Tomcatter_31 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:12:
[...]
Hij is intussen 40 waar Leclerc (28) in de piek van zijn carriere zit. Plus dat Leclerc al jaren bij Ferrari rijdt en het team door en door kent. Schumacher was ook niet meer buitencategorie toen hij bij Mercedes reed op zijn 40e. Daarnaast zijn deze grondeffect auto's met hun gestuiter best wel een aanslag op je lichaam, wat op je 40e veel meer impact heeft dan wanneer je ergens in de 20 bent. Hamilton is over zijn top heen. Als je op leeftijd komt wordt de scherpte en je lichaam minder, dat is in vrijwel elke sport zo. It's a young man's game.
Ik vergelijk F1 altijd beetje met F-16 vliegen. Lichamelijk gewoon ontzettend zwaar. En van F-16 piloten hoor je het ook. Naarmate je ouder wordt, wordt het lichamelijk zwaarder. Je kan nog tijd dogfights winnen tegen jongere vliegers door ervaring, maar op gegeven moment trekt je lichaam het gewoon niet meer en leg je het af tegen gasten die in de 20 zijn.
Je kan niet zomaar stellen omdat Leclerc hem nu verslaat dat dat dan altijd zo zou zijn geweest en daarmee concluderen dat Hamilton dan geen buitencategorie was. En ja, Mercedes was idd dominant, maar dat was Ferrari ook in Schumachers tijd en McLaren ook in Senna's tijd. In F1 is het sowieso ontzettend lastig om te stellen hoeveel extra een coureur brengt en hoeveel door de auto komt.
Ik ben het je eens dat leeftijd een grote impact heeft op je niveau in de F1. En ik wil ook niet Hamiltons prestaties goedpraten. Maar ik denk wel dat er meer aan de hand is dan enkel het aftakelen.
Het eerste is dat de auto mogelijk gewoon enorm slecht is. Leclerc rijdt al lang bij Ferrari en gaat daar mogelijk beter mee overweg (en jonger). Beetje vergelijkbaar dat Max al tijden met de RBR overweg kan en de tweede coureurs niet (niveauverschil even buiten beschouwing gelaten).
Het tweede is dat Hamilton erg gevoelig lijkt voor “sfeer”. Als het niet lekker zit in zijn hoofd of om hem heen, presteert hij vele malen slechter dan als het wel lekker zit. Daarom lijkt 2021 een flinke impact gehad te hebben. Maar dat is niet het enige.
Het derde is dat het team Ferrari nauwelijks functioneert. Dit is allereerst een Ferrari cultuur probleem. Ferrari erkent geen fouten want Ferrari is perfect. Daarnaast is het een zuid vs noordwest Europees probleem (Italië vs Engels/Duits), waarbij de noordwest Europese cultuur focust op productiviteit, samenwerking, transparantie, is de Italiaanse cultuur meer macho, meer op gevoel en meer op de relatie. Dit zie je ook terug in de radio communicatie.
Ik zeg niet dat de ene cultuur beter is dan de ander, maar ik denk wel dat dit grote impact heeft op de prestaties van Hamilton (zoals hierboven beschreven). Leclerc heeft daar minder last van want hij komt uit vergelijkbare cultuur en zit al lang bij Ferrari.
Dus ja, leeftijd heeft absoluut invloed, maar er is veel meer aan de hand.