sender schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:48:
[...]

In een "normale" situatie met een centraaldoos is dit een theoretische discussie (met een 800W accu).
nee, ook met een 800W die dus op een gezamelijke groep kan zitten heb je dat probleem.
hoe hoger het vermogen hoe groter ook de vorming van een vlamboog bij bv slechte connecties.
een ondeugtelijke of verkeerd gebruike eclectrische installatie is een van de hoogste oorzaken van huisbranden in Nederland, nog steeds.
Olga2000 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:39:
[...]

Dank je! Dank je! Dank je! Ja, mijn thuisbatterij zit op een aparte groep. Die is eigenlijk voor WM bedoeld, maar die is in de badkamer. Nu alles verhoogd. Ik ga komende dagen aankijken hoe batterij zich gaat gedragen. Ik vond dat mijn verbruikskosten nog steeds hoog waren en dat opladen/afgeven niet helemaal optimaal ging. Nu snap ik waar bottleneck zat.
fijn om te horen dat wat geholpen heeft, laat maar weten of je na een paar dagen nu duidelijk verschillen gaat zien. zal denk ik nu goed gaan. succes.
Ben(V) schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 16:33:
[...]

De driefasen automaten van de hoofdzekering en aardlek zijn hier ook enkelpolig maar de groep automaten zijn hier allemaal dubbelpolige automaten die dus ook de nul afschakelen.
En de hoofdschakelaars van de netbeheerder zijn dubbelpolig, dat is zelfs verplicht.
volgens mij niet, want ik heb nog even naar de automaten van mijn hoofdzekering gekeken en die zijn dus echt slechts 1-fasig (symbol voor 1-fasig schakelen), een smeltzekering beveiligd ook alleen maar de Fase(n). en dit is geen oude installatie, deze is slechts enkele jaren oud.
Maar oude installaties kunnen van alles zijn dat zie je wel aan de aarding op de waterleiding.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:05
Ben(V) schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:29:
[...]

Een zwevend net werk dus niet, omdat de Zendure dan een aardfout meet en afschakelt.
Een aanname. Die van mij doet het gewoon. Er wordt in documentatie ook nergens genoemd dat je de nul van de off-grid wcd aan aarde moet leggen.
Maar goed, je mag denken en schrijven wat je wilt.

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:13
Leuk zo 2 actieve discussies door elkaar.

@Jan-tweak @onlinaius @Ben(V) @GJzon

Ik ben een heel klein beetje verder. Met de dual wire instelling op de 800 plus lukt het nog steeds niet om de 800 plus te laten laden of ontladen direct op de uitgang van de 1600 AC+. Maar als ik de 1600 AC+ een last geef (halogeen lamp 110W), dan gaat de 800 plus wel ontladen, en kan prima de hele 110 W overnemen. Ik kan zelfs ietsje hoger gaan (tot 120-130), en de 1600 AC+ switcht dan een micro-omvormer modus en gaat laden, maar als ik iets verder ga (grens lijkt bij 20 W laden te liggen) dan wordt het relais van de noodstroompoort getriggerd (licht gaat uit, ik moet de noodstroompoort dan uit en aanzetten voor het weer werkt). Het maakt in dit scenario niets uit of de stekker van de 1600 AC+ in het (geaarde) stopcontact zit of niet.

Is er iets dat ik met die aarde kan proberen om te kijken of dat wel werkt? Dus de nul aan de aarde als ik het goed begrijp? En dat dan aan de kant van de noodstroompoort neem ik aan? Let wel: het gaat hier dus met nadruk niet om een situatie die zo blijft, ik begrijp dat dit potentieel gevaarlijk is. Alleen bij nood zal ik het zo gebruiken. Maar wil wel graag weten of ik de 1600 AC+ zo met zonnepanelen off-grid kan opladen, anders kan ik hem beter terugsturen denk ik.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:39
stat schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:43:
Is er iets dat ik met die aarde kan proberen om te kijken of dat wel werkt? Dus de nul aan de aarde als ik het goed begrijp? En dat dan aan de kant van de noodstroompoort neem ik aan? Let wel: het gaat hier dus met nadruk niet om een situatie die zo blijft, ik begrijp dat dit potentieel gevaarlijk is. Alleen bij nood zal ik het zo gebruiken. Maar wil wel graag weten of ik de 1600 AC+ zo met zonnepanelen off-grid kan opladen, anders kan ik hem beter terugsturen denk ik.
Ik heb de 1600AC+ op een aparte groep (op een verdeeldoos die op een krachtstroomgroep aangesloten zit) zitten. Ik ga straks eens proberen wat er gebeurd als ik de groep van de 1600 AC+ uitschakel, maar de stekker er wel in laat zitten. Dan zou ik wel aarde moeten hebben, maar zou de 1600 AC+ verder off-grid zijn werk moeten doen.

Met een beetje mazzel krijg ik daarmee de 'fault code 40, Grounding Exception. Please check if the AC output plug is properly grounded. After proper grounding, the device will automatcially resume normal operation.' error weg op de 800+ zodat deze gaat leveren aan de 1600 AC+.

Maar daarvoor moet de 1600 AC+ weer een stukje verder ontladen zijn, want deze laad minder hard op boven de 90%, en ik weet niet hoe dat werkt met laden via het off-grid stopcontact.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mit Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, 2x Sf 800+ met 2400WP

• stat
onlinaius schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:50:
[...]

Ik heb de 1600AC+ op een aparte groep (op een verdeeldoos die op een krachtstroomgroep aangesloten zit) zitten. Ik ga straks eens proberen wat er gebeurd als ik de groep van de 1600 AC+ uitschakel, maar de stekker er wel in laat zitten. Dan zou ik wel aarde moeten hebben, maar zou de 1600 AC+ verder off-grid zijn werk moeten doen.

Met een beetje mazzel krijg ik daarmee de 'fault code 40, Grounding Exception. Please check if the AC output plug is properly grounded. After proper grounding, the device will automatcially resume normal operation.' error weg op de 800+ zodat deze gaat leveren aan de 1600 AC+.

Maar daarvoor moet de 1600 AC+ weer een stukje verder ontladen zijn, want deze laad minder hard op boven de 90%, en ik weet niet hoe dat werkt met laden via de off-grid stopcontact.
Ik denk dat dat niet werkt (heb ik ook al geprobeerd, stekker erin, groep eruit). Ik zie trouwens in de manual van de 2400 AC+ dit staan:
1. The Off-Grid AC port is bidirectional. It can supply power to loads from the battery system, and it can alsoaccept AC input from an external PV inverter.
2. This port is available for input and output whether SolarFlow 2400 is in grid-tied mode or off-grid mode.
Dit staat dus niet in de manual van de 1600 AC+:
The SF1600 AC+ is equipped with an off-grid socket that provides independent AC power for home loads when the main grid is unavailable. It can also be used to connect an inverter that supports AC input, enabling the inverter to recharge the SF1600 AC+.
1. The off-grid socket is disabled by default and can be manually enabled through the Zendure App. Once enabled, users may directly connect household loads or an inverter. After use, please turn off the function in the App.
Als je close-reading doet dan staat er niet expliciet dat off-grid laden kan. Al impliceren ze het wel.
Maar goed ik hoop dat het via een omweg toch lukt, liever stuur ik hem niet terug, hoop gedoe.

• GJzon
stat schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:02:
[...]

Ik denk dat dat niet werkt (heb ik ook al geprobeerd, stekker erin, groep eruit). Ik zie trouwens in de manual van de 2400 AC+ dit staan:

[...]

Dit staat dus niet in de manual van de 1600 AC+:

[...]

Als je close-reading doet dan staat er niet expliciet dat off-grid laden kan. Al impliceren ze het wel.
Maar goed ik hoop dat het via een omweg toch lukt, liever stuur ik hem niet terug, hoop gedoe.
Ik lees het toch anders blijkbaar: off-grid laden kan gewoon.
Voorwaarden:
1e: voldoende lading in de accu immers het fungeert in een off-grid situatie als een omvormer/voeding om de 220V 50 Hz op te kunnen wekken zodat je een omvormer van de zonnepanelen aan kunt sluiten.

2e voorwaarde: de omvormer van de zonnepanelen moet in staat zijn zich aan te passen c.q. te synchroniseren aan die door de accu gegenereerde spanning en frequentie.
Misschien ligt hier het probleem wel, niet elke omvormer is geschikt om aangesloten te worden op de off-grid poort....
De Enphase omvormers doen het in ieder geval wel.

3e voorwaarde: de schakelaar eco/normal in de app moet op 'normal' staan

En dan nog iets over het zwevend net: er zijn genoeg badkamers etc. die een scheidingstrafo gebruiken om elektrisch scheren mogelijk te maken. Zeurt niemand over.
Er rijden heel veel campers rond met een zwevend net. Nog nooit klachten over gehoord.
Er varen heel veel boten rond met een zwevend net. Ze hebben heel veel plezier tijdens het varen.

Ik heb in m'n leven veel testapparatuur gemaakt met 1:1 scheidingstrafo's. Zodat mensen veilig met onder spanning staande onderdelen kunnen werken.
In ziekenhuizen wordt apparatuur op een zwevend net gebruikt...
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is echt de grootste onzin om te zeggen dat het onveilig is. En natuurlijk moet je geen gekke dingen doen zoals de 2 polen beetpakken. Haal je normaal ook niet in je hoofd.

Dus thuisaccu's die (nood-)stroom kunnen leveren zijn zonder meer veilig te gebruiken. Anders zouden ze trouwens nooit toegelaten c.q. goedgekeurd worden. Inmiddels zijn er 10-duizenden accu's in Nederland in gebruik. Ik bedoel maar.

Wat ik me nog wel kan voorstellen is dat de accu niet dubbelpolig is afgeschakeld tijdens testen. De accu wil er zeker van zijn dat ie daarwerkelijk afgekoppeld is van het net alvorens een zwevend net te maken. Helaas kan ik dat niet zelf testen omdat ik geen Solarflow 1600 AC+ heb.
Moet het met m'n Mix 3000 doen. En daar werkt het allemaal prima mee.
En de 2 Solarflows 800 Plus kan ik ook gewoon op de off-grid poort aansluiten.

• stat
GJzon schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:46:
[...]

Misschien ligt hier het probleem wel, niet elke omvormer is geschikt om aangesloten te worden op de off-grid poort....
De Enphase omvormers doen het in ieder geval wel.
...

Moet het met m'n Mix 3000 doen. En daar werkt het allemaal prima mee.
En de 2 Solarflows 800 Plus kan ik ook gewoon op de off-grid poort aansluiten.
Kan zeker zijn dat de SolarEdge niet leuk meedeed gisteren, maar waarom doet de Solarflow 800 plus het dan niet vraag ik me af? Ook niet met de dual wire instelling.
Werkt het bij jou als je de Mix niet aan de aarde hangt en het stopcontact eruit haalt?
Wat ik me nog wel kan voorstellen is dat de accu niet dubbelpolig is afgeschakeld tijdens testen. De accu wil er zeker van zijn dat ie daarwerkelijk afgekoppeld is van het net alvorens een zwevend net te maken. Helaas kan ik dat niet zelf testen omdat ik geen Solarflow 1600 AC+ heb.
Ik heb het ook geprobeerd met stekker er helemaal uit, dan zou de accu toch zeker moeten weten dat er geen grid is.
Zou het nog kunnen helpen als ik de aarde connector van de 800 Plus en en de 1600 AC+ verbind?

• GJzon
stat schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:13:
[...]

Kan zeker zijn dat de SolarEdge niet leuk meedeed gisteren, maar waarom doet de Solarflow 800 plus het dan niet vraag ik me af? Ook niet met de dual wire instelling.
Werkt het bij jou als je de Mix niet aan de aarde hangt en het stopcontact eruit haalt?

[...]

Ik heb het ook geprobeerd met stekker er helemaal uit, dan zou de accu toch zeker moeten weten dat er geen grid is.
Zou het nog kunnen helpen als ik de aarde connector van de 800 Plus en en de 1600 AC+ verbind?
Ik heb de Mix 3000 als vaste aansluiting. Een aarddraad 6 mm2 van de behuizing naar de aardrail.
Ik heb getest door de automaat (1P+N) dus dubbelpolig uit te zetten. De aarde zat nog aan de behuizing. Ik zal morgen even testen door de aarddraad ook los te koppelen.

Wat betreft aarde connector 800 Plus. Wat bedoel je hiermee? In de handleiding van de 800 Plus wordt nergens gesproken over aarding, ook niet in het aansluitschema. Daar worden slechts 2 draden getekend, nul en fase.
Ik zal dat ook even doormeten of de aardpen van de stekker aan de behuizing zit o.i.d.
Kan natuurlijk zijn dat het apparaat dubbel geïsoleerd is. Is er geen aarddraad nodig.

Bij de 1600+ wordt wel een aarddraad benoemd, ook in het aansluitschema. Net als bij de Mix 3000.

Ik zou in ieder geval geen aarddraad tussen beide apparaten zetten. Wat ik al schreef over zwevend net. Juist dan maak je het gevaarlijk.

Als je omvormer van de zonnepanelen niet (goed) werkt op de 1600+, kun je altijd Zendure eens vragen. Misschien is het een kwestie van software zodat ook jouw omvormer werkt. Niet geschoten is altijd mis.

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Laten we voorop stellen, ik ben niet zo goed met dit spul :P

Ik heb een SF 800 plus (3.84 kwh) en een SF 2400 AC+ (8.76 kwh). Beide zitten op een aparte, vrije groep. Beide toegevoegd aan HEMS. De SF 800 plus doet eigenlijk precies wat ik ervan verwacht. Opladen bij de zon, ontladen tot 800 watt als er stroom gevraagd wordt.

De 2400 AC+ echter is een andere vraag. In eerste instantie sloot ik die aan en was die ook fijn aan het opladen. Ik heb getekend voor hoger wattage ontladen, omdat die dus ook op een aparte groep zit. Echter zodra de 2400 AC+ ook aangesloten was en er energievraag was, werd dit 'netjes' verdeeld over beide batterijen. Dus beide max 400 watt, of bij een vraag van totaal 500 watt beide 250 watt ontladen.

Nu heb ik de 2400 AC+ als apparaat verwijderd uit HEMS en de Zendure app. Daarna opnieuw gekoppeld. Weer ontladen op hoger wattage gezet, maar nu krijg ik steeds de melding dat hij in de bypass zit (batterij is nog een kwart vol). Daar krijg ik hem verder niet uit, kan hem niet aan HEMS toevoegen en hij gaat met 2400 watt ontladen (ik wil niet terugleveren, alleen eigen verbruik).

Wat gaat hier mis? :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1wPYJjO.jpeg
edit:
En dan zul je zien dat het ineens gaat. Ofja, die Bypass modus is verdwenen na het voor de zoveelste keer opnieuw koppelen.
Nu alleen nog de vraag: waarom krijg ik het niet zoveer dat de 2400 AC+ zelfstandig op hoger wattage gaat ontladen in de eigen verbruikmodus. Ik heb er wel voor getekend en kan dat wattage alleen aanpassen als ik het schuifje 'Toevoegen aan HEMS' uitzet. Staat dat aan dan is de 'Instelling voor netaansluiting' niet beschikbaar.

[ Voor 19% gewijzigd door feye1 op 08-10-2026 22:30 ]

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:39
stat schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:02:
[...]

Dat heb ik ook zojuist geprobeerd. Stekker van de 1600 in het stopcontact, en groep er af. Geen resultaat, ook niet met dual live wire.

Met Dual Live Wire krijg ik de 52 fault code (Grid Voltage Too Low), op normale stand wordt het fault code 40 (Grounding Exception).

Na een aantal keer proberen, met verschillende manieren kreeg ik het voor elkaar dat de 800 enkele seconden ontlaadde in de 1600 met de groep van de 1600 afgeschakeld.

Dat duurde echter ook niet langer dan dat, en daarna heb ik het niet meer voor elkaar gekregen.

Knap balen, die 1600 was eigenlijk vooral voor dat stopcontact aangeschaft, want die 1400 watt ten opzichte van 800 watt vind ik niet zo boeiend, dat scheelt waarschijnlijk nog geen % in wat er teruggeleverd kan worden (ooit voordat ik thuisbatterijen had een simulatie gedraait, en ontladen op 800 of 2500 watt scheelde maar enkele procenten).

[ Voor 65% gewijzigd door onlinaius op 08-10-2026 22:39 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mit Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, 2x Sf 800+ met 2400WP

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:16
feye1 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 22:14:
Laten we voorop stellen, ik ben niet zo goed met dit spul :P

Ik heb een SF 800 plus (3.84 kwh) en een SF 2400 AC+ (8.76 kwh). Beide zitten op een aparte, vrije groep. Beide toegevoegd aan HEMS. De SF 800 plus doet eigenlijk precies wat ik ervan verwacht. Opladen bij de zon, ontladen tot 800 watt als er stroom gevraagd wordt.

De 2400 AC+ echter is een andere vraag. In eerste instantie sloot ik die aan en was die ook fijn aan het opladen. Ik heb getekend voor hoger wattage ontladen, omdat die dus ook op een aparte groep zit. Echter zodra de 2400 AC+ ook aangesloten was en er energievraag was, werd dit 'netjes' verdeeld over beide batterijen. Dus beide max 400 watt, of bij een vraag van totaal 500 watt beide 250 watt ontladen.

Nu heb ik de 2400 AC+ als apparaat verwijderd uit HEMS en de Zendure app. Daarna opnieuw gekoppeld. Weer ontladen op hoger wattage gezet, maar nu krijg ik steeds de melding dat hij in de bypass zit (batterij is nog een kwart vol). Daar krijg ik hem verder niet uit, kan hem niet aan HEMS toevoegen en hij gaat met 2400 watt ontladen (ik wil niet terugleveren, alleen eigen verbruik).

Wat gaat hier mis? :+

[Afbeelding]
edit:
En dan zul je zien dat het ineens gaat. Ofja, die Bypass modus is verdwenen na het voor de zoveelste keer opnieuw koppelen.
Nu alleen nog de vraag: waarom krijg ik het niet zoveer dat de 2400 AC+ zelfstandig op hoger wattage gaat ontladen in de eigen verbruikmodus. Ik heb er wel voor getekend en kan dat wattage alleen aanpassen als ik het schuifje 'Toevoegen aan HEMS' uitzet. Staat dat aan dan is de 'Instelling voor netaansluiting' niet beschikbaar.
Je moet inderdaad de instellingen van de batterij aanpassen voordat je hem aan HEMS toevoegd. Daarna kan je binnen de instellingen van HEMS de "veilige energie instellingen" verhogen en kan je 2400 meer gaan terugleveren.

Nu dan alleen het vervelende. HEMS deelt alles door twee, wordt er 2000 watt gevraagd, dan gaat de 2400AC 1000 watt leveren en de 800 plus levert 800 watt. De overige 200 watt gaat uit het net komen.

Er is binnen de Zendure omgeving geen instelling die dit kan veranderen en je zal moeten gaan automatiseren als je dit probleem wilt tackelen.
Pagina: 1 ... 306 307 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4. Het aansluiten van de Zendure mag besproken worden maar eigen inzet wordt verwacht! Dus zoek eerst even.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren