• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:41
knorde schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:29:
[...]

De extra batterij komt vanmiddag binnen als het goed is.
Maar de vraag was of het BMS niet hoort in te grijpen?
Ik dacht dat dit systeem ervoor zou zorgen dat je batterij nooit in te lage lading komt (zoals in de wintermaanden)?

[...]

Dit is wel opmerkelijk dat dit niet beveiligd is. Je zou toch van zo'n systeem als dit verwachten dat het voorkomt in te diepe ontlading te komen (vooral in de wintermaanden).
Een paar procenten zakken onder die 10 is geen probleem. Hij stopt met ontladen op 10 procent en verbruikt daarnaast nog wat in standby modus daarom zakt hij iets. Als de extra batterij er onder staat heb je hier al minder last van.

Er zijn mensen hier die ontladen standaard tot 5% en de fabrikanten bouwen zelf ook een zekerheid in. 0% is bij een auto ook niet leeg. Anders zouden al heel wat accupakketten zijn gesneuveld.

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
AquilaXL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:35:
[...]

Een paar procenten zakken onder die 10 is geen probleem. Hij stopt met ontladen op 10 procent en verbruikt daarnaast nog wat in standby modus daarom zakt hij iets. Als de extra batterij er onder staat heb je hier al minder last van.

Er zijn mensen hier die ontladen standaard tot 5% en de fabrikanten bouwen zelf ook een zekerheid in. 0% is bij een auto ook niet leeg. Anders zouden al heel wat accupakketten zijn gesneuveld.
Maar hoe zit dit in de wintermaanden als ik gedurende 3 maanden amper teruglever?
Dan kom je toch in een te diepe ontlading terecht?

[ Voor 3% gewijzigd door knorde op 20-05-2026 08:37 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:01

Mimiix

Professioneel Prutser

Luuk741 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:31:
[...]

Paar dagen terug een vergelijkbaar probleem. De ondergrens stond op 5% in Gielz, maar toen ik 's ochtends wakker werd zat er nog maar 1% in de accu. De ondergrens gewijzigd naar 10% en hij begon direct vol te laden tot hij daar was. Sindsdien niet meer onder die 10% gedoken, maar ik houd het wel in de gaten. Vreemd dat dit kon gebeuren, had verwacht dat hij zelf in zou grijpen om op minimaal 5% te blijven.

Edit. Het betreft een 2400+ met extra batterij trouwens
Ergens in dit topic las ik dat deze type accu's lastig in percentages uit te drukken zijn. Dat het BMS eigenlijk rond de 5% weet wat het percentage echt is.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:21
knorde schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:08:
Ik heb sinds gisteren de Zendure Solarflow 800 Plus. Deze staat zo ingesteld dat hij 10% batterijlading houdt en niet verder zakt. Nu zag ik hem gisterenavond op 9% staan en vanmorgen op 8%. De zon is hier pas rond de middag en ik wil diepe ontlading voorkomen. In de wintermaanden zal ik vrijwel niets terug leveren (gedurende 3 maanden) en ik dacht dat de batterij zichzelf altijd op 10% houdt als deze ook zo ingesteld staat. Kan het kloppen dat het sinds gisteren toch nog 2% gezakt is en waarom vult deze niet bij via het net tot 10%?

Ik maak mij niet zo'n zorgen over een halve dag maar wel over de wintermaanden. Ik zou het systeem het liefst altijd aan/stand-by laten staan zodat je er geen omkijken naar hebt maar ik wil de batterij ook niet slopen.
De state of charge tijdens het ontladen is niet 100% accuraat. Het is mij ook opgevallen dat na het ontladen de de soc van iedere batterij zich weer even moet zetten. Staat er bijv eerst 8% voor die batterij en een half uurtje later weer 10%.

• knorde
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:52:
[...]

De state of charge tijdens het ontladen is niet 100% accuraat. Het is mij ook opgevallen dat na het ontladen de de soc van iedere batterij zich weer even moet zetten. Staat er bijv eerst 8% voor die batterij en een half uurtje later weer 10%.
Ik ben vooral benieuwd naar hoe veilig het nog voor de batterij is in de wintermaanden als ik rond de 3 maanden amper terug lever.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:21
knorde schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Ik ben vooral benieuwd naar hoe veilig het nog voor de batterij is in de wintermaanden als ik rond de 3 maanden amper terug lever.
Dan kun je hem beter rond 50% houden en 1x per maand naar 100% laden voor kalibratie.

• knorde
  • Nu online
Ook nog even een andere vraag, bij de slimmer meter modus heb je bij voorkeuren nog een optie bij AC-laden starten en als je daar weer heen gaat een paar opties waaronder "Volg het overschot aan energie". Deze stond standaard uit. Als ik deze aanzet krijg ik een melding dat i.v.m. anders teveel schakelingen 50 watt marge wordt aangehouden.

Lijkt mij prima, maar hoe is dat als die stand uit staat? Want dan werkt hij ook met NOM.
Kortom, wat heeft deze optie als meerwaarde?

• knorde
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:57:
[...]

Dan kun je hem beter rond 50% houden en 1x per maand naar 100% laden voor kalibratie.
Kun je ergens in de app opdracht geven om hem handmatig een keer naar 100% te laden dan?

jelleeelco schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:35:
[...]

Vreemd. Afgelopen weekend de set verplaatst naar de schuur, en accu's zijn daarbij van positie verwisseld. Alles was gewoon zichtbaar in de app.
Hoeveel accu's heb jij?

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:55
Vier. En nummer 2 en 3 zijn 100% verwisseld, van 1 (bovenste) weet ik zeker dat het dezelfde was.

[ Voor 19% gewijzigd door jelleeelco op 20-05-2026 09:18 ]

ctrl-tab schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:02:
[...]

Hoe heb je het nou exact gedaan? Onderkant van invertor eraf , connector gedemonteerd van het frame, en met kabel en al ingeplugd in de eerste batterij?
Ik heb de schroeven uit de onderkant van de omvormer gehaald, de plaat verwijderd , en mijn afstandhouder tussen de plaat en de omvormer geplaatst, in combinatie met een 120mm fan achterop.

Oftewel, je kan eenvoudig terug naar orgineel, heb verder niets gesloopt.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• knorde
  • Nu online
knorde schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:59:
Ook nog even een andere vraag, bij de slimmer meter modus heb je bij voorkeuren nog een optie bij AC-laden starten en als je daar weer heen gaat een paar opties waaronder "Volg het overschot aan energie". Deze stond standaard uit. Als ik deze aanzet krijg ik een melding dat i.v.m. anders teveel schakelingen 50 watt marge wordt aangehouden.

Lijkt mij prima, maar hoe is dat als die stand uit staat? Want dan werkt hij ook met NOM.
Kortom, wat heeft deze optie als meerwaarde?
Nog even een aanvulling hierop, ik zie nu dat de batterij aan het opladen is maar dat hij standaard ook rond de 50 watt terug leverd aan het net. Dat is toch best zonde vind ik. Want dan lever je nog ongeveer 0,5 kWh per dag terug aan het net. Kan dit ook anders?

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:19
knorde schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Maar hoe zit dit in de wintermaanden als ik gedurende 3 maanden amper teruglever?
Dan kom je toch in een te diepe ontlading terecht?
Maar in de wintermaanden ga je toch dynamisch laden lijkt me. Ik iig wel. Als je weet dat er weinig zon is laadt je hem op op goedkope momenten om deze in dure momenten te gebruiken.

Blij dat mijn zonnepanelen trouwens oost-west liggen. Zo pak ik alle zon het gehele jaar.

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:14
knorde schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:35:
[...]

Hij ging dus wel bijladen toen je 10% ingesteld had?
Het is voor mij erg onduidelijk hoe dit allemaal in de praktijk bijstelt (als hij dat al doet).

Ik werk gewoon in de Zendure app met een Zendure p1 meter en dan in slimme meter modus (NOM).
Ik zie ook nergens iets staan over onder de X procent dan via AC bijladen tot X procent.
Jep, toen schoot hij aan en ging met maximaal laadvermogen laden
jelleeelco schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Vier. En nummer 2 en 3 zijn 100% verwisseld, van 1 (bovenste) weet ik zeker dat het dezelfde was.
Bij 4 accu's zag ik het probleem niet, die kon ik probleemloos wisselen. Ik verwacht dat zendure wil dat ik nog een accu koop.

• knorde
  • Nu online
Bart-sss schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Maar in de wintermaanden ga je toch dynamisch laden lijkt me. Ik iig wel. Als je weet dat er weinig zon is laadt je hem op op goedkope momenten om deze in dure momenten te gebruiken.

Blij dat mijn zonnepanelen trouwens oost-west liggen. Zo pak ik alle zon het gehele jaar.
Eigenlijk zou ik gewoon willen dat alles automatisch gaat, dus dat ik er geen omkijken naar heb.
Zie in de app ook geen optie voor handmatig een keer 100% opladen. Ik vraag mij af hoe ik dat dan doe.

[ Voor 10% gewijzigd door knorde op 20-05-2026 09:30 ]

• jelleeelco
knorde schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:23:
[...]

Nog even een aanvulling hierop, ik zie nu dat de batterij aan het opladen is maar dat hij standaard ook rond de 50 kWh terug leverd aan het net. Dat is toch best zonde vind ik. Want dan lever je nog ongeveer 0,5 kWh per dag terug aan het net. Kan dit ook anders?
50kWh?? of bedoel je 50 watt...

Die 50 watt kan kloppen, standaard laat hij 50 watt doorgaan naar het net.

• knorde
  • Nu online
jelleeelco schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:31:
[...]

50kWh?? of bedoel je 50 watt...

Die 50 watt kan kloppen, standaard laat hij 50 watt doorgaan naar het net.
Oeps ik bedoel 50 watt haha.
Wel zonde eigenlijk want die ongeveer halve kWh per dag kun je s'avonds dan niet meer gebruiken.

[ Voor 37% gewijzigd door knorde op 20-05-2026 09:39 ]

• jelleeelco
knorde schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:34:
[...]

Wel zonde eigenlijk want die ongeveer halve kWh per dag kun je s'avonds dan niet meer gebruiken.
Aan de andere kant wisselt de opbrengst van de panelen ook continue. Ik meen me te herinneren dat Zendure dit doet om teveel schommelingen te voorkomen. Ik vind het wel fijn, ik kan dan bv mijn SE omvormer begrenzen op max 75 watt export en zitten ze elkaar niet in de weg.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:57
geert1992 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:20:
[...]

Ik heb de schroeven uit de onderkant van de omvormer gehaald, de plaat verwijderd , en mijn afstandhouder tussen de plaat en de omvormer geplaatst, in combinatie met een 120mm fan achterop.

Oftewel, je kan eenvoudig terug naar orgineel, heb verder niets gesloopt.
ja precies, en de losgekomen connector heb je gewoon ingeplugd , met de losgekomen kabels.

Wel , even kijken wat Zendure gaat doen met het issue. Ze moeten iets.
Mocht je ooit over willen gaan tot verkoop van de afstandhouder, dan houd ik me aanbevolen. Als Zendure niet met een goede conclusie en/of oplossing komt.

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• jelleeelco
ctrl-tab schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:48:
[...]

ja precies, en de losgekomen connector heb je gewoon ingeplugd , met de losgekomen kabels.

Wel , even kijken wat Zendure gaat doen met het issue. Ze moeten iets.
Mocht je ooit over willen gaan tot verkoop van de afstandhouder, dan houd ik me aanbevolen. Als Zendure niet met een goede conclusie en/of oplossing komt.
Ik weet niet of dit tegenhoudt dat een connector in de fik gaat om eerlijk te zijn. Als er idd sprake is van vlamboog doet een fan helemaal niets natuurlijk.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:41
[...]

Die 50 watt wordt inderdaad aangehouden zodat de batterij niet teveel schakelt. Dit is alleen te tackelen door te automatiseren met een HA, Homey of dergelijke.

De 10% is een blijft een "gok" voor de BMS daarom vraagt Zendure om bij problemen te ontladen naar de 5% aangezien dat beter te berekenen valt voor de BMS.

Als je in de wintermaanden set en forget wil met je batterij, moet dat geen probleem zijn. Hij kalibreert zich automatisch 1 keer in de maand en dan laat hij zich op naar de 100%.

• ctrl-tab
jelleeelco schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Ik weet niet of dit tegenhoudt dat een connector in de fik gaat om eerlijk te zijn. Als er idd sprake is van vlamboog doet een fan helemaal niets natuurlijk.
Eens, daarom wacht ik op een conclusie vanuit Zendure ;) Ze moeten met iets komen.
Ga er vanuit dat het niet nodig gaat zijn.

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• knorde
  • Nu online
AquilaXL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Die 50 watt wordt inderdaad aangehouden zodat de batterij niet teveel schakelt. Dit is alleen te tackelen door te automatiseren met een HA, Homey of dergelijke.

De 10% is een blijft een "gok" voor de BMS daarom vraagt Zendure om bij problemen te ontladen naar de 5% aangezien dat beter te berekenen valt voor de BMS.

Als je in de wintermaanden set en forget wil met je batterij, moet dat geen probleem zijn. Hij kalibreert zich automatisch 1 keer in de maand en dan laat hij zich op naar de 100%.
Ok duidelijk!

En dat 1x per maand naar 100% laden (van het net) doet hij automatisch of moet ik daar nog iets voor instellen?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:42
knorde schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Ok duidelijk!

En dat 1x per maand naar 100% laden (van het net) doet hij automatisch of moet ik daar nog iets voor instellen?
Dat doet hij automatisch, maar alleen als ie in de afgelopen 30 dagen nooit tot 100% is geladen (voor zover ik heb begrepen).

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• CappieL
Vandaag zijn ze bij mij in de straat met het stroomnet bezig, dus heb vandaag geen stroom.
Toch leuk dat ik mijn thuiswerkdag niet hoef te verplaatsen, want kan 'gewoon' door blijven werken door mijn werkplek op de 2400AC aan te sluiten :D (Internet moet wel via hotspot op mobiel)

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

REDFISH schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:50:
Een ander dingetje dat me opvalt met NoM, is dat hij toch telkens de 50W laadlimiet aanhoudt voor NoM.
Maak je je niet druk over gerommel in de marge, @REDFISH? Die 50W moet je twintig uur lang volhouden om het over wel één schamele kWh te hebben.
Hoe exact wil je het allemaal regelen en ten koste van wat allemaal?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

Begrijp ik nou dat je je druk maakt over een halve kWh per etmaal, @knorde? :X
En ikke maar denken dat ik een perfectionist was… _/-\o_

<John O`Mill>

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:17
@knorde
Bij mij zorgt de Firesone automatisering gewoon dat de batterijen rond het ingestelde percentage (bij mij 5%) blijft.
Als er geen zon is en de batterij begint door eigen verbruik te zakken dan zorgt de automatisering ervoor dat hij gaat bijladen (zit wel een marge van 1% a 2% procent in voor hij begint te laden).

De BMS doet dat niet zelf, die is er voor het balanceren van de cellen en niet voor de besturing van het geheel, die weet ook niet op welk percentage jij de boel instelt, dat is een zaak voor de automatisering (HA of HEMS)
Het verschil in lading tussen de batterij packs is een kwestie van kalibreren dat trekt vanzelf weer recht, dat doet de BMS nu weer wel zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 20-05-2026 10:21 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ctrl-tab
Ik dacht ik zal eens een draadje starten bij Zendure.
Er wordt gesproken over 'single digit percentages'
Wel dat kan 1 tot 9 procent zijn, maar het lijkt mij dat dat in ieder geval een significante hoeveelheid uitval is, en zeker kwalijk als het een veiligheidsrisico met zich mee brengt.

Ik vraag me af of de moderator weet wat hij zegt / wat er van waar is.

https://forum.zendure.com/d/26440

• Hippe Lip

Hippe Lip

jelleeelco schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:52:
[...]

Je kunt, als je de boel toch openmaakt, wel een temperatuursensor inbouwen vlak bij die connector. Bij een snel of te hoog oplopende temperatuur kun je dan ingrijpen.

<John O`Mill>

• knorde
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:14:
[...]

Begrijp ik nou dat je je druk maakt over een halve kWh per etmaal, @knorde? :X
En ikke maar denken dat ik een perfectionist was… _/-\o_
Haha! Nou ik heb een totale opslag van 3,84 kWh. Deze zal niet altijd vol raken op mindere dagen. Toch zonde vind ik dan. Maar ik begrijp de reden erachter wel.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:16
ctrl-tab schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:21:
Wel dat kan 1 tot 9 procent zijn, maar het lijkt mij dat dat in ieder geval een significante hoeveelheid uitval is, en zeker kwalijk als het een veiligheidsrisico met zich mee brengt.

Ze mogen wel eens werken aan de auto translate op dat forum. Pfff, niet door te komen sommige berichten.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Ben(V)
Hippe Lip schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:24:
[...]

Je kunt, als je de boel toch openmaakt, wel een temperatuursensor inbouwen vlak bij die connector. Bij een snel of te hoog oplopende temperatuur kun je dan ingrijpen.
Ik heb gekeken of ik er een dunne thermokoppel opnemer kan plaatsen, maar zonder in de connectorbehuizing te moeten boren gaat dat niet lukken en aan de buitenkant van die behuizing zit je te ver weg om tijdig in te kunnen grijpen.

Momenteel meet/bereken ik met HA hoeveel vermogen er in die connector plus bedrading wordt weggestookt en dat is denk ik een betere manier om het in de gaten te houden.
Ik draai alleen NOM dus in de zomer zijn langdurige hoge laadstromen er maar kort.
Mijn panelen liggen op het Oosten dus de zon wordt 's morgens langzaam sterker en tegen de tijd dat er zoveel zon is dat ik de 2400W aantik zit de batterij al weer vol.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jelleeelco
ctrl-tab schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:21:

Je kunt je natuurlijk afvragen als er idd bv 20 gevallen bekend zijn, en mss wel 50.000 units verkocht, of je dan kan spreken van een defect is.

Dat Zendure dit beter de kop in kan drukken spreekt voor zich...

• Ben(V)
Hier kom ik tot op heden op 5 gevallen die een gesmolten connector gemeld hebben.

• Acidrain
jelleeelco schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:37:
[...]

Je kunt je natuurlijk afvragen als er idd bv 20 gevallen bekend zijn, en mss wel 50.000 units verkocht, of je dan kan spreken van een defect is.

Dat Zendure dit beter de kop in kan drukken spreekt voor zich...
In dit forum zijn er deze maand al +/- 10 gevallen bekend allen rond de zelfde periode gekocht. Geen idee hoeveel er in totaal rond die zelfde periode zijn verkocht dus er is geen % te berekenen maar ik denk wel dat we op een periode moeten inzoomen en niet verkoop vanaf introductie (Jaja ik weet aanname van mijn kant maar ik kijk naar de gevallen die bekend zijn en allemaal in de zelfde periode aangekocht).

Tweakers is niet global. Verder dan Belgie komen we niet. Dus aantallen van andere landen zijn voor ons onbekend. Ik schat zo in dat het er veel meer zijn dan wij denken. Even los van de gevallen die direct door de leverancier/Zendure worden afgehandeld waar we uberhaubt niets van horen.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Ben(V)
Ik heb ze geteld en er zijn hier 5 gevallen gemeld en ja het zijn allemaal 2400AC modellen.

Wat niet heel veel zegt want alle oudere modellen gebruiken minder vermogen de de nieuwere modellen zijn nog maar kort te koop, dus mindere aantallen en korter in gebruik.

[ Voor 79% gewijzigd door Ben(V) op 20-05-2026 10:51 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:00

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Er zijn ook contactproblemen in Duitsland geweest, zie bijvoorbeeld dit artikel in het pv-magazine,.maar de contactproblemen waren hier blijkbaar niet bij de batterijconnectoren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ctrl-tab
Ben(V) schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:47:
Ik heb ze geteld en er zijn hier 5 gevallen gemeld en ja het zijn allemaal 2400AC modellen.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85300590
en hier ontbreken de luckynl (2x) nog

• Acidrain
Ben(V) schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:47:
Jij mag naast lezen opnieuw leren tellen..
Supahted - Incompleet

luckyl

Taro

• ctrl-tab
dunklefaser schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:51:
Er zijn ook contactproblemen in Duitsland geweest, zie bijvoorbeeld dit artikel in het pv-magazine,.maar de contactproblemen waren hier blijkbaar niet bij de batterijconnectoren.
Volgens mij betrof dit geen 2400 AC , ik heb hier ook geen andere voorbeelden van gezien , laat staan bevestiging van een structureel probleem?

• Ben(V)
@Acidrain
Bedankt voor dit vriendelijke commentaar.

Er zitten er ook bij die een duidelijk andere oorzaak hebben o.a. een die een te korte pen heeft.
En jij wil blijkbaar alles dubbel tellen.

• ctrl-tab
Ben(V) schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:58:
@Acidrain

Er zitten er ook bij die een duidelijk andere oorzaak hebben o.a. een die een te korte pen heeft.
Volgens mij is er bij niemand een oorzaak bekend. Dat is het hele probleem.
Er wordt enkel gespeculeerd/gediscussieerd over de lengte van de pen. Die volgens anderen altijd aanwezig is en by-design is.

• Acidrain
@Acidrain

Als jij stopt met heel stellig onwaarheden verkondigen stop ik met onvriendelijk reageren richting jou..

• Ben(V)
@ctrl-tab
Wat ik op een van de foto's zie is een brandplek op de top van de female connector, waarna de eigenaar meld dat daarna de batterij het niet meer deed.
Dat ziet er in mijn ogen heel anders uit dan de aan de zijkant gesmolten connectoren van alle overige foto's.

Maar je hebt gelijk het is en blijft speculeren.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:26
CappieL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:07:
Vandaag zijn ze bij mij in de straat met het stroomnet bezig, dus heb vandaag geen stroom.
Toch leuk dat ik mijn thuiswerkdag niet hoef te verplaatsen, want kan 'gewoon' door blijven werken door mijn werkplek op de 2400AC aan te sluiten :D (Internet moet wel via hotspot op mobiel)
Had je je modem ook ff aangesloten dan had alles gewoon gewerkt :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Ben(V)
Acidrain schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:01:
[...]

Als jij stopt met heel stellig onwaarheden verkondigen stop ik met onvriendelijk reageren richting jou..
Als ik zeg wat ik tel, kan dat misschien onjuist zijn maar het is geen onwaarheid, ik heb dat aantal gewoon geteld toen ik door alle post scrollde, heb jij dat ook gedaan of neem je gewoon wat aan wat je denkt dat juist is?

• Mistraller
Gisteren had ik 1 van mijn 2400AC+ even afgestapeld om mijn connectors te bekijken, niks opvallends. Batterijen waren leeg; beide 5%
Na terugstapelen was de status wel gek: bovenste gaf 6% aan, en de onderste 0%.
Ze zijn natuurlijk al een tijdje niet tot 100% geweest, maar ik heb ze toch maar even van het net laten laden tot ik met name de onderste weer boven de 5% zag.

---------------

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

ctrl-tab schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:55:
[...]

Volgens mij betrof dit geen 2400 AC , ik heb hier ook geen andere voorbeelden van gezien , laat staan bevestiging van een structureel probleem?
Ook @dunklefaser

Het ging hier om een AIO2400, die je kunt zien als de voorloper van de SF2400ACpro.
Na onderzoek bleek de brand ontstaan op 1 van de MPPT aansluitingen, waarschijnlijk onder invloed van nog veel meer factoren waaronder net instabiliteit.

Heel ander beestje, ander probleem, en niet relevant voor de connector problemen van de 2400AC. Kan zelfs nog een gebruikers probleem zijn, net als de enige nu bekende brandende thuisaccu in Nederland waarbij een buurman veel te diep had geboord.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• lum666348
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11:22
Wat is voor jullie eigenlijk het belangrijkste kenmerk van een thuisaccu? Waar letten jullie het meeste op?

• Acidrain
Ben(V) schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:07:
[...]

Als ik zeg wat ik tel, kan dat misschien onjuist zijn maar het is geen onwaarheid, ik heb dat aantal gewoon geteld toen ik door alle post scrollde, heb jij dat ook gedaan of neem je gewoon wat aan wat je denkt dat juist is?
Je zegt dat je geteld hebt en je zegt vervolgens heel stellig dat er maar 5 meldingen zijn.
Dat is onwaar, dat weerleg ik direct met bewijs. En ja ik heb daadwerkelijk mee zitten tellen, alles connector gerelateerd van de 2400AC zijn er ongeveer 10 (Dus niet heel stellig 10)..

Verder stop ik weer met deze discussie, voegt weinig toe.

• JerMad
  • Registratie: Mei 2026
  • Nu online
Heb sinds 6 weken een 2400AC+ met 4 extra accu’s in de garage staan. Waar het opvalt dat de grootste stroom binnen de accu van de omvormer blijft (genaamd ‘main’ in het screenshot hieronder. Het screenshot is van een moment waarop er met ~2000w geladen werd, maar ook bij ontladen zie ik de grootste stroom uit die main accu komen (niet onlogisch want de SOC is hierdoor ook het hoogst van de main accu). Accu 3 pakt daarna de meeste stroom bij laden en ontladen, mogelijk is dat de 1e accu onder de omvormer/main accu. Ik zie dit gedrag eigenlijk heel consistent.

Weet niet of anderen dit ook hebben, misschien is dit wel een bewuste keuze van Zendure om de stroom lager te krijgen tussen de omvormer/main accu en de accu’s daaronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUPe2gUXjrW2PfFo0lJ94nUmdYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmajZy9yJw9J0LMJl8qqTPSI.jpg?f=fotoalbum_large

• CappieL
lum666348 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:21:
Wat is voor jullie eigenlijk het belangrijkste kenmerk van een thuisaccu? Waar letten jullie het meeste op?
Capaciteit (kWh)
Vermogen omvormer (snelheid van laden/ontladen (W)
Prijs (EUR/kWh)
RTE (rendement)
Modulariteit
Offgrid-poort (nice to have)

@Acidrain

De genoemde "te korte pen" is niet de oorzaak, de pluspool kan ook verkeerd gaan.

• Manatwork
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
geert1992 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:29:
[...]

De genoemde "te korte pen" is niet de oorzaak, de pluspool kan ook verkeerd gaan.
We moeten maar gewoon afwachten tot er duidelijkheid komt vanuit Zendure over de oorzaak en de oplossing. Er zit niks anders op. Ik laat mijn stapeltje voorlopig uit voorzorg op 1600W in, 1200W uit pruttelen. Dat gaat goed tot nu toe.

• CappieL
Mistraller schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:06:
[...]

Had je je modem ook ff aangesloten dan had alles gewoon gewerkt :)
De hele straat heeft geen stroom, en ging er vanuit dat ook de wijkkast van KPN dan zonder zit.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
lum666348 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:21:
Prijs

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:43
Na veel gezeur met een wegvallende Zendure P1 meter, die wel zijn werk deed in slimme meter modus maar in de app telkens offline was en ik geen verbruik kon zien heb ik het nu sinds 5 dagen stabiel draaien.

Wat ik gedaan heb:
- nieuwe SSID aangemaakt met allen 2.4Ghz
- PMR uit
- 802.11r (roaming) uit
- WPA Mode (WPA2-PSK / AES)
- Multicast-to-Unicast Conversion en ARP-to-Unicast Conversion uit

Daarnaast had ik ook nog:
- vastgezet op een AP
- vast ip-adres gegeven

Maar dit zorgde ervoor dat hij niet wilde connecten met de Zendure servers. Toen ik dit weer uitgeschakelde kreeg ik snel een verbinding. De P1 meter maakt onlogisch verbinding met een AP verder weg, maar het draait nu allemaal erg stabiel.
Misschien kunnen mensen er hun voordeel mee halen.

• Grasvink
  • Registratie: April 2017
  • Niet online
geert1992 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:29:
[...]

Er wat is dan de reden dat beide bussen in de contra connector even diep zijn op de accu’s? De min/negatieve pen van de omvormer zit dus ten allen tijde over een kortere lengte in de bus. Het contact oppervlak is daar dus minder.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:19
Grasvink schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:28:
[...]
Er wat is dan de reden dat beide bussen in de contra connector even diep zijn op de accu’s? De min/negatieve pen van de omvormer zit dus ten allen tijde over een kortere lengte in de bus. Het contact oppervlak is daar dus minder.
Volgens mij voor kans op volk te verminderen als die onder load wordt losgekoppeld.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:02
Als die bussen ook zouden verschillen in lengte, bereik je nog niet de gewenste situatie dat beide polen niet gelijk (ont)koppelen bij aansluiten of verwijderen.

• koboy
  • Nu online

koboy

Grasvink schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:28:
[...]

Probeer eens een bus te ontwerpen die alleen het contact stuk van de kortere pen pakt....

De ene pen is korter om er voor te zorgen dat bij het contact met de langere pen de spanningen op hetzelfde referentie vlak komen te liggen. Hiermee wordt schade aan de apparatuur door plotselinge spannings wisselingen voorkomen.
Om dezelfde reden moet je bij een auto (meestal! Zie handleiding, kan ook andersom zijn) eerst de pluspool van de accu/lader/startkabels aansluiten en dan pas de min. Losmaken in omgekeerde volgorde.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

koboy schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:34:
[...]

Probeer eens een bus te ontwerpen die alleen het contact stuk van de kortere pen pakt....

De ene pen is korter om er voor te zorgen dat bij het contact met de langere pen de spanningen op hetzelfde referentie vlak komen te liggen. Hiermee wordt schade aan de apparatuur door plotselinge spannings wisselingen voorkomen.
Om dezelfde reden moet je bij een auto (meestal! Zie handleiding, kan ook andersom zijn) eerst de pluspool van de accu/lader/startkabels aansluiten en dan pas de min. Losmaken in omgekeerde volgorde.
Dat heeft temaken dat de auto massa een - is.
Daarom eerst de + aansluiten dan pas de -.
Om zo een vonkenregen te verkomen (perongeluk + tegen de massa van het voertuig)

[ Voor 5% gewijzigd door peterbier op 20-05-2026 12:54 ]

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:14
Hippe Lip schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:24:
[...]

Dat is iets wat ik ook al voor gesteld had..dat eventueel met een relais of contactor die je dan schakelt en je je batterijen mee van het net haalt.. Of in HA zelf organiseren dat je ze uit schakelt... dat eerste is wel het zekerste natuurlijk

• koboy
  • Nu online

koboy

peterbier schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:51:
[...]

Dat heeft temaken dat de auto massa een - is.
Daarom eerst de + aansluiten dan pas de -.
Om zo een vonkenregen te verkomen (perongeluk + tegen de massa van het voertuig)
Klopt, maar je sluit de polen niet gelijktijdig aan om eerst een gezamelijk referentiekader te maken. Anders kun je vonken tussen beide sets polen krijgen, en vooral electronica vindt dat niet fijn.

• Mistraller
CappieL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:40:
[...]

De hele straat heeft geen stroom, en ging er vanuit dat ook de wijkkast van KPN dan zonder zit.
Ik weet bij ons toevallig dat onze glasvezel ca 1km verderop in een huisje uitkomt, in een andere wijk. Maar Ik kan me ook zomaar voorstellen dat nutsvoorzieningen niet op dezelfde aansluiting zitten. (Of noodstroom hebben)

---------------

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:37
CappieL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:23:
[...]

Capaciteit (kWh)
Vermogen omvormer (snelheid van laden/ontladen (W)
Prijs (EUR/kWh)
RTE (rendement)
Modulariteit
Offgrid-poort (nice to have)
Deftig firmware beleid

(Ont)Laadstroom 0,3-0,4C

Stabiele wifi

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:06

tismij

???

bruneelm schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:37:
[...]

Deftig firmware beleid

(Ont)Laadstroom 0,3-0,4C

Stabiele wifi
LOKALE aansturing, wil geen cloud.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• Mistraller
bruneelm schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:37:
[...]

Deftig firmware beleid

(Ont)Laadstroom 0,3-0,4C

Stabiele wifi
UTP

---------------

• knorde
  • Nu online
frankj030 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:05:
[...]

2x ab2000x onder mijn SF800pro, en geen enkele schroef die uitsteekt. Dat hoort dus niet.
Vandaag de vervangende gekregen en op precies dezelfde plek de uitstekende schroef.
Ik weet het niet meer hoor!

• luckyl
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 14:45
knorde schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:32:
[...]

Vandaag de vervangende gekregen en op precies dezelfde plek de uitstekende schroef.
Heb je toevallig de serienummers genoteerd, of een foto van de QRcode op de zijkant zodat je kunt uitsluiten of het dezelfde is?

• knorde
  • Nu online
luckyl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:35:
[...]

Heb je toevallig de serienummers genoteerd, of een foto van de QRcode op de zijkant zodat je kunt uitsluiten of het dezelfde is?
Het kan niet dezelfde zijn, ik heb de oude gisteren op de post gedaan en een bewijs gestuurd, met het bewijs hebben ze de nieuwe gisteren verzonden. Ik weet dus zeker dat dit een nieuwe is.

Ik ga nu twijfelen of dit hoort maar als ik op YouTube kijk en jouw ervaring lees hoort het gewoonweg niet.
Jij hebt ook op dezelfde plek gekeken (bij het stickertje)?

[ Voor 16% gewijzigd door knorde op 20-05-2026 15:03 ]

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:37

Keida

dr.

Weten we al van alle incidenten met de connectors van de AC2400 van de tweakers of ze:

a) Gielz integratie of Zendure native app gebruikten

b) hoe groot onderliggende stapel batterijen was? maw 1, 2,3,4,5, of 6 batterijen

c) met hoeveel wattage er geladen/ontladen werd? max 800, max 1200, max 2400 ?

Dat lijkt mij wel relevante informatie

IJsdikte op de Elfstedentocht

• jelleeelco
Keida schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:37:
Weten we al van alle incidenten met de connectors van de AC2400 van de tweakers of ze:

a) Gielz integratie of Zendure native app gebruikten

b) hoe groot onderliggende stapel batterijen was? maw 1, 2,3,4,5, of 6 batterijen

c) met hoeveel wattage er geladen/ontladen werd? max 800, max 1200, max 2400 ?

Dat lijkt mij wel relevante informatie
Ja was/is bekend en er waren daaruit geen conclusies te trekken volgens mij.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
knorde schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:32:
[...]
Sorry, ik vind het heel vervelend voor je, maar ik moet toch even hardop lachen. Hoe toevallig is dit? Heb jij misschien ruzie met de bezorger ofzo, want dit is echt niet te geloven.

• knorde
  • Nu online
TCMR schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:07:
[...]

Sorry, ik vind het heel vervelend voor je, maar ik moet toch even hardop lachen. Hoe toevallig is dit? Heb jij misschien ruzie met de bezorger ofzo, want dit is echt niet te geloven.
Haha ik snap dat volledig hahaha.
Ik ga gewoon twijfelen of dit zo hoort, maar volgens mij hoort het echt niet :)

Pagina: 1 ... 252 253 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.