cleef schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:53:
Om een beetje op de discussie van buitenlanders vs Nederlanders en misdrijven te duiken. Ik heb gisteren wat cbs cijfers over seksuele misdrijven opgezocht sinds 2010. Daar blijkt uit dat in totaal er 5940 misdrijven waren in 2010 en in 2024 3460. Dus dat is een mooie afname. Het aandeel van nl-ers die deze misdrijven plegen is van zo'n 88% naar 80% gegaan in diezelfde periode. Dit lijkt een trend te zijn en niet per se een eenmalige afwijking (ik heb dit voor elk jaar even bekeken).
Dus de totale misdrijven zijn flink naar beneden. Maar deze worden verhoudingsgewijs wel vaker door buitenlanders gedaan. Maar nog steeds het overgrote deel door Nederlanders.
Goed om de discussie hieromtrent zo zuiver mogelijk te voeren.
Ik had mezelf beloofd eigenlijk nooit meer een discussie aan te gaan hier op Tweakers en al helemaal niet op gebied van politiek, maar na het lezen van bovenstaand bericht kon ik mij niet stil houden. Ik vraag mij ten zeerste af hoe men aan deze gegevens komt. Misschien is het handig als de bron erbij vermeld wordt.
Als ik zoek op geregistreerde criminaliteit kom ik na 2 seconden uit bij het cbs, met hele andere cijfers dan die genoemd worden.
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83648NED/table
33. Seksueel misdrijf in 2010: 9720
33. Seksueel misdrijf in 2024: 9890
Deze cijfers zijn ook onderverdeeld in categorie:
332. Verkrachting in 2010: 1645
332. Verkrachting in 2024: 2655
334. Ontucht met minderjarige in 2010: 1055
334. Ontucht met minderjarige in 2010: 1615
De 2023 en 2024 zijn de voorlopige cijfers, dus kunnen ook nog stijgen. Bovenstaande zijn de meest gestegen categorien, wat in mijn ogen nogal schrikbarend is. Er is dus helemaal geen sprake van een afname, laat staan een "mooie" afname, wat nogal een erg vreemde woordkeuze is in mijn ogen. Elk seksueel misdrijf is er één te veel.
Vergeet daarnaast niet dat dit gerigistreerde misdrijven zijn, de echte aantallen liggen waarschijnlijk nog veel hoger gezien er maar een fractie wordt gemeld. De cijfers hierover verschillen nogal per misdrijf maar kan varieren tussen de 30% tot 50% die maar daadwerkelijk gemeld wordt.
cleef schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:53: Het aandeel van nl-ers die deze misdrijven plegen is van zo'n 88% naar 80% gegaan in diezelfde periode. Dit lijkt een trend te zijn en niet per se een eenmalige afwijking (ik heb dit voor elk jaar even bekeken).
Ik heb niet zelf gekeken naar dit soort cijfers, maar ik ben wel benieuwd wat men verstaat onder Nederlander. Iemand met de Nederlandse nationaliteit, iemand die een Nederlands paspoort heeft of verblijfsvergunning?
Hoewel ik voor velen nu een discussie ga aanhalen die misschien een gevoelige snaar raakt, is het interesanter om te kijken naar etniciteit. Ik kon niet zo snel een recent onderzoek vinden, maar het volgende onderzoek op basis van politiegegevens laat toch wel een aardig duidelijk beeld zien in mijn ogen:
https://journal-archive.a...quentie_en_etniciteit.pdf
Denk er uiteindelijk van wat je wilt, en ja het is misschien van heel wat jaren geleden, maar het laat wel een duidelijk beeld zien.
En nee ik wil hier niet meteen een discussie beginnen over etniciteit, maar wat ik wel wil zeggen is dat het niet vreemd is dat een bepaalde groep bij bepaalde misdrijven oververtegenwoordigd is. Hun afkomst en cultuur heeft een groot impact en vooral de manier hoe men over vrouwen denkt. Vrouwen worden in bepaalde culturen, maar ook geloofsovertuigingen niet als gelijken gezien en worden ook zo behandeld. Er zijn grote groepen die zich wel aanpassen, maar ook veel mensen die dat niet doen.
Mensen die Nederland binnenkomen zijn hier in mijn ogen als gast en die behoren zich te gedragen, welke vorm van criminaliteit of misdrijf men ook pleegt, wat mij betreft hebben ze geen recht om hier te blijven als ze zich misdragen. Dat geldt voor elk vergrijp, ook bij bijvoorbeeld diefstal. Alsof het gedrag en hun denkwijze in eens veranderen als men een verblijfsvergunning heeft.
Doe met deze informatie wat jullie willen, ik plaats deze reactie niet om verder te discussieren, al geef ik naast de cijfers ook mijn persoonlijke mening. Wat ik voornamelijk wil laten zien is dat iedereen cijfers kan roepen, zonder bronvermelding en er een bepaalde draai aan kan geven. Ik weet dat de reactie van Cleef goed bedoelt is, maar naar mijn mening klopt het niet.