Knurt schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:26:
[...]
Voor de een speelt RTE denk ik sowieso meer een rol dan voor de ander.
De "sport" om hem terug te verdienen, is vooral een principe en waarschijnlijk voor de meesten hier geen financiële noodzaak. We zijn immers allemaal early adopters wat dit product betreft en betalen daarmee zeer waarschijnlijk ook (veel) meer dan dat je uiteindelijk zou kunnen betalen voor een dergelijk type accu. Toen ik dit ding in pre-order kocht bestond ie nog niet eens in het wild.
Early adopters betalen vaak de hoofdprijs als het gaat om kosten, kinderziekten etc. Dat zie je overal.
Opslag wordt steeds goedkoper en nieuwe technieken worden continu ontwikkeld.
1 kWh van de PiB kost nu 516 euro. Inmiddels zie je links en rechts dat de prijs van 1 kWh van plug & play accu's al onder de 400 of zelfs 300 euro kan liggen.
Als er maar genoeg concurrentie is dalen de prijzen vanzelf, kan mij niet voorstellen dat HW uiteindelijk niet meegaat in die trend want anders prijs je jezelf uiteindelijk uit die markt. Of jouw product moet dan net "iets" hebben dat anderen niet hebben hetgeen een iets hogere prijs rechtvaardigt.
Voor mij geldt dat RTE niet perse het verschil had uitgemaakt tussen wel of niet kopen of wel of niet terugverdienen. Meer dat ik een klein beetje teleurgesteld ben dat de RTE wel redelijk onderin de range van HW's eigen prognose zit.
Prognose was meen ik 70-88% volgens HW of zelfs ergens 75-88% genoemd.
En dat is ook de reden dat ik hoop dat die toch nog wat hoger komt te liggen door betere sturing/firmware of whatever. En als ik zelf nog iets kan doen in de manier van gebruiken om dat iets te verbeteren, vind ik dat de sport.
Maar ik denk dat iedereen hier ook wel beseft dat het Henk en Ingrid waarschijnlijk een worst zal wezen allemaal, zolang het maar werkt allemaal en ze er geen omkijken naar hebben

Eens, maar is het niet vreemd dat mensen een terugleverboete willen voorkomen omdat dat geld kost en daarna wel een thuisaccu met een gemiddeld hoge kostprijs per kWh aanschaffen, of een extra paneel gaan aanschaffen dat in de winter niets doet en RTE niet/minder belangrijk vinden? Of is het zo dat men het de energiemaatschappijen niet gunt en HomeWizard wel?

Blijft uiteindelijk wel dezelfde Euro die je uitgeeft toch? Zal wel een principekwestie zijn, maar ik zit er altijd zo in: Als principes geld gaan kosten is de vraag wie je er uiteindelijk het meeste mee raakt... Ik betaal graag meer voor bijv. iets dat minder slecht is voor het milieu - goed voor het milieu is eigenlijk nooit het geval - of beter is voor dierenwelzijn, maar gun ik HomeWizard of Zonneplan een Euro meer? Of bespaar ik die liever zelf? Dan bespaar ik die liever zelf door een hogere RTE en lagere kWh prijs.
Vergeet ook niet dat je vaak nóg beter en mooier NOM kunt draaien met meer opslag en meer vermogen, dus als je voor dezelfde Euro van beide meer hebt, bespaar je ook geld dat niet naar een energieleverancier is gegaan, maar in je eigen zak is blijven zitten.
Laatst 6x3 kWh bijgekocht voor 235 Euro/kWh, dat is minder dan de helft van de kosten per HomeWizard kWh, dan gaat de ROI toch echt een stuk sneller en dan wordt handelen met dynamische tarieven ook ineens eerder rendabel, waardoor je vaker winstgevende cycles kunt maken, en dat in een stroomversnelling komt. Ik vermoed dat HomeWizard niet anders kan dan op termijn in de LFP prijzenoorlog mee te gaan.
En voor de volledigheid: Ik doe het zelf ook niet per se voor de ROI, het is gewoon een prachtige hobby om mee bezig te zijn, alles zelf aan te sturen, nul op de meter te zien, etc. en ook een verslavende hobby, daarom probeer ik alles wel zo goedkoop mogelijk in te kopen.
Maar mensen die het doen om de terugleverboete te voorkomen zijn eigenlijk kosten van het een naar het ander aan het verschuiven, of zelfs nog slechter af. Doe je het echt voor de financiën, dan is de vraag of je het wel hebt doorgerekend of hoopt beter af te zijn door er een stapel bankbiljetten tegenaan te klappen en indirect waarschijnlijk zelfs duurder uit bent.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen