geert1992 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:25:
[...]
Toch niet helemaal een stille volger dus! 😄 Klinkt als een klassiek geval van "management approval" misschien een goed moment om je onderhandelingstactieken te toepassen.
Wat is je huidige situatie eigenlijk? Welk energiecontract heb je en hoe zit het met je verbruik? Wil je vooral je zonnestroom opslaan? Of gaan handelen?
Benieuwd hoe je het gesprek thuis gaat voeren—met een financiële rekensom, een charmeoffensief, of gewoon het aller subtielste: door alvast te bestellen?
Anders even informeren bij @
Aziraphale. Die heeft met hetzelfde bijltje gehakt

Volgens mij zonder al te veel kleerscheuren....
Management approval .. Klinkt mooi haha Zo zal ik het ook zeker gaan brengen. Een noodstroom oplossing vindt ze belangrijk dus dat argument win ik al met de Zendures. Nu de rest nog haha
De huidige situatie is een 1-fase aansluiting en een meterkast met daarin nog 1 groep vrij. In de schuur (waar de sets eventueel komen te staan) heb ik een apart kastje met ook daar nog 1 groep vrij. De vrije groep uit de meterkast in huis kan ik eenvoudig naar de schuur doortrekken. Buis voor de kabel hebben we al gelegd. Mijn broer is elektricien dus die kan het eventueel ook allemaal netjes en veilig aansluiten.
We koken elektrisch op inductie en hebben een CV op gas voor verwarming en warm water. 3 slaapkamers zijn voorzien van een airco waarmee ook verwarmd kan worden. Geen EV.
Op het dak liggen 15 340WP zonnepanelen met een SolarEdge HD Wave 4000 omvormer. Panelen gesitueerd op het westen op een schuin dak. Op een zonnige dag wek ik max zo'n 32kWh op maar dat wordt nu grotendeels teruggeleverd aan het net omdat ik dat nooit allemaal zelf kan gebruiken. Momenteel een variabel contract met helaas terugleverkosten.
Volgens mijn jaarafrekening hebben we van September 2023 tot September 2024 2999 kWh stroom verbruikt en 2794 kWh teruggeleverd. Volgens de app hebben de panelen zo'n 4,41mwh opgewekt. Er zit dus ruimte voor beter gebruiken van de eigen opwek.
Als ik met een batterij het nachtverbruik naar NOM kan brengen in eerste instantie ben ik al blij. Dat schommelt tussen de 180 en 300 watt als mijn NAS niet uitgeschakeld is met een piekje tot 2000 watt voor de vaatwasser.
Handelen ben ik op dit moment nog niet mee bezig maar wie weet. Ik ken mezelf en als er een nieuw speeltje komt wil je er ook alles uithalen
Dat was een heel verhaal zo eventjes.