Zojuist 2e batterij bestelling betaald en deze wordt binnenkort bezorgd.
Heb de eerste batterij nu sinds maart en deze heeft inmiddels 170 cycles, gemaakt, 388kwh export, 542 kwh import, efficiency 74%.
Ben benieuwd hoe het setje van 2 gaat werken, de eerste batterij doet t prima, echter ik heb nog wat reserve over op mijn panelen.
Laat weten hoe het gaat.
met vriendelijke groet
skywalker.
heb er nu 1 maar twijfel nog over die 2e... vindt het zonde als ik die op een winterse dag niet helemaal vol zou kunnen krijgen.
A wise man's life is based around fuck you
Wat je wel kunt doen met de homewizard batterijen als groffe methode in excel. Is export maken met 15 minuten data van de batterij. Met de kWh import export gegevens en 15 minuten, kun je gemiddeld AC laad/ontlaad vermogen bepalen per 15 minuten. En met het SOC percentage kun je inschatting maken van DC(batterij) kant. Iedere procent is (1/100)*0,92*2,688 kWh en met 15 minuten kun je dat terugrekenen naar een gemiddeld 15 minuten vermogen.Devke schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:08:
[...]
Zolang HW niet te sturen valt op vermogen komt daar nooit een antwoord op. Probeer maar eens stabiel bv 3 uur lang te laden op 450 Watt.
Vervolgens kun je geschatte efficiency berekenen per 15 minuten. Als je vervolgens filtert op de momenten dat er alleen geladen of ontladen is. En dat indeelt in vermogens ranges en daar gemiddelde van neemt (om die 0,5% resolutie van SOC beetje uit te middelen) dan heb je een inschatting van de efficiency curves laden en ontladen. Grootste probleem van deze methode is de SOC% (onbekende methode Homewizard), als dat niet enigzins lineair verband heeft met batterij lading dan klopt het niet heel goed meer en sommige vermogens komen hier in huis wat minder voor, dus daar heb ik minder grote dataset.
Hiermee kwam ik op de volgende inschattingen voor de efficiency curves.
Laden curve (Vermogen:Efficiency). 100W:78%, 200W:80%, 400W:83%, 600W:86%, 800W:87%
Ontlaad curve (Vermogen:Efficiency). 100W:83%, 200W:86%, 400W:91%, 600W:93%, 800W:94%
Deze methode is ook niet perfect dus ook maar een schatting, maar in ieder geval deels gebaseerd op meetdata. (En komt voor gemiddelde scenario die ik hier op veel dagen tegenkom, 800W laden en 200W ontladen, vrij aardig overeen qua RTE.)
[ Voor 4% gewijzigd door Maarren op 04-09-2025 15:34 ]
HW zal in elk geval blij zijn met jouw schattingen.Maarren schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:12:
[...]
Wat je wel kunt doen met de homewizard batterijen als groffe methode in excel. Is export maken met 15 minuten data van de batterij. Met de kWh import export gegevens en 15 minuten, kun je gemiddeld AC laad/ontlaad vermogen bepalen per 15 minuten. En met het SOC percentage kun je inschatting maken van DC kant. Iedere procent is (1/100)*0,92*2,688 kWh en met 15 minuten kun je dat terugrekenen naar een gemiddeld 15 minuten vermogen.
Vervolgens kun je geschatte efficiency berekenen per 15 minuten. Als je vervolgens filtert op de momenten dat er alleen geladen of ontladen is. En dat indeelt in vermogens ranges en daar gemiddelde van neemt (om die 0,5% resolutie van SOC beetje uit te middelen) dan heb je een inschatting van de efficiency curves laden en ontladen. Grootste probleem van deze methode is de SOC% (onbekende methode Homewizard), als dat niet enigzins lineair verband heeft met batterij lading dan klopt het niet heel goed meer en sommige vermogens komen hier in huis wat minder voor, dus daar heb ik minder grote dataset.
Laden. 100W:78%, 200W:80%, 400W:83%; 600W:86%; 800W;87%
Ontladen. 100W:83%, 200W:86%, 400W:91%;600W;93%,800W94%
Deze methode is ook niet perfect dus ook maar een schatting, maar in ieder geval deels gebaseerd op meetdata. (En komt voor gemiddelde scenarios die ik hier op veel dagen tegenkom vrij aardig overeen qua RTE.)
Eindelijk iemand die hun marketingskreten ondersteunt

Efficiëncy is dus wat anders als RTE. Ga de rit laden en ontladen maar eens dan bij elkaar "optellen" qua verlies en dan zie je idd dat het 2 verschillende begrippen zijn mijn inziens.Maarren schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:12:
[...]
Wat je wel kunt doen met de homewizard batterijen als groffe methode in excel. Is export maken met 15 minuten data van de batterij. Met de kWh import export gegevens en 15 minuten, kun je gemiddeld AC laad/ontlaad vermogen bepalen per 15 minuten. En met het SOC percentage kun je inschatting maken van DC kant. Iedere procent is (1/100)*0,92*2,688 kWh en met 15 minuten kun je dat terugrekenen naar een gemiddeld 15 minuten vermogen.
Deze methode is ook niet perfect dus ook maar een schatting, maar in ieder geval deels gebaseerd op meetdata. (En komt voor gemiddelde scenarios die ik hier op veel dagen tegenkom vrij aardig overeen qua RTE.)
Probeer maar eens met 800 te laden en te onladen tot hij weer leeg is. Je gaat die 80% RTE niet halen verwacht ik.
Edit. Ik heb mijn twijfels over wat de batterij aan input en output laat zien. Vlgs de batterij draai ik 75% RTE. Daar denkt de MID kWh meter anders over. 69%
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 04-09-2025 14:19 ]
Hoe bedoel je? Het is gewoon een poging om een inschatting van die efficiency curves te krijgen. De uitkomst is volgens mij verder niks bijzonders vergeleken met andere omvormers/laders?rtunru schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:15:
[...]
HW zal in elk geval blij zijn met jouw schattingen.
Eindelijk iemand die hun marketingskreten ondersteunt
(De maximale oplaad efficiëntie lijkt wel matig)
[ Voor 6% gewijzigd door Maarren op 04-09-2025 18:55 ]
Ik bedoel dat jouw berekeningen veel positiever zijn uitgekomen dan de bevindingen van de mensen hier.Maarren schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:22:
[...]
Hoe bedoel je? Het is gewoon een poging om een inschatting van die efficiency curves te krijgen. De uitkomst is volgens mij verder niks bijzonders vergeleken met andere omvormers/laders?
Ik heb ook een lader van een ander merk en die haalt makkelijk betere resultaten dan de resultaten van de meeste gebruikers hier met HW.
Nee hoor.rtunru schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:27:
[...]
Ik bedoel dat jouw berekeningen veel positiever zijn uitgekomen dan de bevindingen van de mensen hier.
Ik heb ook een lader van een ander merk en die haalt makkelijk betere resultaten dan de resultaten van de meeste gebruikers hier met HW.
Hier wordt vaker richting 600W of meer geladen en veelal rond de 200W ontladen.
Allemaal wat grof gemiddeld natuurlijk maar als ik de op- en ontladen efficiënties vermenigvuldig kom ik best goed in de buurt van de RTE die ik hier zie.
86% x 86% = 74%
De resultaten is laden rendement + ontladen rendementrtunru schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:27:
[...]
Ik bedoel dat jouw berekeningen veel positiever zijn uitgekomen dan de bevindingen van de mensen hier.
Dus rendement = (export/import)*100%
Of maak ik hier een denkfout.
[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 04-09-2025 14:31 ]
Volgens mij komt het redelijk overeen met de meldingen die ik zie. Voor mijn eigen situatie die vaak voorkomt 800W laden overdag (uitgestelde start) en 200W ontladen in de nacht geeft dan ca 75% RTE, wat volgens mij redelijk matcht met wat andere rapporteren bij dergelijk gebruik. En maximum RTE (best case) wordt richting 80% wat volgens mij ook een aantal keer is gemeld. En als je nul op de meter gaat doen bij erg lage vermogens 100W(laden)/100W(ontladen) krijg je 65% RTE wat volgens mij ook weleens is benoemd.rtunru schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:27:
[...]
Als je die curves wilt gebruiken voor theoretisch RTE dan moet je heen(laden) en terug(ontladen) doen.
[ Voor 8% gewijzigd door Maarren op 04-09-2025 17:17 ]
Heb je ook een idee van je kabelverliezen tussen de PiB en de kWh meter?Devke schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:17:
[...]
Efficiëncy is dus wat anders als RTE. Ga de rit laden en ontladen maar eens dan bij elkaar "optellen" qua verlies en dan zie je idd dat het 2 verschillende begrippen zijn mijn inziens.
Probeer maar eens met 800 te laden en te onladen tot hij weer leeg is. Je gaat die 80% RTE niet halen verwacht ik.
Edit. Ik heb mijn twijfels over wat de batterij aan input en output laat zien. Vlgs de batterij draai ik 75% RTE. Daar denkt de MID kWh meter anders over. 69%
3900 Wp zuid (168º), elevatie 45º PVoutput
Ik reageerde op dit deel van jouw bijdrage:Maarren schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:32:
[...]
Volgens mij komt het redelijk overeen met de meldingen die ik zie. Voor mij eigen situatie die vaak voorkomt 800W laden overdag (uitgestelde start) en 200W ontladen in de nacht geeft dan ca 75% RTE, wat volgens mij redelijk matcht met wat andere rapporteren. En maximum RTE wordt richting 80%. En als je nul op de meter gaat doen bij lage vermogens 100W/100W krijg je 65% RTE wat volgens mij ook weleens is benoemd.
Als je die curves wilt gebruiken voor RTE dan moet je heen(laden) en terug(ontladen) doen.
Hier kan ik wat mee
:strip_exif()/f/image/qwCjGqdN8aA5ag5vmGmKPdrY.png?f=user_large)
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik heb op goede dagen in Februari nog 10kwh opwek met de 12 panelen, en in maart zeker al 15kwh, en overdag heb ik bijna geen verbruikers thuis behalve dan de hybride warmtepomp in de winter die op laag pitje draait. Dan lukt het wel met 2 batterijen. en natuurlijk zijn er dagen dat de zon niet schijnt en dat ze niet allebei vol raken, of zelfs enkel 1, maar het gaat me om al die dagen dat ik er met gemak 2 oplaadt en dan heb ik bijna 5kwh om te ontladen savonds, dat is toch het dubbele van 1 batterij wat ik net wat magertjes vindt. 3 batterijen gaat bij mij niet meer interessant zijn, maar 2 geloof ik zeker wel. en anders verkoop ik er alsnog 1.Zwelgje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:08:
[...]
hoeveel reserve heb je? en heb je dat in de winter ook? hier zou ik zelfs in de winter nog genoeg opwekken om 1 of 1.5 batterij te kunnen vullen op slechte dagen (heb de statistiek van vorig winter erbij gehaald)
heb er nu 1 maar twijfel nog over die 2e... vindt het zonde als ik die op een winterse dag niet helemaal vol zou kunnen krijgen.
We gaan t meemaken
[ Voor 5% gewijzigd door sky_walker op 04-09-2025 14:54 ]
Die vraag heb ik de electriciën ook voorgelegd. Verwaarloosbaar klein geeft hij aan gezien de afstand tussen kWh meter en PIB. Het verschil in metingen ontstaat juist bij ontladen. Laden klopt op 1% verschil. Ik denk dat we op een andere plek meten voor ontladen (omvormer verlies moet er dan nog af). Kan niets anders bedenken.Hammetje3FR schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:32:
[...]
Heb je ook een idee van je kabelverliezen tussen de PiB en de kWh meter?
Ik heb het idee dat ze nu veel meer verdelen qua wattage in plaats van altijd één van de twee vol op belasten.
Of is dat geoon wanneer ik kijk toevallig net het geval?
:strip_exif()/f/image/6On71A5cH9n4qB4QNPI1beqx.png?f=user_large)
Edit:
Dit is een beter voorbeeld:
De tweede batterij springt gewoon wat vaker 200-400w bij, in plaats van 1 vol belasten en de ander vangt het overige wattage op.
/f/image/EaOzdMwj3gN2yUpV64PwwYW7.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door NepGangster op 04-09-2025 15:13 ]
Inmiddels de vervanger binnen met 0 cycles. (moet ik er blij mee zijn?). én ze waren een uur te vroegwinwiz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:36:
[...]
Ik krijg vandaag mijn 4e (fysiek mijn 2e) accu en tot nu toe klopte het altijd, zelfs het tijdblok. Het eerste mailtje is denk ik vanuit het magazijn naar de vervoerder en die wijkt minimaal een dag af dat je in eerste instantie denkt huh dat hebben we toch niet afgesproken.... Maar de ervaring leert hoe het wel zit.
Aanvulling waar ik aan zat te denken.. Ik krijg een spinter nieuwe gaat dan de garantie opnieuw tellen?
[ Voor 8% gewijzigd door winwiz op 04-09-2025 15:11 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Volgens mij snap je nog steeds niet dat deze getallen helemaal geen RTE zijn.rtunru schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:35:
[...]
Ik reageerde op dit deel van jouw bijdrage:
Round Trip is zowel laden als ontladen. Dus pak de van toepassing zijnde laad en ontlaadvermogens en vermenigvuldig die efficienties. Komt best goed op de in dit topic vaker genoemde ~75% RTE uit.
Dat is exact wat ik doe.Propheticus schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:56:
[...]
Volgens mij snap je nog steeds niet dat deze getallen helemaal geen RTE zijn.
Round Trip is zowel laden als ontladen. Dus pak de van toepassing zijnde laad en ontlaadvermogens en vermenigvuldig die. Komt best goed op de in dit topic vaker genoemde ~75% RTE uit.
Ik ben blij dat je tevreden bent en ik hoef geen geen gelijk te krijgen.
Ik gebruik zelf de Dynamic Energy Cost integratie (binnen te halen via HACS). Die pas je tweemaal toe: één keer voor de kosten van de geladen energie en éénmaal voor de baten van de geleverde (ontladen) energie.
In beide gevallen moet je een prijssensor (in €/kWh) en een energiesensor (of in W of in kWh, beste is kWh) opgeven. Bij kosten zijn dit de prijssensor voor teruggeleverde elektriciteit en de HomeWizard batterij-sensor voor geladen kWh's. Bij baten zijn dit de prijssensor voor ingekochte elektriciteit van het net en de HomeWizard batterij-sensor voor ontladen kWh's.
De integratie levert dan sensoren voor de kosten of baten per uur, dag, week, maand en jaar en een sensor zonder reset interval.
Aanvulling: kosten zijn dus die van de niet meer teruggeleverde elektriciteit. Baten zijn de vermeden kosten wanneer je de elektriciteit uit de batterij haalt i.p.v. het elektriciteitsnet.
[ Voor 9% gewijzigd door enieuwlaar op 04-09-2025 16:15 ]
Als het al beantwoord was my bad! Maar p1 meter uit en aan en dan is dit gefixed! Is bekend issue.jgsr schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:00:
Als je van drie batterijen er één batterij uit de hw app verwijderd.. zou de max charge dan niet van 2400w terug naar 1600w moeten gaan? Blijft hier nu stug op 2400w met twee batterijen, bugje wellicht?
:strip_exif()/f/image/ABENp3iTEB0Mn6v4iWWmfAAv.png?f=user_large)
Mijn vrouw is morgen thuis en die vindt het gedoe om pas om na 10:00 of 11:00 de vaatwasser aan te zetten. En nu kan dat "gewoon" na het eten, zonder dat we stroom van het net afnemen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Zo is het hier dus ook, en dan heb ik nog extra capaciteit voor als het een bewolkte start is dat je ook nog de 2e dag lekker door NOMt.JeroenH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:03:
Kijk, hier heb ik de derde PiB primair voor gekocht:
[Afbeelding]
Mijn vrouw is morgen thuis en die vindt het gedoe om pas om na 10:00 of 11:00 de vaatwasser aan te zetten. En nu kan dat "gewoon" na het eten, zonder dat we stroom van het net afnemen.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
En daar moet het hier ook heen..... al is dat dynamisch wat lastiger weer. Maar waar een wil is.... 😊JeroenH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:03:
Kijk, hier heb ik de derde PiB primair voor gekocht:
[Afbeelding]
https://www.homewizard.com/nl/renewed/
:strip_exif()/f/image/SuxwAvlnz6uthM1Uo3jS2HLs.jpg?f=fotoalbum_large)
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Lastig te bepalen. Staat er 1 van elk? 10? 25? 100? Stonden er bij de 1e keer renewed aanbieding 5? 10? 25? Je kunt er dus niks zinnigs over zeggen.TFX77 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:54:
Blijkbaar aan de straatstenen niet kwijt te raken. Wij Tweakers zijn in ieder geval verzadigd me dunkt of vinden het als ik momenteel te duur.
https://www.homewizard.com/nl/renewed/
[Afbeelding]
Heb 'm 20 seconden van de stroom gehad en weer ingeschakeld (draaiknop) en na het synchroniseren met het lichtnet lijkt het voor nu weer in orde.
Weet niet waar die "45 minuten uitgeschakeld laten" vandaan komt, klinkt als de oude "UPC helpdesk truc" om te zorgen dat je ophing.
Toevallig was update 1.0305 ook net beschikbaar dus die zojuist uitgevoerd.
Nu afwachten of het goed gaat.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Zomer is ook voorbij. Daarvoor is toch wel de leukste tijd voor de koop van een batterij, imho. Ik zou hem nu ook niet kopen. Wellicht in de aanbieding eind februari.Devke schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:56:
[...]
Lastig te bepalen. Staat er 1 van elk? 10? 25? 100? Stonden er bij de 1e keer renewed aanbieding 5? 10? 25? Je kunt er dus niks zinnigs over zeggen.
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Precies. Zonder dynamisch contract en dus afhankelijk van alleen de panelen wordt het steeds moeilijker de batterij vol te krijgen. Ik kan me deze discussies ook wel herinneren toen we tegen de 1e uitlevering nog aan zaten.TFX77 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:01:
[...]
Zomer is ook voorbij. Daarvoor is toch wel de leukste tijd voor de koop van een batterij, imho. Ik zou hem nu ook niet kopen. Wellicht in de aanbieding eind februari.
Twee batterijen is voor NOM voldoende. Bij meer batterijen gaat het rendement achteruit bij een NOM regeling.Devke schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:41:
[...]
Precies. Zonder dynamisch contract en dus afhankelijk van alleen de panelen wordt het steeds moeilijker de batterij vol te krijgen. Ik kan me deze discussies ook wel herinneren toen we tegen de 1e uitlevering nog aan zaten.
Ligt aan je huis, ik heb hier 3 nodig als ik savonds evt de oven gebruik en of airco aan heb savonds.GL007 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:45:
[...]
Twee batterijen is voor NOM voldoende. Bij meer batterijen gaat het rendement achteruit bij een NOM regeling.
Gelukkig komt mn 3e bijna, ook met 4400wp zie ik in de geschiedenis dat stiekem nog best wat dagen je ze aardig vol krijg.
Dat kun je niet zo stellig algemeen beweren. Jouw use case != iedereens use case.GL007 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:45:
Twee batterijen is voor NOM voldoende.
Zeker niet. Wat je in de HW app niet ziet zie ik in HA wel; ik zie de batterijen keurig wisselen. Bij een belasting tot 800 watt is er normaal gesproken maar één PiB aan het ontladen, en elke paar uur wisselt dat naar een andere PiB om de SoC's van de verschillende PiB's niet te ver uit de pas te laten lopen. Ergo: onder die load is er bijna altijd maar één PiB aan het ontladen, dus zelfde rendement als bij één PiB.Bij meer batterijen gaat het rendement achteruit bij een NOM regeling.
Zelfde mechanisme bij een load tussen de 800 en 1600 watt, tussen de 1600 watt en 2400 watt, enz, en voor opladen geldt hetzelfde.
Het financiële rendement zal, afhankelijk van de aanwezige zonnepanelen en het verbruik, voorbij een bepaald aantal PiB's sterk achteruit gaan, dat is duidelijk. Maar waar dat punt ligt is voor iedereen anders. Ik denk dat mijn derde PiB financieel flink minder op gaat leveren dan de eerste twee.
Waarschijnlijk was het ook goed gegaan na de update te hebben uitgevoerd zonder zelf te resetten.BlueTooth76 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:57:
Vandaag eindelijk even tijd gehad om PIB4 te herstarten (E327 foutmelding).
Heb 'm 20 seconden van de stroom gehad en weer ingeschakeld (draaiknop) en na het synchroniseren met het lichtnet lijkt het voor nu weer in orde.
Weet niet waar die "45 minuten uitgeschakeld laten" vandaan komt, klinkt als de oude "UPC helpdesk truc" om te zorgen dat je ophing.
Toevallig was update 1.0305 ook net beschikbaar dus die zojuist uitgevoerd.
Nu afwachten of het goed gaat.
Ik had ook een foutmelding op mijn PiB en er stond een update klaar.
Na de update te hebben geïnstalleerd kwam de batterij ook weer terug.
En 45 minuten schijnt de helpdesk gezegd te hebben. Misschien is na die tijd alle electronica spanningsloos. Condensatoren en dat soort spul.
Misschien wel.mike123 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:15:
[...]
Waarschijnlijk was het ook goed gegaan na de update te hebben uitgevoerd zonder zelf te resetten.
De update was gisteren nog niet beschikbaar en heb het pas vanavond weer geprobeerd nadat ik de PIB al herstart had.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Idem hier. We hebben er nu 2, en die halen net de ochtend (dat is voor ons om 6:00) als we 's avonds niet thuis zijn (gisteren kunnen testencrryp schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:47:
[...]
Ligt aan je huis, ik heb hier 3 nodig als ik savonds evt de oven gebruik en of airco aan heb savonds.
Gelukkig komt mn 3e bijna, ook met 4400wp zie ik in de geschiedenis dat stiekem nog best wat dagen je ze aardig vol krijg.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Vanochtend kwam ik met drie PiB's uit op 30%. Dat betekent dus dat ik het met twee PiB's net niet had gered.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:35:
Idem hier. We hebben er nu 2, en die halen net de ochtend (dat is voor ons om 6:00) als we 's avonds niet thuis zijn (gisteren kunnen testen). Maar als we 's avonds wel gewoon thuis zijn, zijn ze rond middennacht leeg.
Overigens, als ik dat zie aankomen laat ik HA de PiB's in het goedkope "dal" 's nachs op standby zitten, zodat er capaciteit over is voor de dure ochtenduren. Maar meer capaciteit is gewoon lekker natuurlijk.
Verdien je die derde wel terug binnen 10 jaren?JeroenH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:26:
[...]
Vanochtend kwam ik met drie PiB's uit op 30%. Dat betekent dus dat ik het met twee PiB's net niet had gered.
Overigens, als ik dat zie aankomen laat ik HA de PiB's in het goedkope "dal" 's nachs op standby zitten, zodat er capaciteit over is voor de dure ochtenduren. Maar meer capaciteit is gewoon lekker natuurlijk.
Als jij weet hoe de elektriciteitprijzen zich de komende tien jaar gaan ontwikkelen, hoe de mensen die zich onze landelijke overheid noemen zullen omgaan met zaken als terugleveren e.d., dan wil ik daarover nadenken en proberen een schatting te maken.rtunru schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:36:
Verdien je die derde wel terug binnen 10 jaren?
Het enige wat ik weet is dat deze derde PiB met zekerheid financieel minder rendabel zal zijn dan de eerste twee.
Maar ik zal hiermee bijzonder weinig van het net hoeven afnemen, en zeker niet op de dure uren, en dat is waar het me om gaat.
1 dag volledig laten lopen, en in de avond even uitgezet voor het koken. Dan gaan de wijzigingen te snel voor de batterijen en de omvormer.
Daarna vergeten script aan te zetten. Zie hier het verschil in plaatjes, dat zegt meer dan tekst alleen.
:strip_exif()/f/image/l6birZsYydOLXBlJlzn3FLuh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Slce5tOdGBh5Fb2gtHFaqp6H.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag is het wat bewolkt, en dan merk je wel dat door het script de batterij vaker worden aangesproken als er een wolk voor de zon komt.
Maarja, het is nog geen 2027, en misschien komen er nog betere oplossingen.
[ Voor 8% gewijzigd door Daniel28 op 05-09-2025 10:21 ]
De PiB ging vaak (ongeveer 10 seconden) naar Inactief (met opladen van 6W).
:strip_exif()/f/image/G8e8xz8PTckYi7CLSFegTiy5.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik gisteren de update handmatig gedaan naar 10.305
en het veemde gedrag is weer weg.
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Ik heb (nog) een zeer bescheiden set PV (1170WP) en zie nu overduidelijk de bewolkte grauwe dagen en weinig laadmomenten. Een volle accu trekt het wel tot ongeveer 5:00 op een normale dag. Dus ik verwacht wel dat tijdens de zonnige maanden ik een deel van een 2e accu vol zou krijgen, maar omdat het maar om een paar maanden gaat zou een refurbished accu wel aantrekkelijk(er) kunnen zijn. Maar de prijzen zijn daarvoor niet aanlokkelijk genoeg inderdaad.Devke schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:41:
Precies. Zonder dynamisch contract en dus afhankelijk van alleen de panelen wordt het steeds moeilijker de batterij vol te krijgen. Ik kan me deze discussies ook wel herinneren toen we tegen de 1e uitlevering nog aan zaten.
Aan de andere kant is het zien van die kWh's die richting het net gaan met de bijbehorende kosten ook wel een rage reason om niet zo heel rendabel te doen maar gevoeligsmatig 'goed' zeg maar
[ Voor 11% gewijzigd door 2Dutch op 05-09-2025 10:33 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Het wisselen gaat hier ook perfect. Maar het rendement is afhankelijk van eigen gebruik. En die is in het voorjaar en najaar te weinig voor 3 batterijen.JeroenH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:08:
[...]
Dat kun je niet zo stellig algemeen beweren. Jouw use case != iedereens use case.
[...]
Zeker niet. Wat je in de HW app niet ziet zie ik in HA wel; ik zie de batterijen keurig wisselen. Bij een belasting tot 800 watt is er normaal gesproken maar één PiB aan het ontladen, en elke paar uur wisselt dat naar een andere PiB om de SoC's van de verschillende PiB's niet te ver uit de pas te laten lopen. Ergo: onder die load is er bijna altijd maar één PiB aan het ontladen, dus zelfde rendement als bij één PiB.
Zelfde mechanisme bij een load tussen de 800 en 1600 watt, tussen de 1600 watt en 2400 watt, enz, en voor opladen geldt hetzelfde.
Het financiële rendement zal, afhankelijk van de aanwezige zonnepanelen en het verbruik, voorbij een bepaald aantal PiB's sterk achteruit gaan, dat is duidelijk. Maar waar dat punt ligt is voor iedereen anders. Ik denk dat mijn derde PiB financieel flink minder op gaat leveren dan de eerste twee.
Kan ik met je eens zijn.JeroenH schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:44:
[...]
Als jij weet hoe de elektriciteitprijzen zich de komende tien jaar gaan ontwikkelen, hoe de mensen die zich onze landelijke overheid noemen zullen omgaan met zaken als terugleveren e.d., dan wil ik daarover nadenken en proberen een schatting te maken.
Het enige wat ik weet is dat deze derde PiB met zekerheid financieel minder rendabel zal zijn dan de eerste twee.
Maar ik zal hiermee bijzonder weinig van het net hoeven afnemen, en zeker niet op de dure uren, en dat is waar het me om gaat.
Ik heb zelf 7,5 kWh aan opslag thuis, tegen een investering van iets minder dan 5000 Euro.
De tijd zal het leren of ik het terugverdien.
Mijn zonnepanelen zijn in elk geval al lang terugverdiend.
1) In de app rechtsboven (IOS) zit een tandwiel, daar klik je op.Ral23087 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:02:
[Afbeelding]
Vraagje hoe kan je de tekst dan veranderen in Hw aap als hier boven.
2) Dan klik je op grafieken.
3) kies je het product dat wil wilt veranderen.
4) klik bovenin nogmaals op de naam die je wilt veranderen.
5) klik op pijltje terug linkerbovenhoek.
:strip_exif()/f/image/aNkkwOkUGjdrvHb4GBfF35TQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik laat deze maand 11 panelen bijleggen zodat ik totaal op 23 kom. Dit doe ik om in het voor en na jaar juist meer te kunnen opwekken.Devke schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:38:
[...]
Zit hier ook op "maar" 3330 Wp. Mijn zonnepanelen leverancier gaf 12 jaar geleden al aan leg niet meer aan dan je zelf nodig hebt. De tijden gaan veranderen. Glazen bol. Ze zijn terugverdiend echter iedere kWh levert nu gewoon geld op dynamisch of NOM door niet duur te moeten inkopen. In de winter zal er ook dynamisch ingekocht moeten worden. Alle vertrouwen in. Die energie koop ik wel deels in van de net support opbrengst.
En ik zit er aan te denken om volgend jaar een (hybride) warmtepomp te nemen..
He who laughs last.. Thinks slowest
Interessant, Een poosje terug stuurde ik een bericht over het aanvragen van een zelfinstallateur account bij Enphase en zo pas het bericht van Ferdinand Oeinck ([Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica) over afknijpen Enphase zonnepanelen. Ik ben dus nu ook bezig om een Enlighten manager account te verkrijgen bij Enphase om gebruik te maken de functie Power Limit export, om dit te gaan sturen vanuit Home-assistant zonder CT spoel, technisch zou dit volgens mij kunnen werken. Alleen moet ik dus nog de instellingen op Enphase zien aan te passen. Mijn huidige installateur (Greenchoice) wil dit niet voor mij aanpassen.Daniel28 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:19:
Een paar dagen geleden had een linkje gestuurd over het limiteren van PV in HA. Script niet zelf gemaakt maar via blueprint in HA gezet.
1 dag volledig laten lopen, en in de avond even uitgezet voor het koken. Dan gaan de wijzigingen te snel voor de batterijen en de omvormer.
Daarna vergeten script aan te zetten. Zie hier het verschil in plaatjes, dat zegt meer dan tekst alleen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag is het wat bewolkt, en dan merk je wel dat door het script de batterij vaker worden aangesproken als er een wolk voor de zon komt.
Maarja, het is nog geen 2027, en misschien komen er nog betere oplossingen.
In mijn huidige script laat ik eerst de PIB opladen en zet ik ook de airco's of IR-paneel aan om minder terug te leveren. In dit script ga ik dus ook een limit inbouwen op Enphase.
[ Voor 7% gewijzigd door DavidNewhouse op 05-09-2025 11:44 ]
mooi werk, ook mijn idee, wil van 12 naar 22, zonnepanelen heb je werkelijk nooit te veel: het haasje over van batterijen en panelen plus de voortschrijdende elektrificatie maakt dat zo (de HW batterij is een goede stimulans, een van de beste nederlandse producten van de afgelopen 250 jaar, naar mijn bescheiden mening)Daan® schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:29:
[...]
Ik laat deze maand 11 panelen bijleggen zodat ik totaal op 23 kom. Dit doe ik om in het voor en na jaar juist meer te kunnen opwekken.
En ik zit er aan te denken om volgend jaar een (hybride) warmtepomp te nemen..
[ Voor 20% gewijzigd door johnhemmers op 05-09-2025 11:51 ]
Toen ik in 2014 wat PV op mijn dak ging leggen (fun fact: van de oprotpremie van een energieleverancier waar ik jaren had gewerktDevke schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:38:
Zit hier ook op "maar" 3330 Wp. Mijn zonnepanelen leverancier gaf 12 jaar geleden al aan leg niet meer aan dan je zelf nodig hebt. De tijden gaan veranderen. Glazen bol. Ze zijn terugverdiend echter iedere kWh levert nu gewoon geld op dynamisch of NOM door niet duur te moeten inkopen. In de winter zal er ook dynamisch ingekocht moeten worden. Alle vertrouwen in. Die energie koop ik wel deels in van de net support opbrengst.
Vind het heel mooi om te zien hoe mensen met dikke hoeveelheden PV dynamisch lopen handelen, meerdere accu's aan elkaar knopen, etc. Als ik zelf vrijstaand zou wonen in een forever home zeg maar, dan zou ik het ook wel weten: off-grid staat dan wel hoog op de prio lijst.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ook niet als je terug lever boete moet betalen?johnhemmers schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:39:
[...]
mooi werk, ook mijn idee, wil van 12 naar 22, zonnepanelen heb je werkelijk nooit te veel:
Yup, voor die prijs heb je een Marstek 5.12kW met 0 cycles. HW is prima spul, maar zwaar overpriced (en geen/beperkte API voor de besturing...). Een HW PIB zou eigenlijk zo rond de 600 a 650 euro moeten zijn. Misschien komt dat nog in 2027 als iedereen aan de PIB gaat.TFX77 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:54:
Blijkbaar aan de straatstenen niet kwijt te raken. Wij Tweakers zijn in ieder geval verzadigd me dunkt of vinden het als ik momenteel te duur.
dynamisch contract, prijs is zelden echt negatief de laatste maanden (was vorig jaar beroerder) - en wel zo inrichten dat je de teruglevering kunt beperken indien het niet in de batterij kanrtunru schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:54:
[...]
Ook niet als je terug lever boete moet betalen?
voor 600 euro is de HW batterij niet te maken, hardware plus assemblage zal lastig zijn onder de 750 euro uit te komen - dus 1000 op termijn bij grote volumes wel haalbaargmj2 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:54:
[...]
Yup, voor die prijs heb je een Marstek 5.12kW met 0 cycles. HW is prima spul, maar zwaar overpriced (en geen/beperkte API voor de besturing...). Een HW PIB zou eigenlijk zo rond de 600 a 650 euro moeten zijn. Misschien komt dat nog in 2027 als iedereen aan de PIB gaat.
EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB
Er zit nog wel e.e.a. in de pen maar er is nog geen datum in het vooruitzicht gesteld voor zover ik weet.matje70 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:00:
Ik heb 2 pib s Ben geen held in allerlei extra toevoegingen als home assistenten. Is het niet zo dat ik ergens gelezen heb dat HW nog functies aan hun app gaan toevoegen? Denk aan stand-by en laden op goedkope momenten. Indien dit zo is, is daar al zicht op in verband met komende donkere dagen?
Hier trouwens ook geen held in HA maar daar zit de standbye optie en geforceerd laden al wel in de standaard HA intergratie dus daar hoef je geen expert voor te zijn. Is zelfs mij gelukt
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Daarvoor heb je een dynamisch contract, tenminste ik wel.rtunru schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:54:
[...]
Ook niet als je terug lever boete moet betalen?
He who laughs last.. Thinks slowest
Als je dit bericht bedoelt https://gathering.tweaker...message/82936640#82936640, daarvoor heb je geen zelfinstallatie account nodig. Een normaal user account is voldoende.DavidNewhouse schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:34:
[...]
Interessant, Een poosje terug stuurde ik een bericht over het aanvragen van een zelfinstallateur account bij Enphase en zo pas het bericht van Ferdinand Oeinck ([Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica) over afknijpen Enphase zonnepanelen. Ik ben dus nu ook bezig om een Enlighten manager account te verkrijgen bij Enphase om gebruik te maken de functie Power Limit export, om dit te gaan sturen vanuit Home-assistant zonder CT spoel, technisch zou dit volgens mij kunnen werken. Alleen moet ik dus nog de instellingen op Enphase zien aan te passen. Mijn huidige installateur (Greenchoice) wil dit niet voor mij aanpassen.
In mijn huidige script laat ik eerst de PIB opladen en zet ik ook de airco's of IR-paneel aan om minder terug te leveren. In dit script ga ik dus ook een limit inbouwen op Enphase.
Ze lijken beiden onder controle te hebben als ik dit actieve forum zo peil. Dat wil niet zeggen dat oudere modellen geen problemen meer kunnen krijgen maar de trend gaat de goede kant op.ytr81 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:19:
Verwacht van homewizard niet veel nieuwe mogelijkheden op de korte en middellange termijn. Denk dat de boel eerst stabiel moet worden met al die omruilingen/errorcodes etc. Hoop dat het niet de hardware is en dat ze het softwarematig kunnen fiksen.
Heb eerlijk gezegt nooit gerekend aan terug verdienen. Altijd het als hobby gezien / het leuk gevonden zn ding te hebben.rtunru schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:36:
[...]
Tijdens salderen is een null op de meter accu financieel niet te verantwoorden. Maar dat vind ik zelf niet relevant. Het voelt heerlijk tv te kijken en die meter 0 te zien doen👌
Toch ook wel bijzonder dat we met dit soort dingen praten over verdienen. Zonnepanelen en accu's kun je verdienen maar bij bijvoorbeeld een auto wat ook een best dure aanschaf is doen we dat niet.rtunru schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:36:
[...]
Persoonlijk probeer ik te besparen, zowel financieel als in mijn afdruk op het mileu. Wat ik financieel bespaar kan ik vervolgens wel weer investeren om nog een grotere besparing op voorgaande te maken.
Wel, daar zit ik ook met mijn overweging: waarom een homewizard als je voor dezelfde prijs een marstek met dubbel de capaciteit hebt... Iemand rationele argumenten? Los van de micro omvormer? Ik vind het lastig hetzelfde te betalen voor de helft van de capaciteit, maar zie misschien niet het volledige plaatjegmj2 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:54:
[...]
Yup, voor die prijs heb je een Marstek 5.12kW met 0 cycles. HW is prima spul, maar zwaar overpriced (en geen/beperkte API voor de besturing...). Een HW PIB zou eigenlijk zo rond de 600 a 650 euro moeten zijn. Misschien komt dat nog in 2027 als iedereen aan de PIB gaat.
ik heb een tweede PiB aangeschaft en die komt als het goed is deze maand. ik ben niet eenvoudig in staat om een losse groep te krijgen waar mijn PiB's komen te staan hierdoor zal ik normaal laden (dus niet unlocken) en besef ik de impact daarvan.. maar dit staat natuurlijk los van de RTE
mijn vraag is dus..kun je met 2 HW PiB dezelfde RTE verwachten per batterij
of is het bijvoorbeeld PiB 1 75% en PiB 2 70%
Een Ajacied ben je niet voor even, een Ajacied ben je heel je leven!
"We’ve started to work on zero_discharge_only and zero_charge_only modes. It’s a bit more complex than expected, so we won’t include them in this beta. They’ll appear in a future release".. Geschreven door HW op 23-06
en
"and other projects I can’t share just yet"
Dit is gecommuniceerd op het beta-kanaal door HW op github maar helaas niets meer over gehoord (update).
Werd benoemd bij beta versie 6.0201 P1 meter.
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 05-09-2025 17:17 ]
Is er hier iemand die een thuisbatteij gekocht heeft om het milieu en de wereld probeert te redden ?
Of misschien zoiets als, nou, over iets meer dan een jaar is de saldering regeling over en uit, dan moet ik klauwen vol met geld betalen voor mijn zonnepanelen installatie overschot…(en zo denk ik, eerlijk is eerlijk)
Nee. Doel hier was kennismaking met de thuisbatterij. Nederlands bedrijf. Ecosysteem van HW al in huis dus kom maar op. Besparing boete is / was leuk maar niet realistisch. Dat was de 1e insteek.chulin schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:17:
Even een serieuze vraag, en dat meen ik ik echt…
Is er hier iemand die een thuisbatteij gekocht heeft om het milieu en de wereld probeert te redden ?
Of misschien zoiets als, nou, over iets meer dan een jaar is de saldering regeling over en uit, dan moet ik klauwen vol met geld betalen voor mijn zonnepanelen installatie overschot…(en zo denk ik, eerlijk is eerlijk)
ik reageer daar wel even, ik heb daar nog een vraag overFerdinand Oeinck schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:00:
[...]
Als je dit bericht bedoelt https://gathering.tweaker...message/82936640#82936640, daarvoor heb je geen zelfinstallatie account nodig. Een normaal user account is voldoende.
Bij mij is het een mix.chulin schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:17:
Even een serieuze vraag, en dat meen ik ik echt…
In Culemborg ben ik al meer dan 7 jaren actief in de energietransitie beweging voor 2 coöperaties.
Yep, ik ben bekend met HW, heb verschillende producten en ben heel blij mee, ik gun HW echt van harte, maar zoals bijv @Sprinkler98 zegt, HW loopt nú achter de feitenDevke schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:20:
[...]
Nee. Doel hier was kennismaking met de thuisbatterij. Nederlands bedrijf. Ecosysteem van HW al in huis dus kom maar op. Besparing boete is / was leuk maar niet realistisch. Dat was de 1e insteek.
Nee maar wel om de (onredelijke) teruglever boete voor zijnchulin schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:17:
Daar ben ik het niet mee eens. ik heb 2 HW PIB’s. Nooit enig probleem daarmee gehad. Een Nederlands bedrijf, waar ik de voorkeur aan geef. Als het mis gaat zeer goede garantievoorwaarden. Daar betaal ik graag wat meer voor. Garantie moet je met ander buitenlands spul, lees chinees, nog maar zien. De PIB’s staan op zolder te nommen en ik heb er geen omkijken naar, maar mijn electriciteits gebruik is gedaald naar 0. Ja, echt naar 0 dank zij de PIB’s. Dat kan natuurlijk ook met een ander merk, maar ik gun het HW meer dan een buitenlandse producent.chulin schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:32:
[...]
Yep, ik ben bekend met HW, heb verschillende producten en ben heel blij mee, ik gun HW echt van harte, maar zoals bijv @Sprinkler98 zegt, HW loopt nú achter de feiten
2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.