Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:15

Aardedraadje

Met kabelschoen

Pakhaas schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:03:
Oke interessant. Hoe verhoud die max 100 laadcyclus op het totaal?
Is een vrij simpel sommetje.

Maximaal 100 cycli van 6000 gegarandeerde cycli is 1,67%. €50 op €1395 is 3,58%.

Je krijgt minimaal 2x zoveel korting als dat je "misloopt" aan accu in cycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
100 staat tot 6000 cycles

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:49

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

internet4me schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Goed bezig.

Misschien een idee. Geef de klant een optie hoe hij of zij de nom regeling wil.
NOM. Strak op 0. Maar met uitschieters aan de hand van energiegebruik in huis.
NOM. Met iets afname.
NOM. Met iets teruglevering.

Dat lijkt mij het gebruiksvriendelijk.
of..... 4e en geprefereerde (enige) optie
NOM. Strak op 0. en zonder uitschieters aan de hand van energiegebruik in huis. ;) _/-\o_

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Hier zal eerdaags ook wel een brief op de mat ploffen dat ze de meter willen vervangen. GPRS gaat er uit. Benieuwd of Liander ondertussen het probleem met communicatie over het net heeft opgelost. (Hier is de meter 2 keer binnen een maand vervangen. Want het werkte niet. En men kreeg het ook niet aan de gang) Of dat het een G4/5 dingetje wordt..
Kans is aanwezig. Hier was een belletje naar de netbeheerder voldoende om geen check te doen. Systemen lopen er achter t.o.v. de gewenste situatie werd mij verteld. Verouderd.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Op papier haal je 6.000 cycli, dus (100/6.000)x100 = 1,67% van de theoretische levensduur.
En in de praktijk hebben de "renewed" PIB's meestal veel minder cycli achter de rug.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-07-2025 12:08 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Wilmaas schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:07:
[...]

of..... 4e en geprefereerde enige optie
Nom NOM. Strak op 0. en zonder uitschieters aan de hand van energiegebruik in huis. ;) _/-\o_
_/-\o_ dat zou mooi zijn. Maar regelen op 0 met een 1 (of meer) seconden meet gegevens is wishfull thinking…een batterij is altijd te laat op de realiteit van het energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:42
BlueTooth76 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:07:
[...]

Op papier haal je 6.000 cycli, dus (100/6.000)x100 = 1,67% van de theoretische levensduur.
En in de praktijk hebben de "renewed" PIB's meestal veel minder cycli achter de rug.
Bedankt, zijn die cycli door ons uit te lezen?

Laatste vraag, kan ik hem nu direct bestellen en dan daarna die 50 euro regelen (helpdesk reageert pas 2 dagen later). Of eerst daar toestemming voor hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Pakhaas schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:10:
[...]

Bedankt, zijn die cycli door ons uit te lezen?
Die zie je in de app onder "Apparaten" en dan de PIB in kwestie.
Laatste vraag, kan ik hem nu direct bestellen en dan daarna die 50 euro regelen (helpdesk reageert pas 2 dagen later). Of eerst daar toestemming voor hebben?
Ik heb eerst besteld en daarna de andere geannuleerd, was geen probleem.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:41
GL007 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Hoe wil je die oplossen?. Dan moet je het hele ontwerp aanpassen.
Een ander punt is dat het rendement afhankelijk is van wat er afgenomen van de batterij.
Een rolback van de firmware. Ik zit nu via verliezen te uploaden. Mijn zonnepanelen kunnen dat beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:16
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:28:
Veel strakker gaat het niet worden.

ISKRA GPRS SMR 5.0 meter, Homewizard splitter met eigen voeding, eigen WiFi (Apple AirPort Express) Homey polt de P1 en Kilowattuurmeter om de 5 seconden. Batterijen en plugs om de 10 seconden.

[Afbeelding]
Dit is een moment opname maar ik ben benieuwd naar de totaal kWh export tussen 00:00-06:00 uur zoals @Devke vroeg.

Ik heb daar een eenvoudige Homey Flow voor gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc5rEGpEwWM8sspn1OJndVpdm8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2UwqHu9dEe40IVXHXKcHtwdq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:14
DoubleTweak schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Ik had pas verbindingsproblemen en zag dat de batterij aan het verkeerde accespoint gelinked zat.
Blijkbaar werd er niet automatisch naar het sterkste signaal gelinked.
Ik heb nu in de Omada config gezet dat de batterij altijd aan een specifiek accesspoint gelinked moet zijn dat uiteraard het dichtstbij is. Verbinding ging meteen naar 100% en sindsdien geen problemen meer.
Accesspoint clients bepalen zelf wanneer ze omschakelen naar een ander accesspoint. Ze blijven een verbinding houden als het goed genoeg is, zelfs als een ander er naast “beter” is.

De opties zijn inderdaad:

- forceer / lock een accesspoint (wat je gedaan hebt)
- spelen met sterkte van je wifi radio (low/medium/high)
- minimum data rate control (minimale wifi snelheid) als een wifi client niet voldoet aan die minimaal data rate kan de verbinding eruit gegooid worden.

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:38

fxs81

Julianadorp

Het zelf kunnen kiezen van een firmware zou ook mijn voorkeur hebben maar heb er wel begrip voor als HW dat zelf liever niet wil. Iedere update heeft een bepaalde reden, als je mensen zelf laat kiezen heb je weer meer kans op problemen denk ik. De ene versie heeft een iets betere NOM maar geeft op andere fronten weer problemen. Met een beetje geduld hebben we over een aantal weken/maanden een versie waar geen foutjes meer inzitten en is iedereen happy. Wil je wel als 1e de nieuwste firmware kan je je aanmelden als beta tester, je kan je ook weer gewoon afmelden als je dat niet meer wil.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Diaantje71 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:55:
ik heb in februari mijn batterij besteld met zoals op de website staat nul op de meter regeling. Dit was prima en heb nu zelfs 3 batterijen in huis. Maar in een update begin maart ging t veranderen. Deze week zitten we wel in augustus en met bijna elke update gaat er wel wat mis of nul de meter wordt minder. nu ben ik zoals jullie dat leuk zeggen gewoon een Henk of Ingrid en heb ik de batterij gekocht voor de nul op de meter zoals stond bij aankoop. Er komen zoveel updates de laatste tijd omdat de Tweakers hier zeggen oh ik hoor hem klikken is dat wel goed oh de temperatuur oh dit,oh dat, jullie weten zelf wel wat jullie allemaal aandragen.
Het enigste waarom ik de batterij heb gekocht is de nul op de meter. Waarom wordt er zoveel gerommeld met al die updates jullie willen dingen wat nu mijn “probleem” wordt. Er wordt zoveel naar jullie geluisterd. Ik wil gewoon de beloofde nul op de meter. En of die nou twee of drie keer staat te klikken zal mij worst zijn had ie geen batterij moeten worden .en meer van die dingen laat de batterij gewoon een batterij zijn .ga knutselen in Ha en homey en verander wat jij wil veranderen aan jouw batterij.
Er zijn zoveel mensen hier die allemaal iets anders willen. Zorg eerst eens voor nul op de meter.
Ik vind dit nogal een harde uitspraak naar alle bezitters / tweakers van de PIB. Ik zal het uitleggen. Tweakers zijn met name bezig om te kijken hoe ze een probleem kunnen oplossen als de leverancier de mogelijkheid niet biedt. Ik snap jij zoekt naar stekker in stopcontact en klaar. 200% begrip daar hier het systeem ook voor bedoeld is.

Echter de relais bijvoorbeeld. Dit wordt hier aangekaard omdat relais wel lang mee gaan maar niet het eeuwige leven hebben. Kenners van deze materie signaleren dat en adviseren HW daar iets mee te doen. Dit is niet alleen in het belang van de tweakers maar ook in jouw voordeel. Je wilt zo lang mogelijk plezier hebben toch?

Temperatuur die je als voorbeeld noemt daar wordt niets meegedaan. HW heeft niets geimplementeerd waaraan we zien hoe de tempaturen verlopen binnen een PIB bv. Net zoals jij krijgen andere een melding in de app dat de PIB het te warm of te koud heeft. Het regelt zich vanzelf.

Het knutselen kan beperkt al. Dus ja als jij die behoefte niet hebt moet het niet jouw probleem zijn. HW zorgt ervoor dat dit jou probleem ook niet is. Probeer vanuit de app hem maar eens lekker aan te sturen ;-P

Met NOM heb je een punt, die is er niet beter op geworden. Daar is vanmorgen door HW op gereageerd. Gaan ze mee aan de slag. Waarom dit minder nauwkeurig is geworden? Let op...... er gaat per nacht niet zoveel het net op. Check maar eens bij je energieleverancier.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pakhaas
Donderdag komt de batterij al! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
Arie. schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:32:
[...]Zuiver continu NOM 0 afnemen of terugleveren is niet mogelijk. Ik heb dan liever iets terugleveren dan iets afnemen.
Hier heb je wel een punt, iets meer terugleveren heeft dan ook wel mijn voorkeur. Ik krijg de PiB momenteel niet veel niet meer dan 75% leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:28
DoubleTweak schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:53:
[...]

Ik had pas verbindingsproblemen en zag dat de batterij aan het verkeerde accespoint gelinked zat.
Blijkbaar werd er niet automatisch naar het sterkste signaal gelinked.
Ik heb nu in de Omada config gezet dat de batterij altijd aan een specifiek accesspoint gelinked moet zijn dat uiteraard het dichtstbij is. Verbinding ging meteen naar 100% en sindsdien geen problemen meer.
Ja. Ik heb ook de batterijen vast aan een wifi accespoint gezet, zodat ze niet kunnen gaan “wandelen”. Want vreemd genoeg ging 1 batterij naar het wifi point, benden in de meterkast en de andere bleef op het wifi point op de 1e verdieping. Terwijl de batterijen op elkaar staan. Daardoor had 1 batterij 100% signaal en de andere 28%. Erg vreemd, maar goed dat kan nu dus niet meer gebeuren, want ze zijn op het wifi accespoint in de meterkast geblocked.

2 HomeWizard PIB’s | Homey Pro 2019

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Diaantje71 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:55:
ik heb in februari mijn batterij besteld met zoals op de website staat nul op de meter regeling. Dit was prima en heb nu zelfs 3 batterijen in huis. Maar in een update begin maart ging t veranderen. Deze week zitten we wel in augustus en met bijna elke update gaat er wel wat mis of nul de meter wordt minder. nu ben ik zoals jullie dat leuk zeggen gewoon een Henk of Ingrid en heb ik de batterij gekocht voor de nul op de meter zoals stond bij aankoop. Er komen zoveel updates de laatste tijd omdat de Tweakers hier zeggen oh ik hoor hem klikken is dat wel goed oh de temperatuur oh dit,oh dat, jullie weten zelf wel wat jullie allemaal aandragen.
Het enigste waarom ik de batterij heb gekocht is de nul op de meter. Waarom wordt er zoveel gerommeld met al die updates jullie willen dingen wat nu mijn “probleem” wordt. Er wordt zoveel naar jullie geluisterd. Ik wil gewoon de beloofde nul op de meter. En of die nou twee of drie keer staat te klikken zal mij worst zijn had ie geen batterij moeten worden .en meer van die dingen laat de batterij gewoon een batterij zijn .ga knutselen in Ha en homey en verander wat jij wil veranderen aan jouw batterij.
Er zijn zoveel mensen hier die allemaal iets anders willen. Zorg eerst eens voor nul op de meter.
Met alle respect, want wat je wenst aan de batterij is perfect logisch en inderdaad zoals hij geïntroduceerd en geadverteerd is. Maar wij bepalen de koers van HW niet. Dat doet HW zelf. Het staat HW vrij om onze feedback te negeren of ongegrond te verklaren.

Dat HW onze feedback wel meeneemt (heus niet altijd) zegt wat over onze feedback. Om bijvoorbeeld op je voorbeeld van de relais voort te borduren. Dat heeft HW echt niet zomaar aangepast. Een relay heeft een bepaalde levensduur, gespecificeerd in een aantal schakelingen dat hij in zijn levensduur kan maken voordat hij domweg niet meer schakelt en dan doet je product niks meer.

HW heeft dat verminderd. Dat doen ze niet zomaar. We mogen er van uitgaan dat ze eea berekend hebben en de wijziging zelf ook nodig vonden.

HW heeft (via @DCSBL) al laten weten dat ze met de NOM bezig zijn. En ja dat duurt voor jou misschien lang. Besef je dat er een bijna oneindig aantal combinaties aan omstandigheden is die ervoor zorgen dat wat voor de één wel werkt als NOM, net voor de ander een slechter resultaat levert. Dat HW met relais bezig is, betekent daarnaast niet automatisch dat ze alle andere zaken maar links laten liggen.

Trouwens zijn de meeste updates geweest om efficiëntie met meerdere batterijen te verbeteren, bugs op te lossen, crashes te verhelpen. Dingen die niet per se aangedragen zijn door "ons" maar gewoon logisch zijn om in updates te verwerken, juist voor Henk en Ingrid. De wijzigingen in regelalgoritme zijn grotendeels op iniatief van HW zelf gekomen en de API-sturing zit in het DNA van HW. Dat was er ook gekomen als we daar niet om gevraagd hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

eovermeer schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:14:
[...]

Dit is een moment opname maar ik ben benieuwd naar de totaal kWh export tussen 00:00-06:00 uur zoals @Devke vroeg.

[Afbeelding]
Joh, het zal mij eigenlijk een worst wezen. Fantastisch dat @HomeWizard_NL er mee bezig is om de regeling zo strak mogelijk te maken. Omdat ik zelf o.a. in het tunen van processen werk weet ik wat voor werk dat is waarbij je geduld moet hebben. Iets wijzigen, wachten wat het resultaat is, weer wat wijzigen, en zo door.

Homewizard zit er boven op. En ja, ik heb soms ook geen geduld. Maar om dan gelijk moord en brand te schreeuwen. Geef gewoon netjes aan wat je tegenkomt. Daar kan Homewizard wat mee. “Het werkt kut” kan je als technicus helemaal niks mee.

Professioneel komen wij fabrikanten tegen die maar wat graag hun zooi verkopen. Maar bij problemen geen support geven. (En dan hebben wij het over vele malen duurder spul dan Homewizard)

@DCSBL gaf al aan een foutje te hebben gevonden in de firmware. Dus er wordt aan gewerkt. Paniek om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:44:
[...]

Joh, het zal mij eigenlijk een worst wezen. Fantastisch dat @HomeWizard_NL er mee bezig is om de regeling zo strak mogelijk te maken. Omdat ik zelf o.a. in het tunen van processen werk weet ik wat voor werk dat is waarbij je geduld moet hebben. Iets wijzigen, wachten wat het resultaat is, weer wat wijzigen, en zo door.

Homewizard zit er boven op. En ja, ik heb soms ook geen geduld. Maar om dan gelijk moord en brand te schreeuwen. Geef gewoon netjes aan wat je tegenkomt. Daar kan Homewizard wat mee. “Het werkt kut” kan je als technicus helemaal niks mee.

Professioneel komen wij fabrikanten tegen die maar wat graag hun zooi verkopen. Maar bij problemen geen support geven. (En dan hebben wij het over vele malen duurder spul dan Homewizard)

@DCSBL gaf al aan een foutje te hebben gevonden in de firmware. Dus er wordt aan gewerkt. Paniek om niks.
Ik denk dat het ook geen paniek is maar meer meten is weten. Wat deze tweaker bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Ik begrijp eigenlijk niet waarom er voor fysieke relais gekozen is en niet voor electronische relais. Deze kennen geen veroudering bij het vele schakelen. Ja, ze zijn wel duurder, maar ook veel robuuster.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Devke schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:47:
[...]

Ik denk dat het ook geen paniek is maar meer meten is weten. Wat deze tweaker bedoeld.
Mijn reactie is ook in de algemeenheid, niet specifiek op één Tweaker.

Sommige reacties vind in een beetje overtrokken. Het is software dat kan je corrigeren zonder al te veel moeite. Men is er al mee bezig, dus om er over door te blijven zagen zoals de Belgen dat zeggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:54:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom er voor fysieke relais gekozen is en niet voor electronische relais. Deze kennen geen veroudering bij het vele schakelen. Ja, ze zijn wel duurder, maar ook veel robuuster.
Ik denk dat daar een makkelijke verklaring voor is. Hoe vaak is hier niet voorbij gekomen dat men vindt dat de batterij te duur is. Als je duurdere componenten gaat gebruiken moet ook de prijs verder omhoog. Het is simpel een geval van wat wil de klant betalen en wat kunnen we daarvoor bouwen en er ook nog wat aan verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hanev001 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:58:
[...]

Ik denk dat daar een makkelijke verklaring voor is. Hoe vaak is hier niet voorbij gekomen dat men vindt dat de batterij te duur is. Als je duurdere componenten gaat gebruiken moet ook de prijs verder omhoog. Het is simpel een geval van wat wil de klant betalen en wat kunnen we daarvoor bouwen en er ook nog wat aan verdienen.
Kleine aanvulling. De softwaere updates. Die gaan ook door. Mag je ook verwachten maar is geen "gratis" werk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:54:
Galvanische scheiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
eovermeer schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:14:
[...]

[Afbeelding]
Dit zit standaard in homey energy dongle appAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkJE7BQ2QUwUOzWljr5BREGCmn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yVbcSSOvTw6D0l3I4O0IHxtX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door GL007 op 29-07-2025 13:21 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
fxs81 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:17:
[...]

Ik heb wel Energy+ maar heb dat hier ook wel eens gezien. De app afsluiten en opnieuw openen was hier altijd de oplossing. Volgens mij heeft het niets te maken met de gratis versie.
Ik heb bericht van HW en volgens hun heb je daar wel de Energy+ voor nodig:
Bedankt voor je bericht. In de praktijk zou je deze nu ook niet moeten kunnen zien. Dit komt omdat er geen abonnement is gekoppeld aan je account. Je ziet de zonverbruikgrafiek alleen met een P1-meter en gekoppelde omvormer of kWh-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
Daar heb je een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
GL007 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:17:
[...]Dit zit standaard in homey energy dongle app[Afbeelding]
Dat is inderdaad een leuke extra optie, misschien maar eens de de Homey Energy Dongle aanschaffen en de HW P1 doorverbinden, dank voor de afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eovermeer schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:35:
[...]

Dat is inderdaad een leuke extra optie, misschien maar eens de de Homey Energy Dongle aanschaffen en de HW P1 doorverbinden, dank voor de afbeelding.
Bestel wel een splinter erbij.
Het is eigenlijk niet nodig maar ik zag de wifi verbinding slechter worden en met de splitter kun je ze verder uit elkaar zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
eovermeer schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:35:
[...]

Deze voor HW P1 in homey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie8n1OuUftq0xilO70zdQV6yXrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAgj9C0C3xyBRg1W4u4OBEmW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BgOdmrHsifmR1ela4M-rSZnSmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rCcErD064cfBB6lXDLBh26pT.png?f=fotoalbum_large

Hier resultaat P1 in Homey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buxol
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-09 11:45
Pakhaas schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:17:
[...]

Ik heb bericht van HW en volgens hun heb je daar wel de Energy+ voor nodig:
Bedankt voor je bericht. In de praktijk zou je deze nu ook niet moeten kunnen zien. Dit komt omdat er geen abonnement is gekoppeld aan je account. Je ziet de zonverbruikgrafiek alleen met een P1-meter en gekoppelde omvormer of kWh-meter.
Dat is niet helemaal waar. Een kWh-meter (van Homewizard) kan je wel koppelen zonder Energy+ en dan zie je dus ook de zonverbruikgrafiek.
https://helpdesk.homewiza...ruik-grafiek#h_e47db92677

[ Voor 7% gewijzigd door Buxol op 29-07-2025 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Buxol schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Een kWh-meter (van Homewizard) kan je wel koppelen zonder Energy+ en dan zie je dus ook de zonverbruikgrafiek.
https://helpdesk.homewiza...ruik-grafiek#h_e47db92677
Zou je mij hiermee willen helpen? Liefst via PB om hier niet teveel offtopic te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 13:39
Ik ben aan het orienteren en ik volg dit draadje al een paar dagen, interessant product en nog interessantere discussies. Op dit moment draai ik in HA de Home Battery simulation, gaaf hoor !

Wat ik nog niet heb kunnen terugvinden is het gebruik van het P1 signaal. Daarvoor heeft homewizard een wifi module voor die verbinding heeft met de PiB's. Wat als je net als ik al een UART/USB P1 module gebruikt in Home Assistant (o.a. voor mijn energie dashboard), zijn er dan opties om bijvoorbeeld zonder Wifi module de PiB's aan te sturen. Of ... als dat niet kan, kun je dan gemakkelijk je energie dashboard aanpassen door het Wifi P1 signaal te gebruiken als basis ipv het signaal wat nu via USB mijn HA binnenkomt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
trebor.ed schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:07:
Ik ben aan het orienteren en ik volg dit draadje al een paar dagen, interessant product en nog interessantere discussies. Op dit moment draai ik in HA de Home Battery simulation, gaaf hoor !

Wat ik nog niet heb kunnen terugvinden is het gebruik van het P1 signaal. Daarvoor heeft homewizard een wifi module voor die verbinding heeft met de PiB's. Wat als je net als ik al een UART/USB P1 module gebruikt in Home Assistant (o.a. voor mijn energie dashboard), zijn er dan opties om bijvoorbeeld zonder Wifi module de PiB's aan te sturen. Of ... als dat niet kan, kun je dan gemakkelijk je energie dashboard aanpassen door het Wifi P1 signaal te gebruiken als basis ipv het signaal wat nu via USB mijn HA binnenkomt ?
Nee je kunt alleen met de P1 meter van HW de batterij(en) besturen. Dat kan dan volgens HA bijvoorbeeld. Er zijn een aantal opties:

- Je kunt de batterij in de modus NOM zetten;
- Stand-by (Handig voor laden van je EV of bij een dynamisch contract);
- Volledig Opladen (stroom wordt van de zonnepanelen gehaald, wat tekort is komt uit het net). Stel bij 1 batterij van 800 Watt en een opwek van 300 Watt zal er 500 Watt uit het net komen. Ook handig bij dynamisch contract o.a.

HW is bezig met een zero_discharge_only functionaliteit. Alleen nog maar ontladen en niet meer opladen (in die stand). Echter deze mogelijkheid is er nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
trebor.ed schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:07:

De P1 dongel maakt direct contact met de batterij. Deze verbinding wordt in de Homewizard app ingesteld.
Het is een lokale verbinding die ook blijft werken als het internet weg valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
Devke schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:15:
[...]

Nee je kunt alleen met de P1 meter van HW de batterij(en) besturen. Dat kan dan volgens HA bijvoorbeeld. Er zijn een aantal opties:

- Je kunt de batterij in de modus NOM zetten;
- Stand-by (Handig voor laden van je EV of bij een dynamisch contract);
- Volledig Opladen (stroom wordt van de zonnepanelen gehaald, wat tekort is komt uit het net). Stel bij 1 batterij van 800 Watt en een opwek van 300 Watt zal er 500 Watt uit het net komen. Ook handig bij dynamisch contract o.a.

HW is bezig met een zero_discharge_only functionaliteit. Alleen nog maar ontladen en niet meer opladen (in die stand). Echter deze mogelijkheid is er nu nog niet.
Nu raak ik een beetje in de war, ik denk alleen Zero mode en Manual charge mode te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buxol
  • Laatst online: 16-09 11:45
pimk schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Nu raak ik een beetje in de war, ik denk alleen Zero mode en Manual charge mode te hebben?
Ik heb inderdaad als normale gebruiker ook alleen deze twee keuzes.
Standby is volgens mij beschikbaar in de beta groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

[...]

Buxol schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:30:
[...]

In de app kun je deze twee modi kiezen. Via de V2-API (Home Assistant, Homey of anders) heb je (ook als niet-beta-tester tegenwoordig) de keuze voor NOM, standby en handmatig laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 13:39
GL007 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:15:
[...]

De P1 dongel maakt direct contact met de batterij. Deze verbinding wordt in de Homewizard app ingesteld.
Het is een lokale verbinding die ook blijft werken als het internet weg valt.
Thanks, het is dus een specifieke verbinding naar de PiB's. Ik zal dus een P1 splitter oid nodig hebben om hetzelfde signaal ook nog in mijn HA omgeving te krijgen. Nu is daar natuurlijk ook een homewizzard plugin heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
trebor.ed schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:37:
[...]

Thanks, het is dus een specifieke verbinding naar de PiB's. Ik zal dus een P1 splitter oid nodig hebben om hetzelfde signaal ook nog in mijn HA omgeving te krijgen. Nu is daar natuurlijk ook een homewizzard plugin heb ik begrepen.
Is in principe niet nodig. Het hangt af van de kwaliteit van de wifi verbindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Binnen de app zie je onderstaade als je de HW integratie in HA gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAEzRA2yu39luoah_-2alcMqj7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e11oePyFX8SWtJidflwVitgN.jpg?f=fotoalbum_large

@trebor.ed had het over HA. In de TS staat een linkje naar een post van @JanHenk hoe je dit kunt bewerkstelligen. Wil je dat niet dan zal de onderste optie er ook niet zijn (app scherm).

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 29-07-2025 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
trebor.ed schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:37:
[...]

In Home Assistant Core zitten al wat zaken ingebakken waardoor bijv. de P1-meter wordt herkend. Daarna kan je o.a. de 3 afzonderlijke fases, het geheel, etc. uitlezen. Dus mogelijk kan je dan afscheid nemen van je andere P1-meter?

Anders inderdaad het P1-signaal splitten.

Goed om te weten: Er zit ook logica in de HW P1-meter voor het aansturen van de accu's, het is dus geen "dom" apparaatje dat alleen het P1-signaal via Wifi doorstuurt, maar het doet meer. Vandaar dat je ook specifiek die van HW moet hebben.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Buxol schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:30:
[...]

Nee deze is ook beschikbaar buiten de beta groep. Je hebt dan wel de HW integratie nodig voor HA of Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM
  • Laatst online: 18:59

ONM

hanev001 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:35:
[...]

Het verschil zit niet in het watt aantal maar in de hoeveelheid tijd dat de regeling helemaal nul is. Dat laatste is namelijk veranderd.

Als je dat namelijk doorrekend met een gemiddelde onnodige teruglevering van ca 10watt kom je per dag op ca 200watt uit. Dat is per jaar ca 75 kWh.
Bij deze 😀
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0eKaGgM6aIR2PC4Pke_r6v_8zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G7jJdSRSM79355rdFi2F6k7S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

Ik krijg na de update nu ook een melding voor batterij 3 die ik nog nooit eerder heb gehad. Van batterij 1 ben ik het ondertussen gewend. De nieuwe software heeft dat niet verholpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uzsety1FsBnNeMSqRyhUxsifYYo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kRdjPawew0nbAXt0s7zRFaQz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is raar. De bug is dat er bijna altijd terug wordt geleverd terwijl het plaatje juist afname laat zien.

Is de vraag soms meer dan die batterijen kunnen leveren zodat er aanvulling van het net nodig is. In dat geval zal je inderdaad weinig van de bug merken.

[ Voor 3% gewijzigd door hanev001 op 29-07-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:41
Na de update van gister is mijn pib meer gaan leveren bij een zon tekort. Hij kan nu aanvullen tussen de 803 en 815 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
Ik zie het dagverbruik niet zoals je hier toont. Kan het zijn omdat ik de HW P1 APIv2 gebruik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ya8iqmYhLoAvxuieZUE-5SkbL60=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DBjG7Zufxh3bcB8SlmCy6To1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tebbie
eovermeer schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:57:
[...]

Ik zie het dagverbruik niet zoals je hier toont. Kan het zijn omdat ik de HW P1 APIv2 gebruik?

[Afbeelding]
Klopt ik zie dat ik die nog niet in de APIv2 gemaakt heb. Wordt na mijn vakantie. Had deze wel in de originele gemaakt (op verzoek). Zal deze dan ook bij de nieuwe toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

hanev001 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:53:
[...]

Dat is raar. De bug is dat er bijna altijd terug wordt geleverd terwijl het plaatje juist afname laat zien.

Is de vraag soms meer dan die batterijen kunnen leveren zodat er aanvulling van het net nodig is. In dat geval zal je inderdaad weinig van de bug merken.
3 batterijen, gisteren niet meer dan 65% kunnen laden. De grote pieken zijn van de vaatwasser op eco stand. De airco draait op ca. 450 watt, sluipverbruik ca. 300 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

josseg schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:21:
Na de update van gister is mijn pib meer gaan leveren bij een zon tekort. Hij kan nu aanvullen tussen de 803 en 815 watt.
Deze waarde haalde ik op sommige momenten ook bij de vorige software. Vannacht heb ik eenmaal maar ook zeer kort de waarde van 810 watt voorbij zien komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:45
Aardedraadje schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:59:
[...]

Er zijn meerdere mensen hier in dit topic geweest die hun bestelling hebben geannuleerd, en een renewed hebben gekocht. Die 50 euro zijn bij hen allemaal netjes gerestitueerd.
Hier nog een, netjes 50€ terug gestort.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:38
Een vraagje. Ik heb vandaag mijn 2e batterij toegevoegd ( renewed). Nu had ik verwacht dat in de grafieken zij los zichtbaar zouden komen te staan. Ik zie echter alleen mijn eerste pib. Ze staan wel beiden bij apparaten. Wat overzie ik niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yamahaa schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:58:
Een vraagje. Ik heb vandaag mijn 2e batterij toegevoegd ( renewed). Nu had ik verwacht dat in de grafieken zij los zichtbaar zouden komen te staan. Ik zie echter alleen mijn eerste pib. Ze staan wel beiden bij apparaten. Wat overzie ik niet?
In de app grafieken zie je alleen de totalen als je meerdere batterijen hebt.
Wil je details zal je bij de apparaten zelf moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Maar dat vind ik best vreemd. Want in de grafieken zie ik echt alleen mijn eerste PIB die is nl aan het ontladen nu en herken ik aan naam en % lading. Op op de display zie ik alleen de data van mijn eerste pib. Dus nergens totalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Yamahaa schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:58:
Resultaat van beide batterijen worden als een grote batterij weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Ok helder dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yamahaa schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:11:
Maar dat vind ik best vreemd. Want in de grafieken zie ik echt alleen mijn eerste PIB die is nl aan het ontladen nu en herken ik aan naam en % lading. Op op de display zie ik alleen de data van mijn eerste pib. Dus nergens totalen
Dit kun je wel zichtbaar maken maar dan zal je iets met HA of Homey moeten gaan doen. Dan zie je het in 1 opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Ik heb Homey wel draaien. Dank dank!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berteminator
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-08 16:40
vervolg E325: UPDATE SOFTWARE !!!

De afgelopen dagen werkte de accu gedeeltelijk. De fout E325 kwam regelmatig. na opnieuw starten ging het een tijdje goed maar de fout bleef komen.

Vandaag (29-7) viel ie weer uit, nog maar weer eens gereset en toen kwam ineens een update naar software 1.0216. Na opstarten kwam even de melding(en): de accu is een beetje koud, er kwan de melding bevriezings beveiliging, daarna even oeps er gaat wat mis ....E325. Maar die verdwenen bijna weer direct.

Nu alles weer ok... Maar voor hoelang? We gaan het zien. Voorlopig staat de wissel nog....

Te vroeg gejuicht :-( :-( de fouten komen al weer....

En zijn weer weg :) :)

Pfffff

[ Voor 9% gewijzigd door berteminator op 29-07-2025 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Yamahaa schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:27:
Ik heb Homey wel draaien. Dank dank!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdPZ_mYjCWtm8bUZa725H82Ybs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0fxGm1baQfpbu8bnUVy6zNyg.png?f=fotoalbum_large
Zo kan het uitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Alpha89 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:52:
okay apart... Vanochtend zie ik dat 1 van mijn 2 PiB's 1/4e van de LED strip oranje heeft. Aan de onderkant.

De App zegt dat alles goed is en niks aan de hand is... Heb de PiB uitgezet en opnieuw aangezet. Daarna ging deze gewoon weer vrolijk aan het werk. Maar volgende de App was ook niks mis met de PiB...

Ik kan trouwens niks vinden over een Oranje LED op 1/4e van de strip onderaan. Ook wazig dat de App verder niks zei... Ik heb de laatste firmware gisteren geïnstalleerd en nog nooit eerder een andere kleur gezien dan wit, paars of groen.
Toch even contact opgenomen met Homewizard:
Een oranje knipperend licht bij de batterij betekent meestal dat er een probleem is met de werking of de verbinding van de batterij. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren na het uitschakelen en weer inschakelen van de batterij, of na onderhoud.
Het probleem kan vaak worden opgelost door de batterij een harde reset te geven:
Zet de batterij uit met de knop aan de zijkant.
Wacht 45 minuten.
Zet de batterij weer aan.
Na deze stappen zou de batterij weer normaal moeten functioneren en het oranje knipperen verdwijnen.
Even uit en aanzetten was overigens voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Met de app van @Tebbie en Datavista app en een aantal flows krijg je dit resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:22:
In Home Assistant Core zitten al wat zaken ingebakken waardoor bijv. de P1-meter wordt herkend. Daarna kan je o.a. de 3 afzonderlijke fases, het geheel, etc. uitlezen. Dus mogelijk kan je dan afscheid nemen van je andere P1-meter?
Dat zou ik niet doen (en heb ik dan ook niet gedaan). Mijn primaire P1-meter die data aan HA levert zit direct aangesloten op mijn slimme meter. Dat betekent dat die verbinding niet afhankelijk is van wifi en, omdat ik mijn HA op een laptop draai (ingebouwde "UPS" dus), niet eens van elektriciteit.

Eerder dit jaar hadden we een elektriciteitsuitval van een paar uur, en omdat HA bleef draaien én verbonden bleef met de slimme meter, kon ik mooi zien dat ze het een paar keer "geprobeerd" hebben voordat de spanning er voorgoed op bleef.

Plus, als je switcht van P1-integratie moet je je Energy Dashboard aanpassen, en zit je tot in lengte van dagen met een "dooie" entiteit van je vorige P1-integratie. Dat dit niet netjes samen te voegen is vind ik een flinke tekortkoming van HA, maar dat terzijde.

Als laatste, zou ik mijn P1-data niet afhankelijk willen maken van een apparaat wat, als het er op aankomt, een cloud-afhankelijkheid heeft. 100.0% lokaal = beter.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
  • Laatst online: 15:25
Na de update gisteravond is mijn eerste batterij (nieuwe vanaf maart) steeds in storing. Onderste kwart van de batterij knippert rood.
Contact gehad met home wizard verhaal uitgelegd en zeggen ga maar update…. Ja dat heb ik gedaan en nu krijg ik dit probleem. Oké reset hem maar. Ja ook al paar keer gedaan fout komt terug, maar app geeft aan alles oké.
Toen vroegen ze mij welke naam de batterij in de app had. Dat doorgegeven rond 12:30 uur en geen reactie meer.
Filmpje gemaakt van het probleem en maar in de chat opgestuurd. Batterij maar van de spanning en laat hem even eruit. Nu gaan de 1e van de spanning is, geeft mijn renewed batterij ineens de melding geen verbinding met P1 meter… dus p1 meter maar 10 seconden uit de meter, en nu werkt de renewed wel weer. Maar de updates ben ik zelf minder blij mee. Daarvoor heel lang geen problemen meer gehad. Iemand die hetzelfde al gehad heeft? Onderste kwart van de led strip rood knipperend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel28 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:21:
Na de update gisteravond is mijn eerste batterij (nieuwe vanaf maart) steeds in storing. Onderste kwart van de batterij knippert rood.
Contact gehad met home wizard verhaal uitgelegd en zeggen ga maar update…. Ja dat heb ik gedaan en nu krijg ik dit probleem. Oké reset hem maar. Ja ook al paar keer gedaan fout komt terug, maar app geeft aan alles oké.
Toen vroegen ze mij welke naam de batterij in de app had. Dat doorgegeven rond 12:30 uur en geen reactie meer.
Filmpje gemaakt van het probleem en maar in de chat opgestuurd. Batterij maar van de spanning en laat hem even eruit. Nu gaan de 1e van de spanning is, geeft mijn renewed batterij ineens de melding geen verbinding met P1 meter… dus p1 meter maar 10 seconden uit de meter, en nu werkt de renewed wel weer. Maar de updates ben ik zelf minder blij mee. Daarvoor heel lang geen problemen meer gehad. Iemand die hetzelfde al gehad heeft? Onderste kwart van de led strip rood knipperend.
Ben jij in staat om op de wifi router te bekijken of jouw batterij in de lijst staat van de devices welke gekoppeld zijn aan je wifi router

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:17:
[...]
Mijn primaire P1-meter die data aan HA levert zit direct aangesloten op mijn slimme meter. Dat betekent dat die verbinding niet afhankelijk is van wifi en,
Deze begrijp ik niet, of je je P1-meter direct in de slimme meter prikt of in een actieve splitter staat toch volledig los van Wifi? Of bedoel je dat die met een kabel je HA server in gaat? Dan begrijp ik het uiteraard wel, maar dan is dat handig om erbij te vermelden :)
Plus, als je switcht van P1-integratie moet je je Energy Dashboard aanpassen, en zit je tot in lengte van dagen met een "dooie" entiteit van je vorige P1-integratie. Dat dit niet netjes samen te voegen is vind ik een flinke tekortkoming van HA, maar dat terzijde.
Je kunt een helper aanmaken, bijv. "Virtuele P1-meter" en die 1 op 1 verwijzen naar de fysieke P1-meter. Vervang je ooit de fysieke P1-meter dan pas je de verwijzing aan en blijft alles behouden, mits je overal de Virtuele P1-meter hebt ingevoerd, ook bij je Energy Dashboard.
Als laatste, zou ik mijn P1-data niet afhankelijk willen maken van een apparaat wat, als het er op aankomt, een cloud-afhankelijkheid heeft. 100.0% lokaal = beter.
Eens, maar begrijp niet waarom je dit tegen mij zegt? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 29-07-2025 20:38 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:36:
Deze begrijp ik niet, of je je P1-meter direct in de slimme meter prikt of in een actieve splitter staat toch volledig los van Wifi?
Je schreef " afscheid nemen van je andere P1-meter?", dus daar dacht ik uit te halen dat je bedoelde om een "directe P1-aansluiting" te vervangen door de HW P1-meter. Functioneel kan dat prima, maar je introduceert dus wifi in de "meet-keten" als extra potentiele bron van storing.
Je kunt een helper aanmaken, bijv. "Virtuele P1-meter" en die 1 op 1 verwijzen naar de fysieke P1-meter. Vervang je ooit de fysieke P1-meter dan pas je de verwijzing aan en blijft alles behouden, mits je overal de Virtuele P1-meter hebt ingevoerd, ook bij je Energy Dashboard.
Dat werkt alleen als je dat vanaf dag 1 gedaan hebt, m.a.w. als je al rekening houdt met de tekortkoming in HA. Dat zullen niet heel veel gebruikers doen ;)
Eens, maar begrijp niet waarom je dit tegen mij zegt? :)
Was niet specifiek tegen jou, het is voor iedereen goed om zich dit te realiseren 8)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Alpha89 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:52:
okay apart... Vanochtend zie ik dat 1 van mijn 2 PiB's 1/4e van de LED strip oranje heeft. Aan de onderkant.

De App zegt dat alles goed is en niks aan de hand is... Heb de PiB uitgezet en opnieuw aangezet. Daarna ging deze gewoon weer vrolijk aan het werk. Maar volgende de App was ook niks mis met de PiB...

Ik kan trouwens niks vinden over een Oranje LED op 1/4e van de strip onderaan. Ook wazig dat de App verder niks zei... Ik heb de laatste firmware gisteren geïnstalleerd en nog nooit eerder een andere kleur gezien dan wit, paars of groen.
Ik heb hetzelfde met 1 vd PIBs.
Ook opnieuw opgestart.
In 4mnd nog nooit een oranje ledstrip gehad bij geen enkele vd 4 PIBs

[ Voor 4% gewijzigd door MartindM op 29-07-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p69Us2QjpVgcauzAT4QxDFvxu8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heWnURbHsF7At594ky4mQX7F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYZOq85OHpaKYCOngB262D38720=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9LHzauis9AW1qpHPiZmQlUk.jpg?f=fotoalbum_large

Start levering vanuit batterij en de P1 waarde
Het regelt keurig naar 0
Batterijen en P1 hebben de laatste beta software

[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 29-07-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
GL007 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:34:
[...]

Ben jij in staat om op de wifi router te bekijken of jouw batterij in de lijst staat van de devices welke gekoppeld zijn aan je wifi router
Ja ik ben in staat te kijken in mijn wifi router.
Heb alle IOT apparatuur op een vaste IP range gezet.
En in mijn router zijn ze “bedraad” verbonden.

Door de ziggo smart wifi pods. Die hebben volgens de modem een bedrade verbinding. 🥹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
MartindM schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:53:
[...]

Ik heb hetzelfde met 1 vd PIBs.
Ook opnieuw opgestart.
In 4mnd nog nooit een oranje ledstrip gehad bij geen enkele vd 4 PIBs
Ik heb dat ook sinds de update. Bij 1 van de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zefram66
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:00
De renewed PiB vliegen niet meer de winkel uit. Te dicht bij de uitgestelde juli levering? Of toch gewoon veel exemplaren beschikbaar 🤔

zefram66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:47
zefram66 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:34:
De renewed PiB vliegen niet meer de winkel uit. Te dicht bij de uitgestelde juli levering? Of gewoon veel exemplaren beschikbaar 🤔
Ik ben benieuwd, deze keer wel 1 kunnen bestellen.

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
De renewed PiB vliegen niet meer de winkel uit. Te dicht bij de uitgestelde juli levering? Of toch gewoon veel exemplaren beschikbaar 🤔
Of te veel mensen op vakantie...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste bestellingen zijn ondertussen een jaar terug. Nog een maand en dan is het een jaar geleden dat ik de eerste bestelde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:47
Misschien dat bij meer mensen de ogen opengaan en erachter komen dat er meer merken batterijen zijn die beter en voordeliger zijn?!? Dat €500 per kWh niet meer van deze tijd is, dat dat eerder rond de €300 momenteel zit? Er kunnen nog veel meer redenen zijn dan dat jij en ik opnoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:01
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:45:
De eerste bestellingen zijn ondertussen een jaar terug. Nog een maand en dan is het een jaar geleden dat ik de eerste bestelde.
Mijn eerste bestelde (niet meer in bezit) batterij was op 25 juni 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:01
Ik denk het, ik heb 2x een mail van HW gekregen met de vraag waarom ik mijn bestellingen mbt batterijen geannuleerd heb? 8)7 , met invulling van de mail kans maken op 100 euro. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pakhaas
Pakhaas schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:20:
Donderdag komt de batterij al! _/-\o_
De batterij komt vandaag zelfs al! Het kan snel gaan haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ONM

ONM

Kunnen jullie misschien verklaren waar die oplaadpiek vandaan komt ? De zon was nog niet op dus de enige verklaring is dat uit het net komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrQfn3BsWg-FwV8t0IFi9BF61tI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TWOSD3RqWz4046gIhM5s51ku.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

ONM schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:10:
Kunnen jullie misschien verklaren waar die oplaadpiek vandaan komt ? De zon was nog niet op dus de enige verklaring is dat uit het net komt.
[Afbeelding]
SOC Drift is de term die je zoekt, staat een stukje over in de TS :)

[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 30-07-2025 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[Afbeelding]
SOC correctie. De batterij is eerder verder ontladen dan had gemoeten, dat wordt hier gecorrigeerd.

En nee dat kan ook niet wachten tot de zon genoeg opwekt.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]
SOC correctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeqERRDF7NDnN9mrOo4OIf5zHtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6WvqzeD9QuaGUnhsBUlbx8lE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwtVqTtZFOZDjSyj-2wtgtkyFHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EVXRvbu1VBVPtpJMvi8ev76G.png?f=fotoalbum_large
Lekker strakke regeling. Het ziet er goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Is HW momenteel ook bezig om met de batterij te kunnen speculeren op de energiemarkt? Door bijv de batterij te laden bij een lage stroomprijs (of zelfs negatieve prijs) en dan terug het net op te duwen bij een hoge prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:15:
Is HW momenteel ook bezig om met de batterij te kunnen speculeren op de energiemarkt? Door bijv de batterij te laden bij een lage stroomprijs (of zelfs negatieve prijs) en dan terug het net op te duwen bij een hoge prijs.
Nope, en het past ook niet bij hun filosofie. (plus dat het een erg kleine batterij is). Dus ik denk ook niet dat dat in de toekomst gaat veranderen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daniel28 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:15:
[...]

Ja ik ben in staat te kijken in mijn wifi router.
Heb alle IOT apparatuur op een vaste IP range gezet.
En in mijn router zijn ze “bedraad” verbonden.

Door de ziggo smart wifi pods. Die hebben volgens de modem een bedrade verbinding. 🥹
Ze veranderen automatisch van frequentie. Dit is een doodsteek voor iot devices. Een mobiel of iPad of Android pads kunnen dat aan. Maar ik zie dat bij de batterijen en P1 het niet zitten. Ik had met ziggo voortdurend problemen en heb een AMPLIFI wifi router gekocht voor het Wifi gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:20
HW is wel bezig met het laden bij lage stroomprijs (bijv. als er veel wind staat in het najaar), maar terug leveren naar het NET zal nooit gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Catmandos schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:26:
[...]

HW is wel bezig met het laden bij lage stroomprijs (bijv. als er veel wind staat in het najaar), maar terug leveren naar het NET zal nooit gebeuren.
Oke dat is ook al heel mooi, want bijv in de winter zullen er dagen zijn dat ik mijn batterij niet helemaal vol krijg. Dan is het mooi dat hij gevuld wordt met goedkope stroom om zelf te gebruiken wanneer de stroomprijs duurder is.

[ Voor 25% gewijzigd door Pakhaas op 30-07-2025 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:08
En uitgesteld laden komt dat ook nog eens. Komt bijna geen nieuws van HW zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Ral23087 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:50:
Iets dergelijks kan alleen nu via HA of Homey. Door PIB in stand-by te houden en later naar “zero” modus te zetten.
(Of je bent handig met curl scripts via Linux)

Binnen de Homewizard app zal dit nog niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zet een Homey neer, En snorren maar.

https://community.homey.a...erij/139216?u=johan_bruyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je HA bijvoorbeeld hebt is dat al te realiseren. Hier laad ik de batterij op het moment op dat de stroom het goedkoopst is voor later gebruik (als de prijs duurder is). In de tussen liggende fase staat de batterij in de Stand-by modus. Ook in de periode voor het goedkoop opladen maak ik hier gebruik van. @JanHenk heeft een post gemaakt (zie TS) hoe je e.a. kunt integreren in HA. Ook Homey beschikt over mogelijkheden daarin.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 30-07-2025 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De eerste optie kan in HA en Homey. Of eigenlijk moet ik zeggen m.b.v. HA en Homey. Of je moet via de app op die tijdstippen Handmatig Laden kiezen.

Het laatste zal niet gebeuren. Persoonlijk vind ik het een gemiste kans als je een dynamisch contract hebt. Ik heb daar al genoeg posts over geschreven. Die zijn vast terug te zoeken. De 1 is er blij mee dat het niet komt voor de ander een teleurstelling. Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome.

Onderstaande ter bevestiging even van het beta topic gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlyYRvL8Ex7yUx1rboahVie76D4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoHDHYRbzbWVoDifim0SZF4q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adagio
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:11
Hoi, via de chat heb ik een afspraak gemaakt om mijn battertij met E444 en E443 meldingen om te ruilen. Via de mail krijg ik nu een bestelbevestiging en een nieuwe leveringsafspraak. Maar ik lees nergens iets over het ruilen/retourneren van de oude batterij. Hoe ging dat bij anderen? Zou ik nog een label moeten krijgen oid?

Agree to disagree... | Sort that one out!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:30
Voor echt handelen is de capaciteit van de batterij wat mij betreft te beperkt. Maar het idee spreekt me wel aan: ik zou de batterij graag tijdelijk pauzeren tijdens het laden van mijn auto, vooral in de goedkope uren. Met slechts vier zonnepanelen krijg ik de accu anders in de avond uren niet meer volgeladen. :)

(afgezien het onnodig energie en slijtage verlies is)
Een soort slider pauzeer de accu x aantal uren of wanneer afname <1000kWh

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pakhaas
Om 9:50 geleverd en om 10:00 uur stond de batterij al te draaien. :o

In de app zie ik dat hij 61 laadcycli heeft gehad. Dus dat is heel acceptabel lijkt mij

[ Voor 39% gewijzigd door Pakhaas op 30-07-2025 10:04 ]

Pagina: 1 ... 175 ... 212 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.