[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 164 Laatste
Acties:
  • 1.421.168 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 23:00
hamsteg schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:15:
[...]
op deze manier kun je inderdaad ontkennen maar de spiegel is hard, hij minacht Europa omdat wij onze verantwoording niet nemen.
Voor wat heeft Trump in z'n leven exact ooit verantwoording genomen ?

Een land afpersen voor iets wat je zogenaamd geleverd zou zijn, maar nooit geleverd is ?
Zelfs op dit specifieke punt blijkt er niets van enige verantwoordelijkheid voor iets.

Het heeft totaal geen zin om daar mee in te gaan. Begin er maar versneld afscheid van te nemen, net als we deels (helaas nog steeds nog volledig met het LNG) hebben gedaan van zijn grote idool, Poetin.
Hopelijk maakt dat genoeg mensen in de VS wakker, zoniet dan zijn we in ieder geval al op weg in plaats van tijd te verspillen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

hamsteg schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:26:
[...]
Blijf dat denken, Trump werkt met deals. Een sterke tegenstander waardeert hij, slappeling minacht hij. Europa heeft nooit geleverd.
Europa heeft hetzelfde qua militaire kosten en meer qua financieel geleverd dan usa: https://www.ifw-kiel.de/t.../ukraine-support-tracker/

Je moet goed nadenken in welk narratief je mee wil gaan en waarom je dit narratief volgt.

Over de "mislukte" deal: dit lijkt me een perfecte move van de chaos actor. Geweldige afleiding. Overigens mis ik zelf op het moment even waarvoor, maar goed, daar komen we wel achter.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
D-e-n schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:05:
En wat verwacht je dat er gebeurt als ze in een "milde" bui zijn? Dat ze plots vol voor de democratie gaan staan? Vergeet niet dat Trump Zelensky al eerder een "dictator" noemde. Wat had Zelensky moeten doen om dat voorkomen? En hoe "mild" was Trump toen hij Oekraïne passeerde met de gesprekken met Poetin? Of toen hij zijn razzia plan voor Gaza ontvouwde?
Het kan voorkomen dat Musk Starlink uitzet. Misschien niet, maar we hebben niets te verliezen.

Het kan voorkomen dat Trump een exportheffing op LNG instelt. Misschien niet, maar we hebben niets te verliezen.

De VS kan Europa binnen zeer korte tijd economisch en militair vleugellam maken. Tot de tijd dat we dat probleem hebben opgelost moeten onze gekozen vertegenwoordigers maar voetjes kussen. Dat is niet hetzelfde als ze in alles gelijkgeven.
D-e-n schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:05:
Ook in een "milde" bui is Trump een despoot van het ergste soort, iemand die naadloos past in het rijtje Poetin, Stalin, Saddam en
Laten we zaken een beetje in perspectief zien alsjeblieft. Saddam gebruikte gifgas tegen zijn eigen bevolking, Stalin stond aan het hoofd van een terreur die tientallen miljoenen mensen het graf in heeft gejaagd, en Poetin's oorlogen zullen inmiddels ook wel de miljoenen slachtoffers aantikken. Trump heeft de militaire macht om die scores in te halen, maar tot nu toe loopt hij achter.

Onze politieke leiders schudden handjes met dictators in oliestaten. Met prinsen die politieke tegenstanders in stukken laten zagen. Met Amerikaanse presidenten die martel-operaties in Guantanamo Bay goedkeurden.

Misschien moeten ze binnenkort zelfs handjes schudden met Poetin. Dat is dan niet omdat het zo'n fijne man is. Het is hún baan, zodat wij dit niet hoeven te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05:45
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:44:
[...]

Het kan voorkomen dat Musk Starlink uitzet. Misschien niet, maar we hebben niets te verliezen.

Het kan voorkomen dat Trump een exportheffing op LNG instelt. Misschien niet, maar we hebben niets te verliezen.

De VS kan Europa binnen zeer korte tijd economisch en militair vleugellam maken. Tot de tijd dat we dat probleem hebben opgelost moeten onze gekozen vertegenwoordigers maar voetjes kussen. Dat is niet hetzelfde als ze in alles gelijkgeven.

[...]

Laten we zaken een beetje in perspectief zien alsjeblieft. Saddam gebruikte gifgas tegen zijn eigen bevolking, Stalin stond aan het hoofd van een terreur die tientallen miljoenen mensen het graf in heeft gejaagd, en Poetin's oorlogen zullen inmiddels ook wel de miljoenen slachtoffers aantikken. Trump heeft de militaire macht om die scores in te halen, maar tot nu toe loopt hij achter.

Onze politieke leiders schudden handjes met dictators in oliestaten. Met prinsen die politieke tegenstanders in stukken laten zagen. Met Amerikaanse presidenten die martel-operaties in Guantanamo Bay goedkeurden.

Misschien moeten ze binnenkort zelfs handjes schudden met Poetin. Dat is dan niet omdat het zo'n fijne man is. Het is hún baan, zodat wij dit niet hoeven te doen.
We hoeven helemaal geen voetjes te kussen, de EU heeft een van de grootste economieën. Echter zijn wij bang om de V.S. tegen ons in het harnas te jagen. Dat is precies wat Trump exploiteert. Europa kan zijn eigen keuzes maken maar dat zijn we niet gewend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58

Qwerty-273

Meukposter

Onderdeel van het nu befaamde gesprek was een Trump die zei dat Zelensky dankbaar moest zijn en dat de eerste Javelins die Oekraïne kreeg hij toch echt aan Trump te danken had.
Trump: “Excuse me. That was with Obama, who gave you sheets, and I gave you Javelins. I gave you the Javelins to take out all those tanks. Obama gave you sheets. In fact, the statement is Obama gave sheets, and Trump gave Javelins. You’ve got to be more thankful because let me tell you, you don’t have the cards. With us, you have the cards, but without us, you don’t have any cards.”
Nu moest ik het opzoeken maar ook die zending ging niet van harte, en daarvoor heeft Oekraïne toch echt destijds een onderzoek naar Hunter Biden moeten uitvoeren.

https://www.politico.eu/a...missile-sale-for-ukraine/
The approval, which has not yet been made public but was confirmed by a Senate foreign relations committee aide, comes amid concerns that Trump withheld separate military aid to Kyiv this summer to compel Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy to investigate former Vice President Joe Biden and his son Hunter.

Zelenskiy asked Trump for the Javelins during a July 25 phone call, to which the president responded by asking for a “favor” and reiterating his request for Ukraine to investigate his political rival.
Wederom een deal uit de koker van Trump.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-09 16:31
MikeyMan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:09:
[...]

Er was geen deal.
Die is er nooit geweest.

Althans, niet eentje waarmee ze het allebei konden vinden.

Ze dachten beiden dat de laatste punten wel gladgestreken zouden worden. Zelensky dacht dat Trump niet zó leip was. En Trump dacht dat zelensky wel toe zou geven. En dat is blijkbaar niet helemaal gelukt.
Ik snap niet waarom je dingen zegt die gewoon niet waar zijn. Het is amper een dag geleden, we zijn niet gek.

Zelensky had toegegeven.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:20
ph4ge schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:58:
[...]

Ik snap niet waarom je dingen zegt die gewoon niet waar zijn. Het is amper een dag geleden, we zijn niet gek.

Zelensky had toegegeven.
Mbt geen veiligheidsgaranties? Als we dat niet Zelensky zelf hebben horen zeggen dan is het niets waard.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
hamsteg schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:26:
[...]
Blijf dat denken, Trump werkt met deals. Een sterke tegenstander waardeert hij, slappeling minacht hij. Europa heeft nooit geleverd.
Poetin is momenteel niet sterk.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 19:36
DutchOwnage schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:29:
In mijn rondje social media, natuurlijk onder voorbehoud want dat is voor een groot deel natuurlijk mijn eigen bubbel, zie ik toch echt wel veel protest onder de "gewone" Amerikaan. Ook van Republikeinen. Gisteren heeft echt wel wat losgemaakt.

Dus, heel misschien, wordt Trump gigantisch afgestraft over 2 jaar bij de mid terms....wellicht wishfull thinking, maar wie weet.
In het huidige tempo denk ik dat die midterms niet eens gehaald worden. Trump speelt immers met WW3......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
[...]

Zelensky had toegegeven.
De vraag is meer wat het doel was, een grondstoffendeal of een publieke vernedering van Zelensky.

Heb vooraf al geschreven dat de motieven voor de grondstofdeal rammelen. De hoeveelheid en winbaarheid is onzeker en het kost 15 jaar op zijn minst om het te winnen. Trump heeft geen horizon van 15 jaar maar gaat altijd voor de quick win.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Zelensky had toegegeven.
Je bent erbij geweest begrijp ik?

Zowel cnn als de times geven aan dat de laatste punten nog moesten worden afgetikt gisteren. Na het eerste persmoment.

Geen deal dus. Zoals je gisteren ook hebt kunnen zien.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 01-03-2025 20:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:54
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:44:
[...]

Trump is net begonnen. In gedrag wijkt hij niks af van dit soort narcisten en ik ben er duizend procent van overtuigd dat hij er, mocht de situatie er naar zijn, toe in staat is.

Appels en peren. Natuurlijk moet je soms handjes schudden met dit soort types. Maar je hoeft niet hun narratief te delen. What's next: Rutte die zegt dat de Oeigoeren het er zelf naar gemaakt hebben? Want anders wordt China boos?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:32:
[...]

Ben je bereid om een maand of meer zonder stroom te zitten als zonder de VS als stok achter de deur Putin aanvallen op de Europese energievoorziening doet? De luchtafweer om zoiets (150 drones per nacht) af te slaan is er niet en natuurlijk zal Europa ook wel terug vechten maar ondertussen is de samenleving hier ingestort.
Een maand zonder elektriciteit is lang maar inderdaad we hebben een MH17, 9/11, of 10/7 moment nodig om wakker te worden en de schouders eronder te zetten. Meteen de nep-nationalisten van radicaal-rechts uitgeschakeld. Telkens denk ik 'en nu zijn we wakker', blijkt niet zo te zijn. Tenzij men nu achter de schermen bezig is. Dat hoop ik dan maar. 30k gaat niet genoeg zijn.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

stylezzz schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:02:
[...]

In het huidige tempo denk ik dat die midterms niet eens gehaald worden. Trump speelt immers met WW3......
Geen idee, maar dat is voor de amerikaanse bevolking echt een ver- van-mijn-bed show, dus waarom zou Trump daarvoor afgestraft gaan worden?

Ik maak me overigens meer zorgen over die Vance, wat een gladjanus is dat zeg.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:37
Qwerty-273 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:51:
Nu moest ik het opzoeken maar ook die zending ging niet van harte, en daarvoor heeft Oekraïne toch echt destijds een onderzoek naar Hunter Biden moeten uitvoeren.
Van deze complottheorie dat Zelensky een onderzoek heeft laten instellen naar Hunter Biden is weinig waar.

Ja, Zelensky is inderdaad onder druk gezet om onderzoek te doen in ruil voor financiële steun, maar Oekraïne kreeg het steunpakket alsnog toen Trump doorkreeg dat een klokkenluider deze illegale praktijken bekend had gemaakt, wat uiteindelijk heeft geleid tot zijn eerste impeachment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Ik vind deze tegenstelling tekenend:
https://www.rtl.nl/nieuws...-dit-komt-nooit-meer-goed
Vs
https://nos.nl/collectie/...atie-met-trump-herstellen

Rutte zegt dat de vs de leider is binnen de Navo en volledig is toegewijd aan diezelfde navo. terwijl experts zeggen dat de Navo niet meer bestaat.

Zou hier het spel/doel van Trump als chaos actor zitten. De Navo links of rechtsom (overnemen of ontmanten) buiten spel zetten? Waarna iets anders dit kan innemen/de leegte kan vullen?

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
BadRespawn schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Mbt geen veiligheidsgaranties? Als we dat niet Zelensky zelf hebben horen zeggen dan is het niets waard.
Dat hebben we Zelensky horen zeggen. Hij beschouwde deze deal als een eerste stap, veiligheidsgaranties zouden later besproken worden. Trump zei hetzelfde.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:47

hamsteg

Species 5618

.

[ Voor 122% gewijzigd door hamsteg op 01-03-2025 20:26 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
cleef schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:18:
Ik vind deze tegenstelling tekenend:
https://www.rtl.nl/nieuws...-dit-komt-nooit-meer-goed
Vs
https://nos.nl/collectie/...atie-met-trump-herstellen

Rutte zegt dat de vs de leider is binnen de Navo en volledig is toegewijd aan diezelfde navo. terwijl experts zeggen dat de Navo niet meer bestaat.

Zou hier het spel/doel van Trump als chaos actor zitten. De Navo links of rechtsom (overnemen of ontmanten) buiten spel zetten? Waarna iets anders dit kan innemen/de leegte kan vullen?
Rutte is natuurlijk bang dat zijn lucratieve baantje op de tocht staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:47

hamsteg

Species 5618

Jerie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Poetin is momenteel niet sterk.
en waar baseer jij daar op? De geheime dienst van Denemarken heeft toch andere signalen. De algehele mobilisatie is in Rusland nog niet afgeroepen dus manschappen zat. Sus je jezelf in slaap?

https://www.demorgen.be/n...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://www.google.com/ur...Vaw0ZjfTf61DGz70ltNsdcULl

[ Voor 36% gewijzigd door hamsteg op 01-03-2025 20:29 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
hamsteg schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:23:
[...]
en waar baseer jij daar op? De geheime dienst van Denemarken heeft toch andere signalen. De algehele mobilisatie is in Rusland nog niet afgeroepen dus manschappen zat. Sus je jezelf in slaap?
Met ezels, stokken en stenen?
Krijgt Albert toch nog gelijk..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
hamsteg schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:20:
[...]
en waar baseer jij daar op? De geheime dienst van Denemarken heeft toch andere signalen. De algehele mobilisatie is in Rusland nog niet afgeroepen. Sus je jezelf in slaap?
Rusland is al een keer bijna ingestort tijdens de Wagner revolutie. Dat er inmiddels geen Rus meer te vinden is die wil/kan vechten en Noord Koreanen ingevlogen worden spreekt ook boekdelen, de Russen zijn op. Om het over de Russische economie nog maar niet te hebben.

Rusland houdt het alleen nog maar vol omdat ze geloven dat Trump op het punt staat hun stoutste dromen waar te maken. Als Trump van mening verandert en zich juist sterk tegen Putin keert valt het kaartenhuis in elkaar.

Rusland is er nog altijd niet in geslaagd om een grote stad te veroveren.

[ Voor 10% gewijzigd door ph4ge op 01-03-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 22-09 23:00
[...]
Maar maakt een algehele mobilisatie hem louter sterker ?
Zoveel goed bruikbare wapens lijkt hij niet meer zelf te hebben, dus afhankelijk van Noord-Korea en wellicht China.
Zou er een reden kunnen zijn dat hij nog niet begonnen is aan een algehele mobilisatie (waarom niet erop en erover in de afgelopen jaren als hij toch zo sterk staat), waarom zijn machtsbasis in Moskou en St Petersburg uitzonderen ?

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 01-03-2025 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P-Rock
[...]
Laten we dat bericht er eens bij pakken:
The agency offers three scenarios that could occur if the Ukraine conflict stops or becomes frozen, working from the assumption that Russia does not have the capacity to wage war with multiple countries at the same time.

Within six months, the update projects, Russia would be able to wage a local war with a bordering country, while within two years it could launch a regional war in the Baltic Sea region. In five years, meanwhile, it could launch a large-scale attack on Europe, provided the U.S. does not get involved.

The agency notes it did not factor in any possible increase in NATO defense capabilities.

Bron: Politico
Er zitten dus nogal wat haken en ogen aan die bewering.

[ Voor 6% gewijzigd door P-Rock op 01-03-2025 20:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:04
P-Rock schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:21:
[...]

Rutte is natuurlijk bang dat zijn lucratieve baantje op de tocht staat.
Rutte vertegenwoordigt een organisatie waarvan de VS de grootste deelnemer is. Met dat in het achterhoofd is zijn uitspraak niet zo vreemd.

Dat is ook precies de reden dat hij morgen niet bij het Europese topoverleg aanwezig zou moeten zijn.

Het zou moeten gaan over Europese militaire onafhankelijkheid van de VS. Gek dat daar dan een organisatie bij aanschuift waarin diezelfde VS de grootste speler is.

[ Voor 6% gewijzigd door Glenfiddich op 01-03-2025 20:31 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
HEY_DUDE schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:50:
We hoeven helemaal geen voetjes te kussen, de EU heeft een van de grootste economieën.
Geld maakt geen onderscheid naar oorsprong. Tien marketing-coaches verdienen samen meer geld voor de economie dan tien medewerkers van een staalfabriek. Maar in oorlogstijd heb je toch meer aan die staalfabriek.
D-e-n schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:09:
Appels en peren. Natuurlijk moet je soms handjes schudden met dit soort types. Maar je hoeft niet hun narratief te delen. What's next: Rutte die zegt dat de Oeigoeren het er zelf naar gemaakt hebben? Want anders wordt China boos?
In de ogen van een ervaren pleaser als Mark Rutte is de uitbarsting van Zelensky natuurlijk een enorme afgang. Je bent afgestudeerd van de acteerschool, er staat zoveel op het spel, en dan gooi je het weg.

In Zelensky's plaats had Mark Rutte zich harder laten vernederen dan een feut bij een Minerva-ontgroening. En dat zeg ik met het diepste respect voor zijn talenten.

De komende tijd hebben we allemaal minder ruggengraat nodig. En ik denk dat Mark Rutte dat ook goed snapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadRespawn
ph4ge schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:19:
[...]

Dat hebben we Zelensky horen zeggen. Hij beschouwde deze deal als een eerste stap, veiligheidsgaranties zouden later besproken worden. Trump zei hetzelfde.
Zelensky zegt daar niet dat hij akkoord is, hij zegt dat het een framework is en dat hij het verder wil bespreken omdat het geen veiligheidsgaranties bevat, en dat die samen met VS en Europa moeten worden uitgewerkt. Als hij al akkoord zou zijn dan zou er niets te bespreken zijn en zou hij het niet een framework noemen.

Vervolgens wordt hij uitgenodigd om z'n handtekening te zetten, zonder dat er overleg is geweest met Europa mbt veiligheidsgaranties...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:33:
[...]
In Zelensky's plaats had Mark Rutte zich harder laten vernederen dan een feut bij een Minerva-ontgroening. En dat zeg ik met het diepste respect voor zijn talenten.

De komende tijd hebben we allemaal minder ruggengraat nodig. En ik denk dat Mark Rutte dat ook goed snapt.
Mark Rutte heeft nooit anders gedaan. Nooit andere belangen behartigd dan die van de hand die hem voedt. Eerst de Nederlandse groot-industriëlen en nu Amerika.

Maar Zelensky heeft groot gelijk. Waarom zou hij Trump bedanken? Trump heeft helemaal niks voor hem gedaan. Alles dat de VS gedaan heeft voor Oekraine was tijdens het presidentschap van Biden. En die heeft hij ruim bedankt.

Als Zelensky te makkelijk toegeeft, wordt Oekraine leeggezogen zonder enige vorm van veiligheidsgarantie. Dan zijn ze nog veel verder van huis want als die weg zijn geeft niemand meer om wat er met Oekraine gebeurt. Eigenlijk hetzelfde verhaal als toen ze 'hun' atoomkoppen weggaven in ruil voor wat slappe beloften. Echter waren die niet echt van hen en ze hadden er ook geen controle/codes over. De grondstoffen natuurlijk wel.

Maar het is weer een typische Trump actie. Een of andere crisis in scene zetten die helemaal nergens over gaat en alleen maar afleidt van wat er echt gebeurt. Voor Zelensky is dit geen spelletje, zijn mensen sterven dagelijks. Logisch dat hij het veel serieuzer neemt.

[ Voor 13% gewijzigd door Llopigat op 01-03-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58

Qwerty-273

Meukposter

P-Rock schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:18:
Van deze complottheorie dat Zelensky een onderzoek heeft laten instellen naar Hunter Biden is weinig waar.

Ja, Zelensky is inderdaad onder druk gezet om onderzoek te doen in ruil voor financiële steun, maar Oekraïne kreeg het steunpakket alsnog toen Trump doorkreeg dat een klokkenluider deze illegale praktijken bekend had gemaakt, wat uiteindelijk heeft geleid tot zijn eerste impeachment.
Maar dat door een andere omstandigheid de levering alsnog heeft plaatsgevonden verandert niet dat de eerste insteek wel degelijk een relatie met elkaar heeft.

Trump impeachment: The short, medium and long story

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
BadRespawn schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:39:
[...]

Zelensky zegt daar niet dat hij akkoord is, hij zegt dat het een framework is en dat hij het verder wil bespreken omdat het geen veiligheidsgaranties bevat, en dat die samen met VS en Europa moeten worden uitgewerkt. Als hij al akkoord zou zijn dan zou er niets te bespreken zijn en zou hij het niet een framework noemen.

Vervolgens wordt hij uitgenodigd om z'n handtekening te zetten, zonder dat er overleg is geweest met Europa mbt veiligheidsgaranties...
Pff, hij zegt nog steeds dat hij klaar is om te tekenen zonder garanties. De deal was gewoon geprint en klaar om te tekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 01-03-2025 20:47 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BadRespawn
ph4ge schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:47:
[...]

Pff, hij zegt nog steeds dat hij klaar is om te tekenen zonder garanties. De deal was gewoon geprint en klaar om te tekenen.
Zelensky zegt daar letterlijk het tegenovergestelde:
"Zelensky Says Ukraine Is Ready to Sign Minerals Deal but Needs ‘Security Guarantees’"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

ph4ge schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:47:
[...]

*knip* geen verzoek om een paywall te omzeilen

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 01-03-2025 21:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BadRespawn
Voorbeeld van de informele macht van Musk over de Republikeinse partij

Er ligt een wetsvoorstel waarmee rapportage eisen worden gesteld mbt diensten geleverd ivm zorgverzekeringen.
Pharmacy Benefits Manager Accountability Act

Daarvoor was bijna unanieme steun, totdat Musk er over begon te tweeten.

AOC levert er commentaar op:
YouTube: WATCH: AOC's BLISTERING TAKEDOWN Of Elon Musk

AOC: Pharma Reforms Had Almost Unanimous House Support — Until Elon Musk Tweeted
February 27, 2025
https://truthout.org/arti...-until-elon-musk-tweeted/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:01
Glenfiddich schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:30:
[...]

Rutte vertegenwoordigt een organisatie waarvan de VS de grootste deelnemer is. Met dat in het achterhoofd is zijn uitspraak niet zo vreemd.

Dat is ook precies de reden dat hij morgen niet bij het Europese topoverleg aanwezig zou moeten zijn.

Het zou moeten gaan over Europese militaire onafhankelijkheid van de VS. Gek dat daar dan een organisatie bij aanschuift waarin diezelfde VS de grootste speler is.
De vervelende realiteit is dat we de VS op dat vlak echt nog nodig hebben omdat we zelf als EU/Europa onze zaakjes niet op orde hebben. De NAVO is op dit moment nog de beste (of minst slechte route) om de VS soort van aan boord te houden, al moeten we er zeker niet vanuit gaan dat de VS ons daadwerkelijk te hulp komt schieten en al helemaal niet zolang types als Trump er het voor het zeggen hebben, dus we moeten zeker meer op eigen benen gaan staan. Maar tot we op eigen benen staan moeten we wel de VS genoeg aan boord houden zodat ze zich in ieder geval niet volledig tegen ons keren (al is er met Trump geen peil op te trekken), en stel dat er weer een andere wind gaat waaien, willen we de VS ook niet compleet van ons vervreemd hebben.

In die zin vind ik het wel dubbel dat Rutte er morgen namens de NAVO bij aanwezig is, aan de ene kant heb je gelijk dat het zoveel mogelijk moet gaan over Europese onafhankelijkheid van de VS en dat de NAVO daar eigenlijk met de VS als grootste speler geen rol in zou moeten hebben, maar aan de andere kant kunnen we er niet omheen dat we de VS op dit moment nog steeds nodig hebben en dat de NAVO en Rutte misschien een heel belangrijke rol daarin kunnen spelen.

Maar die afhankelijkheid kunnen we onszelf ook wel op aankijken, we hebben zoals CVTTPD2DQ in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek" terecht aangaf, nauwelijks grondstoffen of fossiele brandstoffen, maar daar hadden we de afgelopen jaren echt wel stappen in kunnen maken (bijvoorbeeld meer duurzame energie opwekken zodat we minder afhankelijk van fossiel zouden worden, kernenergie als levensvatbare optie in blijven zetten) maar dat hebben we nagelaten en daar hebben we als samenleving zelf voor gekozen. Hadden we alles voor kunnen zijn? Zeker niet, maar we hadden wel minder afhankelijk kunnen zijn en meer opties kunnen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:05
[...]

Rusland heeft al 3% van al z'n mannen in de leeftijd 18-55 verloren in de meat grinder.

En toch al echt zn militaire vervoersmiddelen, er wordt teruggegrepen op bestelbusjes.

Rusland is echt met een half jaar uitgespeeld. En sowieso voor de komende 30 jaar economisch, vanwege het verlies aan mannen, en dus ook nieuwe aanwas (die in Rusland al dramatisch 1,4 is, en welke immigrant wil nu naar Rusland...).

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 01-03-2025 22:54 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Dit vind ik een uitstekend artikel over wat er gaande is in de US momenteel. Arjen van der Horst hits the nail on the head naar mijn mening:

https://nos.nl/artikel/25...j-van-reagan-is-niet-meer
Trump grijpt eerder terug op het nationalisme van de negentiende eeuw, waarin grootmachten de wereld verdelen in invloedsferen. Rauwe macht voert daarin de boventoon, ten koste van democratie en burgerlijke vrijheden. Militaire spierkracht is vooral bedoeld om het nauwe eigenbelang veilig te stellen.

Amerikaanse diplomatie is zo verworden tot een naakte transactie. Quid pro quo is het nieuwe motto van het Witte Huis. Amerika volgt daarmee de trend die eerder is ingezet door het China van Xi, het Rusland van Poetin, het Turkije van Erdogan en het India van Modi. Ivo Daalder, voormalig NAVO-ambassadeur namens de VS, concludeerde dan ook al eerder: "De partij van Ronald Reagan is niet meer".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

DropjesLover schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:59:
[...]

Rusland heeft al 3% van al z'n mannen in de leeftijd 18-55 verloren in de meat grinder.

En toch al echt zn militaire vervoersmiddelen, er wordt teruggegrepen op bestelbusjes.

Rusland is echt met een half jaar uitgespeeld. En sowieso voor de komende 30 jaar economisch.
3%? Dan hebben ze nog 97% over, dat zijn toch best veel potentiele strijdkrachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
Slasher schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:12:
[...]

3%? Dan hebben ze nog 97% over, dat zijn toch best veel potentiele strijdkrachten?
In Trump en Musk hun rekenkundig inzicht, absoluut!

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Transportman schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:51:
[...]

De vervelende realiteit is dat we de VS op dat vlak echt nog nodig hebben omdat we zelf als EU/Europa onze zaakjes niet op orde hebben. De NAVO is op dit moment nog de beste (of minst slechte route) om de VS soort van aan boord te houden, al moeten we er zeker niet vanuit gaan dat de VS ons daadwerkelijk te hulp komt schieten en al helemaal niet zolang types als Trump er het voor het zeggen hebben, dus we moeten zeker meer op eigen benen gaan staan.
Laten we wel wezen dat de VS nooit een sterk Europa gewild heeft. Het was vanaf het eind WOII al hun strategie om een verdere oorlog te voorkomen. En al helemaal niet op nucleair gebied (wat eigenlijk het enige is dat tegen Rusland werkt als afschrikking). Ze hebben zelfs gezorgd dat het VK afhankelijk is van ze (denk aan de polaris raketten). Dat we weinig uitgaven aan de NAVO was 'by design'. Dat Trump daar nu over loopt te schreeuwen is enorm dubbel. Amerika heeft deze situatie zelf gewild.

Maar als Europa hadden we beter moeten weten, ja. Zeker toen het scheef begon te lopen met Rusland rond 2014.
Transportman schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:51:
[...]
Maar die afhankelijkheid kunnen we onszelf ook wel op aankijken, we hebben zoals CVTTPD2DQ in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek" terecht aangaf, nauwelijks grondstoffen of fossiele brandstoffen, maar daar hadden we de afgelopen jaren echt wel stappen in kunnen maken (bijvoorbeeld meer duurzame energie opwekken zodat we minder afhankelijk van fossiel zouden worden, kernenergie als levensvatbare optie in blijven zetten) maar dat hebben we nagelaten en daar hebben we als samenleving zelf voor gekozen. Hadden we alles voor kunnen zijn? Zeker niet, maar we hadden wel minder afhankelijk kunnen zijn en meer opties kunnen hebben.
Ja maar de VVD (van juist weer Rutte) liep al die jaren te roepen dat ons dat economisch achter zou stellen op de rest (inclusief de VS). Dus die wilden daar niet aan. Dat was een "linkse hobby". Ook weer zo dubbel. Hij loopt nu zelf steeds te blaffen over zijn eigen beleid van de afgelopen 10-15 jaar 8)7. Niet alleen qua groene energie maar ook van defensieuitgaven.

[ Voor 3% gewijzigd door Llopigat op 01-03-2025 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
BadRespawn schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:51:
[...]

Zelensky zegt daar letterlijk het tegenovergestelde:
"Zelensky Says Ukraine Is Ready to Sign Minerals Deal but Needs ‘Security Guarantees’"
Nee, hij zegt dat het 2 verschillende dingen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Even voor de context wat Trump allemaal wel en niet bedoelt als bekwaam bestuurder: de complete staat gaat in de uitverkoop naar de hoogste bieder:
Foreign adversaries including Russia and China have recently directed their intelligence services to ramp up recruiting of US federal employees working in national security, targeting those who have been fired or feel they could be soon, according to four people familiar with recent US intelligence on the issue and a document reviewed by CNN.
und so weiter.

Heb het al eens eerder gezegd: het is voorbij. Stemmen op de Dems heeft geen zin meer, dat is cosplay. Dit vliegtuig gaat nooit meer opstijgen, het instrumentarium is gesloopt. Tenzij er een massabeweging opstaat die zijn weerga niet kent. Maar gelukkig feit voor de autocraten, de techbro's staan aan hun kant.
En ook al zouden de autocraten compleet uitgeroeid worden, dan nog is al het vertrouwen geschonden, dus de VS verliezen de warme stroom die hun havens ijsvrij houden. Het is echt definitief over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:55:
[...]

Koning Donald of zijn entourage tegen ons in het harnas jagen kan alleen maar negatief uitpakken. Kruipen en hielen likken kan ze mild stemmen. Ik verwacht dat onze politici verstandig zijn en voor het laatste kiezen.

Niet omdat het moreel juist is, maar omdat het de enige effectieve strategie is.
Zeg dat niet zo snel. Het is hyperparasitisme, allergisch voor immuno respons, inherent zwak en afhankelijk van het gedrag van de gastheer.

Zeker, maak gebruik van hun/zijn zwaktepunten, laat ze/hem vooruit struikelen door eigen gedrag, maar weiger resoluut om hun spelbord te betreden. Dwing ze consistent om het normale bord te betreden.

De positie van autoritarisme in de VS is niet geconsolideerd, het is niet enkel zwak, het is inherent zwak omdat het enkel continuïteit heeft in afbraak van de eigen gastheer.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 22:49
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:55:
[...]

Koning Donald of zijn entourage tegen ons in het harnas jagen kan alleen maar negatief uitpakken. Kruipen en hielen likken kan ze mild stemmen. Ik verwacht dat onze politici verstandig zijn en voor het laatste kiezen.

Niet omdat het moreel juist is, maar omdat het de enige effectieve strategie is.
Op korte termijn wel, maar hoe werkt dat op lange termijn?

Uiteindelijk moet je concessies blijven doen, iedere keer eentje meer. Asn het einde van de rit geef je de sleutels van je huis.

Als ze weten dat je zwak bent pakken ze je nog harder aan.

Ingeven is juist de slechtst mogelijke strategie die er is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:33:

We zullen juist meer ruggengraat moet ontwikkelen, een als die van een kat. Rutte heeft hier nul idee, dit is zo boven zijn niveau, zijn ervaringsbasis, het totale spel ligt lichtjaren buiten zijn perspectief - en dan valt hij terug op de oude Telders traditie van … transactionalisme.

En dat is nou net wat contraproductief werkt bij omgang met cycli van autoritarisme.

Het echt frustrerende is dat hij als historicus dit juist zou moeten weten. Maar goed, hij heeft ooit twee jaar zelf mogen spelen, toen werd hij aan zijn oor getrokken, en sindsdien is er nul visie, nul ruimte daarvoor, en geen enkele bereidheid tot post mortem. Zijn politieke continuïteit dankt hij aan het weigeren en afhouden daarvan.

Wrong man in the wrong place at the wrong time with the wrong playbook.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Requiem19 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:19:
[...]

Uiteindelijk moet je concessies blijven doen, iedere keer eentje meer. Asn het einde van de rit geef je de sleutels van je huis.

Ingeven is juist de slechtst mogelijke strategie die er is.
Het eindigt dan precies zoals ze zelf al jaren en jaren en jaren zeggen: Europa als voedingsbodem van gelovige armoede in extreme afhankelijkheden en herverdeeld in territoria / zones voor gebruik.

Dit is allemaal niet nieuw. Reagan liet zich al genoeg ontvallen in zijn eerste periode, Bush senior stoomde totaal voorbij aan Europa behalve als economisch reservoir - de lijn lag er al. En die is al voor Trump uitgewerkt voor transities. Voorafgaand aan de war on terror is daar menig conflict over geweest, met serieuze dieptepunten in betrekkingen. Veel dieper dan de drama’s van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Ik schreef duidelijk: Poetin is momenteel niet sterk. Dan kom jij met een inlichtingendienst die het over de toekomst heeft. Welk gedeelte van momenteel begrijp je niet?

Laat ik het anders stellen: Poetin's positie in Oekraïne is momenteel niet sterk.

Staat hij er economisch goed voor? Maakt hij tienduizenden kilometers terreinwinst? Wankelt zijn tegenstander? Doet zijn tegenstander niets terug? 4x nee.

Daarom heeft hij schoothondje Trump nodig om voor hem een gunstige tijdelijke pauze in te lassen. Met voorwaarden die enkel Poetin dienen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jerie op 01-03-2025 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Virtuozzo schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:23:
[...]

Het eindigt dan precies zoals ze zelf al jaren en jaren en jaren zeggen: Europa als voedingsbodem van gelovige armoede in extreme afhankelijkheden en herverdeeld in territoria / zones voor gebruik.

Dit is allemaal niet nieuw. Reagan liet zich al genoeg ontvallen in zijn eerste periode, Bush senior stoomde totaal voorbij aan Europa behalve als economisch reservoir - de lijn lag er al. En die is al voor Trump uitgewerkt voor transities. Voorafgaand aan de war on terror is daar menig conflict over geweest, met serieuze dieptepunten in betrekkingen. Veel dieper dan de drama’s van nu.
Veel dieper dan nu?

Op welke specifieke situaties doel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:23
kazuka schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:59:
Dit vind ik een uitstekend artikel over wat er gaande is in de US momenteel. Arjen van der Horst hits the nail on the head naar mijn mening:

https://nos.nl/artikel/25...j-van-reagan-is-niet-meer

[...]
Reagan is sterker aanwezig dan ooit. Trickle down economics is vrijwel zijn pijler. Lagere taxes voor de rijken etc. Dit is hetzelfde, maar tot het extreme gedreven. Tot het punt dat de rijken daadwerkelijk zelf, verder vooraan staan bij de inhuldiging van de leider en een Tweet van Musk de knietjes van het parlement al doet knikken.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Requiem19 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:28:
[...]

Veel dieper dan nu?

Op welke specifieke situaties doel je?
Het eerdere artikel uit de Guardian legt de vinger aan de pols van de realiteit: https://www.theguardian.c...n-europes-moment-of-truth

Submission, servitude - we’re supposed to become food and adopt their worldview, mindset and mentality.

Effectief komt dit neer op de vernietiging van elk potentieel tot competitief vermogen. Elk potentieel. Plus het als een horige moeten voeden van de warlord.

Ik overdrijf in deze niet. Ik ben ter plaatse te vaak de speeches, policy papers en perspectieven tegengekomen - juist op plaatsen waar ik het totaal niet verwachtte. De normale policy institutes en onderzoeksinstellingen, dus niet de gestoorde à la AEI et alii. Zelfs nu ik al enige tijd terug ben heb ik nog steeds moeite met accepteren hoe het denken en de doelpalen verschoven zijn daar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ph4ge schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:55:
[...]

Nee, hij zegt dat het 2 verschillende dingen zijn.
Ik wil 100k EUR van je maar wel in erwtjes.

Het gedeelte na maar is van vitaal belang in deze zin. Het verandert namelijk de hele betekenis.

Dus, ja, Zelenskyy wilde tekenen mits er veiligheidsgaranties waren. Misschien begrijp je het met het woord mits beter.

Kijk je terug naar het gesprek van 10 minuten dan was Zelenskyy bereidt om te tekenen als hij die veiligheidsgaranties kreeg. Daar sorteerde hij op voor. Want hij gaf Vance een geschiedenislesje dat dat voorheen ook al niet werkte. Dus hij wilde graag sterkere veiligheidsgaranties. Toen werd de draai je hebt een zwakke onderhandelingspositie. Maar dat weet je gesprekspartner ook wel, hoe sterk de positie is. Nee, dit is voor de MAGA bühne om zodoende de handen van Oekraïne af te gaan houden in de context van 'hij wilde niet'. Hij wilde wel, als Trump meer realistische eisen had. Dat heeft Trump niet want die speelt het heel hoog en hoopt dan dat zijn tegenstander met de ogen knippert (tot nu toe nog nul keer gelukt). Bovendien papagaait hij in deze context ook nog eens Kremlin na.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Jerie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:42:
[...]

Het gedeelte na maar is van vitaal belang in deze zin. Het verandert namelijk de hele betekenis.

Dus, ja, Zelenskyy wilde tekenen mits er veiligheidsgaranties waren. Misschien begrijp je het met het woord mits beter.

Kijk je terug naar het gesprek van 10 minuten dan was Zelenskyy bereidt om te tekenen als hij die veiligheidsgaranties kreeg. Daar sorteerde hij op voor. Want hij gaf Vance een geschiedenislesje dat dat voorheen ook al niet werkte. Dus hij wilde graag sterkere veiligheidsgaranties. Toen werd de draai je hebt een zwakke onderhandelingspositie. Maar dat weet je gesprekspartner ook wel, hoe sterk de positie is. Nee, dit is voor de MAGA bühne om zodoende de handen van Oekraïne af te gaan houden in de context van 'hij wilde niet'. Hij wilde wel, als Trump meer realistische eisen had. Dat heeft Trump niet want die speelt het heel hoog en hoopt dan dat zijn tegenstander met de ogen knippert (tot nu toe nog nul keer gelukt). Bovendien papagaait hij in deze context ook nog eens Kremlin na.
En daarmee heeft Zelensky laten zien hoe hyperparasitair de dynamiek is, en daarmee ligt keihard de aard van het beest op tafel. Het oude spook is terug.

Maar hij heeft ook bewezen hoe beperkt de toolbox van het machtsclusters in de VS is. Dat moet hier nog inzinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Slasher schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:12:
[...]

Qua materiaal is er veel door de gehaktmolen heen. Dusdanig dat ze nu met tanks van jaren '60 komen.

Qua manschappen is er verschil tussen dood en gewond. Hierbij moet je niet vergeten dat St. Petersburg en Moskou vrijwel ongeschonden zijn gebleven. Maar er is ook sprake van brain drain. Bovendien complete regio's waarbij de jongemannen inmiddels in een sterke minderheid zijn. Dat werkt niet goed in de toekomst, kijk maar naar WOII en Europa of China en one child policy (= minder meisjes). Een regio, maatschappij heeft ongeveer 50/50 nodig, van alle leeftijden, anders kom je in de problemen.

De VS bijvoorbeeld plukt nog steeds de vruchten van gezonde beroepsbevolking tijdens WOII. Die hebben relatief nauwelijks last van vergrijzing. De brain drain gaat VS echter ook nog meemaken want: turns out people don't like to live in an autoritarian country. Veel Amerikanen hebben genetische roots in Europa en Israël.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

Jerie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:56:
[...]

De brain drain gaat VS echter ook nog meemaken want: turns out people don't like to live in an autoritarian country. Veel Amerikanen hebben genetische roots in Europa en Israël.
Trump wilde toch dat Europa meer ging importeren toch. Dan gaat we lekker veel slimme mensen importeren :+

Ik denk dat die brain drain nog niet zo snel zal gaan. Het is geen gemakkelijke beslissing om te verhuizen met familie. Velen zullen nog even observeren hoe het gaat lopen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

Dit zal ook goed vallen:
Norwegian fuel company Haltbakk Bunkers has announced it will cease supplying fuel to U.S. military forces in Norway and American ships docking in Norwegian ports, citing dissatisfaction with recent U.S. policy towards Ukraine.

In a strongly worded statement, the company criticised a televised event involving U.S. President Donald Trump and Vice President J.D. Vance, referring to it as the “biggest shitshow ever presented live on TV.” Haltbakk Bunkers praised Ukrainian President Volodymyr Zelensky for his restraint, accusing the U.S. of “putting on a backstabbing TV show” and declaring that the spectacle “made us sick.”

As a result, the company stated: “We have decided to immediately STOP as fuel provider to American forces in Norway and their ships calling Norwegian ports. No Fuel to Americans!” Haltbakk Bunkers also urged Norwegians and Europeans to follow their lead, concluding their statement with the slogan “Slava Ukraina” in support of Ukraine

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:10

ManiacsHouse

Scheisse!

Sebazzz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:38:
Dit zal ook goed vallen:

[...]
Ik vind hem hier wel goed vallen :+ _/-\o_
Dat er maar heel veel meer mogen volgen. *O*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Is dit al gemeld in dit topic?
https://edition.cnn.com/2...eral-employees/index.html
Volgens mij is dat niet zo heel positief voor de VS, afhankelijk van de informatie die China en Rusland zo over het Amerikaanse leger kunnen krijgen.

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Sebazzz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:20:
[...]

Trump wilde toch dat Europa meer ging importeren toch. Dan gaat we lekker veel slimme mensen importeren :+

Ik denk dat die brain drain nog niet zo snel zal gaan. Het is geen gemakkelijke beslissing om te verhuizen met familie. Velen zullen nog even observeren hoe het gaat lopen.
Dankzij MAGA verscheuren sommige families. Mensen praten niet meer met elkaar. Dat ligt primair niet aan de Dems maar aan de Reps. Je kunt zoiers nooit 100/0 bij een partij leggen maar de Dems zijn gewoon de redelijk partij geweest. Het gematigde rechts, wat voor radicaal-rechts natuurlijk links is want als je heel ver rechts staat dan is iets dat gematigd is al snel extreemlinks.

Die brain drain is eigenlijk al heel lang gaande (bijvoorbeeld SV is peperduur om te wonen, infosec gemeenschap zijn er zat die naar Europa zijn gekomen), maar ook als wisselwerking want VC trekt wereldwijd genodigden aan en het fabeltje van American Dream is sterk. Amerikanen overseas krijgen te maken met IRS.

Wat betreft importeren dat ging over LNG, tja dat heeft voor- en nadelen (Poetin's gas willen we ook niet maar gezien de VS nu een autocratie is verworden kunnen we net zo goed goedkoper van Poetin afnemen). Ik heb soms de indruk dat Trump bepaalde dingen eruit floept puur om de stock market te manipuleren. Maar bewijs het maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
Jerie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 01:09:
[...]

Dankzij MAGA verscheuren sommige families. Mensen praten niet meer met elkaar. Dat ligt primair niet aan de Dems maar aan de Reps. Je kunt zoiers nooit 100/0 bij een partij leggen maar de Dems zijn gewoon de redelijk partij geweest. Het gematigde rechts, wat voor radicaal-rechts natuurlijk links is want als je heel ver rechts staat dan is iets dat gematigd is al snel extreemlinks.

Die brain drain is eigenlijk al heel lang gaande (bijvoorbeeld SV is peperduur om te wonen, infosec gemeenschap zijn er zat die naar Europa zijn gekomen), maar ook als wisselwerking want VC trekt wereldwijd genodigden aan en het fabeltje van American Dream is sterk. Amerikanen overseas krijgen te maken met IRS.

Wat betreft importeren dat ging over LNG, tja dat heeft voor- en nadelen (Poetin's gas willen we ook niet maar gezien de VS nu een autocratie is verworden kunnen we net zo goed goedkoper van Poetin afnemen). Ik heb soms de indruk dat Trump bepaalde dingen eruit floept puur om de stock market te manipuleren. Maar bewijs het maar eens.
Maar zullen die hoog opgeleide Amerikanen accepteren dat je hier fors minder verdient (sowieso netto) omdat we hier een sociale welvaartsstaat hebben?
En zich realiseren dat je minder verdient, maar ook dat bijv. een zorgverzekering of kinderopvang fors goedkoper is?

Dat zijn de afwegingen die je maakt voordat je vertrekt. Maar pas hier ervaart.
Peer_76 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 01:04:
Is dit al gemeld in dit topic?
https://edition.cnn.com/2...eral-employees/index.html
Volgens mij is dat niet zo heel positief voor de VS, afhankelijk van de informatie die China en Rusland zo over het Amerikaanse leger kunnen krijgen.
Zeker gevaarlijk in combinatie met het stoppen van cybersecurity richting China en Rusland...

[ Voor 14% gewijzigd door DropjesLover op 02-03-2025 07:44 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02:37

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

DropjesLover schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:04:
[...]
Maar zullen die hoog opgeleide Amerikanen accepteren dat je hier fors minder verdient (sowieso netto) omdat we hier een sociale welvaartsstaat hebben?
En zich realiseren dat je minder verdient, maar ook dat bijv. een zorgverzekering of kinderopvang fors goedkoper is?

[...]
Kort: dankzij Rutte zijn er nog tien jaar geen huizen verkrijgbaar, dus dat gaat hem sowieso niet worden.

Vergeet de cultuurschok niet, de meeste Amerikanen zijn veel beschaafder dan wij scheldende directe horken.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Jerie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:42:
[...]

Er staat niet 'mits', er staat dat hij Security garanties nodig heeft maar niet dat hij niet zal tekenen voordat die er zijn. Hij hoopt verder te praten nadat deze deal getekend is over security garanties, immers heeft de VS dan er een belang bij dat de grondstoffen die ze net hebben verkregen niet in Russische handen vallen.

De definitieve deal is gewoon gepubliceerd, ik snap niet wat er zo moeilijk aan is. Dit is het document dat ze zouden tekenen en Zelensky nog steeds wil tekenen. Daar zijn geen mitsen aan verbonden.

[ Voor 8% gewijzigd door ph4ge op 02-03-2025 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
DropjesLover schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:04:
[...]

Je verdient minder, maar je kosten zijn véél lager he? Je moet kijken naar inkomen en cost of living. Samen bepaalt dat hoe interessant het is om zo’n stapmte maken. Plus, we hebben nog steeds een (uitgeklede) 30% regelimg die het voor buitenlanders behoorlijk interessant maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
keuringsdienst schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:52:
[...]

Kort: dankzij Rutte zijn er nog tien jaar geen huizen verkrijgbaar, dus dat gaat hem sowieso niet worden.

Vergeet de cultuurschok niet, de meeste Amerikanen zijn veel beschaafder dan wij scheldende directe horken.
In de hele wereld is een woningtekort, VS, Australië, Duitsland, Japan, Turkije, etc.
Niet in de afgelegen gebieden 2 uur rijden van een stad, maar verder...

Amerikanen zijn prima mensen, net zoals iedereen eigenlijk wel. Maar veel... Chronisch opgewekter, oppervlakkig enorm vriendelijk. Anders dan de nuchter, directe Nederlanders ja.
Vele Amerikanen kunnen onze manier van doen, geen poespas of sugarcoating ook wel waarderen na een tijdje :p
Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:01:
[...]

Je verdient minder, maar je kosten zijn véél lager he? Je moet kijken naar inkomen en cost of living. Samen bepaalt dat hoe interessant het is om zo’n stapmte maken. Plus, we hebben nog steeds een (uitgeklede) 30% regelimg die het voor buitenlanders behoorlijk interessant maakt.
Jij en ik, maar lang niet iedereen kijkt zo ver vooruit. Die kijken naar de kale cijfers zonder bij-effecten (zoals Trump...).

Wij hebben overwogen voor een paar jaar naar de VS te gaan ivm werk van mn vrouw.
Ik niet snel een werkvergunning en haar werk betaalde niks extra (bijv. woning), waardoor we uitkwamen op $8k/mnd aan alleen al woning + 2x kinderopvang. Dat werd hem niet :p

[ Voor 33% gewijzigd door DropjesLover op 02-03-2025 08:09 ]

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

DropjesLover schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:05:
[...]

In de hele wereld is een woningtekort, VS, Australië, Duitsland, Japan, Turkije, etc.

Amerikanen zijn prima mensen, net zoals iedereen eigenlijk wel. Maar veel... Chronisch opgewekter, oppervlakkig enorm vriendelijk. Anders dan de nuchter, directe Nederlanders ja.
Vele Amerikanen kunnen onze manier van doen, geen poespas of sugarcoating ook wel waarderen na een tijdje :p

[...]

Jij en ik, maar lang niet iedereen kijkt zo ver vooruit. Die kijken naar de kale cijfers zonder bij-effecten (zoals Trump...).

Wij hebben overwogen voor een paar jaar naar de VS te gaan ivm werk van mn vrouw.
Ik niet snel een werkvergunning en haar werk betaalde niks extra (bijv. woning), waardoor we uitkwamen op $8k/mnd aan alleen al woning + 2x kinderopvang. Dat werd hem niet :p
Dan wens ik die duizenden Amerikanen hier alvast heel veel woonplezier toe in alle niet bestaande huizen.
Dure woningen en schaarste is nog van een andere orde van grootte dan dat we hier niet mogen bouwen.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Requiem19 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:19:

Maar ze weten dat we zwak zijn. Iedereen weet dat Europa zwak is, behalve de Europeanen zelf, lijkt het, omdat ze door Amerikaanse steun tot nu toe een buitenproportioneel grote rol in de wereldpolitiek hebben mogen bezetten.

Teddy Roosevelt heeft zijn methode van diplomatie eens samengevat als talk softly and carry a big stick. Dat moet je niet omkeren; wij hebben geen "stok", maar dat betekent niet dat je ineens vol branie Trump moet uitdagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 16:29
CVTTPD2DQ schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:28:
[...]
Dat moet je niet omkeren; wij hebben geen "stok", maar dat betekent niet dat je ineens vol branie Trump moet uitdagen.
Met dat verschil dat Europa/UA de VS helemaal niet wil uitdagen maar gewoon normaal behandeld wil worden. Het grote probleem is dat we nu ontdekken dat soft power (economie) niet goed meer werkt als er iemand aan de knoppen zit die met plezier zijn eigen economie om zeep helpt omdat hij er op termijn belachelijk veel mee kan verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Horla schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:32:
Met dat verschil dat Europa/UA de VS helemaal niet wil uitdagen maar gewoon normaal behandeld wil worden. Het grote probleem is dat we nu ontdekken dat soft power (economie) niet goed meer werkt als er iemand aan de knoppen zit die met plezier zijn eigen economie om zeep helpt omdat hij er op termijn belachelijk veel mee kan verdienen.
Diplomatie gaat nu ineens over de persoonlijke gunsten van Koning Donald. Gelukkig is Koning Donald een persoon met een Narcistische Persoonlijkheidsstoornis, die zeer gevoelig is voor vlijerij.

Starmer heeft het goed begrepen, zoiemand geef je een koninklijk ontvangst. Rol de rode loper uit, haal de gouden koets van stal. Het is niet zo lang geleden dat de persoonlijke gunst van een staatshoofd gewonnen moest worden, en we hebben in Europa nog allerlei symbolen die aan die tijd herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
DropjesLover schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:05:
[...]

[...]

Hoogopgeleide Amerikanen die weg willen vanwege Trump / intrekking van financiering kijken daar wel naar hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

[...]
Maar ze weten dat we zwak zijn. Iedereen weet dat Europa zwak is, behalve de Europeanen zelf, lijkt het, omdat ze door Amerikaanse steun tot nu toe een buitenproportioneel grote rol in de wereldpolitiek hebben mogen bezetten.

Teddy Roosevelt heeft zijn methode van diplomatie eens samengevat als talk softly and carry a big stick. Dat moet je niet omkeren; wij hebben geen "stok", maar dat betekent niet dat je ineens vol branie Trump moet uitdagen.
De EU is financieel gezien het machtigste handelsblok ter wereld. Dus het is een kwestie van keuzes.
De Europese militaire keuzes uit het verleden werden bepaald en beperkt door de VS.

Zo mocht Nederland ooit zijn marine niet flink uitbreiden, de VS stond dat niet toe.
Aan de andere kant zijn onze Atoomgeheimen bewust gejat op verzoek van de VS door Kahn.
Daardoor hebben Pakistan, Noord Korea en binnenkort Iran een kernwapen.
Gebaseerd op onze Nederlandse ultra centrifuges.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Europa is niet zwak, maar verdeeld.

Dat is heel wat anders. Wij hebben nog steeds de alleegrootste troefkaart in onze handen: onze gezamenlijke markt waar iedereen op z’n blote knietjes toegang toe wilt.

De US exporteer 1000 miljard aan goederen en diensten naar de EU per jaar (dat is nog exclusief de US bedrijven die domestic EU omzet hebben), waarvan 370miljard aan goederen. Dat is meer dan ‘grootste handelspartner Canada’.

Wij hebben bakken met geld en een fantastische interne markt. Daar kijkt Trump et al kwijlend naar.
Omdat we militair nog niet sterk genoeg zijn probeert hij nu economische doelen te behalen met militaire afpersing.

Aan afpersing moet je simpelweg niet toegeven, want elke dag worden de eisen iets hoger. Hoe je vertelt dat je niet meedoet aan afpersing is een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:01
CVTTPD2DQ schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Diplomatie gaat nu ineens over de persoonlijke gunsten van Koning Donald. Gelukkig is Koning Donald een persoon met een Narcistische Persoonlijkheidsstoornis, die zeer gevoelig is voor vlijerij.

Starmer heeft het goed begrepen, zoiemand geef je een koninklijk ontvangst. Rol de rode loper uit, haal de gouden koets van stal. Het is niet zo lang geleden dat de persoonlijke gunst van een staatshoofd gewonnen moest worden, en we hebben in Europa nog allerlei symbolen die aan die tijd herinneren.
In het AD staat anders de andere kant die het een stuk somberder schetst:
Maar als Trump goede relaties met Poetin nog belangrijker vindt, compliceert dat elke toenadering door wie dan ook enorm. En dan helpt zelfs aardig doen tegen Trump mogelijk ook niet meer.’'
Dan kunnen we wel Trump willen pleasen, maar is het een kansloze en onwenselijke exercitie omdat hij dikke maatjes met Poetin wil zijn.

*knip*, graag niet anderen op deze manier aanspreken.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 02-03-2025 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

dawg schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:46:
[...]

Daarnaast moeten we ons nooit, maar dan ook echt nooit door angst laten leiden, en al helemaal niet door paniek. De Unie & Europa zijn veel sterker dan iedereen nu voor probeert te spiegelen.
De acties van Macron, Starmer, Rutte en nu ook de Noorse regering, die een boycot van een bedrijf meteen terugdraait, zijn niet in overeenstemming met een sterk Europa dat zonder problemen de Amerikanen aan de kant kan zetten. Ze blijven proberen Trump te paaien, hoezeer ze ook weten dat er weinig winst daar te behalen is en ze zich zo zwak neerzetten.

Zitten zij er allemaal naast en weten wij hier wel hoe het echt zit?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
IJzerlijm schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:13:
[...]

De acties van Macron, Starmer, Rutte en nu ook de Noorse regering, die een boycot van een bedrijf meteen terugdraait, zijn niet in overeenstemming met een sterk Europa dat zonder problemen de Amerikanen aan de kant kan zetten. Ze blijven proberen Trump te paaien, hoezeer ze ook weten dat er weinig winst daar te behalen is en ze zich zo zwak neerzetten.

Dit zijn politici die heel hun leven de VS als bondgenoot gezien hebben.

Ze beseffen simpelweg nog niet (allemaal) in welke situatie ze nu zitten.

Of ze spelen 3d schaak en kopen wat tijd…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:13:
[...]

Het is erop of eronder, en eronder is in het moment wellicht makkelijker/veiliger en in lijn met de jarenlange politiek van afbraak in Europa.

Ondertussen lijkt het 'window of opportunity' ook een beetje te sluiten om de tendens nog te keren. Hongarije en Slowakije keren zich nu volledig af waardoor ook de sancties langzaam mogelijk beginnen te vervallen.

De democratie kan zich niet verweren, dan is het er ook gewoon klaar mee en gaan we, ook in Europa, een nieuw tijdperk in terug naar authoritarianisme.

En de grap is dat de gevreesde oorlogen waarvoor we alles bereid zijn op te geven, straks aan de orde van de dag zijn overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Requiem19 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Dit zijn politici die heel hun leven de VS als bondgenoot gezien hebben.

Ze beseffen simpelweg nog niet (allemaal) in welke situatie ze nu zitten.

Of ze spelen 3d schaak en kopen wat tijd…
Ik denk vooral het laatste. Het besef dat de VS geen betrouwbare bondgenoot meer is is sinds afgelopen vrijdag overal wel ingedaald. Maar alle hulp en steun die we nog krijgen van de VS kunnen we goed gebruiken, dus zal er richting de VS de komende tijd nog diplomatiek gemanoeuvreerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46

Amphiebietje

In de blubber

Virtuozzo schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:41:
[...]

Het eerdere artikel uit de Guardian legt de vinger aan de pols van de realiteit: https://www.theguardian.c...n-europes-moment-of-truth

Submission, servitude - we’re supposed to become food and adopt their worldview, mindset and mentality.
Als ik eerlijk mag zijn, zie ik dit niet gebeuren, alhoewel sommige landen meer predisposities hebben dan anderen om er in te tuinen (NL, DE om andere redenen, VK, stoorzenders als Hongarije). Europa heeft daar te veel geschiedenis voor en is te divers op religieus en ideologisch gebied.

In elk geval niet op de termijn die Trump et al. voor ogen hebben. Tientallen, zo niet honderden jaren, dat misschien wel, maar is de VS naar zijn grootje.

Eigenlijk is wat mij toch het meest treft aan alles wat er in de VS gaande is dat de internationale strategische insteek uitermate ondermaats is, te veel oogkleppen en te weinig reflectie en inbeeldingsvermogen. Dan is een Poetin toch beter in het bedienen van hefbomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Brazos schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:32:
[...]
Het is erop of eronder, en eronder is in het moment wellicht makkelijker/veiliger en in lijn met de jarenlange politiek van afbraak in Europa.

Ondertussen lijkt het 'window of opportunity' ook een beetje te sluiten om de tendens nog te keren. Hongarije en Slowakije keren zich nu volledig af waardoor ook de sancties langzaam mogelijk beginnen te vervallen.

De democratie kan zich niet verweren, dan is het er ook gewoon klaar mee en gaan we, ook in Europa, een nieuw tijdperk in terug naar authoritarianisme.

En de grap is dat de gevreesde oorlogen waarvoor we alles bereid zijn op te geven, straks aan de orde van de dag zijn overal.
Nooit de kracht van vrije democratie onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:00
Stel de VS neemt Groenland in en eist het op, of ze gaan zelfs Rusland militair steunen: dan kunnen wij militair toch praktisch niets? Waardoor we militair ook niet terug kúnnen slaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Waaj schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:36:
[...]

Ik denk vooral het laatste. Het besef dat de VS geen betrouwbare bondgenoot meer is is sinds afgelopen vrijdag overal wel ingedaald. Maar alle hulp en steun die we nog krijgen van de VS kunnen we goed gebruiken, dus zal er richting de VS de komende tijd nog diplomatiek gemanoeuvreerd worden.
Het moet ook doordringen dat ze niet richting de VS moeten kijken, maar naar hun eigen handen.

Het gevaar is dat vissen en zoeken naar wat er nog te krijgen valt over de oceaan alles wat wel nodig is ook verlamt.

Daarnaast functioneert deze manier van politiek bedrijven al 20 jaar niet. Het enige resultaat is afbraak en ondermijning. Hetzelfde blijven doen levert ook dezelfde resultaten op. Het is juist zaak een nieuwe richting in te slaan, één waar eenheid en samenwerking binnen Europa centraal staat, en waar normen en waarden ook weer actief uitgedragen worden i.p.v. verkocht in transacties.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

keuringsdienst schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:41:
[...]

De democratie zoals we die nu doen, met ruimte voor iedere mening, wordt simpelweg ingelijfd door de autocraten.

https://www.economist.com...-now-europes-most-popular

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eCbygJx.jpeg

Nou kunnen we eindeloos discussieren over hoe het zo ver heeft kunnen komen maar in die tijd gebeurt er zo veel dat het aan het einde nog nauwelijks relevant is wat er uit kwam. Alles waar we het zes weken geleden over hadden is alweer achterhaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Sebazzz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:20:
[...]

Het vervelende van Amerikanen die hierheen komen, is dat ze ideologisch en politiek gezien veel rechtser zijn dan Europeanen, zelfs al stemmen ze Democratisch. Dus als ze hier stemrecht verwerven, verschuift dat het overton window naar rechts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
keuringsdienst schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:41:
[...]

Ik onderschat het zeker niet, maar of we er iets van gaan zien is geen garantie. Het is niet dat dit nog een lang proces is waar we ons aan kunnen aanpassen. De steentjes vallen nu behoorlijk snel dat ook de democratie heel snel zal moeten leren zich te verweren, of het niet overleven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Fuujii schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:42:
Stel de VS neemt Groenland in en eist het op, of ze gaan zelfs Rusland militair steunen: dan kunnen wij militair toch praktisch niets? Waardoor we militair ook niet terug kúnnen slaan?
Dat gaan ze als het goed is morgen aanpassen. Het idee is een mini-Navo voor Europa + Canada.
Frankrijk heeft aangegeven dat Europa altijd al deels onder de Franse Nucleaire paraplu leefde.
Dat willen ze nu gaan versterken met o.a. het VK arsenaal in de vorm van een beperkt klein Navo alternatief.

Nog steeds geen vergelijking met de supermachten maar wel een kleine 1000 kernkoppen.
Nederland is overigens in staat om binnen een half jaar een kernbom te maken mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

keuringsdienst schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:50:
[...]

Dat gaan ze als het goed is morgen aanpassen. Het idee is een mini-Navo voor Europa + Canada.
Frankrijk heeft aangegeven dat Europa altijd al deels onder de Franse Nucleaire paraplu leefde.
Dat willen ze nu gaan versterken met o.a. het VK arsenaal in de vorm van een beperkt klein Navo alternatief.

Nog steeds geen vergelijking met de supermachten maar wel een kleine 1000 kernkoppen.
Nederland is overigens in staat om binnen een half jaar een kernbom te maken mocht dat nodig zijn.
Mexico ligt geloof ik technisch ook nog aan de Atlantische Oceaan, dus wellicht dat die er ook bij kunnen? En dan de VS ruilen voor Oekraïne en Zelensky leider van de NAVO maken. Kan Rutte op sabbatical naar de VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

IJzerlijm schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:46:
[...]
De democratie zoals we die nu doen, met ruimte voor iedere mening, wordt simpelweg ingelijfd door de autocraten.

https://www.economist.com...-now-europes-most-popular

[Afbeelding]

Nou kunnen we eindeloos discussieren over hoe het zo ver heeft kunnen komen maar in die tijd gebeurt er zo veel dat het aan het einde nog nauwelijks relevant is wat er uit kwam. Alles waar we het zes weken geleden over hadden is alweer achterhaald.
Het VK en Polen zijn er juist van afgestapt omdat ze doorhadden dat extreem rechts anti-EU niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Er zit toch een beperking op, dat er geen nieuwe landen bij mogen komen die kernwapens mogen gaan produceren, het zogenaamde Non-proliferatieverdrag?

[ Voor 5% gewijzigd door Slasher op 02-03-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
[...]

1000 is ruim voldoende. Als die gegooid worden dan is elk land stuk inclusief wijzelf.

Frankrijk wilde al langer een grotere rol voor zijn kernwapens binnen de NAVO. Maar er was geen permissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:00
[...]

En op conventioneel gebied? En op cybergebied? Dat is veel intersessanter.

Volgens mij is de discussie over kernkoppen niet zo interessant simpelweg omdat de kans van die manier van oorlogvoeren/dreigen nihil is. Daarnaast heb ik me laten vertellen dat de kwantiteit discussie over kernkoppen overtrokken is: enkele tientallen zijn al genoeg om alles op z'n kop te zetten. Ik weet er verder weinig van, maar vond dat een interessant inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Slasher schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Er zit toch een beperking op, dat er geen nieuwe landen bij mogen komen die kernwapens mogen gaan produceren, het zogenaamde Non-proliferatieverdrag?
says who?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Slasher schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:55:
[...]
Klopt helemaal maar wanneer iemand ons zou aanvallen dan gaan die regeltjes wel even in de ijskast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:45
De zwakte bij de Europese legers zonder de Amerikaanse steun is toch ook vooral het gebrek aan een goed battlefield management system? Iets waar de Amerikanen in uitblinken?

Gisteren bij Nieuwsuur Dit is Tijs werd geopperd om het systeem dat Oekraine gebruikt dan te gaan integreren in de "nieuwe" Navo.

Wikipedia: Delta (situational awareness system)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Als verdragen zoals de NATO voor de V.S. geen rol meer spelen dan moeten we ook niet bang zijn om ook voor ons zelf te kiezen. Dit is een overblijfsel van de vorige wereldorde we bewegen nu naar een Rusland-VS wereldorde. Daar moeten we onze strategie op aanpassen, niet blijven vastzitten in het verleden. De VS beweegt snel en dat moeten wij ook.

Verder een slecht idee overigens om aan kernwapens te beginnen, maar dat ter zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Fuujii schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:42:
Frankrijk en de UK hebben kernwapens, dat zorgt in ieder geval voor afschrikking om te escaleren.

Kanttekening dat de UK geen EU is en dus ook niet op het ‘EU art 5’ kan reageren. Maar beide wel Navo. Vraag is wat err gebeurt als een Navo lidstaat een andere Navo lidstaat aanvalt… vermoedelijk weinig :).

Los van de (beperkte) Nucleaire afschrikking kunnen we militair echt heellll weinig inbrengen tegen de VS. We hebben wel materieel, maar zijn niet operationeel genoeg. Weinig mensen en materieel kan snel ingezet worden. En als we al iets inzetten kunnen we dat niet lang volhouden. Verder natuurlijk veel US afhankelijkheid. Bijv F35 etc kan de US vrij gemakkelijk niet door ons laten gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02:36
Verschillende rechters in de VS fluiten Trump terug en oordelen dat zijn decreten ongrondwettelijk zijn:

Rechter VS zet streep door ontslag toezichthouder
...
In een laatste poging Dellinger toch te ontslaan, stapte Trump naar het Amerikaanse Hooggerechtshof om het besluit van de lagere rechter te blokkeren. Het Hooggerechtshof besloot vorige week dat het zich voorlopig niet zou bemoeien met het besluit van de lagere rechter.
...

Bron: https://nos.nl/artikel/25...or-ontslag-toezichthouder

En het Hooggerechtshof is blijkbaar dus ook niet altijd op de hand van Trump.

"The last men standing".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
keuringsdienst schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Klopt helemaal maar wanneer iemand ons zou aanvallen dan gaan die regeltjes wel even in de ijskast.
Het kan ook makkelijker, gewoon wat extra Franse raketten/koppen bouwen en die uitlenen aan Nederland, Duitsland, Polen etc.

Zonde om het wiel opnieuw uit te vinden. We moeten zeker op zoek naar strategische autonomie, maar niet binnen Europees verband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wikipedia: Verbod op kernwapens verdrag

En ook nog deze, EU leden Ierland en Malta hebben dit getekend en zouden van daaruit een veto moeten uitspreken voor elke vorm van EU kernwapens. Het non-proliferatieverdrag staat het stationeren van kernwapens van andere landen op je gebied toe maar het TPNW is absoluut, ook als het betekent dat we door Rusland worden verovered of genuked is het onze plicht onze kernwapens op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Het is niet alsof die verdragen geen loopholes hebben die gebruikt kunnen worden om toch overal kernwapens te stallen...

En voor de productie vraag ik mij af of de volgende constructie legaal zou zijn:
1) Je stelt een stuk land beschikbaar aan een bevriende natie die het verdrag niet heeft ondertekend of het recht voorbehoudt voor eigen gebruik kernwapens te produceren.
2) Dat land bouwt daar een nucleaire fabriek voor vreedzame doeleindes.
3) Je geeft het stuk land in bruikleen en stelt een verdrag op dat de natie in kwestie de stuk grond als zijn eigen grond mag beschouwen voor de komende 100 jaar (o.i.d.).
4) Oeps, de fabriek blijkt splijtstof te kunnen produceren.

Ja, dan zal hypocriet lijken i.c.m. Iran hun kernwapen programma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 21-09 22:52
Toch wel mooi om te zien dat het pesterig gedrag van Trump en co langzaam aan duidelijk wordt. En ook dat er steeds minder landen in trappen.

Canada en Mexico die heel snel dingen moesten doen, anders kwamen er tarieven. Deden ze, bam alsnog tarieven toen er niet meer werd gedaan (notabene Trump zelf die het vorig handelsverdrag met Canada tekende).
Alle Navo landen die echt 2% moesten halen anders mocht Rusland ze prima binnenvallen. Nu de 2% gehaald lijkt te worden, verschuift hij het naar een 5%. Waarbij de rest van de Navo al rekening houdt om zonder de VS op te treden.
Probeert individuele EU landen tegen elkaar uit te spelen met betrekking tot aparte handelsverdragen, nu dat lijkt te mislukken mag ook de hele EU geloven aan extra tarieven.
En als toppunt Zelensky die (eindelijk) wat tegengas gaf.

Benieuwd wat er gaat gebeuren als de leverage die Amerika heeft bij andere landen een stuk minder gaat worden.

@Amphiebietje Mocht er een oorlog met een kernmacht dreigen dan gaat dat akkoord ook gewoon de prullenbak in hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door champion16 op 02-03-2025 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

champion16 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:26:
Benieuwd wat er gaat gebeuren als de leverage die Amerika heeft bij andere landen een stuk minder gaat worden.
Normaal gesproken krijg je dan op termijn weer een democratische president die wel gezond verstand heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
keuringsdienst schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:52:
[...]

Het is maar wat je beschaafder vindt. Persoonlijk vind ik het indirecte gedrag van hen niet per se beschaafder.
Pagina: 1 ... 64 ... 164 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.

Je reageert hier niet op de man maar op de discussie. Het maakt niks uit welk excuus of welke vorm je eraan geeft, je doet het niet. Je valt niemand aan op zijn mening, je gaat in discussie met de mening als je het er niet mee eens bent.

Daarnaast: onderbouw stellingen en uitspraken, ook als je denkt dat iets welbekend is; niet iedereen volgt het nieuws in gelijke mate. Een simpel linkje naar een artikel volstaat al. Plaats je een link, citeer dan wel het relevante deel of vertel in eigen woorden wat er achter de link te zien is. Andere gebruikers moeten je post kunnen volgen zonder de link te hoeven openen.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid en het volledige beleid van dit topic in de startpost.