Voor feiten is er gelukkig een NT2-docent in de zaal, deze knakker
voor de mods, vraag het ff aan @Touchdomex of @Ardana mochten jullie me niet geloven
B1 is anno nu in principe de taaleis, in bepaalde gevallen kan dat wel naar A2/A1 gaan, maar het streven is echt B1. En zelfs B2 voor jongeren die naar het hogeronderwijs kunnen gaan.
Wat zijn B1 en B2? De boeven uit Bassie en Adriaan? Nee. B1 is een taalniveau, welk niveau exact? Wat je hebt op je eindexamen Frans of Duits op de havo. B2 is wat je hebt na vwo.
B1 is trouwens ook het meest gebruikte taalniveau in het Nederlands, met B1 kun je echt wel de meeste inwoners aanspreken, zonder dat [veel] informatie verloren gaat. Het is men vast wel opgevallen dat oa. de belastingdienst en het CJIB opeens een stuk helderder communiceren: Dat komt omdat ze langzaam alles op B1 niveau aan het herschrijven zijn. Het blijkt dat mensen beter hun belastingen en boetes betalen als duidelijk is waarvoor het is, wat ze moeten doen, hoe ze het moeten doen.
Dus in dat opzicht past de overheid de communicatie al aan aan de doelgroep, namelijk: iedereen in dit land
Enniewee, een kind doet er dus 5 jaar over om van niks naar B1 Frans te gaan. Kinderen zijn sponzen vergeleken met 30+'ers, en ze kennen het alfabet van die taal ook al. Wij laten volwassen, die niet zelden geen enkele Europese taal spreken, in maximaal 3 jaar B1 Nederlands halen.
Is Nederlands moeilijk? Ligt eraan. Het is de makkelijkste taal om te leren als je Engels goed machtig bent, en ik zou zeggen dat het sowieso een makkelijkere taal is dan Engels. Als je een Nederlands [geen leenwoord!] leest dat je nog nooit gehoord hebt, is er 95% kans dat je het correct uitspreekt. Met Engels? 20%? Misschien? Er is een meme die uitlegt hoe je
GHOUGHPHTHEIGHTTEEAU zou kunnen uitspreken als "potato"

Dat soort onzin heb je bijna niet in Nederlands.
We hebben ook geen echte naamvallen meer, woordgeslacht is vrij onbelangrijk, we doen niet moeilijk over leenwoorden en onze zinstructuur is relatief "doe whatever je wil, zolang je eerste werkwoord maar op positie 2 staat, en al je andere werkwoorden ergens achteraan"
Maar, ondanks dat staat er dus alsnog uit mijn hoofd iets van 400-500 uur voor B1 Nederlands, als totale leertijd. Da's niet alleen maar school, maar ook huiswerk etc, maar dat is alsnog serieus veel tijd als je dat in een paar jaar moet proppen.
Niet dat ik het een slecht idee vind om mensen B1 te laten doen, juist niet, het is echt het minimum wat nodig is om lekker mee te komen, maar 3 jaar is kort, en de leskwaliteit van de leerfabrieken is niet denderend. Ik verwacht dat heel veel mensen bij DUO moeten gaan vragen of ze een extra jaartje kunnen krijgen.
De regels zijn dus al gewoon behoorlijk streng, en er komt veel op het bord van de nieuwkomer. Dus dan komen we ook een beetje ouderwets bij "De maatschappij, dat ben jij". Taalmaatjes, Taalcoaches en wat al niet meer zijn altijd nodig. Je wil niet weten wat voor positieve impact je op het leven van mensen hebt met 2 uurtjes per week vrijwilligeren.
En tot die tijd, tot mensen keurig B1 lezen, is het wel zo fijn als ze belangrijke informatie krijgen in een taal die ze wél begrijpen. Want je opent niet De Sprong en kloenkerdeboenkskie je hebt B1, er zit een paar honderd uur tussen het openen van een boek en de -skie.
Dat of iedereen die dit zo belangrijk vindt, schrijft zich vandaag nog in als taalmaatje om al die brieven voor ze te gaan uitleggen en/of vertalen.
Andere dingetjes:
Inburgering is inderdaad pas vrij recent verplicht geworden, de gastarbeiders waren immers gasten, en bij latere vluchtelingenstromen hadden we ook oa. het idee dat landen als Somalië heus wel binnen een paar jaar veilig zouden zijn en dat al die mensen weer lekker teruggingen. Tot nu zou ik zeggen dat alleen de vluchtelingen uit de Balkan-oorlogen echt vrij massaal teruggegaan zijn, maar dat komt echt omdat we Servië figuurlijk de nek hebben omgedraaid, en werk hebben gestoken in de opbouw. Als we nou net zo voortvarend te werk waren gegaan in Syrië, gingen die mensen ook wel terug.
Internationale studenten hoeven ook geen taalcursus te doen, want die gaan natuurlijk ook heus waar echt massaal terug naar hun eigen land, en willen absoluut hier niet blijven
Mensen met een tijdelijke verblijfsvergunning, zoals de zogeheten expats, of internationale studenten die tot onze grote verbazing toch blijven plakken, hoeven ook niet in te burgeren en kunnen gewoon hun vergunning blijven verlengen. Zo krijg je dus gevallen van mensen die hier al 10 jaar wonen en niet verder komen dan op random momenten "khezellieggggg!" te roepen
En mensen uit de EU hoeven al helemaal niks te doen. Want EU.
@
Arjantje72 dat lijkt me vrij sterk dat ze een taaldiploma A2 of B1 hebben gekocht, dat gaat allemaal via de overheid zelf namelijk, zowel in NL als in BE [BE is trouwens nog lastiger] Je kan wel een diploma halen via cnavt, maar er zijn maar een handjevol examinatoren, en ook die diploma's worden goed tegen het licht gehouden. Misschien dat ze opscheppen dat ze hun "inburgering in eigen land" hebben gekocht, maar gefeliciteerd, dat is A1 niveau, het lesboek is gratis op de site van de overheid te downloaden, en je zwarte diploma kostte je waarschijnlijk meer dan de examens je hadden gekost.
En met dat A1 diploma kun je werkelijk niets, dat is alleen wat je in bepaalde gevallen nodig hebt om überhaupt naar Nederland te mogen komen, maar daarna moet je alsnog B1 halen.
People as things, that’s where it starts.