Kurkentrekker schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:03:
[...]
Maar om welke basisrechten gaat het je dan wel? Welke grondrechten mogen we afnemen van asielzoekers, puur omdat ze asielzoeker zijn?
Je kunt niet enerzijds beweren dat je de rechten uit het EVRM belangrijk vindt, en dan vlak daarna zeggen dat je toch wel een aantal basisrechten kunt schenden als het om asielzoekers die strafbare feiten plegen gaat.
Kijk, als een vluchteling nu een strafbaar feit pleegt dat de rechtsorde in Nederland zeer ernstig aantast en hij een aantoonbaar gevaar vormt voor de samenleving, dan kan de belangenafweging, gelet op de omstandigheden van het geval, zo uitvallen dat de vluchtelingenstatus wordt ingetrokken. Dat
erkent ook het Hof van Justitie van de Europese Unie. Maar die lat ligt erg hoog. Je moet daarbij onder meer uitgaan van een onherroepelijke veroordeling tot een gevangenisstraf van tien maanden of meer.
Je kunt en je mag bepleiten dat Nederland uitspraken van het HvJ naast zich neer moet leggen. Mar realiseer je dan ook wat dat betekent: uit de Europese Unie. Wellicht zelfs deelname aan het EVRM moeten opzeggen. Nou, succes daarmee.
Ik was in de veronderstelling dat asiel/migratie maar een afleiding was van de werkelijke problemen? Toch blijf je zelf hier op door gaan en vragen over stellen.
Ik begrijp dat velen hier maar al te graag een bepaald narretief aan willen hangen, maar om deze discussie zo snel mogelijk te beindigen laat ik het volgende zeggen:
Iemand die een strafbaar feit heeft gepleegd, of het nu een asielzoeker is, een Nederlandse burger of een vakantieganger uit het buitenland, geven nu eenmaal bepaalde rechten op. Hier heb ik inderdaad geen enkele problemen mee, de wet- en regelgeving staat uiteindelijk vol met uitzonderingen,
vooral wanneer de wet overtreden wordt.
Als het aan mij ligt mogen criminelen en mensen die strafbare feiten plegen nu eenmaal harder aangepakt worden, vooral de veelplegers. En nee ik ga niet verder discussieren over wat nu wel een goede of verkeerde manier is voor het straffen.
Ik ben geen jurist en als mensen van mening zijn dat bepaalde rechten opgegeven moeten worden als je ervoor wilt zorgen dat asielzoekers die een strafbaar feit plegen niet langer kunnen doorgaan met hun asielaanvraag en moeten vertrekken, so be it.
Het narratief willen plaatsen dat ik tegen mensenrechten, grondrechten of basisrechten ben alleen maar omdat ik het bovenstaande als mening geef, is in mij ogen nogal triest en kortzichtig. Als dit de manier is waarop mensen hier graag willen discussieren, dan wens ik ze veel plezier maar dan moet je niet raar opkijken als men elkaar gaat negeren.
Zoals ik al gezegd heb hierboven, wanneer men de wet overtreed geeft men automatisch bepaalde rechten op. Dit is al zo geregeld bij wet. Gelukkig is de wereld niet zo zwart-wit als jij in je reactie wilt veronderstellen.
Ik begrijp daadwerkelijk niet dat mensen van mening zijn dat mensen die strafbare feiten plegen en op geen enkele manier rekening houden met de rechten van hun slachtoffers, wel mogen genieten van alle rechten zonder dat hun gedrag ook bepaalde consequenties met zich meebrengt.
Dat deze consequenties voor de een zwaarder uitpakken dan voor de ander, dat is utieindelijk hun eigen verantwoordelijkheid. Daar had men dan rekening mee moeten houden, voordat men het strafbare feit heeft gepleegd.
En dit is ook alles wat ik verder hierover ga zeggen, als jullie hierover verder willen discussieren dan doe dat lekker met elkaar. Ben je het niet eens met mij, prima. Maar stop eens met het proberen om mensen slecht weg te zetten, alleen omdat ze een bepaalde mening ventileren die misschien juridisch of technisch moeilijkheden met zich meebrengt. Afgezien dat het niet netjes is, draagt het ook helemaal niets bij in de discussie.