3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Top dan wordt dat bij mij ook de opstelling zodra de 2e PiB wordt geleverd want een aparte groep naar zolder aan laten leggen wordt een gedoe.EvaluationCopy schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:42:
[...]
That's correct. Twee locaties, twee groepen, ontgrendeld tot 1600w
Ik was niet per se van plan om het zo in te richten, het was meer als test voor beide locaties of deze geschikt waren. Maar nu het zo goed lijkt te werken (en beide pibs netjes uit het zicht staan) laat ik het maar zo (deels uit luiheid)
Als je bedoelt met "netwerk" jouw thuis WiFi netwerk dan is het antwoord ja.meesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:36:
Klopt het dat de HW batterij gewoon via het netwerk communiceert met de P1 meter? Bij Marstek heb ik vernomen dat de batterij direct communiceert met de antenne aangesloten op de P1 meter. Dit klinkt mij best wel vreemd.
P1 meter heeft wel verbinding met HW cloud servers via Internet, tenzij dat lokaal is uitgezet.
Marstek werkt met een CT-klem, bedoel je dat met antenne?
[ Voor 5% gewijzigd door rtunru op 14-08-2025 20:22 ]
Nee, ik bedoel deze. Ik vind dit nog steeds vreemd. Je batterij zit in het netwerk, je p1 meter ook. Dan kunnen beide elkaar toch via je eigen netwerk vinden?rtunru schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:41:
[...]
Als je bedoelt met "netwerk" jouw thuis WiFi netwerk dan is het antwoord ja.
P1 meter heeft wel verbinding met HW cloud servers via Internet, tenzij dat lokaal is uitgezet.
Marstek werkt met een CT-klem, bedoel je dat met antenne?
:no_upscale():strip_exif()/f/image/69TvPSZYSduAjTKbIY2HNrWf.webp?f=user_large)
Het enige wat ik kan bedenken is dat dit een antenne is om de WiFi werking van Marstek P1 meter te verbeteren.meesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:33:
[...]
Nee, ik bedoel deze. Ik vind dit nog steeds vreemd. Je batterij zit in het netwerk, je p1 meter ook. Dan kunnen beide elkaar toch via je eigen netwerk vinden?
[Afbeelding]
Dit soort antenne wordt wel vaker toegepast.
Zou het eens in het Marstek topic vragen. Denk niet dat iemand hier een HW PiB heeft met een Marstek P1.meesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:33:
[...]
Nee, ik bedoel deze. Ik vind dit nog steeds vreemd. Je batterij zit in het netwerk, je p1 meter ook. Dan kunnen beide elkaar toch via je eigen netwerk vinden?
[Afbeelding]
HW werkt gewoon lokaal via je wifi. Ook dus wanneer het internet een storing heeft.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Wi-Fi van P1 heeft een interne antennemeesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:33:
[...]
[Afbeelding]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Dat laatste was nog een vraag die ik wilde stellen, maar is niet meer nodig.gielz schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:50:
[...]
Zou het eens in het Marstek topic vragen. Denk niet dat iemand hier een HW PiB heeft met een Marstek P1.
HW werkt gewoon lokaal via je wifi. Ook dus wanneer het internet een storing heeft.
Jouw vraag doet mij me wel afvragen of de HW PIB ook contact heeft met de HW cloud servers.meesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:54:
[...]
Dat laatste was nog een vraag die ik wilde stellen, maar is niet meer nodig.Mooi dat het blijft draaien ook als het internet er even uit ligt.
Ik vermoed van wel.
Dat is het geval tijdens de eerste installatie en het ontvangen van software updates. Voor de rest loopt dat via de P1-meter.rtunru schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:57:
[...]
Jouw vraag doet mij me wel afvragen of de HW PIB ook contact heeft met de HW cloud servers.
Ik vermoed van wel.
Die kleine antenne maakt het mogelijk om P1 in het hele huis te ontvangen. Bij grotere afstanden heb je een externe antenne nodig.meesje schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:54:
[...]
Dat laatste was nog een vraag die ik wilde stellen, maar is niet meer nodig.Mooi dat het blijft draaien ook als het internet er even uit ligt.
Meestal is de afstand met de router niet meer dan 5 meter
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Dat verklaart volgens mij ook waarom die P1-meter het soms te druk heeft.hanev001 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:04:
[...]
Dat is het geval tijdens de eerste installatie en het ontvangen van software updates. Voor de rest loopt dat via de P1-meter.
Communicatie met maximum 4 PIBs, de cloud servers van HW en daarnaast met HA of Homey.
HW heeft dat van begin af aan gemeld. De P1-meter communicatie is standaard, daarbij komt het werk voor het besturen van maximaal 4 batterijen. Extra's als HA of Homey kunnen overbelasting veroorzaken en tot problemen met die besturing leiden.rtunru schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:22:
[...]
Dat verklaart volgens mij ook waarom die P1-meter het soms te druk heeft.
Communicatie met maximum 4 PIBs, de cloud servers van HW en daarnaast met HA of Homey.
@rtunru De PiB's hebben een eigen cloudverbinding. Die loopt niet via de P1. Aansturing gebeurt lokaal, dus ja de PiB's hebben verbinding men de P1. Maar de P1 is geen doorgeefluik voor de PiB's naar de cloud. Blokkeer je de P1's "phone home" dan ontvangt de cloud alsnog de data van je PiB's. Zo draait de setup hier al sinds maart.hanev001 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:04:
[...]
Dat is het geval tijdens de eerste installatie en het ontvangen van software updates. Voor de rest loopt dat via de P1-meter.
![]() |
Verandert overigens verder niks aan jullie conclusie.
[ Voor 31% gewijzigd door Aardedraadje op 15-08-2025 05:47 ]
Dat is een verrassing. Weet je ook wat er dan gestuurd wordt?Aardedraadje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 05:43:
[...]
@rtunru De PiB's hebben een eigen cloudverbinding. Die loopt niet via de P1. Aansturing gebeurt lokaal, dus ja de PiB's hebben verbinding men de P1. Maar de P1 is geen doorgeefluik voor de PiB's naar de cloud. Blokkeer je de P1's "phone home" dan ontvangt de cloud alsnog de data van je PiB's. Zo draait de setup hier al sinds maart.
[Afbeelding]
Verandert overigens verder niks aan jullie conclusie.
Zie dit ook eens in het licht van de Beta die op dit moment voor de P1-meter loopt waarin wordt aangekondigd dat er naar een ander cloud omgeving wordt overgestapt. Dan zou dat toch ook voor de batterijen moeten.
Zowel de maand als jaar RTE is hier voor beide PiBs 76%. Zowel bij het laden als ontladen veel op hoog vermogen, dus dat zal positief zijn.Aardedraadje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:11:
"Dankzij" het hoge verbruik de afgelopen dagen een RTEmaand van bijna 78%. Netjes zou je zeggen. Maar ook de hele maand nog geen SOC-correctie gedaan. Vandaag dus wel. RTE komt weer uit op 73.3%. Nog steeds beter dan 71% die het normaal gemiddeld is maar ook niet denderend
Ik heb vanaf dag 1 (PiB 1hanev001 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:54:
[...]
HW heeft dat van begin af aan gemeld. De P1-meter communicatie is standaard, daarbij komt het werk voor het besturen van maximaal 4 batterijen. Extra's als HA of Homey kunnen overbelasting veroorzaken en tot problemen met die besturing leiden.
Nu 2 PiB's, geen problemen met de HW P1-meter.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Goede vraag, dat vraag ik me ook af.hanev001 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:29:
[...]
Dat is een verrassing. Weet je ook wat er dan gestuurd wordt?
Zie dit ook eens in het licht van de Beta die op dit moment voor de P1-meter loopt waarin wordt aangekondigd dat er naar een ander cloud omgeving wordt overgestapt. Dan zou dat toch ook voor de batterijen moeten.
Of zullen zij dat in stappen doen omdat bijvoorbeeld veel meer verkeer is tussen P1 en de cloud servers dan tussen PIB en de cloud servers?
In ieder geval alle data die je in de app terugziet. Maar HW kan ook logging zien en aan de hand daarvan fouten diagnosticeren. Zoveel hebben ze hier in ieder geval laten weten.hanev001 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:29:
[...]
Dat is een verrassing. Weet je ook wat er dan gestuurd wordt?
Ik zie de P1-beta als een soort van pilot en gok dat de PiB's later ook wel zullen volgen. Alternatief is dat de PiB's al die tijd al op de nieuwe cloud draaien
De eerste keer na een minuut of 4 alles weer groen. Tweede keer na ca 10 minuten alles weer groen.
Heb zelf niets hoeven doen om alles weer verbonden te krijgen.
P1: 6.0203, PiB: 1.0218
edit: de tweede keer had ik ook voor langere tijd geen internet, dus niet dat het opnieuw verbinden langer duurde.
[ Voor 14% gewijzigd door mike123 op 15-08-2025 12:39 ]
Dat je niets hoeft te doen, is toch normaal? Of is de praktijk dat dan nog wel handelingen moet verrichten?mike123 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:55:
Vanmorgen om 1:45 en om 2:05 2x geen internet meer. Complete balk op de PiB rood, P1 meter rood, watermeter rood. Modem van Ziggo een rood lampje. Geen internet meer.
De eerste keer na een minuut of 4 alles weer groen. Tweede keer na ca 10 minuten alles weer groen.
Heb zelf niets hoeven doen om alles weer verbonden te krijgen.
P1: 6.0203, PiB: 1.0218
Dat is zeker normaal, in ieder geval de bedoeling. Maar dat schijnt niet altijd zo te werken.meesje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:56:
[...]
Dat je niets hoeft te doen, is toch normaal? Of is de praktijk dat dan nog wel handelingen moet verrichten?
Dus schrijf ik het hier neer om te laten weten dat het ook wel kan werken.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Bestel moment 13-3 13:11
Maart besteld. Op de site adverteren ze nog steeds 'nu besteld september in huis' maar dat lijkt me wel heel knap.hgwj1983 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:42:
Goed nieuws! De levering van jouw Plug-In Battery is nu echt dichtbij. We verwachten jouw thuisbatterij in de komende 2 weken te leveren.
Bestel moment 13-3 13:11
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Denk dat dat best kan. De hausse aan backorders (van de vroeg geinteresseerden) is op gegeven moment wel weggewerkt,AtlAntA schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:58:
[...]
Maart besteld. Op de site adverteren ze nog steeds 'nu besteld september in huis' maar dat lijkt me wel heel knap.
In hun mailing vandeweek stond hetzelfde. Ik denk een combinatie van grote batch en afnemende bestellingen over tijd gezien.AtlAntA schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:58:
[...]
Maart besteld. Op de site adverteren ze nog steeds 'nu besteld september in huis' maar dat lijkt me wel heel knap.
PSN:Arijanonline Xbox:Arijanonline Twitch
De reden dat ik die heb geannuleerd en een gebruikte heb gekocht. Staat sinds gisteren te draaien. Nu moet ik zeggen dat ze met de eerst ook wel echt op het randje waren. Die zou in maart komen en kwam vervolgens 29 maart. Mijn vermoeden is dat dit met de Septemberbadge ook gaat gebeuren.AtlAntA schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:58:
[...]
Daarnaast krijgen ze zo natuurlijk ook vraag vanuit België. Waar je nu ook kunt pre-orderren.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Als ik naar het rendement kijk dan is deze redelijk afhankelijk hoe de batterij wordt geladen en ontladen.
Bij mij is de gemiddelde ontlading tussen de 70W en 150 W waarbij de RTE ongeveer 70,5% is.
Mischien kunnen we met ons allen een curve maken van hoe het rendement is bij diverse laad en ontlaad vermogen.
Wat wil je hiermee bereiken?GL007 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:58:
Een opmerking.
Als ik naar het rendement kijk dan is deze redelijk afhankelijk hoe de batterij wordt geladen en ontladen.
Bij mij is de gemiddelde ontlading tussen de 70W en 150 W waarbij de RTE ongeveer 70,5% is.
Mischien kunnen we met ons allen een curve maken van hoe het rendement is bij diverse laad en ontlaad vermogen.
Volgens mij kunnen wij het laad en ontlaad gedrag niet regelen..
Ok dat klopt. Maar ik heb de indruk dat het rendement toch enigszins afhankelijk is van de laad en ontlaad curve. Hoe kun je verklaren dat er zul veel verschillende RTE resultaten zijn. Ik zie mensen met 78% maar ook met 68% RTE.rtunru schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:11:
[...]
Wat wil je hiermee bereiken?
Volgens mij kunnen wij het laad en ontlaad gedrag niet regelen..
Zelf heb ik het idee dat het volgens deze curve gaat. Dit zijn schattingen.
50 W laad / ontlaad 65%
100W laad/ ontlaad 70%
200W laad/ ontlaad 73%
400W laad/ontlaad 75%
800W laad/ontlaad 78%
Dat was de vraag niet. Wat kun je er mee als je dat vastgesteld hebt? Informatie verzamelen zonder nuttig doel is tijd verspilling.GL007 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:27:
[...]
Ok dat klopt. Maar ik heb de indruk dat het rendement toch enigszins afhankelijk is van de laad en ontlaad curve. Hoe kun je verklaren dat er zul veel verschillende RTE resultaten zijn. Ik zie mensen met 78% maar ook met 68% RTE.
Zelf heb ik het idee dat het volgens deze curve gaat. Dit zijn schattingen.
50 W laad / ontlaad 65%
100W laad/ ontlaad 70%
200W laad/ ontlaad 73%
400W laad/ontlaad 75%
800W laad/ontlaad 78%
Ik zie bij andere batterij soorten wel rendement grafieken. Omdat de NOM regeling ook hele kleine belasting regeling dan loopt het rendement terug. Je hebt dan wel een goede nom regeling wat ik bij mijn batterijen ziet. Maar ik zie bij andere gebruikers andere afname en de daarbij horende rendement. Dit kan ook iets zeggen over de verliezen van de omvormers en de lader.hanev001 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:32:
[...]
Dat was de vraag niet. Wat kun je er mee als je dat vastgesteld hebt? Informatie verzamelen zonder nuttig doel is tijd verspilling.
Dat lijkt mij inmiddels duidelijk; HW haalt maar net de onderkant van het beloofde rendement.GL007 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:38:
[...]
Ik zie bij andere batterij soorten wel rendement grafieken. Omdat de NOM regeling ook hele kleine belasting regeling dan loopt het rendement terug. Je hebt dan wel een goede nom regeling wat ik bij mijn batterijen ziet. Maar ik zie bij andere gebruikers andere afname en de daarbij horende rendement. Dit kan ook iets zeggen over de verliezen van de omvormers en de lader.
Met het huidige ontwerp, gaat het waarschijnlijk niet meer worden.
Nog steeds geen antwoord op de vraag wat is het nut ervan?GL007 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:38:
[...]
Ik zie bij andere batterij soorten wel rendement grafieken. Omdat de NOM regeling ook hele kleine belasting regeling dan loopt het rendement terug. Je hebt dan wel een goede nom regeling wat ik bij mijn batterijen ziet. Maar ik zie bij andere gebruikers andere afname en de daarbij horende rendement. Dit kan ook iets zeggen over de verliezen van de omvormers en de lader.
Ik heb de E327 na maandag niet meer teruggezien, wat ik daarna wel had: om de 1 a 2 minuten de melding 'P1 meter losgekoppeld' in de app (apparaten, PIB), dus evenzo vaak ging de batterij op inactief. Uiteindelijk gisteren opgelost door HW support. Werkt nu weer als een zonnetje. Zit hier op 1.0218.(RSH) schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:10:
Volgens de helpdesk zijn nog steeds E327 codes mogelijk, en worden deze met de komende (beta?)update opgelost @DCSBL Ik draai 1.0219 (beta) Batterij gereset en (voorlopig) weer verder.
Tov van Taro maakt het mij eigenlijk ook niet zoveel uit of het nu 73 of 83 % is, zeker niet in mijn geval met 1 hw pib. 40 kwh meer import en 30 kwh minder export op jaarbasis zet financieel ook niet zoveel zoden aan de dijk. Zijn per jaar wel of niet 3 zonnige dagen meer of minder, heb ik ook geen invloed op.
In sommige andere batterij topics kom ik soortgelijke getallen tegen maar dat terzijde. Hoe zwaarder de pibs belast worden met laden en ontladen hoe hoger de RTE. Tuurlijk heb ik het liefst ook geen verlies maar dat bestaat niet. Gaat mij ook meer om de NOM en dat gaat goed gelukkig.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Op de site van HW staat tussen de 70 en 90% dus op zich klopt dat wel. Dat je wel aan de onderkant zit als je niet te hoog sluipverbruik hebt in de nacht (en ik ken niemand met 800 Watt sluip verbruik haha) is dan ook niet zo gek, hoe lager de omvormer belast word hoe lager het rendement.meesje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:53:
Wat betreft RTE lees ik hier wel eens dat wat beloofd is niet gehaald wordt. Dat zou ongetwijfeld kunnen. Maar bij bv Marstek wordt de RTE, wanneer je de accu voor NOM gebruikt, bij lange na niet gebruikt. Zit dan op 60-65%. Schijnt te komen door de (grote) omvormer.
Als ik in HA naar afgelopen week kijk word ik er toch wel vrolijk van. Weinig afname, minder teruglevering (nog vast contract) en een hoge mate van zelfvoorziening. (de rest van vandaag, morgen en zondag staan er vanzelf nog niet bij dus dit is tot nu toe)
/f/image/U7XJDBpPbzJJ29gZkvayBmFu.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door fxs81 op 15-08-2025 15:09 ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Ik baal er eigenlijk nog steeds van dat je van een error code gaan notificatie krijgt. Degene met de E441 code blijft op 23% staan, laadt en ontlaadt niet. Hij is ook netjes een uur uitgeweest via de grote knop maar gaat bijna meteen na aanzetten naar het oranje knipperlicht.
Je ziet dat de display blijft hangen op 61% maximaal (100+23)/2 en daarom viel het op omdat hij niet verder steeg ondanks volle zon. Je moet dus dan zelf gaan onderzoeken of en wat er aan de hand is. Een simpele notificatie in de app zou het bij toeval ontdekken voorkomen.
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
In gebruik nemen was (zoals verwacht) een fluitje van een cent. Nu kijken of ze beide voor 100% vol komen vandaag en of ik er dan wel de nacht mee doorkom. Ze gaan in elk geval helpen de terugleverboete te verminderen en ik kan mooi wat ervaring opdoen.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Als je met HA werkt, heeft iemand hier een notificatie geschreven.Je ziet dat de display blijft hangen op 61% maximaal (100+23)/2 en daarom viel het op omdat hij niet verder steeg ondanks volle zon. Je moet dus dan zelf gaan onderzoeken of en wat er aan de hand is. Een simpele notificatie in de app zou het bij toeval ontdekken voorkomen.
Hier nog steed 1.0108 zonder problemen en wacht nog steeds totdat er een auto update komt. Ik wacht nog even voordat ikzelf een update doe.(RSH) schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:10:
Volgens de helpdesk zijn nog steeds E327 codes mogelijk, en worden deze met de komende (beta?)update opgelost @DCSBL Ik draai 1.0219 (beta) Batterij gereset en (voorlopig) weer verder.
Hier idem dito. Eén PIB en nul problemen met 1.0108.Marc25579 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:35:
[...]
Hier nog steed 1.0108 zonder problemen en wacht nog steeds totdat er een auto update komt. Ik wacht nog even voordat ikzelf een update doe.
Dat probleem had ik ook midden van de week... Ik heb toen de PIB vanuit de kelder maar weer in de huiskamer 3 meter van de router en 5 meter van de P1 meter neergezet nadat ik hem had verwijderd en opnieuw toegevoegd. Nu werkt hij weer zoals het hoort. Ik kijk het nog even aan en w8 maar op de update. Daarna wil ik hem weer graag in de kelder neerzetten daar is het koeler en stabieler qua temperatuur. Zit hier ook nog op 1.0218.wdr schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:42:
[...]
Ik heb de E327 na maandag niet meer teruggezien, wat ik daarna wel had: om de 1 a 2 minuten de melding 'P1 meter losgekoppeld' in de app (apparaten, PIB), dus evenzo vaak ging de batterij op inactief. Uiteindelijk gisteren opgelost door HW support. Werkt nu weer als een zonnetje. Zit hier op 1.0218.
Nul-modus is de standard.ManS-H schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:45:
Ik ben het even kwijt, tijd niet naar de instellingen gekeken.
[Afbeelding]
Welke is nu de standaard instelling? de onderste of de bovenste. Zal de warmte wel zijn,van mij
Je hebt ook API, heb je dan iets anders dan de app gebruikt om jouw PIB aan te sturen?
De nulmodus is standaard. De bovenste dus. Die API kan je vrijschakelen in HA zodat je diverse scripts kunt draaien. (en ik denk ook in Homey maar dat weet ik niet zeker)ManS-H schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:45:
Ik ben het even kwijt, tijd niet naar de instellingen gekeken.
[Afbeelding]
Welke is nu de standaard instelling? de onderste of de bovenste. Zal de warmte wel zijn,van mij
[ Voor 10% gewijzigd door fxs81 op 15-08-2025 17:50 ]
Ja, dat kan volgens mij ook in Homey, maar ik heb mij daar niet in verdiept, omdat ik NOM draai. Ik heb geen dynamisch contract, maar een variabel contract, vandaar.fxs81 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:48:
[...]
De nulmodus is standaard. De bovenste dus. Die API kan je vrijschakelen in HA zodat je diverse scripts kunt draaien. (en ik denk ook in Homey maar dat weet ik niet zeker)
Edit: volgens mij vind je daar wel flows voor in dit forum, anders bij het Homey forum kijken.
[ Voor 9% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 15-08-2025 18:02 ]
2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019
Hiermee kan je vanuit de UI deze modi makkelijk selecteren.
Ik gebruik deze input selector in mijn automatiseringen om de PIB te laten opladen wanner de prijs het laagst is en het daarna weer op NOM te zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door rtunru op 15-08-2025 18:40 ]
:strip_exif()/f/image/JRbb01bTzZqDFKFosjj00Y9R.jpg?f=fotoalbum_large)
Met HA kan ik nu redelijk de teruglevering terugschroeven van de omvormer, maar één pib is toch net te weinig. Wel een wasje gedraaid, droger aan gehad en de airco een paar uurtjes + koken. Desondanks een aardige score zo, ben benieuwd wat de tweede pib gaat doen.
:strip_exif()/f/image/3jN5Gq9U1WPiu0UqHRNNBpoG.jpg?f=fotoalbum_large)
Meestal is de batterij rond 6 á 7 uur leeg in de ochtend, de vaatwasser draait dan wel in de nacht. En rond een uur of 11 gaan de zonnepanelen weer serieus opwekken. Dus de tweede accu zou dan het gat tussen 6 en 11 kunnen overbruggen.
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Welke omvormer heb jij?fredhuizinga schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:22:
Hier één batterij, net mail gehad dat de tweede eraan zit te komen.
Met HA kan ik nu redelijk de teruglevering terugschroeven van de omvormer, maar één pib is toch net te weinig.
Of bedoel je dat dankzij de PIB je de teruglevering kan terugschroeven?
Ik heb een solaredge, die kan ik via HA regelen. En de pib probeer ik nu ook wat aan te sturen, zodat hij wat minder snel reageerd op bijvoorbeeld een wasmachine of kookplaat die aangaat. Dan blijft de omvormer zeg maar op 50% staan en gaat de pib mee omdat tie denkt dat er te weinig zon is. (Beetje offtopic verder en meer HA gerelateerd denk ik)rtunru schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:11:
[...]
Welke omvormer heb jij?
Of bedoel je dat dankzij de PIB je de teruglevering kan terugschroeven?
Heb nog een vast energie contract dus ergens nog niet nodig, maar vind het vooral leuk om beetje te rommelen met HA en HW.
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
meesje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:53:
Wat betreft RTE lees ik hier wel eens dat wat beloofd is niet gehaald wordt. Dat zou ongetwijfeld kunnen. Maar bij bv Marstek wordt de RTE, wanneer je de accu voor NOM gebruikt, bij lange na niet gebruikt. Zit dan op 60-65%. Schijnt te komen door de (grote) omvormer.
Hey hier eigenaar van een Marstek stekker-accu, ik lees bij toeval hier even mee doorgeklikt vanuit actieve topics. Het is niet mijn bedoeling om HW topic binnen te vallen maar incorrecte vergelijking lijkt me ook niet bevorderlijk.
De MT haalt gewoon 75-80% RTE. De RTE is meer van omgeving afhankelijk (temperatuur) dan van het wattage / NOM stand, ik heb zelf met stappen van 250 watt getest tussen 250 watt en max 2500 watt die de MT kan op-/ontladen en het verschil is hooguit een procentpunt in RTE.
Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
De grote van de omvormer is een marketing verhaal. Hier draai ik met een ander merk die een 2400 watt omvormer heeft in de vakantie tijd op 150 watt. Dit resulteert in een RTE van 82%. Ben ik thuis dan is dit rond de 84-87%.meesje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:53:
Het probleem zit in de hardware (voltage, gan generatie). En je wilt niet op 100% vermogen opladen en ontladen (warmte).
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Bedankt voor deze informatie. Mijn info kwam uit een youtube van ketel klets.olympusdenk schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:33:
[...]
offtopic:
Hey hier eigenaar van een Marstek stekker-accu, ik lees bij toeval hier even mee doorgeklikt vanuit actieve topics. Het is niet mijn bedoeling om HW topic binnen te vallen maar incorrecte vergelijking lijkt me ook niet bevorderlijk.
De MT haalt gewoon 75-80% RTE. De RTE is meer van omgeving afhankelijk (temperatuur) dan van het wattage / NOM stand, ik heb zelf met stappen van 250 watt getest tussen 250 watt en max 2500 watt die de MT kan opladen en het verschil is hooguit een procentpunt in RTE.
Hij staat ook niet bekend om zijn diepgaande, grondige en gedetailleerde reviews en onderzoeken en geeft helaas wel vaker foute informatie.meesje schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 08:45:
[...]
Bedankt voor deze informatie. Mijn info kwam uit een youtube van ketel klets.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Dat heb ik nu ook begrepen. Als beginner in deze materie vond ik zijn filmpjes wel interessant om te volgen. De afgelopen tijd (te) veel topics over thuisbatterijen op tweakers gevolgd. Ik zie dat menig tweaker al heel veel kennis heeft op dit gebied. Dit niveau zal ik nooit bereiken en hoeft van mij ook niet. Daarom spreekt mij de batterij van HW wel aan. Alle produkten van HW en inzichten worden mooi gecombineerd in hun app.Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:38:
[...]
Hij staat ook niet bekend om zijn diepgaande, grondige en gedetailleerde reviews en onderzoeken en geeft helaas wel vaker foute informatie.
Gisteren even gespeeld met HA. De installatie ging probleemloos. Vervolgens P1 meter en watermeter toegevoegd en ook de solaredge omvormer. Ik vind het best overweldigend welke entiteiten allemaal beschikbaar zijn.
Soms krijg ik het idee dat HW meer is voor consumenten die willen dat het gewoon werkt (en een beetje meer willen doen). En andere batterij merken vooral voor tweakers die er vol mee aan de slag gaan. Ik heb nu de andere bookmarks verwijderd en blijf alleen deze van HW volgen + de algemene over stekker batterijen.
De PIB i.c.m. een ander merk batterij. Werkt dit nu?
De laatste tijd krijg ik veel DM's m.b.t. mijn batterij opstelling. De vraag is "wat is jouw ervaring met het mixen van 2 batterij merken?" "Bijt dit elkaar en is dat op te lossen?". Tweakers is er om elkaar te helpen. De vraag die ik me stelde is zal ik hier een review over maken en waar ga ik deze post dan plaatsen? Algemeen topic? Hier? Bij merk X topic? Ik benoem het bewust even merk X daar de vragen van de DM'ers ook zijn gericht op verschillende merken. Dus de PIB i.c.m een ander merk waarbij de merken dus verschillend zijn.Besloten het hier te plaatsen. Het gaat immers over de PIB met zijn (on)mogelijkheden. Het doel van de post is niet het vergelijken van de verschillende merken in combinatie met de PIB. Daar is een ander topic voor. Wel dus om te kijken wat mogelijkheden zouden kunnen zijn (die hier thuis getest zijn). Er zijn wellicht meerdere mogelijkheden maar die heb ik dan (nog) niet getest.
Eerst even een korte terugblik.
Ik kocht de PIB om een aantal redenen. Ik noem ze nog een x. Middels een vinkje laat ik zien of het doel behaald is:✅ Ervaring opdoen met een thuisbatterij
✅ Besparen van de terugleverboete
✅ Eigenverbruik verhogen
✅ Milieu belasting verminderen (je hoopt dat dit dan lukt, geen hard bewijs voor)
Dat werkt prima allemaal!
Echter wijzigde onze energievraag en wilden we meer grip op onze energierekening. De wens dat ik bij huis de EV wilde laden ontstond. Vele malen goedkoper dan de openbare laadpaal maar dit ter zijde. Daar hoort een ander energiecontract bij. Dynamisch. Ik besefte dat dit ook een andere inzet van de PIB met zich mee bracht. Uitgesteld laden werd toen ineens belangrijk maar ook kwam het kostenbesef steeds meer naar voren. Een gesteld doel de energie rekening verder te verlagen. Nou kun je zeggen dat ik niet goed heb nagedacht bij de aanschaf. Ik benoem het liever anders. De PIB gaf me deze inzichten. Laat dat nu net 1 van de doelen zijn geweest. Ervaring opdoen. Zelfs op een laag drempelige manier. Plug and Play.
Met wat workarounds was wel een laaduitstel toe te passen. HW was immers al bezig met deze optie. Geen nood aan de man dus. Alleen het stukje kosten besef kon ik niet verder kwijt in de setting met de PIB en dynamisch. Althans niet helemaal. Het sleutelen aan vermogen en RTE verbetering waren mijn inziens de laatste stap in het efficientst maken van de PIB. Terugverdienen mogelijk maken in zijn geheel. Spoiler..... ik kom al een heel eind door dynamisch goed in te zetten maar kom er net niet (nog). Het juiste gereedschap is er niet. Dat gaat er ook niet komen. Dit was de reden dan ook voor mij eens te kijken hoe anders op te lossen. Ik besef me heel goed dat dit misschien niet voor iedereen weggelegd is. Ook besef ik dat mijn setting voor een ander een no-go is en weer een ander juist de mogelijkheden ziet.
We kregen aanvullende wensen dus om de doelen te realiseren. Met een vinkje geef ik weer aan wat er gelukt is met de PIB en wat niet.
✅ Laaduitstel
✅ Netsupport (deels mogelijk met HW, laden op de goedkopere uren o.a.)
✖️ Meer grip op de energierekening deels geslaagd, lagere kosten, maar niet voldoende voor ons gezin
❌Betere RTE
❌Volledige netsupport
Besloten om toen na onderzoek eens een setje van merk X aan te schaffen om te kijken of alle vinkjes naar groen kunnen. Het was wel even goed nadenken. Vinden we het de investering wel waard? Gaat het wel opleveren wat we ervan verwachten? Is het ter lering en vermaak (nogmaals ik besef dat dit niet voor iedereen is weggelegd), etc. Uiteindelijk was het een combi van verschillende argumenten en de gok gewaagd.
Oei de intro duurder wat langer dan gepland. Werkt de PIB nu samen met merk X dan?
In mijn setting durf ik hardop "Ja" te zeggen. Ik heb de mogelijkheden van beiden merken zo gemixt dat er op alle vlakke groene vinkjes zijn gekomen.
Hoe ziet een PIB en merk X dag eruit hier?
- De PIB start om 8 uur in stand-by. Zoveel mogelijk opwek naar het net gezien de tarieven dynamisch- Op de goedkoopste uren gaan PIB en merk X laden. Beide hebben een ander doel als ze vol zijn. Net support. Stroom is goedkoop en dat heeft een reden. Er is teveel aanbod.
- Op de dure uren gaat merk X ontladen, stroom is duur, ook dat heeft een reden. Er is een tekort. Deze statements heb ik al eens tegen mijn netbeheerder aangeboden met een positieve bevestiging van hun zijde.
- Als de dure uren (deels) voorbij zijn (dan heb ik het over de grootste pieken) maar nog wel uren die stuk duurder waren dan de uren tijdens het laden, dan geeft merk X aan de PIB het seintje dat hij naar NOM mag. De resterende avond en nacht staat de PIB dan NOM te doen. Tot 8 uur en dan begint het allemaal opnieuw.
Dit alles gaat volledig automatisch in HA. Deze setting werkt dus. Beide laten nommen dan? Zonder tussen komst werkt dit niet. Althans niet als je niet wilt dat de 1 de ander gaat laden of ontladen. Met een automatisering is het denk ik wel te regelen. Al zal het best wat werk zijn nog.
De testen tot nu toe dus ✅. Onze (bij)gestelde doelen✅.
Waarom dan toch de PIB behouden? Kan merk X dit niet allemaal dan?
Mijn merk X kan alles wat we hier nodig hebben. Of andere merken dat kunnen moet je goed onderzoeken. Waarom dan toch mixen? HW is een mooi product. Er wordt actief aan updates gedaan en ik verwacht nog best leuke update's die ik wil zien. Ik denk daarbij aan zero_discharge_only o.a. De service is goed. De E error's hoop ik dat die sneller opgelost worden. Al heb ik soms het idee dat e.a te strak afgesteld staat. Safety first? Door te mixen zijn de aangepast wensen van ons gezin gerealiseerd. Laat dit nu maar eens een tijdje draaien samen. De ontwikkelingen zijn prachtig. Wil je alleen NOM draaien dan zou ik adviseren dit niet te gaan doen als je niet handig bent met HA of Homey. Dan lekker laten draaien zoals het nu draait.Ik hoop dat alle DM'ers hiermee een beetje inzicht gekregen hebben. Daarnaast hoop ik dat het voor anderen dat deze review een leuk tweak gehalte heeft.
Disclaimer:
Discussies over welk merk beter is moet in een ander topic gevoerd worden. Het vergelijken tussen de pIB en merk X dus ook. De strekking van deze review is dus meer bedoeld als "Er is meer mogelijk dan je denkt". Voor de 1 een eye-opener voor de ander is zoals het nu werkt goed genoeg. Daar is geen goed of fout aan. Geniet van jullie weekend!Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik heb merk Y naast HW en ook bij mij werken ze goed samen.Devke schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:06:
Mijn merk X kan alles wat we hier nodig hebben. Of andere merken dat kunnen moet je goed onderzoeken. Waarom dan toch mixen? HW is een mooi product. Er wordt actief aan updates gedaan en ik verwacht nog best leuke update's die ik wil zien. Ik denk daarbij aan zero_discharge_only o.a. De service is goed. De E error's hoop ik dat die sneller opgelost worden. Al heb ik soms het idee dat e.a te strak afgesteld staat. Safety first? Door te mixen zijn de aangepast wensen van ons gezin gerealiseerd. Laat dit nu maar eens een tijdje draaien samen. De ontwikkelingen zijn prachtig. Wil je alleen NOM draaien dan zou ik adviseren dit niet te gaan doen als je niet handig bent met HA of Homey. Dan lekker laten draaien zoals het nu draait.
HW vult de gaten in van merk Y en andersom.
Sinds de laatste toegang tot writeable API van HW, ben ik tevreden met de mogelijkheden van HW.
Dit staat volgens mij niet op gespannen voet met de mensen die HW willen als een plug & play batterij
Hier ook zonder problemen nog twee PiB's stabiel NOM op 1.0108 aan het draaien. Persoonlijk geen toeters, bellen en aansturing nodig.Morgion schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:26:
[...]
Hier idem dito. Eén PIB en nul problemen met 1.0108.
Als ik dit lees, begin ik toch te twijfelen of er wel sprake is van automatische update van de firmware van HW PIB.fikkie123 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:11:
[...]
Hier ook zonder problemen nog twee PiB's stabiel NOM op 1.0108 aan het draaien. Persoonlijk geen toeters, bellen en aansturing nodig.
Goed nieuws natuurlijk voor mensen die tevreden zijn met hun firmware.
Ik heb altijd automatische updates gehad. Voor en tijdens beta.rtunru schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:39:
[...]
Als ik dit lees, begin ik toch te twijfelen of er wel sprake is van automatische update van de firmware van HW PIB.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Hier ook, wellicht ergens een gaatje in de lijst bij HW maar als je happy bent met de versie die er draait is het goed.ArthurMorgan schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:49:
[...]
Ik heb altijd automatische updates gehad. Voor en tijdens beta.
Kan het zijn omdat jij een beta tester bent?ArthurMorgan schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:49:
[...]
Ik heb altijd automatische updates gehad. Voor en tijdens beta.
Of ze hebben (automatische) uitrol naar 1.0218 stopgezet ivm E327rtunru schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:39:
[...]
Als ik dit lees, begin ik toch te twijfelen of er wel sprake is van automatische update van de firmware van HW PIB.
Verwijderd
Waar ik aan zit te denken is de P1 meter verwijderen uit Homey. Kijken wat er dan gebeurt.
Ik wil echter wel de batterij stand-by, laden, NOM kunnen zetten. Dit kan ook via een opdracht begreep ik. Had dat al eens ergens in de groep gegooid, maar geen reactie. Waar vind ik de commando’s? Of kan iemand uitleggen hoe je dat in Homey doet via web opdrachten?
Het zal mijn cynisme zijn. Ik had nog nooit van de naam ketelklets gehoord, maar toen die hier voor het eerst langskwam dacht ik ' dat kan niet best zijn'. Ik heb nog geen seconde van hem gezien, ga dat ook niet doen. Maar de naam gaf te denken.....Taro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:38:
[...]
Hij staat ook niet bekend om zijn diepgaande, grondige en gedetailleerde reviews en onderzoeken en geeft helaas wel vaker foute informatie.
@Verwijderd Dat kan jij zeker proberen; ik heb de indruk dat Homey behoorlijk zwaar de P1 belast.Waar ik aan zit te denken is de P1 meter verwijderen uit Homey. Kijken wat er dan gebeurt.
Ik wil echter wel de batterij stand-by, laden, NOM kunnen zetten. Dit kan ook via een opdracht begreep ik. Had dat al eens ergens in de groep gegooid, maar geen reactie. Waar vind ik de commando’s? Of kan iemand uitleggen hoe je dat in Homey doet via web opdrachten?
Voor de command line aansturing, kijk hier:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82340672
Op een paar hikjes toch stabiel hier. Ik zeg daarmee niet dat de hikjes van de batterij of p1 zijn. Kan mijn provider ook zijn. Al zie ik geen geel (p1) in de dips. Als je 4+ connecties hebt met de p1 dan zou ik je optie eens proberen.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:18:
Oké, zeg het maar. Het geheel draait een aantal dagen zonder problemen. Vandaag omstreeks 10:30 zijn de batterijen weer de verbinding kwijt met de P1 meter. Uiteraard draaide Wireshark net niet mee. Even de P1 meter los en weer terug sterken en alles komt weer in de lucht. Ik ben door mijn ideeën heen. Roept u maar.
Waar ik aan zit te denken is de P1 meter verwijderen uit Homey. Kijken wat er dan gebeurt.
:strip_exif()/f/image/GlHNslr5DdjmB5TsTvhEcLwX.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ook voordat ik beta tester was kreeg ik de updates altijd automatisch.rtunru schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:50:
[...]
Kan het zijn omdat jij een beta tester bent?
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Verwijderd
[Expert Info (Warning/Protocol): DNS response missing]
[Expert Info (Warning/Protocol): DNS query retransmission. Original request in frame 1903]
Eens even een andere DNS server in de router opgeven? Staat nu op Quad9 9.9.9.9
Jij werkt toch met IP adressen?Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:19:
hmm. Wireshark geeft nu DNS problemen aan.
[Expert Info (Warning/Protocol): DNS query retransmission. Original request in frame 1903]
Verwijderd
Ja, maar dit is wat ik nu voorbij zie komen. Je berijpt, ik begrijp nog niet helemaal waar ik naar zit te kijken in Wireshark.
De meesten gebruiken dan Google, 8.8.8.8 of 8.8.4.4Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:19:
hmm. Wireshark geeft nu DNS problemen aan.
Waarom niet je internet provider als dns server. Waarom zo ver weg???
Verder heb ik nooit last van tijdelijke verbinding onderbreking. En gebruikt vast IP-adressen die je zelf insteld.
[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 16-08-2025 16:43 ]
Je hebt wel veel schermen voor 2 batterijenGL007 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het werkt hier perfect.
Als processen wil testen dan moet je de volledige interacties en gegevens laten zien.rtunru schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:11:
[...]
Je hebt wel veel schermen voor 2 batterijen
Dit geldt ook voor product evaluaties.
[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 16-08-2025 17:36 ]
Gisteren nacht de update gehad (automatisch) en een halve dag later de E327, maar dat had ik wel verwacht. Batterij gereset en we gaan weer gewoon verder.rtunru schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:39:
[...]
Elke dag even een update dat het goed gaat?GL007 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het werkt hier perfect.
Specifiek voor Homewizard zodat ze zien dat het goed werk. En er geen netwerkproblemen zijnmeesje schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:18:
[...]
Elke dag even een update dat het goed gaat?
Omdat het bijna altijd sneller werkt en veel betrouwbaarder en veiliger is. Vaak heb je ook nog extra mogelijkheden voor het filteren van verkeer. Het is niet echt filteren maar maakt bekende malware en/of adult sites niet benaderbaar via fqdnGL007 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:37:
Als je een internet klopping gebruikt waarom wordt Google als dns server gebruikt?
Waarom niet je internet provider als dns server. Waarom zo ver weg???
Verder heb ik nooit last van tijdelijke verbinding onderbreking. En gebruikt vast IP-adressen die je zelf insteld.
Het gros van de internetstoringen trouwens betreft DNS problemen bij de provider
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Proberen kan natuurlijk altijd, maar ik begrijp dan alleen niet waarom niet iedereen met HW icm Homey hier last van heeft. Ik heb van HW 2 PiB's. 13 stekkers, 1x kWh-meter, 1x watermeter en natuurlijk P1 meter. Allemaal ook in Homey en behalve 1x E327 melding gelukkig nog geen problemen.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:18:
Oké, zeg het maar. Het geheel draait een aantal dagen zonder problemen. Vandaag omstreeks 10:30 zijn de batterijen weer de verbinding kwijt met de P1 meter. Uiteraard draaide Wireshark net niet mee. Even de P1 meter los en weer terug sterken en alles komt weer in de lucht. Ik ben door mijn ideeën heen. Roept u maar.
Verwijderd
Dat is een terechte en goede vraag waar ik het antwoord niet op heb.counter12 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:30:
[...]
Proberen kan natuurlijk altijd, maar ik begrijp dan alleen niet waarom niet iedereen met HW icm Homey hier last van heeft. Ik heb van HW 2 PiB's. 13 stekkers, 1x kWh-meter, 1x watermeter en natuurlijk P1 meter. Allemaal ook in Homey en behalve 1x E327 melding gelukkig nog geen problemen.
Ik heb 11 stekkers minder maar verder zelfde situatie aangaande Homewizard apparaten..
Welke pollingtijd gebruik je voor de P1 en batterijen?
Wat is de WiFi situatie?
Verwijderd
Fijn voor je dat je geen storingen ervaart.GL007 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:48:
[...]
Specifiek voor Homewizard zodat ze zien dat het goed werk. En er geen netwerkproblemen zijn
Vertel mij eens hoe je netwerk is opgezet.
Ziggo modem/router + 4x bedraad aangesloten TP-link Deco x50. M,u,v, de HW-stekkers de overige HW componenten en batterijen vast IP-adres en gebonden aan vaste deco station. Polling tijd in Homey standaard 10 .Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:55:
[...]
Fijn voor je dat je geen storingen ervaart.
Vertel mij eens hoe je netwerk is opgezet.
[ Voor 4% gewijzigd door counter12 op 16-08-2025 21:16 ]
Als je mijn app nog niet herstart heb mag je een diagnose rapport sturen dan kijk ik mee (na herstart is log weg). En Homey belast niet zwaarder dan HA. Standaard polling is Homey zelfs lichter dan HA. Maar goed ik ga niet verder anders is het weer off topic.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:18:
Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.