Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:07
Wat Tweakers zelf voor aanpassingen willen maken aan hun bezittingen vind ik allemaal helemaal prima en goed.

Wanneer Tweakers artikelen kopen, en vervolgens verzoeken naar de leverancier gaan sturen om aanpassingen te verzoeken opdat de Tweaker beter kan"tweaken", waar die leverancier zijn tijd hard nodig lijkt te hebben voor kwaliteitsmanagement op het product zonder die aanpassingen, dan vind ik dat wel een punt.

In mijn ogen hebben een aantal tweakers met de Homewizard pib de verkeerde keuze gemaakt, om wat voor reden dan ook, en verwachten ze nu dat de leverancier het product aanpast opdat het hen wel past. Ik zie de tijd die daarvoor genomen wordt liever gaan naar de klaarblijkelijke problemen met sensors etc. Het product lijkt nog verre van probleemloos te zijn zover.

Voor mij is het als een Mini Cooper kopen en dan gaan klagen bij de leverancier dat het ding slecht functioneert wanneer je gaat verhuizen. Of hij kan zorgen voor de nodige aanpassingen.

En als er dan al aanpassingen komen, laten die dan beschikbaar zijn voor alle gebruikers. Niet alleen mensen die gebruik maken van ha of homey etc.

Maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04:20
Devke schreef op maandag 23 juni 2025 @ 13:05:
[...]

Ik hem ook even moeten zoeken. Ik zie dat 6.0202 nooit als beta is uitgebracht.

6.0203 release notes:

[Afbeelding]
Dus hier zit nog niet de mogelijkheid in om de batterij in een bepaalde modus te zetten? (Bijvoorbeeld idle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-06 18:50
Bestelling van tweede batterij op 12 mei.
Vandaag uitstelmail: Het verwachte levermoment van jouw thuisbatterij is 2 tot 4 weken later.

DJI Mini 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Remco2001
Ik heb het al eens in het hele begin geschreven met de Feature Request. Gedurende de tijd dat iemand een PIB heeft kan het inzicht door ervaringen die opgedaan zijn met de PIB veranderd zijn. Het product staat thuis en wordt bloot gesteld aan de werkelijkheid in de gebruikersomgeving van die gebruiker. Men komt er dan soms achter dat bepaalde keuze's of verwachtingen dan net anders uitpakken. Lees de samenvatting maar eens terug die toen al aangegeven werd.

Nu kun je 2 dingen doen. Zet hem op marktplaatst. Je bent hem zo kwijt. Of maak je inzichten kenbaar aan de leverancier. Met de Feature Request is er voor gekozen dit zichtbaar te maken aan @HomeWizard_NL. Ik zie dat er een aantal elementen al worden opgepakt. Dit siert het bedrijf dan ook weer.

Ik noem:
- Handmatig kunnen laden;
- Batterij info op Energy Display;
- Laad en ontlaadmomenten zelf kunnen bepalen.

Inzichten kunnen veranderen. De ontwikkelingen zero_discharge only ontstaat al uit de beta testen. Daarnaast was het een belofte van HW om voor de winter ook iets te kunnen met dynamische tarieven. Dat lukt zo te lezen.

Ieder heeft ook zijn eigen aanschafredenen nog daarnaast. Meer verbruik eigen opwek, milieu, willen terugverdienen, combinaties en nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:43

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

ter info,
Ik probeer zojuist de p1 meter te voorzien van versie 6.0203 zonder dat de accu aangesloten is, dit lukt dus niet!

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elparia
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Apenkooi schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:06:
[...]

Dus hier zit nog niet de mogelijkheid in om de batterij in een bepaalde modus te zetten? (Bijvoorbeeld idle)
Jawel:

New in P1 Meter 6.0200

* We have added a /api/batteries API in the v2 API, which allows you read information about the Plug-In Battery control system and set the control mode. With this you can automate how and when your batteries are active. Read more about this in the documentation.

https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries/

[ Voor 5% gewijzigd door elparia op 23-06-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 15:11

Canis Lupus

Vosbot

Mijn achternaam is met een V, ik zal wel (bijna) als laatste een mail krijgen, net als vroeger op school 😜
(besteldatum 12 maart dus)

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wilmaas schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:11:
ter info,
Ik probeer zojuist de p1 meter te voorzien van versie 6.0203 zonder dat de accu aangesloten is, dit lukt dus niet!
Klopt. Is alleen mogelijk met batterijen. Vlgs mij staat er iets over in de TS. Zonee corrigeer me gerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wilmaas schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:11:
ter info,
De overgang naar de 6.xxx versie vind pas plaats bij het installeren van de 1e batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjamo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:01:
[...]

Wat Tweakers zelf voor aanpassingen willen maken aan hun bezittingen vind ik allemaal helemaal prima en goed.

Wanneer Tweakers artikelen kopen, en vervolgens verzoeken naar de leverancier gaan sturen om aanpassingen te verzoeken opdat de Tweaker beter kan"tweaken", waar die leverancier zijn tijd hard nodig lijkt te hebben voor kwaliteitsmanagement op het product zonder die aanpassingen, dan vind ik dat wel een punt.

In mijn ogen hebben een aantal tweakers met de Homewizard pib de verkeerde keuze gemaakt, om wat voor reden dan ook, en verwachten ze nu dat de leverancier het product aanpast opdat het hen wel past. Ik zie de tijd die daarvoor genomen wordt liever gaan naar de klaarblijkelijke problemen met sensors etc. Het product lijkt nog verre van probleemloos te zijn zover.

Voor mij is het als een Mini Cooper kopen en dan gaan klagen bij de leverancier dat het ding slecht functioneert wanneer je gaat verhuizen. Of hij kan zorgen voor de nodige aanpassingen.

En als er dan al aanpassingen komen, laten die dan beschikbaar zijn voor alle gebruikers. Niet alleen mensen die gebruik maken van ha of homey etc.

Maar dat is mijn mening.
Wil je dat ze getest beschikbaar zijn of wil je ook de probeer versie? Alles begint met testen. De leuke schil erom heen komt wel.

Daarnaast ga je tegen een software developer zeggen ga eens wat doen aan de communicatie? Daar is de marketing en support afdeling voor. Ieder heeft zijn taak. Je kunt niet heel HW de taak geven ga eens wat doen aan de communicatie bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Jammer van het uitstel in levering, maar goed moet maar positief denken: dan is mijn meterkast aangepast en de 3-fase zeker weten actief, dus mag ie lekker in z'n eigen groep losgaan ;) En die 60 euro komt mooi uit voor 2 verbruiksmeters.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:07
Devke schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:18:
[...]

Wil je dat ze getest beschikbaar zijn of wil je ook de probeer versie? Alles begint met testen. De leuke schil erom heen komt wel.

Daarnaast ga je tegen een software developer zeggen ga eens wat doen aan de communicatie? Daar is de marketing en support afdeling voor. Ieder heeft zijn taak. Je kunt niet heel HW de taak geven ga eens wat doen aan de communicatie bijvoorbeeld.
Ik zie niet hoe jouw reactie aansluit op wat ik zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Apenkooi schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:06:
[...]

Als je HA hebt zeker wel. In de app (nog) niet. Je kunt ook via een cmd opdracht dit realiseren. Curl commando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:33

EDB

Ook vandaag de 4 tot 6 weken uitstel mail ontvangen (besteld 13 maart). Heb ‘m zojuist via de chatbot geannuleerd met het verzoek de aanbetaling terug te betalen. Ben benieuwd of dat goed door is gekomen.
Nu even bedenken wat wijsheid is: wachten tot volgend jaar wanneer het einde van de saldering nadert of op zoek naar een alternatief.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:56:
@Devke iets aangepast en 2e batterij stap toegevoegd.

Hoe configureer je de batterij(en) in Home Assistant wanneer je bijvoorbeeld geen HA core update doet of kan doen. Elke batterij is vervolgens afzonderlijk van elkaar te zien.

[Afbeelding]

1# Stuur onderstaande via CMD naar het ip-adres van je batterij. Uiteraard even het ip aanpassen. Dit is een iets wat aangepaste curl die bij homewizard staat. Zelf kreeg ik namelijk een foutmelding; https://api-documentation.../#getting-started-with-v2 :+

[...]

Je krijgt nu {"error":"user:creation-not-enabled"}.

2# Druk 1x op de fysieke knop op de batterij (niet ingedrukt houden).
3# Voer nog een keer de curl uit in CMD.
4# Er zal nu een token aangemaakt worden die je nodig hebt. Zet deze even in kladblok.
5# Ga naar configuration.yaml die je kunt vinden in de Home Assistant folder en maak hier een
backup van. zet vervolgens de sensoren van Homewizard er in via kladblok die je in de onderstaande link (van Homewizard) kunt vinden https://gist.github.com/D...875f3e7eaada8bb667de6ce97
6# pas <IP_HERE> , <TOKEN_HERE> en <ID_OF_BATTERY> aan. Battery ID staat in je energy app.
7# Herstart Home Assistant en voila. _/-\o_
8# Mocht je meer batterijen hebben doe dan exact hetzelfde. Alleen bij stap 2# zet je alle gegevens onder rest: over zodat de 2e batterij ook zichtbaar word.
@Aardedraadje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:51
testmanager schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:16:
[...]

Ik had dit ook. Werd steeds erger. Toen maar een nieuwe P1 meter besteld en de oude vervangen: probleem opgelost!
Wel even mail sturen naar HW en vragen of ze je meethistorie willen koppelen aan je nieuwe P1 meter
Bedankt voor je reactie. Ja het lijkt mij bij ook steeds erger te worden. Echt frustrerend.
Ik kan wel zo een nieuwe P1 bestellen, maar dit is toch eigenlijk een soort van garantie?
Er wordt nergens gezegd dat met een oudere P1 versie het niet goed werkt?
Ik heb een mail gestuurd naar info@. Want op de chat reageren ze ook niet na meerdere keren gevraagd te hebben om een reactie. (mijn eerste chatbericht is van 6 dagen geleden ;w ) Communicatie is niet echt super bij HW ervaar ik. Ik hou jullie op de hoogte v/d ontwikkelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:43
Sjamo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Ik zie niet hoe jouw reactie aansluit op wat ik zeg.
Eerlijk gezegd vroeg ik mij dat ook gelijk af toen ik dat las , dacht ben wat suf hier in rijnstate , maar na 2x lezen snap ik reactie nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hortens9273
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-06 19:17
Bestelling derde batterij 17 maart, ook uitstel mail gehad met waardebon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:34
DCSBL schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Ja! En de bèta van Home Assistant komt komende woensdag al uit! Als je een goed back-upsysteem hebt (want bèta...), dan raad ik zeker aan om deze te installeren en mee te helpen met het testen van deze bèta, zeker omdat Home Assistant vanaf dat moment ook gebruik gaat maken van de v2 API op de P1-meter.
Op homey werkt de apiv2 prima. Ook komt de mode van de batterij komt goed binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

hanev001 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:14:
[...]

De overgang naar de 6.xxx versie vind pas plaats bij het installeren van de 1e batterij
Dat wist ik, staat nu versie 6.0112 op, even accu loos uit veiligheid overwegingen.

Dus ook als 6.xxx er op staat lukt het niet zonder aangesloten accu, niet erg, maar viel op.
Als deze week de wissel is geweest probeer ik het opnieuw ;)

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:26
Yihaaa schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:21:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ja het lijkt mij bij ook steeds erger te worden. Echt frustrerend.
Ik kan wel zo een nieuwe P1 bestellen, maar dit is toch eigenlijk een soort van garantie?
Ik heb een mail gestuurd naar info@. Want op de chat reageren ze ook niet na meerdere keren gevraagd te hebben om een reactie. (mijn eerste chatbericht is van 6 dagen geleden ;w ) Communicatie is niet echt super bij HW ervaar ik. Ik hou jullie op de hoogte v/d ontwikkelingen.
Qua garantie is dat een discussie waard.

Ik weet echter wel dat ik er toen gek van werd dat het zo roekeloos werkte.
En er kwamen zonnige dagen aan.
En de ongeduldige ik wilde uitsluiten waar het aan ligt (zal ook wel mijn beroeps-deformatie als tester zijn ;-) Dus gewoon maar een nieuwe besteld voor die paar tientjes.

Dag later al binnen en toen ging het stukken beter (liep nog wel tegen een accu-hardware probleem aan) Achteraf gezien die investering wel waard, voor mijn gemoedsrust. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wilmaas schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:25:
[...]

Dat wist ik, staat nu versie 6.0112 op, even accu loos uit veiligheid overwegingen.

Dus ook als 6.xxx er op staat lukt het niet zonder aangesloten accu, niet erg, maar viel op.
Als deze week de wissel is geweest probeer is het opnieuw ;)
Ok dat is wat anders. Dat zou wel eens een bugje kunnen zijn. Misschien een goed idee omdat aan HW te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-06 15:38
Canis Lupus schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:11:
Mijn achternaam is met een V, ik zal wel (bijna) als laatste een mail krijgen, net als vroeger op school 😜
Reken er maar niet op, mijn achternaam start met de 'W' en ik had 'm net al binnen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:38

Wailing_Banshee

You're Next

Mijn achternaam is met een W en ik heb zelfs later besteld en heb het mailtje... Dus zoals iemand anders al zei, geen nieuws is goed nieuws?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
testmanager schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:28:
[...]

Qua garantie is dat een discussie waard.

Ik weet echter wel dat ik er toen gek van werd dat het zo roekeloos werkte.
En er kwamen zonnige dagen aan.
En de ongeduldige ik wilde uitsluiten waar het aan ligt (zal ook wel mijn beroeps-deformatie als tester zijn ;-) Dus gewoon maar een nieuwe besteld voor die paar tientjes.

Dag later al binnen en toen ging het stukken beter (liep nog wel tegen een accu-hardware probleem aan) Achteraf gezien die investering wel waard, voor mijn gemoedsrust. ;-)
Het was handiger geweest dat ze de nieuwe versie van P1 direct bij de batterij hadden meeverkocht. Dan kon je de oude P1 de oude laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Maar dat is mijn mening.
en @ivo1969 De suggestie wordt gewekt dat enkele tweakers een verkeerde keus maken of lijken te maken en de leverancier daarop in gaat om het product naar wens aan te passen, Ik zie het als product ontwikkeling en ik kan me ook niet voorstellen dat HW op basis van een paar tweakers uren / dagen / weken code gaat zitten kloppen alleen voor deze paar tweakers. Dan heb ik het nog maar niet over elle lange testprocedures etc.

Daarnaast heeft het product hier en daar nog wat issues. Verliezen p1 verbindingen als voorbeeld. Is het niet zo dat deze issues aangepakt zijn in de nieuwe p1 versie? Ja dus. De boel zou nu stabieler moeten draaien. Dit is niet alleen in het belang van een paar tweakers toch? Volgens mij in het belang van alle batterij bezitters.

Communicatie. Ja onvoldoende. Maar daar kun je de software developer niet op aanspreken in het bedrijf als je met klanten contact onderhoud. Ga je deze medewerkers dan niets laten doen? Het is niet of of wat je kunt doen maar en en vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Remco2001 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:25:
[...]

Ook met terugleverboetes die nu ingesteld zijn.
Volgens m'n eigen kladberekening lag de terugverdientijd op ruwweg 10-15 jaar als je puur en alleen rekent op de fictieve waarde van de terugleverboete.
Van de Vandebron originele terugleverboete prijzen uitgaande. Daar is m'n 3 jarig contract op gebaseerd.

Ik zat op 21 euro per maand aan terugleverboete. (iets meer dan 2000kWh per jaar teruglevering aan het net)
Dat is 252 euro per jaar.
Door de accu zak ik waarschijnlijk terug naar 12,50 per maand, wat dus 150 euro per jaar is.
Ik zit momenteel, sinds 1 Januari 2025, op 517kWh teruglevering aan het net. Met wat mazzel zal ik door de thuisbatterij zelfs onder de 1000 kWh uitkomen per jaar (maar we zijn halverwege zomer...) wat uit komt op 4 euro per maand boete, dus 48 euro per jaar boete.

Dat betekend dat ik een theoretische terugverdientijd op de boete alleen al, heb van:
252 - 48 = 204 = 7 jaar (1400 / 204) in het beste geval.
252 - 150 = 102 = 14 jaar (1400 / 102) in het meest waarschijnlijke geval.

En ja, in m'n contract wordt nog wel gesaldeerd ook, dus de panelen uitzetten om onder de boete staffel vandaan te komen is in dit geval ongunstig. ;)

Maar goed, is het om het even. Veel nieuwe energie aanbiedingen leggen de terugleverboetes al een stuk lager omdat de saldering verdwijnt, dus dat kan ook nog een hele andere berekening worden qua teruglevertijd...

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
elparia schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:11:
[...]

Jawel:

New in P1 Meter 6.0200

* We have added a /api/batteries API in the v2 API, which allows you read information about the Plug-In Battery control system and set the control mode. With this you can automate how and when your batteries are active. Read more about this in the documentation.

https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries/
Tof, ga ik zo even aan de knutsel. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
Devke schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:20:
[...]

Als je HA hebt zeker wel. In de app (nog) niet. Je kunt ook via een cmd opdracht dit realiseren. Curl commando.
Hier draait Homey. Maar daar kan het ook mee. Het was wachten totdat Homewizard de firmware door zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

hanev001 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:29:
[...]

Ok dat is wat anders. Dat zou wel eens een bugje kunnen zijn. Misschien een goed idee omdat aan HW te melden.
Ik wacht wel even... als het na de accu wissel wel lukt is het prima, als ik de release notes bekijk maakt het voor nu niet veel uit. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

Apenkooi schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:45:
[...]
Hier draait Homey. Maar daar kan het ook mee. Het was wachten totdat Homewizard de firmware door zette.
Homewizard app voor Homey versie 3.6.34 staat live en zou de gedocumenteerde modi moeten ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:33
testmanager schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:59:
[...]

Nee, je moet even een mailtje sturen naar info@ho met verzoek je data over te zetten. Kan een weekje duren, maar komt goed!
Bedoel je info@homewizard.nl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Devke schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:41:
[...]

en @ivo1969 De suggestie wordt gewekt dat enkele tweakers een verkeerde keus maken of lijken te maken en de leverancier daarop in gaat om het product naar wens aan te passen, Ik zie het als product ontwikkeling en ik kan me ook niet voorstellen dat HW op basis van een paar tweakers uren / dagen / weken code gaat zitten kloppen alleen voor deze paar tweakers. Dan heb ik het nog maar niet over elle lange testprocedures etc.

Daarnaast heeft het product hier en daar nog wat issues. Verliezen p1 verbindingen als voorbeeld. Is het niet zo dat deze issues aangepakt zijn in de nieuwe p1 versie? Ja dus. De boel zou nu stabieler moeten draaien. Dit is niet alleen in het belang van een paar tweakers toch? Volgens mij in het belang van alle batterij bezitters.

Communicatie. Ja onvoldoende. Maar daar kun je de software developer niet op aanspreken in het bedrijf als je met klanten contact onderhoud. Ga je deze medewerkers dan niets laten doen? Het is niet of of wat je kunt doen maar en en vaak.
Weet je het schijnt soms anders gelezen te worden als een reactie hier gegeven wordt, met als gevolg dat de moderator een bericht weer eens verwijderd , hoe en waarom??
Maar goed momenteel heb ik ff wat anders aan mijn hoofd maar lijkt mij dat er soms gewoon naast elkaar getokkeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
DCSBL schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:35:
[...]

Ja! En de bèta van Home Assistant komt komende woensdag al uit! Als je een goed back-upsysteem hebt (want bèta...), dan raad ik zeker aan om deze te installeren en mee te helpen met het testen van deze bèta, zeker omdat Home Assistant vanaf dat moment ook gebruik gaat maken van de v2 API op de P1-meter.
Een andere vraag kan de linker as aanduiding van de SOC niet verwijderd worden. Dan loopt de grafiek van de batterij verticaal in de pas met de andere grafieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Met 6 weken vertraging zou ik hem bijna precies voor de periode krijgen dat ik geen kWh per week het net op zet :X

Blij dat ik nog op tijd was voor de renewed :D (Die werkt hier als een zonnetje... dat zou de zon overigens ook mogen doen vandaag ;) )

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klassieker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:21
Diaantje71 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:54:
[...]

Bedoel je info@homewizard.nl ?
Persoonlijk heb ik een aantal keren contact gehad met support@homewizard.nl

Dat werkte snel en goed.

Dat overzetten P1 data lijkt me daar ook thuis te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
ArthurMorgan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:02:
Met 6 weken vertraging zou ik hem bijna precies voor de periode krijgen dat ik geen kWh per week het net op zet :X

Blij dat ik nog op tijd was voor de renewed :D (Die werkt hier als een zonnetje... dat zou de zon overigens ook mogen doen vandaag ;) )
Zou er ook geen enkel probleem mee hebben om een renewed te ontvangen, mits goed getest en oké bevonden.

De prijs ga ik niet over lopen...... Het voordeel zit hem (mijn inziens) dat je niet hoeft te wachten.

In de automobiel business heb ik vroeger wel meegemaakt dat 🚙🚗🛻🚐 een of twee prijsverhogingen kregen in de tijd dat ze een half jaar (of langer) in bestelling stonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apenkooi
Tebbie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:49:
[...]

Homewizard app voor Homey versie 3.6.34 staat live en zou de gedocumenteerde modi moeten ondersteunen.
Het draait al. *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYMUFSXDADCwJYM4g6sdunTYd0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tEwVLAIFdGt9j7bTzvAmZDjC.png?f=fotoalbum_large

Is wel met een omalader dus het schiet niet echt op. Maar in de auto batterij dumpen heb ik meer aan dan de omvormer terug schroeven.

Voor de gene die denken hé dat is handig. Ik heb een Neutrik PowerCon setje aan een 2.5mm² verlengsnoer en direct aan de lader gezet. Dan kan de stekker gewoon door de brievenbus. :)

https://www.neutrik.com/en/product/nac3f-true1-l
https://www.neutrik.com/en/product/nac3m-true1-l

(mag je in Europa 16A overheen jagen dus niks aan de hand)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:12
Devke schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:59:
[...]

Dit wat je noemt is inderdaad alleen via HA / Homey te zien. Deze teleurstelling of wens om het wel te zien is bij de feature request aangegeven ook door andere tweakers. Voor nu kun je er niets mee. Wellicht automatiseren? Als beide batterijen een SoC > 50% hebben dan zet vaatwasser aan? Ik probeer maar even mee te denken voor een workaround.
Een beetje omslachtiger, maar in het menu apparaten de PIB’s aanklikken en dan kun je het laadpercentage per batterij wel zien. Maar blijft behelpen, hier geen HA en Homey.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
AtlAntA schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:00:
Besteld op 26 mei, verwachtte levermaand zou augustus zijn:

Een update over je Plug-In Battery.

Wauw! De belangstelling voor onze Plug-In Battery is overweldigend. Sinds de aankondiging is de vraag veel groter dan we vooraf hadden durven dromen. Dat vinden we natuurlijk fantastisch! Tegelijkertijd vraagt de productie en levering daardoor iets meer tijd dan verwacht…

De levering van jouw Plug-In Battery is iets vertraagd. Het verwachte levermoment van jouw thuisbatterij is 2 tot 4 weken later. We werken er natuurlijk hard aan om alles zo snel en soepel mogelijk bij je thuis te krijgen
Ik heb vandaag dezelfde mail ontvangen, met dien verstande dat er in mijn mail werd gesproken van 4-6 weken vertraging.
Besteld begin april, met boodschap levering juli. Dan hoop je begin juli, aangewakkerd door de wat kortere levertijd in april/mei. Je vreest eind juli.
Maar met deze boodschap wordt het eerder half september of nog later.
Feitelijk is dan het nut van de derde batterij voor mij tot maart volgend jaar al nihil geworden, want juist in de “heat of summer” vreet mijn koelmachine van de wijnopslag de huidige twee PiB’s voor 0400 uur al leeg. Dat is in september voorbij en zullen de twee batterijen weer >80% van nachtverbruik kunnen afdekken.
Ik vraag me dus af of ik nu maar zal annuleren en pas volgend jaar weer een derde overweeg.
Of een “regenerated” als die er weer zijn.
Maar dan dringt zich de vraag op: hoe bevallen die?
Van de mensen die een regenerated batterij hebben aangeschaft, geen issues, problemen (afgezien van de FW fout in de eerste serie enkele weken geleden)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klassieker
@EVfan

Lees ik het nou goed???
Is om 04:00 uur jouw 🍷🍷🍷 opslag al leeg? 🙄😉

Of wil ik het zelf zo graag lezen..... 😂

[ Voor 31% gewijzigd door Klassieker op 23-06-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:11

Remco2001

Ehm, ok...

Devke schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:11:
@Remco2001
Ik heb het al eens in het hele begin geschreven met de Feature Request. Gedurende de tijd dat iemand een PIB heeft kan het inzicht door ervaringen die opgedaan zijn met de PIB veranderd zijn. Het product staat thuis en wordt bloot gesteld aan de werkelijkheid in de gebruikersomgeving van die gebruiker. Men komt er dan soms achter dat bepaalde keuze's of verwachtingen dan net anders uitpakken. Lees de samenvatting maar eens terug die toen al aangegeven werd.

Nu kun je 2 dingen doen. Zet hem op marktplaatst. Je bent hem zo kwijt. Of maak je inzichten kenbaar aan de leverancier. Met de Feature Request is er voor gekozen dit zichtbaar te maken aan @HomeWizard_NL. Ik zie dat er een aantal elementen al worden opgepakt. Dit siert het bedrijf dan ook weer.

Ik noem:
- Handmatig kunnen laden;
- Batterij info op Energy Display;
- Laad en ontlaadmomenten zelf kunnen bepalen.

Inzichten kunnen veranderen. De ontwikkelingen zero_discharge only ontstaat al uit de beta testen. Daarnaast was het een belofte van HW om voor de winter ook iets te kunnen met dynamische tarieven. Dat lukt zo te lezen.

Ieder heeft ook zijn eigen aanschafredenen nog daarnaast. Meer verbruik eigen opwek, milieu, willen terugverdienen, combinaties en nog veel meer.
Ik reageerde enkel op de optie om een “to_empty” mode te integreren. De rest van de nieuwe integraties juich ik (persoonlijk) dan ook toe. Standby mode bijvoorbeeld was ook het eerste waar ik op hoopte, zodat de autolader niet de batterij direct leeg trekt.

Zojuist is ook bevestigd op github, dat een “to_empty” mode er niet gaat komen, omdat dat het doel (zoveel mogelijk eigen verbruik) voorbij gaat. Maar ook al besluiten ze later anders; ik heb mijn mening er in ieder geval over laten horen (en dat doe ik niet vaak). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

LongTimeAgo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:42:
[...]

Volgens m'n eigen kladberekening lag de terugverdientijd op ruwweg 10-15 jaar als je puur en alleen rekent op de fictieve waarde van de terugleverboete.
Van de Vandebron originele terugleverboete prijzen uitgaande. Daar is m'n 3 jarig contract op gebaseerd.

Ik zat op 21 euro per maand aan terugleverboete. (iets meer dan 2000kWh per jaar teruglevering aan het net)
Dat is 252 euro per jaar.
Door de accu zak ik waarschijnlijk terug naar 12,50 per maand, wat dus 150 euro per jaar is.
Ik zit momenteel, sinds 1 Januari 2025, op 517kWh teruglevering aan het net. Met wat mazzel zal ik door de thuisbatterij zelfs onder de 1000 kWh uitkomen per jaar (maar we zijn halverwege zomer...) wat uit komt op 4 euro per maand boete, dus 48 euro per jaar boete.

Dat betekend dat ik een theoretische terugverdientijd op de boete alleen al, heb van:
252 - 48 = 204 = 7 jaar (1400 / 204) in het beste geval.
252 - 150 = 102 = 14 jaar (1400 / 102) in het meest waarschijnlijke geval.

En ja, in m'n contract wordt nog wel gesaldeerd ook, dus de panelen uitzetten om onder de boete staffel vandaan te komen is in dit geval ongunstig. ;)

Maar goed, is het om het even. Veel nieuwe energie aanbiedingen leggen de terugleverboetes al een stuk lager omdat de saldering verdwijnt, dus dat kan ook nog een hele andere berekening worden qua teruglevertijd...
Mooi dat je dat voor jezelf berekent hebt. Hopelijk klopt het allemaal voor je of pakt het nog positiever uit. Voor mij is het niet relevant, daar ik ze daarvoor niet aangeschaft heb. Maar wellicht hebben velen hier iets aan, om ze toch over de streep te trekken (of juist het voorlopig uit te stellen/niet aan te beginnen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Remco2001 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:42:
[...]

Ik reageerde enkel op de optie om een “to_empty” mode te integreren. De rest van de nieuwe integraties juich ik (persoonlijk) dan ook toe. Standby mode bijvoorbeeld was ook het eerste waar ik op hoopte, zodat de autolader niet de batterij direct leeg trekt.

Zojuist is ook bevestigd op github, dat een “to_empty” mode er niet gaat komen, omdat dat het doel (zoveel mogelijk eigen verbruik) voorbij gaat. Maar ook al besluiten ze later anders; ik heb mijn mening er in ieder geval over laten horen (en dat doe ik niet vaak). :)
Ah oke. Persoonlijk vind ik dit een gemiste kans om meerdere redenen die ik al eerder benoemd heb in het topic. Nogmaals leeg dumpen hoeft niet. RTE verbeteren wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Yihaaa schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:21:
[...]

Ik verwacht morgen ook een nieuwe p1-meter, want ik had ook o.a. last van wegvallende p1-verbindingen naar de PIB (sinds de koppeling van PIB 3 en 4 en problemen met NOM.

Ik rapporteer hier als ik morgen er meer over kan vertellen of de nieuwe p1-meter verbetering heeft gebracht.

[ Voor 3% gewijzigd door Remco2001 op 23-06-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Joh, we hebben zo toch mooie functies? Je kan de batterij z’n kunstje laten doen, in idle zetten, of geforceerd laden. Alle slimmigheden kan je mooi met Homey of Home Assistant maken. Idle bij het laden werkt hier dus ondertussen. Nu nog even broeden op uitgesteld laden. En later geforceerd laden bij laagste tarief en geen voldoende zon verwachting. Voor dat laatste draait hier op Homey Solcast en forecast solar een tijdje mee. Kijken wat ik daarmee kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Klassieker schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:41:
@EVfan

Lees het nou goed???
Is om 04:00 uur jouw 🍷🍷🍷 opslag al leeg? 🙄😉

Of wil ik het zelf zo graag lezen..... 😂
Ja dat lees je goed, als je tenmiste de PIB’s bedoelt. De wijnopslag gaat nog jaren mee. :)
Vanaf 1900-2000 uur leveren de batterijen aan het huis, en dat redden ze tot 0400 uur. Dan zijn beiden 0% of daaromtrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23-06 19:51
Devke schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:29:
Ik ga hem toch eens posten. De laatste paar dagen hebben jullie al wel posten hiervan gezien. Even voor een compleet beeld. Ik pak eerst maar een stukje van het traject.

Batterij -> aangesloten via zijn stekker op een HW Energy Socket -> Geaard WCD

Ik heb de kWh standen van de batterij en van de Energy Socket bij start laden opgeschreven. Laden gaat op vol vermogen. Resultaat:

[Afbeelding]

Een verwaarloosbaar verschil tussen de socket en de batterij.

Ontladen:

[Afbeelding]

Een verschil van ruim 3%. Het ontladen gebeurd op verschillende vermogens.

Als ik de MID gecertificeerde kWh erbij betrek wordt het verschil met die meter nog groter. Doe ik even niet om eerst dit maar helder te krijgen. Batterij, stekker in een Energy Socket en dat Energy Socket gaat in een geaard WCD.

Waar komt dit verschil vandaan? Volgens HW meten we input en output aan de stekker kant. Er zit verder niets tussen batterij en WCD. Alleen de socket.

Wat heb ik al gedaan:

- Andere energie socket gepakt. Geen verschil
- Socket omgedraaid, geen verschil
- Vol vermogen ontladen even. Dan geeft de socket 793 Wh aan de batterij 800 W. Dan is het verschil dus minder dan 1%.
- Mopperen (ook al gedaan ;-P)

Het gaat ergens mis in mijn beleving bij ontladen, gezien laden maar 0,10% verschil is en bij max ontladen het verschil ook onder de 1% is. Wie wordt er onnauwkeurig. De PIB? De Socket? Spoiler, meet ik met de HW MID kWh meter op de groep zelf (zonder andere verbruikers) dan loopt het verschil tussen PIB en meter zelfs op naar ruim 5%.

Veroorzaakt door een SW update? Ik ga deze ook maar eens melden bij HW. Ik pak bewust al een heel kort stukje in het meet traject om veel al uit te sluiten.

Wat was nu de trigger hiervoor? De RTE die de kwh meter meet ik een stuk lager dan de batterij RTE meting. Ik wil dat kunnen verklaren / begrijpen.
Ik heb ook eens een test gedaan. Daarvoor 2 HW energie sockets aangeschaft, want die had ik niet. Bij mij is bij het laden geen verschil tussen wat de batterij opgeeft. Bij ontladen is er een verschil van 5%. Batterijen geven aan 2,0 kwh, de energie sockets geven aan 1,9 kwh. Dat is een verschil van 5% t.o.v. de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:00

Aardedraadje

Met kabelschoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha nee. Ging over die curl commando's. Maar ik zie dat je Homey al zover hebt. Lekker 💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Olie_B_Bommel schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:11:
[...]

Ik heb ook eens een test gedaan. Daarvoor 2 HW energie sockets aangeschaft, want die had ik niet. Bij mij is bij het laden geen verschil tussen wat de batterij opgeeft. Bij ontladen is er een verschil van 5%. Batterijen geven aan 2,0 kwh, de energie sockets geven aan 1,9 kwh. Dat is een verschil van 5% t.o.v. de batterijen.
Dat percentage zie ik hier ook op de MID kWh meter. Laden is verwaarloosbaar. Ontladen dat verschil. Het ontlaadvermogen speelt hier een belangrijke factor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco2001 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:54:
[...]

Ik verwacht morgen ook een nieuwe p1-meter, want ik had ook o.a. last van wegvallende p1-verbindingen naar de PIB (sinds de koppeling van PIB 3 en 4 en problemen met NOM.

Ik rapporteer hier als ik morgen er meer over kan vertellen of de nieuwe p1-meter verbetering heeft gebracht.
Mooie kans om de nieuwe p1 firmware te testen op je oude P1. Werkt het nu wel beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
[...]

Dus eigenlijk een nog lagere RTE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23-06 19:51
Klassieker schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:28:
[...]

Ja dat zou een nog lagere RTE geven. Ik zal het een tijdJe monitoren en dan de RTE vergelijken met de RTE van de batterijen. Die zit bij mij op ongeveer 74%. Als ik nu kijk, maar dan zijn de batterijen vol, en je moet eigenlijk kijken als ze leeg zijn. Dan zit 1 batterij (de oudste) op 72,65% en de andere op 74,13%. Dat is gemiddeld voor de 2 op 73,39%. Maar als de batterijen leeg zijn, dan is de RTE dus hoger. Voor de oudste gisteren 74,3% en voor de andere 75,3%.
Nou boeit mij die RTE niet zoveel zolang ik geen net afname heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 23-06-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05:55
[...]

Maar dat is mijn mening.
Daar heb je zeker een punt.
Een voorbeeld (volledig off topic hier).

Ik heb een elektriche kinderquad aangeschaft en een Stihl benzine grasmaaier.
Met redelijk wat slijpen, snijden, lassen, sleutelen, wat elektronica en natuurlijk wat programmeren; is dit nu een op afstand bestuurbare ruwterrein grasmaaier geworden.
Uiteraard met videoverbinding om uit de luiestoel te kunnen besturen (ik ben allergisch voor vers gemaaid gras :'( ).

Zo "scharrel" je wat zaken bij elkaar, past dat aan om te worden wat je voor ogen hebt. :)

Dat is toch een beetje het idee van Tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:30

TWKterry

Master Mariner

Die updates van de P1 en battery gaan automagisch neem ik aan?
Heb nog geen email gehad over updates en heb nu 6.0112 en 1.0106.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

TWKterry schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:05:
Die updates van de P1 en battery gaan automagisch neem ik aan?
Heb nog geen email gehad over updates en heb nu 6.0112 en 1.0106.
Ja automagisch. Wordt verspreid bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
Updates gaan automatisch, maar niet perse gelijktijdig.

Bij mij was gisteren 1 PIB voorzien van de laatste software, de andere 2 nog niet (die heb ik zelf gestart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Devke schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:28:
[...]

Mooie kans om de nieuwe p1 firmware te testen op je oude P1. Werkt het nu wel beter?
Had 6.0203 er al in de beta erop staan. Bedenk nu ineens dat het ook de firmware van de p1-meter kan zijn, die issues is gaan geven. Dat was ook precies de dag (do 12-6-25) dat ik de P1 niet meer NOM kon houden. Zit daar dan een bug in? Heeft het iets te maken met de verandering in de schakelmomenten?

[ Voor 8% gewijzigd door Remco2001 op 23-06-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cr0vcHdfLRNcaCkyoEWT0Jg07Rg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k9B19MfHnAG7540srSlTrj6k.png?f=fotoalbum_large
Rendement batterij en achter de socket
Verschil. 1,6%

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco2001 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:21:
[...]

Had 6.0203 er al in de beta erop staan. Bedenk nu ineens dat het ook de firmware van de p1-meter kan zijn, die issues is gaan geven. Dat was ook precies de dag (do 12-6-25) dat ik de P1 niet meer NOM kon houden. Zit daar dan een bug in? Heeft het iets te maken met de verandering in de schakelmomenten?
Ik denk dat je 6.0201 bedoeld. De versie die je noemt is vandaag pas uitgekomen. Die was ook niet als beta beschikbaar. Is direct uitgerold. Je zou het kunnen testen of het wat uitmaakt. Ik denk een mooie kans. Baat het niet dan...... de nieuwe is toch al onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Devke schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:29:
[...]

Ik denk dat je 6.0201 bedoeld. De versie die je noemt is vandaag pas uitgekomen. Die was ook niet als beta beschikbaar. Is direct uitgerold. Je zou het kunnen testen of het wat uitmaakt. Ik denk een mooie kans. Baat het niet dan...... de nieuwe is toch al onderweg.
Devke schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:35:
P1 meter beta versie 6.0203 is uitgebracht. De notes hierbij zijn :

[Afbeelding]

Versie 6.0202 is niet als beta uitgebracht.
Ik lees toch echt dat 6.0203 er eerst als beta was of mis ik nu iets en zie ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Remco2001 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:33:
[...]

[...]

Ik lees toch echt dat 6.0203 er eerst als beta was of mis ik nu iets en zie ik iets verkeerd?
Beta versie is nu released

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:44
Gaat mij niet om die 60 euro maar toch. De eerste bestellers kregen ook 60 euro compensatie. Wij die in okt. bestelden en de batterij in maart verwachte maar pas in mei geleverd kregen helemaal niets. En nu deze groep weer wel…..

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

GL007 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:35:
[...]

Beta versier is nu gereleased
Precies, dat begreep ik ja. Maar er is toch niks veranderd vanuit de beta 6.0203 naar de defintieve 6.0203?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Remco2001 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:39:
[...]

Precies, dat begreep ik ja. Maar er is toch niks veranderd vanuit de beta 6.0203 naar de defintieve 6.0203?
Ik merkt geen verschil de beta versie werkte al perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

GL007 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:41:
[...]

Ik merkt geen verschil de beta versie werkte al perfect
Ik weet dus ook niet of het aan de 6.0203 firmwareupdate heeft gelegen of dat het iets anders is. Morgen in ieder geval maar eens kijken dus met m’n nieuwe p1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Remco2001 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:33:
[...]

[...]

My bad. Je hebt gelijk. Ik neem een weekje vakantie :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Devke schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:47:
[...]

Daar geniet ik momenteel al van (daarom ook alle tijd om te discussiëren hier). :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:34
EDB schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:20:
Ook vandaag de 4 tot 6 weken uitstel mail ontvangen (besteld 13 maart). Heb ‘m zojuist via de chatbot geannuleerd met het verzoek de aanbetaling terug te betalen. Ben benieuwd of dat goed door is gekomen.
Nu even bedenken wat wijsheid is: wachten tot volgend jaar wanneer het einde van de saldering nadert of op zoek naar een alternatief.
Grappig heb ook men bestelling geannuleerd, maar leverproblemen hebben er wel meer op dit moment alleen marstek ofzo niet maar die vertrouw ik niet zo, kost de helft en heeft al 3 versies in korte tijd maar ook dat is niet uniek.
Kijk zelf naar Zendure SolarFlow 2400 AC maar nog niet gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GL007
Devke schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:47:
[...]

Versie is released

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsTjzCZ-RTe9b6C8vgqBk77I6LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91ZJ8v2dKiIJeXxPPm5oYfnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a70_b6Im5mtXs7IGlrIuX6AWpbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dn6NEpNtuyvnkl6SX6G84QGH.jpg?f=fotoalbum_large

Ga het allemaal maar regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
@Canis Lupus
Mijn achternaam begint ook met een V, maar had vanmorgen om 0800 uur al de uitstelmail. Besteld begin april, oorspronkelijk levering juli, nu naar september vrees ik.
Misschien heb je mazzel. In de spam gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
Ik zie de laatste dagen wel dat de 3 PIB's tot nul ontladen alvorens weer (bij gelegenheid) te gaan laden.
De 3 PIB's maken deel uit van een systeem met ook 3x Victron MP2 (32kWh) en dat ging al een paar weken behoorlijk goed.
Lees; soms was er enig(nauwelijks) over en weer laden. Maar de PIB's gingen nooit tot "nul". En dat gebuerd de laatste dagen wel.
Ik kan de vinger er nog niet precies opleggen, maar zou het te maken kunnen heben met de laatste update van de HW-pib's?
In de instellingen van het Victron systeem is er niets veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toni Tweakers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:20
EVfan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:21:
[...]

@Canis Lupus
Mijn achternaam begint ook met een V, maar had vanmorgen om 0800 uur al de uitstelmail. Besteld begin april, oorspronkelijk levering juli, nu naar september vrees ik.
Misschien heb je mazzel. In de spam gekeken?
Voorlopig net als mij en @GL007 nog de mazzel dat we nog geen uitstel-email gehad hebben. Wij wachten nog op de betaallink ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Klassieker schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:28:
[...]

Ook hiervoor geldt dat je langer moet meten en het niet op 1 meting kunt baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:27
[...]

1.95 kWh => 2.0 kWh
1.94 kWh => 1.9 kWh

Dan wordt het verschil al een stuk kleiner: 0.5%.

Het kan ook dit zijn:
2.04 kWh => 2.0 kWh
1.85 kWh => 1.9 kWh

Dat is 9.5% verschil!

Dus wat is het nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
Vale Ouwe schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:58:
[...]

Daar heb je zeker een punt.
Een voorbeeld (volledig off topic hier).

Ik heb een elektriche kinderquad aangeschaft en een Stihl benzine grasmaaier.
Met redelijk wat slijpen, snijden, lassen, sleutelen, wat elektronica en natuurlijk wat programmeren; is dit nu een op afstand bestuurbare ruwterrein grasmaaier geworden.
Uiteraard met videoverbinding om uit de luiestoel te kunnen besturen (ik ben allergisch voor vers gemaaid gras :'( ).

Zo "scharrel" je wat zaken bij elkaar, past dat aan om te worden wat je voor ogen hebt. :)

Dat is toch een beetje het idee van Tweaken.
Ik noem het meer "Engineering".
Een soort "Drone", maar dan op het vasteland. 😉

Gaaf, zulk soort dingen. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GL007
Rendement berekeningen in homey
We hebben een batterij die heeft import en export energie teller aan boord.
De batterij is via een test energy socket aangesloten en heeft ook een import en export energie teller.

Voor de liefhebber
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIvxR2JGGrC3OCsxRAahyfzgTcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGKr5FcqMC8fwXRGjwKowa8d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9Iq3QcJU6P4o6nNOQFwqyQ7drM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7tNCVOjdU3Sswu7v8z2ZDDG.jpg?f=fotoalbum_large

Het verschil tussen test en batterij is de afwijking.
Dit zijn 2 flows die om 7:00 worden uitgevoerd. De afrondingen moeten iets later gebeuren.

[ Voor 115% gewijzigd door GL007 op 23-06-2025 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:55
CP1977 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:05:
[...]

Grappig heb ook men bestelling geannuleerd, maar leverproblemen hebben er wel meer op dit moment alleen marstek ofzo niet maar die vertrouw ik niet zo, kost de helft en heeft al 3 versies in korte tijd maar ook dat is niet uniek.
Kijk zelf naar Zendure SolarFlow 2400 AC maar nog niet gekozen.
Ik lees beide topics al paar weken niet meer maar toevallig vandaag weer even gelezen. De marstek doet sinds versie 151 wat je verwachten mag. RTE is 2% hoger dan de homewizard pib. Al heeft de PIB er 400 kwh opzitten en de marstek nog maar 200 kwh. Ik heb dus beide baterijen draaien en ben met beide tevreden. Als je wil handelen zit je met de marstek beter. De homewizard reageert iets sneller op kleinere belastingen. Ik gebruik de marstek voor de grotere verbruikers en de homewizard voor de nacht.

12 maart besteld, 18 juni 2 weken mail ontvangen.
Dit is mijn 2e HW PiB.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris96 op 23-06-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJRN
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:40
Vanmiddag de P1 geupdate naar 6.0203.
Eerste uren leek alles prima.
Echter vanaf het moment dat de zon minder gaf dan nodig in huis en de PiB mocht bijspringen, is de PiB de verbinding met de P1 verloren, P1 knippert groen.
PowerCycle van de P1 heeft niet geholpen: knippert groen en PiB krijgt geen verbinding.
Na een re-connect van de PiB regelt deze weer, met de opmerking dat de PiB nog moet syncen met het net.
Syncen duurde ca. 10 minuten. alles werkt weer OK maar ring op de P1 blijft groen knipperen. Da's niet helemaal zoals t hoort maar, alles werkt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
DJRN schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:40:
Vanmiddag de P1 geupdate naar 6.0203.
Eerste uren leek alles prima.
Echter vanaf het moment dat de zon minder gaf dan nodig in huis en de PiB mocht bijspringen, is de PiB de verbinding met de P1 verloren, P1 knippert groen.
PowerCycle van de P1 heeft niet geholpen: knippert groen en PiB krijgt geen verbinding.
Na een re-connect van de PiB regelt deze weer, met de opmerking dat de PiB nog moet syncen met het net.
Syncen duurde ca. 10 minuten. alles werkt weer OK maar ring op de P1 blijft groen knipperen. Da's niet helemaal zoals t hoort maar, alles werkt .
Dat groen knipperen gebeurt hier soms ook. Of je p1 meter een halve minuut uit de slimme meter en dan weer in de slimme meter, of als je dat nog niet hebt gedaan externe usb voeding er bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:34
Chris96 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:15:
[...]. Ik heb dus beide baterijen draaien en ben met beide tevreden.
Stuur je die beide aan met een HW P1 dongle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:55
pizzapieter schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:59:
[...]

Stuur je die beide aan met een HW P1 dongle?
De HW PiB stuur direct aan via de HW P1 dongle.

Echter haal ik via home assistant de P1 ook op en draai in home assistant een shelly emulator die iemand van de community gemaakt heeft om vervolgens de p1 waardes beschikbaar te stellen voor de marstek. Werkt feilloos. Evenals ee CT003 die meegeleverd wordt met de marstek.

En sinds vorige week draai ik een modbus dongle op een esp32 wat volledige controle over de batterij en sensoren geeft echter alleen nog voor sensoren.

Beide batterijen hebben voor en nadelen. Ik zie hier veel dat mensen van de HW PiB dingen verwachten die wellicht nooit naar het plaform gaan komen. Het doel was een simpele PiB en dat is gelukt en komende maanden zal de software beter worden.

De software van de marstek was in het begin horror. Sinds v151 werkt het NOM uitstekend op 1 fase of alle 3. Zowel met 1,2 of 3 batterijen afhankelijk van wat je insteld. Problemen met verbindingen blijven al kent de HW PiB die ook. Ervaar zelf bij beide geen issue op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzapieter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:34
Ik hoor al dat het combineren van een HW met een Maestro niet helemaal plug-and-play is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
pizzapieter schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:34:
Ik hoor al dat het combineren van een HW met een Maestro niet helemaal plug-and-play is
Geen enkele batterijen zijn goed te combineren als ze niet van uit dezelfde controller gestuurd worden.

Als er 2 controllers zijn, kunnen ze elkaar gaan tegen werken en krijg je een jojo effect. Hou het dus bij 1 merk indien je plug and play wil.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soudie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:00
Mail gehad van Homewizard. Levering is vertraagd.....
Besteld: 18 maart
Levertijdvak: juli
vertraagd met: 4-6 weken....... Helaas......

Wel een waardecheck ven EUR 60,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:50
Men zegt dat de vertragingen zijn wegens de populariteit maar de cynist in mij denkt dat dit meer komt omdat ze nieuwe voorraad moeten gebruiken voor de vele omruilingen.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GL007
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yvtyr8ARO036_jIHsnSiTzZFkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RF6HGVDDbveyFcCC0k0FU2Hx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P81o_n9l-6FzxoL4BL6oyAQgtck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iN4DJou9K3Kmmc7FmXFjP5dE.png?f=fotoalbum_large

Batterij draait als zonnetje. Rendement is mooi constant. Dit is een prima product. Nou nog de tweede batterij .
Het aantal schakelen valt aardig mee. De software regelt het prima. Houden zo.

[ Voor 4% gewijzigd door GL007 op 24-06-2025 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
AtlAntA schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:50:
Men zegt dat de vertragingen zijn wegens de populariteit maar de cynist in mij denkt dat dit meer komt omdat ze nieuwe voorraad moeten gebruiken voor de vele omruilingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyrOKOczfbeCYpiUlsFVjDwewmg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ft7u9sDIKcKr5o2RWQsHK8vQ.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 145 146 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.