• psnoeren
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:05
BSTNjitRam schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:56:
[...]

Ik vind het dan interessanter dat er bij jouw manier van berekenen ineens nieuwe "GOATS" opstaan die luisteren naar namen als John Watson en Jacques Laffite (nummer 2 en 4 GOAT in jouw berekening).

Dat geeft eigenlijk wel al aan dat je hier niet echt aan het berekenen bent wat je denkt te zijn aan het berekenen, afgezien van het feit dat coureurs vergelijken door de jaren heen sowieso een loze opgave is.
Haha, jij bent wel kampioen selectief lezen thuis denk ik of niet :) - een individuele measure kan nooit alles zeggen, en ik heb een paar aanpassingen gedaan om de grootste biases er uit te halen, maar alles kan natuurlijk niet. Wel grappig dat je die twee namen noemt, als je niet zo druk zou zijn met je gelijk halen en ff op die google knop had gedrukt had je misschien wel wat geleerd, ik wel lig (ik kende ze om - misschien wel dezelfde reden als jij - ook niet):

https://medium.com/formul...-john-watson-681df99c1d01
https://www.historyracingpedia.com/drivers/john-watson.html

https://sfcriga.com/jacques-laffite-the-survivor

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Klauwhamer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:20:
[...]

Nou ik denk dat je met "versloeg hij al" het wat optimistisch leest; ze hebben evenveel punten behaald maar omdat Hamilton meer P2s heeft, kreeg hij het dubbeltje naar zijn kant.
Dat is toch bizar knap? Alsof volgend jaar Lindblad in de Red Bull stapt en evenveel punten haalt als Max Verstappen.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Mijn punt is dat dit dus helemaal geen GOATness kan aangeven als je 2 totaal non-GOATs in je top 4 krijgt, ik heb ze trouwens WEL door Google gehaald om te zien of ik wellicht een blinde vlek had, maar ik zag nergens iets dat ook maar in de buurt van een Senna / Max / Prost / Schumi / Hamilton / etc kwam.

Vandaar ook mijn vraag wat je nou wilde aantonen met je data, want GOATness was het iig niet. (Tenzij je idd selectief leest en 2 rijders uit je eigen genereerde top 4 maar voor het gemak negeert)

Edit: Om de onzinnigheid van je lijst nog wat meer te onderstrepen nog een mooi voorbeeld.
Pedro "Paydriver" Diniz scoort in je lijst hoger dan Hamilton.

[ Voor 11% gewijzigd door BSTNjitRam op 09-12-2025 17:29 ]

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

• psnoeren
BSTNjitRam schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:22:
[...]

Mijn punt is dat dit dus helemaal geen GOATness kan aangeven als je 2 totaal non-GOATs in je top 4 krijgt, ik heb ze trouwens WEL door Google gehaald om te zien of ik wellicht een blinde vlek had, maar ik zag nergens iets dat ook maar in de buurt van een Senna / Max / Prost / Schumi / Hamilton / etc kwam.

Vandaar ook mijn vraag wat je nou wilde aantonen met je data, want GOATness was het iig niet. (Tenzij je idd selectief leest en 2 rijders uit je eigen genereerde top 4 maar voor het gemak negeert)

Edit: Om de onzinnigheid van je lijst nog wat meer te onderstrepen nog een mooi voorbeeld.
Pedro "Paydriver" Diniz scoort in je lijst hoger dan Hamilton.
Ik denk dat je niet zo goed kunt lezen. Ik heb heel vaak gezegd: Het is geen perfecte measure. JE KUNT DEZE MEASURE NIET INTERPRETEREN ALS HET LIJSTJE MET GOATS (voor als caps het duidelijker maken). Mocht je nog meer redenen dan ik al heb gegeven willen waarom deze measure niet perfect is: Het kan zijn dat iemand een heel slechte team mate heeft, of juist consistent hele goede (zoals Hamilton), of dat iemand altijd in goede auto's heeft gereden zodat de 2e rijder bijna altijd eerste wordt in het tweede rijders kampioenschap (zoals Hamilton), of weer de andere kant op: dat een teammaat een ongeluk krijgt en niet mee kan doen (en daardoor niet veel punten scoort, die zijn dan gedeeld met een derde rijder die niet in mijn analyse zit). Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik denk wel dat, net zoals met andere imperfecte measures (win rate, #WDC), dat mensen het interessant kunnen vinden, en ik denk ook dat het zeer zeker GECORRELEERD is met hoever een driver "boven zijn materiaal uit kan stijgen". Drivers die je niet kent in het top rijtje kunnen dus iemand zijn die er helemaal niet thuishoort, of iemand die er wel thuishoort, maar die niet de resultaten heeft behaald die nodig zijn om in de "goat" conversatie te komen. Mensen in de bodem (note dat er honderden rijders zijn geweest en dit alleen de top zoveel is (de positieve scoorders), kunnen dus parrelel een "GOAT zijn die verkeerd gescoord is, of iemand die vaak in het rijtje wordt geplaatst maar daar misschien niet zo hoort.

Succes met het volgen van F1, ik hou het hier weer lekker bij lurken tot ik volgend jaar misschien nog een analyse doe en die post ik dan toch lekker weer voor de mensen die het wel interessant vinden, hopelijk kun je daarmee leven.

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:30:
Mercedes gaat volgend jaar Bane inzetten?

[Afbeelding]

(Zal wel een pneumatische "schroevendraaier" zijn dis gemonteerd zit op de "ouderwetse" "schroeven" om de voorvleugel te verstellen)
Hier is de Ferrari variant

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/qe6ebh7kn66g1.jpeg

De activator zit een beetje verstopt.

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/ferraris-front-wing-hydraulic-actuator-at-todays-post-v0-doa4sml1c66g1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=38497b5a20b3ae9dc4b66d52ef6a3d83d78cc2d5

[ Voor 21% gewijzigd door Chocoball op 09-12-2025 20:44 ]

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
Ik kan prima lezen, dankjewel. Vind het verder ook niet netjes dat je me de hele tijd op de man probeert aan te vallen ipv met daadwerkelijke argumenten komt.

Ik snapte daadwerkelijk niet wat je met je lijst probeerde aan te geven, vandaar dat ik het gevraagd heb.
Je mag posten wat je wil uiteraard, maar je moet niet vreemd opkijken dat iemand het niet met je eens is als je wat getallen door elkaar deelt en dan claimed dat dit GOATness* aangeeft (* let op: geen enkel GOATness manier is perfect).

Van iemand die dit een analyse noemt, zou ik verwachten dat die zichzelf ook gaat afvragen waarom er 2 totale non GOATs in zijn gegenereerde top 4 staan. En waarom een Dinix hoger scoort dan een Hamilton, Schumacher niet eens de top 25 haalt etc etc.
Niet elk lijstje waar Senna op 1 staat, is automatisch een GOATness ranking ;P

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

backupdevice

No Risk , Full Push

Mog schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:17:
[...]

Dat is toch bizar knap? Alsof volgend jaar Lindblad in de Red Bull stapt en evenveel punten haalt als Max Verstappen.
Zeker, maar er zat heel wat politiek gekonkel achter dat eerste jaar dat niet perse in het voordeel van Fernando was.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• TheGhostInc
  • Niet online
We zouden eigenlijk een kampioenschap moeten organiseren waardoor we aan het einde van elk jaar weten wie de beste van dat jaar was. :+

Als je een 7-voudige wereldkampioen als middelmatig kunt classificeren, dan kun je Max een amateur noemen.

Sowieso moet je ook kijken naar de auto. In 2023 heeft Verstappen alleen Perez verslagen, de rest deed nauwelijks mee. In 2020 was dat zo voor Hamilton met Bottas.
In 2021 had je 2 teams die veel meer aan elkaar gewaagd waren. En dan zie je dat Verstappen & Hamilton allebei hun 2de rijder overklasten.

Nog een losse opmerking over salaris:
Hamilton verdient natuurlijk ook gewoon zoveel doordat hij een grote fan base heeft en al flink wat bereikt heeft. Daardoor verkoop je ook een lading merchandise e.d. ongeacht het resultaat.
We hebben ook zat oudere voetballers die een goddelijk salaris krijgen om ergens in een zandbak in een middelmatige competitie tegen een bal te trappen. Zo lang de sponsors blij zijn....
backupdevice schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:13:
[...]

Zeker, maar er zat heel wat politiek gekonkel achter dat eerste jaar dat niet perse in het voordeel van Fernando was.
En het was een andere tijd. Waarschijnlijk had Hamilton voor zijn eerste seizoen meer kilometers gemaakt in de auto van 2006/2007 dan dat de rookies nu aan het eind van hun eerste volledige seizoen hebben gereden.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:13
TheGhostInc schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:13:
We zouden eigenlijk een kampioenschap moeten organiseren waardoor we aan het einde van elk jaar weten wie de beste van dat jaar was. :+
Dat hadden we eens een keertje :9 :

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• psnoeren
BSTNjitRam schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:05:
[...]

Ik kan prima lezen, dankjewel. Vind het verder ook niet netjes dat je me de hele tijd op de man probeert aan te vallen ipv met daadwerkelijke argumenten komt.

Ik snapte daadwerkelijk niet wat je met je lijst probeerde aan te geven, vandaar dat ik het gevraagd heb.
Je mag posten wat je wil uiteraard, maar je moet niet vreemd opkijken dat iemand het niet met je eens is als je wat getallen door elkaar deelt en dan claimed dat dit GOATness* aangeeft (* let op: geen enkel GOATness manier is perfect).

Van iemand die dit een analyse noemt, zou ik verwachten dat die zichzelf ook gaat afvragen waarom er 2 totale non GOATs in zijn gegenereerde top 4 staan. En waarom een Dinix hoger scoort dan een Hamilton, Schumacher niet eens de top 25 haalt etc etc.
Niet elk lijstje waar Senna op 1 staat, is automatisch een GOATness ranking ;P
Ik vind het natuurlijk niet erg dat er kritiek komt, maar dan graag wel op de methode, daar zitten zeker haken en ogen aan (de meeste heb ik zelf benoemd). in plaats daarvan bekritiseer je de resultaten.

Het is in principe goed om te kijken naar de resultaten voor face validiteit, maar dan moet je wel de goede maatstaf gebruiken. ik geef aan dat ze gecorreleerd zijn met ‘boven het materiaal uitstijgen’. Een correlatieclaim kun je niet weerleggen met individuele voorbeelden, maar dat doe jij wel. vandaar dat ik dacht dat je niet goed hebt gelezen, want jij bekritiseert het als een absolute lijst waar alle vergelijkingen individuele paren van rijders juist moeten zijn, terwijl ik expliciet heb gezegd dat ik het met je eens ben dat dit niet zo is.

Je lijkt ook niet goed te hebben gekeken wat ik precies doe, want je zegt: je deelt een paar getalletjes door elkaar, maar dat doe ik niet (of je moet het over de laatste stap hebben waar ik gemiddelden neem en om een gemiddelde te nemen moet je idd delen door het totaal). Mocht je het als een diss bedoelen omdat het rekenkundig simpel is, dan zou ik zelf in de spiegel kijken, want gecompliceerd is zeker niet altijd beter bij het maken van een model.

Maar als jij denkt dat je van een lijst, die duidelijk gecorreleerd is met langdurige goede performance (op zijn minst), niks kunt leren omdat niet alle data punten kloppen en/of overeenkomen met jouw verwachtingen, dan heb ik toch echt slecht nieuws: Nagenoeg alle modellen waar we economische en bedrijfsmatige beslissingen mee maken zijn in principe correlational.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:09
Klauwhamer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:11:
[...]

Ik denk dat het waarschijnlijker is dat Hamilton gewoon niet bij de triple-A categorie hoort, en dat zijn reeks wereldtitels voor een significanter deel te danken zijn aan de auto dan aan zijn rijderskwaliteiten.
Zelfs Mazepin was snel in die auto inderdaad.

• Chocoball
  • Nu online
Ik had deze reactie eigenlijk meteen al na de race van Abu Dhabi verwacht ;)

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:28

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Mog schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:17:
[...]

Dat valt toch mee als je beseft dat Alonso een kutseizoen had..? Bovendien; één goed seizoen van Hamilton maakt nog niet dat wat af te dingen valt aan mijn statement over hem.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

• Klauwhamer

Klauwhamer

TheGhostInc schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:13:Als je een 7-voudige wereldkampioen als middelmatig kunt classificeren, dan kun je Max een amateur noemen.
Niemand noemt hem 'middelmatig' en niemand heeft het over Verstappen. Wél benoem ik de performance gap van Mercedes die _gigantisch_ was jarenlang ten opzichte van de rest en dat dit behoorlijk wat compenseerde aan gebrek aan skills. Ja: gebrek aan skills, ten opzichte van de échte AAA-rijders. Hij is goed, maar niet buitencategorie. De manier waarop Leclerc hem vernield heeft zegt genoeg.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Klauwhamer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:16:
[...]
Niemand noemt hem 'middelmatig' en niemand heeft het over Verstappen. Wél benoem ik de performance gap van Mercedes die _gigantisch_ was jarenlang ten opzichte van de rest en dat dit behoorlijk wat compenseerde aan gebrek aan skills. Ja: gebrek aan skills, ten opzichte van de échte AAA-rijders. Hij is goed, maar niet buitencategorie. De manier waarop Leclerc hem vernield heeft zegt genoeg.
Ik ben vooral benieuwd naar de balans van volgend jaar met alle veranderingen en welke coureurs daar uit zullen springen :)
De afgelopen jaren hebben we goed genoeg kunnen zien dat Lewis gewoon de mojo niet heeft met de ground effect auto's.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Chocoball schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:22:
[...]

Ik had deze reactie eigenlijk meteen al na de race van Abu Dhabi verwacht ;)
Kan ook al prima toch? Het testen wat ze nu doen valt al onder 2026 toch?

Er zal denk ik ook een apart topic komen voor de Pre Season Tests gok ik zo...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:22
[...]
Geen zin in een nieuwe Hamilton-is-wel/niet-goed discussie, maar als je kijkt hoe hij reed in de jaren van zijn kampioenschappen dan is dat van een heel ander niveau dan nu en dat ligt echt niet alleen aan de auto. Ik hou het op leeftijd, net als Alonso. De scherpte is eraf.

• Klauwhamer

Klauwhamer

YakuzA schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:18:
[...]

Ik ben vooral benieuwd naar de balans van volgend jaar met alle veranderingen en welke coureurs daar uit zullen springen :)
De afgelopen jaren hebben we goed genoeg kunnen zien dat Lewis gewoon de mojo niet heeft met de ground effect auto's.
Ja, zeker. Ben benieuwd naar Caddilac, maar ben niet zo enthousiast over de rijders die ze hebben gestrikt. Voor Caddilac is het natuurlijk fantastisch maar ik ben wel een beetje uitgekeken op Perez en Bottas als kijker op de bank met bier en chickenwings. Ik hoop dat Hadjar de druk/auto van RBR kan handelen zodat RBR eindelijk eens twee auto's in de strijd heeft om de knikkers. En wat Ferrari betreft, verwacht ik een herhaling van zetten; Leclerc blijft Hamilton easypeasy de baas en Hamilton vetrekt pruillippend halverwege het seizoen of zo. Good riddance.

• Klauwhamer

Klauwhamer

Toke_gt schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:37:
[...]

Geen zin in een nieuwe Hamilton-is-wel/niet-goed discussie, maar als je kijkt hoe hij reed in de jaren van zijn kampioenschappen dan is dat van een heel ander niveau dan nu en dat ligt echt niet alleen aan de auto. Ik hou het op leeftijd, net als Alonso. De scherpte is eraf.
Dat is het dus: dat is veel minder het geval dan je zou denken, wanneer je de performance gap van Mercedes ten opzichte van de rest bekijkt. Prima dat jij 't op leeftijd houdt, maar ik heb de lat voor categorie "goats" wat hoger liggen. Dat gezegd hebbende; Alonso is dat ook niet wat mij betreft.

[ Voor 10% gewijzigd door Klauwhamer op 10-12-2025 09:43 ]

• Toke_gt
Klauwhamer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:39:
[...]

Dat is het dus: dat is veel minder het geval dan je zou denken, wanneer je de performance gap van Mercedes ten opzichte van de rest bekijkt. Prima dat jij 't op leeftijd houdt, maar ik heb de lat voor categorie "goats" wat hoger liggen. Dat gezegd hebbende; Alonso is dat ook niet wat mij betreft.
Is goed hoor. Ik kijk naar zijn manier van rijden, niet naar de cijfers.

• Klauwhamer

Klauwhamer

Toke_gt schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:52:
[...]

Is goed hoor. Ik kijk naar zijn manier van rijden, niet naar de cijfers.
Even voor de goede orde: jij kiest er voor om onderstaand staatje te negeren in je assessment over de rijderskwaliteiten van een coureur in déze auto..?

117 Grands Prix (Australia 2014 - Japan 2019)
MERCEDES
6 Constructors' titles (100%)
6 Drivers' titles (100%) (Hamilton or Bottas in 2019)
86 victories (73.50%)
92 pole positions (78.63%)
60 fastest laps (51.28%)
174 podiums (74.35%)
47 one-twos (40.17%)

:+

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-12-2025
[...]

Hij is intussen 40 waar Leclerc (28) in de piek van zijn carriere zit. Plus dat Leclerc al jaren bij Ferrari rijdt en het team door en door kent. Schumacher was ook niet meer buitencategorie toen hij bij Mercedes reed op zijn 40e. Daarnaast zijn deze grondeffect auto's met hun gestuiter best wel een aanslag op je lichaam, wat op je 40e veel meer impact heeft dan wanneer je ergens in de 20 bent. Hamilton is over zijn top heen. Als je op leeftijd komt wordt de scherpte en je lichaam minder, dat is in vrijwel elke sport zo. It's a young man's game.

Ik vergelijk F1 altijd beetje met F-16 vliegen. Lichamelijk gewoon ontzettend zwaar. En van F-16 piloten hoor je het ook. Naarmate je ouder wordt, wordt het lichamelijk zwaarder. Je kan nog tijd dogfights winnen tegen jongere vliegers door ervaring, maar op gegeven moment trekt je lichaam het gewoon niet meer en leg je het af tegen gasten die in de 20 zijn.

Je kan niet zomaar stellen omdat Leclerc hem nu verslaat dat dat dan altijd zo zou zijn geweest en daarmee concluderen dat Hamilton dan geen buitencategorie was. En ja, Mercedes was idd dominant, maar dat was Ferrari ook in Schumachers tijd en McLaren ook in Senna's tijd. In F1 is het sowieso ontzettend lastig om te stellen hoeveel extra een coureur brengt en hoeveel door de auto komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Tomcatter_31 op 10-12-2025 10:14 ]

• Klauwhamer

Klauwhamer

Tomcatter_31 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:12:
[...]

Je kan niet zomaar stellen omdat Leclerc hem nu verslaat dat dat dan altijd zo zou zijn geweest en daarmee concluderen dat Hamilton dan geen buitencategorie was.
Dat kan ik wel en dat heb ik inmiddels ook onderbouwd met cijfers over de voorsprong die Mercedes had ten tijde van Hamilton zijn WDCs. Hier aan voorbij gaan is een keuze, maar wel een waar ik om moet lachen.

• Klauwhamer

Klauwhamer

[...]
En ja, Mercedes was idd dominant, maar dat was Ferrari ook in Schumachers tijd en McLaren ook in Senna's tijd.
Volstrekt niet in de mate van Mercedes' dominantie, kom op zeg. Ik heb de bron niet meer voorhanden en geen zin meer om het op te zoeken maar de gap average tussen de één-twee finishes en de rest bij Mercedes is lichtjaren meer dan de Ferrari van Schumacher of de McLaren van Senna.

• Tomcatter_31
Klauwhamer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:14:
[...]

Dat kan ik wel en dat heb ik inmiddels ook onderbouwd met cijfers over de voorsprong die Mercedes had ten tijde van Hamilton zijn WDCs. Hier aan voorbij gaan is een keuze, maar wel een waar ik om moet lachen.
Dus omdat Mercedes een dominante auto was, zegt iets over de kwaliteiten van Hamilton als rijder? Ok, dan waren Schumacher, Senna en Prost etc ook geen buitencategorie blijkbaar...

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Denk goede korte samenvatting bij The Race over Helmut zijn periode bij RB:

Jammer dat Max een steunpilaar verliest maar de man is al 82 en Max lijkt er vrede mee te hebben.

Helmut was een icoon echter denk wel dat het goed is dat hij gaat. Te erratic.

Ja ze hadden natuurlijk veel meer belangrijke en goede mensen maar RB is opgebouwd en defined door Horner, Helmut en Newey (onder Mateschitz).
Nu deze allemaal weg zijn ben ik wel heel benieuwd of RB zich kan herpakken en het oude succes nog een keer kan herhalen zonder de founders.

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• Tomcatter_31
Klauwhamer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:15:
[...]

Volstrekt niet in de mate van Mercedes' dominantie, kom op zeg. Ik heb de bron niet meer voorhanden en geen zin meer om het op te zoeken maar de gap average tussen de één-twee finishes en de rest bij Mercedes is lichtjaren meer dan de Ferrari van Schumacher of de McLaren van Senna.
Ik zeg ook niet dat het in dezelfde mate was. Maar een dominante auto zegt toch niks over de kwaliteiten van een rijder? De beste rijders eindigen vaak in de beste auto. Dat is altijd al zo geweest in F1.

[ Voor 7% gewijzigd door Tomcatter_31 op 10-12-2025 10:17 ]

• Klauwhamer

Klauwhamer

Tomcatter_31 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:16:
[...]

Dus omdat Mercedes een dominante auto was, zegt iets over de kwaliteiten van Hamilton als rijder? Ok, dan waren Schumacher, Senna en Prost etc ook geen buitencategorie blijkbaar...
't Is goed met je hoor :+ Ik ben wel klaar met het gedoe over Hamilton. Jij plaatst 'm in dat rijtje, more power to you. Ik doe dat beslist niet. En doorrrr.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04

JB

Cédric roelt!

Klauwhamer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:17:
[...]

't Is goed met je hoor :+ Ik ben wel klaar met het gedoe over Hamilton. Jij plaatst 'm in dat rijtje, more power to you. Ik doe dat beslist niet. En doorrrr.
Max liet de ketting eraf lopen bij Lewis :D

Mijn boefje is liev!

• Tomcatter_31
Klauwhamer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:17:
[...]

Helemaal goed, wat jij wilt. Alleen je stats bewijzen verder niks. Het is je goed recht om Hamilton geen buitencategorie te vinden. Alleen omdat jij dat vindt, maakt het niet waar. En andersom ook niet. Het blijft een mening. :)

• Klauwhamer

Klauwhamer

Tomcatter_31 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:19:
[...]

Helemaal goed, wat jij wilt. Alleen je stats bewijzen verder niks. Het is je goed recht om Hamilton geen buitencategorie te vinden. Alleen omdat jij dat vindt, maakt het niet waar. En andersom ook niet. Het blijft een mening. :)
.. bewijzen verder niets? Ik heb hardop gelachten :D Nee, Mercedes had concurrentie te duchten jarenlang _/-\o_

• Tomcatter_31
Klauwhamer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:19:
[...]

.. bewijzen verder niets? Ik heb hardop gelachten :D Nee, Mercedes had concurrentie te duchten jarenlang _/-\o_
Je mist mijn punt. Ik zeg niet dat mercedes niet dominant was. Maar jij koppelt rijderskwaliteiten aan de auto. En dat slaat nergens op. Dat Mercedes dominant was, wil dan toch niet zeggen dat Hamilton niet goed was? Al zijn collega rijders stellen dat Hamilton extreem goed is, ook Verstappen. Maar goed, lach lekker verder en veel plezier met je conclusies. ;)

• Chocoball
  • Nu online
Aangezien Bearman op weg is naar een race ban hier nog even de laatste stand van zaken wat betreft strafpunten voor komend seizoen. Tsunoda staat nog in de lijst omdat hij volgend seizoen reservecoureur is.
DriverPenalty pointsNext expiry
Oliver Bearman
10
23 May 2026
Yuki Tsunoda (R)
8
14 Jun 2026
Liam Lawson
6
1 Apr 2026
Lance Stroll
6
23 May 2026
Carlos Sainz
4
13 Apr 2026
Kimi Antonelli
4
29 Jun 2026
Oscar Piastri
4
6 Jul 2026
Max Verstappen
3
1 Jun 2026
Lewis Hamilton
3
31 Aug 2026
Alex Albon
3
21 Sep 2026
Pierre Gasly
2
3 Aug 2026
Gabriel Bortoleto
2
23 Nov 2026
Franco Colapinto
1
29 Jun 2026
Charles Leclerc
1
3 Aug 2026
Esteban Ocon
1
7 Sep 2026
Lando Norris
0
N/A
George Russell
0
N/A
Fernando Alonso
0
N/A
Isack Hadjar
0
N/A
Nico Hülkenberg
0
N/A
Arvid Lindblad
0
N/A

• Toke_gt
Klauwhamer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:57:
[...]

Even voor de goede orde: jij kiest er voor om onderstaand staatje te negeren in je assessment over de rijderskwaliteiten van een coureur in déze auto..?

117 Grands Prix (Australia 2014 - Japan 2019)
MERCEDES
6 Constructors' titles (100%)
6 Drivers' titles (100%) (Hamilton or Bottas in 2019)
86 victories (73.50%)
92 pole positions (78.63%)
60 fastest laps (51.28%)
174 podiums (74.35%)
47 one-twos (40.17%)

Ja. Want ik kijk gewoon naar beelden van races uit zijn hele carrière en zie dan de verschillen in wat hij met een auto deed en doet.
De hele discussie over stats en Mercedes kan me verder gestolen worden. Prima als jij daar jouw oordeel uit haalt.

[ Voor 18% gewijzigd door Toke_gt op 10-12-2025 11:29 ]

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004

BeyondThunder

Lost Lightning

Ik plaats het hier omdat ik geen passend topic kon vinden. Voor komend jaar overweeg ik een abonnement op F1 TV Premium. Volgens mij is het mogelijk om met dat abonnement op tot zes apparaten tegelijkertijd te kijken.
Wat ik echter nergens terugvind, is dat dit ook mag vanaf verschillende IP‑adressen.
Kan iemand bevestigen dat dit inderdaad werkt? Als dat het geval is, dan zeg ik mijn abonnement bij de Viaplay boeven op.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:19
BeyondThunder schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:23:
Ik plaats het hier omdat ik geen passend topic kon vinden. Voor komend jaar overweeg ik een abonnement op F1 TV Premium. Volgens mij is het mogelijk om met dat abonnement op tot zes apparaten tegelijkertijd te kijken.
Wat ik echter nergens terugvind, is dat dit ook mag vanaf verschillende IP‑adressen.
Kan iemand bevestigen dat dit inderdaad werkt? Als dat het geval is, dan zeg ik mijn abonnement bij de Viaplay boeven op.
Lijkt me dat dit hier meer op zijn plek is: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004

BeyondThunder

Lost Lightning

@Shinji Je hebt helemaal gelijk, excuses.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:09
Toke_gt schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:37:
[...]

Je bedoelt de Alonso die afgelopen weekend in een Aston Martin op P6 kwalificeerde en finishte? Daar is de scherpte af? Volgens mij heeft Alonso vaak genoeg nog bewezen dat die niet te oud is hoor. En dat de scherpte er zeker niet af is.

Los van de Ham-discussie. Maar als je kijkt naar wat Alonso doet met die bak, en je vervolgens denkt dat die de scherpte niet meer heeft dan vraag ik me echt af welke alternate dimension jij kijkt.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:53
Is er al iemand geweest die erop gewezen heeft dat het kiezen van het juiste team misschien wel de belangrijkste kwaliteit is om GOAT te kunnen worden?

Naast dat je ook wel een beetje moet kunnen rijden, natuurlijk...

Ik zag laatst een interview met Hamilton in Top Gear, toen hij net weg was bij McLaren en bij Mercedes zou gaan beginnen. Niemand dacht op dat moment dat dat een goed idee was, maar achteraf kunnen we wel concluderen dat dat een hele goede move was.

Is Hamilton DE beste allertijden? Wat mij betreft niet. Maar ik heb wel groot respect voor wat hij gepresteerd heeft. Iedereen die 3 of meer keer kampioen is geweest, mag je denk ik wel vanuit gaan dat die beter kan of kon rijden dan 90% van het veld. En in dat rijtje (met 3 of meer) is er wat mij betreft ook niet alleen op cijfers een onderscheid te maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Wild Chocolate op 10-12-2025 14:59 ]

iRacing Profiel

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Tomcatter_31 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:29:
[...]

Je mist mijn punt. Ik zeg niet dat mercedes niet dominant was. Maar jij koppelt rijderskwaliteiten aan de auto. En dat slaat nergens op. Dat Mercedes dominant was, wil dan toch niet zeggen dat Hamilton niet goed was? Al zijn collega rijders stellen dat Hamilton extreem goed is, ook Verstappen. Maar goed, lach lekker verder en veel plezier met je conclusies. ;)
Ik denk dat je wel mag stellen dat de echt grote rijders hun kwaliteiten kunnen laten zien over meerdere generatie auto's en platformen. Lijkt mij geheel duidelijk dat Lewis enorme problemen heeft met het ground effect platform, en dat zijn concurrenten deze tendens niet laten zien.

Voor de rest spreken de statisieken voor zich natuurlijk.

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:34
Ach ja, de "eeuwige" discussie over wie nou de beste coureur is of de enige echte GOAT....

Was Senna beter dan Verstappen of juist andersom
Is Hamilton beter dan Schumacher (beiden 7x WK)
Was Villeneuve beter dan Button, Rosberg of Damon Hill

Ieder moet lekker voor zichzelf bepalen wie hij/zij de beste coureur vindt.
Puur het tellen van kampioenschappen of punten is maar een deel van het verhaal.
Welk tijdperk, wat voor auto's, wat voor motoren, welke circuits, welke reglementen (bandenwissels, wel/niet tanken), welke teams, etc. etc.

Ieder tijdperk kent zijn kampioenen, dit zie je ook terug bij andere sporten (Tiger Woods bij golfen, Phelps bij het zwemmen, Barcelona bij voetbal. En aan iedere periode van hegemonie komt op den duur ook weer een eind.

Eric, Signing off !!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Eric H schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:07:
Ach ja, de "eeuwige" discussie over wie nou de beste coureur is of de enige echte GOAT....

Was Senna beter dan Verstappen of juist andersom
Is Hamilton beter dan Schumacher (beiden 7x WK)
Was Villeneuve beter dan Button, Rosberg of Damon Hill

Ieder moet lekker voor zichzelf bepalen wie hij/zij de beste coureur vindt.
Puur het tellen van kampioenschappen of punten is maar een deel van het verhaal.
Welk tijdperk, wat voor auto's, wat voor motoren, welke circuits, welke reglementen (bandenwissels, wel/niet tanken), welke teams, etc. etc.

Ieder tijdperk kent zijn kampioenen, dit zie je ook terug bij andere sporten (Tiger Woods bij golfen, Phelps bij het zwemmen, Barcelona bij voetbal. En aan iedere periode van hegemonie komt op den duur ook weer een eind.
Mee eens. Persoonlijk vind ik dat ik pas een goat status kan afgeven aan iemand die in meerdere raceklassen kan of heeft laten zien snel te zijn .

Voor mij is de GOAT tot nu toe Jim Clark vanwege bovenstaande criteria.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
backupdevice schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:10:
[...]

Mee eens. Persoonlijk vind ik dat ik pas een goat status kan afgeven aan iemand die in meerdere raceklassen kan of heeft laten zien snel te zijn .

Max in zijn Ferrari ;)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:34

DDX

Als je dan de interviews hoort met Hamilton de afgelopen 2 races dan is de scherpte er wel vanaf ja.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]

Hij is intussen 40 waar Leclerc (28) in de piek van zijn carriere zit. Plus dat Leclerc al jaren bij Ferrari rijdt en het team door en door kent. Schumacher was ook niet meer buitencategorie toen hij bij Mercedes reed op zijn 40e. Daarnaast zijn deze grondeffect auto's met hun gestuiter best wel een aanslag op je lichaam, wat op je 40e veel meer impact heeft dan wanneer je ergens in de 20 bent. Hamilton is over zijn top heen. Als je op leeftijd komt wordt de scherpte en je lichaam minder, dat is in vrijwel elke sport zo. It's a young man's game.

Ik vergelijk F1 altijd beetje met F-16 vliegen. Lichamelijk gewoon ontzettend zwaar. En van F-16 piloten hoor je het ook. Naarmate je ouder wordt, wordt het lichamelijk zwaarder. Je kan nog tijd dogfights winnen tegen jongere vliegers door ervaring, maar op gegeven moment trekt je lichaam het gewoon niet meer en leg je het af tegen gasten die in de 20 zijn.

Je kan niet zomaar stellen omdat Leclerc hem nu verslaat dat dat dan altijd zo zou zijn geweest en daarmee concluderen dat Hamilton dan geen buitencategorie was. En ja, Mercedes was idd dominant, maar dat was Ferrari ook in Schumachers tijd en McLaren ook in Senna's tijd. In F1 is het sowieso ontzettend lastig om te stellen hoeveel extra een coureur brengt en hoeveel door de auto komt.
Ik ben het je eens dat leeftijd een grote impact heeft op je niveau in de F1. En ik wil ook niet Hamiltons prestaties goedpraten. Maar ik denk wel dat er meer aan de hand is dan enkel het aftakelen.

Het eerste is dat de auto mogelijk gewoon enorm slecht is. Leclerc rijdt al lang bij Ferrari en gaat daar mogelijk beter mee overweg (en jonger). Beetje vergelijkbaar dat Max al tijden met de RBR overweg kan en de tweede coureurs niet (niveauverschil even buiten beschouwing gelaten).

Het tweede is dat Hamilton erg gevoelig lijkt voor “sfeer”. Als het niet lekker zit in zijn hoofd of om hem heen, presteert hij vele malen slechter dan als het wel lekker zit. Daarom lijkt 2021 een flinke impact gehad te hebben. Maar dat is niet het enige.

Het derde is dat het team Ferrari nauwelijks functioneert. Dit is allereerst een Ferrari cultuur probleem. Ferrari erkent geen fouten want Ferrari is perfect. Daarnaast is het een zuid vs noordwest Europees probleem (Italië vs Engels/Duits), waarbij de noordwest Europese cultuur focust op productiviteit, samenwerking, transparantie, is de Italiaanse cultuur meer macho, meer op gevoel en meer op de relatie. Dit zie je ook terug in de radio communicatie.

Ik zeg niet dat de ene cultuur beter is dan de ander, maar ik denk wel dat dit grote impact heeft op de prestaties van Hamilton (zoals hierboven beschreven). Leclerc heeft daar minder last van want hij komt uit vergelijkbare cultuur en zit al lang bij Ferrari.

Dus ja, leeftijd heeft absoluut invloed, maar er is veel meer aan de hand.

• sjaool
  • Registratie: September 2005

sjaool

Every life should have 9 cats

[...]

Hou het binnen de F1 klasse en het wordt een stuk eenvoudiger. ;)

De genoemde coureurs waren zonder twijfel de beste van hun generatie. Je hebt dus generationele GOAT's. Als de sport nu nooit zou veranderen was het nog eenvoudiger om een GOAT te benoemen. Maar helaas, de F1 verandert zoveel dat het eigenlijk onmogelijk is om een GOAT te benoemen. Oftewel in mijn ogen hebben we meerdere GOAT's. :P

"When you grow up your heart dies"

• Tomcatter_31
backupdevice schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:58:
[...]

Ik denk dat je wel mag stellen dat de echt grote rijders hun kwaliteiten kunnen laten zien over meerdere generatie auto's en platformen. Lijkt mij geheel duidelijk dat Lewis enorme problemen heeft met het ground effect platform, en dat zijn concurrenten deze tendens niet laten zien.

Voor de rest spreken de statisieken voor zich natuurlijk.
Dat heeft Hamilton ook wel gedaan. Tussen 2007 en nu zijn wel nodige regelveranderingen geweest en hij is eigenlijk altijd snel geweest. Ook in zijn tijd voor Mercedes bij McLaren was hij altijd wel snel, ook in auto's die niet altijd even goed waren. Pas nu met die grond effect auto's gaat het wat minder. En is nog steeds niet zo dat hij nergens is. Hij is nog steeds wel competitief, maar hij is wel over zijn top heen zo lijkt het. Ik denk ook eigenlijk dat hij na 2021 had willen stoppen als hij toen wk geworden was. Vervolgens moest hij doorgaan omdat hij toch die 8e titel wilde, kwam daarbij dat die grondeffect auto's van Mercedes helemaal mis zaten en ontzettend last hadden van stuiteren. Dat is voor een coureur op leeftijd (wat Hamilton toen intussen al was) een behoorlijke aanslag op zijn lichaam. Dus misschien is het niet zozeer dat hij qua rijstijl niet meer aan kon passen aan die auto's, maar dat het lichamelijk allemaal stuk zwaarder werd. En idd wat anderen ook stellen zijn er ook andere factoren, zoals Ferrari being Ferrari en wat qua cultuur/politiek en andere zaken mogelijk clasht.

• Tomcatter_31
Tk55 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:20:
[...]

Ik ben het je eens dat leeftijd een grote impact heeft op je niveau in de F1. En ik wil ook niet Hamiltons prestaties goedpraten. Maar ik denk wel dat er meer aan de hand is dan enkel het aftakelen.

Het eerste is dat de auto mogelijk gewoon enorm slecht is. Leclerc rijdt al lang bij Ferrari en gaat daar mogelijk beter mee overweg (en jonger). Beetje vergelijkbaar dat Max al tijden met de RBR overweg kan en de tweede coureurs niet (niveauverschil even buiten beschouwing gelaten).

Het tweede is dat Hamilton erg gevoelig lijkt voor “sfeer”. Als het niet lekker zit in zijn hoofd of om hem heen, presteert hij vele malen slechter dan als het wel lekker zit. Daarom lijkt 2021 een flinke impact gehad te hebben. Maar dat is niet het enige.

Het derde is dat het team Ferrari nauwelijks functioneert. Dit is allereerst een Ferrari cultuur probleem. Ferrari erkent geen fouten want Ferrari is perfect. Daarnaast is het een zuid vs noordwest Europees probleem (Italië vs Engels/Duits), waarbij de noordwest Europese cultuur focust op productiviteit, samenwerking, transparantie, is de Italiaanse cultuur meer macho, meer op gevoel en meer op de relatie. Dit zie je ook terug in de radio communicatie.

Ik zeg niet dat de ene cultuur beter is dan de ander, maar ik denk wel dat dit grote impact heeft op de prestaties van Hamilton (zoals hierboven beschreven). Leclerc heeft daar minder last van want hij komt uit vergelijkbare cultuur en zit al lang bij Ferrari.

Dus ja, leeftijd heeft absoluut invloed, maar er is veel meer aan de hand.
Mee eens, denk idd dat er meerdere factoren zijn buiten alleen leeftijd. Wat ik hierboven al zei, denk ik dat hij na 21 eigenlijk wilde stoppen. De grond effect auto's en het stuiteren wat lichamelijke impact heeft en idd nu ook de hele situatie binnen Ferrari wat jij beschrijft. Denk dat dat ook zeker een factor is. Als sfeer in team niet goed is en ook de auto idd niet goed is... en er niks gedaan wordt met feedback van coureurs...of die race dat Ham aangaf dat ze de verkeerde kant op gingen met setup, maar ze toch stug doorgingen met Leclerc zijn setup wat vervolgens fout bleek te zijn en Ham daar gelijk had, dan werkt dat ook allemaal door. En wat je zegt, Hamilton is heel gevoelig voor sfeer. Dat zag je in 2011 (meen ik) ook toen het uit was met zijn vriendin toen en hij het koppie meer liet hangen dan anders en hij niet in zijn beste doen was.

Edit: En het is ook een nieuw team waar je aan moet wennen. Kijk ook naar Sainz bij Williams. Die begint nu ook pas laatste x aantal races beetje het betere te krijgen tov Albon. Groot deel van seizoen leek Albon toch wel in het voordeel te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomcatter_31 op 10-12-2025 15:39 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Bijvoorbeeld

• Toke_gt
Waah schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:35:
[...]

Je bedoelt de Alonso die afgelopen weekend in een Aston Martin op P6 kwalificeerde en finishte? Daar is de scherpte af? Volgens mij heeft Alonso vaak genoeg nog bewezen dat die niet te oud is hoor. En dat de scherpte er zeker niet af is.

Los van de Ham-discussie. Maar als je kijkt naar wat Alonso doet met die bak, en je vervolgens denkt dat die de scherpte niet meer heeft dan vraag ik me echt af welke alternate dimension jij kijkt.
Toch niet hetzelfde als tijdens zijn kampioenschappen? Begrijp me niet verkeerd, ik vind hem nog steeds goed en ook behoorlijk uniek, maar toch niet meer zo scherp als 20 jaar geleden? Bij Hamilton vind ik dat nog veel sterker zichtbaar, dat wel.

• Waah
Toke_gt schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:50:
[...]

Toch niet hetzelfde als tijdens zijn kampioenschappen? Begrijp me niet verkeerd, ik vind hem nog steeds goed en ook behoorlijk uniek, maar toch niet meer zo scherp als 20 jaar geleden? Bij Hamilton vind ik dat nog veel sterker zichtbaar, dat wel.
Ik denk dat je "scherp" verwart met positie waar die eindigd.
Gezien de auto die hij tot zijn beschikking heeft, weet die toch wel echt indrukwekkende resultaten neer te zetten. Nee, een 6e plek klinkt niet zo mooi als 2e of 3e. Maar als je met een Aston Martin voor een Merc, een Ferrari, je teamgenoot en een Red Bull weet te finishen doe je toch wel echt wat spectaculairs.

• stefanass
  • Laatst online: 02:46
Wild Chocolate schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:56:
Is er al iemand geweest die erop gewezen heeft dat het kiezen van het juiste team misschien wel de belangrijkste kwaliteit is om GOAT te kunnen worden?

Naast dat je ook wel een beetje moet kunnen rijden, natuurlijk...

Ik zag laatst een interview met Hamilton in Top Gear, toen hij net weg was bij McLaren en bij Mercedes zou gaan beginnen. Niemand dacht op dat moment dat dat een goed idee was, maar achteraf kunnen we wel concluderen dat dat een hele goede move was.

Is Hamilton DE beste allertijden? Wat mij betreft niet. Maar ik heb wel groot respect voor wat hij gepresteerd heeft. Iedereen die 3 of meer keer kampioen is geweest, mag je denk ik wel vanuit gaan dat die beter kan of kon rijden dan 90% van het veld. En in dat rijtje (met 3 of meer) is er wat mij betreft ook niet alleen op cijfers een onderscheid te maken.
Het juiste team kiezen kan heel belangrijk zijn. Dat heeft Hamilton met Mercedes zeker gedaan en daar is weinig op af te dingen.

Wat Schumacher gedaan heeft met Ferrari vind ik echter een grotere prestatie; Een team dat eigenlijk niet de juiste keuze is tóch kiezen, puur omdat het Ferrari is, om dit vervolgens zo naar zijn hand te zetten dat het een winnende combinatie wordt.

• Tomcatter_31
Waah schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:55:
[...]

Gezien de auto die hij tot zijn beschikking heeft, weet die toch wel echt indrukwekkende resultaten neer te zetten. Nee, een 6e plek klinkt niet zo mooi als 2e of 3e. Maar als je met een Aston Martin voor een Merc, een Ferrari, je teamgenoot en een Red Bull weet te finishen doe je toch wel echt wat spectaculairs.
Alonso is nog steeds goed, maar ook bij hem is er wel scherpte af. Hij rijdt nu naast Stroll wat het nog camoufleert, maar bij Alpine tegen Ocon was hij ook niet meer overtuigend beter. Beiden waren behoorlijk gewaagd aan elkaar. Alonso is nog steeds goed en doet nog steeds goede dingen met een auto, maar hij is ook niet meer hetzelfde als de Alonso uit 2005/06.

• heerhaan
  • Registratie: Maart 2020
Nou dan is mijn GOAT toch echt wel Jack Brabham, die was zo goed in de motorsport dat hij niet alleen kampioen werd als coureur zijnde maar ook in zijn loopbaan als teambaas. Een goede team kiezen is zeker knap maar een goede team oprichten? Pfwoah, ongeëvenaard en een legende van de sport. :p

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Eric H schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:07:
Weinig discussie over mogelijk, dit is de enige echte goat namelijk:
Afbeeldingslocatie: https://redactie.rtl.nl/sites/default/files/content/images/2023/09/13/geiten%20header.jpg?itok=XMRGAgZN&width=1024&height=576&impolicy=semi_dynamic
/klaar met dat gemekker :P

PSN

• mavamal
  • Registratie: December 2012
Het is zeker een leuk beest, maar ik weet niet of die goat wel enig vindt.

• stefanass
[...]

Wat dacht je dan van John Surtees? 7x wereldkampioen op de motor (waarvan 4x de 500cc, de hoogste klasse) én wereldkampioen F1. _/-\o_
Edit: Versloeg in zijn kampioensjaar overigens ook Jim Clark

[ Voor 5% gewijzigd door stefanass op 10-12-2025 16:09 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000

Crazy D

I think we should take a look.

stefanass schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:58:
[...]

Het juiste team kiezen kan heel belangrijk zijn. Dat heeft Hamilton met Mercedes zeker gedaan en daar is weinig op af te dingen.

Wat Schumacher gedaan heeft met Ferrari vind ik echter een grotere prestatie; Een team dat eigenlijk niet de juiste keuze is tóch kiezen, puur omdat het Ferrari is, om dit vervolgens zo naar zijn hand te zetten dat het een winnende combinatie wordt.
Niet om Schumi daarin te kort te doen maar het is niet alsof hij met alle 500 engineers een sollicatie heeft gevoerd voordat ze aangenomen werden. De leiding van het team moet ook "open staan" om mensen binnen te halen. Geld aan uit willen, kunnen en mogen geven. Etc. Als die mensen er eenmaal zijn heeft het natuurlijk ook te maken met de coureur of die gasten gewoon hun best doen, of net dat stapje extra willen maken. Als de coureur elke dag in de fabriek is, is dat anders dan wanneer die enkel op vrijdag instapt voor de 1e vrije training. Schumi was wat ik begreep wel erg betrokken, en dat trekt het team ook weer vooruit.

Exact expert nodig?

• Toke_gt
Waah schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:55:
[...]

Ik vergelijk alleen de manier van rijden, dus ik bekijk beelden en maak er geen diepgravend onderzoek van. Soms kijk ik een oude race terug en dan denk ik toch te zien dat ook Alonso zich nu makkelijker laat passeren of soms wat tam een treintje leidt. Dat is ook racen, weet ik. Maar anders.

• stefanass
Crazy D schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:06:
[...]

Niet om Schumi daarin te kort te doen maar het is niet alsof hij met alle 500 engineers een sollicatie heeft gevoerd voordat ze aangenomen werden. De leiding van het team moet ook "open staan" om mensen binnen te halen. Geld aan uit willen, kunnen en mogen geven. Etc. Als die mensen er eenmaal zijn heeft het natuurlijk ook te maken met de coureur of die gasten gewoon hun best doen, of net dat stapje extra willen maken. Als de coureur elke dag in de fabriek is, is dat anders dan wanneer die enkel op vrijdag instapt voor de 1e vrije training. Schumi was wat ik begreep wel erg betrokken, en dat trekt het team ook weer vooruit.
Uiteraard deed hij dat niet in zijn eentje, maar zijn invloed op het succes dat daar behaald is was wel groot.

Tip: Kijk de Schumacher documentaire eens op Netflix, als je de kans hebt. Dat schets wel een goed beeld van hoe betrokken hij was en hoeveel invloed hij heeft gehad op de veranderingen die bij Ferrari nodig waren om het weer een winnend team te maken.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

stefanass schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:05:
[...]

Wat dacht je dan van John Surtees? 7x wereldkampioen op de motor (waarvan 4x de 500cc, de hoogste klasse) én wereldkampioen F1. _/-\o_
Edit: Versloeg in zijn kampioensjaar overigens ook Jim Clark
Inderdaad. Maar er was een reden waarom ik die er buiten liet, en dat is omdat hij ook op motoren goed was, en het hier over autoracen gaat.

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013

• Chocoball
  • Nu online
Aangezien de topictitel 2025 aangeeft nog wat 2025 nieuws. Vandaag is de FIA World Motor Sport Council (WMSC) bij elkaar gekomen die eerdere besluiten van o.a. de F1 Commission bekrachtigd (wat meer een formaliteit is).

De 2026 regelementen bestaan uit de volgende onderdelen:
Section A: General Regulatory Provisions
Section B: Sporting Regulations
Section C: Technical Regulations
Section D: Financial Regulations (for F1 Teams)
Section E: Financial Regulations (for PU Manufacturers)
Section F: Operational Regulations

Sectie A is erbij gekomen en moet zorgen voor consistentie tussen de andere secties om dubbelingen en tegenstellingen te voorkomen. Het is gebaseerd op het raamwerk wat eerder voor het financiële regelement is gebruikt.

Verder zijn er kleine aanvullingen of verfijningen in bepaalde secties door de WSMC goedgekeurd. De sportieve aanpassingen op hoofdlijnen zijn:
  • De beperking voor de droogweerbanden bij de sprintkwalificatie komt niet langer te vervallen als een deel van de sprintkwalificatie als nat verklaard wordt.
  • In 2026 wordt de limiet voor operationeel personeel verhoogd tot 60 personen, om te garanderen dat de teams de nieuwe generatie wagens efficiënt kunnen beheren.
  • Procedures voor onderbreking en hervatting van de race zijn vereenvoudigd.
  • De bevestiging dat er vanaf 2027 en daarna er maar 1 pre season test zal zijn.
  • De specificaties van wagens uit eerdere seizoenen die voor bandentests ingezet worden zijn noodzakelijkerwijs aangepast doordat de wagens in 2026 compleet veranderen.
  • De enige training bij een sprint weekend wordt verlengd bij een rode vlag situatie zodat de teams voldoende trainingstijd krijgen.
  • Er zijn aanpassingen doorgevoerd met betrekking tot driver adjustable bodywork (SLM/CM). Deze wijzigingen zijn aangebracht zodat deze overeenkomen met de technische voorschriften en om de details van het SLM-gebruik in verschillende scenario's te bekrachtigen. (?)
De technische aanpassingen op hoofdlijnen zijn:
  • Kleine wijzigingen in artikel C3 ter verduidelijking waaronder de procedures voor doorbuigingstests.
  • Een wijziging in het regelement voor de aandrijfeenheden waarbij wat verfijning is toegepast over energiebeheer.
https://www.fia.com/news/...d-development-every-level

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bhWwkUIBKLt_zvYdiELIR9uF04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fI28ZF1KLWsAKSMtOIdlB3h.jpg?f=fotoalbum_large

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
stefanass schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:13:
[...]

Uiteraard deed hij dat niet in zijn eentje, maar zijn invloed op het succes dat daar behaald is was wel groot.

Tip: Kijk de Schumacher documentaire eens op Netflix, als je de kans hebt. Dat schets wel een goed beeld van hoe betrokken hij was en hoeveel invloed hij heeft gehad op de veranderingen die bij Ferrari nodig waren om het weer een winnend team te maken.
Ook bij Merc worden de Schumi jaren als de basis voor het succes genoemd. Daar wordt gezegd dat het werk van Schumi een gigantische impact heeft gehad op de jaren en successen van Hamilton.

Qua Ferrari jaren, laten we ook niet vergeten dat je toen nog zo'n beetje onbeperkt kon testen. Als je dan een mega gedreven coureur hebt die beter dan de rest feedback geeft dan maakt dat sowieso verschil.

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
Er was wat commentaar op de donut van Lando tijdens de laatste race.
Het was op zijn zachtst gezegd niet de meest voor het oog strelende versie.

Iemand heeft Max en Lando achter elkaar geplakt van kart, auto tot F1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8FCgq6ukDNCTS4R01dqmo9VS64=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/q3ZVyU6mXpv47ARkV0aCEVzL.gif?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door d-vine op 10-12-2025 19:50 ]

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
d-vine schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:47:
Er was wat commentaar op de donut van Lando tijdens de laatste race.
Het was op zijn zachtst gezegd niet de meest voor het oog strelende versie.

Iemand heeft Max en Lando achter elkaar geplakt van kart, auto tot F1.

[YouTube: Max Verstappen vs Lando Norris DONUTS Comparison | WHICH ONE IS BETTER?]

[Afbeelding]
Vond het knap dat hij hem uit de muur hield omdat hij zijn ogen eruit zat te janken in die helm.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Dr. Helmut Marko is er niet bij.............
Soms gaan dingen snel.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

Ik vond het een mooi seizoen. Grootste tegenvaller vond ik Hamilton, de terugkomst van Verstappen was groots, Piastri of Norris kampioen, ik had het beiden verdiend gevonden want meeste punten. Ik gun het kampioenschap van harte aan Norris.

Of Hamilton of Verstappen beter is, ik denk dat we dat pas kunnen zeggen als ze beiden met pensioen zijn.

Ik kijk naar hoe adaptief een rijder is. Op dit moment lijkt Verstappen daar de beste in te zijn. Hiermee bedoel ik kan een rijder met elke auto overweg.

Aangezien Hamilton dit jaar, om wat voor reden dan ook, niet goed overweg kon met de auto staat hij daar voor mij niet voorop.

Volgend jaar ga ik daar aan het einde van het jaar opnieuw een mening over vormen. Gaat Hamilton dan weer als de brandweer, en zijn teamgenoot ook, dan hun ik hem dat van harte.

Gaat het dan weer slecht dan denk ik dat hij zich niet optimaal (meer?) kan aanpassen aan de omstandigheden.

We gaan het zien, nu al zin in het nieuwe seizoen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

AvK schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:33:
[...]

Dr. Helmut Marko is er niet bij.............
Soms gaan dingen snel.
Ik denk dat er wel meer mensen missen. Kan mij ook zomaar indenken dat bv niet de (volledige) pitcrew daar is omdat er, zeg eens wat, gisteren nog een testdag een AD was. En ik kan mij ook indenken dat de pitcrew wellicht een paar dagen vrij heeft (al dan niet "weekend", immers hebben ze in het weekend gewerkt).

En v.w.b. Marko specifiek..., had die uberhaupt kantoor in Milton Keynes? Ik meen juist eens begrepen te hebben dat coureurs nog wel eens naar Oostenrijk moesten om met Marko te babbelen. En dat er in een of andere James Bond film gebruik gemaakt is van het Red Bull kantoor in Oostenrijk. Een van de "recentere" films met Daniel Craig. Was en groot glazen gebouw in de bergen. Meen dat de setting iets van bij psychologe? was?

En wellicht heeft iemand wel zin om de foto's van voorgaande jaren op te zoeken. Misschien staat Marko er echt gewoon nooit op.,

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-12-2025
Mooi zoekplaatje voor de vertrekkende medewerkers. Naast Marko heb ik Lambiase ook nog niet gevonden

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:16
Thinlanet schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:57:
[...]

Mooi zoekplaatje voor de vertrekkende medewerkers. Naast Marko heb ik Lambiase ook nog niet gevonden
Ook de meest herkenbare monteurs zien ik niet direct terug...

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
RobertMe schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:54:
[...]

Ik denk dat er wel meer mensen missen. Kan mij ook zomaar indenken dat bv niet de (volledige) pitcrew daar is omdat er, zeg eens wat, gisteren nog een testdag een AD was. En ik kan mij ook indenken dat de pitcrew wellicht een paar dagen vrij heeft (al dan niet "weekend", immers hebben ze in het weekend gewerkt).

En v.w.b. Marko specifiek..., had die uberhaupt kantoor in Milton Keynes? Ik meen juist eens begrepen te hebben dat coureurs nog wel eens naar Oostenrijk moesten om met Marko te babbelen. En dat er in een of andere James Bond film gebruik gemaakt is van het Red Bull kantoor in Oostenrijk. Een van de "recentere" films met Daniel Craig. Was en groot glazen gebouw in de bergen. Meen dat de setting iets van bij psychologe? was?

En wellicht heeft iemand wel zin om de foto's van voorgaande jaren op te zoeken. Misschien staat Marko er echt gewoon nooit op.,
Vorig jaar: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dA5G9eT_VAexCb9bJ0UZOwClgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IP65xJoeYdvqLCq5TJmEav6J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door TinusXIII op 10-12-2025 23:32 ]

• ZeromaNoiS
  • Laatst online: 01:29
Thinlanet schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:57:
[...]

Zouden dat de tranen van Lambiase zijn geweest?
….zijn laatste race.

Zou erg jammer zijn, hij hoort bij Max.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025

Gé Brander

MS SQL Server

ZeromaNoiS schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:31:
[...]

Zouden dat de tranen van Lambiase zijn geweest?
….zijn laatste race.

Zou erg jammer zijn, hij hoort bij Max.
Als dat echt zo is dan ben ik heel benieuwd naar de vervolg stappen van Max, had hij niet eens gezegd; als GP stopt, stop ik ook...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Toke_gt
Gé Brander schreef op donderdag 11 december 2025 @ 01:16:
[...]

Als dat echt zo is dan ben ik heel benieuwd naar de vervolg stappen van Max, had hij niet eens gezegd; als GP stopt, stop ik ook...
RB heeft toch al laten weten dat hij volgend jaar gewoon aan de muur zit? Die emoties hadden met zijn privé situatie te maken, gaf Max bij de persco aan.

• Tomcatter_31
Gé Brander schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:51:
Of Hamilton of Verstappen beter is, ik denk dat we dat pas kunnen zeggen als ze beiden met pensioen zijn.
Net als de GOAT discussie, denk ik dat het bijna niet te doen is om dat echt te kunnen bepalen. Zijn zoveel factoren die meespelen. Maar als ik dan toch een poging doe, is naar mijn idee Verstappen de completere coureur. Denk dat beiden in de piek van hun carriere bloedsnel zijn/waren. Beiden zijn ook goed in de regen etc. Maar denk dat Verstappen beter is in strategisch overzicht hebben en dat Verstappen meer verstand heeft van de techniek en beter is in feedback/ontwikkeling van de auto. Bij Hamilton leek het nog wel eens of hij het overzicht miste van wat er om hem heen gebeurde. Iets waar een Alonso bijvoorbeeld wel heel sterk is en Max ook. En hoe vaak hebben we Hamilton niet over de radio gehoord dat hij een strategie in twijfel trok na zijn pitstop...waarom ze hem op bandenset X naar buiten hebben gestuurd. Dat soort dingen heb ik bij Verstappen nooit echt gezien. Denk dat Max daarin net als Schumacher vroeger, veel meer zelf initiatief neemt in die keuzes.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tomcatter_31 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:09:
[...]
En hoe vaak hebben we Hamilton niet over de radio gehoord dat hij een strategie in twijfel trok na zijn pitstop...waarom ze hem op bandenset X naar buiten hebben gestuurd. Dat soort dingen heb ik bij Verstappen nooit echt gezien. Denk dat Max daarin net als Schumacher vroeger, veel meer zelf initiatief neemt in die keuzes.
Spanje 2025 op de mooie hard waarmee hij Russel aan reed :+

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 11-12-2025 11:39 ]

PSN

• Tomcatter_31
YakuzA schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:39:
[...]

ok, fair enough. :)

• sjaool

sjaool

Gé Brander schreef op donderdag 11 december 2025 @ 01:16:
[...]

Gianpiero Lambiase blijft in 2026 gewoon aan als de persoonlijke race engineer van Max Verstappen.

https://racingnews365.nl/...-race-engineer-verstappen

• Chocoball
  • Nu online
sjaool schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:45:
[...]

Gianpiero Lambiase blijft in 2026 gewoon aan als de persoonlijke race engineer van Max Verstappen.

https://racingnews365.nl/...-race-engineer-verstappen
Hetzelfde racingnews365 dat eerst wist te vertellen dat Liambiase niet langer race engineer van Verstappen zou blijven en dat later weer introk 8)7
YakuzA schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:39:
[...]

Hockenheim 2019? Opdrogende baan, stop van inters naar slicks, en dan IIRC mediums. Vervolgens spinnen en ook vloeken waarom de mediums en niet de softs (zoals de meeste deden, want meer grip / betere warmup).
Chocoball schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:54:
[...]

Hetzelfde racingnews365 dat eerst wist te vertellen dat Liambiase niet langer race engineer van Verstappen zou blijven en dat later weer introk 8)7
Niet alleen dat, maar ze publiceerde ook het "blijft" artikel nog geen half uur na het "stopt" artikel, en ze hebben nog een tijd tegelijkertijd online gestaan?

• STLT
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18-12-2025
Tomcatter_31 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:09:
[...]

Net als de GOAT discussie, denk ik dat het bijna niet te doen is om dat echt te kunnen bepalen. Zijn zoveel factoren die meespelen. Maar als ik dan toch een poging doe, is naar mijn idee Verstappen de completere coureur. Denk dat beiden in de piek van hun carriere bloedsnel zijn/waren. Beiden zijn ook goed in de regen etc. Maar denk dat Verstappen beter is in strategisch overzicht hebben en dat Verstappen meer verstand heeft van de techniek en beter is in feedback/ontwikkeling van de auto. Bij Hamilton leek het nog wel eens of hij het overzicht miste van wat er om hem heen gebeurde. Iets waar een Alonso bijvoorbeeld wel heel sterk is en Max ook. En hoe vaak hebben we Hamilton niet over de radio gehoord dat hij een strategie in twijfel trok na zijn pitstop...waarom ze hem op bandenset X naar buiten hebben gestuurd. Dat soort dingen heb ik bij Verstappen nooit echt gezien. Denk dat Max daarin net als Schumacher vroeger, veel meer zelf initiatief neemt in die keuzes.
Nou echt, dat gemiemel ná de pitstop altijd, in plaats van zelf wat strategisch inzicht te laten zien en vooraf te laten horen wat hij wil(de). Tenenkrommend en beschamend. Max is inderdaad echt veel meer all-round, veel inzicht en veel eigen keuzes (in overleg, of soms zonder overleg).

Mijn geld zit in stenen... :')

• Chocoball
  • Nu online
Nog enkele details over de post season test in de vertaling en samenvatting.
  • Afgelopen dinsdag vond de jaarlijkse post season test plaats op het circuit in Abu Dhabi. De teams konden hun junioren (met minder dan 2 gereden grand prix races) in de 2025 wagen laten rijden. De vaste coureurs mochten in zogenaamde mule cars rijden, wat eigenlijk aangepaste 2024 wagens waren en organisator Pirelli kwam met de definitieve 2026 banden om data te verzamelen.
  • De mule cars zijnn zo omgebouwd dat de downforce en luchtweerstand op het niveau van de 2026 wagens zijn en daarmee minder dan de huidige generatie. Ferrari en Mercedes kwamen ook nog met een aangepaste voorvleugel waarvan de elementen plat kunnen. Teams die geen bewegelijke voorvleugel bij zich hadden mochten met ultra vlakke elementen rondrijden die ze normaal in Monza of Las Vegas gebruiken.
  • Aangezien de "straight line mode" volgend jaar overal gebruikt mag worden en niet alleen op bepaalde rechte stukken werden de DRS zones verlengd (bocht 5-6 en bocht 8-9). Ook mochten de vleugels plat over het start-finish deel en vanaf bocht 2 tot aan de haarspeldbocht. Voor de coureurs was het wel even wennen omdat ze in het weekend nog vol op het asfalt gedrukt werden en nu moesten ze opnieuw leren omgaan met het gaspedaal.
  • De mechanische grip gaat ook compleet veranderen. Pirelli kwam daarom met de definitieve 2026 banden aanzetten. Door het gebrek aan snelle bochten en relatief glad asfalt liet Pirelli de C1 thuis en had alleen de C2 tot de C5 bij zich. Volgend jaar zijn er weer 5 bandensoorten (C1-C5) en mogelijk komt de superzachte C6 band vanaf 2027 weer terug volgens sportdirecteur Mario Isola.
  • Om realistische data te krijgen werden de mule cars ook nog een snelheidslimiet opgelegd en mocht er op de rechte stukken niet harder gereden worden dan 300 km/u. Dit was om te voorkomen dat de voorbanden teveel belast zouden worden bij een vlakke voorvleugel want door de hitteontwikkeling zou foutieve data kunnen ontstaan. Door de opgelegde snelheidslimiet waren de rondetijden niks waard want de junioren in de 2025 wagens waren veel sneller dan de vaste coureurs in de mule cars.
https://www.auto-motor-un...abi-2025-zeiten-ergebnis/

[ Voor 3% gewijzigd door Chocoball op 11-12-2025 17:43 ]

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
dat wordt leuk als een paar het gaan proberen in bochten waar dat eigenlijk niet kan, of zijn er bepaalde zones waar dat dan niet kan/mag ? (of lees ik punt 3 nou verkeerd ?)

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:13
RobertMe schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:21:
[...]

Niet alleen dat, maar ze publiceerde ook het "blijft" artikel nog geen half uur na het "stopt" artikel, en ze hebben nog een tijd tegelijkertijd online gestaan?
Je hebt het wel over racingnews365 hé? Niet het beste medium wat we hebben :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Chocoball
  • Nu online
mr thee schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:55:
dat wordt leuk als een paar het gaan proberen in bochten waar dat eigenlijk niet kan, of zijn er bepaalde zones waar dat dan niet kan/mag ? (of lees ik punt 3 nou verkeerd ?)
Wat ik begrepen heb was dat DRS verdwijnt maar dat bepaalde inhaalzones net als bij DRS behouden zou blijven. Er was eerst sprake van alleen rechte stukken langer dan 3 seconden maar in de originele tekst hier staat dat het niet langer beperkt is tot rechte stukken maar op alle delen geactiveerd mag worden. Lijkt mij niet handig in bochten want dan is er grip nodig en moeten de vleugelelementen juist omhoog staan.

Even gekeken in het sportregelement van 2026 (B7) maar er worden activatie zones gedefinieerd door de FIA en blijkbaar kan de voorvleugel in straight line mdous staan terwijl de achtervleugel in bocht modus staat.

[ Voor 13% gewijzigd door Chocoball op 11-12-2025 18:57 ]

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
Elke ronde een Jack doohan. Dan redden we geen hele GP 😂

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik vind het persoonlijk wel een beetje bij F1 horen dat niet alle auto's de finish halen. Beetje de limiet van mens en machine pushen.

"To finish first, you first have to finish."

• Chocoball
  • Nu online
Zoals eerder aangekondigd worden morgen om 19.00 de FIA bekers uitgereikt in Tasjkent.

FIA Awards Ceremony 2025

• ZeromaNoiS
  • Laatst online: 01:29
Chocoball schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:27:
Zoals eerder aangekondigd worden morgen om 19.00 de FIA bekers uitgereikt in Tasjkent.

FIA Awards Ceremony 2025

[YouTube: FIA Awards Ceremony 2025]
Tasjkent, volgens google maps ligt dat in Oezbekistan. Wat heeft die stad, en dat land in hemelsnaam te maken met F1? Heb ik iets gemist?

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:20
ZeromaNoiS schreef op donderdag 11 december 2025 @ 23:16:
[...]

Tasjkent, volgens google maps ligt dat in Oezbekistan. Wat heeft die stad, en dat land in hemelsnaam te maken met F1? Heb ik iets gemist?
€$£

• Waah
[...]

Gaat niet alleen over de F1, maar alles wat onder de FIA valt. En ja, zal om geld gaan en Ben zal het wel fijn vinden

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Net zoveel als het FIA/F1 feestje in Rwanda vorig jaar?

PSN

• Chocoball
  • Nu online
YakuzA schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:16:
[...]

Net zoveel als het FIA/F1 feestje in Rwanda vorig jaar?
Rwanda heeft een andere agenda. Het land wil graag laten zien dat het een gastland kan zijn voor de Afrikaanse grand prix met een heus F1 circuit omdat het in Zuid-Afrika maar niet van de grond komt met Kyalami en wilde verhalen over een straatrace in Kaapstad.

• sjaool

sjaool

Chocoball schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:54:
[...]

Yep. Dat is de regel op internet, wees de eerste, is het fout dan corrigeren we dat later wel. Als ze dat laatste al doen. Fact checking kan altijd nog. :|

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De namen zijn te moeilijk voor de plebs, tijd om alles een marketing naampje te geven :P
The FIA intends to simplify several terms for the 2026 F1 season, including the Manual Override Mode (shortened to MOM) in an effort to avoid confusion among fans
When the FIA officially presented the 2026 regulations during last year’s Canadian Grand Prix, these modes were still referred to as X-mode, Z-mode and the Manual Override Mode. However, these terms were considered too complex and confusing for fans - especially since the latter was quickly shortened to MOM.
...
“We want to have a unified terminology used by the teams when they speak to the drivers on the radio, but also by the commentators on TV, and also the same terminology in the regulations. So we are doing an exercise now to make sure that we create simple terminology.”

During his media roundtable in Abu Dhabi, Tombazis could not yet reveal the exact choices, though they should be finalised before the end of this calendar year - potentially as early as next week (w/c 15 December).
https://www.motorsport.co...t-fan-confusion/10784125/

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 12-12-2025 10:22 ]

PSN

• Waah
YakuzA schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:21:
De namen zijn te moeilijk voor de plebs, tijd om alles een marketing naampje te geven :P

[...]
https://www.motorsport.co...t-fan-confusion/10784125/
Toch fijn om te lezen dat het niet enkel bij ons op het werk een probleem is, naamgeving O-)
Pagina: 1 ... 62 ... 66 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken