[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.421.176 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
President Donald Trump heeft een bevel uitgevaardigd om mogelijke importheffingen op buitenlands hout te onderzoeken. Het gaat dan om hout uit bijvoorbeeld Canada, Duitsland en Brazilië.

Het onderzoek moet worden uitgevoerd door minister van Handel Howard Lutnick. Het ministerie moet onderzoeken of er sprake is van het dumpen van goedkoop hout op de Amerikaanse markt met behulp van overheidssubsidies, ten nadele van Amerikaanse houtproducenten. Daardoor zou de nationale veiligheid van de Verenigde Staten geschaad worden, aldus het Witte Huis.

Naast gewoon hout zoals planken en balken kunnen er ook tarieven komen op houten producten, zoals bijvoorbeeld keukengerei of meubels.

Canada is een grote exporteur van hout naar de VS. Canada krijgt, samen met Mexico, vanaf dinsdag al te maken met importheffingen van 25 procent door Trump.
(AD Liveblog)

Ah, ik dacht al dat Trump ziek was ofzo of aan het golfen was op zijn resort. Hij had al zo lang geen nieuwe importheffingen opgelegd (of daarmee gedreigd). Maar daar is hij weer hoor.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:54:
[...]

(AD Liveblog)

Ah, ik dacht al dat Trump ziek was ofzo of aan het golfen was op zijn resort. Hij had al zo lang geen nieuwe importheffingen opgelegd (of daarmee gedreigd). Maar daar is hij weer hoor.
Gezien al die huizen van hout zijn, zullen ook de nieuwbouwprijzen flink gaan stijgen dan.

per aspera ad astra

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
LAD93 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:56:
[...]

Gezien al die huizen van hout zijn, zullen ook de nieuwbouwprijzen flink gaan stijgen dan.
Nee hoor. Volgens Trump eerder deze week worden die importheffingen niet betaald door de consument, maar door het land in kwestie (in dit voorbeeld Canada, Brazilië en Duitsland dus), dat heeft hij een paar keer gemeld deze week.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02:37

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

wildhagen schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:57:
[...]
Nee hoor. Volgens Trump eerder deze week worden die importheffingen niet betaald door de consument, maar door het land in kwestie (in dit voorbeeld Canada, Brazilië en Duitsland dus), dat heeft hij een paar keer gemeld deze week.
Geef die man nog een banaan. :+

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

LAD93 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:56:
[...]
Dan merk je ten minste wel effect van je stem op Trump. :)

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Slasher schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Er zit toch een beperking op, dat er geen nieuwe landen bij mogen komen die kernwapens mogen gaan produceren, het zogenaamde Non-proliferatieverdrag?
Dat verdrag kan sinds 20 Jan 2025 de prullenbak in. En graag gewoon doen. Niet zeggen of dreigen of de suggestie wekken; doen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02:36
Als je als land maar aan genoeg andere landen importheffingen oplegt, en die andere landen doen hetzelfde terug, dan ben je uiteindelijk per saldo het land dat door alle andere landen gesanctioneerd wordt volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
keuringsdienst schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:59:
[...]

Geef die man nog een banaan. :+
Ach, het geeft maar weer eens aan dat Trump niet eens weet hoe economie en handel werkt. Want hij was namelijk wel degelijk bloedserieus toen hij dat beweerde.

Een boek "Economics 1.01 for Extreme Dummies" zou wel handig zijn voor hem.

Normaal gesproken heb je nog adviseurs die hem adviseren enzo, maargoed, de mensen die hij nu om zich heen verzameld heeft, hebben ook al niet zo gek veel verstand van economie blijkbaar.

Af en toe vraag ik me echt wel eens af of die lui (Trump en consorten om hem heen) wel in staat zijn om zelfstandig naar het toilet te gaan, of dat ze daar ook nog een stappenplan, handleiding en routebeschrijving voor nodig hebben.

En dat heeft dan de leiding over een heel land. Bizar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
En nu heeft Trump Spaans als officiële taal afgeschaft. *knip*, wees een beetje terughoudend met dat soort vergelijkingen.

[ Voor 49% gewijzigd door NMH op 02-03-2025 20:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

wildhagen schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:04:
[...]
Ach, het geeft maar weer eens aan dat Trump niet eens weet hoe economie en handel werkt. Want hij was namelijk wel degelijk bloedserieus toen hij dat beweerde.

Normaal gesproken heb je nog adviseurs die hem adviseren enzo, maargoed, de mensen die hij nu om zich heen verzameld heeft, hebben ook al niet zo gek veel verstand van economie blijkbaar.

Af en toe vraag ik me echt wel eens af of die lui (Trump en consorten om hem heen) wel in staat zijn om zelfstandig naar het toilet te gaan, of dat ze daar ook nog een stappenplan, handleiding en routebeschrijving voor nodig hebben.

En dat heeft dan de leiding over een heel land. Bizar.
Volgens Sandra Phlippen zou haar zoon met 4 HAVO het hem nog kunnen voor rekenen dat het niet werkt.
Maar ik heb niet de indruk dat dit zou doordringen bij hem...

Het enige positieve aan Trump 1 waren die Youtube video's met Accordeon. :+
Met wat geluk krijgen we er daar nog een paar van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13

DirtyBird

Praktiserend denker

Llopigat schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:32:
[...]

Laten we wel wezen dat de VS nooit een sterk Europa gewild heeft. Het was vanaf het eind WOII al hun strategie om een verdere oorlog te voorkomen. En al helemaal niet op nucleair gebied (wat eigenlijk het enige is dat tegen Rusland werkt als afschrikking). Ze hebben zelfs gezorgd dat het VK afhankelijk is van ze (denk aan de polaris raketten). Dat we weinig uitgaven aan de NAVO was 'by design'. Dat Trump daar nu over loopt te schreeuwen is enorm dubbel. Amerika heeft deze situatie zelf gewild.
Dit is inderdaad iets wat ik weinig terugzie in de discussies. De teneur was altijd dat Europa geen leger nodig heeft omdat de VS ze wel beschermt. Belangrijk ook voor de VS waarvoor hun leger en oorlog een belangrijke vorm van export is.

Als je tegen je partner zegt "blijf jij maar thuis voor de kinderen, want ik verdien genoeg geld voor ons beide", dan kan je mooi aan de partneralimentatie zodra je een rugpull probeert. Die alimentatie zijn we vergeten op te nemen in het NAVO-akkoord lijkt het.
Dom? Ik denk achteraf gezien vooral naïve. Maarja, achteraf is het mooi wonen :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
wildhagen schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Er zijn uitzonderingen. Tijdens de eerste periode van Trump had Airbus alle importtarieven voor eigen rekening genomen, om te voorkomen dat klanten Boeing zouden kopen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Frame164 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:06:
En nu heeft Trump Spaans als officiële taal afgeschaft. *knip*
De Amerikaanse overheid kent geen officiële taal. De gemeentes en Staten gaan daar bovendien zelf over.

Laat onverlet nogal dom, ook om de Hispanic gemeenschap zo tegen je in het harnas te jagen. Hopelijk vergeten ze dat niet snel.

[ Voor 12% gewijzigd door NMH op 02-03-2025 20:09 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
XWB schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:21:
[...]

Er zijn uitzonderingen. Tijdens de eerste periode van Trump had Airbus alle importtarieven voor eigen rekening genomen, om te voorkomen dat klanten Boeing zouden kopen.
Maar Airbus is een bedrijf, geen land. Trump had het echt over het land van herkomst dat opdraait voor de importheffingen.

En een bedrijf kan daar natuurlijk zelf voor kiezen, maar dat zijn wel grotere uitzonderingen, het is zeker geen automatisme.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ondertussen in de VS: Vance krijgt warm onthaal op wintersportadres

https://www.ad.nl/video/p...-wintersportadres-1196478

Alhoewel heel klein protest maar het begin is er.

[ Voor 28% gewijzigd door Slasher op 02-03-2025 11:32 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:24:.

Laat onverlet nogal dom, ook om de Hispanic gemeenschap zo tegen je in het harnas te jagen. Hopelijk vergeten ze dat niet snel.
Morgen zijn ze het al vergeten. Dan is de haat tegen iets invulbaars toch weer belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:11
DirtyBird schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Dit is inderdaad iets wat ik weinig terugzie in de discussies. De teneur was altijd dat Europa geen leger nodig heeft omdat de VS ze wel beschermt. Belangrijk ook voor de VS waarvoor hun leger en oorlog een belangrijke vorm van export is.

Als je tegen je partner zegt "blijf jij maar thuis voor de kinderen, want ik verdien genoeg geld voor ons beide", dan kan je mooi aan de partneralimentatie zodra je een rugpull probeert. Die alimentatie zijn we vergeten op te nemen in het NAVO-akkoord lijkt het.
Dom? Ik denk achteraf gezien vooral naïve. Maarja, achteraf is het mooi wonen :)
Naïef van de EU? Ja, maar ook van de USA om nu te denken dat er betaald moet worden voor bescherming. Dat ‘policing the world’ zorgt er ook voor dat US bedrijven overal ter wereld kunnen handelen en dus ook zorgt voor de economische kracht. In mijn ogen is dat grote leger dus juist om een situatie te bewerkstelligen waarin de USA wereldhandel kan bedrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
Slasher schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:27:

Vermont, het thuisfront van Bernie. Ik denk niet dat JD iets anders had verwacht. Helaas niet representatief voor de rest van het land.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

Mooi dat de Amerikanen er nu al achter zijn gekomen dat ze een Thierry Baudet in hun politieke kringen hebben rondlopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 16:40
SNL was er snel bij.. maar zo absurd als de meeting tussen Zelensky en Vance/Trump krijgen ze het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:54
Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk gaan met Oekraïne bespreken hoe de oorlog in dat land gestopt kan worden. De landen bespreken het vredesplan later pas met de Verenigde Staten, zei de Britse premier Keir Starmer zondag tegen BBC News
Meldt nu.nl.

Benieuwd hoe Trump hierop gaat reageren, die vindt het meestal ineens niet zo grappig meer als hij een koekje van eigen deeg krijgt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13

DirtyBird

Praktiserend denker

saikol schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Naïef van de EU? Ja, maar ook van de USA om nu te denken dat er betaald moet worden voor bescherming. Dat ‘policing the world’ zorgt er ook voor dat US bedrijven overal ter wereld kunnen handelen en dus ook zorgt voor de economische kracht. In mijn ogen is dat grote leger dus juist om een situatie te bewerkstelligen waarin de USA wereldhandel kan bedrijven.
Klopt. Zonder dat leger zou de facade van een derde-wereldland vervallen en was olieprijs niet gekoppeld aan de dollar.

De VS raken zichzelf hiermee volgens mij ontzettend hard doordat ze zich nu overal kenbaar maken als een onbetrouwbare partner. Ook voor degenen die hier op korte termijn van zouden kunnen profiteren (rusland, china).

De enige uitweg die ik zie is een coup, die dan ontaardt in een burgeroorlog, waarbij ze dan direct ook een kans krijgen om hun grondwet te herzien en betere waarborgen in te bouwen (naar Europees model).
Maar dat is dromen :+ ik ga wel proberen om mijn innerlijke Shaolin monnik te kanaliseren om dit te manifesteren, maar ik geef geen garanties.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

DirtyBird schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Lees hier ook wel vragen waarom de Europese leiders Trump toch nog proberen te paaien. Maar dit is dan ook precies het antwoord daarop.

Damage control, redden wat er nog te redden is voor nu. Iets wat in 80 jaar is opgebouwd aan overeenkomsten, verbonden, samenwerking etc. Daar kun je de lijntjes niet zomaar even doorknippen.

Vervolgens op het andere spoor gaan werken aan een sterk, stabiel en zelfstandig Europa. Zowel economisch als op militair gebied.

Een fonds opzetten voor een impuls van de wapenindustrie om een stap naar 2.0 te kunnen zetten. En vanuit de landen orders plaatsen bij onze eigen bedrijven. Zoals Italië de afgelopen week heeft gedaan en de Leonardo AW249 heeft gekocht. Tegenhanger van de amerikaanse Apache : https://www.aero-news.net...9C-427D-B417-BDE079DDA1CF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Compuchip87 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:37:
[...]

Meldt nu.nl.

Benieuwd hoe Trump hierop gaat reageren, die vindt het meestal ineens niet zo grappig meer als hij een koekje van eigen deeg krijgt
Gokje: Frankrijk, de UK, Oekraïne en eventuele andere later betrokken krijgen een Heilige Importheffing tegen zich.

Dat lijkt te gebeuren met álles wat Trump niet bevalt: pats, knal er maar een importheffing overheen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Gokje: Frankrijk, de UK, Oekraïne en eventuele andere later betrokken krijgen een Heilige Importheffing tegen zich.

Dat lijkt te gebeuren met álles wat Trump niet bevalt: pats, knal er maar een importheffing overheen.
Dan verkopen we wat meer aan Afrika voor een lagere prijs en laten we die Amerikanen gaar koken in hun eigen sap.

Ja, daar gaat onze economie wat van merken, maar die van de VS des te meer, gezien de hoeveelheid die ze importeren vanuit de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
Compuchip87 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:37:
[...]

Meldt nu.nl.

Goede zet! Trump heeft gezworen de oorlog te stoppen en hij kan er moeilijk tegen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:10
Martinez- schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Dan verkopen we wat meer aan Afrika voor een lagere prijs en laten we die Amerikanen gaar koken in hun eigen sap.

Ja, daar gaat onze economie wat van merken, maar die van de VS des te meer, gezien de hoeveelheid die ze importeren vanuit de EU.
Precies. Men onderschat wat voor impact het heeft als de VS wederkerende 'tariffs' uitlokt. Dat verzwakt de concurrentiepositie van Amerikaanse bedrijven enorm.

Die MAGA onzin met gespeelde zieligheid over dat Europa zgn. te weinig Amerikaans zou kopen is gewoon dom populistisch geneuzel.
Misschien moet iemand de Amerikanen er eens op wijzen hoeveel Amerikaanse software en hardware wij kopen en hoeveel BigTech verdient hier aan Europa, en hoe die balans eruitziet.
Wij kunnen er niet zoveel aan doen dat wij weinig interesse hebben in Amerikaanse auto's bijv. Tegelijkertijd zijn Duitse auto's, Franse & Italiaanse luxeproducten en de Airbussen wereldwijd geliefd. Tja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:09

Amphiebietje

In de blubber

HEY_DUDE schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:52:
[...]

Goede zet! Trump heeft gezworen de oorlog te stoppen en hij kan er moeilijk tegen zijn.
Mijn gok is dat hij straks luidkeels op TV iets anders gaat verkondigen. Zo langzamerhand begin ik mij af te vragen of er ergens geen strategie achter zit om er voor te zorgen dat hij zichzelf als uitermate onbetrouwbaar wegzet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Amphiebietje schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:01:
[...]

Mijn gok is dat hij straks luidkeels op TV iets anders gaat verkondigen. Zo langzamerhand begin ik mij af te vragen of er ergens geen strategie achter zit om er voor te zorgen dat hij zichzelf als uitermate onbetrouwbaar wegzet...
Distraction -> Fixation -> Bandwidth Problem.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amphiebietje schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:40:
[...]

Als ik eerlijk mag zijn, zie ik dit niet gebeuren, alhoewel sommige landen meer predisposities hebben dan anderen om er in te tuinen (NL, DE om andere redenen, VK, stoorzenders als Hongarije). Europa heeft daar te veel geschiedenis voor en is te divers op religieus en ideologisch gebied.

In elk geval niet op de termijn die Trump et al. voor ogen hebben. Tientallen, zo niet honderden jaren, dat misschien wel, maar is de VS naar zijn grootje.

Eigenlijk is wat mij toch het meest treft aan alles wat er in de VS gaande is dat de internationale strategische insteek uitermate ondermaats is, te veel oogkleppen en te weinig reflectie en inbeeldingsvermogen. Dan is een Poetin toch beter in het bedienen van hefbomen...
Het issue van blokkades is eigenlijk groter dan het issue van stoorzenders. Maar, het VK staat op de achterste poten, en dat zet het Nederlandse in de kou - er zijn eigenlijk slechts twee landen waar het issue van stoorzender intern groter is dan dat van blokkade. Nu wordt Hongarije pur Sang gepasseerd, dus is Nederland eigen het onderwerp van discussie t.a.v. het oude blokkade probleem.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online
Trishul schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:01:
[...]

Precies. Men onderschat wat voor impact het heeft als de VS wederkerende 'tariffs' uitlokt. Dat verzwakt de concurrentiepositie van Amerikaanse bedrijven enorm.

Die MAGA onzin met gespeelde zieligheid over dat Europa zgn. te weinig Amerikaans zou kopen is gewoon dom populistisch geneuzel.
Misschien moet iemand de Amerikanen er eens op wijzen hoeveel Amerikaanse software en hardware wij kopen en hoeveel BigTech verdient hier aan Europa, en hoe die balans eruitziet.
Wij kunnen er niet zoveel aan doen dat wij weinig interesse hebben in Amerikaanse auto's bijv. Tegelijkertijd zijn Duitse auto's, Franse & Italiaanse luxeproducten en de Airbussen wereldwijd geliefd. Tja.
De paniek- en angstreactie is verontrustend, maar we moeten ons echter beter bewust zijn van onze positie. Economisch kunnen we hen juist kraken, maar dat lijken we niet in te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:10

ManiacsHouse

Scheisse!

Vind toch redelijk protest. En meneer heeft zijn heil ergens anders moeten zoeken blijkbaar *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-09 16:07
Prosac schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:37:
SNL was er snel bij.. maar zo absurd als de meeting tussen Zelensky en Vance/Trump krijgen ze het niet.
[YouTube: Elon Musk Cold Open - SNL]
De burgemeester van Maastricht heeft als onderdeel Carnaval ook even Trump op de hak genomen zie beelden via https://www.facebook.com/watch/?v=2030475034096359 Het begint meteen in het begin. Ik zag die beelden gisteren op tv langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

ManiacsHouse schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:31:
[...]

Vind toch redelijk protest. En meneer heeft zijn heil ergens anders moeten zoeken blijkbaar *O*
d:)b

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De China-commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden waarschuwt dat China druk kan uitoefenen op Elon Musk in een poging om gunstig Amerikaans beleid af te dwingen, zo meldt persbureau Reuters. Musk is uitgegroeid tot één van de belangrijkste adviseurs van president Donald Trump. Door Musks persoonlijke zakelijke belangen in China zou hij volgens de commissie makkelijk te beïnvloeden zijn.

De Republikeinse voorzitter van de commissie John Moolenaar en de Democratische parlementariër Raja Krishnamoorthi zeggen dat de Chinese Communistische Partij er baat bij heeft om Amerikaanse bedrijfsleiders, waaronder Musk, te beïnvloeden. Musk, die commerciële belangen heeft in China, kan op zijn beurt mogelijk Trump beïnvloeden in het uitstippelen van beleid dat gunstig uitpakt voor de Chinezen. China kreeg eerder dit jaar te maken met Amerikaanse heffingen van 10 procent op de export van goederen naar de Verenigde Staten.
Bron en meer info: Amerikaanse parlementariërs: China kan Musk gebruiken om Trump te beïnvloeden

Lekker hypocriet. Dat Musk andere landen beinvloed (zoals Duitsland met de verkiezingen) mag wel, maar als er (mogelijk!) beinvloeding in de VS is, is dat opeens fout? Beetje hypocriet is het wel.

En wat maakt het uit? Trump ligt al in bed met Poetin die zijn nieuwste vriend en bondgenooit is. Wat maakt het uit als Xi aansluit en ze er een triootje van maken?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
wildhagen schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:04:

Sja, ik vind het grappig hoeveel mensen elkaar napraten dat "alléén de consument opdraait voor importheffingen". Helemaal als ze tegelijkertijd Trump beschuldigen geen economisch inzicht te hebben. Want iedere HAVO-4 leerling kan je vertellen dat het zo natuurlijk óók niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

.

[ Voor 99% gewijzigd door Sandor_Clegane op 02-03-2025 13:45 ]

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Kennelijk wil de VS nu uit zowel de NAVO als de VN stappen:
– Republikeinse congresleden Thomas Massie en senator Mike Lee pleiten ervoor dat de VS zich terugtrekt uit de NAVO. Musk meldt het daarmee eens te zijn, ook over een vertrek uit de Verenigde Naties.
Dat laatste lijkt me niet eens zo ongunstig. Kunnen ze tenminste niet alles wat ze niet zint met een veto blokkeren.

Maar er zijn natuurlijk weer meer domme besluiten:
– Wetenschappers van de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) mogen niet langer samen publiceren met medewerkers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Het wordt CDC-personeel verboden om co-auteur te zijn van publicaties die door de WHO zijn gefinancierd.
Dat maakt het bestrijden of sowieso tijdig signaleren van epidemieën wel minder makkelijk. En waarom zou je dit in 's hemelsnaam verbieden? Welke verwrongen gedachtenkronkel zit hier achter?

En als klapper op de vuurpijl praat Musk weer vanuit zijn onderbuik:
– Musk noemt het sociale zekerheidsstelsel “het grootste Ponzi-schema aller tijden”.
Sociale zekerheid een Ponzi-schema? Wat voor verwrongen ideën heb je dan van sociale zekerheid als je zo'n domme vergelijking maakt?

(Bron van alledrie de punten: https://reportersonline.n...e-cyberdreiging-verlaagd/)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:40:

[...]

Dat maakt het bestrijden of sowieso tijdig signaleren van epidemieën wel minder makkelijk. En waarom zou je dit in 's hemelsnaam verbieden? Welke verwrongen gedachtenkronkel zit hier achter?
Die data is geld waard en gaat waarschijnlijk naar de hoogste bieders.

Dat was geloof ik ook een onderdeel van P2025: je mag alleen aan belangrijke publieke data komen als je geld hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 02-03-2025 13:50 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:50

[...]

Dat laatste lijkt me niet eens zo ongunstig. Kunnen ze tenminste niet alles wat ze niet zint met een veto blokkeren.

[...]

[...]

Sociale zekerheid een Ponzi-schema? Wat voor verwrongen ideën heb je dan van sociale zekerheid als je zo'n domme vergelijking maakt?

(Bron van alledrie de punten: https://reportersonline.n...e-cyberdreiging-verlaagd/)
Je krijgt bijna het idee dat Musk over 3 jaar een persconferentie geeft en dan zegt:

‘Kijk, zo makkelijk was het om niet alleen democratie om zeep te helpen, maar ook de VS zelf. Appeltje eitje. Alles is stuk. En de enige manier om dit land fatsoenlijk te redden is democratie af te schaffen en een sterke leider omnipotent grenzeloos leider te laten zijn’.

8d chess? 😉

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

Het wordt steeds moeilijker om te geloven dat Agent "Trump" Krasnov en Musk echt niet warmere banden hebben met Rusland dan tot nu toe feitelijk bekend zijn. Ze maken internationale allianties kapot op een niveau zoals nog nooit gezien - terwijl ze ook de VS aan de binnenkant uithollen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sebazzz op 02-03-2025 13:51 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:50:
[...]

Je krijgt bijna het idee dat Musk over 3 jaar een persconferentie geeft en dan zegt:
Elon Musk zorgt er wel voor dat we straks naar Mars willen en moeten :z

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Sebazzz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:51:
Het wordt steeds moeilijker om te geloven dat Agent "Trump" Krasnov en Musk echt niet warmere banden hebben met Rusland dan tot nu toe feitelijk bekend zijn. Ze maken internationale allianties kapot op een niveau zoals nog nooit gezien - terwijl ze ook de VS aan de binnenkant uithollen.
Ik vind het vooral onbegrijpelijk dat:

1) Er relatief weinig openbaar protest is in de VS. 49% van de mensen heeft niet op hem gestemd. Waar is de stem van het volk?
2) Waarom zijn de Democraten zo stil?
3) Zijn bijna alle Republikeinem echt zo gedwee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Niet online

[...]

[...]

[...]

Mooi, laat ze maar. Dan moeten we als Europa wel. Het klinkt alsof ik onszelf niet een goede verdediging gun, maar zolang er twijfel bestaat zullen onze eigen Europese leiders altijd half gaan reageren. Als de VS hiermee doorzet, MOETEN we wel.

En dan zijn wij over 20 jaar het machtigste blok ter wereld, niet China of de VS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 08:44
Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:54:
[...]

1) Er relatief weinig openbaar protest is in de VS. 49% van de mensen heeft niet op hem gestemd. Waar is de stem van het volk?
Dit snap ik ook echt niet... volgens mij ligt alles en iedereen daar op de rug met de poten de lucht in :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 10-09 10:37
[...]

De democraten hebben werkelijk waar niets meer in te brengen, zijn allemaal verwijderd.

Ik zie dit uitmonden in een burgeroorlog, of een tweede Rusland. Echt ongekend bizar wat er nu allemaal gebeurd. Ik hoop echt met alles wat ik heb dat EU vanmiddag echt volwassen en zelfstandig met een plan komt, anders gaan we echt een hele zware tijd tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:21
Sebazzz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:51:
The enemy within waar ze het zelf maar al te graag over hebben. Zoals vaak gezegd hebben ze het vaak kritiek over precies de dingen die ze zelf doen. Ik vond het eerder ook wel beetje vergezocht, hoewel het vaak leek te kloppen, en het leek meer op toevaligheden, maar het lijkt steeds vaker gewoon te kloppen. Alles wat ze zeggen is precies andersom. Op de een of andere manier toch nog hoop dat de US het tij weet te keren, maar dat gaat waarschijnlijk gewoon niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ugh, die zogenaamde Napoleon quote is niet eens zeker van Napoleon, maar kwam als zodanig wel 1:1 (met 'He' vooraan) voor in Anders Behring Brevik's manifesto (pagina 673).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Tristan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:09:
[...]

De democraten hebben werkelijk waar niets meer in te brengen, zijn allemaal verwijderd.

Ik zie dit uitmonden in een burgeroorlog, of een tweede Rusland. Echt ongekend bizar wat er nu allemaal gebeurd. Ik hoop echt met alles wat ik heb dat EU vanmiddag echt volwassen en zelfstandig met een plan komt, anders gaan we echt een hele zware tijd tegemoet.
Er zijn nog steeds 215 Democrats in House of Representatives (218 Republicans) en 45 Democrats in de Senate (53 Republicans). En dan zijn er nog talloze Democrats governeur van staten.

Die mogen wel wat meer reuring / protest maken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Voor mensen die de rechtszaken willen volgen is er een 'Trump litigation bot' https://bots.law/little-cases/trump-litigation-bot/ deze is actief op Twitter, Blue Sky, en natuurlijk de eerdergenoemde website (die je kunt scrapen met bijvoorbeeld BS4).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
[...]

Dat narratief* blijft ook stug rondgaan, maar met 77.284.118 stemmen voor T en 341.403.659 inwoners is het geen 49% van de mensen maar 49% van de stemmers.

Zelfs na het weglaten van kinderen en anderen die niet stemgerechtigd kunnen zijn is het waarschijnlijk geen 49% van de mensen.

Tyranny of the minority.

* Niet persoonlijk bedoeld :) de meeste mensen doen het dus zie het svp als een algemene opmerking.

[ Voor 7% gewijzigd door Stukfruit op 02-03-2025 14:30 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Trump Media Group Sues Brazilian Judge Weighing Arrest of Jair Bolsonaro (deelartikel)
President Trump’s media company sued a Brazilian Supreme Court justice on Wednesday, accusing him of illegally censoring right-wing voices on social media.

The unusual move was made all the more extraordinary by its timing: Just hours earlier, the Brazilian justice had received an indictment that would force him to decide whether to order the arrest of Jair Bolsonaro, the former Brazilian president and an ally of Mr. Trump. The justice is overseeing multiple criminal investigations into Mr. Bolsonaro.
Het betreft Alexandre de Moraes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 10-09 10:37
Een nachtmerrie wordt in rap temp werkelijkheid.
Hoe kunnen ze dit nog verkopen daar in de VS?

Volgens een artikel in Der Standard heeft het Amerikaanse Cybercommando alle operaties tegen Rusland moeten staken. Deze beslissing is genomen vanwege diplomatieke spanningen en de wens om verdere escalatie te voorkomen.

https://www.derstandard.a...gegen-russland-einstellen

Volgens Kremlin-woordvoerder Dmitry Peskov sluit de snelle verandering in het Amerikaanse buitenlands beleid grotendeels aan bij de Russische visie. Hoewel er nog veel werk nodig is om de schade aan de bilaterale betrekkingen te herstellen, gelooft Peskov dat, met de politieke wil van zowel president Poetin als president Trump, dit proces snel en succesvol kan verlopen.

https://www.themoscowtime...ith-its-own-vision-a88217
Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:20:
[...]

Er zijn nog steeds 215 Democrats in House of Representatives (218 Republicans) en 45 Democrats in de Senate (53 Republicans). En dan zijn er nog talloze Democrats governeur van staten.

Die mogen wel wat meer reuring / protest maken…
Nou, dan mogen ze nu toch wel echt heel hard mee beginnen!

[ Voor 18% gewijzigd door Tristan op 02-03-2025 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik snap de Democraten wel. Die laten Trump en de voormalige Republikeinse partij hun gang gaan en steeds verder wegzakken.

Als ze proberen er iets tegen te doen, zonder ook maar ergens een meerderheid te hebben, wordt dat onmiddellijk aangegrepen als ondermijning van de president, en dat soort onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Tsja, ik denk dat er nog altijd teveel mensen zijn zoals deze man:
Soms vind ik het allemaal wat overdreven. We laten ons gek maken door die kerel in Washington, ook de media doen daar aan mee. Trump roept vooral en het is maar de vraag of er daadwerkelijk veel verandert. Maar goed, hij is en blijft de aanstichter van alles.
Lekker blijven slapen :z

De les inmiddels is dat Trump 1 veel riep. Trump II doet hèt echt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Stukfruit schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Dat narratief* blijft ook stug rondgaan, maar met 77.284.118 stemmen voor T en 341.403.659 inwoners is het geen 49% van de mensen maar 49% van de stemmers.

Zelfs na het weglaten van kinderen en anderen die niet stemgerechtigd kunnen zijn is het waarschijnlijk geen 49% van de mensen.

Tyranny of the minority.

* Niet persoonlijk bedoeld :) de meeste mensen doen het dus ziet het svp als een algemene opmerking.
Goede verbetering 👌.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02:36
Protesteren zal weinig uithalen tenzij het héééééél grootschalig is.

Toch protesteren? Het zal dan niet lang duren of Trump stuurt het leger er op af.

De laatste verdedigingslinie is de rechtelijke macht. Als die valt dan is de autocratie een voldongen feit.
En die strijd is nu gaande.

[ Voor 30% gewijzigd door marktweakt op 02-03-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

[...]

Internationale allianties maakt de gemiddelde Amerikaan niet uit. Als je van salaris tot salaris de touwtjes aan elkaar knoopt interesseert dat je echt niet. Daarnaast is de VS een behoorlijk tot zichzelf gekeerd land en wordt Europa nog als een primitief socialistisch continent gezien.
Dat is een belangrijkere vraag. Maar wat voor gebrom ze ook maken, het zal niet uitmaken. Ze hebben geen meerderheid.
De republikeinen van de McConnells ("Moscow Mitch") en McCains van deze wereld lijken idd niet meer te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sebazzz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:38:
[...]
Internationale allianties maakt de gemiddelde Amerikaan niet uit. Als je van salaris tot salaris de touwtjes aan elkaar knoopt interesseert dat je echt niet. Daarnaast is de VS een behoorlijk tot zichzelf gekeerd land en wordt Europa nog als een primitief socialistisch continent gezien.
Het gaat ook niet om de geopolitiek can Trump, maar om de massale interna aanval op alle ambtenaren, het uitkleden van organisaties als USaid, het laten rapporten van de SEC aan Trump, het verbiedem van toegang van AP bij het White house, de WP die geen kritische opiniestukken meer mag schrijven etc etc.

Het gaat om het volledig uithollen van de Amerikaanse rechtstaat zelf.

Ik had gedacht dat een deel van de kiezers daartegen in protest zou komen. Grote protestacties met tienduizenden mensen op de straat.

Maar ik ben kennelijk naief 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Artikel van 6 Feb j.l. A Startup Linked to Peter Thiel Wants to Build the “Next Great City” in Greenland
“I went to Greenland to try to buy it,” Dryden Brown posted on X a week after Donald Trump won reelection in November. “Here’s what happened.”

That sounds like the setup to a joke, but Brown is entirely serious. He is part of a cadre of iconoclastic, very-online men looking to found the city of the future, with funding tied to crypto organizations, venture capital and libertarian billionaires.

[...]

So it’s no surprise that he backs Pronomos Capital, a venture which has become a hub for funding experimental cities, including Praxis.
President-elect Donald Trump shakes the hand of Peter Thiel during a meeting with technology executives at Trump Tower, December 14, 2016 in New York City.
From 2016: President-elect Donald Trump with Peter Thiel during a meeting with tech execs.
Drew Angerer/Getty Images

Founded by Patri Friedman — grandson of Milton Friedman, the libertarian economist — with seed funding from Thiel, Pronomos Capital has a portfolio of city projects in countries ranging from Palau to Nigeria. The most widely known is Próspera, located on the island of Roatán in Honduras. Developed as a Zone for Employment and Economic Development, or ZEDE, with a highly autonomous administrative structure and its own civil code, Próspera is far and away the leader in the “city of the future” category for the simple fact that it actually exists.

That may not be the case for very long, however, as the city has had several disagreements with its host country. As of September, the top court in Honduras declared the legal underpinnings of ZEDEs unconstitutional. Another Pronomos investment is Itana, formerly known as “Talent City,” which is under development in Nigeria roughly 50 miles east of Lagos; it operates under a similar model as Próspera with backing from the Nigerian government.
Dit idee is op zichzelf niets nieuws; binnen anarchosyndicalisme en libertarische kringen is het populair. Voorbeelden zijn Sealand, CyberBunker, Fristaden Christiania (anarchistisch voorbeeld), en nog wel meer Wikipedia: List of micronations

Deel van mission statement van Praxis:
[...] He called for a state that “crowdfunds territory around the world” before gaining recognition from existing countries. Praxis claims to have over 87,000 “Praxians” as part of its currently internet-only state.

“As the warrior-kings once sought the sacred Grail,” reads Praxis’s so-called Declaration of Ascent, “so too shall we build an empire where true power flows from heroic courage and alignment with the divine order.” Brown’s description of Praxis builds on these pseudo-mythological themes: Praxian architecture would be “hero futurism,” with their first city on Earth a stepping stone to expanding to Mars for their “Network Empire.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:37
Tristan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:09:
[...]

Maar je hoort ook bv helemaal niks van oud-presidenten. Waar zijn Biden, Obama, Clinton, Bush Jr en zelfs Trump's directe tegenstanders Kamala en Hillary gebleven? De enige die zich laat horen is Bernie Sanders, maar dat is momenteel een roepende in een enorme woestijn.

Houden ze zich afzijdig omdat ze hopen dat de boel binnenkort toch wel implodeert?

[ Voor 6% gewijzigd door P-Rock op 02-03-2025 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
P-Rock schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:45:
[...]

Maar je hoort ook bv helemaal niks van oud-presidenten. Waar zijn Biden, Obama, Clinton, Bush Jr en zelfs Trump's directe tegenstanders Kamala en Hillary gebleven? De enige die zich laat horen is Bernie Sanders, maar dat is momenteel een roepende in een enorme woestijn.

Houden ze zich afzijdig omdat ze hopen dat de boel binnenkort toch wel implodeert?
Volgens mij is het een ongeschreven regel dat voormalige presidenten geen commentaar leveren op het beleid van zittende presidenteb, tenzij die er zelf om vraagt uiteraard.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:16

Spotmatic

Ken sent me

[...]
Over imploderen gesproken: het is best wel vervelend dat Trump in een land vol scherpschutters woont. Vorige keer was het een oorlel, maar de volgende zal vast iets gerichter willen mikken.

(Als USA President heb je nu eenmaal best wel een hoge kans om voortijdig lood te koppen - dat is geen dreigement maar een feit).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:43:
[...]

Het gaat ook niet om de geopolitiek can Trump, maar om de massale interna aanval op alle ambtenaren, het uitkleden van organisaties als USaid, het laten rapporten van de SEC aan Trump, het verbiedem van toegang van AP bij het White house, de WP die geen kritische opiniestukken meer mag schrijven etc etc.
Even heel cynisch:

- USAID - dat voel je op korte termijn echt niet in de VS zelf. Uiteindelijk wel in de vorm van meer vluchtelingen, maar dat proces moet nog op gang komen.
- SEC/Trump + rechtstraat - voel je ook niet direct. Vrij abstract voor de gemiddelde burger.
- Toegang AP: Het medialandschap zit zo significant anders in elkaar daar, niet te vergelijken. En ook dit "voel je niet".
- WP: Idem dito - dit voel je ook niet direct.

Wachtrijen bij de DMV, dat is het eerste wat nu zichbaar aan het worden is. FAA heeft de burger niet mee te maken. De Amerikaanse variant van de AFM en ACM die nu uitgehold wordt, dat voel je ook pas op langer termijn. De CDC heb je ook niet direct mee te maken, dat is pas zodra mazelen of vogelgriep daar serieuze vormen begint aan te nemen.

Straks wanneer Medicaid niet meer bestaat, dan begint het wat pijnlijker te worden - maar nog steeds maar voor een subset van de bevolking. Ze doen dit wel slim, ondanks ze met de botte bijl werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 14:20
Vandaag uitgekomen op deze nogal trieste tweet van Elon Musk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfEX-VovG0g3wVnkHe-esnahGTY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Pt6hOEXLv6qLpnQS5J9liSVa.png?f=user_large

Ik had gehoopt dat het fake was maar helaas :'(

https://x.com/elonmusk/status/1896148096075305046

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Rakward schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:00:

[Afbeelding]

Musk kan Putin's naam niet eens spellen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online

[Afbeelding]

Mooi stukje desinformatie toch?

Het laat prachtig zien hoe mensen die dit geloven niet nadenken over wat er na het stoppen van die trein gaat gebeuren en het zet een frame om te overtuigen dat Oekraïne de trein bestuurt.

In werkelijkheid zou Oekraïne eerst op de trein moeten klimmen om 'm te kunnen stoppen, want ze hebben helemaal geen controle over de trein en dat was juist waarom Zelenskyy in het Witte Huis zat.

Wat me trouwens positief opvalt is dat de reacties op die Tweet voor een groot deel (nette) correcties zijn ipv fascistisch geneuzel. Wat is er gaande? Verliest Musk de invloed op zijn platform? #scoop

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
[...]

Biden, Obama, Clinton en Harris hebben jaren lang, zichtbaar, geroepen dat Trump een ramp voor America zou zijn.
Jaren lang zijn ze genegeerd... En nu zouden ze dan opeens weer ten tonele moeten verschijnen?

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Spotmatic schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:52:
[...]

Over imploderen gesproken: het is best wel vervelend dat Trump in een land vol scherpschutters woont. Vorige keer was het een oorlel, maar de volgende zal vast iets gerichter willen mikken.

(Als USA President heb je nu eenmaal best wel een hoge kans om voortijdig lood te koppen - dat is geen dreigement maar een feit).
Reichstag brand?

Dat zouden Vance, Musk, en Thiel & friends helemaal niet erg vinden. Trump is oud, vol van zichzelf, qua intelligentie links van de bell curve, en Vance wordt dan de baas.

Het zou me niet eens verbazen als ze het zelf zouden regelen. Bijvoorbeeld vlak voor de midterms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:37
Die Musk is mentaal nooit verder gegroeid dan een tiener.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Stukfruit schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:08:
[...]

Mooi stukje desinformatie toch?

Het laat prachtig zien hoe mensen die dit geloven niet nadenken over wat er na het stoppen van die trein gaat gebeuren en het zet een frame om te overtuigen dat Oekraïne de trein bestuurt.

In werkelijkheid zou Oekraïne eerst op de trein moeten klimmen om 'm te kunnen stoppen, want ze hebben helemaal geen controle over de trein en dat was juist waarom Zelenskyy in het Witte Huis zat.

Wat me trouwens positief opvalt is dat de reacties op die Tweet voor een groot deel (nette) correcties zijn ipv fascistisch geneuzel. Wat is er gaande? Verliest Musk de invloed op zijn platform? #scoop
St. Petersburg trollen hebben dit weekend een vrij na de enerverende Duitse verkiezingen? :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

[Afbeelding]

Musk geeft antwoord op de vraag hoe Auschwitz mogelijk is.

Leg dit nou eens langs de DSM V. Alles wat geselecteerd is voor regering zou in een normale samenleving 24/7 zorg krijgen. Ik verontschuldig ze zeker niet, want ze doen dit bij bewustzijn. Maar je kijkt naar een kabinet van totaal verwrongen figuren.

Overigens hier een selectie van gestoorde figuren zoals @Virtuozzo die waarschijnlijk bedoelt: https://substack.com/home/post/p-156886169
Waarschuwing: deze blog probeert e.e.a. te normaliseren met een wait-and-see en noemt beestjes niet bij naam. (Dat doet de NYT trouwens ook steeds niet, soms zogenaamd kritisch maar nooit zodanig dat het kritisch kan worden. Moeilijke opgave, want Biden is er niet meer voor de False Balance)

En dit blog belicht alleen de tech-dystopianen, dan hebben we het niet eens over die Jezus-haters van witte christelijke nationalisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sebazzz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:52:
[...]

Even heel cynisch:

- USAID - dat voel je op korte termijn echt niet in de VS zelf. Uiteindelijk wel in de vorm van meer vluchtelingen, maar dat proces moet nog op gang komen.
- SEC/Trump + rechtstraat - voel je ook niet direct. Vrij abstract voor de gemiddelde burger.
- Toegang AP: Het medialandschap zit zo significant anders in elkaar daar, niet te vergelijken. En ook dit "voel je niet".
- WP: Idem dito - dit voel je ook niet direct.

Wachtrijen bij de DMV, dat is het eerste wat nu zichbaar aan het worden is. FAA heeft de burger niet mee te maken. De Amerikaanse variant van de AFM en ACM die nu uitgehold wordt, dat voel je ook pas op langer termijn. De CDC heb je ook niet direct mee te maken, dat is pas zodra mazelen of vogelgriep daar serieuze vormen begint aan te nemen.

Straks wanneer Medicaid niet meer bestaat, dan begint het wat pijnlijker te worden - maar nog steeds maar voor een subset van de bevolking. Ze doen dit wel slim, ondanks ze met de botte bijl werken.
Zelfs in Cynische modus zijn er meer dan 2m ambtenaren geweest die de befaamde email van Musk over hun productiviteit hebben ontvangen.

In Europa zou dit veel sneller tot protesten leiden in ieder geval.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://substackcdn.com/image/fetch/w_1456,c_limit,f_webp,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F53677e29-49ef-4ff7-8b30-8d09ed52522f_1228x1440.png

Venn variant:

Afbeeldingslocatie: https://substackcdn.com/image/fetch/f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2Fb2a86591-16df-4dfb-89d5-37c5f62cefd4_5405x5098.jpeg

Van Prof. Christina Pagel: https://christinapagel.su...s-how-liberty-dies-making

PDF beschikbaar via Google Docs.

Bsky draadje:

🧵"So this is how liberty dies..." Trump’s first 3 weeks have been a relentless flood of actions. It's incredibly hard to keep up. I’ve gone through 69 actions & mapped out the pattern - showing how they fall within 5 broad domains consistent with authoritarian states 1/9

Prof Christina Pagel (@chrischirp.bsky.social) 13 februari 2025
Anne Applebaum in her 2020 book Twilight of Democracy warns that democracies become incredibly fragile once their elites abandon democratic norms in pursuit of ideology, power or personal gain. We are now seeing exactly this in the US.
Helaas wel gedateerd (t/m 14 Feb).

[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 02-03-2025 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:31:
[...]

Zelfs in Cynische modus zijn er meer dan 2m ambtenaren geweest die de befaamde email van Musk over hun productiviteit hebben ontvangen.

Ze hebben daar nauwelijks vrije dagen. Weekend hebben ze wel. Naar Washington DC reizen doe je ook niet even. Er zijn wel degelijk protesten geweest van allerlei feds. Of het groot (genoeg), nee want dan zou Trump immers nu gestopt zijn.

Als je ontslagen bent, zul je nieuw werk moeten vinden. Misschien kun je tussendoor wat protesteren. Bij de stand-ins die ik zag waren Dems leden van congres aanwezig. De boodschap was dan steeds: congress(wo)man do your job. Er zijn adequate manieren om hierop te anticiperen. Met feitelijke informatie jegens de bullshit en rechtszaken. Filibuster kan ook. Deden ze recent ook bij die voorstellen van tax cuts voor de rijken van 865%.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Data bevestigd: DOGE is ideologisch

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_fullsize/plain/did:plc:25cztqjrqfedqg22bpoqjljr/bafkreifu2m3znvrwtofngegdupdud2dyzlppprx4kidhyhpcfr2ukutewe@jpeg

The DOGE firings have nothing to do with “efficiency” or “cutting waste.” They’re a direct push to weaken federal agencies perceived as liberal. This was evident from the start, and now the data confirms it: targeted agencies overwhelmingly those seen as more left-leaning. 🧵⬇️

Adam Bonica (@adambonica.bsky.social) 20 februari 2025

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:31:
[...]

Er zijn zat protesten, zelfs as we speak zijn er mensen JD Vance duidelijk aan het maken wat ze van hem vinden.

Je hoort er enkel binnen USA weinig over. Meeste media outlets zijn gewoon enorm pro trump.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
graceful schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:53:
[...]

Er zijn zat protesten, zelfs as we speak zijn er mensen JD Vance duidelijk aan het maken wat ze van hem vinden.

Je hoort er enkel binnen USA weinig over. Meeste media outlets zijn gewoon enorm pro trump.
Hundreds of people gathered in New York, Los Angeles and Boston to express their support for Ukraine after the furious row in the Oval Office.
Dat stelt natuurlijk niets voor op een populatie van 345m. Het zijn zeer gefragmenteerde groepjes, en geen grote protestmarsen.

Vergelijk dat met iets relatiefs ‘eenvoudigs’ als de klimaatmars in Nederland: 85k mensen. Of zie hoeveel mensen er meededen aan de Capitoolbestorming - 80k mensen.

Er lijkt weinig Democratisch engagement en een gebrek om grote groepen te mobiliseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

1. Vergelijk niet het informatie ecosysteem hier met dat in de VS.

Men krijgt weinig functionele analyse, voorop staat het ontbreken van drie kritieke aspecten bij het functioneren als poortwachter van bestel & samenleving door media:
  • De vertaalslag. Het uitleggen van de trucjes, de manipulaties, de toolboxen, de inzet van narratieven.
  • Het volledig ontbreken van meta perspectief. Simpel gezegd: the Big Picture.
  • Het gestaag wegvallen van rapportage van verhaal op korte afstand, hoe werkt wat zich uit voor mensen van allerlei segmenten, up close and personal - niet enkel de niches die op de korrel genomen worden, maar van overal. Verhaal > narratief.
Deze drie aspecten zijn veel en veel meer kritiek dan we snel denken. We hebben als mensen twee bijzondere maar verklaarbare reflexen bij dit soort drama:
  • We klampen ons vast aan shared mythos, wat we kennen, de perceptie van conforme functionaliteit.
  • We hebben de neiging om binnen dergelijke kaders te puzzelen, op detail te gaan. Terwijl cycli van autoritarisme juist afhangen van wie stuurt op de achtergrond, wat wordt geschapen aan effecten, wat en wie leidt af, voor welk doel, en hoe beïnvloed het ons gedrag.
Zet dat eens naast die ontbrekende functies van vertaalslag en Big Picture. En het is de derde waardoor impetus tot mobilisatie / participatie ontbreekt.

2. Onderschat niet het cumulatieve probleem van aanwezigheid en resultaten van Cultural Engineering.

Autoritarisme zet altijd in op Culture War. Waarom? Omdat het instinctief besef heeft van waar het afhankelijk van is. Het gedrag van de prooi.
  • Accusation in a mirror. We mogen niet kijken naar hoe pervers het is, hoe pervers actoren zijn, die morele en empathische dynamica zoekt het altijd te redirigeren naar de vijand. Cultuur is gedrag, op niveau van groepsdynamiek. En dus wordt het altijd overal in alles op de korrel genomen. Via elke weg, via elke invalshoek, via elk mechanisme.
  • Ideologie. Dit ligt extreem gevoelig, en het was toen ik de VS was bij redacties iets wat volledig gekend was vanuit onderzoeken, maar wat zo dicht bij huis kwam dat het op instinctief niveau taboe onderwerp was. De in de VS geinternaliseerde stromingen van ideologie zijn herleidbaar tot ontwerp van dan wel kapen van ontwerp (en organisaties) door extreem toxische oligarchie, en zeloten. Dat wil dus zeggen dat de VS op cultuur-maatschappelijk niveau al heel lang als kikkers gekoot zijn voor activatie van wat Karen Stenner (aanrader) omschrijft als predisposities van autoritarisme. Paleoconservatisme, neoconservatisme, liberalisme, neoliberalisme, de Derde Weg politieke school, gun culture, cop culture, het zijn stuk voor stuk narratieven en bewegingen die geschapen / gekaapt / gecultiveerd zijn voor agenda van autoritarisme.
Geen van beide is een nieuw probleem in de VS. Beide zijn nauw verbonden met de cycli van insurrectie door oligarchie. Het werk van een H.C. Richardson, Timothy D. Snyder, Dave Troy, Charles Derber en Milan Zafirovski is hierbij van kritieke relevantie. Het is in de basis een netwerkfenomeen van overdracht van frames en memes op systemisch niveau van mechanismen van politieke economie, religie en samenleving.

Het maakt hierbij niets uit of die processen organisch, constructie, voorzien van masterplan, voorzien van generatie overdracht / organisatie zijn of niet. Hier spelen fundamentele kwetsbaarheden van sociale psychologie, met bijzondere aandacht voor de gaten die in de basis van Amerikaanse ordening zitten sinds hun stichting (they got rid of kings but forgot about the lords, zealots everywhere but it’s all perfectly normal folks, cult of wealth). Het begrip netwerkcorruptie zouden juist wij in het Nederlandse eens heel rustig en zorgvuldig stil bij moeten staan. Maar ja, taboe - Amerikaanse lijnen.

3. Erken de realiteit van organisatie, rol en functie van Amerikaanse ecosystemen.

Dit betreft media, maar ook het amalgaam van wat Zuboff geformuleerd heeft als Surveillance Capitalism. Er is geen vrije functionaliteit van dit alles, het is een goed gemaskeerde controle dynamiek van zowel Noopolitik als sociaal-economische verdeel & heers toepassingen. Wij zitten hier met een serieus probleem vanuit cumulatieve beeldvorming, de bittere realiteit is al jaren en zelfs decennia volledig in kaart gebracht, Harvard Media Studies heeft hier prachtige datasets en onderzoeken bij, maar we kijken er reflexief van weg.

Het brengt ons weer terug bij dat inherente probleem van Amerikaanse oligarchie. Elk signaalmechanisme heeft positie binnen een structuur die uitziet als separate netwerken en merken en zones, maar alles is in volledigheid gefixeerd in segmented targeting, segmented narratives, en twee ecosystemen in de achtergrond. Dat wat we de Ad Economy noemen, een cluster van fondsen en firma’s die in volledigheid in bezit zijn van een beperkt aantal machtsclusters van oligarchie. En het ecosysteem van Access Economy, de dynamica van advisory, policy, consultancy, PR, bepalend voor opleidingen, selectie, deselectie, toegang, loopbaan en narratieven. Dit heeft twee kern clusters, het NYT corporate ecosystem, en een cluster wat herleidbaar is tot de DeVos familie (die naam zou belletjes moeten laten rinkelen).

I know, onze eerste reflex hierbij is “omg conspiracy theory”. Begrijpelijk, verleidelijk, maar helaas. Zoals gezegd, het is op geen enkele wijze nieuw probleem of fenomeen, het is ook ruimschoots bekend vanuit historisch perspectief, en in volledigheid in kaart gebracht vanuit academische studies. Dit is allemaal voorbij gekomen in de vorige VS topics - maar de crux is dat Amerikanen er niet van opkijken, voor hen is het de facto onderdeel van ordening binnen perceptie van het normaal. En dat brengt ons weer terug naar ideologie en oligarchie.

Als je de stem van het volk zoekt, die is er wel, maar inherent en systemisch beperkt. Vergeet ook niet dat het merendeel van de Amerikaanse bevolking al vanaf de periode Reagan uitgesloten is geworden van processen van mobilisatie en participatie. Ze zijn als amalgaam pur sang geatomiseerd, zoals Hannah Arendt dat omschreef, en dat is een volgende kritieke factor. Plus, onderschat ook niet hoe weinig segmenten überhaupt de luxe hebben om te kunnen organiseren en protesteren.

Als je je afvraagt waarom de Democraten stil zijn, dat zijn ze niet. Maar hun signaal en verhaal komt niet door de filters. Behoudens her en der wat waar de bron ervan er met extreme moeite of perfecte timing in slaagt om iets in beeld of op tafel te krijgen.

Dat oude status quo apparaat van signaalmechanismen is op twee manieren gekaapt, als eerste door toxische oligarchie, als tweede vanuit inzet van wat Paul Weyrich al omschreef als disproportioneel signaal - het loudest voice fenomeen. Maakt niets uit of het klein is, herhaling is macht, en extreem gedrag normaliseert en laat - juist onder commerciële condities - het volledige landschap verschuiven.

Als je normale en functionele media zoekt, dan zul je ze moeten zoeken op lokale en regionale niveaus, maar daar is niet veel meer van over, als resultaat van gerichte overnames, sluitingen, pressie en subversie (zie Gannet, Sinclair et alii - wederom het NYT ecosysteem plus Big Tech, met name de Tech Bro drama’s).

Wat Republikeinen aangaat, ja, gecultiveerd. Dit is niet veel anders als wat we uit vroegere tijden, waar we van denken dat het voorbij is, van “mensen en de kerk” - de crux is geloofsgedrag en de transformatie van geloofsartikelen naar geloofsvalstrikken. In het Nederlandse zien we tweede en derde fase transitie varianten van cultivator bij zowel VVD als PVV strata, en dat is in toenemende mate een perfect match met ontwikkelingen zoals ze de afgelopen twintig à dertig jaar in de VS in kaart zijn gebracht.

In termen van perspectieven moet ook opgemerkt worden dat hier weer dat concept van Karen Stenner’s geactiveerde predisposities op tafel komt. De combinatie van beide trends schept gigantische rigiditeit. Voeg dat toe aan het omschreven probleem van informatie ecosystemen, en het mag duidelijk zijn.

Nogmaals, dit ligt allemaal heel snel heel erg gevoelig. Die gevoeligheid is in hoge mate verklaarbaar vanuit hoe ook hier algemeen perspectief van individualisme gecultiveerd en geïnternaliseerd is geworden. We hebben een wereldbeeld, zeker, maar ook een mensbeeld. En dat mensbeeld correspondeert botweg niet aan de realiteit van menselijke sociale psychologie van individu én groep. Cui bono …

Ik leg het nog maar eens op tafel: de arena is gedrag. En dus is alles wat zich richt op gedrag, invloed heeft op gedrag, van kritieke interesse.

Actoren van autoritarisme beseffen dat instinctief. Dat zien we bij elke toxisch cluster van predisposities, bij elke sociaal psychologische disfunctie. Van sociopathie tot psychopathie tot parasitisme tot hyperparasitisme. Men is afhankelijk van gedrag van de prooi, en al is men zelf zo zwak, gebrekkig en disfunctioneel, alle functies worden instinctief gericht op gedrag van die prooi.

Daar is in geïnvesteerd. Geen James Bond villains. Geen evil masterplan. Maar roofdiergedrag bij aanwezige zwaktepunten en aanwezige perikelen van cycli van insurrectie door oligarchie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Laatst online: 21:20
Stukfruit schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Voor het totaal aantal kiesgerechtigden en de zgn turnout moet je even zoeken:
Wikipedia: Voter turnout in United States presidential elections
Daarbij gaat het om "Voting-Eligible Population" (niet Voting Age Population)

2024 presidential election:
turnout: 64% (oftewel ruim 1/3 heeft niet gestemd)
Trump: 31.6%
Harris: 30.7%

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:44:
Artikel van 6 Feb j.l. A Startup Linked to Peter Thiel Wants to Build the “Next Great City” in Greenland

[...]

Dit idee is op zichzelf niets nieuws; binnen anarchosyndicalisme en libertarische kringen is het populair. Voorbeelden zijn Sealand, CyberBunker, Fristaden Christiania (anarchistisch voorbeeld), en nog wel meer Wikipedia: List of micronations

Deel van mission statement van Praxis:

[...]
Praxis is waar de stromingen van Sovereign Citizen en Network State bij elkaar komen - extreem toxisch. Rauw feodalisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:07:
[...]

[...]

Dat stelt natuurlijk niets voor op een populatie van 345m. Het zijn zeer gefragmenteerde groepjes, en geen grote protestmarsen.

Vergelijk dat met iets relatiefs ‘eenvoudigs’ als de klimaatmars in Nederland: 85k mensen. Of zie hoeveel mensen er meededen aan de Capitoolbestorming - 80k mensen.

Er lijkt weinig Democratisch engagement en een gebrek om grote groepen te mobiliseren.
Dat is altijd zo net na de presidentsverkiezingen. Heeft ook electoraal weinig nut. Je gaat er geen stemmen mee winnen. Je gaat er ook geen Reps mee overtuigen. Enige effect is dat men zegt 'sore losers'. Richting midterms dan begint het pas weer een beetje. Dat is ook de kans om de stoelpoten onder de president uit te zagen. Maar de Reps hebben nu ook Senaat, Congres, en POTUS (en SCOTUS). Dan kun je knallen, ware het niet dat Trump met EO's dingen doet die niet eens mogen (om een fait accompli te creëren).

Nu is het deze keer anders, zeg je? Dat dacht ik ook in 2000, toen Bush verloor zogenaamd won (Brooks Brothers riots)
Ashton-Cirillo drew national media attention in 2021 when she released records of conversations from her time working with Republican candidates, documenting efforts to recruit members of the Proud Boys, a far-right group, for a planned "Brooks Brothers Riot" (alluding to the 2000 demonstration)[10] as part of efforts to overturn the outcome of the 2020 United States presidential election. In 2022, she leaked a text exchange with the Republican nominee for Nevada Attorney General, which became a key controversy in that election.
(Klokkenluider: Wikipedia: Sarah Ashton-Cirillo zie ook Wikipedia: Brooks Brothers riot)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

[...]

Het is gebruikelijk dat ex-presidenten zich volledig afzijdig houden van het beleid van de nieuwe president.

Het actief voeren van oppositie, o.a. in de media is daar ook veel ongebruikelijker dan hier.

Maar met wat we weten van die ex-presidenten kan je wel stellen dat die nu op hun tong bijten van ellende.
Waarschijnlijk zelfs republikein Bush jr.

Hetzelfde gaat op voor meerderheid van alle Amerikanen die de democratie zien afbrokkelen door een hater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:26
keuringsdienst schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:50:

Frankrijk heeft aangegeven dat Europa altijd al deels onder de Franse Nucleaire paraplu leefde.
Dat willen ze nu gaan versterken met o.a. het VK arsenaal in de vorm van een beperkt klein Navo alternatief.

Nog steeds geen vergelijking met de supermachten maar wel een kleine 1000 kernkoppen.
Nederland is overigens in staat om binnen een half jaar een kernbom te maken mocht dat nodig zijn.
Is dat aantal niet ongeveer de helft van die 1000 kernkoppen?
290(F) en 225(VK) = 515

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Peer_76 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:33:
[...]
Is dat aantal niet ongeveer de helft van die 1000 kernkoppen?
290(F) en 225(VK) = 515
Ik heb ze zelf niet kunnen tellen maar deze week waren deze cijfers in het nieuws: Fr. 300+ VK. 600+
Merk wel op dat dit niet de zwaarste fusie bommen zijn maar van een lagere categorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 17:05
https://www.msn.com/nl-nl...-vooruitzicht/ar-AA1A3cks

"De Franse president Emmanuel Macron heeft gezegd dat hij bereid is om gesprekken te beginnen over nucleaire afschrikking voor Europa als antwoord op de dreiging die uitgaat van Moskou."

Het lijkt een gegeven en helaas lijkt het ook een verstandige stap, maar is dit nu precies wat Putin zou hebben kunnen beogen, een koude oorlog 2.0 (terug naar de gouden jaren voor geheime diensten) met nu met voor Putin een waanzinnige uitkomst in scenario 2?

Scenario 1; Een geisoleerde EU vs de VS vs Rus
Scenario 2; Een geisoleerde EU vs de VS+RUS

[ Voor 4% gewijzigd door Cobb op 02-03-2025 16:55 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Cobb schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:54:

"De Franse president Emmanuel Macron heeft gezegd dat hij bereid is om gesprekken te beginnen over nucleaire afschrikking voor Europa als antwoord op de dreiging die uitgaat van Moskou."

Het lijkt een gegeven en helaas lijkt het ook een verstandige stap, maar is dit nu precies wat Putin zou hebben kunnen beogen, een koude oorlog 2.0 (terug naar de gouden jaren voor geheime diensten) met nu met voor Putin een waanzinnige uitkomst in scenario 2?

Kan.

Ik denk dat Poetin graag de EU van binnenuit kapot wil maken, net zoals de VS nu en net zoals eerder al met VK deels gelukt was (Brexit).

Daar waar de Sovjet-Unie dat vroeger poogde middels links doet Poetin's Rusland dat op slinkse wijze middels radicaal-rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Poetin heeft telkens fout gegokt, behalve met trump.
Hij zou Oekraïne binnen 3 dagen veroveren op basis van eigen intel.
Alleen met trump heeft hij nu veel geluk, die voert al zijn kremlin orders letterlijk uit.

De VS is nu voor 4 jaar een total loss maar ik denk nog steeds dat daar ook weer een einde aan komt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Peer_76
Scenario 3: Een EU die toch op eigen benen kan staan en over voldoende afschrikking beschikt om niet zomaar aangevallen te worden.
Dit lijkt mij toch wel een krachtig statement aangezien er al genoeg is gesproken over een EU die niet zonder de VS kan.
Nu maar hopen dat er geen Le Penn aan de macht komt in Frankrijk, want dan zijn we terug bij af.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:59:
[...]
Ik denk dat Poetin graag de EU van binnenuit kapot wil maken, net zoals de VS nu en net zoals eerder al met VK deels gelukt was (Brexit).
Het is daarom van essentieel belang om Amerikaanse social media als het paard van Troje te behandelen: Eerst maar blokkeren, later vragen stellen. Op zijn slechtst heb je onschuldige media geblokkeerd, en de US boos gemaakt. Op z'n best heb je politieke beinvloeding voorkomen. Hier moet echt gelden: Shoot first, ask questions later. Alle remmen zijn los bij de Amerikaanse tech nu - en dat is een groot gevaar.

Dit klinkt misschien extreem, maar:

- X is van Musk - die steekt zijn mening sowieso niet onder stoelen en banken
- Facebook heeft gezegd niet meer te modereren
- Whatsapp lokt met extreemrechtse chatgroepen jongeren de verkeerde kant op
- Bluesky is (nog) onschuldig - maar heeft een klein moderatieteam

[ Voor 19% gewijzigd door Sebazzz op 02-03-2025 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Sebazzz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:05:
[...]
Het is daarom van essentieel belang om Amerikaanse social media als het paard van Troje te behandelen: Eerst maar blokkeren, later vragen stellen. Op zijn slechtst heb je onschuldige media geblokkeerd, en de US boos gemaakt. Op z'n best heb je politieke beinvloeding voorkomen. Hier moet echt gelden: Shoot first, ask questions later. Alle remmen zijn los bij de Amerikaanse tech nu - en dat is een groot gevaar.
Hiervoor moet eigenlijk een Europees alternatief komen met moderatie van binnenuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Sebazzz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:05:
[...]

Zie o.a.

De explosieve groei Big Tech - Oorzaak, gevolg en oplossing

Europese alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

Wat mij betreft wordt het verbannen van X sinds 20 Januari 2025 onderzocht. Al eerder trouwens, sinds Musk met het algoritme heeft lopen spelen tijdens de aanloop van de Amerikaanse verkiezingen. Dat staat dan nog los van z'n AfD gedoe, of dat van Vance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
keuringsdienst schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:26:
[...]

Het is gebruikelijk dat ex-presidenten zich volledig afzijdig houden van het beleid van de nieuwe president.

Het actief voeren van oppositie, o.a. in de media is daar ook veel ongebruikelijker dan hier.

Maar met wat we weten van die ex-presidenten kan je wel stellen dat die nu op hun tong bijten van ellende.
Waarschijnlijk zelfs republikein Bush jr.

Hetzelfde gaat op voor meerderheid van alle Amerikanen die de democratie zien afbrokkelen door een hater.
Is dit dan niet onderdeel van het probleem? Alles wat ‘gebruikelijk’ was in de (Amerikaanse / Europese / Nederlandse) politiek is volledig tenietgedaan, het lijkt alsof de Democraten nog steeds vastzitten in hun brave jongens boek…

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
keuringsdienst schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:07:
[...]

Hiervoor moet eigenlijk een Europees alternatief komen met moderatie van binnenuit.
Mastodon, internationaal, werkt gewoon al jaren prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:12:
[...]
Mastodon, internationaal, werkt gewoon al jaren prima.
Mastodon heb ik zelf ook maar is natuurlijk veel minder effectief en door het ontwerp al verdeeld.
Het is wel een heel mooi initiatief maar gaat pas echt effectief zijn wanneer je daar vol op over kan stappen.

@LAD93
De traditie dat oude presidenten zich niet bemoeien met de nieuwe president is al heel oud.
Maar het klopt wel dat de verkiezingen daar nogal sterk beïnvloedbaar zijn. Niet alleen via socials.
Maak de verkiezingen reis afstanden voor democraten expres heel groot en dan vervoer verbieden.
Het is dus vooral democraatje treiteren wat de GOP dan doet. Dat zou hier niet kunnen.

Ik weet eigenlijk niet waarom oppositie voeren daar niet gebruikelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
keuringsdienst schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:39:
[...]

Ik heb ze zelf niet kunnen tellen maar deze week waren deze cijfers in het nieuws: Fr. 300+ VK. 600+
Merk wel op dat dit niet de zwaarste fusie bommen zijn maar van een lagere categorie.
https://thebulletin.org/nuclear-notebook/

225 en 290 dus, al hadden ze er ooit meer in de jaren 90, maar die dingen zijn duur om te onderhouden

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
Zwelgje schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:28:
maar die dingen zijn duur om te onderhouden
Kan daardoor het aantal wat Rusland claimt te hebben ook naar beneden worden bijgesteld? Onderhoud schijnt daar een dingetje te zijn heb ik begrepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:26:

Nu is het deze keer anders, zeg je? Dat dacht ik ook in 2000, toen Bush verloor zogenaamd won (Brooks Brothers riots)

[...]
(Klokkenluider: Wikipedia: Sarah Ashton-Cirillo zie ook Wikipedia: Brooks Brothers riot)
De Brooks Brothers Riots blijven interessant in huidige context. Ze zijn een van de weinige ingangen voor verkenning van netwerk dynamica en investeringen over termijn.

Dezelfde namen van toen zijn bij de periode Trump I als nu consistent aanwezig. Dezelfde brokers, dezelfde fixers, dezelfde toolboxen - maar met enorme, meetbare, innovatie.

Het zou media op moeten vallen hoe ontzettend veel moeite gedaan is en wordt om de brokers en fixers buiten de schijnwerpers te houden - het fixeren op de chaotic actors heeft een meetbaar nut, maar het gegeven dat er zoveel moeite voor gedaan wordt is juist signaal dat er meer in beeld gebracht zou moeten worden.

Wat ook opvalt als we de evolutie van netwerkdynamiek op een tijdlijn zetten is hoe centraal agenda en doelstellingen staan binnen het ecosysteem van rechts / conservatief / religieus van Amerikaanse oligarchie.

Het is extreem moeilijk om daar punten van weerstand bij te vinden. Er wordt wel eens gezegd dat McCain de laatste Republikein was, ik zou het anders verwoorden. McCain was de enige Republikein - zoals mensen “Republikein” zien vanuit beeldvorming.

En zelfs hij was bitter naïef ten aanzien van realiteit van zijn partij over al die decennia, het heeft zelfs na Palin nog lang geduurd voordat hij begreep wat achter Palin stond en wat daar de drijfveren waren.

Het concept van Bipartisanship is in de VS helaas omgevormd geworden door Republikeinen tot een wapen. Men was non-conform, men onderschreef het bestel niet. Men werd toxisch (logisch, causale evolutie, onvermijdelijk), zocht het bestel te hervormen voor afbraak en voeding om het te vernietigen en vervangen.

Liz Cheney is daar een goed voorbeeld van. Het beeld is er een van rechtschapen, rechts ja, maar conform. Nu ja, dear Liz zit al vanaf dag 1 in dezelfde netwerk problematiek als de echtgenote van een zekere SCOTUs rechter, als de fixer Roger Stone, en de brokers Eastman en Cipollone. En dan zie je dus alle beeldvorming en presentatie, maar ondertussen heeft zij elke weg van onderzoek naar agenda en machine gesloten gekregen. Wij zien dan dat het haar kost, zo lijkt het, op de bühne. Maar dat offeren, opofferen, slachtofferen, dat is integraal bij de aanwezige dynamiek. Strategie is sacrosanct, gaat boven alles. En iedereen krijgt, links- of rechtsom beloning. Soms moeten ze daar een paar containers boeken voor opkopen omdat niemand ze leest, een andere keer is het een spel van ceo wippen en functie elders vrijmaken, dan weer mobiliteit binnen bestaand ecosysteem. En yup, Cheney boert goed in kringen van - nota bene - het National Policy Institute. Waar kennen we dat van? Ah ja, de club die Trump faciliteerde, hem bij 1/6 pootje deed lichten, en drijfveer is achter project 2025.

We zullen echt moeten leren, zeker in media en politiek, om opzij te stappen van het theater, om de chaotic actors te negeren, en de bewegingen van brokers, fixers en architecten in kaart te brengen. Daar spelen de belangen, daar speelt het denken, en dus is het daar waar het wringt. Want die dynamica zijn sturend. Die belangenconcentraties passen hun gewicht en middelen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
keuringsdienst schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:26:
[...]

Mastodon heb ik zelf ook maar is natuurlijk veel minder effectief en door het ontwerp al verdeeld.
Het is wel een heel mooi initiatief maar gaat pas echt effectief zijn wanneer je daar vol op over kan
Er zijn wel “alternatieven”, maar sociale media zijn eigenlijk de facto mechanismen van atomisering en verzuiling. Wat nodig is, hoe moeilijk ook (en Twitter kwam daar het dichtst bij in de buurt) is een ecosysteem (op basis van de tolerantie paradox) zonder verdere “zuilen” annex merken / media.

Een van de meest centrale perikelen is dat fenomeen van atomisering. Bot gezegd, verdeel en heers. Prima bijvoorbeeld dat Bluesky er is, maar het functioneert als een zuil. En wat eigenlijk nodig is, dat is een gedeeld ecosysteem waar altijd sprake is van blootstelling en gedeelde dynamiek.

Dit is waarom Twitter de inzet werd, want het was het laatste medium, as such, wat buiten structuren van atomisering viel. Mastodon is een aparte eend in de bijt, maar een ecosysteem is het niet, wel een pilaar tussen vele.

Zie het als een landschap. Steden, dorpen, gehuchten, ga zo door. De verbindingen daartussen zijn weg. Men blijft in eigen kern. En dus is het beheersbaar.

Pur sang is het niet nieuw. We hebben daar zo onze eigen ervaringen mee in Europa, van de kerk als signaalmechanisme tot de krant in eigendom van de industrieel, van de zuil van deze of gene kleur tot de volgende. Maar technologie heeft bij dit alles een enorme rol, dusdanig zelfs dat voor het eerst in de menselijke geschiedenis het mogelijk is om gedrag van groepsdynamica én componenten daarvan - bijna - programmeerbaar te maken.

Eigenlijk zou iemand in de EU gewoon Twitter moeten klonen, zonder “alternatieven” die functioneren in atomisering, en die onder de streep voor het grootste gedeelte in handen zijn van Amerikaanse oligarchie en waar de kringen vol zitten met gestoorde adviseur/brokers als Andreessen et alii.
@LAD93
De traditie dat oude presidenten zich niet bemoeien met de nieuwe president is al heel oud.
Maar het klopt wel dat de verkiezingen daar nogal sterk beïnvloedbaar zijn. Niet alleen via socials.
Maak de verkiezingen reis afstanden voor democraten expres heel groot en dan vervoer verbieden.
Het is dus vooral democraatje treiteren wat de GOP dan doet. Dat zou hier niet kunnen.

Ik weet eigenlijk niet waarom oppositie voeren daar niet gebruikelijk is?
De valstrik van bipartisanship. Normatief ethisch concept als traditie. Shared mythos. Maar een wapen. Want, Republikeinen passen het als valstrik naar Democraten toe - want men is zelf bewust non-conform / toxisch.

No rules for the wannabe lions and all the rules and consequences for the oxen is liberty …

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:25
https://truthsocial.com/@.../posts/114093946326587357
A U.S. Crypto Reserve will elevate this critical industry after years of corrupt attacks by the Biden Administration, which is why my Executive Order on Digital Assets directed the Presidential Working Group to move forward on a Crypto Strategic Reserve that includes XRP, SOL, and ADA. I will make sure the U.S. is the Crypto Capital of the World. We are MAKING AMERICA GREAT AGAIN!
And, obviously, BTC and ETH, as other valuable Cryptocurrencies, will be the heart of the Reserve. I also love Bitcoin and Ethereum!
Een beetje crypto promoten kan er ook nog wel bij toch? BTC is bijna met 10k omhoog ondertussen.
Pagina: 1 ... 65 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.