Ik denk dat het formaat en gewicht daar een grote rol in spelen? Doordat ze zo groot zijn lijkt het minder snel. En doordat ze zo groot zijn zijn ze ook stabieler, en dat ze een paar honderd kilo zwaarder zijn zorgt er natuurlijk ook voor dat ze steviger op het asfalt liggen.FastFred schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:00:
Blij dat Portimao terug is, dat was een leuke baan om te zien tijdens covid!
Ben vorige week begonnen met het terug kijken van het 2010 en 2011 seizoen. Heb de eerste 2 races van 2010 nu gekeken en valt meteen op hoeveel moeilijker de auto's te besturen zijn, geregeld glij partijen gezien of uitbreken bij het uitkomen van bochten door smallere banden, smallere vleugels etc.
Maar wat ook op valt is hoeveel sneller de auto's lijken te gaan, dat valt me echt enorm tegen van huidige F1 met al die hightech hoog-fps camera's. Het lijkt alsof ze 130km/h op de cruise rijden. En dat had je toen dus helemaal niet. Ik vind het eigenlijk leuker om naar te kijken dan nu![]()
Deze auto was niet lomp zwaar en groot en toch met moderne camera's ziet het er langzaam uit, terwijl je dat aan het geluid niet echt hoort.
Het is net alsof die achter de safety car rijdt.FastFred schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:24:
Deze auto was niet lomp zwaar en groot en toch met moderne camera's ziet het er langzaam uit, terwijl je dat aan het geluid niet echt hoort.
[YouTube: The Best Sounding F1 Engine: Ferrari 3.0L V12 - 1995 Ferrari 412 T2 Sound]
Ik heb niet recent naar die 2010 / 2011 opnames gekeken.. Was de sluitertijd / framerate in die oudere video's langer, zodat je meer bewegings-onscherpte krijgt bij camera-pan's ?FastFred schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:24:
[YouTube: The Best Sounding F1 Engine: Ferrari 3.0L V12 - 1995 Ferrari 412 T2 Sound]
Of werd er toen zo-ie-zo minder met de auto mee ge-panned? Als je camera-angle fixed is lijkt hetgeen voorbij komt ook sneller te gaan.
Geen idee, vraag jij het de FOM cameraman ff in die in Australia en Qatar in 2010 langs de baan stond? Of als je z'n nummer hebt dan kan ik het wel vragenRoelandD schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:32:
[...]
Ik heb niet recent naar die 2010 / 2011 opnames gekeken.. Was de sluitertijd in die oudere video's langer, zodat je meer bewegings-onscherpte krijgt bij camera-pan's ?
[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 16-12-2025 11:35 ]
Dat hoef je niet te vragen.. dat kun je aan de video zien.. wellicht is dat beroeps-deformatieFastFred schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:34:
[...]
Geen idee, vraag jij het de FOM cameraman ff in die in Australia en Qatar in 2010 langs de baan stond? Of als je z'n nummer hebt dan kan ik het wel vragen
Bahrein. In Qatar wass niet veel te zien dat weekend.FastFred schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:34:
Qatar in 2010 langs de baan stond?
Dat geluid niet sneller maakt zie je dagelijks op de weg met alle Golf'jes toch ook alFastFred schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:24:
Herrie != Snelheid
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Vooral dit wordt veel te veel gedaan. Leuk zo'n draaiende auto met wat asfalt eromheen, maar het zegt zo weinig.RoelandD schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:32:
[...]
Of werd er toen zo-ie-zo minder met de auto mee ge-panned? Als je camera-angle fixed is lijkt hetgeen voorbij komt ook sneller te gaan.
I served in a company of heroes.
Naast de car (livery) reveals heeft motorfabrikant Honda op 20 januari 2026 met een eigen live event in Tokio waar ze hun motor zullen presenteren, hun ambities uitspreken en de nieuwe regels zullen uitleggen.
Het evenement is live te volgen via YouTube. Honda president en CEO Toshihiro Mibe, Aston Martin F1 team chairman Lawrence Stroll, en F1 president en CEO Stefano Domenicali zullen de aanwezigen toespreken.
https://www.the-race.com/...da-2026-f1-engine-launch/
Het evenement is live te volgen via YouTube. Honda president en CEO Toshihiro Mibe, Aston Martin F1 team chairman Lawrence Stroll, en F1 president en CEO Stefano Domenicali zullen de aanwezigen toespreken.
Aangezien ik het bericht niet in het Nederlands kan vinden dan maar zo.
Toch jammer dat Honda met RBR gestopt is. Ben benieuwd wat die Ford motor gaat doen. Lijkt me toch een enorm risico maar misschien worden we positief verrast.Chocoball schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:07:
Naast de car (livery) reveals heeft motorfabrikant Honda op 20 januari 2026 met een eigen live event in Tokio waar ze hun motor zullen presenteren, hun ambities uitspreken en de nieuwe regels zullen uitleggen.
[YouTube: 2026 Honda×Aston Martin Aramco F1™ Team New Partnership Launch Announcement]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Feitelijk geen Ford motor/ICE. Red Bull Powertrains.evilution schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:38:
[...]
Toch jammer dat Honda met RBR gestopt is. Ben benieuwd wat die Ford motor gaat doen. Lijkt me toch een enorm risico maar misschien worden we positief verrast.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
"Intussen" mogelijk potahto potayto? Ford is erbij gehaald voor ondersteuning (/ontwikkeling?) van het hybride deel. Maar intussen zou Ford al veel meer doen en ook meehelpen aan de ICE. Dus nouja, de badge is van RBPT. Maar in alle onderdelen zit "kennis" van Ford.hansvk schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:58:
[...]
Feitelijk geen Ford motor/ICE. Red Bull Powertrains.
De vraag is hoeveel kennis Ford kan toevoegen aan wat RBPT al had, maar ze zijn zeker niet onbekend met het ontwikkelen van spicy motorenRobertMe schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:03:
[...]
"Intussen" mogelijk potahto potayto? Ford is erbij gehaald voor ondersteuning (/ontwikkeling?) van het hybride deel. Maar intussen zou Ford al veel meer doen en ook meehelpen aan de ICE. Dus nouja, de badge is van RBPT. Maar in alle onderdelen zit "kennis" van Ford.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
In aanvulling op wat @RobertMe al zei.en wat ik al eerder in het jaar schreef over het interview met Mark Rushbrook, de baas van Ford Performance.ArcticWolf schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:52:
[...]
De vraag is hoeveel kennis Ford kan toevoegen aan wat RBPT al had, maar ze zijn zeker niet onbekend met het ontwikkelen van spicy motoren![]()
![]()
[YouTube: The Aston Martin Vulcan - Does it live up to the name? | Chris Harris Drives | Top Gear]
Denk dat de grootste onbekende het hybride gedeelte is, Ford heeft natuurlijk wel een EV reeks en er wel enige ervaring mee, maar heel goed loopt dat programma nou ook weer niet. Honda en Mercedes hebben daar toch net wel iets meer ervaring mee. Maar wie weet.. ik laat me verrassen.
Ford zou oorspronkelijk zich alleen bezighouden met de elektrificatie maar doet inmiddels veel meer. Vanuit hun geadvanceerde faciliteit in Dearborn (VS) worden dagelijks onderdelen gefabriceerd of geprint en naar RBPT opgestuurd in Milton Keynes. Alles wordt vanaf nul gefabriceerd door medewerkers met Formule 1 kennis maar ook door medewerkers met minder F1 ervaring. RBPT is een nieuwkomer en Ford heeft geen kennis van F1 hybride technologie, dus bepaalde know-how hebben ze bij partners moeten inkopen.
Jup, wel iets jaArcticWolf schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:52:
Denk dat de grootste onbekende het hybride gedeelte is, Ford heeft natuurlijk wel een EV reeks en er wel enige ervaring mee
offtopic:
Ik wist niet dat Top Gear nog zo actief was op YT incl "Stig" (maar uiteraard niet Ben Collins zou ik zeggen)
Maar Ford heeft vandaag ook weer aangekondigd te stoppen met de elektrische F150?
Ik wist niet dat Top Gear nog zo actief was op YT incl "Stig" (maar uiteraard niet Ben Collins zou ik zeggen)
Het bericht wat je post is al vertaald uit het Nederlands.Chocoball schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:26:
Aangezien ik het bericht niet in het Nederlands kan vinden dan maar zo.
[Afbeelding]
"When you grow up your heart dies"
Ford is natuurlijk niet geheel onbekend met de Formule 1. Ik verwacht nog wel het een en ander van ze.evilution schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:38:
[...]
Toch jammer dat Honda met RBR gestopt is. Ben benieuwd wat die Ford motor gaat doen. Lijkt me toch een enorm risico maar misschien worden we positief verrast.
In De Limburger staat vandaag het Telegraaf artikelsjaool schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:59:
[...]
Het bericht wat je post is al vertaald uit het Nederlands.
[Afbeelding]
Die Amerikaanse investeerders met die huidige 24% zijn dus "die bekende", met o.a. Ryan Reynolds. En nog wat acteurs en andere bekenden.
Nah. Jaguar was nu niet echt een succes verhaal. Hebben maar een aantal seizoenen mee gedaan en waren met 1 uitschieter wat beter maar de rest midfield at best? Waarbij ze ook nog eens vrijwel elk jaar nieuwe leiding hadden?sjaool schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:00:
[...]
Ford is natuurlijk niet geheel onbekend met de Formule 1. Ik verwacht nog wel het een en ander van ze.
Waarna ze de boel maar aan Red Bull verkocht hebben.
Het is niet echt een traditionele 'badge' als er 100'en mensen bij RBPT aan die motor worken?RobertMe schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:03:
[...]
"Intussen" mogelijk potahto potayto? Ford is erbij gehaald voor ondersteuning (/ontwikkeling?) van het hybride deel. Maar intussen zou Ford al veel meer doen en ook meehelpen aan de ICE. Dus nouja, de badge is van RBPT. Maar in alle onderdelen zit "kennis" van Ford.
In het verleden hadden ze nog wel een horloge fabrikant er die even een 'Tag Heuer' of nissan die 'Infinity' wil marketen een badge koopt om erop te plakken.
PSN
Ik zeg toch ook niet dat het alleen een RBPT badge isYakuzA schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:18:
[...]
Het is niet echt een traditionele 'badge' als er 100'en mensen bij RBPT aan die motor worken?
In het verleden hadden ze nog wel een horloge fabrikant er die even een 'Tag Heuer' of nissan die 'Infinity' wil marketen een badge koopt om erop te plakken.
En Infinity was indertijd natuurlijk onderdeel van de Renault group. Dus ja, de badge zei Infinity maar effectief nog steeds "Renault". (En heeft Alfa Romeo "nu" bij Sauber niet ook een Alfa badge op de Ferrari geplakt? Wat uiteindelijk beide onder Stellantis viel).
Ik heb het over de Ford Cosworth DFV periode.RobertMe schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:09:
[...]
Nah. Jaguar was nu niet echt een succes verhaal. Hebben maar een aantal seizoenen mee gedaan en waren met 1 uitschieter wat beter maar de rest midfield at best? Waarbij ze ook nog eens vrijwel elk jaar nieuwe leiding hadden?
Waarna ze de boel maar aan Red Bull verkocht hebben.
176 races gewonnen
10 constructeurskampioenschappen
3 coureurskampioenschappen
Kan verkeerd zijn maar dacht dat de motor van Cosworth kwam. Hoewel ik nu misschien aan het wisselen ben met de Valkyrie.ArcticWolf schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:52:
[...]
De vraag is hoeveel kennis Ford kan toevoegen aan wat RBPT al had, maar ze zijn zeker niet onbekend met het ontwikkelen van spicy motoren![]()
![]()
[YouTube: The Aston Martin Vulcan - Does it live up to the name? | Chris Harris Drives | Top Gear]
Denk dat de grootste onbekende het hybride gedeelte is, Ford heeft natuurlijk wel een EV reeks en er wel enige ervaring mee, maar heel goed loopt dat programma nou ook weer niet. Honda en Mercedes hebben daar toch net wel iets meer ervaring mee. Maar wie weet.. ik laat me verrassen.
[ Voor 17% gewijzigd door Kenhas op 17-12-2025 10:20 ]
2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216
Er zijn wat last minute toevoegingen/wijzigingen gedaan in de regels van volgend jaar.
Het voornamelijkste wat ik er uit haal is dat de FIA kan kiezen om de nieuwe low-downforce tijdens regen of een safety car uit te zetten, of op een gedeelte low-downforce stand te zetten. Wagens zouden anders teveel bandentemp verliezen of door de low-downforce in de regen op het rechte stuk eraf kunnen vliegen door een beetje aquaplanning.
Verder zijn wat nieuwe technieken nu officieel van een naam voorzien. Dus "Active-Aero" voor de voor en achtervleugel die in verschillende standen gezet kunnen worden. Dus geen X of Z mode o.i.d.
Verder geen "Manual Override Mode" voor de extra 350kw power boost, maar "Overtake" en geen "Regen" of "Harvesting" meer, maar "Recharge"
Het voornamelijkste wat ik er uit haal is dat de FIA kan kiezen om de nieuwe low-downforce tijdens regen of een safety car uit te zetten, of op een gedeelte low-downforce stand te zetten. Wagens zouden anders teveel bandentemp verliezen of door de low-downforce in de regen op het rechte stuk eraf kunnen vliegen door een beetje aquaplanning.
Verder zijn wat nieuwe technieken nu officieel van een naam voorzien. Dus "Active-Aero" voor de voor en achtervleugel die in verschillende standen gezet kunnen worden. Dus geen X of Z mode o.i.d.
Verder geen "Manual Override Mode" voor de extra 350kw power boost, maar "Overtake" en geen "Regen" of "Harvesting" meer, maar "Recharge"
[ Voor 23% gewijzigd door Damian op 17-12-2025 11:04 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Flavio en Horner in één team. Dat is echt gedoemd te mislukken.sjaool schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:59:
[...]
Het bericht wat je post is al vertaald uit het Nederlands.
[Afbeelding]
Drive to Survive be likebecopol schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:11:
[...]
Flavio en Horner in één team. Dat is echt gedoemd te mislukken.
Kan er weinig over terugvinden, volgens mij komt de ICE architectuur van Ford maar heeft AMR er zijn eigen draai aangegeven en komt de elektronica/ECU wel van Cosworth.Kenhas schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:14:
[...]
Kan verkeerd zijn maar dacht dat de motor van Cosworth kwam. Hoewel ik nu misschien aan het wisselen ben met de Valkyrie.
Het zijn goede vrienden dus je weet het maar nooit. Ze weten beiden hoe je een team op het randje van de regels moet runnen. Okay, Flavio weet ook hoe het over het randje kan.becopol schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:11:
[...]
Flavio en Horner in één team. Dat is echt gedoemd te mislukken.
De 7.0L V12 is nog een Lagonda blok (met varianten van 6.0L in de DB9 bijv en de 7.3L in de One77). Pas met de Valkyrie is er een samenwerking met Cosworth aangegaan die het ontwerp en het blok voor z'n rekening nam; een hele andere architectuur en opbouw. Zover ik weet was dat ook het verhaal bij de DFV uit 1967; Ford weinig betrokken, enkel de funding en casting van onderblok). Het precisie werk van krankas, zuigers en nokkenassen kwam bij Cosworth vandaan.ArcticWolf schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:35:
[...]
Kan er weinig over terugvinden, volgens mij komt de ICE architectuur van Ford maar heeft AMR er zijn eigen draai aangegeven en komt de elektronica/ECU wel van Cosworth.
Het is nog even wachten op de Breaking poster omdat nog niet alle handtekeningen gezet zijn maar Barcelona heeft zijn contract tot 2032 weten te verlengen en zal daarbij afwisselen met de grand prix van België. De grand prix in Barcelona zal plaatsvinden in 2028, 2030 en 2032.
https://www.lavanguardia....rnos-alternancia-spa.html
https://www.lavanguardia....rnos-alternancia-spa.html
[ Voor 20% gewijzigd door Chocoball op 17-12-2025 14:04 ]
Flavio kan de Marko behandeling krijgen, is ook al 75.sjaool schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:38:
[...]
Het zijn goede vrienden dus je weet het maar nooit. Ze weten beiden hoe je een team op het randje van de regels moet runnen. Okay, Flavio weet ook hoe het over het randje kan.
Nou, hij had wel een beetje gelijk. Doohan crashte 3 keer in dezelfde bocht.Marcel Br schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:35:
[...]
Flavio kan de Marko behandeling krijgen, is ook al 75.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Aaah, eindelijk komen er knipperlichten op de wagens! De FIA heeft altijd de mond vol over veiligheid dit, veiligheid dat, maar eindelijk zijn er de knipperlichten. Ben wel benieuwd of Audi deze optie ook heeft
Zonder gekheid, het zijn wel safety lights voor de Marshalls
/f/image/cmuGq5zRYycweSVIKryPIYzg.png?f=fotoalbum_large)
Het screenshot komt uit een video via: https://nl.motorsport.com...le-1-autos-2026/10785121/. Daar staat ook toegelicht wat de nieuwe overtake en boost functies zijn en de straight en corner mode
/f/image/cmuGq5zRYycweSVIKryPIYzg.png?f=fotoalbum_large)
Het screenshot komt uit een video via: https://nl.motorsport.com...le-1-autos-2026/10785121/. Daar staat ook toegelicht wat de nieuwe overtake en boost functies zijn en de straight en corner mode
Krijgen ze dan ook zo'n waarschuwingslampje in de spiegels als er iemand naast hun rijdt?Aardappelbakker schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:09:
Aaah, eindelijk komen er knipperlichten op de wagens! De FIA heeft altijd de mond vol over veiligheid dit, veiligheid dat, maar eindelijk zijn er de knipperlichten. Ben wel benieuwd of Audi deze optie ook heeft![]()
[Afbeelding]
Misschien moet F1 van die sentinel kastjes gebruiken net zoals in de Dakar race? Krijgen de marshalss een piepje als er een auto in de buurt komt.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Maar goed dat BMW niet op de grid staat. dat zou elke keer een diskwalificatie wordenAardappelbakker schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:09:
Aaah, eindelijk komen er knipperlichten op de wagens! De FIA heeft altijd de mond vol over veiligheid dit, veiligheid dat, maar eindelijk zijn er de knipperlichten. Ben wel benieuwd of Audi deze optie ook heeft![]()
[Afbeelding]
Racingnews365 meldt het dus het moet waar zijn
(Verstappen zou het aan Viaplay verteld hebben)

Helaas geen 69

Helaas geen 69
[ Voor 3% gewijzigd door Chocoball op 17-12-2025 22:46 ]
Zou ik ergens wel jammer vinden. 33 is voor mij nog altijd synoniem met Verstappen. En 3, in mindere mate, met Ricciardo.Chocoball schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:45:
Racingnews365 meldt het dus het moet waar zijn(Verstappen zou het aan Viaplay verteld hebben)
[Afbeelding]
Helaas geen 69
We gaan het zien, dat 365 het post maak het nog niet waar natuurlijk.
Gemiste kans. Dat was echt een geweldige meme geworden.
Nadat de laatste kampioenen reden met 44, 33 en nu 4 is 3 wellicht geen onverstandige keuzeChocoball schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:45:
Racingnews365 meldt het dus het moet waar zijn(Verstappen zou het aan Viaplay verteld hebben)
[Afbeelding]
Helaas geen 69
Hij versprak zich in een interview met Viaplay, dus het bericht op 365 is niet helemaal onwaar. Misschien dat hij nog aan het discussiëren is over 69Pyr0_ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:27:
[...]
Zou ik ergens wel jammer vinden. 33 is voor mij nog altijd synoniem met Verstappen. En 3, in mindere mate, met Ricciardo.
We gaan het zien, dat 365 het post maak het nog niet waar natuurlijk.
Ik kan me niet voorstellen dat ze dat toe gaan staan eerlijk gezegd, als die het serieus aanvraagt denk ik eerder dat dat nummer op een zwarte lijst komt "Imago van de sport blabla"
Omdat het nummer een bepaalde associatie heeft? LOL. Kubica reed met nummer 88, dat vonden ze ook prima.Shinji schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:55:
Ik kan me niet voorstellen dat ze dat toe gaan staan eerlijk gezegd, als die het serieus aanvraagt denk ik eerder dat dat nummer op een zwarte lijst komt "Imago van de sport blabla"
spoiler:
En zo zijn er vast veel meer nummers waar je wel een "rare" associatie bij kan verzinnen. Er is maar 1 nummer uitgesloten, en dat is dat van Bianchi. (en 1 is dan uiteraard gereserveerd voor de WDC).
88 wordt geassocieerd met Heil Hitler omdat de H de 8e letter van het alfabet is.
Geknipt en geplakt van F1maximaal.ArcticWolf schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:52:
[...]
Hij versprak zich in een interview met Viaplay, dus het bericht op 365 is niet helemaal onwaar. Misschien dat hij nog aan het discussiëren is over 69
'Het wordt niet 33', zegt de Red Bull Racing-coureur in het eindjaarsinterview van Viaplay. 'Ik moet er nog even over nadenken', vervolgt hij. Verstappen wil het eigenlijk nog niet verklappen, maar legt uit: 'Mijn favoriete nummer is eigenlijk nummer 3 geweest, naast 1. Dat nummer had Daniel (Ricciardo, red.), maar we mogen nu wel wisselen.' Mike Hezemans, die aanwezig is bij het interview, begint te lachen: 'Daar is het antwoord op de vraag!'
Verstappen besluit de bevestiging maar te geven: 'Het nummer wordt 3', lacht hij ook. '33 was altijd prima, maar ik vind één 3 mooier dan twee. Ik heb altijd dubbel geluk, maar mijn geluk heb ik eigenlijk al gehad in de Formule 1. Daar hoeven we niet meer over na te denken.' Verstappen grapte een tijdje terug dat 69 ook een optie was. 'Ja, ook een mooi nummer. Elke keer als ik dat zeg in een interview, en het gaat rond, dan kijkt Kelly mij aan van: wat *** jij voor onzin?' lacht de Nederlander.
Verstappen vindt het wel een mooi nummer 69, maar Kelly vindt het maar niks?Chocoball schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:03:
[...]
Geknipt en geplakt van F1maximaal.
[...]
Laat mijzelf even uit.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
https://news.verstappen.c...lvr.it&utm_medium=twitterhttps://t.co/Ga9eks3PwF NEWS: Max will drive with number 3 in 2026: 'I just like it better' https://t.co/Stqfbz1XVi pic.twitter.com/cy6u05lFV4
— Max Verstappen (@VerstappenCOM) 18 december 2025
[ Voor 22% gewijzigd door Extigo op 18-12-2025 10:11 ]
Voor de merchandise was 67 misschien nog wel interessant geweest al hoop ik zelf dat die "hype" snel overwaait.
Die 88 verwijzing kende ik eerlijk gezegd niet, en volgens mij is 69 toch echt wel een van de bekendste. Waarbij ik denk dat arabische landen wellicht minder moeite hebben met een verwijzing naar Hitler dan een verwijzing naar een standje.RobertMe schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:02:
[...]
Omdat het nummer een bepaalde associatie heeft? LOL. Kubica reed met nummer 88, dat vonden ze ook prima.spoiler:En zo zijn er vast veel meer nummers waar je wel een "rare" associatie bij kan verzinnen. Er is maar 1 nummer uitgesloten, en dat is dat van Bianchi. (en 1 is dan uiteraard gereserveerd voor de WDC).88 wordt geassocieerd met Heil Hitler omdat de H de 8e letter van het alfabet is.
Maar ik denk dat we het nooit zullen weten, aangezien die dus met 3 gaat rijden.
Eén drie is beter dan twee drie's
En voor je klaagt over mijn spelling....
spoiler:
Dat is hoe Max het verwoorde 
Waah schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:58:
[...]
En voor je klaagt over mijn spelling....spoiler:Dat is hoe Max het verwoorde
spoiler:
verwoordde 
[ Voor 12% gewijzigd door breew op 18-12-2025 11:33 ]
Ben benieuwd waar dan, in de letterlijke quote van @Chocoball staat:Waah schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:58:
[...]
Eén drie is beter dan twee drie's
En voor je klaagt over mijn spelling....spoiler:Dat is hoe Max het verwoorde
ik bespeur in die quote iig geen "drie's"'33 was altijd prima, maar ik vind één 3 mooier dan twee. Ik heb altijd dubbel geluk, maar mijn geluk heb ik eigenlijk al gehad in de Formule 1. Daar hoeven we niet meer over na te denken.'
PSN
Max en ik hebben i.i.g. één ding gemeen: nummer 3 is ons geluksgetal.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Mag je toch klagen over mijn spelling!
Interview van Viaplay:YakuzA schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:36:
[...]
Ben benieuwd waar dan, in de letterlijke quote van @Chocoball staat:
[...]
ik bespeur in die quote iig geen "drie's"
YouTube: “Mijn favoriete nummer is eigenlijk altijd 3 geweest…” 👀🍿 #f1 #maxve...
In de subtitles hebben ze het netjes aangepast, maar das niet wat die zegt
Wel is het bijzonder dat ze het "quoten" maar dat de quote niet 1:1 overeen komt. Begrijpelijk als het een andere taal is. Maar hij zegt wel "Ik vind gewoon een drie mooier dan twee" zoals in de quote, maar hij zegt er toch echt "drieën" achteraan (of nou ja, Drie's)
Verder geen commentaar richting Max hoor. DIe moet gewoon doen waar die goed in is: WDC worden, ongeacht welke autosport die aan deelneemt.
[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 18-12-2025 11:48 ]
Waah schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:45:
[...]
Mag je toch klagen over mijn spelling!![]()
[...]
Interview van Viaplay:
YouTube: “Mijn favoriete nummer is eigenlijk altijd 3 geweest…” 👀🍿 #f1 #maxve...
In de subtitles hebben ze het netjes aangepast, maar das niet wat die zegt![]()
Verder geen commentaar richting Max hoor. DIe moet gewoon doen waar die goed in is: WDC worden, ongeacht welke autosport die aan deelneemt.
grappig dat ze dat niet meenemen in de quotes idd
Hij praat duidelijk te vaak engels oid met 'three => threes'
PSN
Red Bull komt er ook mee, zo te zien hebben ze weer de witte omranding uit hun eerdere dagen weer geadopteerd. Persoonlijk niet echt mooi maar dat is voor iedereen anders.
Als ze het zo ook op de auto's gaan doen, wordt het wel weer beter leesbaar.Chocoball schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:41:
Red Bull komt er ook mee, zo te zien hebben ze weer de witte omranding uit hun eerdere dagen weer geadopteerd. Persoonlijk niet echt mooi maar dat is voor iedereen anders.
[Afbeelding]
Dat donkerrood op donkerblauw vond ik altijd redelijk wegvallen op TV
PSN
Ik vind het wel een heel stylistische 3. En Hadjar met een 6. Dat is twee keer 3 dus dubbel geluk voor hem.Chocoball schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:41:
[Afbeelding]
Eigenlijk had Verstappen dus voor 3x 3 moeten gaan zodat hij 9 als nummer zou krijgen en dan hadden we met de 6 van Hadjar toch een vorm van 69 gekregensjaool schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:08:
[...]
Ik vind het wel een heel stylistische 3. En Hadjar met een 6. Dat is twee keer 3 dus dubbel geluk voor hem.
OK, OK en nu hou ik er over op
En dan is de hype volgend jaar 6 9.Chocoball schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:50:
[...]
Eigenlijk had Verstappen dus voor 3x 3 moeten gaan zodat hij 9 als nummer zou krijgen en dan hadden we met de 6 van Hadjar toch een vorm van 69 gekregen.
OK, OK en nu hou ik er over op![]()
Hadjar naast Doohan, 6
PSN
In kinderstem "Six Seven!!"
En nu zijn we volledig ontspoord..
Some infinities are bigger than others.
Ik had eigenlijk niet per se verwacht dat Max gelijk gebruik zou gaan maken van de nieuwe regeling en een ander nummer zou aanvragen. Van de andere kant, hij heeft een aantal jaar met 33 daarna met 1 en nu met 3. Goed voor de merch.
Waarom denk je dat ‘toevallig’ dit jaar het mogelijk wordt gemaakt om je nummer te veranderen?TheBrut3 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:07:
Ik had eigenlijk niet per se verwacht dat Max gelijk gebruik zou gaan maken van de nieuwe regeling en een ander nummer zou aanvragen. Van de andere kant, hij heeft een aantal jaar met 33 daarna met 1 en nu met 3. Goed voor de merch.
Net alsof aan die verandering geen fingerprints van een 4-voudig wereldkampioen aan kleven
PSN
dat zal ook wel de reden zijn dat ze het lettertype hebben veranderd.TheBrut3 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:07:
Goed voor de merch.
anders kopen alle oude RIC fans geen nieuwe merchandise
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Daar zijn gewoon afspraken voor dat een nummer een aantal jaar niet gebruikt mag worden.YakuzA schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:29:
[...]
Waarom denk je dat ‘toevallig’ dit jaar het mogelijk wordt gemaakt om je nummer te veranderen?
Net alsof aan die verandering geen fingerprints van een 4-voudig wereldkampioen aan kleven
In dit geval van Ricciardo dus. Ik snap die neiging niet om overal wat bij te verzinnen.
Het was voorheen zo, dat coureurs het nummer wat ze origineel gekozen hadden, moeten blijven gebruiken. Onlangs is dus bepaald, dat ze ook tijdens hun carriere hun nummer mogen wijzigen.Marcel Br schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:14:
[...]
Daar zijn gewoon afspraken voor dat een nummer een aantal jaar niet gebruikt mag worden.
In dit geval van Ricciardo dus. Ik snap die neiging niet om overal wat bij te verzinnen.
Het feit dat RIC nog 3 jaar na zijn pensioen over het nummer 3 beschikt staat daar los van. Overigens is die termijn ook nog niet verlopen, maar als zowel RIC als de FIA goedkeuring geven, mag het nummer vóór die 3 jaar door iemand anders gebruikt worden.
Net als Alpine en Haas heeft Ferrari 23 januari als datum gekozen om hun 2026 wagen te presenteren.
| Datum | Team |
| 15 januari 2026 | Red Bull |
| 15 januari 2026 | Racing Bulls |
| 20 januari 2026 | Audi |
| 23 januari 2026 | Alpine |
| 23 januari 2026 | Haas |
| 23 januari 2026 | Ferrari |
| 8 februari 2026 | Cadillac |
| 9 februari 2026 | Aston Martin |
| Onbekend | McLaren |
| Onbekend | Mercedes |
| Onbekend | Williams |
Volgens mij heeft Max een nieuw record erbij. Met 3 verschillende nummers tijdens je F1 carrière gereden te hebben?
Nee hoor, vroeger had je geen vast nummer.cme2 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:43:
Volgens mij heeft Max een nieuw record erbij. Met 3 verschillende nummers tijdens je F1 carrière gereden te hebben?
Je startnummer kreeg je op basis van de stand in het constructeurskampioenschap. Waarbij het team met de wereldkampioen standaard nummers 1 en 2 kreeg. En zo werd er dan doorgeteld.

spoiler:
Van r/formuladank, en heeft die niet echt gezegd dus, zoals ook in het plaatje staat.
Alle racenummers op een rij voor 2026.
[ Voor 55% gewijzigd door Chocoball op 19-12-2025 13:20 . Reden: Dit kijikt iets makkelijker ]
En nóg vroeger hoorden bepaalde nummers bij bepaalde teams. (Ferrari met 27 & 28 bijvoorbeeld). Dus kreeg je een van de nummers van je team, als je van team switchte.Muse schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:48:
[...]
Nee hoor, vroeger had je geen vast nummer.
Je startnummer kreeg je op basis van de stand in het constructeurskampioenschap. Waarbij het team met de wereldkampioen standaard nummers 1 en 2 kreeg. En zo werd er dan doorgeteld.
Dat klopt inderdaad, was ik nog vergeten. Dat is zelfs nog van voor de tijd dat ik F1 ging kijken.DeKaerften schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:24:
[...]
En nóg vroeger hoorden bepaalde nummers bij bepaalde teams. (Ferrari met 27 & 28 bijvoorbeeld). Dus kreeg je een van de nummers van je team, als je van team switchte.
Dat vind ik nou zo leuk aan dit forum, je bent nooit te oud om nog wat te leren.Muse schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:48:
[...]
Nee hoor, vroeger had je geen vast nummer.
Bijna goed. Ferrari reed een tijdje met 27 en 28, maar die nummers waren eigenlijk van Williams. In die tijd reden ze iedere seizoen met de nummers die ze het jaar ervoor hadden, tenzij ze wereldkampioen werden. Dan reden ze met de nummers 1 en 2, en kreeg de vorige wereldkampioen de nummers van de nieuwe kampioen. Ferrari werd in 1979 wereldkampioen, dus reed in 1980 met 1 en 2. Maar in 1980 werd Williams wereldkampioen, dus kreeg Ferrari de oude nummers van Williams. En dat waren 27 en 28.DeKaerften schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:24:
[...]
En nóg vroeger hoorden bepaalde nummers bij bepaalde teams. (Ferrari met 27 & 28 bijvoorbeeld). Dus kreeg je een van de nummers van je team, als je van team switchte.
Ah, vandaar dat in mijn herinnering Ferrari altijd 27 & 28 had, omdat ze daarna in dat nummer stelsel geen WCC meer zijn geweest.ThomasG schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:24:
[...]
Bijna goed. Ferrari reed een tijdje met 27 en 28, maar die nummers waren eigenlijk van Williams. In die tijd reden ze iedere seizoen met de nummers die ze het jaar ervoor hadden, tenzij ze wereldkampioen werden. Dan reden ze met de nummers 1 en 2, en kreeg de vorige wereldkampioen de nummers van de nieuwe kampioen. Ferrari werd in 1979 wereldkampioen, dus reed in 1980 met 1 en 2. Maar in 1980 werd Williams wereldkampioen, dus kreeg Ferrari de oude nummers van Williams. En dat waren 27 en 28.
Hier wordt het volledig uitgelegd...Al wel een wat oudere video. Maar volgens mij is het nog wel actueel.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Damon Hill reed in 1993 en 1994 met het nummer 0. Maar waarom dat was weet ik niet meer. Hij was iig geen kampioen toen.ThomasG schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:24:
[...]
Bijna goed. Ferrari reed een tijdje met 27 en 28, maar die nummers waren eigenlijk van Williams. In die tijd reden ze iedere seizoen met de nummers die ze het jaar ervoor hadden, tenzij ze wereldkampioen werden. Dan reden ze met de nummers 1 en 2, en kreeg de vorige wereldkampioen de nummers van de nieuwe kampioen. Ferrari werd in 1979 wereldkampioen, dus reed in 1980 met 1 en 2. Maar in 1980 werd Williams wereldkampioen, dus kreeg Ferrari de oude nummers van Williams. En dat waren 27 en 28.
In die tijd reed het team waarvan de coureur in het voorgaande jaar wereldkampioen was geworden met de startnummers 1 en 2 op de auto’s. In 1993 en 1994 hadden de kampioenen van het voorafgaande jaar (Nigel Mansell en Alain Prost) de Formule 1 echter verlaten na hun titeljaar (Mansell ging naar IndyCar, Prost stopte). Daardoor was er geen auto met startnummer 1Mog schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:36:
[...]
Damon Hill reed in 1993 en 1994 met het nummer 0. Maar waarom dat was weet ik niet meer. Hij was iig geen kampioen toen.
[Afbeelding]
Williams het team waarmee deze coureurs hun kampioenschappen hadden behaald reed uiteindelijk met de nummers 0 en 2.
Heel logisch. Dat had ik zelf kunnen bedenken. Ik vond nummer 0 altijd wel vet eruit zien.d-vine schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:38:
[...]
In die tijd reed het team waarvan de coureur in het voorgaande jaar wereldkampioen was geworden met de startnummers 1 en 2 op de auto’s. In 1993 en 1994 hadden de kampioenen van het voorafgaande jaar (Nigel Mansell en Alain Prost) de Formule 1 echter verlaten na hun titeljaar (Mansell ging naar IndyCar, Prost stopte). Daardoor was er geen auto met startnummer 1, en Williams — het team waarmee deze coureurs hun kampioenschappen hadden behaald — reed uiteindelijk met de nummers 0 en 2.
Het ding heet Ford Cosworth DFV (Double Four Valve). Je kan de credits alleen niet aan Ford toeschrijven want het blok is ontwikkeld door Cosworth. Fords enige bemoeienis is dat ze het bonnetje hebben opgepakt en afgetikt. Marketingtechnisch briljant want die sponsoring zorgde voor heel veel exposure.sjaool schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:46:
[...]
Ik heb het over de Ford Cosworth DFV periode.
176 races gewonnen
10 constructeurskampioenschappen
3 coureurskampioenschappen
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
The 2025 F1 Season Animated!
Van de FOM niet Lollipop Comics.
Hij doet dit 1x per jaar toch?
Briljant weer.
Briljant weer.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Volgens mij origineel 2x, ook een in de zomerstop. Maar is dat dit jaar (en misschien ook een aantal vorige) niet geweest.AvK schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:09:
Hij doet dit 1x per jaar toch?
Het 2026 seizoen moet nog beginnen maar de Formule 1 media hebben schijnbaar weer een gerucht te pakken.
https://autoracer.it/powe...-zone-grigie-solo-rumore/
- De motorfabrikanten Audi, Ferrari en Honda zouden naar de FIA zijn gestapt omdat Mercedes en RBPT mogelijk iets hebben gevonden waardoor ze bij de verbrandingsmotor over 15 pk meer kunnen beschikken dan de concurrentie.
- De 2026 motoren hebben volgend seizoen een compressieverhouding van 1:16. De compressieverhouding wordt door de FIA gemeten bij omgevingstemperatuur. Mercedes en RBPT worden verdacht dit naar 1:18 te kunnen brengen zodra de motor op hogere bedrijfstemperaturen werkt.
- De FIA is al maanden bezig grijze gebieden uit de regelementen te krijgen dus als dit gerucht waar is zal dat het imago van de FIA geen goed doen. Het probleem is ook dat de motoren all gehomologeerd zijn (goedgekeurd door de FIA). Krukassen kunnen bijvoorbeeld niet meer aangepast worden. Andere onderdelen, zoals zuigers, pas in 2027 en vervolgens in 2029 gewijzigd worden.
- Wat ook niet zal helpen is dat voor volgend seizoen er ook een budgetplafond voor power units gaat gelden wat motorontwikkeling zal limiteren ondanks het ADUO (Additional Development and Update Opportunities) regelement. Op 3 momenten in het seizoen wordt bepaald wat de stand van zaken is en krijgen motorfabrikanten die achterlopen extra ontiwkkeltijd.
- FIA directeur Tombazis zou al gewaarschuwd hebben: ""Als een team een oplossing baseert op een bepaalde interpretatie van de regels, zonder eerst om opheldering bij de FIA te vragen, zullen we daar niet naar luisteren. Als iemand een project ontwikkelt op basis van een dubbelzinnige interpretatie, zal dat een ramp voor ze zijn.".
- Of het waar is weten we pas bij de eerste race in Australië want dan kan er een protest ingediend worden.
Het punt is dat de compressieverhouding statisch en bij kamertemperatuur wordt gemeten. Zo staat het in de regels. Ieder materiaal heeft een uitzettingscoëfficient en natuurkunde kan je niet opheffen met een rulebook.Chocoball schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:27:
Het 2026 seizoen moet nog beginnen maar de Formule 1 media hebben schijnbaar weer een gerucht te pakken.https://www.the-race.com/...ine-loophole-controversy/
- De motorfabrikanten Audi, Ferrari en Honda zouden naar de FIA zijn gestapt omdat Mercedes en RBPT mogelijk iets hebben gevonden waardoor ze bij de verbrandingsmotor over 15 pk meer kunnen beschikken dan de concurrentie.
- De 2026 motoren hebben volgend seizoen een compressieverhouding van 1:16. De compressieverhouding wordt door de FIA gemeten bij omgevingstemperatuur. Mercedes en RBPT worden verdacht dit naar 1:18 te kunnen brengen zodra de motor op hogere bedrijfstemperaturen werkt.
- De FIA is al maanden bezig grijze gebieden uit de regelementen te krijgen dus als dit gerucht waar is zal dat het imago van de FIA geen goed doen. Het probleem is ook dat de motoren all gehomologeerd zijn (goedgekeurd door de FIA). Krukassen kunnen bijvoorbeeld niet meer aangepast worden. Andere onderdelen, zoals zuigers, pas in 2027 en vervolgens in 2029 gewijzigd worden.
- Wat ook niet zal helpen is dat voor volgend seizoen er ook een budgetplafond voor power units gaat gelden wat motorontwikkeling zal limiteren ondanks het ADUO (Additional Development and Update Opportunities) regelement. Op 3 momenten in het seizoen wordt bepaald wat de stand van zaken is en krijgen motorfabrikanten die achterlopen extra ontiwkkeltijd.
- FIA directeur Tombazis zou al gewaarschuwd hebben: ""Als een team een oplossing baseert op een bepaalde interpretatie van de regels, zonder eerst om opheldering bij de FIA te vragen, zullen we daar niet naar luisteren. Als iemand een project ontwikkelt op basis van een dubbelzinnige interpretatie, zal dat een ramp voor ze zijn.".
- Of het waar is weten we pas bij de eerste race in Australië want dan kan er een protest ingediend worden.
Als je er dan over nadenkt dan kom je uit op een blok met een vorm van variabele compressie. Dat blok bestaat :Maar dat zullen ze niet gebouwd hebben
Heel kort gezegd, het is een 1.6 V6 dus iedere cilinder heeft een cilinderinhoud van 266.66cc. Dat heet ook wel het slagvolume. Heb je een cv van 1:16, dan wordt dat gecomprimeerd tot 16.66cc. Bij 1:18 is dat 14.81cc. We praten dus over een verschil van 1.85cc. De diameter van de zuiger is 80mm (Wikipedia: Mercedes V6 hybrid Formula One power unit). De zuiger moet dus 0.368mm hoger uitkomen. Met een stroke van 53mm moet je dus een uitzetting hebben van 3.5%.
Het slagvolume wijzigt niet, dat is nog steeds de afstand die de zuiger aflegt, vermenigvuldigd met de diameter*pi.
Hier een video die het ook mooi visueel laat zien:Formeel zijn ze niet in overtreding omdat het regelement expliciet zegt waar het aan moet voldoen en bij welke temperatuur. Er staat nu nergens wat er toegestaan is bij andere temperaturen.
Komt er eigenlijk snel een 2026-topic? Want dat zou een mooie plek voor een aantal recente reacties zijn.
Welkom in de wereld van de F1, waar je alles wat niet beschreven staat kan gebruiken om voorsprong uit te halenduvekot schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:34:
Formeel zijn ze niet in overtreding omdat het regelement expliciet zegt waar het aan moet voldoen en bij welke temperatuur. Er staat nu nergens wat er toegestaan is bij andere temperaturen.
En natuurlijk vinden de andere teams dat niet leuk, maar hadden ze het zelf maar moeten bedenken. Maar zo gaat het al jaren. Zo werd Brawn GP nipt wereldkampioen met de blown diffusor. De rest haalde bakzijl bij de FIA en had een half seizoen nodig om het ook te hebben. En dat was net te laat
Hier komt het doordat er juist MEER is beschrevenasing schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:20:
[...]
Welkom in de wereld van de F1, waar je alles wat niet beschreven staat kan gebruiken om voorsprong uit te halen. Dat maakt de sport zo mooi. Engineering, creativiteit, inventiviteit en topsport.
DAT! lijkt mij een heel goed idee. De komende tijd gaat het alleen maar over de nieuwe auto's en regelementen. Het racen gaat compleet veranderen. Daar zullen we allemaal aan moeten gaan wennen. Ik ga mijn best doen maar vrees dat heel veel mensen gaan afhaken omdat het echt 100% anders gaat worden.Reinier schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:44:
Komt er eigenlijk snel een 2026-topic? Want dat zou een mooie plek voor een aantal recente reacties zijn.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Het is wel beschreven, en zoals @duvekot aanhaalt waarschijnlijk "net iets te veel". En steeds net buiten de regels (fors) in overtreding gaan is IMO dan "flauw". Zie dus ook flexiwings waar er een test omschreven is waar ze doorheen komen maar voeg bij wijze van spreke 1KG toe bovenop de test en de vleugel zakt helemaal in elkaar.asing schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:20:
[...]
Welkom in de wereld van de F1, waar je alles wat niet beschreven staat kan gebruiken om voorsprong uit te halen. Dat maakt de sport zo mooi. Engineering, creativiteit, inventiviteit en topsport.
Je haalt twee dingen door elkaar. De blown diffuser was een Red Bull ding. Brawn had de double diffuser.Zo werd Brawn GP nipt wereldkampioen met de blown diffusor. De rest haalde bakzijl bij de FIA en had een half seizoen nodig om het ook te hebben. En dat was net te laat.
En de double diffuser was toch bekend en besproken (en geaccepteerd)? Bij het opstellen van de regels heeft Brawn dit aangekaart. FIA en andere teams "zagen het niet" en regels zijn gebleven. Vervolgens bleek bij de tests / Australië dat zowel Brawn als ik meen Toyota (in ieder geval een tweede team) wel wat ervan hadden weten te maken. Schuld van de teams zelf dus, ze hadden dit gewoon van te voren kunnen laten verbieden. Of dus beter er in moeten duiken, Brawn had immers al een dikke hint gegeven dat daar iets te halen kon zijn.
Speciaal voor jou dan:Reinier schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:44:

Daarnaast:

Verstappen in Imola verkozen tot inhaalactie van het jaar (L1T2 op Piastri).
En aanvullend op het aantal gewonnen plekken, ook het aantal inhaalacties:

Ik snap alleen niet hoe Doohan op 23 inhaalacties kan staan. Die heeft maar 2? races gereden dit jaar. Dat zijn gemiddeld 11,5 inhaalactie per race.
Je doet het voor alsof je erop tegen bent.RobertMe schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:40:
[...]
Het is wel beschreven, en zoals @duvekot aanhaalt waarschijnlijk "net iets te veel". En steeds net buiten de regels (fors) in overtreding gaan is IMO dan "flauw". Zie dus ook flexiwings waar er een test omschreven is waar ze doorheen komen maar voeg bij wijze van spreke 1KG toe bovenop de test en de vleugel zakt helemaal in elkaar.
Ik haalde ze inderdaad door elkaar. Toyota was de andere met de double diffusor maar de uitwerking was niet helemaal top. Als je de docu over brawn gp gezien hebt, daar werd beschreven hoe andere teams het tot aan de groene tafel uitvochten en verloren. Daarna moesten ze mee in de ontwikkeling. Nu ligt het ontwerp volgens mij al vast dus het voordeel zou dan blijvend zijn.Je haalt twee dingen door elkaar. De blown diffuser was een Red Bull ding. Brawn had de double diffuser.
En de double diffuser was toch bekend en besproken (en geaccepteerd)? Bij het opstellen van de regels heeft Brawn dit aangekaart. FIA en andere teams "zagen het niet" en regels zijn gebleven. Vervolgens bleek bij de tests / Australië dat zowel Brawn als ik meen Toyota (in ieder geval een tweede team) wel wat ervan hadden weten te maken. Schuld van de teams zelf dus, ze hadden dit gewoon van te voren kunnen laten verbieden. Of dus beter er in moeten duiken, Brawn had immers al een dikke hint gegeven dat daar iets te halen kon zijn.
RobertMe schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:40:
[...]
Het is wel beschreven, en zoals @duvekot aanhaalt waarschijnlijk "net iets te veel". En steeds net buiten de regels (fors) in overtreding gaan is IMO dan "flauw". Zie dus ook flexiwings waar er een test omschreven is waar ze doorheen komen maar voeg bij wijze van spreke 1KG toe bovenop de test en de vleugel zakt helemaal in elkaar.
[...]
Je haalt twee dingen door elkaar. De blown diffuser was een Red Bull ding. Brawn had de double diffuser.
Ik zag dat de juiste antwoorden nog niet voorbij waren gekomen maar denk dat ik de enige ben die je daar een duidelijk antwoord op kan gevenReinier schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:44:
Ja, er gaat weer een seizoen 2026 topic komen maar die komt pas begin volgend jaar. Dat heeft er ook mee te maken dat het een topic start van goede kwaliteit moet hebben en die voor 2026 is simpelweg nog niet klaar. Dat tot die tijd in dit topic nieuws, geruchten, etc. over 2026 geplaatst wordt is prima en dat er voldoende over 2026 te praten valt zal best maar gaat het nieuwe topic nog niet open en is het nog even geduld hebben.
Waardering voor ieder die hier hard aan werkt!Chocoball schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:08:
[...]
Ik zag dat de juiste antwoorden nog niet voorbij waren gekomen maar denk dat ik de enige ben die je daar een duidelijk antwoord op kan geven
Ja, er gaat weer een seizoen 2026 topic komen maar die komt pas begin volgend jaar. Dat heeft er ook mee te maken dat het een topic start van goede kwaliteit moet hebben en die voor 2026 is simpelweg nog niet klaar. Dat tot die tijd in dit topic nieuws, geruchten, etc. over 2026 geplaatst wordt is prima en dat er voldoende over 2026 te praten valt zal best maar gaat het nieuwe topic nog niet open en is het nog even geduld hebben.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken