Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 10:18

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Heeft iedereen de nieuwe Alpine trouwens gezien? Beetje dom gelekt door foto's op tafel in een filmpje

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Mad-Matt schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:33:
Heeft iedereen de nieuwe Alpine trouwens gezien? Beetje dom gelekt door foto's op tafel in een filmpje
Nee, heb je misschien een linkje voor me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:11

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Iets wat dom gelekt is, is vaak een bewuste teaser/misleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:04

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ja die had ik al gepost, maar is uiteindelijk naar randzaken verplaats. Daarom zie je hem niet in dit topic staan :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

G_Dragon schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Ja die had ik al gepost, maar is uiteindelijk naar randzaken verplaats. Daarom zie je hem niet in dit topic staan :)
Dan zie ik deze ook nog wel verdwijnen, voor die tijd kunnen mensen hem nog stiekem lezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Mad-Matt schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:19:
[...]

Dan zie ik deze ook nog wel verdwijnen, voor die tijd kunnen mensen hem nog stiekem lezen :)
Ja daar ben ik wel bang voor, zie hier mijn post van 17 Januari over de leak :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dat is niet de nieuwe auto, alleen de nieuwe livery.

Liveries zijn niet echt boeiend :)
Ondanks dat de FOM dat helemaal tot in de hemel hyped om kaartjes te verkopen voor de grote livery reveal dit jaar :P

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2025 11:33 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
mr thee schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:32:
Hoe zit het eigenlijk met de windtunnel en CFD tijden dit jaar voor de 2026 auto ? zitten daar ook de beperkingen op (kwa positie). Of is het vrijheid blijheid en staat alles te stampen voor volgend jaar. :?
CFD & windtunnelrestricties gelden voor het team. Onafhankelijk van auto/jaar etc dus. Binnen de gestelde tijd moeten (/"moeten", zie Haas 2021, 0,0 ontwikkeling in de 2021 auto) ze dus zowel aan de 2025 als 2026 auto werken. Waarbij ook voor Cadillac sinds 1 januari alle restricties van toepassing zijn, daarvoor was het voor hun IIRC wel vrijheid blijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

YakuzA schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Dat is niet de nieuwe auto, alleen de nieuwe livery.

Liveries zijn niet echt boeiend :)
Ondanks dat de FOM dat helemaal tot in de hemel hyped om kaartjes te verkopen voor de grote livery reveal dit jaar :P
Dat is jouw mening :)
Ik vind liveries wel boeiend, daar kijken we het hele jaar naar en ik kan wel genieten van een mooie livery.
(Witte RB, Mclaren Senna tribute, maar ook kleine details, Duracell batterij bij Williams)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 13:23
RobertMe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:43:
[...]

CFD & windtunnelrestricties gelden voor het team. Onafhankelijk van auto/jaar etc dus. Binnen de gestelde tijd moeten (/"moeten", zie Haas 2021, 0,0 ontwikkeling in de 2021 auto) ze dus zowel aan de 2025 als 2026 auto werken. Waarbij ook voor Cadillac sinds 1 januari alle restricties van toepassing zijn, daarvoor was het voor hun IIRC wel vrijheid blijheid.
Waarbij de regels voor 2026 pas definitief zijn vanaf 1-1-2025 en voor de bestaande teams in ieder geval nog niet expliciet aan de 2026 wagen gewerkt mocht worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Chocoball schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:22:
De FIA heeft een leidraad gepubliceerd die de stewards moet helpen bij het uitdelen van straffen bij het overtreden van de FIA International Sporting Code (ISC). Opvallend is dat artikel 12.2.1.f ISC: bovenaan staat. Het gaat hierbij om woorden, daden of teksten die de FIA, haar leden of de motorsport kunnen schaden en kan de persoon eventueel rekenen op een geldboete, een ontzegging of aftrek van punten in het kampioenschap.

Voor geldboetes bij het Formule 1 kampioenschap geldt meteen een factor 4. Een eerste overtreding kost 10.000 euro maar bij de Formule 1 is dat meteen 40.000 euro. Bij een 2e overtreding wordt het boetedrag eerst verdubbeld naar 20.000 en gaat daarna met factor 4 omhoog naar 80.000 euro plus 1 maand voorlopige ontzegging. Bij een 3e overtreding wordt het boetebedrag weer eerst verhoogd naar 30.000 euro en dan maal 4 maakt 120.000 euro plus een maand ontzegging plus aftrek van punten in het kampioenschap.

Nogmaals het zijn slechts richtlijnen dus de stewards kunnen er vanwege verzachtende omstandigheden van afwijken. De bijlage is hier te vinden: https://www.fia.com/sites...ds_penalty_guidelines.pdf
Gunther, we missen je.

Ik hoop dat de rijders hier hard op reageren als er een van hun hiervoor gestraft gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hoe zit het eigenlijk met de windtunnel en CFD tijden dit jaar voor de 2026 auto ? zitten daar ook de beperkingen op (kwa positie). Of is het vrijheid blijheid en staat alles te stampen voor volgend jaar. :?
Is binnen de cap.
Dus als ze 120 uur hebben mogen ze zelf kiezen hoeveel van die uren ze voor 2026 of 2025 gebruiken om te rekenen.

Dus dankzij Perez hebben ze een betere 2026 auto :+
(iig meer tijd om de loopholes te vinden)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2025 13:34 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:23:
[...]

Volgens mij kun je er nog wel een aantal aan toevoegen :p
Hongarije? Waar GP hem na de race vertelt dat een medical deligate hem staat op te wachten en Verstappen antwoord dat diegene beter bij de stewards langs kan gaan om te kijken of die nog gezond zijn.
Mexico de "20 seconds? Impressive" was ook op het randje denk ik zo.
Dat is allemaal nog heel netjes vergeleken met wat ik voetbalsupporters soms hoor roepen over de arbiter (en in sommige gevallen ook zijn moeder).

F1-coureurs hebben daarin de pech dat de directe verbinding met hun engineer een open kanaal is. Ik vind het niet meer dan logisch dat je in de adrenaline van het moment wat stoom afblaast. Om nogmaals de vergelijking met voetbal te maken: wij horen niet wat er op het veld tussen spelers wordt gezegd (en ook niet liplezen, want ze houden een hand voor de mond), of wat er langs de lijn tegen de trainer wordt gezegd. Maar ook dat zal niet altijd 100% netjes zijn.

Voor ons is het natuurlijk geweldig dat we mee kunnen luisteren, omdat we zo ook meer meekrijgen van strategie en issues die coureurs hebben. Maar voor de coureurs zou het fijner zijn als die communicatie afgeschermd was. Soms moet je even ventileren om het gebeurde van je af te kunnen zetten, niet meer dan menselijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Muse schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:17:
[...]

Dat is allemaal nog heel netjes vergeleken met wat ik voetbalsupporters soms hoor roepen over de arbiter (en in sommige gevallen ook zijn moeder).
De voetballers doen zelf mooi het handje voor de mond zodra ze gaan schelden, zodat ook via camerabeelden/liplezers het niet te checken is :P

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:44
Dit is de ATR indelling van januari tot en met juni van dit jaar. Vanaf juni geldt de indeling op basis van de stand in het constructeurskampioenschap op dat moment. Wat er nu aan ontwikkeltijd per team staat is voor zowel de 2025 als 2026 wagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/6e6862ca936ea9b6fafb4a460410af68e1cc9b14/?url=https%3A%2F%2Fwww.the-race.com%2Fcontent%2Fimages%2Fsize%2Fw1000%2F2024%2F12%2F2025-first-half-ATR.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Mr Pingu schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Mag deze naar de starpost ook O-)
Dat ligt er een beetje aan. De ruimte die onder de coureur zit is beperkt en normaal hebben we daar plek voor hun racenummer. Alleen zijn die er nog niet en onduidelijk is of die er alsnog gaan komen bij de bron. Dus mogelijk dat we dat op een andere manier moeten gaan invullen. Als alternatief kan ik de post vastpinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Nog even terugkomend op de aangepaste richtlijn wanneer een coureur, teambaas, teamlid, etc. kritiek heeft op het functioneren van de FIA.

In het BBC artikel staat o.a. dat "veel" FIA medewerkers het niet eens waren met deze stap. Ook blijkt het doorgedrukt te zijn via een elektronische stemming zonder eerst met andere stakeholders te overleggen zoals de eigen FIA drivers' commission en de GPDA. Volgens een andere bron is dit niet de manier om het te doen en had het op de agenda van de World Motorsport Council (WMSC) moeten staan.

https://www.bbc.co.uk/spo...articles/c78x03252mpo.amp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:30
Chocoball schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:04:
Nog even terugkomend op de aangepaste richtlijn wanneer een coureur, teambaas, teamlid, etc. kritiek heeft op het functioneren van de FIA.

In het BBC artikel staat o.a. dat "veel" FIA medewerkers het niet eens waren met deze stap. Ook blijkt het doorgedrukt te zijn via een elektronische stemming zonder eerst met andere stakeholders te overleggen zoals de eigen FIA drivers' commission en de GPDA. Volgens een andere bron is dit niet de manier om het te doen en had het op de agenda van de World Motorsport Council (WMSC) moeten staan.

Wat ik fantastisch zou vinden als in het openingsweekend, alle coureurs van alle aanwezige klassen plus alle coureurs die kunnen en willen komen, samen komen tijdens de eerste vrije training en gewoon op start-finish gaan staan en blijven staan, totdat deze regel van tafel is.
1 grote middelvinger naar MBS, een soort staken.

Afhankelijk van hoe de stewards dit gaan implementeren, verwacht ik een behoorlijke politieke oorlog tussen de FIA en de formule 1 (coureurs).

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:43

Zewatanejo

Fine Thanks!

Erazzzer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:14:
[...]

Iets wat dom gelekt is, is vaak een bewuste teaser/misleiding.
Ja en bovendien, zie je helemaal niets. Nou ja, blauw en roze. Maar dat wisten we al

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:31

SomerenV

It's something!

De Formule 1 staat voor mij dit jaar al op losse schroeven, maar als vloeken/schelden/stoom afblazen in het heetst van de strijd bestraft gaat worden dan haak ik sowieso af. Het regelmatige gezeik rondom straffen vorig seizoen was al om te janken, en ik ben bang dat deze nieuwe regel het er niet beter op gaat maken. Ik kijk F1 voor de races en actie op het scherpst van de snede. Daar hoort adrenaline bij, wat geduw en getrek en soms wat gevloek en geklaag. Als ze dat koste wat kost gaan afvlakken, of als het iedere keer weer drama is, dan is het gewoon klaar wat mij betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door SomerenV op 23-01-2025 17:42 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

SomerenV schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:25:
De Formule 1 staat voor mij dit jaar al op losse schroeven, maar als vloeken/schelden/stoom afblazen in het heetst van de strijd bestraft gaat worden dan haak ik sowieso af.
In het heetst van de strijd was ook niet het probleem voor de FIA. Daar zijn ook geen straffen voor uitgedeeld. Het gaat om interviews, persco's en andere activiteiten. En daar mogen inderdaad sommige coureurs eens aangepakt worden voor hun gedrag. Het zouden volwassen mensen moeten zijn en ik ben van mening dat iets meer respect voor de taal in interviews best mag.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
Ik vind taal godverdomme mooi en heb er fucking veel respect voor. Dat iemand anders sommige woorden niet beleefd genoeg vindt doet daar helemaal niks aan af. Voor persconferenties zonder scheldwoorden kunnen ze eventueel ook al naar F1 Kids. Dit lijkt meer een verdienmodel verborgen achter morele standaarden van niet-Europese landen en beide mogen van mij wel wat minder voorkomen in sport.

Maar eigenlijk is het erger: de beslissingen worden weer genomen op basis van wat de stewards vinden en niet op basis van duidelijke regels. Coureurs weten van tevoren niet wat ze niet mogen zeggen of doen of uitbeelden en weten ook niet of daar dan een geldboete, aftrek van punten, race ban of wat dan ook op staat; dit is puur weer een middel om stewards de koers van het kampioenschap te kunnen laten bepalen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Alessandro Alunni Bravi heeft weer onderdak gevonden bij een ander Formule 1 team.

Ex-Sauber F1 managing director Alessandro Alunni Bravi has landed at McLaren, becoming its new Chief Business Affairs Officer - he starts work on February 1. He will also oversee its driver development programme #F1

Luke Smith (@lukesmithf1.bsky.social) 23 januari 2025

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Ample Energy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:02:
Ik vind taal godverdomme mooi en heb er fucking veel respect voor. Dat iemand anders sommige woorden niet beleefd genoeg vindt doet daar helemaal niks aan af.
Vind je als volwassen man dit nou echt een goede reactie om te plaatsen op een forum? Ik denk dat dit mijn hele punt maakt. Het is gewoon gebrek aan respect. "Ik" vind het prima en als anderen daar last van hebben is het hun probleem.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ample Energy
Erazzzer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:02:
[...]

Vind je als volwassen man dit nou echt een goede reactie om te plaatsen op een forum? Ik denk dat dit mijn hele punt maakt. Het is gewoon gebrek aan respect. "Ik" vind het prima en als anderen daar last van hebben is het hun probleem.
Vind jij en andere mensen hebben last van jouw mening ;)

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:47
[...]

De FIA gebruikt deze regels om trekpoppen van iedereen te maken.
Ga dat niet goedpraten !

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:31

SomerenV

It's something!

[...]

Nou nou nou... Ik gooi niet snel met de term moraalridder maar hier is ie wel gepast. Ik ben ook niet perse fan van het te pas en te onpas schelden en vloeken. Zo maar willekeurig de ene godverdomme en fucking na de andere hoeft van mij niet. Maar dit alles heeft niks met respect te maken. Coureurs reageren vaak in het heetst van de strijd, wanneer ze vol met adrenaline zitten. Of ze reageren na het zoveelste fiasco en zijn klaar met het gezeik. Dan is forse taal wellicht een manier om te ventileren én om het issue in de spotlight te zetten. Je hoort ook vaak achteraf dat coureurs na een schermutseling wel eens bijpraten, omdat die woede van dat moment een plekje moet krijgen. Op dat moment ben je zwaar over de zeik, maar daarna relativeer je (met elkaar).

Maar jij vloekt dus nooit uit respect voor... wat dan ook? Jij floept er nooit een kut, fuck, godver uit? Zo nee dan vind ik dat oprecht knap, maar dat anderen zich wel zo ontladen op sommige momenten moet ook gewoon prima kunnen. Alles met mate natuurlijk, en het moet qua vloeken, schelden en klagen niet te gek worden.

Als je graag een sport wilt kijken waar etiquette voorop staat dan zet maar tennis of golf ofzo op :+ Maar als een coureur met 300km/u afgesneden wordt en over de boordradio wat roept met een hoop gepiep dan zal ik er niet raar van op kijken. Of wanneer een coureur na het zoveelste drama een keer een sneer uitdeelt naar een ander team of de FIA. Dikke prima.

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 23-01-2025 21:01 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:33
Erazzzer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:50:
[...]

In het heetst van de strijd was ook niet het probleem voor de FIA. Daar zijn ook geen straffen voor uitgedeeld. Het gaat om interviews, persco's en andere activiteiten. En daar mogen inderdaad sommige coureurs eens aangepakt worden voor hun gedrag. Het zouden volwassen mensen moeten zijn en ik ben van mening dat iets meer respect voor de taal in interviews best mag.
Nja ik zie de stewards Verstappen nog wel straf geven voor de opmerkingen die hij maakte in Mexico en, ik dacht, Abu Dhabi. Dat kan immers de sport/FIA in diskrediet brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:18
TinusXIII schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:12:
[...]

Nja ik zie de stewards Verstappen nog wel straf geven voor de opmerkingen die hij maakte in Mexico en, ik dacht, Abu Dhabi. Dat kan immers de sport/FIA in diskrediet brengen.
Ik zie het ook als een reactie op het statement van de coureurs over de ongewenste bemoeienissen van FIA en Ben Sulayem. Dus mensen de mond snoeren als ze kritiek hebben. Heel kwalijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

SomerenV schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:55:
[...]

Coureurs reageren vaak in het heetst van de strijd, wanneer ze vol met adrenaline zitten.
Ik wil eigenlijk niet te lang met deze discussie doorgaan, want het voegt niet echt meer wat toe aan dit topic, maar ik begrijp de enkele uitbarsting in het heetst van de strijd. Maar ook al aangegeven, dat is niet het probleem van de FIA. Het gaat dus juist op de momenten waar de coureurs echt even na kunnen denken over wat ze zeggen.
Maar jij vloekt dus nooit uit respect voor... wat dan ook? Jij floept er nooit een kut, fuck, godver uit?
Nee, dat gebeurt mij nooit. Nu weet ik je leeftijd niet, maar op jongere leeftijd deed ik dat natuurlijk wel af en toe. Maar ik ben ten eerste altijd opgevoed om altijd netjes te blijven. Ook de omgang die ik tegenwoordig heb heeft dat gebruik niet. Het komt gewoon asociaal over. We merken het op onze golfclub ook wel met nieuwe jongere leden die dat ook geregeld doen. Maar door ze wel met respect te behandelen en in gesprek met ze te gaan dat dit niet bij de nette normen en waarden hoort merken we dat ook zij hierin netter worden. Ik denk niet dat het verkeerd is elkaar aan te spreken op gedrag.

In het geval van de F1 coureurs. Zij zijn voorbeelden voor een jongere generatie en dan is het niet verkeerd regels te stellen om netter taalgebruik te hanteren en elkaar met meer respect te behandelen. Het gedrag van invloedrijke personen bepaald de norm wat de nieuwe generatie normaal vindt. En het is geen verlies als dit met minder gescheld kan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ample Energy
Erazzzer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:32:
[...]

Ik wil eigenlijk niet te lang met deze discussie doorgaan, want het voegt niet echt meer wat toe aan dit topic,
Ik denk dat boosheid van fans prima past in een topic als dit. Uiteindelijk heeft het volgen van sport voor de meeste mensen meer raakvlakken met psychologie dan met technologie.

Oké, knuppel in het hoenderhok: Ouwe lullen die golfen en denken volwassenen te moeten opvoeden… Ja oké, dan snap ik dat de moderne wereld eng is en verandert moet worden aan jouw ideaalbeeld. Maar jij bent dan oud en slim genoeg om te weten dat het jouw mening is en dat de meeste mensen op de wereld jouw mening niet delen en het niet waarderen dat jij jouw mening oplegt aan anderen.

Zoals gezegd is er al F1 Kids voor de wat gevoeligere en kwetsbare mensen en dan laat je de volwassenen verder lekker hun eigen waarden en normen creëren in plaats van dat je de hele wereld wilt censureren omdat je zelf zo gevoelig bent voor onschuldige woorden.

Dit is ook een reden waarom politici niet alleen maar oude mannen zouden moeten zijn. Je staat dan gewoon zo ver af van de normale/gemiddelde/modale mensen af dat je gewoon niet meer snapt hoe andere mensen in het leven staan en denken. Ze zitten in een zogeheten bubbel.

Ik snap heel goed dat als andere mensen jouw eerbeeld aantasten dat dat pijn kan doen. En gevoelens zijn altijd valide. Maar het is een keuze om beledigd te zijn en dat doortrekken naar je mening willen opleggen aan een meerderheid die het niet met je eens is, dat treedt buiten jou werkelijkheid en dat is misschien een wereld die je niet zou moeten betreden.

Jij voelt waarschijnlijk alsof je grenzen worden overschreden. Dit kan je boos maken of vernederd doen voelen of zelfs gekwetst. In mijn geval vind ik het bijvoorbeeld onprettig als mijn gevoel van rechtvaardigheid wordt aangetast. Maar wij hebben zelf de keuze of we de opmerking van een ander ons doen aantrekken.

Beledigd zijn is een cognitieve vaardigheid die je pas later leert. Een jong kind heeft hier nog geen last van. Pas wanneer je een eigen identiteit hebt gevormd kan je grenzen vormen en pas daarna kan je leren hoe je met jouw grenzen omgaat. Jij begint misschien graag met proberen iedereen die het niet met je eens is te manipuleren met valse waarheden. Zeker mensen die in het verleden veel zijn beledigd en nu overgevoelig zijn hebben die tendens. Onzekere mensen zien een ambigue prikkel ook vaak onterecht als negatief. Relativeringsvermogen is een belangrijke eigenschap waar iedereen mee bezig zou moeten zijn als je het mij vraagt.

Maar goed, dit zijn geen dingen waar je voor eeuwig mee hoeft te zitten. Boosheid en gevoel van schaamte na eeraantasting zijn heel normaal en absoluut valide gevoelens. Maar hoe we hier mee om gaan is uiteindelijk belangrijker en dat is ook te leren. Hoe sterk de reactie is geeft ook een beeld van hoe sterk je band is met de gever. Je zal je niet om mij bekommeren, maar zou het kunnen zijn naast alle bovenstaande punten dat je iets te veel waarde hecht aan wat anonieme mensen op internet van je denken? En is dat iets dat je vrolijk maakt of alleen iets dat per ongeluk je identiteit is ingeslopen?

Even tussendoor: je eerste reactie op bovenstaande vragen is conditionering, pas nadat je het wat tijd en ruimte hebt gegeven komt je brein met wat je echt denkt.

Maar goed, wat kan je concreet doen? Zelfspot en zelfrelativering zijn geweldige oefeningen die je alleen kunt doen. Als je al een therapeut ziet, misschien kan je bovenstaande zaken bespreken. En in de tussentijd kan je misschien bij communiceren met mensen af en toe een pas op de plaats doen en je afvragen of je met feiten bezig bent of dat je probeert je mening aan een ander op te leggen.

Oeps, post is wat langer dan verwacht. Zal een Tikkie sturen per DM :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
drfruit schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:09:
Gaan we nu serieus iemand toejuichen die kinderachtige censuur toepast op taalgebruik en kritiek, alsof dat het grote probleem in deze sport is?

Ik denk dat ik de draadjes maar een jaartje oversla. Misschien de hele sport.
Dit dus. Ik mag toch hopen dat we inzien dat het aanpakken van een f* etc. niet echt de prioriteit zou moeten zijn van de FIA.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:42

sjaool

Every life should have 9 cats

Chocoball schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:04:

Ah, een typische totalitaire Ben actie dus. Die man helpt de F1 wel om zeep met zijn regeldrang.

Ik hoop dat de teams nu gaan eisen dat het radioverkeer niet meer uitgezonden gaat worden. Wat nu als een rookie een keer wat roept dan is die voor die het weet faillier. Een Yuki zou bijvoorbeeld nooit een tweede jaar in de F1 hebben gereden. De FIA is in ieder geval aan het doorslaan en dat is niet goed voor de sport. Elke emotie wordt aan banden gelegd en dat is gewoon jammer.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Ik ben het met velen hierboven mij eens dat het dit jaar veel te ver gaat, ze worden behandeld als een kleuterklas met die boetes op schelden en kritiek door Ben Sulayem. Want het overal mee eens zijn is zo'n onrealistische verwachting, maar toch gaat Ben Sulayem straffen uitdelen als ze kritiek op de FIA leveren.

Ik vrees persoonlijk voor een leegloop in de sport als ze hiermee doorgaan en waar moeten sommige teams al het geld weghalen? Die rookies gaan sowieso wel een paar keer schelden!

Ben heel nieuwsgierig hoe het er dit seizoen in de praktijk zal gaan uitzien...

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:56
Chocoball schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:22:
De FIA heeft een leidraad gepubliceerd die de stewards moet helpen bij het uitdelen van straffen bij het overtreden van de FIA International Sporting Code (ISC). Opvallend is dat artikel 12.2.1.f ISC: bovenaan staat. Het gaat hierbij om woorden, daden of teksten die de FIA, haar leden of de motorsport kunnen schaden en kan de persoon eventueel rekenen op een geldboete, een ontzegging of aftrek van punten in het kampioenschap.

Voor geldboetes bij het Formule 1 kampioenschap geldt meteen een factor 4. Een eerste overtreding kost 10.000 euro maar bij de Formule 1 is dat meteen 40.000 euro. Bij een 2e overtreding wordt het boetedrag eerst verdubbeld naar 20.000 en gaat daarna met factor 4 omhoog naar 80.000 euro plus 1 maand voorlopige ontzegging. Bij een 3e overtreding wordt het boetebedrag weer eerst verhoogd naar 30.000 euro en dan maal 4 maakt 120.000 euro plus een maand ontzegging plus aftrek van punten in het kampioenschap.

Nogmaals het zijn slechts richtlijnen dus de stewards kunnen er vanwege verzachtende omstandigheden van afwijken. De bijlage is hier te vinden: https://www.fia.com/sites...ds_penalty_guidelines.pdf
Werkelijk... De FIA vindt het prima dat we zijn gaan racen in landen waar vrouwen veel minder rechten hebben (Saoedi-Arabië), waar mensenrechten met voeten worden getreden (Bahrain), waar hele bevolkingsgroepen systematisch opgesloten worden (China), en waar homoseksualiteit strafbaar is (Qatar).

Maar wel coureurs die iets onoorbaars zeggen idioot hoge straffen geven?

Wat een hypocrisie.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

alexbl69 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:27:
[...]

Werkelijk... De FIA vindt het prima dat we zijn gaan racen in landen waar vrouwen veel minder rechten hebben (Saoedi-Arabië), waar mensenrechten met voeten worden getreden (Bahrain), waar hele bevolkingsgroepen systematisch opgesloten worden (China), en waar homoseksualiteit strafbaar is (Qatar).

Maar wel coureurs die iets onoorbaars zeggen idioot hoge straffen geven?

Wat een hypocrisie.
Tja, dat krijg je met een man aan het roer die een heel ander wereldbeeld heeft dan de Westerse wereld. Of zeg ik nu iets heel vreemds? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:45
sjaool schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:41:
[...]

Tja, dat krijg je met een man aan het roer die een heel ander wereldbeeld heeft dan de Westerse wereld. Of zeg ik nu iets heel vreemds? :X
Nee, iets met spijker in kop. :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Chocoball
Vandaag las ik dat de aanscherping nog veel verder gaat dan alleen vloeken. Ook persoonlijke, religieuze en politieke uitingen die tegen de neutraliteit van de FIA ingaan vallen hieronder tenzij voorgelegd en goedgekeurd door (inter)nationale sportautoriteiten (ASN). In de toekomst moeten coureurs in het openbaar hun excuses aanbieden en met een verklaring komen waarin ze hun uitspraken terugnemen.

Ik weet het niet maar volgens mij heeft de FIA toch echt andere prioriteiten op het gebied van technische grijze gebieden en sportieve regels waar stewards niet consequent zijn.

https://www.auto-motor-un...trafen-punktabzug-fahrer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Het voelt alsof deze regels zo tegen alle gevoelsnormen ingaan. Benieuwd of de rijdersvakbond hier nog iets aan gaat doen. Je hoort veel kritiek op deze aanscherping door de FIA in diverse online media, maar niemand die er iets aan lijkt te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Woudloper schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:06:
Het voelt alsof deze regels zo tegen alle gevoelsnormen ingaan. Benieuwd of de rijdersvakbond hier nog iets aan gaat doen. Je hoort veel kritiek op deze aanscherping door de FIA in diverse online media, maar niemand die er iets aan lijkt te kunnen doen.
De GPDA heeft eerder al verschillende vragen gesteld aan MBS / de FIA in een open brief. De reactie van MBS was dat hij geen verantwoording hoeft af te leggen tegenover de GPDA/rijders.
Dus wat de rijders hier van vinden zal hem vast ook aan zijn achterwerk roesten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

De coureurs moeten in Australië maar aan de start verschijnen, een rondje rijden en weer de pits ingaan. Eens zien wat de FIA daarvan vindt. :P

[ Voor 4% gewijzigd door sjaool op 24-01-2025 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Het voelt weer alsof de FIA president zich weer wil laten gelden dat hij de eindbaas is. Was het eerst het verbod op sieraden en later ondergoed is het nu vloeken. Mogelijk dat we komend seizoen veel externe persconferenties gaan krijgen zoals Verstappen vorig seizoen deed. :)

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTd_8Vtuq5-NGlAjfVI0AZpMtrJ8Fw-P71yyw&s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:18
Chocoball schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:51:
Het voelt weer alsof d3 FIA president zich weer wil laten gelden dat hij de eindbaas is. Was het eerst het verbod sieraden en later ondergoed is het nu vloeken. Mogelijk dat we komend seizoen veel externe persconferenties gaan krijgen zoals Verstappen vorig seizoen deed. :)

[Afbeelding]
En daarvoor publieke lijfstraffen invoeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:31
Even alle coureurs op cursus sturen bij Kimi "hoe handel ik persco`s af" prutsers |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqT1zPgXiaewhiZYnSWefUK4IHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kroeVnVCGw98zbdgVi0AnC3R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Mooie statistieken! Hoezo een stabiele rijder :)

Max hasn't finished outside the points in almost a decade 🤯

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNRnEeKNMf6RCUW98qHRQzUP5K0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAFTp0oqxztQuVarAKtqWhMO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:56
Zie net de podcast van Matt en Tommy over die nieuwe regels met betrekking tot het vloeken.

Zij vinden het ook belachelijk, en brengen een interessant extra punt naar voren. Namelijk dat niet-Engels opgevoede coureurs een nadeel hebben ten opzichte van de wel Engels-opgevoede coureurs. Als je talenschat minder is, is de kans dat je een 'ongepast' woord gebruikt groter.

Zat me toen te bedenken: zou het een mogelijkheid voor Verstappen zijn om (bij de officiële persco) in het vervolg alleen nog maar in het Nederlands te antwoorden? Ze kunnen een coureur toch niet verplichten om Engels te spreken?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
alexbl69 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:08:
Zie net de podcast van Matt en Tommy over die nieuwe regels met betrekking tot het vloeken.

Zij vinden het ook belachelijk, en brengen een interessant extra punt naar voren. Namelijk dat niet-Engels opgevoede coureurs een nadeel hebben ten opzichte van de wel Engels-opgevoede coureurs. Als je talenschat minder is, is de kans dat je een 'ongepast' woord gebruikt groter.
Dat is an zich geen nieuw punt. Dat punt is namelijk al door Verstappen / Red Bull aangedragen meteen toen Verstappen hiervoor op het matje bij de stewards werd geroepen. Dat Engels niet zijn moedertaal is en daardoor onbekend was met het gewicht van de gebruikte woorden.

Wat ik zelf veel interessanter aan deze regel vind is dat er geen constraints op de strafmaat zijn. "Punten in mindering brengen", zonder enige vermelding naar hoeveel of een "formule" of wat dan ook. Dit betekent dus dat het kampioenschap nooit meer mathematisch beslist kan zijn, totdat de vlag in Abu Dhabi gevallen is en er geen lopend onderzoek is naar taalgebruik. Verstappen werd in 2023 kampioen met ruim 200 punten voorsprong. Onder deze regels, zonder strafmaat, kunnen de stewards ook 500 strafpunten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:41

AvK

Ready Set Go

RobertMe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Dat is an zich geen nieuw punt. Dat punt is namelijk al door Verstappen / Red Bull aangedragen meteen toen Verstappen hiervoor op het matje bij de stewards werd geroepen. Dat Engels niet zijn moedertaal is en daardoor onbekend was met het gewicht van de gebruikte woorden.

Wat ik zelf veel interessanter aan deze regel vind is dat er geen constraints op de strafmaat zijn. "Punten in mindering brengen", zonder enige vermelding naar hoeveel of een "formule" of wat dan ook. Dit betekent dus dat het kampioenschap nooit meer mathematisch beslist kan zijn, totdat de vlag in Abu Dhabi gevallen is en er geen lopend onderzoek is naar taalgebruik. Verstappen werd in 2023 kampioen met ruim 200 punten voorsprong. Onder deze regels, zonder strafmaat, kunnen de stewards ook 500 strafpunten geven.
Dan kijkt er niemand meer.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
alexbl69 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:08:

Zat me toen te bedenken: zou het een mogelijkheid voor Verstappen zijn om (bij de officiële persco) in het gevolg alleen nog maar in het Nederlands te antwoorden? Ze kunnen een coureur toch niet verplichten om Engels te spreken?
Gewoon het F-woord inruilen voor blimey, crikey, holy-moly en sugar want daar komen Britse coureurs mee weg :+

Afwachten of de GPDA alsnog met een reactie komt want het onderwerp leeft wel in de WhatsApp groep van de coureurs schijnt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:40

-tom-562

Oliesjeik

Lol James Hunt lacht zich zijn overleden ballen uit zijn broek in de hemel :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:55
Eigenlijk zou geen 1 rijder ook maar 1 woord nog publiekelijk moeten zeggen totdat die achterlijke regels weg zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-06 13:41
Eigenlijk zouden we allemaal moeten stoppen met kijken, maar aangezien dat toch niet gaat gebeuren lijkt deze discussie me vrij zinloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:38
asdfqwerty schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:10:
Eigenlijk zouden we allemaal moeten stoppen met kijken, maar aangezien dat toch niet gaat gebeuren lijkt deze discussie me vrij zinloos
Zorgt de FOM zelf wel voor met het duurder en minder beschikbaar maken van het abbo :+

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:48
AvK schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:26:
[...]

Dan kijkt er niemand meer.
Ja dat zeg je, maar reken maar dat in zo’n geval een groot deel van de Briste kijkers er van zal smullen als Verstappen punten in mindering krijgt.

Dat er wat Nederlanders afhaken zal ze niet zoveel boeien vrees ik.

Maar goed, vage regels, maar eerst maar eens zien wat er in de praktijk mee gebeurt. Wellicht valt het allemaal wel mee denk ik dan maar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ZeromaNoiS schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Ja dat zeg je, maar reken maar dat in zo’n geval een groot deel van de Briste kijkers er van zal smullen als Verstappen punten in mindering krijgt.

Dat er wat Nederlanders afhaken zal ze niet zoveel boeien vrees ik.

Maar goed, vage regels, maar eerst maar eens zien wat er in de praktijk mee gebeurt. Wellicht valt het allemaal wel mee denk ik dan maar. :)
Hoewel er best veel Bristen meerijden wordt F1 natuurlijk wereldwijd bekeken en wereldwijd heeft Verstappen wel meer fans dan die 15 in dit topic.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:08
Chocoball schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:11:
[...]

Gewoon het F-woord inruilen voor blimey, crikey, holy-moly en sugar want daar komen Britse coureurs mee weg :+

Afwachten of de GPDA alsnog met een reactie komt want het onderwerp leeft wel in de WhatsApp groep van de coureurs schijnt.
Gewoon in je eigen taal vloeken.
Tartaarsaus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:42
Arjantje72 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:17:
[...]

Lijkt me niet zo'n goed plan ..dan krijg je weer een hele bevolkingsgroep over je heen die zich beledigd voelt (de Tartaren dus). Daar heeft Max al een keer ervaring mee gehad (andere groep)

En met de NL gewoonte om met ziektes te schelden krijg je dan ook nog allemaal patiëntenverenigingen die gaan klagen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 19:59
Chocoball schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:51:
Het voelt weer alsof de FIA president zich weer wil laten gelden dat hij de eindbaas is. Was het eerst het verbod op sieraden en later ondergoed is het nu vloeken. Mogelijk dat we komend seizoen veel externe persconferenties gaan krijgen zoals Verstappen vorig seizoen deed. :)

[Afbeelding]
Weer terug naar antwoorden van 1 woord.

Interviewer: Max, how was the car?
Max: fubar
Interviewer: And what about the FIA?
Max: snafu
Interviewer: Thanks, Max

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ample Energy
markvl schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:48:
[...]

Weer terug naar antwoorden van 1 woord.

Interviewer: Max, how was the car?
Max: fubar
Interviewer: And what about the FIA?
Max: snafu
Interviewer: Thanks, Max
Zijn we toch al mee bekend?

“Bwoah”😎

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobertMe
Arjantje72 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:17:
[...]

Daar heeft de FIA ook al een oplossing voor gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/2e7sepfe76fe1.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:00
Overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EQ_bjWimpApCV_5baE2QxuFn6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awXzCdsNrdPxYAQFmIvHqPEe.jpg?f=fotoalbum_large
Je mag dus ook geen kruisje meer slaan. Je kan beter 2 ongelukken veroorzaken
Excuses als hij al gepost is.

[ Voor 4% gewijzigd door Snowhite0901 op 26-01-2025 12:14 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Snowhite0901 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:13:
Overzicht:
[Afbeelding]
Waar gaat dit over? Nu het zo op papier staat is het nog erger.
Geloof nooit dat de coureurs dit gaan accepteren. Wat een betutteling en idiote straffen.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
AvK schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:52:
[...]

Waar gaat dit over? Nu het zo op papier staat is het nog erger.
Geloof nooit dat de coureurs dit gaan accepteren. Wat een betutteling en idiote straffen.
Dit gaat over aanscherping van artikel 12 van de International Sporting Code (ISC) van de FIA en geldt voor alle racesklassen. De geldbedragen voor Formule 1 zijn 4x zo hoog als voor de andere raceklassen. Ik heb er al 2 eerdere posts (1 en 2) aan gewijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Overzicht:
[Afbeelding]
Ik denk dat "religieuze uitingen" meer betrekking heeft op dit soort dingen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-6.motorsport.com/images/mgl/YBeXGe82/s8/lewis-hamilton-mercedes-amg-f-1.jpg

Alleen..., is dat toentertijd al soort van direct verboden door de regels te wijzigen dat een coureur tot na het podium niet zijn pak mag openen. Even half uitkleden om de nieuwste tattoo te showen kan dus niet meer.

Waarbij er ook verschillende coureurs zijn die vooraf aan de race een kruisje slaan (Gasly is hiermee al meermaals in beeld geweest meen ik). En daar heeft de FIA nog nooit naar gekraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:08:
[...]
Waarbij er ook verschillende coureurs zijn die vooraf aan de race een kruisje slaan (Gasly is hiermee al meermaals in beeld geweest meen ik). En daar heeft de FIA nog nooit naar gekraaid.
Binnenkort allemaal verplicht ‘alluhu akbar’ roepen ipv kruisje slaan :+

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Chocoball schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:50:
Vandaag las ik dat de aanscherping nog veel verder gaat dan alleen vloeken. Ook persoonlijke, religieuze en politieke uitingen die tegen de neutraliteit van de FIA ingaan vallen hieronder tenzij voorgelegd en goedgekeurd door (inter)nationale sportautoriteiten (ASN).
Valt het vervangen van champagne door limonade met prik bij de zandbakraces dan ook niet onder religieuze uitingen?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
RobertMe schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Ik denk dat "religieuze uitingen" meer betrekking heeft op dit soort dingen:
Ik denk... Het ligt aan de interpretatie van de regel. Maar puur zwart wit gezien mag het niet meer. Ik vind het van de zotte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzxtquad
  • Laatst online: 22:06
Overzicht:
[Afbeelding]
Kan iemand uitleggen wat ze bedoelen met
"plus 1- month suspension -which is suspended".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
nzxtquad schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Voorwaardelijke straf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechWizzart
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:21
nzxtquad schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Het is een voorwaardelijke straf, doet de coureur het toch dan is het de straf voor die infractie (hoe belachelijk de regel eigenlijk ook is) plus de voorwaardelijke straf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Dido schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Valt het vervangen van champagne door limonade met prik bij de zandbakraces dan ook niet onder religieuze uitingen?
Gaat hier om persoonljke uitingen van een coureur of teamlid. Dat er bij die races wat anders uit de fles komt is iets wat tussen de FOM en de lokale organisator afgesproken wordt en niet de FIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:09
Overzicht:
[Afbeelding]
Dit is toch niet echt?? Geloof ik niks van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Drials schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:54:
[...]

Is enorm subjectief en die FIA zal zoals altijd meerdere meetlatten hebben afhankelijk welk team je zit en uit welk land je komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:54
Dido schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Nee maar dat is anders. Dat is de religie van de wannabe autocraat die dit verzonnen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
Drials schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:54:
[...]

Kijk de posts van @Chocoball dan. Daar staat het in tekst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 22:54
Kist schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:16:
[...]

Nee maar dat is anders. Dat is de religie van de wannabe autocraat die dit verzonnen heeft.
Ook wel bekend als de waarheid.

- Ben suleywhatever

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Chocoball schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:02:
[...]

Dit gaat over aanscherping van artikel 12 van de International Sporting Code (ISC) van de FIA en geldt voor alle racesklassen. De geldbedragen voor Formule 1 zijn 4x zo hoog als voor de andere raceklassen. Ik heb er al 2 eerdere posts (1 en 2) aan gewijd.
Ik bedoelde het als waar slaat dit op.

Overigens heb ik wat rond geneusd op diverse F1 fora. Maar kom dit formulier nergens tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
AvK schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:37:
[...]

Ik bedoelde het als waar slaat dit op.

Overigens heb ik wat rond geneusd op diverse F1 fora. Maar kom dit formulier nergens tegen.
Ah OK, ik dacht je misschien de berichtgeving van de laatste dagen niet had meegekregen. ;)

De afbeelding is een geknipte versie van de officiële FIA bijlage die in mijn oorspronkelijke bericht stond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 17:14

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GiS3AsqXMAAKe7v?format=jpg&name=4096x4096
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GiS42FLWMAAn_2C?format=jpg&name=900x900

[ Voor 61% gewijzigd door Extigo op 27-01-2025 12:10 ]

Steam

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-06 10:09
Er komt toch zo'n gemeenschappelijk launch-event in Londen dit jaar? Wanneer is dat eigenlijk?

Verder boeit me dit soort launches echt totaal niet meer sinds het sinds een aantal jaar is gedegradeerd tot computerrendered oude auto's met nieuwe liveries, schreeuwerige clickbaitsites, artikelen met pijltjes en experts op Youtube die met het blote oog kunnen zien of iets wel of niet aerodynamisch is.... Alles voor de clicks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
CousinBoneless schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Er komt toch zo'n gemeenschappelijk launch-event in Londen dit jaar? Wanneer is dat eigenlijk?

Verder boeit me dit soort launches echt totaal niet meer sinds het sinds een aantal jaar is gedegradeerd tot computerrendered oude auto's met nieuwe liveries, schreeuwerige clickbaitsites, artikelen met pijltjes en experts op Youtube die met het blote oog kunnen zien of iets wel of niet aerodynamisch is.... Alles voor de clicks.
Op dinsdag 18 februari a.s. in de London O2 Arena.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Chocoball
Als het goed is verschijnt in 2026 Cadillac Formula Racing als 11e team op de grid. Blijkbaar zijn er toch nog wat puntjes op de i nodig in de vertaling en samenvatting.
  • Gentlemen, a short view back to the past. In 2022 diende Michael Andretti een aanvraag bij de FIA in voor deelname aan de Formule 1. Een jaar later begon de FIA aan de beoordeling van de aanvraag en in september 2023 kreeg Andretti een voorlopige licentie van de FIA. De Formule 1 wees echter zijn aanvraag af en gaf aan het in 2028 nog een keer te proberen ondanks dat Andretti in de tussentijd in zee was gegaan met GM (Cadillac). In de herfst van 2023 was al een technisch team o.l.v. Nick Chester bezig aan de ontwikkeling van een 2026 wagen. In de tussentijd kon het team ongelimiteerd gebruik maken van de Toyota windtunnel in Keulen (Duitsland) en kende het geen windtunnelrestricties zoals de huidige Formule 1 teams. Onder dreiging van overtreding van het kartelrecht in de VS werd uiteindelijk in november 2024 besloten dat Cadillac Formula Racing het 11e team op de grid zou worden met Michael Andretti als adviseur achter de schermen.
  • Echter Cadillac Formula Racing staat nog niet opgenomen in de FIA documentatie voor 2026. De reden is dat de documentatie van de aanvraag van 2 jaar terug is en waar Cadillac niet in genoemd staat. De FIA is al bezig de aangepaste aanvraag opnieuw te beoordelen maar zal het eerder een formaliteit zijn. Het is te verwachten dat dit proces voor de start van het 2025 seizoen afgerond zal zijn.
  • De FIA geeft aan dat ze bij de beoordeling aan bepaalde tijdvensters houden maar hoopt het proces binnenkort af te ronden. Zodra de aanvraag is goedgekeurd zal het team zich moeten houden aan het gestelde regels voor 2026 zoals het budgetplafond. Ook zal het team zich meteen moeten houden aan de ATR (Aerodynamic Testing Restrictions) regels. De windtunnelregels voor additionele teams zijn terug te vinden in Appendix 7, Artikel 6 van het sportregelement. Elk nieuw team en dus ook Cadillac krijgt dezelfde windtunneltijd als de nummer 10 (Sauber) van afgelopen seizoen. Cadilac heeft net als Audi dezelfde windtunneltijd tot eind juni van dit jaar.
  • Als Cadillac in 2028 met eigen motoren wil gaan rijden moet het zich al minimaal 3 jaar voor deelname aan bepaalde restricties inclusief testbanktests houden. Dat houdt in dat een nieuw team in de aanloopfase van 3 jaar maximaal 105 miljoen dollar aan ontwikkelbudget mag uitgeven. Dus wil Cadillac met eigen motoren racen in 2028 dan zal het dit jaar bij de FIA een aanvraag moeten indienen. Cadillac moet dan ook met terugwerkende kracht aantonen dat ze aan de budgetregels en testbankregels voor 2025 hebben gehouden. Tot die tijd hebben ze een meerjarencontract met Ferrari voor het leveren van motoren.
https://www.auto-motor-un...anal-motor-einstieg-2026/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Chocoball schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:24:
Als het goed is verschijnt In 2026 Cadillac Formula Racing als 11e team op de grid. Blijkbaar zijn er toch nog wat puntjes op de i nodig in de vertaling en samenvatting.
  • Gentlemen, a short view back to the past. In 2022 diende Michael Andretti een aanvraag bij de FIA in voor deelname aan de Formule 1. Een jaar later begon de FIA aan de beoordeling van de aanvraag en in september 2023 kreeg Andretti een voorlopige licentie van de FIA. De Formule 1 wees echter zijn aanvraag af en gaf aan het in 2028 nog een keer te proberen ondanks dat Andretti in de tussentijd in zee was gegaan met GM (Cadillac). In de herfst van 2023 was al een technisch team o.l.v. Nick Chester bezig aan de ontwikkeling van een 2026 wagen. In de tussentijd kon het team ongelimiteerd gebruik maken van de Toyota windtunnel in Keulen (Duitsland) en kende het geen windtunnelrestricties zoals de huidige Formule 1 teams. Onder dreiging van overtreding van het kartelrecht in de VS werd uiteindelijk in november 2024 besloten dat Cadillac Formula Racing het 11e team op de grid zou worden met Michael Andretti als adviseur achter de schermen.
  • Echter Cadillac Formula Racing staat nog niet opgenomen in de FIA documentatie voor 2026. De reden is dat de documentatie van de aanvraag van 2 jaar terug is en waar Cadillac niet in genoemd staat. De FIA is al bezig de aangepaste aanvraag opnieuw te beoordelen maar zal het eerder een formaliteit zijn. Het is te verwachten dat dit proces voor de start van het 2025 seizoen afgerond zal zijn.
  • De FIA geeft aan dat ze bij de beoordeling aan bepaalde tijdvensters houden maar hoopt het proces binnenkort af te ronden. Zodra de aanvraag is goedgekeurd zal het team zich moeten houden aan het gestelde regels voor 2026 zoals het budgetplafond. Ook zal het team zich meteen moeten houden aan de ATR (Aerodynamic Testing Restrictions) regels. De windtunnelregels voor additionele teams zijn terug te vinden in Appendix 7, Artikel 6 van het sportregelement. Elk nieuw team en dus ook Cadillac krijgt dezelfde windtunneltijd als de nummer 10 (Sauber) van afgelopen seizoen. Cadilac heeft net als Audi dezelfde windtunneltijd tot eind juni van dit jaar.
  • Als Cadillac in 2028 met eigen motoren wil gaan rijden moet het zich al minimaal 3 jaar voor deelname aan bepaalde restricties inclusief testbanktests houden. Dat houdt in dat een nieuw team in de aanloopfase van 3 jaar maximaal 105 miljoen dollar aan ontwikkelbudget mag uitgeven. Dus wil Cadillac met eigen motoren racen in 2028 dan zal het dit jaar bij de FIA een aanvraag moeten indienen. Cadillac moet dan ook met terugwerkende kracht aantonen dat ze aan de budgetregels en testbankregels voor 2025 hebben gehouden. Tot die tijd hebben ze een meerjarencontract met Ferrari voor het leveren van motoren.
https://www.auto-motor-un...anal-motor-einstieg-2026/
:o "Can you repeat the question?"

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

CousinBoneless schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Mee eens, elk jaar hoop ik een schitterende nieuwe livery te zien en elk jaar is het meer van hetzelfde.
Stake was vorig jaar nieuw en wel spannend om de nieuwe livery te zien, voor de rest was het maar saai.

Acties:
  • +53 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:24
Johnny Herbert eindelijk steward af

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Gic79IIW0AACDF1?format=jpg
BRON: https://x.com/fia/status/1884543107972108289

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:00

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Mooi, opgerot met die vooringenomen *knip* *O*

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 30-01-2025 12:52 . Reden: Hou het fatsoenlijk aub. ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FIA is geen FOM :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 10:26

Darkasantion

Just keep swimming!

Wok schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:40:
Mooi, opgerot met die vooringenomen randjosti *O*
Vraag is maar net wat krijg je ervoor terug...?

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:06
Darkasantion schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:13:
[...]

Damon Hill?

* asing rent weg

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Kimi Räikkönen _/-\o_

Is this a penalty?

"bwoah"

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 29-01-2025 13:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:38
Wok schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:40:
Mooi, opgerot met die vooringenomen randjosti *O*
Let op je taalgebruik! Voor je het weet heb je een taakstraf te pakken :+ !

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:41
[...]

Lijkt me nou een mooie taak voor Alexander Wurz

[ Voor 65% gewijzigd door Holk op 29-01-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Holk schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:51:
[...]

Lijkt me nou een mooie taak voor Alexander Wurz
Die's nog steeds voorzitter van de GPDA toch? Lijkt mij ook nogal raar. Dan beslist die dus altijd in het voordeel van "de rijders" en niet perse op basis van het reglement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:41
RobertMe schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:02:
[...]

Die's nog steeds voorzitter van de GPDA toch? Lijkt mij ook nogal raar. Dan beslist die dus altijd in het voordeel van "de rijders" en niet perse op basis van het reglement.
Klopt, maar hij zit er ook al vanaf 2014, dus als ze daar een ander voor vinden

Anders zouden Vettel of Massa ook wel interessante keuzes zijn voor official

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:24
Misschien wat voor Jos Verstappen :P

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Mooi zo, Herbert heeft, door zijn uitingen in de media, alle schijn tegen vwb onpartijdigheid. Daarnaast is de samenwerking met betting sites ook niet echt handig.

Te koop....

Pagina: 1 2 ... 30 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2025 topics: Topicreeks: [F1 2025]
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken