• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:32
sjaool schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:20:
[...]

Mijn verwachting is dat GP nergens heen gaat. Misschien minder races op het circuit en dat Simon Rennie de andere races op zich neemt.

Als GP wel vertrekt wordt het sowieso Simon Rennie die deze taak overneemt.
Simon Rennie, zeker full time, lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Immers was die ook al lang en breed gestopt (na het vertrek van Ricciardo), en die heeft ook al 10+ jaar dat leven geleid (/geleden).

Zou waarschijnlijk wel een goede keuze zijn, kent Verstappen al van zijn begindagen in het team en heeft natuurlijk ook een enorme berg ervaring (incl coureurs die weten wat ze moeten doen* :+). Maar ik zie het gewoon niet gebeuren dat hij (semi) permanent terug komt. Heeft daarvoor immers eerder ook al de kans gehad. (Bv) eind 2020 toen ze eindelijk die prutser wat hem opvolgde eruit hadden gegooid en Rennie de laatste races weer tijdelijk race engineer, van Albon, was. Best een kans dat het team hem toen al eerder heeft gepolst (/hij hoefde uberhaupt niet weg). Waarna ze voor Perez dan weer voor een nieuwe race engineer zijn gegaan (Hugh Bird, tot toen Verstappens performance engineer), en "nu" met Lawson / Tsunoda dan weer met Richard Wood als race engineer (die weer de performance engineer van Perez was). Voldoende mogelijkheden dus voor hem om terug te komen.

Dan moet die het echt puur doen om potentieel WDC te worden en dus kinda daaruit "voor eigen gewin". Want dat die geen race engineer wilt worden voor rookies lijkt me raar gezien hij AFAIK, nu nog steeds, simulator "race engineer" is en daar dus juist primair met rookies werkt. (Want de vaste coureurs werken volgens mij gewoon met hun vaste race engineer in de simulator).

* IIRC was het Simon Rennie bij Lotus met Raikonnens "Leave me alone, I know what to do".

• RobertMe
Ranking van de (top 10) coureurs door de teambazen:
https://www.formula1.com/...25.30ev5TbzHuK6hnaiv9k7KI

Weinig verrassends wie er bovenaan staat:
Afbeeldingslocatie: https://media.formula1.com/image/upload/c_lfill,w_3392/q_auto/v1740000000/fom-website/2025/Miscellaneous/4x5%20F1%20infographics%20(1).webp

Edit:
Via Reddit, lijstje sinds 2008:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/1qrbn68ur4ag1.jpeg

Edit2:
Nu ik hem zelf eens goed bekijk...
Verstappen in 2015 meteen 4e. Daarna altijd 2e achter Hamilton, en vervolgens vanaf 2021 eerste. Dat hij zelfs in zijn rookie season in de STR al zo hoog werd "ingeschat" en daarna altijd 2e is uberhaupt al indrukwekkend. Vergelijk dat bv met Hamilton die ook tussen 2009 en 2013 3e, 4e staat en ook na 2021 afzakt (tot nu niet eens meer in de top 10).

[ Voor 40% gewijzigd door RobertMe op 29-12-2025 13:46 ]

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:25
Bizar hoe vaak HUL in de lijstjes voorkomt, en pas dit seizoen een podium heeft gehaald

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:16

sjaool

Every life should have 9 cats

Jasphur schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:02:
Bizar hoe vaak HUL in de lijstjes voorkomt, en pas dit seizoen een podium heeft gehaald
Hulkenberg is gewoon een degelijke en betrouwbare factor voor de middenmoter teams.

Opvallend hoe Lewis en Charles zo wegzakken. Lewis komt al helemaal niet meer voor in het lijstje van 2025. Ferrari heeft echt werk te doen voor die jongens.

"When you grow up your heart dies"

• RobertMe
sjaool schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:03:
Opvallend hoe Lewis en Charles zo wegzakken. Lewis komt al helemaal niet meer voor in het lijstje van 2025. Ferrari heeft echt werk te doen voor die jongens.
Ik denk niet dat dat veel met Ferrari te maken heeft. Hamilton is sinds 2022 (/2021 :+) al dalende. En de AM, Williams, ... zijn echt wel slechtere auto's en weten in ieder geval met één coureur boven Hamilton te staan, en sommige zelfs boven Leclerc.
Geeft toch wel aan dat de teambazen die deze scores dus geven niet zo naar de auto kijken.

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:05
Hülkenberg heeft van 2 zaken veel last in dit soort discussies:
- Geen podium tot dit jaar
- Heel veel in het middenveld gereden voor teams die ofwel financieel niets konden (Sauber, Force India, Haas) of niet waar maakten wat ze beloofden (Renault, waar hij als nummer 1 coureur aangetrokken was om Renault naar de top te leiden...)

Uit dit lijstje zijn verder Alonso en Sainz wel interessant. Beide in het begin van het jaar nergens, maar als je dan naar het einde van het jaar kijkt en moet zeggen wie het het beste gedaan heeft zou ik zeker Sainz boven Alonso gezet hebben dit seizoen.

• sjaool

sjaool

RobertMe schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:09:
[...]

Ik denk niet dat dat veel met Ferrari te maken heeft. Hamilton is sinds 2022 (/2021 :+) al dalende. En de AM, Williams, ... zijn echt wel slechtere auto's en weten in ieder geval met één coureur boven Hamilton te staan, en sommige zelfs boven Leclerc.
Geeft toch wel aan dat de teambazen die deze scores dus geven niet zo naar de auto kijken.
Ik wilde Lewis niet helemaal afvallen. Maar het lijkt er inderdaad op dat hij binnen het Ferrariteam de motivatie niet meer kan opbrenen om op topniveau te presteren. Het is net alsof hij in 2021 de genadeklap gehad heeft en daar nooit meer bovenop is gekomen.

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:22

Tripl3 D

Brother in Arms

Duurt te lang.......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du1LApHFdf0lcijeiiddQLXhJcA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4wu4WzFvlEH9oP5VpfH2eQHR.jpg?f=user_large

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:35
mavamal schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:44:
Uit dit lijstje zijn verder Alonso en Sainz wel interessant. Beide in het begin van het jaar nergens, maar als je dan naar het einde van het jaar kijkt en moet zeggen wie het het beste gedaan heeft zou ik zeker Sainz boven Alonso gezet hebben dit seizoen.
Daaruit blijkt ook wel de recency bias in zo'n lijstje. Albon heeft uiteindelijk 14% meer punten gehaald dan Sainz, maar staat niet eens in de top 10. Verschil is dat Albon dat op het begin van het jaar deed en Sainz op het einde.

Verder ook de car bias bij McLaren die helpt. Russell was dit jaar echt beter dan Norris en Piastri, maar had de auto niet.

• RobertMe
TheBrut3 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:00:
[...]

Daaruit blijkt ook wel de recency bias in zo'n lijstje. Albon heeft uiteindelijk 14% meer punten gehaald dan Sainz, maar staat niet eens in de top 10. Verschil is dat Albon dat op het begin van het jaar deed en Sainz op het einde.
Sainz heeft 1 podium en 1 derde plaats in de sprint, Albon niet. Denk dat dat ook wel mee speelt. En Sainz kwam uiteraard in een nieuw team met een nieuwe auto, Albon hoefde daar niet aan te wennen.

• sjaool

sjaool

TheBrut3 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:00:
[...]

Verder ook de car bias bij McLaren die helpt. Russell was dit jaar echt beter dan Norris en Piastri, maar had de auto niet.
Het is dan ook niet echt een objectief lijstje.

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:01
RobertMe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:05:
[...]

Sainz heeft 12 podium en 1 derde plaats in de sprint, Albon niet. Denk dat dat ook wel mee speelt. En Sainz kwam uiteraard in een nieuw team met een nieuwe auto, Albon hoefde daar niet aan te wennen.
Baku en Qatar.

• RobertMe
Ah ja, ik was aan het twijfelen "was het nu 2 plus sprint of 2 incl sprint". Qatar idd ook nog (+ CotA sprint).

• RobertMe
sjaool schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:16:
[...]

Het is dan ook niet echt een objectief lijstje.
Tsja, nu zullen er vast teambazen zijn die hun coureurs op 1 & 2 zetten, maar verder lijkt de uitslag niet perse heel slecht te zijn denk ik.

En de "scorebordjournalistiek" is natuurlijk al een beker voor uitgereikt. En volledig objectief kun je ze ook nog sorteren op basis van "countback". En dan zal Sainz met zijn dubbel podium nog steeds best hoog staan. En Hamilton best laag (het is dat hij nog de sprint win in China heeft...).

• RobertMe
"Blijkbaar" is er ook een top 10 rijders zoals gekozen door..., de rijders: https://www.formula1.com/...ers.0quz9TQPmSNBITUwz64d9

Afbeeldingslocatie: https://media.formula1.com/image/upload/c_lfill,w_3392/q_auto/v1740000000/fom-website/2025/Miscellaneous/4x5%20F1%20infographics%20(2).webp

Maar wie zijn de teambazen en coureurs zelf nu om te zeggen dat Sainz het beter dan Albon heeft gedaan (bv).

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:37:
(...)
Maar wie zijn de teambazen en coureurs zelf nu om te zeggen dat Sainz het beter dan Albon heeft gedaan (bv).
Is het zo gek dat de rijders en teambazen iemand die gedurende het seizoen beter is gaan presteren hoger op de lijst zetten dan iemand die gedurende het seizoen slechter is gaan presteren?

Dat is toch ook ongeveer waarom Max hoger staat dan Lando? (Behalve dat Albon niet de schuld aan de auto kan geven, want Sainz reed (als het goed is) in dezelfde auto).

iRacing Profiel

• RobertMe
Wild Chocolate schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:36:
[...]

Is het zo gek dat de rijders en teambazen iemand die gedurende het seizoen beter is gaan presteren hoger op de lijst zetten dan iemand die gedurende het seizoen slechter is gaan presteren?
Als het goed is worden ze over het hele seizoen beoordeeld, zou ik zeggen. Maar een recency bias zal er wel in zitten. (Dat uiteraard iets anders is dan daadwerkelijk kijken naar "is gedurende het seizoen beter geworden en scoort dus beter").
Dat is toch ook ongeveer waarom Max hoger staat dan Lando? (Behalve dat Albon niet de schuld aan de auto kan geven, want Sainz reed (als het goed is) in dezelfde auto).
Ik denk niet dat Verstappen hoger staat doordat de auto op het eind beter werd. Ik denk dat Verstappen hoger staat doordat die het gehele seizoen (minus Barcelona) heeft gemaximaliseerd. Zijn pole en win in Suzuka met dat hok onderstreepte zijn klasse waarschijnlijk meer dan zijn recente wins (Vegas, Qatar, AD, ...).
En uiteraard het feit dat Norris en Piastri regelmatiger piepte en kraakte (hoeveel poles heeft Norris wel niet weggegooid de eerste races? Piastri zijn verschrikkelijke weekend in Baku met 2 crashes en een valse start, ...). Terwijl de enige echte fout van Verstappen niks met rijvaardigheid te maken had (naar met het hoofd niet koel kunnen houden).

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:18:
[...]

Als het goed is worden ze over het hele seizoen beoordeeld, zou ik zeggen. Maar een recency bias zal er wel in zitten. (Dat uiteraard iets anders is dan daadwerkelijk kijken naar "is gedurende het seizoen beter geworden en scoort dus beter").
Maar is iemand die een stijgende lijn had in zijn resultaten als beter beoordelen dan recency-bias? Je kijkt naar het hele seizoen, bij de één zat daar een dalende lijn in, bij de ander een stijgende lijn. Dan kies je toch degene die een stijgende lijn had in zijn resultaten?

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken