Nah, ik zie het belang van de temperatuur niet zo. De batterij heeft zijn eigen koeling. Dat regelt de batterij zelf. De omgevingstemperatuur kan te hoog zijn voor een efficiënte koeling. Maar dat kan dus al weer getackeld worden via de algemene storing. Kijk je dan in de app zie je de batterij heeft het een beetje warm. Homewizard geeft een ideale omgevingstemperatuur tussen de 10 & 30 graden. Dus indien nodig kan je een sturing maken voor verwarming/koeling van de ruimte waar de batterij staat. Als de waarde naar buiten gebracht kan worden via de API leuk voor de gene die de hele dag naar een grafiekje willen kijken. Ik ga het niet gebruiken.GL007 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:11:
[...]
Helemaal mee eens en de temperatuur van de batterij.
Zendure batterijen hebben dat wel.
Temperatuur heb je nodig als de fan in de batterij uitvalt. Ik zie nu al 6 graden verschil tussen batterijen bij hetzelfde vermogen en dat vind ik veel voor de situatie. Het lijkt dat van de eerste batterij een van de twee fan veel minder doet.Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:37:
[...]
Nah, ik zie het belang van de temperatuur niet zo. De batterij heeft zijn eigen koeling. Dat regelt de batterij zelf. De omgevingstemperatuur kan te hoog zijn voor een efficiënte koeling. Maar dat kan dus al weer getackeld worden via de algemene storing. Kijk je dan in de app zie je de batterij heeft het een beetje warm. Homewizard geeft een ideale omgevingstemperatuur tussen de 10 & 30 graden. Dus indien nodig kan je een sturing maken voor verwarming/koeling van de ruimte waar de batterij staat. Als de waarde naar buiten gebracht kan worden via de API leuk voor de gene die de hele dag naar een grafiekje willen kijken. Ik ga het niet gebruiken.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Gewoon na elke update een volledige herstart doen met de batterij.
Herstart: Uitschakelen, stekker uit, 10 minuten wachten, stekker in en inschakelen. Hierna moet de display op wit aan gaan.
Na 10 minuten werkt de batterij als normaal.
Dit is mijn ervaring met updating batterijen.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Verwijderd
Dan nog krijg je een de batterij heeft het een beetje warm melding. Of de sensor moet stuk zijn. Maar dan kunnen wij nog wel even doorgaan. Leuk als Homewizard de data toe kan voegen aan de API. (@Tebbie ziet zijn geest al dwalenGL007 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:41:
[...]
Temperatuur heb je nodig als de fan in de batterij uitvalt. Ik zie nu al 6 graden verschil tussen batterijen bij hetzelfde vermogen en dat vind ik veel voor de situatie. Het lijkt dat van de eerste batterij een van de twee fan veel minder doet.
Je batterijen staan op elkaar toch? Dan is het niet raar dat je een verschil meet. Warmte gaat naar boven. Of het moet de onderste zijn die warmer wordt. Maar dat is eigenlijk ook logisch, omdat er een batterij bovenop staat mis je een vlak waardoor warmte afgegeven kan worden.
Wie had hier op het forum ook al weer een warmtebeeldcamera? Tijd voor wat mooie foto's als de batterijen in actie zijn. Laden en ontladen. Liefst beide op het zelfde vermogen voor langere tijd. Ik ben met vakantie dus de Fluke van het werk kan ik even niet lenen.

Je moet de batterij niet stapelen. Dat is vragen om problemen.Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:36:
[...]
Dan nog krijg je een de batterij heeft het een beetje warm melding. Of de sensor moet stuk zijn. Maar dan kunnen wij nog wel even doorgaan. Leuk als Homewizard de data toe kan voegen aan de API. (@Tebbie ziet zijn geest al dwalen) Maar alle problemen kunnen dus afgedekt worden met een algemene storingsbit. Daar hecht ik toch meer waarde aan.
Je batterijen staan op elkaar toch? Dan is het niet raar dat je een verschil meet. Warmte gaat naar boven. Of het moet de onderste zijn die warmer wordt. Maar dat is eigenlijk ook logisch, omdat er een batterij bovenop staat mis je een vlak waardoor warmte afgegeven kan worden.
Wie had hier op het forum ook al weer een warmtebeeldcamera? Tijd voor wat mooie foto's als de batterijen in actie zijn. Laden en ontladen. Liefst beide op het zelfde vermogen voor langere tijd. Ik ben met vakantie dus de Fluke van het werk kan ik even niet lenen.
Ze staan naast elkaar onder een lange tafel in de woonkamer. De ventilatie uitblaas opening staan richting de kamer.
[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 18-08-2025 12:43 ]
Persoonlijk ga ik liever voor een automatische oplossing maar ik snap dat dit de tijdelijke zou kunnen zijn.GL007 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:46:
[...]
Gewoon na elke update een volledige herstart doen met de batterij.
Herstart: Uitschakelen, stekker uit, 10 minuten wachten, stekker in en inschakelen. Hierna moet de display op wit aan gaan.
Na 10 minuten werkt de batterij als normaal.
Dit is mijn ervaring met updating batterijen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
De processoren van de esp serie die moet je na een update volledig herstarten. Dit heb ik gelezen op de website van de fabrikant. En ik heb deze ervaring met deze processoren die ik hier heb geprogrammeerd.Devke schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:52:
[...]
Persoonlijk ga ik liever voor een automatische oplossing maar ik snap dat dit de tijdelijke zou kunnen zijn.
Verwijderd
Zo zijn ze ontworpen. Dus hier staan ze mooi bovenop elkaar. In de keuken waar het in de zomer zo warm kan worden dat je niet je chocoladereep in het keukenkastje moet laten liggen. Of je moet dikke chocolademelk willen hebben.GL007 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:41:
[...]
Je moet de batterij niet stapelen. Dat is vragen om problemen.
Je hebt 'm door, ik maak mij er niet heel druk om. Homewizard heeft de batterijen zo vol gepropt met sensoren en bij behoorende software dat ik geen toegevoegde waarde zie in het extern willen regelen. Ik vertel via Homey welke mode ik wil draaien, voor de rest regelt dat ding het maar lekker zelf. Zo draait Hue, CV, AeraSense, enz. hier ook. Hoe het ding moet regelen hebben andere mensen al over nagedacht, dat hoef ik niet te doen.
Inderdaad wel vreemd dat er aangegeven wordt dat ze stapelbaar zijn, maar er wordt ook aangeven minimaal 50cm aan de bovenzijde vrij te houden (staat in TS). Zelf zou ik ze ook niet stapelen. Voor mij nog probleem, ik ga eerst voor 1 exemplaar.GL007 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:41:
[...]
Je moet de batterij niet stapelen. Dat is vragen om problemen.
Ze staan naast elkaar onder een lange tafel in de woonkamer. De ventilatie uitblaas opening staan richting de kamer.
Wat is de reden dat je ze in de woonkamer hebt geplaatst? Was dit de beste keuze qua elektra/groepen? Zelf zou ik ze niet in het zicht willen hebben, laat staan wat mijn vrouw er dan van vindt.
Mijn 2 pib's staan al 2 maanden gestapeld, de onderste staat gewoon op de vloer. In een nis in de hal.
Aan de achterzijde slechts 3 cm ruimte, de zijkanten elk 30 cm. Aan de voorkant 5 cm ruimte.
Zelfs tijdens het warme weer van de afgelopen week heb ik geen enkele melding gehad over een te warme accu.
Het stapelen zou dus wel moeten kunnen lijkt me.
Aan de achterzijde slechts 3 cm ruimte, de zijkanten elk 30 cm. Aan de voorkant 5 cm ruimte.
Zelfs tijdens het warme weer van de afgelopen week heb ik geen enkele melding gehad over een te warme accu.
Het stapelen zou dus wel moeten kunnen lijkt me.
Dan heeft dit topic voor jou geen of weinig waarde denk ik? Buiten om de error codes en de netwerk issues die sommigen hier jammer genoeg hebben is er al maanden niks nieuws gepost over de PiB.Winkiller schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:03:
[...]
Okay dat is jou visie, de mijne is dat ik naast de app van HW niets extra's nodig heb. Als er een serieuze storing is met een PiB zal ik toch naar HW moeten uitwijken en dat is dat precies wat ik zal doen. Ik heb dit product waar het voor bedoeld is, met overproductie van zonne-energie de boel laden voor later (NOM) gebruik. Gebruikersgemak zonder gezeur daarom set it forget it![]()
@Verwijderd
Laden als de stroom goedkoop is ? Tja daar heb ik dit product niet voor gekocht.
@internet4me
Wij hebben geen EV.
@GL007
Meden dat er iets mis is met de batterij hoort de app van HW te doen, punt.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Dat is heel simpel. De groep waar de batterijen op zijn aangesloten is weinig belast. De schuur is te vochtig en in de winter te koud en zomers te warm.meesje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:04:
[...]
Inderdaad wel vreemd dat er aangegeven wordt dat ze stapelbaar zijn, maar er wordt ook aangeven minimaal 50cm aan de bovenzijde vrij te houden (staat in TS). Zelf zou ik ze ook niet stapelen. Voor mij nog probleem, ik ga eerst voor 1 exemplaar.
Wat is de reden dat je ze in de woonkamer hebt geplaatst? Was dit de beste keuze qua elektra/groepen? Zelf zou ik ze niet in het zicht willen hebben, laat staan wat mijn vrouw er dan van vindt.
Een ander voordeel is dat in het voorjaar en na jaar de warmte die vrij komt wordt benut in de woonkamer.
Ik zit met mijn temperatuur sensor nog in een hittegolfVerwijderd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:36:
[...]
Dan nog krijg je een de batterij heeft het een beetje warm melding. Of de sensor moet stuk zijn. Maar dan kunnen wij nog wel even doorgaan. Leuk als Homewizard de data toe kan voegen aan de API. (@Tebbie ziet zijn geest al dwalen) Maar alle problemen kunnen dus afgedekt worden met een algemene storingsbit. Daar hecht ik toch meer waarde aan.
Ik begrijp/snap de wens van status codes / errors in de API maar dat blijft onderdeel van de visie van Homewizard zelf en wat er mogelijk / beschikbaar is via de API. Een "algemene" status dat er "iets" aan de hand is (zonder enige code oid) lijkt mij zinvol zodat je daarna toch moet kijken in de Homewizard Energy app voor verdere details + actie(s).
Maar goed, eerst maar hier weer alles op de rit / ritme en dan ga ik ook weer prutsen aan de app.
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Die kun je hier vinden. https://github.com/homewizard/beta/discussionsmeesje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:54:
[...]
Hoe kom je aan deze info? Kun je je hiervoor ergens abonneren?
Ik zit zelf in de beta testgroep. Dan krijg je sws een mail. Je zou eens kunnen kijken of dat via die pagina ook kan.
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 18-08-2025 14:08 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Even de boel resetten. De touchknop 10 seconden ingedrukt houden. Dan opnieuw koppelen en klaar. Ik zou het wel even melden bij Wizzi zodat HW op de hoogte is. Hier is die code naar de reset niet meer ingekomen.
Hier staan de beide pibs ook op elkaar. Voor nu nog in de woonkamer. Ze gaan later dit jaar naar zolder of de berging aan de voorzijde van het huis. Ik denk het laatste aangezien het daar in de winter niet onder de 10 graden worden in de zomer niet boven de 25. Ook daar komen ze weer op elkaar, dat geeft hier geen probleem vwb de temperatuur.
[ Voor 23% gewijzigd door fxs81 op 18-08-2025 14:54 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ja, je kan je gewoon aanmelden voor updates via de mail als je een login maakt voor github. Je hoeft geen betatester te zijn voor meldingen te ontvangen.Devke schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:07:
[...]
Die kun je hier vinden. https://github.com/homewizard/beta/discussions
Ik zit zelf in de beta testgroep. Dan krijg je sws een mail. Je zou eens kunnen kijken of dat via die pagina ook kan.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ik heb deze ooit al gepost staat ook in de TS.rtunru schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:17:
Voor mensen die met HA werken, hieronder een automatisering YAML die iemand hier geschreven heeft om een notificatie te krijgen op jouw mobiel. Wel deze automatisering aanmaken met de HA app op jouw mobiel. Anders krijg je de device_id niet.
alias: Vermogen - Notificatie plug-in batterij
description: ""
triggers:
- trigger: numeric_state
entity_id:
- sensor.plug_in_battery_power
for:
hours: 0
minutes: 30
seconds: 0
above: -10
below: 10
conditions:
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.plug_in_battery_state_of_charge
above: 10
below: 95
actions:
- device_id: 5ebb975bafb76e287a8bbadf4a2556c5
domain: mobile_app
type: notify
mode: single
Deze heeft nog wat meer voorwaarden: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82815010
Om false positives te voorkomen
ik heb net even gekeken ik heb 5 juni er een besteld toen was het ook al september. Dus ben benieuwd in hoeverre dit echt allemaal haalbaar is.meesje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:09:
Zal dit echt zo zijn? Is er wellicht een insider die dit kan bevestigen?
[Afbeelding]
Vandaag een snelle reaktie op mijn E445 melding bij de chatbot, waar ik aangaf om de omruiling op donderdag te doen. Dat is een dag dat ik zeker zou thuiswerken. En in de reaktie is het inderdaad donderdag geworden... donderdag 4 september... Tenminste, als de vervoerder dan ook kan. @HomeWizard_NL, dat is gewoon meer dan 2 weken in de toekomst! Ik kan ruim voor die datum ook een moment regelen dat ik de accu zelf kom omruilen bij Homewizard zelf of hun magazijn...JeroenH schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:16:
[...]
Jammer, hopelijk gaat het omruilen gladjes.
Nee, dit is onverwacht en niet op een goede manier... Ik mag nu alleen hopen dat het een omruil wordt met een nieuwe accu en dat die ruil alleen dan pas kan omdat ze dan een verse batch binnenkrijgen... Want dat zou de enige reden zijn om zo lang te moeten wachten. Ik had dat dan wel graag in die mail genoemd gezien. "Beste Elsinga, heel vervelend, maar de ruil kan pas op donderdag 4 september plaatsvinden, omdat we helemaal door de renewd accu's heen zijn en je dus een nieuwe krijgt. En die komen dan pas bij ons binnen."
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Exact wat ik ook zag. Maar even de wifi connectie resetten deed wonderen.SpeedingWilly schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:40:
[...]
De batterij had gewoon verbinding toen die helemaal uit stond (geen verlichting meer aan de buitenkant). Zo ben ik er ook achter gekomen dat er iets mis was. In de app geen probleem en gewoon connectie, maar de batterij was niet het laden (hij was halfvol) terwijl er zonne-energie overschot was.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Je directe verbruik wil je met een batterij verhogen. Vaak druk je dat uit in een percentage van je opwek, maar zodra je opwek omhoog gaat (door meer zonnige dagen) gaat je direct verbruik in percentage automatisch naar beneden, terwijl je wel goed bezig bent en wellicht beter dan daarvoor, maar dat drukt zich dan niet uit in cijfers.
Nu dacht ik om het percentage te nemen van direct verbruik tov je totale verbruik.
Hoe vergelijken jullie je directe verbruik?
Nu dacht ik om het percentage te nemen van direct verbruik tov je totale verbruik.
Wat hebben veel Tweakers toch problemen met van alles tot aan E errors aan toe. Ik wil toch even melden, dat ik totaal geen problemen heb, tot nu toe en hoop dat natuurlijk zo te houden. De 2 PIB’s doen het bij mij fantastisch. Ik draai wel NOM en geen verdere aansturing via HA of Homey, omdat ik geen dynamisch energie contract heb, maar een variabel contract. Wel monitor ik de PIB’s met Homey.
Ook nooit enig wifi probleem gehad. Ik heb ze neer gezet, geinstalleerd en gaan met die banaan.
Wel vanwege het weer gisteren de PIB’s maar voor 50% gevuld gekregen, dus die waren al gisteren om 22:45 helemaal leeg.
Vandaag gelukkig wel 100% gevuld.
daar kom ik de nacht weer ruimschoots mee door.
Ook nooit enig wifi probleem gehad. Ik heb ze neer gezet, geinstalleerd en gaan met die banaan.
Wel vanwege het weer gisteren de PIB’s maar voor 50% gevuld gekregen, dus die waren al gisteren om 22:45 helemaal leeg.
2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019
Eigenlijk kijk ik daar niet naar. Ik vind het voldoende dat ik gewoon niets meer voor mijn elektra aan de energieboer betaal. Mijn verbuik aan elektra sinds ik de PIB’s heb is 0. Ik lever nog wel terug, dus heb wel terugleverboete. Als de saldering er af gaat, ga ik mij PV installatie afkijpen, zodat ik niets terug lever.Pakhaas schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:51:
Je directe verbruik wil je met een batterij verhogen. Vaak druk je dat uit in een percentage van je opwek, maar zodra je opwek omhoog gaat (door meer zonnige dagen) gaat je direct verbruik in percentage automatisch naar beneden, terwijl je wel goed bezig bent en wellicht beter dan daarvoor, maar dat drukt zich dan niet uit in cijfers.
Ik moet daartoe een nieuwe gateway aanschaffen, maar die kosten staan in het niets vergeleken de terugleverboete.
Verwijderd
Ik bedoel uiteraard dat Homewizard via de API doorgeeft dat er een storing is. Een ja/nee is voldoende.Tebbie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:45:
[...]
Ik zit met mijn temperatuur sensor nog in een hittegolfNee geintje, net terug, Caravan leegtrekken en 3 weken achterstallige werk mail doorspitten. Ik heb wat todo dingetjes voor de app die tijdens de vakantie aan het licht kwamen dus die pak ik op deze week. Storing trigger is lastig aangezien deels dit bepaald wordt door de P1 en de PIB en die info heb ik niet in 1 driver van mijn Homewizard/Homey app. De flows die jullie nu gebouwd hebben kunnen dat wel en beter aangezien dit per gebruiker verschillend is. De ene gebruiker heeft maar 1 PIB en de ander bijv 4 PIB's.
Ik begrijp/snap de wens van status codes / errors in de API maar dat blijft onderdeel van de visie van Homewizard zelf en wat er mogelijk / beschikbaar is via de API. Een "algemene" status dat er "iets" aan de hand is (zonder enige code oid) lijkt mij zinvol zodat je daarna toch moet kijken in de Homewizard Energy app voor verdere details + actie(s).
Maar goed, eerst maar hier weer alles op de rit / ritme en dan ga ik ook weer prutsen aan de app.
Ook wel fijn om positieve ervaringen te vernemen!Olie_B_Bommel schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:52:
Wat hebben veel Tweakers toch problemen met van alles tot aan E errors aan toe. Ik wil toch even melden, dat ik totaal geen problemen heb, tot nu toe en hoop dat natuurlijk zo te houden. De 2 PIB’s doen het bij mij fantastisch. Ik draai wel NOM en geen verdere aansturing via HA of Homey, omdat ik geen dynamisch energie contract heb, maar een variabel contract. Wel monitor ik de PIB’s met Homey.
Wel vanwege het weer gisteren de PIB’s maar voor 50% gevuld gekregen, dus die waren al gisteren om 22:45 helemaal leeg.Vandaag gelukkig wel 100% gevuld.
Er is toch geen verband tussen alleen NOM draaien of ook integraties hebben met Homey/HA?
Verwijderd
Draait hier op zich prima hoor. Ook met de diverse modi via Homey. Batterijen gisteren mooi geladen op het goedkoopste tarief. Volle batterijen voor de avond/nacht. Vanmorgen lekker terug geleverd zodat k nog een paar muntjes extra pak. 🤑 Vanmiddag 100% geladen op de zon. ☀️ Ik ben alleen af en toe de verbinding kwijt. Net zag ik het nog voorbijkomen toen ik keek of het gedaan had wat ik verwachtte. Wat dat nu is geen idee.Olie_B_Bommel schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:52:
Wel vanwege het weer gisteren de PIB’s maar voor 50% gevuld gekregen, dus die waren al gisteren om 22:45 helemaal leeg.Vandaag gelukkig wel 100% gevuld.
Tja, dat weet ik niet, omdat ik alleen NOM draai, maar dat lijkt mij niet, want ik monitor wel in Homey, dus zowel de P1 als de PIB’s zijn met de Homey verbonden. Dus het lijkt mij dat de P1 dat prima aan kan. Wel is het zo dat ik 2 PIB’s heb en geen 4. (Die komen er ook niet).meesje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:22:
[...]
Ook wel fijn om positieve ervaringen te vernemen!
Er is toch geen verband tussen alleen NOM draaien of ook integraties hebben met Homey/HA?
In ieder geval is het dus niet allemaal ellende, al zul je dat soms denken, als je alle error meldingen hier op het forum ziet. Mijn PIB’s hebben inmiddels 121 en 92 cylci gehad en echt nooit enig probleem gehad.
Ik kijk wel iedere dag in de app, maar eigenlijk hoeft dat niet. Ze doen wat ze moeten doen. Dus ik ben een heel tevreden HW PIB gebruiker.
Dat wilde ik toch ook nog een keer melden.
Heel goed. Een forum is vaak alleen ellende, de positieve berichten zie je dan niet.Olie_B_Bommel schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:36:
Dat wilde ik toch ook nog een keer melden.
Deze snap ik nooit, je krijgt toch ook nog steeds (ook al is t een fractie meer dan de “boete”) een vergoeding voor t leveren. Oftewel door te knijpen ben je altijd duurder uit dan niet knijpen en krijg je je knijpactiviteiten dus nooit terugverdient?Olie_B_Bommel schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:00:
[...]
Ik moet daartoe een nieuwe gateway aanschaffen, maar die kosten staan in het niets vergeleken de terugleverboete.
Ik ben nog nooit de wifi verbinding kwijt geweest en de PIB’s zitten niet op een eigen ssidd, maar gewoon op mijn algemene ssidd, waar alles (behalve de camera’s) op zitten. Wel alle HW devices een vast ip adres gegeven in de router. Wel heb ik een proffesioneel wifi accespoint.Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:23:
[...]
Draait hier op zich prima hoor. Ook met de diverse modi via Homey. Batterijen gisteren mooi geladen op het goedkoopste tarief. Volle batterijen voor de avond/nacht. Vanmorgen lekker terug geleverd zodat k nog een paar muntjes extra pak. 🤑 Vanmiddag 100% geladen op de zon. ☀️ Ik ben alleen af en toe de verbinding kwijt. Net zag ik het nog voorbijkomen toen ik keek of het gedaan had wat ik verwachtte. Wat dat nu is geen idee.
Ja, dat klopt maar als de salderings regeling stopt, dan niet en dan ga ik knijpen. Niet eerder want wat ik dan krijg is veel minder dan wat ik moet betalen voor het overschot wat ik teruglever.Hansie_P schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:42:
[...]
Deze snap ik nooit, je krijgt toch ook nog steeds (ook al is t een fractie meer dan de “boete”) een vergoeding voor t leveren. Oftewel door te knijpen ben je altijd duurder uit dan niet knijpen en krijg je je knijpactiviteiten dus nooit terugverdient?
Maar dat zien we tegen die tijd wel..
Nou bij Vattenfall krijg ik wel wat voor de teruggeleverde energie, maar de teruglever boete is meer. Dus als de salderingsregeling verdwijnt ben ik duurder uit. Dus ga ik knijpen. Vattenfall heeft al aangegeven dat als de salderingsregeling verdijnt de terug leveringsboete niet verdwijnt. Maar de tijd zal het leren.Hansie_P schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:42:
[...]
Deze snap ik nooit, je krijgt toch ook nog steeds (ook al is t een fractie meer dan de “boete”) een vergoeding voor t leveren. Oftewel door te knijpen ben je altijd duurder uit dan niet knijpen en krijg je je knijpactiviteiten dus nooit terugverdient?
En de waarde van P1.?Devke schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:36:
Na 10 min al een vermogens vermindering. Geen foutmelding in de app.
[Afbeelding]
Ze staan op ontladen. De feature die we er onverwachts bij hebben gekregen. Dynamisch is redelijk hoog. Anders had ik hem begrepen. Niet voldoende vraag om vol te moeten gaan.
Is dat de toegevoegde stand volledig ontladen ?Devke schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:45:
[...]
Ze staan op ontladen. De feature die we er onverwachts bij hebben gekregen. Dynamisch is redelijk hoog. Anders had ik hem begrepen. Niet voldoende vraag om vol te moeten gaan.
Opslag modus. Die gaat tot 60%. Nr 2 zie ik het niet. Als het warmte is zie je vaak dat nr 2 volgt. Opstijgende warmte.GL007 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:47:
[...]
Is dat de toegevoegde stand volledig ontladen ?
Dat kan toch niet via HA of wel ?Devke schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:52:
[...]
Opslag modus. Die gaat tot 60%. Nr 2 zie ik het niet. Als het warmte is zie je vaak dat nr 2 volgt. Opstijgende warmte.
Nee niet via HA. Overigens deze neven functie is door een andere tweaker gevonden. Alleen via app.
Ik heb er eens op gelet. Bij ontladen op 800W altijd meer warmteontwikkeling dan laden bij 800W.Devke schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:36:
Na 10 min al een vermogens vermindering. Geen foutmelding in de app.
[Afbeelding]
En dat is ook logisch:
Bij 800W laden trek je 800W door de stekker en daar trek je laadverliezen vanaf. Het restant gaat de accu in.
Bij 800W leveren duw je 800W door de stekker. Daar zijn de verliezen al af. Dus het totale vermogen in de accu is hoger dan 800W waardoor de verliezen ook hoger zijn en je dus meer warmte ontwikkelt.
Meestal gaat een uurtje wel goed. Bij het echte warme weer niet. Nu is het niet warm op de plek waar hij staat vandaar dat het opviel. Laden ging prima vandaag. Ik had dan een melding verwacht in de app. Normaal meldt hij het ook als hij het "warm" heeft. Alles is ook oke vlgs app.Aardedraadje schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:06:
[...]
Ik heb er eens op gelet. Bij ontladen op 800W altijd meer warmteontwikkeling dan laden bij 800W.
En dat is ook logisch:
Bij 800W laden trek je 800W door de stekker en daar trek je laadverliezen vanaf. Het restant gaat de accu in.
Bij 800W leveren duw je 800W door de stekker. Daar zijn de verliezen al af. Dus het totale vermogen in de accu is hoger dan 800W waardoor de verliezen ook hoger zijn en je dus meer warmte ontwikkelt.
Verwijderd
Gisteren nog wat zitten klooien. Wel eindelijk eens de boel netjes opgedeeld in VLAN’s (gast en IoT) Het Homewizard spul draait via een oude Apple Airport in het hoofdnetwerk. Zag het al weer twee keer voorbij komen. Maar zal je zien als je zooi aan zet om te monitoren gebeurt er niks meer.Olie_B_Bommel schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:45:
[...]
Ik ben nog nooit de wifi verbinding kwijt geweest en de PIB’s zitten niet op een eigen ssidd, maar gewoon op mijn algemene ssidd, waar alles (behalve de camera’s) op zitten. Wel alle HW devices een vast ip adres gegeven in de router. Wel heb ik een proffesioneel wifi accespoint.
:strip_exif()/f/image/rNi31CpbrAwfhfzskanULwaA.jpg?f=fotoalbum_large)
Wireshark en Homewizard app staan te snorren. 😎
Waar filter je in Wireshark op.Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:15:
[...]
Gisteren nog wat zitten klooien. Wel eindelijk eens de boel netjes opgedeeld in VLAN’s (gast en IoT) Het Homewizard spul draait via een oude Apple Airport in het hoofdnetwerk. Zag het al weer twee keer voorbij komen. Maar zal je zien als je zooi aan zet om te monitoren gebeurt er niks meer.
[Afbeelding]
Wireshark en Homewizard app staan te snorren. 😎
Is dat poort 443
De verbindingen zijn HTTPS’ verbinding
Ik begrijp niet dat HW deze firmware released. Ze geven zelf aan dat E327 hiermee niet opgelost is. Ik draai probleemloos op de oude firmware 10108. Ik wacht wel met updaten tot HW E327 onder controle heeft.
Wel deze week voor de tweede keer sinds maart een P1 meter vastloper gehad. P1 meter geheel niet meer te bereiken op de wifi en ook niet meer online op de router. Spanning er af en er weer op en draaien weer.
(Twee PIB’s en HA. Voeding uit de P1)
We kennen de feiten niet. Misschien lost het al 60% op en voor het overige (nog) niet. Al zou ik denk ik ook even gewacht hebben. Maar goed....1234Rob5678 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:55:
[...]
Ik begrijp niet dat HW deze firmware released. Ze geven zelf aan dat E327 hiermee niet opgelost is. Ik draai probleemloos op de oude firmware 10108. Ik wacht wel met updaten tot HW E327 onder controle heeft.
Wel deze week voor de tweede keer sinds maart een P1 meter vastloper gehad. P1 meter geheel niet meer te bereiken op de wifi en ook niet meer online op de router. Spanning er af en er weer op en draaien weer.
(Twee PIB’s en HA. Voeding uit de P1)
Hier gaat het met communiceren met de p1 meter mis als ik HA een x opnieuw gestart heb en dan niet eens op het moment gelijk maar pas de 1e actie op een nieuwe dag. Net is hij van stand-by automatisch naar nom gezet. Morgenochtend van nom naar stand-by gaat dan mis. Even p1 meter stroomloos maken en gefixed.
Het verlies van verbinding heb ik nooit gehad totdat ik Homey Pro heb aangeschaft. Het is weliswaar van korte duur maar je wil het liever niet. Ik kan het niet aantoonbaar maken maar het kan m.i. geen toeval zijn. Kijk het nog even aan maar anders koppel ik de Homey weer af.Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:23:
[...]
Draait hier op zich prima hoor. Ook met de diverse modi via Homey. Batterijen gisteren mooi geladen op het goedkoopste tarief. Volle batterijen voor de avond/nacht. Vanmorgen lekker terug geleverd zodat k nog een paar muntjes extra pak. 🤑 Vanmiddag 100% geladen op de zon. ☀️ Ik ben alleen af en toe de verbinding kwijt. Net zag ik het nog voorbijkomen toen ik keek of het gedaan had wat ik verwachtte. Wat dat nu is geen idee.
Verwijderd
Niet. Achteraf filteren is beter las ik ergens.GL007 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:28:
[...]
Waar filter je in Wireshark op.
Is dat poort 443
De verbindingen zijn HTTPS’ verbinding
Maar het is zoals altijd als je ergens meetapparatuur, camera, ogen op zet. Na drie uur niks gebeurd. Structureel is het dus niet.
Verwijderd
Oké, ik ben gaan zieken. Polingtijd van de P1 meter in Homey op 1 seconde gezet. Niet direct, maar na een paar minuten. Boem ❗️ batterij is de verbinding met P1 kwijt.
/f/image/7GcnSATNUaD5seIcTsyZd96p.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZvM4sXAJI6apUeC3qDpYEHum.png?f=fotoalbum_large)
Poling op 30 seconden gezet. Ennnn, ja hoor daar is hij weer.
/f/image/WuZk8CJxG7FODx4TTm8FyhPG.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben dus zo vrij om te concluderen dat het pollen van de P1 meter van invloed is. Echter waarom hebben sommige gebruikers hier last van, en andere totaal niet? Is dit specifiek alleen met Homey, of krijgen gebruikers met Home Assistant of ander platform dit ook voor elkaar? In ieder geval kijken of er wat in de registratie van Wireshark is terug te vinden. (Doe ik zelf niet, iemand heeft aangeboden dit te doen)
In de tussentijd heb ik de poling op 60 seconden gezet.
/f/image/7GcnSATNUaD5seIcTsyZd96p.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZvM4sXAJI6apUeC3qDpYEHum.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WuZk8CJxG7FODx4TTm8FyhPG.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben dus zo vrij om te concluderen dat het pollen van de P1 meter van invloed is. Echter waarom hebben sommige gebruikers hier last van, en andere totaal niet? Is dit specifiek alleen met Homey, of krijgen gebruikers met Home Assistant of ander platform dit ook voor elkaar? In ieder geval kijken of er wat in de registratie van Wireshark is terug te vinden. (Doe ik zelf niet, iemand heeft aangeboden dit te doen)
Ik denk het ook. Zelfs zonder de API te gebruiken heb ik hier die melding op de batterij enkele keren gezien terwijl ik de NU-weergave gebruikte.Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:34:
...
Ik ben dus zo vrij om te concluderen dat het pollen van de P1 meter van invloed is. Echter waarom hebben sommige gebruikers hier last van, en andere totaal niet? Is dit specifiek alleen met Homey, of krijgen gebruikers met Home Assistant of ander platform dit ook voor elkaar?
...
In de dag grafieken is het slecht te zien, maar het lijkt verder niet/nauwelijks voor te komen.
HA polled iedere 5s dus niet heel gek dat dingen stuk gaan met polling van 1s. Ben bezig met wat verbetering voor de Homey nu.Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:34:
Oké, ik ben gaan zieken. Polingtijd van de P1 meter in Homey op 1 seconde gezet. Niet direct, maar na een paar minuten. Boem ❗️ batterij is de verbinding met P1 kwijt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verwijderd
De eerste tip is dus ga op Homey niet korter pollen dan 5 seconden.Tebbie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:57:
[...]
HA polled iedere 5s dus niet heel gek dat dingen stuk gaan met polling van 1s. Ben bezig met wat verbetering voor de Homey nu.
Een goede test kan je reproduceren. Dus nog eens herhalen of dan het resultaat het zelfde is. Homey app data hebben we niks aan omdat ik de app elke keer herstart heb om zeker te zijn dat de polling als ingesteld was.
v3.6.57 staat nu in beta/test, ik hoop dat dit iets beter gaat, kan het helaas niet zelf testen bij gebrek aan een PIB.Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:15:
[...]
De eerste tip is dus ga op Homey niet korter pollen dan 5 seconden.
Een goede test kan je reproduceren. Dus nog eens herhalen of dan het resultaat het zelfde is. Homey app data hebben we niks aan omdat ik de app elke keer herstart heb om zeker te zijn dat de polling als ingesteld was.
Verwijderd
Helaas batterij 2 kwijt met beta.Tebbie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 00:19:
[...]
v3.6.57 staat nu in beta/test, ik hoop dat dit iets beter gaat, kan het helaas niet zelf testen bij gebrek aan een PIB.
Rapport b9349f21-8776-4a0b-892c-5ffde228f5e9
Ik duik even mijn bed in.
/f/image/d0edABddYjVkkTxQFtSv4C35.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S4QDljYNUqwEQ1Elj9HUkZr7.png?f=fotoalbum_large)
@Tebbie De test versie heeft hier vannacht goed gelopen. Ik zie direct nog geen probleem.
Aansturing wissel bij batterijen werkt nog steed naadloos. Zie tweede scherm
Ik zag dat vannacht een update is geweest van Homewizard app in Homey.
Je kunt effect van de update om 1 uur zien. Je ziet een korte hik vanwege de app herstart en korte verstoring in de regeling. Hierna regelt het weer strak.
[ Voor 11% gewijzigd door GL007 op 19-08-2025 07:32 ]
Ik lees hier toch veel storingen e.d.
Ik heb zelf 3 PiB's vanaf eind januari
Daarnaast draai ik HA en Homey beide ook connected met de P1 en PiB's.
In al die tijd ben ik misschien 3x verbinding kwijt geraakt met de P1 waarbij soms bleek dat mijn Homey en HA nog wel info kreeg dus alleen de cloud homewizzard geen data.
De PiB's zijn ook een paar keer een enkele accu de verbinding kwijt geweest.
Maar verder draait het hier als een zonnetje.
Om toch maar positief te blijven.
In al die tijd ben ik misschien 3x verbinding kwijt geraakt met de P1 waarbij soms bleek dat mijn Homey en HA nog wel info kreeg dus alleen de cloud homewizzard geen data.
Offtopic maar toch heel benieuwd vanwaar de keuze homey en ha beide? Het idee is toch alles in een omgeving althans hier welSpikeHome schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:30:
Welke versie van P1 heb je. De oude of de nieuwe.SpikeHome schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:30:
HA eigenlijk vanwege mijn enphase omgeving.crryp schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:32:
[...]
Offtopic maar toch heel benieuwd vanwaar de keuze homey en ha beide? Het idee is toch alles in een omgeving althans hier wel
Die laat per paneel alles zien, homey doet alleen maar de optel som van alle panelen.
Daarnaast heb ik ook accu's van enphase en daar kan Homey nog niks mee en HA (installer plugin) wel.
En ik heb nog een Panasonic Aquara warmtepomp daar kon homey ook niks mee inmiddels HA ook niet trouwens doordat Panasonic de website dicht gezet heeft en alleen met de eigen app toegang verleend.
Maar daarvoor gaan we naar heishamon toe.
Allemaal oftopic trouwens.
nog niet naar gekeken maar draait al een paar jaar.GL007 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:34:
[...]
Welke versie van P1 heb je. De oude of de nieuwe.
Sinds vannacht ontvang ik op drie batterijen(1.0219) constant de melding "P1 meter losgekoppeld". Heb de access points al even herstart maar zonder verbetering, ik kreeg zelfs op de batterijen de melding dat de veiligheidsrestrictie was gereset, Met de P1 meter is niets mis en is constant verbonden geweest na een onderbreking van mijzelf van de WiFi voor de P1 meter reageren de batterijen nog steeds niet. Vreemde is ook dat de app blijft aangeven dat er met 28-29 watt opgeladen wordt. P1 draait overigens op 6.0205
Dus de oudeSpikeHome schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:38:
[...]
nog niet naar gekeken maar draait al een paar jaar.
Hoe ver zat je onder de 60%. Als je normaal aan het opladen bent en je komt in de buurt van de 100% dan gaat het laad vermogen met stapjes omlaag.Devke schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:52:
[...]
Opslag modus. Die gaat tot 60%. Nr 2 zie ik het niet. Als het warmte is zie je vaak dat nr 2 volgt. Opstijgende warmte.
Mogelijk is dit hier ook het geval maar dan met die 60% als boven grens.
Ik zou niet uitgaan van een nieuwe batterij. Mijn batterij had een rits aan E3 meldingen. Die verdwenen na het uit en aan zetten van de accu.elsinga schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:15:
[...]
Vandaag een snelle reaktie op mijn E445 melding bij de chatbot, waar ik aangaf om de omruiling op donderdag te doen. Dat is een dag dat ik zeker zou thuiswerken. En in de reaktie is het inderdaad donderdag geworden... donderdag 4 september... Tenminste, als de vervoerder dan ook kan. @HomeWizard_NL, dat is gewoon meer dan 2 weken in de toekomst! Ik kan ruim voor die datum ook een moment regelen dat ik de accu zelf kom omruilen bij Homewizard zelf of hun magazijn...
Nee, dit is onverwacht en niet op een goede manier... Ik mag nu alleen hopen dat het een omruil wordt met een nieuwe accu en dat die ruil alleen dan pas kan omdat ze dan een verse batch binnenkrijgen... Want dat zou de enige reden zijn om zo lang te moeten wachten. Ik had dat dan wel graag in die mail genoemd gezien. "Beste Elsinga, heel vervelend, maar de ruil kan pas op donderdag 4 september plaatsvinden, omdat we helemaal door de renewd accu's heen zijn en je dus een nieuwe krijgt. En die komen dan pas bij ons binnen."
Echter had ik al wel melding gemaakt en kon de accu ook pas 2 weken later omgewisseld worden. Mijn vermoeden is dat de reparatie afdeling het druk heeft, in combinatie van met de vakantie periode zullen ze het even niet bij kunnen benen.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Tussen de 90 en 95%. Zie afbeelding. Met 10 min en is zo gebleven. Bugje?? Geen drama zaken maar het viel me op.hanev001 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:46:
[...]
Hoe ver zat je onder de 60%. Als je normaal aan het opladen bent en je komt in de buurt van de 100% dan gaat het laad vermogen met stapjes omlaag.
Mogelijk is dit hier ook het geval maar dan met die 60% als boven grens.
:strip_exif()/f/image/zhGuzZ9ceOHCEPjbvezKnMO0.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij een 4xx error helpt uit/aan zetten en zo meestal niet en in mijn geval ook niet, helaas. Zelfs een reset van de accu en opnieuw toevoegen bleef zonder positief gevolg.Leanderr schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:01:
[...]
Ik zou niet uitgaan van een nieuwe batterij. Mijn batterij had een rits aan E3 meldingen. Die verdwenen na het uit en aan zetten van de accu.
Echter had ik al wel melding gemaakt en kon de accu ook pas 2 weken later omgewisseld worden. Mijn vermoeden is dat de reparatie afdeling het druk heeft, in combinatie van met de vakantie periode zullen ze het even niet bij kunnen benen.
En ja, het kan ook de vakantieperiode zijn. Maar dan nog vind ik ruim 2 weken best lang.
Verwijderd
Ook een interessante vraag. Lees je de P1 meter via API of APIv2 uit?SpikeHome schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:30:
Verwijderd
Ondertussen heeft @Tebbie v3.6.57 voor Homey gemaakt. Van alles zie ik nu weer data. We wachten weer af wat er nu gebeurt. (als het mee zit niks
Begin juni heb ik een renewed batterij ontvangen van de eerste lichting. Deze werkte, na een update van Homewizard kant (waar iedereen last van had) prima. Op 3 augustus had ik een E305 en E306 foutmelding. Na resetten was dit weer opgelost. Homewizard ingelicht, ze gaven aan: "We hebben de batterij bekeken en het bleek een foutmelding te zijn die je oplost met een reset. De batterij geeft geen indicatie dat dit terug zou moeten komen, maar als dit wel gebeurt, kun je ons dan benaderen voordat je de reset uitvoert, zodat we de live melding van de foutmelding kunnen bekijken."
Batterij werkte vervolgens weer prima. Nu was ik afgelopen weekend een weekendje weg en zag ik zondag een enorme teruglevering terwijl de batterijen (ik heb er 3) nog niet vol waren. Bleek de renewed batterij opnieuw een foutmelding te hebben, dit keer E311, E305 en E306. Omdat ik niet thuis was kon ik niets resetten en heb ik Homewizard weer ingelicht, zodat ze de batterij op afstand konden checken met foutmelding. Ik kreeg vrij vlot een reactie: Naar aanleiding van de melding over de batterijproblemen zullen we deze vervangen voor een nieuwe. met verder details over een datum e.d. Eerst mogelijke datum is 28 augustus.
Ik heb eerst maar ingestemd, Homewizard stelt het immers zelf voor om om te ruilen. Toen ik gisteravond thuis kwam heb ik de batterij gereset en hij werkt nu weer zoals het hoort. Ik twijfel nu wel over het omruilen, want als ik het goed heb ben ik alle data van deze batterij dan kwijt in mijn Homewizard grafieken. Wat zouden jullie doen qua omruilen?
Batterij werkte vervolgens weer prima. Nu was ik afgelopen weekend een weekendje weg en zag ik zondag een enorme teruglevering terwijl de batterijen (ik heb er 3) nog niet vol waren. Bleek de renewed batterij opnieuw een foutmelding te hebben, dit keer E311, E305 en E306. Omdat ik niet thuis was kon ik niets resetten en heb ik Homewizard weer ingelicht, zodat ze de batterij op afstand konden checken met foutmelding. Ik kreeg vrij vlot een reactie: Naar aanleiding van de melding over de batterijproblemen zullen we deze vervangen voor een nieuwe. met verder details over een datum e.d. Eerst mogelijke datum is 28 augustus.
Ik heb eerst maar ingestemd, Homewizard stelt het immers zelf voor om om te ruilen. Toen ik gisteravond thuis kwam heb ik de batterij gereset en hij werkt nu weer zoals het hoort. Ik twijfel nu wel over het omruilen, want als ik het goed heb ben ik alle data van deze batterij dan kwijt in mijn Homewizard grafieken. Wat zouden jullie doen qua omruilen?
Aangezien ik niet dagelijks in de app kijk welke versie er op de pib draait is intussen 1.0108 vervangen door 1.0218. Nu ga ik toch wat regelmatiger kijken of er geen E nummers ontstaan. Maar ik laat me niet gek maken doordat NOM nu niet of juist wel strak loopt. Die paar watjes maken mijn beurs ook niet smaller of dikker.
Je kan er op meerdere manieren naar kijken. En is ook afhankelijk hoe je met de PiB omgaat en wat je doel is. De meesten draaien gewoon NOM en anderen willen juist laden/ontladen (via HA bv) op dynamisch de meest rendabele manier.Pakhaas schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:51:
Of een combinatie daarvan.
Als je puur NOM draait, kan je idd kijken naar je directe verbruik vs je totale verbruik.
Je kan ook puur kijken naar directe verbruik vs totale opwek.
Of naar de cijfers van wat je opwekt en hoeveel je daarvan weer teruglevert en alles vergelijken met eerdere gegevens.
Ik hou het allemaal wel een beetje bij, op maandbasis. En ben zelf dan vooral geïnteresseerd in hoe direct verbruik zich in kWh's maar ook procentueel verhoudt tot eerdere jaren. En kijk ook naar hoe teruglevering zich (neerwaarts) ontwikkeld.
Dus ik doe dat bijvoorbeeld zo:
:strip_exif()/f/image/NWZ6kDYe8W8Wsva1eQ3SxKIS.jpg?f=fotoalbum_large)
(cursief is lopende maand augustus dus nog niet compleet)
Maar ik hou ook een soort totaaloverzicht bij zoals onderstaand en vergelijk dan meerdere jaren met elkaar.
In de afbeelding bijvoorbeeld alleen het lopende jaar, maar heb voorgaande jaren in andere tabbladen staan.
:strip_exif()/f/image/WzG2kpS7OVXEWJtuEQkRSWyv.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat geeft voor mij al een goed beeld welke impact mijn ene PiB heeft op het geheel.
Moet daar wel bij aangeven dat mijn energieverbruik in huis redelijk gelijk is gebleven, geen grote veranderingen zoals EV's of warmtepompen etc erbij gekomen.
Maar ik kijk dus overal een beetje naar, maar dan primair naar de ontwikkeling van direct verbruik sinds de PiB er is t.o.v. voorheen.
En dat is al een goed zichtbaar verschil sinds ie eind februari is aangesloten hier.
Ik zou de batterij gewoon om laten ruilen. Wat heb je aan een batterij die er steeds meer stopt en werkt na een reset. Straks zeggen ze; jammer, eigen schuld, jij wilde hem niet om laten ruilen.GeoWilly86 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:13:
Begin juni heb ik een renewed batterij ontvangen van de eerste lichting. Deze werkte, na een update van Homewizard kant (waar iedereen last van had) prima. Op 3 augustus had ik een E305 en E306 foutmelding. Na resetten was dit weer opgelost. Homewizard ingelicht, ze gaven aan: "We hebben de batterij bekeken en het bleek een foutmelding te zijn die je oplost met een reset. De batterij geeft geen indicatie dat dit terug zou moeten komen, maar als dit wel gebeurt, kun je ons dan benaderen voordat je de reset uitvoert, zodat we de live melding van de foutmelding kunnen bekijken."
En als je een mail stuurt naar het juiste mailadres kunnen ze de gegevens van de oude batterij weer overzetten zodat alles in de app blijft staan.
Maar dan moet je even terugkijken, daar word het ook een paar keer genoemd.
Dit horen ze aan te geven in de omruil mail . Kwestie van aanpassing template. Simpel tochmike123 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:34:
[...]
Ik zou de batterij gewoon om laten ruilen. Wat heb je aan een batterij die er steeds meer stopt en werkt na een reset. Straks zeggen ze; jammer, eigen schuld, jij wilde hem niet om laten ruilen.
En als je een mail stuurt naar het juiste mailadres kunnen ze de gegevens van de oude batterij weer overzetten zodat alles in de app blijft staan.
Ik draai hier 1.0218 sinds de release dag; geen enkele probleem.Marc25579 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:18:
Aangezien ik niet dagelijks in de app kijk welke versie er op de pib draait is intussen 1.0108 vervangen door 1.0218. Nu ga ik toch wat regelmatiger kijken of er geen E nummers ontstaan. Maar ik laat me niet gek maken doordat NOM nu niet of juist wel strak loopt. Die paar watjes maken mijn beurs ook niet smaller of dikker.
Zijn er al mensen met een bestelling uit april, die zicht hebben op levering?
Ik denk dat ze wachten op de nieuwe badge en je hoort ook een nieuwe te krijgen. Ik zag dat er ook nog/weer renewed accus zijn, als je er geen 2 weken op wil wachten kan je ook contact met ze opnemen en om een renewed vragen ipv een nieuwe.elsinga schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:08:
[...]
Bij een 4xx error helpt uit/aan zetten en zo meestal niet en in mijn geval ook niet, helaas. Zelfs een reset van de accu en opnieuw toevoegen bleef zonder positief gevolg.
En ja, het kan ook de vakantieperiode zijn. Maar dan nog vind ik ruim 2 weken best lang.
En hier ook nog steeds een tevreden gebruiker hoor, alles op de laatste beta en probleemloos op 1x een E327 code na. Erg tevreden met de pibs.
[ Voor 10% gewijzigd door fxs81 op 19-08-2025 10:00 ]
Kunnen we weer leveringen melden. Mijn tweede batterij 19 mei besteld.
kreeg 23 Juni bericht dat die later komt. De eerste batterij had ook vertraging. Dat blijkt homewizard toch niet echt onder controle te hebben.
19 mei besteld maar nog altijd geen batterij. Hij mag komen. Kunnen julle even delen als je onlangs een batterij hebt gekregen wanneer die besteld was? Alvast bedankt.
kreeg 23 Juni bericht dat die later komt. De eerste batterij had ook vertraging. Dat blijkt homewizard toch niet echt onder controle te hebben.
19 mei besteld maar nog altijd geen batterij. Hij mag komen. Kunnen julle even delen als je onlangs een batterij hebt gekregen wanneer die besteld was? Alvast bedankt.
Het is puur een gevoel, maar zelf zou ik wachten op de nieuwe batch. Straks is het productie proces en kwaliteitscontrole ook verbeterd.fxs81 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:59:
[...]
Ik denk dat ze wachten op de nieuwe badge en je hoort ook een nieuwe te krijgen. Ik zag dat er ook nog/weer renewed accus zijn, als je er geen 2 weken op wil wachten kan je ook contact met ze opnemen en om een renewed vragen ipv een nieuwe.
En hier ook nog steeds een tevreden gebruiker hoor, alles op de laatste beta en probleemloos op 1x een E327 code na. Erg tevreden met de pibs.
Gisteren kreeg ik de 2-weken mail voor PIB #2, ervaring leert dat de levering dan ook ongeveer 2 weken duurt (als ik uit mag gaan van PIB #1 en het proces daarbij). Dus we gaan het zien. 24-3-2025 besteld.
In de tussentijd wel de uitstel mail gekregen (half augustus-half september) + vergoeding voor de vertraging in de vorm van een cadeaubon.
In de tussentijd wel de uitstel mail gekregen (half augustus-half september) + vergoeding voor de vertraging in de vorm van een cadeaubon.
[ Voor 25% gewijzigd door evjatar op 19-08-2025 10:05 ]
Mijn 2e op 19 maart besteld, afgelopen week de twee weken mail dat hij eraan zit te komen.
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Dankjulliewel. Dat is dan wel een enorme tegenvaller. Ik heb de batterij maar liefst 2 maanden later besteld. Zou in Augustus komen en de vertragings mail gaf aan 2 tot 4 weken later. Maar als ik dit zo doortrek komt die dus pas in oktober ofzo. Dat is echt niet best homewizard.fredhuizinga schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:04:
Mijn 2e op 19 maart besteld, afgelopen week de twee weken mail dat hij eraan zit te komen.
Heb je de accu dan nog? Ik dacht dat je hem na de dertig dagen terug ging sturen.Pakhaas schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:21:
Bedankt, nuttig! Kan ik wat mee
Dat klopt, maar we krijgen eind van de week een EV, dus wil ik gaan monitoren of we het dan beter doen. Mochten we met de EV nog veel over hebben, dan ga ik halverwege 2026 weer kijken of een batterij dan nuttig is. Dat zal dan eerder een Marstek zijn of iets wat dan goed/betaalbaar is.ManS-H schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:11:
[...]
Heb je de accu dan nog? Ik dacht dat je hem na de dertig dagen terug ging sturen.
Ik heb er dan weinig vertrouwen in dat als je er nu eentje besteld deze daadwerkelijk in september geleverd gaat worden. Dit wordt nog steeds op hun website aangegeven.PureCode schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:10:
[...]
Dankjulliewel. Dat is dan wel een enorme tegenvaller. Ik heb de batterij maar liefst 2 maanden later besteld. Zou in Augustus komen en de vertragings mail gaf aan 2 tot 4 weken later. Maar als ik dit zo doortrek komt die dus pas in oktober ofzo. Dat is echt niet best homewizard.
Dat was mij ook gezegd in dit topic. Maar toen ik het aan HW vroeg gaven ze aan dat dat niet kon.mike123 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:34:
[...]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
meesje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:17:
[...]
Ik heb er dan weinig vertrouwen in dat als je er nu eentje besteld deze daadwerkelijk in september geleverd gaat worden. Dit wordt nog steeds op hun website aangegeven.
:strip_exif()/f/image/6u7KB3pbrJ81HaUnatDpLGRE.png?f=user_large)
Dit begint inmiddels toch meer als een lokkertje te lijken. Als homewizard weet dat dit onhaalbaar is is het aardige klantmisleiding. Kom op Homewizard doe dit niet. @HomeWizard_NL
Verwijderd
Wat nu als Homewizard de productie verplaatst heeft naar een andere producent met meer capaciteit en betere QC? Er passen heel veel containers op zo'n boot.... We weten het niet, en Homewizard gaat het niet vertellen. (concurrent leest ook mee) Je krijgt de batterij vanzelf een keer. Je hoeft niks te betalen zolang de batterij nog niet in aantocht is. Dus zo spannend is het niet.
Hier precies hetzelfde, gisteren voor het eerst en nu ook, volop zonne-energie maar laadt iet op. Gisteren de update naar 1.0219 gedaan en nu alleen maar ellende.Gti2050 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:40:
Sinds vannacht ontvang ik op drie batterijen(1.0219) constant de melding "P1 meter losgekoppeld". Heb de access points al even herstart maar zonder verbetering, ik kreeg zelfs op de batterijen de melding dat de veiligheidsrestrictie was gereset, Met de P1 meter is niets mis en is constant verbonden geweest na een onderbreking van mijzelf van de WiFi voor de P1 meter reageren de batterijen nog steeds niet. Vreemde is ook dat de app blijft aangeven dat er met 28-29 watt opgeladen wordt. P1 draait overigens op 6.0205
EV3 PLUS Adv LR all -season 19” ivory / HW 2xPIB
Koekkoek….Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:42:
Dus zo spannend is het niet.

Als consument wil je toch weten waar je aan toe bent? Je wil er toch mee aan de slag?
Klopt maar had graag nog een stukje zomer meegepakt. En is ook niet weer helemaal waar wat je zegt. Als leverancier wil je betrouwbaar zijn in je levertijden. Bij mij 100% niet gelukt. De gemelde September op de website is zeer waarschijnlijk onhaalbaar. Dat moet je gewoon niet doen als leverancier.Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:42:
Wat nu als Homewizard de productie verplaatst heeft naar een andere producent met meer capaciteit en betere QC? Er passen heel veel containers op zo'n boot.... We weten het niet, en Homewizard gaat het niet vertellen. (concurrent leest ook mee) Je krijgt de batterij vanzelf een keer. Je hoeft niks te betalen zolang de batterij nog niet in aantocht is. Dus zo spannend is het niet.
Verder gaat het leven inderdaad gewoon door terwijl je wacht op de batterij.
Hier is zojuist de kapotte PiB omgewisseld, aansluiten , updaten en weer verder met 3 PiB's. Kreeg gelijk de 2.0219 firmware. 5 cycli, dus nieuw.
Nu deze nog aanmelden bij de Beta groep, liever alles op beta dan 2 wel, en 1 niet.
Aangemeld op 31 juli met een E326 en een E306. Op de doos overigens wel een iets andere sticker dan bij de vorige 3, HW-BATT-11 < 20 cycles.
Nu deze nog aanmelden bij de Beta groep, liever alles op beta dan 2 wel, en 1 niet.
Aangemeld op 31 juli met een E326 en een E306. Op de doos overigens wel een iets andere sticker dan bij de vorige 3, HW-BATT-11 < 20 cycles.
Verwijderd
Dan had je ‘m eerder moeten bestellen. Vorig jaar september besteld had de batterij pas 1 mei. (Terwijl maart was afgegeven) Dus weet hoe het voelt. Had het zelfde met mijn auto. Oktober besteld, februari eens geleverd. Maar je kan er geen reet aan doen dan behalve annuleren en bij een andere fabrikant achter in de rij aansluiten.meesje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:49:
[...]
Koekkoek….![]()
Als consument wil je toch weten waar je aan toe bent? Je wil er toch mee aan de slag?
Je kunt inderdaad niks aan doen. Ik vind dat je als leverancier wel juiste informatie hoort te verstrekken. De website suggereert zelfs dat er een oktober batch is. Dan zou het toch netjes als men de klant informeert wanneer ze de batterij mogen ontvangen?Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:56:
[...]
Dan had je ‘m eerder moeten bestellen. Vorig jaar september besteld had de batterij pas 1 mei. (Terwijl maart was afgegeven) Dus weet hoe het voelt. Had het zelfde met mijn auto. Oktober besteld, februari eens geleverd. Maar je kan er geen reet aan doen dan behalve annuleren en bij een andere fabrikant achter in de rij aansluiten.
Verwijderd
Dat doen ze ook. Ik heb voor beide batterijen keurig steeds bericht gekregen als het vertraagd was. Het is bijna september, dus ik zou zeggen: Geen bericht is goed bericht. (Eind september is nog steeds september)meesje schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:05:
[...]
Je kunt inderdaad niks aan doen. Ik vind dat je als leverancier wel juiste informatie hoort te verstrekken. De website suggereert zelfs dat er een oktober batch is. Dan zou het toch netjes als men de klant informeert wanneer ze de batterij mogen ontvangen?
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.