• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:21
geert1992 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:16:
[Afbeelding] Ik heb even als test een -connector koeler- ontworpen en geprint, aan de achterkant zit een 120mm fan.
Overigens niet volledig gemonteerd, hij kan er tussen worden geschroefd.
Hoe zit die connector dan? Zit daar een male > female tussenstuk tussen?

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

geert1992 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:14:
[...]

Ik heb de log van één van de omvormers met een defecte connector bekeken. Daaruit lijkt naar voren te komen dat de omvormer wel ingrijpt, maar niet volledig wordt uitgeschakeld.
Laat dan even die log hier zien.
Ik ben benieuwd.
CappieL schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:19:
[...]

Hoe zit die connector dan? Zit daar een male > female tussenstuk tussen?
Om zo nog meer weerstand te creëren?. Ik heb stiekem mijn omvormer los gehaald, en het ertussen gezet. Uiteraard geen ip65 meer, maar alles beter dan......

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
geert1992 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:20:
[...]

Om zo nog meer weerstand te creëren?. Ik heb stiekem mijn omvormer los gehaald, en het ertussen gezet. Uiteraard geen ip65 meer, maar alles beter dan......
Ben je niet bang dat als je nu last krijgt van het connector probleem dat die fan het juist aanwakkert?

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

Acidrain schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:22:
[...]

Ben je niet bang dat als je nu last krijgt van het connector probleem dat die fan het juist aanwakkert?
Ik denk, dat hij die kabels zo goed gaat koelen, dat de connector zeker 10 graden koeler zal zijn. Maar dat is natuurlijk een kwestie van meten! Vanavond mag hij weer los:D.

Overigens verwacht ik ook dat de omvormer zelf koeler blijft, en dat hij zijn warmte minder direct kan afgeven aan de bovenste batterij.

[ Voor 15% gewijzigd door geert1992 op 18-05-2026 16:26 ]

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:19
Dat is wel het betere tweakwerk @geert1992 !
Gramser schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:24:
Dat is wel het betere tweakwerk @geert1992 !
Danku danku:D.

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:22
jelleeelco schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:52:
[...]

Ik hoop eigenljk dat Zendure nu echt de mogelijkheid steevast biedt om gelijk om te ruilen - na het zien van de foto's gelijk een nieuwe omvormer/accu opsturen (ipv andersom). Ik dacht dat een aantal dat hadden, maar ook aantal mensen (daarna) die weer eerst alles moesten opsturen.
Om te ruilen voor wat! Eenzelfde omvormer/batterij? Dan zou ik nog steeds niet lekker slapen als dat ding in mijn huis staat.

Het zou Zendure sieren als ze snel met een verklaring komen en transparant zijn.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:31
GM15 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:29:
[...]

Om te ruilen voor wat! Eenzelfde omvormer/batterij? Dan zou ik nog steeds niet lekker slapen als dat ding in mijn huis staat.

Het zou Zendure sieren als ze snel met een verklaring komen en transparant zijn.
Ja voor hetzelfde type, zeker. En snel snel snel, dat willen we allemaal wel! Als het zo eenduidig was dan was het al wel gecommuniceerd. Maar kennelijk moeten ze goed onderzoek doen en dat kost tijd.

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:39
Ik vind de huidige 2400AC connector problemen wel vervelend. Zeker omdat het om (brand)veiligheid gaat. Had door de ervaringen van andere gebruikers met eerdere Zendure producten een goed gevoel bij het Zendure merk. De 2400AC connector problemen doen hier afbreuk aan. Heb zelf 2 setjes 2400AC met 3x AB3000x in de garage staan.

Nu had mijn vrouw enige tijd geleden een brand lucht in de garage waargenomen, maar nooit stil gestaan bij de 2400AC. Beiden sets werken nog prima, maar het liefst zou ik de connectoren valideren.

Doordat de oorzaak van het probleem niet helder is wil ik bij voorbaat niet te veel de omvormers uitpluggen/inpluggen, dus ja, waar doe je wijs aan?

Het verbaasde overigens dat Zendure met de nieuwe range producten alweer zo snel afstapte van de nieuw geintroduceerde AB3000x batterij. Je zou bijna gaan denken dat het een bewuste keuze is, maar dat is speculeren...

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:40
Taro schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:41:
Heb contact gezocht met Zendure mbt de 2400 AC connectors. Vanochtend met ze gesproken en zojuist onderstaande communicatie ontvangen.

Voor de volledigheid: Ik werk zelf niet voor Zendure, maar gezien de situatie vind ik het belangrijk dat dit de juiste aandacht krijgt. Daarnaast heb ik het betreffende product ook, heb ik er een aantal DM's over gekregen en samen uit, samen thuis.

Zendure wil graag de issues inventariseren, zodat de ticketnummers die dit betreft aan hun zijde kunnen worden gebundeld onder hetzelfde onderwerp. Ik zal even met ze afstemmen wat daarvoor de beste route is. Wordt vervolgd.
---------

Dear Zendure Customers,

We have recently noticed reports from a small number of users regarding overheating at the
connection interfaces and thermal damage to the exterior of the SolarFlow 2400 AC during use.
Please be assured that the Zendure team takes this matter very seriously, and a specialized
technical task force was immediately established to conduct a thorough investigation.

Our investigation has found that the physical flatness and alignment during stacked installation are
critical to the long-term stable operation of the terminals. To prevent any abnormal overheating,
ensure the safety of your system, and prolong the lifespan of your device, please be sure to verify
the following important safety items after completing your stacked installation:

1. Safety Notice
To ensure your system’s operational safety and extend the life of your equipment, please confirm
the following after stacking:
 Ensure a Flush Connection: After installation, please check the contact surface between the
SolarFlow 2400 AC and the battery to ensure that the gaps are even and level on all sides.
 No Tilting: If you find the unit is misaligned or tilted, please reposition it correctly. Any
improper alignment will result in insufficient contact area for the internal terminals, which
may affect device performance and long-term stability.
 Bracket Reinforcement: Once proper alignment is confirmed, please use the mounting
brackets and M4 screws to physically secure the connection between the inverter and the
battery.

[Afbeelding]

2. Exclusive Fast-Track Channel for Priority Response
To demonstrate our highest commitment to every user's electrical safety, Zendure has established a
"Safety Inspection & Rapid Response Channel," effective immediately. If you encounter any abnormal heating, interface deformation, or unusual odors during use, please stop using the device
immediately and contact us.

Fast-Track Contact Information: Please send an email to support@zendure.com and include
the following in the body of the email:
 Proof of purchase (Order number or screenshot)
 Product Serial Number (SN Code)
 Clear photos or videos of the damaged interface or the area of overheating
 Your shipping address and phone number

We would like to express our sincere apologies for any distress or concern this incident may have
caused. We are grateful for the oversight provided by our community based on factual evidence.
Zendure will continue to handle every after-sales case with a responsible attitude and will never
shy away from addressing issues.

If you have any questions, please feel free to reach out to us through our official customer service
channel at support@zendure.com .

Zendure Customer Care Team
May 14, 2026
Dank Taro, fijn dat je contact hebt. En het volgende is niet richting jou maar in het algemeen en vooral richting Zendure.

Wat me wel opvalt in het bericht van Zendure is dat ze dit aan jou sturen, maar ik dit nergens anders heb gezien. Dat is ihkv communicatie m.i. onvoldoende. En dat ze als verklaring suggereren dat het kan liggen aan de plaatsing van de omvormer op de batterij. Nu is deze theorie hier vaker langs gekomen, maar er zijn ook gevallen waar de betreffende tweaker aangeeft juist wel goed op uitlijnen en vastzetten te hebben gelet. Nu we een paar dagen en gevallen verder zijn, denk ik dat Zendure toch iets meer informatie zal moeten gaan publiceren. En als ik eerlijk ben: als het echt aan de plaatsing kan liggen, dan is het product van zichzelf onvoldoende foolproof (en wellicht: onveilig?).

Al met al is denk ik de tijd gekomen dat we wat meer gaan zien van Zendure; via de app, hun eigen forum, maar iig richting de getroffen gebruikers. Het kan volgens mij niet lang meer duren voor een terugroep actie op zijn plaats is.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

... lama

[ Voor 120% gewijzigd door Freemann op 18-05-2026 16:46 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Freemann schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:45:
[...]

Sorry dat ik mijzelf quote, maar hij dreigt een beetje onder te sneeuwen. Heb gezocht op internet, gevraagd aan AI, maar geen inhoudelijk antwoord gevonden/gekregen. Iemand hier die daar iets over kan/wil/durft te zeggen?
Dat is hier al heel vaak besproken, het beste is de bestaande stapel rond de 50 procent soc te brengen, vervolgende de omvormer ingedrukt houden tot een lange duidelijke piep, stekker eruit, omvormer eraf.
Accu's erop, omvormer erboven op en klaar.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:18
geert1992 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:20:
[...]
Ik heb stiekem mijn omvormer los gehaald, en het ertussen gezet.
Geniaal. De ultieme tweakers-mentaliteit _/-\o_

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:21
frankj030 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:05:
[...]

2x ab2000x onder mijn SF800pro, en geen enkele schroef die uitsteekt. Dat hoort dus niet.
Helaas doet de webshop moeilijk, zij hebben het nagevraagd bij Zendure en dit is volgens hun normaal. Kan het me niet voorstellen. Geen idee wat ik nou moet pfff.

Dit is hun reactie:
Wij moesten deze specifieke casus even navragen bij de Zendure servicelijn.

Zij hebben dit samen met de foto's gecheckt en geven aan dat dit normaal is en dat het de werking van de batterij niet beïnvloedt.

U kunt het dus gewoon zo blijven gebruiken.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:40
knorde schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:03:
[...]

Helaas doet de webshop moeilijk, zij hebben het nagevraagd bij Zendure en dit is volgens hun normaal. Kan het me niet voorstellen. Geen idee wat ik nou moet pfff.

Dit is hun reactie:
Wij moesten deze specifieke casus even navragen bij de Zendure servicelijn.

Zij hebben dit samen met de foto's gecheckt en geven aan dat dit normaal is en dat het de werking van de batterij niet beïnvloedt.

U kunt het dus gewoon zo blijven gebruiken.
Je hebt gewoon 14 dagen wettelijk retourrecht bij koop op afstand. Ik zou dus zeggen dat je daar gebruik van maakt / herroepingsrecht.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:18
Ben(V) schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:10:
[...]
Alleen wat extra overgangsweerstand in de connector waardoor er vermogen in de connector ontwikkelt wordt is een goede tweede optie.
Ik zag in de foto's van de fabrikant dat de bus:

1. Nogal dun lijkt
2. Geribbeld is

Omdat we toch lekker aan het speculeren zijn hier: zouden die ribbels ook voor te weinig contactoppervlak kunnen zorgen? Ik heb even gekeken bij m'n elektrische scooter: daar zitten ook ribbels in de bussen, maar net andersom: de ribbels zijn juist breder dan de spatie ertussen.

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:21
frankj030 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:05:
[...]

Je hebt gewoon 14 dagen wettelijk retourrecht bij koop op afstand. Ik zou dus zeggen dat je daar gebruik van maakt / herroepingsrecht.
Ga ik ook doen maar het is zo jammer dat er zo moeilijk gedaan wordt terwijl ik zeker weet dat dit niet hoort. Het bedrag is mij te hoog om het dan maar zo te accepteren. Het hoort gewoon niet punt!

Nu is het volgens hun normaal en moet ik zelf de retourkosten betalen bij wet koop op afstand. Echt waardeloos! Hoe kan ik nou aantonen (en hun duidelijk maken) dat dit niet normaal is?

Maar kijken waar het schip strand, ben inmiddels wel klaar met deze webshop, eerst steeds een levertijd die steeds weer in de toekomst wijzigt terwijl mij meerdere keren per mail is beloofd dat hij die dag verstuurd zou worden en nu dit :(

[ Voor 24% gewijzigd door knorde op 18-05-2026 17:25 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:23
Naar aanleiding van de berichtgeving hier heb ik mijn contacten ook even gecontroleerd, ze zien er gelukkig nog prima uit. Nu worden ze hier ook niet zwaar belast. Ontladen max 800W, laden max 1800W ivm wcd op algemene groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Xfodn_faCW0YvCzb9Iv92WCAL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsBaMUQzp34E9oGXAlNqVDKW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLW-souRIzmakgmpfiU4brim4gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVu02JEWNpn4ZFCfCrIxChkX.jpg?f=fotoalbum_large

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18:58
Ben(V) schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:36:
[...]

En het rendement is heel sterk afhankelijk van het vermogen waarmee je laad/ontlaad en niet op hoeveel % van de Soc je zit, omvormers hebben het hoogste rendement bij hun maximale belasting.
Schreef afgelopen weekend @Devke juist dat bij 1400 laden een optimaal rendement behaald kan worden, en dus niet bij vol vermogen van 2400?

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy S | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | 200L Buffer | HA+Heishamon L | Gasloos 4-10-22

Tiesert schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:32:
[...]

Schreef afgelopen weekend @Devke juist dat bij 1400 laden een optimaal rendement behaald kan worden, en dus niet bij vol vermogen van 2400?
Klopt. Die zit hier echt niet bij 2400 Watt laden. Dan zit ik op een efficiëncy van een 90-91% bij 1400 W is dit 94-95% (soms er iets overheen). Indicator bij de @gielz integratie. Ik zie dat als indicatie maar de RTE die ik meet m.b.v. de kWh MID meter loopt dan op.

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 18-05-2026 17:42 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18
bilgy_no1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:31:
[...]
En wat nog steeds niemand verder weet... omdat je niet vertelt wat het kennelijk dubieus maakt.
Ik denk dat hij doelt op die woningbrand in Duitsland vorig jaar die toe te wijzen was aan een Zendure batterij waarvan na onderzoek bleek dat een PV connector door slechte aansluiting intern oververhit en in brand was gevlogen. Nadien hebben ze de connector herontworpen en een temperatuursensor bij geplaatst. Kan de bron van die laatste uitleg spijtig genoeg niet direct terug vinden.

• Avenger 2.0
TCMR schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:08:
[...]
Omdat we toch lekker aan het speculeren zijn hier: zouden die ribbels ook voor te weinig contactoppervlak kunnen zorgen? Ik heb even gekeken bij m'n elektrische scooter: daar zitten ook ribbels in de bussen, maar net andersom: de ribbels zijn juist breder dan de spatie ertussen.
Een echte datasheet is blijkbaar ook niet beschikbaar op de website. De vraag is ook voor hoelang die 80A mag en bij welke temperatuur. Is dat door de fabrikant wel degelijk getest geweest of gewoon met natte vingerwerk iets opgeplakt? De eindverantwoordelijkheid valt uiteindelijk bij Zendure, want zij moeten uiteraard op elke kritische component die ze gebruiken stresstesten doen om te zien of deze wel aan de voorgeschreven specs voldoet.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:29
Avenger 2.0 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:45:
[...]

Ik denk dat hij doelt op die woningbrand in Duitsland vorig jaar die toe te wijzen was aan een Zendure batterij waarvan na onderzoek bleek dat een PV connector door slechte aansluiting intern oververhit en in brand was gevlogen. Nadien hebben ze de connector herontworpen en een temperatuursensor bij geplaatst. Kan de bron van die laatste uitleg spijtig genoeg niet direct terug vinden.
1 incident is amper een 'dubieus verleden' te noemen. Maar ik wil het ook niet voor hem invullen. Hij maakt een verhulde beschuldiging, dan moet hij het zelf benoemen en toelichten.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:33
Ik heb even aan de omvormers gesnuffeld, maar ruikt nog heerlijk.
G-addict schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:25:
[...]

Ik ben momenteel niet zo actief op tweakers en lees net iets over de problemen van de Solarflow 2400 AC. Van welke aanschafperiode zijn deze problemen voornamelijk? Ik heb mijn set in November 2025 opgehaald. Alles lijkt naar behoren te werken, ik ruik ook geen brandlucht oid.

Eerdaags de omvormer maar eens van de bovenste accu schroeven, daar zit het probleem toch?
ja en nee, het probleem kan bij elke verbinding tussen omvormer/batterij cq batterij/batterij ontstaan, het is op dit moment zeker niet duidelijk of het alleen tussen de omvormer en de bovenste batterij kan ontstaan.
als je brandlucht ruikt ben je eigenlijk al te laat. je kunt het regelmatig controleren echter daarmee creer je een volgend probleem, namelijk bij verkeerd stappelen verhoog je juist het risico.

zolang we van Zendure hierover nog geen duidelijk antwoord krijgen is het puur giswerk. :? 8)7

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:31
bilgy_no1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:11:
[...]

1 incident is amper een 'dubieus verleden' te noemen. Maar ik wil het ook niet voor hem invullen. Hij maakt een verhulde beschuldiging, dan moet hij het zelf benoemen en toelichten.
Hij zat hier alleen maar te trollen

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:33
Devke schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:41:
[...]

Klopt. Die zit hier echt niet bij 2400 Watt laden. Dan zit ik op een efficiëncy van een 90-91% bij 1400 W is dit 94-95% (soms er iets overheen). Indicator bij de @gielz integratie. Ik zie dat als indicatie maar de RTE die ik meet m.b.v. de kWh MID meter loopt dan op.
Vreemd, volgens deze https://gathering.tweaker...message/83504250#83504250 meting van @Aardedraadje ligt de sweetspot bij 2200W.
Beide een AC2400?

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18:58
Avenger 2.0 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:45:
[...]

Kan de bron van die laatste uitleg spijtig genoeg niet direct terug vinden.
Bedoel je deze misschien?
https://www.pv-magazine.de/2025/03/31/lithium-eisenphosphat-batterie-balkonspeicher-loest-brand-in-wohnhaus-aus/

20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy S | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | 200L Buffer | HA+Heishamon L | Gasloos 4-10-22

Maarten60 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:44:
[...]

Vreemd, volgens deze https://gathering.tweaker...message/83504250#83504250 meting van @Aardedraadje ligt de sweetspot bij 2200W.
Beide een AC2400?
2400 hier.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Avenger 2.0
Inderdaad, alleen artikel met conclusie onderzoek kan ik niet terug vinden. Heb dat vorig jaar thans ergens gelezen.

• Avenger 2.0
Jan-tweak schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:31:
[...]
zolang we van Zendure hierover nog geen duidelijk antwoord krijgen is het puur giswerk. :? 8)7
Inderdaad. En ik neem aan als ze communiceren erover dat ze ook moeten weten welke batterijen er vatbaar zijn en ineens een (werkbare) oplossing moeten hebben om hoe dit in de toekomst te voorkomen (terugroepactie, firmware update, etc).

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:23
REDFISH schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:43:
Ik heb wederom een calibrerende batterij. De app geeft doodleuk aan 88%, maar begint dan te calibreren en is eigenlijk 100%. Ik had verwacht dat dit een eenmalig dingetje zou zijn, maar dit is nu de 2e keer in 2 dagen tijd. Ik vraag me af of dit 'normaal' is.

Het valt me sowieso op dat de accu vrij snel aftapert met laden (via solar). Volgens mij gaat hij vanaf 80% al richting de 1000W terwijl de zonnepanelen meer kunnen leveren.

Nu de accu vol is gaat hij in bypass 1600W terugleveren, dus er is zon genoeg.
Die van mij begon er vandaag doodleuk bij 68(!)% mee. Uiteindelijk ook maar 8,57kWh in de accu gekregen. Dat terwijl de stapel 11kWh opslag heeft. Ik vind dat die procedure sowieso een update mag krijgen. Zo krijg ik de ene dag 11,5kWh in de accu, en de andere dag 9,1 en dan weer 10,3, en 8,5.. allemaal op volledig zonnige dagen en van 10% tot 100% laden.

Dat de batterij vanaf 80% met minder vermogen gaat laden zie ik ook gebeuren. Als je naar de individuele batterijen kijkt op dat moment, dan doet de 'vaste' batterij in de omvormer helemaal niets meer, en de rest gaat met hun vaste vermogen door met laden.

[ Voor 11% gewijzigd door BizzieBis op 18-05-2026 19:20 ]

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:09

m-vw

Dus?

jelleeelco schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:31:
[...]

Als je batterij geladen wordt/vol is en je tegelijkertijd exporteert, weet de P1 meter niet hoeveel je verbruikt.

P1 kan alleen dat meten wat er door de slimme meter gaat. Je verbruik van de zonnepanelen zit daarachter, dus dat ziet die hele meter niet.
Strikt genomen heb je gelijk, maar de app noemt dit wel verbruik. Zoals je op het plaatje hieronder kan zien wordt wat er van het net komt opgeteld bij wat de batterij levert. (Bij teruglevering wordt de net waarde van de batterijlevering afgetrokken.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCSd_BSOwOrvxewMZayeUe_rTWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rCxouw7Tpbo4xAvP9pT5UsL.jpg?f=fotoalbum_large

• Avenger 2.0
GM15 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:29:
[...]
Je kan ze eventueel buiten zetten op een plaats waar weinig risico is moest er in het slechtste geval toch iets mis lopen. Hier ook gedaan gewoon voor de gemoedsrust.

[ Voor 5% gewijzigd door Avenger 2.0 op 18-05-2026 19:20 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:26
Ik hoop dat ik hier de vraag mag stellen ivm aanschaf van een Zendure accu.

Onze situatie
- 2 persoons huishouden, gemiddeld rond de 210 kWh per maand.
- 10 panelen op mijn dak, ik dacht rond de 2400kWh opgewekt
- Sunnyboy omvormer, de SB3.0-1AV-41
- ik heb 3-fasen meterkast en installatie (nl, 3 fasen nodig voor de kookplaat)
- ik kan geen accu plaatsen bij de omvormer.
- ik kan met automatenkast niet verder uitbreiden
- ik wil als het kan 0 terug leveren, daar wil ik vnl een thuisbatterij voor aanschaffen
- ik heb HomeAssistant en zou het fijn vinden als ik de batterij daarin kan intergreren
- ik heb al een P1 dongle hangen, die van Homewizard
- ik heb ruimte in mijn schuur van een batterij, in mijn schuur zitten ook 2 verschillende fases aangesloten op verschillende wandcontactdozen
- ik wil een plug en play batterij
- ik heb een contract met vaste prijzen, loopt in juli af.
- ik heb hoog en laag tarief op de meter zitten

Na lezen her en der twijfel ik tussen de 800 en de 2400 en dan weet ik ook nog niet eens of ik een + versie nodig heb en heb ik dan ook nog de P1 van Zendure nodig?

Eigenlijk zijn dit mijn vragen dus
- heb ik een geode betterij op het oog voor wat ik wil en zo ja welke dan is het beste?
- heb ik nog een P1 dongle nodig?

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 18-05-2026 19:41 ]

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:10:
[...]

Inderdaad, alleen artikel met conclusie onderzoek kan ik niet terug vinden. Heb dat vorig jaar thans ergens gelezen.
conclusie

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:21
Een domme vraag ivm die gesmolten connectoren. Kan er geen flinterdunne tempsensor tussen de batterij en omvormer gestoken worden die dan via HA of .. een contactor stuurt en zo de spanning vd batterij afhaalt... Op die manier stop je op zijn minst het laden / ontladen en ook de warmteontwikkeling aan die connector.

Er zijn trouwens ook contactoren of wifi switches te krijgen die 25A of meer aan kunnen...

Het is een lapmiddel maar geeft misschien toch net iets meer zekerheid...

Ik heb 2 setjes 2400AC+ maar als ik dit op voorhand had geweten zou ik toch 2 keer nagedacht hebben..

Natuurlijk op dit forum of een forum in het algemeen zie je meestal alleen de problemen verschijnen en worden zo zo extra in het daglicht gesteld.
maartend schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:40:
Ik hoop dat ik hier de vraag mag stellen ivm aanschaf van een Zendure accu.

Onze situatie
- 2 persoons huishouden, gemiddeld rond de 210 kWh per maand.
- 10 panelen op mijn dak, ik dacht rond de 2400kWh opgewekt
- Sunnyboy omvormer, de SB3.0-1AV-41
- ik heb 3-fasen meterkast en installatie (nl, 3 fasen nodig voor de kookplaat)
- ik kan geen accu plaatsen bij de omvormer.
- ik kan met automatenkast niet verder uitbreiden
- ik wil als het kan 0 terug leveren, daar wil ik vnl een thuisbatterij voor aanschaffen
- ik heb HomeAssistant en zou het fijn vinden als ik de batterij daarin kan intergreren
- ik heb al een P1 dongle hangen, die van Homewizard
- ik heb ruimte in mijn schuur van een batterij, in mijn schuur zitten ook 2 verschillende fases aangesloten op verschillende wandcontactdozen
- ik wil een plug en play batterij
- ik heb een contract met vaste prijzen, loopt in juli af.
- ik heb hoog en laag tarief op de meter zitten

Na lezen her en der twijfel ik tussen de 800 en de 2400 en dan weet ik ook nog niet eens of ik een + versie nodig heb en heb ik dan ook nog de P1 van Zendure nodig?

Eigenlijk zijn dit mijn vragen dus
- heb ik een geode betterij op het oog voor wat ik wil en zo ja welke dan is het beste?
- heb ik nog een P1 dongle nodig?
Wanneer je hem met Home Assistant wilt aansturen dan kun je de bestaande Homewizard P1 gebruiken. Voor HEMS heb je wel een Zendure P1 nodig de Homewizard P1 werkt daar meer niet dan wel.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• maartend
gielz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:46:
[...]

Wanneer je hem met Home Assistant wilt aansturen dan kun je de bestaande Homewizard P1 gebruiken. Voor HEMS heb je wel een Zendure P1 nodig de Homewizard P1 werkt daar meer niet dan wel.
Thnx voor duidelijkheid van de P1. Wel een vraag, wat is er nodig voor dat HEMS? En is dat echt nodig? Ik lees trouwens ook over EMHASS.

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 18-05-2026 19:53 ]

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:06
Tom35 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:46:
Een domme vraag ivm die gesmolten connectoren. Kan er geen flinterdunne tempsensor tussen de batterij en omvormer gestoken worden die dan via HA of .. een contactor stuurt en zo de spanning vd batterij afhaalt... Op die manier stop je op zijn minst het laden / ontladen en ook de warmteontwikkeling aan die connector.

Er zijn trouwens ook contactoren of wifi switches te krijgen die 25A of meer aan kunnen...

Het is een lapmiddel maar geeft misschien toch net iets meer zekerheid...

Ik heb 2 setjes 2400AC+ maar als ik dit op voorhand had geweten zou ik toch 2 keer nagedacht hebben..

Natuurlijk op dit forum of een forum in het algemeen zie je meestal alleen de problemen verschijnen en worden zo zo extra in het daglicht gesteld.
geen issues met 2400ac+ vooralsnog.

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:06
Bij Sigenergy heb je een recall actie voor connectoren die smelten/verbranden door vonken verbinding, dat zal hier ook moeten lijkt me, maar of t net zo makkelijk kan als bij Sig weet ik niet. Verbindingen zijn altijd het probleem, 'branden' met Victron zitten vaak bij schakelaars of zekeringen die toegevoegd zijn voor de veiligheid... Bij 800 watt zal probleem minder moeten zijn of zelfs afwezig lijkt me.

• bilgy_no1
maartend schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:50:
[...]

Thnx voor duidelijkheid van de P1. Wel een vraag, wat is er nodig voor dat HEMS? En is dat echt nodig? Ik lees trouwens ook over EMHASS.
HEMS is het energy management system in de Zendure app zelf. Daarvoor is alleen een ondersteunde P1 lezer of CT klemmen nodig. De P1 is het makkelijkst, met CT klemmen meer inzicht (kun je bijv ook de PV opwekking apart in de app zien). Bij P1 check of je slimme meter wordt ondersteund.

Voor de vraag over welke serie: wat is je typische verbruiken opwekking qua vermogen (dus in Watt, niet in kWh)? Misschien vang je veel PV niet op als je maar op 800-1000W kunt laden.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Avenger 2.0 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:10:
[...]

Ook @raceneus968

Dit was een AIO2400, dat is een ander apparaat dan de 2400AC....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Tom35
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:21
ctrl-tab schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:51:
[...]

geen issues met 2400ac+ vooralsnog.
Weet ik maar dat concept zou bij de 2400 ac een signaal kunnen geven dat er iets aan de hand is...

Dat er nog geen 2400 ac+ gesignaleerd is wilt niet zeggen dat ook daar geen problemen kunnen ontstaan. Als het klopt dat de connectoren in se dezelfde zijn met juist een andere vorm...dat hangt het er gewoon vanaf hoeveel batterijen je stapelt..Des te meer je stapelt des te meer stroom er door die eerste connector loopt..

• maartend
bilgy_no1 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:04:
[...]

Voor de vraag over welke serie: wat is je typische verbruiken opwekking qua vermogen (dus in Watt, niet in kWh)? Misschien vang je veel PV niet op als je maar op 800-1000W kunt laden.
En bedoel je dan op momenten als de batterij wordt gebruikt? Dus in de avond en dergelijke?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Tom35 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:06:
Dat er nog geen 2400 ac+ gesignaleerd is wilt niet zeggen dat ook daar geen problemen kunnen ontstaan. Als het klopt dat de connectoren in se dezelfde zijn met juist een andere vorm...dat hangt het er gewoon vanaf hoeveel batterijen je stapelt..Des te meer je stapelt des te meer stroom er door die eerste connector loopt..
Tenzij er in de AC+ versie een temperatuursensor is opgenomen vlakbij die connector. Dan is dat risico in de hand te houden.

Maar het blijft gissen en speculeren. Niemand van ons die het weet, toch?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• thijsh02
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
Tom35 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:06:
[...]

De maximale stroom die er door gaat is 2400W, 48volt en 50 ampere. Dus 2 of 4 accu's maakt dan niet uit. Het laden duurt gewoon langer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbY9NVPUCiDgH4NjzXlJGJMz260=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAmchCNI3De65w3Evu2Kv9U5.jpg?f=fotoalbum_large

Soms zeggen foto’s meer dan woorden.

Ik blijf vooral benieuwd hoe warm de connector zelf intern daadwerkelijk wordt. De foto hierboven is genomen nadat de fan ongeveer vijf minuten uit stond, en dat terwijl er niet eens sprake was van een gesloten of slecht geventileerde ruimte eromheen.
Wat mij wel opvalt, is dat de hele kabel flink opwarmt, misschien zit daar te veel plastic omheen, en te weinig koper in.

Bij een eerdere meting lag de focus meer op het kunststof rondom de connector. Daar zag ik temperaturen rond de 50 °C. Dat zegt natuurlijk niet één-op-één wat de temperatuur op of in de contactovergang zelf is, maar het geeft voor mij wel aan dat er lokaal behoorlijk wat warmte ontstaat.

Ik ga niet telkens de boel loskoppelen, opnieuw aansluiten en weer foto’s maken. Dat voelt ook niet wenselijk, omdat juist dat herhaaldelijk koppelen en ontkoppelen de connector mogelijk extra kan belasten.

Voor mij is de praktische conclusie voorlopig vrij simpel: de fan blijft aan. Met actieve koeling zie ik temperaturen rond de 40 °C, en dat vind ik een veel acceptabeler niveau. Het neemt niet alle vragen over de oorzaak weg, maar het geeft in ieder geval meer marge en een beter gevoel bij langdurig gebruik.

[ Voor 14% gewijzigd door geert1992 op 18-05-2026 20:17 ]

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:14

Aardedraadje

Met kabelschoen

Maarten60 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:44:
[...]

Beide een AC2400?
Yep, hier ook een AC2400. Het lijkt wel afhankelijk van meer factoren dan alleen de vermogens. Soms haal ik bij 2400W 91%, soms 93%. Ik denk dat het verschil tussen AC- en DC-spannnig ook een factor is. Een meting zoals die van mij destijds is dan ook echt een indicatie, op basis van een momentopname.

[ Voor 9% gewijzigd door Aardedraadje op 18-05-2026 21:08 ]

• bilgy_no1
maartend schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:10:
[...]

En bedoel je dan op momenten als de batterij wordt gebruikt? Dus in de avond en dergelijke?
Gaat zowel om laden als ontladen.

Als je PV vaak 3000W opwekt en je kunt maar met 1000W laden, dan laat je vaak een groot deel (2000W) van de opgewekte energie alsnog naar het net lopen.

Omgekeerd: als je verbruik vaak boven de 800W uitkomt zou je liever een systeem hebben dat 2400W kan terugleveren. Dat hangt een beetje af van je verbruikspatroon.

Aan de andere kant, als je enige grote verbruiker de kookplaat is die een half uurtje per dag wordt gebruikt is het de vraag of je voor die piek optimaliseert of voor 80-90%.

Dus voor de keuze 800W of 2400W systeem is dit een relevante afweging.

Voor de hoeveelheid capaciteit (in kWh) geldt dan hoeveel van de opgeslagen energie je nuttig verbruikt in de nacht voordat de zon de volgende dag weer begint te schijnen.

Ik denk dat in jouw geval, met redelijk beperkt verbruik en opwekking, een plugin batterij de beste keuze is. Met een 2400W systeem iets meer vermogen om zaken als de vaatwasser, wasmachine en kookplaat op te vangen. Maar dan moet de batterij wel deugdelijk zijn aangesloten op een eigen groep zonder andere verbruikers.

800W systeem is dan wat makkelijker te realiseren.
Pagina: 1 ... 250 251 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.