Het slaat echt een goed figuur als je als land al een demissionair kabinet hebt omdat het al over een andere (ernstige) kwestie is gevallen, en dat kabinet vervolgens een tweede keer valt over iets dat hoe je het ook wend of keert eigenlijk geheel niet door de beugel kan, omdat een aantal partijen datgene blijkbaar toch de normaalste zaak van de wereld vinden... /sDaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:36:
En toen was het er nog maar twee. Wat een kabinet was dit. En nog twee maanden tot de verkiezingen. Kijken of we dadelijk alleen de BBB of VVD overhouden als coalitie.
Volgens mij zou dat een unicum zijn.Maar de koning benoemd ministers, Dus die zal mensen moet benoemen. Wellicht dat topambtenaren onderdeel van de vervangingsregeling zijn, misschien dat die, al dan niet via een procedure, het stokje overnemen.pingkiller schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:14:
Wat gebeurd er eigenlijk als alle partijen + minpres zich terug trekken? Niet dat dat nu aan de hand is, maar vroeg het mij af.
Op dit moment maakt het ook niet veel meer uit. Beleidswijzigingen staan op een laag pitje, dus ambtenaren zullen staand beleid uitvoeren. En dat zal duren tot ver, ver, ver na de verkiezingen.
omnia mutantur, nihil interit
Hier wat meer info daarover.pingkiller schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:14:
Wat gebeurd er eigenlijk als alle partijen + minpres zich terug trekken? Niet dat dat nu aan de hand is, maar vroeg het mij af.
In principe kan een minderheidskabinet doorregeren, meestal werden er dan meteen verkiezingen uitgeschreven. Dat is nu ook al aan de orde, zij het dat de posten die de (demissionaire) NSC ministers hadden wel verdeeld moeten worden onder het overgebleven kabinet.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Totale anarchie tot er een regering wordt gevormdpingkiller schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:14:

Nah, de koning zal dan vast wel wat mensen kunnen optrommelen om een soort interim-kabinet te maken. Maar dat is natuurlijk iets wat alsnog wel even duurt, in ieder geval een paar dagen, dus ik denk dat in de tussentijd behoorlijk wat stil komt te staan. En ik denk dat zelfs een paar dagen stilstand in de ambtelijke molens een enorme zooi oplevert

Maar nu ik erover nadenk zie ik dit eigenlijk nog wel gebeuren. Met hoe de peilingen eruitzien gaat dit waarschijnlijk weer een recordformatie worden, dus we zitten nog wel even met alleen BBB en VVD aan het roer, maar die kunnen elkaar ook in de komende 12 maanden nog prima de tent uit vechten. Stel de VVD zegt "stik er maar in, in jullie stikstof", dan hebben we alleen de BBB over op de apenrots, en dat gaat ook ongeveer 1 week goed.
Ik denk dat het Balkenende 1 inmiddels wel heeft geëvenaard ja.Helixes schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:49:
Dit is volgens mij nog nooit eerder gebeurd. Een romp-romp kabinet?
Dit is echt de meest onheilige coalitie ooit. Of, in ieder geval, die ik me kan herinneren.
Gefeliciteerd Dick Schoof, we zullen waarschijnlijk over een paar honderd jaar nog over je praten
People as things, that’s where it starts.
Wat een vreselijk sneu toneelstukje van NSC om de handen vrij te hebben van dit mislukte kabinet voor de campagne.
Veldkamp die spontaan een rookie mistake maakt door een ongedekte belofte te doen.
Van Vroonhoven die het eerst naar het kabinet stuurt.
Daar nota bene wat krijgt, maar dit zou altijd onvoldoende zijn.
Hoppa iedereen weg en nu vrijuit schoppen naar de voormalige partners.
Heel keurig uitgevoerd opzetje.
Net zo opzettelijk als Denk van de week.
Veldkamp die spontaan een rookie mistake maakt door een ongedekte belofte te doen.
Van Vroonhoven die het eerst naar het kabinet stuurt.
Daar nota bene wat krijgt, maar dit zou altijd onvoldoende zijn.
Hoppa iedereen weg en nu vrijuit schoppen naar de voormalige partners.
Heel keurig uitgevoerd opzetje.
Net zo opzettelijk als Denk van de week.
We betreden het territorium van Jo Cals en de Nacht van Schmelzer, of kabinet-De Geer II. Natuurlijk is er Balkenende-I, maar zelfs die hebben niet nóg een coalitielid verloren.RobinHood schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:48:
Ik denk dat het Balkenende 1 inmiddels wel heeft geëvenaard ja.
Gefeliciteerd Dick Schoof, we zullen waarschijnlijk over een paar honderd jaar nog over je praten
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Dat vroeg ik me af na publicatie van het nieuwe programma vd BBB: Is dat vissen in de PVV vijver (of modderpoel) ondanks de wensen van de big-agro lobby of heeft die lobby daar juist op aangestuurd, in de hoop dat BBB een beetje relevant zou kunnen blijven en zodoende de big-agro belangen nog wat langer een beetje kan blijven behartigen?Miki schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:29:
De grote agrarische lobby op één maar onder het afdekzeil was ook veel vreemdelingenhaat en andere racistisch drek verstopt wat zo nu en dan naar boven kwam.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
De peilingen waren al niet mals voor NSC maar dit is de doodsteek, wat een kansloze partij.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
kleuterkabinet
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Dacht ik daar nou net het zelfde over BBB en VVD.....Pierre schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:16:
De peilingen waren al niet mals voor NSC maar dit is de doodsteek, wat een kansloze partij.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Nu nog afwachten hoe dit bij de VVD valt, ik kan met toch moeilijk voorstellen dat me de al aanzwellende kritiek op Yesilgoz, ongemak over Gaza er geen gedoe gaat ontstaan binnen de VVD. Chaos heeft over het algemeen de neiging om zich uit te breiden.
Tenminste nog wel een partij die iets zijn ogen open doet en kijkt naar de feiten rondom Gaza en op basis daarvan zijn conclusies trekt.Pierre schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:16:
Ongelofelijk hoe ons kabinet naar deze situatie kijkt, terwijl honderden organisatie de noodklok luiden. Kansloos
Je zou eigenlijk alle partijen die deel uitmaakten van dit kabinet uitsluiten van de volgende verkiezingen.
Zo'n puinhoop van maken zou gewoon consequenties moeten hebben, maar nee dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
Zo'n puinhoop van maken zou gewoon consequenties moeten hebben, maar nee dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Wat een nare debater is die van der Burg. Gisteren nog meezingen dat er iets moest gebeuren en net bij de eerste de beste interruptie de chaos bij NSC neerleggen, omdat alles geblokkeerd is door zijn eigen partij, voordat er überhaupt over de moties is gestemd. Echt smerig. De VVD is definitief het label fatsoenlijk kwijt....HEY_DUDE schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:19:
Nu nog afwachten hoe dit bij de VVD valt, ik kan met toch moeilijk voorstellen dat me de al aanzwellende kritiek op Yesilgoz, ongemak over Gaza er geen gedoe gaat ontstaan binnen de VVD. Chaos heeft over het algemeen de neiging om zich uit te breiden.
omnia mutantur, nihil interit
Ongeveer een uur geleden werd dat op radio 1 al geïdentificeerd als framing en spin van van der Burg.Ozzy schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:24:
[...]
Wat een nare debater is die van der Burg. Gisteren nog meezingen dat er iets moest gebeuren en net bij de eerste de beste interruptie de chaos bij NSC neerleggen, omdat alles geblokkeerd is door zijn eigen partij, voordat er überhaupt over de moties is gestemd. Echt smerig. De VVD is definitief het label fatsoenlijk kwijt....
VVD is een onfatsoenlijke partij, misschien al 20 jaar. Onder Yesilgöz zijn ze helemaal full-retard gegaan.
En de politiek zich maar afvragen waarom het vertrouwen in de politiek bij de burger door het putje gaat...
[ Voor 7% gewijzigd door Trishul op 22-08-2025 22:27 ]
Wat weerhoudt een meerderheid van de kamer om nu alsnog maatregelen op te leggen richting Israël en haar regering? BBB, VVD, PVV en SGP zijn tegen. Maar die hebben geen meerderheid.
Dus er kan gewoon een motie vanuit de kamer ingediend worden om Israël aan te pakken en dan mag de nieuwe BBB/VVD minster van BuZa deze gaan oppakken. Dat zou toch mooi zijn?
Dus er kan gewoon een motie vanuit de kamer ingediend worden om Israël aan te pakken en dan mag de nieuwe BBB/VVD minster van BuZa deze gaan oppakken. Dat zou toch mooi zijn?
Toch typerend hoe die drie rechtse kabinetten dit millennium, allemaal een complete puinzooi waren.Helixes schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:06:
[...]
We betreden het territorium van Jo Cals en de Nacht van Schmelzer, of kabinet-De Geer II. Natuurlijk is er Balkenende-I, maar zelfs die hebben niet nóg een coalitielid verloren.
Maar dit begint nog erger te worden dan de LPF. Dat die partij nu totaal implodeerde was een ding. Dit is nu al de tweede partij die deze coalitie verlaten heeft. En het gedoe zit niet bij een partij. Het is een puinzooi in alle (voormalige) coalitiepartijen en ook onderling in het kabinet en tussen de fracties.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
En toch is links de schuld van allesDaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:35:
[...]
Toch typerend hoe die drie rechtse kabinetten dit millennium, allemaal een complete puinzooi waren.
Maar dit begint nog erger te worden dan de LPF. Dat die partij nu totaal implodeerde was een ding. Dit is nu al de tweede partij die deze coalitie verlaten heeft. En het gedoe zit niet bij een partij. Het is een puinzooi in alle (voormalige) coalitiepartijen en ook onderling in het kabinet en tussen de fracties.
Een motie kun je naast je neerleggen en met hoe BBB en VVD zich opstellen zal dat wel gebeuren.Robkazoe schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:35:
Wat weerhoudt een meerderheid van de kamer om nu alsnog maatregelen op te leggen richting Israël en haar regering? BBB, VVD, PVV en SGP zijn tegen. Maar die hebben geen meerderheid.
Kabinet kan het neerleggen en negeren. Zelfde als met die transgender wet https://nos.nl/artikel/25...-intrekken-transgenderwetRobkazoe schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:35:
Je zou zeggen dat dat afgestraft zou moeten worden door de kiezer.Marc H schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:20:
Je zou eigenlijk alle partijen die deel uitmaakten van dit kabinet uitsluiten van de volgende verkiezingen.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Wat een zwak debatje van de nieuwe Minister van Buitenlandse Zaken. Ze hebben de hele dag intern overlegd over extra maatregelen tegen Israël en de genocide. En nu schermt hij met allerlei voorwendselen om maar niets te hoeven doen. Dat is nuurlijk het verhaal niet. Hij wíl niet. Het gaat tegen de principes van de VVD, of het Kabinet. De rest is, en ik zoek echt naar betere terminologie, lulkoek.
Ik denk dat ze onderschat hebben dat NSC op zou stappen, al zien ze gebeuren dat dit een electoraal drama wordt en ze nu gaan draaien
Volgende kabinet wordt CDA met PvdA/GL, 2-strijd net als met Balkenende/Bos een jaar of 20? Geleden
Dit gaat de VVD absoluut zetels kosten en NSC gaat hier ook niets mee terug winnen
Volgende kabinet wordt CDA met PvdA/GL, 2-strijd net als met Balkenende/Bos een jaar of 20? Geleden
Dit gaat de VVD absoluut zetels kosten en NSC gaat hier ook niets mee terug winnen
Ik denk dat het een poging is geweest om te voorkomen dat de komende verkiezingen over Israël gaan,om te kijiken of ze dit circus over de verkiezingen zouden kunnen tillen. VVD doet alsof er altijd nog maatregelen kunnen worden getroffen, en dat dat echt niet precies nú hoeft. VVD wil kiezers die deze of gene mening hebben over het Heilige Land niet van zich vervreemden door actie, en kiest voor inactie.rik86 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:55:
Ik denk dat ze onderschat hebben dat NSC op zou stappen, al zien ze gebeuren dat dit een electoraal drama wordt en ze nu gaan draaien
Dat was, zelfs na alles wat er gebeurd is, onacceptabel voor NSC.
BBB schuift steeds verder op naar rechts - en lijkt me standpunten van PVV over te nemen op dit beleidsvlak. Dus in die zin hoeven we niet verrast te zijn.
Hoe dan ook lijkt het niet per se goed te gaan met plan-VVD....
[ Voor 3% gewijzigd door Helixes op 22-08-2025 23:00 ]
Je zou bijna denken dat de VVD en de BBB belangen hebben in Israël of andersom of beide. Ik zou het anders ook niet meer weten waarom je zo vasthoudend bent in de passiviteit richting Israël, na alles wat ze hebben gedaan en nog van plan zijn.
Wellicht willen ze dé pro-Israël zijn, maar we hebben al SGP en de PVV die hier al enorm hoog op scoren.
Ik zie het niet gebeuren dat een pro-Israël stemmer nu gaat denken ' laat ik eens VVD of BBB stemmen '
Dit gaat ze waarschijnlijk enorm veel stemmen kosten, als dit nog verder escaleert, er gedoe komt bij de leden van de partij en ze het ' daarna ook niet meer weten ', gaan ze wellicht NSC ook nog eens achterna.
Wellicht willen ze dé pro-Israël zijn, maar we hebben al SGP en de PVV die hier al enorm hoog op scoren.
Ik zie het niet gebeuren dat een pro-Israël stemmer nu gaat denken ' laat ik eens VVD of BBB stemmen '
Dit gaat ze waarschijnlijk enorm veel stemmen kosten, als dit nog verder escaleert, er gedoe komt bij de leden van de partij en ze het ' daarna ook niet meer weten ', gaan ze wellicht NSC ook nog eens achterna.
In vino veritas, in aqua sanitas
We moeten echt een paar hordes, die ervoor zorgen dat er zoveel tijd tussen de val van een kabinet en nieuwe verkiezingen zit, wegnemen, al is het maar om dit soort beyond schandelijke vertoningen te voorkomen.
Toch is die bimbobox, die men nog steeds halsstarrig kabinet pleegt te noemen, hierover gevallen...• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
KPN is een drieletterwoord
Over de BBB kan ik niet spreken. Ik heb hun afglijden naar rechts-conservatieve partij hier jaren geleden al voorspeld, en de krachten die ze daarvoor zouden moeten behoeden zijn veel te zwak gebleken. Dat duwt ze automatisch in de richting van PVV met extra stikstof.JohanNL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:12:
Je zou bijna denken dat de VVD en de BBB belangen hebben in Israël of andersom of beide. Ik zou het anders ook niet meer weten waarom je zo vasthoudend bent in de passiviteit richting Israël, na alles wat ze hebben gedaan en nog van plan zijn.
VVD lijkt een partij te willen zijn van een naar binnen gekeerd Nederland, van mensen die om zich heen kijken in hun aangeharkte woonerfje - en vaststellen dat het ze best goed gaat. En dat de VVD daarin de meest constante factor is geweest. Over de grenzen en in den verre bestaat wel, maar doet er nu ook weer niet zo heel erg veel toe. Zolang, natuurlijk, dat verre maar ver van ze blijft.
Inactie op Israël past binnen dat gedachtegoed. Het is ook beleidsterrein waar ze om die reden maar weinig op kunnen winnen, mochten de verkiezingen die afslag kiezen.
Tel daar de warme banden van Yeşilgöz met Israël bij op, en je krijgt een Brekelmans die als nieuwbakken minister mag proberen te doen alsof z'n neus bloedt.
Ik vraag mij op de achtergrond af of Israel of de joden eigenlijk wel zo blij zijn met de VVD/BBB en hun steun aan Netanyahu. Volgens mij sloopt Netanyahu de toekomst van dat land dermate dat ze serieus beroerd af zijn de komende jaren en dat gevoel hebben ze ook in Israel of de joodse gemeenschap wel.
Dus waar deze verkiezingsstunt voor bedoeld is, is mij een raadsel. In het kabinet was het juist Wilders die pro-Israel was, maar die is weg. Zouden ze zo fanatiek zijn met het nadoen van Wilders?
Dus waar deze verkiezingsstunt voor bedoeld is, is mij een raadsel. In het kabinet was het juist Wilders die pro-Israel was, maar die is weg. Zouden ze zo fanatiek zijn met het nadoen van Wilders?
Alles voor de winst. Doen de techbazen in de VS tenslotte ook en in de jaren 30 zaten de grote bedrijven nog bij een veel grotere boef op schoot.mekkieboek schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:15:
[...]
Dat vroeg ik me af na publicatie van het nieuwe programma vd BBB: Is dat vissen in de PVV vijver (of modderpoel) ondanks de wensen van de big-agro lobby of heeft die lobby daar juist op aangestuurd, in de hoop dat BBB een beetje relevant zou kunnen blijven en zodoende de big-agro belangen nog wat langer een beetje kan blijven behartigen?
Dat snap ik op internationaal toneel ook niet.Delerium schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:34:
Ik vraag mij op de achtergrond af of Israel of de joden eigenlijk wel zo blij zijn met de VVD/BBB en hun steun aan Netanyahu. Volgens mij sloopt Netanyahu de toekomst van dat land dermate dat ze serieus beroerd af zijn de komende jaren en dat gevoel hebben ze ook in Israel of de joodse gemeenschap wel.
Iedereen haat de conservatieve/orthodoxe moslims om wat ze doen (sharia enzo). Ook al zijn dat maar een handvol landen, het drukt een stempel op alle moslims wereldwijd.
Hoe kan je nu wereldwijd geen haat tegen joden wereldwijd aanwakkeren met dit beleid van Israël. Antisemitisme bij alles roepen maakt alleen maar dat de term aan kracht en betekenis inboet, net zoals discriminatie bij alles roepen. Terwijl de oorzaak het beleid van Israël is, versterkt door het wegkijken van het Westen...
Het gebrek aan zien en duiden van nuance bij de VVD is stuitend, ook hier dat keiharde zwart-wit denken. Puur polariserend, niet verbindend.
Voor NSC vermoed ik geen bewuste verkiezingsstunt maar een (zoveelste) climax tegen hun denkbeelden/moreel besef. Maar dat ook met een toch al gevallen kabinet er ook geen "veur het Landsbelang" meer achter zit om toch in het kabinet blijven.
Misschien als bijvangst dat ze toch morele ruggengraat kunnen hebben, en daarom niet helemaal naar 0 gaan...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Sommigen wel, sommigen niet.Delerium schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:34:
Verder zullen er vast wel wat achterban-belangen spelen, maar ik denk dat het uiteindelijk ook gewoon 1 van de vele facetten de hele culture war is, progressief vs conservatief.
En onder Yesilgoz is de VVD best wat tandjes conservatiever geworden, en denk aan het geblaat van Dilan over "wokisme" en hoe ze dat gelijk stelde aan dingen als extreem rechts.
Bij de BBB speelt dit denk ik al helemaal, denk niet dat die een serieuze Joodse achterban hebben.
En de NSC die het bijtlje er bij neer gooit? Tja, ze zijn toch al weggevaagd in de peilingen, dit kan een soort "1-2-3 in godsnaam" voor ze is, dat dit genoeg momentum geeft om iig. een paar zetels te scoren straks, want eenmaal uit de kamer kun je het wel vergeten.
Plus dat als je doorhebt dat linksom of rechtsom je poltieke carriere toch wel over is, je misschien opeens ook wel weer een ruggegraat en geweten weet te vinden. Kun je in ieder geval nog jezelf aankijken in de spiegel.
People as things, that’s where it starts.
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
We zijn er in ieder geval een keer dicht in de buurt geweest. Nadat D66 vertrok uit Balkenende II bleven het CDA en de VVD over. Op een later moment dreigde ook de VVD op te stappen, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd (dankzij een staatsrechtelijk nogal twijfelachtig geitenpaadje).Helixes schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:49:
Resultaat van anderhalf uur debat: het kabinet gaat geen enkele maatregel tegen Israël nemen; het blijft bij overleg in Europees verband volgende week.
Tijd dat de Kamer haar initiatiefrecht oppakt en dan zelf maar wat nieuwe wetgeving introduceert
Tijd dat de Kamer haar initiatiefrecht oppakt en dan zelf maar wat nieuwe wetgeving introduceert
Vervolgens is er geen minister die het beleid kan uitvoeren, want iedereen loopt steeds weg.eamelink schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 00:08:
Laten we hopen dat het het vertrouwen in de politiek en de democratie niet verder ondermijnt. Dat is wel zo'n beetje het laatste wat we nu kunnen gebruiken.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:35:
[...]
Toch typerend hoe die drie rechtse kabinetten dit millennium, allemaal een complete puinzooi waren.
Ik denk dat de meeste ministeries en andere overheidsorganisaties capabel genoeg zijn om wetgeving uit te voeren, of er nou wel of geen minister isXWB schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 00:10:
Vervolgens is er geen minister die het beleid kan uitvoeren, want iedereen loopt steeds weg.
Het zal wel haast hartverwarmend moeten zijn hoeveel voor de Joden / Israëli’s (ja op wie doel je eigenlijk, de Joodse gemeenschap die mogelijk al generaties niet meer in Israël woont, of de Israëlische gemeenschap, die 3000km verderop woont?) hoe begaan men hier in Den Haag en ook vanuit Amsterdam men is met politieke betrokkenheid.Delerium schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:34:
Ik vraag mij op de achtergrond af of Israel of de joden eigenlijk wel zo blij zijn met de VVD/BBB en hun steun aan Netanyahu. Volgens mij sloopt Netanyahu de toekomst van dat land dermate dat ze serieus beroerd af zijn de komende jaren[…]
Ik denk dat de wel stemgerechtigden in Israël zich eerlijk gezegd, als ze als ze al notie zouden hebben van dit laatste nieuws, dat ze zich hoogstwaarschijnlijk zouden afvragen of Nederlandse politiek dusdanig weinig interne prioriteiten heeft om aan te pakken (stikstof, woningmarkt, de verwording van politiek tot show zonder daadkracht voor de bühne). Ik denk oprecht dat gemiddelde Israëli (of Oeigoer, of Sudanees) zich daarentegen waarschijnlijk openlijk verbaasd af zou vragen hoe een dossier over een land zo ver weg dusdanige polarisatie teweeg kan brengen.
De gemiddelde Nederlander uit de Joodse gemeenschap zal waarschijnlijk inmiddels al gestopt zijn zich af te vragen hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat ze verantwoordelijk worden gehouden voor een gekozen regering tijdens verkiezingen waarvan zij niet eens stemgerechtigd zijn.en dat gevoel hebben ze ook in Israel of de joodse gemeenschap wel.
[ Voor 3% gewijzigd door olympusdenk op 23-08-2025 05:39 ]
Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Daar is in de Tweede Kamer blijkbaar ook nu nog geen meerderheid voor, leid ik af uit het artikel bij de NOS.eamelink schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 00:08:
Het is vrij bespottelijk inderdaad. Op de een of andere manier is de volledige focus dusdanig op Israël komen te liggen (waar andere - veel ingrijpender - conflicten straal genegeerd worden) dat er hier zelfs politici om opstappen, terwijl wat de Kamer gisteren ook had aangenomen werkelijk 0,0 invloed zou hebben gehad.olympusdenk schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 05:36:
[...]
Het zal wel haast hartverwarmend moeten zijn hoeveel voor de Joden / Israëli’s (ja op wie doel je eigenlijk, de Joodse gemeenschap die mogelijk al generaties niet meer in Israël woont, of de Israëlische gemeenschap, die 3000km verderop woont?) hoe begaan men hier in Den Haag en ook vanuit Amsterdam men is met politieke betrokkenheid.
Ik denk dat de wel stemgerechtigden in Israël zich eerlijk gezegd, als ze als ze al notie zouden hebben van dit laatste nieuws, dat ze zich hoogstwaarschijnlijk zouden afvragen of Nederlandse politiek dusdanig weinig interne prioriteiten heeft om aan te pakken (stikstof, woningmarkt, de verwording van politiek tot show zonder daadkracht voor de bühne). Ik denk oprecht dat gemiddelde Israëli (of Oeigoer, of Sudanees) zich daarentegen waarschijnlijk openlijk verbaasd af zou vragen hoe een dossier over een land zo ver weg dusdanige polarisatie teweeg kan brengen.
De Tweede Kamer zou er moeten zijn voor het bestuur van Nederland, voor onze belangen. Maar de PR en randzaken is al decennia belangrijker dan het 'echte' parlementaire werk. Daarom lijkt dit meer een verkiezingsstunt, een soort laatste reddingsboei voor NSC. Een partij die op het gebied waarvoor ze is opgericht niks voor elkaar heeft gekregen, en zich daarom maar verlaagd tot dit soort noodgrepen om enige importantie te veinzen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
*knip* offtopic, zie topic warning.alexbl69 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:21:
[...]
Op de een of andere manier is de volledige focus dusdanig op Israël komen te liggen'.
[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 23-08-2025 11:49 ]
originele signatures zijn top!
Als we ons niet houden aan principes dan wel verdragen, wat is dan nog besturen? Je kan daarin natuurlijk stellen dat het ( deels ) EU-verdragen zijn waar je via de EU dan keuzes moet maken maar dat geeft ook wel een situatie waar het navelstaren wordt terwijl de situatie in Palenstina enkel verslechtert.alexbl69 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:21:
[...]
De Tweede Kamer zou er moeten zijn voor het bestuur van Nederland, voor onze belangen. Maar de PR en randzaken is al decennia belangrijker dan het 'echte' parlementaire werk.
Wanneer bereik je het punt dan dat keuzes maken in dit specifieke dossier ook de Nederlandse belangen gaat raken?
En generiek gezien zijn we op meerdere dossiers niet heel goed om ons aan afspraken te houden. NATO-norm, stikstofaanpak, afdoende kritiek op de rol van de Nederlandse overheid bij demonstraties. Afhandeling van diverse dossiers zoals Groningen en toeslagaffaire. Wat is het echte parlementaire werk dat nu gedaan wordt?
[ Voor 18% gewijzigd door Napo op 23-08-2025 08:30 ]
Ondanks dat het ver weg is snap ik wel dat je er in de landelijke politiek een punt van maakt hoe je regeringspartners omgaan met genocide door een bevriende staat. Dat heeft inderdaad niets te maken met de hoogte van onze zorgtoeslag of de kwaliteit van de hectometerpaaltjes, maar ik snap het wel als mensen die grens willen trekken.
En andersom even goed: als jij goede vrienden bent met iemand die zich naar jouw inzicht legitiem verdedigt tegen ernstige bedreigingen, en jouw politieke maatjes betichten hen vervolgens van genocide, tsja, wat doe je dan?
En zie hier de polarisatie in twee alinea’s samengevat. Gaat over tot de orde van de dag.
En overigens: het is natuurlijk niet echt een verwegshow, organisaties hebben nauwe banden, er is een historische band gezien de tweede wereldoorlog, we drijven handel, leveren wapens, en het is het episch centrum van meerdere van onze grootste religies.
Ik snap goed als we ons minder zouden inlaten met een genocide in bijvoorbeeld Tahiti, maar Israël is ‘dichterbij’ dan de geografische afstand doet vermoeden.
En andersom even goed: als jij goede vrienden bent met iemand die zich naar jouw inzicht legitiem verdedigt tegen ernstige bedreigingen, en jouw politieke maatjes betichten hen vervolgens van genocide, tsja, wat doe je dan?
En zie hier de polarisatie in twee alinea’s samengevat. Gaat over tot de orde van de dag.
En overigens: het is natuurlijk niet echt een verwegshow, organisaties hebben nauwe banden, er is een historische band gezien de tweede wereldoorlog, we drijven handel, leveren wapens, en het is het episch centrum van meerdere van onze grootste religies.
Ik snap goed als we ons minder zouden inlaten met een genocide in bijvoorbeeld Tahiti, maar Israël is ‘dichterbij’ dan de geografische afstand doet vermoeden.
[ Voor 24% gewijzigd door Kurkentrekker op 23-08-2025 08:41 ]
Er wordt een genocide gepleegd met (indirecte) steun van onze volksvertegenwoordigers. Het is niet gek dat het een morele grens is.alexbl69 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:21:
[...]
Het is vrij bespottelijk inderdaad. Op de een of andere manier is de volledige focus dusdanig op Israël komen te liggen (waar andere - veel ingrijpender - conflicten straal genegeerd worden) dat er hier zelfs politici om opstappen, terwijl wat de Kamer gisteren ook had aangenomen werkelijk 0,0 invloed zou hebben gehad.
De Tweede Kamer zou er moeten zijn voor het bestuur van Nederland, voor onze belangen. Maar de PR en randzaken is al decennia belangrijker dan het 'echte' parlementaire werk. Daarom lijkt dit meer een verkiezingsstunt, een soort laatste reddingsboei voor NSC. Een partij die op het gebied waarvoor ze is opgericht niks voor elkaar heeft gekregen, en zich daarom maar verlaagd tot dit soort noodgrepen om enige importantie te veinzen.
Ben het wel met je eens dat andere belangrijke onderwerpen volledig doet ondersneeuwen. Ik denk eerlijk gezegd dat wat we daar gebeurt, relatief weinig invloed gaat hebben op stemgedrag bij onze verkiezingen.
Een long-longkabinet. Het haalt nog adem maar het heeft geen hart.Helixes schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:49:
Kurkentrekker schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:38: episch centrum
offtopic:
Weet niet of dit bewust is of niet maar ik vind het een epi woordspeling
[ Voor 30% gewijzigd door Compuchip87 op 23-08-2025 08:59 ]
Compuchip87 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:57:
offtopic:
offtopic:
Bewust en correct gespot
Bewust en correct gespot
Iets met bevriende natie die we actief financieel en economisch steunen. Dat maakt ons actief medeplichtig.alexbl69 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:21:. Op de een of andere manier is de volledige focus dusdanig op Israël komen te liggen (waar andere - veel ingrijpender - conflicten straal genegeerd worden)
Voor de NSC is het circus internationaal strafhof en hun geloofwaardigheid in Nederland een serieus onderdeel van hun standpunt in rechtstatelijk serieus nemen.
[ Voor 21% gewijzigd door Delerium op 23-08-2025 09:47 ]
Het is nogal een emotioneel gebeuren geworden, waarbij de verdeeldheid weer heel groot is gebleken. Dieptepunt is de emotionele chantage op de persoon Brekelmans.alexbl69 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:21:
[...]
Het is vrij bespottelijk inderdaad. Op de een of andere manier is de volledige focus dusdanig op Israël komen te liggen (waar andere - veel ingrijpender - conflicten straal genegeerd worden) dat er hier zelfs politici om opstappen, terwijl wat de Kamer gisteren ook had aangenomen werkelijk 0,0 invloed zou hebben gehad.
Brekelmans gooit Veltkamp en passant nog even voor de bus, door hem solistisch optreden en weglopen te verwijten.
Volt vervalt ook in activisme. Het hele programma is gericht op Europa, maar de sancties moeten per se ook nationaal.
De politiek is zwaar verdeeld, ik hoop dat ik nog meemaak dat er weer in enige harmonie met elkaar gesproken kan worden.
Tja wat is ver weg als de Israëlische hooligans in Amsterdam ook over straat lopen de genocide te verheerlijken, of dit kabinet probeerde een Mossad agent als minister te beëdigen.Kurkentrekker schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:38:
Ondanks dat het ver weg is snap ik wel dat je er in de landelijke politiek een punt van maakt hoe je regeringspartners omgaan met genocide door een bevriende staat. Dat heeft inderdaad niets te maken met de hoogte van onze zorgtoeslag of de kwaliteit van de hectometerpaaltjes, maar ik snap het wel als mensen die grens willen trekken.
De wereld is niet zo heel groot, en wij zijn daar ook onderdeel van. Wat daar gebeurt raakt ons ook direct en indirect de een wat meer dan de ander. Maar heel ver is het niet, en het is juist aan de politiek om hier wel wat mee te doen.
We zijn collectief verslaafd aan drama en niets is saaier dan goed bestuur. Zolang we in het tijdperk van de dopamineprikkels leven voorzie ik hierin geen verbetering.DeKever schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:55:
[...]
De politiek is zwaar verdeeld, ik hoop dat ik nog meemaak dat er weer in enige harmonie met elkaar gesproken kan worden.
Tevens betekent de aandachtscurve van een goudvis bij het electoraat dat wat er 1-2 weken voor de verkiezingen gebeurt enorme impact heeft op de verkiezingsuitslag.
Tenslotte zijn een deel van de onderwerpen belangrijk, maar niet van enorme impact op de mensen die wel op die thema's hun stem baseren. Waar de thema's met meeste invloed op je dagelijks leven wederom saai zijn, is het oogsten van stemmen op irreële angst de norm.
We hebben toegang tot alle informatie denkbaar maar lijken dommer dan ooit - in verhouding tot die schat aan informatie die we zouden kunnen gebruiken. Dus, bereid je voor op een herhaling van zetten zou ik zeggen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Volt's optreden was niets anders dan pure hysterie. Dassen ging door de geluidsbarrière over dat militaire wapens 'battle-tested op de Palestijnen' waren.DeKever schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:55:
[...]
Volt vervalt ook in activisme. Het hele programma is gericht op Europa, maar de sancties moeten per se ook nationaal.
Je kan elk mogelijke mening hebben over de roekeloze en onnodig gewelddadige oorlog die Israël nu voert, maar als zij hun eigen militair materiaal niet zouden gebruiken in een oorlog was ik veel sceptischer geweest over onze aanschaf.
Het is inderdaad bespottelijk dat de VVD geen maatregelen wilde nemen. Verder is het mij een raadsel waarom een boeren plattelandspartij ineens een duidelijke mening heeft over Israel.alexbl69 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:21:
[...]
We zijn dit kabinet ooit begonnen met meer macht voor de kamer en een zaken kabinet. Zowel de kamer als de minister waren voor, maar de VVD steekt voor de zoveelste keer een spaak in het wiel.
Is dit kabinet zo begonnen of is dat meer een marketingpraatje er omheen geweest? Het extraparlementair component was al vrij snel een farce zoals je ook wel zag in de manier waarop de PVV initieel poogde te regeren.HEY_DUDE schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:23:
[...]
We zijn dit kabinet ooit begonnen met meer macht voor de kamer en een zaken kabinet. Zowel de kamer als de minister waren voor, maar de VVD steekt voor de zoveelste keer een spaak in het wiel.
Partijen die een sterke pro-Israel stelling hebben, vooral die partijen waar het compleet irrelevant voor lijkt qua achterban en focus, hebben dit omdat ze eigenlijk anti-Islam zijn.HEY_DUDE schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:23:
[...]
Het is inderdaad bespottelijk dat de VVD geen maatregelen wilde nemen. Verder is het mij een raadsel waarom een boeren plattelandspartij ineens een duidelijke mening heeft over Israel.
*knip* s.v.p. de ander geen woorden in de mond leggen.olafmol schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:27:
[...]
Partijen die een sterke pro-Israel stelling hebben, vooral die partijen waar het compleet irrelevant voor lijkt qua achterban en focus, hebben dit omdat ze eigenlijk anti-Islam zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 23-08-2025 11:54 ]
Zijn punt was dat wij dat materiaal niet ook nog eens moeten kopen.Marrtijn schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:18:
[...]
Volt's optreden was niets anders dan pure hysterie. Dassen ging door de geluidsbarrière over dat militaire wapens 'battle-tested op de Palestijnen' waren.
Je kan elk mogelijke mening hebben over de roekeloze en onnodig gewelddadige oorlog die Israël nu voert, maar als zij hun eigen militair materiaal niet zouden gebruiken in een oorlog was ik veel sceptischer geweest over onze aanschaf.
*knip* reactie op mbr'ed post, deze discussie gaan we hier niet verder voeren.
[ Voor 84% gewijzigd door defiant op 23-08-2025 11:05 ]
... gecensureerd ...
Het was natuurlijk een farce en dat zien we hier ook weer.Napo schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:25:
[...]
Is dit kabinet zo begonnen of is dat meer een marketingpraatje er omheen geweest? Het extraparlementair component was al vrij snel een farce zoals je ook wel zag in de manier waarop de PVV initieel poogde te regeren.
*knip* reageer s.v.p. inhoudelijk, dit voegt niets toe.HEY_DUDE schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:39:
[...]
Zijn punt was dat wij dat materiaal niet ook nog eens moeten kopen.
[ Voor 32% gewijzigd door defiant op 23-08-2025 11:56 ]
Dit is toch prima verklaarbaar?JohanNL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:12:
....
Volgens mij is de VVD bang voor de PVV, en die is pro Israël. Ze willen niet milder dan Wilders worden gezien. Ze willen streng asielbeleid en niet minder pro-Israël zijn dan Wilders.
En de BBB aast op de PVV kiezer die teleurgesteld is in het weglopen van de PVV/Wilders, maar die stiekem wel gewoon PVV beleid wil.
The elephant in the room is gewoon de PVV en haar beleid.
Die bepaalt hoe de VVD en de BBB in dit dossier staan.
[ Voor 7% gewijzigd door nocalimero op 23-08-2025 11:05 ]
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
@nocalimero opvallend genoeg blijkt dat niet uit het verkiezingsprogramma van de VVD, wat klassiek liberaal is en vooral gaat over werk, inkomen en wonen.
BBB moet ik nog bestuderen, PVV is onveranderd gefocust op 1 bekend punt.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dat programma is leuk en aardig, maar de Wilders-stemmers lezen geen verkiezingsprogramma's. "Oh, de VVD is ook anti-islam en pro-Israël. Hmm, twijfel twijfel twijfel."NiGeLaToR schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:14:
@nocalimero opvallend genoeg blijkt dat niet uit het verkiezingsprogramma van de VVD, wat klassiek liberaal is en vooral gaat over werk, inkomen en wonen.
Ik snap heel veel VVD standpunten niet als ik hun vorige programma check. De praktijk is dat ze niet minder streng dan de PVV gezien willen worden. Ze zijn steeds rechts-conservatiever geworden de afgelopen anderhalf jaar.NiGeLaToR schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:14:
@Mawlana & @nocalimero dus, ik moet gewoon wat tiktok filmpjes bekijken voor het politieke beleid van een partij? 
Ik neem aan dat bij het maken van wetsvoorstellen en meepraten over een regeerovereenkomst mocht het zover komen, het partijprogramma leidend is. Wat jullie beiden zeggen herken ik, of het ook vertaald wordt in beleid, valt te bezien. En ja, concessies worden gedaan, als er een regeerovereenkomst gesloten wordt, waar vervolgens Wilders zich dan weer niet aan zal gaan houden
Ik neem aan dat bij het maken van wetsvoorstellen en meepraten over een regeerovereenkomst mocht het zover komen, het partijprogramma leidend is. Wat jullie beiden zeggen herken ik, of het ook vertaald wordt in beleid, valt te bezien. En ja, concessies worden gedaan, als er een regeerovereenkomst gesloten wordt, waar vervolgens Wilders zich dan weer niet aan zal gaan houden
Nee nee, dat zie je verkeerd, dat komt door <checkt notities> links!DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:35:
[...]
Maar de oplossing zoekt met dan op nog verder rechts. Enige zelfreflectie is er niet bij. (terwijl links al zetels verliest als ze een keer niezen, bij wijze van spreke.) Ik zag toevallig op een van de socials de nieuwe campagne van JA21 voorbij komen. Ging vol op de trom tegen Timmermans, als enige argument. Het het klapvee vond het geweldig allemaal.
Ik zag recent een fraai stukje Britse TV. Daar werden Reform-stemmers geinterviewd. De benadering was dat Reform veel meer was dan enkel 'tegen immigratie'. De geinterviewden waren blij over deze positieve insteek... vervolgens werd gevraagd wat de favoriete standpunten waren buiten immigratie.... en er volgde stilte.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ik ben bang dat jij gelijk hebt.NiGeLaToR schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:32:
@Mawlana & @nocalimero dus, ik moet gewoon wat tiktok filmpjes bekijken voor het politieke beleid van een partij?
Dat beeldvorming de bepalende factor bij standpunten van de 2 overgebleven regeringspartijen bepaalt ...
Niet dat ik pro-Rutte was, maar ik heb bijna heimwee naar een paar jaar terug.
Het is de menselijke aard en de handschoenen zijn uit om daar optimaal misbruik van te maken.nocalimero schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:36:
[...]
Ik ben bang dat jij gelijk hebt.
Dat beeldvorming de bepalende factor bij standpunten van de 2 overgebleven regeringspartijen bepaalt ...
Niet dat ik pro-Rutte was, maar ik heb bijna heimwee naar een paar jaar terug.
Woningmarkt, arbeidsmarkt, zorg, ouderen, allemaal echte problemen die iedereen raakt in NL. Maar, waar ligt de focus 90% van de tijd op, de incidenten rondom immigratie. En voor ik nu de 'jamaar das ook heul erg' naar m'n hoofd krijg - ja uiteraard is dat heel erg, het zou alleen niet het beleid voor het besturen van het land moeten domineren. Het is 1 van de vele thema's. Dus ipv bestuurders hebben we (slechte) entertainers gekozen.
Weg hier uit begint op zich wel met een goed gesprek in je eigen omgeving. Niet door dingen te bagatelliseren, maar door wellicht te wijzen op andere, structurele problemen, die ook een oplossing verdienen.
Gaat het de kiezers van de PVV niet voornamelijk om het strenge asielbeleid? Dat pro-Israël en anti-islam is een dingetje wat je erbij krijgt, maar ik denk niet dat de kiezer van de PVV daar echt voor is of het ze echt uitmaakt.nocalimero schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:01:
[...]
Dit is toch prima verklaarbaar?
Volgens mij is de VVD bang voor de PVV, en die is pro Israël. Ze willen niet milder dan Wilders worden gezien. Ze willen streng asielbeleid en niet minder pro-Israël zijn dan Wilders.
En de BBB aast op de PVV kiezer die teleurgesteld is in het weglopen van de PVV/Wilders, maar die stiekem wel gewoon PVV beleid wil.
The elephant in the room is gewoon de PVV en haar beleid.
Die bepaalt hoe de VVD en de BBB in dit dossier staan.
Sowieso is het eigenlijk niet te doen te doen Wilders / PVV hierin te overtreffen, na al die tweets en ' minder, minder minder... ' uitspraken.
De kiezer die de prioriteit heeft op pro Israël, pro Netanyahu, anti Islam en anti Gaza heeft komt toch eigenlijk automatisch bij de PVV uit, wellicht nog SGP.
VVD en BBB zijn hierin toch totaal ongeloofwaardig en spreken zich ook weer niet expliciet uit vóór het beleid van Israël, terwijl Wilders dit duidelijk wel doet.
Ik denk dat ze een heleboel stemmen gaan verliezen, want alhoewel de kiezer van de BBB maar met name de VVD wel een relatief streng rechts beleid wil hebben, denk ik toch wel dat er voor velen echt wel grenzen aan zitten.
In vino veritas, in aqua sanitas
Dat laatste lijkt me ook erg sterk terug te voeren op het “problemen benoemen” waar veel partijen niet aan voorbij komen. Men schreeuwt liever tegen elkaar over de problemen, dan dat men met elkaar praat, over oplossingen. Sommige partijen willen ook gewoon niet aan dat punt voorbij, vanwege de eigen medeplichtigheid aan het ontstaan van het probleem, of omdat men het gewoonweg niet opgelost wil zien worden.DeKever schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:55:
[...]
Het is nogal een emotioneel gebeuren geworden, waarbij de verdeeldheid weer heel groot is gebleken. Dieptepunt is de emotionele chantage op de persoon Brekelmans.
Brekelmans gooit Veltkamp en passant nog even voor de bus, door hem solistisch optreden en weglopen te verwijten.
Het resultaat is polarisering voor politiek gewin.
Nederland is deel van een groter geheel. Europa is geen onafhankelijke entiteit die zich door niks en niemand laat beïnvloeden. Alleen al daarom is de stem van Nederland belangrijk, een stem gevormd door diens regering.alexbl69 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:21:
[...]
Ik vind het eerder schandalig dat er partijen zijn die dusdanig ver durven gaan met het spelen op eigen gewin, dat zelfs mensenrechten en genocide hen in geen enkele vorm doet wijken. Dat hier weerwoord op is, kan ik een oppositie niet kwalijk nemen. Had het kabinet een moraal kompas gehad, geijkt op hetgeen we op 4 en 5 mei gedenken en vieren, respectievelijk, was er ook heel geen oeverloze discussie nodig geweest.
Geert Wilders heeft zijn verkiezingsprogramma bekend gemaakt; Link naar NOS.nl
TLDR (o.a.): Totale asielstop, er zijn maar twee geslachten, Mediapark wordt woonwijk, minder natuurgebieden, Klimaatfonds afschaffen.
Financieel gezien gaat de BTW op Cultuur naar 21 procent, het eigen risico wordt afgeschaft, de inkomstenbelasting gaat omlaag en de belasting op boodschappen gaat naar beneden.
Hoe dat allemaal bekostigd gaat worden is een groot raadsel, Wilders laat zijn hersenspinsels nooit doorrekenen door het Centraal Planbureau.
TLDR (o.a.): Totale asielstop, er zijn maar twee geslachten, Mediapark wordt woonwijk, minder natuurgebieden, Klimaatfonds afschaffen.
Financieel gezien gaat de BTW op Cultuur naar 21 procent, het eigen risico wordt afgeschaft, de inkomstenbelasting gaat omlaag en de belasting op boodschappen gaat naar beneden.
Hoe dat allemaal bekostigd gaat worden is een groot raadsel, Wilders laat zijn hersenspinsels nooit doorrekenen door het Centraal Planbureau.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Nee, de gemiddelde PVV kiezer stemt op de PVV omdat ze appelleren aan een bedreigd Nederland die overspoeld door "anderen". That's itJohanNL schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 11:47:
[...]
Gaat het de kiezers van de PVV niet voornamelijk om het strenge asielbeleid? Dat pro-Israël en anti-islam is een dingetje wat je erbij krijgt, maar ik denk niet dat de kiezer van de PVV daar echt voor is of het ze echt uitmaakt.
Sowieso is het eigenlijk niet te doen te doen Wilders / PVV hierin te overtreffen, na al die tweets en ' minder, minder minder... ' uitspraken.
De kiezer die de prioriteit heeft op pro Israël, pro Netanyahu, anti Islam en anti Gaza heeft komt toch eigenlijk automatisch bij de PVV uit, wellicht nog SGP.
VVD en BBB zijn hierin toch totaal ongeloofwaardig en spreken zich ook weer niet expliciet uit vóór het beleid van Israël, terwijl Wilders dit duidelijk wel doet.
Ik denk dat ze een heleboel stemmen gaan verliezen, want alhoewel de kiezer van de BBB maar met name de VVD wel een relatief streng rechts beleid wil hebben, denk ik toch wel dat er voor velen echt wel grenzen aan zitten.
Het boek is hier al een paar keer genoemd maar ik raad "Het spel van de populist: Hoe zij het spelen, hoe wij het winnen" van Bas Erlings aan. Mooie uiteenzetting waarom populisten populisten zijn.
Net als SP, NSC, BBB, PvdD, DENK en FVDYaksa schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:11:
Het bizarre is overigens wel dat deze stap van de NSC en de bizarre situatie nu met maar 2 partijen in de regering het ronduit desastreuze interview van Dilan Yesilgöz met Boos helemaal naar de achtergrond heeft gedrukt.
Want het lijkt me bijna onmogelijk haar te handhaven als lijsttrekker na zo'n miserabel optreden. Ze was slecht voorbereid en werd gewoon gefileerd door Tim Hofman.
Maar goed, de aandacht ligt alweer ergens anders dus misschien mag Dilan Yesilgöz toch door als VVD leider. Kan ze nu nog stemmen terugwinnen? En van wie dan?
Ik zie overigens ook niet heel snel een goede vervanging voor haar als VVD leider.
Want het lijkt me bijna onmogelijk haar te handhaven als lijsttrekker na zo'n miserabel optreden. Ze was slecht voorbereid en werd gewoon gefileerd door Tim Hofman.
Maar goed, de aandacht ligt alweer ergens anders dus misschien mag Dilan Yesilgöz toch door als VVD leider. Kan ze nu nog stemmen terugwinnen? En van wie dan?
Ik zie overigens ook niet heel snel een goede vervanging voor haar als VVD leider.
Luchtkastelen dus. Veel plannen die weer niet uitgevoerd kunnen worden, zoals we in het vorige kabinet gezien hebben.Yaksa schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:11:
*knip* we zijn een discussieforum, beargumenteer altijd waarom je iets vind.Yaksa schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:11:
[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 23-08-2025 14:39 ]
Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1
Zit nogal een verschil tussen als je een getuigenispartij bent (PvdD, Denk, FVD) of een serieuze partij die een van de grootste van NL wordt. Dus ja, SP/NSC/BBB mogen het wel door laten rekenen.Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:14:
[...]
Net als SP, NSC, BBB, PvdD, DENK en FVD
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dus de echte problemen moeten niet opgelost worden?
De eerste is marginaal in vergelijking tot woningmarkt, klimaat / milieu, zorg,...
De tweede is een non issue.
[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 23-08-2025 14:41 ]
"What do you get if you multiply six by nine..."
Bij de PVV wordt er echter ook niet bij verteld hoe dit betaald gaat worden.Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:14:
[...]
Net als SP, NSC, BBB, PvdD, DENK en FVD
.
[ Voor 99% gewijzigd door mekkieboek op 23-08-2025 13:00 . Reden: Teveel cynisme ]
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ik zou liever zien dat de volgende dossiers worden aangepakt:
-Wonen
-Stikstofcrisis
-Zorg
-Toeslagenaffaire
-Groningen affaire
-Box3
-Klimaat
-Vergrijzing
Asielstop en twee genders. Wow, vooral dat laatste, who cares? En zolang we in NL niet genoeg natuurlijke nieuwe aanwas van mensen voor de economie hebben, kan asiel bijdragen aan instandhouding van onze economie. En de vraag naar nieuwe handjes in de schoonmaak, bouw en zorg neemt alleen maar toe.
Ik geloof niet in de populistische drek dat NL vol zit, begin eerst eens met het tot je nemen van de feiten. Bijvoorbeeld: hoeveel procent van het NL land oppervlakte wordt gebruikt voor wonen en hoeveel voor landbouw? Hoeveel van de landbouw output is bedoeld voor interne consumptie?
Echt, partijen als BBB en PVV (en ook VVD eigenlijk) blokkeren NL alleen maar in het verder ontwikkelen. En nog steeds miljoenen mensen die erin trappen.
[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 23-08-2025 14:41 ]
Bij een regering, die van schandaal naar schandaal buitelt, wil er wel eens wat in de vergetelheid raken. Nog niet eens zo lang geleden heeft dat Israël tegen alle diplomatieke gebruiken in onze Kamerleden direct benaderd met een brochure vol onwaarheden. Caroline was nogal onder de indruk en liet daarbij vooral blijken dat haar kennis van de wereld niet verder dan de gierput op het erf reikt. En dat ze de intellectuele vermogens mist om daar wat aan te doen.HEY_DUDE schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:23:
... Verder is het mij een raadsel waarom een boeren plattelandspartij ineens een duidelijke mening heeft over Israel..
KPN is een drieletterwoord
Zo wordt het wel een beetje een gelegenheidsargumentCyberpope schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:23:
Zit nogal een verschil tussen als je een getuigenispartij bent (PvdD, Denk, FVD) of een serieuze partij die een van de grootste van NL wordt. Dus ja, SP/NSC/BBB mogen het wel door laten rekenen.
Jawel hoor, staat op pagina 40 van hun verkiezingsprogramma.D-e-n schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:33:
Bij de PVV wordt er echter ook niet bij verteld hoe dit betaald gaat worden.
Je doet alsof alle dingen die je noemt geld kosten, maar dat is natuurlijk niet zo.Yaksa schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:11:
Ik ben geen voorstander, maar om het op te sommen: asielstop, 2 genders (twijfelachtig), opheffing mediapark, minder natuurgebieden, opheffing klimaatfonds, hogere BTW op cultuur staan allemaal positief op de balans, alleen inkomstenbelasting en boodschappen kosten geld...Dus raadsel opgelost?
Als kiezers nu nog niet doorhebben dat Wilders zijn beloftes niet waarmaakt (wil of kan) kunnen we beter provincie van Rusland worden.Yaksa schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:11:
Nederland zit vol. Dat is toch op geen enkele manier te ontkennen?Trishul schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:37:
Ik geloof niet in de populistische drek dat NL vol zit, begin eerst eens met het tot je nemen van de feiten. Bijvoorbeeld: hoeveel procent van het NL land oppervlakte wordt gebruikt voor wonen en hoeveel voor landbouw? Hoeveel van de landbouw output is bedoeld voor interne consumptie?
Dat Nederland niet vol hoeft te zitten, is een ander verhaal. Inderdaad zouden wij landbouwgrond moeten inwisselen voor wonen om maar iets te noemen. Maar mochten wij morgen die beslissing nemen, zijn we 10 jaar verder voordat de eerste wijken er überhaupt zouden staan.
Er komen samen met de aanwas die wij intern als samenleving hebben, teveel mensen binnen voor de woningvoorraad. Het aantal beschikbare plekken neemt eerder af dan toe.
En inderdaad, dat hoeft niet. Maar los eerst dat probleem op. Gaan we dat doen de komende 10 jaar? Waarschijnlijk niet. Dan is terughoudendheid op asiel, prima op zijn plek.
Mensen die voor een totale asielstop zijn (en waarschijnlijk het deporteren in VS-stijl van al aanwezige migranten), zijn eigenlijk de facto ook voor het volgende:Trishul schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:37:
Asielstop en twee genders. Wow, vooral dat laatste, who cares? En zolang we in NL niet genoeg natuurlijke nieuwe aanwas van mensen voor de economie hebben, kan asiel bijdragen aan instandhouding van onze economie. En de vraag naar nieuwe handjes in de schoonmaak, bouw en zorg neemt alleen maar toe.
- bedrijven en andere plekken niet meer schoonmaken.
- fruit en groenten niet meer plukken in de NL'se agrarische industrie.
- allerhande andere slecht betaalde banen niet meer vervullen.
Nu, op basis van waar Wilders waarschijnlijk zijn partij-financiering vandaan haalt zou het mij niet verbazen als hij gewoon een economische crash wilt veroorzaken zodat het makkelijk wordt (blanke maar arme) mensen geforceerd dat soort functies te laten vervullen, al dan niet geholpen door afbraak van de arbeidsrechten...
En jij neemt die uitleg serieus?Dennis schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:45:
[...]
Jawel hoor, staat op pagina 40 van hun verkiezingsprogramma.
Zelfs met een niet te realiseren asielstop zijn er niet plots nul asielzoekers. Die mensen verdwijnen niet plotseling. De suggestie over de bijdragen aan Brussel is net zo kansrijk als alle vruchteloze pogingen van van der Plas die we al hebben gezien en snijden in het ambtenaren apparaat is het toppunt van populisme. Collega populist Yesilgoz belooft er ook al gouden bergen mee maar dan hebben de politici kennelijk niet goed opgelet het laatste decennium.
En dat los van de crash die al zijn plannen veroorzaken in de maatschappij.
[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 23-08-2025 12:56 ]
Eigen risico afachaffen kost ook geen geld toch?mitsumark schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:50:
[...]
Je doet alsof alle dingen die je noemt geld kosten, maar dat is natuurlijk niet zo.
Ik ben geen voorstander, maar om het op te sommen: asielstop, 2 genders (twijfelachtig), opheffing mediapark, minder natuurgebieden, opheffing klimaatfonds, hogere BTW op cultuur staan allemaal positief op de balans, alleen inkomstenbelasting en boodschappen kosten geld...Dus raadsel opgelost?
Dat wordt vervolgens gecompenseerd met een premiestijging die het eigen risico overstijgt. Maar dat vertellen ze er niet bij want dan stemmen Henk en Ingrid niet meer PVV.
Niet echt. Maar je stelling dat het er niet staat klopte nietD-e-n schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:55:
En jij neemt die uitleg serieus?
Maar met de hogere BTW op cultuur, kan je die laatste 2 natuurlijk nooit opvangen. Zo'n verhoging levert je misschien een mljard op. Dan heb je totaal 4,- per maand per Nederlander die je kan weggeven. Dat schiet niet op he.mitsumark schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:50:
[...]
Je doet alsof alle dingen die je noemt geld kosten, maar dat is natuurlijk niet zo.
Nog los van, dat die 4,- door onszelf betaalt zal worden, aangezien we die hogere BTW moeten afdragen.
Daar moet ik de PVV toch ietwat verdedigen. De premieverhoging vertellen ze er inderdaad niet bij en dat het tijd vergt ook niet maar die premieverhoging worden door de voorstanders van het huidige stelsel wel altijd overtrokken. Die modellen die worden gebruikt om dat te voorspellen zijn namelijk gebaseerd op consumentengedrag en laat dat in de zorg nu net even wat anders werken._JGC_ schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:56:
[...]
Eigen risico afachaffen kost ook geen geld toch?
Dat wordt vervolgens gecompenseerd met een premiestijging die het eigen risico overstijgt. Maar dat vertellen ze er niet bij want dan stemmen Henk en Ingrid niet meer PVV.
Wat ik bedoel te zeggen: zo'n CPB berekening is handig maar is wat mij betreft geen reden om een partij per definitie af te schieten. Laten we wel wezen: die berekeningen zijn ingewikkeld en geen enkel programma wordt op die manier uitgevoerd. Een coalitie zal altijd een mix geven.Dennis schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:57:
[...]
Niet echt. Maar je stelling dat het er niet staat klopte niet.
Maar je moet wel vertellen waar de pijn ligt, of dat nu bedrijven, minima, bovenmodale burgers of weet ik veel wie betreft. En de PVV komt niet verder dan asiel
Je pikt de kleinste eruit, om aan te tonen dat de gehele andere kant niet betaald kan worden, geen sterk argument.PWM schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:58:
[...]
Maar met de hogere BTW op cultuur, kan je die laatste 2 natuurlijk nooit opvangen. Zo'n verhoging levert je misschien een mljard op. Dan heb je totaal 4,- per maand per Nederlander die je kan weggeven. Dat schiet niet op he.
Nog los van, dat die 4,- door onszelf betaalt zal worden, aangezien we die hogere BTW moeten afdragen.
Volgens het programma gaat er 6+3 miljard naar asiel, dat is 1000 per huishouden, nog steeds maar 1 post.
Ik ben tegen een asielstop, maar dit soort halve waarheden (leugens) helpen ook niet..
Maar dan pas je toch "gewoon" die modellen aan? Als je in een debat de andere partij fileert over het in stapjes afschaffen van eigen risico vind ik dat je het ook maar waar moet maken.D-e-n schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:59:
[...]
Daar moet ik de PVV toch ietwat verdedigen. De premieverhoging vertellen ze er inderdaad niet bij en dat het tijd vergt ook niet maar die premieverhoging worden door de voorstanders van het huidige stelsel wel altijd overtrokken. Die modellen die worden gebruikt om dat te voorspellen zijn namelijk gebaseerd op consumentengedrag en laat dat in de zorg nu net even wat anders werken.
Je stemt als partij eerst tegen, vervolgens halveer je hem pas over 2 jaar maar zet je daar een premiestijging tegenover die hoger is dan het eigen risico dat je verlaagt.
Vervolgens zet je het gewoon weer op het programma terwijl je al weet dat je het niet gaat waar maken. Typisch populisme.
De CPB berekening is zeker niet heilig, er is best het eea op aan te merken. Het blijft altijd een model, en daar zitten een aantal aannames en uitgangspunten achter waar je best iets van kan vinden. Dat gezegd moet je dan mijns inziens wel met een tegenberekening komen die meer is dan een bierviltje. Je mag dan best je huiswerken hebben gedaan en hard maken dat jouw model even waardevol is als het CPB model. En liesft niet enkel omdat het resultaat je beter uitkomt
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Volgens mij klopt je argument niet zo erg:mitsumark schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:50:
[...]
- Asielstop: Moet worden gehandhaafd. Daar heb je (veel) personeel voor nodig, vooral voor de grenscontrole.
- 2 genders: Moet worden gehandhaafd, en dat kan alleen via indoctrinatie en het direct afvoeren van eenieder die durft uit te komen voor iets anders dan man/vrouw. Wederom, daar heb je veel personeel voor nodig.
- Opheffing mediapark/minder natuurgebieden/opheffing klimaatfonds: Wellicht positief op de korte termijn, maar het is een eenmalige besparing en gaat niet consequent meer geld in het laatje brengen, zeker de laatste 2 niet, omdat de economische schade van klimaatverandering een veelvoud gaat zijn van die besparing.
- Hogere BTW op cultuur: Tijdelijk effect, daarna zal het aanbod van cultuur afnemen en zo de BTW-verhoging teniet doen, om de simpele reden dat cultuur geen sector is waarin woekerwinsten kunnen worden gemaakt, behalve als je bijvoorbeeld een Disney bent.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• De kwestie Israël/Palestina is hier offtopic.
• De Islam discussie is hier offtopic.
• De abortus discussie is hier offtopic.
Brondiscussie kan hier: [AWM] Betrouwbare Bronnen Discussietopic