Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:37
MichielFRL schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:52:
[...]

Is 50% niet te weinig?
Hier staan de WiFi verbindingen op 100%
Hmmm..... De afgelopen 2 jaar (zonder HW accu's) heeft de P1 (voor zover ik me daar bewust van ben) prima gedraaid op 44%.
Ik zie in de wifi-router logs ook echt wel een continue verbinding, dus ik weet "voor-heel-ver-in-de-negentig-procent" zeker dat het niet aan de Wifi ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 00:09
Niemand de batterij recent ontvangen? Blijft interessant voor degene die nog zit te wachten om in de gaten te houden hoever ze met leveren inmiddels zijn. Uiteraard wil iedereen, ik ook, zijn batterij dus graag aangeven als je hem hebt ontvangen en wanneer die besteld was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PureCode schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:38:
Niemand de batterij recent ontvangen? Blijft interessant voor degene die nog zit te wachten om in de gaten te houden hoever ze met leveren inmiddels zijn. Uiteraard wil iedereen, ik ook, zijn batterij dus graag aangeven als je hem hebt ontvangen en wanneer die besteld was.
Het lijkt echt in batches te gaan. Dan een hele poos stilte en dan in een keer met grote stappen door de wachtlijst heen, en dan weer stilte.

Als ik goed opgelet heb lijkt er ongeveer een batch per maand te komen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PureCode schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:38:
Dit moet eigenlijk niet nodig zijn.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:01:
[...]

Dat heb ik net even geprobeerd, dat wordt niet mooi. Ongeveer de helft van de afbeeldingen werden bij mij in Word zwarte blokken.
Op iPad gaat het in Page het goed. Ik werk met Safari als web browser. Standaard Apple software.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:49
LV1 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:16:
[...]

De tekst en plaatjes selecteren en dan afdrukken als PDF
Bedankt voor de tip, dit is de oplossing en alles is zichtbaar. :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magicstar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:26
Even een korte check hier of mensen dit ook hebben. De afgelopen maand is het 2x voorgekomen dat de batterij op een willekeurig percentage blijft hangen en Inactief meldt. Alles in de app werkt, zowel de batterij als de P1 meter zijn verbonden en geven data door maar er wordt geen NOM gedraaid. Tot nog toe is een korte reset (draaiknop) genoeg om alles weer aan te krijgen maar ga het ook wel even melden bij HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

magicstar schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:26:
Even een korte check hier of mensen dit ook hebben. De afgelopen maand is het 2x voorgekomen dat de batterij op een willekeurig percentage blijft hangen en Inactief meldt. Alles in de app werkt, zowel de batterij als de P1 meter zijn verbonden en geven data door maar er wordt geen NOM gedraaid. Tot nog toe is een korte reset (draaiknop) genoeg om alles weer aan te krijgen maar ga het ook wel even melden bij HW
Zelf niet zien gebeuren maar het is hier in het topic vaker voorbij gekomen ja. Lijkt alsof de batterij ergens in blijft hangen dan. Zou met firmware opgelost moeten kunnen worden maar ik heb nog niet het idee dat HW een oplossing in de pijplijn heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManS-H schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:56:
[...]

Vraagje, ik het ook mogelijk om de TS als document te downloaden? Ik gebruik voor Tweakers meer de PC dan de telefoon.
CTRL P voor windows. Dan kun je de pagina opslaan als PDF. Houdt er wel rekening mee dat je dan ook een aantal reacties daaronder nog ziet. Je slaat in principe de webpagina op. Anders word het knippen en plakken in Word ofzo.

Ik zie dat je de tips al gehad hebt. Soms moet je even verder lezen en dan pas op iets antwoorden zegt de gek tegen zichzelf. >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 05-06-2025 11:41 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Meter + PiB komen nu toch online in de app. Dus wellicht nuttige info voor mensen die hun PiB ook van internet afschermen:
  • Als je het spul weer toelaat op het internet, duurt het enige tijd voordat dat weer werkt.
  • Ik weet op dit moment nog niet of alleen wachten genoeg was geweest, of dat het powercyclen van de PiB, meter en/of router ook nodig was. Dat is een test voor de volgende keer :)
  • Ik weet ook niet of bv alleen de P1-meter op internet laten voldoende was, of alleen de PiB, of beide. Ook een experiment voor de volgende keer.
  • De app vertoont geen historische data van de periode dat het spul niet bij internet kon. Er wordt dus geen meetdata gebufferd - althans, de app laat dat niet zien ;) Ik weet dat mijn SolarEdge omvormer dat wel doet, als die een tijdje geen internet geeft buffert die een tijdje (ik weet niet hoe lang) meetdata die dan later weer naar de cloud gaat als de verbinding hersteld is.
Hoe dan ook, mijn PiB heeft geen errors. Vandaag nog niet van die gekke uitval van ontladen gezien, en ook geen hoge spanningspieken op het net gezien (maar die zag ik ook niet toen het gekke gedrag wel voorkwam, dus tsja).

Hoe dan ook, hij mag nog even de rest van de dag aan internet ruiken, kijken of ik zo'n event live kan observeren, maar vanavond gaan ze weer achter slot en grendel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyD
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18-09 11:53
HW thuisbatterij draait nu bijna 2 weken, geen issues, ca. 8 cycli gemaakt. Verbonden met KPN V12 modem die in de huiskamer staat.
Batterij staat op de overloop op zolder, geen verbindingsproblemen (ca. 86% dekking geeft de batterij aan).
P1-dongle hangt in de meterkast aangesloten op de HW splitter met externe voeding. Verder is op de splitter de Raspberry Pi aangesloten met P1-monitor software. Draait allemaal zonder enige problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-09 21:41
testmanager schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 22:57:
Nu 3 batterijen. Eerlijk gezegd (nog) géén idee welke accu op welke fase(subgroep) staat aangesloten. (hoe ga ik dat analyseren, welke groep/schakelautomaat op welke fase zit, zonder een elektriciën dit te moeten laten uitzoeken?

Ik heb zojuist in de grafiek de uitsplitsing gezien van welke fase wat verbruikt. Eerder stond dat uit en zag ik dat per saldo toch vaak iets van het net werd gedownload terwijl de batterij genoeg had om te uploaden naar mijn huis.

Kan dit efficiënter door elk van de 3 accu's op een eigen fase/groep te zetten?
Ik las eerder wel dat HW dit zelf efficient probeert te managen, maar wellicht toch niet helemaal?
Wat wil je precies weten/bereiken?

Als het goed is probeert de HW-batterij het importeren van elektriciteit zoveel mogelijk te voorkomen, maar dat hangt niet alleen af van of er nog lading in je batterijen zit, maar ook van het maximale vermogen dan de batterijen kunnen leveren. Standaard is dat 800W, in totaal, ook al heb je drie batterijen. Wil je meer, (met drie batterijen maximaal 3x800=2400W), dan moet je ze ontgrendelen, maar dat 'mag' alleen als ze op een eigen, aparte groep zitten. Technisch kan je ook ontgrendelen zonder aparte groep, maar dan neem je wel een zeker risico.

Met één aparte groep met daarop je drie batterijen, zitten ze allemaal op dezelfde fase, en zal je zien dat er op die fase wordt teruggeleverd, terwijl op andere fasen wordt geïmporteerd. HW zorgt er automatisch voor dat het opgeteld over de fasen 0 is. Het heeft voor je energierekening geen toegevoegde waarde om de batterijen over verschillende fasen te verdelen.

Als je dan nog steeds wilt weten welke WCD op welke groep zit, dan kan je inderdaad met een lamp door het huis lopen, maar ik zou dat dan wel andersom doen, dus steeds één groep uit, en kijken welke WCD's niet meer werken.

En als je alleen wilt weten welke WCD op welke fase zit kan je ook een grote verbruiker aanzetten (bijvoorbeeld een elektrische verwarming, strijkijzer of stofzuiger), en in de live weergave van de HW-app kijken op welke fase je de piek ziet verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 00:09
magicstar schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:26:
Dat heb ik nu 3 keer gehad. Echter waren bij mij de lampjes op de batterij ook uit. Verder zei de app dat alles oke was. Uit/Aan is dan de oplossing idd. Ik moet het nog melden bij HW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:46
winwiz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:27:
Vanaf verleden week vrijdag de eerste E442 melding met de tweede batterij. Na een reset ging het weer een paar uur goed. Uiteindelijk zondag een melding gedaan via WiZi. Vandaag antwoord en morgen de ruiling. Kortom netjes geregeld vind ik.
Zeker netjes, maar wat ik mij nou echt wel afvraag, hoe gaat het zijn na de 2 jaar, dan zal iedereen dus €300+ moeten neerleggen voor een vervanging, gaat nog een hoop gedoe geven in dit topic als de 2 jaar voorbij is ben ik bang, krijg je dan wederom 2 jaar garantie nadat hij vervangen is, geldt dat ook voor de ruilingen van nu? Gaat de 2 jaar opnieuw in, of wordt er gerekend vanaf de 1ste moment dat je het kocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:03
Catdogsf schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:46:
[...]

Zeker netjes, maar wat ik mij nou echt wel afvraag, hoe gaat het zijn na de 2 jaar, dan zal iedereen dus €300+ moeten neerleggen voor een vervanging, gaat nog een hoop gedoe geven in dit topic als de 2 jaar voorbij is ben ik bang, krijg je dan wederom 2 jaar garantie nadat hij vervangen is, geldt dat ook voor de ruilingen van nu? Gaat de 2 jaar opnieuw in, of wordt er gerekend vanaf de 1ste moment dat je het kocht.
Je hebt natuurlijk je 2 jaar garantie en daarna coulance. Ik vind dat ze daar echt wel aan voldoen door €329 te rekenen daarna tot 7 jaar (of 4000 cycli)

Inmiddels is de batterij vervangen en staat de vervangende alweer te snorren.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:31

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

PureCode schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:44:
[...]

Dat heb ik nu 3 keer gehad. Echter waren bij mij de lampjes op de batterij ook uit. Verder zei de app dat alles oke was. Uit/Aan is dan de oplossing idd. Ik moet het nog melden bij HW.
@magicstar
Ik heb zojuist de mededeling gehad dat het probleem bekend is bij HomeWizard, het team werkt aan een fix!
De update zou in de nabije toekomst uitgebracht moeten worden.

Het uitschakelen van de aardlekschakelaar (hele groep en fase) is bijna een week niet meer voorgekomen.

Verbruik na installatie de laatste 2 weken van 70 KWh naar minder dan 7 KWh, terug-leveren bijna100 KWh minder.

RTE 73,5 %

Op wat kinderziektes na toch wel een succes dus.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dutchgrover
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 14:20
Mocht je een dymanisch energiecontract hebben? Ik heb voor April en Mei gedetailleerd uitgerekend wat mijn plug in battery financieel heeft opgeleverd. Spoiler: bijna niets.

Uitgangspunten:
  • Ik heb een dynamisch energie contract bij Tibber
  • Ik heb 1 plug in accu geinstalleerd en gebruik hem nu ca 3 maanden.
  • Ik heb 3000 Wp aan zonnepanelen, pal zuid en gebruik ongeveer evenveel elektriciteit als ik opwek.
  • De accu in ingesteld op nul modus en ik laat hem zelfstandig zijn werk doen.
  • Dat doet hij overigens prima. De accu was simpel in no time te installeren en heeft sinds die tijd steeds prima gefunctioneerd. Zodra er stroom over is en er teruggeleverd gaat worden begint de accu te laden en omgekeerd zodra er stroom uit het net nodig is gaat de accu ontladen totdat hij leeg is. Dat werkt prima waardoor ik meer opgewekte zonneenergie zelf verbruik.
Hoe bereken ik de financiele opbrengst
  • Ik download alle verbruiksdata en beursprijzen per kwartier / uur naar een spreadsheet. Hier komt de data van mijn zonnepanelen (solaredge), P1 meter, plug in battery en de beursprijzen bij elkaar. Fijn om te kunnen zien dat mijn maandafrekening van tibber op een cent afronding na klopt.
  • Ik kan per maand optellen hoeveel energie er in gegaan is (laden) en hoeveel er uitgehaald is (ontladen)
  • Het elektrisch rendement (RTE, round trip efficiency) ligt bij mij rond de 72 procent. Dat betekent dat van elke kWh die je er instopt je maar 720 Wh netto terugkrijgt.
  • Ik bereken de laadkosten van de accu door per prijsperiode (nu 1 uur, later 1 kwartier) de geladen energie (kWh) te vermenigvuldigen met de beursprijs van dat moment (incl toeslagen en btw). Zonder accu zou dat het bedrag zijn dat ik krijg voor terugleveren aan Tibber
  • Ik bereken de opbrengst van het ontladen van de accu door per prijsperiode de ontladen energie (kWh) te vermenigvuldigen met de beursprijs van dat moment (incl toeslagen en btw). Zonder de accu zou dat het bedrag zijn dat ik moet betalen voor de stroom van Tibber.
  • Ik ga ervan uit dat ik mijn verbruik kan salderen.
  • Omdat de elektriciteits beursprijs bij het laden van de accu (veel zonne-energie) vaak lager is dan bij ontladen (weinig zonne-energie) kun je hier wat aan verdienen. Omdat ik over een laadcyclus ca 28% energie kwijt raak moet het prijsverschil groot genoeg zijn om dit verlies te kunnen compenseren
  • Ik heb geen rekening gehouden met afschrijving van de accu. Je zou de afschrijving van de accu / kWh kunnen bepalen door de aanschafkosten de delen door de gespecificeerde minimale levensduur (6000 cycli). Dat is ca 10 ct / kWh.
Resultaat voor April en Mei
maanddagenAccu importAccu exportAccu rendementAccu CycliAverage €/kWh accu import (excl toesl, btw)Average €/kWh accu export (excl toesl, btw)Kosten laden (import) (incl toesl, btw)Opbrengst ontladen (export) (incl toesl, btw)Accu saldo financieel
[kWh][kWh][%] [€/kWh excl][€/kWh excl][€ incl][€ incl][€ incl]
April '2543086,18162,79672,90%34,9€ 0,0329€ 0,0984€ 16,15€ -16,75€ -0,60
Mei '2553192,27466,63772,20%37,4€ 0,0200€ 0,0913€ 15,85€ -17,19€ -1,34
  • De gemiddelde beursprijs bij het laden van de accu is inderdaad lager dan bij het ontladen van de accu. Het prijsverschil schommelt zo rond de 6-7 cent / kWh.
  • Het lukt maar net om het elektrisch verlies te compenseren met in april een opbrengst € -0,60 en in mei een opbrengst van € -1,34 (opbrengst is in mijn spreadsheet negatief)
  • Als de saldering stopt wordt het laden van de accu met overtollige zonnestroom goedkoper. Hier krijg je dan geen energiebelasting meer voor terug bij teruglevering aan het net (ca 12 ct / kWh). Laadkosten april: € 5,56 , mei: € 4,52, dit geeft dan een opbrengst voor april: € -11,18 en voor mei: € -12,67. Dit gaat in de buurt komen van een terugverdientijd van ca. 10 jaar.
  • Er zijn nog mogelijkheden om de financiele opbrengst te vergroten door te laden op het moment dat de stroomprijs het laatste is en te ontladen als de prijs het hoogste is. Nu gaat de accu laden zodra er zonnenergie overschot is in huis terwijl dat rond het middaguur vaak beter is. Ontladen kan het beste rond 18 uur wanneer de stroomprijs het hoogste is.
  • Ik ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn over een heel jaar gemeten. In de wintermaanden zal de opbrengst wel lager zijn.
  • Ik heb de accu gekocht in de wetenschap dat de opbrengst waarschijnlijk niet op zou wegen tegen de aanschaf van de accu. Ik vind het leuk om meer eigen zonnestroom te gebruiken. Als ik me gerealiseerd had dat de opbrengst zo laag zou zijn had ik de aanschaf waarschijnlijk uitgesteld maar ik heb er nu in ieder geval al wat van opgestoken.
Het lijkt me leuk om met home assistant te proberen de opbrengst nog wat te vergroten. Ik heb inmiddels al de beta software. Is er al een how to beschikbaar hoe de modus van de accu aan te sturen met HA? Ik ben geen goede programmeur maar met wat trial en error kom ik meestal een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Dutchgrover schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:53:
Mocht je een dymanisch energiecontract hebben? Ik heb voor April en Mei gedetailleerd uitgerekend wat mijn plug in battery financieel heeft opgeleverd. Spoiler: bijna niets.

Uitgangspunten:
  • Ik heb 3000 Wp aan zonnepanelen, pal zuid en gebruik ongeveer evenveel elektriciteit als ik opwek.
  • Dat doet hij overigens prima. De accu was simpel in no time te installeren en heeft sinds die tijd steeds prima gefunctioneerd. Zodra er stroom over is en er teruggeleverd gaat worden begint de accu te laden en omgekeerd zodra er stroom uit het net nodig is gaat de accu ontladen totdat hij leeg is. Dat werkt prima waardoor ik meer opgewekte zonneenergie zelf verbruik.
  • Ik download alle verbruiksdata en beursprijzen per kwartier / uur naar een spreadsheet. Hier komt de data van mijn zonnepanelen (solaredge), P1 meter, plug in battery en de beursprijzen bij elkaar. Fijn om te kunnen zien dat mijn maandafrekening van tibber op een cent afronding na klopt.
  • Ik kan per maand optellen hoeveel energie er in gegaan is (laden) en hoeveel er uitgehaald is (ontladen)
  • Het elektrisch rendement (RTE, round trip efficiency) ligt bij mij rond de 72 procent. Dat betekent dat van elke kWh die je er instopt je maar 720 Wh netto terugkrijgt.
  • Ik bereken de laadkosten van de accu door per prijsperiode (nu 1 uur, later 1 kwartier) de geladen energie (kWh) te vermenigvuldigen met de beursprijs van dat moment (incl toeslagen en btw). Zonder accu zou dat het bedrag zijn dat ik krijg voor terugleveren aan Tibber
  • Ik bereken de opbrengst van het ontladen van de accu door per prijsperiode de ontladen energie (kWh) te vermenigvuldigen met de beursprijs van dat moment (incl toeslagen en btw). Zonder de accu zou dat het bedrag zijn dat ik moet betalen voor de stroom van Tibber.
  • Omdat de elektriciteits beursprijs bij het laden van de accu (veel zonne-energie) vaak lager is dan bij ontladen (weinig zonne-energie) kun je hier wat aan verdienen. Omdat ik over een laadcyclus ca 28% energie kwijt raak moet het prijsverschil groot genoeg zijn om dit verlies te kunnen compenseren
  • Ik heb geen rekening gehouden met afschrijving van de accu. Je zou de afschrijving van de accu / kWh kunnen bepalen door de aanschafkosten de delen door de gespecificeerde minimale levensduur (6000 cycli). Dat is ca 10 ct / kWh.
maanddagenAccu importAccu exportAccu rendementAccu CycliAverage €/kWh accu import (excl toesl, btw)Average €/kWh accu export (excl toesl, btw)Kosten laden (import) (incl toesl, btw)Opbrengst ontladen (export) (incl toesl, btw)Accu saldo financieel
  • De gemiddelde beursprijs bij het laden van de accu is inderdaad lager dan bij het ontladen van de accu. Het prijsverschil schommelt zo rond de 6-7 cent / kWh.
  • Het lukt maar net om het elektrisch verlies te compenseren met in april een opbrengst € -0,60 en in mei een opbrengst van € -1,34 (opbrengst is in mijn spreadsheet negatief)
  • Als de saldering stopt wordt het laden van de accu met overtollige zonnestroom goedkoper. Hier krijg je dan geen energiebelasting meer voor terug bij teruglevering aan het net (ca 12 ct / kWh). Laadkosten april: € 5,56 , mei: € 4,52, dit geeft dan een opbrengst voor april: € -11,18 en voor mei: € -12,67. Dit gaat in de buurt komen van een terugverdientijd van ca. 10 jaar.
  • Er zijn nog mogelijkheden om de financiele opbrengst te vergroten door te laden op het moment dat de stroomprijs het laatste is en te ontladen als de prijs het hoogste is. Nu gaat de accu laden zodra er zonnenergie overschot is in huis terwijl dat rond het middaguur vaak beter is. Ontladen kan het beste rond 18 uur wanneer de stroomprijs het hoogste is.
  • Ik ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn over een heel jaar gemeten. In de wintermaanden zal de opbrengst wel lager zijn.
  • Ik heb de accu gekocht in de wetenschap dat de opbrengst waarschijnlijk niet op zou wegen tegen de aanschaf van de accu. Ik vind het leuk om meer eigen zonnestroom te gebruiken. Als ik me gerealiseerd had dat de opbrengst zo laag zou zijn had ik de aanschaf waarschijnlijk uitgesteld maar ik heb er nu in ieder geval al wat van opgestoken.
Het lijkt me leuk om met home assistant te proberen de opbrengst nog wat te vergroten. Ik heb inmiddels al de beta software. Is er al een how to beschikbaar hoe de modus van de accu aan te sturen met HA? Ik ben geen goede programmeur maar met wat trial en error kom ik meestal een heel eind.
Ik ben met hetzelfde bezig als jij. Ik hou bij hoe duur de energie is die de accu in gaat. Als de spreiding in prijs hoog genoeg is, gebruik ik die energie pas weer. Daarvoor gebruik ik Home Assistant en de nieuwe beta om hem in standby te forceren. Op het goedkoopste moment forceer ik hem tot opladen, als ik verwacht dat de nodige spreiding gehaald wordt. Pas als de prijs hoog genoeg is en de panelen niet meer genoeg opwekken, mag de batterij ontladen.

Hiermee zit ik financieel op een klein plusje maar het is centenwerk. Dit komt deels door de RTE en deels omdat ik de slijtage van de accucycli omreken en deze prijs in de benodigde spreiding meereken.

De accu mag dus pas ontladen wanneer dat me het volgende bedrag bespaart of meer: Inkoopprijs / 0,75 (RTE) + 0,086 (Afschrijving per kWh)

Het is de afgelopen week raar weer. Veel wind, weinig zon. De spreiding is niet erg groot. De accu staat dus vooral niks te doen hier. Hooguit 's ochtends en 's avonds even een piekje afvangen. Opladen heb ik een aantal dagen geleden gedaan tegen 11ct/kWh, dat heeft me iets van 50ct gekost. Ondertussen weer leeg en tot nu toe hebben de accu's me deze week iets maar dan een euro bespaard. Dat heeft me dus totaal iets van 50ct opgeleverd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
Ik bereken de laadkosten van de accu door per prijsperiode (nu 1 uur, later 1 kwartier) de geladen energie (kWh) te vermenigvuldigen met de beursprijs van dat moment (incl toeslagen en btw).
Deze snap ik niet, waarom laad je niet op met je gratis!!!! zonne-energie surplus?
Dat is toch de hele opzet vd batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

bixobie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:13:
[...]

Deze snap ik niet, waarom laad je niet op met je gratis!!!! zonne-energie surplus?
Bij een dynamisch contract heb je geen terugleverboetes. Door het salderen ben je financieel gezien beter uit om je zonnestroom direct te verbruiken en anders het net op te laten gaan ipv een kwart ervan te verliezen als gevolg van de RTE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Vanuit het grid ben je absoluut die kwart kwijt... ik snap dit echt niet. Klinkt heel onlogisch.
Zonnestroom direct zelf verbruik is precies wat je doet als je het in je batterij stopt. Mis je dan 25%, who cares? Het is gratis... 25% van gratis is nul.

[ Voor 8% gewijzigd door bixobie op 05-06-2025 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

bixobie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:30:
Vanuit het grid ben je absoluut die kwart kwijt... ik snap dit echt niet. Klinkt heel onlogisch.
Zonnestroom direct zelf verbruik is precies wat je doet als je het in je batterij stopt. Mis je dan 25%, who cares? Het is gratis... 25% van gratis is nul.
Die zonnestroom is dus niet gratis. Het kan me geld opleveren als het het net opgaat. Met terugleverboetes is dat anders, maar die heb je bij dynamisch dus niet.

Het levert me minder op als ik daarvan later maar driekwart kan gebruiken en dus een kwart extra moet inkopen. Daar gaat het om. Dus ja die zonnestroom gaat de batterij in, maar alleen als die me weinig oplevert met de dynamische tarieven.

En zijn die tarieven erg laag of zelfs negatief, dan vul ik die zonnestroom aan met stroom uit het net om de batterij weer vol te krijgen.

Die RTE verdien je terug door pas weer te ontladen als de spreiding goed is.

[ Voor 4% gewijzigd door Aardedraadje op 05-06-2025 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bixobie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:30:
De veel gemaakte denkfout. 1 kWh opwek is niet gratis. Terugleveren levert namelijk ook iets op.

Bij een dynamisch contract zet je de PIB anders in. Op de goedkope uren laden (dan is er vaak al genoeg zon / wind anders zijn de uren niet goedkoop). Op de duurdere uren NOM draaien (avond en nacht). Alles daar tussen qua opwek terug leveren aan het net.

In de goedkope uren is er overschot. Dan zet ik en ik lees mede tweakers de batterij in de laadstand. Net support. In de dure uren blijf ik terugleveren met de opwek van de panelen. Net support. Daar tussen in, nom.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uitgangspunten:
Ik heb je post wat vluchtig gelezen maar ik ga hem nog ff doorspitten >:) . Je kunt een iets positievere wending geven aan de boel. Laden uitstellen tot de goedkkopere uren. Terugleveren op de duurdere momenten (je opwek). Ik denk dat wij bijna een identieke setting hebben. Kom er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:06:
[...]

Ik ben met hetzelfde bezig als jij. Ik hou bij hoe duur de energie is die de accu in gaat. Als de spreiding in prijs hoog genoeg is, gebruik ik die energie pas weer. Daarvoor gebruik ik Home Assistant en de nieuwe beta om hem in standby te forceren. Op het goedkoopste moment forceer ik hem tot opladen, als ik verwacht dat de nodige spreiding gehaald wordt. Pas als de prijs hoog genoeg is en de panelen niet meer genoeg opwekken, mag de batterij ontladen.

Hiermee zit ik financieel op een klein plusje maar het is centenwerk. Dit komt deels door de RTE en deels omdat ik de slijtage van de accucycli omreken en deze prijs in de benodigde spreiding meereken.

De accu mag dus pas ontladen wanneer dat me het volgende bedrag bespaart of meer: Inkoopprijs / 0,75 (RTE) + 0,086 (Afschrijving per kWh)

Het is de afgelopen week raar weer. Veel wind, weinig zon. De spreiding is niet erg groot. De accu staat dus vooral niks te doen hier. Hooguit 's ochtends en 's avonds even een piekje afvangen. Opladen heb ik een aantal dagen geleden gedaan tegen 11ct/kWh, dat heeft me iets van 50ct gekost. Ondertussen weer leeg en tot nu toe hebben de accu's me deze week iets maar dan een euro bespaard. Dat heeft me dus totaal iets van 50ct opgeleverd.
Nutsmeters in HA? Die heb ik lopen om te kijken hoe het ervoor staat. Hier kost hij nog net 2 ct per cyclus. Zal daar binnenkort een post over proberen te maken. RTE en afschrijving wegen denk ik het zwaarst. Kom ook hierop terug. Leuk om te zien dat je vollop mee test _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:04

aip

De discussie over of 1kWh terugleveren rechtstreeks of in de PiB pompen en gebruiken verstandiger is, komt hier de laatste dagen al een paar keer voorbij.De standpunten verschillen. Ik ken het standpunt van @bixobie en ook het tegenovergestelde standpunt van volgens mij @JeroenH en ook wel van mijzelf.

Ik denk dat het er in zit dat het feit dat iets gratis is, niet direct betekent dat het geen waarde heeft. En dus kan het, hoewel die kWh in de ogen van sommigen misschien gratis is, nog steeds nuttiger en gunstiger zijn de waarde van die kWh anders in te zetten dan door hem 'weg te gooien'.

Het is denk ik dus vooral een kwestie van je eigen uitgangspunt. Er is geen absolute waarheid denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:47:
[...]

Nutsmeters in HA? Die heb ik lopen om te kijken hoe het ervoor staat. Hier kost hij nog net 2 ct per cyclus. Zal daar binnenkort een post over proberen te maken. RTE en afschrijving wegen denk ik het zwaarst. Kom ook hierop terug. Leuk om te zien dat je vollop mee test _/-\o_
Ik zou willen dat ik het monster dat ik gecreëerd heb kan uitleggen. >:) Daar zit aardig wat tijd in.

Een hoop uurlijke nutsmeters, time-triggered templates die de stromen van energie in het huis bijhouden, vermenigvuldigen met de actuele (Zonneplan) marktprijs en bijhouden per dag en over de levensduur wat de kosten en baten zijn.

Vervolgens een aantal automations en wat handwerk om de accu's goed aan te sturen. Het is nu vooral bij zonsopgang en zonsondergang lastig om de balans te vinden tussen ontladen bij piekbelasting, maar verder wel zonnestroom het net op laten gaan.

Overdags precies andersom, dan mag alle zonnestroom de batterij in maar is het helemaal niet erg als er een piek van het net gehaald wordt.

Als we een 'alleen laden' en 'alleen ontladen' stand krijgen, kan het handwerk eraf. Ik wacht in ieder geval met smart op uitbreidingen in API V2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchgrover
bixobie schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:13:
[...]

zonne energie surplus is niet gratis zoals ook anderen uitleggen.
ik reken precies uit wat het opgeleverd zou hebben als ik dit surplus niet in de accu gestopt zou hebben maar teruggeleverd had aan Tibber.
Als voorbeeld in April heb ik 86,18 kWh in de accu gestopt. Als ik dit teruggeleverd had aan het net had ik hier € 16,15 voor gekregen. Dat kost het mij dus om de accu op te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:02:
[...]

Ik zou willen dat ik het monster dat ik gecreëerd heb kan uitleggen. >:) Daar zit aardig wat tijd in.

Een hoop uurlijke nutsmeters, time-triggered templates die de stromen van energie in het huis bijhouden, vermenigvuldigen met de actuele (Zonneplan) marktprijs en bijhouden per dag en over de levensduur wat de kosten en baten zijn.

Vervolgens een aantal automations en wat handwerk om de accu's goed aan te sturen. Het is nu vooral bij zonsopgang en zonsondergang lastig om de balans te vinden tussen ontladen bij piekbelasting, maar verder wel zonnestroom het net op laten gaan.

Overdags precies andersom, dan mag alle zonnestroom de batterij in maar is het helemaal niet erg als er een piek van het net gehaald wordt.

Als we een 'alleen laden' en 'alleen ontladen' stand krijgen, kan het handwerk eraf. Ik wacht in ieder geval met smart op uitbreidingen in API V2 :)
Dan gok ik dat we aardig hetzelfde bouwwerk hebben.

Ik heb een nutsmeter die ieder uur kijkt hoeveel stroom er naar de batterij gaat en vermenigvuldig dit met de prijs van Zonneplan in dat uur.

Na dat uur gaat dat bedrag over naar de dag nuts meter zodat de uur nutsmeter weer dezelfde truc kan uitvoeren.

Bij ontladen doe ik hetzelfde. Alleen hoeveel is er ontladen tegen de dan geldende uurprijs.

Daarnaast neem ik de vaste afschrijving van 23.5 ct per cyclus mee in de kosten.

De RTE wordt automatisch al meegenomen op deze manier.

Dan een automatisering die iedere ochtend de batterij op standby zet. 1 die iedere dag mbv cheapest hour integratie de goedkoopste 3 uren pakt om te laden. Dat start automatisch. Ik kijk altijd wel even naar de spread van morgen. Als laatste een automatisering die in de avond de batterij op NOM zet. Gevaar zit hem in het zonnetje dat terugkomt evt. Dan gaat de batterij laden op de dure uren en dat is niet wenselijk. Heb daar een discharge only voor proberen te maken maar die loopt niet lekker nog door de inkomende batterij (overshoot).

Dan kom ik nog steeds aan een klein kostenpostje 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchgrover
[...]

.......
Kun je een voorbeeld geven hoe je de 'modus' van de accu kunt instellen met home assistant.
ik ben geen programmeur maar met een voorbeeld krijg ik het misschien wel aan de praat. Het is me ook gelukt om verlichting, gordijnen, luxaflex etc. met HA aan te sturen en te automatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Dutchgrover schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:25:
[...]

Kun je een voorbeeld geven hoe je de 'modus' van de accu kunt instellen met home assistant.
ik ben geen programmeur maar met een voorbeeld krijg ik het misschien wel aan de praat. Het is me ook gelukt om verlichting, gordijnen, luxaflex etc. met HA aan te sturen en te automatiseren.
Dat heeft @gielz al mooi gedaan in de volgende post :)

gielz in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"

Je hebt dus toegang nodig tot de beta-firmware van de P1. Je verkrijgt een access token, verwerkt die in de configuratie YAML en vervolgens heb je restful command entities waarmee je de accu's kan aansturen.

[ Voor 15% gewijzigd door Aardedraadje op 05-06-2025 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Uitgangspunten:
Ik vroeg me al af waar je het "winstje" vandaan had getoverd. Ik zie het al. Afschrijving niet meegenomen. Als je het zuiver wilt houden zou je die moeten meenemen. Waar kom je dan op uit?

Hier ligt 3320 Wp. ZZW. Opwek 3000 kWh per jaar. Verbruik idem. Ook NOM lukt daar. Nu nog NOM financieel >:)

Met HA en de nieuwe beta software kun je e.a. automatiseren en verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dutchgrover schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:25:
[...]

Enkele tips:

1. Deze link m.b.t. de API https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries/
2. De batterij automatisch naar standby zetten gebeurd hier om 8 uur. Prijzen hoogste punt wel gehad. Dat kan met deze yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Zet batterij op Standby om 08:00
description: Zet de batterijmodus elke ochtend om 08:00 op Standby en stuur een melding.
mode: single
triggers:
  - at: "08:00:00"
    trigger: time
actions:
  - target:
      entity_id: input_select.batteries_mode
    data:
      option: Standby
    action: input_select.select_option
  - data:
    action: notify.notify

Om hem in de avond weer terug te zetten naar NOM (ook rond 20 uur op dit moment)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
alias: Zet batterij op Zero om 20:00
description: Zet de batterijmodus elke avond om 20:00 op Zero en stuur een melding.
triggers:
  - at: "20:00:00"
    trigger: time
actions:
  - target:
    data:
      option: Nul op de meter
  - data:
    action: notify.notify

Batterij opladen goedkoopste uren.... let op dan moet je wel cheapest hour ook integreren:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Thuisaccu's goedkoop laden
description: ""
triggers:
  - minutes: "00"
    seconds: "01"
    trigger: time_pattern
conditions:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.goedkoopste_uren_vandaag
    state: "on"
actions:
  - target:
    data:
      option: Volledig opladen

Wellicht ben je zo een eindje opweg geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Alleen laden kan al he. De optie to_full. Alleen ontladen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:04:
[...]

Alleen laden kan al he. De optie to_full. Alleen ontladen niet.
Ik bedoelde met zonneoverschot, dus NOM maar dan alleen de batterij in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:12:
[...]

Ik bedoelde met zonneoverschot, dus NOM maar dan alleen de batterij in :)
Met als doel op het gebied van dynamisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchgrover
Devke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:57:
[...]

Wellicht ben je zo een eindje opweg geholpen.
Super bedankt, ik ga hier eens mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchgrover
Dank, dat is een duidelijk startpunt, die post had ik over het hoofd gezien. Misschien goed om naar te verwijzen in de topic start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchgrover
Devke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:50:
[...]

Ik vroeg me al af waar je het "winstje" vandaan had getoverd. Ik zie het al. Afschrijving niet meegenomen. Als je het zuiver wilt houden zou je die moeten meenemen. Waar kom je dan op uit?
Ik had de afschrijving niet meegenomen omdat ik de investering al gedaan heb.

Ik zou de afschrijving als volgt berekenen:
  • Kosten batterij 1400 euro
  • Levensduur: 6000 cycli met minimaal 80% accu capaciteit. Totaal aan kWh is dit dan 6000 x 2,47 kWh x gemiddeld 90% capaciteit over deze periode.
  • Kosten / kWh = 1400 / (6000 x 2,47 x 0,9) = 10,5 ct / kWh.
Dan kom ik aardig in de buurt van jouw 23,5 ct / cyclus.

Als ik rekening hou met deze afschrijving verandert het resultaat van de maand mei van een opbrengst van € -1,34 in een verlies van € 8,35

[ Voor 8% gewijzigd door Dutchgrover op 05-06-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dutchgrover schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:44:
[...]

• Levensduur: 6000 cycli met minimaal 80% accu capaciteit. Totaal aan kWh is dit dan 6000 x 2,47 kWh x gemiddeld 90% capaciteit over deze periode.

Als ik rekening hou met deze afschrijving verandert het resultaat van de maand mei van een opbrengst van € -1,34 in een verlies van € 8,35
Kijk. Verdeel de kosten dan eens over een cycli. Dan weet je wat de cycli je gekost heeft.

Tip. Maak het zo dat je alleen laad op de goedkoopste uren. Ontlaad op de duurdere uren en tussen door NOM (avond en nacht). Dan gaat het verbeteren verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dutchgrover schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:23:
[...]

Dank, dat is een duidelijk startpunt, die post had ik over het hoofd gezien. Misschien goed om naar te verwijzen in de topic start.
Hij stond erin maar @gielz heeft een update gedaan die ik ben vergeten te verwerken in de TS. Rechtgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Zijn 2 verschillende posts. 1 voor HA zonder integratie of HA update. En de andere post is specifiek voor de huidige beta. Die laatste is niet echt handig voor de TS omdat er maar weinig in de beta zitten.
Devke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 18:07:
[...]

Hij stond erin maar @gielz heeft een update gedaan die ik ben vergeten te verwerken in de TS. Rechtgetrokken.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 11:30
carpcatcher schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:02:
[...]

thanks voor alle info en screenshots.
ik ga nog eens "HW Energy Socket" bestellen en zien wat me waardes nu zijn. grote kans ook dat het een andere ijskast gaat worden. :D
Vandaag de HomeWizard Powersocket ontvangen en direct de koelkast aangesloten.
Maar toen ik de socket inschakelde, zag ik een verbruik van 600 watt die zo’n 4 à 5 seconden duurde. Vervolgens kwam er een vreemde brom, en daarna sloeg de koelkast helemaal af: stil, 0 watt.
Als ik de deur opendeed, bleef het bij 6 watt.

Socket er weer tussenuit gehaald, maar de koelkast deed nog steeds niets. Ook niet toen ik hem op de hoogste stand zette of na het 5 minuten uit het stopcontact halen, lampje was enige wat werkte.

Pas na 40 minuten sloeg hij opeens weer aan… ik was intussen al naar een nieuwe koelkast aan het kijken :Y)

De Powersocket heb ik inmiddels getest op andere apparaten, zoals de Nespresso (800 watt), zonder problemen. Maar ik durf hem nu eerlijk gezegd niet meer op de koelkast te gebruiken — inbouwmodel allemaal gedoe |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dutchgrover schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:44:
[...]

De berekening is vrij goed alleen zal het rendement van de batterij elke maand ongeveer 0,3% afnemen. Dit zul je toch ook moeten meenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

GL007 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:09:
[...]

De berekening is vrij goed alleen zal het rendement van de batterij elke maand ongeveer 0,3% afnemen. Dit zul je toch ook moeten meenemen
Bedoel je 3,6% per jaar?

Dat lijkt mij een vrij ruime schatting - zeg ik met een gevoel voor understatement - uit allerlei onderzoeken bij elektrische auto's blijkt dat die degradatie van accu's een heel stuk minder groot is dan 3,6% per jaar.

Uit eigen ervaring weet ik van bijvoorbeeld onze Zoe die we 11 jaar hebben gehad, dat we daar in die periode net geen 20% hebben verloren. Dus die 3,6% per jaar lijkt mij onrealistisch veel, als ik er met een lekenblik naar kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:12:
[...]

Bedoel je 3,6% per jaar?

Dat lijkt mij een vrij ruime schatting - zeg ik met een gevoel voor understatement - uit allerlei onderzoeken bij elektrische auto's blijkt dat die degradatie van accu's een heel stuk minder groot is dan 3,6% per jaar.

Uit eigen ervaring weet ik van bijvoorbeeld onze Zoe die we 11 jaar hebben gehad, dat we daar in die periode net geen 20% hebben verloren. Dus die 3,6% per jaar lijkt mij onrealistisch veel, als ik er met een lekenblik naar kijk.
Dit is mijn ervaring met deze batterij. Ik hoop dat het beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

GL007 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:14:
[...]

Dit is mijn ervaring met deze batterij. Ik hoop dat het beter wordt.
Ah ok, zo gedetailleerd heb ik nog niet naar de PiB's gekeken, heb ze pas een paar maanden.

Laten we zeggen dat het mij - puur vanuit de accu theorie zoals ik die begrijp - zou verbazen. Maar we wachten maar gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aip schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:16:
[...]

Ah ok, zo gedetailleerd heb ik nog niet naar de PiB's gekeken, heb ze pas een paar maanden.

Laten we zeggen dat het mij - puur vanuit de accu theorie zoals ik die begrijp - zou verbazen. Maar we wachten maar gewoon af.
In het begin was het rendement 73% en nu is het 72 %
Ik zie wel hoe het verder gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

GL007 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:18:
[...]

In het begin was het rendement 73% en nu is het 72 %
Ik zie wel hoe het verder gaat.
Ja, maar dat is iets anders dan accudegradatie. Ik denk dat we langs elkaar heen praten. RTE hangt van veel meer zaken af.

Ik zou zeggen dat je over een jaar heen moet bekijken voor de RTE, want daar spelen zaken als laadstroom, gebruiksprofiel, etc. een grote rol. Accudegradatie gaat puur om het vermogen van de accucellen om energie op te slaan en af te geven. Die neemt naar verloop van tijd af door 'slijtage'. Dat is iets anders dan de RTE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:29

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

carpcatcher schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:00:
[...]

Vandaag de HomeWizard Powersocket ontvangen en direct de koelkast aangesloten.
Maar toen ik de socket inschakelde, zag ik een verbruik van 600 watt die zo’n 4 à 5 seconden duurde. Vervolgens kwam er een vreemde brom, en daarna sloeg de koelkast helemaal af: stil, 0 watt.
Als ik de deur opendeed, bleef het bij 6 watt.

Socket er weer tussenuit gehaald, maar de koelkast deed nog steeds niets. Ook niet toen ik hem op de hoogste stand zette of na het 5 minuten uit het stopcontact halen, lampje was enige wat werkte.

Pas na 40 minuten sloeg hij opeens weer aan… ik was intussen al naar een nieuwe koelkast aan het kijken :Y)

De Powersocket heb ik inmiddels getest op andere apparaten, zoals de Nespresso (800 watt), zonder problemen. Maar ik durf hem nu eerlijk gezegd niet meer op de koelkast te gebruiken — inbouwmodel allemaal gedoe |:(
De koelkast is het niet gewend om uit te staan :) Had je wel de aan/uit schakelaar in de koelkast gebruikt ?

Gebruik de schakelaar op de HW socket maar niet, deze gaat na een stroomstoring namelijk niet aan.
Dat moet je niet hebben bij een koel- of vrieskast. Dus schakelslot in de app aan laten staan.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 15:39
Goedenavond allen,
Het is weer zover. 🫣
Weer de batterij uit. Alle lampjes uit. App geeft aan alles is oké, HomeWizard geeft mij alleen maar aan een power cycle te doen, en heb meerdere mensen op het forum horen zeggen dat de batterij geswapt is. HomeWizard wil niet swappen, want na power cycle doet hij het weer.
Batterij is van maart met 95 cycli.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63ZQg4m3KfwozNJjBa6IPELjKPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2r8mtmJ3JJJCD9JKWXInuhOM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfWWcGX8cKIucZyp5iCPLRjGtJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wttmeWBCofygoXCc9mXnICou.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQBriHVJIWibbQ5qV-bfG9Kbifw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k10GbtmVsu0Ouk6OaKTjahrl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZkbSmK_4JAkfwPb6EqRbiZgQO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kPnJxot0Y8AKHXpTat0XYfuE.png?f=fotoalbum_large
Ik wacht maar weer af tot hij weer online komt. En duurt het te lang, dan start ik hem wel opnieuw…
Wifi geeft aan 100% en hij is volgens de router ook gewoon online. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGB7S6DXJNUJGYOdh7aea05DcyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuDR7UPlDJAcTMfOTzckX2TY.jpg?f=fotoalbum_large

En af en toe hoor je hem tikken. Maar lampjes blijven uit. En dan tikken in de vorm van plastic wat warm en koud wordt zegmaar. Geen elektrische tikjes.

Hoop dat HomeWizard hier iets mee kan dat het idd software matig is.
Nou fijne avond allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
Even kleine aanvulling, als je met je vinger over de touch button gaat, piept hij wel. Dus is er nog iets van activiteit.
Edit 2 19:45 hij tikt net en komt weer online. 🙏

[ Voor 17% gewijzigd door Daniel28 op 05-06-2025 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daniel28 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:41:
Goedenavond allen,
Het is weer zover. 🫣
Weer de batterij uit. Alle lampjes uit. App geeft aan alles is oké, HomeWizard geeft mij alleen maar aan een power cycle te doen, en heb meerdere mensen op het forum horen zeggen dat de batterij geswapt is. HomeWizard wil niet swappen, want na power cycle doet hij het weer.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik wacht maar weer af tot hij weer online komt. En duurt het te lang, dan start ik hem wel opnieuw…
Wifi geeft aan 100% en hij is volgens de router ook gewoon online. [Afbeelding]

En af en toe hoor je hem tikken. Maar lampjes blijven uit. En dan tikken in de vorm van plastic wat warm en koud wordt zegmaar. Geen elektrische tikjes.

Speel eens met de batterij led lichtsterkte instelling en kijk of de leds aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel28
GL007 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:49:
[...]

Speel eens met de batterij led lichtsterkte instelling en kijk of de leds aangaan.
Had ik gedaan idd. Bleef uit. Paar keer van 0 met stappen van 20% naar 100. Dat werkt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:59
Even wat anders, we zitten bijna op 500 Topics. :*) :*) :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:05

HvM

Laat de eerste op pagina 500 bijna laatste op pagina 499 dan een positief bericht zijn:

Hier een nog steeds tevreden gebruiker van 2 PIB's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIqWBbwUI_dpomCllwSWwHFnIKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WEkezTosMo7zCaXZqytAXy4G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door HvM op 05-06-2025 20:17 ]

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 3x 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:31

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Goedenavond allen,
Het is weer zover. 🫣
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vervelend, hier ook nog geen swap, ook nog niets over aardlek probleem.
Wordt gemonitord, en dat stilvallen is bekend, gaat een fix voor komen :) even geduld, komt vast goed

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klassieker
  • Laatst online: 10-07 02:22
Nou laat ik dan de 500ste zijn. (Misschien 🙄😉)

Eerst kreeg ik direct na de foutmeldingen (aantal 4xx) een mail van HW dat er geswapt zou worden. Na het weekend een mail van een ander dat ik resetten moest proberen.

Dinsdag werd er geswapt, wat ik ze duidelijk verteld had, even later weer een mail dat ik niet geantwoord had. Heel vreemd allemaal.

Krijg het idee dat er te veel gebeurt bij HW.

Om positief te eindigen. (Ben een beetje bijgelovig dus durf het eigenlijk niet te zeggen.) Tot nu toe gaat het goed met de nieuwe 🔋. 18 Cycli inmiddels.

Edit: Da stilvallen gebeurde bij mijn vorige 🔋 ook regelmatig (een paar uur) maar loste zich zelf vaak op. 1x echt moeten resetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Klassieker op 05-06-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

@Devke @gielz en anderen die de write-API gebruiken.

Zouden jullie eens mee willen kijken naar het inschakelgedrag via de write-API?

Ik heb al een aantal keer dat ik hem uit standby in NOM zet en de batterijen naar een vermogen schieten dat totaal niet overeenkomt met het verbruik dat de P1-meter op dat moment aangeeft.

Voorbeeld, gisterochtend:
Batterijen in standby, grid import ca. 120W
Batterijen naar NOM schakelen: beginnen direct 300W te leveren.
P1 geeft nu export van 150W aan.
Batterijen schakelen langzaamaan weer terug.

Er lijkt een bug in te zitten, heb het nu al een aantal keer voorbij zien komen. Kunnen jullie dit gedrag bevestigen, voordat ik in alle overtuiging een bug rapport richting HW schiet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYUp7XJKBGV-7RP8HY5ixbxP5Fs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TK5SAaglLLfSyoCX4BlAmM2b.png?f=fotoalbum_large

Wat extremer als je uitzoem. Eergisterochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqANoYdAhs6_mbs3B_rjmLNRu5c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F4p7Af9iv8D0WUPOq2lvyQir.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Aardedraadje op 05-06-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:27
Ik kreeg in in de app de meding dat mijn P1 meter offline is.

Echter, zag ik op Home Assistant dat P1 meter gewoon reageert als ik mijn magnetron aanzet.
Kan het zijn dat de vele vage problemen eigenlijk meer een probleem van de app zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klassieker
rtunru schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:54:
Ik kreeg in in de app de meding dat mijn P1 meter offline is.

Echter, zag ik op Home Assistant dat P1 meter gewoon reageert als ik mijn magnetron aanzet.
Kan het zijn dat de vele vage problemen eigenlijk meer een probleem van de app zijn?
Dat idee heb ik soms ook.

Idem voor de 🔋
Veel sensoren staan "te strak afgesteld" schreven ze mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:27
Klassieker schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:58:
[...]

Dat idee heb ik soms ook.

Idem voor de 🔋
Veel sensoren staan "te strak afgesteld" schreven ze mij.
Of kan dit veroorzaakt zijn omdat ik P1 Meter Cloud connection vanmiddag in Home Assistant uitgezet heb?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:57
Ik heb de Pib nu zo'n 3 weken. Ben er erg tevreden over.

Persoonlijk vind ik het heerlijk als het een half bewolkte dag is en dat ik dan het huis op nul krijg omdat de Pib zijn werk doet. Alleen daarom is hij voor mij de moeite en het geld waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 20:33:
@Devke @gielz en anderen die de write-API gebruiken.

Zouden jullie eens mee willen kijken naar het inschakelgedrag via de write-API?

Ik heb al een aantal keer dat ik hem uit standby in NOM zet en de batterijen naar een vermogen schieten dat totaal niet overeenkomt met het verbruik dat de P1-meter op dat moment aangeeft.

Voorbeeld, gisterochtend:
Batterijen in standby, grid import ca. 120W
Batterijen naar NOM schakelen: beginnen direct 300W te leveren.
P1 geeft nu export van 150W aan.
Batterijen schakelen langzaamaan weer terug.

Er lijkt een bug in te zitten, heb het nu al een aantal keer voorbij zien komen. Kunnen jullie dit gedrag bevestigen, voordat ik in alle overtuiging een bug rapport richting HW schiet?

[Afbeelding]

Wat extremer als je uitzoem. Eergisterochtend:
[Afbeelding]
Ga ik doen. Heb vandaag even terug gekeken. Geen piek. Ik ga er even voor je op letten morgen. Zal hem dan ook handmatig wat laten switchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

rtunru schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:03:
[...]

Of kan dit veroorzaakt zijn omdat ik P1 Meter Cloud connection vanmiddag in Home Assistant uitgezet heb?
Dit kan ik bevestigen, sinds ik de P1's cloudverbinding heb uitgezet in HA, is hij offline in de app. Hij zoekt dus echt geen verbinding meer met de buitenwereld.
Devke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:06:
[...]

Ga ik doen. Heb vandaag even terug gekeken. Geen piek. Ik ga er even voor je op letten morgen. Zal hem dan ook handmatig wat laten switchen.
Thanks, het lijkt erop dat de regeling gaat oscilleren door de impuls van het in/uitschakelen. Het stabiliseert uiteindelijk wel. Daarna blijft het ook stabiel/strak geregeld zoals we gewend zijn van de PiB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klassieker
rtunru schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:03:
[...]

Dat zou ik niet weten. Zelf ben ik geen Tweaker maar lees hier veel om wat meer van de materie te leren.

Edit: Je vraag is al door @Aardedraadje beantwoord zie ik net. 👍

[ Voor 9% gewijzigd door Klassieker op 05-06-2025 21:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:30
Devke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 18:00:
[...]

Kijk. Verdeel de kosten dan eens over een cycli. Dan weet je wat de cycli je gekost heeft.

Tip. Maak het zo dat je alleen laad op de goedkoopste uren. Ontlaad op de duurdere uren en tussen door NOM (avond en nacht). Dan gaat het verbeteren verwacht ik.
Hoe je ook rekent, het zegt niets. Wie zegt dat je batterij zo lang meegaat. Zonder bijkomende kosten. Ik zou zelf nog geen rekening durven te houden met de helft. En wie zegt wat prijzen doen over 3 jaar. Het is koffiedik kijken met een even grote betrouwbaarheid.

Ook ik reken het niet uitm ik heb het al betaald en het geld is weg. Voor mensen die van rekenen houden kan het een leuke bezigheid zijn. Een hobby. Net als de batterij dat voor mij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De batterij communiceert via Poort 443 direct met P1.
Via poort 80 communiceert alle Homewizard devices met de cloud.
Dit even ter info. Ik geeft hier mee aan dat internet rustig mag wegvallen maar de batterij en P1 blijven elkaar zien.
Ik kan een en ander controleren met Homey.
Als ik de utp kabel tussen de wifi router en ziggo modem eruit trekt dan blijft alles werken. De date stroom naar de cloud wordt onderbroken. Je kunt dat later zien in de app.

[ Voor 24% gewijzigd door GL007 op 05-06-2025 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thyny
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:08
thyny schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:57:
Hier ook een E447 melding na 1 week gebruik. Ook aangemeld via Wizzi.
Aangemeld, de 11de wordt de batterij omgewisseld. Snel antwoord. Balen dat die kapot is maar de service is top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klassieker
rachez schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:05:
Ik heb de Pib nu zo'n 3 weken. Ben er erg tevreden over.

Persoonlijk vind ik het heerlijk als het een half bewolkte dag is en dat ik dan het huis op nul krijg omdat de Pib zijn werk doet. Alleen daarom is hij voor mij de moeite en het geld waard.
Hier hetzelfde, afgelopen maandag 4,7 kWh geladen en 4,5 kWh ontladen. Daar hoopte ik eigenlijk op toen ik hem bestelde.

Als hij het doet vind ik hem super, maar mijn eerste 🔋 werd (is hier al eens genoemd) "Een Zorgenkindje".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ubl2aIhlo7uVXTdMdNwIAP9rdg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzPDTbsXn1eUHF5nKnYd0VVd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXIZhFTEubKNDvuq9jKchXR-eWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xWFWKtpRfCJrfLZiaWXggELJ.png?f=fotoalbum_large
De batterij werkt hier perfect

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Sjamo schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Hoe je ook rekent, het zegt niets. Wie zegt dat je batterij zo lang meegaat. Zonder bijkomende kosten. Ik zou zelf nog geen rekening durven te houden met de helft. En wie zegt wat prijzen doen over 3 jaar. Het is koffiedik kijken met een even grote betrouwbaarheid.

Ook ik reken het niet uitm ik heb het al betaald en het geld is weg. Voor mensen die van rekenen houden kan het een leuke bezigheid zijn. Een hobby. Net als de batterij dat voor mij is.
Ieder benaderd het op zijn manier. De 1 doet het voor het milieu, de ander doet het voor zoveel mogelijk eigenopwek verbruiken, weer een ander ziet het als een hobby, ter lering en vermaak en weer een ander wil hem proberen terug te verdienen of zelfs de mogelijkheden onderzoeken. De laatste man wil een combinatie van genoemde punten of heeft weer andere behoefte. Op tweakers kom je dit tegen. Dat maakt de PIB alleen maar levendig in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevil
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
PeteSplit schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:28:
[...]

De koelkast is het niet gewend om uit te staan :) Had je wel de aan/uit schakelaar in de koelkast gebruikt ?

Gebruik de schakelaar op de HW socket maar niet, deze gaat na een stroomstoring namelijk niet aan.
Dat moet je niet hebben bij een koel- of vrieskast. Dus schakelslot in de app aan laten staan.
Ook niet aan te zetten via de app? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nevil schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:38:
[...]

Ook niet aan te zetten via de app? :?
Het schakelslot staat standaard aan. Als je Open API aanzet in de app bij het betreffende socket dan kun je wel e.a. aanzetten. Al moet je dat met koelkast/vriezer denk ik niet willen wat @PeteSplit al schrijft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bixobie
Toch nog even terugkomen op 'zonne-energie is niet gratis' verhaal; aangenomen dat de pv installatie is terugbetaald, is elke kwh van het dak die je direct voor de meter zelf inzet, simpelweg gratis. Zo simpel is het. Dat je er dan 'maar' 75% van gebruikt wegens de rte is ook een beetje onzin, zie de batterij effectief als een 2kWh batterij en elke kWh er in, komt er gewoon voor 100% weer uit, alleen een paar uur later.

Als je vrouw zegt 'ik heb 500 euro bespaard, want deze schoenen van 1000 euro waren in de aanbieding voor 500 euro' dan heb je gewoon 500 euro UITGEGEVEN en niet bespaard.

Maar goed, reken het uit zoals je wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door bixobie op 06-06-2025 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:37:
Toch nog even terugkomen op 'zonne-energie is niet gratis' verhaal; aangenomen dat de pv installatie is terugbetaald, is elke kwh van het dak die je direct voor de meter zelf inzet, simpelweg gratis. Zo simpel is het. Dat je er dan 'maar' 75% van gebruikt wegens de rte is ook een beetje onzin, zie de batterij effectief als een 2kWh batterij en elke kWh er in, komt er gewoon voor 100% weer uit, alleen een paar uur later.

Als je vrouw zegt 'ik heb 500 euro bespaard, want deze schoenen van 1000 euro waren in de aanbieding voor 500 euro' dan heb je gewoon 500 euro UITGEGEVEN en niet bespaard.

Gelukkig ieder zijn mening. Wie ben ik om te zeggen dat je er anders naar moet kijken.

Ik denk er echter anders over. Maar goed deze discussie ga ik niet weer starten. Je mening is prima.

Echter. De 75% rte "onzin" en kijk erna alsof het een 2 kWh batterij is is wel raar. Stel je hebt de benzine tank van je auto. 60 liter. Je motor verbruikt zeg 75% daarvan effectief aan je rijdend te houden. De overige 25% gaat verloren aan warmte ontwikkeling (anders had de auto wel 1 op 40 gereden). Ga je dan zeggen ach bekijk de tank als 75% van 60 liter dus 45 liter? Bij de pomp zal je bij volledig tanken toch echt 60 liter moeten aftikken.

[ Voor 24% gewijzigd door Devke op 06-06-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ja dat doet ie dus wel... de batterij is een 2.7kWh batterij met een rte van zeg 75%, DUS kun je die zien als een ideale batterij van 2kWh met een RTE van 100%.

Anders gezegd, je laadt het ding overdag op, en dan heb je 's avonds altijd NETTO 2kWh tot je beschikking. Die rte boeit helemaal niks. Je moet kijken naar wat het ding praktisch levert, niet wat ie theoretisch zou moeten kunnen als er geen verliezen zouden zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door bixobie op 06-06-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19:18
Benieuwd naar de status voor België.@HomeWizard_NL

Is er al licht te zien aan het einde van de hopeloos lange tunnel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:52:
Ja dat doet ie dus wel... de batterij is een 2.7kWh batterij met een rte van zeg 75%, DUS kun je die zien als een ideale batterij van 2kWh met een RTE van 100%.

Anders gezegd, je laadt het ding overdag op, en dan heb je 's avonds altijd NETTO 2kWh tot je beschikking. Die rte boeit helemaal niks. Je moet kijken naar wat het ding praktisch levert, niet wat ie theoretisch zou moeten kunnen als er geen verliezen zouden zijn.
Zie aanpassing vorige post. Hier reken je jezelf toch echt rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die "ideale batterij" vullen van 2 kWh kost je toch echt 2.8 kWh om hem te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpcatcher

Dat is een beetje als zeggen: ik heb een auto met een benzinetank van 40 liter, maar omdat m’n motor 25% verspilt, zie ik het gewoon als een auto met een tank van 30 liter die 100% efficiënt rijdt.
Het blijft energie verspillen, ook al geef je het een andere naam. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Goedenavond allen,
Het is weer zover. 🫣
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier gisterenavond hetzelfde euvel:

Kreeg hem wel in pairing modus met blauwe lampjes. Maar verder niks. Na restart begon hij vrijwel meteen weer te leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rkQN_yJkuQyRTO_UTsLlP-1UAY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NldnOrclzrYHksYkjZkMPIDF.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e90X4Z-Py8yVuJhmOVr7DJemvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qtGXV1tr20J5lkjZayM6AtX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwz48GfWJDqel0QUo8_qJIgkUpI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pt0P15Bf3pgbVNl99Tg0MTEi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
Devke schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:00:
[...]

Die "ideale batterij" vullen van 2 kWh kost je toch echt 2.8 kWh om hem te vullen.
Al zou het 500kwh 'kosten'. Die kwh komen niet voorbij de meter dus zijn GRATIS. 1x gratis is gratis, 10x gratis is nog steeds gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
carpcatcher schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:00:
Als je er (vrijwel) niks aan kunt doen omdat het een natuurkundig fenomeen is, is het zinloos.
Net als de kwh eerst het net opgooien (extra belasting voor het net) en het er dan later voor een honderdste cent per kwh goedkoper (yeah dikke winst NOT) weer vanaf halen (weer netbelasting). Ook zinloos. Zet die kwh dan meteen in je batterij, ook al hou je er dan maar 0,75kWh van over netto.

[ Voor 8% gewijzigd door bixobie op 06-06-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpcatcher
bixobie schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Al zou het 500kwh 'kosten'. Die kwh komen niet voorbij de meter dus zijn GRATIS. 1x gratis is gratis, 10x gratis is nog steeds gratis.

je begon zelf over de metafoor over geld en schoenen en besparen...

maar goed, ik ben er klaar mee.. je wilt wel heel graag ge gelijk hebben.... het is maar zelf hoe je er naar kijkt :Y)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:10
rabero1985 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:55:
Benieuwd naar de status voor België.@HomeWizard_NL

Is er al licht te zien aan het einde van de hopeloos lange tunnel?
groen licht komt dichterbij, alle papieren zijn er, alleen nog de goedkeuring vanuit synergrid.

Probleem met pib waarvan de lampjes uitstaan is bekend, en wordt opgelost met de volgende update.

[ Voor 13% gewijzigd door HomeWizard_NL op 06-06-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevil
  • Niet online
carpcatcher schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:00:
[...]

Dat is een beetje als zeggen: ik heb een auto met een benzinetank van 40 liter, maar omdat m’n motor 25% verspilt, zie ik het gewoon als een auto met een tank van 30 liter die 100% efficiënt rijdt.
Nee hoor. Je hebt natuurlijk de airco/verwarming/accu/ruitenwisser/etc. Die kost ook energie (lees: benzine).

Dat geldt dus ook voor PiB. Het kost energie om energie te leveren: koeling/BMS/ledlampen. Niet alleen ander apparatuur krijgt gratis stroom om te kunnen functioneren, maar ook PiB zelf. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevil
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:02:
[...]

Het schakelslot staat standaard aan. Als je Open API aanzet in de app bij het betreffende socket dan kun je wel e.a. aanzetten. Al moet je dat met koelkast/vriezer denk ik niet willen wat @PeteSplit al schrijft.
"Gelukkig" kan een koelkast/vriezer de inhoud nog even beschermen voor een tijdje. Mee eens dat je daarvoor de schakelslot niet uitzet.

Maar wel goed om te weten dat voor ander apparatuur dit na stroomstoring op afstand handmatig aangezet kan worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:36
bixobie schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:06:
[...]

Wat hebben we hier toch een strijd of PV stroom gratis is of niet. En daarbij natuurlijk de RTE van de HW accu.
Natuurlijk is het van belang om een goede RTE te hebben.
Maar ik zie twee kampen in deze discussie,
PV stroom is gratis in de ogen van (veel) mensen die netto veel terug leveren.
Omdat een door de RTE verloren kWh niet kan worden terug geleverd tegen 1 of 2 euro cent ( dus bijna gratis)
Ook PV stroom is niet gratis in de ogen van mensen die netto verbruiker zijn.
Omdat deze voor elke kWh die in de RTE word verloren een kWh moet worden in gekocht. (tegen hoge prijs)
Voor beide is iets te zeggen.
Maar wat levert het verbeteren van de RTE met 5% nu op in kWh's op jaarbasis?

Hier is de HW accu in maart gekomen, een woning met een zeer laag sluip verbruik 1 kWh in de nacht
Geeft als resultaat totaal 201 geladen 149 ontladen RTE 74%
5% verbetering = 0,05 x 201 = 10 kWh besparing in 3 maanden

Het blijft natuurlijk jammer als je 10 kWh verliest,
Maar ik zoek de oplossing liever in een iets hogere PV opbrengst dan in het verbeteren van de RTE HW accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
Peterhardenberg schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:29:
[...]

Wat hebben we hier toch een strijd of PV stroom gratis is of niet. En daarbij natuurlijk de RTE van de HW accu.
Natuurlijk is het van belang om een goede RTE te hebben.
Maar ik zie twee kampen in deze discussie,
PV stroom is gratis in de ogen van (veel) mensen die netto veel terug leveren.
Omdat een door de RTE verloren kWh niet kan worden terug geleverd tegen 1 of 2 euro cent ( dus bijna gratis)
Ook PV stroom is niet gratis in de ogen van mensen die netto verbruiker zijn.
Omdat deze voor elke kWh die in de RTE word verloren een kWh moet worden in gekocht. (tegen hoge prijs)
Voor beide is iets te zeggen.
Maar wat levert het verbeteren van de RTE met 5% nu op in kWh's op jaarbasis?

Hier is de HW accu in maart gekomen, een woning met een zeer laag sluip verbruik 1 kWh in de nacht
Geeft als resultaat totaal 201 geladen 149 ontladen RTE 74%
5% verbetering = 0,05 x 201 = 10 kWh besparing in 3 maanden

Het blijft natuurlijk jammer als je 10 kWh verliest,
Maar ik zoek de oplossing liever in een iets hogere PV opbrengst dan in het verbeteren van de RTE HW accu
Enphase adverteert met een 90% RTE. Is de RTE van HW niet super laag?
Enphase gebruikt een combi van meerdere omvormers aan 1 accu. Zelfs op 5% vermogen (circa 30watt) (afgeleid van de iq8 specs) lijken deze nog vrij top te presteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
De RTE zal altijd een ding blijven. Voornamelijk door het marketing gedeelte dat een 800 watt omvormer het einde is. Dit is inmiddels ontkracht. Ik test op dit moment een batterij van een ander merk met een 2400 watt omvormer. In de nacht draait hij op 150 watt. En het opladen staat maximaal op 1200 watt om in de beste RTE range uit te komen en alleen op de zon. Ontladen is standaard NOM

En dit is geen standaard test met het antwoord “ja hij is beter, doei”

Hierbij haal ik structureel 83-85% RTE; gielz in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7zYhdtKw93Yt5HIgpKGMvcbrOU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CwQpTqjmU6mOBZQgv5mPx8Yf.png?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:14
Devke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:52:
[...]

Ieder benaderd het op zijn manier. De 1 doet het voor het milieu, de ander doet het voor zoveel mogelijk eigenopwek verbruiken, weer een ander ziet het als een hobby, ter lering en vermaak en weer een ander wil hem proberen terug te verdienen of zelfs de mogelijkheden onderzoeken. De laatste man wil een combinatie van genoemde punten of heeft weer andere behoefte. Op tweakers kom je dit tegen. Dat maakt de PIB alleen maar levendig in mijn ogen.
Ehhm, ik wil eigenlijk alle 4 ? Het milieu sparen door zoveel mogelijk eigen groene opwek te gebruiken en daarmee voordeliger uit te zijn of op z'n minst quitte te spelen. En het is technisch gezien gewoon leuk om te kijken wat je kunt doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:14
Henkoes schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Enphase gebruikt een combi van meerdere omvormers aan 1 accu. Zelfs op 5% vermogen (circa 30watt) (afgeleid van de iq8 specs) lijken deze nog vrij top te presteren.
Ehh, een Enphase accu komt to 'tussen' panelen en omvormer ? maw die hebben alleen de omzetting 48V naar 230V als je stroom uit de accu haalt, PiB zetten eerste 230V naar 48V en daarna die 48V weer naar 230V om.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
[...]

We vergeten hier dat HW een 24 volt accu gebruikt dit geeft een hoger verlies dan bv een 48 Volt accu,
Deze mag je dus niet met elkaar vergelijken.

Onderstaande uitleg is van ChatGPT.

Goede vraag! Het omzetten van gelijkstroom (DC) naar wisselstroom (AC) gebeurt met een omvormer (inverter). Hierbij treden altijd verliezen op, vaak uitgedrukt als een percentage van de inputenergie.

Kort antwoord:
Het omzetten van 24V DC naar 230V AC geeft meer verlies dan het omzetten van 48V DC naar 230V AC.
Waarom? Omdat bij een lagere spanning er hogere stroomsterkte nodig is voor hetzelfde vermogen, en daardoor meer warmteverliezen optreden in de bekabeling en in de omvormer zelf (door interne weerstand).

Wat bepaalt het verlies bij omvormers?
Omvormerverlies wordt veroorzaakt door o.a.:

Weerstandsverliezen (I²R): Hoe hoger de stroom (I), hoe meer verlies er optreedt in de kabels en componenten.
Efficiëntie van de elektronica: Omvormers hebben een typische efficiëntie van 85%–95%, afhankelijk van ontwerp, belasting en ingangsspanning.
Omschakelverliezen in schakelingen: Bij lagere spanningen werken sommige componenten minder efficiënt.
Voorbeeldberekening (zelfde uitgangsvermogen):
Stel, je wil 1000 watt vermogen omzetten naar 230V AC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gilwOVgS-pHnwzg0-3kDUEP-Jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p5YebvpvL3Y7heNRGqL1x8zk.png?f=fotoalbum_large

Bij 24V is de stroom dubbel zo hoog.
Verliezen (I²R) nemen kwadratisch toe met de stroom, dus de warmteverliezen zijn ongeveer 4x zo hoog bij 24V dan bij 48V, als je dezelfde bedrading gebruikt.
Daardoor is het rendement van een 48V-naar-230V omvormer meestal hoger.
Samenvatting:
Eigenschap 24V DC naar 230V AC 48V DC naar 230V AC
Stroom voor 1000W ± 41.7 A ± 20.8 A
Warmteverliezen (I²R) Hoog Lager
Omvormerrendement Lager (85–90%) Hoger (90–95%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:34
[...]

Het sluipverbruik van een Enphase batterij is ook best significant als je maar weinig opslaat.
Volgens mij laten ze deze buiten beschouwing in de 90% RTE. Daarnaast wordt een deel van het werk door de IQ gateway gedaan die ook stroom verbruikt (ok, die je had je ook al nodig voor de micro's onder de panelen).

https://www.reddit.com/r/...or_maintenance_and/?tl=nl

Overigens zijn de micro omvormers van Enphase super goed, maar daar hangt wel een prijskaartje aan dat een betere RTE mogelijk weer teniet doet.

Persoonlijk ga ik mij niet druk maken om dit beetje extra verlies met zulke kleine batterijen, dat ook nog eens sterk afhankelijk is van je situatie. Vanaf 10 kWh begint het verschil pas interessant te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
[...]

Enphase heeft een accu spanning van 76Volt als ik me niet vergis. en dus veel minder omzet verlies, zie vorige post.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:30
[...]

Merken zullen zichzelf allemaal zo gunstig mogelijk neer willen zetten.

Enphase heeft een hogere efficiëntie dan de HW pib wanneer de omstandigheden gunstig zijn. Worden die wat minder gunstig dan keldert het snel.
November vorig jaar met Enphase als enige batterij hadden we een RTE van 73%.
Momenteel met Enphase als onderdeel van 3 batterijen heeft deze een RTE van rond de 40%.

Onder ideale omstandigheden (veel zon) haalden we hier ik meen tussen de 80 en 83%.

Wat vervelender was, was dat de batterij niet in de buurt kwam van nom doordat het systeem met ct-spoelen werkt ipv met een p1-meter, waardoor er een afwijking is in dat wat gecorrigeerd wordt.
Daardoor kwamen we maandelijks in goede maanden nog op een afname van rond de 30 a 40kWh bij een afname zonder batterij van rond de 60kWh.

Niet alles is wat het lijkt. De enige reden dat wij de Enphase nog gebruiken hier is dat we er nagenoeg niets voor krijgen wanneer we hem verkopen, wat ook zonde is. Op dit moment corrigeren de HW pib's de slechte nom, dus werkt het min of meer. En we accepteren voor nu de lage efficiëntie (omzettingsverlies plus standby-verlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
Sjamo schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:30:
[...]

Merken zullen zichzelf allemaal zo gunstig mogelijk neer willen zetten.

Enphase heeft een hogere efficiëntie dan de HW pib wanneer de omstandigheden gunstig zijn. Worden die wat minder gunstig dan keldert het snel.
November vorig jaar met Enphase als enige batterij hadden we een RTE van 73%.
Momenteel met Enphase als onderdeel van 3 batterijen heeft deze een RTE van rond de 40%.

Onder ideale omstandigheden (veel zon) haalden we hier ik meen tussen de 80 en 83%.

Wat vervelender was, was dat de batterij niet in de buurt kwam van nom doordat het systeem met ct-spoelen werkt ipv met een p1-meter, waardoor er een afwijking is in dat wat gecorrigeerd wordt.
Daardoor kwamen we maandelijks in goede maanden nog op een afname van rond de 30 a 40kWh bij een afname zonder batterij van rond de 60kWh.

Niet alles is wat het lijkt. De enige reden dat wij de Enphase nog gebruiken hier is dat we er nagenoeg niets voor krijgen wanneer we hem verkopen, wat ook zonde is. Op dit moment corrigeren de HW pib's de slechte nom, dus werkt het min of meer. En we accepteren voor nu de lage efficiëntie (omzettingsverlies plus standby-verlies).
Heb je dan wel een Enphase variant met de "meerdere micro omvormers aan 1 accu" of heb je een oudere single omvormer?
Mijn specificaties duiden op de laatste modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:03
Peterhardenberg schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:56:
[...]

We vergeten hier dat HW een 24 volt accu gebruikt dit geeft een hoger verlies dan bv een 48 Volt accu,
Deze mag je dus niet met elkaar vergelijken.

Onderstaande uitleg is van ChatGPT.

Goede vraag! Het omzetten van gelijkstroom (DC) naar wisselstroom (AC) gebeurt met een omvormer (inverter). Hierbij treden altijd verliezen op, vaak uitgedrukt als een percentage van de inputenergie.

Kort antwoord:
Het omzetten van 24V DC naar 230V AC geeft meer verlies dan het omzetten van 48V DC naar 230V AC.
Waarom? Omdat bij een lagere spanning er hogere stroomsterkte nodig is voor hetzelfde vermogen, en daardoor meer warmteverliezen optreden in de bekabeling en in de omvormer zelf (door interne weerstand).

Wat bepaalt het verlies bij omvormers?
Omvormerverlies wordt veroorzaakt door o.a.:

Weerstandsverliezen (I²R): Hoe hoger de stroom (I), hoe meer verlies er optreedt in de kabels en componenten.
Efficiëntie van de elektronica: Omvormers hebben een typische efficiëntie van 85%–95%, afhankelijk van ontwerp, belasting en ingangsspanning.
Omschakelverliezen in schakelingen: Bij lagere spanningen werken sommige componenten minder efficiënt.
Voorbeeldberekening (zelfde uitgangsvermogen):
Stel, je wil 1000 watt vermogen omzetten naar 230V AC.
[Afbeelding]

Bij 24V is de stroom dubbel zo hoog.
Verliezen (I²R) nemen kwadratisch toe met de stroom, dus de warmteverliezen zijn ongeveer 4x zo hoog bij 24V dan bij 48V, als je dezelfde bedrading gebruikt.
Daardoor is het rendement van een 48V-naar-230V omvormer meestal hoger.
Samenvatting:
Eigenschap 24V DC naar 230V AC 48V DC naar 230V AC
Stroom voor 1000W ± 41.7 A ± 20.8 A
Warmteverliezen (I²R) Hoog Lager
Omvormerrendement Lager (85–90%) Hoger (90–95%).
Ja en nee. Als je uit gaat van lagere stromen ga je ook andere componenten gebruiken. Alleen al de kabels van batterijen naar omvormer. Voor de 42A variant zul je waarschijnlijk 10mm^2 gebruiken, voor de 20A variant 6mm^2. Als je uitgaat van in totaal 2 meter bekabeling (1 meter vanaf de + en 1 meter vanaf de - ) zou je bij 40A 6 watt aan warmte opwekking (verlies) hebben in de kabel bij de 20A versie bijna 2.5 watt, dus niet 4 x zo weinig. Er zit natuurlijk nog veel meer aan vast, maar zo simpel als je het stelt is het niet

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:06
AtlAntA schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:25:
Zonet bij thuiskomst gaf mijn 22 cycli oude accu ook een E447 error. Even stroomloos gemaakt en toen deed de accu het weer. Geprobeerd homewizard te mailen op het mailadres wat op de eerste pagina's van dit topic wordt vermeld. Undeliverable.

Dus toch maar via wizzi. Krijg zsm antwoord zegt de bot.

Wat me wel opviel was dat de accu afgelopen nacht nadat hij leeg was zichzelf even kortstondig met 800w heeft opgeladen. Dat heeft hij eerder nog niet gedaan. Wellicht dat dit gedrag een voorbode van cel onbalans/bms error kan zijn?

Edit: nu een uurtje later is de E447 melding weer terug
Accu gaat omgewisseld worden. Aanstaande woensdag wordt de accu omgeruild. Exact 7 dagen na het melden van de storing bij HW. Wat niet slecht is als je bedenkt dat er een lang weekend tussen zit.

Doos met accu staat al klaar bij de voordeur.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Pagina: 1 ... 125 ... 213 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.