stat schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 20:02:
[...]
Ik denk dat dat niet werkt (heb ik ook al geprobeerd, stekker erin, groep eruit). Ik zie trouwens in de manual van de 2400 AC+ dit staan:
[...]
Dit staat dus niet in de manual van de 1600 AC+:
[...]
Als je close-reading doet dan staat er niet expliciet dat off-grid laden kan. Al impliceren ze het wel.
Maar goed ik hoop dat het via een omweg toch lukt, liever stuur ik hem niet terug, hoop gedoe.
Ik lees het toch anders blijkbaar: off-grid laden kan gewoon.
Voorwaarden:
1e: voldoende lading in de accu immers het fungeert in een off-grid situatie als een omvormer/voeding om de 220V 50 Hz op te kunnen wekken zodat je een omvormer van de zonnepanelen aan kunt sluiten.
2e voorwaarde: de omvormer van de zonnepanelen moet in staat zijn zich aan te passen c.q. te synchroniseren aan die door de accu gegenereerde spanning en frequentie.
Misschien ligt hier het probleem wel, niet elke omvormer is geschikt om aangesloten te worden op de off-grid poort....
De Enphase omvormers doen het in ieder geval wel.
3e voorwaarde: de schakelaar eco/normal in de app moet op 'normal' staan
En dan nog iets over het zwevend net: er zijn genoeg badkamers etc. die een scheidingstrafo gebruiken om elektrisch scheren mogelijk te maken. Zeurt niemand over.
Er rijden heel veel campers rond met een zwevend net. Nog nooit klachten over gehoord.
Er varen heel veel boten rond met een zwevend net. Ze hebben heel veel plezier tijdens het varen.
Ik heb in m'n leven veel testapparatuur gemaakt met 1:1 scheidingstrafo's. Zodat mensen veilig met onder spanning staande onderdelen kunnen werken.
In ziekenhuizen wordt apparatuur op een zwevend net gebruikt...
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is echt de grootste onzin om te zeggen dat het onveilig is. En natuurlijk moet je geen gekke dingen doen zoals de 2 polen beetpakken. Haal je normaal ook niet in je hoofd.
Dus thuisaccu's die (nood-)stroom kunnen leveren zijn zonder meer veilig te gebruiken. Anders zouden ze trouwens nooit toegelaten c.q. goedgekeurd worden. Inmiddels zijn er 10-duizenden accu's in Nederland in gebruik. Ik bedoel maar.
Wat ik me nog wel kan voorstellen is dat de accu niet dubbelpolig is afgeschakeld tijdens testen. De accu wil er zeker van zijn dat ie daarwerkelijk afgekoppeld is van het net alvorens een zwevend net te maken. Helaas kan ik dat niet zelf testen omdat ik geen Solarflow 1600 AC+ heb.
Moet het met m'n Mix 3000 doen. En daar werkt het allemaal prima mee.
En de 2 Solarflows 800 Plus kan ik ook gewoon op de off-grid poort aansluiten.