• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:25
Mistraller schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:26:
Voor de winterperiode zat ik eens te denken aan een hogere Min. SoC. Wilde het eigenlijk op 10 houden, maar zolang ik NOM doe maakt het eigenlijk niet uit:

Stel; ik zet hem op 50% (Ik heb 10kWh opgesteld)

- In een dag krijg ik de accu's nu toch niet vol (vast contract dus net-laden doe ik nog niet) dus 5kWh ruimte is voldoende
- Als er echt stroomuitval is, dan heb ik nog 5kWh achter de hand
- Het onvermijdelijke kalibreren, waarbij de kans groot is dat dit uit het net komt; zal dan max 5kWh zijn
- 50% aanhouden is gezonder voor de cellen dan 10%; als de zon het meerdere dagen laat afweten
- Batterijen loskoppelen op 60% en een paar maanden opslaan is ook niet gezond.

Als ik een dynamisch contract neem zal de strategie wel weer anders worden, maar voor nu lijkt me dit eigenlijk wel aardig. Of zijn er redenen te bedenken waarom dit een slecht idee is?
Ik draai ook nom, en vorige winter ben ik zo doorgekomen (min soc op 50). Mijn 3,6 Wp installatie was volkomen ontoereikend om mijn 8,2 kWh genoeg te cyclen.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:07
Jan-tweak schreef op donderdag 3 september 2026 @ 23:24:
[...]

de vraag is hoe krijg je de batterij weer vol als deze door je verbruik wat in de winter een heel stuk hoger zal zijn is leeggetrokken, en dan maakt die 50% eigenlijk oof niets meer uit, dat zal een eenmalige exercitie worden die na dag 1 dan afgelopen is en dus de batterijen alsnog in de winterslaap gaan.
Hij gaat dan gewoon bewegen tussen de 50 en 100, want van 10 naar 100 gaat me in de winter inderdaad toch niet lukken. Dus een hogere minSoC levert niet ineens teruglevering op.
Maar mocht er stroomuitval zijn dan heb ik in elk geval meer achter de hand.

Niet zo lastig toch? Qua daily use verandert er vrijwel niks; alleen minder net afname bij een kalibratie en meer noodstroom.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Mistraller schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:33:
[...]

Hij gaat dan gewoon bewegen tussen de 50 en 100, want van 10 naar 100 gaat me in de winter inderdaad toch niet lukken. Dus een hogere minSoC levert niet ineens teruglevering op.
Maar mocht er stroomuitval zijn dan heb ik in elk geval meer achter de hand.
oke, maar ik snap toch een ding niet; als je zelf aangeeft dat vullen met PV stroom niet lukt hoe krijg je dan toch de batterij vol, dat zou mij in ieder geval niet lukken met PV stroom.
Dan moet ik dat toch doen van uit het net, en daarvoor heb je eigenlijk wel een dynamisch contract nodig om zodoende tijdens voldoende goedkope uurtjes de gaan laden, dat zal echter niet altijd lukken.
Niet zo lastig toch? Qua daily use verandert er vrijwel niks; alleen minder net afname bij een kalibratie en meer noodstroom.
Jan-tweak schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:58:
[...]
oke, maar ik snap toch een ding niet; als je zelf aangeeft dat vullen met PV stroom niet lukt hoe krijg je dan toch de batterij vol, dat zou mij in ieder geval niet lukken met PV stroom.
Dan moet ik dat toch doen van uit het net, en daarvoor heb je eigenlijk wel een dynamisch contract nodig om zodoende tijdens voldoende goedkope uurtjes de gaan laden, dat zal echter niet altijd lukken.

[...]
Het kan zijn dat de batterij tijden tussen 50 en 80% schommelt om dan na 30 dagen een automatische kalibratie naar 100% te doen.
Vorig jaar heb ik gezien dat de batterij ineens naar 20 of 30% terugvalt omdat de percentages niet goed gemeten kunnen worden.
Er zit maar weinig of geen verschil in laadspanning en de BMS weet dan niet meer precies wat het echte laad niveau is.
Soms goed om bij de 2400+ even te kijken hoe de externe koeling ervoor staat. Stofvrij gemaakt weer uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXJ5bBLDabe2TOT6VFj6VsSuqHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiw8hIb5GyZOqut54Z0wwUjt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 04-09-2026 14:52 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Mistraller
Jan-tweak schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:58:
[...]

[...]
5kWh overschot zal ik ook zeker niet eens hebben dagelijks. Dus het maakt niks uit om een hogere SoC te kiezen. Het gaat er mij nu niet om dat ie vol gaat, want ik heb nog een vast contract.
Ik zie voordelen in een hogere SoC dus dat ga ik gewoon doen. Misschien automatiseer ik het nog wel een beetje op basis van weerprognose en dag vd week (zat/zondag zijn hier echte stroomvreters)

---------------

• Mistraller
Polvo176 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:13:
[...]

Het kan zijn dat de batterij tijden tussen 50 en 80% schommelt om dan na 30 dagen een automatische kalibratie naar 100% te doen.
Vorig jaar heb ik gezien dat de batterij ineens naar 20 of 30% terugvalt omdat de percentages niet goed gemeten kunnen worden.
Er zit maar weinig of geen verschil in laadspanning en de BMS weet dan niet meer precies wat het echte laad niveau is.
Daarom is die maandelijkse kalibratie; vanwege de vlakke laadcurve van een LFP. En als je NOM draait is het moeilijker in te schatten vanwege het grillige karakter van laden/ontladen.
Bij mij is de inschatting altijd conservatief geweest tot nu toe. Dwz; vanaf 90% ineens flink teruggaan in vermogen, en dan bij 91% ineens naar 100% schieten.

---------------

Mistraller schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:07:
[...]

Bij mij is de inschatting altijd conservatief geweest tot nu toe. Dwz; vanaf 90% ineens flink teruggaan in vermogen, en dan bij 91% ineens naar 100% schieten.
Dat verschijnsel ontstaat kennelijk bij een mix van X en L batterijen.
bij alleen X of alleen L type batterijen zie je dat niet.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:00
Polvo176 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:14:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Ik heb meerder SF800Plus-en waarvan er eentje met een AB2000X batterij. Dit torentje is dus een mix van L en X. Ik merk geen rare sprongen.
meesje schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:38:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Ik heb meerder SF800Plus-en waarvan er eentje met een AB2000X batterij. Dit torentje is dus een mix van L en X. Ik merk geen rare sprongen.
Laat ik het dan zo zeggen, als je last hebt van sprongen van 90 naar 100 % ligt het (bij mij altijd) aan een mix van X en L batterijen.

• HansB2
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:32
Nog een noodstroom vraagje.

Ik heb met veel interesse de diverse noodstroom-items gelezen. Wat me (bij de 2400ac+) niet duidelijk is hoe je off grid de accu kan laden. Ik heb een aggregaat dat 1800W kan leveren. Komt een nette spanning en goede sinus uit. Mijn idee is om de zendure de noodstroom te laten leveren, koelkast, vriezer, lampje, telfoonlader enz. Met mijn 5kwh configuratie kan ik daar wel een dagje mee vooruit. Ik wil het aggregaat een uurtje of 2 a 3 per dag aansluiten op de normale ingang van de zendure. Dus, stekker uit het stopcontact en in het aggregaat. Het aggregaat levert dan de “netstroom” en de noodstroomuitgang blijft gedurende het laden, maar ook daarna uit de batterij, de benodigde energie leveren.

Wat ik lees, kan ook woordgebruik zijn, is dat de noodstroomuitgang ook gebruikt wordt om te laden, bidirectioneel, maar dan niet tegelijk kan leveren??

ik mijn oplossing dan niet eenvoudiger?

Groet,

Hans
HansB2 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:19:
Nog een noodstroom vraagje.

Ik heb met veel interesse de diverse noodstroom-items gelezen. Wat me (bij de 2400ac+) niet duidelijk is hoe je off grid de accu kan laden.
off-grid heb je de mogelijkheid via de nood-stroom ingang waarmee je een micro-AC-omvormer met aangesloten PV panelen kunt aansluiten.
ook zou je ook een andere AC bron die conform de spec's kunnen gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cIQ19jUu-X8GWSMNPL1N90oJmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQTqQTu0Zq3mrF7NEOKxnfRd.png?f=fotoalbum_large
zie ook de handleiding : 9. Gebruik van de Off-Grid AC-aansluiting over de verdere mogelijkheden van de off-grid poort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YuLMlWwntZ6w63tvnzIXfj4ozs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jRoYa827kj7ggs0UGMfqh5kd.png?f=user_large
bedenk wel dat deze dus slechts of als output of als input te gelijkertijd kan fungeren, dus niet beide gelijktijdig. Deze is dus zowel in net-gekoppelde (on-grid) als in off-grid modus beschikbaar.
Ik heb een aggregaat dat 1800W kan leveren. Komt een nette spanning en goede sinus uit. Mijn idee is om de zendure de noodstroom te laten leveren, koelkast, vriezer, lampje, telfoonlader enz. Met mijn 5kwh configuratie kan ik daar wel een dagje mee vooruit. Ik wil het aggregaat een uurtje of 2 a 3 per dag aansluiten op de normale ingang van de zendure. Dus, stekker uit het stopcontact en in het aggregaat. Het aggregaat levert dan de “netstroom” en de noodstroomuitgang blijft gedurende het laden, maar ook daarna uit de batterij, de benodigde energie leveren.

Wat ik lees, kan ook woordgebruik zijn, is dat de noodstroomuitgang ook gebruikt wordt om te laden, bidirectioneel, maar dan niet tegelijk kan leveren??

ik mijn oplossing dan niet eenvoudiger?

Groet,

Hans

• HansB2
Deze had ik gelezen idd. Dat is dus of/of. Door de normale ingang met het aggregaat als bron te gebruiken kan de levering gewoon doorgaan. De vraag is of dat ook mogelijk is, of dat er op een of andere wijze nadelen aan verbonden zijn.

groet,

Hans

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:25
Polvo176 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:14:
[...]

Dat staat haaks op mijn ervaring. Ik had een 2400 en nu een 2400+. Het enige dat invloed had op en calibratie tijd is hoelang geleden er calibratie was.

Ik ben mij historische data kwijt maar ik heb calibraties gehad van waar ik vele kwh's in de batterij duwde om ze op 100% te krijgen ( calibratie van 50 tot 100) .
Bij nom en zeer weinig laden en toch veel schakelen, raakt de bms door de vlakte laad curve volledig het noorden kwijt.

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56
HansB2 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:54:
Deze had ik gelezen idd. Dat is dus of/of. Door de normale ingang met het aggregaat als bron te gebruiken kan de levering gewoon doorgaan. De vraag is of dat ook mogelijk is, of dat er op een of andere wijze nadelen aan verbonden zijn.

groet,

Hans
Volgensmij had @Taro en @gielz getest met en/en.

Het is alleen niet aan te raden.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85207950

6.35K wP Solar | 23.6kWH Zendure (2 x Ac2400+) | Tesla M3H LR 750

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20:46
HansB2 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:54:

groet,

Hans
Dit werkt niet. Allereerst heb je geen P1 data, een batterij gaat pas via de normale ingang laden als hij een overschot het net in ziet gaan.

Daarnaast heeft een aggregaat een IT stelsel waardoor de omvormer geen referentie met aarde ziet en dus niet zal gaan laden en een fout genereert. Dit is al getest door iemand, het is even zoeken want ik weet niet of dat in dit draadje of het algemene topic te vinden is.

• HansB2
Ok, dank.

groet,

Hans

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Heeft iemand (positieve) ervaringen met ZENKI AI 2.0? Heb nu een vast energiecontract en dat loopt in december af, daarna wil ik over op dynamisch en dan aan laten sturen via Zenki, maar vraag me af of dit een beetje werkt.

🔋 4 x Zendure Solarflow 800 Plus + 4 x AB2000X - 5,5 kWp panelen

• meesje
doobieters schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:48:
Heeft iemand (positieve) ervaringen met ZENKI AI 2.0? Heb nu een vast energiecontract en dat loopt in december af, daarna wil ik over op dynamisch en dan aan laten sturen via Zenki, maar vraag me af of dit een beetje werkt.
Ik ben ook erg benieuwd. Ik heb nog nergens daarover positieve berichten voorbij zien komen.

• meesje
@doobieters Wat ik begrepen heb van het Zendure forum (zie de app) is dat zonne-opbrengst en voorspelling alleen werkt als je een CT3 meter hebt met klemmen. ZENKI gebruikt deze info. Helaas zijn de 50A klemmen nog steeds niet leverbaar bij Zendure.

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:25
doobieters schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:48:
Mijn ervaring is dat een HEMS via home assistent of Homey veel beter werkt (en duidelijker). Zeker als je ook een EV hebt of meerdere thuisbatterijen van verschillende merken. Ik gebruikt zelf de slimladen app op de Homey om Zendure aan te sturen. Al maanden geen omkijken meer... echt heel tevreden hiermee. Zodra de nieuwe dynamische prijzen bekend zijn, kan ik direct zien wat het mij gaat opleveren. Overtollige energie wordt in de avond duur verkocht, zodat ik de volgende dag ruimte heb voor gratis zonnestroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRZ_bf7l5xu9CEuSpDPW5LpksPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fsja8GMu3vVUFzTnA0QQ57Fb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door martijn_van_eck op 04-09-2026 22:25 ]

Pagina: 1 ... 296 297 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4. Het aansluiten van de Zendure mag besproken worden maar eigen inzet wordt verwacht! Dus zoek eerst even.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren