Ik heb een handmatig schema gemaakt voor 2027 en verder. Ik heb gekeken naar opwek, verbruik pieken, en wat de batterijen daar mee kunnen doen.Starbolt schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:45:
Vraagje voor de techneuten onder ons, of wellicht iemand die hier al ervaring mee heeft zelfs:
Stel nou dat het in de toekomst nodig zou zijn om de invoeding naar het net te beperken. Dan is het volgens mij redelijk makkelijk te realiseren met een simpele CT-spoel van een paar euro (van Ali ofzo) en de bestaande functie Power Limit in mijn Goodwe omvormer om dat op 0 te houden. Maar is dat in theorie wel werkend te krijgen in combinatie met de HomeWizard Battery? Zolang er "vraag" is vanuit apparatuur thuis dan beweegt de omvormer wel mee, maar ik vraag me af of de P1 meter van HomeWizard dan in die situatie dus nooit de batterij opdracht gaat geven om op te laden met zonnestroom (P1 meter leest ook 0 door de CT-spoel)? Dat zou betekenen dat de enige optie dan toch Home Assistant of een andere "slimme" oplossing vereist is. Heeft iemand hier al over nagedacht of ervaring mee?
In de zomer beperk ik de omvormer tot 1500 Watt maximaal (handmatig met de app solargo), in andere delen van het jaar hoger. De batterijen laden langzamer op dan mogelijk, maar door de vele zonuren zullen ze uiteindelijk wel vol raken. (ook al is dat vaak niet per se noodzakelijk omdat ik meestal 's ochtends nog behoorlijk wat lading over heb)
Ook zullen de batterijen wat meer cycli doen, maar dat lijkt me geen probleem.
Tijdens een hittegolf als de airco's harder moeten werken gaat het vermogen van de omvormer iets omhoog.
Ik mis hier en daar wat aan piekshaving. Maar niet veel.
De methode hierboven van +100 watt is netter en mooier, maar volgens mijn globale berekeningen in mijn geval zou dat wel eens meer teruglevering kunnen opleveren dan mijn 'domme' methode. Maar je moet dus wel echt goed kunnen inschatten hoe je verbruik, opwek en batterijen echt strak schematisch werken.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.