Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Voor diegenen die van cijfertjes en/of grafiekjes houden, hierbij mijn t/m augustus bijgewerkte data met sinds afgelopen februari/maart dus een enkele PiB die stilletjes meedraait in een hoekje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebrDhVsQT3RX3awbNXaEGSZtpOE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ywZ5kEy4fw0JyA0R4kygkEve.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYPpWt95PmK_dWut3cY3dPIcyLg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kWQsalTrkmYvdlnp3oSpyOLA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLfPqqX8uehPiCRuOohrBa9fXGw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fLZRrQ9tcx3Az619Z3KzO1PK.jpg?f=user_large

Komt er kort gezegd op neer dat de opwek van de panelen met enkele maandelijkse uitschieters (bv. maart van dit jaar) redelijk gelijkwaardig is over de jaren.

Je ziet ook dat met gelijke of hogere opwek de teruglevering naar rato structureel lager ligt.

En uiteraard blijft het mooiste om te zien hoe het direct verbruik van de opwek dus echt flink is gestegen vanaf het aanzetten van de PiB eind februari.

Je kan je uiteraard afvragen of nog wat veranderd is qua stroomverbruik in de woning om een totaalplaatje te krijgen. Zoals je hieronder kunt zien (netafname PLUS direct verbruik) is dat, m.u.v. 2023 toen wij in de koude maanden veel meer elektrisch hebben verwarmd in huis dan andere jaren, alles ook redelijk gelijkwaardig is gebleven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0fx-_j7WkjQlW4P3NxGFIADLzc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TKZW3IseGEmSNoCHJVIhVg6u.jpg?f=user_large

Zet ik het directe verbruik af tegen het totale stroomverbruik van de woning dan kom ik tot de volgende percentages (over dezelfde periode van een jaar genomen):

2025 jan t/m aug: 64,5%
2024 jan t/m aug: 37,3%
2023 jan t/m aug: 31,5%

Tenslotte ook nog de daadwerkelijk van het net afgenomen kWh'tjes, die grafiek spreekt verder redelijk voor zich ;) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLH4ZfK4dySdKgtcBLTqLh2OPmg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i4Js9ou2Z8V0zUYyKAdlD0UT.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Knurt en hoe hard overweeg je om er nog 1 bij te nemen om het echt af te maken? ;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23nvsH3cV02nF-0ot_8HYHtNeYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r3XR8cUfJLk1OScGNllFYM9b.png?f=fotoalbum_large

mijn import export vergeleken met het jaar ervoor.

Februari HW 1, juni HW 2. (eind juli begin aug even terug naar 1 vanwege defect)

(Vorig jaar eind januari overgegaan op airco, en eind september op boiler)

[ Voor 75% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-09-2025 10:52 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:46:
@Knurt en hoe hard overweeg je om er nog 1 bij te nemen om het echt af te maken? ;)
Nou, mijn vingers jeuken echt om op de koop-knop te drukken hahahaha.

Maar kennelijk werkt die 300 cycli renewed knop niet dus kom ik daar nu goed mee weg :+

Ik had nl met mijzelf afgesproken om eerst een volledig jaar te draaien met 1 PiB en dan o.a. te kijken hoeveel winst er nog te behalen was met een tweede ernaast. Of tenminste wachten totdat er wat extra features zoals uitgesteld laden of handmatig standby schakelen/programmeren op zouden komen. En dan bedoel ik dus in de app want met HA kan dat natuurlijk al.

Maar ik durf niet te garanderen dat ik niet alsnog een keer op die knop ga drukken binnen dat jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:47
Knurt schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:56:
[...]

Maar kennelijk werkt die 300 cycli renewed knop niet dus kom ik daar nu goed mee weg :+

Ik had nl met mijzelf afgesproken om eerst een volledig jaar te draaien met 1 PiB en dan o.a. te kijken hoeveel winst er nog te behalen was met een tweede ernaast. Of tenminste wachten totdat er wat extra features zoals uitgesteld laden of handmatig standby schakelen/programmeren op zouden komen. En dan bedoel ik dus in de app want met HA kan dat natuurlijk al.

Maar ik durf niet te garanderen dat ik niet alsnog een keer op die knop ga drukken binnen dat jaar...
Knop werkt ondertussen wel.

Ik ben overigens erg benieuwd wat de historie is van een dergelijke batterij. Ik zie de volgende opties:
1. Deze batterij is teruggekomen vanwege een swap.
2. Retour vanwege niet tevreden klant (dus geen swap)
In beide gevallen is er wat aan de hand. Een beetje negatief gedacht, maar poetsen ze de buitenkant een beetje en zetten ‘m weer in de verkoop? Of is er qua hardware echt iets aangepast (renewed)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
@Knurt het heeft een bepaalde verslavende werking ja :D

De tweede kan bij mij niet uit, extra besparing aan import is tussen de 250 en 400 kWh per jaar. Maar samen met de eerste kom ik wel tot een terugverdientijd in 12 jaar (geen saldering, en vaste prijs van 25 cent per import kWh, en 0 cent voor export) Dus een absolute no-brainer O-)

@meesje wat ik zie aan mijn eigen renewed en wat ik hier lees lijkt het er gewoon op dat ze gecontroleerd zijn en vergelijkbaar zijn met nieuwe qua errors etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:06:
@Knurt het heeft een bepaalde verslavende werking ja :D

De tweede kan bij mij niet uit, extra besparing aan import is tussen de 250 en 400 kWh per jaar. Maar samen met de eerste kom ik wel tot een terugverdientijd in 12 jaar (geen saldering, en vaste prijs van 25 cent per import kWh, en 0 cent voor export) Dus een absolute no-brainer O-)
Ja idd, voor mij geldt daarom eigenlijk ook dat ik er dan tenminste dynamisch mee moet kunnen "spelen" om in ieder geval het terugverdien-proces nog positief te kunnen beïnvloeden. Ik zit nu nog met vrij gunstige vaste tarieven, maar de switch naar dynamisch is zeker niet ondenkbaar volgend jaar. Echter, zal een hoop afhangen van tarieven, terugleververgoedingen- en kosten/opslag etcetc tegen die tijd.
Wat dat betreft is de markt dusdanig in beweging dat ik er nu nog geen feeling bij heb hoe dat volgend jaar zal zijn... Too many variables :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ixrobin
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:41
Ik word een beetje moedeloos van mijn hele ervaring met de PiB.
Vorige week ging mijn tweede PiB in 6 maanden kapot en hij zou vandaag omgeruild worden.
TransMission stond vanochtend keurig voor de deur om de oude PiB op te halen, maar je raadt het al... Zonder nieuwe PiB. De PiB lijkt spoorloos te zijn en ze gaven aan dat ik contact moet zoeken met HomeWizard.

Dat wordt weer wachten tot HW op mijn chat gaat reageren. Stoor me mateloos aan het feit dat je ze hierover niet telefonisch kan benaderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-10 15:45
Bij mij is de 1.0305 versie zojuist geïnstalleerd op beide batterijen. Ik ben geen beta lid.
Heb de afgelopen weken een paar keer die E327 melding gehad. Hopelijk is dat hier nu mee opgelost.

[ Voor 34% gewijzigd door Ritchie op 03-09-2025 12:02 ]

- NAC Breda -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Knurt schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:56:
[...]

Om een indruk te krijgen wat de extra winst bij uitbreiding kan zijn kun je even op datadame zoeken, die heeft daar een grafiek van staan in een van haar artikelen.
Maar grofweg werkt het als carpoolen 😊, alleen rijden = 100%, met twee = 50% en met drie = 33,3% enz. Ofwel, de eerste stap levert het meeste op, daarna wordt het stilaan steeds minder interessant. Maar die 0 halen blijft natuurlijk een leuke stap 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:58
meesje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:01:
[...]

Ik ben overigens erg benieuwd wat de historie is van een dergelijke batterij. Ik zie de volgende opties:
.................. Of is er qua hardware echt iets aangepast (renewed)?
Ik vrees dat dit niet het geval zal zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:39
Hier even handmatig gecontroleerd. Ook de update 1.0305 geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoeven van Essent een aanbieding gehad voor een Solax batterij van 5 kW voor 4800 euro. Of 6100 euro voor 10 kW batterij. Dit zonder btw.
Ik heb het idee dat de extra groep montage in de meterkast er bij in zit

[ Voor 13% gewijzigd door GL007 op 03-09-2025 12:35 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
rtunru schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:21:
[...]

Ik vrees dat dit niet het geval zal zijn
Dan voelt het meer als een tweedekans/outlet/retour produkt dan een renewed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
meesje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:34:
[...]

Dan voelt het meer als een tweedekans/outlet/retour produkt dan een renewed.
Ik persoonlijk zal het nooit kopen.
De kans dat je met de ellende van iemand anders komt te zitten is erg groot.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
GL007 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:32:
Zoeven van Essent een aanbieding gehad voor een Solax batterij van 5 kW voor 4800 euro. Of 6100 euro voor 10 kW batterij. Dit zonder btw.
Zonder BTW is alleen mogelijk voor een handelssyteem. Daar zijn duidelijk regels voor die je bij de belastingdienst kan vinden. Daarnaast is het concept van een handelssysteem dood na het einde van de salderingsregel.
Dus die 6100 Euro is in werkelijkheid 7381 Euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-09 14:08
hanev001 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:52:
[...]

Zonder BTW is alleen mogelijk voor een handelssyteem. Daar zijn duidelijk regels voor die je bij de belastingdienst kan vinden. Daarnaast is het concept van een handelssysteem dood na het einde van de salderingsregel.
Dus die 6100 Euro is in werkelijkheid 7381 Euro.
En bij verhuizing niet mee te nemen. Een PIB verhuis je makkelikj mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
GL007 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:32:
Waarom plaats je dit in dit topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
rtunru schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:37:
[...]

Dat gevoel heb ik ook. Dan liever eentje uit de nieuwe levering. Zul je straks zien dat er bij sommige toch iets qua hardware niet goed zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
meesje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:56:
[...]

Waarom plaats je dit in dit topic?
Dan heb je een idee dat Homewizard nog niet zo duur is.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
GL007 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:15:
[...]

Ah helder. Misschien wel fijn om dan in een dergelijk bericht gelijk iets toe te voegen zodat het meer on topic. Zo maar een advies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

GL007 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:15:
[...]

*minder duur

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ter info

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvnZrHQVtG_cIOAJ52Mb-LC2x9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKJhiUlcf8DSv8LPCicjRxRh.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TFX77 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:22:
Oke... nu ook met extra laadcycli... en extra korting.
Shit... Maken ze me weer lekker.

-edit-

Ik heb een Renewed met max 300 cycles besteld!

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 03-09-2025 13:56 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:48:
[...]

Shit... Maken ze me weer lekker.
Het is alsof je een sorbet voor je neus heb staan en je mag er niet aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:24

Winkiller

De Mopperpot

1.0305
Helpt niet tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTRa2WFu6JyAnxZCJmU_f55fCuM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TW2bSxL93LubqgWBEthMXi5i.jpg?f=user_large
PiB wordt omgeruild binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Knurt schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:40:
Voor diegenen die van cijfertjes en/of grafiekjes houden, hierbij mijn t/m augustus bijgewerkte data met sinds afgelopen februari/maart dus een enkele PiB die stilletjes meedraait in een hoekje:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Komt er kort gezegd op neer dat de opwek van de panelen met enkele maandelijkse uitschieters (bv. maart van dit jaar) redelijk gelijkwaardig is over de jaren.

Je ziet ook dat met gelijke of hogere opwek de teruglevering naar rato structureel lager ligt.

En uiteraard blijft het mooiste om te zien hoe het direct verbruik van de opwek dus echt flink is gestegen vanaf het aanzetten van de PiB eind februari.

Je kan je uiteraard afvragen of nog wat veranderd is qua stroomverbruik in de woning om een totaalplaatje te krijgen. Zoals je hieronder kunt zien (netafname PLUS direct verbruik) is dat, m.u.v. 2023 toen wij in de koude maanden veel meer elektrisch hebben verwarmd in huis dan andere jaren, alles ook redelijk gelijkwaardig is gebleven.

[Afbeelding]

Zet ik het directe verbruik af tegen het totale stroomverbruik van de woning dan kom ik tot de volgende percentages (over dezelfde periode van een jaar genomen):

2025 jan t/m aug: 64,5%
2024 jan t/m aug: 37,3%
2023 jan t/m aug: 31,5%

Tenslotte ook nog de daadwerkelijk van het net afgenomen kWh'tjes, die grafiek spreekt verder redelijk voor zich ;) :

[Afbeelding]
Mooie grafieken, maar het nadeel van al die aparte grafieken is dat je steeds moet scrollen tussen de grafieken om te kunnen vergelijken. Ik hou dit ook bij, maar heb enkel 2 grafieken (direct verbruik tov opwek in %) en (direct verbruik tov totaal verbruik in %). Ik zou ook nog het netverbruik in een grafiek kunnen doen. Dan heb je voldoende informatie om te zien wat het effect van een batterij of EV etc is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/htZzvgD.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:30

aip

ixrobin schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:55:
Ik word een beetje moedeloos van mijn hele ervaring met de PiB.
Vorige week ging mijn tweede PiB in 6 maanden kapot en hij zou vandaag omgeruild worden.
TransMission stond vanochtend keurig voor de deur om de oude PiB op te halen, maar je raadt het al... Zonder nieuwe PiB. De PiB lijkt spoorloos te zijn en ze gaven aan dat ik contact moet zoeken met HomeWizard.

Dat wordt weer wachten tot HW op mijn chat gaat reageren. Stoor me mateloos aan het feit dat je ze hierover niet telefonisch kan benaderen...
Ik voel met je mee. Ik ben na 1 eerdere omwisseling en 1 geplande retour met je mee. De communicatie van HW is echt het zwakke punt. De manier waarop ze dat afhandelen slaat echt nergens op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PureCode
Blijft toch vreemd dat sommige veel problemen hebben en andere helemaal niet.
als je dit forum leest en je moet nog beslissen denk ik niet dat je voor HW zou kiezen, maar dat gezegd hebbende zijn er misschien heel veel batterijen die gewoon goed werken en dat wordt natuurlijk niet gemeld. Ikzelf heb van dag 1 altijd wel wat issues gehad maar nu met 1.0305 werkt die perfect en ik hoop ten zeerste dat dat zo blijft. Nummer 2 komt eraan. Ik hoop op een goed werkende PIB want ook ik heb al een ruiling achter de rug. Is natuurlijk al niet goed dat we hier praten over hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:43
rtunru schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:37:
[...]

Niet mee eens.
Zelf een maand geleden een renewed gekocht, en die werkt vanaf het begin al beter dan de nieuwe die in maart geleverd was. En nieuwe bleef maar problemen geven. Uiteindelijk nieuwe een swap gedaan voor een nieuwe-nieuwe volgens homewizard (maar stond 18 cyclus op de batterij)
En ze werkten perfect tot hw 219 firmware gepusht had. Nu wachten op de 305 firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureCode
Daniel28 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:53:
[...]

Niet mee eens.
Zelf een maand geleden een renewed gekocht, en die werkt vanaf het begin al beter dan de nieuwe die in maart geleverd was. En nieuwe bleef maar problemen geven. Uiteindelijk nieuwe een swap gedaan voor een nieuwe-nieuwe volgens homewizard (maar stond 18 cyclus op de batterij)
En ze werkten perfect tot hw 209 firmware gepusht had. Nu wachten op de 305 firmware
Volgens mij is het veelal software. Dus dat betekend dat de batterijen steeds stabieler worden tenzij er een dikke bug gedeployeed wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
Daniel28 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:53:
[...]

Niet mee eens.
En ze werkten perfect tot hw 209 firmware gepusht had. Nu wachten op de 305 firmware
Het staat jou vrij om te doen wat jij denkt dat het goed is voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:43
rtunru schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:57:
[...]

Het staat jou vrij om te doen wat jij denkt dat het goed is voor jou.
Dat geldt voor eenieder natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
Daniel28 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:59:
[...]

Dat geldt voor eenieder natuurlijk
Dat klopt; ik koop het daarom nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PureCode schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:37:
zijn er misschien heel veel batterijen die gewoon goed werken en dat wordt natuurlijk niet gemeld.
Precies dat. En wat ik ergens vorige week al schreef: we zitten hier op Tweakers.net, dus we doen meer met onze tech, en we merken problemen sneller op.

Een beslissing baseren op wat je hier in het forum leest kun je doen, als je maar beseft dat je hier een vertekend beeld ziet

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GL007 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:26:
[...]

Dit is volgens basis principe van Homewizard helemaal correct. De energie afkomstig van zonnepanelen wordt hier voor gebruikt.
Dus zo min mogelijk uit het net
Ja alleen die zon schijnt niet in de nacht >:)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Winkiller schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:56:
[...]

1.0305
Helpt niet tegen:
[Afbeelding]
PiB wordt omgeruild binnenkort.
Das balen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred B
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:28
Devke schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:09:
[...]

Maar de batterij is in veel gevallen wel gevuld met zonne-energie.😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:09:
[...]

Toch werd mijn PiB heel even opgeladen via de zonnepanelen in de nacht: maan, zoeklicht helicopter, felle licht van een komeet? 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BelgianStar
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:46
Eindelijk trotse eigenaar van een HW PiB maar het gebeurd 1 of 2x per dag dat de batterij offline gaat. Geen errors, niets zichtbaar in de app, enkel de melding dat die offline is..
De pib staat dan mooi in de garage met een wit licht, wat ik vanuit ga is standby? Hij staat wel op de lengte van het snoer van de router, ik probeer nog eens om die een metertje of 2 verder te zetten maar hij hoort uiteindelijk thuis in de garage.
Daarna kan ik ook eens proberen om de IP's van de P1 en de pib vast te zetten op de router (mag dit IP hetzelfde zijn alsof hij nu heeft verkregen via dhcp trouwens?). A
Als dit alles niet lukt, heeft iemand anders dan nog een idee waar het aan zou kunnen liggen vooraleer ik HW contacteer over deze Renewed pib?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Net had één van mijn twee PiB's een E327. Gelukkig stond de update naar 1.0305 klaar, die installeren loste het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:50

Wailing_Banshee

You're Next

Kunnen we ook ergens mooi weer bestellen? zo komen die batterijen natuurlijk nooit vol!

We zijn er in ieder geval wel achter waarom de ene batterij de hele tijd even z'n wifi signaal verliest. Hij zit op de verkeerde wifi versterker... De twee batterijen staan op elkaar, de eerste batterij is aangesloten op de versterker die boven staat, de tweede batterij op de versterker die in de ruimte staat waar hij zelf ook staat... Soms vraag ik me echt af hoe die logical werkt :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
JeroenH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:06:
[...]

Precies dat. En wat ik ergens vorige week al schreef: we zitten hier op Tweakers.net, dus we doen meer met onze tech, en we merken problemen sneller op.

Een beslissing baseren op wat je hier in het forum leest kun je doen, als je maar beseft dat je hier een vertekend beeld ziet
Deels mee eens. Ik volg ook best wat andere stekker batterij topics. Het topic van HW levert echt wel de grootste ellende op. Ook lees ik regelmatig dat ie opeens een melding geeft terwijl het bv 6 maanden probleemloos gewerkt heeft. Wel erg jammer. Ik heb wel een zwak voor dit NL produkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
Wailing_Banshee schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:57:
Kunnen we ook ergens mooi weer bestellen? zo komen die batterijen natuurlijk nooit vol!
Gewoon laden wanneer stroomprijs laag is toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesseley
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 27-10 15:08
Mijn batterij word volgende week gelukkig omgeruild. Raar ding staat nu weer met alleen een E126 (niet te vinden hier)

Ik hoop echt dat dit beter gaat vanaf nu.

Wil wel graag nog even de mensen bedanken die hebben willen mee denken en helpen met dingen uitsluiten met in het bijzonder @Tebbie die met mij zo'n beetje heel het weekend is bezig geweest. _/-\o_ Dingen geleerd en beter gemaakt. Thanks. d:)b
Nu op naar een nieuw avontuur. En hopelijk is mijn volgende vraag over homey, maar dan moet het eerst wel allemaal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-10 22:15
Devke schreef op woensdag 3 september 2025 @ 00:44:
Batterij 1 heeft SoC drift. Batterij 2 bijna leeg. De SoC drift wordt opgepakt door batterij 2 waarbij deze inspringt om Batterij 1 te gaan laden. De ene batterij laad de andere. Is in geval van SoC drift dit wenselijk? Liever uit het net gezien de vele omzettingsslagen? Uit het net had mij "gevoelsmatig" een beter oplossing gebleken..
Dat had ik vandaag vanochtend ook en ik ben het met je eens, dat het opladen beter uit het net kan komen dan uit de andere PIB. De andere PIB werd daardoor helemaal leeg getrokken. Er zat nog 10% in, maar dat werd dus 0%. Door het sombere weer was de opbrengst van de PV panelen niet voldoende.
Het is ook maar de vraag of ze nu wel vol komen. Ze staan nu op 70%. :(

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:33:
[...]

Dat had ik vandaag vanochtend ook en ik ben het met je eens, dat het opladen beter uit het net kan komen dan uit de andere PIB. De andere PIB werd daardoor helemaal leeg getrokken. Er zat nog 10% in, maar dat werd dus 0%. Door het sombere weer was de opbrengst van de PV panelen niet voldoende.
Het is ook maar de vraag of ze nu wel vol komen. Ze staan nu op 70%. :(
Exact gebeurde hier. PIB 2 ging ook leeg. Kwam gelukkig niet zelf in een SoC drift terrecht. Nu is het gerommel in de marge hoor allemaal. Hier zijn ze weer vol. Dankzij het weer? Nee dankzij de tarieven van vandaag. 14 ct / kWh. Laag voor een niet zonnige dag. Wind energie zal de bron zijn vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-10 22:15
Devke schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:40:
[...]

Exact gebeurde hier. PIB 2 ging ook leeg. Kwam gelukkig niet zelf in een SoC drift terrecht. Nu is het gerommel in de marge hoor allemaal. Hier zijn ze weer vol. Dankzij het weer? Nee dankzij de tarieven van vandaag. 14 ct / kWh. Laag voor een niet zonnige dag. Wind energie zal de bron zijn vandaag.
Ik heb geen dynamisch, maar variabel contract, dus bij mij noet het van de zon komen. Gelukkig staan ze nu inmiddels toch op 75%. 100% ga ik denk ik niet halen. Straks de inductie kookplaat aan en dan gaan ze weer ontladen.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019

Acties:
  • +8 Henk 'm!
meesje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:57:
Het topic van HW levert echt wel de grootste ellende op.
Ik vind het zo interessant dat mensen uit posts op een forum iets uit denken te kunnen afleiden zonder (verschillen in) verkoopaantallen te weten.

Ja er wordt hier veel (kleine en grote) ellende gepost, ook veel mensen met 'bij mij werkt het prima', maar je kunt uit beiden niets met zekerheid afleiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:01:
[...]

Mooie grafieken, maar het nadeel van al die aparte grafieken is dat je steeds moet scrollen tussen de grafieken om te kunnen vergelijken. Ik hou dit ook bij, maar heb enkel 2 grafieken (direct verbruik tov opwek in %) en (direct verbruik tov totaal verbruik in %). Ik zou ook nog het netverbruik in een grafiek kunnen doen. Dan heb je voldoende informatie om te zien wat het effect van een batterij of EV etc is.

[Afbeelding]
Ja was ook de bedoeling dat die makkelijk te switchen waren zoals veel andere plaatjes die ik hier zie en zelf gepost heb. Ik weet niet waarom dit hier niet gewerkt heeft dit keer

Maar mooi overzicht bij jou ook, hoor. Nog een ietwat beperkte dataset, maar Direct verbruik t.o.v. totaal verbruik is lekker aan stijgen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
JeroenH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:48:
[...]

Ik vind het zo interessant dat mensen uit posts op een forum iets uit denken te kunnen afleiden zonder (verschillen in) verkoopaantallen te weten.

Ja er wordt hier veel (kleine en grote) ellende gepost, ook veel mensen met 'bij mij werkt het prima', maar je kunt uit beiden niets met zekerheid afleiden
Oei, gevoelige snaar… Dit voelt nu een beetje als roze bril. Ik maak een vergelijk met andere stekker batterij topics. Daar lees ik vrijwel niks over swaps, garantie gevallen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurt
  • Niet online
Rojado schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:09:
[...]

Om een indruk te krijgen wat de extra winst bij uitbreiding kan zijn kun je even op datadame zoeken, die heeft daar een grafiek van staan in een van haar artikelen.
Maar grofweg werkt het als carpoolen 😊, alleen rijden = 100%, met twee = 50% en met drie = 33,3% enz. Ofwel, de eerste stap levert het meeste op, daarna wordt het stilaan steeds minder interessant. Maar die 0 halen blijft natuurlijk een leuke stap 😉
Klinkt logisch: de wet van de afnemende meeropbrengst geldt hier natuurlijk ook.
Er was zo'n berekeningssite waar ik voordat ik mijn PiB bestelde wel eens wat gesimuleerd heb. "Mijn thuisbatterij" geloof ik. Daar kwam ik ook tot de conclusie dat met mijn gegevens 1 PiB veel zou moeten uitmaken en 2 PiB's nog een lekker stukje extra, maar met 3 PiB's of meer werd het vooral een vrij absurd dure hobby. ;)
Je zou kunnen zeggen dat het nu ook al een vrij dure hobby is, maar terugverdienen is niet mijn primaire doel alhoewel dat wel leuk zou zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
meesje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:57:
Oei, gevoelige snaar… Dit voelt nu een beetje als roze bril.
Nee zeker geen roze bril. Ik zie de problemen die gepost worden echt wel, en ik heb zelf ook nu al twee keer een E327 gehad. Plus, ik ben mijn problemen met de bezorging en communicatie nog niet vergeten. Zeker geen die hard HW fanboi hier, ik heb mijn ogen wijd open.
Ik maak een vergelijk met andere stekker batterij topics. Daar lees ik vrijwel niks over swaps, garantie gevallen, etc.
Ik geloof je direct. Misschien zijn er minder van verkocht, misschien hebben die andere batterijen minder Tweakers als eigenaar. En misschien hebben ze minder problemen.

Mijn punt blijft: puur aan de hand van posts op een forum kun je daar niet met grote stelligheid wat over beweren. Niet de ene kant op, niet de andere kant op.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 03-09-2025 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
JeroenH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:12:
[...]

Nee zeker geen roze bril. Ik zie de problemen die gepost worden echt wel, en ik heb zelf ook nu al twee keer een E327 gehad.

[...]

Ik geloof je direct. Misschien zijn er minder van verkocht, misschien hebben die andere batterijen minder Tweakers als eigenaar. En misschien hebben ze minder problemen.

Mijn punt blijft: puur aan de hand van posts op een forum kun je daar niet met grote stelligheid wat over beweren. Niet de ene kant op, niet de andere kant op.
Check ook even andere forums en groepen. Bij HW zit zeker de grootste ellende.
En daarnaast vind ik support ook een beetje zo-zo. Zeker niet top. Matige bereikbaarheid, swaps voor een ‘nieuw’ exemplaar met 18 cycles…. Zelf heb ik een gebruikte P1 meter als nieuw ontvangen. En dan trekken ze het nog in twijfel ook. Dat heb je echt niet bij een bol.com of Coolblue. Nog niet eens iets van ‘oh wat vervelend’, maar gewoon beweren dat hun produkten altijd nieuw zijn. Gelukkig had ik foto’s gemaakt. Er was overigens ook iets mis met deze meter, want ik kreeg deze met geen mogelijkheid naar de laatste versie. Het nieuwe exemplaar wel direct.

[ Voor 29% gewijzigd door meesje op 03-09-2025 18:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-10 01:09
Knurt schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:40:
..knip..
Ik hou van cijfertjes en grafiekjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuZSroFya4xF22m4eQf7hnvLb1E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LBi3kEoZ3rARbCqBniaafBNa.png?f=fotoalbum_large

De thuisbatterij draait sinds 3 maart.

Ik heb ook ook proberen uit te rekenen of mijn dynamische contract sinds 2023 i.c.m. zonnepanelen wel wat oplevert, vergeleken met een vast contract en de CBS-cijfers voor wat mensen gemiddeld betalen voor stroom en gas elke maand. Dan valt het tegen, de eerste twee jaar heb ik vooral bespaard op gaskosten... Alleen houden de CBS-cijfers geen rekening met terugleverkosten, als ik dat meetel zit ik wel in de plus voor de stroomkosten. Maar dat is verder off-topic hier.

Wel enigzins on-topic: sinds midden juli stel ik het laden van de batterij uit als er 's ochtend genoeg zon is, met Home Assistant. Dat zou in ieder geval moeten helpen, anders kost de batterij me uiteindelijk geld denk ik, door in de dure uren op te laden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LH6RWm1y7DmZZsJWMKMbXmhBFGw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/29n2t6M6fd5n19BdFZuZWfRB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
Knurt schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:55:
[...]

Ja was ook de bedoeling dat die makkelijk te switchen waren zoals veel andere plaatjes die ik hier zie en zelf gepost heb. Ik weet niet waarom dit hier niet gewerkt heeft dit keer

Maar mooi overzicht bij jou ook, hoor. Nog een ietwat beperkte dataset, maar Direct verbruik t.o.v. totaal verbruik is lekker aan stijgen. :)
Ja op 1 of andere manier kan ik niet verder terug in HW app dan augustus 2024.

Ik heb dus wel jaar totalen, maar niet per maand.

[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 03-09-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-10 13:42
Pakhaas schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:55:
[...]

Ja op 1 of andere manier kan ik niet verder terug in HA dan augustus 2024.

Ik heb dus wel jaar totalen, maar niet per maand.
Goh, heb je dan nog een Homewizard accu? Je wildie die toch 4 augustus terug sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
ManS-H schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:16:
[...]

Goh, heb je dan nog een Homewizard accu? Je wildie die toch 4 augustus terug sturen
Nee. Die is al lang retour. Maar met een EV op de stoep en bewust de vaatwasser, wasmachine etc plannen wil ik kijken wat ik kan realiseren. Die accu komt er wel voor eind 2026.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-10 13:42
Pakhaas schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:18:
[...]

Nee. Die is al lang retour. Maar met een EV op de stoep en bewust de vaatwasser, wasmachine etc plannen wil ik kijken wat ik kan realiseren. Die accu komt er wel voor eind 2026.
Yep, dat is ook een mogelijkheid, het gaat tenslottel om besparen van energie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Na de laatste update batterijen 1.0305 en P1 6.0205 heb totaal geen enkele vreemde dingen meer gezien.
De batterijen draaien als een zonnetje.
Komende maanden bekijken of het rendement stabiel blijft.
Op dit moment is dat 70.5 % en 69.8 % voor de beide batterijen.

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 03-09-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harri
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:03
Mooie dag voor de batterijen zo. PIB1 had rond 6:00 een SOC drift, maar die was in Mei ofzo ook voor het laatst helemaal leeg geweest dus dan mag dat ook een keer. Verder mooi om te zien dat van 7:00 tot 13:00 alle stroom in huis is gebleven, en we met zo’n wisselende dag qua buien, bewolking en afentoe wat zon toch slechts de “standaard” 0.1kWh hebben geïmporteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zem1A2nzKllOrC2ziyxtY_cQs3Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TuKXuahP66gYUwO3GIMmH2Bl.png?f=fotoalbum_large

7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
GL007 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:41:
Na de laatste update heb totaal geen enkele vreemde dingen meer gezien.
De batterijen draaien als een zonnetje.
Komende maanden bekijken of het rendement stabiel blijft.
Op dit moment is dat 70.5 % en 69.8 % voor de beide batterijen.
Goed om te horen! Het zou wel handig zijn om direct aan te geven welke versie geïnstalleerd is. Wederom een kleine tip. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:55

Aardedraadje

Met kabelschoen

meesje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:57:
[...]

Oei, gevoelige snaar… Dit voelt nu een beetje als roze bril. Ik maak een vergelijk met andere stekker batterij topics. Daar lees ik vrijwel niks over swaps, garantie gevallen, etc.
Toevallig volg ik het Zendure-topic. Ik heb zelf namelijk een systeem in bestelling staan. Daar lees ik de laatste tijd ook relatief veel over bugs en ook een paar defecten waarbij het omruilen via Zendure toch een stuk lastiger gaat dan bij HW. Of waarbij de supportafdeling om login-gegevens vraagt en niet tot een oplossing komt.

Met HW hebben we het zo slecht nog niet wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Aardedraadje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:07:
[...]

Toevallig volg ik het Zendure-topic. Ik heb zelf namelijk een systeem in bestelling staan. Daar lees ik de laatste tijd ook relatief veel over bugs en ook een paar defecten waarbij het omruilen via Zendure toch een stuk lastiger gaat dan bij HW. Of waarbij de supportafdeling om login-gegevens vraagt en niet tot een oplossing komt.

Met HW hebben we het zo slecht nog niet wat dat betreft.
Dat goed (of minder goed eigenlijk) om te horen. Voor mezelf ben ik wat gegevens aan het verzamelen voor een vergelijking tussen stekker batterijen. Deze neem ik mee! Dat laatste (login) is natuurlijk super slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

meesje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:12:
[...]

Dat goed (of minder goed eigenlijk) om te horen. Voor mezelf ben ik wat gegevens aan het verzamelen voor een vergelijking tussen stekker batterijen. Deze neem ik mee! Dat laatste (login) is natuurlijk super slecht.
Technisch is Zendure een heel mooi systeem en als je bij een reseller koopt, zul je een andere ervaring hebben.

Wat HW betreft, ik heb een swap moeten doen van één van de batterijen en dat verliep goed. Vlot contact met support, meteen opgepakt. Gewoon zoals het hoort. Maar ik begrijp dat dat niet altijd zo loopt. Sindsdien (maart volgens mij) geen issues meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 12:39
elsinga schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:58:
Hier vandaag mail gehad dat mijn "bestelling" (lees: omruil defecte PiB) woensdag geleverd gaat worden. Gezien de leveringsperikelen zal Transmission wel op donderdag komen, gok ik. Maar beide dagen werk ik thuis, dus geen probleem.

Nu hopen dat de (mijn 2e) PiB het netjes blijft doen.
Beetje hier vergelijkbaar. Mijn oudste wordt morgen omgeruild na bijna een maand wachten :( dus heel wat KW-tjes teveel teruggeleverd en niet 's nachts kunnen opmaken. Mijn tweede batterij kapte er na een maand mee en is ook al omgeruild.

Ik heb dus 100% aan defecte accu's gehad. Het is tot nu toe netjes opgelost maar als het nu weer fout gaat mogen ze wat mij betreft de boel terugnemen en ga ik wat anders verzinnen. Ik heb ze om NOM te draaien en de rest is voor mij bijzaak.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Aardedraadje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:15:
[...]

Technisch is Zendure een heel mooi systeem en als je bij een reseller koopt, zul je een andere ervaring hebben.

Wat HW betreft, ik heb een swap moeten doen van één van de batterijen en dat verliep goed. Vlot contact met support, meteen opgepakt. Gewoon zoals het hoort. Maar ik begrijp dat dat niet altijd zo loopt. Sindsdien (maart volgens mij) geen issues meer gehad.
Na twee jaar ben je toch weer overgeleverd aan Zendure (want 10 jaar garantie), toch? En als ze dan om mee te kunnen kijken je credentials nodig hebben….

Ook al maak ik een kritische noot over HW heb ik er wel een beetje een zwak voor. Het is een NL produkt, dus ook gewoon NL talig support en niet dat ergens in Verweggistan je ticket opgepakt wordt. Daarnaast vind ik het eco systeem wel fijn en hun app erg mooi. En niet het label ‘works with Home Assistant’ (en ook Homey) vergeten.

Edit: nu lees ik bovenstaande reactie en word ik weer minder enthousiast….

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 03-09-2025 21:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Hier 5 maanden zonder enige fout met 2 Homewizard PIBs gedraaid. Nu sinds Juni een Zendure systeem ook foutloos. Tweakers waar het goed gaat hoor je meestal niet ;)

Tijd voor een lot....

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:55
ritsl schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:37:
[...]

Ik hou van cijfertjes en grafiekjes.

[Afbeelding]

De thuisbatterij draait sinds 3 maart.

Ik heb ook ook proberen uit te rekenen of mijn dynamische contract sinds 2023 i.c.m. zonnepanelen wel wat oplevert, vergeleken met een vast contract en de CBS-cijfers voor wat mensen gemiddeld betalen voor stroom en gas elke maand. Dan valt het tegen, de eerste twee jaar heb ik vooral bespaard op gaskosten... Alleen houden de CBS-cijfers geen rekening met terugleverkosten, als ik dat meetel zit ik wel in de plus voor de stroomkosten. Maar dat is verder off-topic hier.

Wel enigzins on-topic: sinds midden juli stel ik het laden van de batterij uit als er 's ochtend genoeg zon is, met Home Assistant. Dat zou in ieder geval moeten helpen, anders kost de batterij me uiteindelijk geld denk ik, door in de dure uren op te laden :)
[Afbeelding]
Vraagje: de nom enkel ontladen, welke code benamen heeft deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
gielz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:43:
Hier 5 maanden zonder enige fout met 2 Homewizard PIBs gedraaid. Nu sinds Juni een Zendure systeem ook foutloos. Tweakers waar het goed gaat hoor je meestal niet ;)

Tijd voor een lot....
Hier ook (meer dan 4 maanden) . Zou het misschien te maken met de productie batch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
De HW batterij die ik 2 weken heb gehad kreeg op de laatste dag ook een foutcode. Ik weet niet meer welke, maar kwam er achter toen ik naar de baterij keek. In de app leek alles goed en geen melding (zou je wel verwachten). Je zal maar 3 weken op vakantie zijn. Toch zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-10 19:37
Als je van drie batterijen er één batterij uit de hw app verwijderd.. zou de max charge dan niet van 2400w terug naar 1600w moeten gaan? Blijft hier nu stug op 2400w met twee batterijen, bugje wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hieperdepiep schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:53:
[...]

Dat is geen functie van de batterij, dus dat heeft geen codenaam (?). Dat is een kwestie van iets bouwen in je favoriete smaak smarthome-software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-10 01:09
JeroenH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:22:
[...]
Dat is geen functie van de batterij, dus dat heeft geen codenaam (?). Dat is een kwestie van iets bouwen in je favoriete smaak smarthome-software.
Klopt, dat is een eenvoudige automatisering (’als stroom wordt geleverd aan het net, zet dan de batterij op standby’ in combinatie met 'als er stroom uit het net wordt getrokken, zet de batterij dan op NOM') die hopelijk later kan worden vervangen door een nieuwe modus van Homewizard die dat zelf veel slimmer zou moeten kunnen doen.

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hieperdepiep schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:53:
[...]
HW heeft hem voorheen al eens genoemd:

Ze gaan (iets in de trant van) zero_discharge_only en zero_charge_only heten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:20
jgsr schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:00:
Als je van drie batterijen er één batterij uit de hw app verwijderd.. zou de max charge dan niet van 2400w terug naar 1600w moeten gaan? Blijft hier nu stug op 2400w met twee batterijen, bugje wellicht?
Heb ik gehad met 2 naar 1 batterij. Kreeg vreemd gedrag. Oplossing was om de P1 meter even uit de slimme meter te halen en daarna weer opnieuw te koppelen. (Is een bekende bug werd mij hier op het forum verteld)

• ArthurMorgan
  • Niet online
chippie777 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:11:
[...]

Heb ik gehad met 2 naar 1 batterij. Kreeg vreemd gedrag. Oplossing was om de P1 meter even uit de slimme meter te halen en daarna weer opnieuw te koppelen. (Is een bekende bug werd mij hier op het forum verteld)
Klopt, en gelukkig is het ook alleen een visuele bug.

edit: Tenminste ik kreeg geen vreemd gedrag en heb dat ook niet eerder gelezen... wat gebeurde er bij jou verder dan de foute melding?

[ Voor 14% gewijzigd door ArthurMorgan op 04-09-2025 07:16 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb eerder in dit topic gelezen dat er ondersteuning komt voor uitgesteld / prijsgebaseerd laden en ontladen. Nu zie ik ook dat die ondersteuning er inmiddels is via HomeAssistant. Weet iemand of dit ook op de planning staat als standaard dienst (via HomeWizzard)?

Ik heb één batterij en een dynamisch contract. Soms redt 'ie de nacht net niet. Een tweede batterij zou natuurlijk kunnen, maar aangezien het stroomverbruik midden in de nacht centenwerk is, vind ik het ook niet erg om dan wat van het net te gebruiken. Wat er nu gebeurt is dat ik eerst tijdens de kostbare uren stroom van het net afneem, om vervolgens de waardevolle eerste zonnestroom in de batterij te steken. Dat is toch jammer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

meesje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:58:
[...]

Gewoon laden wanneer stroomprijs laag is toch?
Die is elke dag hetzelfde. Dynamische contracten zijn niet aan mij besteed. Ten eerste gebruiken wij met name wanneer de prijs hoog is en ten tweede is het iets wat compleet tegen mijn natuur in gaat.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
Wailing_Banshee schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:39:
[...]

Die is elke dag hetzelfde. Dynamische contracten zijn niet aan mij besteed. Ten eerste gebruiken wij met name wanneer de prijs hoog is en ten tweede is het iets wat compleet tegen mijn natuur in gaat.
Daarom heb je dan toch een thuisaccu? Ik denk overigens dat dynamische contracten wel is waar we uiteindelijk allemaal naar toe gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
HW PIB en Zendure. Beide doen wat ze moeten doen. HW draait al vanaf eind januari foutloos. Zendure nu denk ik 1.5 maand. HW draait mooi NOM. Zendure pakt mooi net support op. Prima samen te combineren m.b.v. HA. Service van beide bedrijven ervaar ik als positief tot nu toe. De RTE van Zendure is wel beter. Ben aan het testen maar onder de 80%+ met een MID kWh meter is me nog niet gelukt. Ter referentie HW red dan krap 70%. Eerlijkheids halve..... Zendure is vooral actief op hoge vermogens. Maar de lage komen vanzelf aan de beurt. Ook zie ik wat bugs voorbij komen in het topic. Er komen oplossingen voor of zijn er al. Ik ga ook maar eens voor een staatlot.

Ik vind het mooi om te zien hoe mensen er zo mee bezig zijn het beste uit hun systeem te halen. Daarnaast fabrikanten die hun best doen het beste product neer te zetten en te blijven innoveren. Daar is ons kikkerlandje zeker goed in.

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 04-09-2025 08:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

meesje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:00:
[...]

Daarom heb je dan toch een thuisaccu? Ik denk overigens dat dynamische contracten wel is waar we uiteindelijk allemaal naar toe gaan.
Nee, ik heb de thuis accu zodat ik 's avonds mijn eigen opgewekte stroom kan gebruiken...

jgsr schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:00:
Verwijder je p1 maar een x. Spanningsloos maken. Daarna staat het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-10 18:49
Devke schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:52:
De RTE van Zendure is wel beter. Ben aan het testen maar onder de 80%+ met een MID kWh meter is me nog niet gelukt. Ter referentie HW red dan krap 70%. Eerlijkheids halve..... Zendure is vooral actief op hoge vermogens.
Ik denk dat dit inderdaad de reden is. Zodra ik de HW accu vooral gebruik op vol vermogen (400+W laden en 400+W ontladen, of de volle 800W laden/ontladen) dan kruipt de RTE al richting de 80%, van wat ik kan zien in Home Assistant.
Mijn gemiddelde RTE in Augustus lag op 74,2%.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

LongTimeAgo schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:59:
[...]

Ik denk dat dit inderdaad de reden is. Zodra ik de HW accu vooral gebruik op vol vermogen (400+W laden en 400+W ontladen, of de volle 800W laden/ontladen) dan kruipt de RTE al richting de 80%, van wat ik kan zien in Home Assistant.
Ik meet wel via een MID kWh meter van HW. Is een gecertificeerde meter. De apps laten me te mooie cijfers zien. Ook die van Zendure is wat te mooi (in de app). Daarom via 1 weg meten en het liefst een gecertificeerde meter. Uiteindelijk gaat het erom wat er werkelijk door je meter fietst en wat je afrekenen moet bij je energieleverancier.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 04-09-2025 09:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Homewizard verstuurt wel weer hun gebruikelijke sprookjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-6uvFcD7HI7_vYVz-qWobxwqwk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gGb1lEcoG9XeNRlN8MDTASoy.png?f=user_large

Gistermiddag besteld. Mijn voorspelling is dat hij maandag wordt bezorgd. Maar dat is wel afhankelijk van de stand van de maan, de windrichting, de kijkcijfers van B&B vol liefde, de vorm van de theeblaadjes onderin mijn kopje en de recent geïnstalleerde versie van Home Assistant ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

JeroenH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:41:
Homewizard verstuurt wel weer hun gebruikelijke sprookjes:

[Afbeelding]

Gistermiddag besteld. Mijn voorspelling is dat hij maandag wordt bezorgd. Maar dat is wel afhankelijk van de stand van de maan, de windrichting, de kijkcijfers van B&B vol liefde, de vorm van de theeblaadjes onderin mijn kopje en de recent geïnstalleerde versie van Home Assistant ;)
Herkenbaar maar dat ligt niet aan HW maar aan GoParcel. Die heeft één of ander dom algoritme dat levertijden voorspelt. Waarvan achteraf natuurlijk niks klopt. Gelukkig klopt de tijd die later wordt opgegeven door Transmission beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:44:
Herkenbaar maar dat ligt niet aan HW maar aan GoParcel. Die heeft één of ander dom algoritme dat levertijden voorspelt. Waarvan achteraf natuurlijk niks klopt. Gelukkig klopt de tijd die later wordt opgegeven door Transmission beter.
Snap ik. Maar voor iets waarvoor je thuis moet en wil zijn zou ik a) een veel nauwkeuriger verwachting willen hebben en b) als dat dan niet kan, liever helemaal geen verwachting.

LongTimeAgo schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:59:
[...]

Zelf was hier het maximale haalbare een RTE van 76-78% (externe meting) waarbij hij toevallig niet op 100% vermogen ging opladen en ontladen maar wel constant een 600+ vermogen. Dit is denk ik gewoon de beperking van de hardware waarbij je mogelijk pas bij een V2 een verbetering zal zien.

Met een beetje gemiddeld verbruik en alleen Zon + NOM zal je dit bijna nooit zien. iig niet bij deze V1 PiB

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:20
ArthurMorgan schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:14:
[...]

Klopt, en gelukkig is het ook alleen een visuele bug.

edit: Tenminste ik kreeg geen vreemd gedrag en heb dat ook niet eerder gelezen... wat gebeurde er bij jou verder dan de foute melding?
Bij mij was het niet alleen visueel:
chippie777 in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

Acties:
  • +5 Henk 'm!
WTF
WTF
WTF

Zojuist bezorgd :o :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjUdHcczjY8JjZ_YwroHLmnB7O4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/sEedaJRXsvWyQEkMziva6FP6.png?f=fotoalbum_small

Er is echt geen peil op te trekken. Maar ik ben er in dit geval blij mee natuurlijk!

Zal 'm later vandaag uitpakken en checken hoeveel cycles hij heeft, toevoegen in HA, enz. Ik ben benieuwd.

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 04-09-2025 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
JeroenH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:50:
WTF
WTF
WTF

Zojuist bezorgd :o :

[Afbeelding]

Er is echt geen peil op te trekken. Maar ik ben er in dit geval blij mee natuurlijk!

Zal 'm later vandaag uitpakken en checken hoeveel cycles hij heeft, toevoegen in HA, enz. Ik ben benieuwd.
Tip: Meteen uitpakken en alvast de accu laten acclimatiseren op de plek waar hij komt te staan.
Ok, met de huidige temperaturen is bovenstaande tip wat minder aan de orde, maar dit was in de wintermaanden weldegelijk nodig om "te koud" errors te voorkomen ha.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• Degast
  • Laatst online: 10:34
Devke schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:52:
HW PIB en Zendure. Beide doen wat ze moeten doen. HW draait al vanaf eind januari foutloos. Zendure nu denk ik 1.5 maand. HW draait mooi NOM. Zendure pakt mooi net support op. Prima samen te combineren m.b.v. HA. Service van beide bedrijven ervaar ik als positief tot nu toe. De RTE van Zendure is wel beter. Ben aan het testen maar onder de 80%+ met een MID kWh meter is me nog niet gelukt. Ter referentie HW red dan krap 70%. Eerlijkheids halve..... Zendure is vooral actief op hoge vermogens. Maar de lage komen vanzelf aan de beurt. Ook zie ik wat bugs voorbij komen in het topic. Er komen oplossingen voor of zijn er al. Ik ga ook maar eens voor een staatlot.

Ik vind het mooi om te zien hoe mensen er zo mee bezig zijn het beste uit hun systeem te halen. Daarnaast fabrikanten die hun best doen het beste product neer te zetten en te blijven innoveren. Daar is ons kikkerlandje zeker goed in.
Leuk, ik zou wel benieuwd zijn naar de omgekeerde situatie inderdaad: HW op meer vol vermogen en de restjes op die zendure.

Eens zien wat dan het gevolg is en of de claim van HW "laag vermogen omvormer om meer rendement te halen" dan ook inderdaad beter blijkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je de batterij leeg trek met 400 W dan heb je het maximale rendement van 80%
Bij ontlaad vermogen van 200W heb je een rendement van 75%
Bij ontlaad vermogen van 100W rendement van 70%
Bij ontlaad vermogen van 800W rendement van 70%
Dit zijn schattingen . Hopelijk kan iemand anders betere getallen laten zijn. Ik ben hier razend benieuwd naar.

Degast schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:55:
[...]

Leuk, ik zou wel benieuwd zijn naar de omgekeerde situatie inderdaad: HW op meer vol vermogen en de restjes op die zendure.

Eens zien wat dan het gevolg is en of de claim van HW "laag vermogen omvormer om meer rendement te halen" dan ook inderdaad beter blijkt!
Zolang HW niet te sturen valt op vermogen komt daar nooit een antwoord op. Probeer maar eens stabiel bv 3 uur lang te laden op 450 Watt.

Degast schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:55:
[...]

Dit is helaas niet het geval. Ik heb beide merken tot in den treuren getest met alleen de grote vuurbal en puur NOM. Daarna dacht ik die Homewizard NOM is wel echt gaaf, dit blijkt ook geen hogere wiskunde te zijn.

Had natuurlijk wel leuk geweest als de claim waar was.

GL007 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:08:
Als je de batterij leeg trek met 400 W dan heb je het maximale rendement van 80%
Dit zijn schattingen . Hopelijk kan iemand anders betere getallen laten zijn. Ik ben hier razend benieuwd naar.
Ben heel erg benieuwd waar je dit vandaan hebt. De volle vermogen rendementen zijn te testen. Alles wat daar tussen zit is speculatie omdat het niet te sturen is.

gielz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:08:
[...]

Dit is helaas niet het geval. Ik heb beide merken tot in den treuren getest met alleen de grote vuurbal en puur NOM. Daarna dacht ik die Homewizard NOM is wel echt gaaf, dit blijkt ook geen hogere wiskunde te zijn.

Had natuurlijk wel leuk geweest als de claim waar was.
Wat mij opvalt is dat we het hier hebben over efficiency (daar heeft HW het over in een blog) en RTE. De 1 is 1 kant op gemeten en de ander is heen en weer. Met volledig laad en ontlaad run.

• LongTimeAgo
GL007 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:08:
Ik kan in ieder geval zeggen dat bij een ontlaad vermogen van 100-150W het rendement tussen de 73% en 74% ligt op een dag.
De enige reden dat ik dit weet is omdat m'n vakantiedagen dit laten zien, omdat ik weet dat m'n sluipverbruik tussen de 100-150W zit.
Eigenlijk steeg het rendement weer wanneer we thuis waren en we weer zelf meer elektra gingen verbruiken.

Devke schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:11:
[...]

Ben heel erg benieuwd waar je dit vandaan hebt. De volle vermogen rendementen zijn te testen. Alles wat daar tussen zit is speculatie omdat het niet te sturen is.
Lpo4 heeft een verlies van 7 tot 10% volgens de grafieken op internet
Dan krijg je het verlies van het laden en ontladen erbij 15%
Dan wordt het rendement 78% tot 75%.
Maar hoe exact is dit.
Gelukkig komt de energie voornamelijk van de zonnepanelen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!
106 cycles! oOo

Hij staat al te snorren, ik kon niet wachten. Ik ben in mijn nopjes hoor.

8,1 kWh, 2400 watt, dat begint ergens op te lijken. Bijna een grote-mensen-thuisbatterij ;)

Pagina: 1 ... 203 ... 226 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.