JaCVTTPD2DQ schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:08:
[...]
Even voor de duidelijkheid, met "gegeven dat" bedoel je "op voorwaarde dat"?
Ik gok zo’n 12 jaar geleden, voor de huidige wooncrisis heb ik voor onder de toon mijn eerste huisje gekocht op een starter salaris, nee het was geen villa. Maar met 28m2 groot genoeg. Met zulk aanbod voor starters zou het gewoon mogelijk moeten zijn om de markt te betreden, dan kan je opbouwen door bij het verkopen van je woning een nieuwe te kopen. Ga je die woning belasten dan verdampt de waarde en wordt doorstromen moeilijker, geen goed idee.CVTTPD2DQ schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:08:
[...]
Want "iets opbouwen" is een beetje hypotheekadviseurspraat. Het huis staat er immers al. Wat je opbouwt is geld in een fiscaal vrijgestelde vastgoedbelegging.
Die vastgoedbelegging krijgen sommige Nederlanders wel, en sommige niet. Er zijn mensen die hun hele leven nét te weinig zullen verdienen om een hypotheek op een woning te krijgen. Die kunnen sparen wat ze willen, maar mogen daarover fors belasting betalen.
Ik denk dat we naar een situatie moeten waarbij er voldoende woningen zijn zodat een starter, single dat huis van 28m2 betalen, en dan moet je dat aanmoedigen.CVTTPD2DQ schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:08:
[...]
Er zijn andere mensen die misschien hetzelfde of méér verdienen dan hun leeftijdsgenoten, maar geen relatie, of niet de juiste relatie hebben op het juiste moment.
Er zijn mensen die op het verkeerde moment gaan scheiden, waardoor ze een enorm verlies moeten nemen op hun vastgoedbelegging.
Als laatste heb je niet zoveel te kiezen aan je vastgoedbelegging. Je hebt weinig keuze qua instapmoment, diversificeren en risico spreiden kan al helemaal niet.
Als je een fiscaal vrijgestelde spaar/beleggingsregeling wil maken voor alle Nederlanders, zou ik hem niet koppelen aan de eigen woning. Het is een volstrekt oneerlijk systeem, en bovendien afhankelijk van levensbeslissingen waar je niet zoveel aan kunt plannen.
Er zullen conjuncturen zijn en de huidige markt is niet te doen voor starters, maar in een gezonde markt moet het voor lagere inkomens mogelijk zijn om aan een koopwoning te komen.CVTTPD2DQ schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:08:
[...]
Verder is het zo dat de meeste mensen nu de jaren '90, begin 2000 in hun hoofd hebben als referentiekader voor wat een "normale" huizenmarkt zou moeten zijn, terwijl dat juist een periode is met een uitzonderlijk lage woningdruk, was, en bizarre faciliteiten om hypotheken binnen het bereik van mensen te brengen die in eerdere - en latere - decennia geen enkele kans hadden gehad om een huis te kopen.
Imo.