Het toont aan dat we als kiezers gezamenlijk dom, kortzichtig en makkelijk manipuleerbaar zijn, niet zozeer wat we echt belangrijk vinden. "OK de buitenlanders zijn misschien niet
het probleem, maar ze dragen in ieder geval wel bij aan de ernst, dus als we nou even de hele instroom stoppen en wat er is naar buiten bonjouren maken we in ieder geval meters met die moeilijke vraagstukken die we niet met hezelfde gemak op kunnen lossen!" Hoppa, stemmen op de mensen die meters willen maken, wie weet gebeurt er ook echt wat. Niet geschoten, altijd mis. Worst case hebben we minder vreemde vogels in den lande, en dat is altijd mooi meegenomen.
Ondertussen stemmen we de Kamer vol met mensen die geen meters kunnen maken, willen maken of hoeven maken, want grossieren op anderen de zwartepiet toespelen is een stuk makkelijker en geeft je de stemmen toch wel. Volleerde acteurs die elke dag krokodillentranen huilen over de gewone Nederlander die het zo zwaar heeft en niet gehoord wordt en dat
zij het allemaal allang aangepakt zouden hebben, ware het niet dat ze niet de absolute macht hebben en dus tegengewerkt worden door anderen die al het goede haten. Sommigen spelen dat spelletje in mindere mate dan anderen, maar vergis je niet, ik heb het hier niet over een enkeling die het voor de rest verpest; het systeem zelf is rot. Daar hebben we geen oplossing voor, integendeel, van de mensen die het allemaal nog wel enigszins serieus proberen te doen eisen we dat ze ook exclusief gaan communiceren in soundbites, verwijten en Jip- en Janneke-taal, want dat slaat aan bij het volk, en politici zijn er toch voor het volk?
...ik ben niet boos, ik ben teleurgesteld.

Maar het kan ook aan de maandag liggen, ik ga maar eens wat leuks doen...
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".